Been there. Heerlijk met hoofdzekering die gewoon weer aan kunt zetten. Is een paar keer voorgekomen.blb4 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:13:
[...]
Alleen toen de load-balancing van m'n laadpunt niet bleek te functioneren...
Aardlekbeveiliging met een lagere aanspreekstroom maakt het natuurlijk altijd veiliger.Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:17:
@Xander goed en duidelijk verhaal. Maar in het algemeen kun je dus beter zorgen dat je alles netjes met 30mA spanningsonafhankelijke aardleksschakelaars beveiligt. Dan zit je altijd goed, nu en straks.
Maar in bepaalde gevallen kun je daar best van afwijken zonder een reëel risico te lopen en zonder van NEN1010 af te wijken.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Alle keren dat ik een verkleurde automaat had door de hitte als het altijd eentje gemaakt van chineesium.IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:36:
[...]
Ik weet niet waar je op doelt, maar alle merken die hier worden verkocht voldoen aan keurmerken.
De veiligheid is gewaarborgd.
De suggestie dat emat chinese zooi is welke onbetrouwbaar is, daar zou ik dan wel wat bewijs voor willen zien.
Merken verschillen in service, aanbod, hoe ze eruit zien, dimensies, systemen (busboards bijv.)
Maar hoeveel meer betrouwbaar is een alamat van ene merk tegenover het andere?
Oh ja ook een keer bij een ABB.
Ps dit is in woonhuis situaties, in industriële kom ik heel vaak verkleurde automaten tegen van de Europese a merken, maar ja daar kom ik weer nooit Chinees tegen.
Wat niet is kan nog komen.leonbong schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:51:
in industriële kom ik heel vaak verkleurde automaten tegen van de Europese a merken, maar ja daar kom ik weer nooit Chinees tegen.
Kwam er laatst zo een tegen:
Da's een flinke
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik kende Chint eigenlijk alleen van deze:Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:25:
Da's een flinke
:strip_exif()/f/image/ilcxqGc0V0io9j02Z3VQH9Gr.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar blijkbaar maken ze ook serieuzer spul...
Hoe zouden jullie het volgende aanpakken?
Ik wil mijn PC, de patchkast en de verlichting in de garage graag afzonderen van de rest. Soms komt een defecte voeding voor of maakt een defect apparaat kortsluiting en dan wil ik voorkomen dat bovenstaande ook meteen uitvalt. Ik heb 1 volledige groep ter beschikking, maar het realiseren van een 2e groep is heel erg lastig en daardoor ook erg duur. Ik ben dus op zoek naar een andere oplossing.
Ik heb gedacht aan een UPS, maar die verbruiken ook stroom en de accu's moeten om de zoveel tijd vervangen worden. Niet echt ideaal dus.
Online heb ik gevonden dat je 1 zwaardere automaat mag splitsen in 2 kleinere automaten. Ik heb een 25A automaat naar de garage. Daar zou ik dan een 16A en 6A automaat op aan kunnen sluiten. Blijft alleen nog de aardlek over, maar die is er tot nu toe nog nooit uit gegaan en hoeft dus ook niet denk ik.
Klopt bovenstaande en zouden jullie het ook zo doen of het toch anders aanpakken?
Ik wil mijn PC, de patchkast en de verlichting in de garage graag afzonderen van de rest. Soms komt een defecte voeding voor of maakt een defect apparaat kortsluiting en dan wil ik voorkomen dat bovenstaande ook meteen uitvalt. Ik heb 1 volledige groep ter beschikking, maar het realiseren van een 2e groep is heel erg lastig en daardoor ook erg duur. Ik ben dus op zoek naar een andere oplossing.
Ik heb gedacht aan een UPS, maar die verbruiken ook stroom en de accu's moeten om de zoveel tijd vervangen worden. Niet echt ideaal dus.
Online heb ik gevonden dat je 1 zwaardere automaat mag splitsen in 2 kleinere automaten. Ik heb een 25A automaat naar de garage. Daar zou ik dan een 16A en 6A automaat op aan kunnen sluiten. Blijft alleen nog de aardlek over, maar die is er tot nu toe nog nooit uit gegaan en hoeft dus ook niet denk ik.
Klopt bovenstaande en zouden jullie het ook zo doen of het toch anders aanpakken?
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Hoe kritisch is deze PC en de componenten in de patchkast?Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:31:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Vooral prijzig alles bij elkaar. Echt kritisch is het allemaal niet.John245 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:36:
[...]
Hoe kritisch is deze PC en de componenten in de patchkast?
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Zo vaak zal de UPS toch niet aangesproken worden? En wat is zoveel tijd?Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:31:
En wat ga je UPS doen als er een voeding uitvalt door kortsluiting?
Bij mij gaat ieder netwerk apparaat een eigen 6A 30mA Alamat krijgen; dit alles achter een 16A Automaat. Ik wil ook de P+N afschakelbaar hebben; als ik het goed heb is dat nu ook een eis van NEN1010:2022 of misschien al eerder.Online heb ik gevonden dat je 1 zwaardere automaat mag splitsen in 2 kleinere automaten. Ik heb een 25A automaat naar de garage. Daar zou ik dan een 16A en 6A automaat op aan kunnen sluiten. Blijft alleen nog de aardlek over, maar die is er tot nu toe nog nooit uit gegaan en hoeft dus ook niet denk ik.
Bij mij moet het wel allemaal blijven draaien, dus komt er ook een Accu systeem ( 48VDC )
[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 02-02-2023 19:44 ]
Nu, in de bestaande situatie?Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:31:
Ik heb een 25A automaat naar de garage.
Welke karakteristieken hebben we het over (ook voor die 25A automaat)? Volledige selectiviteit met automaten blijft lastig maar met dezelfde karakteristiek (bijvoorbeeld B16 achter B25) is het al helemaal niet selectief.Daar zou ik dan een 16A en 6A automaat op aan kunnen sluiten.
Dat is dan misschien meer geluk dan wijsheid. Ik zou de moeite niet nemen als een aardfout er nog steeds voor zorgt dat het spul allemaal uitvalt.Blijft alleen nog de aardlek over, maar die is er tot nu toe nog nooit uit gegaan en hoeft dus ook niet denk ik.
Een aparte groep gerealiseerd met een aparte aardlekautomaat is natuurlijk wel de mooiste oplossing. Waarom is dat precies heel erg lastig? Met een patchkast in de garage heb je het blijkbaar wel voor elkaar gekregen om veel leidingen daar naartoe te leggen?
Die UPS gaat alles veilig aflsuiten als de kritische waarde bereikt wordt.Lord Anubis schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Zo vaak zal de UPS toch niet aangesproken worden? En wat is zoveel tijd?
[...]
Bij mij gaat ieder netwerk apparaat een eigen 6A 30mA Alamat krijgen; dit alles achter een 16A Automaat. Ik wil ook de P+N afschakelbaar hebben; als ik het goed heb is dat nu ook een eis van NEN1010:2022 of misschien al eerder.
Bij mij moet het wel allemaal blijven draaien, dus komt er ook een Accu systeem ( 48VDC )
Ieder netwerk apparaat een Alamat? Ik ga aandelen nemen. 1) modem, FW, Switch voor HA ISP, Switch, NAS,
Hoe belangrijk is het dat het blijft draaien?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
RonJ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:49:
[...]
Wanneer je de goedkoopste Chinese zooi die je kan vinden toepast voor iets dat juist veiligheid moet garanderen, heb je vooral jezelf opgelicht.
offtopic:
Destijds had ik weinig kaas gegeten van elektra huisinstallaties. Mijn vader (die ooit elektricien geweest is) had de groepenkast voor ons vervangen, ik had geen idee wat hij er voor mij ingeschroefd had. Inmiddels ben ik wat wijzer én heb ik her-en-der wat kennis vergaard. Weet ik er inmiddels genoeg van af? Nee, zou ik het anders doen met de kennis van nu? Ja dat zeker.
Maar ik vind er wel wat van als je als (web)winkel je eigen merk aanprijst aan de consument willens en wetens dat die voor een groot deel van de consumentenwoningen met de komende NEN1010 (in de huidige vorm althans) ongeschikt zou zijn (of zou worden).
Destijds had ik weinig kaas gegeten van elektra huisinstallaties. Mijn vader (die ooit elektricien geweest is) had de groepenkast voor ons vervangen, ik had geen idee wat hij er voor mij ingeschroefd had. Inmiddels ben ik wat wijzer én heb ik her-en-der wat kennis vergaard. Weet ik er inmiddels genoeg van af? Nee, zou ik het anders doen met de kennis van nu? Ja dat zeker.
Maar ik vind er wel wat van als je als (web)winkel je eigen merk aanprijst aan de consument willens en wetens dat die voor een groot deel van de consumentenwoningen met de komende NEN1010 (in de huidige vorm althans) ongeschikt zou zijn (of zou worden).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Kostbare grapLord Anubis schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Bij mij gaat ieder netwerk apparaat een eigen 6A 30mA Alamat krijgen; dit alles achter een 16A Automaat. Ik wil ook de P+N afschakelbaar hebben; als ik het goed heb is dat nu ook een eis van NEN1010:2022 of misschien al eerder.
Nog los van het beperkte nut om ze op deze manier te "stapelen" achter een automaat.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Oh nee toch.Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:11:
[...]
Wat niet is kan nog komen.
Kwam er laatst zo een tegen:
[Afbeelding]
De meeste verkleurde automaten die tegenkom zijn eigenlijk moterbeveiligingschakelaars (automaaten bedoeld voor in de voeding van een motor of frequentie omvormer).
Oh ja drie weken terug een volledig verkleurde Siemens automaat c16 werd veel te zwaar belast deze werd zo’n beetje permanent voor 3kw belast.
Door computers en twee boilers nu toch maar even aparte groepen laten maken.
Je kan een automaat wel permanent zo belasten maar dan moet je de spatieafstanden tussen de automaten hanteren zoals de handleiding omschrijft.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 02-02-2023 20:13 ]
Zo vaak zal het niet voorkomen, maar toch een paar keer per jaar wel. Het nadeel van defecte apparaten reparerenLord Anubis schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Zo vaak zal de UPS toch niet aangesproken worden? En wat is zoveel tijd?
Er zit momenteel een ABB C-25 SN201LXander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:44:
[...]
Nu, in de bestaande situatie?Dat is apart en niet hoe het hoort.
...]
Welke karakteristieken hebben we het over (ook voor die 25A automaat)? Volledige selectiviteit met automaten blijft lastig maar met dezelfde karakteristiek (bijvoorbeeld B16 achter B25) is het al helemaal niet selectief.
Mee eens. Maar aardlek achter aardlek werkt niet heb ik begrepen?Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:44:
Dat is dan misschien meer geluk dan wijsheid. Ik zou de moeite niet nemen als een aardfout er nog steeds voor zorgt dat het spul allemaal uitvalt.
Ook mee eens, maar het zit als volgt (don't shoot the messenger, de vorige bewoners hebben het zo bedacht/ zo is het huis nu eenmaal):Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:44:
Een aparte groep gerealiseerd met een aparte aardlekautomaat is natuurlijk wel de mooiste oplossing. Waarom is dat precies heel erg lastig? Met een patchkast in de garage heb je het blijkbaar wel voor elkaar gekregen om veel leidingen daar naartoe te leggen?
In de woonkamer hebben we een kruipruimte, maar deze is niet zomaar toegankelijk. Het luik zit in de hoek van de woonkamer. De plinten (gekit) moeten van de muur af en het laminaat moet gedeeltelijk verwijderd worden om er toegang tot te krijgen. Toen we net de sleutels hadden hebben we dit aangepakt en daarna weer dichtgemaakt. Dit is nog wel te doen, ware het niet dat we tegen het volgende punt aanlopen.
De 2e issue is dat we tussen de meterkast en de woonkamer een stuk gang van +- 1,5 meter breed hebben. Daar is geen kruipruimte aanwezig. Er ligt 1 grote buis doorheen voor alle kabels die van de meterkast naar de woonkamer of garage gaan. Inmiddels zit deze buis echt vol en passen er geen kabels meer bij, zonder dat we 2 groepen door 1 buis leggen*. En dat mag niet heb ik gelezen. Hiervoor zouden we iemand moeten hebben die onderzoek kan doen naar de leidingen die daar eventueel liggen en iemand met een boor van 1,5 meter om te boren.
Daarom ook de keuze voor de patchkast in de garage. De meterkast was niet haalbaar met de kabels.
* Er ligt een grote buis met daarin meerdere elektra buizen voor de verschillende groepen. Maar er passen dus geen extra elektra buizen meer bij.
Hulde voor deze post! Je status als karmakeizer voor groepenkasten is bij deze denk ik bewezenXander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:35:
[...]
Je hebt nu een verdeler samengesteld met spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Daar is nogal een hoop over te doen zoals je misschien merkt aan de laatste reacties hier.
Even wat feitjes:
[list]
• Volgens de huidige aangewezen NEN1010:2015 (en eerdere uitgaven) mogen deze componenten slechts in bepaalde gevallen worden toegepast.
[list]
• Als de foutbescherming ook is gewaarborgd wanneer de spanningsafhankelijke aardlekautomaat niet functioneert, oftewel er moet bij kortsluiting naar aarde een andere beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, zal ook de installatieautomaat snel genoeg afschakelen............
Ik neem je adviezen ter harte, 1 module spanningsonafhankelijke aardlekautomaten zijn beschikbaar of niet te betalen (ABB DS301C kost 180 euro p/s, dat loopt in de papieren, 1800 euro enkel aan aardlekautomaten).
Wat is het advies hier in?
- 2 module brede aardlekautomaten die wel spanningonafhankelijk zijn? Zo ja, welke adviseer je?
- "Standaar" opstelling met hoofd aardlekschakelaar en normale automaten ter overspanningsbeveiliging?
Zoals vaak, als je geen professional bent en je jezelf gaat inlezen op een onderwerp gaat de beerput open en krijg je steeds meer vragen
Juist, dit hebben wij de klant ook proberen uit te leggen.Vliegvlug schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:21:
@lucas321 HDM Nederland heeft een post gemaakt over de situatie van jouw kookgroep op 1 fase die nu maar 1 nul gebruikt maar waar via een uitgesplitste perilex wcd nu twee zware keukenapparaten op zijn aangesloten.
Ze hadden je echter niet getagd dus jij hebt het waarschijnlijk niet gezien, vandaar dat ik het even doe.
Zorg dat je dit zsm oplost!
Doe je het niet voor jezelf dan voor je buren want een brand als gevolg van een overbelasten nul draad zullen zij niet op zitten te wachten.
Ondanks dat de installatie zoals deze nu bestaat al ruim 30 jaar werkt, het is gewoon niet veilig.
Het moet opgelost worden voordat er iets gebeurd wat je niet op je geweten wilt hebben.
Zeker mee eens. Daarom hebben hebben wij ook direct op locatie besloten geen aanpassing te doen zoals gewenst werd. Pas wanneer wij opdracht krijgen om de installatie veilig en in orde te maken zullen wij overwegen om werkzaamheden uit te voeren.leonbong schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Ik heb jullie nooit bij naam genoemd. Maar ik ben nog steeds van mening dat het een onveilige situatie. Waarbij een goede monteur het weigert het zo aan te sluiten.
Het is een slechte zaak dat het toch is gebeurd is.
het is een wonder dat er al die jaren niets is gebeurd en dat het huis nog niet is afgebrand.
Het is inderdaad lastig om de continu veranderende regelgeving bij te houden. Het wordt helemaal lastig om goed geïnformeerd te worden wanneer je een vraag stelt zonder het hele verhaal te vertellen. Met als gevolg foute informatie verkregen op basis van onvolledige informatie.Ethirty schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:27:
[...]
Er blijft gewoon een hoop verwarring of onduidelijkheden de ronde doen over koken op elektra. Laatst ook eindeloos met een niet-kenner in discussie geweest. Kreeg niet uitgelegd hoe een kookgroep op 3 fase gewoon verre van ideaal is.
De verwarring over goed en veilig elektra gebruik wordt ook niet geholpen als een ervaren elektricien 5x2.5 neerlegt voor een (tijdelijke 1f) aansluiting die >30A kan trekken. Direct op de hoofdzekering want dat kon makkelijk en een groep ertussen was niet nodig.
Regels veranderen te vaak of zijn te dubbelzinnig uitgelegd om begrijpelijk te zijn zonder universitaire studie.
Ja de focus hier ligt op de fouten die men hier ziet en het tot op de kleinste details uitpluizen van de meest ideale situatie, wij zijn dan ook geen doorsnee eindgebruiker van de technische installatie.
Volgens mij was de enige referentie naar uw bedrijf de onduidelijke herkomst van jullie materiaal, de installateur in kwestie werd separaat van uw naam beoordeeld op de verstrekte informatie.
Ook al is het preken voor eigen parochie:
Schakel altijd een installateur in voor elektrotechnische werkzaamheden. Hiermee voorkom je een hoop problemen.
Bijzonder. Je weet dat je daar helemaal niet standaard contactdozen geschikt voor maximaal 16A op aan mag sluiten?Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:14:
Er zit momenteel een ABB C-25 SN201L
Zit alleen voor je garage zo'n groep of heb je die nog meer?
Hoe groot is de hoofdaansluiting eigenlijk?
Dat kan wel met een 30mA aardlekschakelaar achter een 300mA selectieve aardlekschakelaar.Mee eens. Maar aardlek achter aardlek werkt niet heb ik begrepen?
Kun je niet van een andere groep met laag kortsluitrisico aftakken voor je PC en patchkast? Gewoon een groep uit de woonkamer of keuken ofzo?De 2e issue is dat we tussen de meterkast en de woonkamer een stuk gang van +- 1,5 meter breed hebben. Daar is geen kruipruimte aanwezig. Er ligt 1 grote buis doorheen voor alle kabels die van de meterkast naar de woonkamer of garage gaan. Inmiddels zit deze buis echt vol en passen er geen kabels meer bij, zonder dat we 2 groepen door 1 buis leggen*.
Zo lang je op die groep maar geen defecte apparaten test is dat wellicht al een hele verbetering?
Je zou naar de Siemens automaten kunnen kijken: https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.htmlbakvis schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:28:
Ik neem je adviezen ter harte, 1 module spanningsonafhankelijke aardlekautomaten zijn beschikbaar of niet te betalen (ABB DS301C kost 180 euro p/s, dat loopt in de papieren, 1800 euro enkel aan aardlekautomaten).
Beide opties zijn natuurlijk ook prima.Wat is het advies hier in?
- 2 module brede aardlekautomaten die wel spanningonafhankelijk zijn? Zo ja, welke adviseer je?
- "Standaar" opstelling met hoofd aardlekschakelaar en normale automaten ter overspanningsbeveiliging?
Automaten zijn trouwens geen overspanningsbeveiliging, alleen kortsluit- en overstroombeveiliging.
Als je wel OSB wil adviseer ik om ff bij de buren te kijken.Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:46:
[...]
Je zou naar de Siemens automaten kunnen kijken: https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html
[...]
Beide opties zijn natuurlijk ook prima.
Automaten zijn trouwens geen overspanningsbeveiliging, alleen kortsluit- en overstroombeveiliging.
De vorige bewoner was nogal van het klussen en had o.a. een lasapparaat en een kleine autobrug in de garage staan. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? We zijn nu bezig met het verbouwen van de garage en nu ben ik er dan ook actief mee bezig. Voor vandaag was het mij nog niet eens opgevallen moet ik eerlijk zeggen. Ik wist ook niet dat dit niet mochtXander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:43:
[...]
Bijzonder. Je weet dat je daar helemaal niet standaard contactdozen geschikt voor maximaal 16A op aan mag sluiten?
Zit alleen voor je garage zo'n groep of heb je die nog meer?
Hoe groot is de hoofdaansluiting eigenlijk?
We hebben momenteel 1x 35A en dat wordt later dit jaar omgezet naar 3x 25A. De meterkast aanpassen heb ik uitbesteed aan een oom die elektricien is. Daar durf ik niet aan te zitten
De huidige aardlekschakelaars zijn 30mA. Zou ik daar 1x 300mA (meterkast) en 2x 30mA (garage) van kunnen maken voor alleen deze groep? Dan zou het probleem voor de aardlekschakelaars ook opgelost zijn.Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:43:
[...]
Dat kan wel met een 30mA aardlekschakelaar achter een 300mA selectieve aardlekschakelaar.
Uitgaande dat ik de 25A automaat vervang voor een 16A automaat en dan 1x 6A en 1x 10A toepas.
Dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Dan hoef ik alleen de kruipruimte te openen om bij de kabels voor de woonkamer te komen. Die kan ik eenvoudig naar de garage trekken. Ga ik daar eerst eens naar kijkenXander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:43:
[...]
Kun je niet van een andere groep met laag kortsluitrisico aftakken voor je PC en patchkast? Gewoon een groep uit de woonkamer of keuken ofzo?
Zo lang je op die groep maar geen defecte apparaten test is dat wellicht al een hele verbetering?
Ik merkte ook al dat er gelijk een bepaalde insteek was, maar ik wilde toch meer informatie zonder gelijk een installateur af te branden als beunhaas.HDMNederland schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:30:
[...]
Juist, dit hebben wij de klant ook proberen uit te leggen.
Ondanks dat de installatie zoals deze nu bestaat al ruim 30 jaar werkt, het is gewoon niet veilig.
Het moet opgelost worden voordat er iets gebeurd wat je niet op je geweten wilt hebben.
En toen er een beetje loskwam wat er dan op die perilex zat, ja dan krijg je al een beetje context.
En investeer in wat testapparatuur, je kunt vaak al meten of iets niet goed gaat.Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:05:
[...]
[...]
Dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Dan hoef ik alleen de kruipruimte te openen om bij de kabels voor de woonkamer te komen. Die kan ik eenvoudig naar de garage trekken. Ga ik daar eerst eens naar kijken.
Je zou eventueel een 3 polig automaat kunnen toepassen zodat de enkele nul ader ook op overstroom is beveiligd.HDMNederland schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:34:
[...]
Zeker mee eens. Daarom hebben hebben wij ook direct op locatie besloten geen aanpassing te doen zoals gewenst werd. Pas wanneer wij opdracht krijgen om de installatie veilig en in orde te maken zullen wij overwegen om werkzaamheden uit te voeren.
het is een wonder dat er al die jaren niets is gebeurd en dat het huis nog niet is afgebrand.
In deze bijzondere situatie waarbij er een kookgroep is toegepast is net een nul ader te weinig.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 02-02-2023 21:30 ]
Het gaat incidenteel om een defecte laptop adapter, PC voeding, e.t.c. Dus niet echt eenvoudig te testen geloof ik? Iedere voeding open schroeven om te testen is nogal werkIplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:22:
[...]
En investeer in wat testapparatuur, je kunt vaak al meten of iets niet goed gaat.
Een extra groep in de meterkast om dit te testen is geen optie?Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Het gaat incidenteel om een defecte laptop adapter, PC voeding, e.t.c. Dus niet echt eenvoudig te testen geloof ik? Iedere voeding open schroeven om te testen is nogal werk
Zeer moeizaam. Kruipruimte is niet zonder gedoe toegankelijk en tussen de woonkamer en meterkast zit 1,5 meter gang zonder kruipruimte.John245 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:42:
[...]
Een extra groep in de meterkast om dit te testen is geen optie?
Als je dit als normale eindgroep gebruikt, dan inderdaad vervangen voor een 16A automaat. Als voorbeveiliging voor een onderverdeler kan het mogelijk wel. Wat voor een leiding ligt hier? Voor 2,5mm² draad in buis is 25A misschien ook wel te veel.Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:05:
[...]
De vorige bewoner was nogal van het klussen en had o.a. een lasapparaat en een kleine autobrug in de garage staan. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? We zijn nu bezig met het verbouwen van de garage en nu ben ik er dan ook actief mee bezig. Voor vandaag was het mij nog niet eens opgevallen moet ik eerlijk zeggen. Ik wist ook niet dat dit niet mocht. Vervangen voor een 16A automaat is het advies?
Als je nog iets van selectiviteit wilt houden ten opzichte van de hoofdzekeringen dan moet je voor die tijd sowieso van je 25A groep af.We hebben momenteel 1x 35A en dat wordt later dit jaar omgezet naar 3x 25A. De meterkast aanpassen heb ik uitbesteed aan een oom die elektricien is. Daar durf ik niet aan te zitten.
Ja, dat kan. Let wel op dat er een verschil is tussen een 300mA aardlekschakelaar en een 300mA selectieve aardlekschakelaar. Die laatste is wat je wilt hebben.De huidige aardlekschakelaars zijn 30mA. Zou ik daar 1x 300mA (meterkast) en 2x 30mA (garage) van kunnen maken voor alleen deze groep? Dan zou het probleem voor de aardlekschakelaars ook opgelost zijn.
Dit, of een UPS, zouden de enige opties zijn die ik serieus zou overwegen.Dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Dan hoef ik alleen de kruipruimte te openen om bij de kabels voor de woonkamer te komen. Die kan ik eenvoudig naar de garage trekken. Ga ik daar eerst eens naar kijken.
Qua vermogen zal het allemaal wel meevallen dus als je een groep kiest die niet regelmatig uitvalt ben je er toch?
Eventueel die groep uitrusten met een aparte aardlekautomaat.
En je spul (eerst) testen op een locatie anders dan de garage is geen optie?Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:47:
[...]
Zeer moeizaam. Kruipruimte is niet zonder gedoe toegankelijk en tussen de woonkamer en meterkast zit 1,5 meter gang zonder kruipruimte.
Er is denk ik geen goede of slechte keuze tussen deze 2.bakvis schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:28:
[...]
Wat is het advies hier in?
Zoals vaak, als je geen professional bent en je jezelf gaat inlezen op een onderwerp gaat de beerput open en krijg je steeds meer vragen
De standaard kast voor 12 groepen zou neerkomen op 3 aardleks + 12 groepen = 18 eenheden
12x alamat komt op 24 eenheden. Je kan dit overwegen als je per se vereist dat álle overige groepen aan blijven bij een fout.
Kom je ruimte tekort dan kan je voor €1800 best een hoop aanpassingen aan je meterkast doen om wel wat ruimte te maken
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik kwam deze post toevallig tegen met de search.Andrehj schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:21:
[...]
Ik heb die ooit eens bij elkaar gegoogeld. Hager heeft alles best netjes gedocumenteerd. Als je nu zoekt op deze term zoekt:
https://www.google.com/se...840A+hager+filetype%3Apdf
vind je hem in de PDF van de bovenste link onderaan de laatste pagina.
Overigens zat ik er naast, ze geven voor beide schroefafmetingen dezelfde 0.8 Nm op.
/f/image/yTVGSox77rQgLpPZNTOwL6qT.png?f=fotoalbum_large)
0,8Nm is toch het aandraaimoment van de schroeven waarmee je het kunststof frame in de behuizing vastschroeft?
Waarom niet een los stekkerblok met eigen 6A (10) (aardlek)automaat?Detmer schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:36:
Het gaat incidenteel om een defecte laptop adapter, PC voeding, e.t.c. Dus niet echt eenvoudig te testen geloof ik? Iedere voeding open schroeven om te testen is nogal werk
Ik heb een los houten kastje gemaakt waar zo'n DIN-vermogensmetertje (Ali-E, D52-2048) en een 10A aardlekautomaat in past met een opbouw wandcontactdoos voor testdoeleinden.
In de situatie als dit zou ik de groep niet aansluiten bij het plaatsen van de groepenkast. de achterliggende installatie klopt van geen kant.leonbong schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:29:
[...]
Je zou eventueel een 3 polig automaat kunnen toepassen zodat de enkele nul ader ook op overstroom is beveiligd.
In deze bijzondere situatie waarbij er een kookgroep is toegepast is net een nul ader te weinig.
Is ook een voorwaarde voor het aansluiten (edit: in mijn geval), dat de rest van de installatie klopt.
Pas nog een gehad waar dus meerdere groepen ergens ander in het huis met elkaar verbonden waren.
Nieuwe kast werkte niet helemaal naar behoren met aardlekken.
Ik ga dan niet de kast aanpassen zodat de installatie weer werkt, ik kan dan enkel aanbieden de installatie aan te passen.
Nog nooit iemand moeilijk over gedaan.
Ik zou dan een 2 of 4A nemen.LooneyTunes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:28:
[...]
Waarom niet een los stekkerblok met eigen 6A (10) (aardlek)automaat?
Ik heb een los houten kastje gemaakt waar zo'n DIN-vermogensmetertje (Ali-E, D52-2048) en een 10A aardlekautomaat in past met een opbouw wandcontactdoos voor testdoeleinden.
Dat soort apparatuur zal niet snel meer dan dat vragen.
&HDMNederland schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:30:
[...]
Jullie maken nu de aanname dat voordat de nieuwe kast geplaatst werd de situatie ook al onveilig was en dat is naar mijn idee een voorbarige aanname.HDMNederland schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:34:
[...]
@lucas321 geeft aan dat de situatie in zijn oude groepenkast uit 1986 als volgt was:
”Installatie is 3 x 25 inderdaad.
Er zaten 2 smeltzekeringen die als één groep of schakelaar werden uitgeschakeld. Of deze op 1 of 2 verschillende fases zaten weet ik niet, kan ik ook niet meer nagaan.”
Dan gaat het dus waarschijnlijk over zoiets als je links op de foto ziet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mEQDc9GVepD1jI3sM7UYgxTV.jpg?f=user_large)
(voor de duidelijkheid, dit is een voorbeeld foto van internet)
Maar gezien het feit dat de draden in 2x fase en 1x nul zijn uitgevoerd waarvan vast staat dat die er al sinds 1986 zo liggen ga ik er eerder vanuit dat deze twee smeltzekeringen op twee verschillende fasen waren aangesloten en dat de fout pas is gemaakt bij het plaatsen van de huidige kast.
Ook omdat zo’n moderne fornuisgroep bestaande uit twee gekoppelde automaten eigelijk altijd op 1 fase wordt aangesloten (zelfs in een 3-fasen kast anders pak je wel een 3-fasen automaat.)
Ik proef in jullie relaas dan ook miscommunicatie onderling waarbij jullie aangeven dat het altijd verkeerd heeft gezeten, wat @lucas321 dan weer kan begrijpen als dat het niet de schuld is van de installateur die de nieuwe kast heeft opgehangen en het op zijn oude installatie wordt geschoven die al ruim 30 jaar goed heeft gewerkt. Dan luistert men niet meer naar elkaar en wordt er langs elkaar heen gepraat waarna irritatie/onbegrip aan beide zijden alleen maar groeit.
Bovendien heeft hij weinig kennis van elektra wat ook niet helpt om elkaar te begrijpen en is het aan jullie experts om het duidelijk uit te leggen. En dat is in mijn ogen niet roepen dat het altijd al fout was want dat is niet te bewijzen en ook niet relevant.
(Disclaimer: ik was er natuurlijk niet bij maar dit is het gevoel wat bij mij naar boven komt)
Feit is dat de installateur die de huidige kast heeft aangesloten dit zo nooit had mogen opleveren dus daar ligt het daadwerkelijke probleem, zelfs al zou het vanaf 1986 al fout op 1 fase hebben gezeten.
Als je daar een knappe automaat voor kan vinden is dat prima.IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:13:
Ik zou dan een 2 of 4A nemen.
Dat soort apparatuur zal niet snel meer dan dat vragen.
Ik gebruik het voor van alles, dus 10A is soms al te weinig voor huishoudelijke apparatuur. (wasmachine e.d.)
In mijn meterkast zit een ongebruikte fornuisgroep (deze om exact te zijn: https://www.elektramat.nl...2-nul-16a-b-kar-85003000/), de inductieplaat zit netjes op een krachtgroep 
Nou wil ik extra groepen plaatsen en vraag ik mij af of ik de bestaande fornuisgroep automaat mag splitsen in twee losse groepen door o.a. de tweevoudige brug te verwijderen. Of moet ik hem dan in zijn geheel vervangen voor twee losse automaten?
Nou wil ik extra groepen plaatsen en vraag ik mij af of ik de bestaande fornuisgroep automaat mag splitsen in twee losse groepen door o.a. de tweevoudige brug te verwijderen. Of moet ik hem dan in zijn geheel vervangen voor twee losse automaten?
Zolang de losse automaten geschikt zijn voor wat je wilt doen (en daar lijkt het wel op met 2x B16) dan kan je die brug gewoon verwijderen en ze gebruiken als twee losse groepen, mits je niet dezelfde draden vanaf deze twee groepen door eenzelfde buis hebt lopen.Caayn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:35:
In mijn meterkast zit een ongebruikte fornuisgroep (deze om exact te zijn: https://www.elektramat.nl...2-nul-16a-b-kar-85003000/), de inductieplaat zit netjes op een krachtgroep
[ Voor 5% gewijzigd door thomasv op 03-02-2023 08:15 ]
Volgens mij mag dat niet, want het blijft 1 apparaat.Caayn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:35:
Je kunt natuurlijk wel de kookgroep als 1 van de extra groepen gebruiken, hoewel dat verwarrend is.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik vermoed dat je ze uit elkaar kunt halen. Die automaten zitten met metalen busjes dichtgeklonken. Als je op de site van Elektramat kijkt, zie je bij de enkele automaten in zijaanzicht dezelfde koperen busjes, alleen kun je daar doorheen kijken. Bij die kookgroep zijn er twee busjes waar je doorheen kijkt, de rest is donker. Ik vermoed dat je die twee busjes kunt uitboren en dan heb je daadwerkelijk twee losse modules.Blihi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:13:
[...]
Volgens mij mag dat niet, want het blijft 1 apparaat.
Je kunt natuurlijk wel de kookgroep als 1 van de extra groepen gebruiken, hoewel dat verwarrend is.
Als je die vervolgens weer naast elkaar zet, is het eindresultaat echt exact hetzelfde als wanneer je ze aan elkaar laat zitten, maar dan is het niet meer één apparaat.
Maar goed, dan heb je iets aan het ding gemodificeerd, dus dan voldoet het ding waarschijnlijk niet meer aan de gestelde keuringsvereisten.
Ik zou ze waarschijnlijk laten zitten en als twee automaten gebruiken. Als je het echt netjes wilt doen, zet je er twee losse automaten in. Kun je meteen EMAT vervangen door iets beters.
Punctuality is the politeness of kings
Kun je een foto delen van de groepenkast zonder deksel?Caayn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:35:
Dank voor de snelle reacties allemaal 
Dit is een oude foto let dus niet op de kabels die de fornuisgroep in gaan. Voor de rest klopt het plaatje met hoe het er nu bij staat.IplugNplay schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:25:
[...]
Kun je een foto delen van de groepenkast zonder deksel?
[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 03-02-2023 10:17 ]
@Blihi Het aandraaien van de automaten heeft er niet voor gezorgd dat de batterij installatie nu wel werkt nog steeds NULLfault. Maandag komt de importeur langs met support vanuit China. Ik heb gevraagd om een andere omvormer mee te nemen die al geüpdated is en gekoppeld aan mijn account. Dan is dat ook uit te sluiten. Al is dat nog steeds niet werkt dan moet ik de automaat en hoofdschakelaar gaan vervangen ben ik bang.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:24:
[...]
En dat is ook overal 0, met afgeschakelde groepen. In de meterkast, deze opstelling hangt in de garage met een verdeelkast. Daar is ook alles geaard via AC en loopt naar de MK ook behuizing geaard.
Alleen op de groep van de batterij omvormer staat er spanning tussen N en PE. Volts lopen inderdaad niet.
Ik kan nu wel met zekerheid zeggen dat de batterij omvormer de boosdoener is. Alles is uitgesloten.
Het vreemde is dat de vorige batterij omvormer ook dit zelfde euvel had. Was ook chinese fabrikant. Lijkt toch iets niet goed te gaan qua ontwerp. Destijds is het "opgelost" door de controle op lekstroom uit te zetten met firmware update.
Weet iemand of emi nog een rol kan spelen?
Heb wellicht niet alles goed gelezen maar vind het een vaag probleem,Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:52:
[...]
@Blihi Het aandraaien van de automaten heeft er niet voor gezorgd dat de batterij installatie nu wel werkt nog steeds NULLfault. Maandag komt de importeur langs met support vanuit China. Ik heb gevraagd om een andere omvormer mee te nemen die al geüpdated is en gekoppeld aan mijn account. Dan is dat ook uit te sluiten. Al is dat nog steeds niet werkt dan moet ik de automaat en hoofdschakelaar gaan vervangen ben ik bang.
Weet iemand of emi nog een rol kan spelen?
De monteur die aan het meten is geweest wat voor meter heeft die gebruikt?
heeft hij alles getest van de meterkast naar de onderverdeler bij je batterij installatie?
Met een goede monteur die kan toch makkelijk alles zo doormeten en automaten testen waar het probleem zit. of heb ik van alles gemist wat die heeft gemeten, En waarmee die het heeft mee gemeten?
De strekking was geloof ik dat alles gemeten is en de monteur het ook niet wist.popie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Heb wellicht niet alles goed gelezen maar vind het een vaag probleem,
De monteur die aan het meten is geweest wat voor meter heeft die gebruikt?
heeft hij alles getest van de meterkast naar de onderverdeler bij je batterij installatie?
Met een goede monteur die kan toch makkelijk alles zo doormeten en automaten testen waar het probleem zit. of heb ik van alles gemist wat die heeft gemeten, En waarmee die het heeft mee gemeten?
#team_UTC+1
Alles is doorgemeten door een elektricien (geen monteur) met juiste apparatuur. Op de automaat waar de omvormer zit loopt als enige 21V tussen N en PE. De rest van het huis is dat overal 0. Aardweerstand 5 Ohm.Ethirty schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:19:
[...]
De strekking was geloof ik dat alles gemeten is en de monteur het ook niet wist.
De enige opties die overblijven zijn:
- Iets met aardingsweerstand (hulp aardepen slaan?),
- Automaten defect,
- Omvormer issues hardware / software.
[ Voor 13% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-02-2023 13:41 ]
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:39:
offtopic:
Zoals al eerder genoemd is bovenstaande een gegeven. die "NULL" is een niet ingevulde waarde in de software. Als hierdoor een fout optreed wil je dit afvangen met een specifieke foutcode/melding voor de eindgebruiker. Of dit probleem (de NULL fault én het feit dat het niet netjes is afgevangen) relevant zijn aan jouw probleem is een tweede.
Zoals al eerder genoemd is bovenstaande een gegeven. die "NULL" is een niet ingevulde waarde in de software. Als hierdoor een fout optreed wil je dit afvangen met een specifieke foutcode/melding voor de eindgebruiker. Of dit probleem (de NULL fault én het feit dat het niet netjes is afgevangen) relevant zijn aan jouw probleem is een tweede.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ok het ging mij vooral om de bedrading onder, ik wilde zien of er op de aardlek waar deze opzit nog meer zit.Caayn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:15:
Dank voor de snelle reacties allemaal
[...]
Dit is een oude foto let dus niet op de kabels die de fornuisgroep in gaan. Voor de rest klopt het plaatje met hoe het er nu bij staat.
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd verbaast me dat ook niet in het minst. Een moment sleutel werd voorheen eigenlijk alleen gebruikt waar het er nogal op aankomt, zoals in de auto- en machinetechniek. Destijds werkten elektriciens op gewoon aanvoelen, zoals de Duitsers het noemen "Fingerspitsengefül" wat nooit tot problemen leidde. Je bent vakman, of je bent het hoegenaamd niet. Geen idee of echte vakmensen op dit gebied die dingen tegenwoordig wel gebruiken of dat dit hoofdzakelijk door doe-het-zelvers wordt toegepast. Ik ben een beetje nieuwsgierig wat ooit de aanleiding is geweest om dit ook in dit vakgebied in te voeren.Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:52:
[...]
@Blihi Het aandraaien van de automaten heeft er niet voor gezorgd dat de batterij installatie nu wel werkt nog steeds NULLfault.
Dat kan in mijn ogen echt alleen als je ergens in de N of PE een hoge weerstand hebt zitten. Immers als je in de meterkast algemeen gewoon 0V hebt tussen N en PE en op de groep van / bij de omvormer 23V dan moet dat ergens daartussen ontstaan. Had je nu al eens gemeten of de PE of juist de N hoog ligt?Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Alles is doorgemeten door een elektricien (geen monteur) met juiste apparatuur. Op de automaat waar de omvormer zit loopt als enige 21V tussen N en PE. De rest van het huis is dat overal 0.
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 03-02-2023 14:26 ]
Ah, op die fietsIplugNplay schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:05:
[...]
Ok het ging mij vooral om de bedrading onder, ik wilde zien of er op de aardlek waar deze opzit nog meer zit.
De indeling van de kast en aardlekschakelaars is netjes verdeeld. Nu zitten er drie groepen (2 losse en 1 fornuisgroep) op de betreffende aardlekschakelaar, als ik de fornuisgroep vervang voor 2 losse groepen blijf ik binnen de max van de aardlekschakelaar.
Maar als ik de reacties zo lees lijken de meningen er nog een beetje verdeeld over te zijn of ik de fornuisgroep (na verwijderen van de brug) mag hergebruiken als twee losse groepen of dat het echt twee losse automaten moeten worden.
Het zal iets te maken hebben met het aandraaien van metalen onderdelen in een kunststof behuizing om te voorkomen dat het zwakste materiaal scheurt of breekt.Techneut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:20:
[...]
Eerlijk gezegd verbaast me dat ook niet in het minst. Een moment sleutel werd voorheen eigenlijk alleen gebruikt waar het er nogal op aankomt, zoals in de auto- en machinetechniek. Destijds werkten elektriciens op gewoon aanvoelen, zoals de Duitsers het noemen "Fingerspitsengefül" wat nooit tot problemen leidde. Je bent vakman, of je bent het hoegenaamd niet. Geen idee of echte vakmensen op dit gebied die dingen tegenwoordig wel gebruiken of dat dit hoofdzakelijk door doe-het-zelvers wordt toegepast. Ik ben een beetje nieuwsgierig wat ooit de aanleiding is geweest om dit ook in dit vakgebied in te voeren.
#team_UTC+1
Dat de elektriciën punt 2 niet direct heeft uitgesloten valt me dan wel tegen. Waarschijnlijk liggen er genoeg in zijn bus.Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Alles is doorgemeten door een elektricien (geen monteur) met juiste apparatuur. Op de automaat waar de omvormer zit loopt als enige 21V tussen N en PE. De rest van het huis is dat overal 0. Aardweerstand 5 Ohm.
- Automaten defect,
#team_UTC+1
@Septillion Hoe? Kreeg daar geen antwoord op. Potentiaal verschil moet je tussen twee aders zijn dus alleen N of PE kan ik minn optiek niet.Septillion schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Dat kan in mijn ogen echt alleen als je ergens in de N of PE een hoge weerstand hebt zitten. Immers als je in de meterkast algemeen gewoon 0V hebt tussen N en PE en op de groep van / bij de omvormer 23V dan moet dat ergens daartussen ontstaan. Had je nu al eens gemeten of de PE of juist de N hoog ligt?
Ik vraag me echt af of het niet door te hoge aardweerstand komt. Ik laat denk ik sowieso een extra aardpen slaan.
Na verwijderen brug mag dat, die brug maakt alleen duidelijk dat die 2 groepen bij elkaar horen. Als duidelijk is dat het 2 groepen zijn is het goed. Update ook de groepsnummers bijvoorbeeld.Caayn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:29:
[...]
Ah, op die fiets![]()
De indeling van de kast en aardlekschakelaars is netjes verdeeld. Nu zitten er drie groepen (2 losse en 1 fornuisgroep) op de betreffende aardlekschakelaar, als ik de fornuisgroep vervang voor 2 losse groepen blijf ik binnen de max van de aardlekschakelaar.
Maar als ik de reacties zo lees lijken de meningen er nog een beetje verdeeld over te zijn of ik de fornuisgroep (na verwijderen van de brug) mag hergebruiken als twee losse groepen of dat het echt twee losse automaten moeten worden.
edit: die brug zou wel een meeschakelend ding zijn, krijg je er wel af.... maar ik zou lekker 2 automaten kopen scheelt een hoop gedoe.
[ Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 03-02-2023 16:57 ]
Ik ken niet één elektricien die in een huisinstallatie gebruik maakt van een momentsleutel. Dat gaat zoals je schrijft 'op gevoel'.Techneut schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:20:
[...]
Eerlijk gezegd verbaast me dat ook niet in het minst. Een moment sleutel werd voorheen eigenlijk alleen gebruikt waar het er nogal op aankomt, zoals in de auto- en machinetechniek. Destijds werkten elektriciens op gewoon aanvoelen, zoals de Duitsers het noemen "Fingerspitsengefül" wat nooit tot problemen leidde. Je bent vakman, of je bent het hoegenaamd niet. Geen idee of echte vakmensen op dit gebied die dingen tegenwoordig wel gebruiken of dat dit hoofdzakelijk door doe-het-zelvers wordt toegepast. Ik ben een beetje nieuwsgierig wat ooit de aanleiding is geweest om dit ook in dit vakgebied in te voeren.
Anders is het in grotere verdelers en elektromotoren. Daar worden de verbindingen wel 'op moment gezet'.
En dat is niet van de laatste jaren.
Ik gebruik wel een momentschroevendraaier, ik wil zeker weten dat het vast zit maar niet te vast.devriesjande schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:56:
[...]
Ik ken niet één elektricien die in een huisinstallatie gebruik maakt van een momentsleutel. Dat gaat zoals je schrijft 'op gevoel'.
Anders is het in grotere verdelers en elektromotoren. Daar worden de verbindingen wel 'op moment gezet'.
Je komt ze tegen waar je niks meer loskrijgt omdat het veel te strak zit.
Tuurlijk heb ik er zat op gehangen op gevoel, maar je kan het beter zeker weten.
Wel hoorVaevictis_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:36:
[...]
@Septillion Hoe? Kreeg daar geen antwoord op. Potentiaal verschil moet je tussen twee aders zijn dus alleen N of PE kan ik minn optiek niet.
Ik vraag me echt af of het niet door te hoge aardweerstand komt. Ik laat denk ik sowieso een extra aardpen slaan.
Maar als de aardweerstand hoog is moet je het op elke groep in huis kunnen meten als de inverter aan staat. Niet alleen bij de inverter zelf.
En dan nog moet er aardige stroom door PE lopen dan om aan 23V te komen...
Ik heb niet alles teruggelezen denk ik, maar ik ga ervanuit dat de bedrading van omvormer tot groepenkast al doorgemeten is. (weerstand meting per draad)Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Alles is doorgemeten door een elektricien (geen monteur) met juiste apparatuur. Op de automaat waar de omvormer zit loopt als enige 21V tussen N en PE. De rest van het huis is dat overal 0. Aardweerstand 5 Ohm.
- Automaten defect,
En je aardweerstand was 5ohm? (is niet gek hoog, maar kan voor gevoelige apparatuur wel een issue zijn)
Had je toevallig een schema van de installatie (specifiek die omvormer groep) met dikte van aders en aansluitwaarde omvormer?
En ik vind het ook gek wat @Septillion ook al zegt, dat je het alleen daar meet bij de omvormer.
[ Voor 5% gewijzigd door IplugNplay op 03-02-2023 17:36 ]
Logisch, want daar gaat gedurende langere tijd veel stroom doorheen. In huisinstallaties valt dat mee... Of nee, eigenlijk niet meer. Vroeger was het zwaarste apparaat een oven op 1 fase of een kookplaat op meerdere fasen. Daar werd nog wel eens een uurtje op vol vermogen stroom gebruikt. Meer niet. De rest van het huis, dat waren wat lampen, een radio, een tv en zo nog wat dingen.devriesjande schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:56:
[...]
Ik ken niet één elektricien die in een huisinstallatie gebruik maakt van een momentsleutel. Dat gaat zoals je schrijft 'op gevoel'.
Met zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen kom je nu ook bij huisinstallaties op het punt dat er soms urenlang hoge stromen lopen door je componenten. Dan wordt het stiekem toch best belangrijk dat die verbindingen echt goed zijn.
En de aanhaalmomenten die fabrikanten voorschrijven (tussen de 2 en 3 Nm, grofweg), dat is stiekem best veel. Best wat meer dan "vast is vast" als je met de hand iets aandraait.
Kleine automaten kom ik vaak tussen 1 en 2 tegen, en voordeel van mijn momentset is dat die ph-sleuf bit er ook bij zit.dreamscape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:30:
[...]
Logisch, want daar gaat gedurende langere tijd veel stroom doorheen. In huisinstallaties valt dat mee... Of nee, eigenlijk niet meer. Vroeger was het zwaarste apparaat een oven op 1 fase of een kookplaat op meerdere fasen. Daar werd nog wel eens een uurtje op vol vermogen stroom gebruikt. Meer niet. De rest van het huis, dat waren wat lampen, een radio, een tv en zo nog wat dingen.
Met zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen kom je nu ook bij huisinstallaties op het punt dat er soms urenlang hoge stromen lopen door je componenten. Dan wordt het stiekem toch best belangrijk dat die verbindingen echt goed zijn.
En de aanhaalmomenten die fabrikanten voorschrijven (tussen de 2 en 3 Nm, grofweg), dat is stiekem best veel. Best wat meer dan "vast is vast" als je met de hand iets aandraait.
Hager SPN415 moet wat vaster 3,6 NmIplugNplay schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:57:
[...]
Kleine automaten kom ik vaak tussen 1 en 2 tegen, en voordeel van mijn momentset is dat die ph-sleuf bit er ook bij zit.
Idd en dan wordt ook nog vaak geen rekening gehouden met warmte ontwikkeling in een verdeler en bedrading. Automaten en bedrading kunnen erg warm worden, zeker als het er net niet voor ontworpen is. Als het niet goed vast zit kan het losser gaan zitten. Of een loszittende verbinding zorgt voor brand....dreamscape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:30:
[...]
Zie ook weinig installateurs die een PV automaat extra ruimte geven om z`n warmte kwijt te kunnen.
1 fase automaten worden vaak goed warm omdat ze vaak langdurig tegen het maximale vermogen gebruikt worden.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Mijn Opa is ooit zijn carrière hier begonnen:dreamscape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:30:
[...]
Logisch, want daar gaat gedurende langere tijd veel stroom doorheen. In huisinstallaties valt dat mee... Of nee, eigenlijk niet meer. Vroeger was het zwaarste apparaat een oven op 1 fase of een kookplaat op meerdere fasen. Daar werd nog wel eens een uurtje op vol vermogen stroom gebruikt. Meer niet. De rest van het huis, dat waren wat lampen, een radio, een tv en zo nog wat dingen.
Wikipedia: Centrale Helpman
Voor de WOII en heeft in beide centrales gewerkt voordat hij zijn eigen installatiebedrijf begon in de jaren 60.
Beide centrales en de installaties die hij heeft opgeleverd zijn nooit maar dan ook nooit afgefikt door een slechte verbinding ondanks het gebrek aan een momentsleutel/schroevendraaier. Vast is gewoon vast met een slagje extra, als het extra slagje de zaak liet/laat afbreken was/is het gewoon KUTkwaliteit qua materiaal.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Vind je dat? De afkorting Nm betekent een moment van ongeveer 0,1kgm dat is een kracht van 0,1kg en op een hefboom van 1 meter lengte. Zo verschrikkelijk veel kracht is dan 3 Newton (=0,3 kg) vind ik niet. Een momentsleutel of schroevendraaier is dan ook volgens mij vooral bedoeld om te voorkomen dat er te veel kracht wordt uitgeoefend die de boel kapot kan draaien of ontwrichten. Maar zo vast dat het moeilijk weer los gedraaid kan worden is dit m.i. beslist niet.dreamscape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:30:
[...]
Ja, eigenlijk wel. Ik heb zelf mijn groepenkast samengesteld en de boel gewoon goed vast aangedraaid. Als je het met een momentsleutel met hefboom naloopt (zoeken heb ik voor de carbon en aluminium onderdelen van mijn racefiets), dan valt het niet op. Maar toen ik met een Wera VDE momentschroevendraaier de boel ging nalopen, vind ik dat ik voor de 2,8 Nm van mijn onderdelen stiekem nog best wat verder moest draaien dan wat ik eerder al 'vast is vast' had benoemd.
Of ik ben gewoon een slapjanus, dat kan ook...
@dreamscape Ik heb precies dezelfde ervaring. Voor mijn gevoel had ik alles ook behoorlijk vast aangedraaid. Maar met een moment schroevendraaier bleek dat 2,8 Nm toch best nog wat vaster is, vooral bij niet-massieve draad.
Wak is dit voor “mijn opa is honderd geworden met roken” statement. Totaal niet relevant, wat ze vroeger deden tijden zijn veranderd.ds23man schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:55:
[...]
Mijn Opa is ooit zijn carrière hier begonnen:
Wikipedia: Centrale Helpman
Voor de WOII en heeft in beide centrales gewerkt voordat hij zijn eigen installatiebedrijf begon in de jaren 60.
Beide centrales en de installaties die hij heeft opgeleverd zijn nooit maar dan ook nooit afgefikt door een slechte verbinding ondanks het gebrek aan een momentsleutel/schroevendraaier. Vast is gewoon vast met een slagje extra, als het extra slagje de zaak liet/laat afbreken was/is het gewoon KUTkwaliteit qua materiaal.
Als dit een serieus probleem was geweest dan had er in de Nen normen gestaan dat je een momentsleutel moet gebruiken. Bijna 3 nm met een schroevendraaier is veel kracht zetten, je draait eerder de automaat van de rail af. Heb hier een Gewiss automaat voor me liggen en daar staat niet eens een krachtaanduiding op.leonbong schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:31:
[...]
Wak is dit voor “mijn opa is honderd geworden met roken” statement. Totaal niet relevant, wat ze vroeger deden tijden zijn veranderd.
Voor zover ik het begrijp (kan niet de nen1010 inzien) staat het er wel indirect in door te stellen dat iedere installateur verantwoordelijk is voor zijn installatie en zich dient te houden aan de montage voorschriften van de fabrikant.ds23man schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:22:
Als dit een serieus probleem was geweest dan had er in de Nen normen gestaan dat je een momentsleutel moet gebruiken.
En dan is het gelijk symboolregelgeving. Totaal niet controleerbaar.phYzar schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:51:
[...]
Voor zover ik het begrijp (kan niet de nen1010 inzien) staat het er wel indirect in door te stellen dat iedere installateur verantwoordelijk is voor zijn installatie en zich dient te houden aan de montage voorschriften van de fabrikant.
Er is geen NEN politie maar niet controleerbaar ben ik niet met je eens.
Bij industriële installaties wordt zeker in hoofdstroomverdelers alles op moment aangetrokken door de installateurs.
Met momentsleutels met kalibratiecertificaat en dan worden bouten en moeren in de verdeler afgelakt zodat los gaan zitten is vast te stellen.
Ik neem dit soort werk af op mijn werk en hier vraag ik naar en dan wordt er bij grote werkzaamheden een nog externe keurder ingehuurd.
En een keer per jaar komt een onafhankelijke keurder alle kasten de o.a. dr hoofdstroom controleren in het kader van Nen3140.
Je gaat mij echt niet wijsmaken dat netbeheerders en elektriciteitcentrales dit niet doen, brandverzekeringen eisen het namelijk en controleren erop.
Goede installatiebedrijven hebben ook onaangekondigde steekproeven door hun certificeringsinstantie (bijvoorbeeld loyds/kiwa/enz enz)
Ps ik ben geen elektrotechnicus, maar doe wel veel projecten waarbij ik elektrotechnischebesturingkasten realiseer.
Bij industriële installaties wordt zeker in hoofdstroomverdelers alles op moment aangetrokken door de installateurs.
Met momentsleutels met kalibratiecertificaat en dan worden bouten en moeren in de verdeler afgelakt zodat los gaan zitten is vast te stellen.
Ik neem dit soort werk af op mijn werk en hier vraag ik naar en dan wordt er bij grote werkzaamheden een nog externe keurder ingehuurd.
En een keer per jaar komt een onafhankelijke keurder alle kasten de o.a. dr hoofdstroom controleren in het kader van Nen3140.
Je gaat mij echt niet wijsmaken dat netbeheerders en elektriciteitcentrales dit niet doen, brandverzekeringen eisen het namelijk en controleren erop.
Goede installatiebedrijven hebben ook onaangekondigde steekproeven door hun certificeringsinstantie (bijvoorbeeld loyds/kiwa/enz enz)
Ps ik ben geen elektrotechnicus, maar doe wel veel projecten waarbij ik elektrotechnischebesturingkasten realiseer.
[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 04-02-2023 10:37 ]
@HDMNederlandHDMNederland schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:02:
[...]
Het is inmiddels gebleken dat een andere installateur deze groepenkast heeft gemonteerd.
Wij zelf zijn inmiddels ook op locatie geweest in opdracht van deze installateur om een aanpassing te doen.
Het verhaal zoals uitgelegd op dit forum met de bijhorende vraag, waarop u onder andere heeft geantwoord, blijkt in de praktijk ook anders in elkaar te steken.
Na inspectie op locatie hebben wij geconstateerd dat de installatie vanaf de groepenkast naar de keuken niet klopt. Dit hebben wij met de klant besproken en uitgelegd. Ook hebben wij aangegeven dat wij de situatie zoals deze nu is niet zo achter willen laten omdat dit niet veilig is. Door de betreffende groep los te koppelen wilden wij dit deel van de installatie spanningsloos maken, zodat de installatie aangepast kan worden volgens de huidige geldende normen. Na deze aanpassing zou de groep dan weer in gebruik genomen kunnen worden.
De reactie van de klant was: Het heeft al 30 jaar zo gewerkt, dus er wordt niks losgekoppeld.
Volgens de bewoner en de zoon (na tips en advies via dit forum) zouden wij de huidige aansluiting aan moeten passen door de bestaande bedrading aan te sluiten op 2 verschillende fases en 1 nul. Zodat de perilex aansluiting in de keuken gevoed zou worden door 2 verschillende fases en door een gedeelde nul.
Op deze manier zouden de wcd´s die op de perilex aansluiting in de keuken aangesloten zitten allebei een aparte groep hebben en zou er geen overbelasting meer plaats vinden.
Misschien ook wel handig om te weten:
Vanaf de groepenkast naar de perilex aansluiting in de keuken loopt een leiding met hierin 4 draden ( 2x fase/bruin, 1x nul/blauw, 1x aarde/geel-groen )
Op deze perilex aansluiting zit een perilex stekker met daaraan een 5-aderige kabel
Op deze kabel zitten 2 wcd´s aangesloten ( ieder wcd heeft een eigen fase draad en de nul is door gekoppeld )
Hier heeft u zeker gelijk wat betreft uw opmerking "niveau beunhaas"
Dit heeft echter geen betrekking op ons voor de duidelijkheid.
Wij hebben uiteraard het geheel niet aangesloten zoals gevraagd is door de klant, een vraag gebaseerd op de informatie verkregen door dit forum. Wij hebben de klant geïnformeerd wat er wel moet gebeuren om de installatie juist en veilig te maken. Dit werd resoluut afgewezen met een dringend verzoek om de groepenkast weer dicht te maken, alles te laten zoals het is en te vertrekken.
Hieraan hebben wij wel gehoor gegeven, met de mededeling dat de situatie onveilig is en aangepast MOET worden.
Wij voeren geen werkzaamheden uit waar wij niet achter staan. Wij voeren geen werkzaamheden uit die een onveilige situatie creëren. De beunhaas waar u het over heeft is diegene die het geheel destijds zo heeft gemaakt.
Ter afsluiting:
De monteur die de groepenkast heeft vervangen is verkeerd geïnformeerd door de klant, met de juiste informatie had hij deze nooit zo aangesloten. De informatie die gegeven is heeft klant gebaseerd op informatie verkregen via onder andere dit topic. Informatie gegeven via onder andere dit topic gebaseerd op onvolledige en onjuiste gegevens verstrekt door de klant.
Hopelijk heeft u nu een beter inzicht in de situatie zoals deze werkelijk is en is uw mening wat betreft beunhaas bijgesteld![]()
Indien u vragen heeft of meer informatie wenst kunt u altijd contact met ons op nemen via
www.hdm-nederland.nl
Wij beantwoorden uw vragen graag!
Met vriendelijke groet,
HDM Nederland
Heel merkwaardig!! Dat ik dit verhaal via het forum moet teruglezen, terwijl ik namelijk nog op een fatsoenlijke, niet gefrustreerde, reactie zit te wachten op mijn vragen van uw collega.
Blijkbaar hadden wij als klant u of uw collega over iets moeten informeren? Wat was dat dan precies geweest? Gedurende het offerte traject heb ik alle mogelijke vragen beantwoord inclusief ter onderbouwing iedere keer foto’s! Er is voordat de groepenkast is vervangen nooit gesproken over deze specifieke groepenkast op dit forum, ik kan niet plaatsen waar u naar refereert.
M.i. Stapt u en uw collega nu erg gemakkelijk over het feit dat er een groepenkast in eerste instantie al is geplaatst die, los van de aansluiting en situatie in de keuken, niet eens NEN1010 conform is (of ontkennen jullie dat nog steeds?). Vanuit een installateur had ik verwacht bij eerste constatering, heej! dat klopt niet, dit moeten we in orde maken en in overleg met je klant treden. De monteur die de eerste installatie heeft uitgevoerd heeft z’n mond gehouden en heeft met zijn vakmanschap deze “gevaarlijke situatie” laten bestaan en de groepenkast ondanks dit gebrek dichtgeschroefd en afgerekend.
Vervolgens gebeurd er “iets” en gaan we op onderzoek uit, zo ook hier op het forum navragen. Onderdeel van dat onderzoek is dat ik daar, als leek, in eerste instantie, heel neutraal en zonder namen te noemen een vraag in dit Forum over stel. Bij jullie is dit om onverklaarbare wijze in het verkeerde keelgat geschoten. Jullie maakte zowel in het telefoongesprek en daarna in de e-mail notie van dat jullie er niet goed tegen kunnen dat men vragen stelt in een openbaar forum zoals dit.
Shoot me
Inderdaad, ik ben mijn post ook nog ff nagelezen ik heb geen enkele naam genoemd, enkel dat ik advies wilde inwinnen. Zonder ook maar al met een vinger te wijzen, laat staan namen noemen.leonbong schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Ik heb jullie nooit bij naam genoemd. Maar ik ben nog steeds van mening dat het een onveilige situatie. Waarbij een goede monteur het weigert het zo aan te sluiten.
Het is een slechte zaak dat het toch is gebeurd is.
@Vliegvlug thanks voor taggen.Vliegvlug schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:21:
@lucas321 HDM Nederland heeft een post gemaakt over de situatie van jouw kookgroep op 1 fase die nu maar 1 nul gebruikt maar waar via een uitgesplitste perilex wcd nu twee zware keukenapparaten op zijn aangesloten.
Ze hadden je echter niet getagd dus jij hebt het waarschijnlijk niet gezien, vandaar dat ik het even doe.
Zorg dat je dit zsm oplost!
Doe je het niet voor jezelf dan voor je buren want een brand als gevolg van een overbelasten nul draad zullen zij niet op zitten te wachten.
Emat wordt hier ook regelmatig afgezeikt benieuwd waneer die gaan reageren.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
@HDMNederlandHDMNederland schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:40:
[...]
Ook al is het preken voor eigen parochie:
Schakel altijd een installateur in voor elektrotechnische werkzaamheden. Hiermee voorkom je een hoop problemen.
Wat wilt U nu precies zeggen met die laatste opmerking? Dat wij geen installateur hebben ingeschakeld???
Wij hebben GEEN installateur ingeschakeld om de fouten op te sporen uitgevoerd door de installateur die de initiële vervanging heeft gedaan, dat kopt. Gelukkig zijn er fora zoals deze waar de leek even navraag kan doen. Want als dat namelijk niet was gebeurd, had ik mij na het telefoontje aan uw collega laten overtuigen dat alles OK was (zonder te komen kijke). Pas toen ik opmerkte dat “nu alles via één nuldraad liep” werd er pas actie ondernomen.
@IplugNplayIplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:11:
[...]
In de situatie als dit zou ik de groep niet aansluiten bij het plaatsen van de groepenkast. de achterliggende installatie klopt van geen kant.
Is ook een voorwaarde voor het aansluiten (edit: in mijn geval), dat de rest van de installatie klopt.
Inderdaad dat zou ik ook verwachten als klant zijnde. Constateer je iets fouts, overleg dan, en stop met de werkzaamheden en stel een alternatief voor. Nu, door eigen onderzoek en advies van hier tot deze conclusie komende en dan eerst het verhaal hier delen zonder dat de eigenlijke installerende partij niet meer reageert op e-mails.
Wat bedoel je overigens “de achterliggende installatie klopt van geen kant”? De perilex aansluiting en dat daar 2 WCD’s van zijn gemaakt, neem ik aan? De rest van de installatie kun je niet over oordelen.
Door de Perilex naar WCD kabel eruit te trekken maak ik dat de instantmaaltijd weer is zoals deze in 1988 is aangelegd. Conform NEN 1010 -1988
Hierbij de foto van de oude situatie en daaronder de overblijfselen.Vliegvlug schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:23:
[...]
&
[...]
Jullie maken nu de aanname dat voordat de nieuwe kast geplaatst werd de situatie ook al onveilig was en dat is naar mijn idee een voorbarige aanname.
@lucas321 geeft aan dat de situatie in zijn oude groepenkast uit 1986 als volgt was:
”Installatie is 3 x 25 inderdaad.
Er zaten 2 smeltzekeringen die als één groep of schakelaar werden uitgeschakeld. Of deze op 1 of 2 verschillende fases zaten weet ik niet, kan ik ook niet meer nagaan.”
Dan gaat het dus waarschijnlijk over zoiets als je links op de foto ziet:
[Afbeelding]
(voor de duidelijkheid, dit is een voorbeeld foto van internet)
Maar gezien het feit dat de draden in 2x fase en 1x nul zijn uitgevoerd waarvan vast staat dat die er al sinds 1986 zo liggen ga ik er eerder vanuit dat deze twee smeltzekeringen op twee verschillende fasen waren aangesloten en dat de fout pas is gemaakt bij het plaatsen van de huidige kast.
Ook omdat zo’n moderne fornuisgroep bestaande uit twee gekoppelde automaten eigelijk altijd op 1 fase wordt aangesloten (zelfs in een 3-fasen kast anders pak je wel een 3-fasen automaat.)
Ik proef in jullie relaas dan ook miscommunicatie onderling waarbij jullie aangeven dat het altijd verkeerd heeft gezeten, wat @lucas321 dan weer kan begrijpen als dat het niet de schuld is van de installateur die de nieuwe kast heeft opgehangen en het op zijn oude installatie wordt geschoven die al ruim 30 jaar goed heeft gewerkt. Dan luistert men niet meer naar elkaar en wordt er langs elkaar heen gepraat waarna irritatie/onbegrip aan beide zijden alleen maar groeit.
Bovendien heeft hij weinig kennis van elektra wat ook niet helpt om elkaar te begrijpen en is het aan jullie experts om het duidelijk uit te leggen. En dat is in mijn ogen niet roepen dat het altijd al fout was want dat is niet te bewijzen en ook niet relevant.
(Disclaimer: ik was er natuurlijk niet bij maar dit is het gevoel wat bij mij naar boven komt)
Feit is dat de installateur die de huidige kast heeft aangesloten dit zo nooit had mogen opleveren dus daar ligt het daadwerkelijke probleem, zelfs al zou het vanaf 1986 al fout op 1 fase hebben gezeten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wTjRT49G1yTNPdVTFVU46UTh.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door lucas321 op 04-02-2023 19:43 ]
Precies dat bedoel ik, de perilex stekker met 2wcd.lucas321 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:30:
[...]
@IplugNplay
Inderdaad dat zou ik ook verwachten als klant zijnde. Constateer je iets fouts, overleg dan, en stop met de werkzaamheden en stel een alternatief voor. Nu, door eigen onderzoek en advies van hier tot deze conclusie komende en dan eerst het verhaal hier delen zonder dat de eigenlijke installerende partij niet meer reageert op e-mails.
Wat bedoel je overigens “de achterliggende installatie klopt van geen kant”? De perilex aansluiting en dat daar 2 WCD’s van zijn gemaakt, neem ik aan? De rest van de installatie kun je niet over oordelen.
Door de Perilex naar WCD kabel eruit te trekken maak ik dat de instantmaaltijd weer is zoals deze in 1988 is aangelegd. Conform NEN 1010 -1988
Zo te zien was het een 1 fase 2groepen kookgroep
Dus conform nen1010 1988 is het ook niet geweest.
En bij vervanging van een deel van de installatie kan het ook zijn dat de achterliggende installatie ook aan de nieuwe norm moet voldoen.
En inderdaad had die monteur iets meer moeten controleren en communiceren. Maarja waarom dat niet is gedaan, dat kan ik niet weten. Misschien wel veel te druk, of kreeg hij al de hele week nergens koffie.
[ Voor 8% gewijzigd door IplugNplay op 04-02-2023 20:01 ]
Als die perilex in het geval van 1fase 2xfaseader en 2xnulader heeft is daar niks onveilig aan.IplugNplay schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:57:
[...]
Precies dat bedoel ik, de perilex stekker met 2wcd.
Zo te zien was het een 1 fase 2groepen kookgroep
Dus conform nen1010 1988 is het ook niet geweest.
Geen kans op overbelasting.
Daarnaast verkoopt hager en abb allebei keukenverdelers die je in een 1f perilex kan steken.(ze hebben ook 3f varianten)
En bij 3f kan het ook want deze CEE dingen worden ook gewoon verkocht.
Die laatse is geinig.leonbong schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:07:
[...]
Als die perilex in het geval van 1fase 2xfaseader en 2xnulader heeft is daar niks onveilig aan.
Daarnaast verkoopt hager en abb allebei keukenverdelers die je in een 1f perilex kan steken.(ze hebben ook 3f varianten)
En bij 3f kan het ook want deze CEE dingen worden ook gewoon verkocht.
[Afbeelding]
Vroegah wel eens een van een 16 amp cee naar drie keer 230 contra stekkers verloopjes gemaakt makkelijk voor op de bouw.
Ook wel met een 32amp cee trouwens
Zijn wel eens wat snoertjes opgerookt toendertijd
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Erkende installatiebedrijven hebben inderdaad steekproeven, maar dat is slechts visueel.leonbong schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:07:
Er is geen NEN politie maar niet controleerbaar ben ik niet met je eens.
Leuk voorbeeldje wat ik hier bij de poot heb gehad:
Paar jaar geleden is hier een slimme meter geplaatst, dan komt er een externe partij langs die door Enexis is ingehuurd. Allemaal tiptop qua PBL maatregelen tot en met een gezichtsscherm aan toe om de mespatronen uit mijn antieke gietijzeren hoofdaansluiting te halen. Vergeet dan even dat je zo'n oude kast eerst moet controleren op asbestkoord.... Slimme meter netjes met een momentschroevendraaier aangesloten.
Nadien hadden we last van spanningsdippen op 1 fase, was af en toe een disco. Diverse bezoeken van storingsmonteurs later kwam er 1 langs die handmatig even de schroeven van de slimme meter natrok, konden allemaal nog een halve slag hebben. Maar dat loste het probleem niet op.
Na diverse rondjes van dit:
:strip_exif()/f/image/hmMtmaRRULVUZT6o0Xv4WHX9.jpg?f=fotoalbum_large)
Met tegelijkertijd metingen in het trafohok waar wij met 4 andere panden en spoorwegovergang op zitten.
Kwamen ze er nog niet uit, na een hoop geklaag mede van de buurman een pruttelpotje naast het hokje om metingen in het MS net te gaan doen. Een van de monteurs viel het op dat een busbar van 1 fase op een 500A last scheider na de MS trafo wat verkleurt was. Bleek gewoon los te zitten. Hokje was in de jaren negentig geplaatst, geen lak op de bouten en vermoedelijk heeft dat nooit goed gezeten maar is nooit opgevallen omdat de belasting laag was. Nu niet meer omdat ik 60 panelen heb liggen en de buurman ook. Breek me de bek niet open over protocollen en netbeheerders.
Overigens kan Tennet er ook wat van:
https://tennet-drupal.s3....02%20september%202022.pdf
Dan nu nog een leuk NEN weetje. Een CEE krachtgroep behoeft geen aardlek tenzij er verplaatsbare installaties in de openlucht worden gebruikt.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:11:
[...]
Die laatse is geinig.
Vroegah wel eens een van een 16 amp cee naar drie keer 230 contra stekkers verloopjes gemaakt makkelijk voor op de bouw.
Ook wel met een 32amp cee trouwens![]()
Zijn wel eens wat snoertjes opgerookt toendertijd
Er zat 1fase 2x faseader 1x nulleonbong schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:07:
[...]
Als die perilex in het geval van 1fase 2xfaseader en 2xnulader heeft is daar niks onveilig aan.
Zo goed ik nog weet zat die zooi op een zwerfkast en die was dacht ik wel voorzien van een aardlek, bind me er niet op vast is ruim 20 jaar terug.ds23man schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Dan nu nog een leuk NEN weetje. Een CEE krachtgroep behoeft geen aardlek tenzij er verplaatsbare installaties in de openlucht worden gebruikt.
Een zwerfkast zou een verplaatsbare installatie zijn denk ik? Geen idee hoe de regels toen waren.
Feit was dat er altijd een gebrek aan 230 wcd's/vermogen was.
Ik heb trouwens hier alles wel achter een aardlek.
Morgen nog een een kookgroep elimineren die gebruik wordt voor mijn verwarmings toestanden pompen en kleppen.
Daar komt dan een jawel emat aardlekautomaat in met een hw meter om te zien wat ik verknoei aan stroom met mijn extra pompen en kleppen in de wp/houtcvkachel/wpb opstelling.
Daarna is mijn meterkast wel weer redelijk up to date.
Zit er alleen nog een oude onderverdeler in de schuur dat was oorspronkelijk de kast uit de woning, dat is nog allemaal smelzekeringen en in de kast nog ongeisoleerde draden.
Laatst al eens een draad uit gerookt omdat er een schroefje los zat.
:strip_exif()/f/image/flIukN3XNSnKUDujOtj3mfmj.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de bovenkant zie je nog net de ongeisoleerde draad vertrekken, 1 van de velen
Ik zet er niet voor niks de voorwaarden bij waarbij het kan voldoen.
Een zwerfkast dient aardlekken te hebben op de 220 volt aansluitingen. Dat geldt ook voor een uitsplitsing van een CEE naar 220 volt contrastekkers. Eventuele krachtgroepen hoeven dat niet mits de kast binnen gebruikt wordt. En om het helemaal krom te maken, een stopcontact buiten het bereik van een gebruiker ( op 3 meter hoogte of boven een systeemplafond als voorbeeld) behoeft weer geen aardlek.
Dat ding wat Leonbong toont mag totaal niet, tenzij het buiten het bereik van een gebruiker is.
Dat ding wat Leonbong toont mag totaal niet, tenzij het buiten het bereik van een gebruiker is.
[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 04-02-2023 21:21 ]
NPR5310:2011 Blad 58 is het niet met je eens.ds23man schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Dan nu nog een leuk NEN weetje. Een CEE krachtgroep behoeft geen aardlek tenzij er verplaatsbare installaties in de openlucht worden gebruikt.
Ja, ik weet dat dit een stokoude uitgave van NPR5310 is en dat dit blad niet is overgenomen in NPR5310:2016. Maar het is een uitleg bij een bepaling uit NEN1010 die in NEN1010:2015 niet is gewijzigd.Bepaling 411.3.3 geeft aan dat aanvullende bescherming met een 30mA-aardlekschakelaar, in overeenstemming met 415.1.1, is vereist bij:
a) contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken,
b) verplaatsbaar elektrisch materieel met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor gebruik buiten en
c) aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie, een celfunctie of een logiesfunctie of in woonschepen. Dit geldt niet voor aansluitpunten voor verlichting in gemeenschappelijke verkeersruimten.
Deze bepaling geldt voor zowel eenfase- als driefasenaansluitingen.
Vertel, waarom zou een 16A CEE WCD niet een contactdoos voor algemeen gebruik door leken kunnen zijn, als deze niet duidelijk herkenbaar is als bedoeld voor een bepaald elektrisch toestel?— contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken,
n OPMERKING Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos.
OPMERKING Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
— contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
— een contactdoos die alleen is bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel.
Genoeg plekken waar leken een stekker in een 16A CEE WCD steken hoor. Maandag staat er een 11kW werkplaatskachel, dinsdag wordt het gebruikt voor een industriële hogedrukreiniger, woensdag komt er iemand met een EV en een mobiele 3-fasen lader langs en op zaterdag staat er een amateur-DJ voor een kinderfeestje...
Waar vind je doorgaans zwerfkasten? Ik zou zeggen in de bouw (NEN1010 704 Installaties op bouw- en sloopterreinen).ds23man schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:20:
Een zwerfkast dient aardlekken te hebben op de 220 volt aansluitingen. Dat geldt ook voor een uitsplitsing van een CEE naar 220 volt contrastekkers. Eventuele krachtgroepen hoeven dat niet mits de kast binnen gebruikt wordt.
De toevoeging "voor algemeen gebruik door leken" vind je hier dus ook al niet meer.704.410.3.10
Stroomketens voor de voeding van contactdozen met een toegekende stroom tot en met 32 A en andere stroomketens voor de voeding van handgereedschap met een toegekende stroom tot en met 32 A moeten:
a) zijn beschermd door toestellen voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten
hoogste 30 mA (415.1),
n Dit geldt niet voor stroomketens voor de voeding van contactdozen met een toegekende stroom tot en met 32 A die andere bouwkasten voeden, onder de voorwaarde dat deze contactdozen constructieve voorzieningen hebben om misbruik tegen te gaan.
Vandaag eens even verder gedoken in de elektra van de garage. Naast dat er daarvoor dus een C-25 automaat voor is gebruikt (wat i.c.m. normale stopcontacten niet mag heb ik geleerd) hebben ze nog wat moois in elkaar geknutseld:
In de woonkamer hebben we 2 schakelaars; 1 voor de buitenverlichting en 1 voor het zonnescherm. De kabels daarvan lopen ook via de garage. Alleen... Daar zit geen aarde draad bij. Vergeten te trekken ofzo
.
Hoe hebben ze dit opgelost: De aardedraad van de groep in de garage hebben ze doorgetrokken naar de buitenverlichting en het zonnescherm. Die op een f*cking andere aardlekschakelaar is aangesloten in de meterkast. WTF
.
Vraagje: Als ik de groep van de garage en de groep van de buitenverlichting op dezelfde aardlekschakelaar aan laat sluiten. Dan kan ik de aardedraad wel doorlussen toch? Niet mooi, maar een draad trekken zit er niet in
.
Schijnbaar toch niet. Ik was in de veronderstelling dat aardlek A eruit zou klappen en aardlek B aan zou blijven terwijl deze eruit zou moeten klappen.
In de woonkamer hebben we 2 schakelaars; 1 voor de buitenverlichting en 1 voor het zonnescherm. De kabels daarvan lopen ook via de garage. Alleen... Daar zit geen aarde draad bij. Vergeten te trekken ofzo
Hoe hebben ze dit opgelost: De aardedraad van de groep in de garage hebben ze doorgetrokken naar de buitenverlichting en het zonnescherm. Die op een f*cking andere aardlekschakelaar is aangesloten in de meterkast. WTF
Vraagje: Als ik de groep van de garage en de groep van de buitenverlichting op dezelfde aardlekschakelaar aan laat sluiten. Dan kan ik de aardedraad wel doorlussen toch? Niet mooi, maar een draad trekken zit er niet in
Schijnbaar toch niet. Ik was in de veronderstelling dat aardlek A eruit zou klappen en aardlek B aan zou blijven terwijl deze eruit zou moeten klappen.
[ Voor 8% gewijzigd door Detmer op 04-02-2023 22:21 ]
Dit.dreamscape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:58:
[...]
Of ik ben gewoon een slapjanus, dat kan ook...
Ik ben best lang elektricien geweest en ik en mijn collega's verbaasden ons de laatste jaren juist over de lage aanhaalmomenten. In het verleden werd alles veel vaster gezet dan wat tegenwoordig wordt voorgeschreven....
Je begrijpt toch wel dat bijna elke meterkast 3f onderverdeeld naar 1f dus waarom mag dit niet?ds23man schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:20:
Een zwerfkast dient aardlekken te hebben op de 220 volt aansluitingen. Dat geldt ook voor een uitsplitsing van een CEE naar 220 volt contrastekkers. Eventuele krachtgroepen hoeven dat niet mits de kast binnen gebruikt wordt. En om het helemaal krom te maken, een stopcontact buiten het bereik van een gebruiker ( op 3 meter hoogte of boven een systeemplafond als voorbeeld) behoeft weer geen aardlek.
Dit
en dit :strip_exif()/f/image/n4cf2Rm1bTZVyex6nDeT8QUz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hetzelfde zijn alleen de ene is compacter?
@leonbong Helemaal correct. En omdat je de stromen vectorisch op moet tellen om tot de stroom door de nul te komen is dat ook geen enkel probleem.
@leonbong Ikkom dit soort bokkiewokkie merken nooit tegen op bouwwerken, worden door bv colle ook niet verhuurd. Worden door mij of collega's ook direct verwijderd.
Dit onderstaand type wel
Dit onderstaand type wel
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Die die bovenste is van PCE en onderste is van brennenstuhl, maar Mennekes maakt ook zulke producten.
Het ging mij erom dat er wordt beweerd dat dergelijke oplossing om 3f te verdelen naar 1f niet mag en dat is niet helemaal correct.
Nu zou ik de bovenstaande niet buiten gebruiken maar dat is iets anders.
Het ging mij erom dat er wordt beweerd dat dergelijke oplossing om 3f te verdelen naar 1f niet mag en dat is niet helemaal correct.
Nu zou ik de bovenstaande niet buiten gebruiken maar dat is iets anders.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 04-02-2023 22:07 ]
Hoeft niet eens op dezelfde aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar heeft helemaal geen aansluiting voor een aardedraad, alleen fase en nul. Alles aardes zitten in de meterkast zonder enige vorm van schakelaar, meet-apparaat of beveiliging aan elkaar. In dat opzicht maakt het dus niet uit waar je de aardedraad vandaan haalt. Hoe dat regeltechnisch zit durf ik echter niet te zeggen.Detmer schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:40:
Hoe hebben ze dit opgelost: De aardedraad van de groep in de garage hebben ze doorgetrokken naar de buitenverlichting en het zonnescherm. Die op een f*cking andere aardlekschakelaar is aangesloten in de meterkast. WTF.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Aarding en aardlekschakelaars hebben niet echt een correlatie met elkaar, behalve dan de eerste vier letters.Detmer schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:40:
Hoe hebben ze dit opgelost: De aardedraad van de groep in de garage hebben ze doorgetrokken naar de buitenverlichting en het zonnescherm. Die op een f*cking andere aardlekschakelaar is aangesloten in de meterkast. WTF.
Vraagje: Als ik de groep van de garage en de groep van de buitenverlichting op dezelfde aardlekschakelaar aan laat sluiten. Dan kan ik de aardedraad wel doorlussen toch? Niet mooi, maar een draad trekken zit er niet in.
In de beginsel moet je weten dat stroom door een circuit loopt, dus als jij 16A gebruikt dan gaat er over de bruine fase draad 16A heen en komt er over de blauwe nul draad 16A terug. Wanneer jij dan je vingers in een apparaat steekt en onder stroom komt te staan loopt een gedeelte van die 16A niet terug over de nul draad, maar gaat door je lijf heen. Als dat meer dan 0.03A betreft vindt de aardlekschakelaar het genoeg en sluit het circuit. De aardlekschakelaar meet dus helemaal niets op basis van de aardedraad, die meet het verschil in ampere tussen fase en nul.
De aardedraad zit er om apparaten met een enkel geïsoleerde behuizing, veelal metalen buitenkant, een bescherming te bieden tegen draden die in het apparaat los raken en tegen de behuizing aan liggen. Met een werkende aarding van het apparaat zal een losse draad tegen de behuizing aan komen en kortsluiting met de aardedraad maken waardoor de aardlekschakelaar een verschil van meer dan 0.03A meet tussen fase en nul.
Zonder aardedraad meet de aardlekschakelaar pas een verschil tussen fase en nul wanneer iemand het apparaat aan raakt.
Het mixen en matchen van aardedraden door het pand veroorzaakt soms problemen, maar een niet-functionerende aardlekbeveiliging is daar geen onderdeel van.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.