Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 290 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.069 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44
Paul schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:14:
[...]
Hoeft niet eens op dezelfde aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar heeft helemaal geen aansluiting voor een aardedraad, alleen fase en nul. Alles aardes zitten in de meterkast zonder enige vorm van schakelaar, meet-apparaat of beveiliging aan elkaar. In dat opzicht maakt het dus niet uit waar je de aardedraad vandaan haalt. Hoe dat regeltechnisch zit durf ik echter niet te zeggen.
Een bevriend ex-elektriciën heeft me ooit verteld dat dat (in ieder geval 'in zijn tijd') gewoon mocht. Waardeloze, anekdotische bron natuurlijk, maar gezien de manier waarop een aarddraad werkt natuurlijk niet onlogisch.
Of het verstandig is, is een tweede. Als je de groep waarvan je de aarde hebt doorgelust ooit besluit te verwijderen, kun je daarmee onwetend de aarde van een andere groep weghalen.

Maar direct onveilig is het in ieder geval zeker niet.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Wat moet ik toch zonder jullie O+

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wormaap schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Als je de groep waarvan je de aarde hebt doorgelust ooit besluit te verwijderen, kun je daarmee onwetend de aarde van een andere groep weghalen.
Dat is dus waarom het niet mag, maar eens met dat aarde aarde is het hangt allemaal aan elkaar.

Maar om het overzicht te behouden mag je dus niet de aarde uit een andere groep doortrekken.

Dus alleen op dat punt onveilig, technisch werkt het verder prima.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wormaap schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:21:
Of het verstandig is, is een tweede. Als je de groep waarvan je de aarde hebt doorgelust ooit besluit te verwijderen, kun je daarmee onwetend de aarde van een andere groep weghalen.
Of wanneer je werkzaamheden aan deze groep gaat uitvoeren. Netjes de betreffende groep uitschakelen, wat lasklemmen loshalen en vervolgens een optater krijgen omdat er een defect apparaat op de andere groep is aangesloten en ze toevallig dezelfde aardedraad delen...

Slecht idee dus, ik zou het toch proberen aan te passen @Detmer.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 04-02-2023 22:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:11
Xander schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:37:
[...]

Of wanneer je werkzaamheden aan deze groep gaat uitvoeren. Netjes de betreffende groep uitschakelen, wat lasklemmen loshalen en vervolgens een optater krijgen omdat er een defect apparaat op de andere groep is aangesloten en ze toevallig dezelfde aardedraad delen...

Slecht idee dus, ik zou het toch proberen aan te passen @Detmer.
Een aardedraad is toch nooit geschakeld? Een van de basisprincipes van aarde is toch juist dat het gedeeld wordt als zijnde potentiaalvereffening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phYzar schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:47:
[...]

Een aardedraad is toch nooit geschakeld? Een van de basisprincipes van aarde is toch juist dat het gedeeld wordt als zijnde potentiaalvereffening?
Ik schreef dan ook:
Xander schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:37:
Of wanneer je werkzaamheden aan deze groep gaat uitvoeren. Netjes de betreffende groep uitschakelen, wat lasklemmen loshalen en vervolgens [...]
Nee, de aarde is natuurlijk nooit geschakeld maar dat wil niet zeggen dat hij bij werkzaamheden nooit onderbroken kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
phYzar schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:47:
[...]

Dat klopt, maar stel dat er iemand gaat verbouwen en de elektra uit naast gelegen ruimte volledig verwijderd en daarmee dus ook de doorgeluste aarde naar de andere groep uit die naast gelegen ruimte door knipt.
Of zelfs dat de doorgeluste groep in dezelfde ruimte overbodig wordt bevonden en wordt verwijderd.

Dan heb je ergens wel overal groen gele draden maar die zitten uiteindelijk nergens aan een aardpen.

Daarom is het handig om per afgaande groep uit de meterkast een eigen aarde mee te voeren.
Zodat je weet dat die groep ook daadwerkelijk een werkende aarde zou moeten hebben.

Doorlussen van de aarde uit een andere groep werkt dus wel mits alles aangesloten blijft, maar liever los je het goed op.

Ik ben hier en daar ook wel eens op bepaalde zaken gestuit waar zolang er niks veranderd alles op zich wel veilig is.
Maar ga je daar aan de gang met in je hoofd dat alles op een correcte/logische manier aangesloten is kan je wel eens op verassingen stuiten.
De topper was denk ik wel dat een dubbel stopcontact werd gevoed uit 2 groepen. Ik kan je vertellen dat ik even gevloekt heb toen ik daar achter kwam doordat ik een mep kreeg.

Jaja ik weet het meten is weten. Maar als de bovenste spanningsvrij is dan denk je dat van de onderste ook...

Daarom is het handig om je aan bepaalde richtlijnen te houden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:11
Ik begrijp dat een voorspelbare routering van je bedrading een goede zaak is, maar het wordt wel erg spijkers op laag water zoeken wanneer we iemand gaan wijzen op het mogelijk onder stroom staan van een aardedraad wanneer de groep is afgeschakeld maar er toch stiekem stroom op de aarde staat omdat in een andere groep een apparaat zit die defect is. Dan heeft die andere, nog actieve, groep toch een serieus defecte aardlekschakelaar of geheel ontbrekende aardlekbeveiliging lijkt me, en is elk apparaat in de woning met metalen behuizing een risico op een opdonder voor alle nietsvermoedende bewoners, niet alleen voor de persoon die bewust en hopelijk met enige kennis werkzaamheden aan de elektra uitvoert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
phYzar schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:16:
Ik begrijp dat een voorspelbare routering van je bedrading een goede zaak is, maar het wordt wel erg spijkers op laag water zoeken wanneer we iemand gaan wijzen op het mogelijk onder stroom staan van een aardedraad wanneer de groep is afgeschakeld maar er toch stiekem stroom op de aarde staat omdat in een andere groep een apparaat zit die defect is. Dan heeft die andere, nog actieve, groep toch een serieus defecte aardlekschakelaar of geheel ontbrekende aardlekbeveiliging lijkt me, en is elk apparaat in de woning met metalen behuizing een risico op een opdonder voor alle nietsvermoedende bewoners, niet alleen voor de persoon die bewust en hopelijk met enige kennis werkzaamheden aan de elektra uitvoert.
Spijkers op laag water zoeken zijn we hier op tweakers erg goed in.
Kan ik me soms ook wel eens aan storen.

Zoals bijv ook vaak bij wijze van spreken Mercedes en bmw worden opgehemeld, maar ik kom er met een Opel ook wel denk ik dan.

Maar lang verhaal kort.
Aarde doorlussen werkt prima maar mag eigenlijk niet en is voor het overzicht niet handig.

Wat een ieder er mee doet mag hij zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heeft die andere, nog actieve, groep toch een serieus defecte aardlekschakelaar of geheel ontbrekende aardlekbeveiliging lijkt me
Niet per sé, er kan best een vervelende spanning op een (zwevende!) beschermingsleiding staan zonder dat het apparaat een lekstroom heeft die hoog genoeg is om de aardlekschakelaar aan te spreken. Daarvoor hoeft het apparaat niet eens defect te zijn, spanning op de beschermingsleiding door een netfilter kan al auw doen.

Die stroom is dan waarschijnlijk ook niet hoog genoeg om daadwerkelijk schadelijk te zijn voor het menselijk lichaam, maar dat is niet de enige manier om ongelukken te krijgen. Schrikken en van een ladder vallen is ook niet plezierig.
en is elk apparaat in de woning met metalen behuizing een risico op een opdonder voor alle nietsvermoedende bewoners
Er is een verschil tussen een beschermingsleiding die met aarde verbonden is en een onderbroken beschermingsleiding natuurlijk. De eerste blijft als het goed is in de buurt van aardpotentiaal, de tweede niet.
Ik begrijp dat een voorspelbare routering van je bedrading een goede zaak is
Dat was het punt wat ik wilde maken...
maar het wordt wel erg spijkers op laag water zoeken wanneer we iemand gaan wijzen op het mogelijk onder stroom staan van een aardedraad wanneer de groep is afgeschakeld maar er toch stiekem stroom op de aarde staat omdat in een andere groep een apparaat zit die defect is.
... sorry dat mijn extra argument (als aanvulling op dat van @Wormaap) je niet bevalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-09 00:15
maar het wordt wel erg spijkers op laag water zoeken wanneer we iemand gaan wijzen op het mogelijk onder stroom staan van een aardedraad wanneer de groep is afgeschakeld maar er toch stiekem stroom op de aarde staat omdat in een andere groep een apparaat zit die defect is.
Precies dat zag ik onlangs in een youtube videotje voorbijkomen van een elektricien die een groep had afgeschakeld en vervolgens een optater kreeg omdat e.e.a. was doorgelust vanuit een andere groep. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

leonbong schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:43:
[...]

Je begrijpt toch wel dat bijna elke meterkast 3f onderverdeeld naar 1f dus waarom mag dit niet?

Dit [Afbeelding] en dit [Afbeelding]

Hetzelfde zijn alleen de ene is compacter?
Omdat je niet zeker kan weten of de krachtgroep waar je hem op aansluit voorzien is van een 30mA aardlek.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Of er een aardlek is dat weet je in heel veel gevallen niet.
Zo heeft mijn moeder huis waarbij alleen de algemene groepen een aardlek hebben.
Wasdroger /wasmachine /kookplaat allemaal niet.

Allemaal geen aardlek zo werd dag toen gebouwd echter het is een TN stelsel met eigen hulp elektrode.

Nu wil ik dit wel veranderen, echter alle normale wcd’s hebben ook nog geen aarde en ik weet niet of de draad aanwezig is in de doos.

Nu als je zo verdeler gebruikt achter je plint in de keuken voor de oven en vaatwasser dan hoeft dat niet gevaarlijk te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 05-02-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08
@leonbong Ik zou bij moeders thuis een nieuwe groepenkast ophangen zodat elke eindgroep beveiligd is door een aardlek(automaat).
Dat een aantal wcd's geen aarde heeft is meestal geen probleem bij een eventueel lek door aanraking komt de aardlek wel in actie.
Als ik bij mijn ouders in de kamer rondkijk heeft 99% van de toestellen ook een gewone 2 polige eurostekker.

Als de installatie al 40 jaar is zou ik de aardpen dan ook een (laten) meten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het huis en de installatie is uit 1995, de meterkast is ook niet aanraakveilig van binnen.
Alleen de groepen voor:
Wasmachine
Vaatwasser
Droger
Kookplaat (3f perilex)
Oven

Deze hebben geen aardlek wel geaarde wcd’s het huis is TN-CS stelsel met eigen hulpelektrode dus de aardverspreidingsweerstand zal wel prima zijn.
Omdat hoofdaansluiting dus ook de PEN meteen doorlust naar de buren en die hebben ook hulpelektrode het geheel zal wel voldoen.
Wcd’s in keuken badkamer, garage zijn wel geaard.
Maar ideaal is anders en ik wil er wel wat aan doen.
Desnoods met één 3f aardlek en één alamat en dan zit alles achter een aardlekbeveiliging voor relatief weinig geld.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 05-02-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Zou iemand mij aankunnen raden watvoor M4 tang ik kan aanschaffen? Ik moet er een connector voor zonnepanelen meebevestigen en wil deze ook meteen gebruiken voor draadhulsen in de meterkast.

En nu we het toch over draadhulsen hebben, heeft iemand hier ook nog een suggestie voor? Ik wil de meterkast opnieuw gaan inrichten en alles vervangen door flexibel 6mm2 met draadhulsen.

Heel erg bedankt!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
jbhc schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:43:
[...]

Dit.

Ik ben best lang elektricien geweest en ik en mijn collega's verbaasden ons de laatste jaren juist over de lage aanhaalmomenten. In het verleden werd alles veel vaster gezet dan wat tegenwoordig wordt voorgeschreven.... :+
Te vast geeft problemen bij krimpen en uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@IplugNplay Ok, maar hoe dan? Het moet toch vast zitten?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
onetime schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:46:
Ja vandaar het aanhaalmoment.
Dat is vastgesteld door de fabrikant, die heeft dat uitbundig getest.

En daarom had iemand anders het ook al over dat het voor kleine weinig belaste groepjes in een huisinstallatie niet zo kritisch is, maar tegenwoordig komt er in huis ook steeds meer groot spul.

[ Voor 26% gewijzigd door IplugNplay op 05-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Bowen_HAFX schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:44:
Zou iemand mij aankunnen raden watvoor M4 tang ik kan aanschaffen? Ik moet er een connector voor zonnepanelen meebevestigen en wil deze ook meteen gebruiken voor draadhulsen in de meterkast.

En nu we het toch over draadhulsen hebben, heeft iemand hier ook nog een suggestie voor? Ik wil de meterkast opnieuw gaan inrichten en alles vervangen door flexibel 6mm2 met draadhulsen.

Heel erg bedankt!
In neem aan dat je MC4 bedoelt.

De originele van Staubli of eentje van knipex.
En helaas de persing voor MC4 is niet hetzelfde als adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
IplugNplay schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Dat weet ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Dat is weer zo'n verzonnen probleem. Hoeveel groepenkasten hebben we wel niet in NL waar dat nooit een probleem is geweest met goed strak aandraaien. Wel met te slap....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Oh ja, druk bezig om Vaillant warmtepompen te installeren. Denk je dat er ergens in handleiding of op het apparaat staat met hoeveel nm je de stroomaansluiting moet doen? Kan langdurig zo 16A lopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Op het werk was tot een jaar of 20 terug aanhaal momenten en een moment schroevendraaier/sleutel geen enkele sprake.
Gewoon stevig aandraaien met een passend stuk gereedschap leerde je vroeger.
Vroeger had je nog vaak porceleinen schakelaars en motor klemmenbord, te vast aandraaien was dan knak en stuk.
@Bowen_HAFX Al het om een paar mc4 connectors gaat kun je beter een dag zo'n goeie tang huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] Te vast geeft problemen bij krimpen en uitzetten.
onetime schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:46:
Hoe kan te vast problemen geven? (Aannemende dat het niet kapot gedraaid word.)
Er is zoiets als friction welding, leuk om te zien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Hoe kan ik het beste een inbouwdoos plaatsen?

Instructiefilmpjes gebruiken enkele dozen die ze tegen een houten balk aanschroeven of holle wand dozen. Ik wil juist dubbele dozen gebruiken, maar dan lijkt het mij niet stevig genoeg dit alleen met een schroef aan de houten balk te schroeven? Dan toch beter holle wand dozen of een frame eromheen bouwen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28
Komt het in een holle wand? Dan hollewanddozen :) Komt het in een bestaande muur, uit uitbikken en met snelcement bevestigen.

Bij hollewanddozen zet ik meestal een plaatje multiplex van 9 of 12 mm achter het gips en bevestig ik de doos aan beiden op de door de fabrikant opgegeven manier, met andere woorden, door de schroeven aan te draaien die een paar haakjes uitklappen, Zorg ook zeker dat je gat niet te groot is anders heeft het aan de voorkant niks om aan te grijpen, al zorgt de plaat van je basiselement ook voor stevigheid,

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Detmer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:01:
Hoe kan ik het beste een inbouwdoos plaatsen?

Instructiefilmpjes gebruiken enkele dozen die ze tegen een houten balk aanschroeven of holle wand dozen. Ik wil juist dubbele dozen gebruiken, maar dan lijkt het mij niet stevig genoeg dit alleen met een schroef aan de houten balk te schroeven? Dan toch beter holle wand dozen of een frame eromheen bouwen?
hier op het forum Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeilIYsaxHJMw_MXUV2zgaA0Sto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUZU8Km8krNOgRTWhAbJAmFT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6lHexcZc6IEJk96D-jvyL-5Qxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xkMkiyzKacZkLAyBsNPmyu6.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiTbvi0_xfbXXMBFqGTOd-ouOwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ej3SjFaDClV71POakYB45NYn.jpg?f=fotoalbum_large
elders bij een ander forum
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/110134_20180628_113628_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
ABB heeft ook mooie dozen voor hollewand montage. Kwestie van strip aanstrekken en vast. Als enkele en dubbele doos te koop.

Willekeurige Google voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...19-20mm-50mm-diep-hw52-f/

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:27:
[...]

Maar lang verhaal kort.
Aarde doorlussen werkt prima maar mag eigenlijk niet en is voor het overzicht niet handig.

Wat een ieder er mee doet mag hij zelf weten.
Mag eigenlijk niet zeg je. Maar wat bedoel je met "eigenlijk"? Ik ben geen elektricien, dus ik heb hierin geen praktijkervaring, maar mijn gevoel zegt dat het helemaal niet is toegestaan vanwege de al aangegeven reden van werkzaamheden aan die andere groep. Waarom zou het delen van aardingsdraden dan een uitzondering zijn op de andere draden? Dus hoezo spijkers op laag water zoeken? Wat zegt eigenlijk de NEN1010 hierover precies? Hoe luidt het betreffende artikel?
Edit: En dan ook het artikel elders in de NEN1010 dat aangeeft dat twee verschillende groepen geen draden mogen delen en of aarddraden hiervan werkelijk uitgezonderd zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 05-02-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Techneut schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:00:
[...]
Mag eigenlijk niet zeg je. Maar wat bedoel je met "eigenlijk"? Ik ben geen elektricien, dus ik heb hierin geen praktijkervaring, maar mijn gevoel zegt dat het helemaal niet is toegestaan vanwege de al aangegeven reden van werkzaamheden aan die andere groep. Waarom zou het delen van aardingsdraden dan een uitzondering zijn op de andere draden? Wat zegt eigenlijk de NEN1010 hierover precies?
Een aardedraad dient minimaal dezelfde dikte te hebben als het kortsluitvermogen van de voedende lijn. Feitelijk komt het er op neer dat een gedeelde aardedraad 4mm2 moet zijn als deze twee groepen van 2,5mm2 beveiligd. Het principe is dat de aardedraad er nooit als eerste uit mag fikken bij een kortsluiting. Dat is de veiligheidseis vanuit de NEN, en terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 12:38
Blihi schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Met het risico te herhalen:

1) De buitenunit van de warmtepomp moet echt een eigen groep hebben. Die 3.8 kW wordt maximaal gehaald (hoewel dat waarschijnlijk ook afhangt van de aangesloten pompen enzo), maar zo'n WP trekt wel echt constante stromen van 1500 tot 2000 Watt op koude dagen. Daarbij wil je echt niet dat die buitenunit afschakelt door een fout in een ander apparaat achter dezelfde zekering, dus: Eigen groep, liefst zelfs met eigen aardlek.

2) De backup heater doet, mits juist geconfigureerd, maar zeer zelden echt mee. In mijn 8 kW split WP heeft de backup heater in december 2022 slechts 12 minuten aan gestaan en in 2023 nog helemaal nooit. Ik zie geen bezwaar om die te combineren met een andere groep, maar....

De netste oplossing is om vanuit de meterkast de kabel die naar de schuur gaat te vervangen voor een 5x2.5 mm2 kabel en dan in de schuur een extra groepenkast op te hangen met daarin twee groepen voor de WP en een voor de schuur. In de hoofdmeterkast zeker je die kabel af met een 20A, 300mA 3-fase automaat.
Bedankt hiervoor! Zoals gezegd is het bijna niet te doen om vanuit de meterkast een nieuwe kabel te trekken. Ik heb denk ik de oplossing gevonden, eigenlijk best simpel: de vaatwasser en de keukenboiler hebben nu allebei een eigen groep. Ik kan ze beiden op dezelfde groep aansluiten, met een energieverdeler.

De andere groep kan ik dan gebruiken voor de backup heater. Nadeel is wel dat er nu al een stopcontact is aangebracht op die kabel. Ik moet nu de bestaande kabel koppelen aan een nieuwe kabel die lang genoeg is om tot aan de wp in de achtertuin te komen, waarschijnlijk zo'n 15m kabel.

Hoe betrouwbaar is zo'n verbinding doorgaans? Mijn schoonvader keek wat bedenkelijk bij het idee om langere tijd 3kW (vermogen van de backup heater) door zo'n lasklem te laten gaan. Zijn er zaken waar ik aan moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:03
ds23man schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:41:
[...]

Dat is weer zo'n verzonnen probleem. Hoeveel groepenkasten hebben we wel niet in NL waar dat nooit een probleem is geweest met goed strak aandraaien. Wel met te slap....
Denk niet dat het verzonnen is. Ik had een hoofd 35A stop die vaak geluid maakte en als er veel stroom getrokken werd het begon te stinken . Eerst was iedereen er van overtuigd dat de zekering los zat of trilde. Nadat het doorsloeg en vervangen was bleek het terug tekomen. Paar maanden geleden wederom en erachter gekomen dat de toevoer ader veel te vast aangedraaid zat, de ader plat en ingescheurd was en het plaatje zwart was. Hij zei dat gaat trillen. De beste man kreeg het niet losgedraaid. Gelukkig had hij zo, n zekering houder bij hem; heeft de ader afgeknipt dicht bij de oude houder, en toen deze vervangen. Tot op heden geen gezoem of trillend geluid en ook geen geur.

Zou wel eens een enquête willen houden onder de elektriciens met de opdracht; “Draai een onderdeel vast en check daarna met een moment sleutel hoe vast en zet het resultaat hier neer. “
Denk dat de uitkomsten vraagtekens naar voren brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
marvel27 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:44:
Bedankt hiervoor! Zoals gezegd is het bijna niet te doen om vanuit de meterkast een nieuwe kabel te trekken. Ik heb denk ik de oplossing gevonden, eigenlijk best simpel: de vaatwasser en de keukenboiler hebben nu allebei een eigen groep. Ik kan ze beiden op dezelfde groep aansluiten, met een energieverdeler.
Dat gaat ook zonder de verdeler waarschijnlijk wel goed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 12:38
In mijn vorig huis zaten ze op dezelfde groep en toch wat issues gehad. Toen een energieverdeler geplaatst en probleem was opgelost. Ik heb de energieverdeler al liggen, dus ik neem het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Lord Anubis schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:11:
[...]

Denk niet dat het verzonnen is. Ik had een hoofd 35A stop die vaak geluid maakte en als er veel stroom getrokken werd het begon te stinken . Eerst was iedereen er van overtuigd dat de zekering los zat of trilde. Nadat het doorsloeg en vervangen was bleek het terug tekomen. Paar maanden geleden wederom en erachter gekomen dat de toevoer ader veel te vast aangedraaid zat, de ader plat en ingescheurd was en het plaatje zwart was. Hij zei dat gaat trillen. De beste man kreeg het niet losgedraaid. Gelukkig had hij zo, n zekering houder bij hem; heeft de ader afgeknipt dicht bij de oude houder, en toen deze vervangen. Tot op heden geen gezoem of trillend geluid en ook geen geur.

Zou wel eens een enquête willen houden onder de elektriciens met de opdracht; “Draai een onderdeel vast en check daarna met een moment sleutel hoe vast en zet het resultaat hier neer. “
Denk dat de uitkomsten vraagtekens naar voren brengen.
Nou moet je wel echt je stinkende best doen om een koperen ader plat te draaien met een schroevendraaier.
Of er is wat anders gebruikt dan een schroevendraaier of de monteur had kolenschoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
marvel27 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:44:
[...]

De andere groep kan ik dan gebruiken voor de backup heater. Nadeel is wel dat er nu al een stopcontact is aangebracht op die kabel. Ik moet nu de bestaande kabel koppelen aan een nieuwe kabel die lang genoeg is om tot aan de wp in de achtertuin te komen, waarschijnlijk zo'n 15m kabel.

Hoe betrouwbaar is zo'n verbinding doorgaans? Mijn schoonvader keek wat bedenkelijk bij het idee om langere tijd 3kW (vermogen van de backup heater) door zo'n lasklem te laten gaan. Zijn er zaken waar ik aan moet denken?
Daar zijn lasklemmen gewoon geschikt voor hoor. Geen zorgen over maken. Die dingen zitten ook gewoon in de muur/plafond en soms zelfs in de groepenkast (wel netjes in een klem natuurlijk).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Wago 221 compact is rated voor 32A, de push-in variant voor 24A.

Daarnaast: als ik het warmtepomp-topic een beetje volg dan lijkt het er op dat de backup-heater zelden tot nooit aan staat :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Paul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:08:
Wago 221 compact is rated voor 32A, de push-in variant voor 24A.

Daarnaast: als ik het warmtepomp-topic een beetje volg dan lijkt het er op dat de backup-heater zelden tot nooit aan staat :)
Zolang de WP goed ingeregeld is klopt dat wel ja. In december 2022 heeft de backup heater een whopping 0.66 kWh verbruikt. Hij heeft dus maar liefst 13 minuten aan gestaan. In januari 2023 was dat 0.214 kWh, dus 4 minuten.

November 2022 daarentegen stond de WP nog op standaard instellingen. Toen heeft hij 4.34 kWh verbruikt. Dat is nog steeds maar 1,5 uur, maar toch aanzienlijk meer dan de maanden daarop.

PS. De backup heater is alleen aan geweest in december en januari op het moment dat de thermostaat warmtevraag of de SWW run inschakelde en de compressor net uit was. Dan heb je een wachttijd die even overbrugd moet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 06-02-2023 11:15 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:57:
[...]

Nou moet je wel echt je stinkende best doen om een koperen ader plat te draaien met een schroevendraaier.
Of er is wat anders gebruikt dan een schroevendraaier of de monteur had kolenschoppen.
Massief koper is wat lastiger idd, maar een 6mm2 soepel met adereindhuls is best zacht, die draai je gemakkelijk tot pulp. Best lastig in te schatten hoe vast dat dan moet, dan is op moment wel handig.

Had laatst iemand die zei ook dat je het beste na een paar maanden kon nadraaien omdat het dan allemaal gezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:59
Navi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:19:
[...]

Massief koper is wat lastiger idd, maar een 6mm2 soepel met adereindhuls is best zacht, die draai je gemakkelijk tot pulp. Best lastig in te schatten hoe vast dat dan moet, dan is op moment wel handig.
Hoe werkt dat dan? Intuïtief zou ik denken dat je zo'n soepele draad dan langzaam samenperst tot massief, maar het breekt gewoon af?

Hoe zit dat trouwens met kooiklemmen? Die zien er best "gentle" uit namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik ben labels en een groepenverklaring aan het maken voor in de meterkast. Nu staan er op een aantal voorbeelden / plaatjes online zaken als Q1, Q2, etc voor de aardlekschakelaars, en F1, F2, etc. voor de automaten. Ben ook al ergens S1 voor de hoofdschakelaar tegengekomen.

Is dat een standaard, en zo ja, zijn er nog meer letters voor bijvoorbeeld kWh-meters, 3-faseautomaten en overspanningsbeveiligingen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Paul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:34:
Ik ben labels en een groepenverklaring aan het maken voor in de meterkast. Nu staan er op een aantal voorbeelden / plaatjes online zaken als Q1, Q2, etc voor de aardlekschakelaars, en F1, F2, etc. voor de automaten. Ben ook al ergens S1 voor de hoofdschakelaar tegengekomen.

Is dat een standaard, en zo ja, zijn er nog meer letters voor bijvoorbeeld kWh-meters, 3-faseautomaten en overspanningsbeveiligingen?
Waarom zou je dat willen?
Die standaard kaartjes zijn makkelijk voor de installateur. Elke groep een eigen nummer en op een extra kaartje, schrijven ze met balpen de groepenverklaring. Als het je eigen groepenkast is, zou ik hem zelf personaliseren.
Heb ik zelf ook gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ1fQdzI_MlEfgie2Hs9M4Laufc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOsQCiImXU7NTweg7RqktBN1.jpg?f=fotoalbum_large

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Om er in documentatie / bij werkzaamheden / extern naar te kunnen refereren. Er is ruimte genoeg, dus waarom niet? Je zou bijvoorbeeld op de lichtschakelaars en WCD's aan kunnen geven welke groep het is (onder het afdekraam ivm WAF...). Goed, voor dat doel heb ik aan de F voldoende, maar toch :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
Paul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:43:
[...]
Om er in documentatie / bij werkzaamheden / extern naar te kunnen refereren. Er is ruimte genoeg, dus waarom niet? Je zou bijvoorbeeld op de lichtschakelaars en WCD's aan kunnen geven welke groep het is (onder het afdekraam ivm WAF...). Goed, voor dat doel heb ik aan de F voldoende, maar toch :)
Afhankelijk van de grote van je installatie is het misschien handig om ze een extra nummer te geven onder het afdekraampje, om dit verder te documenteren.

Ik heb dit zelf op de laptop met semiolog van hager gemaakt, daar kreeg ik bij het samenstellen ook eerst de "F1" en "F2". Deze heb ik toen een andere naam gegeven. Dus als je dat installeert, kun je daar denk ook de andere codes vinden. Hager heeft ook nog een app genaamd 'hager ready' daar kun je volgens mijn ook de codes vinden. Alleen labels printen via die app was geen succes bij mijn.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
RemmyB83 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:08:
Ik heb dit zelf op de laptop met semiolog van hager gemaakt
Daarvan vindt mijn computer dat het niet werkt onder Windows 10, zelfs niet (zoals de Hager Middle East site aanraadt) met DotNet 3.5 geïnstalleerd.

Dan is er Hagercad, de zogenaamde opvolger. Of ik een gratis cursus wil doen van een dag... Gelukkig mag ik het op de Duitse site wel downloaden... Ga er wel even mee prutsen, en anders laat ik de overige componenten voor wat het is, gaat me vooral om de link WCD / schakelaar -> groep :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
Paul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:35:
[...]
Daarvan vindt mijn computer dat het niet werkt onder Windows 10, zelfs niet (zoals de Hager Middle East site aanraadt) met DotNet 3.5 geïnstalleerd.

Dan is er Hagercad, de zogenaamde opvolger. Of ik een gratis cursus wil doen van een dag... Gelukkig mag ik het op de Duitse site wel downloaden... Ga er wel even mee prutsen, en anders laat ik de overige componenten voor wat het is, gaat me vooral om de link WCD / schakelaar -> groep :)
Ik heb semiolog idd al wat jaartjes op mijn laptop staan. En is blijkbaar niet meer te downloaden (ik kan het ook zo snel niet vinden). Hager ready app werkt ook voor de afkortingscodes, heb ik net gecheckt.

Van welke componenten zoek je nog de afkortingscodes?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Dank voor de tip, ik heb de app net ook geïnstalleerd. Ik was nog op zoek naar kWh-meters (P), 3-faseautomaten (net als 1-fase ook F) en overspanningsbeveiliging (staat niet in de app).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Navi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:19:
[...]

Had laatst iemand die zei ook dat je het beste na een paar maanden kon nadraaien omdat het dan allemaal gezet is.
Hier ga je dus al de bietenbrug op. Verschillende aanhaalmomenten voor VD draad en soepel met huls?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

OSB voor overspanningsbeveiliging

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik kon geen standaard vinden en heb zelf iets verzonnen:

Ik heb de ALS letters gegeven. K voor de krachtgroepen, A voor de Alamats en de rest B en verder. Met ieder een kleurtje (afgekeken bij ABB).
kWh meters, WCD's en ander algemeen spul krijgen de 'algemene' kleur met de aanduiding van de groep die ze monitoren of aanhangen. En dan nog een balkje met bruin/zwart/grijs die de fase aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lO1dwpu.png

(enz. er is nog een blad :P)
Dat werkt hier wel prima. Op buizen en bepaalde dedicated stopcontacten staat dan ook 'B12' of zo.

Ik was ook aan het kloten met de Hager software maar uiteindelijk 'gewoon' een tabelletje in Word gemaakt in de juiste maten. Kwam er alleen na plakken achter dat de WCD in de meterkast niet 2 maar 2,5 'units' breed zijn ;(

[ Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 06-02-2023 17:04 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Septillion schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:25:
[...]

Wel hoor ;) Septillion in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Maar als de aardweerstand hoog is moet je het op elke groep in huis kunnen meten als de inverter aan staat. Niet alleen bij de inverter zelf.

En dan nog moet er aardige stroom door PE lopen dan om aan 23V te komen...
Het probleem lijkt opgelost te zijn. De importeur heeft de oude kWh meter (die niet meer was aangeloten op de nieuwe omvormer) weggehaald deze zat met twee aders onder 1 schroef geklemd.

De aarding van de batterij cellen losgemaakt. De installatie zit nu via AC (grid) en behuizing geaard. Hopelijk blijft het nu werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Laatst online: 13-09 23:05
Door alle ontwikkelingen op energiegebeid zijn wij ook aan het kijken naar zonnepanelen.
Deze wil ik graag op mijn schuur.
De situatie nu is dat er 1 algemene groep van uit huis naar de schuur loopt, niet ideaal dus.
Graag zou ik in de schuur een onderverdeling maken.
Vanuit de meter kast de 3 fase automaat b16 verzwaren naar b25. 5x4as kabel naar de schuur leggen.
In de schuur de verdeler plaatsen, 40 ampère hoofd schakelaar 4 polig.
4 polig aardlek automaat en daar achter 3 B16 automaten 1 polig.
1tje voor de PV installatie. 3000 watt terug over de groep ( 8 panelen)
1 groep voor de schuur zelf en 1 extra groep voor de toekomst.
Nu is mijn vraag, mag dit? Regel technisch gezien.
Of gewoon 3 kabels vanuit de meterkast op 3 verschillende vrijgroepen aansluiten?.

De meterkast in huis, hoofdaansluiting 3x25 ampère
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxZzC04kHc82K4FfEM3B_6heR2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUKVC2DEc4nevfmWpKLFVa0d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C06OfAahPgMFnh57hevQdBNadak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EOrnLuTpjPCRaPu2YRPp7HV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@D0m1nat0r11 Beter de pv op eigen aardlek automaat zetten en niet combineren met andere eindgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
habbekrats schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:36:
@D0m1nat0r11 Beter de pv op eigen aardlek automaat zetten en niet combineren met andere eindgroepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHwx9iS0gxQ1cqyTpBr8-6d4240=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kjM1hL2Y8F6b5mwQLV8kNMa.jpg?f=fotoalbum_large
Dit idee zeg maar? misschien binnen zal een 20 ampère automaat voldoende zijn gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je de keuze hebt om meerdere kabels naar de schuur te trekken dan zou ik dat doen. Hou je alles centraal, geen gedoe met selectiviteit...

Ik neem aan dat je twee verschillende groene aardlekschakelaars hebt? In dat geval kan er zowel bij blauw als bij groen nog een groep bij voor de schuur, en plaats je een alamat (https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-r9d01616/ of zo) voor de zonnepanelen.

Als de bestaande leiding alléén voor de schuur is dan hoef je zelfs maar 2 dingen bij te plaatsen (waarvan één "voor toekomstig gebruik').

ETA: Oh, en ik zou één van de groene aardlekken + groep(en) een andere kleur geven, dit is een beetje verwarrend.

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 06-02-2023 18:27 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Wuursj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Ik kon geen standaard vinden en heb zelf iets verzonnen:

Ik heb de ALS letters gegeven. K voor de krachtgroepen, A voor de Alamats en de rest B en verder. Met ieder een kleurtje (afgekeken bij ABB).
kWh meters, WCD's en ander algemeen spul krijgen de 'algemene' kleur met de aanduiding van de groep die ze monitoren of aanhangen. En dan nog een balkje met bruin/zwart/grijs die de fase aangeeft.

[Afbeelding]

(enz. er is nog een blad :P)
Dat werkt hier wel prima. Op buizen en bepaalde dedicated stopcontacten staat dan ook 'B12' of zo.

Ik was ook aan het kloten met de Hager software maar uiteindelijk 'gewoon' een tabelletje in Word gemaakt in de juiste maten. Kwam er alleen na plakken achter dat de WCD in de meterkast niet 2 maar 2,5 'units' breed zijn ;(
Heb al een tijdje een Blanco Excel bestandje wat ik daarvoor gebruik. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XP84YeYHCSPi_dTteLoWDizm_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2Npx2J653EdhFZumYo67lpr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
@Paul ja misschien is dat wel de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DeHollander schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:16:
[...]

[Afbeelding]
Zou je die misschien wilen delen? Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Mister I schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:55:
[...]

+1 zal netter staan dan de geplande dynotang labels :P

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:34

_Ernst_

Mark It Zero!

[...]

[Afbeelding]
Netjes gelabeld! :)

Ben alleen wel benieuwd naar de functie van de 2 hoofdschakelaars?

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Mister I schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Geen probleem stuur me even een privé bericht.
_Ernst_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Netjes gelabeld! :)

Ben alleen wel benieuwd naar de functie van de 2 hoofdschakelaars?
Moest even de bedrading kwijt van de voorbereiding op 3 fase. Bij of voor de meterwissel komt er netjes een 4 polige in.
Had nu geen zin om de zegels te verbreken.

Links onder zit nu dus ook een brug! Dit om toch op alle fase spanning te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door DeHollander op 06-02-2023 21:40 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

Vraagje, ik wil alvast een 5x2,5mm2 naar de buitengevel leggen voor een laadpaal (de vloer ligt er volledig uit). Deze zal ik in de meterkast opgerold naast de groepenkast hangen. Maar hoe kan ik deze buiten het netste afwerken? Komt voorlopig nog geen paal, leg hem het liefst met overlengte onder de bestrating. Maar dat zal met vocht geen briljant idee zijn? Gietmof dan? Of net boven de grond een lasdoos zetten?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Vraag: graag wil ik een pv verdeler voor 3 zonnepanelen in de schuur plaatsen. Nu is het zo dat de huidige stroomkabel naar de schuur wordt afgetakt van de keuken van een wcd. Als ik een nieuwe kabel naar deze kabel breng en de kabel naar de schuur loskoppel van deze wcd en aan de nieuwe kabel vastzet, geldt dit dan als 1 kabel rechtstreeks naar de pv verdeler in de schuur? Er zitten dan geen andere apparaten aangesloten alleen dus op 1 punt een verbinding aan elkaar om de kabel te verlengen. 1 kabel van meterkast naar pv verdeler wordt lastig gezien de buis naar de schuur een bocht bevat en ik er niet goed meer bij kan door een aanbouw. Ik ben dan 'bang' de kabel te verliezen als ik een nieuwe kabel door de buis heen wil trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
A13X schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:41:
Vraagje, ik wil alvast een 5x2,5mm2 naar de buitengevel leggen voor een laadpaal (de vloer ligt er volledig uit). Deze zal ik in de meterkast opgerold naast de groepenkast hangen. Maar hoe kan ik deze buiten het netste afwerken? Komt voorlopig nog geen paal, leg hem het liefst met overlengte onder de bestrating. Maar dat zal met vocht geen briljant idee zijn? Gietmof dan? Of net boven de grond een lasdoos zetten?
Ik zou alleen een mantelbuis leggen. Dan kan je alle kanten op. Misschien wil je straks toch een zwaardere kabel.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@A13X Met @Noutie eens.
@Frank.v Om er zeker van te zijn dat de doorverbinding niet als aftakking wordt gebruikt een briefje erbij?
Of zo iets. Om het ook voor de toekomst duidelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beetje tape er omheen. Bij montage laadpaal ga je toch 20cm strippen en zo ver trekt het water echt niet de mantel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
In navolging van deze post:
lucas321 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

De installatie uit de jaren 80 had ook een overspanningsbeveiliging. Deze zat met de nul en 3 fase op de hoofdklemrail direct na de hoofdschakelaar aangesloten, niet op een groep. Nu zit deze wel achter een krachtproef automaat B16.

Hoort een OSB achter een groep te zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Nevermind de labels, maar wat is het verhaal met de 2x 2-polige hoofdschakelaar in een 3-fasen aansluiting? :+
DeHollander schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Moest even de bedrading kwijt van de voorbereiding op 3 fase. Bij of voor de meterwissel komt er netjes een 4 polige in.
Had nu geen zin om de zegels te verbreken.

Links onder zit nu dus ook een brug! Dit om toch op alle fase spanning te hebben.
Had deze even gemist.

Ik dacht dat ik al een 3-fasen meter zag gezien de L1, L2 en L3 opdruk onder het display, maar schijn bedriegt blijkbaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 06-02-2023 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

lucas321 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:16:

De installatie uit de jaren 80 had ook een overspanningsbeveiliging. Deze zat met de nul en 3 fase op de hoofdklemrail direct na de hoofdschakelaar aangesloten, niet op een groep. Nu zit deze wel achter een krachtproef automaat B16.

Nee, een OSB zit rechtstreeks aangesloten zo dicht mogelijk bij de hoofdschakelaar. Volgens mij zoals je beschrijft dat het was. :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Xander schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Nevermind de labels, maar wat is het verhaal met de 2x 2-polige hoofdschakelaar in een 3-fasen aansluiting? :+
Hierboven al beantwoord, 3 fase aangevraagd. Kast werkt nu nog op 1 fase.
Moest de bedrading even ergens laten, dus eff 2e HS er naast.

Bij het plaatsen van de nieuwe KWH meter komt er een 4 polig HS in de kast natuurlijk.(heb ik ook al in huis) Had nu geen zin om de hoofzekering te verwijderen. Kroonsteen er op vond ik ook geen optie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_Yh2_7eGJh7YEJIwYGKNnWrovA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apHImV5PVtrRYBthvRn0ZLaG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeHollander schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Hierboven al beantwoord, 3 fase aangevraagd. Kast werkt nu nog op 1 fase.
Moest de bedrading even ergens laten, dus eff 2e HS er naast.

Bij het plaatsen van de nieuwe KWH meter komt er een 4 polig HS in de natuurlijk.(heb ik ook al in huis) Had nu geen zin om de hoofzekering te verwijderen. Kroonsteen er op vond ik ook geen optie.[Afbeelding]
Je had de 4-polige hoofdschakelaar natuurlijk alvast kunnen plaatsen, deze kun je dan voeden vanuit de bovenkant van de oude 2-polige. Brug onder de 4-polige schakelaar plaatsen en je hoeft er niet eens meer bij te blijven als de monteur de boel ombouwt.

Maar dit werkt ook. :) Niet vergeten de brug onder de krachtgroep uit te halen t.z.t. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Xander schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Je had de 4-polige hoofdschakelaar natuurlijk alvast kunnen plaatsen, deze kun je dan voeden vanuit de bovenkant van de oude 2-polige. Brug onder de 4-polige schakelaar plaatsen en je hoeft er niet eens meer bij te blijven als de monteur de boel ombouwt.

Maar dit werkt ook. :) Niet vergeten de brug onder de krachtgroep uit te halen t.z.t. :P
Ik wil er 100% zeker bij zijn en zien/controleren hoe ze de nieuwe meter aansluiten.

Ik weet wat voor prutsers dat kunnen zijn, gezien de korte omscholing die ze vaak krijgen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
Vaevictis_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Het probleem lijkt opgelost te zijn. De importeur heeft de oude kWh meter (die niet meer was aangeloten op de nieuwe omvormer) weggehaald deze zat met twee aders onder 1 schroef geklemd.

De aarding van de batterij cellen losgemaakt. De installatie zit nu via AC (grid) en behuizing geaard. Hopelijk blijft het nu werken.
Fijn dat het gevonden is, dat is toch een zoektocht geweest.
Het zat dus toch in de bedrading, waar ik vanuit ging dat dat wel getest zou zijn aangezien dat een simpele test is. (aderpaar L-N aan een kant doorverbinden en dan weerstand meten aan het andere eind, daarna wissel de verbinding naar L-E en meet nogmaals)
Dankjewel dat je de moeite neemt om het hier te melden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

Vaevictis_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Waren die zaken ook aan elkaar gerelateerd of was het een gevalletje 1+1 = opgelost?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Ethirty schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:10:
[...]

Waren die zaken ook aan elkaar gerelateerd of was het een gevalletje 1+1 = opgelost?
Geen idee ik denk dat het de aarding is geweest maar die extra kWh meter kan mee hebben gespeeld. Aarding schijnt wel super gevoelig te zijn bij een batterij installatie. Ik denk dat er een ground loop situatie is geweest. De batterij heeft een hoog voltage van 650V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@A13X Daar zijn eindkrimpkappen voor

https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1566789.html

Maar is 5x2,5mm2 genoeg voor je laadpaal ? Zoals ik lees kun je hem maar 1 x leggen door de vloer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
habbekrats schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:29:

Maar is 5x2,5mm2 genoeg voor je laadpaal ? Zoals ik lees kun je hem maar 1 x leggen door de vloer..
Bij gebruik van zo'n krimper niet vergeten de kabelmantel op te schuren (haaks op lengterichting), dit voorkomt vochtindringing. Vergeet bij het leggen van de kabel ook niet een utp kabel mee te trekken.

5x2.5 is misschien krap voor een kabel die veel energie transporteert en dat bij voorkeur op vol vermogen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

habbekrats schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:29:

Onze "oude" laadpaal van 11kW in ons oude huis was op dezelfde afstand met 5x2,5mm2 aangesloten. Vandaar die keuze. Zou op dit moment niet weten of een (veel) hoger vermogen realistisch is met 3x25A.

Maar denk dat ik er een lege mantel buis met trekdraad naar toe ga leggen. Zoals voorgesteld hierboven. Op dit moment zou het nog voor een toekomstige lease auto zijn en die lijkt voorlopig nog op brandstof te blijven.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
5x4mm² is niet veel duurder, maar wel meer toekomstbestendig. Zeker als je het maar 1 keer kan aanleggen het overwegen waard. En loze pijp erbij om (2X) utp te kunnen leggen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
lucas321 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:16:

Lig er aan. Is het Type I, II of III? I en II ziiten achter de hoofdchakelaar. Type III achter de groep.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

Erwin_83 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:21:
5x4mm² is niet veel duurder, maar wel meer toekomstbestendig. Zeker als je het maar 1 keer kan aanleggen het overwegen waard. En loze pijp erbij om (2X) utp te kunnen leggen.
Oeh UTP is een goede, die zou ik zo vergeten.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou er alleen even een IP65 kabeldoos eraan dan is vocht echt geen probleem omdat je toch overlengte doet dan kan je gewoon een meter weg knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
ds23man schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:09:
[...]

Een aardedraad dient minimaal dezelfde dikte te hebben als het kortsluitvermogen van de voedende lijn. Feitelijk komt het er op neer dat een gedeelde aardedraad 4mm2 moet zijn als deze twee groepen van 2,5mm2 beveiligd. Het principe is dat de aardedraad er nooit als eerste uit mag fikken bij een kortsluiting. Dat is de veiligheidseis vanuit de NEN, en terecht...
Dan zijn alle kookgroepen in Nederland dus niet conform? Allemaal zonder uitzondering uitgevoerd in 2,5 mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 11:28
Ik ben aan het nadenken om een krachtgroep aan te (laten) leggen. Ik kom telkens tegen dat die op onderstaande wijze moet worden aangesloten (waarbij je de aardlekschakelaar en de automaat kunt vervangen door één aardlekautomaat).

Maar als je de krachtgroep en de bestaande groepen vrij vol belast, dan zou je meer dan 25A kunnen gebruiken met als gevolg dat de hoofdzekering eruit knalt (en die is enkel door de netbeheerder te vervangen). Is dat niet erg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgsC0FMNYTGV3W0oV6mqvy7xS48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/GztYLFBezyn7DDsv3GHCjvis.gif?f=user_large

Al bedenk ik mij nu dat je dat natuurlijk ook hebt als je 2 reguliere groepen van 16A op dezelfde fase vol belast...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Lennardnl schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:32:
Ik ben aan het nadenken om een krachtgroep aan te (laten) leggen. Ik kom telkens tegen dat die op onderstaande wijze moet worden aangesloten (waarbij je de aardlekschakelaar en de automaat kunt vervangen door één aardlekautomaat).

Maar als je de krachtgroep en de bestaande groepen vrij vol belast, dan zou je meer dan 25A kunnen gebruiken met als gevolg dat de hoofdzekering eruit knalt (en die is enkel door de netbeheerder te vervangen). Is dat niet erg?

[Afbeelding]

Al bedenk ik mij nu dat je dat natuurlijk ook hebt als je 2 reguliere groepen van 16A op dezelfde fase vol belast...
Je hebt wel de kern te pakken van alle aanpassingen die er nu in meterkasten plaatsvinden.

De gebruikers (of voeding bij zonnepanelen) die nu bijgeplaatst worden belasten langdurig (vele uren achter elkaar) (delen van) de installatie tegen het maximum van waarop alles gespecificeerd is.

Voorheen had je alleen een kookgroep en misschien her en der een (grote) electrische boiler, maar met de komst van zonnepanelen, thuisladers en (grote) warmtepompen neemt het aandeel langdurig zware belasters van de installatie wel duidelijk toe.

Dat betekent goed je zware belasters verdelen over de groepen. En rekening houden met (veel) meer warmteontwikkeling in je meterkast. Die mogen ook wel wat ruimer opgezet gaan worden. Vrije ruimte tussen grote belasters in en zo kan geen kwaad. Maakte laatst een warmtebeeldfoto van mijn meterkast nadat er langdurig 4kW geleverd werd door de PV (over 1 fase) en dan zie je precies waar en hoe warm alles wordt.

Ik ga nu die ALS wel wat meer vrije ruimte geven in de meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 07-02-2023 10:56 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Skynett schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Je hebt wel de kern te pakken van alle aanpassingen die er nu in meterkasten plaatsvinden.

De gebruikers (of voeding bij zonnepanelen) die nu bijgeplaatst worden belasten langdurig (vele uren achter elkaar) (delen van) de installatie tegen het maximum van waarop alles gespecificeerd is.

Voorheen had je alleen een kookgroep en misschien her en der een (grote) electrische boiler, maar met de komst van zonnepanelen, thuisladers en (grote) warmtepompen neemt het aandeel langdurig zware belasters van de installatie wel duidelijk toe.

Dat betekent goed je zware belasters verdelen over de groepen. En rekening houden met (veel) meer warmteontwikkeling in je meterkast. Die mogen ook wel wat ruimer opgezet gaan worden. Vrije ruimte tussen grote belasters in en zo kan geen kwaad. Maakte laatst een warmtebeeldfoto van mijn meterkast nadat er langdurig 4kW geleverd werd door de PV (over 1 fase) en dan zie je precies waar en hoe warm alles wordt.

Ik ga nu die ALS wel wat meer vrije ruimte geven in de meterkast.
Je verhaal klopt, alleen @Lennardnl ging een 3-fase kookgroep bijplaatsen. Een kookgroep wordt zelden of nooit urenlang op maximaal vermogen belast. Een inductieplaat valt niet echt onder de grote verbruikers (in tegenstelling tot een warmtepomp, autolader en PV installaties).

Het zelfde geldt een beetje voor wasmachines en quookers. Allemaal apparaten met grote aansluitwaardes die maar zelden heel lang vermogen trekken. (Een quooker heeft max 20 minuten nodig om 7 liter water op te warmen met 2 kW. Een wasmachine eveneens.)

Een oven van 3.6 kW verbruikt alleen 3.6 kW tijdens het opwarmen (10 a 20 minuten) of tijdens de pyrolyse cyclus (dan wel een paar uur). Die pyrolyse is prima te plannen.

We moeten onszelf dus ook niet gek laten maken.

PS. Langdurig 4 kW (=18A) PV over 1 fase in is ook niet handig overigens. Dat betekent dat je zonder extra maatregelen ruim boven de 40A uitkomt waar je aardlekschakelaars waarschijnlijk voor gemaakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

FrankHe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Dan zijn alle kookgroepen in Nederland dus niet conform? Allemaal zonder uitzondering uitgevoerd in 2,5 mm2.
Feitelijk niet. Dat kookgroepverhaal is altijd al over het randje geweest qua regelgeving. Je mag nl niet twee groepen door 1 buis trekken. Toen kwam een slimme Henkie voorbij met een gekoppelde automaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Je verhaal klopt, alleen @Lennardnl ging een 3-fase kookgroep bijplaatsen. Een kookgroep wordt zelden of nooit urenlang op maximaal vermogen belast. Een inductieplaat valt niet echt onder de grote verbruikers (in tegenstelling tot een warmtepomp, autolader en PV installaties).

Het zelfde geldt een beetje voor wasmachines en quookers. Allemaal apparaten met grote aansluitwaardes die maar zelden heel lang vermogen trekken. (Een quooker heeft max 20 minuten nodig om 7 liter water op te warmen met 2 kW. Een wasmachine eveneens.)

Een oven van 3.6 kW verbruikt alleen 3.6 kW tijdens het opwarmen (10 a 20 minuten) of tijdens de pyrolyse cyclus (dan wel een paar uur). Die pyrolyse is prima te plannen.

We moeten onszelf dus ook niet gek laten maken.

PS. Langdurig 4 kW (=18A) PV over 1 fase in is ook niet handig overigens. Dat betekent dat je zonder extra maatregelen ruim boven de 40A uitkomt waar je aardlekschakelaars waarschijnlijk voor gemaakt zijn.
Correct, ik ging een beetje te ver door op de zware gebruikers.

Maatregelen waren al meegenomen bij het ontwerp van de nieuwe kast, dus alles in orde.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Feitelijk niet. Dat kookgroepverhaal is altijd al over het randje geweest qua regelgeving. Je mag nl niet twee groepen door 1 buis trekken. Toen kwam een slimme Henkie voorbij met een gekoppelde automaat.....
En daardoor werd het inderdaad één groep. Het ding blijft een rare eend in de bijt en je ziet het alleen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

FrankHe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:39:
[...]

En daardoor werd het inderdaad één groep. Het ding blijft een rare eend in de bijt en je ziet het alleen in NL.
En vroeger deden ze het met twee smeltzekeringen.... Als je de Nen heel letterlijk neemt moet je bij een kookgroep twee aardedraden trekken of een dikkere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
FrankHe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:39:
[...]

In ABB kasten dus niet. Daar kunnen de losse automaten nog steeds apart van elkaar afschakelen. Die zijn niet verbonden. Het kapje zit er alleen maar om te zorgen dat het handmatig afschakelen in 1 keer gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

A13X schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Oeh UTP is een goede, die zou ik zo vergeten.
Misschien overbodig, maar ik zou, naast een grotere aderdiameter (eerder genoemde 4mm² of 6mm²), 2x S/FTP leggen in dezelfde mantelbuis; 1x voor netwerk, 1x om het P1-signaal van je slimme meter door te geven (mogelijk via een signaalversteker). UTP zou kunnen zolang de kabel voor stroom dubbel geisoleerd is, maar voor de zekerheid zou ik toch S/FTP pakken.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Blihi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:02:
[...]

In ABB kasten dus niet. Daar kunnen de losse automaten nog steeds apart van elkaar afschakelen. Die zijn niet verbonden. Het kapje zit er alleen maar om te zorgen dat het handmatig afschakelen in 1 keer gebeurt.
Dat kapje zorgt ervoor dat de andere automaat ook uitschakelt bij een overbelasting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
Kijk eens goed naar abb automaat die gekoppeld dat is dus niet zo bij alle types.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 07-02-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrankHe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:24:
[...] Dan zijn alle kookgroepen in Nederland dus niet conform? Allemaal zonder uitzondering uitgevoerd in 2,5 mm2.
Je bedoeld de enkele aarde? De kans dat beide fase draden tegelijk sluiting maken met aarde is heel erg klein. Één enkele fase draad is wel even dik als de aarde draad... en zorgt voor afschakelen.
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:52:
[...] En vroeger deden ze het met twee smeltzekeringen.... Als je de Nen heel letterlijk neemt moet je bij een kookgroep twee aardedraden trekken of een dikkere.
Niet als je mijn bovenstaande punt volgt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lennardnl schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:32:
[...]
[...]
Daarom vindt ik veel individuele groepen ook vreemd en heb bijvoorbeeld de kookplaat, bij een 1x 25A hoofdzekering, volledig dubbel bedraad, onder één kant van een 'kookgroep' aangesloten. Liever die automaat uit dan de hoofdzekering. Er zijn meerdere tweakers die dit zonder problemen hebben gedaan.
Ik ben zo wel voorbereid voor 3fase, kan zo de draden omzetten voor 2fase bedfrijf van de kookplaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Je bedoeld de enkele aarde? De kans dat beide fase draden tegelijk sluiting maken met aarde is heel erg klein. Één enkele fase draad is wel even dik als de aarde draad... en zorgt voor afschakelen.

[...]

Niet als je mijn bovenstaande punt volgt, toch?
Dat is in beginsel ook mijn redenatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ds23man Jammer dat je niet inhoudelijk reageert als ik met bronvermeldingen kom, zoals laatst over de 30mA aardlekbeveiliging van een CEE WCD.

Maargoed, laat ik maar weer eens met een bron komen over het laatste "feitje" wat je in het topic slingert...
ds23man schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:09:
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:52:
En vroeger deden ze het met twee smeltzekeringen.... Als je de Nen heel letterlijk neemt moet je bij een kookgroep twee aardedraden trekken of een dikkere.
Waar staat dat dan?

In mijn NEN1010 staat:
543.1.4 Wanneer een beschermingsleiding behoort tot twee of meer stroomketens, moet de kerndoorsnede:
— worden berekend overeenkomstig 543.1.2 voor de grootste te verwachten foutstroom en aanspreektijd die in deze ketens kunnen optreden of
— worden gekozen overeenkomstig tabel 54.2 zodat deze overeenkomt met de kerndoorsnede van de grootste faseleiding van de stroomketens.
Dus 2,5mm² voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

FrankHe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Dat is in beginsel ook mijn redenatie.
Maar dat is niet de redenatie van de NEN commissie in bijvoorbeeld de laatste NPR voor zonnepanelen. Daar wordt gewoon keihard gesteld ( op basis van de andere Nen regels) de aarding minimaal gelijk of groter moet zijn dan de spanningvoerende bekabeling inclusief de DC bekabeling. Dat is bij zonnepanelen 4mm2 en derhalve zal je voedingskabel vanuit de meterkast ook 4mm2 moeten zijn.

Pagina: 1 ... 290 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.