Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 291 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.052 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Xander schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:21:
@ds23man Jammer dat je niet inhoudelijk reageert als ik met bronvermeldingen kom, zoals laatst over de 30mA aardlekbeveiliging van een CEE WCD.

Maargoed, laat ik maar weer eens met een bron komen over het laatste "feitje" wat je in het topic slingert...

[...]

[...]

Waar staat dat dan?

In mijn NEN1010 staat:

[...]

Dus 2,5mm² voldoet prima.
Bij mij is 2x16A nog steeds 32A. Hoewel de kans dat beide groepen kortsluitingen veroorzaken minimaal is, bestaat die wel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Maar dat is niet de redenatie van de NEN commissie in bijvoorbeeld de laatste NPR voor zonnepanelen. Daar wordt gewoon keihard gesteld ( op basis van de andere Nen regels) de aarding minimaal gelijk of groter moet zijn dan de spanningvoerende bekabeling inclusief de DC bekabeling. Dat is bij zonnepanelen 4mm2 en derhalve zal je voedingskabel vanuit de meterkast ook 4mm2 moeten zijn.
als ik 6mm2 gebruik voor dc van de panelen en 2,5mm2 voor de ac dan zou de aarde 6mm2 moeten zijn dus 2x2,5mm2 en een 6mm2 aarde dan ben ik er toch?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald.42 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:27:
[...]

als ik 6mm2 gebruik voor dc van de panelen en 2,5mm2 voor de ac dan zou de aarde 6mm2 moeten zijn dus 2x2,5mm2 en een 6mm2 aarde dan ben ik er toch?
Klopt helemaal volgens de NEN, alleen moet je een aparte aarde trekken in dat geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:26:
[...]

Bij mij is 2x16A nog steeds 32A. Hoewel de kans dat beide groepen kortsluitingen veroorzaken minimaal is, bestaat die wel.
Bij mij is de grootste fasegeleider in een buis met 5x2,5mm² nog steeds 2,5mm².

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Xander schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Bij mij is de grootste fasegeleider in een buis met 5x2,5mm² nog steeds 2,5mm².
Bij draaistroom gelden andere regels......

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Bij draaistroom gelden andere regels......
Mooie kreet. Maar NEN1010 zegt dus dat een beschermingsleiding die meerdere stroomketens beveiligt dezelfde diameter mag hebben als de grootste fasegeleider van al deze stroomketens (wanneer deze fasegeleider >16mm² zou zijn zelfs kleiner, conform tabel 54.2). Wat is daar nog onduidelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:02
In buitenlanden hebben ze "Twin and earth" kabel waarbij de aarddraad steevast dunner is dan de spanningvoerende draden. De Nederlandse normen zijn wat dat betreft netjes en wellicht wat streng, of anders gesteld, andere landen maken er een potje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Maar dat is niet de redenatie van de NEN commissie in bijvoorbeeld de laatste NPR voor zonnepanelen. Daar wordt gewoon keihard gesteld ( op basis van de andere Nen regels) de aarding minimaal gelijk of groter moet zijn dan de spanningvoerende bekabeling inclusief de DC bekabeling.
Kun je me even op weg helpen waar ik dit kan vinden?

Net NPR 5310:2017 – deel 712 door zitten lezen maar ik zie niet waar dit keihard wordt gesteld. Is er nog een andere NPR voor zonnepanelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 07-02-2023 17:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Mister I schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Zou je die misschien wilen delen? Bedankt! :)
Klik
(Bestandje om zelf de tekst strips te maken voor Hager kasten.)

Hopelijk lukt het zo.

[ Voor 14% gewijzigd door DeHollander op 07-02-2023 18:21 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
FrankHe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:40:
In buitenlanden hebben ze "Twin and earth" kabel waarbij de aarddraad steevast dunner is dan de spanningvoerende draden. De Nederlandse normen zijn wat dat betreft netjes en wellicht wat streng, of anders gesteld, andere landen maken er een potje van.
Dat is wel een echte UK kabel op het vaste land van de Europa zal je die nergens tegengekomen.
Uk stroom verdient geen prijzen mbt ontwerp.

Ons (NL/Fr/Be/enz enz) systeem (draden in buisjes) wordt steeds populairder in de UK bij nieuwbouw.
Ook het ringsysteem wordt steeds minder nieuw toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:02
Even een simpele vraag hoor, maar ik wil een van mijn installatieautomaten vervangen voor een aardlekautomaat. Nou zag ik bij Elektramat dat ABB er een heeft die maar 1 slot breed is (https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1165/). Tot nu toe is mijn hele groepenkast en alle automaten erin van Eaton, maar Eaton heeft alleen een alamat die twee slots breed is en dan moet ik mijn halve groepenkast verbouwen.

Zo'n ABB automaat past toch ook gewoon in dezelfde kast?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59
Ozzie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:15:
Even een simpele vraag hoor, maar ik wil een van mijn installatieautomaten vervangen voor een aardlekautomaat. Nou zag ik bij Elektramat dat ABB er een heeft die maar 1 slot breed is (https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1165/). Tot nu toe is mijn hele groepenkast en alle automaten erin van Eaton, maar Eaton heeft alleen een alamat die twee slots breed is en dan moet ik mijn halve groepenkast verbouwen.

Zo'n ABB automaat past toch ook gewoon in dezelfde kast?
Dat past wel maar zou ik niet doen want dat is geen spanningsonafhankelijke.
Pak dan deze 5SV1316 aardlekautomaat van Siemens die is het wel.

ABB maakt sinds kort ook smalle spanningsonafhankelijke aardlekautomaten, de DS301C serie maar die zijn duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 07-02-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:02
leonbong schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Dat is wel een echte UK kabel op het vaste land van de Europa zal je die nergens tegengekomen.
Uk stroom verdient geen prijzen mbt ontwerp.

Ons (NL/Fr/Be/enz enz) systeem (draden in buisjes) wordt steeds populairder in de UK bij nieuwbouw.
Ook het ringsysteem wordt steeds minder nieuw toegepast.
De UK ring is het slechtste wat ooit is bedacht, wat een gedrocht. Radiale distributie, al dan niet via een centraaldoos, wint inderdaad aan populariteit.

Echter wil ik wel aantrekken dat ik 'hedendaagse', 20 jaar oude, installaties in Frankrijk heb gezien waar de honden geen brood van lusten. Zie mijn postings in dit topic over de Franse centraaldoos. Een enorme laadoos van 30 cm breed waar letterlijk meer dan honderd draden kruislings voorbijkomen. Geen idee hoe iemand daar ooit een storing wil zoeken?

Met de Franse slag:
Aflevering 1
Aflevering 2
Aflevering 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ach ik moet ook in dat soort spaghetti draadsystemen op mijn werk ook storingen zoeken.
Ik ben niet eens elektrotechnicus maar het went heel snel, je hoeft tenminste niet bergen lasdozen langs want die zijn er niet.

Lijkt veel complexer dan het is, fraai is anders dat ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:16
ds23man schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:57:
[...]

Nou moet je wel echt je stinkende best doen om een koperen ader plat te draaien met een schroevendraaier.
Of er is wat anders gebruikt dan een schroevendraaier of de monteur had kolenschoppen.
Stinken deed het wel, kolen geur. Ik was er niet bij toen het aangedraaid werd. Enige wat de netbeheerder monteur zei dat het vaker voorkwam dat het veel te vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Xander schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:34:
[...]

Mooie kreet. Maar NEN1010 zegt dus dat een beschermingsleiding die meerdere stroomketens beveiligt dezelfde diameter mag hebben als de grootste fasegeleider van al deze stroomketens (wanneer deze fasegeleider >16mm² zou zijn zelfs kleiner, conform tabel 54.2). Wat is daar nog onduidelijk aan?
Bij draaistroom kan de kortsluitstroom nooit groter zijn als de maximale stroom die door de nul kan lopen.

En om de verwarring een beetje te ontrafelen: Een kookgroep die de twee groepen verdeelt heeft over 2 fases kan de stroom door de nul het maximale van 1 groep zijn. Dus bij 2x 16A max 16A.

Een kookgroep op 1 fase aangesloten kan in het geval van 2 x 16A 32A door de nul trekken verdeelt over twee nuldraden. Dat is geen probleem maar dat houdt wel in dat de kortsluitstroom door de aarde 32A kan zijn.
Stel je eens voor dat je fornuis opeens vol water staat dan kan dat inderdaad 32A opleveren. Als de aardlek niet aanwezig is of defect, fikt je aardleiding er eerder uit dan de rest. Bij een kookgroep op twee fases is het dan 16A en voldoe je aan de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Xander schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Kun je me even op weg helpen waar ik dit kan vinden?

Net NPR 5310:2017 – deel 712 door zitten lezen maar ik zie niet waar dit keihard wordt gesteld. Is er nog een andere NPR voor zonnepanelen?
Heb dat hier in dit draadje al eens gelinkt, volgens mij staat het hier in:

https://www.nen.nl/nen-1010-8-2021-nl-283742

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Zwartoog schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:23:
Ik ben op zoek naar een timer voor het licht op het toilet, zodat deze vanzelf uit gaat als iemand dit vergeet.

Ik heb nu een PIR beweegsensor geïnstalleerd, maar ik ben niet tevreden over de werking: als je het lichtknopje "Aan" doet, dan duurt het een paar tellen voor de sensor reageert en ook de lamp schakelt. Natuurlijk kun je de standaard lichtschakelaar niet meer gebruiken en de sensor al het werk laten doen, maar dan blijft het licht vrij lang branden na een "Nr 1" beurt, wat ook weer zonde is. Of je krijgt een disco tijdens "Nr 2" ;)

Kent iemand een zo'n PIR beweegsensor die wel gelijk het licht aan doet bij inschakelen? Ik heb nu een Kopp:
https://www.elektramat.nl...Km2MXUpc6rJwaAoweEALw_wcB

Alternatief is een pulsdrukker die het licht voor 15 minuten aan doet. Nog een keer drukken, en hij gaat uit. Nadeel is dat als je langer zit dan de ingestelde tijd, dat je dan even van de pot af moet komen om op de schakelaar te drukken. Een (ventilator)nalooptimer icm een pulsdrukker activeert dan wel, maar na de 2e puls gaat zo'n ding niet uit. Is hier materiaal voor?
Even een followup: ik heb de Kopp vervangen door de veel duurdere Schneider variant:
https://www.elektramat.nl...ouw-360-graden-cct56p001/

Het is een bak geld, maar werkt beduidend beter. Inschakeltijd is nagenoeg gelijk, in ieder geval kort genoeg om niet "in de war" te raken. Gevoeligheid is beter, en gaat ook niet uit tussendoor zolang je beweegt.

Terugverdientijd oneindig, maar het gaat om het idee ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ds23man schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:41:
[...]

Bij draaistroom kan de kortsluitstroom nooit groter zijn als de maximale stroom die door de nul kan lopen.
De kortsluitstroom kan juist vele malen hoger zijn dan de nominaalstroom van de beveiliging. Om de kortsluitbeveiliging van een B16 automaat aan te spreken heb je al tenminste 3x tot 5x IN nodig, dus 48A tot 80A.

De kortsluitstroom hangt af van de impedantie, niet van de beveiliging.
En om de verwarring een beetje te ontrafelen: Een kookgroep die de twee groepen verdeelt heeft over 2 fases kan de stroom door de nul het maximale van 1 groep zijn. Dus bij 2x 16A max 16A.
Je ontrafelt hier weinig verwarring mee hoor, dit is mij allemaal bekend. ;)
Een kookgroep op 1 fase aangesloten kan in het geval van 2 x 16A 32A door de nul trekken verdeelt over twee nuldraden. Dat is geen probleem maar dat houdt wel in dat de kortsluitstroom door de aarde 32A kan zijn.
Stel je eens voor dat je fornuis opeens vol water staat dan kan dat inderdaad 32A opleveren. Als de aardlek niet aanwezig is of defect, fikt je aardleiding er eerder uit dan de rest.
Dat kan allemaal wel zijn, maar NEN1010 zegt nog steeds dat een 2,5mm² aardedraad daar prima is. Degene die deze norm hebben geschreven vinden het blijkbaar een verwaarloosbaar risico dat er tegelijkertijd kortsluiting optreedt tussen meerdere fasen en aarde. Als je het daar niet mee eens bent dan moet je misschien bij de normcommissie solliciteren, in plaats van hier roepen dat alles wat niet aan jouw visie voldoet niet aan de norm voldoet.

Overigens duurt een kortsluiting als het goed is ook niet zo lang, deze hoort natuurlijk direct te worden afgeschakeld door een beveiliging. Dat de maximale stroom die je veilig continue door een draad kunt laten lopen 16A is wil niet zeggen dat deze draad geen hogere stroom aan kan voor een fractie van een seconde.
ds23man schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Heb dat hier in dit draadje al eens gelinkt, volgens mij staat het hier in:

https://www.nen.nl/nen-1010-8-2021-nl-283742
Ah, da's een NEN, geen NPR. ;)

Maar die nieuwe NEN1010-8 ben ik nog niet mee bekend, daar zal ik binnenkort eens verandering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08
ds23man schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:41:
[...]

Stel je eens voor dat je fornuis opeens vol water staat dan kan dat inderdaad 32A opleveren. Als de aardlek niet aanwezig is of defect, fikt je aardleiding er eerder uit dan de rest. Bij een kookgroep op twee fases is het dan 16A en voldoe je aan de regels.
Dat is wel het warrigste verhaal wat ik gelezen heb.
Punt is dat die 2,5mm2 de kortsluitstroom prima aan kan bij een volle aardsluiting. Een sluiting van een 16A zekering of automaat duurt misschien max 0,4 seconde. De opwarming van de aarde draad is dan niet extreem.
Mocht je 16A beveiliging niet werken dan kan bij sluiting een 25A of 35A er ook nog gewoon uit te gaan zonder je aarde draad op te roken.

Daarnaast bevalt je verhaal als dit en als dat in theorie misschien mogelijk maar dat is een winnend staatslot ook..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Punt is dat die 2,5mm2 de kortsluitstroom prima aan kan bij een volle aardsluiting. Een sluiting van een 16A zekering of automaat duurt misschien max 0,4 seconde. De opwarming van de aarde draad is dan niet extreem.
Mocht je 16A beveiliging niet werken dan kan bij sluiting een 25A of 35A er ook nog gewoon uit te gaan zonder je aarde draad op te roken.

Daarnaast bevalt je verhaal als dit en als dat in theorie misschien mogelijk maar dat is een winnend staatslot ook..
Als je 2 fasen en 1 nul gebruikt van een driefasen 16 ampere aansluiting zal de stroom door de nul minder dan 16 ampere worden nagelang de belasting van de verschillende fases.

Gebruik je 2 keer een bruine en 1 keer een blauwe van dezelfde fase dan kun je de stroom optellen en dan zou je aan 32 ampere over die blauwe nul kunnen komen.

Gangbaar is dacht tegenwoordig 3x25 of 1x35 hoofdzekering.

Maar dat verhaal met een kookgroep over twee fases dan kun je inderdaad met een 2,5mm2 nul toe.

Twee fasen zijn wat anders als 2 groepen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Het ging om de diameter van de aardedraad, niet de nul. Nu maak je het nog verwarrender _O-

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
De importeur van de batterij omvormer vroeg zich af waarom de elektricien aan kant achter de omvormer (die naar de onderverdeelkast in de MK gaat) een hoofdautomaat en een installatie automaat waren geïnstalleerd.

Elektra komt vanuit de MK vanaf links op de foto de garage binnen, dan naar de werkschakelaar naar de omvormer. De omvormer gaat naar de onderverdeelkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-LJ1pHuftJ_UT-QQLVrJDdA1xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dY4TyjoJOIH5eoMPKebUlP7.jpg?f=fotoalbum_large

Ingezoomd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVLkJpPnk2AcJIEjz7pIm1Pz4Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRCj1hYaDqzAwcc0Pr8fJSX2.jpg?f=fotoalbum_large

En dan weer terug naar de MK waar een oom weer een hoofdschakelaar en aardlek zitten en vervolgens de groepen automaten (critical loads).

Hij vond het maar een rare constructie en zei dat ik een van beide moest laten weghalen. Hoe minder automaten hoe minder kans dat het stuk kan gaan. Hij heeft ook de oude kWh meter weggehaald om die reden. (vandaar het gat).

Weet iemand dit?

P.s. Ik bedacht dat ik zelf het antwoord weet... onderverdeelkast moet in 1 handeling spanningsloos gemaakt kunnen worden. 20A is voldoende omdat afgaande groepen 16A zijn dus moet selectief worden beveiligd. _/-\o_

[ Voor 87% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-02-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:23:
Het ging om de diameter van de aardedraad, niet de nul. Nu maak je het nog verwarrender _O-
Weet ik niet het gaat om de totaal som van de stroom, dat geld dan zowel voor de nul als voor de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55
Voor mijn beeldvorming, je hebt:

Hoofdzekering -> hoofdschakelaar 1 -> aardlek+automaat 1 -> werkschakelaar -> accu

Accu -> hoofdschakelaar 2 -> automaat -> hoofdschakelaar 3 -> aardlek+automaat

Op welk punt hangt die tweede string aan de rest van de meterkast? Of zijn die 'critical loads' alleen via de accu aangesloten?

Is het gebruikelijk dat een accu een aanvoer en een verbruikskant heeft? Ik had eigenlijk verwacht dat het één kabel zou hebben waar het zowel over oplaadt als ontlaadt, net als bij zonnepanelen of autoladers?

Geeft geen antwoord op je vraag, maar ik ben niet zo belend met accu's. Als het echt een 'retour-kabel' heeft dan zou ik op basis van zonnepanelen en autoladers denken dat een alamat in de meterkast genoeg is, maar je hebt nu de voedende kabel aan het begin gezekerd, en dat lijkt me prima?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Wie zou mee kunnen denken/helpen met de vraag gesteld in dit topic: Extra Enphase systeem toevoegen

Ook was ik benieuwd hoe vaak er een doorlus gemaakt zou mogen worden in een groepenkast. Nu is in mijn geval het volgende 4p van hoofdschakelaar naar 4p aardlekschakelaar, deze kabel wordt met een dubbele huls voorzien en hierdoor kan er een kabel doorlopen naar de tweede 4p aardlekschakelaar. Vervolgens wordt daar nog een dubbele huls voorzien met een 4p kabel naar de 4p aardlekschakelaar waar PV (Enphase) op aangesloten is (Grijze buis die aan de rechterkant de meterkast verlaat). Als ik een extra alamat zou moeten toevoegen voor mijn vraag (zie link ander topic), dan zou ik 1 van de 3 fases nog een keer moeten doorlussen via een dubbele huls.

Ter illustratie de foto van de situatie waar onderop de doorlus 2x te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FcJR1Ixwg5csk8pYJ_m9UwSPfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2auAnAAzswOVFJR4czQxnaL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Frank.v op 08-02-2023 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Ik zou eerst maar eens het principe van draaistroomnet proberen te begrijpen, vooral waar de stromen lopen tussen de fases die in tijd verschoven zijn. Tipje: als ik in zo'n net alle drie de fases vol belast loopt er geen stroom door de nul. En daarmee bij een volledige kortsluiting van alle fases naar de aarde ook niet door de aarde/nul. Sterker nog in die situatie zal de aardlek ook niet aanspreken omdat deze het verschil tussen de fases en nul meet qua stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Paul schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Voor mijn beeldvorming, je hebt:

Hoofdzekering -> hoofdschakelaar 1 -> aardlek+automaat 1 -> werkschakelaar -> accu

Accu -> hoofdschakelaar 2 -> automaat -> hoofdschakelaar 3 -> aardlek+automaat

Op welk punt hangt die tweede string aan de rest van de meterkast? Of zijn die 'critical loads' alleen via de accu aangesloten?

Is het gebruikelijk dat een accu een aanvoer en een verbruikskant heeft? Ik had eigenlijk verwacht dat het één kabel zou hebben waar het zowel over oplaadt als ontlaadt, net als bij zonnepanelen of autoladers?

Geeft geen antwoord op je vraag, maar ik ben niet zo belend met accu's. Als het echt een 'retour-kabel' heeft dan zou ik op basis van zonnepanelen en autoladers denken dat een alamat in de meterkast genoeg is, maar je hebt nu de voedende kabel aan het begin gezekerd, en dat lijkt me prima?
Critical loads inderdaad alleen op omvormer + batterij aangesloten. Deze omvormer bepaalt waar de elektra vandaan komt of grid of batterij. Ja dat is gebruikelijk. Aanvoer kant is dus voor laden en ontladen van de batterij en verbuikerskant voor de loads in het huis die altijd aan moeten zijn.

GRID <-> Omvormer -> Critical loads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
[...]

Er zijn volgens mij veel verschillende opties maar aparte UPS/EPS uitgang is gebruikelijk. Je moet ten alle tijde voorkomen dat je systeem gaat terugleveren als de netspanning niet meer aanwezig is, 't net heeft dan weerstand 0. Ik heb zelf een batterijsysteem (inclusief ook ingebouwde PV inverter) die niet als UPS werkt maar een EPS, Emergency Power Supply functie heeft. Zolang de netspanning aanwezig is werkt 't idd allemaal (PV levering, laden/ontladen accu) via de GRID aansluiting en doet de EPS uitgang niets. Een paar seconden nadat de netspanning wegvalt wordt er spanning op de EPS uitgang gezet. Met behulp van een magneetschakelaar wordt op 't moment dat de netspanning wegvalt mijn afgaande groepen die ik via EPS wil voeden van het net afgeschakeld en met een 2de magneetschakelaar wordt zodra de EPS uitgang spanning voert deze uitgang met die uitgaande groepen verbonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PoQUkVUSod5_uN09WBhX3qSOS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48Y42GBQuTGXvJevxBA7WxII.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 08-02-2023 20:35 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Als je wilt dat je spanning houdt als het net uit valt zal je de accu als UPS aan moeten sluiten met een input en een output.

@Vaevictis_ doe eens een schema zoals het voorbeeld van Paul.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 08-02-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
blb4 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Er zijn volgens mij veel verschillende opties maar aparte UPS/EPS uitgang is gebruikelijk. Je moet ten alle tijde voorkomen dat je systeem gaat terugleveren als de netspanning niet meer aanwezig is, 't net heeft dan weerstand 0. Ik heb zelf een batterijsysteem (inclusief ook ingebouwde PV inverter) die niet als UPS werkt maar een EPS, Emergency Power Supply functie heeft. Zolang de netspanning aanwezig is werkt 't idd allemaal (PV levering, laden/ontladen accu) via de GRID aansluiting en doet de EPS uitgang niets. Een paar seconden nadat de netspanning wegvalt wordt er spanning op de EPS uitgang gezet. Met behulp van een magneetschakelaar wordt op 't moment dat de netspanning wegvalt mijn afgaande groepen die ik via EPS wil voeden van het net afgeschakeld en met een 2de magneetschakelaar wordt zodra de EPS uitgang spanning voert deze uitgang met die uitgaande groepen verbonden:
[Afbeelding]
De naam voor het niet terugleveren aan het net wanneer synchronisatie/netspanning wegvalt heet eiland bedrijf (anti islanding mode). De omvormer schakelt binnen paar ms om naar noodstroom bedrijf en dan gaat de gridzijde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08
ds23man schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Ik zou eerst maar eens het principe van draaistroomnet proberen te begrijpen, vooral waar de stromen lopen tussen de fases die in tijd verschoven zijn. Tipje: als ik in zo'n net alle drie de fases vol belast loopt er geen stroom door de nul. En daarmee bij een volledige kortsluiting van alle fases naar de aarde ook niet door de aarde/nul. Sterker nog in die situatie zal de aardlek ook niet aanspreken omdat deze het verschil tussen de fases en nul meet qua stroom.
Nee dat klopt bij een 3fase sluiting gaat de automaat er gewoon uit, tipje in een 1 fase aansluiting gaat bij een sluiting fase <> nul de aardlek er ook niet uit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
John245 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:07:
[...]

Lig er aan. Is het Type I, II of III? I en II ziiten achter de hoofdchakelaar. Type III achter de groep.
@John245
Ik denk type I of II

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwVbWAEKM_Bc4O_NHjUoriRjluA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mO1RcyzwTI73FXrj1As1ea5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ds23man schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Ik zou eerst maar eens het principe van draaistroomnet proberen te begrijpen, vooral waar de stromen lopen tussen de fases die in tijd verschoven zijn. Tipje: als ik in zo'n net alle drie de fases vol belast loopt er geen stroom door de nul.
Dit geldt alleen bij volledig ohms belasting.
Bij schakelende voedingen of 1fase inverters op
3fase groep gaat dit vaak niet op.
Sterker nog als je pech is de nul-stroom groter dan de stroom van een enkele fase.
Daarom zijn tegenwoordig schakelkasten met veel schakelende voedingen 4 polig beveiligd. (Bijvoorbeeld serverruimtes)

Ps een inductie kookplaat is typisch voorbeeld van meerdere 1f inverters (elke pit heeft een inverter) gezamenlijk op één 3f groep.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 08-02-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Frank.v schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:04:
Wie zou mee kunnen denken/helpen met de vraag gesteld in dit topic: Extra Enphase systeem toevoegen

Ook was ik benieuwd hoe vaak er een doorlus gemaakt zou mogen worden in een groepenkast. Nu is in mijn geval het volgende 4p van hoofdschakelaar naar 4p aardlekschakelaar, deze kabel wordt met een dubbele huls voorzien en hierdoor kan er een kabel doorlopen naar de tweede 4p aardlekschakelaar. Vervolgens wordt daar nog een dubbele huls voorzien met een 4p kabel naar de 4p aardlekschakelaar waar PV (Enphase) op aangesloten is (Grijze buis die aan de rechterkant de meterkast verlaat). Als ik een extra alamat zou moeten toevoegen voor mijn vraag (zie link ander topic), dan zou ik 1 van de 3 fases nog een keer moeten doorlussen via een dubbele huls.

Ter illustratie de foto van de situatie waar onderop de doorlus 2x te zien is.

[Afbeelding]
Een aardlekautomaat past er in deze kast al niet meer bij (zit al te vol)

Extra kast er naast en een verdeelblok plaatsen daarna netjes bedraden. Vergeet geen buisinvoer mee te bestellen, evt 2 (boven en onder).
Die invoer van de buis is ook niet geweldig......

Kamrail onder die twee aardlekschakelaars scheelt ook bedrading in je kast. Beetje afhankelijk van je hoofdzekeringen en input van je PV moet je waarschijnlijk wel 10mm2 gebruiken om dan die rail te voeden.

[ Voor 6% gewijzigd door DeHollander op 08-02-2023 22:08 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
DeHollander schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Een aardlekautomaat past er in deze kast al niet meer bij (zit al te vol)

Extra kast er naast en een verdeelblok plaatsen daarna netjes bedraden. Vergeet geen buisinvoer mee te bestellen, evt 2 (boven en onder).
Die invoer van de buis is ook niet geweldig......

Kamrail onder die twee aardlekschakelaars scheelt ook bedrading in je kast. Beetje afhankelijk van je hoofdzekeringen en input van je PV moet je waarschijnlijk wel 10mm2 gebruiken om dan die rail te voeden.
Dank! Nee de extra aardlekautomaat zou dan in de PV kast komen die rechtsboven de meterkast hangt (niet op de foto te zien), maar ik was ook niet zo blij met die grijze buisinvoer aan de zijkant daar. Ik ga eens bekijken of er een tweede Hager kast naast past (kleine meterkast i.v.m. oud huis). Dan kan ik alles netjes daarin verwerken met ook een verdeelblok erin. Ik ben zelf ook niet zo blij met de doorlussen namelijk, maar mag dit in theorie met twin aderhuls? Zo ja hoe vaak mag dit na elkaar? In mijn situatie wordt het nu dus 2x doorgelust en met een extra aardlekautomaat zou dan de 3e keer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
dan direct achter de hoofdschakelaar

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:28
ds23man schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Dat kapje zorgt ervoor dat de andere automaat ook uitschakelt bij een overbelasting.
Nee hoor, pas zo'n ABB kookgroep besteld en geplaatst en als 1 van de 2 afschakelt dan blijft de andere gewoon ingeschakeld.
Je krijgt ook gewoon twee losse normale automaten met een los klepje en twee kammen geleverd.

Dus alleen wanneer je zelf de automaat bedient dan schakelen beide af.

En ook van de kookgroep van 40 jaar geleden (van de voorloper BBC) die hij heeft vervangen was de werking precies hetzelfde.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Vaevictis_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:33:
De importeur van de batterij omvormer vroeg zich af waarom de elektricien aan kant achter de omvormer (die naar de onderverdeelkast in de MK gaat) een hoofdautomaat en een installatie automaat waren geïnstalleerd.

Elektra komt vanuit de MK vanaf links op de foto de garage binnen, dan naar de werkschakelaar naar de omvormer. De omvormer gaat naar de onderverdeelkast:

[Afbeelding]
Ingezoomd:

[Afbeelding]

En dan weer terug naar de MK waar een oom weer een hoofdschakelaar en aardlek zitten en vervolgens de groepen automaten (critical loads).

Hij vond het maar een rare constructie en zei dat ik een van beide moest laten weghalen. Hoe minder automaten hoe minder kans dat het stuk kan gaan. Hij heeft ook de oude kWh meter weggehaald om die reden. (vandaar het gat).

Weet iemand dit?

P.s. Ik bedacht dat ik zelf het antwoord weet... onderverdeelkast moet in 1 handeling spanningsloos gemaakt kunnen worden. 20A is voldoende omdat afgaande groepen 16A zijn dus moet selectief worden beveiligd. _/-\o_
Ik vind het zo wel een nette oplossing. De groepenkast rechts beveiligt de kabel naar de meterkast. Niets meer. De hoofdschakelaar is daar wat overbodig, want je had ook gewoon alleen de installatieautomaat kunnen houden in een kastje dat 4 breed is. Ook dan kun je het geheel met 1 handeling spanningsloos maken.

[ Voor 71% gewijzigd door Blihi op 09-02-2023 08:29 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Skynett schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Nee hoor, pas zo'n ABB kookgroep besteld en geplaatst en als 1 van de 2 afschakelt dan blijft de andere gewoon ingeschakeld.
Je krijgt ook gewoon twee losse normale automaten met een los klepje en twee kammen geleverd.

Dus alleen wanneer je zelf de automaat bedient dan schakelen beide af.

En ook van de kookgroep van 40 jaar geleden (van de voorloper BBC) die hij heeft vervangen was de werking precies hetzelfde.
Als je heel anaal op de regels staart klopt dat dus niet. Feitelijk heb je dan 2 groepen in 1 leiding wat dus niet mag. Ik heb hier een ABB krachtgroep liggen, 4 modules breed ( 3x fase en een nul), die schakelt toch echt alles uit bij overbelasting op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Xander schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:02:
[...]

De kortsluitstroom kan juist vele malen hoger zijn dan de nominaalstroom van de beveiliging. Om de kortsluitbeveiliging van een B16 automaat aan te spreken heb je al tenminste 3x tot 5x IN nodig, dus 48A tot 80A.

De kortsluitstroom hangt af van de impedantie, niet van de beveiliging.

[...]

Je ontrafelt hier weinig verwarring mee hoor, dit is mij allemaal bekend. ;)

[...]

Dat kan allemaal wel zijn, maar NEN1010 zegt nog steeds dat een 2,5mm² aardedraad daar prima is. Degene die deze norm hebben geschreven vinden het blijkbaar een verwaarloosbaar risico dat er tegelijkertijd kortsluiting optreedt tussen meerdere fasen en aarde. Als je het daar niet mee eens bent dan moet je misschien bij de normcommissie solliciteren, in plaats van hier roepen dat alles wat niet aan jouw visie voldoet niet aan de norm voldoet.

Overigens duurt een kortsluiting als het goed is ook niet zo lang, deze hoort natuurlijk direct te worden afgeschakeld door een beveiliging. Dat de maximale stroom die je veilig continue door een draad kunt laten lopen 16A is wil niet zeggen dat deze draad geen hogere stroom aan kan voor een fractie van een seconde.

[...]

Ah, da's een NEN, geen NPR. ;)

Maar die nieuwe NEN1010-8 ben ik nog niet mee bekend, daar zal ik binnenkort eens verandering in brengen.
Ik loop helemaal niet te roepen dat ik ergens niet mee eens ben. Wel dat de NEN 1010 inmiddels een gedrocht is geworden waar ze zelf niet meer uitkomen.

Voorbeeldje: het aarden van het gestel van zonnepanelen. Daar wordt uitdrukkelijk gezegd dat het niet via een bliksembeveiliging mag. Maar.......

In andere Nen regels kan er een situatie zijn dat het juist wel moet:

https://solarmaxx.nl/wp-c...iaalvereffening_V4_NL.pdf

Al die NEN commissies zijn zo langzamerhand meer een bezigheidstherapie geworden voor de "branche". Vergeet niet dat de leden een leuke vergoeding krijgen die uiteindelijk via de eindgebruiker betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:05:
[...]

Als je heel anaal op de regels staart klopt dat dus niet. Feitelijk heb je dan 2 groepen in 1 leiding wat dus niet mag. Ik heb hier een ABB krachtgroep liggen, 4 modules breed ( 3x fase en een nul), die schakelt toch echt alles uit bij overbelasting op 1 fase.
Bij mijn weten is de enige eis dat het bij handmatig bedienen in één handeling is uit te schakelen.

Hoe is dat anders dan deze oplossingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlMHYGhQyfVVm7UWd_pNM-pJgDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5XEeWfQL1hNV07ZXgtGD6gQ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YKpuuc0o7D4V93dlE2h85cL0j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFrQwN3wTtRS9ovPwtV0s5N6.jpg?f=fotoalbum_large

Dat schakelt bij kortsluiting of overbelasting ook niet alles uit, alleen bij handmatig bedienen.

ABB heeft trouwens ook 3P+N automaten gehad die bij kortsluiting of overbelasting niet 4-polig uitschakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N2nYlkS-bEBn5POMfry5SkbK6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8BsRchBgf7vSiKXOz18etea.jpg?f=fotoalbum_large

En 1P+N automaten waar bij kortsluiting of overbelasting de nul niet mee afschakelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdUAc6861VQI-rAj1D3GgeAysGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0xr7MmtzoWw3YMsm5QWQOS27.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Xander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Bij mijn weten is de enige eis dat het bij handmatig bedienen in één handeling is uit te schakelen.

Hoe is dat anders dan deze oplossingen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dat schakelt bij kortsluiting of overbelasting ook niet alles uit, alleen bij handmatig bedienen.

ABB heeft trouwens ook 3P+N automaten gehad die bij kortsluiting of overbelasting niet 4-polig uitschakelen:
[Afbeelding]

En 1P+N automaten waar bij kortsluiting of overbelasting de nul niet mee afschakelt:
[Afbeelding]
Mijn punt is gewoon dat er in de regelgeving tegenstrijdigheden zitten.Neem even dat voorbeeldje van de bliksemafleider, deze moet verplicht verbonden zijn volgens de NEN met de gebouwinstallatie! Overigens is niet alles wat ABB produceert toegestaan in elk land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
leonbong schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Dit geldt alleen bij volledig ohms belasting.
Bij schakelende voedingen of 1fase inverters op
3fase groep gaat dit vaak niet op.
Sterker nog als je pech is de nul-stroom groter dan de stroom van een enkele fase.
Daarom zijn tegenwoordig schakelkasten met veel schakelende voedingen 4 polig beveiligd. (Bijvoorbeeld serverruimtes)

Ps een inductie kookplaat is typisch voorbeeld van meerdere 1f inverters (elke pit heeft een inverter) gezamenlijk op één 3f groep.
Ik bedenk mij nu dat die kookaansluiting van laatst waar 1fase 2*16 met 1 nul was aangesloten, dan indien er geen brug is geplaatst bovenin zou er eigenlijk niet meer dan 16a door kunnen en niet 32a.
Dat bedenk ik toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IplugNplay schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Ik bedenk mij nu dat die kookaansluiting van laatst waar 1fase 2*16 met 1 nul was aangesloten, dan indien er geen brug is geplaatst bovenin zou er eigenlijk niet meer dan 16a door kunnen en niet 32a.
Dat bedenk ik toch goed?
Nee want de nul wordt door de meeste automaten niet beveiligd, alleen geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

IplugNplay schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Dat bedenk ik toch goed?
Bedoel je nou de automaat of de bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stavius
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:13
Hi allemaal, weten jullie wat dit voor schakelaar is? Of in ieder geval, wat dit icoontje betekent? Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lantX8EpwAZpm4UMuBORvu5VA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IAyGzgb2Q7GKDE72R0KYH9il.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@stavius Moet het misschien een boiler voorstellen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Xander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Nee want de nul wordt door de meeste automaten niet beveiligd, alleen geschakeld.
Oh dat had ik niet verwacht.

Met automaten zou dat geen onveilige situatie creëren.

In oude Rotterdamse installaties was het gevaarlijk omdat dan alleen de nul weg kon vallen.

[ Voor 24% gewijzigd door IplugNplay op 09-02-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 23:58
Het staat vaak in de naamgeving, maar je moet dat wel weten natuurlijk.

Vaak staat er bij automaten 1p+n of 3p+n
Daar bedoelen ze mee dat 1 of 3 fases beveiligd zijn en dat de nul wel meeschakelt, maar niet is beveiligd.

Je hebt ook wel automaten waarbij de nul wel is beveiligd, die zijn vaak iets duurder.
Dan heb je een 2 polige (of 4 polige) beveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat is het verschil tussen een (veel voorkomende) 1P+N automaat en een 2P automaat (of tussen een 3P+N automaat en 4P automaat).

De nul beveiligingen is meestal niet nodig, de stroom door de nul zou normaalgesproken niet hoger moeten zijn dan de stroom door de fase en kortsluiting tussen nul en aarde doet ook niet zo veel.

In 127/220V netten zoals we die vroeger op plekken hadden en zoals die in België nog voorkomen moeten uiteraard wel beide geleiders worden beveiligd. Daarom past men in België wel 2P automaten toe en zag je vroeger ook wel eens groepenkasten met 2 smeltpatronen per groep, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hG3cgsUO6alBVTUfIp-rbX4API=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqsFM6Hdtg09OhkSha7UI7fl.jpg?f=fotoalbum_large
(Geleend van @jordje jordje in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

Tevens dezelfde sticker als @stavius. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Xander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:05:
[...]

Dat is het verschil tussen een (veel voorkomende) 1P+N automaat en een 2P automaat (of tussen een 3P+N automaat en 4P automaat).

De nul beveiligingen is meestal niet nodig, de stroom door de nul zou normaalgesproken niet hoger moeten zijn dan de stroom door de fase en kortsluiting tussen nul en aarde doet ook niet zo veel.

In 127/220V netten zoals we die vroeger op plekken hadden en zoals die in België nog voorkomen moeten uiteraard wel beide geleiders worden beveiligd. Daarom past men in België wel 2P automaten toe en zag je vroeger ook wel eens groepenkasten met 2 smeltpatronen per groep, zoiete:
[Afbeelding]
(Geleend van @jordje jordje in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

Tevens dezelfde sticker als @stavius. :+
Nee normaal gesproken niet, voor die specifieke situatie wel. (En voor de harmonische.)
Ik verwachtte dat het bijna standaard zou zijn omdat automaten bijplaatsen door iedereen word gedaan, en er dus wel eens een draad kan worden omgewisseld.

@stavius dat is dus een boiler sticker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stavius
Uiteindelijk achter gekomen waar deze stop van is. Zat aangesloten op de koelkast. Geen idee waarom deze sticker erop zat haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
stavius schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:55:
Uiteindelijk achter gekomen waar deze stop van is. Zat aangesloten op de koelkast. Geen idee waarom deze sticker erop zat haha
Mischien hing daar vroeger wel een boiler.

Maar ziet de rest van je bedrading er ook zo buisloos uit?
Het werkt prima maar is wel wat rommelig zo boven je stoppenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stavius
Heb nu een CV-ketel dus dat is gewoon oud. Dit is wel de enige groep zonder buis. De kast gaat vervangen worden, vandaar dat ik alles even goed uit wilde zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
IplugNplay schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:41:
[...]

Oh dat had ik niet verwacht.

Met automaten zou dat geen onveilige situatie creëren.

In oude Rotterdamse installaties was het gevaarlijk omdat dan alleen de nul weg kon vallen.
Duidelijk, maar waarom noem je hier specifiek Rotterdam? Het geldt toch overal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 18:59
Ik heb een klauke k3 perstang. Deze perst een "halve maan" vorm. Is deze ook geschikt voor componenten in de meterkast of moet je dan een andere persvorm gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Kan ik deze kabelmarkeerders in de meterkast toepassen of moeten deze aan een bepaalde norm voldoen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSXNdxlp7airIBLkIamEsz8aL04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TnTWaFhy1m0PySADSwQTueon.png?f=user_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Frank.v schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:00:
[...]

Dank! Nee de extra aardlekautomaat zou dan in de PV kast komen die rechtsboven de meterkast hangt (niet op de foto te zien), maar ik was ook niet zo blij met die grijze buisinvoer aan de zijkant daar. Ik ga eens bekijken of er een tweede Hager kast naast past (kleine meterkast i.v.m. oud huis). Dan kan ik alles netjes daarin verwerken met ook een verdeelblok erin. Ik ben zelf ook niet zo blij met de doorlussen namelijk, maar mag dit in theorie met twin aderhuls? Zo ja hoe vaak mag dit na elkaar? In mijn situatie wordt het nu dus 2x doorgelust en met een extra aardlekautomaat zou dan de 3e keer zijn.
Een automaat in een kast los van je verdeler ds niet echt aan te raden.

PV automaat in je verdeler voeding netjes naar de PV installatie.

Doorlussen zijn vollgens mij niet echt regels voor, ik doe het zo min mogelijk.
Wat ik wel vaker doe is dubbel weggaan (bv twee draden vanuit een hoofdshakelaar)
Of zoals in m`n eigen kast dubbel weg vanaf het verdeelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DeHollander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Een automaat in een kast los van je verdeler ds niet echt aan te raden.

PV automaat in je verdeler voeding netjes naar de PV installatie.

Doorlussen zijn vollgens mij niet echt regels voor, ik doe het zo min mogelijk.
Wat ik wel vaker doe is dubbel weggaan (bv twee draden vanuit een hoofdshakelaar)
Of zoals in m`n eigen kast dubbel weg vanaf het verdeelblok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuC_gRPO6uHS2N0KDsBjeKmoBlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuwaLL7EIfdaoiZcmNrLvSQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe het meestal zo (zie component naast hoofdschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:07
John245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:01:
Kan ik deze kabelmarkeerders in de meterkast toepassen of moeten deze aan een bepaalde norm voldoen?

[Afbeelding]
In de meterkast is het geen enkel probleem. Of het binnenin de groepenkast ook kan, dat is natuurlijk de vraag. ;)

Het lijkt mij overigens dat het prima kan, dit soort kunststof klemmetjes. Al zijn die waarschijnlijk wel gemaakt voor dikkere kabels en niet voor losse draden die je in een groepenkast ziet..m

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:07:
[...]

In de meterkast is het geen enkel probleem. Of het binnenin de groepenkast ook kan, dat is natuurlijk de vraag. ;)

Het lijkt mij overigens dat het prima kan, dit soort kunststof klemmetjes. Al zijn die waarschijnlijk wel gemaakt voor dikkere kabels en niet voor losse draden die je in een groepenkast ziet..m
8)7

Deze gebruik ik voor Cat7. Maar er zijn er ook voor dunnere kabels, ff meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
John245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]

Ik doe het meestal zo (zie component naast hoofdschakelaar)
Netjes met een Hager verdeelblok _/-\o_

Zelf geef ik de PV automaten altijd vrije ruimte rondom ivm de warmte ontwikkeling,
Daardoor kan je dan helaas geen kamrail gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPwu-7ZiD1cQZd6Y0I6h_H-hl5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzPhiGc0DTVlsGMZcTY4nI1u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DeHollander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Zelf geef ik de PV automaten altijd vrije ruimte rondom ivm de warmte ontwikkeling,
Daardoor kan je dan helaas weer geen kamrail gebruiken.
[Afbeelding]
Ook netjes.

Werkt trouwens heel fijn met zo'n verdeelblok.

Ik ben met een upgrade bezig. PV automaten verhuizen daardoor naar andere kast waardoor ze aan 1 zijde ruimte hebben. Maar de eerste stap wordt de componenten in deze kast overzetten naar een nieuwe kast.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 09-02-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
John245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:16:
[...]

Ook netjes.

Werkt trouwens heel fijn met zo'n verdeelblok.

Ik ben met een upgrade bezig. PV automaten verhuizen daardoor naar andere kast waardoor ze aan 1 zijde ruimte hebben. Maar de eerste stap wordt de componenten in deze kast overzetten naar een nieuwe kast.
Mijn Upgrade is net klaar, dit is een van de 3 twee rijen kasten 8)7
Dan heb ik er nog 1 12 modulen kast er boven hangen voor de Kaku Spullen.

Verdeelblok zit er ook in (foto staat hier ook ergens)

Nu afwachten wanneer Enexis de 3 fase aansluiting komt maken.

[ Voor 25% gewijzigd door DeHollander op 09-02-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

DeHollander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Daardoor kan je dan helaas geen kamrail gebruiken.
Kan wel. Er zijn veel soorten kamrails.
Bijv de KDN451D
Afbeeldingslocatie: https://www.eibmarkt.com/productimages/ns0606736/zoom/hager-kdn451d-phasenschiene-ns0606736_01.jpg

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Ethirty schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:33:
[...]

Kan wel. Er zijn veel soorten kamrails.
Bijv de KDN451D
[Afbeelding]
Met die kamrail kwam ik niet uit:

Niet de gewenste vrije ruimte en verdeling van de fase was niet wat ik bedacht had.
Tevens had ik dan op de vrije ruimte afgedekte kammen zitten. 3x die automaten voeden vanaf het verdeelblok was eenvoudiger. Dat kon nu dan ook met 6mm2 met z`n rail en dan tijdelijk nog op 1 fase had ik 10mm2 moeten gebruiken.

Kamrail voegt weinig waarde toe in mijn geval, met de 2 polige automaten. Straks komt er wel een onder de 3 fase automaten.

[ Voor 13% gewijzigd door DeHollander op 09-02-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Techneut schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:44:
[...]
Duidelijk, maar waarom noem je hier specifiek Rotterdam? Het geldt toch overal?
Ja, klopt. Ik bedoelde dat dat was waar installaties zo gemaakt waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DeHollander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Mijn Upgrade is net klaar, dit is een van de 3 twee rijen kasten 8)7
Dan heb ik er nog 1 12 modulen kast er boven hangen voor de Kaku Spullen.

Verdeelblok zit er ook in (foto staat hier ook ergens)

Nu afwachten wanneer Enexis de 3 fase aansluiting komt maken.
Ziet er netjes uit.

Mijn upgrade gaat in fases uitgevoerd worden. Hoop september klaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank.v
Netjes! @DeHollander klopt het dat jij dus ook twee omvormers in deze kast heb aangesloten gezien ik twee aardlekschakelaars zie voor PV? Zo wil ik het ook gaan aanpakken. Al zal 1 PV installatie dan middels een PV verdeler aangesloten moeten worden op de kabel die naar de schuur toe loopt en de schuur van stroom voorziet. Kijkend naar de input en ideeën hier ga ik de kast ook upgraden met een extra kast om ruimte te creëren en er in de toekomst ook nog ruimte is voor uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Frank.v schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:58:
Netjes! @DeHollander klopt het dat jij dus ook twee omvormers in deze kast heb aangesloten gezien ik twee aardlekschakelaars zie voor PV? Zo wil ik het ook gaan aanpakken. Al zal 1 PV installatie dan middels een PV verdeler aangesloten moeten worden op de kabel die naar de schuur toe loopt en de schuur van stroom voorziet. Kijkend naar de input en ideeën hier ga ik de kast ook upgraden met een extra kast om ruimte te creëren en er in de toekomst ook nog ruimte is voor uitbreiding.
In een van mijn vorige berichten zie je 2 PV installaties op de verdeler in de garage. De andere PV zit op de verderler in de woning. In de toekomst (deffect raken van omvormer) wil ik mijn 1 fase PV systemen upgraden naar 3 fase PV systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Frank.v schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:58:
idd 2 omvormers (meer info/foto`s klik op m`n onderschrift)
John245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:02:
[...]

In een van mijn vorige berichten zie je 2 PV installaties op de verdeler in de garage. De andere PV zit op de verderler in de woning. In de toekomst (deffect raken van omvormer) wil ik mijn 1 fase PV systemen upgraden naar 3 fase PV systemen.
Goed uitzoeken of je huidige panelen genoeg zijn voor een 3 fase omvormer.
Lage inputspanning kan je rendement behoorlijk onderuithalen, lopen topics genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Graag even een check op deze PV groep. Ik heb de PV groep (2000w omvormer) omgezet van een normale B16 automaat achter de 30mA aardlek naar een eigen B20 alamat. Oorspronkelijk zat links naast de aardlek en de finder dus een B16 ingedrukt op de ABB rail.
Nu is voeding voor de B20 alamat afgetakt met een blokje (N) en de L van het verdeelblok gepakt.
De aardlek voedt nog steeds de ABB rail met de twee linker automaten erop.

*alles is netjes gelabeld op de kast maar de aardlek schakelt natuurlijk niet 'het hele rijtje' groepen af omdat de alamat nu apart is. Is dit OK?
*De B20 300ma alamat is gekozen vanwege een uitbreiding op deze PV groep, er komt een tweede omvormer bij van 2000w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7zYmm2Oo-ncTBVoa1SWkT-DBng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHL98zsN9ggLFK89dIRgk05x.jpg?f=fotoalbum_large

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Geronimoos schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:51:
Graag even een check op deze PV groep. Ik heb de PV groep (2000w omvormer) omgezet van een normale B16 automaat achter de 30mA aardlek een eigen B20 alamat gegeven. Oorspronkelijk zat links naast de aardlek en de finder dus een B16 ingedrukt op de ABB rail.
Nu is voeding voor de B20 alamat afgetakt met een blokje (N) en de L van het verdeelblok gepakt.

*alles is netjes gelabeld op de kast maar de aardlek schakelt natuurlijk niet 'het hele rijtje' groepen af omdat de alamat nu apart is. Is dit OK?
*De B20 300ma alamat is gekozen vanwege een uitbreiding op deze PV groep, er komt een tweede omvormer bij van 2000w

[Afbeelding]
Dit lijkt allemaal gewoon 2.5 mm2 installatiedraad. Dat hoort 4 of 6 te zijn (want beveiligd door de hoofdzekering = 25A of 40A)

Daarbij is de volgorde nu heel verwarrend. De aardlekschakelaar rechts beveiligt de groepen links, maar niet de aardlekautomaat die er midden tussen zit? Waarom heb je die aardlekautomaat niet gewoon helemaal naar rechts gedaan met duidelijk ruimte er tussen?

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 10-02-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Geronimoos schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:51:
Graag even een check op deze PV groep. Ik heb de PV groep (2000w omvormer) omgezet van een normale B16 automaat achter de 30mA aardlek een eigen B20 alamat gegeven. Oorspronkelijk zat links naast de aardlek en de finder dus een B16 ingedrukt op de ABB rail.

[Afbeelding]
Je draden zijn te dun idd om voor de eindbeveiliging gebruikt te worden. Dan kan je meteen een extra verdeelblokje + wit kapje meebestellen ipv dit veredelde kroonsteentje ;)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Heb je ook berekend of de kabel tussen de omvormer en de automaat geschikt is voor die 20A?

Je lijkt een 3 fase aansluiting te hebben. Voor het gemak ga ik even uit van een 3x 25A aansluiting.
Je zou dus ruim meer dan 40A door je aardlek heen kunnen sturen nu (25+20) en die is daar niet geschikt voor.

Dus extra beveiliging plaatsen of spul dat geschikt is voor 63A (1e stap na 40A).

Ik lijk ook een hoofdschakelaar te missen (mogelijk zit ie buiten de foto, maar als de draden zo zie dan lijkt mij dat niet het geval).

Kortom, nog wel enkele puntjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
Bedankt voor de feedback, de 4/6mm2 is inderdaad een puntje. Ik heb nog wel stukjes 4mm2 VD liggen, zal het even aanpassen.

@pickboy Huisaansluiting is inderdaad 3x25, de hoofdschakelaar zit nog onder de binnenkomende fasedraden op de foto. De aardlek van 40A zit nu juist niet meer voor de PV groep, deze heeft een eigen alamat. Geen terugvoedende groepen op de 40A aardlek dus.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Geronimoos schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:28:
Bedankt voor de feedback, de 4/6mm2 is inderdaad een puntje. Ik heb nog wel stukjes 4mm2 VD liggen, zal het even aanpassen.

@pickboy Huisaansluiting is inderdaad 3x25, de hoofdschakelaar zit nog onder de binnenkomende fasedraden op de foto. De aardlek van 40A zit nu juist niet meer voor de PV groep, deze heeft een eigen alamat. Geen terugvoedende groepen op de 40A aardlek dus.
Daar gaat het niet om, je kan dan juist vanuit de verdeelblokken vóór de 40A aardlek nog steeds 25+20=45A richting de aardlek invoeden (en voor een korte periode nog een heel stuk meer). Je zou dan eigenlijk daarvoor nog een 40A automaat moeten plaatsen. Of je had de 2e omvormer op een andere fase kunnen zetten. Misschien kan je die nieuwe 20A alamat nog ruilen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik weet niet of ik hier in het juiste topic ben, maar ik probeer het maar gewoon. Ik heb sinds de 24e van vorige maand een nieuwe elektra meter. Ik heb geen gas, dus het is puur elektra. Dat komt omdat ik ging van 1x40a naar 3x25a.

Man van Enexis is hier geweest, meter opgehangen, klaar. Ik heb stroom, de telwerken registreren ook prima, maar, de meter kan vooralsnog niet worden uitgelezen door de energieleverancier. De medewerker van Enexis heeft de meter op afstand bekeken, en hij ziet inderdaad foutmeldingen voorbij komen die wijzen op problemen met het uitlezen van de meter, maar het is een 'bekende' foutmelding. De eerste 10 werkdagen is de meter nog 'in deployment', maar ja, we zijn nu een paar dagen verder dan de eerste 10 werkdagen, en ik krijg nog steeds niks binnen in de app van de energieleverancier.

Vanaf daar wordt het verhaal vaag, want hij weet me te vertellen dat er een 'klein deel (das altijd he)' van de klanten is die dit probleem hebben. Het zou eventueel kunnen dat het vanzelf gaat werken, maar, als het niet gaat werken weten zij niet hoe ze het op kunnen lossen, want ze weten schijnbaar niet waar het aan ligt en ze weten ook niet of de oplossing überhaupt wel bij hun ligt?

Op mijn vraag/opmerking dat het mij lijkt dat als ik dan een slimme meter heb (mijn vorige meter was ook slim en die was wél op afstand prima uit te lezen door mijn energieleverancier) dat die moet doen wat hem 'slim' maakt, en als dat niet werkt, dat het mij dan lijkt dat ik een nieuwe meter zou moeten krijgen kreeg ik als reactie dat dat zo simpel niet gaat omdat ze daarmee niet weten of de vervangende meter het dan wel doet.'.

Met andere woorden, ik heb een andere slimme meter gekregen n.a.v. een verzwaring van de aansluiting, maar die nieuwe meter is dus alles behalve slim, en als blijkt dat ie dom blijft is dat eigenlijk gewoon mijn probleem.

Iemand die dit verhaal eerder heeft gehoord? Ik vind dit echt een vaag issue, want nu moet ik dus elke maand mijn meterstanden zelf door gaan geven aan de energieleverancier, of op zn minst aan het eind van mijn factuurjaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Just_A_User op 10-02-2023 13:52 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Je hebt een nieuwe meter ivm aanpassing van 1 naar 3 fase aansluiting.

De nieuwe meter kan nog niet uitgelezen worden.

De term slimme meter komt overigens uit het feit dat deze meerdere telwerken heeft en dus ook terug geleverde energie apart kan registeren. De meter is dus wel slim, maar de communicatie module werkt blijkbaar niet goed.

Goed, dat is wel vervelend idd. Als die situatie blijft dan zul je idd je meterstanden moeten doorgeven zoals dat ook vroeger werd gedaan. De regelmaat is afhankelijk van je leverencier en je contract. Meestal moet je 1x per jaar en bij elke tariefwisseling een meterstand doorgeven.

Uiteraard is dit ook iets wat je leverencier niet wilt. Hoe meer er geautomatiseerd gaat hoe makkelijker (en goedkoper) dat is. Dus ik ga er van uit dat ze dit wel willen oplossen voor je. Als de meter idd kapot is zullen ze idd wel een nieuwe meter komen plaatsen.

De voorraad meters is dan misschien een ding, sommige netbeheerders hebben een tekort aan meters. Anderzijds hebben ze vaak ook een tekort aan personeel. Dan zal een eventuele nieuwe meter ook wat langer kunnen duren.

Anyhow, je hebt het aangegeven. Ik zou nog wat geduld hebben en eind volgende week nog eens een update vragen aan je netbeheerder. Grote kans dan je dan ook een andere service medewerker krijgt die een wat duidelijker antwoord geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55
Eens met @pickboy . Daarnaastm je kunt zelf eventueel ook de P1-aansluiting uitlezen. Via de app van je energieleverancier loopt altijd achte. Ik zie vandaag, de 10e, als laatste gegevens die van de 8e. Als je zelf de meter uitleest zie je live wat er gebeurt, en kun je die data dus ook veel gerichter gebruiken (als je dat zou willen).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
pickboy schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Je hebt een nieuwe meter ivm aanpassing van 1 naar 3 fase aansluiting.

De nieuwe meter kan nog niet uitgelezen worden.

De term slimme meter komt overigens uit het feit dat deze meerdere telwerken heeft en dus ook terug geleverde energie apart kan registeren. De meter is dus wel slim, maar de communicatie module werkt blijkbaar niet goed.

Goed, dat is wel vervelend idd. Als die situatie blijft dan zul je idd je meterstanden moeten doorgeven zoals dat ook vroeger werd gedaan. De regelmaat is afhankelijk van je leverencier en je contract. Meestal moet je 1x per jaar en bij elke tariefwisseling een meterstand doorgeven.

Uiteraard is dit ook iets wat je leverencier niet wilt. Hoe meer er geautomatiseerd gaat hoe makkelijker (en goedkoper) dat is. Dus ik ga er van uit dat ze dit wel willen oplossen voor je. Als de meter idd kapot is zullen ze idd wel een nieuwe meter komen plaatsen.

De voorraad meters is dan misschien een ding, sommige netbeheerders hebben een tekort aan meters. Anderzijds hebben ze vaak ook een tekort aan personeel. Dan zal een eventuele nieuwe meter ook wat langer kunnen duren.

Anyhow, je hebt het aangegeven. Ik zou nog wat geduld hebben en eind volgende week nog eens een update vragen aan je netbeheerder. Grote kans dan je dan ook een andere service medewerker krijgt die een wat duidelijker antwoord geeft.
Nou ja, het is vervelend dat zelfs al geef ik elke maand de stand door, ik niks meer heb aan de app van mijn energieleverancier. Daar kan ik per dag zien wat een dag me gekost heeft inclusief alle kosten, maar dat kan niet meer als de meter geen data doorgeeft. Het maandelijkse verbruiksrapport zie ik dan ook niet meer want data die er niet is...etc.

Ik vind het een behoorlijke achteruitgang, maar ik verbaas me vooral over dat het schijnbaar wellicht niet eens het probleem van de netbeheerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Paul schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:20:
Eens met @pickboy . Daarnaastm je kunt zelf eventueel ook de P1-aansluiting uitlezen. Via de app van je energieleverancier loopt altijd achte. Ik zie vandaag, de 10e, als laatste gegevens die van de 8e. Als je zelf de meter uitleest zie je live wat er gebeurt, en kun je die data dus ook veel gerichter gebruiken (als je dat zou willen).
Ik heb een P1 meter. Het voordeel van de app van de leverancier is dat je daar gewoon (met 1 dag vertraging ongeveer) altijd ziet wat de status is qua kosten op enig moment. Daarnaast is het ook gewoon een beetje een principe kwestie, want ze vervangen de meter, maar als die nieuwe meter dan niet alles doet wat hij hoort te doen is dat eigenlijk gewoon niet hun probleem. Dat stoort me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
De term slimme meter komt overigens uit het feit dat deze meerdere telwerken heeft en dus ook terug geleverde energie apart kan registeren.
Dat is niet mijn definitie van slim en volgens mij ook niet die de meeste toepassen...

Voor mij houdt de term slim toch echt verbonden in, net als bij andere "smart" devices. Dat een slimme meter of een nieuwe digitale meter altijd 4 telwerken heeft staat er naar mijn idee los van. Immers kom een ferraris meter ook met 4 telwerken uitgerust worden maar heb nog nooit iemand dat dan een slimme meter zien noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RonJ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Je draden zijn te dun idd om voor de eindbeveiliging gebruikt te worden. Dan kan je meteen een extra verdeelblokje + wit kapje meebestellen ipv dit veredelde kroonsteentje ;)
Kun je een link of afbeelding geven van wat je bedoelt dat hij nodig zou hebben?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
True schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Kun je een link of afbeelding geven van wat je bedoelt dat hij nodig zou hebben?
Deze + deze

Dit zit er nu ook al netjes onderin namelijk. Je kan dan de N bruggen (met 6mm2 soepel bijv.) naar het extra blokje en dan heb je er ook weer 2 extra vrij voor in de toekomst.

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 10-02-2023 14:50 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
RonJ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Daar gaat het niet om, je kan dan juist vanuit de verdeelblokken vóór de 40A aardlek nog steeds 25+20=45A richting de aardlek invoeden (en voor een korte periode nog een heel stuk meer). Je zou dan eigenlijk daarvoor nog een 40A automaat moeten plaatsen. Of je had de 2e omvormer op een andere fase kunnen zetten. Misschien kan je die nieuwe 20A alamat nog ruilen?
Bedankt voor de toelichting, ik heb um door. Als de tweede omvormer geplaatst wordt kan de invoeding pas boven de 10A uit komen, ik zal dan kijken naar een oplossing.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De term slimme meter komt overigens uit het feit dat deze meerdere telwerken heeft en dus ook terug geleverde energie apart kan registeren.
Slimme meters registeren meer data dan niet-slimme meters met 4 telwerken ;) Hier hangt een niet-slimme digitale met 4 telwerken die via de (300 baud) trage IR-poort zijn uit te lezen, slimme hebben niet alleen een veel snellere interface maar houden afhankelijk van de generatie ook het aantal kW's (totaal en per fase) in+uit, spanning, stroom, spanningsdipjes/-pieken en de nodige andere dingen bij.

Laatst groepenkastje hier eens opengemaakt om te kijken hoeveel plek er is voor kabelklemmen, gelukkig gingen meteen de alarmbellen af, onder de aardlekschakelaar een kabelklem plaatsen (Shelly EM bijv.) bleek al levensgevaarlijk :X :

Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/Groepenkast-2023-onder.jpg

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RonJ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Deze + deze

Dit zit er nu ook al netjes onderin namelijk. Je kan dan de N bruggen (met 6mm2 soepel bijv.) naar het extra blokje en dan heb je er ook weer 2 extra vrij voor in de toekomst.
Deze kan @Geronimoos niet meer kwijt.

In zo'n ABB kast passen 2x 5-voudige blokjes en 3x 4-voudige blokjes.

Hij kan nog wel deze + deze erbij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:47:
Laatst groepenkastje hier eens opengemaakt om te kijken hoeveel plek er is voor kabelklemmen, gelukkig gingen meteen de alarmbellen af, onder de aardlekschakelaar een kabelklem plaatsen (Shelly EM bijv.) bleek al levensgevaarlijk :X :

[Afbeelding]
Is dit je hele groepenkast? Of is het een uitbreiding?

Verder kun je verwachten dat het zonder deksel niet aanraakveilig is met dergelijk oud spul. En ja, oude draadkleuren, L-karakteristiek automaten, een type AC aardlekschakelaar, dat is oud spul. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Xander schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Jaren 30 sociale huur, you do the math :+ , 't is een wonder dat het automaten zijn i.p.v. stoppen.
Verder kun je verwachten dat het zonder deksel niet aanraakveilig is met dergelijk oud spul. En ja, oude draadkleuren, L-karakteristiek automaten, een type AC aardlekschakelaar, dat is oud spul. :P
Dat het oud spul is weet ik, maar kammen horen toch (het deel onder de groepen) bedekt te zijn met isolatiemateriaal of was dat mid-90's niet verplicht?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raven schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:22:
Dat het oud spul is weet ik, maar kammen horen toch (het deel onder de groepen) bedekt te zijn met isolatiemateriaal of was dat mid-90's niet verplicht?
Het is bedekt met isolatiemateriaal, dat is het deksel wat je er vanaf hebt geschroefd. :+

Veel verdeelkasten tegenwoordig zijn ook zonder deksel aanraakveilig maar volgens mij is dat nog steeds geen eis, zolang je gereedschap nodig hebt om bij aanraakbare delen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Wel grappig dat in het Engels je hem regelmatig moet testen ( hoe vaak is dat?)
En in het Duits moet je hem maandelijks testen.

En aan het testknopje te zien... is het al wat stof geleden.

Niet dat ik dat doe hoor, toevallig laatst eens de spanning eraf gehad en daarna bedacht om die knopjes eens te testen klokjes waren toch allemaal al van hun tijd af :+
Er was een oud kreng bij waar alleen rook uit kwam maar uitgaan deed ie niet.
Heb hem inmiddels vervangen en uit elkaar gehaald de test weerstand was mooi zwart in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Raven schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:22:
[...]
Niet verplicht, misschien nog wel niet verplicht weet ik niet zeker. Wel inmiddels ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Xander schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:25:
[...]

Het is bedekt met isolatiemateriaal, dat is het deksel wat je er vanaf hebt geschroefd. :+
Deze kast is pre-schroef :P , gelukkig had ik meteen in de gaten dat het niet bepaalt veilig is opgebouwd.
Xander schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:25:
Veel verdeelkasten tegenwoordig zijn ook zonder deksel aanraakveilig maar volgens mij is dat nog steeds geen eis, zolang je gereedschap nodig hebt om bij aanraakbare delen te komen.
't ging mij alleen om evt. kabelklemmen te plaatsen, dacht dat zoiets wel zonder de boel uit te schakelen te doen was, maar hier niet :+ Overigens is het aan de bovenkant nogal krap voor kabelklemmen :/
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/Groepenkast-2023-boven.jpg
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:26:
En aan het testknopje te zien... is het al wat stof geleden.
Er is vorig jaar nog een keuring geweest waarbij dat knopje werd getest, volgens mij de eerste keer sinds we mid-90's hier zijn komen te wonen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:51:
Ik weet niet of ik hier in het juiste topic ben, maar ik probeer het maar gewoon. Ik heb sinds de 24e van vorige maand een nieuwe elektra meter. Ik heb geen gas, dus het is puur elektra. Dat komt omdat ik ging van 1x40a naar 3x25a.

Man van Enexis is hier geweest, meter opgehangen, klaar. Ik heb stroom, de telwerken registreren ook prima, maar, de meter kan vooralsnog niet worden uitgelezen door de energieleverancier. De medewerker van Enexis heeft de meter op afstand bekeken, en hij ziet inderdaad foutmeldingen voorbij komen die wijzen op problemen met het uitlezen van de meter, maar het is een 'bekende' foutmelding. De eerste 10 werkdagen is de meter nog 'in deployment', maar ja, we zijn nu een paar dagen verder dan de eerste 10 werkdagen, en ik krijg nog steeds niks binnen in de app van de energieleverancier.

Vanaf daar wordt het verhaal vaag, want hij weet me te vertellen dat er een 'klein deel (das altijd he)' van de klanten is die dit probleem hebben. Het zou eventueel kunnen dat het vanzelf gaat werken, maar, als het niet gaat werken weten zij niet hoe ze het op kunnen lossen, want ze weten schijnbaar niet waar het aan ligt en ze weten ook niet of de oplossing überhaupt wel bij hun ligt?

Op mijn vraag/opmerking dat het mij lijkt dat als ik dan een slimme meter heb (mijn vorige meter was ook slim en die was wél op afstand prima uit te lezen door mijn energieleverancier) dat die moet doen wat hem 'slim' maakt, en als dat niet werkt, dat het mij dan lijkt dat ik een nieuwe meter zou moeten krijgen kreeg ik als reactie dat dat zo simpel niet gaat omdat ze daarmee niet weten of de vervangende meter het dan wel doet.'.

Met andere woorden, ik heb een andere slimme meter gekregen n.a.v. een verzwaring van de aansluiting, maar die nieuwe meter is dus alles behalve slim, en als blijkt dat ie dom blijft is dat eigenlijk gewoon mijn probleem.

Iemand die dit verhaal eerder heeft gehoord? Ik vind dit echt een vaag issue, want nu moet ik dus elke maand mijn meterstanden zelf door gaan geven aan de energieleverancier, of op zn minst aan het eind van mijn factuurjaar.
De slimme meters zijn verbonden via een telecom netwerk, als er heel toevallig een black spot op jouw plek voor dit netwerk is zit je inderdaad met een probleem. Zolang er zo nu en dan wat verkeer mogelijk is zit je goed, dan wordt alle historie verzonden lijkt me, maar het is verre van optimaal natuurlijk.
Enexis heeft vodafone als provider, die hebben op bepaalde plekken een flink slechte verbinding waar ze niets aan doen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Deze kast is pre-schroef :P , gelukkig had ik meteen in de gaten dat het niet bepaalt veilig is opgebouwd.

[...]

't ging mij alleen om evt. kabelklemmen te plaatsen, dacht dat zoiets wel zonder de boel uit te schakelen te doen was, maar hier niet :+ Overigens is het aan de bovenkant nogal krap voor kabelklemmen :/
[Afbeelding]

[...]

Er is vorig jaar nog een keuring geweest waarbij dat knopje werd getest, volgens mij de eerste keer sinds we mid-90's hier zijn komen te wonen.
Ach ja niemand test die dingen denk ik, enkele daargelaten.

Het is gewoon een klein krap kastje met oude meuk.
Maar is het nog steeds huur of is het eigendom?

In het laatste geval zou ik een beetje moderniseren heb je gelijk wat ruimte voor je klemmen.

In het eerste geval... waarschijnlijk ook :+ van de verhuurder hoef je waarschijnlijk niks te verwachten, maar als je van plan bent er nog een aantal jaren te wonen is er ook niks op tegen om dan maar zelf een paar knaken stuk te slaan op wat beter en ruimer materiaal. Eventueel in overleg met de verhuurder wat kosten delen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ronald.42 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Ach ja niemand test die dingen denk ik, enkele daargelaten.

Het is gewoon een klein krap kastje met oude meuk.
Maar is het nog steeds huur of is het eigendom?
Nog steeds sociale huur, dit krot gaan we echt niet kopen, hoe goedkoop het ook mag zijn.
In het laatste geval zou ik een beetje moderniseren heb je gelijk wat ruimte voor je klemmen.

In het eerste geval... waarschijnlijk ook :+ van de verhuurder hoef je waarschijnlijk niks te verwachten,
Onze verhuurder is nogal berucht... zoek op de site van Tubantia maar eens naar artikelen van de afgelopen paar jaar over Ons Huis, ik moet het eerste positieve artikel nog tegenkomen :X

Als ze hier ooit al wat gaan doen, dan moeten we gedwongen de hele inboedel op straat zetten (in deze buurt niet verantwoord) om plek te maken voor gereedschap, bouwmateriaal en sloopwerkzaamheden (keuken+badkamer) en dat moet ook als de nieuwe keukens/badkamer op moment van slopen nog weken/maandenlange levertijd hebben |:(

Elektra ben ik dan nog niet eens over begonnen, hele huis moet volgens mij gestript worden om het te kunnen moderniseren.
maar als je van plan bent er nog een aantal jaren te wonen is er ook niks op tegen om dan maar zelf een paar knaken stuk te slaan op wat beter en ruimer materiaal. Eventueel in overleg met de verhuurder wat kosten delen of zo.
Euhm, buiten van 6 naar 8 modules breed kastje gaan is er niet wat mogelijk zonder aan de zijkanten stukken muur weg te halen (groepenkast zit in een opening in de muur) en met maar 3 sets draden die naar de groepenkast gaan zou er voor uitbreiding flink wat aan de bedrading gedaan moeten worden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:54:
[...]
Nog steeds sociale huur, dit krot gaan we echt niet kopen, hoe goedkoop het ook mag zijn.

[...]

Onze verhuurder is nogal berucht... zoek op de site van Tubantia maar eens naar artikelen van de afgelopen paar jaar over Ons Huis, ik moet het eerste positieve artikel nog tegenkomen :X

Als ze hier ooit al wat gaan doen, dan moeten we gedwongen de hele inboedel op straat zetten (in deze buurt niet verantwoord) om plek te maken voor gereedschap, bouwmateriaal en sloopwerkzaamheden (keuken+badkamer) en dat moet ook als de nieuwe keukens/badkamer op moment van slopen nog weken/maandenlange levertijd hebben |:(

Elektra ben ik dan nog niet eens over begonnen, hele huis moet volgens mij gestript worden om het te kunnen moderniseren.

[...]
Euhm, buiten van 6 naar 8 modules breed kastje gaan is er niet wat mogelijk zonder aan de zijkanten stukken muur weg te halen (groepenkast zit in een opening in de muur) en met maar 3 sets draden die naar de groepenkast gaan zou er voor uitbreiding flink wat aan de bedrading gedaan moeten worden.
Tja dan is het wat het is.

Heb je nog concrete plannen om te verkassen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ronald.42 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:59:
[...]

Tja dan is het wat het is.

Heb je nog concrete plannen om te verkassen dan?
* Raven staat inmiddels 15½ jaar op de wachtlijst voor sociale huur
Met als bijkomend probleem dat de vrouw des huizes (moeders) van mij afhankelijk is om de vaste lasten te kunnen betalen. Je weet niet toevallig een staatslot-nummer dat genoeg oplevert om iets te kunnen kopen? ;)

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 291 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.