Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 292 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.007 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:03:
[...]

* Raven staat inmiddels 15½ jaar op de wachtlijst voor sociale huur
Met als bijkomend probleem dat de vrouw des huizes (moeders) van mij afhankelijk is om de vaste lasten te kunnen betalen. Je weet niet toevallig een staatslot-nummer dat genoeg oplevert om iets te kunnen kopen? ;)
Nee daar kan ik je helaas niet aan helpen...
Prijs je maar gelukkig dat je nog een moeders hebt die je kunt helpen ;)
Al begrijp ik dat een geldboompje ook welkom is.

You must zelf hang up de slingers...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13
joezzt schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:42:
[...]

De slimme meters zijn verbonden via een telecom netwerk, als er heel toevallig een black spot op jouw plek voor dit netwerk is zit je inderdaad met een probleem. Zolang er zo nu en dan wat verkeer mogelijk is zit je goed, dan wordt alle historie verzonden lijkt me, maar het is verre van optimaal natuurlijk.
Enexis heeft vodafone als provider, die hebben op bepaalde plekken een flink slechte verbinding waar ze niets aan doen.
maar de vorige slimme meter die er tot ergens vorige maand hing deed het prima, dus als dát het issue is vraag ik me weer af waarom de vorige meter dan wel werkte op die black spot.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
RonJ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Je draden zijn te dun idd om voor de eindbeveiliging gebruikt te worden. Dan kan je meteen een extra verdeelblokje + wit kapje meebestellen ipv dit veredelde kroonsteentje ;)
Te dun? hmm stroom is boven en onder de aardlekautomaat het zelfde.
Netjes? niet echt, gewoon aansluiten met 6mm2
Twinn huls onder de aardlek 1 draad naar het blokje andere draad naar de aardlekautomaat.

En idd monteer het zo dat het duidelijk is, dit is zo erg onoverzichtelijk. Rechts lijkt ruimte genoeg om hem te plaatsen.

Heb je een foto van heel de kast ben wel benieuwd, hoe dat er verder uit ziet.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
DeHollander schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Te dun? hmm stroom is boven en onder de aardlekautomaat het zelfde.
Netjes? niet echt, gewoon aansluiten met 6mm2
Twinn huls onder de aardlek 1 draad naar het blokje andere draad naar de aardlekautomaat.

En idd monteer het zo dat het duidelijk is, dit is zo erg onoverzichtelijk. Rechts lijkt ruimte genoeg om hem te plaatsen.

Heb je een foto van heel de kast ben wel benieuwd, hoe dat er verder uit ziet.
Heel de kast niet op de foto gezet, maar grofweg nog 2x een aardlek met wat B16 automaten op de rails erboven ;)
Geen grote ramp die 2.5mm2 onder de nieuwe alamat, maar als er nu op dat punt sluiting zou ontstaan kan er max 25A gaan lopen vanuit de hoofdzekering. Vandaar dat de 4 of 6mm2 daar idd beter is.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 21:02
Just_A_User schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:32:
[...]

maar de vorige slimme meter die er tot ergens vorige maand hing deed het prima, dus als dát het issue is vraag ik me weer af waarom de vorige meter dan wel werkte op die black spot.
Enexis is voor hun nieuwe slimmer meters overgestapt op 5G voor de communicatie. Wellicht heeft dat andere black spots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:32:
[...]

Andere modem-chip, ander netwerk, 4G ipv GPRS, andere frequentie, andere mast nodig, etc. Er kan veel fout gaan en er gaat ook veel fout op sommige locaties.
Zie hier ook:
Slimme meter heeft geen GSM ontvangst
Die heb ik net makkelijk kunnen vinden, "enexis slimme meter vodafone"..
Wat daar vermeld wordt was ook mijn eerste gedachte bij je vraag, maar het ging je niet om dynamische contracten, maar hierdoor ben je niet vrij in het kiezen van een energie-leverancier wat je potentieel veel geld kan kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door joezzt op 10-02-2023 22:27 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
Ik heb een casus en weet ff niet hoe ik dit het best kan doen. Ik ben de zolder verbouwen, en heb op de zolder hotelschakeling. Kan dus zowel boven als beneden de lamp op zolder uit doen.

Nu komen er uit de grond op zolder 5 draden (aarde, fase, nul en 2 schakeldraden). Op zolder heb ik een centraaldoos gemaakt, hoe kan ik nu het beste de draden laten lopen?

Direct alle 5 naar de centraaldoos, en vanaf daar de 3 schakeldraden naar de schakelaar? Of is het logischer om eerst een schakelaar te plaatsen, daar alle draden in doosjes stoppen, en dan ernaast een WCD oid waar je de nul, fase en aarde op aansluit, en dan vanaf daar door laat lopen naar je centraaldroos?

Dat laatste klinkt niet echt logisch, dan zit er een WCD voor de centraaldoos.. hoe lost men dit normaal op?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Even een tussendoortje:
Ik kwam laatste deze kast tegen op linkedin: de ABB 6+6 of HNL https://www.abb-manuals.com/nl/handleiding/hafonorm/hnl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Z2WrYq1Bbv8B2TpBoytJ81GKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq8IQY06Fr1MWSjJek8zZwGm.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me een leuke problemsolver voor de smalle meterkasten, waar je toch even 12 modules kwijt wilt. En had persoonlijk niet eerder kasten met 2 rijen in 11cm breed gezien.

[ Voor 19% gewijzigd door Illusion op 10-02-2023 22:52 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
ID-College schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:34:
Ik heb een casus en weet ff niet hoe ik dit het best kan doen. Ik ben de zolder verbouwen, en heb op de zolder hotelschakeling. Kan dus zowel boven als beneden de lamp op zolder uit doen.

Nu komen er uit de grond op zolder 5 draden (aarde, fase, nul en 2 schakeldraden). Op zolder heb ik een centraaldoos gemaakt, hoe kan ik nu het beste de draden laten lopen?

Direct alle 5 naar de centraaldoos, en vanaf daar de 3 schakeldraden naar de schakelaar? Of is het logischer om eerst een schakelaar te plaatsen, daar alle draden in doosjes stoppen, en dan ernaast een WCD oid waar je de nul, fase en aarde op aansluit, en dan vanaf daar door laat lopen naar je centraaldroos?

Dat laatste klinkt niet echt logisch, dan zit er een WCD voor de centraaldoos.. hoe lost men dit normaal op?
beste is van centraaldoos naar centraaldoos, daar zit ook meer tuiten aan en meer ruimte. Helemaal als je oo die nieuwe centraaldoos nog meer wcd's gaat aansluiten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kabeldoorsnede voor omvormer zonnepanelen:
Hoe weet je wat voor kabeldoorsnede je nodig hebt tussen de meterkast en een zonnepanelen omvormer. De omvormer hangt op 2 meter afstand van de meterkast.

De omvormer kan 36,2 Ampère leveren volgens de datasheet. De installatieautomaat in de meterkast is 50 Ampère. De reden om voor 50 Ampère te gaan is dat dit nodig is vanuit de NEN IEC 61439-1 keuring. De omvormer mag afgezekerd worden met maximaal 50A, dus dat zit goed. Nu vraag ik me af, moet de kabel naar de omvormer geschikt zijn voor 50A, of is 36,2A ook voldoende. En waarom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
@Dre de automaat beschermt de installatie (kabel), niet het apparaat. Kabel en automaat moeten dus op elkaar afgestemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dre schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:07:
Hoe weet je wat voor kabeldoorsnede je nodig hebt tussen de meterkast en een zonnepanelen omvormer. De omvormer hangt op 2 meter afstand van de meterkast.

De omvormer kan 36,2 Ampère leveren volgens de datasheet. De installatieautomaat in de meterkast is 50 Ampère. De reden om voor 50 Ampère te gaan is dat dit nodig is vanuit de NEN IEC 61439-1 keuring. De omvormer mag afgezekerd worden met maximaal 50A, dus dat zit goed. Nu vraag ik me af, moet de kabel naar de omvormer geschikt zijn voor 50A, of is 36,2A ook voldoende. En waarom :)
kabel volgt de zekering, niet de gebruiker/consument. dus 10mm2 aders in dit geval.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
ID-College schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:34:

Kun de de nul, fase en aarde niet opnieuw trekken en dan zonder wcd door de bestaande buizen doortrekken naar de centraaldoos? Dan hoef je ze niet te onderbreken en ook geen nieuwe buizen te leggen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online

rekentechnisch mag 6 mm2 kabel ookbij TKF ook als je een 50A B automaat gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Geen idee in welk land je zit, maar zou je voor zulke grote vermogens niet een 3-fasen omvormer willen gebruiken?
Dat is hier in NL vanaf zo'n 5 kW al interessant...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:31
DeHollander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Mijn Upgrade is net klaar, dit is een van de 3 twee rijen kasten 8)7
Dan heb ik er nog 1 12 modulen kast er boven hangen voor de Kaku Spullen.

Verdeelblok zit er ook in (foto staat hier ook ergens)

Nu afwachten wanneer Enexis de 3 fase aansluiting komt maken.
Fase 1 (uitbreiding obnderverdeler I) uitgevoerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F35UXWHFFUB5Cd0k29pFkSvhrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n51xaBIeQjp8M97FfzlouDXp.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46

Ethirty

Who...me?

Ik moet 1 setje draden uit een Hager automaat (mks516) los halen. Alleen geen enkele schroevendraaier van mij past in de opening.

Moet ik echt speciaal hiervoor zo'n Hager Quicky regelen, of kan ik iets anders gebruiken dat ik desnoods bij de bouwmarkt vandaan haal?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ethirty Ik weet niet wat er in jouw automaat past, maar ik ben nog nooit een automaat tegengekomen waar ik geen passende schroevendraaier voor had. Heb je er zo weinig?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:33:
Ik moet 1 setje draden uit een Hager automaat (mks516) los halen. Alleen geen enkele schroevendraaier van mij past in de opening.

Moet ik echt speciaal hiervoor zo'n Hager Quicky regelen, of kan ik iets anders gebruiken dat ik desnoods bij de bouwmarkt vandaan haal?
Klein schroevendraaiertje zou moeten kunnen, het schijnt zelf met een ballpoint te kunnen....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Steek er een haarspeld van je oma in (wel VDE O-) )
Het is niets meer dan een klepje wat je weg duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@Ethirty Deze dame van Hager genaamd Fenna doet het even voor YouTube: Draad aansluiten met behulp van QuickConnect techniek | Hager
Ze doet het met een quikie.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 12-02-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:39:
@Ethirty Ik weet niet wat er in jouw automaat past, maar ik ben nog nooit een automaat tegengekomen waar ik geen passende schroevendraaier voor had. Heb je er zo weinig?
Ik heb veel verschillende, maar zelfs mijn kleinste is te groot. Zelfs mijn simpele spanningszoeker is te dik.
De hoe was ook wel duidelijk, zocht alleen nog de met wat :)

Misschien heb ik nog wel wat non-vde spul ergens in een verhuisdoos. Dan moet de spanning er helemaal af.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
Blihi schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:54:
[...]

Kun de de nul, fase en aarde niet opnieuw trekken en dan zonder wcd door de bestaande buizen doortrekken naar de centraaldoos? Dan hoef je ze niet te onderbreken en ook geen nieuwe buizen te leggen.
Ja dat kan, alleen vraag mij af of dat beter is.. het zit in de betonnen verdiepingsvloer dus ik kan sowieso niets meer ervoor doen waar ze omhoog komen. Vanuit het betonn komen ze weer uit de schakelaar op de 1e verdieping, en die komt van de centraaldoos op de 1e verdieping.. beetje gek dat het zo zit, maar dat is nu eenmaal wat is.

Omdat er nu dus 5 draden omhoog komen, mag dat volgens mij sowieso al niet (3x 2,5 en 2x 1,5mm). Als ik alles doortrek naar de centraaldoos op zolder, en dan weer terug, heb ik nog meer meters met 5 draden. Daarom ga ik het nu maar als volgt doen:
5 draden uit de betonnen verdiepingsvloer --> schakelaar (daar dan 2 x 1.5mm in, dan een extra zwarte van de schakelaar erbij doen) --> centeaaldoos zolder.
Dan heb je dus 4 draden in 16mm zitten, wat wel mag. Ik wilde nog een wcd maken bij de schakelaar maar leg nog wel een extra 16mm aan ernaast. Kleine moeten en dan hoef ik niet voor de centraaldoos op zolder af te takken (wat weer niet mag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Blijkbaar denk ik er anders over dan @Fabian en @flippy.

De automaat hoeft de kabel niet te beveiligen tegen overbelasting, want:
433.3.1 Algemeen
Beveiligingstoestellen tegen overbelasting hoeven niet te zijn aangebracht:
b) voor een leiding die waarschijnlijk geen overbelastingsstroom zal voeren, op voorwaarde dat deze leiding is beveiligd tegen kortsluitstroom overeenkomstig de eisen uit rubriek 434 en dat er geen aftakkingen of contactdozen zijn aangebracht;
Het is niet waarschijnlijk dat een omvormer meer stroom gaat leveren dan de maximale uitgangsstroom zoals vermeldt op het typeplaatje.

Wel moet de leiding worden beveiligd tegen kortsluiting, maar dat is niet zo'n opgave. Bij kortsluiting schakelt de beveiliging dermate snel af dat de kabel de kans niet krijgt om op te warmen of te oververhitten. Wel moet de impedantie natuurlijk laag genoeg zijn / de kortsluitstroom hoog genoeg zijn om de beveiliging van de automaat snel genoeg aan te spreken. Maar dat is het al snel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJfRmIs_sCm8OF5uIP8fDYjvUxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMk2JGEAxPDKgAdBE6IJZCyv.jpg?f=fotoalbum_large

Achter je B50 automaat zou zelfs 23m 1,5mm² nog correct beveiligd zijn tegen kortsluiting (maar uiteraard niet tegen overbelasting).

Ook SCIOS is het er mee eens voor een Scope 12 inspectie, in TD18 wordt dit nog extra toegelicht:
Voor In (43.1) dient te worden genomen de maximale stroom die de omvormer kan leveren zoals aangegeven in de specificatie van de omvormer. Er mag geen rekening worden gehouden met begrenzing door aanpassing van interne instellingen van de omvormer.
Motivatie: In specificaties wordt vaak voor de nominale stroom een lagere stroom genoemd dan de maximale stroom die de omvormer kan leveren. Begrenzen van maximale stroom door middel van interne instellingen kan (onbedoeld) ongedaan worden gemaakt door storing of bij vervanging van onderdelen.

Op voorwaarde dat de leiding geschikt is voor de maximale stroom die de omvormer kan leveren mag beveiliging tegen overbelasting achterwege blijven (zie ook NEN 1010 433.3.1).
Motivatie: In verband met derating door (onderling) opwarmen van beveiligingstoestellen dienen vaak beveiligingstoestellen met een dusdanig hoge nominale aanspreekstroom te worden gekozen dat de voorwaarde 43.2 (I2 ≤ 1,45 x Iz ) niet kan worden gehandhaafd. Doordat de omvormer geen hogere stroom kan leveren dan de maximale stroomsterkte volgens specificatie is beveiliging tegen overbelasting niet noodzakelijk, zoals beschreven in 433.3.1
Dus: Je kunt je kabel gewoon berekenen op een stroom van 36,2A.
Andrehj schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Geen idee in welk land je zit, maar zou je voor zulke grote vermogens niet een 3-fasen omvormer willen gebruiken?
Dat is hier in NL vanaf zo'n 5 kW al interessant...
Wie zegt dat het geen 3-fasen omvormer is? Ik gok op een 25kW 3-fasen omvormer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:33:

Ik gebruik daar altijd een normale schroevendraaier voor van 2,5x0,4mm, gewoon uit een setje met Wera VDE schroevendraaiers.

Zoiets vind je ook wel in de bouwmarkt, bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...r-vde-2-5x179-mm/5216843/
Ethirty schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Ik heb veel verschillende, maar zelfs mijn kleinste is te groot. Zelfs mijn simpele spanningszoeker is te dik.
Een spanningzoeker is meestal 3,5mm of 4mm, dat is inderdaad te groot.
De hoe was ook wel duidelijk, zocht alleen nog de met wat :)

Misschien heb ik nog wel wat non-vde spul ergens in een verhuisdoos. Dan moet de spanning er helemaal af.
Deze automaat schakel je toch al uit neem ik aan voordat je er een draad uit trekt?

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 12-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ID-College schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Ja dat kan, alleen vraag mij af of dat beter is.. het zit in de betonnen verdiepingsvloer dus ik kan sowieso niets meer ervoor doen waar ze omhoog komen. Vanuit het betonn komen ze weer uit de schakelaar op de 1e verdieping, en die komt van de centraaldoos op de 1e verdieping.. beetje gek dat het zo zit, maar dat is nu eenmaal wat is.

Omdat er nu dus 5 draden omhoog komen, mag dat volgens mij sowieso al niet (3x 2,5 en 2x 1,5mm). Als ik alles doortrek naar de centraaldoos op zolder, en dan weer terug, heb ik nog meer meters met 5 draden. Daarom ga ik het nu maar als volgt doen:
5 draden uit de betonnen verdiepingsvloer --> schakelaar (daar dan 2 x 1.5mm in, dan een extra zwarte van de schakelaar erbij doen) --> centeaaldoos zolder.
Dan heb je dus 4 draden in 16mm zitten, wat wel mag. Ik wilde nog een wcd maken bij de schakelaar maar leg nog wel een extra 16mm aan ernaast. Kleine moeten en dan hoef ik niet voor de centraaldoos op zolder af te takken (wat weer niet mag)
Maak eens een plaatje, want ik kan niet meer volgen wat waar vandaan komt en waar naartoe gaat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@Xander Als je rekening houd met de installatie methode moet ie soms toch iets dikker..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmEbWXsKCF50wpdt639hN3w0uqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25VAuOMdD1kDYWSaa3MjHtLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb8toV-kBjH0i7mgEwkubmzb6zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSNsbvtNVDfgnitawBy1ea03.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
habbekrats schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:09:
@Xander Als je rekening houd met de installatie methode moet ie soms toch iets dikker..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iets dikker dan wat?! Ik heb geen diameter genoemd toch?

Ik heb gezegd dat je met 36,2A een kabelberekening kunt maken (i.p.v. 50A), precies wat jij nu doet dus.

edit:
Die 1,5mm² die ik noem is alleen om aan te geven dat je niet echt rekening hoeft te houden met het beveiligen tegen kortsluiting van deze leiding, wat dat betreft zou zelfs 1,5mm² nog voldoen. Uiteraard moet je de kabel wel gewoon berekenen op de normale bedrijfsstroom zoals ook staat in het citaat en in mijn reactie:
Op voorwaarde dat de leiding geschikt is voor de maximale stroom die de omvormer kan leveren mag beveiliging tegen overbelasting achterwege blijven
Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:15:
Dus: Je kunt je kabel gewoon berekenen op een stroom van 36,2A.
En dan komt er met de meeste installatiemethoden inderdaad minimaal 6mm² uit.

Maar jouw kabelberekening voldoet dus niet voor een stroom van 50A (want de Iz die er met deze installatiemethode uit komt rollen is 44A). Dat was de vraag van @Dre, of je dáár mee zou moeten rekenen.

[ Voor 37% gewijzigd door Xander op 12-02-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Spanningsverlies is geen stroomverlies!

Mooi doordenkertje voor de zondagavond. Tipje: wet van behoud van energie.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:19:

Maar wel vermogensverlies. Je behoudt wel energie, maar een deel zet je om in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:17:
[...]

En dan komt er met de meeste installatiemethoden inderdaad minimaal 6mm² uit.

Maar jouw kabelberekening voldoet dus niet voor een stroom van 50A (want de Iz die er met deze installatiemethode uit komt rollen is 44A). Dat was de vaag van @Dre, of je dáár mee zou moeten rekenen.
Bij toepassing van een B automaat mag in tegenstelling tot smeltpatronen Iz met 1,45 vermenigvuldigd worden .daar wordt in mijn voorbeeld aan voldaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:15:
Wie zegt dat het geen 3-fasen omvormer is? Ik gok op een 25kW 3-fasen omvormer.
Dat zat ik later ook bedenken, maar ik werd op het verkeerde been gezet door die 50A. Als iemand overweegt om een 50A groep te maken, betekent dat ook dat ie minimaal een 50A hoofdaansluiting heeft. Niet veel particulieren hebben dat. Het zal dus wel een bedrijfsaansluiting betreffen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:19:

Hier staat dat best mooi uitgelegd.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Deze automaat schakel je toch al uit neem ik aan voordat je er een draad uit trekt?
Ja uiteraard, maar dan nog wil je normaliter VDE spul gebruiken. De opmerking was ook meer om nu de hele kast af te schakelen ipv alleen de automaat.

Heb nu maar een niet-geïsoleerde bij de bouwmarkt meegenomen vanwege een compleet gebrek aan VDE voorrraad. :/

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
habbekrats schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Bij toepassing van een B automaat mag in tegenstelling tot smeltpatronen Iz met 1,45 vermenigvuldigd worden .daar wordt in mijn voorbeeld aan voldaan .
Je doelt op de formule I2 ≤ 1,45 x IZ

I2 is voor een installatieautomaat 1,45 x IN (zoals te zien in de karakteristieken). Daarom mag je bij een installatieautomaat gewoon stellen IN ≤ IZ. De I2 van een smeltzekering is zo'n 1,6 x IN, daaruit volgt dat IN x 1,1 ≤ IZ.

IZ blijft gewoon IZ, die verandert niet als je een ander soort beveiliging kiest, maar bij smeltpatronen moet IZ dus 1,1x groter zijn. Nergens staat dat deze bij automaten 1,45x kleiner mag zijn.

Hier in stap 3 wel een redelijke uitleg:
https://www.ew-installati...ing-volgens-nen-1010-2015

Maar dit hele verhaal gaat dus over overbelasting, iets waar je volgens NEN1010 en SCIOS TD18 in dit geval dus geen rekening mee hoeft te houden.

De vraag was dit:
Nu vraag ik me af, moet de kabel naar de omvormer geschikt zijn voor 50A, of is 36,2A ook voldoende. En waarom :)
De kabel moet dus geschikt zijn voor een bedrijfsstroom van 36,2A.

Maar mocht er kortsluiting optreden moet wel de B50 automaat er uit gaan (en dat is dus niet zo lastig om aan te voldoen).

IZ moet dus tenminste 36,2A zijn.

Hier houdt die TKF tool overigens ook allemaal netjes rekening mee.

Vul maar eens een IB van 41A in en verder alles hetzelfde als in jouw screenshot, dan rolt er nog steeds 6mm² uit.

Kies dan een gG50 patroon al beveiliging en de 6mm² met IZ van 44A voldoet ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@Xander TS wil een automaat B50 er inzetten geen smeltpatronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:00:
@Xander TS wil een automaat B50 er inzetten geen smeltpatronen.
Dat klopt, ik reageerde dan ook op jouw reactie, waar jij de vergelijking met smeltpatronen erbij haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:49
Kleine vraag :) Ik heb een huis gekocht waar de vorige bewoners op zolder drie PV-omvormers heeft opgehangen. Ze zijn elk afgezekerd met een 16A smeltzekering. Ik wil graag deze vervangen door 3 B16 automaten, en daarachter een 1 fase KWh meter, om de opbrengst te meten.

Ik moet dus de drie automaten elk aan de KWh meter zien te bevestiging. Hoe kan ik dat doorlussen het beste doen? Met dubbele adereindhulsen, van de ene automaat naar de andere, en naar de volgende, om uiteindelijk aan de KWh meter te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@Polyphemus Wat is het vermogen van die pv omvormers ?
Een kleine onderverdeler kan natuurlijk maar wat is de afgaande groep in de meterkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polyphemus schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:23:
Kleine vraag :) Ik heb een huis gekocht waar de vorige bewoners op zolder drie PV-omvormers heeft opgehangen. Ze zijn elk afgezekerd met een 16A smeltzekering. Ik wil graag deze vervangen door 3 B16 automaten, en daarachter een 1 fase KWh meter, om de opbrengst te meten.

Ik moet dus de drie automaten elk aan de KWh meter zien te bevestiging. Hoe kan ik dat doorlussen het beste doen? Met dubbele adereindhulsen, van de ene automaat naar de andere, en naar de volgende, om uiteindelijk aan de KWh meter te bevestigen?
De meter komt tussen de hoofdschakelaar en de automaten neem ik aan? Toch niet tussen de automaten en de omvormers?

Heb je een 1-fase installatie? Bij een 3-fasen installatie lijkt het me niet dat je 3 PV-installaties op dezelfde fase aan wilt sluiten? Wat is het vermogen van de 3 installaties? Denk er even over na dat je dit wellicht moet aanpassen als je in de toekomst naar 3-fasen wilt upgraden en dat je de meter dan ook moet vervangen.

De automaten doorverbinden kun je het beste doen met kamrails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
habbekrats schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:27:
@Polyphemus Wat is het vermogen van die pv omvormers ?
Een kleine onderverdeler kan natuurlijk maar wat is de afgaande groep in de meterkast ?
Het is een aparte groep van 16A in de meterkast waar verder niks op zit.

edit: de omvormers zijn maximaal 1300W, elke omvormer heeft 6 panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Polyphemus op 12-02-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:30:
[...]

De meter komt tussen de hoofdschakelaar en de automaten neem ik aan? Toch niet tussen de automaten en de omvormers?

Heb je een 1-fase installatie? Bij een 3-fasen installatie lijkt het me niet dat je 3 PV-installaties op dezelfde fase aan wilt sluiten? Wat is het vermogen van de 3 installaties? Denk er even over na dat je dit wellicht moet aanpassen als je in de toekomst naar 3-fasen wilt upgraden en dat je de meter dan ook moet vervangen.

De automaten doorverbinden kun je het beste doen met kamrails.
Het is inderdaad een 1-fase installatie en de meter komt inderdaad tussen de hoofdschakelaar en de automaten. Maar als ik met een kamrail ga werken, hoe kom ik dan van die kamrail naar de KWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polyphemus schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Het is inderdaad een 1-fase installatie en de meter komt inderdaad tussen de hoofdschakelaar en de automaten. Maar als ik met een kamrail ga werken, hoe kom ik dan van die kamrail naar de KWh meter?
Onder één van de automaten sluit je behalve de kamrail ook een draad aan.

Welke automaat wilde je precies toepassen?

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 12-02-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Onder één van de automaten sluit je behalve de kamrail ook een draad aan.

Welke automaat wilde je precies toepassen?
Mijn keuze was op deze gevallen:
https://www.sandervunderi...maat-b16-1p-n-mhn516.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die kun je combineren met 2 van zulk soort kamrails: https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-17-8mm.html (2x 3-voudig).

Van Hager zelf heb je de KB163P en KB163N welke je zelf op maat kunt knippen (en vervolgens aan het uiteinde kunt isoleren met KZ021 eindkapjes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Xander
Dank voor de uitleg. De 36,2A houden we dan aan. Het gaat om installatiemethode B2 uit de NEN1010. Het gaat om een 3-fase omvormer achter een B50 installatieautomaat. Is PVC nog het meest gangbare in de installatiebranche? Dan kom ik uit op 10mm2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ufHFL2RpzrslmNZOkwwizSUbe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lrvAHLHmcMTMd98uIeAvouy1.png?f=fotoalbum_large

Bij 50A moet je naar 16mm2, maar dat is gelukkig niet nodig in dit geval. 10mm2 dus de juiste maat?

[Edit]
Het zal gaan om XLPE isolatie, dan is 6mm2 toereikend :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 12-02-2023 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dre schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:32:
@Xander
Dank voor de uitleg. De 36,2A houden we dan aan. Het gaat om installatiemethode B2 uit de NEN1010. Het gaat om een 3-fase omvormer achter een B50 installatieautomaat. Is PVC nog het meest gangbaar in de installatiebranche? Dan kom ik uit op 10mm2:
[Afbeelding]
Nee, bij kabel is juist XLPE het meest gangbare. YMVK heeft XLPE aderisolatie. VMVK zul je niet meer gebruiken gok ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Xander
Top, dan is zelfs 6mm2 toereikend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Dre schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:53:
@Xander
Top, dan is zelfs 6mm2 toereikend :)
Waarom alles zo minimaal :?

Gewoon naar boven afronden we hebben het maar over 2m he, zullen de kosten niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DeHollander op 13-02-2023 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
PV moet op een aardlekautomaat, deze voldoen dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
DeHollander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Dan moet ik dus 3 aardlekautomaten hebben, omdat ik drie 1-fase omvormers heb? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Polyphemus schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Dan moet ik dus 3 aardlekautomaten hebben, omdat ik drie 1-fase omvormers heb? :/
Ja helaas wel.....

Alle drie achter een aardlekschakelaar wil je ook niet (voldoet ook niet) Dan vallen ze bij een storing alle drie tegelijk uit.

Vraag me af waarom 3 omvormers? Meer panelen op 1 string werken vaak beter of zijn het 3 totaal verschillende liggingen/oriëntaties? Mooie vraag voor in het PV topic, denk dat er winst te behalen valt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
DeHollander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Ja helaas wel.....

Alle drie achter een aardlekschakelaar wil je ook niet (voldoet ook niet) Dan vallen ze bij een storing alle drie tegelijk uit.

Vraag me af waarom 3 omvormers? Meer panelen op 1 string werken vaak beter of zijn het 3 totaal verschillende liggingen/oriëntaties? Mooie vraag voor in het PV topic, denk dat er winst te behalen valt....
Dank :) Ik zal die vraag eens stellen in het PV topic. De vorige bewoner heeft voor 3 omvormers gekozen, een string ligt op de oostkant van het huis, en eentje op het dak aan de westkant. Toen is er een dakkapel op het dak gezet, en daar is ook weer een string van zes panelen op gelegd. Dus totaal 3 strings van zes panelen op het dak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Xander
Dank voor de uitleg. De 36,2A houden we dan aan. Het gaat om installatiemethode B2 uit de NEN1010. Het gaat om een 3-fase omvormer achter een B50 installatieautomaat. Is PVC nog het meest gangbare in de installatiebranche? Dan kom ik uit op 10mm2:
[Afbeelding]

Bij 50A moet je naar 16mm2, maar dat is gelukkig niet nodig in dit geval. 10mm2 dus de juiste maat?

[Edit]
Denk niet dat het relevant is voor jou maar zomaar ter info. Bedrading voor in groepenkasten is tegenwoordig tot 90gr, geen 70gr meer (zoals in het plaatje) en daar wordt met 10mm2 bekabeld tot 63A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
Polyphemus schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:20:
[...]

DeHollander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Ja helaas wel.....

Ik lees niet op basis van die link dat elke omvormer achter een eigen aardlekschakelaar moet, alleen dat een pv-systeem achter een aardlekschakelaar moet, maar om die grens bij een enkele omvormer te leggen is dan wat arbitrair (en wat dan bij micro's). Nu gaat 3x1300 over de 16A heen, maar 1 aardlekschakelaar met 3 installatieautomaten puur voor de pv is dan toch ook ok? (Los van het gezamenlijk uitvallen bij een aardfout op 1 vd 3, maar dat risico lijkt me niet hoger dan bij 1x18 panelen ipv 3x6 panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@Navi Welk plaatje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Vraagje, zaterdag hier zonnepanelen gelegd en aangesloten. Op een bestaande groep van de schuur op een PV verdeler. Nu slaat de aardlek eruit bij het opstarten, gister de aardlekautomaat in de schuur, vandaag de aardlek in huis.

In huis zit een 30ma aardlek, daarachter een groep, met daarop de kabel naar de schuur.

Nu zit ik eraan te denken om in de hoofd groepenkast de kabel naar de schuur op een aparte aardlekautomaat te zetten (16a 300ma). Echter heb je dan de hele schuur incl stopcontacten op een 300ma aardlek, lijkt me niet wenselijk? Kan ik dan in de schuur, de kabel verdelen via: 1x automaat 16a>omvormer 1x aardlekautomaat 16a 30ma > overige elektra schuur? Op deze manier is de rest beveiligd, en zou er niets meer uit moeten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Dit is nieuw voor mij. @Xander moet mijn 25 kW omvormer ook achter een aardlek. De installateur heeft het immers achter B50 automaat gehangen, zonder aardlek.

De omvormer hangt binnen en is bereikbaar voor leken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Xander
[Afbeelding]

[Edit]
Deze, bovenin staat 70gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bakema schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:00:
Vraagje, zaterdag hier zonnepanelen gelegd en aangesloten. Op een bestaande groep van de schuur op een PV verdeler. Nu slaat de aardlek eruit bij het opstarten, gister de aardlekautomaat in de schuur, vandaag de aardlek in huis.

In huis zit een 30ma aardlek, daarachter een groep, met daarop de kabel naar de schuur.

Nu zit ik eraan te denken om in de hoofd groepenkast de kabel naar de schuur op een aparte aardlekautomaat te zetten (16a 300ma). Echter heb je dan de hele schuur incl stopcontacten op een 300ma aardlek, lijkt me niet wenselijk? Kan ik dan in de schuur, de kabel verdelen via: 1x automaat 16a>omvormer 1x aardlekautomaat 16a 30ma > overige elektra schuur? Op deze manier is de rest beveiligd, en zou er niets meer uit moeten vallen?
Heb je nou in de schuur wel of geen verdeler? 2x een 30mA aardlek achter elkaar geeft onvoorspelbaar gedrag.

Maar gezien ze er om en om uitklappen zou ik éérst het probleem wegnemen voordat je je bescherming wijzigt naar 300mA.

Over het concept schuur/onderverdeler is in dit topic al heel veel geschreven.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:59
@Bakema Waar heb je de aardlek in de schuur nu zitten dan? Op de gebruikersgroepen is deze juist logisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Navi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:07:
[...]

[...]

Deze, bovenin staat 70gr
Dat gaat over bekabeling buiten de groepenkast, maar voor kabel heb je ook een xple variant 90 graden tabel 52.b.5

Afbeeldingslocatie: https://www.ew-installatietechniek.nl/cms/multimedia/000439boz1y9p41m/Kabelberekening%203.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Ethirty schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:24:
[...]

Heb je nou in de schuur wel of geen verdeler? 2x een 30mA aardlek achter elkaar geeft onvoorspelbaar gedrag.

Maar gezien ze er om en om uitklappen zou ik éérst het probleem wegnemen voordat je je bescherming wijzigt naar 300mA.

Over het concept schuur/onderverdeler is in dit topic al heel veel geschreven.
In de schuur zit een verdeler, in de vorm van een hoofdschakelaar > automaat 16A 30ma(hierop de electra schuur) en een aardlekautomaat 30ma 16A met daarop de PV

Het probleem is de omvormer van de PV, deze schijnen bij opstarten een hogere lekstroom te hebben dan 30ma.

Vandaar mijn idee om vanuit de woning met een 300ma aardlekautomaat te werken, hierop de omvormer, en een 30ma aardlekautomaat zodat je selectiviteit hebt en de overige apparatuur in de schuur gewoon 30ma heeft?
Septillion schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:34:
@Bakema Waar heb je de aardlek in de schuur nu zitten dan? Op de gebruikersgroepen is deze juist logisch...
In de schuur zit een aardlekautomaat van 30ma ook, en in de woning zit deze dus ook weer achter een 30ma aardlek(met nog een installatieautomaat ertussen).

2 aardleks achterelkaar is niet wenselijk dus dat snap ik nu ook 8)7 maar als de een 300ma is en de ander 30ma heeft het wel nut? Of kun je dan ook nog problemen krijgen?

[ Voor 24% gewijzigd door Bakema op 14-02-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 07:59
@Bakema In de schuur is juist raar dat de aardlek op de PV zit ipv de gebruikersgroep. Dus daar die twee wisselen. Schuur moet wel twee automaten houden waarvan de gebruikersgroep(en) achter een 30mA aardlek.

En dan is het inderdaad normaal om een 100/300mA (of dus een alamat) te pakken voor in de meterkast voor naar de schuur. Ja, bij harde aardfout kunnen ze er dan beide uit gaan maar het is niet onveilig nog gaat er dan wat uit in normaal bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat kun je niet zo zwart/wit stellen, zoals jouw bron ook toelicht:
In de NPR5310 van 2017 staat in hoofdstuk 6.2 een bruikbaar stappenplan. Waarmee je kunt bepalen of je een groep voor een PV-systeem in een installatie met een TT- of TN-stelsel moet voorzien van een aardlekschakelaar.

[...]

de circuitimpendantie permanent lager is dan de nominale spanning gedeeld door de toegekende aanspreekstroom van de overstroombeveiliging die leidt tot tijdige uitschakeling.
In een TN-stelsel is aardlekbeveiliging vrijwel zeker niet nodig, in een TT-stelsel ligt het aan de circuitimpedantie.

@Polyphemus wilde niet meer doen dan smeltpatronen vervangen door installatieautomaten. Mogelijk zit er nu dus ook geen aardlekbeveiliging voor, als de oorspronkelijke installateur van één van de drie systemen zijn vak een beetje verstaat dan zou je mogen aannemen dat dit voldoet.
phYzar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:00:
Ik lees niet op basis van die link dat elke omvormer achter een eigen aardlekschakelaar moet, alleen dat een pv-systeem achter een aardlekschakelaar moet, maar om die grens bij een enkele omvormer te leggen is dan wat arbitrair (en wat dan bij micro's). Nu gaat 3x1300 over de 16A heen, maar 1 aardlekschakelaar met 3 installatieautomaten puur voor de pv is dan toch ook ok?
Er staat inderdaad ook nergens dat de omvormers achter een eigen aardlekschakelaar moeten.

Wellicht zitten de smeltpatronen van @Polyphemus achter een aardlekschakelaar en komen de automaten ook achter een aardlekschakelaar?

(Dit is waarom vragen op een forum zonder complete situatieschets dus ook geen compleet antwoord krijgen...)
Dre schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:05:
[...]

Dit is nieuw voor mij. @Xander moet mijn 25 kW omvormer ook achter een aardlek. De installateur heeft het immers achter B50 automaat gehangen, zonder aardlek.

Dat ligt er dus aan. Wat is het stelsel? Ken je de circuitimpendantie?

Als de installateur het zo aansluit zou je er op moeten kunnen rekenen dat het voldoet, anders ben je aan een nieuwe installateur toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DeHollander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Waarom alles zo minimaal :?

Gewoon naar boven afronden we hebben het maar over 2m he, zullen de kosten niet zijn.
Ik weet niet waar het op aangesloten moet worden, maar het verschil tussen 6mm² en 10mm² kan wel eens het verschil tussen een beetje vloeken en veel vloeken zijn. :+ Zeker als er bij de omvormer een of andere stekker gebruikt moet worden.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien: we hebben het maar over 2m he, de voordelen van 10mm² (minder spanningsopdrijving etc.) zullen ook maar heel minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Xander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Dat kun je niet zo zwart/wit stellen, zoals jouw bron ook toelicht:

[...]

In een TN-stelsel is aardlekbeveiliging vrijwel zeker niet nodig, in een TT-stelsel ligt het aan de circuitimpedantie.

@Polyphemus wilde niet meer doen dan smeltpatronen vervangen door installatieautomaten. Mogelijk zit er nu dus ook geen aardlekbeveiliging voor, als de oorspronkelijke installateur van één van de drie systemen zijn vak een beetje verstaat dan zou je mogen aannemen dat dit voldoet.

[...]

Er staat inderdaad ook nergens dat de omvormers achter een eigen aardlekschakelaar moeten.

Wellicht zitten de smeltpatronen van @Polyphemus achter een aardlekschakelaar en komen de automaten ook achter een aardlekschakelaar?

(Dit is waarom vragen op een forum zonder complete situatieschets dus ook geen compleet antwoord krijgen...)

[...]

Dat ligt er dus aan. Wat is het stelsel? Ken je de circuitimpendantie?

Als de installateur het zo aansluit zou je er op moeten kunnen rekenen dat het voldoet, anders ben je aan een nieuwe installateur toe.
Je hebt gelijk, ik had beter even een schemaatje ter verduidelijking moeten maken; volgens mij heeft de vorige bewoner de boel zelf geïnstalleerd, die was nogal van de doe-het-zelf, gezien de totale layout van de meterkast. Maar om je vraag te beantwoorden, zowel boven, als beneden in de meterkast, zit geen aardlekschakelaar/automaat op de groep die er speciaal voor de panelen naastgefabriekt is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:35:
[...]

Je hebt gelijk, ik had beter even een schemaatje ter verduidelijking moeten maken; volgens mij heeft de vorige bewoner de boel zelf geïnstalleerd, die was nogal van de doe-het-zelf, gezien de totale layout van de meterkast. Maar om je vraag te beantwoorden, zowel boven, als beneden in de meterkast, zit geen aardlekschakelaar/automaat op de groep die er speciaal voor de panelen naastgefabriekt is...
Heb je toevallig een foto van de hele groepenkast? Wat voor een aardlekbeveiliging zit er voor de rest van de groepen? Zijn er meerdere eindgroepen zonder aardlekbeveiliging of alleen deze groepen van de PV?

Een TN-stelsel kun je wel herkennen. Bij een TN-stelsel levert de netbeheerder aarde mee, dan moet er dus ergens een aardedraad of aansluiting uit de installatie van de netbeheerder komen. Bij moderne aansluitingen is dit een aansluiting aan de zijkant van de hoofdzekeringenkast, bij oudere aansluitingen komt er een draad achter de meter langs uit het meterbord de groepenkast in (daar moet je dus een deksel voor verwijderen om dat te zien).

Aansluiten mét een aardlekschakelaar is natuurlijk altijd veiliger, dat is één ding wat zeker is. Maar het is niet altijd nodig dus en mits de foutbescherming in orde is, is er in mijn ogen ook geen reden om alles maar met aardlekschakelaars te beveiligen.

Mooi sentiment:
Dre schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:05:

Maar lantaarnpalen staan zelfs in weer en wind buiten en zijn ook bereikbaar voor leken, denk je dat daar een aardlekschakelaar voor zit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Xander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:45:
[...]

Heb je toevallig een foto van de hele groepenkast? Wat voor een aardlekbeveiliging zit er voor de rest van de groepen? Zijn er meerdere eindgroepen zonder aardlekbeveiliging of alleen deze groepen van de PV?

Een TN-stelsel kun je wel herkennen. Bij een TN-stelsel levert de netbeheerder aarde mee, dan moet er dus ergens een aardedraad of aansluiting uit de installatie van de netbeheerder komen. Bij moderne aansluitingen is dit een aansluiting aan de zijkant van de hoofdzekeringenkast, bij oudere aansluitingen komt er een draad achter de meter langs uit het meterbord de groepenkast in (daar moet je dus een deksel voor verwijderen om dat te zien).

Aansluiten mét een aardlekschakelaar is natuurlijk altijd veiliger, dat is één ding wat zeker is. Maar het is niet altijd nodig dus en mits de foutbescherming in orde is, is er in mijn ogen ook geen reden om alles maar met aardlekschakelaars te beveiligen.

Mooi sentiment:

[...]

Maar lantaarnpalen staan zelfs in weer en wind buiten en zijn ook bereikbaar voor leken, denk je dat daar een aardlekschakelaar voor zit? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-U7lLRl6Fh-jdQUAmKDakTYeTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3BXt2pBbYeLZWAQDlcATKrQ.jpg?f=fotoalbum_large

De automaat voor de PV-groep heb ik met een rode cirkel aangegeven. Van de linker aardlekautomaat weet ik niet wat die beveiligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Je doelt op de formule I2 ≤ 1,45 x IZ

I2 is voor een installatieautomaat 1,45 x IN (zoals te zien in de karakteristieken). Daarom mag je bij een installatieautomaat gewoon stellen IN ≤ IZ. De I2 van een smeltzekering is zo'n 1,6 x IN, daaruit volgt dat IN x 1,1 ≤ IZ.
Is dit niet een beetje strijdig met de getallen in de link waarnaar je verwijst want die zegt:

Voor smeltpatronen geldt ongeveer I2 = 1,6 x In. Hieruit volgt dat IZ ≥ 1,6 / 1,45 x In, ofwel: IZ ≥ 1,1 x In.
Voor installatieautomaten geldt I2 = 1,45 x In. Hieruit volgt dat IZ ≥ 1,45 / 1,45 x In, ofwel: IZ ≥ In.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:58:
[...]
Is dit niet een beetje strijdig met de getallen in de link waarnaar je verwijst want die zegt:

Voor smeltpatronen geldt ongeveer I2 = 1,6 x In. Hieruit volgt dat IZ ≥ 1,6 / 1,45 x In, ofwel: IZ ≥ 1,1 x In.
Voor installatieautomaten geldt I2 = 1,45 x In. Hieruit volgt dat IZ ≥ 1,45 / 1,45 x In, ofwel: IZ ≥ In.
Daar staat toch precies hetzelfde? Alleen de formule andersom genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt gelijk Sander, blijkbaar was ik al een beetje slaperig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Situatie:

Verdeler in woning. Aarde wordt niet meegeleverd door netbeheerder (dus aarding door aardpen). 5 aderige kabel naar onderverdeler in garage.

Wat is het verschil in functionaliteit tussen de 4 + 0 overspanningsbeveiliging en de 3 + 1 overspanningsbeveiliging? Kunnen ze allebei gebruikt (in de onderverdeler in de garage) worden of kan alleen de 3 + 1 gebruikt worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cffTbPm8aAfRijXE5XE3DmGbUf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nF6BL3sSoGUOdsA05rIwVv8p.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:57:
[...]

[Afbeelding]

De automaat voor de PV-groep heb ik met een rode cirkel aangegeven. Van de linker aardlekautomaat weet ik niet wat die beveiligt.
Tja, er is zo te zien al een hoop aan geknutseld.

Standaard zag je dit soort kasten in 2 varianten:
- Een 30mA aardlekschakelaar voor de "groene groepen" géén aardlekbeveiliging voor de "witte groepen". Als dat vanuit de projectbouw zo is opgeleverd zou je er eigenlijk vanuit moeten kunnen gaan dat je geen aardlekschakelaars nodig hebt voor foutbescherming, dus dat de circuitimpedantie voldoende laag is, of ooit was :X.
- Een 30mA aardlekschakelaar voor de "groene groepen" en een 500mA of 300mA aardlekschakelaar voor de "witte groepen". Die extra aardlekschakelaar voor "de rest van de groepen" zal men er waarschijnlijk tussen hebben gezet omdat deze nodig is voor foutbescherming, dan zal de circuitimpedantie dus wel te hoog zijn...

Maar na gehobby kun je niet echt meer gokken hoe dit ooit is bedoeld...

Dan heb je nog als opties:
- Controleren welk stelsel het is, bij een TN-stelsel kun je redelijk veilig aannemen dat je aarding voldoet.
- De circuitimpedantie laten meten.
- Alles voor de zekerheid toch maar met een aardlekschakelaar beveiligen. :)

Één voordeel, voor de Hager AFA916G maken ze veel mooiere kamrails. :+

Maar je begint er nu blijkbaar aan te twijfelen of de originele situatie voldoet, dat is wel even een andere vraagstelling dan "smeltpatronen 1 op 1 vervangen door automaten". :)

Er is bij deze verdeelkast ook geen rekening gehouden met mogelijke overbelasting van de componenten door meerdere voedingsbronnen. Zie: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:11:
Verdeler in woning. Aarde wordt niet meegeleverd door netbeheerder (dus aarding door aardpen). 5 aderige kabel naar onderverdeler in garage.

Wat is het verschil in functionaliteit tussen de 4 + 0 overspanningsbeveiliging en de 3 + 1 overspanningsbeveiliging? Kunnen ze allebei gebruikt (in de onderverdeler in de garage) worden of kan alleen de 3 + 1 gebruikt worden?
De eerste zijn voor TN-S stelsels, de laatste voor TT-stelsels. Je hebt dus één van de laatste nodig in jouw geval.

Ik weet niet alle ins en outs van overspanningsbeveiliging, maar die 4+0 modellen leiden overspanning af naar aarde, de 3+1 modellen leiden overspanning (ook) af naar de nul. Dat zal waarschijnlijk beter werken in het geval van een relatief slechte aarding zoals in een TT-stelsel.

Dehn heeft wel mooie principeschema's van dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdhBFL-pdnSM5azHPFTIEIvNli0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SaKXFnArQxzYPQjlTB6p6CwT.png?f=user_large
4+0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrrLCKuKsJxAge7yT-usHq311Ts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bzACKnCToBxZwdvXak7bxlAn.png?f=user_large
3+1

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 13-02-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Xander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:28:
[...]

De eerste zijn voor TN-S stelsels, de laatste voor TT-stelsels. Je hebt dus één van de laatste nodig in jouw geval.

Ik weet niet alle ins en outs van overspanningsbeveiliging, maar die 4+0 modellen leiden overspanning af naar aarde, de 3+1 modellen leiden overspanning (ook) af naar de nul. Dat zal waarschijnlijk beter werken in het geval van een relatief slechte aarding zoals in een TT-stelsel.

Dehn heeft wel mooie principeschema's van dit soort dingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel. Ik vermoede het al, maar dit principeschema maakt het een stuk duidelijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Hier ben ik in de afgelopen periode ook aan de gang gegaan met mijn groepenkast.
In 2019 komen wonen in de woning en in die periode al veel gedaan. De laatste tijd ook weer aan de gang gegaan. Binnenkort komen mijn Sessy thuisaccu's en van de zomer komen er nog wat zonnepanelen op de overkapping in de tuin, dus moest weer wat ruimte maken. Meteen ook weer alles geordend en opnieuw voorzien van labels. Bedankt @DeHollander voor de excel template hiervoor.

Moet nog wat labels aanpassen en extra stickers plakken rondom de thuisaccu, maar de basis staat weer.

Hieronder drie foto's van oud naar nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxfoNgtzbsBxK_aWVO1RB4y0ty4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFZU7Xsw16JLbLWMvr0RxhPk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt41SZKQ9OahN1zL_LhrfJIYzpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CLOmuB0IbAUxbwQcXyyInKR9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2uEBx7bjwydOvfxtz2AxvVLRWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70SMSniiymA4bqby0LvA1VgT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zijn er hier wellicht suggesties voor een kWh meter voor een 3fase laadpaal die ik (het liefst) uit kan lezen met Zigbee?

Ik betaal hier nu een externe partij om de kWh administratie bij te houden, maar wil dat zelf gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:24

ThePsycho

Biertje?

Kurios schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:09:
Zijn er hier wellicht suggesties voor een kWh meter voor een 3fase laadpaal die ik (het liefst) uit kan lezen met Zigbee?

Ik betaal hier nu een externe partij om de kWh administratie bij te houden, maar wil dat zelf gaan doen.
Of er zigbee meters zijn weet ik niet, maar deze wifi-meter is erg geschikt voor via een app of home-assistant uitlezen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Mister I schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:43:
Hier ben ik in de afgelopen periode ook aan de gang gegaan met mijn groepenkast.
In 2019 komen wonen in de woning en in die periode al veel gedaan. De laatste tijd ook weer aan de gang gegaan. Binnenkort komen mijn Sessy thuisaccu's en van de zomer komen er nog wat zonnepanelen op de overkapping in de tuin, dus moest weer wat ruimte maken. Meteen ook weer alles geordend en opnieuw voorzien van labels. Bedankt @DeHollander voor de excel template hiervoor.

Moet nog wat labels aanpassen en extra stickers plakken rondom de thuisaccu, maar de basis staat weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben toch wel heel benieuwd wat die "Schijn een lichtje op mij" is, en waarom dat dit ding een stuk geler is geworden in een paar weken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Zwartoog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Ben toch wel heel benieuwd wat die "Schijn een lichtje op mij" is, en waarom dat dit ding een stuk geler is geworden in een paar weken :D
hahaha :)
Is de glasvezel hier. Hij was al geel vanaf het begin. Maar lichtinval is net wat anders op de twee foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Na oplevering mijn nieuwbouwwoning wil ik de lichtschakelaar en NV unit in 1 van de kamers verplaatsen. Ik vraag me nu af of het wel mogelijk is om 2x de hoek om te frezen, en of ik de bekabeling van de NV unit uberhaubt wel kan verlengen. Iemand ervaring mee?

Het zou natuurlijk mooi zijn om nu alvast een loze leiding tussen de vloerverwarming te laten lopen, maar dat ga ik denk ik niet meer voor elkaar krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Qdz9QSsM/thumbnail-Eerste-verdieping-lichtschakelaar-NV-verplaatsing.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
@Strider is de vloer van de kamer hierboven al afgewerkt? Misschien kun je via die route eenvoudiger op de gewenste plek uitkomen met je leidingen? Of mag je er pas in nadat dit allemaal al is afgewerkt? (Dan kun je alsnog door de bovenliggende vloer frezen, mits er geen verwarming of elektra doorheen ligt binnen de gewenste freesdikte/-route)

Overdwars door muren frezen verzwakt muren nogal, en haakse binnenbochten maken is ook haast ondoenlijk, sowieso komt de frees niet tot de hoek (beetje handwerk is nog geen ramp), en daarnaast heb je in je leiding een bepaalde radius nodig (ruime bocht, anders zie daar dan nog maar je bedrading doorheen te krijgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:15:
Na oplevering mijn nieuwbouwwoning wil ik de lichtschakelaar en NV unit in 1 van de kamers verplaatsen. Ik vraag me nu af of het wel mogelijk is om 2x de hoek om te frezen, en of ik de bekabeling van de NV unit uberhaubt wel kan verlengen. Iemand ervaring mee?

Het zou natuurlijk mooi zijn om nu alvast een loze leiding tussen de vloerverwarming te laten lopen, maar dat ga ik denk ik niet meer voor elkaar krijgen.

[Afbeelding]
Het was helaas toch niet mogelijk ?.. spijtig..

Allicht dat in de hal er een ander punt is in het plafond of in de muur die dichter bij zit waarvan je kan aftappen?
Je kan niet oneindig kabels door die buisjes trekken, maar gelukkig is schakeldraad niet super dik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 08:51

Door de vloer inderdaad, zoals in je laatste alinea, maar dat moet je dan dus voor oplevering en voor vloer storten laten doen. De vraag is of ze dat willen doen en tegen welke prijs en anders voor storten even zelf de leiding leggen als ze er niet zijn :D
Frustrerend dit, heel herkenbaar. Achteraf is makkelijkst draadloos te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 14-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

vormulier schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Het was helaas toch niet mogelijk ?.. spijtig..

Allicht dat in de hal er een ander punt is in het plafond of in de muur die dichter bij zit waarvan je kan aftappen?
Je kan niet oneindig kabels door die buisjes trekken, maar gelukkig is schakeldraad niet super dik :)
Met een hoop geduld is veel mogelijk. Laatst 3x 2,5mm² en 2x schakeldraad door 16mm flex getrokken met twee scherpe bochten achter elkaar.
Is in de andere kamer een punt waar vandaan je naartoe kunt werken?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
phYzar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:45:
@Strider is de vloer van de kamer hierboven al afgewerkt? Misschien kun je via die route eenvoudiger op de gewenste plek uitkomen met je leidingen? Of mag je er pas in nadat dit allemaal al is afgewerkt? (Dan kun je alsnog door de bovenliggende vloer frezen, mits er geen verwarming of elektra doorheen ligt binnen de gewenste freesdikte/-route)

Overdwars door muren frezen verzwakt muren nogal, en haakse binnenbochten maken is ook haast ondoenlijk, sowieso komt de frees niet tot de hoek (beetje handwerk is nog geen ramp), en daarnaast heb je in je leiding een bepaalde radius nodig (ruime bocht, anders zie daar dan nog maar je bedrading doorheen te krijgen)
Maar dan zou ik het ook niet via deze vloer laten lopen, stel ik krijg het nog voor elkaar via de Elektro mannen (waarschijnlijk niet). Want dan krijg je er ook 2x 90 graden bochten in?
Van de muur naar de vloer, en dan weer van de vloer omhoog.

Ik vraag me trouwens af of dat kleine stukje overdwars frezen echt zoveel kwaad kan, dit is immers geen draagmuur.
timovd schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Met een hoop geduld is veel mogelijk. Laatst 3x 2,5mm² en 2x schakeldraad door 16mm flex getrokken met twee scherpe bochten achter elkaar.
Is in de andere kamer een punt waar vandaan je naartoe kunt werken?
Helaas niet!
mgizmo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Door de vloer inderdaad, zoals in je laatste alinea, maar dat moet je dan dus voor oplevering en voor vloer storten laten doen. De vraag is of ze dat willen doen en tegen welke prijs en anders voor storten even zelf de leiding leggen als ze er niet zijn :D
Frustrerend dit, heel herkenbaar. Achteraf is makkelijkst draadloos te doen.
Ik wil die NV unit ook verplaatsen, dat kan natuurlijk niet draadloos. Maar ze doen tegenwoordig de voordeur op slot, dus ik kan niet zelf nog na hun werktijd gaan klussen.

[ Voor 30% gewijzigd door Strider op 14-02-2023 12:25 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Wat is eigenlijk een NV unit? Ik ken wel de MV van Mechanische Ventilatie, dus ik denk dat je die bedoelt, maar wellicht begrijp ik het verkeerd...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Natuurlijke Ventilatie, beter bekend als ARKO. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Strider schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:20:
Maar dan zou ik het ook niet via deze vloer laten lopen, stel ik krijg het nog voor elkaar via de Elektro mannen (waarschijnlijk niet). Want dan krijg je er ook 2x 90 graden bochten in?
Van de muur naar de vloer, en dan weer van de vloer omhoog.
Als de vloer nog niet is gegoten en er komen best wat centimeters zandcement-dekvloer nog bovenop dan is het eenvoudiger om de bocht te maken naar de muur zonder teveel breekwerk of kans op een uitstulpende bocht. Het is overigens niet helemaal onmogelijk om een '90 gradenbocht' in een muur te frezen, als je in de hoek niet haaks de bocht omgaat maar eerst omhoog buigt, dan de hoek in, en dan weer terug horizontaal dan heb je een soort s-bocht met radius genoeg zonder dat je te diep de muur in hoeft te bikken.

(een beetje zoals op dit gegooglede aardappelplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://images.tmbi.com/wp-content/uploads/wwwroot/tfh/step-by-step/display/fh04may_elecco_02.jpg
Ik vraag me trouwens af of dat kleine stukje overdwars frezen echt zoveel kwaad kan, dit is immers geen draagmuur.
Dat ligt aan de dikte van de muur, de diepte die je wilt frezen, en de belasting die je eventueel nog wel aan de muur hangen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Mister I schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:43:

Lijkt iets smaller te vallen dan bij mij, het lijkt wel of Excel soms iets met de afmetingen doet
(versie afhankelijk :? .)
Kwestie van de kolombreedte iets aanpassen waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
jadjong schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:46:
Natuurlijke Ventilatie, beter bekend als ARKO. :P
Alle Ramen Kunnen Open?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Vooral belangrijk na de bruine bonensoep. :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 18:59
Johan-1986 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:52:
Ik heb een klauke k3 perstang. Deze perst een "halve maan" vorm. Is deze ook geschikt voor componenten in de meterkast of moet je dan een andere persvorm gebruiken?
Iemand die hier nog iets van vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Johan-1986 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:50:
[...]

Werkt prima gebruik deze al jaren.

Er zijn betere maar die zijn ook een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:42
Johan-1986 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:50:
[...]

In de meterkast (of waar dan ook) gebruikt je weer andere perstangen voor adereindhulzen. Een vierkante voor de rechthoekige opening in een automaat, aardlek etc. en een zeskantige voor ronde openingen, bijv. bij het monteren van een kabel aan een stekker (van je omvormer oid) met een ronde opening.
Ik heb ze allebei maar gekocht.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 18:58

[Afbeelding]
Die route zou prima kunnen als de afwerkvloer er al in zit, zo te zien zijn die wanden van zacht cellen'beton' en 10 cm dik.
Ik zou flexibele buis gebruiken, doe de benodigde draden er van te voren in. je kan met een vlinder boor zelf de 'sleuf' maken, ook het gat voor de inbouwdozen kun je prima met een vlinderboor boren als je niks hebt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 13:16
Ik ga een extra kast (Eaton 3 fase leeg) naast mijn ABB groepenkast (3 x 25 A) plaatsen. onderin zitten in beide kasten aansluitblokken.
Moet ik de beide kasten verbinden met 4 mm2 of met 6 mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gizz schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Dit is inderdaad Grafana :)

Als meters gebruik ik tweemaal de Eastron SDM120M. De een gebruik ik voor het monitoren van de PV-groep, de ander voor de totale installatie (die zit direct na de hoofdschakelaar).

Voor het uitlezen via modbus heb ik de twee meters op een TTL-RS485 converter aangesloten, die weer is aangesloten op een ESP8266 (in mijn geval een Wemos D1 mini). De ESP pusht de data via wifi (MQTT-protocol) naar de rest van mijn domotica.
Weet je toevallig elke ader diameters gebruikt kunnen worden? In de spec's zie ik niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:47
jannus66 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:14:
Ik ga een extra kast (Eaton 3 fase leeg) naast mijn ABB groepenkast (3 x 25 A) plaatsen. onderin zitten in beide kasten aansluitblokken.
Moet ik de beide kasten verbinden met 4 mm2 of met 6 mm2?
Ik heb ze met 10mm2. (Misschien ook beter met parallelle voeding zonnepanelen en stroom)?
Geen idee, maar als het past, waarom niet. Bij SanderVunderink ook niet echt duur.
Pagina: 1 ... 292 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.