[Relais] wat is nu universeel oftewel de betere smartplug

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Uit Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Context (als je het topic niet door wilt spitten ;) )
Je hebt een tv/soundbar kortom wat weinig Watt verbruikt of iets wat juist veel Watt verbruikt in een smartplug geprikt en dat ding blijft aan oftewel je relais is "vast gelast" en je kan je smartplug wegdonderen.

Dit vastlassen gebeurt onder bepaalde omstandigheden zeker na verloop van tijd (lees vaker aan/uit = sneller)

Wat is nu de betere oplossing

Achtergrond verhaaltje ter illustratie YouTube (Great Scott): The Dark Secret of Smart Sockets and How I Fixed it! (DIY or Buy)

Septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:08:
@vso Voor <2A situaties is bijvoorbeeld een G3MB-202P een mooi SSR (Solid State Relay) met ingebouwde aansturing/isolatie. Deze hebben Zero Cross detectie, dat wil zeggen dat ze alleen inschakelen als de netspanning door de 0V doorgang gaat. Hierdoor worden de condensatoren aan de ingang van schakelende voedingen relatief rustig opgeladen. Immers lijkt een lege condensator eigenlijk gewoon op een kortsluiting. Een normaal relay schakelt dus zelfde netjes op 0V waardoor je dus die enorme inrush stroom krijgt. Door netjes op 0V te beginnen is dat allemaal niet zo heftig naast dat een SSR niet mechanisch is :)

Een NTC (Negative Temperature Coefficient) is een component dat initieel een hogere weerstand heeft en daarmee dus de stroom drukt. Door de stroom die erdoor heen loopt warmt hij een beetje op en zal de weerstand enorm dalen. Na even heb je een evenwicht waarin de weerstand laag is en er niet zo veel warmte wordt opgewekt maar genoeg om op temperatuur te blijven.

Septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:22:
@vso Ah, daar heb je type nummer 3. Goeie oude inductieve load. Deze trekt geen vonken bij het inschakelen maar juist bij het uitschakelen. Dat is op te lossen met een snubber netwerk. Simpelste versie is een weerstand en een condensator.

En ja, het is vrij lastig om een universeel bullet proof opstelling ervoor te maken. Nu weet ik niet om wat voor vermogens het gaat (geeft bij een motor ook wel indicatie van de inductie)?

En natuurlijk helpt het altijd om oversized en/of betere relais te gebruiken. SSR kunnen een optie zijn maar grote nadeel daarvan is dat ze wat verlies hebben. Bij grote vermogens gaat het dus om best wat warmte. Ook kunnen ze slechter tegen de back EMF zoals dat heet bij het uitschakelen van een inductieve load. Dus snubbers zijn dan erg belangrijk.

Wil je echt robust willen zou je kunnen doen wat Siemens in hun compacte motorstarters doet. Die schakelen in en uit met een SSR maar overbruggen deze daarna ook nog met een normaal relais tijdens bedrijf. Zo heb je alleen tijdens stoppen/starten te doen met de warmteproductie van een SSR maar wel de voordelen zoals zero cross kunnen starten en stoppen. Maar goed, dat gaat dan wel om wat grotere vermogens.

Maar echte ontwerp kunnen we beter verder in MME O-)
@Septillion en dus hier maar verder :)

ik heb geen issues met topic(titel) of post aanpassingen, of medeauteur oid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Septillion de pellet smokers hebben deze controller https://nl.aliexpress.com/item/1005002367943634.html
als je de link volgt zie je ook foto's van de printplaat.

De fan/auger en wat ik in het HA topic vergat --> het verwarmings ellement zijn allemaal 230v "aan/uit" gestuurt via deze controller

De fan staat aan vanaf "start" tot x je hem op standje "off" zet draait daarna x tijd door voor volledige verbranding van overgebleven pellets

Het verwarmings element staat paar minuten aan .. 10 min ik vermoed in elk geval weinig intelligentie, hierom is volledige verbranding van voorgaande sessie ook nodig.

De pellet voer schroef /. auger draait op een vaste RPM (1 tot 2 RPM afhankelijk van de motor) en gezien dit de enige manier is om je temperatuur te beinvloeden is dit degene die nogal lastig kan zijn als ik met van die "blauwe relais" die je voor arduino oid kan kopen . vermoed ik.

anderzijds ben ik ook erg geintresseerd in het verminderen van stroomverbruik in huis via domotica dus de juiste relais kiezen (met name je laatste reactie uit het HA topic) klinkt dan ook wel erg intressant.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 20:36
Interessant topic, ik heb ook een paar 230V schakelaars (klik aan klik uit etc) liggen die zichzelf gepuntlast hebben in de loop der tijd.

Om de voor de hand liggende 'basis' maar even te noemen:

Als je puur naar het relais zelf kijkt, is een relais met "silver tin oxide (AgSnO2) contactpunten" het duurzaamste (resistent tegen zichzelf vastlassen) , zoals op 3:40-3:40 in het youtube filmpje voorbij komt

Ik ben benieuwd of mensen uitgezocht hebben of bepaalde switches dergelijke 'betere' relais gebruiken.

Daarnaast zijn er blijkbaar 'slimme' truken mogelijk in de electronica van de switch om de opstart stroom te beperken om het relais verder te helpen minder te vonken.

[ Voor 3% gewijzigd door AzertyNL op 04-01-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:06
Ah dit topic komt precies op tijd voor mij. Ik heb de apparatuur in m'n TV-meubel achter een IKEA TRADFRI E1603 Zigbee smartplug zitten om sluipverbruik te minimaliseren. Dit heeft langere tijd prima gewerkt, maar helaas heeft de plug het onlangs begeven: ThinkPad in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie". O.a. mijn Marantz receiver heeft best wel flinke elco's erin zitten, dus de inschakelstroom zal flink zijn geweest. Ik bespaar hiermee zo'n 12W sluipverbruik dus ik wil wel weer een alternatief zoeken.

Heb wat zitten lezen en schakelen op de nuldoorgang lijkt best practice te zijn. Het SSR wat @Septillion noemt ziet er wel goed uit. Het Zigbee deel van de IKEA plug werkt nog prima en ik zie dat het originele relais (Meishuo MPE-105-A) op 5V werkt, dus in theorie zou zo'n 5V SSR een drop-in replacement zijn. Ik weet alleen niet of ik aan 2A aan de 230V zijde voldoende heb. @Septillion ken je uit ervaring ook varianten met iets meer schakelvermogen?

@AzertyNL Het relais in de TRADFRI plug heeft volgens de datasheet contacten van 'silver alloy' maar is ondanks dat toch doorgefikt. Hij is idd niet vastgelast, maar schakelt niet meer betrouwbaar. Edit: video bekeken en AgSnO is idd degelijker.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@vso Verwarmingselement is waarschijnlijk de makkelijkste. Misschien heeft deze wel hoog vermogen maar is in ieder geval volledig resistief (powerfactor van 1).

Maar heb je ook foto's / types van de motoren? Heb nog een slecht beeld over de grote van die dingen :)

@ThinkPad Je Marantz is er één met schakelende voeding? Op zich is 2A niet niks natuurlijk maar goed, versterker kan natuurlijk aardig wat pakken.

De G3MB-202P is wel een bekende. Tegenwoordig vooral uit China als gejat ontwerp van Omrom maar daarmee nooit issues gehad. Ik zie wel dat er ook wat 4A of 5A versies te krijgen zijn maar daarvan vind ik echt geen info, niet eens of ze dus zero cross hebben.

Ga ik gewoon op Farnell ofzo kijken kom ik uit bij een CX240D5. Deze is 5A met zero cross maar kost dan al wel weer €18,-....

Alternatief zou nog steeds gewoon een beter mechanisch relays zijn. Want blijft natuurlijk een kosten ding dat er niet de beste relais in pluggen zitten. Als ze daarom 2-3 euro duurder worden zal dat sneller een dealbreaker zijn. Zeker als de plug dan ook nog groter moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:06
Mijn alternatief was om het relais in de smartplug te vervangen en dan vervolgens een zwaardere 25A magneetschakelaar te schakelen waar de gebruikers aan hangen. Dat is een flink lomp ding, maar aangezien ik de Zigbee plug toch al niet zonder schade open kreeg wilde ik het geheel in een lasdoos stoppen en daar een male-female Schuko aan hangen.

De Marantz heeft twee voedingen volgens mij, een schakelende voeding voor het standby deel en een trafo voor het versterker deel. Maar de rest van de apparatuur (TV-ontvanger, TV, Nvidia Shield, Harmony Hub etc) is allemaal een schakelende voeding natuurlijk. Als dat een nacht van de stroom is dan zijn de condensatoren leeggelopen en die worden bij het inschakelen dan in één klap opgeladen.

Maar die G3MB-202P is ook wel een idee. De 'P' staat voor 'zero crossing' lees ik, daarmee wordt ingeschakeld als de sinus laag is en worden de condensatoren dus ook rustiger opgeladen, waardoor zo'n ding, ondanks z'n rating van maar 2A heel blijft?

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:37:
@vso Verwarmingselement is waarschijnlijk de makkelijkste. Misschien heeft deze wel hoog vermogen maar is in ieder geval volledig resistief (powerfactor van 1).

Maar heb je ook foto's / types van de motoren? Heb nog een slecht beeld over de grote van die dingen :)
Fan https://www.amazon.com/St...eger-Pellet/dp/B06Y4JS496 (draait van start tot 10-15min na )
Verwarming https://nl.aliexpress.com/item/1005005049274138.html (10 min in het begin aan ofzo)

Pellet motor https://nl.aliexpress.com/item/1005002291303845.html (aan/uit cycli)

Zoals eerder opgemerkt de pellet motor is het enige "probleem" geval omdat deze per "rotatie" maar enkele pellets laat vallen (gemiddeld x hoeveelheid) daarmee beinvloed je de temperatuur, hoe lager de temp hoe meer aan/uit cycli van de motor (redelijk logisch lijkt mij)

ps de "cheap" controller heeft voor mij 3 issues, de temperatuur kan niet erg laag of erg "hoog" de 3de weet ik niet zeker omdat ik nog niet voldoende metingen heb gedaan maar ik heb het idee dat de temperatuur erg fluctueert. daarnaast is het leuk als je meer tempsensors/meat probes en wifi hebt ..

Schiet me nu eigenlijk te binnen dat het ding 24x7 aanstaat (lekstroom)

Tja vanalles

Pagina: 1