Niets weerhoud je in NL om ook een 32A groep aan te leggen, alleen luie installateurs gebruiken de 2x16A kookgroep want dan hoeven ze geen 4mm2 draad in de bus te leggen.Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:47:
[...]
Kleine correctie: Alle 7.3 kW kookplaten kun je ook op 1 fase aansluiten. Daarvoor bestaat (in NL) de in dit topic veelbesproken kookgroep. In BE of DE sluiten ze hem gewoon aan op een 32A groep.
1) Je bent niet selectief tov de hoofdzekering (meestal 35A of 40A)jadjong schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:08:
[...]
Niets weerhoud je in NL om ook een 32A groep aan te leggen, alleen luie installateurs gebruiken de 2x16A kookgroep want dan hoeven ze geen 4mm2 draad in de bus te leggen.
2) Als je ooit naar 3-fasen wil moet je extra draden trekken: je hoofdaansluiting is dan (meestal) immers max 25A per fase.
Ik ben opzoek naar een multidetector voor een redelijke prijs die het volgende kan detecteren:
Alles zit onder 1 gipsplaat van 12mm en een osb plaat van 9mm;
- Houtenbalken (de twee bij drietjes)
- Elektraleidingen
- Airco leidingen
- Meerlagen waterbuizen (geen must, wel erg handig)
Is er iemand die iets kan aanraden? Is de Bosch GMS120 een goede?
- Elektraleidingen
- Airco leidingen
Daar was laatst ook wat discussie / ervaring over in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5, wellicht handiger om je vraag daar te stellen.huppelepups schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:38:
Ik ben opzoek naar een multidetector voor een redelijke prijs die het volgende kan detecteren:
- Elektraleidingen
- Airco leidingen
Ah in het verkeerde topic geplaatsthenkie196 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:44:
[...]
Daar was laatst ook wat discussie / ervaring over in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5, wellicht handiger om je vraag daar te stellen.

Bij vrienden zijn kort geleden zonnepanelen geïnstalleerd o.b.v. het Enphase systeem. Hiertoe heeft de elektricien een modulekast/verdeelkast geplaatst op de tweede verdieping en deze verdeelkast is in de groepenkast aangesloten met een extra bijgeplaatste 40A hoofdschakelaar. Schematisch ziet het er zo uit:
/f/image/l3WYsqcYAHmiRBYoo3rqUzbt.png?f=fotoalbum_large)
Wat dus nu nieuw is tgv de zonnepanelen zijn de modulekast en de extra 40A hoofdschakelaar in de groepenkast. De bedrading hiertussen is bestaand en 2,5mm2 dik.
Nu lijkt mij dat de bedrading tussen de groepenkast en de verdeelkast helemaal niet is afgezekerd, en eigenlijk alleen beschermd wordt door de 35A hoofdzekering (niet in schema). Die extra hoofdschakelaar doet voor zover ik weet niets aan zekering. De firma die dit zo heeft geïnstalleerd beweert dat alles in orde is en dat de bescherming in de verdeelkast voldoende is. Ben ik nu gek of wordt er door een grote firma brandgevaarlijke situaties opgeleverd?
Daarnaast verbaas ik mij ook over de 300mA aardlekautomaat voor de wasmachine, lijkt mij ook niet de bedoeling.
/f/image/l3WYsqcYAHmiRBYoo3rqUzbt.png?f=fotoalbum_large)
Wat dus nu nieuw is tgv de zonnepanelen zijn de modulekast en de extra 40A hoofdschakelaar in de groepenkast. De bedrading hiertussen is bestaand en 2,5mm2 dik.
Nu lijkt mij dat de bedrading tussen de groepenkast en de verdeelkast helemaal niet is afgezekerd, en eigenlijk alleen beschermd wordt door de 35A hoofdzekering (niet in schema). Die extra hoofdschakelaar doet voor zover ik weet niets aan zekering. De firma die dit zo heeft geïnstalleerd beweert dat alles in orde is en dat de bescherming in de verdeelkast voldoende is. Ben ik nu gek of wordt er door een grote firma brandgevaarlijke situaties opgeleverd?
Daarnaast verbaas ik mij ook over de 300mA aardlekautomaat voor de wasmachine, lijkt mij ook niet de bedoeling.
@terual
Dit lijkt natuurlijk nergens op. Die wasmachine hoort achter een 30mA alamat. Zal nu wel 300 mA zijn, omdat ze die standaard voor PV gebruiken en in de bus hadden liggen.
En als de leiding naar zolder slechts 2.5 mm² is, dan hoort die te zijn afgezekerd met maximaal 20A. Die hoort dus ipv die 40A hoofdschakelaar in de meterkast.
Oplossing is gelukkig niet zo moeilijk: Vervang die 40 A hoofdschakelaar door de 16A/300 mA alamat van boven. En plaats daar een nieuwe 30 mA alamat voor de wm.
Dit lijkt natuurlijk nergens op. Die wasmachine hoort achter een 30mA alamat. Zal nu wel 300 mA zijn, omdat ze die standaard voor PV gebruiken en in de bus hadden liggen.
En als de leiding naar zolder slechts 2.5 mm² is, dan hoort die te zijn afgezekerd met maximaal 20A. Die hoort dus ipv die 40A hoofdschakelaar in de meterkast.
Oplossing is gelukkig niet zo moeilijk: Vervang die 40 A hoofdschakelaar door de 16A/300 mA alamat van boven. En plaats daar een nieuwe 30 mA alamat voor de wm.
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2022 14:31 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Andrehj
Dank voor je reactie. Ik zal nog een keer het gesprek aan laten gaan met de betreffende installateur en als dat op niets uitdraait zal ik het zelf wel gaan fixen met een nieuwe automaat en alamat.
Dank voor je reactie. Ik zal nog een keer het gesprek aan laten gaan met de betreffende installateur en als dat op niets uitdraait zal ik het zelf wel gaan fixen met een nieuwe automaat en alamat.
Weet je dat zeker? Ik zit niet in het installatie vak, maar beschik wel over verschillende tabellenboekjes en een vrij oude NEN1010 uit m'n studietijd. En weet hoe ik daarmee om moet gaan. En dan zie ik wat ik trouwens ook zonder die boekjes al heel lang weet, dat de maximale waarde van een smeltpatroon of installatieautomaat bij 2.5 mm² VD-draad maximaal 16A is. Voor kabels bovengronds en grondkabels gelden wel hogere waarden. Bedoel je misschien bovengrondse kabel of verwar je die 20A met de maximaal toegestane belasting?Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:30:
@terual
Weet het niet helemaal zeker, (NEN 1010 zit immers achter een betaalmuur), maar in België schijnt 20 A wel te mogen, zolang het maar een automaat is. Bij smeltpatronen geldt daar idd 16 A. Maar in NL komt je die 20A in de PV-topics ook geregeld tegen.Techneut schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:03:
[...]
Weet je dat zeker? Ik zit niet in het installatie vak, maar beschik wel over verschillende tabellenboekjes en een vrij oude NEN1010 uit m'n studietijd. En weet hoe ik daarmee om moet gaan. En dan zie ik wat ik trouwens ook zonder die boekjes al heel lang weet, dat de maximale waarde van een smeltpatroon of installatieautomaat bij 2.5 mm² VD-draad maximaal 16A is. Voor kabels bovengronds en grondkabels gelden wel hogere waarden. Bedoel je misschien bovengrondse kabel of verwar je die 20A met de maximaal toegestane belasting?
Is die 16A niet de maximale afzekerwaarde van een gewone groep? Hier gaat het om de kabel tussen de meterkast en een onderverdeler. Op diverse plaatsen zie je namelijk dat 2.5 mm² VD-draad wel tot 20A mag.
Donné (toch niet de minste in de draadbusiness) vermeldt in hun catalogus (onder elektrische eigenschappen) ook een maximale stroom van 21A.
Toch is in het geval van @terual 16A de veilige keuze, wat ik onderaan mijn bericht ook voorstelde.
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2022 18:09 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Andrehj,
Wat ik zei was dat dat die NEN1010 vrij oud is. Zo weet ik dus niet of e.e.a. inmiddels versoepeld is, of dat dit in bepaalde situaties het geval is. Misschien kan Xander dat vertellen. De NEN1010 moet je inderdaad fors voor betalen en de complete inhoud vind je helaas niet op het internet. Maar voor een aanmerkelijk lagere prijs zijn er tabellenboekjes waar alle relevante zaken in staan. En waar het alleen om tabellen gaat is er volgens mij toch ook wel veel op het internet te vinden.
Wat ik vermeldde was inderdaad voor een gewone groep.
Wat ik zei was dat dat die NEN1010 vrij oud is. Zo weet ik dus niet of e.e.a. inmiddels versoepeld is, of dat dit in bepaalde situaties het geval is. Misschien kan Xander dat vertellen. De NEN1010 moet je inderdaad fors voor betalen en de complete inhoud vind je helaas niet op het internet. Maar voor een aanmerkelijk lagere prijs zijn er tabellenboekjes waar alle relevante zaken in staan. En waar het alleen om tabellen gaat is er volgens mij toch ook wel veel op het internet te vinden.
Wat ik vermeldde was inderdaad voor een gewone groep.
[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 21-09-2022 18:11 ]
Goedeavond allemaal,
Ik wil graag mijn hoofdmeterkast vervangen.
Dit omdat dit nu nog met schroef zekeringen is, en ik graag meer groepen wil. (nu heb ik maar 8 groepen 2p en 3groepen 4p)
Mijn aansluiting is een kracht 3x25A
En heb twee verdeelkasten, 1 in de garage en 1 in een aanbouw.
Deze wil ik nu niet vervangen. dat zou nog in een latere fase kunnen.
Er is een SolarEdge 10K omvormer met 9750Wp
Bij de groepen heb ik nu nog een fictive groep verdeling.
de interne bekabeling wil ik 6mm2 draad voor gebruiken.
:strip_exif()/f/image/2ViOVQpzXdxgHmr2ILeaEAj3.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik meterkast zo zou opbouwen zit ik dan goed?
ik twijfel zelf over de installatieautomaten voor de twee verdeelkasten( 2x C20), over de HACO voor de zonnepanelen of dat niet 300mA moet zijn ipv 30mA.
Graag jullie advies zie ik het goed?
Alvast erg bedankt.
Ik wil graag mijn hoofdmeterkast vervangen.
Dit omdat dit nu nog met schroef zekeringen is, en ik graag meer groepen wil. (nu heb ik maar 8 groepen 2p en 3groepen 4p)
Mijn aansluiting is een kracht 3x25A
En heb twee verdeelkasten, 1 in de garage en 1 in een aanbouw.
Deze wil ik nu niet vervangen. dat zou nog in een latere fase kunnen.
Er is een SolarEdge 10K omvormer met 9750Wp
Bij de groepen heb ik nu nog een fictive groep verdeling.
de interne bekabeling wil ik 6mm2 draad voor gebruiken.
:strip_exif()/f/image/2ViOVQpzXdxgHmr2ILeaEAj3.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik meterkast zo zou opbouwen zit ik dan goed?
ik twijfel zelf over de installatieautomaten voor de twee verdeelkasten( 2x C20), over de HACO voor de zonnepanelen of dat niet 300mA moet zijn ipv 30mA.
Graag jullie advies zie ik het goed?
Alvast erg bedankt.
@floep77 ik kan niet het hele plaatje beoordelen (van afzekering onderverdelers weet ik niets bijv.) Maar er zijn wel twee dingen die me opvallen.
Het lijkt op de tekening of je de 2P aardlekschakelaars achter de 4P aardlekschakelaar zet, dat zal niet de bedoeling zijn neem ik aan? Je kan beter de fasedraden en nuldraad los tekenen.
Waarom heb je voor een hoofdschakelaar geschikt tot 63A gekozen? Lijkt me overkill.
Het lijkt op de tekening of je de 2P aardlekschakelaars achter de 4P aardlekschakelaar zet, dat zal niet de bedoeling zijn neem ik aan? Je kan beter de fasedraden en nuldraad los tekenen.
Waarom heb je voor een hoofdschakelaar geschikt tot 63A gekozen? Lijkt me overkill.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
@blackd
Bedankt voor je reactie, ik wil geen 2polige aardlek achter een 4polige zetten. dat is een tekening fout ;-)
ik wil ze "doortakken" via de 4polige aardlek.
Misschien moet in inderdaad alle kabels (L1, L2, L3, N, PE) los tekenen.
ik had een 63A hoofdschakelaar gekozen omdat deze maar iets duurder is dan een 40A. het is inderdaad overkil.
Bedankt voor je reactie, ik wil geen 2polige aardlek achter een 4polige zetten. dat is een tekening fout ;-)
Misschien moet in inderdaad alle kabels (L1, L2, L3, N, PE) los tekenen.
ik had een 63A hoofdschakelaar gekozen omdat deze maar iets duurder is dan een 40A. het is inderdaad overkil.
Zo'n vermoeden had ik al :-).floep77 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:02:
ik wil geen 2polige aardlek achter een 4polige zetten. dat is een tekening fout ;-)
Over de SolarEdge SE10k, die moet achter een 100mA of 300mA, zie dit document.
Eigenlijk wel grappig dat de omvormer achter een 100mA of 300mA aardlek moet.
ik heb de omvormer nu al een jaar achter een 30mA aardlek zitten en is nog nooit uitgeschakeld ;-)
Bedankt, ik ga kijken voor een 100mA of 300mA HACO.
als iemand me nog zou kunnen helpen met de installatie automaten naar de twee verdeelkasten.
ik heb de omvormer nu al een jaar achter een 30mA aardlek zitten en is nog nooit uitgeschakeld ;-)
Bedankt, ik ga kijken voor een 100mA of 300mA HACO.
als iemand me nog zou kunnen helpen met de installatie automaten naar de twee verdeelkasten.
Dat is wat de fabrikant voorschrijft...floep77 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:39:
... In de praktijk gaat het (hier) ook niet vaak fout. Ik heb het hier ook, fabrikant schrijft 300mA voor maar het zit hier achter een reguliere 30mA, ook geen problemen gehad.
Ik neem aan dat je de hele kast van één merk gaat uitvoeren, als je bestaande component daarin past (daar lijkt het in de tekening iig op) dan zou ik hem gewoon overzetten in de nieuwe kast.
duidelijk!
Ja ik wilde alles van Hager aanschaffen.
Ik heb nog een Hager Univers FW52P behuizing waar genoeg ruimte in is.
Ja ik wilde alles van Hager aanschaffen.
Ik heb nog een Hager Univers FW52P behuizing waar genoeg ruimte in is.
@floep77
In de ene onderverdeler zie ik wel een hoofdschakelaar, in de andere niet. Is dat bewust?
Verder zitten er in de onderverdeler in de aanbouw 5 groepen achter een aardlekschakelaar. Werkt prima, maar dat mogen er maar 4 zijn volgens de huidige regels (die regel schijnt te gaan veranderen, maar is voor zover ik weet nog steeds van toepassing).
In de ene onderverdeler zie ik wel een hoofdschakelaar, in de andere niet. Is dat bewust?
Verder zitten er in de onderverdeler in de aanbouw 5 groepen achter een aardlekschakelaar. Werkt prima, maar dat mogen er maar 4 zijn volgens de huidige regels (die regel schijnt te gaan veranderen, maar is voor zover ik weet nog steeds van toepassing).
In de onderverdeler van de garage heb ik een hoofdschakelaar gezet omdat ik deze nog had liggen 😉.
En inderdaad het was me nog helemaal niet opgevallen dat bij de andere onderverdeler er inderdaad 5 groepen op 1 aardlekschakelaar zitten. Dat moet inderdaad aangepakt worden!
Bedankt.
En inderdaad het was me nog helemaal niet opgevallen dat bij de andere onderverdeler er inderdaad 5 groepen op 1 aardlekschakelaar zitten. Dat moet inderdaad aangepakt worden!
Bedankt.
Ik zoek hulp met een attema xl plus kast.
Deze is pas 3 jaar oud, maar helaas de xl plus serie wordt niet meer gemaakt.
Nu ben ik op zoek naar 2x een kamrail ALS + 3 automaten. Maar ja nergens meer uit te halen.
Een ALS + 4 automaten met afdekkapjes past helaas niet.
Weet iemand of ze nog ergens uit te halen zijn?
Of wat js anders een vervanger.
Sorry, alles vervangen of volledig met draadbruggen uitvoeren, dat wil ik vermijden
Nu ben ik op zoek naar 2x een kamrail ALS + 3 automaten. Maar ja nergens meer uit te halen.
Sorry, alles vervangen of volledig met draadbruggen uitvoeren, dat wil ik vermijden
Een foto doet soms wonderen. Dan kunnen we in ieder geval zien wat je bedoelt.hoeby schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:04:
Had ik ook, ik heb maar deze gebruikt.hoeby schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:04:
Kun je ze voor 4 automaten nog wel krijgen? Dan kun je overwegen om er een zaag bij te pakken. Zal wel niet mogen van Attema maar uiteindelijk is het maar plastic en koper.hoeby schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:04:
Wel even kijken hoe je het uiteinde weer netjes aanraakveilig isoleert. Het liefst maak je het koper iets korter dan het plastic zodat je er nooit bij kunt. Weet niet of zo'n Attema kam zich laat demonteren...
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 22-09-2022 17:39 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
jeronimo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:46:
[...]
Een foto doet soms wonderen. Dan kunnen we in ieder geval zien wat je bedoelt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9hdqMyvbZS0zuVUYAwTGndLn.jpg?f=user_large)
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:08:
[...]
Weet het niet helemaal zeker, (NEN 1010 zit immers achter een betaalmuur), maar in België schijnt 20 A wel te mogen, zolang het maar een automaat is. Bij smeltpatronen geldt daar idd 16 A. Maar in NL komt je die 20A in de PV-topics ook geregeld tegen.
De calculator van TKF volgt volgens mij exact de NEN1010: https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanningTechneut schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:06:
Andrehj,
Wat ik zei was dat dat die NEN1010 vrij oud is. Zo weet ik dus niet of e.e.a. inmiddels versoepeld is, of dat dit in bepaalde situaties het geval is. Misschien kan Xander dat vertellen. De NEN1010 moet je inderdaad fors voor betalen en de complete inhoud vind je helaas niet op het internet.
Ook alle installatiemethoden (inclusief de link "alternatieve installatiemethoden") zijn 1 op 1 overgenomen.
Wel even opletten dat VD een isolatie van PVC heeft, dus niet de standaard geselecteerde XLPE/EPR. 2,5mm² draad in buis (installatiemethode B1) heeft een maximaal toelaatbare stroom (IZ) van 21A.
Zit de buis in een thermische geïsoleerde wand (installatiemethode A1), dan maximaal 18A.
Met YMVK kabel (XLPE aderisolatie en bijvoorbeeld installatiemethode B2) dan rolt er zelfs een IZ van 26A uit bij 2,5mm².
Let op dit plaatje of deze niet verkeerd om is. Die bij de hornbach is iig niet passend bij mij.Xander schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:25:
[...]
Kun je ze voor 4 automaten nog wel krijgen? Dan kun je overwegen om er een zaag bij te pakken. Zal wel niet mogen van Attema maar uiteindelijk is het maar plastic en koper.
Wel even kijken hoe je het uiteinde weer netjes aanraakveilig isoleert. Het liefst maak je het koper iets korter dan het plastic zodat je er nooit bij kunt. Weet niet of zo'n Attema kam zich laat demonteren...
Zou een Hager passen? Die heeft alleen een I voor de ALS ipv een U, dus ik ben bang dat die dan verkeerd uitkomt.
Zagen zou geen probleem moeten zijn, zolang het koper maar korter is dan het plastic.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nee, de eindgroepen passen er sowieso ook niet op. Bij Hager zitten de contacten verder uit elkaar (in de diepte).timovd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:42:
[...]
Zou een Hager passen? Die heeft alleen een I voor de ALS ipv een U, dus ik ben bang dat die dan verkeerd uitkomt.
Die heeft de contacten in 1 lijn. De attema xl plus serie, daarvan zitten de aansluitingen van de aardlek en automaten niet op 1 lijn. Dan zou je moeten gaan buigen.Whiskey48 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:57:
[...]
Had ik ook, ik heb maar deze gebruikt.
Dan kijk ik liever naar andere oplossingenXander schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:25:
[...]
Kun je ze voor 4 automaten nog wel krijgen? Dan kun je overwegen om er een zaag bij te pakken. Zal wel niet mogen van Attema maar uiteindelijk is het maar plastic en koper.
Ben ik dan nogal principieel in, het moet origineel zijn, niet gemodificeerd.
En origineel hoeft niet perse attema te zijn, als het maar zoals de fabrikant bedacht heeft en past zonder te verbuigen. Want als het niet goed gebogen is, zit de klem er scheef onder en is er maar minimaal raakvlak
Het plaatje is inderdaad de versie die ik zoek.
Nogal een uitdaging zeg. Dan denk je een vrij jonge installatie te hebben, maar nu alweer uitdagingen.
Of is dit normaal in deze markt, dat het zo snel allemaal verandert?
Een dergelijke kam van ander fabrikaat gebruik je dan alleen om de automaten met elkaar te verbinden. Van de aardlekschakelaar naar de eerste automaat zou je dan draad moeten gebruiken.hoeby schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:46:
[...]
Die heeft de contacten in 1 lijn. De attema xl plus serie, daarvan zitten de aansluitingen van de aardlek en automaten niet op 1 lijn. Dan zou je moeten gaan buigen.
Tja dan wordt het een nieuwe aardlekschakelaar + kamrail + eindgroepen denk ik. Geen enkele fabrikant heeft bedacht dat je componenten van verschillende fabrikaten gaat mixen.Dan kijk ik liever naar andere oplossingen
En origineel hoeft niet perse attema te zijn, als het maar zoals de fabrikant bedacht heeft en past zonder te verbuigen.
Verbuigen zou ik zeker niet doen, inkorten zou ik denk ik geen moeite mee hebben. Maar het is een tijdje geleden dat ik zo'n Attema kam in mijn handen had, geen idee hoe netjes je dat precies voor elkaar krijgt.
Volgens mij is deze generatie Attema qua maatvoering gelijk aan Eaton (en het oudere Attema aan Schneider, het nieuwere Attema aan Siemens)?? Wellicht dat een Eaton kam past. Maar van Eaton vind ik geen kamrails voor een aardlekschakelaar en 3 automaten, alleen maar 4 of 5 automaten. Zoiets: https://www.elektrototaal...lec-z-gsv-kamrail-4171994Het plaatje is inderdaad de versie die ik zoek.
Dat ziet er wel uit alsof het beter in te korten is dan de Attema variant. Losse eindkapjes zitten er alvast bij.
Maar ik weet dus niet zeker of dit inderdaad past!
Tja, Attema produceert volgens mij alleen kunststof (inbouwdozen, kabeldozen, dat werk). De rest kopen ze elders in. Als ze dan ergens een betere deal kunnen krijgen dan is het ineens per direct afgelopen met een productlijn blijkbaar...Nogal een uitdaging zeg. Dan denk je een vrij jonge installatie te hebben, maar nu alweer uitdagingen.
Snel? Niet als je 10 jaar geleden diezelfde kast kocht, wel als je hem net voor zo'n verandering hebt.
Ik zou alleen het koper inkorten, en t kunstof de originele lengte laten. Dan is er echt niks mis mee..hoeby schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:46:
[...]
Die heeft de contacten in 1 lijn. De attema xl plus serie, daarvan zitten de aansluitingen van de aardlek en automaten niet op 1 lijn. Dan zou je moeten gaan buigen.
[...]
Dan kijk ik liever naar andere oplossingen
En origineel hoeft niet perse attema te zijn, als het maar zoals de fabrikant bedacht heeft en past zonder te verbuigen. Want als het niet goed gebogen is, zit de klem er scheef onder en is er maar minimaal raakvlak
Het plaatje is inderdaad de versie die ik zoek.
Nogal een uitdaging zeg. Dan denk je een vrij jonge installatie te hebben, maar nu alweer uitdagingen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dat wordt lastig, want er zit een aardlekautomaat naast. Anders was de ruimte er wel en kon ik er een afdekkapje overheen zetten, die er speciaal voor zijnMakrolon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:27:
[...]
Ik zou alleen het koper inkorten, en t kunstof de originele lengte laten. Dan is er echt niks mis mee..
Je kunt het ook over een andere boeg gooien? Maak meer ruimte.hoeby schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:31:
[...]
Dat wordt lastig, want er zit een aardlekautomaat naast. Anders was de ruimte er wel en kon ik er een afdekkapje overheen zetten, die er speciaal voor zijn
Een ledige kast uit deze serie van Attema lijkt nog wel te koop: https://www.hornbach.nl/s...ulen/5558305/artikel.html
En anders neem je een Schneider Electric Advanced kast, die zijn praktisch hetzelfde op wat uiterlijke verschillen na.
Als je zoiets naast de bestaande kast kwijt kunt heb je wel genoeg ruimte en meteen plek voor toekomstige uitbreidingen?
Mijn elektriciën belde me gisteren op en ik lees er allerlei tegenstrijdige dingen over en twijfel nu.
In mei heeft hij mijn drie fasen meterkast voorbereid voor mijn pv installatie. Daarvoor heb ik een
40a 3p hoofdschakelaar
3x40a aardlek -> groepen
1x40a pv groep 0,03a naar de lastschakelaar.
Alles voorzien van 6mm2 inwendige bekabeling.
Hij gaf aan dat de regeltjes gewijzigd zijn en dat je nu de pv bij de maximale groep moest optellen en dat die 2x40a niet meer goed ging. Volgens hem kon er een 40a installatieautomaat
voor de aardlekken geïnstalleerd worden en de pv groep moest 300ma worden.
Of ik moest de aardlekken vervangen voor 63a exemplaren. Afhankelijk van de pv installatie kon dan de 30ma pv automaat behouden worden of nog vervangen worden door een 300ma exemplaar. Daar moest hij even onderzoek naar gaan doen wat betreft mijn omvormers.
Issue is dat mijn meterkast vol zit. Dus ik zit er aan te denken om die 40a gewoon te vervangen voor de 63a units. Ik heb t doosje al weg maar deze zitten er dus pas sinds juni in...
Maar hoe zit dit nou? Lees overal andere dingen.
De aansluiting is 3*25a. Beetje vaag om er 63a aardlekken in te zetten.
Om t nog spannender te maken, een fase takt af naar mijn bovenburen die volledig op die 1f zitten met 40a aardlekken. Dit zit voor mijn hoofdschakelaar in mijn meterkast. Ik heb nog een meterkast waar alles binnenkomt daar zit ook een hoofdschakelaar voor de gehele installatie. Dus mijn meterkast en die van de buren. Vraag mij niet waarom, t is hoe t is.
In mei heeft hij mijn drie fasen meterkast voorbereid voor mijn pv installatie. Daarvoor heb ik een
40a 3p hoofdschakelaar
3x40a aardlek -> groepen
Alles voorzien van 6mm2 inwendige bekabeling.
Hij gaf aan dat de regeltjes gewijzigd zijn en dat je nu de pv bij de maximale groep moest optellen en dat die 2x40a niet meer goed ging. Volgens hem kon er een 40a installatieautomaat
voor de aardlekken geïnstalleerd worden en de pv groep moest 300ma worden.
Of ik moest de aardlekken vervangen voor 63a exemplaren. Afhankelijk van de pv installatie kon dan de 30ma pv automaat behouden worden of nog vervangen worden door een 300ma exemplaar. Daar moest hij even onderzoek naar gaan doen wat betreft mijn omvormers.
Issue is dat mijn meterkast vol zit. Dus ik zit er aan te denken om die 40a gewoon te vervangen voor de 63a units. Ik heb t doosje al weg maar deze zitten er dus pas sinds juni in...
Maar hoe zit dit nou? Lees overal andere dingen.
De aansluiting is 3*25a. Beetje vaag om er 63a aardlekken in te zetten.
Om t nog spannender te maken, een fase takt af naar mijn bovenburen die volledig op die 1f zitten met 40a aardlekken. Dit zit voor mijn hoofdschakelaar in mijn meterkast. Ik heb nog een meterkast waar alles binnenkomt daar zit ook een hoofdschakelaar voor de gehele installatie. Dus mijn meterkast en die van de buren. Vraag mij niet waarom, t is hoe t is.
[ Voor 13% gewijzigd door zwahiel op 23-09-2022 09:54 ]
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Je moet volgen hoe stroom kan lopen. Als je PV vol aan staat voedt die 16A in (of hoeveel PV heb je) en tegelijkertijd komt er via je hoofdzekering ook 25A binnen. Als die twee op verschillende aardlekken staan dan kan er dus 25+16 = 41A door de aardlek waar de PV niet op zit.
En dat mag dus niet.
En dat mag dus niet.
Signatures zijn voor boomers.
Weet je zeker dat je PV op 40A afgezekerd is? Welke omvormer heb je, wat is de maximale uitgangsstroom?zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:53:
In principe klopt het wat de electricien zegt, je moet de maximale theoretische stroom van je netaansluiting optellen bij je maximale theoretische PV stroom, en daarvoor moet de kast geschikt zijn. Als je (ver) boven de geschikte maximaalstroom van de kast zit, is het verzwaren van de aardlekschakelaars naar 63A een van de mogelijke oplossingen. Alleen in jouw geval lijkt het me sterk dat je PV 40A gaat invoeden op je meterkast, want dan zou je ook de netaansluiting flink overstijgen. Maar dit hangt dus af van het type en zwaarte van de omvormer.
Als je de details wilt weten, kijk naar dit ABB document.
Maar dit is toch hoe t letterlijk overal is aangesloten? Bedoel heb genoeg vrienden die pv hebben en heb daar geen 63a aardlek gezien hoor...
Die pv gaat maximaal 2640w leveren (3x APS DS3's maximale output is 880w per omvormer) . Hij zit op een 16a 0,03a automaat (ds201b)
Die hangt direct achter een aardlek (f202a) van 40a. Aan de fase (l3) waaraan hij hangt zit de inductieplaat op 2 groepen.
De rest van het huis hangt aan l2 en l1 en de buren takken af vanaf l1.
Die pv gaat maximaal 2640w leveren (3x APS DS3's maximale output is 880w per omvormer) . Hij zit op een 16a 0,03a automaat (ds201b)
Die hangt direct achter een aardlek (f202a) van 40a. Aan de fase (l3) waaraan hij hangt zit de inductieplaat op 2 groepen.
De rest van het huis hangt aan l2 en l1 en de buren takken af vanaf l1.
[ Voor 56% gewijzigd door zwahiel op 23-09-2022 10:17 ]
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
De kans dat dit dan ook tot een probleem leidt is vrijwel 0. 41A door een 40A aardlek zal al vrijwel nooit tot problemen leiden en dan is er ook nog de vraag wanneer je 41A kunt en zult gebruiken.
Ik heb een 3,6 kW omvormer en alleen op de zonnigste dagen in het voorjaar tussen 12 en 2 komt daar potentieel 16A van af. En dan moet je tegelijkertijd ook nog eens voor 25A aan stroom uit het net halen. Dus auto opladen en je inductiekookplaten vol aan? Hoe vaak komt dat nu voor.
Maar het kan voorkomen dus volgens de regeltjes mag het zo niet geïnstalleerd worden.
Voor de regels is de vraag ook niet hoe groot de PV installatie is, maar hoeveel er ingevoed kan worden. 16A zekering = 16A invoeden.
En: wat gebeurt er als er ergens een 16A kortsluiting is. Dan heb je het niet in de hand.
Maar ik zou ook zeggen: lekker zo laten.
Plaatje ter illustratie:
Ik heb een 3,6 kW omvormer en alleen op de zonnigste dagen in het voorjaar tussen 12 en 2 komt daar potentieel 16A van af. En dan moet je tegelijkertijd ook nog eens voor 25A aan stroom uit het net halen. Dus auto opladen en je inductiekookplaten vol aan? Hoe vaak komt dat nu voor.
Maar het kan voorkomen dus volgens de regeltjes mag het zo niet geïnstalleerd worden.
Voor de regels is de vraag ook niet hoe groot de PV installatie is, maar hoeveel er ingevoed kan worden. 16A zekering = 16A invoeden.
En: wat gebeurt er als er ergens een 16A kortsluiting is. Dan heb je het niet in de hand.
Maar ik zou ook zeggen: lekker zo laten.
Plaatje ter illustratie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7FXGS8ovYBKkVvNiEb5C0m5K.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 23-09-2022 10:19 ]
Dan zit je dus op die fase waar PV gaat invoeden aan een maximaalstroom van 25A (net) + 12A (PV) = 36A dat is ruim onder de 40A, en is er dus geen probleem, je hoeft niks te doen.zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:10:
Die pv gaat maximaal 2700w leveren. Hij zit op een 16a 0,03a automaat (ds201b)
(Ook als je de zekeringwaarde pakt van 16A kom je op 41A en dat valt binnen de marges)
[ Voor 10% gewijzigd door blackd op 23-09-2022 10:19 ]
Dat denk ik dus ook, mijn elektriciën zegt echter dat de aardlekken de aardlekfunctie verliezen bij deze setup die hij in juni zelf erin gezet heeft. Hij gaf aan dat er blijkbaar wat meterkasten afgefikt waren en dan de regels niet voor niets aangepast had.
(De beste man wil me overigens niet op kosten jagen, maar hij wilde het me wel meegeven)
(De beste man wil me overigens niet op kosten jagen, maar hij wilde het me wel meegeven)
De beste man had beter zijn huiswerk mogen doen toen hij de meterkast in juni ging plaatsen, want deze kennis is al vanaf 2019 beschikbaarzwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:19:
En dan ook nog via 3 fases, of staan die APS'en allemaal op één fase?zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:10:
Als het drie fases zijn en 4A per omvormer zou ik zeggen: zeker dat op 10A of zelfs 6A af.
[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 23-09-2022 10:24 ]
zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:53:
...
40a 3p hoofdschakelaar
3x40a aardlek -> groepen
...
Plaats even een foto. Zitten de zonnepanelen nu op een 16A automaat of een 40A automaat?zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:10:
...
...
Als ik nog wat verder lees lijkt het erop dat er een aardlekschakelaar (Max 40A) 30mA zit en daarachter een Alamat van 16A 30mA? De aardlekschakelaar heeft nu heel weinig zin; je weet niet welke eerder tript en maakt het alleen maar onduidelijker...
[ Voor 17% gewijzigd door Wolf87 op 23-09-2022 11:16 ]
Ik lees alleen iets over 63A aardleks, geen automaten.
:strip_exif()/f/image/5mCKqT5VJnxjq6saxPyWBjJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FBpcs9L5lB62sXuKnE45Q2Q0.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderste rij van links naar rechts:
40a hoofdschakelaar 4p
L1: aardlek (f202a) 40a, 30mA blauwe groepen + bovenburen submeterkast + stekker PV installatie van 1kw, die nooit boven de 700w op piek uitkomt omdat die in de schaduw ligt

L2: aardlek (f202a) 40a, 30mA zwarte groepen
L3: aardlek (f202a) 40a, 30mA gele groepen
1x installatieautomaat (ds201b) 16a 30mA deze zit op L3 (bij de gele groepen)
Busboard is 6mm2 HAF, door andere isolatie dezelfde thermische beveiliging als 10mm2, dus dat zit goed.
Gele groep is kookgroep 2 groepen, de inductieplaat is 7200w. Die ene groep is leeg die er nu nog inzit. Maar de PV groep zit dus op diezelfde fase achter die aardlek van 40A.
Op de DS201b 16a 30mA, zit een lastschakelaar 2p. Daarop komt straks de 2,5mm2 kabel binnen van de PV installatie, die bestaat uit 3x 1 fase APsystems DS3 achter elkaar, per micro omvormer krijg je maximaal 880w. Dus in totaal levert de PV installatie 2640w.
Kabelmanagement moet nog plaats vinden!
[ Voor 17% gewijzigd door zwahiel op 23-09-2022 11:23 ]
@zwahiel Qua PV dus niks aan de hand, je hebt inderdaad 1 alamat van 16A voor PV. Dus de maximaalstroom zoals eerder berekend zal de 40A nauwelijks overschrijden (voor 41A hoef je niet bezorgd te zijn).
Maar je mag de electricien wel opknopen voor het toepassen van een 2P+2N kookgroep in een 3 fase kast
Maar je mag de electricien wel opknopen voor het toepassen van een 2P+2N kookgroep in een 3 fase kast
Dit is prima. Er kan theoretisch inderdaad 41A (16A + 25A) lopen door de aardlekschakelaar van de gele groepen. Maar gezien de zonnepanelen maximaal 11,4A leveren zal dit nooit gebeuren.
APS geeft aan dat indien lokale voorwaarden een aardlekschakelaar eisen deze geïnstalleerd dient te worden. Echter geven ze niet aan wat voor aardlekschakelaar. Ik zou deze op 30mA houden. Mocht je problemen krijgen en de aardlekschakelaar tript regelmatig kan je hem altijd nog aanpassen naar 300mA.
Ik krijg echter niet helemaal helder uit de informatie hoe de onderverdeler van de buren is aangelosten...
Is deze aangesloten voor of na de hoofdzekeringen?
APS geeft aan dat indien lokale voorwaarden een aardlekschakelaar eisen deze geïnstalleerd dient te worden. Echter geven ze niet aan wat voor aardlekschakelaar. Ik zou deze op 30mA houden. Mocht je problemen krijgen en de aardlekschakelaar tript regelmatig kan je hem altijd nog aanpassen naar 300mA.
Ik krijg echter niet helemaal helder uit de informatie hoe de onderverdeler van de buren is aangelosten...
Is deze aangesloten voor of na de hoofdzekeringen?
[ Voor 4% gewijzigd door Wolf87 op 23-09-2022 11:25 ]
@zwahiel Volgens mij zijn de regels helemaal nog niet aangepast en was dit altijd al gewoon een ding. Hij komt er waarschijnlijk alleen nu pas achter...
Alleen snap hij het zelf nog steeds niet. Juist doordat de hoofdzekering bij 3-fase maar 25A is heb je maar een som van 25A + 16A = 41A, margewerk. Je werkelijk invoer zal er niet aan komen (maar hoor je eigenlijk niet mee te rekenen). In een 1-fase kast is het eigenlijk altijd direct een probleem omdat daar de hoofdzekering al 35A/40A is.
Wat betreft 30mA vs 300mA, minder is juist veiliger. Maar PV wil wel eens wat lekken en omdat het geen groep met stopcontacten betreft mag het ook op een 300mA om eventueel onnodig afschakelen te voorkomen. Is het is al die tijd nog niet gebeurd zou ik me daar ook geen zorgen over maken.
De PV groep hoort alleen niet achter de aardlek van de gele groepen te zitten. De PV groep hoort gewoon prarallel op L3 / aan de ingang van de gele aardlek te zitten.
Wat wel echt gewoon fout is, is die kookgroep in een 3-fase kast |:(\
En HUH, deel jij een (netbeheerder)meter en hoofdzekering met je bovenburen???
Alleen snap hij het zelf nog steeds niet. Juist doordat de hoofdzekering bij 3-fase maar 25A is heb je maar een som van 25A + 16A = 41A, margewerk. Je werkelijk invoer zal er niet aan komen (maar hoor je eigenlijk niet mee te rekenen). In een 1-fase kast is het eigenlijk altijd direct een probleem omdat daar de hoofdzekering al 35A/40A is.
Wat betreft 30mA vs 300mA, minder is juist veiliger. Maar PV wil wel eens wat lekken en omdat het geen groep met stopcontacten betreft mag het ook op een 300mA om eventueel onnodig afschakelen te voorkomen. Is het is al die tijd nog niet gebeurd zou ik me daar ook geen zorgen over maken.
De PV groep hoort alleen niet achter de aardlek van de gele groepen te zitten. De PV groep hoort gewoon prarallel op L3 / aan de ingang van de gele aardlek te zitten.
Wat wel echt gewoon fout is, is die kookgroep in een 3-fase kast |:(\
En HUH, deel jij een (netbeheerder)meter en hoofdzekering met je bovenburen???
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 23-09-2022 11:39 ]
Mooi, nou het wás gewoon een kookgroep van 3 losse groepen met een brug. Maar toen kwam er een andere kookplaat die 2f was ipv 3. Dus toen gaf hij aan, nou dan maken halen we die L3 naar van de kabel naar de kookplaat los, en dan kun je die vrijgekomen groep voor wat anders gebruiken. Anders heb je een 3 groeps kookgroep waarvan je een groep niet gebruikt, beetje zonde.blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:24:
@zwahiel Qua PV dus niks aan de hand, je hebt inderdaad 1 alamat van 16A voor PV. Dus de maximaalstroom zoals eerder berekend zal de 40A nauwelijks overschrijden (voor 41A hoef je niet bezorgd te zijn).
Op zich ben ik het daar wel mee eens. Nu is die groep nog leeg, maar in de toekomst komen daar de WTW's op die in het huis hangen, dus die extra groep is dan wel fijn.
De burenaftak is vrij simpel. Alle fases komen bij mij en ik gebruik dit ook. De bovenburen hebben hun eigen meterkast, die wordt vóór mijn hoofdschakelaar in mijn meterkast gesplitst, L1 gaat naar mij toe én naar de bovenburen. Daarop hangt hun eigen meterkast die afgezekerd is op 40A met daarop hun losse groepen weet ik wat niet allemaal nog meer. Zij delen dus mijn L1.
Interessante is wel dat op mijn L1 dus nog een extra PV installatie zit, maar goed die produceert 3x per jaar 750w, en gemiddeld op een dag 1 tot 1,5kw in totaal. Dus dat is niet echt een last zeg maar. Maar goed hij zit wel op dezelfde fase als de complete bovenburen.
Waarom het niet gesplitst is, geen idee, dit is wat het is, en dit gaat niet veranderen. Ze hebben een ondermeter er tussen zitten en we verrekenen alles. Vandaag komt mijn Shelly 3em binnen zodat dat ook automagisch gaat straks.
Het probleem is dat de kookgroep (of deze nu 3 groepen of 2 groepen is) uiteindelijk op 1 fase (via busboard en uiteindelijk de aardlek) is aangesloten op 25A, dus daar zit je beperking in het gebruik.zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:33:
Mooi, nou het wás gewoon een kookgroep van 3 losse groepen met een brug. Maar toen kwam er een andere kookplaat die 2f was ipv 3. Dus toen gaf hij aan, nou dan maken halen we die L3 naar van de kabel naar de kookplaat los, en dan kun je die vrijgekomen groep voor wat anders gebruiken. Anders heb je een 3 groeps kookgroep waarvan je een groep niet gebruikt, beetje zonde.
Misschien heb je er in de praktijk geen last van, want je moet alles op vol vermogen aanzetten (en mogelijk voor lange tijd) voordat je er last van hebt en de hoofdzekering eruit klapt...
... maar het is alles behalve netjes (eigenlijk gewoon fout), beter kan dit op een 3P+N B16 alamat (en ja je kan dan ook gewoon 2 fases gebruiken).
Voor de achtergrond: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
Voor die aftakking van de buren op L1, hou er wel rekening mee dat je dus ook op L1 extra invoeding hebt van PV. Ga je dit later ooit eens combineren, moet je het sommetje wel zodanig maken dat je rekening houdt met die L1 invoeding van de buren. Jij kan namelijk hun zonnestroom ook gebruiken, daar zit ook geen verdere beveiliging op.
Uhhhhhhhhh, hoe heeft dat dan ooit gezeten dan? Je hebt maar 1-fase aardlekschakelaars.... Daar kan dus nooit correct een 3-fase groep met aardlekbeveiliging gezeten hebben....zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:33:
[...]
Mooi, nou het wás gewoon een kookgroep van 3 losse groepen met een brug. Maar toen kwam er een andere kookplaat die 2f was ipv 3. Dus toen gaf hij aan, nou dan maken halen we die L3 naar van de kabel naar de kookplaat los, en dan kun je die vrijgekomen groep voor wat anders gebruiken. Anders heb je een 3 groeps kookgroep waarvan je een groep niet gebruikt, beetje zonde.
Maar goed, hoe leuk ook dat je een groep hebt kunnen besparen, correct is het dus niet, ook niet voor een 7kW kookplaat.
Dat is of heel raar of ik moet "hoofdzekering" (= afzekering van de netbeheerder voor de meter) lezen waar je "hoofdschakelaar" (= onderdeel van je meterkast na de meter) schrijft.De burenaftak is vrij simpel. Alle fases komen bij mij en ik gebruik dit ook. De bovenburen hebben hun eigen meterkast, die wordt vóór mijn hoofdschakelaar in mijn meterkast gesplitst, L1 gaat naar mij toe én naar de bovenburen. Daarop hangt hun eigen meterkast die afgezekerd is op 40A met daarop hun losse groepen weet ik wat niet allemaal nog meer. Zij delen dus mijn L1.
Dat is de PV van jou of van je bovenburen?Interessante is wel dat op mijn L1 dus nog een extra PV installatie zit, maar goed die produceert 3x per jaar 750w, en gemiddeld op een dag 1 tot 1,5kw in totaal. Dus dat is niet echt een last zeg maar. Maar goed hij zit wel op dezelfde fase als de complete bovenburen.
Oef, dit klinkt gewoon als een clusterfuck. Dat moet je gewoon echt niet willen. En dan voldoet je meterkast echt voor geen sikkepit...Waarom het niet gesplitst is, geen idee, dit is wat het is, en dit gaat niet veranderen. Ze hebben een ondermeter er tussen zitten en we verrekenen alles. Vandaag komt mijn Shelly 3em binnen zodat dat ook automagisch gaat straks.
Is het huur? Of verhuur jij aan je bovenburen? Geen eigen nuts aansluiting hebben lijkt me voor kook erg raar en maakt zaken juridisch gezien denk ik ook een nachtmerrie. En dan heb ik het nog niet eens over de situatie als salderen gaat verdwijnen....
Die kookgroep wás zo, maar is doordat de huidige plaat 2f is, en om de verdeling van de fases goed te houden heeft hij hiervoor gekozen.blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:40:
[...]
Het probleem is dat de kookgroep (of deze nu 3 groepen of 2 groepen is) uiteindelijk op 1 fase (via busboard en uiteindelijk de aardlek) is aangesloten op 25A, dus daar zit je beperking in het gebruik.
Misschien heb je er in de praktijk geen last van, want je moet alles op vol vermogen aanzetten (en mogelijk voor lange tijd) voordat je er last van hebt en de hoofdzekering eruit klapt...
... maar het is alles behalve netjes (eigenlijk gewoon fout), beter kan dit op een 3P+N B16 alamat (en ja je kan dan ook gewoon 2 fases gebruiken).
Voor de achtergrond: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
Voor die aftakking van de buren op L1, hou er wel rekening mee dat je dus ook op L1 extra invoeding hebt van PV. Ga je dit later ooit eens combineren, moet je het sommetje wel zodanig maken dat je rekening houdt met die L1 invoeding van de buren. Jij kan namelijk hun zonnestroom ook gebruiken, daar zit ook geen verdere beveiliging op.
Die L1 PV installatie is ook bij mij, niet bij de buren. Die zit achter een C16'tje.
In de kast die je op de foto's laat zien?! Dus achter een 2- polige aardlekschakelaar?zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:33:
[...]
Mooi, nou het wás gewoon een kookgroep van 3 losse groepen met een brug.
Sorry maar dan mag je die elektricien echt terug naar school sturen.
Dit is de geüpdate kastXander schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:00:
[...]
In de kast die je op de foto's laat zien?! Dus achter een 2- polige aardlekschakelaar?
Sorry maar dan mag je die elektricien echt terug naar school sturen.
Behalve de normale groepen en de hoofdschakelaar is die volledig opnieuw ingericht door de elektricien. Dus er zát een complete kookgroep in die verdeeld was over 3 fasen. Maar gezien de belasting is die nu anders gedaan.
De kast was voorheen anders, met een keurige 3 fase kookgroep achter een aardlek. En dit is prima correct zo, waarom zou dat niet kunnen. De kookplaat gebruikt 2 groepen, zoals voorgeschreven is vanuit de kookplaat zelf. Dit is exact hoe het in het boekje van die plaat staat, dus ik zie hier geen enkel probleem.Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:52:
[...]
Uhhhhhhhhh, hoe heeft dat dan ooit gezeten dan? Je hebt maar 1-fase aardlekschakelaars.... Daar kan dus nooit correct een 3-fase groep met aardlekbeveiliging gezeten hebben....
Maar goed, hoe leuk ook dat je een groep hebt kunnen besparen, correct is het dus niet, ook niet voor een 7kW kookplaat.
Het zit zo:Dat is of heel raar of ik moet "hoofdzekering" (= afzekering van de netbeheerder voor de meter) lezen waar je "hoofdschakelaar" (= onderdeel van je meterkast na de meter) schrijft.
Hoofdaansluiting 3x25a voorzien van slimme meter + daar boven de hoofdschakelaar.
Kabel naar mijn meterkast (dé meterkast waar ik het over heb) die al beschreven is 3x25a voeding komt daarin. Mijn meterkast heeft een hoofdschakelaar.
L1 lust door als voeding naar de meterkast van de buren, die hangen dus op L1, in die meterkast zit ook een aparte tussenmeter in die het verbruik bijhoud van de buren. Deze meterkast heeft ook een hoofdschakelaar.
Het is beide koop.Oef, dit klinkt gewoon als een clusterfuck. Dat moet je gewoon echt niet willen. En dan voldoet je meterkast echt voor geen sikkepit...
Is het huur? Of verhuur jij aan je bovenburen? Geen eigen nuts aansluiting hebben lijkt me voor kook erg raar en maakt zaken juridisch gezien denk ik ook een nachtmerrie. En dan heb ik het nog niet eens over de situatie als salderen gaat verdwijnen....
Voor mij is het juist erg interessant! Want, ik wek met mijn PV installaties stroom op, die stroom wordt intern in het huisnet verbruikt. Dat kan door mijzelf zijn, of de buren. Bij de buren zit een tussenmeter, die houdt bij wat ze verbruiken. Of er nu door de energiemaatschappij gesaldeerd wordt of niet, die buren betalen aan het einde van de rit gewoon wat die meter aangeeft. En alles wat ik opwek en wat zij verbruiken, daarvoor betalen het reguliere tarief aan mij!
Dus stel dat het teruglevertarief 50% van 70 cent is, dus 35 cent. Dan is het voor mij veel gunstiger als mijn buren de zonneenergie verbruiken die ik opwek, want ik vang daar 70 cent voor. Immers ik hoeft de energie die zij verbruiken niet in te kopen. Dat is voor mij dubbel kassa. Want ik lever het overschot terug, dat wordt nu nog gesaldeerd. Maar het verbruik van de buren wordt als het even meezit direct opgewekt door mijn PV installatie en ze betalen de volle mep daarvoor.
En ja, het is ruk, ja het irritant en noem maar op, dat de bovenburen een submeterkast achter de hoofdaansluiting en naast die van mij hebben zitten. Maar dit is hoe het is, en hoe het blijft! Dus opmerkingen dat het anders moet, daar hebben we dus niks aan. Ik zou het ook anders willen maar dat gáát dus niet. Die elektricien is het hier ook niet mee eens, maar dit is hoe is. Zonder ongeveer 6k te betalen aan de netbeheerder én een aannemer is dit niet te veranderen en de netbeheerder heeft hier zelfs op afgetekend destijds. Beide begaande grond appartementen hebben dit, en beiden leveren ze energie, water, CAI en internet aan de bovenburen. Daarover zijn ook gewoon afspraken onderling die ook op papier staan. Einde die discussie dus.
[ Voor 58% gewijzigd door zwahiel op 23-09-2022 12:29 ]
Topic gelezen?zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:06:
De kast was voorheen anders, met een keurige 3 fase kookgroep achter een aardlek. En dit is prima correct zo, waarom zou dat niet kunnen. De kookplaat gebruikt 2 groepen, zoals voorgeschreven is vanuit de kookplaat zelf. Dit is exact hoe het in het boekje van die plaat staat, dus ik zie hier geen enkel probleem.
TL;DR; 7kW > 5,75kW (= 25A x 230V) => enkel apparaat wat meer kan trekken dan de afzekering = niet toegestaan.
En hele geheel wordt dus alleen maar erger doordat je dus een aansluiting deelt. Met naar all-electric gaan is 3x25A al niet zo veel voor een huis, laat staan twee!
Nu wel, na salderen toch heeeeeeeel stuk minder. Want dan blijft het salderen voor je buren overeind maar voor jou niet. Zei mogen nachtverbruik dus nog steeds lekker wegstrepen tegen dagopwek.Voor mij is het juist erg interessant! Want, ik wek met mijn PV installaties stroom op, die stroom wordt intern in het huisnet verbruikt. Dat kan door mijzelf zijn, of de buren. Bij de buren zit een tussenmeter, die houdt bij wat ze verbruiken. Of er nu door de energiemaatschappij gesaldeerd wordt of niet, die buren betalen aan het einde van de rit gewoon wat die meter aangeeft. En alles wat ik opwek en wat zij verbruiken, daarvoor betalen het reguliere tarief aan mij!
En het wordt helemaal leuk als we naar het bandbreedte model gaan, dan betaal jij er alleen voor.
Het lijkt me dus een zwaar onwenselijke situatie. Sterker nog, als dit niet in het koopcontract van de bovenburen staat lijkt me dit een zwaar gebrek...
Tja, als je dan toch al niet aan de normen wilt voldoen dan hoef je je hier natuurlijk ook geen zorgen over te maken...En ja, het is ruk, ja het irritant en noem maar op, dat de bovenburen een submeterkast achter de hoofdaansluiting en naast die van mij hebben zitten. Maar dit is hoe het is, en hoe het blijft!
Om daar nog even op terug te komen: Dit document van ABB vat alles wel samen. Zoals al gezegd krijg jij met 25A+12A geen problemen.zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:53:
Mijn elektriciën belde me gisteren op en ik lees er allerlei tegenstrijdige dingen over en twijfel nu.
NPR5310:2017 beschrijft het zelfs al.blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:22:
[...]
De beste man had beter zijn huiswerk mogen doen toen hij de meterkast in juni ging plaatsen, want deze kennis is al vanaf 2019 beschikbaar.
Die aardlekautomaat voor de PV hoort te zijn afgetakt voor die aardlekschakelaar, niet erna. Neem eigenlijk aan dat dit ook zo is gedaan en dat we nu alleen een spraakverwarring hebben.zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:16:
Gele groep is kookgroep 2 groepen, de inductieplaat is 7200w. Die ene groep is leeg die er nu nog inzit. Maar de PV groep zit dus op diezelfde fase achter die aardlek van 40A.
Je wekte de indruk dat alleen de 3-voudige brug was verwijderd en dat de rest hetzelfde was.zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:06:
[...]
Dit is de geüpdate kast
Behalve de normale groepen en de hoofdschakelaar is die volledig opnieuw ingericht door de elektricien. Dus er zát een complete kookgroep in die verdeeld was over 3 fasen. Maar gezien de belasting is die nu anders gedaan.
Je hebt nu een (7,4kW?) kookplaat waarvan je maximaal 5,75kW kunt gebruiken, het ding zit namelijk achter een 25A hoofdzekering. Dit zal het boekje van de plaat toch niet beschrijven lijkt me.De kast was voorheen anders, met een keurige 3 fase kookgroep achter een aardlek. En dit is prima correct zo, waarom zou dat niet kunnen. De kookplaat gebruikt 2 groepen, zoals voorgeschreven is vanuit de kookplaat zelf. Dit is exact hoe het in het boekje van die plaat staat, dus ik zie hier geen enkel probleem.
Vooral ruk dat je buren nu geen keuze hebben in energieleverancier. Misschien hadden ze net voor de energiecrisis wel een 3-jarig contract willen afsluiten, maar nu hebben ze het maar te doen met de keuzes die jij maakt.Bij de buren zit een tussenmeter, die houdt bij wat ze verbruiken.
En met de wisselende tarieven van tegenwoordig red je het ook niet meer met eens per jaar aflezen en verrekenen, je zou minimaal bij iedere tariefwijziging de stand moeten weten.
Eigenlijk mag je een meter zonder MID keurmerk niet gebruiken voor verrekening he.zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:33:
Vandaag komt mijn Shelly 3em binnen zodat dat ook automagisch gaat straks.
Jup, maar over die kookgroep ging de vraag nietSeptillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:48:
[...]
Topic gelezen?
TL;DR; 7kW > 5,75kW (= 25A x 230V) => enkel apparaat wat meer kan trekken dan de afzekering = niet toegestaan.
Eens hoor, gelukkig zitten de bovenburen nog steeds op gas, en ben ik juist meer naar elektrisch aan het bewegen, ook omdat ooit toch eens die aansluitingen apart zouden moeten worden. Maar nu dus nog niet.En hele geheel wordt dus alleen maar erger doordat je dus een aansluiting deelt. Met naar all-electric gaan is 3x25A al niet zo veel voor een huis, laat staan twee!
Het staat dus wel in het koopcontract. En geloof mij, het liefste willen we alle 4 dat we een aparte aansluiting hebben. Maar dat blijkt zo ongeveer onmogelijk te zijn. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Stedin. We zijn hier al jaren mee bezig met ze. Het staat in de splitsingsakte dat ieder appartement zijn eigen aansluiting heeft, maar dit is nooit uitgevoerd. Juridisch is dit al een strijd die al sinds 2017 bezig is waarmee we steeds bakzeil halen. En Stedin vindt dat dit zoals het nu is voldoet en goed is.Nu wel, na salderen toch heeeeeeeel stuk minder. Want dan blijft het salderen voor je buren overeind maar voor jou niet. Zei mogen nachtverbruik dus nog steeds lekker wegstrepen tegen dagopwek.
En het wordt helemaal leuk als we naar het bandbreedte model gaan, dan betaal jij er alleen voor.
Het lijkt me dus een zwaar onwenselijke situatie. Sterker nog, als dit niet in het koopcontract van de bovenburen staat lijkt me dit een zwaar gebrek...
En tegen de tijd dat salderen eraf is, is de PV installatie al terugverdient.
Ik huur een gerenommeerd bedrijf in, die heeft dit gedaan. Dus ik ga er vanuit als consument dat die lui dan weten wat ze doen. Zij hebben die kookgroep zo aangelegd, niet ik. Die elektricien haalde zijn schouders op hoe het eerst was, want toen hingen er 5 groepen op één aardlek. En hing er één 4p aardlek voor alle groepen. Dus het was al een dik zooitje toen, maar goed het was volgens mij (voor mijn tijd) aangelegd door een stel Polen die ingehuurd waren. Hij heeft dit er toen van gemaakt en volgens de aftekening was dit verder nen1010.Tja, als je dan toch al niet aan de normen wilt voldoen dan hoef je je hier natuurlijk ook geen zorgen over te maken...
Het is een 7,4kW plaat die op 2 losse groepen aan kunt sluiten op één fase. Je kunt hem ook op 3 fase aansluiten. Maar dat heb ik niet nodig. Er wás echter een 3f kabel getrokken voor de vorige kookplaat. Maar in praktijk gebruik ik geen boosters en andere toeters en bellen en volgens het bedrijf dat toen kwam kijken was het beter om m zo te doen om de last over de verschillende fasen beter te verdelen gezien het feit dat er nog een bovenwoning op één van die fasen zit. Ze vonden het dan handiger om die op plaat op 1 fase te zetten met 2 groepen. En die fase enkel voor die plaat te gebruiken.Xander schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:57:
[...]
Om daar nog even op terug te komen: Dit document van ABB vat alles wel samen. Zoals al gezegd krijg jij met 25A+12A geen problemen.
[...]
NPR5310:2017 beschrijft het zelfs al.
[...]
Die aardlekautomaat voor de PV hoort te zijn afgetakt voor die aardlekschakelaar, niet erna. Neem eigenlijk aan dat dit ook zo is gedaan en dat we nu alleen een spraakverwarring hebben.
[...]
Je wekte de indruk dat alleen de 3-voudige brug was verwijderd en dat de rest hetzelfde was.Dat zou gewoon echt fout zijn, je kunt dan stromen tot 25A door de nul krijgen en dan fikt de Perilex contactdoos waarschijnlijk weg...
[...]
Je hebt nu een (7,4kW?) kookplaat waarvan je maximaal 5,75kW kunt gebruiken, het ding zit namelijk achter een 25A hoofdzekering. Dit zal het boekje van de plaat toch niet beschrijven lijkt me.
We kiezen de leverancier samen, we hebben heel erg goed contact en het e.e.a. staat ook gewoon keurig op papier hiervoor. Ons contract liep dus midden tijdens de crisis af en daarom zitten we nu variabel. In de periode daarvoor hebben we wel echt maximaal geprofiteerd van super lage prijzen. Maar ja idd ze hebben geen keuze, net als het internet en het water, ook niet. Enige voordeel is dat je een keer vastrecht betaald op deze manier.Vooral ruk dat je buren nu geen keuze hebben in energieleverancier. Misschien hadden ze net voor de energiecrisis wel een 3-jarig contract willen afsluiten, maar nu hebben ze het maar te doen met de keuzes die jij maakt.
En met de wisselende tarieven van tegenwoordig red je het ook niet meer met eens per jaar aflezen en verrekenen, je zou minimaal bij iedere tariefwijziging de stand moeten weten.
Die zit dus aan de buren hun kant. Maar ja die doet alleen totalen, heb ik nu met die tarieven niks aan.Eigenlijk mag je een meter zonder MID keurmerk niet gebruiken voor verrekening he.
Die shelly gaat enkel het maandverbruik meten zodat ik niet elke maand fysiek naar die meter toe hoef om te kijken waar dit op staat.
Ze hebben ook een gas tussenmeter boven hangen, die ik nu elke maand moet bekijken bijvoorbeeld. Daarvoor moeten we ook nog iets verzinnen.
Deze hele ellende komt omdat dit voorheen één huis was. Hierin heeft ooit een hennepkwekerij gezeten waarbij de complete elektra naar zijn gootje is geholpen. Alles is in 2010 vernieuwd daardoor. Maar Stedin weigert te accepteren dat twee enkele huizen gesplitst zijn. Omdat in de splitsingsakte en de vergunning staat dát die al gesplitst zijn. Ja dat klopt, 2 woningen, maar het zijn er destijds 4 geworden. Maar breng ze dat maar eens aan het verstand. Een gebed zonder einde.

[ Voor 42% gewijzigd door zwahiel op 23-09-2022 13:07 ]
Ow, ik snap best dat dit inderdaad niet simpel in orde te maken is. En snap ook dat je dit niet op korte termijn gaat aanpassen. Maar zoals gezegd, qua PV aanslutiing in je meterkast is het niet onveilig. Hoogstens dus onwenselijk als de PV achter de aardlek zit en dat hij maar 30mA is. Maar voor de rest moet je niet de illusie hebben dat de installatie klopt volgens de NEN.
Kabel naar de bovenburen is hopelijk op zijn minst wel 6qmm ofzo?
Er wordt geklaagd over dat PV boeren er een zooitje van maken (en dat ontken in ook niet) en dat er meer regels voor moeten komen dat dit door elektriciens gedaan moet worden. Maar die blijken er keer op keer dus hetzelfde zooitje van te maken...
[edit]Overigens zie ik nu pas de werkschakelaar. Nu weet ik niet hoe dat zit met micro-omvormers en werkschakelaar. Maar hem zo direct naast je meterkast hebben lijkt me redelijk nutteloos
Je bedoelt dezelfde prutser die je nu voor niets opbelt?zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:58:
Ik huur een gerenommeerd bedrijf in, die heeft dit gedaan.

Er wordt geklaagd over dat PV boeren er een zooitje van maken (en dat ontken in ook niet) en dat er meer regels voor moeten komen dat dit door elektriciens gedaan moet worden. Maar die blijken er keer op keer dus hetzelfde zooitje van te maken...
[edit]Overigens zie ik nu pas de werkschakelaar. Nu weet ik niet hoe dat zit met micro-omvormers en werkschakelaar. Maar hem zo direct naast je meterkast hebben lijkt me redelijk nutteloos
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 23-09-2022 13:18 ]
Schrale troost, want je krijgt ook maar één keer teruggave energiebelasting.zwahiel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:58:
Enige voordeel is dat je een keer vastrecht betaald op deze manier.
Een 1x40A of 3x25A aansluiting in een woning kost je niets, je krijg er geld bij. De teruggave energiebelasting (nu €785 volgens mij?) is veel hoger dan het vastrecht.
Geen idee, denk 't wel. Ik heb daar nog niet echt naar gekeken. Neem aan van wel ja.Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:08:
Ow, ik snap best dat dit inderdaad niet simpel in orde te maken is. En snap ook dat je dit niet op korte termijn gaat aanpassen. Maar zoals gezegd, qua PV aanslutiing in je meterkast is het niet onveilig. Hoogstens dus onwenselijk als de PV achter de aardlek zit en dat hij maar 30mA is. Maar voor de rest moet je niet de illusie hebben dat de installatie klopt volgens de NEN.
Jawel hij mag boven of beneden. Maar eigenlijk kun je de automaat ook omzetten. Alleen kun je die niet op slot doen, zo'n lastverdeler wel.[edit]Overigens zie ik nu pas de werkschakelaar. Nu weet ik niet hoe dat zit met micro-omvormers en werkschakelaar. Maar hem zo direct naast je meterkast hebben lijkt me redelijk nutteloos
Bij micro omvormers komt er gewoon 240 van het dak af. Anders dan reguliere omvormers waar DC spanning je huis in komt, is het hier, geen stroom geen opstartende micro omvormer. Door de plaatsing van de meterkast (en de andere hoofdmeterkast dus) was er weinig ruimte over om dat ding ergens anders behalve op het dak te monteren.
Je moet die schakeling vast kunnen zetten zonder dat iemand m weer aan kan zetten.
Vertel dan even tegen Stedin dat dit 4 woningen zijn en geen 2, want dat weigeren ze te snappen. Dat en dat de aanvoer hier blijkbaar nogal moeilijk is in het pand zelf.Xander schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:21:
[...]
Schrale troost, want je krijgt ook maar één keer teruggave energiebelasting.
Een 1x40A of 3x25A aansluiting in een woning kost je niets, je krijg er geld bij. De teruggave energiebelasting (nu €785 volgens mij?) is veel hoger dan het vastrecht.
in principe is de kast van de buren al voorbereid op een eigen aansluiting, alleen gas is nog een ding blijkbaar. Maar ja, Stedin wil er niet aan dus ja.
[ Voor 19% gewijzigd door zwahiel op 23-09-2022 13:40 ]
@zwahiel Op zich is er geen verschil tussen micro of niet afgezien van dat je inverters onder de panelen liggen. Bedoel, mijn omvormer hangt direct onder het dak. Maar was meer even gedachtekronkel hoe dat dan zit qua AC (hangt bij mij naast de omvormer) en DC (op de omvormer) schakelaar. Want op zich zijn er ook LOTO voor automaten.
Tijd voor rechtsbijstand (tegen die tijd)?
Ik lees hier steeds de waarde van (hoofd) schakelaars en aardlek schakelaars.
Maar zijn die waarden niet de maximale waarden waarbij de schakelaar/beveiliging NIET stuk gaat (vonken tussen de contacten e.d.) bij het (af)schakelen?
Dus niet dat als je een hoofdschakelaar hebt van 40A, dat-ie in rook opgaat als je er 60A doorheen jaagt?
Die dingen hebben immers een (bijna) verwaarloosbare interne weerstand zodat dat m.i. toch ècht niet heet gaat worden (en dus gaat roken).
Maar zijn die waarden niet de maximale waarden waarbij de schakelaar/beveiliging NIET stuk gaat (vonken tussen de contacten e.d.) bij het (af)schakelen?
Dus niet dat als je een hoofdschakelaar hebt van 40A, dat-ie in rook opgaat als je er 60A doorheen jaagt?
Die dingen hebben immers een (bijna) verwaarloosbare interne weerstand zodat dat m.i. toch ècht niet heet gaat worden (en dus gaat roken).
In principe heb je natuurlijk geen DC, behalve in mijn geval 2 panelen DC direct in de inverter. Normaliter schakel je de DC stroom uit zodat je geen stroom van je panelen krijgt. Dat heb je nu hier niet.Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:11:
@zwahiel Op zich is er geen verschil tussen micro of niet afgezien van dat je inverters onder de panelen liggen. Bedoel, mijn omvormer hangt direct onder het dak. Maar was meer even gedachtekronkel hoe dat dan zit qua AC (hangt bij mij naast de omvormer) en DC (op de omvormer) schakelaar. Want op zich zijn er ook LOTO voor automaten.
Normaal gesproken zit er op een vast apparaat enige vorm van lastschakeling om het aan en uit te kunnen zetten. Dat is die schakelaar die ik hier heb.
Bedoel een airco kun je ook gewoon op de groep uitzetten, maar toch is een lastschakelaar verplicht. Deze zit alleen op een plekje wel heel dichtbij ja.
Ja rechtsbijstand..... Een advocaat heeft hier al eens naar gekeken, vandaar dat ik de kosten weet. En er is toen besloten om er niets mee te doen gezien die gigantische kosten die het met zich meebrengt. En ook al zouden we iets aan doen, dan is het maar de vraag of Stedin dan nu wél mee wil werken. Gezien de administratieve rompslomp zie ik het nog voor me dat we helemaal geen energie meer hebben en weken in de kou zitten daardoor. No thanks!
@LooneyTunes Tuurlijk zal dat hij het afschakelen zijn. Maar dat afschakelen moet onafhankelijk van de load erdoor wel altijd kunnen gebeuren. Dus het is niet relevant dat je aardlekschakelaar niet warm wordt als er 60A doorheen gaat, je wil dan nog steeds dat hij uitschakelt (zonder de boel in de hens te zetten) als jij op dat moment per ongeluk de fase aanraakt.
@zwahiel Volgens mij hebben netbeheerder nog steeds aansluitplicht... Staat wel los van de kosten natuurlijk. Die zullen wel zo hoog zijn omdat ze de huidige kabel te zwak achten voor >40A.
Dat afschakelen zal wel gebeuren, maar hoe lang-ie dat volhoud is dan beperkt.Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:24:
@LooneyTunes Tuurlijk zal dat hij het afschakelen zijn. Maar dat afschakelen moet onafhankelijk van de load erdoor wel altijd kunnen gebeuren.
Wat ik er eerder mee bedoelde te zeggen is dat de fabrikant de juiste werking garandeert tot de opgegeven stroom. (uiteraard zal ergens in specificaties het aantal schakelingen staan).
Bij hogere belasting zal het waarschijnlijk nog steeds werken, maar minder vaak zodat je het schakelende element eerder moet vervangen.
@LooneyTunes Nouwja, dan kom je dus in de wereld van "waarschijnlijk" en die is niets waard als het om beveiliging gaat. Een fabrikant gaat je dan ook geen enkele garantie meer geven. Contacten kunnen zich immers ook gewoon vastlassen.
En als het al alleen snelle slijtage oplevert zal een consument dat al helemaal niet zien. En dan mag je hopen dat de boel faalt op een manier zonder spanning ipv vastgelast.
En bij een aardlekschakelaar heb je zelfs nog dat deze dan volledig gesatureerd kan zijn en dus überhaupt niet meer correct de lekstroom kan zien.
En als het al alleen snelle slijtage oplevert zal een consument dat al helemaal niet zien. En dan mag je hopen dat de boel faalt op een manier zonder spanning ipv vastgelast.
En bij een aardlekschakelaar heb je zelfs nog dat deze dan volledig gesatureerd kan zijn en dus überhaupt niet meer correct de lekstroom kan zien.
[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 23-09-2022 14:53 ]
Tja, heel simpel: Daar is het niet op getest, dus je mag het niet toepassen voor stromen groter dan 40A.LooneyTunes schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:19:
Maar het zal inderdaad niet direct in rook opgaan.
Bij een vriend van mij willen we een groep bijplaatsen voor de airco units. Momenteel heeft hij vier Alamat's zitten. Mag ik daar gewoon een 5e bijmaken? Normaal gesproken mogen er maar vier groepen achter één ALS zitten, maar hoe zit dit als je alleen maar Alamat's hebt?
Zijn meterkast ziet er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/7wdYu9BAx31zmCW1PhuSyu5F.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder past er volgens mij geen nieuw spul meer bij, dus zou een los kastje uitkomst bieden, of zie ik dat verkeerd?
Naar mijn idee heb je dan dus het volgende nodig:
Eaton aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA en eventueel een losse kast. Klopt dat?
Zijn meterkast ziet er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/7wdYu9BAx31zmCW1PhuSyu5F.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder past er volgens mij geen nieuw spul meer bij, dus zou een los kastje uitkomst bieden, of zie ik dat verkeerd?
Naar mijn idee heb je dan dus het volgende nodig:
Eaton aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA en eventueel een losse kast. Klopt dat?
Dat is gewoon waar, van gewone bewoners hoeft heen vakkennis te worden verwacht.Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:24:
@LooneyTunes Tuurlijk zal dat hij het afschakelen zijn. Maar dat afschakelen moet onafhankelijk van de load erdoor wel altijd kunnen gebeuren.
Maar misschien relevant, vaklui schakelen bij grote vermogens wel altijd eerst alle groepen uit en daarna pas de hoofdschakelaar omdat die meestal niet een vermogensschakelaar is maar slechts een scheider, met derhalve een vrij traag schakelmoment. Een vermogensschakelaar heeft daarentegen altijd vonkbluskamers tussen de contacten die overspringen van een vonk voorkomen en een snel schakelmoment. En met inschakelen de omgekeerde volgorde, eerst de hoofdschakelaar, daarna één voor één de groepen.
Dan zit er maar "1 groep achter iedere aardlekschakelaar" he.rens-br schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:52:
Normaal gesproken mogen er maar vier groepen achter één ALS zitten, maar hoe zit dit als je alleen maar Alamat's hebt?
Die kast zal toch zeker wel gewoon 12 modules breed zijn? Dan past er precies nog één zo'n aardlekautomaat bij. Het oogt wel smal, ja. Meten is weten.Zijn meterkast ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]
Ja, prima.Naar mijn idee heb je dan dus het volgende nodig:
Je moet natuurlijk wel even nadenken hoe je het ding aansluit. Mogelijk zitten de huidige automaten op een kamrail, of het zit misschien wel met draad doorverbonden. Je zult nog wat klein materiaal nodig hebben.
Er werden ook al aardlekschakelaars genoemd. Leek of niet, je hebt niet altijd invloed op wanneer deze uitschakelen.Techneut schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:56:
[...]
Dat is gewoon waar, van gewone bewoners hoeft heen vakkennis te worden verwacht.
Maar misschien relevant, vaklui schakelen bij grote vermogens wel altijd eerst alle groepen uit en daarna pas de hoofdschakelaar
Hoofdschakelaars zoals je die aantreft in de gemiddelde huisinstallaties zijn lastscheiders, die mag je dus wel onder nominale belasting bedienen. Ze kunnen alleen geen kortsluiting in- of uitschakelen, wat een vermogensschakelaar wel kan.omdat die meestal niet een vermogensschakelaar is maar slechts een scheider, met derhalve een vrij traag schakelmoment. Een vermogensschakelaar heeft daarentegen altijd vonkbluskamers tussen de contacten die overspringen van een vonk voorkomen en een snel schakelmoment. En met inschakelen de omgekeerde volgorde, eerst de hoofdschakelaar, daarna één voor één de groepen.
Xander,Xander schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:10:
[...]
Er werden ook al aardlekschakelaars genoemd. Leek of niet, je hebt niet altijd invloed op wanneer deze uitschakelen.
[...]
Hoofdschakelaars zoals je die aantreft in de gemiddelde huisinstallaties zijn lastscheiders, die mag je dus wel onder nominale belasting bedienen. Ze kunnen alleen geen kortsluiting in- of uitschakelen, wat een vermogensschakelaar wel kan.
Uiteraard helemaal waar wat je zegt. Maar aardlekschakelaars kunnen toch net als installatieautomaten sowieso hoge stromen afschakelen, zijn die hier dan nog volgens jou relevant?
Mijn bijdrage wat betreft die schakelvolgorde is alleen bedoeld als zijdelingse informatie over grote vermogens in bedrijfsinstallaties en wat ik daar waarnam.
Oke, mijn groepenkast moest er ook aan geloven. Het was een bij elkaar geraapt zooitje, maar goed, zo kochten we het huis is 2015.
Zo was het:
:strip_exif()/f/image/jR50dY8SsGFarPfgQlvlauFn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Lck7fhuctPXWdH0xl6YYCkN.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een ochtendje klussen was dit het resultaat:
:strip_exif()/f/image/EiZsdzwTPY8ymBpSmUmIRUOQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cfYzUqxxgmVWXlmgrlDyrIeY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JOEBnYceKTYldt09qYuSxlkb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YA8wcHzdGtdryo8Wshwt9Di8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VTujiUN64kjXU0mfFCsHbqVn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit zelf even met de buisinvoer voor de kast rechts onder. Dit is 1 x 19mm en de rest is 16mm. Ik heb hiervoor bij de gamma buisklemmen vekocht, maar dit komt niet helemaal mooi uit. Is er een officiele buisklem van Aeron die precies overeenkomt met de buisinvoer in de kast?
Oh ja, en er moet nog een mooi wit plafond in. Daarop wil ik nog noodverlichting plaatsen en een rookmelder.
Rechts onderin had ik tijdelijk een 16a hager automaatje geplaatst wegens leveringsproblemen. Deze is later vervangen door een 20a automaattje met 300ma selectieve aardlek. Hierop zit een onderverdeler in de schuur met zonnepanelen.
Het achterwandje was niet al te mooi. Er is ooit lekkage geweest lijkt het. Heb dese geschuurd en opnieuw wit gemaakt en ziet er weer prima uit.
Als er opmerkingen/tips/verbeteringen zijn dan hoor ik het wel.
Zo was het:
:strip_exif()/f/image/jR50dY8SsGFarPfgQlvlauFn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Lck7fhuctPXWdH0xl6YYCkN.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een ochtendje klussen was dit het resultaat:
:strip_exif()/f/image/EiZsdzwTPY8ymBpSmUmIRUOQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cfYzUqxxgmVWXlmgrlDyrIeY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JOEBnYceKTYldt09qYuSxlkb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YA8wcHzdGtdryo8Wshwt9Di8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VTujiUN64kjXU0mfFCsHbqVn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit zelf even met de buisinvoer voor de kast rechts onder. Dit is 1 x 19mm en de rest is 16mm. Ik heb hiervoor bij de gamma buisklemmen vekocht, maar dit komt niet helemaal mooi uit. Is er een officiele buisklem van Aeron die precies overeenkomt met de buisinvoer in de kast?
Oh ja, en er moet nog een mooi wit plafond in. Daarop wil ik nog noodverlichting plaatsen en een rookmelder.
Rechts onderin had ik tijdelijk een 16a hager automaatje geplaatst wegens leveringsproblemen. Deze is later vervangen door een 20a automaattje met 300ma selectieve aardlek. Hierop zit een onderverdeler in de schuur met zonnepanelen.
Het achterwandje was niet al te mooi. Er is ooit lekkage geweest lijkt het. Heb dese geschuurd en opnieuw wit gemaakt en ziet er weer prima uit.
Als er opmerkingen/tips/verbeteringen zijn dan hoor ik het wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 23-09-2022 21:47 ]
Ik vind het netjes gedaan, rijgklemmen waar nodig, A-merk spul gebruikt.
Is deze zadelstrook iets voor je?
https://www.sandervunderi...eem-55-groepenkasten.html
Is deze zadelstrook iets voor je?
https://www.sandervunderi...eem-55-groepenkasten.html
Oeps, ik moet beter kijken
[ Voor 81% gewijzigd door FatalError op 24-09-2022 08:41 ]
If it ain't broken, tweak it!
Ik heb een paar jaar terug een woning uit 1970 gekocht die was opgerold as plantage en waar ik praktisch alle elektra opnieuw heb aangelegd. Aankomend jaar sluit ik een omvormer en een warmtepomp aan.
Om aan de vermogensvraag te voldoen heb ik een aanpassing van mijn elektraplan nodig. Ik kom op de begane grond net wat ruimte tekort in mijn groepenkast van 3x12 voor extra groepen en kan in de meterkast geen 3x24 groepenkast kwijt (wat ook wat overkill is).
Ik heb echter al wel vijf aders 2,5mm² naar een technische ruimte boven lopen waar de warmtepomp en omvormer voor de zonnepanelen komen te staan en hangen. Ik overweeg boven een tweede groepenkast te hangen met de volgende opstelling.
:strip_exif()/f/image/w4LQeUuTfsA9g57w0NsfLBOs.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige dat ik denk moet veranderen in de groepenkast beneden is het plaatsen van een C20 krachtgroep ofwel 3P+N installatieautomaat die 4 aders + aarde over 8 meter naar boven aansluit op een nieuwe groepenkast. In de nieuwe groepenkast boven voor het gemak weer een vierpolige hoofdschakelaar met daarachter één B16 300mA aardlekautomaat om de omvomer aan te sluiten en één C16 30mA aardlekautomaat om de warmtepomp aan te sluiten.
Voor de omvormer niet 30mA omdat soms een capacitieve lekstroom in de zonnepanelen ontstaat die te dicht in de buurt van de 30mA zou kunnen komen. Voor de warmtepomp een C16 omdat ik wil voorkomen dat ik bij een inschakelpiek van de max. 9A bijverwarming ik te dicht bij het maximum kom van de 5x nominaal van een B-karakteristiek. Hoe dat in de buurt van 80A kan komen weet ik niet, maar ik hoor dit regelmatig voorbij komen.
Ik weet dat ik met de stappen 16A - 20A - 25A formeel niet voldoen aan de selectiviteit van die ene krachtgroep, maar heb wel selectiviteit tussen mijn hoofdzekering en de aardlekautomaten van 16A.
Ik weet ook dat ik met de keuze van een C20 automaat ook regeltechnisch van 2,5mm² naar 4mm² zou moeten met de vijf aders van 8 meter tussen de beide groepenkasten, maar zal in de praktijk nooit meer dan 9A belasting hebben van de omvormer en/of warmtepomp. De vijf aders lopen vrij door 19mm PVC. Heeft iemand nog belangrijke aanvullingen op het elektraplan? Zou de noodzaak voor de C-karakteristiek onzin zijn?
Om aan de vermogensvraag te voldoen heb ik een aanpassing van mijn elektraplan nodig. Ik kom op de begane grond net wat ruimte tekort in mijn groepenkast van 3x12 voor extra groepen en kan in de meterkast geen 3x24 groepenkast kwijt (wat ook wat overkill is).
Ik heb echter al wel vijf aders 2,5mm² naar een technische ruimte boven lopen waar de warmtepomp en omvormer voor de zonnepanelen komen te staan en hangen. Ik overweeg boven een tweede groepenkast te hangen met de volgende opstelling.
:strip_exif()/f/image/w4LQeUuTfsA9g57w0NsfLBOs.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige dat ik denk moet veranderen in de groepenkast beneden is het plaatsen van een C20 krachtgroep ofwel 3P+N installatieautomaat die 4 aders + aarde over 8 meter naar boven aansluit op een nieuwe groepenkast. In de nieuwe groepenkast boven voor het gemak weer een vierpolige hoofdschakelaar met daarachter één B16 300mA aardlekautomaat om de omvomer aan te sluiten en één C16 30mA aardlekautomaat om de warmtepomp aan te sluiten.
Voor de omvormer niet 30mA omdat soms een capacitieve lekstroom in de zonnepanelen ontstaat die te dicht in de buurt van de 30mA zou kunnen komen. Voor de warmtepomp een C16 omdat ik wil voorkomen dat ik bij een inschakelpiek van de max. 9A bijverwarming ik te dicht bij het maximum kom van de 5x nominaal van een B-karakteristiek. Hoe dat in de buurt van 80A kan komen weet ik niet, maar ik hoor dit regelmatig voorbij komen.
Ik weet dat ik met de stappen 16A - 20A - 25A formeel niet voldoen aan de selectiviteit van die ene krachtgroep, maar heb wel selectiviteit tussen mijn hoofdzekering en de aardlekautomaten van 16A.
Ik weet ook dat ik met de keuze van een C20 automaat ook regeltechnisch van 2,5mm² naar 4mm² zou moeten met de vijf aders van 8 meter tussen de beide groepenkasten, maar zal in de praktijk nooit meer dan 9A belasting hebben van de omvormer en/of warmtepomp. De vijf aders lopen vrij door 19mm PVC. Heeft iemand nog belangrijke aanvullingen op het elektraplan? Zou de noodzaak voor de C-karakteristiek onzin zijn?
C-karakteristiek is niet nodig. Zowel een WP als een inverter hebben dat niet nodig. B voldoet prima.Westerterp schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:44:
Deze week is (in dit topic) nog uitgebreid aan de orde geweest dat 20A door 2.5mm² VD draad geen probleem is, zolang die PVC-buis maar niet in een geïsoleerde (HSB) muur zit. Als die buis gewoon in een gemetselde muur zit (of vrij in de lucht hangt) is die 20A afzekering geen probleem.
Verder is 2.5 mm² met een driefasen omvormer door de lage spanningsverhoging geen probleem. Voor een éénfase omvormer zou je de bedrading wat dikker moeten maken.
C is met moderne (woonhuis) apparatuur onzin.
Airco’s
Warmtepompen
Hebben geen hoge aanloopstromen meer.
Airco’s
Warmtepompen
Hebben geen hoge aanloopstromen meer.
We hebben hier wat last van het uitvallen van 1 vd aardlekautomaten.
Situatie is 3x25A
1x 40A hoofdschakelaar
Hierna:
2x 40A 4p aardlek (A & B )
1x 40A 2p aardlek (C)
1x C20 4p naar garage
1x B16 4p kookplaat
Achter de aardlekautomaten A&B zitten per stuk 4 groepen B16
Achter de aardlekautomaat C zit 1 loze B16
Achter automaat B zitten:
Droger, Quooker, oven & wasmachine
Jullie snappen wel al waarom dit sporadisch misgaat.
Voor nu kan ik even de quooker omzetten naar die loze B16 of wisselen met een kamer/WCD groep van aardlek A
Maar is het niet verstandiger om de aardlekschakelaars om te zetten naar 63A automaten?
Ik moet tzt toch m’n meterkast herzien ivm dat ik een SolarEdge Inline meter bij wil plaatsen tussen hoofdschakelaar & de rest.
Situatie is 3x25A
1x 40A hoofdschakelaar
Hierna:
2x 40A 4p aardlek (A & B )
1x 40A 2p aardlek (C)
1x C20 4p naar garage
1x B16 4p kookplaat
Achter de aardlekautomaten A&B zitten per stuk 4 groepen B16
Achter de aardlekautomaat C zit 1 loze B16
Achter automaat B zitten:
Voor nu kan ik even de quooker omzetten naar die loze B16 of wisselen met een kamer/WCD groep van aardlek A
Maar is het niet verstandiger om de aardlekschakelaars om te zetten naar 63A automaten?
Ik moet tzt toch m’n meterkast herzien ivm dat ik een SolarEdge Inline meter bij wil plaatsen tussen hoofdschakelaar & de rest.
:strip_exif()/f/image/2juXSEFM1mFEep5PTV7Mxazw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 24-09-2022 11:02 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
@Crazy- daarmee los je toch je aardlekprobleem niet op?
Er zitten teveel grote verbruikers achter dezelfde aardlekautomaat? Die als naar 63A brengen zal ervoor zorgen dat gewoon je fase eruit gaat klappen?
Je zou je quooker, droger en wasmachine idealiter willen verdelen over A, B en C en niet allemaal achter B.
Dat los je alleen op door extra kabels te trekken.
Je quooker naar de loze C zetten en wellicht een schakelaar tussen je droger en wasmachine zodat je die niet gelijktijdig kan gebruiken? Dan ben je er al vanaf maar je verdeling over de fases en aardlekautomaten moet dus gewoon beter.
Er zitten teveel grote verbruikers achter dezelfde aardlekautomaat? Die als naar 63A brengen zal ervoor zorgen dat gewoon je fase eruit gaat klappen?
Je zou je quooker, droger en wasmachine idealiter willen verdelen over A, B en C en niet allemaal achter B.
Je quooker naar de loze C zetten en wellicht een schakelaar tussen je droger en wasmachine zodat je die niet gelijktijdig kan gebruiken? Dan ben je er al vanaf maar je verdeling over de fases en aardlekautomaten moet dus gewoon beter.
[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 24-09-2022 11:12 ]
De 3 fase aardleks voor 1 fase groepen is volgens mij niet de manier. Beter je 3 fase aardleks vervangen door 3 stuks 1 fase varianten. Hier achter kun je dan 12 1 fase groepen kwijt. Houd de verdeling van je vermogen over de fases in het oog.
Ik voorzien geen meerwaarde om 63A aardleks te gaan gebruiken. Tenzij je beschrijving van je installatie niet volledig is.
En vervang de Elmark automaat door iets wat meer vertrouwen geeft.
Ik voorzien geen meerwaarde om 63A aardleks te gaan gebruiken. Tenzij je beschrijving van je installatie niet volledig is.
Dat is geen aardlekschakelaar maar een schakelaar.Crazy- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:01:
1x 40A 2p aardlek (C)
Die automaat daar achter zou ik op deze manier maar niet gebruiken. Geen aardlekbeveiliging en ook nog eens fase / nul verkeerd om aangesloten waardoor de fasedraad niet is beveiligd tegen kortsluiting of overbelasting, kortom je hebt op die groep geen enkele foutbescherming.
Nee eigenlijk snap ik dat niet. Als het allemaal op dezelfde groep zou zitten dan zou ik begrijpen dat deze uitschakelt door overbelasting, maar dat alles op dezelfde 30mA aardlekschakelaar zou gewoon goed moeten gaan, tenzij er iets mankeert aan één van die apparaten.Achter automaat B zitten:
Je hebt kans dat je er geen last meer van hebt als je ze over meer aardlekschakelaars verdeelt. Je hebt ook kans dat één van die aardlekschakelaars gewoon nog steeds af en toe tript omdat er daadwerkelijk iets mis is met één van de apparaten.
Het zou ook nog kunnen dat de aardlekschakelaar defect is en onterecht uitschakelt.
Doe dat laatste maar. De Quooker aansluiten op die loze B16 groep zonder aardlekbeveiliging lijkt me niet wijs, zeker niet als er mogelijk een aardfout in het apparaat zit.Voor nu kan ik even de quooker omzetten naar die loze B16 of wisselen met een kamer/WCD groep van aardlek A
Waarom? Dat heeft geen enkel nut. Het zijn 4-polige aardlekschakelaars met ten hoogste 2x 16A eindgroepen achter 1 pool dus meer dan 32A zal er nooit doorheen stromen.Maar is het niet verstandiger om de aardlekschakelaars om te zetten naar 63A automaten?
Is het wel een aardlekprobleem?GeeMoney schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:08:
@Crazy- daarmee los je toch je aardlekprobleem niet op?
Als ik goed reken - heeft die aardlek met 3 of 4 machines aan piek vermogens van 48A tot 64A en knalt er daarom uit?
Oeps, daar heb je een punt… gebruik hem niet. Snap echt niet dat ik zo gedaan heb! Stom stom ! Scherp. DankjeXander schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:20:
[...]
Dat is geen aardlekschakelaar maar een schakelaar.
Die automaat daar achter zou ik op deze manier maar niet gebruiken. Geen aardlekbeveiliging en ook nog eens fase / nul verkeerd om aangesloten waardoor de fasedraad niet is beveiligd tegen kortsluiting of overbelasting, kortom je hebt op die groep geen enkele foutbescherming.
Tja. Het gebeurt nooit totdat er een combinatie is van 3 of 4 apparaten. In geen enkele andere situatie. Daarom denk ik nog steeds overbelastingNee eigenlijk snap ik dat niet. Als het allemaal op dezelfde groep zou zitten dan zou ik begrijpen dat deze uitschakelt door overbelasting, maar dat alles op dezelfde 30mA aardlekschakelaar zou gewoon goed moeten gaan, tenzij er iets mankeert aan één van die apparaten.
Je hebt kans dat je er geen last meer van hebt als je ze over meer aardlekschakelaars verdeelt. Je hebt ook kans dat één van die aardlekschakelaars gewoon nog steeds af en toe tript omdat er daadwerkelijk iets mis is met één van de apparaten.
Het zou ook nog kunnen dat de aardlekschakelaar defect is en onterecht uitschakelt.
Quooker inderdaad nu verwisseld met groep 4 van de andere aardlekDoe dat laatste maar. De Quooker aansluiten op die loze B16 groep zonder aardlekbeveiliging lijkt me niet wijs, zeker niet als er mogelijk een aardfout in het apparaat zit.
[...]
Waarom? Dat heeft geen enkel nut. Het zijn 4-polige aardlekschakelaars met ten hoogste 2x 16A eindgroepen achter 1 pool dus meer dan 32A zal er nooit doorheen stromen.
Upgrade naar 63A is ook ivm de 10kW (3F) zonnepanelen installatie. Hiermee zou het mogelijk zijn om hogere stromen te krijgen
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 24-09-2022 11:38 ]
Tegenwoordig doen ze inderdaad weer per fase een aardlek met erachter groepen. Jaren terug (7mmax in dit geval) was het normaal om het zo te doen.jeronimo schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:18:
De 3 fase aardleks voor 1 fase groepen is volgens mij niet de manier. Beter je 3 fase aardleks vervangen door 3 stuks 1 fase varianten. Hier achter kun je dan 12 1 fase groepen kwijt. Houd de verdeling van je vermogen over de fases in het oog.
Die Elmark gaat weg 😋 puur voor de sier nu haha
Dat is niet hoe een aardlekschakelaar werkt. Deze schakelt niet uit op overbelasting, maar alleen op een lekstroom/verschilstroom.Crazy- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:21:
[...]
Is het wel een aardlekprobleem?
Als ik goed reken - heeft die aardlek met 3 of 4 machines aan piek vermogens van 48A tot 64A en knalt er daarom uit?
Bovendien is het een 3-fasen aardlekschakelaar, dus al zou deze uitschakelen bij 40A (wat hij dus niet doet) dan heb je het alsnog over 3x40A oftewel zo'n 27,6kW. Je hoofdzekering geeft het eerder op.
Dan veroorzaken die 3 of 4 apparaten samen dus meer dan 30mA* lekstroom. Dat hoort echt niet bij moderne toestellen.Crazy- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:31:
Tja. Het gebeurt nooit totdat er een combinatie is van 3 of 4 apparaten. In geen enkele andere situatie. Daarom denk ik nog steeds overbelasting
* Jaja, ik ga te kort door de bocht en afhankelijk van het soort lekstroom kan de schakelaar al vanaf 10,5mA of 15mA uitschakelen. Maar dan nog hoort het gewoon niet uit te schakelen...
[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 24-09-2022 11:39 ]
Hm. Dan gaat het spannend worden. (Ha leuke woordgrap)…Xander schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:38:
[...]
Dat is niet hoe een aardlekschakelaar werkt. Deze schakelt niet uit op overbelasting, maar alleen op een lekstroom/verschilstroom.
Bovendien is het een 3-fasen aardlekschakelaar, dus al zou deze uitschakelen bij 40A (wat hij dus niet doet) dan heb je het alsnog over 3x40A oftewel zo'n 27,6kW. Je hoofdzekering geeft het eerder op.
[...]
Dan veroorzaken die 3 of 4 apparaten samen dus meer dan 30mA lekstroom. Dat hoort echt niet bij moderne toestellen.
Wasmachine/droger zijn net vernieuwd; hadden het daarvoor ook al. quooker is paar maanden terug vervangen - oude hield er mee op.
Blijft bijna de oven alleen nog over …
Of de aardlekschakelaar is defect / spreekt onterecht aan. Of het probleem zit niet in een apparaat maar in een leiding. Of...Crazy- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:40:
[...]
Hm. Dan gaat het spannend worden. (Ha leuke woordgrap)…
Wasmachine/droger zijn net vernieuwd; hadden het daarvoor ook al. quooker is paar maanden terug vervangen - oude hield er mee op.
Blijft bijna de oven alleen nog over …
Naja je hebt al een eerste stap gemaakt om het probleem te lokaliseren.
Even afwachten maar, mocht dezelfde aardlekschakelaar blijven trippen een keer de Quooker en oven verwisselen, mocht de andere aardlekschakelaar trippen dan toch maar eens aandachtig naar de Quooker kijken.
Er zijn landen waar de hele woning achter één 30mA aardlekschakelaar zit.
Ja inderdaad; oké. Helder. Thanks voor de tips! Ik dacht dat een aardlek wel totaal geteld moest worden en ook bij overbelasting uitschakelt ; weer wat slimmer.Xander schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:44:
[...]
Of de aardlekschakelaar is defect / spreekt onterecht aan. Of het probleem zit niet in een apparaat maar in een leiding. Of...
Naja je hebt al een eerste stap gemaakt om het probleem te lokaliseren.Misschien ervaar je het nu wel helemaal niet meer, bijvoorbeeld als zowel de Quooker als de oven 10mA lekstroom zouden veroorzaken (wat in mijn ogen toch echt niet zou mogen).
Even afwachten maar, mocht dezelfde aardlekschakelaar blijven trippen een keer de Quooker en oven verwisselen, mocht de andere aardlekschakelaar trippen dan toch maar eens aandachtig naar de Quooker kijken.
Er zijn landen waar de hele woning achter één 30mA aardlekschakelaar zit.
Nu maar eerst de boel ombouwen vanaf HS ivm de SolarEdge Line meter. Nog ff een rot werkje 😇
We gaan het aankijken en hopen dat de boel blijft werken nu
Ik heb vanuit mijn meterkast een 5 aderige (2.5mm) krachtstroom kabel lopen naar mijn vrijstaande garage. Deze zit op een aparte groep. Nou zou ik op mijn garage graag zonnepanelen willen laten plaatsen en een laadplaal voor de auto... Gaat dat lukken met die ene kabel of moet ik dan een nieuwe trekken? Ik moet in de garage ook nog krachtstroom kunnen gebruiken, maar een nieuwe kabel trekken is nogal wat werk.
Ik hoop eigenlijk dat ik aan die kabel een nieuwe stoppenkast kan maken in de garage en daar dan met meerdere groepen de laadpaal, zonnepanelen en krachtstroom op aan kan sluiten.
Ik hoop eigenlijk dat ik aan die kabel een nieuwe stoppenkast kan maken in de garage en daar dan met meerdere groepen de laadpaal, zonnepanelen en krachtstroom op aan kan sluiten.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Ja, dat kan. En als je even de moeite had genomen om dit topic een stukje terug te lezen, dan had je de oplossing al vele malen voorbij zien komen...FireFoz schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:30:
Ik heb vanuit mijn meterkast een 5 aderige (2.5mm) krachtstroom kabel lopen naar mijn vrijstaande garage. Deze zit op een aparte groep. Nou zou ik op mijn garage graag zonnepanelen willen laten plaatsen en een laadplaal voor de auto... Gaat dat lukken met die ene kabel of moet ik dan een nieuwe trekken? Ik moet in de garage ook nog krachtstroom kunnen gebruiken, maar een nieuwe kabel trekken is nogal wat werk.
Het is (op de kookgroep na

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2022 13:23 ]
Vanmorgen mijn meterkast voorzien van een hoofdschakelaar en aardlekautomaten.
Alles werkt weer maar waarschijnlijk omdat ik een 3 fase + nul kamrail onder de aardlekautomaten heb zitten staan deze allemaal scheef.
Is daar een manier voor om ze netjes recht te krijgen?
Alles werkt weer maar waarschijnlijk omdat ik een 3 fase + nul kamrail onder de aardlekautomaten heb zitten staan deze allemaal scheef.
:strip_exif()/f/image/OP4WVknx1j20Vo8l0NL7OrXw.jpg?f=fotoalbum_small)
[ Voor 41% gewijzigd door Crxtreem op 24-09-2022 15:27 ]
Is de rail dan goed passend bij de Siemens. Omdat ze allemaal naar rechts overhellen vermoed ik ook dat dit komt door het misschien te stijf vast draaien. Automaat goed recht vast houden en dan de schroeven aandraaien op moment.Crxtreem schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:25:
[Afbeelding]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik weet niet of je ze van links naar rechts één voor één hebt vastgezet maar ik zou alles even losmaken en dan op een van de kamrails enkel de twee buitenste automaten en de middelste vastzetten en er daarbij voor zorgen dat alle aardlekautomaten netjes recht zitten. Als dat het geval is pas de rest vastzetten.Crxtreem schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:25:
[Afbeelding]
Helaas; alles klapte er op een moment weer uit… zoeken en zoeken dus.Crazy- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:47:
[...]
Ja inderdaad; oké. Helder. Thanks voor de tips! Ik dacht dat een aardlek wel totaal geteld moest worden en ook bij overbelasting uitschakelt ; weer wat slimmer.
Nu maar eerst de boel ombouwen vanaf HS ivm de SolarEdge Line meter. Nog ff een rot werkje 😇
We gaan het aankijken en hopen dat de boel blijft werken nu
Liep even naar de achtertuin zie ik daar een stopcontact half in de muur hangen
Vreemd… losgehaald, ivm de regen. Goede combinatie. Ha alles werkt weer!
Even later; m’n dochter gaat naar de badkamer “klik” -pats. Alles uit! Snotverdikkeme….
Daar maar eens neuzen.
Daar zit een dubbele doos met:
1x bruin aanvoer uit een pijpje links
1x pijpje naar boven met daarin:
2x schakeldraad naar lampen & spiegel
1x nul
1x aarde draad
Nul, aarde gaan naar de WCD naast de schakelaar, bruin doorgelust vanaf de schakelaar
Prima. Alles groepen uit & alleen die groep waar de badkamer op zit.
Lampen aan! Maar… 4x 230V LED led spots, echter branden maar amper - knipperen.
Spiegel lamp wil überhaupt niet aan gaan.
Lampen en spiegel losgehaald; alles weer goed.
Maar goed we willen licht in de duisternis. Losse lamp in de WCD: pats!
Combinatie alleen WCD of alleen lampen lost niks op.
Conclusie: daar gaat iets goed mis!
Vanaf de WCD/schakelaar doos lopen draden naar achter de spiegel, waar 2 dozen zitten.
Een daarvan zit de aarde draad op de badkamer aangesloten zit (leidingen?) en 1 doos zat de spiegel aangesloten met schakelaardraad.
Ander schakeldraad plafond loopt daar ook vermoedelijk naar boven; plafond afgestuct en daar liggen de lampen parallel aan elkaar met 2x1,5mm2 kabel
Maar hoe of waar de nul vandaan komt? Geen flauw idee…
Wat mij echter ook verbaasd: waarom knaller er 2 aardlekschakelaars er uit? Terwijl het probleem in 1 groep zit …
Ter info: de woning is van 2015; wij zijn 2de bewoners, vorige bewoner heeft alles laten doen - en zover ik heb kunnen oordelen is alles echt zeker netjes/correct uitgevoerd.
Ben even out of options behalve: plafond er uit slopen
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 24-09-2022 23:02 ]
Ja, je lijkt een veelgemaakte fout te maken door de omvormer van de PV-panelen met 2,5mm² aan te willen sluiten naar je meterkast. Bij goed zonnig weer lopen daar de grootste stromen en heb je de grootste spanningsval over die bedrading. Je loopt dan een grotere kans dat je omvormer afschakelt op overspanning en zo mis je opbrengst van je panelen, juist op het moment dat de opbrengst het hoogst is! Dit heb ik al vaker mis zien gaan.Westerterp schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:44:
[…]
[…] Heeft iemand nog belangrijke aanvullingen op het elektraplan?
Mijn advies is daarom om minstens 4mm² te gebruiken. Dan loop je veel minder kans op afschakelen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hier geldt hetzelfde als wat ik hierboven schreef. Jouw situatie is wellicht nog duidelijker, omdat je kabel ws langer is dan de hierboven beschreven kabel naar zolder.FireFoz schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:30:
Er is nog een tweede reden voor een dikkere kabel en dat is je laadpaal. Als je gaat laden gaat daar langere tijd (vele uren) een grote stroom doorheen. Daardoor krijg je verliezen onderweg en dat is zonde. Zelf heb ik de kabel naar mijn laadpaal in 6mm² uitgevoerd om de laadverliezen door de kabel te beperken, ondanks dat de totale kabellengte van meterkast naar laadpaal nog geen 15 meter is. De meerprijs van 6mm² ten opzichte van 4mm² was zo klein dat ik dat graag deed.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.