Dat las ik inderdaad ook in het documentje van ABB dat je hieronder geeft (nuttig document, trouwens

). Een potentieel geniale (cleane) oplossing. Alleen idd moeilijk te vinden van Hager.
Voor een 3 fase kast zou dat inderdaad prima zijn, maar met 1 fase wel even opletten. Waar je je zorgen over zou moeten maken is de belasting van de N, die is niet beveiligd met een dergelijke installatieautomaat en kan die de hoge stroom aan? Dat weten andere vast beter.
Mja, @
Xander heeft hieronder sowieso ook wel een goed punt: Per 'doorgang' kan een 3P+N in totaal (op de bedrading) nog steeds wel meer dan 40A veroorzaken. En zoals @
Septillion terecht zegt moet ik dan nog steeds zorgen voor een elegante sterstructuur voor de N draden.
Even gechargeerd: hoe groot is de kans dat een willekeurige gebruiker op een afgaande groep van 16A ervoor zorgt dat de installatieautomaat afschakelt? Juist het punt is dat je meterkast een beveiliging is voor de huisinstallatie, om de risico's te verkleinen als er wat mis gaat.
De hoofdzekering gaat je niet beveiligen tegen een overbelasting binnen de groepenkast, want het risico waar het om gaat is gelijktijdige afname van 40A uit het net + 14A uit je PV installatie, dus 54A tegelijkertijd.
Maar volgens mij begrijp je dat de PV stroom niet door de hoofdzekering gaat.
Heb je helemaal gelijk in, en ik wil (in ieder geval zo lang alles op 1 fase zit) die beveiliging ook wel gewoon. En ik vind het ook wel weer kapitaalvernietiging om nu alweer de aardlekschakelaars en bedrading te laten vervangen.
Overigens begrijp ik zeker dat de PV niet door de hoofdschakelaar heen gaat

(behalve natuurlijk wat ik niet zelf verbruik en teruglever naar het net

). Mijn vraag over die 40A 'per doorgang' was puur om eventueel de optie te valideren om gewoon nog maar 1 'fase uitgang' van de hoofdschakelaar te gebruiken (oftewel, hem voorlopig gewoon inzetten als een 2-polige hoofdschakelaar

). Maar dat moet dus kunnen, zoals ik het nu begrijp.
Ja, rechts onder is de kookgroep. Dat is inderdaad best onduidelijk bij Hager (en eigenlijk heel slecht voor mijn OCD

)
Xander schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:36:
Als je toch niet naar 3-fasen wilt gaan, zou ik de hoofdschakelaar vervangen door een 2-polige, hou je meteen plek over voor een 40A automaat daar.
Dat samen met jouw optie 5 zijn de opties die ik zou overwegen.
Oftewel: Make up your mind.

Als je ooit naar 3 fasen wilt, doe dat gewoon nu dan. De kosten zullen ook niet lager worden als je wacht en over 20 jaar een Enphase fasekoppelaar zien te vinden is misschien ook geen makkelijke opgave.
Als je echt zeker weet dat je dit niet wilt, neem dan afscheid van de 3-fasen componenten en maak het jezelf makkelijker.

De keuze lijkt inderdaad op het eerste gezicht vrij simpel.
Ik zit alleen op dit moment met het 'probleem' dat de PV-boer nu al niet echt communicatief is (een week voor de installatiedatum sturen ze bijvoorbeeld alvast de factuur, maar daarop staat maar 1 Q-relay terwijl tijdens de schouw was besproken dat er 2 zouden komen. Op een vraag hierover reageren ze al niet. Nu nog een fasekoppeling erbij regelen zo kort van te voren om straks op 3 fasen ook goed te werken lijkt me dus al haast onbegonnen werk. Overigens, volgens mij zijn er naast een 3-fasen q-relay (die nu op 1 fase nog niet goed zou werken?) geen fasekoppelaars van Enphase zelf?
Ik zou natuurlijk wel ergens een 'universele' fasekoppelaar kunnen kopen die met Enphase kan werken en vragen of de PV monteur deze alvast wil installeren, maar ik weet niet of ik die op zo'n korte termijn nog kan vinden (kan je die eigenlijk wel nu al installeren, ook al is alles nu nog 1 fase?).
Een 'beer op de weg' die ik bij het vervangen van de hoofdschakelaar door 2-polig dan weer zie, is dat de splitsing naar 3 aan de kant van de netbeheerder dan ook weer opgeheven moet worden (zit nu met 1 hele dikke zwarte kabel vanuit de hoofdzekering en aan de 'ingangen' van de hoofdschakelaar doorgelust met twinhulzen). Ik weet niet of de monteur van het installtiebedrijf voor de PV dat 'mag' fixen, al kan 'iedereen' de hoofdzekering gewoon uitzetten zonder de verzegeling te verbreken. De installateur van de groepenkasten had zegelrecht.
Maar ik denk dat ik het zo ga aanpakken (en voorlopig dus wel gewoon op 1 fase blijven):
* Ik ga de huidige hoofdschakelaar niet vervangen, maar hem wel gewoon als oversized 2-polige hoofdschakelaar gebruiken (dus gebruik maar 1 'uitgang'). Ik neem aan dat het geen kwaad kan dat ie vanaf de invoerkant wel met 3 fasedraden bedraad is, terwijl ik er aan de uitvoerkant maar 1 gebruik?
* De 40A installatieautomaat kan dan niet naast de hoofdschakelaar en zal dus alsnog in de linker kast moeten. Dat is dan natuurlijk wel weer wat 'lelijker' voor de voeding naar de aardlekschakelaars toe...
* Wat is, gegeven Hager spullen, trouwens de 'netste' manier om vanuit 1 40A installatieautomaat 3x L en 3x N netjes naar de aardlekschakelaar te distribueren? In de huidige situatie, door de leverancier van de groepenkast zo aangesloten, lopen er 2 N draden vanuit de hoofdschakelaar naar 2 aardlekschakelaars. En de N van aardlekschakelaar 3 zit bij de N van één van de twee andere aardlekschakelaars geprikt (zou op de foto net te zien moeten zijn). Dat lijkt me al niet zo elegant omdat in feite nu al 2 aardlekschakelaars 1 N delen... Sowieso moet de PV-monteur al wel spullen bij zich hebben om ergens de aftakking te maken, maar het is handig als ik een beetje in de gaten kan houden of wat hij doet hout snijdt

. Ik weet wel dat Hager 'mooie' verdeelblokken heeft die je met 1 dikke pin in de aardlekschakelaar/automaat steekt en daar je met een schroef dan weer 2 of 3 draden aan vast kan maken.
Pff, als ik hier nou ff wat eerder over had nagedacht, bv. toen ik de groepenkasten liet installeren. Had aar nota bene maanden de tijd voor gehad, maar het schoot me pas een paar dagen geleden te binnen dat dit een 'puntje' gaat worden...
[
Voor 3% gewijzigd door
eymey op 20-09-2022 19:32
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk