Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 265 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.320.496 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

big bang schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:18:
@Boudewijn WP = werkplaats? Overwogen om daar 3 fase naar toe te leggen met een onderverdeler daar?

Dan kun je daar nog eens kiezen wat je op welke fase zet, en je kunt nog eens een draaistroom motor aansluiten.
die verdeler is wel slim. Je brengt me op een idee:

Ik wil 5 krachtstroom groepen. Oven, kookplaat (2x2f... ) , En 2x garage (1x toekomstige auto, 1x toekomstig gereedschap)

De garage zit naast de keuken, ik zou daar de verdeling voor de krachtstroom kunnen doen lijkt me, dat levert daar een extra groepenkast op... Maar die ruimte houd ik in de meterkast over .

Dit kan toch gewoon? Wel even goed opletten dat ik dik genoeg koper doorleg vanuit de meterkast naar dat verdeelpunt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:45
linkforsoad schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:21:
Na de vraag eerder in het Shelly-topic te hebben geplaatst, zonder antwoord, toch een poging hier. Ik wil een Shelly laten schakelen door een reeds bestaande schemerschakelaar, maar de schemerschakelaar laat ook een zwakke stroom door wanneer deze gesloten is (bij daglicht dus). Veel te zwak om enige verlichting op te laten branden natuurlijk, maar voldoende om de Shelly te doen denken dat de schakelaar bedient is. Wat is de meest praktische manier om dit, in een 3611 lasdoos (kan een lege bijplaatsen qua ruimte), op te lossen?

(eigenlijk is het plan meer om de state van de schemerschakelaar te detecteren met een Shelly, en daarmee andere Shelly's e.d. in en rondom het huis een bepaalde actie te laten uitvoeren. De zonsop- en ondergang die softwarematig beschikbaar is, is lang niet altijd rond het gewenste moment van schakelen.)
De schemerschakelaar gebruiken om een 2 polig ralais te schakelen dan heb je dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 22:34
leonbong schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:44:
De schemerschakelaar gebruiken om een 2 polig ralais te schakelen dan heb je dit niet.
Ah, da's een goede, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:13
@Boudewijn @DutchKel Doh! 8)7

T is vrijdag middag zullen we maar zeggen...
Boudewijn schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:26:
[...]

Ik wil 5 krachtstroom groepen. Oven, kookplaat (2x2f... ) , En 2x garage (1x toekomstige auto, 1x toekomstig gereedschap)

De garage zit naast de keuken, ik zou daar de verdeling voor de krachtstroom kunnen doen lijkt me, dat levert daar een extra groepenkast op... Maar die ruimte houd ik in de meterkast over .

Dit kan toch gewoon? Wel even goed opletten dat ik dik genoeg koper doorleg vanuit de meterkast naar dat verdeelpunt.
Je zit wel met wat extra kosten te kijken (extra alamat voor in de meterkast, extra kastje voor de OVK etc), daarentegen bespaar je weer wat op extra leidingen etc.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
linkforsoad schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:21:
<knip> maar de schemerschakelaar laat ook een zwakke stroom door wanneer deze gesloten is (bij daglicht dus). Veel te zwak om enige verlichting op te laten branden natuurlijk, maar voldoende om de Shelly te doen denken dat de schakelaar bedient is. <knip>
Is dat echt de officiële verklaring? Als dat absoluut zeker zo is negeer dan het volgende.
Maar ik zit meer te danken aan het bekende verschijnsel dat de naast elkaar in de buis liggende lampen- en fasedraad altijd een parasitaire capaciteit vormen, met als gevolg een heel geringe capacitieve lekstroom. Te zwak om er iets van waar te nemen, althans bij gloeilampen. Maar bij laagvermogen-LED-lampen ligt die lekstroom veel dichter bij de stroom door de lamp met dit verschijnsel als gevolg.
De echte remedie is om de lamp dubbelpolig te schakelen, als dat niet lukt eventueel d.m.v. een relais. Maar een condensator parallel aan de lamp kan ook. Een weerstand heeft hetzelfde effect, maar die wordt warm en gebruikt energie en dat wil je vast niet, dus niet doen. De juiste waarde van de condensator hangt af van het vermogen van de lamp, maar met een capaciteit van een paar honderd nanofarad kom je een heel end. Kwestie van even uitproberen met een paar exemplaren, komt niet zo precies. Denk wel aan de nominale spanning ervan! Realiseer je dat de netspanning weliswaar 230V is, maar dat de topwaarde van een sinus 1,41 (= wortel 2) maal zoveel is. De dichtstbijzijnde handelswaarde is dan 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:54
Welke automaat kan ik het best toepassen voor een SMA Sunny Tripower 10.0 Smart Energy (STP10.0-3SE-40), een B16 of een B20?

Puur op basis van het opgewerkte vermogen is een B16 voldoende aangezien er het volgende in de specs staat:
Maximale uitgangsstroom 3 x 15,2 A

Maar dit staat ook in de specs:
Maximale ingangsstroom voor noodstroomverbruiker in parallel netwerkbedrijf 3 x 20 A

Wat me lijkt te suggereren dat bij gebruik van de accu er wel 20A geleverd worden kan aan een verbruiker wat dan een B20A automaat vereist.

Nu ga ik voorlopig nog geen batterij aan de omvormer hangen maar als ik nu toch een automaat ga aanschaffen wil ik er wel gelijk een kopen die ook geschikt is voo wanneer er wel een accu aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Boudewijn schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:26:
[...]

Het plaatsen van een onderverdeler is toch altijd wat minder simpel dan het lijkt en dan vooral ivm de selectiviteit van de automaat die je op de kabel naar de onderverdeler zet.
Dit zijn wat ik begrepen heb vooral richtlijnen en geen eisen, maar het levert altijd wel wat discussie op.
Als het makkelijk kan om losse kabels vanaf de groepenkast naar de betreffende apparatuur te trekken heeft dat meestal wel de voorkeur. Het houdt de elektrische installatie ook overzichtelijker.

Ik heb zelf een 3P+N C20 op de 4x4+4mm2 ymvk-as kabel richting de onderverdeler in mijn schuur gebruikt.
Dat zou icm met mijn drie stuks 1-fase B16 automaten in de onderverdeler en de 25A smeltzekeringen als hoofdzekeringen net selectief moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Blihi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:05:
[...]

Een enkelfasige installatieautomaat achter een driefase aardlek is niet verboden (wel een tijdje geweest). Het wordt wel afgeraden omdat bij aardfouten in meerdere apparaten tegelijk deze elkaar kunnen opheffen en de aardlek niet afvalt.

Hele wijken worden opgeleverd met ABB kasten met deze configuratie. Drie-fase hoofdschakelaar, drie-fase aardleks en dan een 3-fase busboard waar ieder automaat om en om op een andere fase zit.
Nou ik meen dat de NEN101:2015 een-fase eindgebruikers achter 4 polige aardlek juist verbied, toch? Of tenminste afgeraden.....

Ik hoop ook niet op een ABB kast en al helemaal niet een busboard. Ik snap het voordeel (voor de installateur) wel, maar doe maar gewoon niet. Dan maar beter een Schneider kast, is nog smaller ook en hebben compactere automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 10:22

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:46:
Welke automaat kan ik het best toepassen voor een SMA Sunny Tripower 10.0 Smart Energy (STP10.0-3SE-40), een B16 of een B20?

Puur op basis van het opgewerkte vermogen is een B16 voldoende aangezien er het volgende in de specs staat:
Maximale uitgangsstroom 3 x 15,2 A

Maar dit staat ook in de specs:
Maximale ingangsstroom voor noodstroomverbruiker in parallel netwerkbedrijf 3 x 20 A

Wat me lijkt te suggereren dat bij gebruik van de accu er wel 20A geleverd worden kan aan een verbruiker wat dan een B20A automaat vereist.

Nu ga ik voorlopig nog geen batterij aan de omvormer hangen maar als ik nu toch een automaat ga aanschaffen wil ik er wel gelijk een kopen die ook geschikt is voo wanneer er wel een accu aan hangt.
Voor zover ik die SMA begrijp kan hij max 3x 20A aan noodstroom leveren. Dus uitgangszijde/uitgang 2.
Volgens mij hoef je dat niet af te zekeren, alleen de eindgroepen.

De netzijde dien je volgens mij wel af te zekeren.

Overigens adviseert SMA om incl accu te kopen, ze garanderen niet dat je de juiste accu in de toekomst nog kan kopen. Die BYD dingen die nu als enige gecertificeerd zijn willen nog wel eens veranderen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Vliegvlug
Ethirty schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:11:
[...]

Voor zover ik die SMA begrijp kan hij max 3x 20A aan noodstroom leveren. Dus uitgangszijde/uitgang 2.
Volgens mij hoef je dat niet af te zekeren, alleen de eindgroepen.

De netzijde dien je volgens mij wel af te zekeren.
Ik heb nog eens wat beter naar die handleiding gekeken en je hebt inderdaad twee gescheiden aansluitingen:
  • “AC grid” voor het op het net zetten van je opwek
  • “AC backup” voor de noodstroomvoorziening
Met zo’n voorbeeld schema erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ly5fbFdB_UiWpdcx3UG4sj7_S_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hulfwV4mN2hlIMrsmlRJnXds.jpg?f=user_large

Dus volgens SMA moet je dan de noodstroomvoorziening afzekeren met een B20 wat mooi overeenkomt met de 3 x 20A spec die ze opgeven voor die uitgang.

Maar waarom ze voor de AC grid uitgang een B32 intekenen is me echt een raadsel aangezien de spec daarvoor 3 x 15,2 A is. :?
Dan moet B16 toch prima volstaan zou je zeggen.
Waarom dan zo ruim overbemeten? En met mijn 25A hoofdzekeringen ook totaal zinloos.
Overigens adviseert SMA om incl accu te kopen, ze garanderen niet dat je de juiste accu in de toekomst nog kan kopen. Die BYD dingen die nu als enige gecertificeerd zijn willen nog wel eens veranderen.
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Heb je een linkje waar dat staat?
Het zonnepanelen bedrijf verkoopt me het juist als pluspunt dat wanneer de saldering afgebouwd wordt over 2 jaar dat je dan alsnog naar een accu kan kijken en goedkoper uit bent omdat je dan geen dure losse omvormer voor de accu hoeft te kopen.

Ik zou juist hopen en verwachten dat SMA de ondersteuning voor andere batterijen en merken zal uitbreiden en niet verminderen. :/

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:44
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:58:
Ik zou juist hopen en verwachten dat SMA de ondersteuning voor andere batterijen en merken zal uitbreiden en niet verminderen. :/
Houd er rekening mee dat je ineens de juiste accu capaciteit kiest, de STP 10 SE kan geen 2e accu parallel aan, als ook geen 2e STP 10 SE in het zelfde systeem kan als uitbreiding.
Naast de 2 BYD modelen, was SMA in Januari bezig met certificering van een LG model en BMZ model Accu voor dit najaar (info van Joanna Marienhagen van SMA Januari 2022)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35

Maar waarom ze voor de AC grid uitgang een B32 intekenen is me echt een raadsel aangezien de spec daarvoor 3 x 15,2 A is. :?
Dan moet B16 toch prima volstaan zou je zeggen.
Waarom dan zo ruim overbemeten? En met mijn 25A hoofdzekeringen ook totaal zinloos.
Als je het ding in lijn, dus AC grid naar hoofdzekering en AC load naar groepenkast, kan er 32A of meer doorheen. 20A van grid naar load, 15A van grid naar batterij, 15A van PV naar grid of load.

Met PV uit en een flinke belasting in huis zou je dus 20A load + 15A laden kunnen bereiken. Behalve bij jou thuis want je hebt slechts 25A grid. Stel dat je die verhoogt naar 35A of je plaats nog een tweede 230V inverter rechtstreeks op het net dan ga je wel over de 32A heen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Domba schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 03:07:
[...]

Houd er rekening mee dat je ineens de juiste accu capaciteit kiest, de STP 10 SE kan geen 2e accu parallel aan, als ook geen 2e STP 10 SE in het zelfde systeem kan als uitbreiding.
Naast de 2 BYD modelen, was SMA in Januari bezig met certificering van een LG model en BMZ model Accu voor dit najaar (info van Joanna Marienhagen van SMA Januari 2022)
Ik las ergens anders dat LG juist was gestopt of ging stoppen met hun resu accu.

Dat advies van SMA zelf moet ik nog even terugzoeken. Dacht dat ik dat een een faq had gezien, maar vindt ik op mijn telefoon niet terug.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Vliegvlug
jadjong schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:10:
[...]

Als je het ding in lijn, dus AC grid naar hoofdzekering en AC load naar groepenkast, kan er 32A of meer doorheen. 20A van grid naar load, 15A van grid naar batterij, 15A van PV naar grid of load.
Ik probeer me dit te visualiseren maar merk dat ik er niets van kan maken.
Waarschijnlijk omdat ik de basiswerking van die omvormer niet snap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ly5fbFdB_UiWpdcx3UG4sj7_S_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hulfwV4mN2hlIMrsmlRJnXds.jpg?f=user_large
Uit de tekening lijk ik op te maken dat levering vanuit de accu enkel via AC BACKUP kan lopen wanneer er geen netspanning is.
Dan kan “20A van grid naar load” toch niet plaats vinden? Als je met ‘load’ noodstroomverbruikers bedoelt.

“15A van grid naar batterij” is dan het opladen van de accu vanaf het net, die snap ik en vereist dan een 16A automaat voor de AC grid aansluiting. (als het opladen tenminste met max. 16A kan, kan dat niet in de specs terugvinden, mocht dat bijv. 20A zijn moet er natuurlijk een 20A automaat komen)
“15A van PV naar grid of load.”, naar grid is het terugleveren van pv zoals een reguliere omvormer. Maar dat gebeurt niet tegelijk met het opladen van de accu van af het net lijkt me, want dan kan je beter je PV stroom daarvoor inzetten. En naar ‘load’ vanaf PV gaat toch helemaal niet langs de AC grid aansluiting, maar via AC backup?

Als dat zo is zie ik voor de AC GRID aansluiting van de omvormer maar 2 scenario’s:
  • Zonnepanelen wekken stroom op en leveren dat aan mijn huis/het net. Is maximaal 3 x 15,2A
  • De panelen wekken geen stroom op en je laad de accu vanaf het net. Maar of dat met max. 16A of 20A kan is me niet duidelijk, maar geen 32A nodig, hooguit 20A.
Met PV uit en een flinke belasting in huis zou je dus 20A load + 15A laden kunnen bereiken.
Behalve bij jou thuis want je hebt slechts 25A grid.
Stel dat je die verhoogt naar 35A of je plaats nog een tweede 230V inverter rechtstreeks op het net dan ga je wel over de 32A heen.
Maar die load loopt toch via AC backup vanaf de accu en niet het net. Het is het een of het ander, niet beiden toch?

Is het trouwens ook niet zo dat de accu stroom kan leveren via de AG GRID aansluiting als het net gewoon actief is?
Als dat tegelijkertijd kan met het aanleveren van stroom vanaf de panelen dan kan ik die 32A automaat bij AC Grid uit de tekening wel begrijpen.
15,2A leveren via de zonnepanelen en dan nog 16A vanuit de accu is bijna 32A.

Mocht dat inderdaad mogelijk zijn dan maak ik me wel weer zorgen over de rest van mijn groepenkast aangezien daar nu enkel componenten inzitten die tot 40A gaan.
Als ik 25A uit het net kan trekken en bijna 32A uit de omvormer dan is het dus theoretisch mogelijk 57A door een 40A aardlekschakelaar te trekken waar vier 16A groepen achter zitten :X

In dat geval zou ik maximaal een 16A groep op de AC GRID aansluiting moeten plaatsen om onder de 40A te blijven.
En dan moet er in de omvormer wel een setting in te stellen zijn die er voor zorgt dat de omvormer nooit meer dan 16A kan uitsturen omdat anders die 16A er uit kan klappen.

Best ingewikkeld zeg zo’n hybride omvormer, komt meer bij kijken dan ik had gedacht. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sandmman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:47:
[...]

Nou ik meen dat de NEN101:2015 een-fase eindgebruikers achter 4 polige aardlek juist verbied, toch? Of tenminste afgeraden.....
NEN1010:2015 verbiedt het inderdaad, maar deze norm is nooit in die vorm aangewezen geweest in het bouwbesluit. NEN1010:2015+C1:2016 wel, maar deze raadt het alleen maar af. ;)
Ik hoop ook niet op een ABB kast en al helemaal niet een busboard. Ik snap het voordeel (voor de installateur) wel, maar doe maar gewoon niet. Dan maar beter een Schneider kast, is nog smaller ook en hebben compactere automaten.
Sorry maar deze volg ik niet. Van beide merken is de standaard kast toch 22cm / 12 modules breed, een eindgroep 1 module, 2-polige aardlekschakelaar 2 modules, 4-polige aardlekschakelaar of hoofdschakelaar 4 modules? :? Wat is er precies smaller of compacter?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:05:
[...]

Uit de tekening lijk ik op te maken dat levering vanuit de accu enkel via AC BACKUP kan lopen wanneer er geen netspanning is.
Dan kan “20A van grid naar load” toch niet plaats vinden? Als je met ‘load’ noodstroomverbruikers bedoelt.
Als er wel netspanning aanwezig is, maar geen PV opbrengst, zullen de verbruikers aangesloten op "AC BACKUP" dus in beginsel gewoon uit het net gevoed worden (deze toestellen moeten neem ik aan ook werken als er géén spanningsuitval is :+). Dan kan er dus sowieso al 20A door de AC GRID automaat lopen.

Als je tegelijkertijd ook nog de accu kunt laden met netspanning, dan kan dat nog meer worden.

Inderdaad niet zinvol op een 3x25A aansluiting. Ik ken de omvormer niet maar ik hoop dat en en ander configureerbaar is.

• Vliegvlug
Xander schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:42:
[...]

Als er wel netspanning aanwezig is, maar geen PV opbrengst, zullen de verbruikers aangesloten op "AC BACKUP" dus in beginsel gewoon uit het net gevoed worden (deze toestellen moeten neem ik aan ook werken als er géén spanningsuitval is :+).
Ik krijg juist de sterke indruk dat dingen die op die noodstroomaansluiting aangesloten zijn enkel gevoed kunnen worden bij uitval van het net.

Ze hebben namelijk ook nog dit plaatje in de handleiding staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgMWRroHR1BOQiEEt_CL0_9egWE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RsWG16vYXiHvXYCeBkbTV0VT.jpg?f=user_large
Waarbij wordt aangegeven dat je een handmatige schakelaar kan plaatsen om de noodstroomverbruikers ook via het normale net te voeden.
Daaruit maak ik op dat het normaal dus niet kan want waarom zou je die schakelaar anders nodig hebben als je het ook via de route AC GRID en AC BACKUP kan voeden.
Dan kan er dus sowieso al 20A door de AC GRID automaat lopen.

Als je tegelijkertijd ook nog de accu kunt laden met netspanning, dan kan dat nog meer worden.

Inderdaad niet zinvol op een 3x25A aansluiting. Ik ken de omvormer niet maar ik hoop dat en en ander configureerbaar is.
Dat hoop ik ook, maar ik kan me tegelijkertijd niet voorstellen dat het niet kan want dat zou de inzetbaarheid van die omvormer wel erg beperken.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:05:
[...]

Maar die load loopt toch via AC backup vanaf de accu en niet het net. Het is het een of het ander, niet beiden toch?

Is het trouwens ook niet zo dat de accu stroom kan leveren via de AG GRID aansluiting als het net gewoon actief is?
Als dat tegelijkertijd kan met het aanleveren van stroom vanaf de panelen dan kan ik die 32A automaat bij AC Grid uit de tekening wel begrijpen.
15,2A leveren via de zonnepanelen en dan nog 16A vanuit de accu is bijna 32A.
Het ding levert onder normale omstandigheden via de AC backup gewoon parallel power. Dus daar kan je een groot deel van je huis mee runnen. Valt het net weg, dan loopt dit zonder onderbreking door op je accu en solar (no-break). Beetje zoals een UPS maar dan veel groter.

Het overschot gaat via de primaire aansluiting of terug naar de grid, of naar je break-loads zoals grote verbruikers als een sauna, zwembad of zwaar gereedschap.

Is je accu leeg en de zon weg, dan loopt de energie dus via de grid kant naar de no-break load kant om je huis te voorzien.

Daarom kan alle energie alle kanten op.

#team_UTC+1

• Vliegvlug
@Ethirty Als dat echt zo is wat je zegt dan snap ik dat plaatje met die aparte schakelaar niet. Zie mijn eerdere post boven die van jou. Waarschijnlijk was je jouw post al aan het maken toen ik mijn reactie postte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:55:
@Ethirty Als dat echt zo is wat je zegt dan snap ik dat plaatje met die aparte schakelaar niet. Zie mijn eerdere post boven die van jou. Waarschijnlijk was je jouw post al aan het maken toen ik mijn reactie postte.
Die aparte schakelaar wordt wel degelijk in de manual uitgelegd: Die heb je nodig als er ooit een storing is in je omvormer, of als je die wilt wisselen.
Verder heb ik het idee dat het relais in de omvormer een beperkt vermogen heeft, zodat je met die omschakelaar in je meterkast meer vermogen uit die beveiligde groepen kunt halen (maar dat laatste weet ik niet zeker).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
AC backup is gelimiteerd tot 20A per fase. Door de schakelaar er tussen te plaatsen (zoek op automatic transfer switch) kan je in geval van werkend grid meer dan 20A naar de de apparaten op de noodstroom sluizen.

Je kan het ding op twee manieren aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-4QwO6FgP7S_LsKf3Xg3rTVtLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXXn9H7iUvk6Z93BRXhneCoR.jpg?f=fotoalbum_large

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-06 13:33
Bij mijn ouders de groepenkast aan het vervangen, en valt op dat daar in de oude meterkast de nul met de aarde verbonden is. Dus TN-? Stelsel. Maar ze hebben ook een aardpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rtD-6FQ-tAs2PP92XryX5ZVKts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hHKnACSGnaU8Mgegr7WjFXU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y5Avb2qPEfA9DT__CTzvqVZv2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU1c2bMoD1zauiTNSYmK2eAk.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat is correct? Verbinding gewoon weer maken met vertint aardedraad, of weglaten? Vraag is dan natuurlijk of de aarde pen voldoende is. Woning is uit 1985.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Christiaan676 Het is nogal een wazige foto maar waar is de verbinding met aarde en nul?
Ik zie wel een te ver gestripte nul ader uitsteken onderin dat verbindingskastje die het aardeblokje ernaast lijkt te raken maar daar zit verder geen aarde op aangesloten zover ik kan zien.

• linkforsoad
Techneut schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:33:
[...]
Is dat echt de officiële verklaring?
Tsja, wat is officieel, in ieder geval wel het resultaat van mijn testen en meten. De voeding en afgaande schakeldraad van de schemerschakelaar liggen overigens niet naast elkaar in buis maar komen van verschillende kanten als YMvK. Ik ken het effect inderdaad wel, ook in praktische zin, o.a. bij verbouwingen in dit huis bleken allerlei delen voorzien van PE welke uiteindelijk niet was aangesloten in een van de eerste vertakdozen. Dan zie je natuurlijk hetzelfde gebeuren wanneer je een spanningszoeker op de randaarde zet van een wcd.

Ik meende mij te herinneren dit issue eerder voorbij te hebben zien komen in dit of het Shelly topic, ook precies in combinatie met een relatief goedkope schemerschakelaar, maar kon het met geen mogelijkheid terugvinden. Had de stiekeme hoop dat iemand het zich kon herinneren ;)

• Christiaan676
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:50:
@Christiaan676 Het is nogal een wazige foto maar waar is de verbinding met aarde en nul?
Ik zie wel een te ver gestripte nul ader uitsteken onderin dat verbindingskastje die het aardeblokje ernaast lijkt te raken maar daar zit verder geen aarde op aangesloten zover ik kan zien.
De "te ver gestripte" ader is de nul die ook op het aarde blok zit in de verbindings kast. Dit is zo aangesloten bij het vervangen van de meter.

Betere foto, ondertussen de aarde weer aangesloten zoals dit ook zat in de oude meterkast. Deze loopt naar de aardrail boven aan in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBch-RZMJVwjGrjoZN_N_loqn2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTEk6aho1ycpxDmJRuIeQWfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Christiaan676 Ah, dit is een duidelijkere foto, en op die wazige was die aarde nog niet aangesloten ;)

Hoe dat zit met het doorverbinden icm een aardpen weet ik niet maar als het al zo was zou ik het ook weer zo aansluiten zoals jij nu ook gedaan hebt.

• Christiaan676
@Vliegvlug Die gedachte had ik ook. Bedankt voor het mee denken.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:47
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:58:
[...]

Die aparte schakelaar wordt wel degelijk in de manual uitgelegd: Die heb je nodig als er ooit een storing is in je omvormer, of als je die wilt wisselen.
Verder heb ik het idee dat het relais in de omvormer een beperkt vermogen heeft, zodat je met die omschakelaar in je meterkast meer vermogen uit die beveiligde groepen kunt halen (maar dat laatste weet ik niet zeker).
Volgens mij, is die handbediende schakelaar bedoeld, om in het geval van een netuitval de keuze te hebben om niet alleen de "NOODSTROOMVERBRUIKERS" , maar ook de gewone "VERBRUIKERS" van stroom te kunnen voorzien. De stroom loopt dan dus van rechts naar links door de handbediende schakelaar.
Zo begrijp ik het uit de tekst bij het sterretje.
In het geval dat je dat doet, moet je natuurlijk wel de hoofdschakelaar uit zetten, zodat bij terugkomst van het net, de zaak niet onbedoeld in een verkeerde schakelstand staat.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Zwerius schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:17:
Volgens mij, is die handbediende schakelaar bedoeld, om in het geval van een netuitval de keuze te hebben om niet alleen de "NOODSTROOMVERBRUIKERS" , maar ook de gewone "VERBRUIKERS" van stroom te kunnen voorzien. De stroom loopt dan dus van rechts naar links door de handbediende schakelaar.
Ben met je eens dat het onduidelijk is, maar zo werkt die schakelaar echt niet. Hij verbindt de noodstroomverbruikers ofwel met de omvormer, ofwel met het net.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:05
Zwerius schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:17:
[...]

Zo begrijp ik het uit de tekst bij het sterretje.
In het geval dat je dat doet, moet je natuurlijk wel de hoofdschakelaar uit zetten, zodat bij terugkomst van het net, de zaak niet onbedoeld in een verkeerde schakelstand staat.
Noemen we in de industrie de Bypass voor onderhoudswerkzaamheden aan de UPS,
Het "P" contact moet aan je verbruikers zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 17-09-2022 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Heb je een linkje waar dat staat?
Het zonnepanelen bedrijf verkoopt me het juist als pluspunt dat wanneer de saldering afgebouwd wordt over 2 jaar dat je dan alsnog naar een accu kan kijken en goedkoper uit bent omdat je dan geen dure losse omvormer voor de accu hoeft te kopen.

https://my.sma-service.co...-a-battery?language=en_US

Het was even puzzelen waar het stond, ze hebben de FAQ omgegooid.
If a battery is to be retrofitted in the distant future, we recommend installing a PV inverter and retrofitting with an AC solution. This is because it may be assumed that in the future a new generation of batteries will be available on the market and it might be no longer used economically with the device.
Kan je discussiëren hoe ver de distant future is. Maar BYD is in de paar jaar dat ik dit onderzoek al minstens 2-3x van accu gewijzigd, en niet per se compatible met de vorige. Ontwikkelingen gaan gewoon heel hard.

Ik zou er niet blind op vertrouwen dat je de accu over 2 jaar nog kan krijgen (of uitbreiden).

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daarom staat er een relais in de omvormer getekend, deze ontkoppelt in het geval van net-uitval je helemaal van het grid. Onder normale omstandigheden is deze gesloten en kan je prima via het net je no-break loads voorzien. Zo is het ding ontworpen.

Het ding ondersteunt ook black-starts. Dus stel dat je in de nacht je accu helemaal leeg trekt en er geen netspanning is, dan zal je bij de eerste ochtendzon al vrij snel weer stroom hebben. De zonnepanelen bij de buren, die nog een gewone omvormer hebben, doen hélemaal niks want die werken niet zonder grid.
(In de praktijk zal dit in Nederland nooit gaan voorkomen)

Een bypass wordt geadviseerd voor nood situaties. Stel dat je omvormer stuk gaat, dan zou je hele huis donker zijn terwijl je sauna nog werkt. Zet je de schakelaar om en draai je gewoon door op het net.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tinnman schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:58:
Hallo allemaal,

Mijn aannemer is ervandoor gegaan zonder alles af te ronden.
Veel kan ik gelukkig zelf afmaken maar met het aansluiten van kookplaten heb ik geen ervaring.
De aannemer heeft een dikke (4^2) 3 polige kabel geïnstalleerd. In de meterkast hangt hier een zekering zoals hieronder weergegeven.

Hoe kan ik deze het beste aansluiten op een ikea kookplaat zoals hieronder?
Of moet ik toch een andere kabel trekken?
Want meestal zie ik perilex met 2 fasen.

https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-500-zwart-50467883/

[Afbeelding]
Je zit in het verkeerde topic, hiervoor is dit topic de betere plek. Dus daar antwoord ik maar even.

Ten eerste de meterkast.
Daar zit vaak een kookgroep, dat is de juiste groep als je een enkelfase aansluiting hebt (1x 35 of 1x 40 A).
Als je een 3x25A hoofdaansluiting hebt (al jaren de standaard bij nieuwbouw), dan hoort er in de meterkast een krachtgroep (3P+N) te worden geïnstalleerd.
Echter, in jouw geval is hier een 1x32A groep geïnstalleerd. (En om onbegrijpelijke redenen ook nog een C-versie :? )

De twee eerste (gebruikelijke) versies komen (meestal) uit op een Perilex stopcontact. Daarom ook goed de meterkast en de bedrading checken voordat je daar iets op aansluit!

Dan de kabel: Normaliter gebruik je een 5x2.5mm² kabel, of gewoon VD-draad.
Bij jou is een 4mm² 3-aderige kabel gebruikt. Die past weliswaar op de 1x32A groep, maar dit is wel een voor NL erg ongebruikelijke situatie. Ik vraag me ook af of dit volgens de normen hier wel mag.

Een Perilex WCD kun je in ieder geval niet gebruiken, want die kan geen 32A aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 18-09-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Vynckier tweepolige automaat ook. Niet heel toevallig een Belgische installateur? Daar is dit standaard inderdaad.

Ik durf niet te zeggen wat de NEN hiervan vindt, maar de Belgische aansluitmethode is afwerken in een doos als deze: https://www.gamma.be/nl/a...5-klemmen-6-mm2/p/B386848 Al zou mijn voorkeur gaan naar aanpassen aan de Nederlandse situatie, zoals hierboven omschreven.

[ Voor 61% gewijzigd door linkforsoad op 18-09-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
linkforsoad schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:51:
[...]

Tsja, wat is officieel, in ieder geval wel het resultaat van mijn testen en meten. De voeding en afgaande schakeldraad van de schemerschakelaar liggen overigens niet naast elkaar in buis maar komen van verschillende kanten als YMvK. Ik ken het effect inderdaad wel, ook in praktische zin, o.a. bij verbouwingen in dit huis bleken allerlei delen voorzien van PE welke uiteindelijk niet was aangesloten in een van de eerste vertakdozen. Dan zie je natuurlijk hetzelfde gebeuren wanneer je een spanningszoeker op de randaarde zet van een wcd.

Ik meende mij te herinneren dit issue eerder voorbij te hebben zien komen in dit of het Shelly topic, ook precies in combinatie met een relatief goedkope schemerschakelaar, maar kon het met geen mogelijkheid terugvinden. Had de stiekeme hoop dat iemand het zich kon herinneren ;)
Geen officiële lezing dus van de oorzaak, maar een veronderstelling n.a.v. eigen meetresultaten. Maar wat ook de oorzaak mag zijn, de wat je noemt relatief goedkope schemerschakelaar of ergens toch twee naast elkaar liggende draden of kabeladers, het is en blijft gewoon een lekstroom met een ongewenst gevolg. Een gevolg dat bij een gloeilamp niet is waar te nemen. De remedie die ik noemde blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Techneut schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:01:
[...]
Geen officiële lezing dus van de oorzaak, maar een veronderstelling n.a.v. eigen meetresultaten. Maar wat ook de oorzaak mag zijn, de wat je noemt relatief goedkope schemerschakelaar of ergens toch twee naast elkaar liggende draden of kabeladers, het is en blijft gewoon een lekstroom met een ongewenst gevolg. Een gevolg dat bij een gloeilamp niet is waar te nemen. De remedie die ik noemde blijft hetzelfde.
Ah zo, nee, de sheet die erbij zat heb ik niet eens meer. Het is een eenvoudige van de Hornbach helaas. Maar dank voor de suggesties, zal eens gaan kijken wat de netste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tinnman schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:18:
Kan ik dan een gewone 2 prong stekker gebruiken? En een standaard stopcontact?
Maar weer een antwoord in het juiste topic...

Nee. Je kunt niet een gewone standaard 2-polige stekker en stopcontact gebruiken voor de 32A van je kookplaat! En zoals al eerder gezegd, ik twijfel sterk of die 32A automaat in NL wel toegestaan is. Maar dat weet @Xander veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:57:
[...]
Nee. Je kunt niet een gewone standaard 2-polige stekker en stopcontact gebruiken voor de 32A van je kookplaat! En zoals al eerder gezegd, ik twijfel sterk of die 32A automaat in NL wel toegestaan is. Maar dat weet @Xander veel beter.
Zit @Tinnman dan überhaupt wel in NL? Is het niet stiekem gewoon België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Xander schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:51:
Zit @Tinnman dan überhaupt wel in NL? Is het niet stiekem gewoon België?
Dat heeft @linkforsoad ook al gevraagd, maar we wachten nog op een antwoord. Maar zou dit in NL mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:01:
[...]

Dat heeft @linkforsoad ook al gevraagd, maar we wachten nog op een antwoord. Maar zou dit in NL mogen?
Ik zie geen bezwaar tegen een C32 groep in een Nederlandse installatie, mits de leidingen en het contactmateriaal enzo daar allemaal op berekend zijn.

Dan neem je er natuurlijk wel een 3x50A aansluiting of hoger bij neem ik aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
An sich is het niet anders dan de vele kookgroepen op één fase in een 3x25 aansluiting die je vaker dan zou moeten treft natuurlijk. Maar wenselijk is het inderdaad niet.

Hier in België zijn de huisaansluitingen vaak al een stuk zwaarder (1x63A hier bij mij bijvoorbeeld), dan maakt het allemaal wat minder uit.

[ Voor 29% gewijzigd door linkforsoad op 18-09-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:23
Een kookgroep op een 3x25A aansluiting is gewoon fout. Een kookgroep met beide automaten op dezelfde fase is dubbel fout. Gewoon altijd een krachtgroep nemen, dan weet iedereen wat ie kan verwachten. Ik snap niet dat er nog steeds installateurs zijn die dat verkeerd doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Steyn_E op 18-09-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06
Het zijn eerder de keukenboeren die maar wat aankloten dan de installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
linkforsoad schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:29:
An sich is het niet anders dan de vele kookgroepen op één fase in een 3x25 aansluiting die je vaker dan zou moeten treft natuurlijk.
Met 2x 16A heb je nog iets wat op selectiviteit lijkt bij kortsluiting, met 1x 32A niet.

Dat is de hele reden dat men kookgroepen heeft bedacht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jeronimo schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:10:
Het zijn eerder de keukenboeren die maar wat aankloten dan de installateurs.
Volgens mij komt er nog wel met enige regelmaat een situatie voorbij in Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Bij mijn ouders ook het geval, 3x25A aansluiting, niet alleen de perilex zit op een kookgroep (2P+2N) maar ze gooien ook de warmtepomp achter een dergelijke groep :X. Dat laatste had ik nog niet voorbij zien komen...

In de kopersstukken in de keuken 7.3kw beloofd maar 5.6kw geleverd..

Dus volgens mij nog schering en inslag bij nieuwbouw.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

big bang schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:09:
@Boudewijn @DutchKel Doh! 8)7

T is vrijdag middag zullen we maar zeggen...

[...]

Je zit wel met wat extra kosten te kijken (extra alamat voor in de meterkast, extra kastje voor de OVK etc), daarentegen bespaar je weer wat op extra leidingen etc.
Kosten is binnen het redelijke het probleem niet, ruimte lijkt me wel wat lastiger worden. Ik snap dat met mijn eisen en wensen de electra-installatie niet gratis is.
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:57:
[...]

Het plaatsen van een onderverdeler is toch altijd wat minder simpel dan het lijkt en dan vooral ivm de selectiviteit van de automaat die je op de kabel naar de onderverdeler zet.
Dit zijn wat ik begrepen heb vooral richtlijnen en geen eisen, maar het levert altijd wel wat discussie op.
Als het makkelijk kan om losse kabels vanaf de groepenkast naar de betreffende apparatuur te trekken heeft dat meestal wel de voorkeur. Het houdt de elektrische installatie ook overzichtelijker.

Ik heb zelf een 3P+N C20 op de 4x4+4mm2 ymvk-as kabel richting de onderverdeler in mijn schuur gebruikt.
Dat zou icm met mijn drie stuks 1-fase B16 automaten in de onderverdeler en de 25A smeltzekeringen als hoofdzekeringen net selectief moeten zijn.
Check. Dat spreekt dan wel tegen de optie om een OVK in de garage te hangen. Punt is wel dat ik alles kwijt moet kunnen in de meterkast. Zeker als ik de krachtgroepen in die OVK hang voelt het wel als zonde om daar "1.6x de stroomsterkte kwijt te raken" .

Heb nu de boel wat ingedikt tot 21 groepen op 230V en 5 krachtgroepen, en dan daar nog de PV bij. De 5 krachtgroepen zijn:

2x voor kookplaat
1x voor oven
1x voorzienining voor tzt een auto
1x voor in de klusschuur tzt

Die laatste zijn toekomstmuziek maar wil ik wel graag klaar hebben liggen. Zeker van die auto is gewoon duidelijk dat hij er vroeg of laat komt.

Ik heb mijn 230-groepen over de fasen uitgesmeerd/verdeeld en even in een schema gezet hoe ik dat in 2 groepenkasten kwijt zou kunnen. Dat is niet zo moeilijk, en heb ik vaker bij een bestaande installatie gedaan. De getallen zijn de nummers van de groepen uit mijn vorige post (groepen 1 en 2 zijn nu geupgrade naar 3 fasen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gnIHLPycYAOImqVieLlV84kwT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OSfy0UanHxTmLJ6GFivcfmQm.png?f=user_large
Dit is op basis van standaard 16A B-karakteristiek zekeringen + 30mA ALS'en. Punt is dus wel dat ik hier 2 groepenkasten vol heb... en nog eea kwijt moet.

Dit is de meterkast van een van onze buren, deze hebben een kleine uitbreiding gehad, maar dit geeft wel aan hoeveel ruimte er aanwezig is. ik vind het prima om de geleverde groepenkast leeg te halen en opnieuw op te bouwen, dus let aub niet op de groepen die er bij deze mensen in zitten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7LCfuDa0OaVmvV6IQ1QWoncAQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrFb8lDUcalAVOz2Q6pcbMpa.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zouden jullie dit doen met mijn eisen? 3e groepenkast erbij kan, maar die moet dan wel op de zijwand. Zijn mijn eisen/wensen te gek voor de ruimte? Of mis ik een slimme optimalisatie? Ik merk dat ik een beetje schrik van het gat tussen wat 1-2-3 past en wat ik wil ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Boudewijn Op basis van die foto van je buren kan je nog wel een derde kast kwijt onder de rechter kast.
Daar de krachtgroepen in en van onderaf de buizen invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Boudewijn schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:28:
Hoe zouden jullie dit doen met mijn eisen? 3e groepenkast erbij kan, maar die moet dan wel op de zijwand. Zijn mijn eisen/wensen te gek voor de ruimte? Of mis ik een slimme optimalisatie? Ik merk dat ik een beetje schrik van het gat tussen wat 1-2-3 past en wat ik wil ;)
Leeg trekken en op Marktplaats zetten, dan een 72 module kast plaatsen en die vullen met aardlekautomaten. :P
Als dat net ff te duur is zou ik de optie van Vliegvlug nemen, ding op rechts vervangen door een 24 module variant en daar nog een derde onder plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
Steyn_E schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:44:
Een kookgroep op een 3x25A aansluiting is gewoon fout. Een kookgroep met beide automaten op dezelfde fase is dubbel fout. Gewoon altijd een krachtgroep nemen, dan weet iedereen wat ie kan verwachten. Ik snap niet dat er nog steeds installateurs zijn die dat verkeerd doen.
Volgens mij probeerde je het volgende te zeggen:

Een kookgroep op een 3x25A aansluiting geniet niet de voorkeur. Een kookgroep met beide automaten op dezelfde fase is (bij het gebruik van een kookgroep), de enige correcte methode. Gewoon altijd een krachtgroep nemen, dan weet iedereen wat ie kan verwachten. Ik snap best dat er nog steeds installateurs zijn die dat op deze manier doen, want soms wordt de kookplaat eerder geïnstalleerd dan dat de netbeheerder de aansluiting heeft verzwaard.

PS. Begrijp je ook waarom je bij het gebruik van een kookgroep op een 3x25A aansluiting deze op dezelfde fase aan moet sluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door boolean op 18-09-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
boolean schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:05:
PS. Begrijp je ook waarom je bij het gebruik van een kookgroep op een 3x25A aansluiting deze op dezelfde fase aan moet sluiten?
Dat hoeft helemaal niet. Sterker nog, als je toch een kookgroep wilt toepassen op 3x25 ( uiteraard is een krachtgroep de betere keus), heeft een aansluiting op twee verschillende fasen de voorkeur.
Je moet dan wel zorgen dat die kookgroep op één (driefase) aardlekschakelaar zit.
Zo zat het in mijn vorige woning ook en dat heeft daar meer dan 15 jaar prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:51:
[...]

Het ding levert onder normale omstandigheden via de AC backup gewoon parallel power. Dus daar kan je een groot deel van je huis mee runnen. Valt het net weg, dan loopt dit zonder onderbreking door op je accu en solar (no-break). Beetje zoals een UPS maar dan veel groter.

Het overschot gaat via de primaire aansluiting of terug naar de grid, of naar je break-loads zoals grote verbruikers als een sauna, zwembad of zwaar gereedschap.

Is je accu leeg en de zon weg, dan loopt de energie dus via de grid kant naar de no-break load kant om je huis te voorzien.
Duidelijke uitleg, dus de AC backup aansluiting kan wel via het net gevoed worden en niet alleen als noodstroom.
Heb vroeger wel een UPS gehad voor mijn thuisnetwerk dus dat voorbeeld hielp. :)
Daarom kan alle energie alle kanten op.
Oké maar kan de accu dan ook terugleveren aan het net via de AC GRID aansluiting? Dat is me nu niet 100% duidelijk eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:32:
[...]

Oké maar kan de accu dan ook terugleveren aan het net via de AC GRID aansluiting? Dat is me nu niet 100% duidelijk eigenlijk.
In theorie wel, maar dan zal je in de handleiding moeten duiken. Je zou het sowieso in de settings willen tegengaan.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:31:
[...]

Dat hoeft helemaal niet. Sterker nog, als je toch een kookgroep wilt toepassen op 3x25 ( uiteraard is een krachtgroep de betere keus), heeft een aansluiting op twee verschillende fasen de voorkeur.
Je moet dan wel zorgen dat die kookgroep op één (driefase) aardlekschakelaar zit.
Zo zat het in mijn vorige woning ook en dat heeft daar meer dan 15 jaar prima gewerkt.
Ik denk dat de definitie van kookgroep wat onduidelijk is en dat tot verwarring leidt.

Wat jij beschrijft is een ‘mini krachtgroep’ met maar 2 ipv 3-fasen ipv een kookgroep, want die associeer ik toch met twee gekoppelde 1-fase groepen op dezelfde fase en dan 2 nullen richting de kookplaat.

Dus ik denk dat er wat langs elkaar heen gepraat wordt omdat niet iedereen hetzelfde beeld heeft van een kookgroep. ;)

Ook @Steyn_E en @boolean

Wat ik onder een kookgroep versta moet je inderdaad niet willen in een 3-fasen groepenkast!

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 18-09-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-02 20:31
Is een inductieplaat aangesloten op 3 fase energiezuiniger dan op 2 fase? De maximale capaciteit is hoger onder 3 fase, maar tegelijkertijd zorgt het ook ervoor dat eten sneller gekookt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:47:
[...]

In theorie wel, maar dan zal je in de handleiding moeten duiken. Je zou het sowieso in de settings willen tegengaan.
Waarom zou ik terugleveren vanaf de accu richting het net willen tegengaan?
Lijkt me juist wel nuttig voor peak-shaving wanneer salderen niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KrsOne schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:54:
Is een inductieplaat aangesloten op 3 fase energiezuiniger dan op 2 fase? De maximale capaciteit is hoger onder 3 fase, maar tegelijkertijd zorgt het ook ervoor dat eten sneller gekookt is
Misschien dat je heel theoretisch wat minder verlies door de nulgeleider hebt, in een 3-fasen opstelling.

Maar heel veel kookplaten zijn max 7,4kW en die doen het echt niet sneller wanneer je ze aansluit op 3 fasen. De capaciteit is hetzelfde als met een kookgroep en het eten kookt niets sneller.

Zou je een 11kW kookplaat hebben die op een kookgroep of 2 fasen is aan te sluiten en waarbij je in het menu het vermogen kunt begrenzen tot 7,4kW, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Dan heb je daadwerkelijk minder vermogen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:05
Vliegvlug schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:03:
[...]

Omdat dat tot in ieder geval 2025 een hele beroerde keuze is om te doen.
Je zou die capaciteit eerder voor je woning in de nacht in willen zetten ipv terugleveren.
Voorlopig gaat dat nog helemaal niet aantrekkelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:15
GeeMoney schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:11:
[...]

Omdat dat tot in ieder geval 2025 een hele beroerde keuze is om te doen.
Je zou die capaciteit eerder voor je woning in de nacht in willen zetten ipv terugleveren.
Voorlopig gaat dat nog helemaal niet aantrekkelijk worden.
Het is wel degelijk aantrekkelijk! Maar niet met een standaard energiecontract. Met een contract met dynamische prijzen ( op jaarbasis tegenwoordig misschien wel de voordeligste keuze) kun je terugleveren wanneer de prijs hoog is en inkopen wanneer deze laag of lager is. Met de huidige volatiele energieprijzen is daar toch wat mee te verdienen…😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:05
WillemP22 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:20:
[...]

Het is wel degelijk aantrekkelijk! Maar niet met een standaard energiecontract. Met een contract met dynamische prijzen ( op jaarbasis tegenwoordig misschien wel de voordeligste keuze) kun je terugleveren wanneer de prijs hoog is en inkopen wanneer deze laag of lager is. Met de huidige volatiele energieprijzen is daar toch wat mee te verdienen…😁
Ik zie een aanbieder die dat doet graag tegemoet ;).
Salderen is voorlopig nog prima tot 2025 ongeveer daarna is het nog afwachten wat de energiemaatschappijen (en regering) gaan doen. Ze voelen er namelijk nog weinig voor om met dynamische prijzen te werken en 95% van de woningen wil/kan alleen terugleveren op momenten dat de zon dus schijnt (want geen accu’s) en dat is nu juist het moment dat de energiemaatschappijen jouw stroom ook niet willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
GeeMoney schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:26:
[...]

Ik zie een aanbieder die dat doet graag tegemoet ;).
Salderen is voorlopig nog prima tot 2025 ongeveer daarna is het nog afwachten wat de energiemaatschappijen (en regering) gaan doen. Ze voelen er namelijk nog weinig voor om met dynamische prijzen te werken en 95% van de woningen wil/kan alleen terugleveren op momenten dat de zon dus schijnt (want geen accu’s) en dat is nu juist het moment dat de energiemaatschappijen jouw stroom ook niet willen hebben.
Dat kun je als particulier tegenwoordig bij: easyenergy, nieuwestroom, frank energie, anwb en Tibber.
Op tweakers is er een aparte topic van: day ahead energie prijzen. Bij Tibber heb ik zelf sinds juni een contract. Erg overzichtelijke app met verbruik en opwek met bijbehorende prijzen per uur.
Daarvoor een paar jaarbij Easyenergy gezeten. Ook ok, maar kon daar niet goed nagaan of de maandafrekeningen wel klopte. Nu overwegende om een batterij aan onze installatie te te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:03:
[...]

Peak-shaving is juist dat je minder van het net trekt.

Als je helemaal niet meer mag salderen wil je je accu maximaal voor eigen gebruik inzetten.

Met weinig zon betrek je dan van het net, je accu haalt dat verbruik omlaag. Alles wat je accu aan capaciteit niet kan leveren betrek je alsnog van het net, maar "de kop is eraf".

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:19
Volgende week dinsdag worden eindelijk mijn (al in mei bestelde :'( ) zonnepanelen geïnstalleerd! 16 panelen van 375 WP, Enphase IQ7+ omvormers, zuid-oost en noord-west dakdeel. Omdat 16 IQ7+ omvormers achter een 1-fase Q-relay sowieso officieel niet mag en het me ook wel handig leek om de dakdelen gescheiden van elkaar aan te sluiten op de groepenkast, komen er 2 YMVK-kabels van elk 3x4mm2 van het dak naar de meterkast. En dus ook 2 Q-relays en 2 PV-groepen.

Aansluiting is (voorlopig) 1x40A, dus 1 fase.

Ik heb (al in juni) mijn oude propvolle "van alles en nog wat" groepenkast laten vervangen door iets wat meer bij de tijd is, met aan de linkerkant ook volop ruimte voor nieuw 'spul':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNGYwm48JX8SpCWCUP3EY5IKHVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QXmDlBY6O5Mosdv40F4neJz.jpg?f=fotoalbum_large

De elektricien heeft het rechter gedeelte aldus bedraad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPV6Ezjqk0Q4uPiI3p3_EogkfSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgMiXvbN4RykHm6Wd7Iayjz8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de elektricien toen wellicht al moeten vragen om ook alvast de vereiste aftakkingen en eventuele automaten voor de PV spullen te installeren, maar toen niet gedaan. Dus het gaat aan komen op de 'creativiteit' en skills van de elektrotechnische man van de leverancier van mijn PV installatie.

De nieuwe groepenkast is alvast zo bedraad (met ook een 4P hoofdschakelaar) dat ik in de toekomst redelijk makkelijk naar 3 fasen zou kunnen gaan. Al realiseer ik mij dat er, als ik dat ooit zou willen, dan wel wat aan m'n Enphase setup aangepast moet gaan worden. Dus vanuit de 4P hoofdschakelaar lopen 3 fasen naar de 3 aardlekschakelaars (en de nuldraden zijn deels met gecombineerd via de hoofdschakelaar en de aardlek linksboven, als ik het zo bekijk).

Nou lees ik op diverse plekken, hier op het forum, het blog van 123groepenkast.nl (daar komt deze overigens niet vandaan), etc. dat je een extra 40A automaat (bij 1 fase) tussen je 'bronnen' en het verbruik deel van de installatie moet plaatsen, om te voorkomen dat meerdere groepen achter 1 aardlek toevallig meer dan 40A gaat rekken omdat dat via de hoofdzekering + PV installatie zou kunnen.

Nu de vraag: Hoe zouden jullie adviseren dat dat in deze situatie wordt gedaan? Normaliter zou ik op 1 fase ook gewoon een 2P hoofdschakelaar hebben waarna alles vertakt wordt naar de aardleks, en is het dus simpelweg 1 40A schakelautomaat tussen de hoofdschakelaar en die aftakking introduceren en dan de PV spullen er aan de 'bronkant' van die schakelautomaat bij.

Maar nu heb ik dus al 3 fasedraden na de hoofdschakelaar waaroverheen stroom getrokken kan worden.... Omdat alles uiteindelijk 1 fase is maakt het voor invoeden van de PV en het verbruikersgedeelte normaal natuurlijk niet zo veel uit, maar wel als je er een extra beveiliging tussen wil zetten.....

(overigens, de groepen met typisch zware verbruikers zijn redelijk goed verdeeld over de aardlekschakelaars.

Wellicht heeft de elektromonteur van de zonnepanelen de juiste kennis en ervaring, maar de kans is natuurlijk ook redelijk aanwezig dat hij uberhaupt gewoon niet aan zo'n extra beveiliging denkt en gewoon tussen de hoofdschakelaar en 2 van de aardlekschakelaars de PV-aardlekautomaten aftakt en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 18-09-2022 22:03 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eymey schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:52:
Nou lees ik op diverse plekken, hier op het forum, het blog van 123groepenkast.nl (daar komt deze overigens niet vandaan), etc. dat je een extra 40A automaat (bij 1 fase) tussen je 'bronnen' en het verbruik deel van de installatie moet plaatsen, om te voorkomen dat meerdere groepen achter 1 aardlek toevallig meer dan 40A gaat rekken omdat dat via de hoofdzekering + PV installatie zou kunnen.

Nu de vraag: Hoe zouden jullie adviseren dat dat in deze situatie wordt gedaan?
Ik zou een upgrade naar 3x25A aanvragen. Heb je dat maar vast gehad.

En als je op 2 fasen max 3kW / 13A invoedt is er met maximaal 25A + 13A = 38A per fase geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Xander schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:58:
[...]

Ik zou een upgrade naar 3x25A aanvragen. Heb je dat maar vast gehad.

En als je op 2 fasen max 3kW / 13A invoedt is er met maximaal 25A + 13A = 38A per fase geen probleem.
Ik moet zeggen dat ik dat wel serieus heb overwogen. Maar ja, ik had in het voorjaar ineens 'haast' met zonnepanelen willen hebben (toen ik er eenmaal uit was bij wie ik ze zou gaan kopen en welk systeem). En ik wist dat, zeker bij Liander, een upgrade naar 3x25A wel eens heel lang op zich kon gaan laten wachten.

Als ik had geweten dat de levering van het PV systeem ook zo lang zou gaan duren... (Maar ja, daar had ik inmiddels dus ook al getekend voor een 1 PH systeem)

Overigens, met de geplande 11 panelen op zuid-oost, gegeven de ongeveer 295W aftopping van de IQ7+, zou de invoeding onder optimale omstandigheden net iets hoger dan 14A komen.

Maar goed, ik wil voor nu natuurlijk niet wachten met de aanleg van het PV systeem tot er eens een 3x25A upgrade is uitgevoerd :P. En ik verwacht ook niet binnen afzienbare termijn die 3 fasen echt nodig te gaan hebben. Keukenruimte is klein genoeg om niet naar een grotere kooplaat te gaan, woning zit al op stadswarmte en een eigen oprit (dus kans op een eigen laadpaal) is er niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 18-09-2022 22:12 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
jadjong schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:00:
[...]

AC backup is gelimiteerd tot 20A per fase. Door de schakelaar er tussen te plaatsen (zoek op automatic transfer switch) kan je in geval van werkend grid meer dan 20A naar de de apparaten op de noodstroom sluizen.
Dat je de omvormer met die schakelaar kan bypass-en was me wel duidelijk maar had er nog niet bij stil gestaan dat dit ook een manier is om meer dan 20A naar die apparaten te krijgen.
Kan ook eigenlijk alleen maar als je er (gedeeltelijk) ook smart verbruikers achter heb zitten die hun verbruik limiteren op het moment dat er op de noodstroomvoorziening wordt gedraaid anders heb je wel een probleem als er op noodstroom meer dan 20A van de accu wordt gevraagd, dan zal die waarschijnlijk afschakelen uit veiligheid.
Je kan het ding op twee manieren aansluiten.

[Afbeelding]
Die eerste (blauwe) manier van aansluiten is zoals het plaatje wat in de SMA handleiding staat.

Die tweede (groene) manier van aansluiten vind ik wel apart omdat je dan je hele huis tot 20A beperkt, maar als dat voldoende is is dat misschien wel handig hoewel je er dan wel een aardige accu bij mag zetten wil je normaal kunnen doordraaien voor een zinnige hoeveelheid tijd.

Daarom lijkt die eerste manier me beter omdat je toch vooraf moet bedenken wat je als je op noodstroom draait in de lucht wilt houden en dat is dan eigenlijk toch het enige wat je achter de noodstroomuitgang wilt hebben.

Enige uitzondering om toch voor de eerste optie te gaan is wanneer je een volledig smart huis hebt waar alle verbruikers zich dynamisch kunnen instellen op noodstroombedrijf en je er een bypass met ATS bij maakt die er voor zorgt dat het huis normaal gesproken gewoon vanaf het net wordt gevoed.
Dan kan je heel makkelijk verschillende noodstroom scenario’s maken en die op elk moment wijzigen en zelfs afhankelijk kan maken van tijdstip.

Maar om terug te gaan naar de basis, de vraag welke zekering ik op de AC GRID aansluiting van de omvormer eigenlijk moest hebben. Op basis van jouw plaatje zou ik zeggen dat de door SMA ingetekende 32A niet voldoende is om tegelijkertijd de accu op te laden op maximale snelheid en alle verbruikers achter de AC Backup aansluiting van troon te voorzien. Daar zou dan een 20A+20A=40A zekering voor nodig moeten zijn.
Maar waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat er niet altijd maximaal opgeladen en verbruikt wordt en is die daarom lichter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 14:29
Ik zit in NL maar de installateur was van BE.
Als ik het zo lees kan ik beter een 5x2.5 kabel trekken en die door een installateur laten aansluiten.
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:57:
[...]

Maar weer een antwoord in het juiste topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:37:
[...]

https://my.sma-service.co...-a-battery?language=en_US

Het was even puzzelen waar het stond, ze hebben de FAQ omgegooid.

“If a battery is to be retrofitted in the distant future, we recommend installing a PV inverter and retrofitting with an AC solution. This is because it may be assumed that in the future a new generation of batteries will be available on the market and it might be no longer used economically with the device.”

Kan je discussiëren hoe ver de distant future is. Maar BYD is in de paar jaar dat ik dit onderzoek al minstens 2-3x van accu gewijzigd, en niet per se compatible met de vorige. Ontwikkelingen gaan gewoon heel hard.

Ik zou er niet blind op vertrouwen dat je de accu over 2 jaar nog kan krijgen (of uitbreiden).
Hartelijk dank voor het nazoeken!
Met “we recommend installing a PV inverter and retrofitting with an AC solution” bedoelen ze dus een losse PV omvormer en dan later een accu met eigen omvormer plaatsen en niet zo’n geïntegreerde alles-in-één omvormer zoals de Smart Energy.

Ik ga me eerlijk gezegd steeds meer bekocht voelen met die STP 10.0 SE omvormer, heb er ruim €800 meer voor moeten betalen dan de oorspronkelijke STP 8.0
Hij werd me echt aangeboden als juist iets voor de toekomst dat het dan later makkelijk was om een accu toe te voegen en dat dat dan ook geld zou besparen omdat een losse omvormer voor een accu al snel het dubbele zou gaan kosten.

Maar achteraf is het dus maar afwachten of er straks nog überhaupt batterijen voor te krijgen zijn en zit ik straks met een gedeeltelijk nutteloos apparaat waar ik veel voor betaald heb en kan ik alsnog een losse accu omvormer gaan aanschaffen. :'(
En wat ik ook wel vervelend vind om te lezen is dat SMA dit zelf aangeeft maar het zonnepanelenbedrijf daar helemaal niet op wijst terwijl ze notabene officieel SMA dealer zijn.

Enige voordeel is dat deze STP 10.0 Smart Energy nu wel leverbaar is en de STP8.0 niet maar of dat €800 extra waard is… de beste zonnemaanden zijn al voorbij. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 15:58
Boudewijn schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:28:
[...]

Kosten is binnen het redelijke het probleem niet, ruimte lijkt me wel wat lastiger worden. Ik snap dat met mijn eisen en wensen de electra-installatie niet gratis is.

[...]

Check. Dat spreekt dan wel tegen de optie om een OVK in de garage te hangen. Punt is wel dat ik alles kwijt moet kunnen in de meterkast. Zeker als ik de krachtgroepen in die OVK hang voelt het wel als zonde om daar "1.6x de stroomsterkte kwijt te raken" .

Heb nu de boel wat ingedikt tot 21 groepen op 230V en 5 krachtgroepen, en dan daar nog de PV bij. De 5 krachtgroepen zijn:

2x voor kookplaat
1x voor oven
1x voorzienining voor tzt een auto
1x voor in de klusschuur tzt

Die laatste zijn toekomstmuziek maar wil ik wel graag klaar hebben liggen. Zeker van die auto is gewoon duidelijk dat hij er vroeg of laat komt.

Ik heb mijn 230-groepen over de fasen uitgesmeerd/verdeeld en even in een schema gezet hoe ik dat in 2 groepenkasten kwijt zou kunnen. Dat is niet zo moeilijk, en heb ik vaker bij een bestaande installatie gedaan. De getallen zijn de nummers van de groepen uit mijn vorige post (groepen 1 en 2 zijn nu geupgrade naar 3 fasen)
[Afbeelding]
Dit is op basis van standaard 16A B-karakteristiek zekeringen + 30mA ALS'en. Punt is dus wel dat ik hier 2 groepenkasten vol heb... en nog eea kwijt moet.

Dit is de meterkast van een van onze buren, deze hebben een kleine uitbreiding gehad, maar dit geeft wel aan hoeveel ruimte er aanwezig is. ik vind het prima om de geleverde groepenkast leeg te halen en opnieuw op te bouwen, dus let aub niet op de groepen die er bij deze mensen in zitten [Afbeelding]

Ik heb een tijdje geleden een kast tussen de (slimme) meter en hoofdschakelaar gezet, waardoor je 3 rijen boven elkaar krijgt.

Burning_Tyre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Vliegvlug schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:44:

Die eerste (blauwe) manier van aansluiten is zoals het plaatje wat in de SMA handleiding staat.

Die tweede (groene) manier van aansluiten vind ik wel apart omdat je dan je hele huis tot 20A beperkt, maar als dat voldoende is is dat misschien wel handig hoewel je er dan wel een aardige accu bij mag zetten wil je normaal kunnen doordraaien voor een zinnige hoeveelheid tijd.
Niet alle omvormers hebben een beperking in de backup-uitgang. Sommige kunnen 20A leveren in backup-modus, maar 50A door geven vanaf het grid in normale modus. Dan hoef je alleen nog maar de discipline te hebben om bij stroomuitval geen taart te gaan bakken. :D Zelf vind ik het wel handig dat het hele huis aan de noodstroom hangt, nooit meer het gedoe van opnieuw apparaten instellen.
Daarom lijkt die eerste manier me beter omdat je toch vooraf moet bedenken wat je als je op noodstroom draait in de lucht wilt houden en dat is dan eigenlijk toch het enige wat je achter de noodstroomuitgang wilt hebben.

Enige uitzondering om toch voor de eerste optie te gaan is wanneer je een volledig smart huis hebt waar alle verbruikers zich dynamisch kunnen instellen op noodstroombedrijf en je er een bypass met ATS bij maakt die er voor zorgt dat het huis normaal gesproken gewoon vanaf het net wordt gevoed.
Dan kan je heel makkelijk verschillende noodstroom scenario’s maken en die op elk moment wijzigen en zelfs afhankelijk kan maken van tijdstip.
3x20A is best veel hoor om op te maken. Daarnaast kunnen sommige omvormers ook ongebalanceerd stroom leveren. Dus 40A op fase 1 en 10A op fase 2/3.
Maar om terug te gaan naar de basis, de vraag welke zekering ik op de AC GRID aansluiting van de omvormer eigenlijk moest hebben. Op basis van jouw plaatje zou ik zeggen dat de door SMA ingetekende 32A niet voldoende is om tegelijkertijd de accu op te laden op maximale snelheid en alle verbruikers achter de AC Backup aansluiting van troon te voorzien. Daar zou dan een 20A+20A=40A zekering voor nodig moeten zijn.
Maar waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat er niet altijd maximaal opgeladen en verbruikt wordt en is die daarom lichter.
Of je 32A limiet is er omdat het ding intern niet meer kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:57:
[...]

Hartelijk dank voor het nazoeken!
Met “we recommend installing a PV inverter and retrofitting with an AC solution” bedoelen ze dus een losse PV omvormer en dan later een accu met eigen omvormer plaatsen en niet zo’n geïntegreerde alles-in-één omvormer zoals de Smart Energy.
Yep, met bijv een Sunny storage of 3rd party oplossing.
En wat ik ook wel vervelend vind om te lezen is dat SMA dit zelf aangeeft maar het zonnepanelenbedrijf daar helemaal niet op wijst terwijl ze notabene officieel SMA dealer zijn.
Als ik iets heb geleerd is dat 9/10 leveranciers niet echt "weten", alleen verkopen.
Enige voordeel is dat deze STP 10.0 Smart Energy nu wel leverbaar is en de STP8.0 niet maar of dat €800 extra waard is… de beste zonnemaanden zijn al voorbij. :|
Je hebt wel een 10kW ipv een 8kW omvormer, dus plek voor meer panelen. En je hebt er überhaupt eentje, al weet ik niet of het verschil €800 waard is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
Tinnman schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:03:
Ik zit in NL maar de installateur was van BE.
Als ik het zo lees kan ik beter een 5x2.5 kabel trekken en die door een installateur laten aansluiten.

[...]
Zou toch vooral ook naar de rest kijken in dat geval, als heel de installatie is gebouwd zoals men in Belgie zou doen, ga je veel meer gekke dingen tegenkomen. Hoe ziet de rest van de groepenverdeler eruit? Toevallig maar een 300mA aardlekschakelaar als "hoofdschakelaar", en een 30mA voor "natte" groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
jadjong schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:41:
[...]

Niet alle omvormers hebben een beperking in de backup-uitgang. Sommige kunnen 20A leveren in backup-modus, maar 50A door geven vanaf het grid in normale modus.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, die hybride omvormers zijn ook helemaal nieuw voor mij. Was ook niet van plan er een te kopen maar kreeg er opeens een aangeboden als alternatief voor een normale.
Dan hoef je alleen nog maar de discipline te hebben om bij stroomuitval geen taart te gaan bakken. :D Zelf vind ik het wel handig dat het hele huis aan de noodstroom hangt, nooit meer het gedoe van opnieuw apparaten instellen.
Dat is ook wel handig maar tegelijkertijd lijkt me dat je in noodstroombedrijf zo weinig mogelijk sluipverbruik en niet nuttig apparatuur en lampen uit wilt hebben om de run time te maximaliseren omdat je van tevoren vaak niet weet hoelang de uitval gaat duren.
[...]

3x20A is best veel hoor om op te maken. Daarnaast kunnen sommige omvormers ook ongebalanceerd stroom leveren. Dus 40A op fase 1 en 10A op fase 2/3.
Oh, is dat niet normaal dan?
Lijkt me erg onhandig als je een 3-fase noodstroomvoorziening hebt en je enkel precies evenveel moet afnemen op elke fasen.
Hoe werkt dat ik de praktijk dan, moet je dan elektriciteit ‘affakkelen’ op de minder belaste fasen. Dat lijkt me erg apart dus ik begrijp het vast verkeerd.
[...]

Of je 32A limiet is er omdat het ding intern niet meer kan verwerken.
Fair point!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Vliegvlug schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:24:
Dat is ook wel handig maar tegelijkertijd lijkt me dat je in noodstroombedrijf zo weinig mogelijk sluipverbruik en niet nuttig apparatuur en lampen uit wilt hebben om de run time te maximaliseren omdat je van tevoren vaak niet weet hoelang de uitval gaat duren.
Wij hebben een stevig gemiddelde van 0.5KWh, dan zou je een 12KW batterij nodig hebben om 24 uur door te komen. Mocht de spanning 24 uur foetsie zijn dan ga ik zelf wel wat verbruikers af sluiten, kan mij niet herinneren dat de spanning er langer dan vier uur af is geweest dus het complete huis aan de batterij durf ik wel aan. (met een 10KW batterij)
[...]

Oh, is dat niet normaal dan?
Lijkt me erg onhandig als je een 3-fase noodstroomvoorziening hebt en je enkel precies evenveel moet afnemen op elke fasen.
Hoe werkt dat ik de praktijk dan, moet je dan elektriciteit ‘affakkelen’ op de minder belaste fasen. Dat lijkt me erg apart dus ik begrijp het vast verkeerd.
Ik bedoelde het inderdaad anders. Niets houdt je tegen om de omvormer scheef te belasten, echter is het in de rest van de elektro-wereld niet zo dat je stroom die op de ene fase niet gebruikt wordt weg kan geven aan de andere fase.
Een aggregaat die 3x20A levert kan je tot op zeker hoogte scheef belasten, maar wanneer je fase 1&2 slechts op 5A belast blijft de limiet voor fase 3 gewoon 20A. De 15A die je nog over hebt van fase 1&2 mag je niet bij 3 op tellen.
Omdat die omvormers alle drie de fases uit dezelfde bron putten (de mono batterij) zijn zij wel in staat om iets wat 3x20A kan leveren ook anders te verdelen. Je hebt simpelweg een budget van 60A wat af geleverd zou kunnen worden in 1A/1A/58A. Vandaar dat er bij sommige omvormers iets van 'single phase peak' tussen staat

De SMA Tripower heeft geen single phase peak in de specsheet staan, maar wel een max van 3x11A op de backup output. Niet heel erg duidelijk waarom die dan met 3x20A afgezekerd moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 19-09-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1827116

Beste Tweakers,

Heb al een tijdje rare problemen met de elektra in huis. Waaronder veel kapotte apparatuur en teruglevering met 18 kW midden in de nacht.

Heb hier het een en ander omschreven, heeft iemand ideeen wat er aan de hand zou kunnen zijn? Kan het eigenlijk niet verklaren met een zwevende nul.

ybos in "Vreemde problemen elektra installatie"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:24:
[...]

Je hebt wel een 10kW ipv een 8kW omvormer, dus plek voor meer panelen. En je hebt er überhaupt eentje, al weet ik niet of het verschil €800 waard is.
Vanwege de onzekerheid in de toekomst met betrekking tot het beschikbaar zijn van een compatibel accu, en als er toch wel iets is de ongetwijfeld beperkte keus, heb ik vandaag besloten de SMA STP 10.0 Smart Energy toch maar te annuleren.
Ging me €1000 extra kosten omdat er dan ook een nieuwe 100mA aardlekautomaat moest komen daar er nu een 30mA in zit die wel voldoet bij een reguliere STP omvormer.

Al met al had ik niet het gevoel dat ik die extra investering er over een paar jaar uit zou gaan halen.

Nu dus maar wachten tot er een reguliere STP 8.0 of 10.0 beschikbaar komt.
Gezien de beste zonnemaanden inmiddels achter ons liggen maakt het dan ook weinig meer uit of dat ding over 1 of 2 maanden pas komt.

Ik heb liever een 10.0 dan een 8.0 maar niet voor extra panelen want het dak is al vol, is meer dat er in ideale omstandigheden volgens mij een heel klein beetje aftopping kan optreden met een 8.0 en ik het idee heb dat een zwaardere omvormer die minder belast wordt mogelijk wat langer mee gaat, maar dat is puur onderbuik gevoel.
Maar zo’n 10.0 is natuurlijk ook weer duurder al weet ik niet precies hoeveel maar minimaal €200 á €300 zou me niet verbazen, dus waarschijnlijk is dat het ook helemaal niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:27:
[...]

Vanwege de onzekerheid in de toekomst met betrekking tot het beschikbaar zijn van een compatibel accu, en als er toch wel iets is de ongetwijfeld beperkte keus, heb ik vandaag besloten de SMA STP 10.0 Smart Energy toch maar te annuleren.
Ging me €1000 extra kosten omdat er dan ook een nieuwe 100mA aardlekautomaat moest komen daar er nu een 30mA in zit die wel voldoet bij een reguliere STP omvormer.

Al met al had ik niet het gevoel dat ik die extra investering er over een paar jaar uit zou gaan halen.

Nu dus maar wachten tot er een reguliere STP 8.0 of 10.0 beschikbaar komt.
Gezien de beste zonnemaanden inmiddels achter ons liggen maakt het dan ook weinig meer uit of dat ding over 1 of 2 maanden pas komt.

Ik heb liever een 10.0 dan een 8.0 maar niet voor extra panelen want het dak is al vol, is meer dat er in ideale omstandigheden volgens mij een heel klein beetje aftopping kan optreden met een 8.0 en ik het idee heb dat een zwaardere omvormer die minder belast wordt mogelijk wat langer mee gaat, maar dat is puur onderbuik gevoel.
Maar zo’n 10.0 is natuurlijk ook weer duurder al weet ik niet precies hoeveel maar minimaal €200 á €300 zou me niet verbazen, dus waarschijnlijk is dat het ook helemaal niet waard.
Bekijk het zo, als je over 3-4 jaar terugkijkt heb je die STP terugverdient, verkoop je die 2e hands en hang je een dan courante hybride omvormer met accu op. Zo ga ik het ook plannen ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
eymey in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" Nog even terug linken naar een (best lange) post van mij van gisteravond, over het tussenvoegen van een extra 40A installatieautomaat tussen PV/Hoofdmeter en rest van de groepenkast vanwege de gelijktijdigheid:

1 2P (of 1P) installatieautomaat van 40A gaat bij mij dus niet werken, omdat ik (ondanks 1 fase) al een hoofdschakelaar heb die zodanig is aangesloten dat ik voorbereid ben op eventueel 3 fasen.

Voor zo ver ik zelf nog even heb nagedacht, zou ik (behalve nu al overschakelen op 3 fasen, wat ik vanwege de lange lead time niet zo zie zitten) de volgende opties hebben:
  1. Voorlopig maar 1 'uitgang' op de hoofdschakelaar gebruiken om de hele groepenkast mee te voeden. Ik neem aan dat de hoofdschakelaar 40A per 'pool' aan kan als het een 40A hoofdschakelaar is? Dan heb ik maar 1 40A installatieautomaat nodig.
  2. 3 2P (of 1P) 40A installatieautomaten kopen en tussen elke 'uitgang' van de hoofdschakelaar en 1 van de 3 aardlekschakelaars plaatsen. M'n 2 PV-groepen aan de 'bronkant' van 2 van die installatieautomaten hangen
  3. Zou een 3P+N automaat (eventueel zonder N te gebruiken), bv. deze: https://123groepenkast.nl/Hager-MCN640E-Krachtgroep-Automaat , ook werken? Of zijn deze echt alleen maar geschikt voor 3 fasen?
  4. De beveiliging geheel achterwege laten (niet mijn voorkeur), maar zou eventueel wel te rationaliseren zijn: Als ik nu, na 10 jaar in deze woning, nog nooit de 40A hoofdzekering heb laten trippen, hoe groot is dan de kans dat ik nu plotseling ergens wel meer dan 40A door 1 aardlek heen ga trekken?
  5. Als optie 4, maar dan toch inzetten op het aanvragen van 3 fasen upgrade en tijdelijk zonder die extra beveiliging werken. 2 nadelen: Ik moet na de upgrade de kookgroep vervangen door een krachtgroepo en de aansluiting in de kookplaat vervangen. En ik moet meteen een fasekoppeling (laten) installeren voor het Enphase systeem. Vanwege de installatiegarantie moet ik dat eventueel door de PV-boer laten doen maar die zit er mss niet op te wachten om voor zo'n 'kleine' klus terug te komen. En ik zit aan de verbruikskant niet binnen afzienbare tijd op 3 fasen te wachten.....
Please shoot. 'Mogen' de opties die ik hierboven schets? Of is er 1 of meerdere echt 'not done'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
eymey schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:18:
Voorlopig maar 1 'uitgang' op de hoofdschakelaar gebruiken om de hele groepenkast mee te voeden. Ik neem aan dat de hoofdschakelaar 40A per 'pool' aan kan als het een 40A hoofdschakelaar is? Dan heb ik maar 1 40A installatieautomaat nodig.
Klopt de hoofdschakelaar is geschikt voor max 40A per pool, dus dit gaat goed (PV gaat niet door de hoofdschakelaar).
3 2P (of 1P) 40A installatieautomaten kopen en tussen elke 'uitgang' van de hoofdschakelaar en 1 van de 3 aardlekschakelaars plaatsen. M'n 2 PV-groepen aan de 'bronkant' van 2 van die installatieautomaten hangen
Sterker nog, je kan de aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten, alleen zijn ze in 40A lastig te vinden van het merk Hager zag ik zo snel.
Zou een 3P+N automaat (eventueel zonder N te gebruiken), bv. deze: https://123groepenkast.nl/Hager-MCN640E-Krachtgroep-Automaat , ook werken? Of zijn deze echt alleen maar geschikt voor 3 fasen?
Voor een 3 fase kast zou dat inderdaad prima zijn, maar met 1 fase wel even opletten. Waar je je zorgen over zou moeten maken is de belasting van de N, die is niet beveiligd met een dergelijke installatieautomaat en kan die de hoge stroom aan? Dat weten andere vast beter.
De beveiliging geheel achterwege laten (niet mijn voorkeur), maar zou eventueel wel te rationaliseren zijn: Als ik nu, na 10 jaar in deze woning, nog nooit de 40A hoofdzekering heb laten trippen, hoe groot is dan de kans dat ik nu plotseling ergens wel meer dan 40A door 1 aardlek heen ga trekken?
Even gechargeerd: hoe groot is de kans dat een willekeurige gebruiker op een afgaande groep van 16A ervoor zorgt dat de installatieautomaat afschakelt? Juist het punt is dat je meterkast een beveiliging is voor de huisinstallatie, om de risico's te verkleinen als er wat mis gaat.

De hoofdzekering gaat je niet beveiligen tegen een overbelasting binnen de groepenkast, want het risico waar het om gaat is gelijktijdige afname van 40A uit het net + 14A uit je PV installatie, dus 54A tegelijkertijd.
Maar volgens mij begrijp je dat de PV stroom niet door de hoofdzekering gaat.

Er zijn nog andere opties, en dat is het verzwaren van de aardlekschakelaars naar 63A, en zorgen dat de bedrading dit ook aan kan. Dan heb je ook geen probleem. Is ook een optie als het geen ruimte mag kosten.

Had je dit document van ABB al gezien? Dat geeft ook schematisch aan wat de verschillende opties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@eymey Op zich zou een 3p automaat of een 3p+n waar je de N niet van gebruikt al goed moeten zijn. Want ja, de stroom door de N zou anders te hoog kunnen zijn. Eventueel op te lossen met een 4p maar die zijn al helemaal niet gangbaar. Maar goed, afgaand heb je alleen 1-fase groepen waarvan L en N in balans zijn. Moet je er alleen voor zorgen dat de N in de kast de stroom wel aan kan of als ster aangesloten zit (en niet doorgelust).

Maar zouden ze anders niet nu alvast de fasekoppeling willen plaatsen? Dan hoeven ze niet terug te komen en kan je zo over op 3-fase. Alleen de kookplaat even doen en klaar.

En inderdaad wat @blackd zegt, hoe vaak is een 16A geklapt? Zeker als ik oepsjes van mijn kant weg laat is hij thuis afgelopen 15 jaar denk ik maar één keer gesprongen door een defecte ATX voeding.

Is de kookgroep rechts onder? Niet echt makkelijk te zien bij Hager dan :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!
• 3 2P (of 1P) 40A installatieautomaten kopen en tussen elke 'uitgang' van de hoofdschakelaar en 1 van de 3 aardlekschakelaars plaatsen. M'n 2 PV-groepen aan de 'bronkant' van 2 van die installatieautomaten hangen
• Zou een 3P+N automaat (eventueel zonder N te gebruiken), bv. deze: https://123groepenkast.nl/Hager-MCN640E-Krachtgroep-Automaat , ook werken? Of zijn deze echt alleen maar geschikt voor 3 fasen?
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
@eymey Op zich zou een 3p automaat of een 3p+n waar je de N niet van gebruikt al goed moeten zijn. Want ja, de stroom door de N zou anders te hoog kunnen zijn. Eventueel op te lossen met een 4p maar die zijn al helemaal niet gangbaar.
Met een 3P of 3P+N beveiliging zorg je inderdaad dat de aardlekschakelaars niet kunnen worden overbelast, maar je kunt in de gehele kast dan alsnog meer dan 40A afnemen op diezelfde fase want je beveiligt met 3x40A. Dat gaat theoretisch om 35A + zo'n 20A = 55A. Als bedrading (in dit geval in het bijzonder de nulgeleider) daarvoor geschikt is kan dat, als deze dat niet is dan ben je er nog niet helemaal. ;)
• Voorlopig maar 1 'uitgang' op de hoofdschakelaar gebruiken om de hele groepenkast mee te voeden. Ik neem aan dat de hoofdschakelaar 40A per 'pool' aan kan als het een 40A hoofdschakelaar is? Dan heb ik maar 1 40A installatieautomaat nodig.
Als je toch niet naar 3-fasen wilt gaan, zou ik de hoofdschakelaar vervangen door een 2-polige, hou je meteen plek over voor een 40A automaat daar.

Dat samen met jouw optie 5 zijn de opties die ik zou overwegen.

Oftewel: Make up your mind. :) Als je ooit naar 3 fasen wilt, doe dat gewoon nu dan. De kosten zullen ook niet lager worden als je wacht en over 20 jaar een Enphase fasekoppelaar zien te vinden is misschien ook geen makkelijke opgave.
Als je echt zeker weet dat je dit niet wilt, neem dan afscheid van de 3-fasen componenten en maak het jezelf makkelijker. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 20-09-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
blackd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:12:
[...]

Sterker nog, je kan de aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten, alleen zijn ze in 40A lastig te vinden van het merk Hager zag ik zo snel.
Dat las ik inderdaad ook in het documentje van ABB dat je hieronder geeft (nuttig document, trouwens :) ). Een potentieel geniale (cleane) oplossing. Alleen idd moeilijk te vinden van Hager.
Voor een 3 fase kast zou dat inderdaad prima zijn, maar met 1 fase wel even opletten. Waar je je zorgen over zou moeten maken is de belasting van de N, die is niet beveiligd met een dergelijke installatieautomaat en kan die de hoge stroom aan? Dat weten andere vast beter.
Mja, @Xander heeft hieronder sowieso ook wel een goed punt: Per 'doorgang' kan een 3P+N in totaal (op de bedrading) nog steeds wel meer dan 40A veroorzaken. En zoals @Septillion terecht zegt moet ik dan nog steeds zorgen voor een elegante sterstructuur voor de N draden.
Even gechargeerd: hoe groot is de kans dat een willekeurige gebruiker op een afgaande groep van 16A ervoor zorgt dat de installatieautomaat afschakelt? Juist het punt is dat je meterkast een beveiliging is voor de huisinstallatie, om de risico's te verkleinen als er wat mis gaat.

De hoofdzekering gaat je niet beveiligen tegen een overbelasting binnen de groepenkast, want het risico waar het om gaat is gelijktijdige afname van 40A uit het net + 14A uit je PV installatie, dus 54A tegelijkertijd.
Maar volgens mij begrijp je dat de PV stroom niet door de hoofdzekering gaat.
Heb je helemaal gelijk in, en ik wil (in ieder geval zo lang alles op 1 fase zit) die beveiliging ook wel gewoon. En ik vind het ook wel weer kapitaalvernietiging om nu alweer de aardlekschakelaars en bedrading te laten vervangen.

Overigens begrijp ik zeker dat de PV niet door de hoofdschakelaar heen gaat ;) (behalve natuurlijk wat ik niet zelf verbruik en teruglever naar het net :P ). Mijn vraag over die 40A 'per doorgang' was puur om eventueel de optie te valideren om gewoon nog maar 1 'fase uitgang' van de hoofdschakelaar te gebruiken (oftewel, hem voorlopig gewoon inzetten als een 2-polige hoofdschakelaar :P ). Maar dat moet dus kunnen, zoals ik het nu begrijp.
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
@eymey

[...]

Is de kookgroep rechts onder? Niet echt makkelijk te zien bij Hager dan :o
Ja, rechts onder is de kookgroep. Dat is inderdaad best onduidelijk bij Hager (en eigenlijk heel slecht voor mijn OCD :P )
Xander schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:36:

Als je toch niet naar 3-fasen wilt gaan, zou ik de hoofdschakelaar vervangen door een 2-polige, hou je meteen plek over voor een 40A automaat daar.

Dat samen met jouw optie 5 zijn de opties die ik zou overwegen.

Oftewel: Make up your mind. :) Als je ooit naar 3 fasen wilt, doe dat gewoon nu dan. De kosten zullen ook niet lager worden als je wacht en over 20 jaar een Enphase fasekoppelaar zien te vinden is misschien ook geen makkelijke opgave.
Als je echt zeker weet dat je dit niet wilt, neem dan afscheid van de 3-fasen componenten en maak het jezelf makkelijker. ;)
De keuze lijkt inderdaad op het eerste gezicht vrij simpel.

Ik zit alleen op dit moment met het 'probleem' dat de PV-boer nu al niet echt communicatief is (een week voor de installatiedatum sturen ze bijvoorbeeld alvast de factuur, maar daarop staat maar 1 Q-relay terwijl tijdens de schouw was besproken dat er 2 zouden komen. Op een vraag hierover reageren ze al niet. Nu nog een fasekoppeling erbij regelen zo kort van te voren om straks op 3 fasen ook goed te werken lijkt me dus al haast onbegonnen werk. Overigens, volgens mij zijn er naast een 3-fasen q-relay (die nu op 1 fase nog niet goed zou werken?) geen fasekoppelaars van Enphase zelf?

Ik zou natuurlijk wel ergens een 'universele' fasekoppelaar kunnen kopen die met Enphase kan werken en vragen of de PV monteur deze alvast wil installeren, maar ik weet niet of ik die op zo'n korte termijn nog kan vinden (kan je die eigenlijk wel nu al installeren, ook al is alles nu nog 1 fase?).

Een 'beer op de weg' die ik bij het vervangen van de hoofdschakelaar door 2-polig dan weer zie, is dat de splitsing naar 3 aan de kant van de netbeheerder dan ook weer opgeheven moet worden (zit nu met 1 hele dikke zwarte kabel vanuit de hoofdzekering en aan de 'ingangen' van de hoofdschakelaar doorgelust met twinhulzen). Ik weet niet of de monteur van het installtiebedrijf voor de PV dat 'mag' fixen, al kan 'iedereen' de hoofdzekering gewoon uitzetten zonder de verzegeling te verbreken. De installateur van de groepenkasten had zegelrecht.

Maar ik denk dat ik het zo ga aanpakken (en voorlopig dus wel gewoon op 1 fase blijven):

* Ik ga de huidige hoofdschakelaar niet vervangen, maar hem wel gewoon als oversized 2-polige hoofdschakelaar gebruiken (dus gebruik maar 1 'uitgang'). Ik neem aan dat het geen kwaad kan dat ie vanaf de invoerkant wel met 3 fasedraden bedraad is, terwijl ik er aan de uitvoerkant maar 1 gebruik?

* De 40A installatieautomaat kan dan niet naast de hoofdschakelaar en zal dus alsnog in de linker kast moeten. Dat is dan natuurlijk wel weer wat 'lelijker' voor de voeding naar de aardlekschakelaars toe...

* Wat is, gegeven Hager spullen, trouwens de 'netste' manier om vanuit 1 40A installatieautomaat 3x L en 3x N netjes naar de aardlekschakelaar te distribueren? In de huidige situatie, door de leverancier van de groepenkast zo aangesloten, lopen er 2 N draden vanuit de hoofdschakelaar naar 2 aardlekschakelaars. En de N van aardlekschakelaar 3 zit bij de N van één van de twee andere aardlekschakelaars geprikt (zou op de foto net te zien moeten zijn). Dat lijkt me al niet zo elegant omdat in feite nu al 2 aardlekschakelaars 1 N delen... Sowieso moet de PV-monteur al wel spullen bij zich hebben om ergens de aftakking te maken, maar het is handig als ik een beetje in de gaten kan houden of wat hij doet hout snijdt ;). Ik weet wel dat Hager 'mooie' verdeelblokken heeft die je met 1 dikke pin in de aardlekschakelaar/automaat steekt en daar je met een schroef dan weer 2 of 3 draden aan vast kan maken.

Pff, als ik hier nou ff wat eerder over had nagedacht, bv. toen ik de groepenkasten liet installeren. Had aar nota bene maanden de tijd voor gehad, maar het schoot me pas een paar dagen geleden te binnen dat dit een 'puntje' gaat worden... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 20-09-2022 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:26:
* Wat is, gegeven Hager spullen, trouwens de 'netste' manier om vanuit 1 40A installatieautomaat 3x L en 3x N netjes naar de aardlekschakelaar te distribueren?
Vanaf de 40A installatieautomaat naar deze klemmen:
https://hager.com/nl/cata...menset-l1-l2-l3-n-avision
En dan verdelen naar de aardlekschakelaars.

Misschien zitten ze al in de kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:26:
Overigens, volgens mij zijn er naast een 3-fasen q-relay (die nu op 1 fase nog niet goed zou werken?) geen fasekoppelaars van Enphase zelf?
Ik zou het niet durven zeggen, zo goed ben ik niet bekend met Enphase.
Een 'beer op de weg' die ik bij het vervangen van de hoofdschakelaar door 2-polig dan weer zie, is dat de splitsing naar 3 aan de kant van de netbeheerder dan ook weer opgeheven moet worden (zit nu met 1 hele dikke zwarte kabel vanuit de hoofdzekering en aan de 'ingangen' van de hoofdschakelaar doorgelust met twinhulzen). Ik weet niet of de monteur van het installtiebedrijf voor de PV dat 'mag' fixen, al kan 'iedereen' de hoofdzekering gewoon uitzetten zonder de verzegeling te verbreken.
Ik had even gemist dat je een automaat had als hoofdzekering. Dat is dus ook 1x40A i.p.v. 1x35A, dat maakt het probleem met mogelijke overbelasting alleen maar groter. Maar het voordeel is wel dat iedereen het kan afschakelen, jij dus ook. Een andere hoofdschakelaar plaatsen zou je zelf kunnen.
* Ik ga de huidige hoofdschakelaar niet vervangen, maar hem wel gewoon als oversized 2-polige hoofdschakelaar gebruiken (dus gebruik maar 1 'uitgang'). Ik neem aan dat het geen kwaad kan dat ie vanaf de invoerkant wel met 3 fasedraden bedraad is, terwijl ik er aan de uitvoerkant maar 1 gebruik?
Dat kan ook inderdaad. Maar aangezien je eerder al over "OCD" begon kies je daar toch zeker niet voor? :+
* De 40A installatieautomaat kan dan niet naast de hoofdschakelaar en zal dus alsnog in de linker kast moeten. Dat is dan natuurlijk wel weer wat 'lelijker' voor de voeding naar de aardlekschakelaars toe...
Tja, of niet. Misschien kun je de 2 aardlekautomaten voor de PV en die 40A automaat netjes op een kamrail zetten, dat is ook best een fraaie oplossing.
* Wat is, gegeven Hager spullen, trouwens de 'netste' manier om vanuit 1 40A installatieautomaat 3x L en 3x N netjes naar de aardlekschakelaar te distribueren? In de huidige situatie, door de leverancier van de groepenkast zo aangesloten, lopen er 2 N draden vanuit de hoofdschakelaar naar 2 aardlekschakelaars. En de N van aardlekschakelaar 3 zit bij de N van één van de twee andere aardlekschakelaars geprikt (zou op de foto net te zien moeten zijn).
Netste is met die blokjes die @blackd al linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@blackd @Xander Hoofdschakelaar vervangen zou ik idd eventueel ook zelf kunnen doen (durven is wat anders, koudwatervrees :P ). Zelfde geldt overigens voor het toepassen van zo'n 'kamrail' of blokjes.

Maar daar kan de PV installateur eventueel mee helpen (met de partij waar ik de opdracht aan gegund heb, heb ik niet zo'n goede communicatie maar de monteur die toen de schouwing kwam doen was ook de elektrotechnisch monteur, en daar kon ik op technisch vlak goed mee praten, dus in die man heb ik wel vertrouwen).

Voor de volledigheid, nog even wat foto's van hoe nu de hoofdschakelaar is aangesloten en hoe de nullen op de aardlekschakelaars 'verdeeld' zijn (overigens wel door een InstallIQ erkend monteur):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw6IwOvaB9SxLhLtGr6l9UCe8qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoYylQ8ssEl6a6aBmQWtnQfC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpEkRtl3Cq6CkPnbaZ2fj6ktyZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz0DtQdzUULaiGEEuNvJ8j5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh_L7Nivq2UEUQa3L0sz_JQ4b-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHgpQhrfDDpYOOJS00pQihgu.jpg?f=fotoalbum_large

De groepen zitten dus wel netjes op de aardlekschakelaars aangesloten met een 'rail' (is dat zo'n 'kamrail'?). En de draad vanuit de elektriciteitsmeter is wel lang genoeg om de huls af te knippen, strippen en dan in een andere hoofdschakelaar te prikken, eventueel (als 'OCD' daarvoor kiest :+ )

(edit: En ja, ik moet de groependeclaratie ook nog een keer opnieuw uittypen :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:05:
@blackd @Xander Hoofdschakelaar vervangen zou ik idd eventueel ook zelf kunnen doen (durven is wat anders, koudwatervrees :P ).
Ik kreeg de indruk dat je ná de hoofdschakelaar wel zelf wilde gaan klussen? Dit is op zich niet spannender, aangezien je het netjes spanningsloos kunt maken.
Zelfde geldt overigens voor het toepassen van zo'n 'kamrail' of blokjes.
Op een KDN263 kamrail passen bijvoorbeeld zowel de ADA916G aardlekautomaten (voor de PV) als de MCN540E automaat (voorbeveiliging). Die kamrails kun je zelf op maat zagen (je hebt maar de helft nodig) en dan aan de zijkant weer aanraakveilig maken met de KZN023 eindkapjes.

Als je die componenten op een kamrail in het linker deel van de kast plaatst ben je heel snel klaar met bedraden: 2x 6mm² van de hoofdschakelaar naar de onderkant van één van de 3 automaten (maakt op zich niet uit welke, want de kamrail verbindt alles met elkaar), en 2x 6mm² terug naar de rest van de kast waar je dan bijvoorbeeld met de VKG91T klemmen weer verder verdeeld.
Maar daar kan de PV installateur eventueel mee helpen (met de partij waar ik de opdracht aan gegund heb, heb ik niet zo'n goede communicatie maar de monteur die toen de schouwing kwam doen was ook de elektrotechnisch monteur, en daar kon ik op technisch vlak goed mee praten, dus in die man heb ik wel vertrouwen).
Ik ben benieuwd of ze je OCD tevreden kunnen stellen. :+ De meeste PV-monteurs tegenwoordig knallen er een EMAT, Chint, SEP of Noark automaat bij, het liefst zonder na te denken.
Voor de volledigheid, nog even wat foto's van hoe nu de hoofdschakelaar is aangesloten en hoe de nullen op de aardlekschakelaars 'verdeeld' zijn (overigens wel door een InstallIQ erkend monteur):
De monteur heeft alleen onder de hoofdschakelaar doorgelust. De rest komt zo uit de doos. Tussen de aardlekschakelaars en de eindgroepen zitten inderdaad speciale kamrails, de KB4FN.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 20-09-2022 21:52 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Xander schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:31:
[...]

Ik kreeg de indruk dat je ná de hoofdschakelaar wel zelf wilde gaan klussen? Dit is op zich niet spannender, aangezien je het netjes spanningsloos kunt maken.
@Xander Super info! Thanks.

Wat betreft zelf klussen zie ik 3 opties: Zelf doen ( 'eng' ), PV monteur of het bedrijf dat de groepenkast geleverd en geïnstalleerd heeft bellen. Die laatste optie zal waarschijnlijk niet meer zo voor de hand liggen, aangezien het behoorlijk kort dag wordt.
Op een KDN263 kamrail passen bijvoorbeeld zowel de ADA916G aardlekautomaten (voor de PV) als de MCN540E automaat (voorbeveiliging). Die kamrails kun je zelf op maat zagen (je hebt maar de helft nodig) en dan aan de zijkant weer aanraakveilig maken met de KZN023 eindkapjes.

Als je die componenten op een kamrail in het linker deel van de kast plaatst ben je heel snel klaar met bedraden: 2x 6mm² van de hoofdschakelaar naar de onderkant van één van de 3 automaten (maakt op zich niet uit welke, want de kamrail verbindt alles met elkaar), en 2x 6mm² terug naar de rest van de kast waar je dan bijvoorbeeld met de VMG91T klemmen weer verder verdeeld.
Als ik inderdaad kies voor zelf doen en de PV automaten, en voorbeveiliging in de linker kast met een kamrail verbind, kan er an sich alweer een hele boel minder fout gaan. En in dat geval laat ik de 3P+N hoofdschakelaar gewoon lekker zitten, want waarom dan nog moeilijk doen met het gedeelte vóór de hoofdschakelaar :P.

Waar bevestig je die verdeelklemmenset trouwens aan? Zelfde manier als de verdelers van de aarding?
Ik ben benieuwd of ze je OCD tevreden kunnen stellen. :+ De meeste PV-monteurs tegenwoordig knallen er een EMAT, Chint, SEP of Noark automaat bij, het liefst zonder na te denken.
Gewoon maar ff hopen dat deze wel mee wil denken. Tijdens de schouwing heeft hij an sich goed mee gedacht over hoe ik de bekabeling wil laten lopen vanaf de 2 dakdelen (en ook dat ik die bekabeling zelf al naar de meterkast zou trekken). Dus ik heb goede hoop dat, als hij de 2 PV automaten zo aantreft, hij de Q-relais daar gewoon op aan wil sluiten en het dan best vindt :P ( Overigens jammer dat hij die afspraken blijkbaar niet duidelijk genoeg aan de PV-verkoper heeft doorgegeven ivm facturatie ).
De monteur heeft alleen onder de hoofdschakelaar doorgelust. De rest komt zo uit de doos. Tussen de aardlekschakelaars en de eindgroepen zitten inderdaad speciale kamrails, de KB4FN.
Hmm, Zo uit de doos vermoedde ik op zich al. Maar wel bijzonder dat dan nul van aardlekschakelaar 3 gewoon doorgelust is op aardlekschakelaar 2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:48:
Waar bevestig je die verdeelklemmenset trouwens aan? Zelfde manier als de verdelers van de aarding?
Je bevestigt het onderin aan het frame. Zie dit filmpje op 1:34:
Gewoon maar ff hopen dat deze wel mee wil denken. Tijdens de schouwing heeft hij an sich goed mee gedacht over hoe ik de bekabeling wil laten lopen vanaf de 2 dakdelen (en ook dat ik die bekabeling zelf al naar de meterkast zou trekken). Dus ik heb goede hoop dat, als hij de 2 PV automaten zo aantreft, hij de Q-relais daar gewoon op aan wil sluiten en het dan best vindt :P ( Overigens jammer dat hij die afspraken blijkbaar niet duidelijk genoeg aan de PV-verkoper heeft doorgegeven ivm facturatie ).
Oh, als er al 2 automaten zijn geplaatst dan wil die zijn eigen spul vast wel in de bus laten liggen.
Hmm, Zo uit de doos vermoedde ik op zich al. Maar wel bijzonder dat dan nul van aardlekschakelaar 3 gewoon doorgelust is op aardlekschakelaar 2...
Tja, in een 1-fase kast zit de fase ook nog eens op deze manier doorgelust. Ze zijn niet de enige fabrikant die dat zo doen. Er is op zich ook niet zoveel mis mee, zolang je maar 2 identieke draden in die klemmen steekt. En daar wringt bij latere aanpassingen vaak de schoen: jij en ik hebben geen identieke draden met de adereindafwerking zoals Hager deze in de fabriek maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Xander Top!

Dan ga ik morgen eens wat spulletjes bestellen. En dus ook wat 6mm2 draad (gewoon maar vaste kern toch).

Tsja, ik vond dat doorgeluste spul gewoon wat vreemd, ook omdat die draden tussen de aardlekschakelaars me ook niet echt dikker dan 6 mm2 lijken, terwijl er tussen de links-boven aardlekschakelaar en hoofdschakelaar dus wel de stroom van 2x4 groepen kan lopen. Voordeel is natuurlijk dat die maximaal 40A kan zijn met de juiste voorbeveiliging :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:33:
Dan ga ik morgen eens wat spulletjes bestellen. En dus ook wat 6mm2 draad (gewoon maar vaste kern toch).
:N Gewoon soepel met adereindhulzen natuurlijk. Meteen op letten dat je H07V2-K krijgt en niet het oudere H07V-K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Xander schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:40:
[...]

:N Gewoon soepel met adereindhulzen natuurlijk. Meteen op letten dat je H07V2-K krijgt en niet het oudere H07V-K.
Mja... adereindhulzen zelf crimpen gaat me nog wat te ver wellicht (ook omdat ik daar de tools nog niet voor heb, maar ja, zelfde geldt voor een momentschroevendraaier. Heb ik ook nog niet). Dus als ik soepel ga gebruiken is de verleiding te groot om kant en klare lengtes te bestellen met eindhulzen er al aan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:44:
[...]

Mja... adereindhulzen zelf crimpen gaat me nog wat te ver wellicht (ook omdat ik daar de tools nog niet voor heb, maar ja, zelfde geldt voor een momentschroevendraaier. Heb ik ook nog niet).
Ik heb van die mooie zelfinstellende adereindhulstangen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Iets simpels zoals dit werkt natuurlijk ook.
Dus als ik soepel ga gebruiken is de verleiding te groot om kant en klare lengtes te bestellen met eindhulzen er al aan :+
Ook daar is niets mis mee. Moet je het alleen wel van te voren goed bedenken en bestellen. :+

Of kijk of je ergens zo'n tang kunt lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Xander schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:04:
[...]

Ik zou het niet durven zeggen, zo goed ben ik niet bekend met Enphase.
Het 3-fase q-relais van Enphase kun je instellen om 1, 2 of 3-fasig te laten werken. Zie handleiding met de beschrijving hoe je dat kunt instellen met het enige knopje op het relais.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06
Xander schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:48:
[...]

Ik heb van die mooie zelfinstellende adereindhulstangen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Iets simpels zoals dit werkt natuurlijk ook.

[...]

Ook daar is niets mis mee. Moet je het alleen wel van te voren goed bedenken en bestellen. :+

Of kijk of je ergens zo'n tang kunt lenen.
Ik zou persoonlijk iets meer uitgeven en een tang met vergrendeling nemen.
Ik heb deze gekocht en die heeft me goed geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:57
jeronimo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:06:
[...]

En die adereindhulstang werkt toch een potje fijn! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
jeronimo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:06:
Wat @jeronimo zegt! En koop er een assortimentsdoosje hulsen bij, je grijpt dan nooit mis als je weer een (klein) klusje hebt.
WillemP22 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:47:
Het 3-fase q-relais van Enphase kun je instellen om 1, 2 of 3-fasig te laten werken. Zie handleiding met de beschrijving hoe je dat kunt instellen met het enige knopje op het relais.
Ik ben ook geen Enphase expert, maar als ik dit zo lees, en @eymey wil toch "ooit" (:+) over op 3 fasen, zou ik er alles aan proberen te doen om de Enphase gelijk 3 fase geschikt te maken (mits ook backwards compatible naar 1 fase). Misschien handig voor @eymey om even in een topic specifiek over Enphase informatie over een 1/3 fase setup in te winnen bij de experts.

• eymey
WillemP22 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:47:
[...]

blackd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:04:
[...]

Wat @jeronimo zegt! En koop er een assortimentsdoosje hulsen bij, je grijpt dan nooit mis als je weer een (klein) klusje hebt.
[...]

Ik ben ook geen Enphase expert, maar als ik dit zo lees, en @eymey wil toch "ooit" (:+) over op 3 fasen, zou ik er alles aan proberen te doen om de Enphase gelijk 3 fase geschikt te maken (mits ook backwards compatible naar 1 fase). Misschien handig voor @eymey om even in een topic specifiek over Enphase informatie over een 1/3 fase setup in te winnen bij de experts.
Ik hang al een poosje in het grote Enphase topic rond en inderdaad kan je de 3PH Q-relay instellen op 1 en 2 fasen. Maar er is eigenlijk niemand (ergens rond juni gevraagd) die kon bevestigen dat dat ook backward compatible zou zijn met een 1 fase groepenkast en -aansluiting. Helaas. Weet ook niet of @WillemP22 dat toevallig weet? 1-fasig configureren en dan ook 1 fasedraad naar de groepenkast aansluiten kan natuurlijk wel, maar dan heeft ie dezelfde beperking van 12x IQ7+ als zn 1 fase broertje.

Als ik zeker wist dat de 3 PH Q-relay op de 1 of andere manier met 16 IQ7+ te gebruiken was in een 1 fase groepenkast, met 16 panelen op 1 PH van de relay of op 11 op PH1 en 5 op PH2, van de relay, dan was het een absolute no-brainer geweest.

Maar goed, ik denk dus dat ik gewoon lekker voor all out 1 fase ga. De kans dat ik daar binnen 5 jaar anders over denk lijkt me 10% of minder. De enige use case die ik hier verder zou hebben voor 3 fasen is een flink grotere kookplaat (too much in ons kleine keukentje). Of nog veel meer zonnepanelen, maar daar is op het dak ook bijna geen ruimte meer voor verder .

[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 21-09-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:44:
Maar goed, ik denk dus dat ik gewoon lekker voor all out 1 fase ga. De kans dat ik daar binnen 5 jaar anders over denk lijkt me 10% of minder. De enige use case die ik hier verder zou hebben voor 3 fasen is een flink grotere kookplaat (too much in ons kleine keukentje). Of nog veel meer zonnepanelen, maar daar is op het dak ook bijna geen ruimte meer voor verder .
Ter overweging:
- Je gaf al aan dat er geen EV komt, dus dat is al een argument minder.
- Verder zou je kunnen kijken naar andere potentiele grootverbruikers zoals een warmtepomp.
- Een kookplaat pakt meestal max 7,3kW (zeker de wat kleinere), en er zijn ook 1-fase modellen beschikbaar. Je kan hem ook nog softwarematig beperken in veel gevallen.
- Ook is een overweging of je de PV installatie op 1 fase gaat invoeden of dat je dit verdeelt over 3 fases. Met die laatste heb je minder risico op afschakeling door hoge netspanning.

Maar eens met @Xander in een eerdere post, misschien gewoon nu een keuze maken en daar aan vasthouden voorlopig, want een half/half situatie is niet erg handig/overzichtelijk.

Dus als je bij 1-fase blijft (wat ik zou begrijpen) dan is die 4P hoofdschakelaar ook een beetje overbodig en maak je de boel nodeloos complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@blackd Dat dus :). (overigens bedankt voor je DM met de link naar Enphase Q relay 3P gebruiken in 1 fase meterkast ). Dat topic had ik in mei/juni wel gelezen, maar de hoopgevende bevindingen van eind juni en later niet meer

Wat ik er dus van lees, zou het dus mogelijk moeten zijn om aan de 'groepenkast-kant' van de Q-relay de uitgangen te 'bruggen' (en hoeft hij dus niet per se de 'gedraaide' fasen te detecteren om te werken). Met mijn 40A hoofdzekering zou ik dan ook af kunnen met 1 25A aardlekautomaat voor de PV

Maar inderdaad: Ik ga nu gewoon kiezen voor 1 fase. Klaar. Hopelijk zijn er als dit ooit veranderd dan nog steeds wel 3 fase Q-relays te vinden die werken met IQ7+.micro's.En die 4P hoofdschakelaar ga ik dan inderdaad ook wel vervangen voor 2P. Met de kabelstrippers die ik heb liggen moet ik die doorgeluste zwarte draden vanuit de netbeheerder ook wel weer kunnen omzetten naar eentje en die netjes op de hoodfschakelaar aansluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 21-09-2022 10:27 ]

• Andrehj
blackd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:16:
- Een kookplaat pakt meestal max 7,3kW (zeker de wat kleinere), en er zijn ook 1-fase modellen beschikbaar. Je kan hem ook nog softwarematig beperken in veel gevallen.
Kleine correctie: Alle 7.3 kW kookplaten kun je ook op 1 fase aansluiten. Daarvoor bestaat (in NL) de in dit topic veelbesproken kookgroep. In BE of DE sluiten ze hem gewoon aan op een 32A groep.

• blackd
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:47:
Kleine correctie: Alle 7.3 kW kookplaten kun je ook op 1 fase aansluiten. Daarvoor bestaat (in NL) de in dit topic veelbesproken kookgroep. In BE of DE sluiten ze hem gewoon aan op een 32A groep.
Jij hebt het nu over een 1 fase netaansluiting, ik had het over een 1 fase aansluiting naar de kookplaat :).

Ik doelde met mijn opmerking op een 1-fase kookplaat zoals deze die je kan aansluiten op 1x230V met een schuko (ipv een perilex). Daarnaast kan je de 7,3kW's ook vaak enkelfasig aansluiten (met beperkingen in het vermogen als gevolg).

Pagina: 1 ... 265 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.