Enphase Q relay 3P gebruiken in 1 fase meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
Voor de installatie van zonnepanelen ben ik aan het kijken voor het (tijdelijk) gebruik van een 3 fase PV in een 1 fase meterkast.

Mijn situatie is nu dat ik nog een 1 fase meterkast heb, maar de kans is groot dat ik in de toekomst over ga naar een 3 fase aansluiting.
Voor de zonnepanelen ben ik aan het kijken naar micro omvormers van enphase. Deze kan ik gebruiken als 1 fase en 3 fase pv systeem.

Nu staat in de handleiding van de Enphase Q-RELAY-3P-INT https://enphase.com/sites...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf dat deze een programma voor een 1 fase of 2 fasegebruik heeft.

Nu is mij alleen niet helemaal duidelijk of ik de omvormers dmv de 3 fase Q kabels op de 3 fases van deze Q relay aan kan sluiten en dan alleen de L1 uitgang gebruik (dus de 3 fases worden gecombineerd naar de L1 uitgang) of dat ik dan gewoonweg de fases L2 en L3 op de ingangen dan 'mis'.

Op die manier kan ik het systeem al wel gebruiken in mijn meterkast en hoef ik wat PV betreft weinig to niets meer aan te passen wanneer ik naar 3 fase ga.

Kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen hoe ik dat programma voor 1 of 2 fasegebruik moet interpreteren?

Beste antwoord (via F-X op 21-11-2020 20:00)

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:19
F-X schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:32:
Voor de installatie van zonnepanelen ben ik aan het kijken voor het (tijdelijk) gebruik van een 3 fase PV in een 1 fase meterkast.

Mijn situatie is nu dat ik nog een 1 fase meterkast heb, maar de kans is groot dat ik in de toekomst over ga naar een 3 fase aansluiting.
Voor de zonnepanelen ben ik aan het kijken naar micro omvormers van enphase. Deze kan ik gebruiken als 1 fase en 3 fase pv systeem.

Nu staat in de handleiding van de Enphase Q-RELAY-3P-INT https://enphase.com/sites...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf dat deze een programma voor een 1 fase of 2 fasegebruik heeft.

Nu is mij alleen niet helemaal duidelijk of ik de omvormers dmv de 3 fase Q kabels op de 3 fases van deze Q relay aan kan sluiten en dan alleen de L1 uitgang gebruik (dus de 3 fases worden gecombineerd naar de L1 uitgang) of dat ik dan gewoonweg de fases L2 en L3 op de ingangen dan 'mis'.

Op die manier kan ik het systeem al wel gebruiken in mijn meterkast en hoef ik wat PV betreft weinig to niets meer aan te passen wanneer ik naar 3 fase ga.

Kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen hoe ik dat programma voor 1 of 2 fasegebruik moet interpreteren?
toon volledige bericht
Ik heb twee strings gemaakt (1 string van 10 panelen en 1 string van 8 panelen) beide aangesloten met een enkele fase kabel, allebei naar de meterkast en aangesloten op het Q-RELAY-3P-INT.
De ene string op L1 en de andere string op L2, beide nullen natuurlijk bij elkaar.
In mijn situatie 'zweeft' dus de L3 op het relais, en betekend het dus dat ik niet teruglever op L3.
Maar dit is geen enkel probleem voor het relais, en zo geadviseerd door Enphase technische support.

Hangt dus even van je situatie af; in alle situaties waar je op meer dan 1 fase gaat terug voeden is het Q-RELAY-3P-INT relais het meest interessant 😄

Na het nogmaals lezen van je vraag, zag ik dat ik een vraag had gemist.
Wanneer je nu dus op 3 fase terug voed op het relais, maar maar 1 fase vanuit de meterkast hebt, dan voed hij uiteraard maar op 1 fase terug. Dit wordt niet gecombineerd (kan ook niet aangezien onderling tussen de fase een faseverschil is..
Daarnaast vermoed ik dat het Q-RELAY-3P-INT überhaupt niet werkt bij 1f aangezien hij altijd na een 3f aardlek automaat geplaatst wordt en nooit op een enkele fase.

[ Voor 11% gewijzigd door Onno_Devine op 20-11-2020 22:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Hoeveel panelen ben je van plan om aan te schaffen met dit systeem?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:19
F-X schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:32:

toon volledige bericht
Ik heb twee strings gemaakt (1 string van 10 panelen en 1 string van 8 panelen) beide aangesloten met een enkele fase kabel, allebei naar de meterkast en aangesloten op het Q-RELAY-3P-INT.
De ene string op L1 en de andere string op L2, beide nullen natuurlijk bij elkaar.
In mijn situatie 'zweeft' dus de L3 op het relais, en betekend het dus dat ik niet teruglever op L3.
Maar dit is geen enkel probleem voor het relais, en zo geadviseerd door Enphase technische support.

Hangt dus even van je situatie af; in alle situaties waar je op meer dan 1 fase gaat terug voeden is het Q-RELAY-3P-INT relais het meest interessant 😄

Wanneer je nu dus op 3 fase terug voed op het relais, maar maar 1 fase vanuit de meterkast hebt, dan voed hij uiteraard maar op 1 fase terug. Dit wordt niet gecombineerd (kan ook niet aangezien onderling tussen de fase een faseverschil is..
Daarnaast vermoed ik dat het Q-RELAY-3P-INT überhaupt niet werkt bij 1f aangezien hij altijd na een 3f aardlek automaat geplaatst wordt en nooit op een enkele fase.

[ Voor 11% gewijzigd door Onno_Devine op 20-11-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
Onno_Devine schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:02:
[...]

Bedankt. Het leek me eerlijk gezegd ook al wel sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kun je dat ding niet aan de PV zijde bruggen op de fasen? En dan netzijde er maar eentje aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan kun je beter 3 maal een x amp beveiliging nemen en die koppelen en dan voor 65 euro per stuk een 1 fase q relais nemen en dat dan omwisselen als de 3 fasen in de meterkast worden aangesloten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-03 07:36
Bij voorbaat excuus voor het oprakelen van dit oude topic. Echter is de situatie zoals beschreven in de TS exact van toepassing op mijn situatie:

7 stuks Maxeon 6 panelen (2900Wp) op het zuiden met Enphase IQ7A micro-omvormers 3-fasig aangesloten op een Enphase 3P Q-relay en Enphase Gateway. Aansluiting vanuit de meter is 1x35A, komt uit op een 1/3 groepenkast. De zonnepanelen zijn via het relais en een aparte automaat gekoppeld aan de eerste (en dus enige...) fase die binnenkomt op de hoofdschakelaar. Maar... de installatie lijkt dus niet te werken. De lampjes op de Enphase Gateway en zowel het eerste lampje (V1) en Hz lampje op het Q-relais staan op "groen", wat aangeeft dat de zonnepanelen stroom leveren (althans... volgens de installateur). Echter gebeurt er volgens de slimme meter helemaal niks met deze stroom, ik lever niets terug en zelfs het sluipverbruik van ca. 70-90W wordt pertinent van het net getrokken terwijl de zon vol op de panelen staat.

De zonnepanelen zijn een ruime week geleden geinstalleerd via een grote naam op de energiemarkt en ik heb nog geen toegang tot de monitoring (Enlighten app). Tot nu toe is er vanuit deze firma niet al te veel urgentie te bemerken om het probleem op te lossen en verloopt het contact uitsluitend per mail (traag i.v.m. "drukte"... natuurlijk). Ik hoop hier wat extra kennis op te kunnen doen om het proces van mijn kant wat te kunnen versnellen, want als ik dit topic goed begrijp zou het probleem dus kunnen zitten in het Q-relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:15
Volgens mij kan dit gewoon. Het enige dat Q-relay doet, is de installatie afschakelen als de netspanning of frequentie niet meer overeenkomt met wat het moet zijn. Volgens mij kun je gewoon de 3 fase-kabels aan elkaar vast maken en op 1 fase van de Q-relay aansluiten. Of je sluit de 3 fasen ONDER de Q-relay aan elkaar, dan denkt de Q-relay dat er gewoon 3 fasen in gebruik zijn.

Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat het aantal ampere niet het maximum van de fase / aardlekautomaat / hoofdzekering overschrijdt. Als je veel panelen hebt liggen, dan kan dat gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-03 07:36
PhilipsFan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:09:
Volgens mij kan dit gewoon. Het enige dat Q-relay doet, is de installatie afschakelen als de netspanning of frequentie niet meer overeenkomt met wat het moet zijn. Volgens mij kun je gewoon de 3 fase-kabels aan elkaar vast maken en op 1 fase van de Q-relay aansluiten. Of je sluit de 3 fasen ONDER de Q-relay aan elkaar, dan denkt de Q-relay dat er gewoon 3 fasen in gebruik zijn.
Bedankt! Dat klinkt logisch en is voor zover ik kan vaststellen ook de manier waarop het hier is geinstalleerd. Blijft dan wel een mysterie waarom de meter deze stroom niet lijkt te zien? Het moet toch ergens heen?
PhilipsFan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:09:
Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat het aantal ampere niet het maximum van de fase / aardlekautomaat / hoofdzekering overschrijdt. Als je veel panelen hebt liggen, dan kan dat gemakkelijk.
Met maar 7 panelen is dat hier niet aan de orde lijkt me, de aardlekautomaat van de zonnepanelen is gelimiteerd op 16A en die staat gewoon open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 15:25
Ik had dezelfde situatie.
Moet wachten op een 3 fase meter. Panelen al geplaatst met de Q relais 3P.
Eerst vanaf de pv kant wel de 3 fase op de Qrelais aangesloten en verder naar de meterkast met alleen 1 fase.
Daarbij branden maar 2 lampjes en leveren de panelen geen stroom.

Next step was om vanaf q relais ook fase 2 en 3 aan te sluiten op de 1 fase in de meterkast.

Dus Qrelais 3 fase naar automaat 1 fase.

Ik heb maar 8 panelen dus dat is geen probleem. Heb je er meer dan 12-14 dan is het wel een probleem ivm de afzekering van dat vermogen.

Nu werkt het wel.
Straks als de 3 fase aansluiting er is ga ik het aanpassen zodat ook alle fases stroom van de panelen krijgen
Pagina: 1