http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Nog wat zitten klooien met een extra buffer condensator . Effin hangt nu gewoon met een 5volt adaptor te werken.
Goed dat je het zegt, ik draai mijn nslu2 vanaf een usb-stick met ruimte voor ~20 jaar. Maar met meer gegevens (o.a. netspanning) en 10 keer zoveel updates, kan ik maar beter jaarlijks de bestanden eraf halen. De nslu2 trekt overigens flink meer dan 100mA.habbekrats schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:00:
@Martin7182 DSMR 5 is toch 1 x per seconde ipv 1x 10sec. Timestamp is sinds 2.2 actief. Verder is het niet veel anders. Ander voordeel is dat je de +5V kunt gebruiken van de meter. Alleen net niet genoeg power om een wemos d1 mini te laten starten.
Situatie is als volgt. Er loop nu een kookgroep naar de keuken voor de kookplaat.
In de toekomst wil ik graag een oven toevoegen waarvoor er een extra groep moet worden gerealiseerd en dus een kabel naar de keuken getrokken moet worden.
Ook wil ik in de toekomst de groepenkast ombouwen naar 3 fasen.
Mocht ik nu dus al de voorbereiding treffen door het trekken van 16 mm flexbuis met 3 aders naar de keuken. Kan ik dit later samen voegen met de bestaande kookgroep in een krachtgroepautomaat?
Normaal zou je natuurlijk 20mm flexbuis met 5 aders erheen trekken waar ik dan zowel de kookplaat (2 fase) en de oven (de 3e fase) op kan aansluiten. Helaas zal 20mm flexbuis lastig zijn omdat de ruimte tussen de balken en het plafond krap 20mm is.
Onder de vloer gaat helaas ook niet.
Wat zijn nog andere opties?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ymvk kabel 5x2,5 ??thijsco19 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:23:
Wat zijn de regels over het verdelen van de aders in 2 pijpjes vanuit een krachtgroep?
Situatie is als volgt. Er loop nu een kookgroep naar de keuken voor de kookplaat.
In de toekomst wil ik graag een oven toevoegen waarvoor er een extra groep moet worden gerealiseerd en dus een kabel naar de keuken getrokken moet worden.
Ook wil ik in de toekomst de groepenkast ombouwen naar 3 fasen.
Mocht ik nu dus al de voorbereiding treffen door het trekken van 16 mm flexbuis met 3 aders naar de keuken. Kan ik dit later samen voegen met de bestaande kookgroep in een krachtgroepautomaat?
Normaal zou je natuurlijk 20mm flexbuis met 5 aders erheen trekken waar ik dan zowel de kookplaat (2 fase) en de oven (de 3e fase) op kan aansluiten. Helaas zal 20mm flexbuis lastig zijn omdat de ruimte tussen de balken en het plafond krap 20mm is.
Onder de vloer gaat helaas ook niet.
Wat zijn nog andere opties?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ah, niet over nagedacht. Je bedoelt dan die kabel in (flex)buis? Of mag deze ook los in het plafond?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Losthijsco19 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Ah, niet over nagedacht. Je bedoelt dan die kabel in (flex)buis? Of mag deze ook los in het plafond?
Ik begrijp niet heel veel van het verhaal, maar het beste is om een foto te maken met de kappen er af. Je heb geen aardlekschakelaars, maar wel spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die zijn niet voor huis-tuin-en-keuken installaties.Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:55:
Zomaar even een gekke vraag.
Wij hebben een nieuwe meterkast ontvangen. Vervolgens kwam mijn neef kijken en die gaf aan dat elke groep een hoofdschakelaar nodig heeft. Aan de linkerkant is een 1fase (huidig) + 3fase voorbereiding voor de laadpaal.
De hoofdschakelaar onderin is 1 grote schakelaar en ik vermoed ook alvast voor 3 fase.
De oranje, groene en blauwe groepen hebben dus geen eigen schakelaar, klopt dat?
[Afbeelding]
De kabel onder uit de linker kast gaat naar de laadpaal? Dan lijkt mij dat alle groepen achter de hoofdschakelaar zitten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik wist niet dat zo'n kabel ook los gebruikt mocht worden in huis.
Dat komt dan mooi uit.
Bedankt voor je reactie, een aantal posts onder mijn post hebben mij al van een antwoord voorzien.timovd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Ik begrijp niet heel veel van het verhaal, maar het beste is om een foto te maken met de kappen er af. Je heb geen aardlekschakelaars, maar wel spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die zijn niet voor huis-tuin-en-keuken installaties.
De kabel onder uit de linker kast gaat naar de laadpaal? Dan lijkt mij dat alle groepen achter de hoofdschakelaar zitten.
[ Tesla MIG MYP ]
Maar je was er in dat topic nog niet op gewezen dat die spanningsafhankelijke aardlekautomaten wellicht helemaal niet gebruikt mogen worden...Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:39:
[...]
Bedankt voor je reactie, een aantal posts onder mijn post hebben mij al van een antwoord voorzien.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nu ben ik weer in de war. De link die @ik222 deelde zijn de schakelaars die geinstalleerd zijn. Dus gecombineerde aardlekschakelaars en zekering in 1. Wat hem en @JanHenk betreft lijkt het dus gewoon te kloppen. Een schakelaar per groep is dus niet nodig dan?Xander schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Maar je was er in dat topic nog niet op gewezen dat die spanningsafhankelijke aardlekautomaten wellicht helemaal niet gebruikt mogen worden...
Hier nog een duidelijkere foto.
:strip_exif()/f/image/wO7WTu6NJEvH5jD8IYGrN432.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Cyw00d op 13-06-2022 12:36 ]
[ Tesla MIG MYP ]
Zit er in de laadpaal DC-lekstroomdetectie van <6mA?
Achter één aardlekschakelaar (ALS) mogen maximaal 4 groepen. Nu heb je dus 1-op-1, maar wel met spanningsafhankelijke aardlekautomaten (ALS en automaat gecombineerd).
Ik zou 3 ALS's plaatsen op de rij naast de hoofdschakelaar en 10 (of zelfs 12) normale groepen.
Wat zit er achter groep 10? Waarom is dat een C-uitschakelkarakteristiek?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt, we hebben nu tijdelijk 1 fase totdat de netbeheerder (ergens eind dit jaar want druk) de 3 fase komt aansluiten. Daarnaast is er loadbalancing toegevoegd inderdaad.timovd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:45:
@Cyw00d Klopt het dat je load balancing hebt en dat je nu dus met maximaal 1x 32A laadt en straks met maximaal 3x20A? Dat kan met de aanname dat je met 1f hoofdaansluiting een 35 of 40A zekering hebt en straks 3x 25A.
Zit er in de laadpaal DC-lekstroomdetectie van <6mA?
Achter één aardlekschakelaar (ALS) mogen maximaal 4 groepen. Nu heb je dus 1-op-1, maar wel met spanningsafhankelijke aardlekautomaten (ALS en automaat gecombineerd).
Ik zou 3 ALS's plaatsen op de rij naast de hoofdschakelaar en 10 (of zelfs 12) normale groepen.
Wat zit er achter groep 10? Waarom is dat een C-uitschakelkarakteristiek?
Kan het zijn dat groep 10 de zonnepanelen zijn? Ik moet nog kijken welke groep wat precies is. Zo niet dan vermoed ik dat het de hele tuin is, voor zij en achter (incl schuur).
Hier een foto van voor de vernieuwing:
:strip_exif()/f/image/7i9RjGU622Zl9lmhcS69Jz7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Cyw00d op 13-06-2022 13:10 ]
[ Tesla MIG MYP ]
Het zijn inderdaad aardlekautomaten, deze combineren inderdaad een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één toestel.Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:33:
[...]
Nu ben ik weer in de war. De link die @ik222 deelde zijn de schakelaars die geinstalleerd zijn. Dus gecombineerde aardlekschakelaars en zekering in 1. Wat hem en @JanHenk betreft lijkt het dus gewoon te kloppen.
Maar het zijn niet zomaar aardlekautomaten, het zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Deze mogen volgens NEN1010 niet zomaar worden geplaatst, maar alleen in installaties:
- die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)
of:
- waar foutbescherming gewaarborgd blijft als de spanningsafhankelijke aardlekbeveiliging niet functioneert. Bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt of een TT-stelsel met lage aardverspreidingsweerstand waardoor de installatieautomaat ook tijdig uitschakelt bij sluiting naar aarde.
Oftewel aardlekautomaten zijn prima, maar specifiek deze aardlekautomaten mogen misschien wel niet geplaatst worden. Misschien ook wel, dat kan ik aan de foto niet zien.
Er staat al een hoop meer hierover in dit topic zoals @timovd al linkte.
Thanks voor de info. Ik heb ze zelf niet geinstalleerd, ze zijn geinstalleerd door iemand die specifiek meterkasten plaatst bij Laderthuis.nl, dit was een aanrader ivm het plaatsen van de nieuwe laadpaal en de simpelweg verouderde meterkast. Dus ik ga er van uit dat hij alle diploma's en kennis heeft om dit te mogen installeren.Xander schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Het zijn inderdaad aardlekautomaten, deze combineren inderdaad een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één toestel.
Maar het zijn niet zomaar aardlekautomaten, het zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Deze mogen volgens NEN1010 niet zomaar worden geplaatst, maar alleen in installaties:
- die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)
of:
- waar foutbescherming gewaarborgd blijft als de spanningsafhankelijke aardlekbeveiliging niet functioneert. Bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt of een TT-stelsel met lage aardverspreidingsweerstand waardoor de installatieautomaat ook tijdig uitschakelt bij sluiting naar aarde.
Oftewel aardlekautomaten zijn prima, maar specifiek deze aardlekautomaten mogen misschien wel niet geplaatst worden. Misschien ook wel, dat kan ik aan de foto niet zien.
Er staat al een hoop meer hierover in dit topic zoals @timovd al linkte.
Verder heb ik er te weinig kennis van en zie het ook niet zitten om de kap weg te halen als ik eerlijk ben. Alles eromheen kan ik prima een foto van plaatsen, maar dat gaat niet helpen ben ik bang.
[ Tesla MIG MYP ]
Nou, jij hebt er meer vertrouwen in dan ik.Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:50:
[...]
Thanks voor de info. Ik heb ze zelf niet geinstalleerd, ze zijn geinstalleerd door iemand die specifiek meterkasten plaatst bij Laderthuis.nl, dit was een aanrader ivm het plaatsen van de nieuwe laadpaal en de simpelweg verouderde meterkast. Dus ik ga er van uit dat hij alle diploma's en kennis heeft om dit te mogen installeren.
Er wordt helaas wat afgeprutst, ook door vakmensen.
Je zou moeten kunnen zien of het een TN-stelsel is. In een TN-stelsel wordt aarde meegeleverd door de netbeheerder. Dit zie je bijvoorbeeld doordat er een aardedraad of -blokje aan de buitenkant uit de hoofdzekeringkast komt, of doordat er een aardedraad vanuit het meterbord de groepenkast in loopt (daarvoor moet het deksel eraf).Verder heb ik er te weinig kennis van en zie het ook niet zitten om de kap weg te halen als ik eerlijk ben. Alles eromheen kan ik prima een foto van plaatsen, maar dat gaat niet helpen ben ik bang.
Is het geen TN-stelsel, dan is het een TT-stelsel. Wil je de situatie dan beoordelen dan moet je de aarding meten, dit lukt je niet zonder de nodige apparatuur.
[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 13-06-2022 17:28 ]
Ik heb een tafellamp aangesloten die met een schakelaar aan de wand aan en uit kan. Er zit echter nog een andere lamp op dezelfde schakelaar aangesloten.
Helaas schakelen beide lampen omgekeerd, dus er kan maar 1 van de 2 lampen aan staan. Hoe kan ik dit makkelijk oplossen?
Alvast bedankt.
Of mogen beide lampen altijd tegelijkertijd aan- en uitschakelen, zonder ze onafhankelijk te kunnen bedienen? Dan kun je de bestaande schakelaar gebruiken en moet je beide schakeldraden op dezelfde uitgang aansluiten.
Ik zie bij de hoofdschakelaar niets naar buiten komen. Bovenin zie ik wel dit naar buiten komen en op een aardedraad aansluiten, verder niets:Xander schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:14:
[...]
Nou, jij hebt er meer vertrouwen in dan ik.
Er wordt helaas wat afgeprutst, ook door vakmensen.
[...]
Je zou moeten kunnen zien of het een TN-stelsel is. In een TN-stelsel wordt aarde meegeleverd door de netbeheerder. Dit zie je bijvoorbeeld doordat er een aardedraad of -blokje aan de buitenkant uit de hoofdzekeringkast komt, of doordat er een aardedraad vanuit het meterbord de groepenkast in loopt (daarvoor moet het deksel eraf).
Is het geen TN-stelsel, dan is het een TT-stelsel. Wil je de situatie dan beoordelen dan moet je de aarding meten, dit lukt je niet zonder de nodige apparatuur.
edit:@Cyw00d Overigens had je in de oude kast ook al spanningsafhankelijke aardlekautomaten (één van EMat en één van ETI). En zo te zien een groep zonder aardlekbeveiliging (Groep 8 / de Hager automaat). Mocht dan in jouw situatie niet kunnen dan hebben zo te zien 4 verschillende installateurs zitten slapen.
:strip_exif()/f/image/5F4uOQMDDGNZBZTIs9DtOk3F.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is er zo erg aan de manier hoe hij het aangesloten heeft? Hij komt nog een keer terug om 3 fase aan te sluiten dus dan kan ik hem een paar vragen stellen hierover.
[ Tesla MIG MYP ]
Geen idee, het zou nog steeds gewoon conform NEN1010 kunnen zijn, afhankelijk van de aarding (stelsel / weerstand).Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:30:
Wat is er zo erg aan de manier hoe hij het aangesloten heeft?
Vraag is: ik heb twee inbouwdozen (gekoppeld) in de wand zitten op zolder. Beide dozen hebben een eigen aanvoer vanaf de meterkast. Er is niet zoveel ruimte op die plek. Ik wil vanuit 1 doos een XMVK kabel naar buiten laten gaan voor de warmtepomp (dit gaat de installateur verder afhandelen). Op de andere doos wil ik die pv-verdeler aansluiten. Dat kan via een kabel/buis van max 1 meter naar een plek waar wat meer ruimte is.
Wat is nu de juiste/nette manier om een kabel of een buis vanuit een wand-doos te laten komen? Als het 1 doos was zou ik er een lasdoos bovenop zetten. Hoeft niet mooi te zijn op zolder. Maar ze zitten tegen elkaar aan. 1 doos met bedrading van 2 groepen lijkt me een no-go. Wat is de aangewezen manier?
Op de foto zie je dat de rechterdoos door ze pv-installateur is "afgedekt" maar dat stelt niks voor en ik wil het beter doen dan dat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UOUQJn8C6ioowFHzrM31NxzA.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door mddd op 14-06-2022 09:28 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Of anders een dubbel raam met een afdekkapje?mddd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:48:
@habbekrats Oh dat ziet er inderdaad precies uit als wat ik in mijn hoofd had. Nooit eerder gezien geloof ikDank.
:strip_exif()/f/image/qx7BxVWzKJoomIOcExOXIruc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door amauer op 14-06-2022 17:05 ]
[edit] ah, ff wat andere zoektermen leverde dit topic op en bevestigt m'n vermoeden dat dit prima kan mits koper
Solar kabels als 12V kabels in camper?
[edit 2] lol dankzij dat topic kom ik erachter dat m'n berekening niet goed was (geen spanningsverlies meegerekend) waardoor ik ook prima met dunnere kabel kan werken.
[ Voor 39% gewijzigd door Beekforel op 14-06-2022 17:46 ]
Voor zover ik weet gaat het bij solarkabel om de dubbele isolatie.Beekforel schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:20:
Misschien een heel klein beetje offtopic maar weet iemand wat er speciaal is aan solar kabel?
Van buiten naar binnen: mantel (in kleur) - binnenmantel (meestal wit teflon-achtig materiaal) en dan de kern.
Anders kijken (en vergelijken) bij Conrad .
Naast het antwoord dat je al kreeg, het woorddeel "solar" doet uiteraard veronderstellen dat het met de zon heeft te maken (denk aan solarium). En dat is inderdaad ook het geval, als het volledig aan de definities beantwoordt is het aanmerkelijk meer UV- en hittebestendig dan gewone draad en kabel. Een goede kwaliteit is zelfs onbrandbaar. Het wordt dan ook met name toegepast bij de aanleg van zonnepanelen.Beekforel schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:20:
Misschien een heel klein beetje offtopic maar weet iemand wat er speciaal is aan solar kabel? Ik ben met een 12 volt projectje bezig en heb daar 6 mm2 montagedraad voor nodig. Dat is relatief dure kabel maar ik kan een partijtje solar kabel van dezelfde dikte voor weinig krijgen...
Ik veronderstel wel (zie onderstaande reactie) dat het wat duurder is dan gewone kabel. Zie b.v. siliconenkabel.
[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 14-06-2022 18:57 ]
Ja precies, met al die eigenschappen zou ik denken dat het duurder is dan montagesnoer in vergelijkbare dikte maar dat gaat blijkbaar niet helemaal op.Techneut schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:29:
[...]
Naast het antwoord dat je al kreeg, het woorddeel "solar" doet uiteraard veronderstellen dat het met de zon heeft te maken (denk aan solarium). En dat is inderdaad ook het geval, als het volledig aan de definities beantwoordt is het aanmerkelijk meer UV- en hittebestendig dan gewone draad en kabel. Een goede kwaliteit is zelfs onbrandbaar. Het wordt dan ook met name toegepast bij de aanleg van zonnepanelen.
Mogelijk dat montagesnoer wel veel soepeler is dan solarkabel, dus makkelijker hanteerbaar. Probeer maar eens een stukje solarkabel haaks te buigenBeekforel schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:33:
Ja precies, met al die eigenschappen zou ik denken dat het duurder is dan montagesnoer in vergelijkbare dikte maar dat gaat blijkbaar niet helemaal op.
ik heb ooit eens een stukje (4 meter) 252 heel erg soepele speakersnoer gekregen (normaal onbetaalbaar) en als massakabel gebruikt voor een lastrafo.
Niet te vergelijken met 'normaal' snoer.
Tja, dan heb ik daar andere herinneringen aan. Ik was ooit een keer betrokken bij de installatie van bepaalde hitte bestendige apparatuur waaraan uiteraard ook hitte bestendige bedrading aan te pas kwam. Draden van hooguit 1,5mm² doorsnede. Het viel mij toen op dat die juist buitengewoon soepel waren, aanmerkelijk veel soepeler dan normale soepele draden met p.v.c. isolatie.LooneyTunes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:46:
[...]
Mogelijk dat montagesnoer wel veel soepeler is dan solarkabel, dus makkelijker hanteerbaar. Probeer maar eens een stukje solarkabel haaks te buigen(en vergelijk dat met 62 installatiedraad voor een groepenkast)
ik heb ooit eens een stukje (4 meter) 252 heel erg soepele speakersnoer gekregen (normaal onbetaalbaar) en als massakabel gebruikt voor een lastrafo.
Nu kan ik een aantal ABB hoofdschakelaars mistral-lijn 2-P 40A SD202/40 erin zetten. Deze zijn rond de 14 euro en nemen 2 modules in beslag. Ik kan ook kiezen om een b10 of b16 automaat erin te zetten. Die zijn goedkoper en maar 1 module breed. Dus de overstroombeveiliging wordt dus eigenlijk niet gebruikt. Ik ben benieuwd hoe jullie denken over deze oplossing?
Dat klopt, die hebben meestal siliconen isolatie. Dat is erg soepel.Techneut schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:27:
[...]
Tja, dan heb ik daar andere herinneringen aan. Ik was ooit een keer betrokken bij de installatie van bepaalde hitte bestendige apparatuur waaraan uiteraard ook hitte bestendige bedrading aan te pas kwam. Draden van hooguit 1,5mm² doorsnede. Het viel mij toen op dat die juist buitengewoon soepel waren, aanmerkelijk veel soepeler dan normale soepele draden met p.v.c. isolatie.
Voor nog hogere temperaturen heb je ook nog teflon isolatie, dat is dan weer erg stug.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Geweldig snoer!Andrehj schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:54:
Dat klopt, die hebben meestal siliconen isolatie. Dat is erg soepel.
Dat heb ik aan mijn losse soldeerboutjes zitten. 3 x 0,75 en je draait het snoer bijna om een Edding 3000 stift heen.
Wel erg breekbaar bij de trekontlastingen (met name in de stekker, je draait het makkelijk stuk zonder tule).
Luidsprekersoer groter dan 4 mm2 ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen. Geen idee waar iemand flex 25 mm2 vandaan haalt?LooneyTunes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:46:
[...]
Mogelijk dat montagesnoer wel veel soepeler is dan solarkabel, dus makkelijker hanteerbaar. Probeer maar eens een stukje solarkabel haaks te buigen(en vergelijk dat met 62 installatiedraad voor een groepenkast)
Isolatie van teflon is in Europa niet toegestaan voor gebruik in kabels omdat het bij verhitting giftige stoffen afgeeft. We koken echter wel met pannen die een teflonlaag hebben, helemaal bevatten doe ik het nog niet.Andrehj schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:54:
[...]
Dat klopt, die hebben meestal siliconen isolatie. Dat is erg soepel.
Voor nog hogere temperaturen heb je ook nog teflon isolatie, dat is dan weer erg stug.
Het is geen speakerkabel (realiseerde ik me later pas) maar voedingskabel voor auto-audio freaks enthousiastelingen die meer audio vermogen willen dan motorvermogenFrankHe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:12:
Luidsprekersoer groter dan 4 mm2 ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen. Geen idee waar iemand flex 25 mm2 vandaan haalt?
Maar nog steeds zeer flexibel, zeker vergeleken met de oorspronkelijke 162 massakabel.
Ah ok de voedingskabel tussen een 12 Volt auto accu en de versterker. Dan is 25 mm2 wel flink uit de kluiten gewassen.LooneyTunes schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:37:
[...]
Het is geen speakerkabel (realiseerde ik me later pas) maar voedingskabel voor auto-audio freaks enthousiastelingen die meer audio vermogen willen dan motorvermogen.
Maar nog steeds zeer flexibel, zeker vergeleken met de oorspronkelijke 162 massakabel.
Ook nog leverbaar als 352 en 552.FrankHe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:45:
Ah ok de voedingskabel tussen een 12 Volt auto accu en de versterker. Dan is 25 mm2 wel flink uit de kluiten gewassen.

Ik zit met een vraag over de aanpassingen in de meterkast die nodig zijn voor zonnepanelen. De panelen zijn besteld, 25 stuks 395 WP Belinus
Hiervoor is een 3 keer 25 A aansluiting nodig, deze is aangevraagd bij Stedin en zou in rond 17 juli gedaan moeten worden. Het is nog niet zeker of de zonnepanelen dan al liggen of dat de installateur eerst een keer moet langskomen om de hoofdschakelaar te installeren.
De installateur van de panelen zal een hoofdschakelaar 3 fase en een uitbreidingsmodule voor de groepenkast plaatsen.
Dit moet dus gedaan worden voor Stedin komt voor de 3 fase aansluiting.
Is dit nu alles wat er moet gebeuren en is mijn meterkast verder klaar voor 3 fase? En kan hij tot Stedin komt dan gewoon doordraaien op 1 fase?
:strip_exif()/f/image/qGbYMc02WlG0y9OtWfrAMM9A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vljtnfTUMmj2bAWKugceZpa0.jpg?f=fotoalbum_large)
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Hoei! "Audison connection PF4OR. Connection 20mm2 ... Hoogwaardige kabels die bijna volledig koper zijn voor een snelle doorvoer." Die kan bijna het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 topic in.
Installateur een 3 fase hoofdschakelaar laten plaatsen maar deze nog laten functioneren als een 1 fase schakelaar. Dus 2 fases niet aangesloten laten zitten (anders heb je in 2/3e van je huis geen stroom). Dan moet Stedin komen en die zet je op 3 fase. Maar aangezien na je nieuwe hoofdschakelaar alles nog op 1 fase werkt wel even opletten omdat je zeer waarschijnlijk van 35A per fase (1 fase) naar 25A per 1 fase (3 fases) gaat. Dan de installateur weer laten komen, of wachten tot 'ie sowieso komt voor je panelen en die uitbreiding, en hem dan de kabels vanaf de hoofdschakelaar laten verdelen in 3 delen.marcovandam schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:01:
Er is zelfs een topic voor meterkast vragen, super. Ik heb dit al in het PV topic gevraagd, maar daar sneeuwt het steeds wat onderIk hoop dat ik een beroep mag doen op jullie expertise. Ik heb me al wel proberen in te lezen maar ik vind het lastige materie om goed te bevatten.
Ik zit met een vraag over de aanpassingen in de meterkast die nodig zijn voor zonnepanelen. De panelen zijn besteld, 25 stuks 395 WP Belinus
Hiervoor is een 3 keer 25 A aansluiting nodig, deze is aangevraagd bij Stedin en zou in rond 17 juli gedaan moeten worden. Het is nog niet zeker of de zonnepanelen dan al liggen of dat de installateur eerst een keer moet langskomen om de hoofdschakelaar te installeren.
De installateur van de panelen zal een hoofdschakelaar 3 fase en een uitbreidingsmodule voor de groepenkast plaatsen.
Dit moet dus gedaan worden voor Stedin komt voor de 3 fase aansluiting.
Is dit nu alles wat er moet gebeuren en is mijn meterkast verder klaar voor 3 fase? En kan hij tot Stedin komt dan gewoon doordraaien op 1 fase?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt ook simpelweg de 3fase hoofdschakelaar laten plaatsen en fase 1 met een brug verbinden met fase 2 en 3.Drawer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:06:
[...]
Installateur een 3 fase hoofdschakelaar laten plaatsen maar deze nog laten functioneren als een 1 fase schakelaar. Dus 2 fases niet aangesloten laten zitten (anders heb je in 2/3e van je huis geen stroom). Dan moet Stedin komen en die zet je op 3 fase. Maar aangezien na je nieuwe hoofdschakelaar alles nog op 1 fase werkt wel even opletten omdat je zeer waarschijnlijk van 35A per fase (1 fase) naar 25A per 1 fase (3 fases) gaat. Dan de installateur weer laten komen, of wachten tot 'ie sowieso komt voor je panelen en die uitbreiding, en hem dan de kabels vanaf de hoofdschakelaar laten verdelen in 3 delen.
Je kunt dan de aardlekautomaten reeds verdelen over de 3 fasen van je schakelaar en dan werken ze prima. Enkel krachtgroepen (3 fase) werken dan niet, die moet je dan uit laten staan.
De installateur die je omzet naar 3x 25A zal dan de brug verwijderen en dan hoef je daarna niks meer te doen, behalve je krachtgroepen aanzetten en heb je ook geen last van het feit dat je kort alles voed vanaf een 1 (van de 3) 25A aansluiting.
Dan hoeft je installateur een keertje minder langs te komen.
Nog een vraag, er komen 2 single split units airco voor verwarmen aan de buitenmuur te hangen, 4.2 en 3.5 kW. Er ligt wel een tuinverlichting kabel op dat punt die de installateur kan gebruiken, maar die is niet direct in de groepenkast afgemonteerd maar op een stekker. Er zit daar ook al wat tuinverlichting en WCD op.
Mijn voorkeur is om daar een aparte groep voor te trekken, uit de meterkast naar de (droge) kruipruimte, onder de fundering door naar buiten. Ik heb als advies daarvoor 3 keer 2.5 draad, maar welke kan ik het beste nemen?
XMVK of YMVK, en dan wel of geen AS uitvoering?
Als het eens stuk in de grond ligt dan heb je AS nodig. Dat is puur ter bescherming voor het geval je er met graven/harken/whatever je kabel raakt.marcovandam schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:26:
Bedankt voor jullie advies, ik heb er nu wat meer vertrouwen in dat dit gaat lukken allemaal.
Nog een vraag, er komen 2 single split units airco voor verwarmen aan de buitenmuur te hangen, 4.2 en 3.5 kW. Er ligt wel een tuinverlichting kabel op dat punt die de installateur kan gebruiken, maar die is niet direct in de groepenkast afgemonteerd maar op een stekker. Er zit daar ook al wat tuinverlichting en WCD op.
Mijn voorkeur is om daar een aparte groep voor te trekken, uit de meterkast naar de (droge) kruipruimte, onder de fundering door naar buiten. Ik heb als advies daarvoor 3 keer 2.5 draad, maar welke kan ik het beste nemen?
XMVK heeft doorgaans iets dunnere isolatie en mag je niet bundelen met andere kabels. Hij is daardoor iets beter te hanteren, maar de YMVK is dus iets degelijker, maar stugger.
De keuze hangt natuurlijk af van wat je minimaal nodig hebt en een stukje persoonlijke voorkeur.
Persoonlijk ga ik altijd voor YMVK omdat je dan altijd de optie hebt om te kunnen bundelen, is het niet nu dan mogelijk wel voor in de toekomst.
Ik zou de installateur vragen om een zo groot mogelijke uitbreidingsmodule te plaatsen, mits de ruimte in de meterkast dat toelaat. Bijvoorbeeld eentje met minimaal 8 modules.marcovandam schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:01:
Dan heb je nog ruimte om in de toekomst makkelijk een 3 fase automaat voor bijvoorbeeld een kookgroep of laadpaal te plaatsen, zonder dat er weer een extra kastje bij moet.
Hier heeft de ene installateur een 4 module uitbreidingskast voor de zonnepanelen geplaatst en de volgende installateur weer een van 4 modules voor de laadpaal. Ik had achteraf liever gehad dat ze een ruime lege groepenkast ernaast hadden geplaatst, die je nog verder kunt uitbreiden.
Hij loopt niet echt onder de grond, na doorgang naar buiten gaat hij meteen recht omhoog naar boven. Er zit dan een cm of 10 max ondergronds recht omhoog. Daar toch voor de zekerheid AS voor nemen of is gewoon wel voldoende?pickboy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Als het eens stuk in de grond ligt dan heb je AS nodig. Dat is puur ter bescherming voor het geval je er met graven/harken/whatever je kabel raakt.
XMVK heeft doorgaans iets dunnere isolatie en mag je niet bundelen met andere kabels. Hij is daardoor iets beter te hanteren, maar de YMVK is dus iets degelijker, maar stugger.
De keuze hangt natuurlijk af van wat je minimaal nodig hebt en een stukje persoonlijke voorkeur.
Persoonlijk ga ik altijd voor YMVK omdat je dan altijd de optie hebt om te kunnen bundelen, is het niet nu dan mogelijk wel voor in de toekomst.
Edit:
Ik wil ook een airco/luchtwarmtepomp hier plaatsen, verlichting, 2 laptops + schermen, 1 a 2 3d printers en wat hobbyspullen.
editedit:
En een boilertje voor warm water
[ Voor 23% gewijzigd door Midas.e op 15-06-2022 12:05 ]
PS. Voor de kabel rechtsonder zou ik een fatsoenlijke invoer gebruiken: https://hager.com/nl/cata...nvoerstuk-tule-m25-vision
Past een zelfde kast er links naast? Dat lijkt mij de mooiste en strakste oplossing en kun je een onderdoorvoer maken voor de kabels die daar nu lopen.
[ Voor 40% gewijzigd door timovd op 15-06-2022 12:07 ]
En het moet wel een kaboutertje zijn met een heel klein schopje, het is ook nog onder een steiger. Dan komt hij langs de muur omhoog met een werkschakelaar en 2 airco buitenunits, dus ik kan wel uitsluiten dat er iemand in gaat prikkentimovd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:03:
@marcovandam Ik weet niet wat de regels zijn, maar ik zou niet voor een AS gaan. Als je met een schop in de tuin bezig gaat en je ziet een kabel over de gevel moet je wel heel erg verkeerd bezig zijn om de kabel te slopen.
YNvK besteld, mijn dank!
https://www.hornbach.nl/s...len/10075931/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...uks/10075958/artikel.html
Hiermee koppel je twee kasten aan elkaar.
En vergeet geen strip mee te bestellen: https://www.hornbach.nl/s...415/10075962/artikel.html
Als je een 400W boiler gebruikt ofzo kan dat ook wel op 16A hoor.Midas.e schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:03:
Vraag, ik heb een relatief groot tuinhuis wat gebruikt gaat worden als kantoor. Ik heb hier stroom naartoe liggen maar wil eigenlijk een sub-groepenkast erin plaatsen. De aansluiting is 16A naar het tuinhuis toe. Wat is hier nou een optie voor om het tuinhuis te voorzien van een 2e groepenkast?
Edit:
Ik wil ook een airco/luchtwarmtepomp hier plaatsen, verlichting, 2 laptops + schermen, 1 a 2 3d printers en wat hobbyspullen.
editedit:
En een boilertje voor warm water
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
nu gaat hij een nieuw gips wandje plaatsen met rockwool erachter als isolatie, moet ik mijn kabel voor de wcd door een flexibele kabel achter de wand leggen of mag deze kabel gewoon los achter de wand en tussen het isolatie materiaal liggen?
[ Voor 5% gewijzigd door amauer op 16-06-2022 11:34 ]
Ik zou zelf de 4polige hoofdschakelaar vragen aan de installateur. Die rechts in je kast zetten.marcovandam schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:26:
Bedankt voor jullie advies, ik heb er nu wat meer vertrouwen in dat dit gaat lukken allemaal.
Dan kan stedin de ombouwen en de rest later. Maar is keuze van planning, scheelt voor rij kosten.
Zeer meedenkend en flexibel, tot nu toe zeer goede ervaring met veranderstroom. Hij komt het liefst langs voor Stedin om alles in orde te brengen, zodat hij 27 juli alles aan elkaar kan knopen en werkend opleveren.
Het was ook geen probleem om de geplande kleine uitbreiding om te zetten naar een volledige groepenkast ernaast zodat ik op de toekomst voorbereid ben.
Met dank aan de hulp hier gaat dit helemaal goedkomen!
1. Is dit nu ook een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat?
:strip_exif()/f/image/O8YxiXTIjG3L3EsIDa37g7co.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Wat is nu het verschil tussen een aardlek en een selectieve aardlek? Is een selectieve aardlek per sé nodig voor de schuur bijvoorbeeld, of volstaat een 30mA aardlek ook gewoon?
3. Ik had begrepen dat als je PV panelen wilt; je een aardlekautomaat B karakteristiek nodig hebt als de transformator niet gescheiden is intern. Maar dan is het advies alle automaten om te zetten naar B karakteristiek, is dat echt nodig? Neem aan standaard 30mA behalve als fabrikant nadrukkelijk aangeeft 300mA?
Dus als ik gewoon standaard een 30mA B karakteristiek neem zit ik safe voor als ik ooit PV panelen neem.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 16-06-2022 13:14 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Een selectieve ALS reageert langzamer dan een reguliere ALS.DutchWing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:13:
2. Wat is nu het verschil tussen een aardlek en een selectieve aardlek? Is een selectieve aardlek per sé nodig voor de schuur bijvoorbeeld, of volstaat een 30mA aardlek ook gewoon?
Dat kan helpen als je twee ALS'en achter elkaar hebt en wilt dat bij aardlek achter de tweede ALS ook alleen de tweede ALS uitschakelt. Zou je daar twee reguliere ALS'en hebben dan wordt het een beetje random welke ALS als eerste klapt.
Je schuur hoeft dus niet op een selectieve ALS. Als je al twee aardlekschakelaars wilt gebruiken doe je alle groepen achter een selectieve ALS en de schuur apart achter een normale ALS, niet andersom.
Als je de schuur apart wilt hebben (en dus niet wilt dat een aardlek in de schuur een ALS laat uitschakelen waar ook andere groepen op zitten), dan is een aardlekautomaat voor de schuur het simpelst.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Denk het, ik heb nog nooit 3P+N spanningsafhankelijke aardlekautomaten gezien. Je zou het kunnen zien aan de norm, een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat moet aan 61009-2-1 voldoen, maar dit is niet zichtbaar op de foto. Geen idee eigenlijk hoe ze het schematje op een spanningsafhankelijke automaat tekenen, wellicht kun je het daar ook aan zien.DutchWing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:13:
Ik had even diverse vragen:
1. Is dit nu ook een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat?
[Afbeelding]
Een normale aardlekschakelaar moet uitschakelen binnen 300ms (bij de nominale aanspreekstroom), een selectieve aardlekschakelaar binnen 500ms. Hij is dus trager.2. Wat is nu het verschil tussen een aardlek en een selectieve aardlek? Is een selectieve aardlek per sé nodig voor de schuur bijvoorbeeld, of volstaat een 30mA aardlek ook gewoon?
Je gebruikt selectieve aardlekschakelaars nooit voor eindgroepen, maar bijvoorbeeld voor het beveiligen van een onderverdeler waarin je weer normale aardlekschakelaars toepast. Oftewel, in toepassing met aardlekschakelaars in serie achter elkaar aangesloten waar je selectiviteit wilt bereiken.
Er zit een verschil tussen:3. Ik had begrepen dat als je PV panelen wilt; je een aardlekautomaat B karakteristiek nodig hebt als de transformator niet gescheiden is intern. Maar dan is het advies alle automaten om te zetten naar B karakteristiek, is dat echt nodig? Neem aan standaard 30mA behalve als fabrikant nadrukkelijk aangeeft 300mA?
Dus als ik gewoon standaard een 30mA B karakteristiek neem zit ik safe voor als ik ooit PV panelen neem.
- de karakteristiek van een aardlekautomaat of installatieautomaat: B, C of D
- het type aardlekbeveiliging van een aardlekautomaat of aardlekschakelaar: AC, A of B.
Jij bedoelt dat je in sommige gevallen Type B nodig hebt. Dat is iets heel anders dan B-karakteristiek. Je portemonnee merkt het verschil ook.
Duidelijk!Gizz schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:34:
[...]
Een selectieve ALS reageert langzamer dan een reguliere ALS.
Dat kan helpen als je twee ALS'en achter elkaar hebt en wilt dat bij aardlek achter de tweede ALS ook alleen de tweede ALS uitschakelt. Zou je daar twee reguliere ALS'en hebben dan wordt het een beetje random welke ALS als eerste klapt.
Je schuur hoeft dus niet op een selectieve ALS. Als je al twee aardlekschakelaars wilt gebruiken doe je alle groepen achter een selectieve ALS en de schuur apart achter een normale ALS, niet andersom.
Als je de schuur apart wilt hebben (en dus niet wilt dat een aardlek in de schuur een ALS laat uitschakelen waar ook andere groepen op zitten), dan is een aardlekautomaat voor de schuur het simpelst.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ga dat met de aardlekautomaat 3P + N even uitzoeken. Ik heb nu een 16B - 30mA - A aardlek ivm de warmtepomp 3 fase.Xander schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Denk het, ik heb nog nooit 3P+N spanningsafhankelijke aardlekautomaten gezien. Je zou het kunnen zien aan de norm, een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat moet aan 61009-2-1 voldoen, maar dit is niet zichtbaar op de foto. Geen idee eigenlijk hoe ze het schematje op een spanningsafhankelijke automaat tekenen, wellicht kun je het daar ook aan zien.
[...]
Een normale aardlekschakelaar moet uitschakelen binnen 300ms (bij de nominale aanspreekstroom), een selectieve aardlekschakelaar binnen 500ms. Hij is dus trager.
Je gebruikt selectieve aardlekschakelaars nooit voor eindgroepen, maar bijvoorbeeld voor het beveiligen van een onderverdeler waarin je weer normale aardlekschakelaars toepast. Oftewel, in toepassing met aardlekschakelaars in serie achter elkaar aangesloten waar je selectiviteit wilt bereiken.
[...]
Er zit een verschil tussen:
- de karakteristiek van een aardlekautomaat of installatieautomaat: B, C of D
- het type aardlekbeveiliging van een aardlekautomaat of aardlekschakelaar: AC, A of B.
Jij bedoelt dat je in sommige gevallen Type B nodig hebt. Dat is iets heel anders dan B-karakteristiek. Je portemonnee merkt het verschil ook.
Fabrikant geeft alleen aan 16Amp zekeren. Of bedoelen ze met de kleine lettertjes eronder dat een B aardlek beter was? Zal anders fabrikant even bellen.
:strip_exif()/f/image/Tccsr0D86i3q1eE9eDeiVFsc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bedoel het laatste inderdaad, beetje slecht verwoord. Maar klopt het dat standaard kiezen voor een B aardlek de beste keuze is, of gewoon wachten tot ik PV panelen neem en dan pas de juiste type daarop afstemmen?
Dat klopt niet: moet wél andersom!Gizz schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:34:
[...]
Situatie:
Groepenkast in de gang met een 3 fase aansluiting.
Onderverdelen (Met PV Installatie) in de schuur.
De groepenkast in de gang is oude meuk en wordt vervangen door een nieuw Eaton Systeem 55 kast.
Onderverdeler in de schuur is reeds een Eaton Systeem 55 kast. Deze is voorzien van 3 aardlekautomaten. 2 x 16A B-kar 30ma voor schuur en buiten en 1 x 16 A B-kar 300ma voor de zonnepanelen.
In de groepenkast in de gang is de kabel naar de onderverdelen niet voorzien van een aardlek. Alleen van een 16A b automaat maar wordt dus vervangen.
Wat kan ik het beste in de groepenkast plaatsen?
Zat te denken aan een 20A automaat. Maar moet hier dan ook een aardlek bij? En zo ja, dan moet dat dus een 300ma zijn? En eigenlijk ook nog selectief? Of is alleen een 20A B-kar automaat voldoende?
/f/image/Mxp51PWIIybqLzwxxkk8AoXj.png?f=fotoalbum_large)
Echter zijn die vrij strak. Fase 3 zou nog wel kunnen, maar fases 1 en 2 zit geen extra rek in.
Kan dit vervangen worden met langere kabel zonder tussenkomst van netbeheerder?
Zo niet, kan/mag ik dit verlengen met lasklemmen?
Dat begrijp ik niet. Wat heeft het voor zin om de traag reagerende ALS (selectief) aan het eind van de keten te plaatsen (bijvoorbeeld in een onderverdeler) en de snelle (regulier) vooraan? Dan klapt toch altijd de reguliere ALS eruit voordat de selectieve ALS bij de eindgroep afschakelt? Dan kun je net zo goed die tweede ALS helemaal laten zitten.
Zie bijvoorbeeld ook deze uitleg op groepenkastbestellen.nl:
Bovenstaande uitleg begrijp ik helemaal. Waarom het volgens jou precies andersom zou moeten zijn nietWat is een selectieve aardlekschakelaar?
Selectieve varianten bezitten vertraagd afschakelmateriaal. Deze schakelaars zijn stootstroom vast tot 5kA en staan altijd voor de ‘’normale” aardlek. Een selectieve variant wordt gebruikt om spanningsuitval te beperken tot het gedeelte waar de lekstroom gedetecteerd wordt.
“Wanneer heb ik een dit type nodig?”
Een selectieve aardlekschakelaar wordt vooral toegepast in situaties waar er buiten de normale groepen ook stroom benodigd is voor een schuur, garage of andere ruimte.
Ter illustratie: Er is een aardfout van 100mA geconstateerd in een eindgroep. De 30mA aardlek van de eindgroep wordt uitgeschakeld, de 300mA selectieve aardlekschakelaar zal niet reageren en zorgt ervoor dat de rest van de installatie zal blijven functioneren. Er hoeft maar een ‘’selectief’’ gedeelte worden uitgeschakeld.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat ligt er aan. Je moet wel foutbescherming waarborgen voor dit stuk kabel. Wat voor een kabel is het, grondkabel of normale? Wat voor een aardingsstelsel gaat het om (TT of TN)? Weet je de weerstand van de aardelektrode?Flappie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:11:
Situatie:
Groepenkast in de gang met een 3 fase
In de groepenkast in de gang is de kabel naar de onderverdelen niet voorzien van een aardlek. Alleen van een 16A b automaat maar wordt dus vervangen.
Wat kan ik het beste in de groepenkast plaatsen?
Zat te denken aan een 20A automaat. Maar moet hier dan ook een aardlek bij?
Wordt het te ingewikkeld dan kun je beter gewoon die aardlekschakelaar plaatsen. 300mA selectief is inderdaad het mooiste.
Raar, dat het zo strak staat in zo'n nieuw uitziende aansluiting. Meestal zit er een mooie lus achter het meterbord verstopt.infernix schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:48:
Voor Enphase consumptie meting moeten er eigenlijk van die CT ringen om deze kabels:
[Afbeelding]
Echter zijn die vrij strak. Fase 3 zou nog wel kunnen, maar fases 1 en 2 zit geen extra rek in.
Maar ja, een installateur met zegelrecht kan dit ook.
Zou je die spoelen niet gewoon ná de hoofdschakelaar plaatsen? Die draden kun je sowieso zonder problemen vervangen door langere.
Ik zou gewoon type A plaatsen en t.z.t. een fatsoenlijke omvormer uitzoeken.DutchWing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Ik bedoel het laatste inderdaad, beetje slecht verwoord. Maar klopt het dat standaard kiezen voor een B aardlek de beste keuze is, of gewoon wachten tot ik PV panelen neem en dan pas de juiste type daarop afstemmen?
Dan maak ik hem alvast gereed.
Wel zo netjes ben nu toch bezig met het laatste stukje groepenkast en alvast voor de warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/ITyiyBmVsknVgGEMcMwBUvPV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vrmm70c6wbxd71QUa9TnNTpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen betreft de warmtepomp geven ze aan hoge harmonische stromen, maar neem aan een B16/003A aardlekautomaat daar ook geschikt voor is. Maar zal dat sowieso nog even navragen bij de fabrikant.
Toch zat het mij niet helemaal lekker dus heb ik alle aansluitingen gecontroleerd en vervolgens het laden weer gestart. Na een tijdje 11kW geladen te hebben enkele beelden gemaakt met de FLIR maar hier ook geen bijzonderheden gezien (geen oververhitting) het warmste onderdeel was de groep van de PV set met 37 graden
Als de auto niet aan het laden is hoor ik het geluid ook niet.
Mijn vraag is; is het normaal dat je een hoofdschakelaar heel zachtjes kan horen zoemen bij +10kW?
Hierbij nog wat beeldmateriaal
:strip_exif()/f/image/vbPYksuum9Bo094j52sH5CPU.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6WEnxkaUUF2iGmtUH8bWystg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MGYMy1eg0AW9p8goCaerIdMX.jpg?f=user_large)
Dit klopt wel, maar jouw eerste uitleg was iets anders. Jij schreef toen: "alle groepen achter een selectieve ALS en de schuur apart achter een normale ALS".Gizz schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:54:
[...]
Dat begrijp ik niet. Wat heeft het voor zin om de traag reagerende ALS (selectief) aan het eind van de keten te plaatsen (bijvoorbeeld in een onderverdeler) en de snelle (regulier) vooraan? Dan klapt toch altijd de reguliere ALS eruit voordat de selectieve ALS bij de eindgroep afschakelt? Dan kun je net zo goed die tweede ALS helemaal laten zitten.
Dus: dan zou je de selectieve ALS in de schuur plaatsen (want daar zitten immers alle groepen) en een "gewone" ALS in de meterkast waar de leiding van die schuur begint. En dat is niet goed.
Een kookgroep op een fase bij 3x25a is niet oké.laforte schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:36:
Vandaag mijn groepenkast succesvol vervangen, maar toen ik mijn auto aan de lader ging zetten hoorde ik iets wat ik nog niet eerder gehoord heb. Het is een heel zacht zoemend uit de hoofdschakelaar, je moet bijna je oor er op leggen om het te kunnen horen maar het viel mij wel op. Ik weet niet of de oude groepenkast dit geluid ook maakte(hoofdschakelaar is hergebruikt), ik heb nooit geluisterd toen de auto aan het laden was.
Toch zat het mij niet helemaal lekker dus heb ik alle aansluitingen gecontroleerd en vervolgens het laden weer gestart. Na een tijdje 11kW geladen te hebben enkele beelden gemaakt met de FLIR maar hier ook geen bijzonderheden gezien (geen oververhitting) het warmste onderdeel was de groep van de PV set met 37 graden![]()
Mijn vraag is; is het normaal dat je een hoofdschakelaar heel zachtjes kan horen zoemen bij +10kW?
Hierbij nog wat beeldmateriaal
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op die Emat aardlekautomaat krijg je ook commentaar.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Gelukkig wordt deze nog niet gebruikt, is voor de toekomst als we ooit over gaan van het koken op gasklump4u schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:01:
[...]
Een kookgroep op een fase bij 3x25a is niet oké.
Op die Emat aardlekautomaat krijg je ook commentaar.
Maar dat neemt niet weg dat het wel goed moet natuurlijk. Zou je misschien je reactie kunnen onderbouwen? Ik heb bij 2 kennissen in de meterkast gekeken en volgens mij hadden ze deze indeling. Die heb ik dus overgenomen.
Zeker als je nog niet weet wat voor kookplaat (of fornuis) er komt, is dit onhandig. Zo'n ding wil 2* of 3* 16A. Met je huidige kookgroep is 2*16A mogelijk, maar daarmee is het mogelijk dat je je hoofdzekering eruit blaast. Ook is er dan geen verdeling over de fasen. Een driefasen fornuis kan hier sowieso niet op.laforte schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:34:
[...]
Gelukkig wordt deze nog niet gebruikt, is voor de toekomst als we ooit over gaan van het koken op gas
Maar dat neemt niet weg dat het wel goed moet natuurlijk. Zou je misschien je reactie kunnen onderbouwen? Ik heb bij 2 kennissen in de meterkast gekeken en volgens mij hadden ze deze indeling. Die heb ik dus overgenomen.
Het beste is om een driefasen alamat te gebruiken, net zoals het ding voor je laadpaal.
Punctuality is the politeness of kings
Gaat daar nou losse VD-draad rechts de kast uit en weer terug? Daar had wel een lasdoosje omheen gekund toch? En lasklemmen in de groepenkast zijn niet de bedoeling, hoort met rijgklemmen.infernix schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:48:
Voor Enphase consumptie meting moeten er eigenlijk van die CT ringen om deze kabels:
[Afbeelding]
Zo niet, kan/mag ik dit verlengen met lasklemmen?
En wat is die 2P2N(?) automaat in het midden van de rechter kast? Is dat een kookgroep-oplossing? (hij zit op 2 fasen lijkt het, dus dan is 1N sowieso voldoende)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Oké duidelijk! En ook wel logisch achteraf…dreamscape schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:38:
[...]
Zeker als je nog niet weet wat voor kookplaat (of fornuis) er komt, is dit onhandig. Zo'n ding wil 2* of 3* 16A. Met je huidige kookgroep is 2*16A mogelijk, maar daarmee is het mogelijk dat je je hoofdzekering eruit blaast. Ook is er dan geen verdeling over de fasen. Een driefasen fornuis kan hier sowieso niet op.
Het beste is om een driefasen alamat te gebruiken, net zoals het ding voor je laadpaal.
Iemand nog een idee over het zoemend geluid?
Zoals hierboven al gezegd 2x16a is 32a maximaal en dat is te veel voor je 25a hoofdzekering.laforte schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:34:
[...]
Gelukkig wordt deze nog niet gebruikt, is voor de toekomst als we ooit over gaan van het koken op gas
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Is hier wel eens een foto van een open groepenkast geplaatst waar geen commentaar op komtAiolos schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:31:
[...]
Gaat daar nou losse VD-draad rechts de kast uit en weer terug? Daar had wel een lasdoosje omheen gekund toch? En lasklemmen in de groepenkast zijn niet de bedoeling, hoort met rijgklemmen.
En wat is die 2P2N(?) automaat in het midden van de rechter kast? Is dat een kookgroep-oplossing? (hij zit op 2 fasen lijkt het, dus dan is 1N sowieso voldoende)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Denk het niet, daarom post ik de mijne ook maar nietblb4 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:52:
[...]
Is hier wel eens een foto van een open groepenkast geplaatst waar geen commentaar op komt?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Bij grote stromen heb je ook grote magnetische velden, die kunnen een brom veroorzaken.laforte schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:36:
Vandaag mijn groepenkast succesvol vervangen, maar toen ik mijn auto aan de lader ging zetten hoorde ik iets wat ik nog niet eerder gehoord heb. Het is een heel zacht zoemend uit de hoofdschakelaar, je moet bijna je oor er op leggen om het te kunnen horen maar het viel mij wel op. Ik weet niet of de oude groepenkast dit geluid ook maakte(hoofdschakelaar is hergebruikt), ik heb nooit geluisterd toen de auto aan het laden was.
Toch zat het mij niet helemaal lekker dus heb ik alle aansluitingen gecontroleerd en vervolgens het laden weer gestart. Na een tijdje 11kW geladen te hebben enkele beelden gemaakt met de FLIR maar hier ook geen bijzonderheden gezien (geen oververhitting) het warmste onderdeel was de groep van de PV set met 37 graden![]()
Netvervuiling in de vorm van harmonischen kunnen dat ook doen. Sommige auto's veroorzaken dat ook meer dan anderen.
Andere apparatuur kan ook netvervuiling veroorzaken.
Als je alle schroeven goed vast hebt zitten en je hebt geen hotspots dan zou ik me nergens zorgen over maken.
Bij de emat spanningsafhankelijke automaat zie je op het schema dat L en N worden afgetakt en naar het regelcircuit gaan.Xander schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:35:
Denk het, ik heb nog nooit 3P+N spanningsafhankelijke aardlekautomaten gezien. Je zou het kunnen zien aan de norm, een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat moet aan 61009-2-1 voldoen, maar dit is niet zichtbaar op de foto. Geen idee eigenlijk hoe ze het schematje op een spanningsafhankelijke automaat tekenen, wellicht kun je het daar ook aan zien.
Bij die van siemens worden L en N alléén voor de testknop gebruikt. Voor het meetcircuit zie je alleen een trafo-symbool.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Qua capaciteit zou het theoretisch net niet op een enkele 1-fase groep gaan (rekening houdend met selectiviteit). Het theoretisch maximaal vermogen is namelijk 5.31kW, wat 23A bij 230V geeft. Ik heb maar 1 nul vanuit het dak, dus verdelen over 2 groepen is geen veilige optie. De panelen liggen echter zuiver Oost-West op een zadeldak, dit theoretisch maximum ga ik dus nooit halen. Ik wil het dus tijdelijk op een 20A groep aansluiten.
Nu wil ik het geheel wel veilig afzekeren en daarvoor heb ik onderstaand bedacht. Ik wil de 3-fasen tijdelijk doorlussen en op 1-fase aansluiten. Hier wil ik vervolgens tijdelijk een B20 automaat tussen plaatsen. De 3-fasen alamat wil ik er gewoon tussen laten zitten voor het installatiegemak als de aansluiting gewijzigd wordt. Volgens mij zou dit zo veilig moeten zijn of kijk ik ergens overheen?
/f/image/ScfFw4bBgkfBjp90Z8c7l0mR.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VWRYjkID1O5P1kvlF4xXEriY.png?f=user_large)
Ik heb ook een laadpaal (op een EMAT alamat) en ik heb bij het laden van de auto ook een zoemend geluid uit mijn meterkast. Ik hoef mijn oor er niet op te leggen, is duidelijk hoorbaar. Ben er ook niet helemaal gerust op, maar weet ook niet waardoor het precies komt.laforte schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:32:
[...]
Oké duidelijk! En ook wel logisch achteraf…
Iemand nog een idee over het zoemend geluid?
Look behind you! A three headed monkey!
Door een apparaat een voor een aan te sluiten op een van de fasedraden en middels uitlezen van de P1 poort heb ik kunnen bepalen welke draad L1, L2 en L3 zou moeten zijn. Maar kan ik er ook van uit gaan dat de meter daarin correct is?
De kookplaat gebruikt maar 2 van de 3 fasen en waarschijnlijk zitten er per fase twee pitten op. De plaat is gewoon 230v. Maakt de fasevolgorde überhaupt uit?
Als ik het goed begrijp heeft de aansluitdoos waarnaar je refereert geen stekker nodig, maar sluit je de kabel direct aan op de doos? Ook dan blijft vraag over de fasevolgorde staan toch?
Je zou het tijdelijk als volgt kunnen aansluiten.Pejdref schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:33:
Wij zijn in afwachting van een verzwaring van onze aansluiting van 1x35A naar 3x25A. We krijgen echter voor die tijd al zonnepanelen met micro omvormers geïnstalleerd, deze worden verdeeld over de 3 fasen. Omdat ik natuurlijk het liefste direct energie wil gaan opwekken wil ik het tijdelijk op 1 fase aansluiten.
Qua capaciteit zou het theoretisch net niet op een enkele 1-fase groep gaan (rekening houdend met selectiviteit). Het theoretisch maximaal vermogen is namelijk 5.31kW, wat 23A bij 230V geeft. Ik heb maar 1 nul vanuit het dak, dus verdelen over 2 groepen is geen veilige optie. De panelen liggen echter zuiver Oost-West op een zadeldak, dit theoretisch maximum ga ik dus nooit halen. Ik wil het dus tijdelijk op een 20A groep aansluiten.
Nu wil ik het geheel wel veilig afzekeren en daarvoor heb ik onderstaand bedacht. Ik wil de 3-fasen tijdelijk doorlussen en op 1-fase aansluiten. Hier wil ik vervolgens tijdelijk een B20 automaat tussen plaatsen. De 3-fasen alamat wil ik er gewoon tussen laten zitten voor het installatiegemak als de aansluiting gewijzigd wordt. Volgens mij zou dit zo veilig moeten zijn of kijk ik ergens overheen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/oSdibCXgMcQANrphCMhokvKn.png?f=user_large)
Overleg dit met een elektricien en laat deze het uitvoeren. Let ook op dat duidelijk wordt vastgelegd en gecommuniceerd dat de installatie op een later moment omgebouwd moet worden naar driefase.
Ik ben vanwege een aanleg van een installatie bij ons thuis op zoek naar het artikel in de NEN1010 waarin staat dat dit altijd in een buis of ander omhulsel moet.
Ik heb beschikking over de laatste norm.
Volgens mij wordt dit belicht in: 521.10 Aanleg met installatiedraad.
Klopt dit of wordt het ergens anders nog specifieker gesteld?Installatiedraden voor vaste aanleg moeten zijn aangelegd in een buissysteem, kabelkokersysteem of kabelgootsysteem. Deze eis geldt niet voor een beschermingsleiding volgens hoofdstuk 54.
Het gaat erom dat het op dit moment niet zo is aangelegd en ik daarvoor de installateur in gebreke stel.
Be small, act BIG.
Bedankt voor de reactie. Maar ik heb maar een enkele nul vanuit het dak naar de meterkast, vandaar dat ik de oplossing zo bedacht had. Kan dat volgens jou niet op die manier?FrankHe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Je zou het tijdelijk als volgt kunnen aansluiten.
[Afbeelding]
Overleg dit met een elektricien en laat deze het uitvoeren. Let ook op dat duidelijk wordt vastgelegd en gecommuniceerd dat de installatie op een later moment omgebouwd moet worden naar driefase.
Als je YMvK gebruikt dan mag dat ook prima gebeugeld op de muur of los in een good.thaMini schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:52:
Even een vraag:
Ik ben vanwege een aanleg van een installatie bij ons thuis op zoek naar het artikel in de NEN1010 waarin staat dat dit altijd in een buis of ander omhulsel moet.
Ik heb beschikking over de laatste norm.
Volgens mij wordt dit belicht in: 521.10 Aanleg met installatiedraad.
[...]
Klopt dit of wordt het ergens anders nog specifieker gesteld?
Het gaat erom dat het op dit moment niet zo is aangelegd en ik daarvoor de installateur in gebreke stel.
Op de verpakking van de kabel staat max. 16A. Maar waarom wordt er dan vaak 2,5mm gebruikt?
Als vervangen gemakkelijk zou zijn, zou ik dat voor de zekerheid sowieso doen. Maar helaas, dat is een flinke klus die ik liever niet doe.
[ Voor 22% gewijzigd door -DarkShadow- op 17-06-2022 14:50 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Maar je hebt wel 3 fasedraden toch? Pak er daarvan eentje, bijvoorbeeld grijze (L3) en gebruik deze "tijdelijk" als tweede nulgeleider. Even een stukje blauw tape er omheen om dit te markeren. De zwarte (L2) geleider gebruik je dan als de tweede fase. De bruin (L1) en blauw blijven zoals ze zijn. Dan moet het prima lukken. Het beste is om dit te overleggen dit met een elektricien.Pejdref schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:27:
[...]
Bedankt voor de reactie. Maar ik heb maar een enkele nul vanuit het dak naar de meterkast, vandaar dat ik de oplossing zo bedacht had. Kan dat volgens jou niet op die manier?
YMvK is ok en de lengte van 20 meter kan dacht ik ook bij een belasting op fase en nul. Het had prettiger geweest als die 3x1,5 mm2 een 3x2,5 mm2 was geweest. Ideaal zou zijn om indien het niet te veel werk is die kabel te vervangen door een 3x2,5 mm2-DarkShadow- schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:47:
Er is ergens 20 meter YMvK kabel 3x1,5mm weggestopt en daar wil ik een verbruiker op aansluiten die maximaal 14A trekt voor een paar uur. Kan dat?
Op de verpakking van de kabel staat max. 16A. Maar waarom wordt er dan vaak 2,5mm gebruikt?
Om wat voor belasting gaat het? Is het een verwarmingselement of een motor?
Moderne airco, dus PF = 1.FrankHe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:55:
[...]
Om wat voor belasting gaat het? Is het een verwarmingselement of een motor?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ah ok, dan had ik m verkeerd begrepen. Maar dat is helaas ook geen optie omdat ik dan op het dak bij de microvormers alles om moet gaan prikken.FrankHe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:49:
[...]
Maar je hebt wel 3 fasedraden toch? Pak er daarvan eentje, bijvoorbeeld grijze (L3) en gebruik deze "tijdelijk" als tweede nulgeleider. Even een stukje blauw tape er omheen om dit te markeren. De zwarte (L2) geleider gebruik je dan als de tweede fase. De bruin (L1) en blauw blijven zoals ze zijn. Dan moet het prima lukken. Het beste is om dit te overleggen dit met een elektricien.
Klopt. Maar het is gewoon installatiedraad open en bloot buiten.FrankHe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:45:
[...]
Als je YMvK gebruikt dan mag dat ook prima gebeugeld op de muur of los in een good.
Als ik er niet uit kom met de installateur dan post ik een plaatje.
Be small, act BIG.
Het antwoord is eigenlijk maar heel eenvoudig, daar hoef je geen techneut voor te zijn. Je hebt namelijk bij de keuze van draaddoorsnede niet alleen te maken met de maximaal toegestane stroom in verband met overmatige verhitting, wat met 1,5mm² ruimschoots zou kunnen, maar ook met het spanningsverlies op de wat langere afstanden. Vergeet niet dat 20 meter kabel 40 meter draad is. En dat dit bij een doorsnede van 1,5mm² en 14A belasting 6,5V spanningsverlies betekent. Beoordeel zelf of je dat aanvaardbaar vindt of niet. Bij 2,5mm² kabel reduceer je dat tot 3,9V.-DarkShadow- schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:47:
Er is ergens 20 meter YMvK kabel 3x1,5mm weggestopt en daar wil ik een verbruiker op aansluiten die maximaal 14A trekt voor een paar uur. Kan dat?
Als vervangen gemakkelijk zou zijn, zou ik dat voor de zekerheid sowieso doen. Maar helaas, dat is een flinke klus die ik liever niet doe.
PS: Bij nog langere afstanden komt er nog een aspect bij, het niet meer tijdig kunnen afschakelen van een kortsluiting op het einde van de kabel. Met als gevolg toch wel het gevaar van oververhitting c.q. brand.
[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 17-06-2022 18:58 ]
Ik neem aan dat die unit in die paar uur niet constant de volle 14 A consumeert?
Een PF = 1 is wellicht wat optimistisch, als je mazzel hebt is het een redelijk constante cos phi 0,90. De cos phi van een inverter schakeling wisselt doorgaans enigszins naar gelang de belasting. Ideaal is 0.95 maar de praktijk laat ook wel eens 0.85 zien maar dat is doorgaans bij een lagere belasting.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.