Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 246 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.560 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:47
@HarmoniousVibe Nouwja, daar het in dit topic stond ging ik er al wel vanuit dat het de AC zijde, dus na de inverter/omvormer betrof :)

En ahh, in de keuken nog PV verdeler. Je kan niet direct naar de meterkast? Geen kruipruimte zeker? Ook buitenom niet te doen?

Op zich is 2,5qmm prima voor 16A belasting. Maar met PV zit je nog met het probleem dat je moet stoppen met invoeren bij 253V. Elke volt extra over de kabel, of het nu mag qua belasting, betekend dus dat de omvormer eerder moet stoppen. Vandaar dat dus vaak dikker gepakt wordt om de spanningsval over de kabel te beperken.

Maar met een 1,5kW omvormer valt de stroom wel mee. 6,5A (=1,5kW) over 30m (deel voor de PV verdeler telt ook mee natuurlijk) met 2,5qmm heeft spanningsval van zo'n 3V dus dat is nog wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 01:38
Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:43:
@HarmoniousVibe Nouwja, daar het in dit topic stond ging ik er al wel vanuit dat het de AC zijde, dus na de inverter/omvormer betrof :)

En ahh, in de keuken nog PV verdeler. Je kan niet direct naar de meterkast? Geen kruipruimte zeker? Ook buitenom niet te doen?

Op zich is 2,5qmm prima voor 16A belasting. Maar met PV zit je nog met het probleem dat je moet stoppen met invoeren bij 253V. Elke volt extra over de kabel, of het nu mag qua belasting, betekend dus dat de omvormer eerder moet stoppen. Vandaar dat dus vaak dikker gepakt wordt om de spanningsval over de kabel te beperken.

Maar met een 1,5kW omvormer valt de stroom wel mee. 6,5A (=1,5kW) over 30m (deel voor de PV verdeler telt ook mee natuurlijk) met 2,5qmm heeft spanningsval van zo'n 3V dus dat is nog wel te overzien.
Ah ja die spanningsval is een goed punt. Daar had ik nog niet aan gedacht. Heb inderdaad geen kruipruimte en ik woon in een tussenwoning dus er is niet echt ruimte voor een hele nieuwe groep.

Maar de situatie is dus als volgt:

PV panelen met daaronder een micro-omvormer <===buitenkabel===> PV-verdeler <===3x2.5mm2 VD door PVC===> meterkast

Aan de kabel binnenshuis kan ik dus weinig doen maar ik zal voor de zekerheid maar 4mm2 XMVK-as buiten leggen. Mijn voltage is op dit moment 233V in de meterkast dus ik denk dat ik niet snel problemen zal krijgen, maar je weet maar nooit.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:50

thaMini

Tool !!

Xander schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Mocht het toch problemen geven (ik kan het me niet voorstellen), volgens mij passen Eaton automaten op die Attema Clickmate XL kammen.

Het nieuwe Attema (Clicmate NXT) heb ik nog nooit gezien, maar dat ziet er toch verdomd bekend uit... ;)

[Afbeelding] [Afbeelding]

Dat zou de kwaliteit van Attema wel eens ten goede kunnen komen.
Super, dat is nuttige info.

Mocht hij de 16A onverhoopt toch trippen dan ga ik op zoek naar een Eaton 20A

Be small, act BIG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Klein klusje maar hele verbetering:
Aftakblokjes trafo voor/na
De blote aftakblokjes richting de beltrafo vervangen voor aanraakveilig blokjes.

Omdat ik bang was dat het linkerblokje teveel naar voren zou komen heb ik daarvoor de naar achter springende variant gekozen waardoor ze nu netjes naast elkaar zitten.

Dat deed me wel afvragen waarom de ingangen op de automaat eigenlijk versprongen van elkaar zitten.
Dat lijkt me puur te zijn zodat het klemsysteem fysiek in de behuizing past want naast elkaar is het te krap.
Of zijn daar misschien nog andere redenen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:20:
Klein klusje maar hele verbetering:
[Afbeelding: Aftakblokjes trafo voor/na]
De blote aftakblokjes richting de beltrafo vervangen voor aanraakveilig blokjes.

Omdat ik bang was dat het linkerblokje teveel naar voren zou komen heb ik daarvoor de naar achter springende variant gekozen waardoor ze nu netjes naast elkaar zitten.

Dat deed me wel afvragen waarom de ingangen op de automaat eigenlijk versprongen van elkaar zitten.
Dat lijkt me puur te zijn zodat het klemsysteem fysiek in de behuizing past want naast elkaar is het te krap.
Of zijn daar misschien nog andere redenen voor?
Er zitten tot 24 van die ingangen mogelijk naast elkaar. Om ervoor te zorgen dat je halverwege niet per ongeluk een fout maakt zijn ze versprongen. Dan weet je dat de achterste altijd neutraal is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@JackBol Daar had ik niet aan gedacht maar klinkt logisch.
Deze aftakblokjes zijn gelukkig mooi kleur gecodeerd maar ik verwacht niet dat daar snel 24 stuks van naast elkaar komen te zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik wil graag voor een zolderverbouwing vanuit de meterkast een kabel trekken naar een centraaldoos op zolder in een verlaagd plafond. Welke kabel moet ik daarvoor trekken, YMvK 5x2,5?

Zal alleen verlichting, paar stopcontacten voor wat randapparatuur (computer/printer e.d.) en een screen op komen te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@mierenfokker Is die centraaldoos op zolder er al?
En lopen er dan niet al pvc buizen heen?

Zelf zou ik 19 mm pvc buizen leggen ipv een kabel want dat is flexibeler om later nog aan te passen.
En waarom 5x2,5?
3x 2,5 is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:16:
@mierenfokker Is die centraaldoos op zolder er al?
En lopen er dan niet al pvc buizen heen?

Zelf zou ik 19 mm pvc buizen leggen ipv een kabel want dat is flexibeler om later nog aan te passen.
En waarom 5x2,5?
3x 2,5 is voldoende.
PVC 19mm ligt al naar boven naar zolder, loze leiding opgeleverd gekregen (wens waarvoor betaald moest worden hoor), die hoef ik alleen te verlengen die buis naar de te plaatsen centraaldoos. Ah ok dus 3 x 2,5 is voldoende thanks. Zoiets als deze: https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x2-5-per-meter/

Elektricien gaat de boel aansluiten hoor, maar buizen en kabels leggen kan ik zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door mierenfokker op 08-06-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 22:34
Voor een nieuwbouw woning hebben wij een kookeiland. De aannemer heeft al een 16mm loze leiding geplaatst tbv de periflex aansluiting voor de inductiekookplaat.

Nu zouden wij graag een WCD willen toevoegen in de kookeiland, en zou ik deze graag willen afsplitsen van de bestaande periflex aansluiting (2x16A).

Nu heb ik gelezen dat je niet zomaar mag afsplitsen van de kookgroep, vanwege NEN en veiligheid. Maar zou een mogelijke optie zijn om in de kookeiland een mini groepen kastje te monteren zodat dit veilig en verantwoord te doen?

Een extra leiding leggen is geen optie. Er zit vloerverwarming in de vloer, en frezen/uithakken niet toegestaan vanwege garantie.

Qua vermogen zal het natuurlijk beperkt zijn. Ik zal er geen oven/frituur of stofzuiger aan gaan hangen. Mocht het overhoop toch gebeuren, dan mogen natuurlijk de stoppen (in de mini groepenkast kookeiland) eruit slaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Duccan op 08-06-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14
Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:32:
Voor een nieuwbouw woning hebben wij een kookeiland. De aannemer heeft al een 16mm loze leiding geplaatst tbv de periflex aansluiting voor de inductiekookplaat.
Dan laat hem maar terugkomen, want los van de rest van je post: in een 16mm leiding krijg je nooit voldoende draden voor je inductiekookplaat...

(ah, en leiding eruit halen wordt hem dus ook niet, want ik lees iets over vloerverwarming... handig...)

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 08-06-2022 14:13 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
mierenfokker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:16:
[...]

PVC 19mm ligt al naar boven naar zolder, loze leiding opgeleverd gekregen (wens waarvoor betaald moest worden hoor), die hoef ik alleen te verlengen die buis naar de te plaatsen centraaldoos. Ah ok dus 3 x 2,5 is voldoende thanks. Zoiets als deze: https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x2-5-per-meter/

Elektricien gaat de boel aansluiten hoor, maar buizen en kabels leggen kan ik zelf.
Gewoon die bestaande pvc buis verlengen naar de gewenste plek en daar op de te plaatsen centraaldoos aansluiten.

En dan 2,5 mm2 VD draad er doorheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Een extra leiding leggen is geen optie. Er zit vloerverwarming in de vloer, en frezen/uithakken niet toegestaan vanwege garantie.
Loopt die vloerverwarming ook daadwerkelijk door onder het kookeiland en zo niet heb je een kruipruimte?
Dan zou je enkel met een gat door je vloer alsnog een extra kabel kunnen realiseren.
Kan trouwens ook als je goed mikt tussen de vloerverwarming door maar dat zou je de installateur dan moeten laten doen vanwege de garantie als ze daar al aan willen beginnen. Wordt dan wel een erg duur stopcontact. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
dreamscape schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Dan laat hem maar terugkomen, want los van de rest van je post: in een 16mm leiding krijg je nooit voldoende draden voor je inductiekookplaat...
Was het vaste aantal aders in een buis niet losgelaten?

En als je een kookplaat hebt die maar 2 fasen nodig heeft dan kan je met 4 aders af als je een 3 fase groep gebruikt.

@Duccan
Als er nu al 5 aders in zitten en je inductie kookplaat heeft maar 2 fasen nodig dan zou je de WCD ook op de 3de fase kunnen aansluiten maar dan moet je er in de groepenkast wel een 3 fase automaat in zetten ipv die 2x 16A kookgroep die je nu hebt.

Zou dan de perilex vervangen door een Merten MEG1010-9019 aansluitdoos waarin je netjes twee onafhankelijke kabels kan aansluiten ipv dat met een perilex stekker te proberen:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51Vnl6bjf1L._AC_SX679_.jpg

Of deze constructie mag met een stopcontact moet je eerst uitzoeken.
Ik heb zelf een kookplaat op 2 fasen en op de 3de fase zit mijn losse oven.
Die is alleen wel vast aangesloten en dat geldt voor dingen aangesloten op een WCD natuurlijk niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 08-06-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Loopt die vloerverwarming ook daadwerkelijk door onder het kookeiland en zo niet heb je een kruipruimte?
Dan zou je enkel met een gat door je vloer alsnog een extra kabel kunnen realiseren.
Kan trouwens ook als je goed mikt tussen de vloerverwarming door maar dat zou je de installateur dan moeten laten doen vanwege de garantie als ze daar al aan willen beginnen. Wordt dan wel een erg duur stopcontact. ;)
Helaas geen kruipruimte dus dat wordt hem helaas niet.
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Was het vaste aantal aders in een buis niet losgelaten?

En als je een kookplaat hebt die maar 2 fasen nodig heeft dan kan je met 4 aders af als je een 3 fase groep gebruikt.

@Duccan
Als er nu al 5 aders in zitten en je inductie kookplaat heeft maar 2 fasen nodig dan zou je de WCD ook op de 3de fase kunnen aansluiten maar dan moet je er in de groepenkast wel een 3 fase automaat in zetten ipv die 2x 16A kookgroep die je nu hebt.

Zou dan de perilex vervangen door een Merten MEG1010-9019 aansluitdoos waarin je netjes twee onafhankelijke kabels kan aansluiten ipv dat met een perilex stekker te proberen:
[Afbeelding]

Of deze constructie mag met een stopcontact moet je eerst uitzoeken.
Ik heb zelf een kookplaat op 2 fasen en op de 3de fase zit mijn losse oven.
Die is alleen wel vast aangesloten en dat geldt voor dingen aangesloten op een WCD natuurlijk niet.
Ik heb geen idee hoeveel aders daar uitkomen. Volgens de technische omschrijving komt daar 2x230V uit tbv inductiekookplaat. Ik neem aan een periflex aansluiting.

Ik heb nog nagevraagd bij de aannemer wat de diameter van de loze leiding is. Ik had het destijds nagevraagd bij de projectontwikkelaar en die gaf aan dat het 16mm was.

Overigens komt er een Bora PURU kookplaat. Max 7.6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:53:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel aders daar uitkomen. Volgens de technische omschrijving komt daar 2x230V uit tbv inductiekookplaat. Ik neem aan een periflex aansluiting.
Perilex is slechts een connector dus zegt niets of er een 3 fase groep achter zit of 2x een 16A groep. Kijk even in je groepenkast zou ik zeggen.
Met dat laatste heb je wel 5 aders nodig dus dat zal er dan wel in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Perilex is slechts een connector dus zegt niets of er een 3 fase groep achter zit of 2x een 16A groep. Kijk even in je groepenkast zou ik zeggen.
Met dat laatste heb je wel 5 aders nodig dus dat zal er dan wel in moeten zitten.
Technische omschrijving geeft aan 2x230V, dus dan neem ik ook aan dat het een 2-fase (2x16A) aansluiting is (?)

Oplevering is over twee weken, en bij de kijkdag een maandje geleden was de meterkast nog niet geplaatst. Over twee weken kan ik in de meterkast gaan spieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:53:
[...]

Overigens komt er een Bora PURU kookplaat. Max 7.6kW
Bij die Bora PURU kookplaat staat de volgende opmerking in de handleiding (blz. 31):
INFO Verbindingen via steekcontacten (stekkers) zijn niet toegestaan.

Dus daar zou je al geen perilex stekker voor mogen gebruiken. ;)

In die handleiding staat ook dat hij op 2 fasen kan, de afzuiging bij de 2de fase erbij.
Dus dan heb je in principe nog een fase over voor je WCD wanneer je de boel op een 3 fase krachtgroep aansluit, dus vraag na of je een krachtgroep voor je kookplaat krijgt, zo niet sta daar dan op!
(onafhankelijk van je WCD vraag want een 2x 16A kookgroep wil je niet in je 3 fase groepenkast)

Maar ik weet dus niet of het officieel mag een stopcontact er zo bij te zetten maar werken zal het wel. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 08-06-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:01

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:58:
[...]

5x 2,5mm2 aders in een 16mm buis? Of het past laat ik aan de ervaringsdeskundigen, maar het mag niet van de norm voor zover ik kan vinden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:19
Je aannemer is een prutser, want dat had een 19mm leiding moeten zijn. Door een 16mm mag geen 5x2.5mm² (als je het fysiek al voor elkaar zou krijgen). Elke installateur zou dat trouwens gewoon moeten weten.
Nu zouden wij graag een WCD willen toevoegen in de kookeiland, en zou ik deze graag willen afsplitsen van de bestaande periflex aansluiting (2x16A).
Nu heb ik gelezen dat je niet zomaar mag afsplitsen van de kookgroep, vanwege NEN en veiligheid. Maar zou een mogelijke optie zijn om in de kookeiland een mini groepen kastje te monteren zodat dit veilig en verantwoord te doen?
Het is Perilex. En ja, zo'n groepenkastje zou gewoon moeten kunnen. De meeste kookplaten gebruiken maar twee fasen, die WCD kan mooi op de andere fase.
Dan moet je overigens wel zorgen dat je netjes een krachtgroep krijgt. Nieuwbouw wordt tegenwoordig standaard aangesloten op 3x25A, dan is een kookgroep not-done.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:13:
[...]

5x 2,5mm2 aders in een 16mm buis? Of het past laat ik aan de ervaringsdeskundigen,
Het lijkt erop dat het zo al is opgeleverd bij @Duccan maar ik zou het zo ook niet doen hoor!
Maar als je toch al voor een voldongen feit staat zou ik het zo laten.
Wel een aantekening bij de bouwer laten maken mocht dat later problemen opleveren.

Zou 4 aders wel mogen in 16mm?
want dan zou het nog kunnen dat ze dat hebben gedaan en dat het op die manier voldoet.
Zou wel balen zijn voor @Duccan trouwens, dan kan hij zijn stopcontact niet realiseren.
maar het mag niet van de norm voor zover ik kan vinden.
Dacht dat iemand met meer kennis van de NEN hier een keer had gezegd dat het vaste aantal was losgelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Je aannemer is een prutser, want dat had een 19mm leiding moeten zijn. Door een 16mm mag geen 5x2.5mm² (als je het fysiek al voor elkaar zou krijgen). Elke installateur zou dat trouwens gewoon moeten weten.

[...]
Zou ook best toch een 19mm kunnen zijn.
@Duccan zegt: “… destijds nagevraagd bij de projectontwikkelaar”

@Duccan Ga eens fysiek kijken of navragen bij de installateur die het daadwerkelijk heeft gerealiseerd.
Of kijk in het bestek.

Die projectontwikkelaar beantwoordt dat waarschijnlijk even snel uit zijn hoofd en gaat weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:15:
[...]

[...]

Het is Perilex. En ja, zo'n groepenkastje zou gewoon moeten kunnen. De meeste kookplaten gebruiken maar twee fasen, die WCD kan mooi op de andere fase.
Dan moet je overigens wel zorgen dat je netjes een krachtgroep krijgt. Nieuwbouw wordt tegenwoordig standaard aangesloten op 3x25A, dan is een kookgroep not-done.
Uit de TO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZI1WDdjkLZ0KYE9DEyMgkLhYQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f6OtuyzoAxHWA3GPgqgY4EFe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNsGx00DXTut80uQiEoR--1WKPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KjGY6Hhrd79PX3hZyApZWymM.png?f=user_large

Maar heb het inmiddels nagevraagd aan de aannemer. Wat de diameter van de leiding is.

Maar gezien de TO lijkt het erop dat er een 2-fase kookgroep is aangelegd (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Uit de TO:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar heb het inmiddels nagevraagd aan de aannemer. Wat de diameter van de leiding is.

Maar gezien de TO lijkt het erop dat er een 2-fase kookgroep is aangelegd (?)
Vraag dan gelijk na wat er voor een groep er wordt geplaatst en sta op een krachtgroep als dat niet zo is.

2x 230V suggereert wel heel erg een 2x 16A kookgroep constructie.
Is hier al veel vaker voorkomen dat dat bij nieuwbouw helaas nog steeds gedaan wordt.
Bespaart weer een paar euro waarschijnlijk of “zo doen we dat altijd (al jaren)”. :X

Edit: wat ook nog zou kunnen is een 2x 16A automaat elk op een eigen fase en dat op een 3-fase aardlekschakelaar.
Dan is het wel netjes verdeeld over de fasen dus kan je op dat punt eigenlijk niet een andere oplossing eisen itt wanneer die twee groepen op dezelfde fase zitten.

Alles is achteraf wel aan te passen natuurlijk (met meer of minder moeite) door het plaatsen van een 3-fase automaat maar als het in één keer goed is heeft dat natuurlijk de sterke voorkeur.

Maar bij een lange discussie en gedoe met de projectontwikkelaar kan het een pragmatische keuze zijn het zelf achteraf (te laten) aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 08-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
Lijkt erop dat het 2-fase is. De 3-fase uitbreiding was een optie ....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R-GXEg1YIaAn3TDLe1FYm1tvqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssZVL7QV6WfmBHW6QQdDiqIg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:38:
Lijkt erop dat het 2-fase is. De 3-fase uitbreiding was een optie ....
[Afbeelding]
Zie mijn edit hierboven.

Als je het zelf aanpast heb je geld bespaart, want dat kan voor minder dan €273 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 08-06-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duccan
Ik heb het nagevraagd bij de aannemer.

Mochten zij geen krachtgroep plaatsen, zou het zo simpel zijn om de kookgroep automaat te vervangen door een krachtgroep automaat in de meterkast? Het zou dan ook niet nodig zijn om nieuwe draden te trekken naar de meterkast? Er liggen inmiddels dan al 5 aders voor de 2-fase aansluiting. En de hoofdaansluiting is al 3x25A.

Dan zou ik 3-fase door de loze leiding van de kookeiland kunnen trekken en de kookplaat op 2-fases aansluiten en een WCD op de 3e fase. Klopt dit?

Dan moet natuurlijk de loze leiding voor de kookeiland wel groter dan 16mm zijn.
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Zie mijn edit hierboven.

Als je het zelf aanpast heb je geld bespaart, want dat kan voor minder dan €273 ;)
Ja de meerwerk prijzen van de aannemer zijn schandalig hoog...

[ Voor 20% gewijzigd door Duccan op 08-06-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:10:
Ik heb het nagevraagd bij de aannemer.

Mochten zij geen krachtgroep plaatsen, zou het zo simpel zijn om de kookgroep automaat te vervangen door een krachtgroep automaat in de meterkast?
Als er voldoende plek is in de groepenkast kan het zeker.
Twee 16A automaten zijn 2 breed en een krachtgroep is 4 breed.
Plaats dan een 3 fase B16 30mA aardlekautomaat, dan hoef je geen losse 3 fase aardlekschakelaar te plaatsen.
Of je moet het nog bij een bestaande 3 fase aardlekschakelaar bij kunnen plaatsen dat bespaart weer kosten maar vraag wel of het er daadwerkelijk nog bij kan op de ALS.
Het zou dan ook niet nodig zijn om nieuwe draden te trekken naar de meterkast? Er liggen inmiddels dan al 5 aders voor de 2-fase aansluiting. En de hoofdaansluiting is al 3x25A.
Als ze al bedrading 5x 2,5mm2 leggen dan hoeft dat inderdaad niet.
En lijkt me wel waarschijnlijk of ze moeten daadwerkelijk een lege pvc buis en twee niet aangesloten 16A automaten plaatsen maar dat lijkt me wat vreemd.
Dan zou ik 3-fase door de loze leiding van de kookeiland kunnen trekken en de kookplaat op 2-fases aansluiten en een WCD op de 3e fase. Klopt dit?
Is me even onduidelijk of ze nu wel of niet draden trekken, eerst zei je dat je er wel vanuit ging maar hier heb je het weer over een loze leiding.
Of bedoel je een stukje pvc buis in het kookeiland en niet naar het kookeiland?

Binnen het kookeiland moet je inderdaad nog vanaf de perilex doos waar de kabels uit de groepenkast in uitkomen (vervang deze door eerder gelinkte Merten) nog door naar je WCD. Dat is met een ymvk kabel het makkelijkst trouwens.

Maar dan kan de kookplaat op 2 fasen en de WCD op de 3de inderdaad.

Zoals eerder gezegd: Vraag wel na of dit mag met een stopcontact of niet!
Dan moet natuurlijk de loze leiding voor de kookeiland wel groter dan 16mm zijn.
Inderdaad maar kan me haast niet voorstellen dat ze 16mm opleveren voor een 2x 16A kookgroep.
[...]

Ja de meerwerk prijzen van de aannemer zijn schandalig hoog...
Het zijn niet alleen de materiaalkosten natuurlijk maar ook het feit dat je per huis uitzonderingen moet gaan bijhouden en iemand niet kan doorjassen met installeren dus op dat vlak valt het nog wel mee.

Maar als ze standaard bij ieder huis een 3 fase groep zouden plaatsen is het uiteindelijk makkelijker voor hun en op de totale kosten van een huis zou het extra materieel wegvallen vooral omdat het dan niet apart wordt vermeld wat wel het geval is voor de meerwerkopties.
Snap dus niet waarom ze dat niet doen.
Deze meerwerkoptie gaat de bouwer geen enorme winsten opleveren dus zal wel iets uit gewoonte van vroegahh zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:39:
Inderdaad maar kan me haast niet voorstellen dat ze 16mm opleveren voor een 2x 16A kookgroep.
Ik kan me dat helaas wel voorstellen. Ze proppen een 16mm flexibele buis helemaal vol en leggen erna de buis neer waar ze hem willen hebben. Helaas kun je achteraf daarna dus geen kabels erbij doen of eruit halen ivm de flexibele buis.

Mijn nieuwbouw woning van 2 jaar geleden zit vol met flexibele buizen die bij het plaatsen van de buizen al direct bedraad waren en ook de kookgroep was helaas via een flexbuis van 16mm naar de keuken gedaan. Deze kan ik dus helaas niet aanpassen. Dit terwijl de kookplaat 9kW aan vermogen kan. Deze is nu dus softwarematig beperkt op 7,2kW.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@DutchKel Ik ken die voorbedrade flexbuizen wel maar ben er niet bekend genoeg mee om te weten of die 16mm flex dan 5 draden bevat, lijkt me wat veel

Of heb jij 16mm flex met 4 aders gekregen?
Dat is dan wel flink balen zeg, dan heb je nu dus wel 2 losse fasen maar dus geen mogelijkheid om er een 3de bij te plaatsen omdat er een ader mist.

Edit: Ik heb inmiddels wel 16mm flex bedraad gevonden met 3x 2,5mm2 en 2x 1,5mm2 wat ik al wel best veel vind maar 5x 2,5mm2 nog niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Vliegvlug op 08-06-2022 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:55:
[...]

Ik kan me dat helaas wel voorstellen. Ze proppen een 16mm flexibele buis helemaal vol en leggen erna de buis neer waar ze hem willen hebben. Helaas kun je achteraf daarna dus geen kabels erbij doen of eruit halen ivm de flexibele buis.

Mijn nieuwbouw woning van 2 jaar geleden zit vol met flexibele buizen die bij het plaatsen van de buizen al direct bedraad waren en ook de kookgroep was helaas via een flexbuis van 16mm naar de keuken gedaan. Deze kan ik dus helaas niet aanpassen. Dit terwijl de kookplaat 9kW aan vermogen kan. Deze is nu dus softwarematig beperkt op 7,2kW.
Een 2x16A kookgroep moet toch ook gewoon 5 draden hebben (2 bruin, 2 blauw, 1 groen/geel)? Of hebben ze een manke krachtgroep opgeleverd met 1 nul, en maar 2 fase draden ipv 3? 't Is een manier om nog 1 draad te besparen, dus het verbaast me niets, maar ik kan het me heel slecht voorstellen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Aiolos schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Een 2x16A kookgroep moet toch ook gewoon 5 draden hebben (2 bruin, 2 blauw, 1 groen/geel)? Of hebben ze een manke krachtgroep opgeleverd met 1 nul, en maar 2 fase draden ipv 3? 't Is een manier om nog 1 draad te besparen, dus het verbaast me niets, maar ik kan het me heel slecht voorstellen.
Precies, dat is wat ik bedoel.
En bij @Duccan wordt het bijna zeker een 2x 16A groep want anders zou de 3x 230V meerwerk optie nergens op slaan want dat zou betekenen dat ze wel een krachtgroep plaatsen maar dan 1 ader weg laten.

Maar dat is dus blijkbaar wel wat ze bij @DutchKel gedaan hebben anders zou hij 5 aders moeten hebben en wel naar 3 fasen kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 08-06-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:02:
@DutchKel Ik ken die voorbedrade flexbuizen wel maar ben er niet bekend genoeg mee om te weten of die 16mm flex dan 5 draden bevat, lijkt me wat veel

Of heb jij 16mm flex met 4 aders gekregen?
Dat is dan wel flink balen zeg, dan heb je nu dus wel 2 losse fasen maar dus geen mogelijkheid om er een 3de bij te plaatsen omdat er een ader mist.

Edit: Ik heb inmiddels wel 16mm flex bedraad gevonden met 3x 2,5mm2 en 2x 1,5mm2 wat ik al wel best veel vind maar 5x 2,5mm2 nog niet.
Ik heb helaas maar 4 draden erin zitten. De 2 automaten zitten dus op 1 fase aangesloten. Volgens mij heb ik hem zelfs softwarematig op 25A als max ingesteld, dus minder dan 7,2kW. Ik zal het binnenkort nog eens kijken of er nog een losse draad is, maar ik betwijfel het. Volgende week heb ik toch vakantie en dan moet ik nog een paar kleine aanpassingen in de groepenkast doen, dan kan ik het direct even controleren.

Ik weet in elk geval wel zeker dat die op 1 fase is aangesloten met 1 dubbele kookgroep van 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:22:
[...]

Precies, dat is wat ik bedoel.
En bij @Duccan wordt het bijna zeker een 2x 16A groep want anders zou de 3x 230V meerwerk optie nergens op slaan want dat zou betekenen dat ze wel een krachtgroep plaatsen maar dan 1 ader weg laten.

Maar dat is dus blijkbaar wel wat ze bij @DutchKel gedaan hebben anders zou hij 5 aders moeten hebben en wel naar 3 fasen kunnen.
Klopt, en de draadkleuren zijn mogelijk ook al goed, al bestaat er helaas ook kookgroep-voorbedrade-flex

Edit: @DutchKel Heb je een 1 of 3 fase aardlekschakelaar? Want als het op 1 fase zit, dan is het gewoon uberhaupt niet conform aangesloten omdat er dan 32A over 1 nuldraad kan lopen. Lijkt me een slecht idee.

[ Voor 66% gewijzigd door Aiolos op 08-06-2022 17:28 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Ik heb helaas maar 4 draden erin zitten. De 2 automaten zitten dus op 1 fase aangesloten.
Dat zou niet moeten kunnen, of je hebt een gedeelde nul of fase draad wat echt niet goed is.
Volgens mij heb ik hem zelfs softwarematig op 25A als max ingesteld, dus minder dan 7,2kW. Ik zal het binnenkort nog eens kijken of er nog een losse draad is, maar ik betwijfel het. Volgende week heb ik toch vakantie en dan moet ik nog een paar kleine aanpassingen in de groepenkast doen, dan kan ik het direct even controleren.
Zou dan haast verwachten dat er nog een ader moet zijn maar dat rijmt dan weer niet met 16mm voorbedrade flex, of het moet toch bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Ik heb helaas maar 4 draden erin zitten. De 2 automaten zitten dus op 1 fase aangesloten.
Een kookgroep op één fase met maar één nuldraad?

Daar deugt helemaal niets van. Dan is het een probleem voor de aannemer dat hij 16mm buis heeft gelegd want dit zal hij nog moeten oplossen om het veilig te maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Dat zou niet moeten kunnen, of je hebt een gedeelde nul of fase draad wat echt niet goed is.

[...]

Zou dan haast verwachten dat er nog een ader moet zijn maar dat rijmt dan weer niet met 16mm voorbedrade flex, of het moet toch bestaan.
Volgens mij heeft die een gedeelde nul draad, ik kan me vergissen. Nu ik zo nieuwsgierig ben ga ik het zo toch even voor de zekerheid controleren. Mogelijk zijn het wel 5 draden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:32:
[...]

Volgens mij heeft die een gedeelde nul draad, ik kan me vergissen. Nu ik zo nieuwsgierig ben ga ik het zo toch even voor de zekerheid controleren. Mogelijk zijn het wel 5 draden.
Ik mag het hopen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfkHb2jhhZn3FqHD6bbdSM4oecI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5SzL9AT2WtAcQo8nQYe2VkzN.jpg?f=user_large

Als dit nog steeds jouw groepenkast is dan zie ik volgens mij zwart, grijs, bruin en blauw. Met groen/geel erbij maakt dat 5. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Xander schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Ik mag het hopen....

[Afbeelding]

Als dit nog steeds jouw groepenkast is dan zie ik volgens mij zwart, grijs, bruin en blauw. Met groen/geel erbij maakt dat 5. ;)
@DutchKel Dan is de volgende vraag: Is het wel een 16mm flex buis? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Xander schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Ik mag het hopen....

[Afbeelding]

Ja dat is hem inderdaad. Goed gevonden, inmiddels heb ik hem zelf nog open gemaakt en er gaan inderdaad 5 draden naar de keuken.

Echter... Alles zit helaas wel op 1 fase aangesloten, dit ivm de aardlekschakelaar die maar op 1 fase zit en erna naar de kookgroep gaat. Dus de kookplaat kan maximaal maar 25A verbruiken. Misschien dat ik het zelf nog een keertje anders ga aansluiten bij de kookplaat en in de meterkast. Het nadeel is alleen dat ik nog niet erachter ben hoe ik bij de kookplaat kan komen (bij de aansluitingen dus). In de meterkast lukt het allemaal wel. Dan wordt het een 3 fasen alamat oid.
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:42:
[...]

@DutchKel Dan is de volgende vraag: Is het wel een 16mm flex buis? ;)
Zoals @Aiolos al liet zien passen er 5 draden in een flexibele buis van 20mm.
Specs:
Binnendiameter 14.1mm
Buitendiameter 20mm

Dat is dus net zo groot als een 16mm vaste buis.

Ik kan helaas niet zien in welke buis dat het gaat omdat ik voor alle buizen een grote switch heb hangen die ik niet zo makkelijk kan verplaatsen. Ik kon wel zien dat de 5 kabels bij elkaar gaan in een grijze kabel, deze zit uiteraard nog ergens in een buis, maar ik weet daar dus niet de diameter van.

[ Voor 23% gewijzigd door DutchKel op 08-06-2022 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Ja dat is hem inderdaad. Goed gevonden, inmiddels heb ik hem zelf nog open gemaakt en er gaan inderdaad 5 draden naar de keuken.

Echter... Alles zit helaas wel op 1 fase aangesloten, dit ivm de aardlekschakelaar die maar op 1 fase zit en erna naar de kookgroep gaat. Dus de kookplaat kan maximaal maar 25A verbruiken.
Maar hij kan dat in ieder geval veilig. ;)

Met 1 nuldraad krijg je dit soort taferelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl2Ji54GvJJU2CvSzp1TMatzAgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XP67hI3eBMyp1bQMoZVP0H8q.jpg?f=user_large

Dat zou echt totaal niet deugen.
Misschien dat ik het zelf nog een keertje anders ga aansluiten bij de kookplaat en in de meterkast. Het nadeel is alleen dat ik nog niet erachter ben hoe ik bij de kookplaat kan komen (bij de aansluitingen dus). In de meterkast lukt het allemaal wel. Dan wordt het een 3 fasen alamat oid.
Welke kookplaat heb je precies? Heeft deze een aansluitwaarde hoger dan 7,4kW?

Zo nee dan is verdelen over 2 fasen eigenlijk al genoeg. Dat kan redelijk eenvoudig door de kookgroep achter één van de bestaande 4-polige aardlekschakelaars aan te sluiten. Kun je de 2-polige aardlekschakelaar voor 2 andere eindgroepen gebruiken (1 en 2 of 7 en 8?).

Als de kookplaat zwaarder dan 7,4kW is en op 3 fasrn aangesloten kan worden dan is de 3-fasen aardlekautomaat wel de manier natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Xander schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Maar hij kan dat in ieder geval veilig. ;)

Met 1 nuldraad krijg je dit soort taferelen:

[Afbeelding]

Dat zou echt totaal niet deugen.

[...]

Welke kookplaat heb je precies? Heeft deze een aansluitwaarde hoger dan 7,4kW?

Zo nee dan is verdelen over 2 fasen eigenlijk al genoeg. Dat kan redelijk eenvoudig door de kookgroep achter één van de bestaande 4-polige aardlekschakelaars aan te sluiten. Kun je de 2-polige aardlekschakelaar voor 2 andere eindgroepen gebruiken (1 en 2 of 7 en 8?).

Als de kookplaat zwaarder dan 7,4kW is en op 3 fasrn aangesloten kan worden dan is de 3-fasen aardlekautomaat wel de manier natuurlijk.
Dit is de kookplaat: https://www.bosch-home.nl...-met-afzuiging/PXX895D66E

Hij kan op 3 fasen aangesloten worden. Op dit moment hebben we nog niet veel hinder dat we niet alles op power kunnen gebruiken, dat is namelijk de beperking. We kunnen elke plaat (4 stuks) wel op stand 9 zetten alleen maximaal 1 plaat op power zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duccan
De aannemer geeft inderdaad aan dat er een 2x16A kookgroep is aangebracht. Ze gaan geen 3-fase krachtgroep aanleggen. Daar zal ik zelf voor moeten zorgen.

De aannemer zegt dat er hoogstwaarschijnlijk een 19mm loze leiding ligt voor de kookeiland. Ze gaat het maandag navragen bij de installateur. Loopt van de kookeiland naar de keukenwand. Op de keukenwand zit ook de perilex 2x16A aansluiting. Ik moet zelf dus de leiding verleggen/aansluiten om vanuit de bestaande (perilex) WCD naar de loze leiding en door naar de kookeiland/kookplaat te gaan.

Als ik de sleutels heb gekregen dan moet ik maar eens gaan checken of er ruimte is in de meterkast om de kookgroep te vervangen door de krachtgroep, en hoe de huidige aders/leidingen voor de kookgroep liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:57:
[...]

Dit is de kookplaat: https://www.bosch-home.nl...-met-afzuiging/PXX895D66E

Hij kan op 3 fasen aangesloten worden. Op dit moment hebben we nog niet veel hinder dat we niet alles op power kunnen gebruiken, dat is namelijk de beperking. We kunnen elke plaat (4 stuks) wel op stand 9 zetten alleen maximaal 1 plaat op power zetten.
Die kookplaat is 7,4kW. Je kunt hem op 3 fasen aansluiten, maar één fase wordt dan uitsluitend voor de afzuiging gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgrKRwNhDgzS5Y7yQSazogTsKnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qfxd6SUFTpc1LMOotvPGCGOu.png?f=fotoalbum_large

Met een kookgroep verdeeld over 2 fasen kun je net zo hard koken als met een 3-fasen krachtgroep.

Je zou er dus voor kunnen kiezen om de kookgroep over 2 fasen te verdelen, dan heb je ook het volle vermogen beschikbaar. Aangenomen dat de kookplaat nu correct is aangesloten voor een kookgroep, hoef je alleen de groepenkast aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Zoals @Aiolos al liet zien passen er 5 draden in een flexibele buis van 20mm.
Specs:
Binnendiameter 14.1mm
Buitendiameter 20mm

Dat is dus net zo groot als een 16mm vaste buis.
Dat er in een 20mm flex wel 5x 2,5 past had ik ook al gevonden maar jij had het specifiek over 16mm flex vandaar dat ik alleen daar naar zocht.
Ik kan helaas niet zien in welke buis dat het gaat omdat ik voor alle buizen een grote switch heb hangen die ik niet zo makkelijk kan verplaatsen. Ik kon wel zien dat de 5 kabels bij elkaar gaan in een grijze kabel, deze zit uiteraard nog ergens in een buis, maar ik weet daar dus niet de diameter van.
Dat zal dan wel ymvk kabel zijn, en de buis doet verder ook niet terzake want dat zal passen. Ging me specifiek over die 16mm flex en 5x 2,5mm2 draden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Duccan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:02:
[...]

De aannemer geeft inderdaad aan dat er een 2x16A kookgroep is aangebracht. Ze gaan geen 3-fase krachtgroep aanleggen. Daar zal ik zelf voor moeten zorgen.

De aannemer zegt dat er hoogstwaarschijnlijk een 19mm loze leiding ligt voor de kookeiland. Ze gaat het maandag navragen bij de installateur. Loopt van de kookeiland naar de keukenwand. Op de keukenwand zit ook de perilex 2x16A aansluiting. Ik moet zelf dus de leiding verleggen/aansluiten om vanuit de bestaande (perilex) WCD naar de loze leiding en door naar de kookeiland/kookplaat te gaan.

Als ik de sleutels heb gekregen dan moet ik maar eens gaan checken of er ruimte is in de meterkast om de kookgroep te vervangen door de krachtgroep, en hoe de huidige aders/leidingen voor de kookgroep liggen.
Mogelijk heb je hetzelfde als wat ik heb. Dan kun je hem dus zonder problemen met 3 fasen aansluiten.

Wij hadden onder het kookeiland wel stroom laten aanleggen, maar de aannemer had op eigen initiatief nog een flexibele bedrade buis met stopcontact (die in de meterkast niet is aangesloten) eronder laten komen. Ik was nog aan het klagen erover dat er een stopcontact was waar geen stroom op stond. Daarbij werd aangegeven dat die reserve was en niet op de tekening stond.

Wat wel jammer was dat was dat het stopcontact nu dus onder het kookeiland ligt en niet is aangesloten. Dit terwijl de vaatwasser en de quooker met een verdeeldoos op 1 stopcontact zijn aangesloten. Die had ik liever apart aangesloten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:09:
[...]

Mogelijk heb je hetzelfde als wat ik heb. Dan kun je hem dus zonder problemen met 3 fasen aansluiten.

Wij hadden onder het kookeiland wel stroom laten aanleggen, maar de aannemer had op eigen initiatief nog een flexibele bedrade buis met stopcontact (die in de meterkast niet is aangesloten) eronder laten komen. Ik was nog aan het klagen erover dat er een stopcontact was waar geen stroom op stond. Daarbij werd aangegeven dat die reserve was en niet op de tekening stond.

Wat wel jammer was dat was dat het stopcontact nu dus onder het kookeiland ligt en niet is aangesloten. Dit terwijl de vaatwasser en de quooker met een verdeeldoos op 1 stopcontact zijn aangesloten. Die had ik liever apart aangesloten gehad.
Ik ga er vanuit dat de bedrading van het stopcontact wel in de meterkast uitkomt maar enkel niet aangesloten is want waarom zou die aannemer het anders aanleggen.

Dus waarschijnlijk is het dan een kwestie van een extra 16A groep in je groepenkast bij plaatsen om dat stopcontact gebruiksklaar te maken als je toch bezig gaat met de wijziging voor je kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Ik ga er vanuit dat de bedrading van het stopcontact wel in de meterkast uitkomt maar enkel niet aangesloten is want waarom zou die aannemer het anders aanleggen.

Dus waarschijnlijk is het dan een kwestie van een extra 16A groep in je groepenkast bij plaatsen om dat stopcontact gebruiksklaar te maken als je toch bezig gaat met de wijziging voor je kookplaat.
Ja dat klopt, de kabels komen uit in de meterkast. Echter het stopcontact komt uit onder het kookeiland achter de wand van de kastjes. Daar kom ik niet zo makkelijk bij. Ik zou niet weten hoe ik die zo los maak zonder schade.

Ach het is geen ramp, de quooker en vaatwasser verbruiken niet snel meer dan 3,6kW samen. De groep is er nog nooit uit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:22:
[...]Ach het is geen ramp, de quooker en vaatwasser verbruiken niet snel meer dan 3,6kW samen. De groep is er nog nooit uit gegaan.
Je kunt de apparaten ook nog aansluiten op een energieverdeler/combiregelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Vliegvlug schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Gewoon die bestaande pvc buis verlengen naar de gewenste plek en daar op de te plaatsen centraaldoos aansluiten.

En dan 2,5 mm2 VD draad er doorheen trekken.
Bedankt voor je antwoord. Waarom VD draad en niet een kabel zoals mijn link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:15
mierenfokker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Waarom VD draad en niet een kabel zoals mijn link
Omdat kabel een stuk dikker is en een stuk moeizamer door een loze leiding gaat.
Zeker als er hier en daar een flex bochtje is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Ja dat klopt, de kabels komen uit in de meterkast. Echter het stopcontact komt uit onder het kookeiland achter de wand van de kastjes. Daar kom ik niet zo makkelijk bij. Ik zou niet weten hoe ik die zo los maak zonder schade.
Dus als ik het goed begrijp zit het stopcontact nu op een verkeerde plek in de keuken en zou je die moeten verplaatsen om de quooker of vaatwasser erop te aan kunnen sluiten?
Je kan er dus wel en stekker in steken, want bij de oplevering heb je het getest, maar het verplaatsen wordt erg lastig waar ik me wel wat bij voor kan stellen als het ergens achter zit.
Ach het is geen ramp, de quooker en vaatwasser verbruiken niet snel meer dan 3,6kW samen. De groep is er nog nooit uit gegaan.
Dan zou ik het zelf eerlijk gezegd ook zo laten.
En mocht het toch een probleem zijn in de toekomst dan heeft quooker ook zo’n speciale stekkerdoos, de quooker energieverdeler:
Afbeeldingslocatie: https://content.quooker.com/fileserver/product/file/get/827/detail/nl_NL/0/Energieverdeler%20voor%20Quooker%20en%20CUBE?ch=04f37491046655e6cae2433c7ccb742ceee45a7c3e35163366d096390df81401&t=1654655406
(uit het quooker topic begreep ik dat deze wel iets anders is dan de reguliere wasmachine/wasdroger stekkerdozen die je bij de bouwmarkt haalt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vliegvlug schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 01:06:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zit het stopcontact nu op een verkeerde plek in de keuken en zou je die moeten verplaatsen om de quooker of vaatwasser erop te aan kunnen sluiten?
Je kan er dus wel en stekker in steken, want bij de oplevering heb je het getest, maar het verplaatsen wordt erg lastig waar ik me wel wat bij voor kan stellen als het ergens achter zit.

[...]

Dan zou ik het zelf eerlijk gezegd ook zo laten.
En mocht het toch een probleem zijn in de toekomst dan heeft quooker ook zo’n speciale stekkerdoos, de quooker energieverdeler:
[Afbeelding]
(uit het quooker topic begreep ik dat deze wel iets anders is dan de reguliere wasmachine/wasdroger stekkerdozen die je bij de bouwmarkt haalt.)
Het stopcontact zit niet op de verkeerde plek, eigenlijk zit deze op de goede plek. Echter bij de oplevering was er nog geen keuken en waren het dus alleen pijpjes die uit de grond kwamen met een stopcontact erop.

Er waren op de plek van het kookeiland 3 stopcontacten die dus los hingen en dan nog de aansluiting voor de kookplaat (die had dacht ik een perilex stopcontact). Dit naast de water aansluiting aangezien we alles op het kookeiland hebben.

Ik dacht zelf dat het de volgende indeling zou hebben:
- perilex stopcontact voor het kookeiland
- 1 stopcontact voor de stopcontacten op het kookeiland
- 1 stopcontact voor de vaatwasser
- 1 stopcontact voor de quooker

Echter 1 van de stopcontacten was dus niet aangesloten en bij navraag bij de projectleider bleek het dat hij de volgende indeling had bedacht:
- perilex stopcontact voor het kookeiland
- 1 stopcontact voor de stopcontacten op het kookeiland
- 1 stopcontact voor de vaatwasser en quooker
- 1 stopcontact niet aangesloten in de meterkast en reserve

Overigens was het in de keuken in eerst instantie wel een levensgevaarlijke situatie, er werkte 2 stopcontacten niet. Bij het testen door de elektriciën bleek dat de P of de N met de randaarde was gewisseld. Zucht… Toen heb ik maar direct een stopcontacten tester besteld en alle stopcontacten in huis getest voor de zekerheid, die in de keuken was gelukkig de enige die verkeerd was aangesloten.

Bij het opzetten van het kookeiland zijn alle stopcontacten achter houten wanden gezet en dus niet direct toegankelijk gemaakt. Het enige wat ik nog heb kunnen doen dat is de verdeeldoos waar de quooker en vaatwasser op zit door een gat waar de kabels van de quooker doorheen is gehaald eruit te vissen waardoor de verdeeldoos nu wel toegankelijk is. Het stopcontact zelf zit dus nog achter de plaat. Ik kan me voorstellen dat ze daar wel over hebben nagedacht dat het op een of andere manier toch redelijk makkelijk toegankelijk is, maar ik weet zelf dus niet hoe. Het is net als de ruimte die je achter de keukenkastjes hebt. Daar zit een dunne plaat voor, maar je kunt er wel kabels enzo achter kwijt.

Bij de koelkast, vriezer en magnetrons hebben ze wel in de keukenkastjes een gat gemaakt op de plek van de stekkers en stopcontacten om die in geval van nood eruit te kunne halen. Dus ik vermoed dat het tussen de platen in het kookeiland ook wel op een of andere manier toegankelijk is. Misschien is het de bedoeling om dan de vaatwasser eruit te halen, die zit wel in het midden van het eiland.

Enfin ik laat het voorlopig zo. De groepenkast aanpassen prima, maar het kookeiland blijft voor mij een lastig iets als ik dat moet aanpassen omdat alles achter de wanden is “verborgen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@DutchKel Dat is wel balen dan, de aannemer levert gratis wat extra’s op maar kan je er uiteindelijk geen gebruik van maken.
Je zou inderdaad willen dat dergelijke stopcontacten goed bereikbaar zijn maar op de een of andere manier lijken keukenleveranciers daar slecht rekening mee te houden.
Bij mij zitten er ook twee stopcontacten, van de boiler en de vaatwasser, achter de achterplaat van het gootsteenkastje, wel met een klein gat waarmee je de stekkers eruit kon trekken.
Vanwege een lekkage heb ik uiteindelijk die hele achterplaat eruit moeten slopen waardoor die stopcontacten nu wel goed bereikbaar zijn ;)

Maar dat had ik anders ook niet gedaan.
Bij mijn nieuwe keuken ga ik er wel op letten dat het allemaal bereikbaar blijft na plaatsing van de keuken door ze op plinthoogte tegen de muur te plaatsen.

Nu heb ik anderzijds ook twee stopcontacten die erg goed bereikbaar zijn omdat ze gewoon los onder de keukenkastjes liggen met een losliggende flexbuis eraan maar dat is ook niet goed natuurlijk ivm lekkage en lijkt me ook totaal niet volgens enige norm. :X
Wel lekker makkelijk aanleggen voor de elektricien natuurlijk. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

In het zonnepaneel topic liet iemand zien deze alamat te gebruiken voor zijn omvormer,
https://www.elektramat.nl...r-100ma-85006012/#details

Heb gewaarschuwd dat deze zeer waarschijnlijk spanningsafhankelijk is, gezien eerdere conclusies hier dat er maar weinig fabrikanten het goed doen en Emat daar niet bij hoort.

Maar... hoe of waaraan zie je dat nu eigenlijk, want de documentatie laat te wensen over.

EN 61009-1 zegt "voor huishoudelijk gebruik"

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:16:
In het zonnepaneel topic liet iemand zien deze alamat te gebruiken voor zijn omvormer,
https://www.elektramat.nl...r-100ma-85006012/#details

Heb gewaarschuwd dat deze zeer waarschijnlijk spanningsafhankelijk is, gezien eerdere conclusies hier dat er maar weinig fabrikanten het goed doen en Emat daar niet bij hoort.

Maar... hoe of waaraan zie je dat nu eigenlijk, want de documentatie laat te wensen over.

EN 61009-1 zegt "voor huishoudelijk gebruik"
Tja, eigenlijk zie je dat niet.

Je zou moeten weten of de aardlekautomaat voldoet aan IEC/DIN EN 61009-2-1 (spanningsonafhankelijk) of IEC/DIN EN 61009-2-2 (spanningsafhankelijk), maar dat staat er dus niet op.

Het feit dat de aansluitklemmen gecodeerd zijn als "Line" en "Load" is wel een een teken aan de wand, want (vrijwel?) alle spanningsonafhankelijke type A aardlekautomaten mag je op 2 manieren aansluiten.

En dan heb je nog het feitje dat alleen Siemens spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed maakt. :+ Maar dat moet je weten, dat zie je natuurlijk niet aan de Emat automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tja en bij een omvormer, welke kant is dan de line en de load. Dat is vragen om onduidelijkheid voor de leek.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
Zo’n soort leek moet überhaupt niet knutselen aan een meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong, helemaal mee eens. Een meterkast is trouwens beslist niet het enige, Het lijkt soms zo gemakkelijk die paar simpele draadjes, maar je krijgt wel een wijze van spreken de tranen in je ogen als je toevallig het resultaat van lekengeknutsel van b.v. een voor andere zaken buitengewoon handige buurman onder ogen krijgt. Bewaar dan toch maar "een beetje" tact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:02
Toch nog even een vraag over de mogelijkheid om na de 3 fase hoofdschakelaar direct af te takken (1 x naar 3 fase aardlekautomaat t.b.v. Laadpunt en 1 x naar kWh meter waarachter de rest van de installatie zit. Die kWh meter zit er zodat de thuisbatterij weet wanneer deze moet laden of ontladen. Ik wil de kWh niet 't verbruik van 't laadpunt laten registreren want dan loopt de thuisbatterij leeg in de auto.

Ik heb 2 oplossingen gevonden, wat vinden jullie de beste?
1) gebruik twinaansluitdraad;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2ppTAlXoaTcA3qjF5OlOpCvHuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1cv7JGwoi16bDoGg52KhUEm.png?f=fotoalbum_large
2) gebruik vork-aftakblokken zodat 1 kabel gewoon geklemd kan worden en de tweede op de aansluiting voor de kamrail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uyi8aXvkkaTTsPRV1jteUmwA3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqMpfhAzA9ESlxEuKWisjzFa.png?f=fotoalbum_large

gedeelte meterkast waar 't om gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYfGNMf34RWXv1tih0uF8fWLAhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CNQnBmUTjashRRGK9a8dwF5V.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14
blb4 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:29:
[Afbeelding]
2) gebruik vork-aftakblokken zodat 1 kabel gewoon geklemd kan worden en de tweede op de aansluiting voor de kamrail:
[Afbeelding]
Als vork en kamrail gewoon past, dan lijkt dat me de meest strakke oplossing.

En mocht je met twinaansluitdraad gaan werken, let even op de lengte van de draden. In mijn kast werd zo'n setje van 190/350 net een beetje krap om een extra krachtgroep aan te sluiten. Ik heb bij Sander Vunderink de aansluitset voor driefasen overspanningsbeveiligiging gekocht. Dan heb je vier van die twinaansluitdraden van 400/400 en het was in mijn geval nog iets goedkoper ook. Van de vier aansluitdraden heb ik steeds één kant ingekort en voorzien van nieuwe adereindhulzen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blb4 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

gedeelte meterkast waar 't om gaat:
[Afbeelding]
Je moet wel met beide draden door die stroomspoel neem ik aan? Voor de loadbalancing? Hoe wilde je dat doen?

Aftakken boven die kWh meter is dan misschien makkelijker en dan moet het wel met dubbele adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:02
@dreamscape , @Xander, dank voor jullie feedback! Ja, die stroomspoel moet wel de netaansluiting blijven meten, goed opgemerkt! Ik zal dus denk ik 't makkelijkste de aftakking bij de aardlekautomaat van m'n laadpunt maken, zie plaatje. Dan kan die stroomtrafo gewoon blijven liggen waar die ligt. Dat kan dan nog steeds met twinaansluitdraad of met die kamrail/aftakblokjes. Ik denk zelf dat twinaansluitdraad 't meest praktische is (ook qua ruimte). Ik kan de beide einden netjes op maat maken en er een adereindhuls opzetten.

Ditt lijkt mij in elk geval beter dan 2 x 10 mm2 met elk een eigen adereindhuls onder de klemmen draaien, dat geeft m.i. geen betrouwbare verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNEvSMBOvvlnCpO5rZtRz9N3JGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OmHQSjjD5Khft36OGrtS1ZxY.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:20
Xander schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Je zou moeten weten of de aardlekautomaat voldoet aan IEC/DIN EN 61009-2-1 (spanningsonafhankelijk) of IEC/DIN EN 61009-2-2 (spanningsafhankelijk), maar dat staat er dus niet op.

Het feit dat de aansluitklemmen gecodeerd zijn als "Line" en "Load" is wel een een teken aan de wand, want (vrijwel?) alle spanningsonafhankelijke type A aardlekautomaten mag je op 2 manieren aansluiten.

En dan heb je nog het feitje dat alleen Siemens spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed maakt. :+ Maar dat moet je weten, dat zie je natuurlijk niet aan de Emat automaat.
De gelinkte alamat is van type A. Of is "type lekstroom A" iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:25:
[...]

De gelinkte alamat is van type A. Of is "type lekstroom A" iets anders?
Klopt, het is type A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Eindelijk een uitleg die ik, als niet geschoolde elektrotechnicus (leek :p), ook begrijp.
http://www.fdl.nl/SiteCon...ieuws2017/170224hager.pdf

Lijkt me minimaal quotewaardig in de TS als waarschuwing.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Eindelijk een uitleg die ik, als niet geschoolde elektrotechnicus (leek :p), ook begrijp.
http://www.fdl.nl/SiteCon...ieuws2017/170224hager.pdf

Lijkt me minimaal quotewaardig in de TS als waarschuwing.
Maar volgens mij snapt Hager het nog niet zo. :+

Xander in "Groepenkast 1fase ombouwen naar 3 fase (tijdelijke oplossing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens mij ga ik de NEN gewoon nooit begrijpen, I give up 🤷🏻‍♂️

:+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 16:36
Klaar voor de omzetting naar 3 fase.

Zouden ze die antieke stoppenkast vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMXgrzSpt_vEjtaN-qBa_FhxZN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqfsG6wveW6lQ3vsIpFr5T6x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2LzM0H96zV9n0iMQ8mmmz8RIKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21xzcPQnHMdLRcAlGuNTHau0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V12doLoY8OvRE9pKqcQvNpFmCK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkJILYfWGoYCbSPZhtXbptcL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@FRANQ Ik zou er niet op rekenen, de netbeheerders hebben het al super druk dus die zullen echt geen extra werk gaan doen als het niet nodig is.
Of dit oud genoeg is om echt vervangen te moeten worden zou ik overigens niet weten, bij mij hangt iets vergelijkbaars maar net een slagje nieuwer want iets hoekiger.
Ik had graag gezien dat die veranderd was in automaten maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35

Rzaan

Altijd zoekende

FRANQ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:28:

Totale nono op dit vlak, maar daarmee bedoel je toch de kast op de middelste foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:43

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Poe, ik hoop vooral dat ze je überhaupt makkelijk kunnen aansluiten. Dit lijkt op een heel oude kabel met aluminium-in-oliepapier aders. Als alle aders zijn aangesloten en er dus alleen een stop in hoeft, zal het wel gaan, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze deze aan deze kabel gaan knutselen om automaten te installeren.

Meter zal sowieso vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 15:58
Ben momenteel in de meterkast bezig en vroeg mezelf het volgende af.

Als je maar 4 groepen (16a) achter 1 aardlekschakelaar (3 fase) mag aansluiten, waarom is het ABB busboard dan uitgevoerd met 2x 6 insteek mogelijkheden.
Anders gezegd er komen vanaf het busboard 2x 4 draden (2x 3p+n), die je elk op een aardlek kunt aansluiten. Alleen dan zou je niet alle 6 insteek mogelijkheden mogen gebruiken?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:31:

Als je maar 4 groepen (16a) achter 1 aardlekschakelaar (3 fase) mag aansluiten, waarom is het ABB busboard dan uitgevoerd met 2x 6 insteek mogelijkheden.
Anders gezegd er komen vanaf het busboard 2x 4 draden (2x 3p+n), die je elk op een aardlek kunt aansluiten. Alleen dan zou je niet alle 6 insteek mogelijkheden mogen gebruiken?
Je kan ook aardlekautomaten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Omdat 1 van die groepen bijvoorbeeld een kookgroep (2 modules) of krachtgroep (3 modules) kan zijn. Met 1x 3-fasen krachtgroep en 3x 1-fase groep zitten je 6 modules vol.

Ook heeft ABB beltrafo's voor op busboard (2 modules). Met 4x 1-fase groep en 1x een beltrafo vul je ook 6 modules.

Als je alleen maar 1-fase eindgroepen wilt plaatsen dan is dit busboard niet handig, maar kun je beter een busboard met 3 segmenten van 4 modules toepassen. Die is er alleen als 3x 1-fase variant, bedoeld om achter 3x 2-polige aardlekschakelaars aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De afspraak met de netbeheerder staat al?

Ik zou er niet op rekenen dat ze die kast vervangen, maar de kabel laten zitten. Als ze al een nieuwe hoofdzekeringkast zouden plaatsen dan zullen ze waarschijnlijk alles vanaf de straat vervangen. Maar als ze je voortuin open willen graven dan had je dat ondertussen ongetwijfeld al wel gehoord? ;)

Verzoek de monteur t.z.t. even of hij alle bedrading van de meter naar de hoofdschakelaar vervangt. Ze steken er gerust alleen 2 fasedraden bij, om dan de bestaande fasedraad via het aansluitblokje te laten zitten en de nuldraad in oude draadkleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong

Denk het niet. Die metalen kast is oud maar technisch overleeft hij je kleinkinderen.
Hoogstens een nieuw meterbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Even een vraagje over slimme meters; Binnenkort komen ze bij ons de slimme meter vervangen. De oude meter lees ik uit met zelfgeschreven software. Dat wil ik uiteraard bij de nieuwe meter ook gaan doen, maar zowel Liander als Bam kunnen mij niet vertellen welk type meter we gaan krijgen.

Mijn vraag is: welke 1-fase meters zijn tegenwoordig gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:55
Ze spreken allemaal DSMR via de P1-poort: https://www.netbeheernede...limme-meter-15/documenten

[ Voor 61% gewijzigd door dennistd op 11-06-2022 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 15:58
JackBol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Waarom ga je alles naar boven verplaatsen? Dat is echt takkeveel werk, je moet alle PVC inkorten, en misschien ook de afgaande draad omdat het anders ter rommelig wordt.

Waarom plaats je er niet gewoon een HLD33 naast? Dat stopcontact en die switch heb je zo verplaatst.

Edit: eerst het hele bericht lezen voordat ik reageer ;)

[Afbeelding]
Dit is het geworden, HLD16 eronder geplaatst (met daarin hoofdschakelaar) en de huidige kast omhoog opgeschoven.

Nu ruimte genoeg voor een extra aardlek schakelaar en een krachtgroep (kookplaat) (al geplaatst, nog niet aangesloten)

En een HLD33 ernaast voor de PV, waar ik binnenkort mee verder ga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxpg9ARuBW90jOtnMPfVntTRMVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlJsBIEnkelyBdzAWYjcVfwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Moest inderdaad alle pijpjes en draden inkorten van de afgaande bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hekT3Gok9s39sZZzY3bzqsQkEe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAuJ03yovPMVbIhJNpXxZmJQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Burning_Tyre op 11-06-2022 15:50 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb het verhaal niet helemaal gevolgd, maar is er al een afspraak ingepland en/of heeft er een schouw plaats gevonden? Probleem is dat in dit soort oude kasten een afdichtkoord zit van asbest en er niet aan gewerkt mag worden en het wel eens kan uitlopen op een totale sanering van de aansluiting.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt! Nu nog even afwachten welke DSMR versie het wordt. Mijn oude meter heeft versie 2.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Martin7182 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Bedankt! Nu nog even afwachten welke DSMR versie het wordt. Mijn oude meter heeft versie 2.2.
Tenzij je perse zelf iets wilt schrijven, de meeste DSMR-parsers kunnen met alle gangbare meters overweg: zoeken bij google naar 'github dsmr'

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @fsfikke, dat zal ik zeker bekijken. Ik gebruik nu een PHP-script op een nslu2, dat ga ik op korte termijn niet veranderen. Ik ga het script wel even aanpassen zodra de nieuwe meter hangt, het betreft alleen de baudrate en het parsen van het telegram. Ik ga vast een uurtje logging missen maar dat moet dan maar. Misschien valt het mee als ik gelijk begin zodra de monteur binnen is; terwijl de stroom eraf ligt, kan ik mooi het script aanpassen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 11-06-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Zwartoog schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:42:
[...]

Poe, ik hoop vooral dat ze je überhaupt makkelijk kunnen aansluiten. Dit lijkt op een heel oude kabel met aluminium-in-oliepapier aders. Als alle aders zijn aangesloten en er dus alleen een stop in hoeft, zal het wel gaan, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze deze aan deze kabel gaan knutselen om automaten te installeren.

Meter zal sowieso vervangen worden.
Is inderdaad zo'n antieke kabel.
Voor zover ik weet zijn wel alle aders aangesloten (volgens een buurman)

Hoop nu wel dat ze besluiten de kabel te laten liggen, anders zijn we weer op slopershoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
ds23man schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Heb het verhaal niet helemaal gevolgd, maar is er al een afspraak ingepland en/of heeft er een schouw plaats gevonden? Probleem is dat in dit soort oude kasten een afdichtkoord zit van asbest en er niet aan gewerkt mag worden en het wel eens kan uitlopen op een totale sanering van de aansluiting.
Oei, is inderdaad een met vermoedelijk een asbest koord.

Afspraak is maanden geleden gemaakt via aansluitingen.nl, ik heb ook contact gehad met iemand van de uitvoerende partij. Maar Liander heeft nog niks laten weten.
Er moet geschouwd worden in wk 23, maar nog geen datum bekend.

Aanpassen aansluiting staat op week 27

[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 11-06-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Rzaan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Totale nono op dit vlak, maar daarmee bedoel je toch de kast op de middelste foto?
Ja inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FRANQ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:00:

Je weet dat week 23 nog maar één dag duurt?

Maar na die schouw weet je precies waar je aan toe bent. Eerder blijft het gokken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

FRANQ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:00:
[...]

Oei, is inderdaad een met vermoedelijk een asbest koord.

Afspraak is maanden geleden gemaakt via aansluitingen.nl, ik heb ook contact gehad met iemand van de uitvoerende partij. Maar Liander heeft nog niks laten weten.

Er is een richtlijn van de netbeheerders wat betreft het saneren van "oude" aansluitingen, kan hem zo niet snel terugvinden. Dit soort verdachte kasten mogen alleen in gevallen van storingen geopend worden. Bij een wijziging (lees aanpassing in bedrading) moeten ze vervangen worden. Ben benieuwd of ze aan hun eigen regels houden. Als ik monteur was zou ik rechtsomkeer maken, dat koord verbrokkeld als een idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Xander schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Je weet dat week 23 nog maar één dag duurt?

Maar na die schouw weet je precies waar je aan toe bent. Eerder blijft het gokken...
Ja dat weet ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:15

Xander schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Omdat 1 van die groepen bijvoorbeeld een kookgroep (2 modules) of krachtgroep (3 modules) kan zijn. Met 1x 3-fasen krachtgroep en 3x 1-fase groep zitten je 6 modules vol.

Ook heeft ABB beltrafo's voor op busboard (2 modules). Met 4x 1-fase groep en 1x een beltrafo vul je ook 6 modules.

Als je alleen maar 1-fase eindgroepen wilt plaatsen dan is dit busboard niet handig, maar kun je beter een busboard met 3 segmenten van 4 modules toepassen. Die is er alleen als 3x 1-fase variant, bedoeld om achter 3x 2-polige aardlekschakelaars aan te sluiten.
Met een 4pin ALS (op 3 fase) zou je wel 2x6 / 12x 1 fase groepen kunnen gebruiken toch?
Dan heb je ook 4 groepen per fase.
(Als alternatief antwoord op de vraag waarom 2x 6 insteek)

Gebruikt alleen 2pin meer met 2x4PIN voor de ALS in vergelijking met 3x 2PIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:24:
[...]

[...]

Met een 4pin ALS (op 3 fase) zou je wel 2x6 / 12x 1 fase groepen kunnen gebruiken toch?
Dan heb je ook 4 groepen per fase.
:? Ja, maar 6 of 12 groepen per 30mA aardlekschakelaar en dat mag dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 10:25
ds23man schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Er is een richtlijn van de netbeheerders wat betreft het saneren van "oude" aansluitingen, kan hem zo niet snel terugvinden. Dit soort verdachte kasten mogen alleen in gevallen van storingen geopend worden. Bij een wijziging (lees aanpassing in bedrading) moeten ze vervangen worden. Ben benieuwd of ze aan hun eigen regels houden. Als ik monteur was zou ik rechtsomkeer maken, dat koord verbrokkeld als een idioot.
Bizar toch dat de netbeheerders geen idee hebben hoe hun eigen aansluitingen eruit zien. Van wat ik tot nu toe van de netbeheerders heb gezien krijg ik nooit echt een professioneel gevoel.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

WVL_KsZeN schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:27:
[...]

Bizar toch dat de netbeheerders geen idee hebben hoe hun eigen aansluitingen eruit zien. Van wat ik tot nu toe van de netbeheerders heb gezien krijg ik nooit echt een professioneel gevoel.
Ach, al weer bijna 20 jaar geleden sloot ik ADSL aan en wist KPN mij te vertellen dat de ISRA waar ik voor stond niet bestond. Dit soort grote bedrijven heeft echt geen gedetailleerde records van elk huis onder hun verantwoordelijkheid, zeker niet als er de laatste 30-40 jaar helemaal niks gewijzigd is op dat adres.

Voor ons nieuwe huis heb ik een klic melding gedaan om te weten waar de kabels lopen, dan krijg je ook gewoon handgeschreven schetsen te zien uit de jaren 60, ik was al verbaasd dat ze dat gedigitaliseerd hebben. Maar ik denk niet dat ze toen foto’s maakten van de meterkast na oplevering.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Vergeet niet dat de huidige netbeheerders ontstaan zijn door fusies van een hoop kleine bedrijfjes met hun eigen gebruiken qua archivering. Ze weten wat er globaal in de grond ligt en welk merk en type meter op een adres zit met serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:27:
[...]

Ach dat vind ik helemaal niet raar als ik bij mij op het werk kijk naar de tekeningen van hoofdstroomverdelers is dat niet anders.

Daar zit een schema bij hoe de verdeling met de soort zekeringen (bijvoorbeeld 16A C) en de kabeldoorsnedes.
Daar zit niet altijd een exacte onderdelenlijst bij. Is ook niet zo relevant want de kans dat er bij storing exact hetzelfde component wordt terug geplaatst is klein.
Er moet gewoon een component in dat dezelfde specs heeft en functionaliteit biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:19
Martin7182 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:33:
Bedankt @fsfikke, dat zal ik zeker bekijken. Ik gebruik nu een PHP-script op een nslu2, dat ga ik op korte termijn niet veranderen. Ik ga het script wel even aanpassen zodra de nieuwe meter hangt, het betreft alleen de baudrate en het parsen van het telegram. Ik ga vast een uurtje logging missen maar dat moet dan maar. Misschien valt het mee als ik gelijk begin zodra de monteur binnen is; terwijl de stroom eraf ligt, kan ik mooi het script aanpassen :)
In een vergelijkbare situatie heb ik ruim voor de meterwissel mijn software getest door DSMR5 datagrammen laten lezen uit een file. Na de meterwissel werkte het meteen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Martin7182 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:33:
cville schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:01:
[...]

In een vergelijkbare situatie heb ik ruim voor de meterwissel mijn software getest door DSMR5 datagrammen laten lezen uit een file. Na de meterwissel werkte het meteen.
Hier laatst iets vergelijkbaars gedaan, maar dan m.b.v. FTDI-kabel en UART-ETH module om te kijken in hoeverre een slimme meter hiermee direct vanuit een python-script over het netwerk uitgelezen zou kunnen worden, heb geen slimme meter om dit mee te testen.

Had eerst een script geschreven dat via een FTDI-kabel om en om een compleet en incompleet P1-telegram verzend, dan een 2e script gebruiken om de netwerkmodule (TCP serial server) direct vanuit python uit te lezen (dus niet via virtuele compoort op de host) en dan zonder hulp van DSMR-libs de boel verwerken op basis van de identificatiecode van de waarden in de P1-telegrammen.

Werkt allemaal prima, ook de CRC-check doet het en heb het script inmiddels ook zover dat ie m.b.v. UDP-broadcasts contact zoekt met de UART-ETH module om zijn IP-adres en de poort van de serial server te vinden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
cville schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Dat is een goede aanpak idd. Maar ik weet dus niet welke meter ik krijg met welke DSMR-versie. En ik ga natuurlijk niet mijn code voor alle versies geschikt maken. Vandaar mijn vraag welke meters tegenwoordig gangbaar zijn. Ik zou kunnen gokken op DSMR5, misschien doe ik dat ook wel. Ik denk/hoop dat alle DSMR5 meters dezelfde pariteit, stopbits en baudrate hebben. En een geïnverteerd signaal aanbieden. Ik neem aan dat de uitgang ook een open collector is, maar dat zal met de bestaande pull-up weerstand niet veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:19
Martin7182 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Dat is een goede aanpak idd. Maar ik weet dus niet welke meter ik krijg met welke DSMR-versie. En ik ga natuurlijk niet mijn code voor alle versies geschikt maken. Vandaar mijn vraag welke meters tegenwoordig gangbaar zijn. Ik zou kunnen gokken op DSMR5, misschien doe ik dat ook wel. Ik denk/hoop dat alle DSMR5 meters dezelfde pariteit, stopbits en baudrate hebben. En een geïnverteerd signaal aanbieden. Ik neem aan dat de uitgang ook een open collector is, maar dat zal met de bestaande pull-up weerstand niet veel uitmaken.
Je kunt er volgens mij vanuit gaan dat het een DSMR5 meter wordt maar het is bijna triviaal om je software ook voor de andere versie geschikt te maken. De seriële instellingen zijn neem ik aan configureerbaar in je programma.

Bij mij wist Enexis overigens al maanden voor de meterwissel te vertellen welke meter het zou worden zodat ik me kon voorbereiden.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Pagina: 1 ... 246 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.