Vliegvlug schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 01:06:
[...]
Dus als ik het goed begrijp zit het stopcontact nu op een verkeerde plek in de keuken en zou je die moeten verplaatsen om de quooker of vaatwasser erop te aan kunnen sluiten?
Je kan er dus wel en stekker in steken, want bij de oplevering heb je het getest, maar het verplaatsen wordt erg lastig waar ik me wel wat bij voor kan stellen als het ergens achter zit.
[...]
Dan zou ik het zelf eerlijk gezegd ook zo laten.
En mocht het toch een probleem zijn in de toekomst dan heeft quooker ook zo’n speciale stekkerdoos, de
quooker energieverdeler:
[
Afbeelding]
(uit het quooker topic begreep ik dat deze wel iets anders is dan de reguliere wasmachine/wasdroger stekkerdozen die je bij de bouwmarkt haalt.)
Het stopcontact zit niet op de verkeerde plek, eigenlijk zit deze op de goede plek. Echter bij de oplevering was er nog geen keuken en waren het dus alleen pijpjes die uit de grond kwamen met een stopcontact erop.
Er waren op de plek van het kookeiland 3 stopcontacten die dus los hingen en dan nog de aansluiting voor de kookplaat (die had dacht ik een perilex stopcontact). Dit naast de water aansluiting aangezien we alles op het kookeiland hebben.
Ik dacht zelf dat het de volgende indeling zou hebben:
- perilex stopcontact voor het kookeiland
- 1 stopcontact voor de stopcontacten op het kookeiland
- 1 stopcontact voor de vaatwasser
- 1 stopcontact voor de quooker
Echter 1 van de stopcontacten was dus niet aangesloten en bij navraag bij de projectleider bleek het dat hij de volgende indeling had bedacht:
- perilex stopcontact voor het kookeiland
- 1 stopcontact voor de stopcontacten op het kookeiland
- 1 stopcontact voor de vaatwasser en quooker
- 1 stopcontact niet aangesloten in de meterkast en reserve
Overigens was het in de keuken in eerst instantie wel een levensgevaarlijke situatie, er werkte 2 stopcontacten niet. Bij het testen door de elektriciën bleek dat de P of de N met de randaarde was gewisseld. Zucht… Toen heb ik maar direct een stopcontacten tester besteld en alle stopcontacten in huis getest voor de zekerheid, die in de keuken was gelukkig de enige die verkeerd was aangesloten.
Bij het opzetten van het kookeiland zijn alle stopcontacten achter houten wanden gezet en dus niet direct toegankelijk gemaakt. Het enige wat ik nog heb kunnen doen dat is de verdeeldoos waar de quooker en vaatwasser op zit door een gat waar de kabels van de quooker doorheen is gehaald eruit te vissen waardoor de verdeeldoos nu wel toegankelijk is. Het stopcontact zelf zit dus nog achter de plaat. Ik kan me voorstellen dat ze daar wel over hebben nagedacht dat het op een of andere manier toch redelijk makkelijk toegankelijk is, maar ik weet zelf dus niet hoe. Het is net als de ruimte die je achter de keukenkastjes hebt. Daar zit een dunne plaat voor, maar je kunt er wel kabels enzo achter kwijt.
Bij de koelkast, vriezer en magnetrons hebben ze wel in de keukenkastjes een gat gemaakt op de plek van de stekkers en stopcontacten om die in geval van nood eruit te kunne halen. Dus ik vermoed dat het tussen de platen in het kookeiland ook wel op een of andere manier toegankelijk is. Misschien is het de bedoeling om dan de vaatwasser eruit te halen, die zit wel in het midden van het eiland.
Enfin ik laat het voorlopig zo. De groepenkast aanpassen prima, maar het kookeiland blijft voor mij een lastig iets als ik dat moet aanpassen omdat alles achter de wanden is “verborgen”.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.