Solar kabels als 12V kabels in camper?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04
Hallo! Ik heb net een oldtimer camper gekocht en ben nu bezig met de electra wat te ontwarren / verbeteren.
Nou valt mij op dat er vrij veel rood/zwarte Solar kabel is gebruikt voor de 12V. Nou is die natuurlijk wel 6mm2 maar Solar kabels zijn niet volledig van koper volgens mij?

Kan dit kwaad of zal dit alleen een probleem zijn bij zeer hoge amperage's? Zo ja, vanaf hoeveel is het een probleem? 20? 50?

Ik heb zelf al het een en ander gegoogled, maar veel verder dan dat Solar kabel veel hogere voltages aan kan, kom ik niet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Beste antwoord (via BCC op 30-07-2021 14:58)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Die is vertind koper, dat lijkt mij prima. @Septillion is ook wel thuis in deze materie.

Heb zelf ook een keer iets op vergelijkbare manier gedaan trouwens. Broertje wilde een subwoofer in de auto, maar hij moest nog een voedingskabel hebben. De autowinkels verkopen overpriced kabels, dus zelf een goede voedingskabel gemaakt: ThinkPadd in "Show your I.C.E." 6mm2 = 6mm2 dus dit was een stuk goedkoper. Daar werd mij toen door @DJSmiley trouwens ook solarkabel aanbevolen als optie :)

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2021 14:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Staat er geen merk/type op de kabel geprint? Dan kun je de datasheet opzoeken.

Als ik hier een berekening doe (12V, 5 meter) dan geeft hij pas bij meer dan 32A een benodigde kabeldikte aan van meer dan 6mm2.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Die is vertind koper, dat lijkt mij prima. @Septillion is ook wel thuis in deze materie.

Heb zelf ook een keer iets op vergelijkbare manier gedaan trouwens. Broertje wilde een subwoofer in de auto, maar hij moest nog een voedingskabel hebben. De autowinkels verkopen overpriced kabels, dus zelf een goede voedingskabel gemaakt: ThinkPadd in "Show your I.C.E." 6mm2 = 6mm2 dus dit was een stuk goedkoper. Daar werd mij toen door @DJSmiley trouwens ook solarkabel aanbevolen als optie :)

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Ja, de prijs is echt veel lager en 2 x 6mm2 = 12mm2, dus ik snap dat de vorige eigenaar dat gedaan heeft. Dubbele mantel is ook prima. Ik wou alleen zeker weten dat ik geen smeltende kabels ging krijgen :) Maar vertind koper verklaart de rare kleur in ieder geval goed. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
Progress :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB0BZKiGtjXNbZtKZdH4k0mQVJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krASFW5qaGhZwTdoTVmyYtfn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0mZ0XwULzqWD0JG8Jz9qAH89R8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoqViwmkLGUth2ubUL4SwieC.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog even en hij is mooi genoeg voor het "show je meterkast" topic 8)

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 30-07-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15
nm

[ Voor 99% gewijzigd door 418O2 op 30-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het vertint koper is dan is er geen enkele beperking. Lijkt me dus prima :) Zou alleen eerder paar van die krimpconnectoren opnieuw maken met een fatsoenlijke tang.

Alleen met van die CCA (Copper-clad aluminium) moet je een beetje opletten, deze hebben wel hogere weerstand en zullen dus wel minder stroom leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
@Septillion Heb je een link naar een goede tang? Ik heb zelf enkel zo'n standaard ding - https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8867715/artikel.html is zoiets beter - https://www.hornbach.nl/s...enen/8067142/artikel.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Eigenlijk zijn al die ratelende tangen (dus ook die tweede van de Hornbach) al veel beter dan die dingen waar je maar gewoon hard moet knijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
De Knipex versie van diezelfde tang is 90 euro 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, ze kunnen erggggg duur zijn. Nu zijn de duurdere echt wel beter maar of ze €80,- beter zijn... Een ratelende tang is in ieder geval wel vele malen beter dan de hard-knijpen variant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Dan ga ik van 't weekend wel even 9 euro uitgeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Septillion schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:17:
Als het vertint koper is dan is er geen enkele beperking. Lijkt me dus prima :) Zou alleen eerder paar van die krimpconnectoren opnieuw maken met een fatsoenlijke tang.

Alleen met van die CCA (Copper-clad aluminium) moet je een beetje opletten, deze hebben wel hogere weerstand en zullen dus wel minder stroom leuk vinden.
En -zeker in een voertuig- CCA / Aluminium heeft veel sneller metaalmoeheid, als de kabel heen en weer beweegt gaat die best snel stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
BCC schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:59:
Ja, de prijs is echt veel lager en 2 x 6mm2 = 12mm2, dus ik snap dat de vorige eigenaar dat gedaan heeft. Dubbele mantel is ook prima. Ik wou alleen zeker weten dat ik geen smeltende kabels ging krijgen :) Maar vertind koper verklaart de rare kleur in ieder geval goed. Bedankt!
Er is maar 1 ding die je dat zeker laat weten, en dat is een bijpassende zekering aan het begin (dus bij de accu) van de kabel. Al zitten er 1200 zekeringen aan het eind, die doen niet terzake.

En aangezien er hier 2 aders voor de 'plus' en 2 aders voor de 'min' parallel lopen moet elke ader aan het begin (vlak bij de accu) apart afgezekerd zijn op wat 1 ader kan hebben. Je wilt immers niet hebben dat er 1 'min' ader geen contact maakt, en de maximale aanvoer via de 2 'plus' aders terug moet vloeien via die ene overgebleven 'min' ader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 14:35
Solarkabel is prima te gebruiken, voor het zonnepaneel. Deze is nl UV bestendig.

Voor binnengebruik in een camper is het niet mijn voorkeur. Daarvoor zijn de individuele aders vaak aan de dikke kant. Liever supersoepele kabel gebruiken, ik heb zelf goede ervaring met de kabels van DeWit.

Die zijn een stuk soepeler. Dat heb je ook nodig, want hoe stugger de kabel, hoe meer last je krijgt van metaalmoeheid omdat zo'n ding overal trilt. Dat is ook meteen het grootste risico, dus alles goed monteren. Let ook op scherpe kantjes, dus alles bij voorkeur in buisjes leggen.

En dan niet de gele PVC, die is niet heel soepel en kan nog wel eens breken. De zwarte soepelere versie is veel beter geschikt (Kwam ik achteraf pas achter).

Verder idd wat @AllesKan al zegt: meerdere losse kabels individueel: dan opletten op de zekeringen. Zeker niet zwaarder af dan wat 1 kabel in zn eentje kan hebben.
Je kan dan prima een 2e parallel plaatsen om te compenseren voor de spanningsval, maar kwa stroom (=warmte) moet je van 1 uit gaan.

Beter is gewoon 1 dikkere kabel nemen.
Liever ook goede kabelschoenen gebruiken, die rood/blauwe/gele dingen zijn leuk tot een ampere of 10-20,maar voor veel meer zou ik ze zeker niet aanraden.

Geen idee wat er allemaal in komt, maar die 2 draadjes ogen mij relatief dun (2x6mm2). Prima voor een hele kleine setup, maar ga geen dingen als een omvormer aansluiten op dat soort dunne draadjes.

Ik heb in mijn camper de hoofdschakelaar en zekeringbox met 50mm2 gedaan (ivm een 1500W omvormer) en 10mm2 naar de kleine zekeringblokken, de laders zitten met 16mm2 op de hoofdzekeringbox (MPPT, DC-DC en normale lader)

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 30-07-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Ah, nee hier is alles led en de omvormer heb ik er net uitgehaald (300w) alles zat met 6mm2 zonder hoofdschakelaar en zekeringen in de losse kabels aangesloten op de accu. Dus maar begonnen met een hoofdschakelaar en een meterkastje.

Ik heb er een extra 6mm bij getrokken (flexibel) maar vroeg me vooral nu af of dit zo wel kan :)

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 30-07-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Die oogjes op dat zekeringenbord zijn duidelijk niet de goede maat, let op met dat geribbelde snoer, dat valt eerder vroeg dan laat vanzelf uit elkaar.
Aan de foto's te zien is deze al aardig op weg.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Sine schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:46:
Die oogjes op dat zekeringenbord zijn duidelijk niet de goede maat, let op met dat geribbelde snoer, dat valt eerder vroeg dan laat vanzelf uit elkaar.
Aan de foto's te zien is deze al aardig op weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeqd4PCAcrEkw72M9f3OXVeLNGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slrGhdT261x385ovSrXWpIlj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Eeh, dat dus ja :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Nieuwe kabels naar de koelkast getrokken en nieuwe accukabels besteld. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Na wat jaartjes verkoop van kabels en na meerdere fabrieken bezocht te hebben kan ik hier wel redelijk wat over vertellen. Ook over connectoren en kabelschoenen overigens.

De belangrijkste eigenschappen van "snoer" ofwel een enkele geleider zijn de volgende:

Geleiderdoorsnede:
Uitgedrukt in mm2 (of AWG). Dit geeft aan hoeveel geleidend materiaal er op elke plek van de kabel zit. Hoe meer geleidend materiaal, hoe meer geleiding. Een andere manier om dit te zeggen is dat de weerstand dan lager word. De wet van Ohm bepaald dat als er stroom door een geleider loopt, er een spanning (voltage) over deze weerstand (de gehele lengte van de geleider) gaat staan. Effectief heeft dat 2 gevolgen. Het voltage dat over de kabel kan je niet voor je belasting gebruikten. Als je 12V hebt, en 1V valt over je kabel, dan heb je nog maar 11V over. Het 2e gevolg is dat dit voltage icm de stroom die door de kabel loopt de kabel opwarmt. Loopt er bijvoorbeeld 10A door de kabel, dan wordt er bij 1V spanningsval, 10W in warmte omgezet in de kabel.

Isolatie:
Eigenlijk is de isolatie de beperkende factor van hoeveel stroom er door een kabel mag lopen. Het materiaal van deze isolatie bepaald namelijk tot hoe ver de kabel mag opwarmen. Sommige kabels mogen permanent temperaturen van 90 graden hebben. Uiteraard wil je dat helemaal niet tenzij je echt niet anders kan. Het liefst heb je zo min mogelijk opwarming in de bedrading, maar het effect heb je altijd. Als dit echter maar 10 graden is, merk je daar niets van. Dit is echter waar de "maximale" stroom rating van snoeren en kabels vandaan komt. In het geval van een 12V systeem is de spanningsval in verhouding tot het systeem voltage echter nog van grotere invloed. Je wil niet dat er van je 12V nog maar 10V overblijft. Dat heeft vaak flinke gevolgen voor de verbruiker.

Daarnaast is de voornaamste taak van isolatie natuurlijk het isoleren. Dat is tot een belaad voltage en is vaak gestandaardiseerd op bepaalde normen die meestal op een paar 100 volt liggen, dus voor 12V geen probleem. Ook is de isolatie bepalend voor de flexibiliteit en stevigheid van de mantel. Siliconen is zeer soepel maar beschadigd snel. PVC voor hoge temperaturen is veel minder soepel maar beschadigd niet snel. Snoer is een term die (professioneel) meestal wordt gebruikt voor enkele geleiders. Deze zijn meestal niet enkel geïsoleerd. In het geval van jouw solar kabel is dat echter niet zo. Deze is dubbel geïsoleerd. Dat is dus veiliger, maar het heeft wel een nadeel: De kabel is veel dikker, en daarom niet altijd handig als je weinig ruimte hebt. Om deze reden wordt er voor automotive FLRY kabel gebruikt. Deze heeft juist een dunne isolatie. Dit mag omdat er door de lage spanning niet veel isolatie nodig is, maar een extra beschermlaag om de hele kabelboom heen, is dan wel vaak handig.

Geleider materiaal
Dit moet altijd gewoon koper zijn. Aluminum is een veel slechtere geleider dus veel meer spanningsval, of veel dikkere kabels. Dit is alleen voor zeer specifieke situaties wenselijk ivm de lagere kosten. Exotische materialen als zilver of nikkel gebruik je ook zelden. Altijd koper gebruiken dus. Koper wordt wel eens voorzien van een tin laag. Dit is oxidatie tegen te gaan, maar het heeft ook een positief effect op het temperatuurbereik. Overigens is aluminium ook minder flexibel en breekt het sneller bij te veel beweging. Aluminium heeft een vrij lage smelt temperatuur. Als de litzes fijn genoeg zijn, kan je ze met een simpele aansteker wegbranden. Met koper kan dit niet.

Daarnaast is er ook nog de flexibiliteitsklasse van het snoer. Massief koper (klasse 1) is weinig flexibel. Het gemiddelde snoer is van klasse 5. Dit zegt iets over hoeveel losse draadjes (litzes) er in de geleider zitten. Dit aantal verschilt per aderdoorsnede. Klasse 6 komt in de campers ed ook wel voor. Hierbij zijn er nog meer en fijnere litzes. Dit is handig voor hele dikke kabels die toch soepel moeten zijn. Zogenaamde accukabel is hier een voorbeeld van.

Zo, nu weet je alles.... TLDR,: die solar kabels zijn zeer geschikt mits ze van koper zijn, en de aderdoorsnede dik genoeg is voor jouw toepassing. Eventueel kan je ze parallel leggen. Deze kabels zijn wel relatief dik.

Overigens is het gebruik van correcte kabelschoenen minstens net zo belangrijk, en het correcte aanknijpen hiervan ook. Dit is waar het meestal fout gaat. Maar dat is een minstens net zo lang verhaal :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkJLy2Ff44boG3lf-IpsgqbS_7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYDZulNxdcaQDdEQR1WkieKv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHBbJjk8XXMfXZofhcWseP85UOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXsfBkU0c7OvtDvJPWrIje4d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEyeVNPLL5pI5WD6WGpBrCw2wLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwcOvVFyd0Kpx9CBRtDXGbYo.jpg?f=fotoalbum_tile

Langzaam maar zeker, met m’n twee nieuwe krimptangen :) het derde ding kwam ik tegen, met alleen een aarde draad. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat heeft wat weg van een oud alarmsysteem/ startonderbreker.

Enkele onderdelen zien er minder dan fris uit.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 23:29
Het lijkt erop dat de condensator rechts (rood omcirkeld) aan het lekken is, ik zou die voor de zekerheid vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pxXB-ya4g_yWbTDDPh8CDHEmDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PAwywvjXRKYHiEPLeE2FfWIi.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 11-08-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
Hij ligt nu in z’n geheel in de prullenbak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Dat is sowieso de beste plek voor die dingen :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leQ6xBFZwY9KK2NFcP8XEBHCygE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgJRaKBKDZrT3CxmpLuWSDfB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPetL58tlOH0X32DtsJcGFQx5qA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ti0nvzID5xxunkpDYWp6dPvU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tLATAHbdOq4-O_boJ7uc6mbsyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgO38PPvXmQ2lSmQekGfaRwJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Het 12V circuit van de camper is weer helemaal netjes, bedankt voor alle tips tot zover. Nu verder met het 230V circuit en iemand vinden die een bedbank voor me kan maken 😎

Oh en nog bedankt voor de nieuwe accu kabel tip met zekering - hij is al 1x doorgebrand 😀👍 (mogelijk doordat ik kortsluiting maakte 🙃)

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 14-08-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFWD3uGDbb0wNjI2X2okYgTeWSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2L3kzTbC13omt61E0CBFTi8W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jbQifyMA_gk3dWJn4wpehQJKp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTpneH31Af4dl26oRwP04oyC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXI40tbf2AOPqHhL_d1MXpShPWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYFCfCHOifPfTR44gunKj44x.jpg?f=fotoalbum_tile

De speakers uit 1976 vervangen door iets moderners. Wat een werk om passende te vinden 😅 Ben wel blij met het resultaat 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iws7CavRDVPP2RyQ2ltQ7bb0e_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lv6YSfg9bwVV0VEDlWW36scY.jpg?f=fotoalbum_large

De originele unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyeqrk98wVVE2HmggiH5WrnF8Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/454p9dV4eANnvtEDHwcuBBKN.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruiks shunt geplaatst en nieuwe lithium ion batterijen -
Van de multibat👍

Pagina: 1