Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 240 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.354.277 views

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:11
@Xander Zoals ik het lees is de groepenkast van @Murkmans als helemaal aangelegd alsof het 3-fase is, maar is het 3 keer 1 fase (door de drie fases onder de hoofdschakelaar door te lussen)

Als inderdaad de bekabeling van de kookplaat nu als kookgroep is uitgevoerd en straks naar 3-fase gaat is er niets aan de hand, maar dat gaat niet automatisch. Je moet dan dus bekabeling gaan aanpassen, want de grijze ader zou nu in gebruik moeten zijn als nul en dat wordt een fase. Dat betekent dus aanpassingen in zowel de groepenkast als de kookplaat.

Dat de krachtgroepen bedoeld zijn voor in de toekomst was mij niet duidelijk. Zolang je ze niet aansluit, kun je ze er in maken natuurlijk.

Een foto van de binnenkant van de kast zou helpen.

Oh en dat bruggetje in het midden hoort er te zitten omdat in die ABB kasten de twee automaten onafhankelijk kunnen in- en uitschakelen. Je moet zorgen dat je dan de nul behoudt. Rechts hoort het bruggetje er niet te zitten inderdaad (copy/paste foutje).

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 18-05-2022 12:01 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:01
@Blihi @Xander . Ja klopt wat Xander zegt, zo kunnen we nu nog op 1 fase koken en wanneer er 3fase beschikbaar is hoeft alleen de brug bij de hoofdschakelaar weg.

Zo begreep ik het van de monteur. Ik had hem wat koffie aangeboden en hij had de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar alvast voorbereid.

De krachtgroepen mogen dan pas aan als er daadwerkelijk 3 fase beschikbaar is, en dan is de fornuisgroep 2p+2n automatisch verdeeld over 2 fases op de 3fase aardlekschakelaar. Niet de allermooiste oplossing maar wel toepasbaar begreep ik.

Wij hebben trouwens nu 12 groepen + een fornuisgroep op 1 fase aangelegd op 1x25A hoofdaansluiting. De hoofdkabels zijn ook maar 4mm2 dik begreep ik, die worden om en om doorgelust met de buren. Volgens de monteur is er wel kans dat de hoofdzekering sneller zal doorbranden, echter rekent Liander hier bij geen kosten door bij een aansluiting tot 25A.

Edit: ze moeten maar snel die aansluiting komen aanpassen, dan hebben we die problemen ook niet :9

[ Voor 5% gewijzigd door Murkmans op 18-05-2022 12:02 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-12 23:13
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:59:
@Xander Zoals ik het lees is de groepenkast van @Murkmans als helemaal aangelegd alsof het 3-fase is, maar is het 3 keer 1 fase (door de drie fases onder de hoofdschakelaar door te lussen)
Exact.
Als inderdaad de bekabeling van de kookplaat nu als kookgroep is uitgevoerd en straks naar 3-fase gaat is er niets aan de hand, maar dat gaat niet automatisch. Je moet dan dus bekabeling gaan aanpassen, want de grijze ader zou nu in gebruik moeten zijn als nul en dat wordt een fase. Dat betekent dus aanpassingen in zowel de groepenkast als de kookplaat.
Dat is het mooie van deze oplossing, je hoeft niets aan te passen. Je hebt zowel voor als na de verzwaring gewoon een 2P+2N groep, alleen na de verzwaring zijn het 2 verschillende fasen in plaats van 2x dezelfde. Die extra nul zit dan echt niet in de weg hoor.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Blihi
Murkmans schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:01:
@Blihi @Xander . Ja klopt wat Xander zegt, zo kunnen we nu nog op 1 fase koken en wanneer er 3fase beschikbaar is hoeft alleen de brug bij de hoofdschakelaar weg.
En de aansluiting in de kookplaat moet dan anders, want de grijze ader verandert van nul naar fase. Ik zou dat heel goed controleren!
Zo begreep ik het van de monteur. Ik had hem wat koffie aangeboden en hij had de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar alvast voorbereid.

De krachtgroepen mogen dan pas aan als er daadwerkelijk 3 fase beschikbaar is,
Inderdaad, klopt.
en dan is de fornuisgroep 2p+2n automatisch verdeeld over 2 fases op de 3fase aardlekschakelaar. Niet de allermooiste oplossing maar wel toepasbaar begreep ik.
Nee, dat kan niet kloppen. Als het nu 2p + 2n is en het gaat naar 3p+1n waarvan je 1p niet gebruikt dan zul je ook in de kookplaat iets moeten aanpassen.

Dat is wel de mooiste oplossing.

EDIT: Je wilt op 3-fase ook 2p+2n houden? Dan hoef je inderdaad niets aan te passen. Het duurt even voor het kwartje valt.
Wij hebben trouwens nu 12 groepen + een fornuisgroep op 1 fase aangelegd op 1x25A hoofdaansluiting. De hoofdkabels zijn ook maar 4mm2 dik begreep ik, die worden om en om doorgelust met de buren. Volgens de monteur is er wel kans dat de hoofdzekering sneller zal doorbranden, echter rekent Liander hier bij geen kosten door bij een aansluiting tot 25A.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 18-05-2022 12:05 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Xander
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:04:
[...]

En de aansluiting in de kookplaat moet dan anders, want de grijze ader verandert van nul naar fase. Ik zou dat heel goed controleren!
Nee hoor, die grijze blijft gewoon nul.
Nee, dat kan niet kloppen. Als het nu 2p + 2n is en het gaat naar 3p+1n waarvan je 1p niet gebruikt dan zul je ook in de kookplaat iets moeten aanpassen.
Het hoeft niet naar 3P+1N, het kan gewoon 2P+2N blijven. De meeste kookplaten doen toch niets met de 3e fase.

• Blihi
Xander schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Nee hoor, die grijze blijft gewoon nul.

[...]

Het hoeft niet naar 3P+1N, het kan gewoon 2P+2N blijven. De meeste kookplaten doen toch niets met de 3e fase.
Ja het duurde even voor het kwartje viel. Reactie is aangepast. In dat geval is zelfs het brugje niet nodig tussen de twee gekoppelde automaten.

• Xander
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Ja het duurde even voor het kwartje viel. Reactie is aangepast. In dat geval is zelfs het brugje niet nodig tussen de twee gekoppelde automaten.
Echt nodig is dat bruggetje nooit bij slechts 2 fasen. Bij 3 gekoppelde flexomaten uiteraard wel, anders gebeuren er vervelende dingen. :+

Het is niet zomaar dat ABB deze bruggetjes levert bij de 3-voudige hendel maar niet bij de 2-voudige.

Maar jij voorziet in jouw middelste situatie van het plaatje dan een 4-aderige leiding? (2x L + N + PE)? Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. Kookgroepen verdeeld over 2 fasen wel maar dan ligt er eigenlijk altijd ook gewoon 5-aderig naar de kookplaat (met dus 2 nulgeleiders). Dan hoort het bruggetje er niet.

Anyway, een kookgroep in een 3-fasen situatie is niet het meest logische, maar achter een 4-polige aardlekschakelaar zie ik geen problemen. 3P+N is dan misschien "fraaier" maar als de kookplaat maar 2 fasen gebruikt maakt het bijzonder weinig uit.

Ik vind deze oplossing bij @Murkmans wel een logische. De kast is nu geschikt voor zowel 1-fase (wat koken betreft dan) als 3-fasen, dat scheelt een extra tripje voor de elektricien en eventueel keukeninstallateur nadat de netbeheerder is langsgeweest.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ga mijn oude rookmelders op stroom vervangen door Google Nest protect V2 op batterij. Mag ik die stroompunten nu gebruiken om bijvoorbeeld een lamp aan te sluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 18-05-2022 15:01 ]

• Blihi
Xander schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Echt nodig is dat bruggetje nooit bij slechts 2 fasen. Bij 3 gekoppelde flexomaten uiteraard wel, anders gebeuren er vervelende dingen. :+

Het is niet zomaar dat ABB deze bruggetjes levert bij de 3-voudige hendel maar niet bij de 2-voudige.

Maar jij voorziet in jouw middelste situatie van het plaatje dan een 4-aderige leiding? (2x L + N + PE)? Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. Kookgroepen verdeeld over 2 fasen wel maar dan ligt er eigenlijk altijd ook gewoon 5-aderig naar de kookplaat (met dus 2 nulgeleiders). Dan hoort het bruggetje er niet.
Eens, zolang de grijze kabel dan aan beide kanten met een blauwe mantel gemarkeerd is.

In de nieuwbouw kom je nogal wat zooi tegen, dus ook wel 'manke' 3-fase aansluitingen, dus een buis met 1x blauw, 2x bruin en 1x geel/groen.
Anyway, een kookgroep in een 3-fasen situatie is niet het meest logische, maar achter een 4-polige aardlekschakelaar zie ik geen problemen. 3P+N is dan misschien "fraaier" maar als de kookplaat maar 2 fasen gebruikt maakt het bijzonder weinig uit.
Klopt.
Ik vind deze oplossing bij @Murkmans wel een logische. De kast is nu geschikt voor zowel 1-fase (wat koken betreft dan) als 3-fasen, dat scheelt een extra tripje voor de elektricien en eventueel keukeninstallateur nadat de netbeheerder is langsgeweest.
Inderdaad.

• Blihi
pox-ie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:07:
[...]

Als die gasbuis niet al te lang is zonder al te veel bochten zou je er een 5 aderige YMVK kabel doorheen kunnen trekken. Beetje glijmiddel doet wonderen :)
Even voor de NEN-1010 kenners. Wat is de maximale stroom die je zou moeten hebben over een 5x4mm2 YMVK kabel die door een voormalige gasleiding door de vloer loopt.

Gasleiding is een Rehau buis van 25 buitenmaat (en dat is 18 a 19 mm binnendiameter). De YMVK kabel van 5x4 mm2 heeft een buitendiameter van 14mm.

Reden voor de vraag: Ik zou kunnen overwegen om 5x4 mm2 naar de technische ruimte te trekken vanuit de meterkast (+/- 10 meter) en dan in de technische ruimte een verdeler op te hangen met 3 B16 automaten voor 3 omvormers en twee B16/30mA alamats voor de WP.

De maximale stroom over iedere fase tussen meterkast en technische ruimte is dan 16A (theoretisch bij alleen maximaal terugleveren of alleen maximaal afnemen), dus daarvoor zou zelfs 2,5 mm2 voldoende zijn.

De maximale stroom die dan tussen meterkast en technische ruimte over de nul kan lopen is theoretisch 32A, als de WP op beide punten maximaal afneemt en de omvormer op de derde fase maximaal levert. (ik weet het dat is onwaarschijnlijk, maar het kan wel).

Mag dat over een 5x4 mm2 kabel en is dat veilig?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:20
@Blihi 25A-C kan net niet denk ik.
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanningAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udsufnG89Cpt1PFF8dD4beqDP3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lfK9Dt4xB7hbRRsbcHD9TSbu.jpg?f=user_large

https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning
Wat spelen met de te verwachten temperatuur, en andere isolatiesoorten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Xander
@Blihi @habbekrats Installatiemethode B2 en XLPE isolatie en de Iz van 4mm² is ineens 35A. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 18-05-2022 15:43 ]

• Blihi
@habbekrats Thanks voor de link!

@Xander Snap ik, maar de kabel kan niet op de wand, maar moet door een bestaande leiding. Dus dan is het A2.

Maar, wat is in zo'n geval de ontwerpstroom. De verdeler heeft 3 losse 16A PV omvormers en 2 losse 16A verbruikers.

De stroom over de fasen is begrensd op 16A. Die kan nooit hoger worden. De stroom over de nul kan eventueel wel hoger worden (bij extreme onbalans), namelijk zelfs 32A.

Hoe verwerk je dat in de berekening?

• Xander
Blihi schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:45:
@Xander Snap ik, maar de kabel kan niet op de wand, maar moet door een bestaande leiding. Dus dan is het A2.
Oh? B2 leek me passender. Of ligt de leiding daadwerkelijk in de isolatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iXUeQB2rWSk0aWD4N8uaL1CplM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sHgGnVNvzVH1W32cY4Nw9ZN.jpg?f=fotoalbum_large

Laat je niet te veel afleiden door een online tool die alleen de basis installatiemethoden kent.

edit:
Verhip, ze hebben zelfs een link naar de overige installatiemethoden in die tool. d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 18-05-2022 16:06 ]

• Blihi
Xander schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Oh? B2 leek me passender. Of ligt de leiding daadwerkelijk in de isolatie?

[Afbeelding]

Laat je niet te veel afleiden door een online tool die alleen de basis installatiemethoden kent.
Ah. Sorry, inderdaad. De buis is in beton gestort, niet in de isolatie gelegd.

• Xander
Dan kom je op installatiemethode B2 uit. Ik kan me niet voorstellen dat de Rehau buis qua warmtehuishouding zoveel slechter is dan PVC.

Oftewel je mag hem continue met 35A belasten. In rare randgevallen 32A door 1 geleider zou ik me geen seconde druk over maken.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24
Xander schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Hmmm, toch ook nog even voor mijn beeld, aangezien ik hier t.z.t. waarschijnlijk ook mee te maken ga krijgen:

Op 8 juni komt er in mijn meterkast een nieuwe groepenkast. Huidige is een allegaartje van verschillende merken automaten en aardlekschakelaars en wordt te krap als m'n PV installatie 'binnenkort' komt (als omvormers ooit weer leverbaar worden :w )

Op dit moment heb ik nog een 1 fase aansluiting van 40A en dit blijft waarschijnlijk ook nog wel even zo (aangezien ook Liander al met gigantische leveringsproblemen zit qua slimme meters). PV systeem kan qua capaciteit ook prima op 1 fase.

De elektricien komt de nieuwe groepenkast(en) echter al wel aansluiten met een 4-polige hoofdschakelaar (met bruggetje) en met 3 'gewone' (1 fase) aardlekschakelaars met daarachter weer de eindgroepen. Eigenlijk dus ook voorbereid om straks eventueel toch makkelijk naar 3 fasen te kunnen. De 3 aardleks worden dan uiteraard verdeeld over de verschillende 'polen' op de hoofdschakelaar.

Wij koken al elektrisch met een 'gewone' 2P+2N (2x16A) kookgroep.

Maar zeggen 'jullie' dat het dus eventueel nu al mogelijk is om de kookgroep zo aan te sluiten dat straks, als er toch een verzwaring is uitgevoerd, de ene 'helft' van de groep op 1 fase zit en de andere op een andere fase? Zoals ik het nu zie zitten de 2P+2N van de kookgroep achter een 2-polige (enkelfase) aardlekschakelaar die dus straks ook op 1 fase terecht komt (dan wordt 2x16A op een 25A fase natuurlijk wel krap en moet ik dus zsm weer de elektricien inschakelen om de kookgroep te veranderen en de kookplaat op 3 fasen aansluiten, waar die wel op is voorbereid. :P ).

Of zou ik de elektricien dan moeten vragen om een 4-polige aardlekschakelaar, waarbij de kookgroep verdeeld mag worden over de verschillende 'fasen'/'polen' op de 4-polige aardlekschakealar? (uiteraard dus wel ook met 2xN voor nu). Als de 'verzwaring' dan straks is uitgevoerd, komt de kookplaat dan niet in problemen omdat z'n 2 fasen niet 'gelijk' zijn qua sinus? Als ik hem (na de verzwaring) laat bedraden voor 3 fasen is dat natuurlijk ook het geval, maar dan is het volgens de 'specs' gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 18-05-2022 16:22 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Xander
@eymey Goede samenvatting ja. :) Ik geloof niet dat ik er iets aan toe kan voegen. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Xander op 18-05-2022 16:20 ]

• eymey
@Xander OK :). Wel een goede dan, ter overweging.

Al vind ik het ook wel prettig als straks op 3 fasen, de 'gewone' eindgroepen wel ook gewoon achter aparte 1 fase aardlekschakelaars komen te zitten (ivm mogelijke race condities bij aardlekfouten op 4-polige aardlekschakelaars, waar ik hier eerder wel over heb gelezen :? ).

Alleen moet ik in dat geval, na verzwaring, sowieso waarschijnlijk voor het koken ook nog naar een aparte 4-polige aardlekschakelaar voor alleen de kookgroep annex krachtgroep... dus kost sowieso wel weer meer ruimte / centjes.

Moeilijk, moeilijk :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Xander
@eymey Ik zou dan inderdaad 3x 2-polige aardlekschakelaars nemen voor de normale eindgroepen en een 4-polige voor de kookgroep.

Als je een handige doe-het-zelver bent kun je natuurlijk ook relatief eenvoudig tegen die tijd het een en ander ombouwen. Maar als je dat niet bent, creëer je hiermee wel een mooie optie voor de toekomst. Anders moet je de elektricien terug laten komen (€100 incl. voorrijkosten is niets mee tegenwoordig), deze komt misschien liever niet aan de kookplaat als daar het een en ander voor uitgebouwd moet worden in je splinternieuwe keuken dus reken nog een keer dat bedrag voor de keukeninstallateur. Terwijl je het ook in één keer klaar kunt hebben. ;)

• eymey
@Xander Mja, de keuken is allang niet meer 'splinternieuw' en de huidige kookplaat ook door mijzelf geïnstalleerd. De kookplaat-kant durf ik wel zelf aan te passen :D.

Zeker als er straks ook een deugdelijke hoofdschakelaar in de nieuwe groepenkast zit (al is de 40A hoofdzekering van Liander ook een voor mij bereikbare automaat :D) durf ik daar op zich ook zelf wel wat in te doen. Ik heb naar mijn idee genoeg kennis. Aan de andere kant heb ik ook weer zoiets van "laat maar alleen erkende installateurs in de groepenkast komen"......

Stel dat de elektricien, met de offerte (met onderdelen) al getekend voor akkoord door mij en de installatiedatum al gepland, toch nog flexibel is, zou dan de beste optie nu dus de 4P aardlekschakelaar zijn en dan gewoon de 'normale' 2P+2N 'gekoppelde' kookgroep? Of eventueel al een '4P-krachtgroep' die alleen voor nu nog 2 fases en 2 nullen heeft aangesloten?

En is er dan geen kans dat er na de 'verzwaring' toch ineens door 2 'verdraaide' fasen in de kookplaat iets mis gaat?

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 18-05-2022 16:59 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:12

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@eymey Als je de ruimte heb zou ik kiezen voor dat laatste. Dan hoef je later enkel de grijze ader om te hangen aan de kant van de automaat en kookplaat.

En nee, faseverschillen zijn normaal. Het is zelfs zo dat een kookplaat meestal niets doet met de 3e fase, dus die hangt er maar een beetje bij. Volgens mij waren er zelfs kookplaten waar ze geen aansluiting hadden voor een 3e fase, dus die moest je zelf maar ergens laten bungelen ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Rimco op 18-05-2022 17:02 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• eymey
Top :). Overigens ook nog aansluitschema aan kookplaat-kant gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK5BwZHyneptTrSWnR-pJ-6gLMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwDAmgILjnhNLdrIlNVOGzxL.png?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Moet een groepenkast compleet aangesloten zijn voor 400V?

Of als alleen deze geplaatst is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpcDfrJte_-UV7LdPjGxOqk0gZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jue4HiuUqUVk4L5wgOihgcLr.jpg?f=user_large

Dan sluiten ze ook 400V aan?

Wil bestaande groepenkast namelijk iets opschuiven voor een extra ernaast, maar neem aan dat hun daar niet op wachten :+

[ Voor 80% gewijzigd door DutchWing op 18-05-2022 18:40 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-12 22:21
Hoeft toch ook niet: je draait de schakelaar om en ga je gang!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:14
Ik wil een paar zonnepanelen op het dak van de schuur plaatsen.

De schuur zit nu op een eigen 16A alamat, kan ik die vervangen door een 20A installatieautomaat en in de schuur een klein kastje ophangen met die 16A alamat en een extra 10A alamat voor de (2 of 3) panelen?
Uiteraard komt er een hoofdschakelaar bij :)
Er loopt een 3x2.5mm yvmk naar de schuur.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

eymey schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:12:
Top :). Overigens ook nog aansluitschema aan kookplaat-kant gevonden:

[Afbeelding]
Het schema rechtsboven kan je zowel nu als in de toekomst prima gebruiken. Zelfs met een krachtgroep is er niets op tegen om maar 2 fases te gebruiken. Ik had hetzelfde met het geval dat de vorige bewoners de kruipruimte hebben afgesloten en er een 4 aderige kabel ligt naar de kookplaat. 2 fases is voldoende dus dan wordt het gewoon 2F+N vanaf de automaat.

Edit: theoretisch is linksonder netter voor een ouderwetse kookgroep want je nullen blijven misschien gescheiden, maar intern hangen ze wellicht alsnog aan elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 18-05-2022 20:36 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:05
kieskes schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:25:

De schuur zit nu op een eigen 16A alamat, kan ik die vervangen door een 20A installatieautomaat en in de schuur een klein kastje ophangen met die 16A alamat en een extra 10A alamat voor de (2 of 3) panelen?
Waarom 20A? Als 16A nu genoeg is, dan is dat toch ook genoeg met de panelen erbij?
En als je de huidige alamat in de groepenkast vervangt door een automaat, dan verlies je ook de aardlekbeveiliging op de kabel naar de schuur. Weet je zeker dat een eventuele kortsluitstroom naar aarde hoog genoeg is om de automaat snel genoeg te laten trippen? Zo nee, dan heb je toch ook een aardlekbeveiliging nodig.

• eymey
Rimco schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Het schema rechtsboven kan je zowel nu als in de toekomst prima gebruiken. Zelfs met een krachtgroep is er niets op tegen om maar 2 fases te gebruiken. Ik had hetzelfde met het geval dat de vorige bewoners de kruipruimte hebben afgesloten en er een 4 aderige kabel ligt naar de kookplaat. 2 fases is voldoende dus dan wordt het gewoon 2F+N vanaf de automaat.

Edit: theoretisch is linksonder netter voor een ouderwetse kookgroep want je nullen blijven misschien gescheiden, maar intern hangen ze wellicht alsnog aan elkaar.
Zoals linksonder is het nu aangesloten. Maar rechtsboven vind ik eigenlijk nog wel een beetje onduidelijk: Je bedoelt dat ik hem dan nu al zoals de 400V 2N~ aan moet sluiten? Lijkt me eigenlijk ook wel logisch, want voor nu komen de L1 voor "d" en de L2 voor "e" sowieso nog van dezelfde enkele fase (dus praktisch gelijk aan de 220+240V aansluiting maar meteen 'netter' door 2 geleiders). En de N gaat sowieso in beide situaties over 2 geleiders (hoewel er bij 3F eigenlijk maar 1 N nodig is? ).

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@eymey Linksonder kan ook prima, maar voelt gewoon een beetje raar in een 3 fase situatie. Zoals je wel ziet, als je maar 2 fases nodig hebt kunnen smaken verschillen ;) Je hebt een ader te veel en voor de kookgroep is die cruciaal voor de nul, maar in een 3 fase situatie kan je er vanalles mee gaan doen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

kieskes schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:25:

Aardlekautomaat laten zitten en een pv-verdeler in je schuurtje, en klaar :)
De pv ontlast je kabel hooguit, de stromen trek je van elkaar af in plaats van optellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• eymey
Rimco schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:48:
@eymey Linksonder kan ook prima, maar voelt gewoon een beetje raar in een 3 fase situatie. Zoals je wel ziet, als je maar 2 fases nodig hebt kunnen smaken verschillen ;) Je hebt een ader te veel en voor de kookgroep is die cruciaal voor de nul, maar in een 3 fase situatie kan je er vanalles mee gaan doen.
True :). Zolang het in de 3 fase situatie maar geen kwaad kan als die extra nul aangesloten zit (van ' voor de verzwaring' als er nog niets aan de krachtgroep/kookplaat is veranderd).

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:02
Richting het einde van dit jaar zal er een elektrische auto komen en dus ook een laadpaal aan huis. Zo zullen er waarschijnlijk ook genoeg zonnepanelen komen (17+) en mogelijk in de toekomst een warmtepomp en thuisbatterij.
Genoeg reden om de groepenkast uit te gaan breiden.

Op dit moment ben ik voorzien van een 1x35A aansluiting met in de groepenkast:
1x hoofdschakelaar (2P 40A)
3x aardlekschakelaar (30ma 40A)
  1. 1 kookgroep 16A 2P+2N & 2x 16A groep
  2. 4x 16A groep
  3. 4x 16A groep
En nog 4 lege modules.

Nog niet alle groepen zijn in gebruik, maar zijn wel al kabels voor getrokken voor latere verbouwing (spits op huis/inpandige garage/tuin). Deze kast zit vrijwel aan zijn maximale grote ivm plaatsgebrek in de meterkast. De "standaard" groepenverdeling wil ik dus graag hier houden.

Gezien de plannen zal ik mijn aansluiting dus moeten gaan verhogen naar een 3x25A of 3x35A aansluiting. De 3x35A aansluiting valt vanwege de extra kosten direct af (+50 euro p/m).

Zelf al uitgezocht en vrijwel zeker is de volgende aanpassing:
De huidige hoofdschakelaar zal een hoofdschakelaar 4P 40A moeten worden.

Van de volgende wijziging ben ik iets minder zeker: de huidige kookgroep heeft volgens mij de vereiste dat er een 35A aansluiting is. Aangezien deze wegvalt kan deze prima vervangen worden door een krachtgroep: 16A 3P+N. Bekend is dat de perilex (2xL & 2xN -> 3xL & 1xN) en de aansluiting op de kookplaat aangepast moeten worden.
Waar ik ook niet 100% zeker van ben is of ik de huidige aardlekschakelaars moet vervangen of niet.

Aangezien ik nog maar 4 lege modules heb kom ik vrijwel zeker plaats te kort. De situatie is als volgt, onder de meterkast bevind een kelder. In deze kelder hangt de huidige CV ketel. Via deze kelder zal ook de laadpaal gevoed worden naar buiten, daarnaast zal hier in de toekomst ook de warmtepomp/inverter/thuisbatterij etc. geplaatst kunnen worden.
Gezien het gebrek aan ruimte in de huidige kast is er genoeg reden om hier een 2e groepenkast speciaal voor alle krachtgroepen te plaatsen. Het is mogelijk om de kabel van de kookplaat/perilex hierheen te verplaatsen.

Vwb krachtstroom en een mogelijke onderverdeler tast ik even in het duister en lijk ik niet één concreet antwoord te vinden. Zal ik voor elke krachtgroep een 3-fase aardlek moeten houden in de "hoofdkast"? Of voldoet een afsplitsing vanuit de hoofdschakelaar? Daarnaast zag ik de antwoorden op bd-casemod en murkmans. Ik kreeg deze echter direct niet gematcht met mijn probleemstelling.

• kieskes
  • Laatst online: 14:14
@Out.of.Control
@Proton_

De huidige alamat lekker laten zitten dus, ik twijfelde er al over ;), thanks!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ivm pv panelen wordt onze meterkast vervangen. Nu gaf de installateur aan dat ze het merk Eaton plaatsen, wat mij betreft prima. Echter kijk ik op de doos staat er Aeton Emat. Blijkbaar Eaton kast met Emat /Chinees spul erin.
Is Emat dermate slecht dat ik een andere kast moet eisen?

Op de offerte staat geen merk genoemd.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2022 11:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:39

Ethirty

Who...me?

Emat is sowieso chinees, Aeton ken ik niet. Is het geen Eaton? Die laatste is een gerenommeerd merk.

Je koopt de kast voor 20-30 jaar, ik zou sowieso niets anders willen dan een A-merk.

[ Voor 30% gewijzigd door Ethirty op 19-05-2022 11:23 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ethirty schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:22:
Emat is sowieso chinees, Aeton ken ik niet. Is het geen Eaton? Die laatste is een gerenommeerd merk.

Je koopt de kast voor 20-30 jaar, ik zou sowieso niets anders willen dan een A-merk.
De kast is idd van Eaton, de inhoud van Emat.
Oa hier kwam ik niet zulke beste ervaringen tegen..
Ze plaatsen nu de Emat kast en dan laat ik 'm wel omwisselen voor een A merk door een andere partij.

Ik koop voor onze woning altijd A merken , en voor de meterkast geldt dat zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2022 11:32 ]

• Xander
Sport_Life schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:15:
Ivm pv panelen wordt onze meterkast vervangen. Nu gaf de installateur aan dat ze het merk Eaton plaatsen, wat mij betreft prima. Echter kijk ik op de doos staat er Aeton Emat. Blijkbaar Eaton kast met Emat /Chinees spul erin.
Is Emat dermate slecht dat ik een andere kast moet eisen?

Op de offerte staat geen merk genoemd.
Als de installateur aangeeft dat ze Eaton plaatsen, sta je natuurlijk prima in je recht om Eaton te verlangen. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig.

Tenminste ik neem aan dat je het er over hebt gehad voordat je de offerte tekende, niet nu pas terwijl ze het ding tegen de muur schroeven.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Xander schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Als de installateur aangeeft dat ze Eaton plaatsen, sta je natuurlijk prima in je recht om Eaton te verlangen. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig.

Tenminste ik neem aan dat je het er over hebt gehad voordat je de offerte tekende, niet nu pas terwijl ze het ding tegen de muur schroeven.
Opdracht was uitbreiding groepenkast (25j oud) van 1 naar 3 fase en kookgroep erbij. Installateur (onderaannemer) komt ter plaatse en geeft advies groepenkast volledig te vervangen. Ik vraag welk merk plaatsen jullie , installateur geeft aan Eaton. Dat blijkt A merk te zijn , dus prima plaats maar . Nu zijn ze bezig en kijk ik op de doos, staat erop vermeld Eaton Emat 8)7.

Dit is overigens allemaal via Greenchoice..
Voordelen EMAT groepenkast
De behuizing is van het merk A-merk Eaton
- Losse componenten (zonder het Emat logo) zijn ook erg scherp geprijsd via de diverse Chinese import kanalen (alibaba e.d.)
- Goedkoop...
Ik vind Chinese import kanalen nou niet echt een voordeel.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2022 11:47 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zojuist de installateur gesproken, hij geeft aan dat Emat geen Chinese import is, maar dat het in Nederland wordt gemaakt. Ik weet niet wie ik moet geloven, de installateur of Tweakers :+

Ik heb het op m'n telefoon opgenomen...

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2022 11:56 ]

• Blihi
Sport_Life schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:56:
Zojuist de installateur gesproken, hij geeft aan dat Emat geen Chinese import is, maar dat het in Nederland wordt gemaakt. Ik weet niet wie ik moet geloven, de installateur of Tweakers :+

Ik heb het op m'n telefoon opgenomen...
Kijk dan ook even meteen of er geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten gebruikt worden, want dat schijnt in Nederlandse woningen helemaal niet te mogen en EMAT heeft geen andere in het assortiment.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Kijk dan ook even meteen of er geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten gebruikt worden, want dat schijnt in Nederlandse woningen helemaal niet te mogen en EMAT heeft geen andere in het assortiment.
Hoe zie ik dat?

• Blihi
Als er deze dingen in zitten is het niet goed: https://www.emat.nl/aardlekautomaat/

Let vooral op het kleine zwarte knopje rechts bovenin.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, wie moet je nou echt geloven? Ik vind het nogal verwarrend. Enerzijds is er de stellige bewering dat Emat Chinese import en derhalve (?) ondegelijke rotzooi is. Is Chinees nou echt een synoniem van slechte kwaliteit? Ik kan me dat niet echt voorstellen. Anderzijds de bewering dat dit helemaal niet waar is en dat het integendeel een prima in Nederland vervaardigd product is. Ik ken geen van beide merken/fabricaten, maar mensen met voldoende praktijkervaring vast en zeker wel. Dus wat is hier nou de waarheid?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Techneut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:23:
Tja, wie moet je nou echt geloven? Ik vind het nogal verwarrend. Enerzijds is er de stellige bewering dat Emat Chinese import en derhalve (?) ondegelijke rotzooi is. Is Chinees nou echt een synoniem van slechte kwaliteit? Ik kan me dat niet echt voorstellen. Anderzijds de bewering dat dit helemaal niet waar is en dat het integendeel een prima in Nederland vervaardigd product is. Ik ken geen van beide merken/fabricaten, maar mensen met voldoende praktijkervaring vast en zeker wel. Dus wat is hier nou de waarheid?
Vast staat (?) dat mij een groepenkast wordt verkocht van niet - Chinese import. Als dat wel blijkt te zijn dan mag de installateur terugkomen met een A merk of ik betaal de rekening niet.

Mij wordt Eaton (A merk) verkocht en Emat geplaatst, dat klopt niet :).

Als ik een Audi a6 koop dan verwacht ik ook een Audi motor en geen Fiat 1.0 :P.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2022 12:37 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Als er deze dingen in zitten is het niet goed: https://www.emat.nl/aardlekautomaat/

Deze zit erin
https://www.elektramat.nl...v9wD6ABLjMZYaAh0oEALw_wcB

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:03:
Hoeft toch ook niet: je draait de schakelaar om en ga je gang!
Er is nu geen ruimte, deze moet er nog tussen geplaatst worden, dat is zo gepiept. Maar de groepenkast erop aansluiten kost meerwerk, moet pvc buizen etc iets opschuiven om plaats te maken voor een 2e groepenkast.

Dus om de vraag duidelijkheid te geven:
Wilt de Netbeheerder dat de groepenkast gelijk erop aangesloten word, of is puur 400V en de hoofdschakelaar voldoende.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Deze is goed!
Is gewoon CE gekeurd dus moet gewoon conform voorschriften zijn.
Dus daar ben ik niet bang voor.

Disclaimer:
IEMAND GEEFT AAN DAT DE AARLEKSCHAKELAARS/MERK VAN SLECHTE KWALITEIT IS. BEN SOWIESO ALTIJD VOORSTANDER VAN A MERKEN!

[ Voor 35% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2022 22:53 ]

• Blihi
dat is gewoon een aardlekschakelaar. Dat is prima (even los van de merkdiscussie)

• Naalroc
Puur de hoofdschakelaar is voldoende

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:54:
Puur de hoofdschakelaar is voldoende
Thanks, ik kan mij herinneren dat vroeger alles aangesloten moest zijn voordat je gas en water en elektra kreeg. Dat is nu dus anders. Mooi!
(Voordat je Steddin te pakken krijgt om zulke vragen te stellen :+)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:54:
[...]

dat is gewoon een aardlekschakelaar. Dat is prima (even los van de merkdiscussie)
Merken discussie heb ik bij Greenchoice neer gelegd :). Zij werken met veel zzpers/installateurs samen. Greenchoice gaat nu regelen dat we krijgen wat we besteld (en betaald) hebben , een A-merk groepenkast. Bedankt voor jullie hulp :).

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2022 15:15 ]

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-12 21:14
Beste Tweakers,

Lurker hier, echter heb ik nu een klein vraagje;

De oude spotjes (Gu4) onder de keukenkastjes wil ik vervangen voor LED alternatieven. Immers; het huidige verbruik is bij aan ruim 60w.
Echter heeft de huidige 12v Trafo een minimale aansluitspanning van 20w. Hierdoor kan ik de huidige spotjes niet direct vervangen door LED, want dan haal ik het minimum niet helaas..

Bij het raadplegen van mijn trafo ziet die er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERjRSH2zLJom1l496fFAN-PHKeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJJImxpqLd3IkiLRJbs9vmnK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J9E9sQXx2KDKfEtUVdzZydOo5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDW1l6VA6gi6q8AMpcQiyays.jpg?f=fotoalbum_large

De huidige spot-opstelling wordt bediend middels een schakelaar die ook onder de keukenkastjes zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-aZHU8clkFkkIED4CvNm6PVK04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA2vnmmfHvRWaTfpVuak8uuk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou ik ook graag zo willen houden met de LED trafo 12v, echter kan ik tot op heden niet een bruikbaar exemplaar vinden voor mijn situatie. Zie ik hier iets over het hoofd?

Wat ik tot op heden heb kunnen vinden wat niet voldoet op mijn situatie:

https://www.leddirect.nl/...ator-12v-2-5a-max-30w-kcv

Niet stuurbaar middels huidige schakelaar..

En:

https://www.leddirect.nl/...12v-4-16a-max-50w-dimbaar

Minimale aansluitspanning = 10w..

Nu is mijn kennis van trafo's niet dusdanig dat ik hier het juiste LED-alternatief voor kan vinden. Hebben jullie misschien het verlossende antwoord?

Alvast duizendmaal dank,

Andries

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:32
@Anniedrew Is dat echt een aan/uit schakelaar of een drukknop?

• Anniedrew
Septillion schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:40:
@Anniedrew Is dat echt een aan/uit schakelaar of een drukknop?
Het is een aan/uit schakelaar die niet over de hoofdvoeding loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J9E9sQXx2KDKfEtUVdzZydOo5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDW1l6VA6gi6q8AMpcQiyays.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto is aan de linkerzijde het bovenste draad de 230v van het net en het onderste de aftakking van de aan/uit schakelaar. Met die schakelaar kan ik de 3 spotjes onder de keukenkastjes bedienen.

• Naalroc
volgens dat schema is het een puls schakelaar, en die werkt dan samen met de ingebouwde electronica in de trafo. Om daar een een-op-een vervangende voorschakel apparaat voor te vinden zal niet eenvoudig zijn. Maar begin eens met het uitzoeken van de lampjes: ga je 230V~ gebruiken of 12 V= ?
In het eerste geval heb je geen voorschakel apparaat nodig, maar wèl een andere schakelaar.

• Anniedrew
Naalroc schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:57:
volgens dat schema is het een puls schakelaar, en die werkt dan samen met de ingebouwde electronica in de trafo. Om daar een een-op-een vervangende voorschakel apparaat voor te vinden zal niet eenvoudig zijn. Maar begin eens met het uitzoeken van de lampjes: ga je 230V~ gebruiken of 12 V= ?
In het eerste geval heb je geen voorschakel apparaat nodig, maar wèl een andere schakelaar.
Hmm, ik was er al een beetje bang voor.. Maar 230V~ met Gu4 fitting maakt de spoeling wel erg dun ben ik bang. Met 12V= is er veel meer keuze.

Het betreft dit model lamp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a10WwsgcpIpV4AXugr4A4H1OidA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmrXCjBaAbM0my3jFqC6puw3.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik hier van kan vinden is 99.9% 12V.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:32
@Naalroc Je hebt gelijk. Ik moest even een tweede keer naar dat schema kijken zeg.

Maaruh, GU4 naar 230V is wel uitdagend.

Die pulsdrukker maakt het wel lastiger. Je zou er een Shelly 1 of Shelly RGBW2 ertussen kunnen zetten. Krijg je naast sturing met een pulsdrukker Wifi control cadeau. En bij de RGBW2 zelfs dimmen (mits de lampjes het ondersteunen). Deze hang je dan achter je 12V voeding.

• Anniedrew
Die pulsdrukker maakt het wel lastiger. Je zou er een Shelly 1 of Shelly RGBW2 ertussen kunnen zetten. Krijg je naast sturing met een pulsdrukker Wifi control cadeau. En bij de RGBW2 zelfs dimmen (mits de lampjes het ondersteunen). Deze hang je dan achter je 12V voeding.
Hartelijk dank voor je tip. Ik ken het apparaatje nog niet, maar zal mij er eens in gaan storten!

@Naalroc ook thanks :*)

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Deze is goed!
Is gewoon CE gekeurd dus moet gewoon conform voorschriften zijn.
Dus daar ben ik niet bang voor.
Is zeker niet goed! Deze staan er zelfs om bekend dat de test knoppen soms niet werken, waardoor je dus geen garantie hebt dat het ding zelf werkt op het moment dat het echt nodig is.

Emat staat bekend om de mega slechte kwaliteit en hoog uitvalpercentage.

Niet gaan besparen, gewoon netjes een a-merk kiezen zoals Eaton, Hager, Abb, ... Laat je niet verleiden om een paar euro te besparen op iets dat letterlijk je leven in gevaar kan brengen. Goedkoop is duurkoop.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Naalroc
Anniedrew schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:20:
[...]

Hmm, ik was er al een beetje bang voor.. Maar 230V~ met Gu4 fitting maakt de spoeling wel erg dun ben ik bang. Met 12V= is er veel meer keuze.

Het betreft dit model lamp:
[Afbeelding]

Wat ik hier van kan vinden is 99.9% 12V.
Ahh, ik ging er even van uit dat je compleet nieuwe lampen units wilde aanschaffen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn: andere lampjes in dezelfde fittingen dus, ja dat veranderd de zaak ietsje....

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 21:47
Hou er ook rekening mee dat de halogeenlampjes waarschijnlijk op AC werken en de te vervangen LED lampen op DC.

• Anniedrew
LooneyTunes schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:07:
Hou er ook rekening mee dat de halogeenlampjes waarschijnlijk op AC werken en de te vervangen LED lampen op DC.
Scherpe aanvulling, waarvoor dank!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:05

timovd

Voorsprong door techniek

Vliegvlug schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:32:
Vast een simpele antwoord maar ik kom er niet uit.

Ik heb deze ABB aansluitblokjes:
[Afbeelding]
Meegeleverd met mijn ABB beltrafo.

Maar wat te doen met dat stukje plastic dat erbij wordt geleverd?
Ik dacht tussen de twee blokjes om ze van elkaar te scheiden maar de gaten in het plastic komen niet overheen met de aansluitpunten van een ABB automaat.

Is sowieso tijdelijk want ik vind die blokjes van ABB maar ondingen omdat ze niet aanraakveilig zijn.
Wil dergelijke kopen ter vervanging:
[Afbeelding]
Dat stukje plastic kan aan de bovenkant van de automaat voor als je de ongeisoleerde aftakblokjes gebruikt zodat er een scheiding ontstaat tussen de twee blokjes. Het beste is om geisoleerde blokjes te gebruiken, zoals je zelf al aangeeft.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:22
Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Is dat toevallig te zien aan het aansluitschema? Op het werk zie ik deze dingen (of soortgelijke van Siemens) wel eens voorbij komen maar die hebben hetzelfde schema als de brede alamats. Die van Emat wijkt af omdat daar twee lijntjes van de geleiders naar het detectiecircuit lopen, en bij alle andere maar 1 lijntje.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12 14:16
Ik ben een vreselijke leek en ik heb een vraag. Wij hebben een huis gekocht waar overal dimmers in elke kamer geïnstalleerd zijn. Ik ben die allemaal aan het vervangen voor led dimmers. Bij een dimmer loop ik tegen iets raars aan kwa stroomdraden. Ik weet niet hoe het aangesloten heeft gezeten maar ik krijg de oude dimmer niet meer aan de praat. Zie foto.

Het lijkt erop alsof ze op een later moment een extra schakeldraad hebben getrokken, waarbij ze de fasedraad hebben gesplitst via een kroonsteentje. De fasedraad gaat vervolgens naar het stopcontact eronder.

Hoe moet ik de dimmer nu aansluiten? Gewoon een op de schakeldraad en een op de fasedraad met het kroonsteentje, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM7uK_VPuYnBCHTq57Sf8kKhBrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bq2uGkUXvj1yR91zBtbKV3PD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door FrankoNL op 20-05-2022 13:35 ]

• redwing
  • Laatst online: 14:54
FrankoNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:34:
Ik ben een vreselijke leek en ik heb een vraag. Wij hebben een huis gekocht waar overal dimmers in elke kamer geïnstalleerd zijn. Ik ben die allemaal aan het vervangen voor led dimmers. Bij een dimmer loop ik tegen iets raars aan kwa stroomdraden. Ik weet niet hoe het aangesloten heeft gezeten maar ik krijg de oude dimmer niet meer aan de praat. Zie foto.

Het lijkt erop alsof ze op een later moment een extra schakeldraad hebben getrokken, waarbij ze de fasedraad hebben gesplitst via een kroonsteentje. De fasedraad gaat vervolgens naar het stopcontact eronder.

Hoe moet ik de dimmer nu aansluiten? Gewoon een op de schakeldraad en een op de fasedraad met het kroonsteentje, toch?

[Afbeelding]
Ja, dat doorlussen maakt voor de werking van de dimmer niets uit. Wel zou ik zelf die kroonsteentjes vervangen door fatsoenlijke lasdoppen.

Maar zie ik het nu goed op de achtergrond dat de nul (blauw) aan de aarde (geel/groen) is gelegd?

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 20-05-2022 13:39 ]

[removed]

• FrankoNL
redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Ja, dat doorlussen maakt voor de werking van de dimmer niets uit. Wel zou ik zelf die kroonsteentjes vervangen door fatsoenlijke lasdoppen.

Maar zie ik het nu goed op de achtergrond dat de nul (blauw) aan de aarde (geel/groen) is gelegd?
Ik snap waarom je dat denkt maar nee, ze hebben de blauwe draad verlengt met een groen exemplaar. Dus in het stopcontact eronder komen er nu twee groene draden uit waarvan 1 dus de nul draad is.

Het is beetje rommelwerk.

• redwing
  • Laatst online: 14:54
FrankoNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Ik snap waarom je dat denkt maar nee, ze hebben de blauwe draad verlengt met een groen exemplaar. Dus in het stopcontact eronder komen er nu twee groene draden uit waarvan 1 dus de nul draad is.

Mag ik je aanraden die dan even te vervangen met een goede kleur draad? Dit kan nl. wel eens wat problemen opleveren als je een uitbreiding van het systeem wilt gaan doen , of als er een keer gemeten moet worden. En nu het zo open ligt is het amper werk.

[removed]

• Naalroc
En dat rechter kroonsteentje kan je gewoon laten vervallen, want tegenwoordig hebben alle schakelaars en contactdozen een dubbele ingang/doorlus, dus dan doet de schakelaar dienst als doorlus naar beneden.
En idd, die kleuren blauw en geel/groen zijn uit den boze zoals ze hier zijn doorgekoppeld!

• Blihi
jordje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Is dat toevallig te zien aan het aansluitschema? Op het werk zie ik deze dingen (of soortgelijke van Siemens) wel eens voorbij komen maar die hebben hetzelfde schema als de brede alamats. Die van Emat wijkt af omdat daar twee lijntjes van de geleiders naar het detectiecircuit lopen, en bij alle andere maar 1 lijntje.
Ja, je kunt het zien aan dat circuit, maar hoe precies durf ik uit mijn hoofd niet zomaar te zeggen.

• Reinier
  • Laatst online: 15:07

Reinier

\o/

FrankoNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Groen? Je bedoelt geel/groen? Aardedraad dus? Celstraf wat mij betreft :)

• FrankoNL
Reinier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Groen? Je bedoelt geel/groen? Aardedraad dus? Celstraf wat mij betreft :)
Precies ja..

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tanuki schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:29:
[...]

Is zeker niet goed! Deze staan er zelfs om bekend dat de test knoppen soms niet werken, waardoor je dus geen garantie hebt dat het ding zelf werkt op het moment dat het echt nodig is.

Emat staat bekend om de mega slechte kwaliteit en hoog uitvalpercentage.

Niet gaan besparen, gewoon netjes een a-merk kiezen zoals Eaton, Hager, Abb, ... Laat je niet verleiden om een paar euro te besparen op iets dat letterlijk je leven in gevaar kan brengen. Goedkoop is duurkoop.
Ik durf niet te zeggen of de kwaliteit goed of slecht is, in wezen zou deze goed moeten wezen geef ik aan met toelichting daarover.
Maar blijkbaar is dit in de praktijk heel anders!

Heb vorige reactie met disclaimer aangepast.

[ Voor 60% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2022 22:55 . Reden: Antwoord iets aangepast. ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:49
timovd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Dat stukje plastic kan aan de bovenkant van de automaat voor als je de ongeisoleerde aftakblokjes gebruikt zodat er een scheiding ontstaat tussen de twee blokjes. Het beste is om geisoleerde blokjes te gebruiken, zoals je zelf al aangeeft.
Dat stukje plastic tussen de blokjes aan de bovenkant van de automaat was ook mijn idee maar dat paste dus met geen mogelijkheid omdat de gaten van mijn automaat en het stukje plastic niet overeen komen.

Maar ik zag eerder vandaag een topic waar bij iemand zo’n stuk plastic er wel tussen zat (en gesmolten was):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4p4DgCWdayzOmH-se43TFs9BdhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RBa2w21WzSnnUBknrNgMCjzQ.jpg?f=user_large

Dat is een oud model flexomaat terwijl ik reguliere ABB automaten heb (SN201). Daarbij zit de L en N ook andersom dan bij flexomaten.

Dus blijkbaar is het gewoon een kwestie van dat dat stukje plastic niet compatibel is met SN201 automaten.

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 21-05-2022 00:53 ]

• Blihi
Wat vinden jullie van deze hoofdschakelaar? https://www.vekto.nl/last...0hGQOFEAUYBSABEgKZCvD_BwE

Die kan handig zijn omdat hij maar 2 units breed is.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-12 19:52
Blihi schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:59:
Wat vinden jullie van deze hoofdschakelaar? https://www.vekto.nl/last...0hGQOFEAUYBSABEgKZCvD_BwE

Die kan handig zijn omdat hij maar 2 units breed is.
Kan maar heb liever een draaiknop of een rode voor de duidelijkheid.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:27
Anniedrew schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:48:
[...]

Het is een aan/uit schakelaar die niet over de hoofdvoeding loopt.

[Afbeelding]

Op deze foto is aan de linkerzijde het bovenste draad de 230v van het net en het onderste de aftakking van de aan/uit schakelaar. Met die schakelaar kan ik de 3 spotjes onder de keukenkastjes bedienen.
Onder andere Sunricher heeft verschillende polsdrukker LED voedingen, verschillende spanningen en zowel CV als CC. Nadeel is dat ze niet al te makkelijk verkrijgbaar zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 08:49

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik heb een vraag voor jullie. Ik wil graag 25a zonnepanelen aansluiten op een 35a hoofd zekering. De oriëntaties van de panelen verschillen flink dus gaat in de praktijk wel goed, maar ik heb de keus tussen een fornuis groep met aardlekschakelaar of een enkele 25a aardlekauotmaat. Die laatste is eenvoudiger, en de kabel is toch dik genoeg en exclusief voor de PV. Mag dat, of kan ik toch beter een 5 aderige kabel pakken en 2x16a fornuisgroep maken? Sub vraag: bestaan er fornuis aardlekautomaten?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:55
DualDevil schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:18:
Ik heb een vraag voor jullie. Ik wil graag 25a zonnepanelen aansluiten op een 35a hoofd zekering. De oriëntaties van de panelen verschillen flink dus gaat in de praktijk wel goed, maar ik heb de keus tussen een fornuis groep met aardlekschakelaar of een enkele 25a aardlekauotmaat. Die laatste is eenvoudiger, en de kabel is toch dik genoeg en exclusief voor de PV. Mag dat, of kan ik toch beter een 5 aderige kabel pakken en 2x16a fornuisgroep maken? Sub vraag: bestaan er fornuis aardlekautomaten?
Dat snap ik even niet. Wat hebben de oriëntaties van de panelen hier nou mee te maken?
En hoe jij een 25A groep kunt realiseren d.m.v. een kookgroep is me al helemaal een raadsel. :?
Misschien moet je even wat meer uitleggen...

[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 21-05-2022 16:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DualDevil

DualDevil

Andrehj schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Dat snap ik even niet. Wat hebben de oriëntaties van de panelen hier nou mee te maken?
En hoe jij een 25A groep kunt realiseren d.m.v. een kookgroep is me al helemaal een raadsel. :?
Misschien moet je even wat meer uitleggen...
Excuus je hebt gelijk dat het wat kort was. De oriëntaties hebben er idd niet mee te maken.

Ik wil bij een 35a hoofdaansluiting zo'n 25a (5800 WP aan panelen) installeren met micro omvormers over een kabel ofwel verdeeld met ~3000wp per aansluiting op een fornuis groep (2x16a) of met een dikke kabel op een 25a alamat. Mijn vraag is dus wat de beste manier is. De eenvoudige 25a alamat zou mijn voorkeur hebben.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:55
DualDevil schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:17:
[...]

Excuus je hebt gelijk dat het wat kort was. De oriëntaties hebben er idd niet mee te maken.

Ik wil bij een 35a hoofdaansluiting zo'n 25a (5800 WP aan panelen) installeren met micro omvormers over een kabel ofwel verdeeld met ~3000wp per aansluiting op een fornuis groep (2x16a) of met een dikke kabel op een 25a alamat. Mijn vraag is dus wat de beste manier is. De eenvoudige 25a alamat zou mijn voorkeur hebben.
Wat is er mis met twee gewone 16A automaten? Lijkt me veel logischer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DualDevil

DualDevil

Andrehj schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:30:
[...]

Wat is er mis met twee gewone 16A automaten? Lijkt me veel logischer.
Mag niet over 1 kabel, moet ik er 2 trekken.

• _eLMo_
  • Niet online
Zo, groepenkast voorbereid op Liander voor 3-fase.

Wat is gedaan:
- Tweede kast ernaast
- 4 polige hoofdschakelaar
- Extra blokjes voor distributie tussen aardleks in rechter kast en 3f groepen in linker kast.
- Tijdelijke 1 fase alamat voor laadpaal (op plek van meest rechter aardlek, die tijdelijk even links hangt, los)
- 3f B16 0.3A distributiegroep voor tuinschuur
- 3f kWh MID meter
- Tijdelijke brug 1f naar 3f

Wat moet nog:
- 2x 3f B16 0.03 alamats (PV, kookgroep)
- 3f B32 0.03A alamat (laadpaal)
- Oude lelijk afgewerkte 4x4mm grondkabel weg
- Grondkabel 4x4 voor PV, schuur en kookplaat
- Grondkabel 4x6 voor laadpaal 22kW
- ABB busboard voor 3-fase ipv oude 2 fase
- Aardrail door verbinden van oude naar nieuwe kast

Zodra ik de 3F alamats binnen heb kan ik de linker kast afmaken met grondkabels.

Enige wat (naast de huidige grondkabel afwerking) niet zo profi is, zijn de aansluitblokjes. Ik heb overal 6mm^2 VDS gebruikt, en de aansluitblokjes kunnen de adereindhulzen niet hebben.

Ze steken er ver genoeg in (t/m onderkant blokje), dus contact is prima, maar de aanraakvriendelijkheid is nu te betwisten denk ik. Maar goed, degene die wel passen steken aan de onderkant uit (niet voorbij de beschermkapjes).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNznpbTG_5VgGh0eCSA1U0XdzoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoPZirfkeCnRyNPbLtSynMlU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 21-05-2022 18:10 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Anniedrew
big bang schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Onder andere Sunricher heeft verschillende polsdrukker LED voedingen, verschillende spanningen en zowel CV als CC. Nadeel is dat ze niet al te makkelijk verkrijgbaar zijn.
Dat is wel precies wat het moet zijn inderdaad! Alleen kan geen enkele retailer vinden die het verkoopt.. 8)7 Blijkbaar is dit wel erg niche.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:17
@_eLMo_ ik hoop dat je ook iets gaat doen met loadbalancing? Anders kan je wassen en auto laden tegelijk wel vergeten :p .

• Blihi
DualDevil schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Mag niet over 1 kabel, moet ik er 2 trekken.
Maar die ene kabel moet je dan toch weer gaan splitsen in 2x16. Dus, alamat in de meterkast, kabel naar de omvormers en daar een verdeelkast met hoofdschakelaar en 2 keer 16A installatieautomaat.

• DualDevil

DualDevil

Blihi schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Maar die ene kabel moet je dan toch weer gaan splitsen in 2x16. Dus, alamat in de meterkast, kabel naar de omvormers en daar een verdeelkast met hoofdschakelaar en 2 keer 16A installatieautomaat.
Ik kan toch een 5 aderige ymvk trekken, op de fornuisgroep aansluiten, in 1x naar een las doos naast de panelen op het dak en daar een set omvormers op blauw en bruin en een op grijs en zwart zetten?

• Naalroc
Ik meen dat alleen een fornuis op een fornuisgroep aangesloten mag worden, omdat dit 1 apparaat is, en dat je dus niet 2 individuele apparaten op 2 zekeringen in dezelfde kabel of buis mag voeden.

• lithoijen
  • Laatst online: 04-12 23:53
[...]
Ik zou niet gaan klooien met fornuis groep. een 25a alamat zou dan mijn voorkeur hebben, wel zorgen dat je bekabeling zwaar genoeg is.

• Xander
[...]
Welke micro omvormers ga je precies gebruiken? Staat hier toevallig een maximale voorbeveiliging aangeveven in de specificaties of handleiding?

Hoe verbind je de micro omvormers met elkaar? Is dat met een fabrikantspecifieke aansluitleiding? Is daar een maximale stroom bij opgegeven?

Als op dergelijke plekken geen maximale zekeringwaarde van 16A staat, dan kun je een 25A aardlekautomaat toepassen.

• DualDevil

DualDevil

Xander schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Welke micro omvormers ga je precies gebruiken? Staat hier toevallig een maximale voorbeveiliging aangeveven in de specificaties of handleiding?

Hoe verbind je de micro omvormers met elkaar? Is dat met een fabrikantspecifieke aansluitleiding? Is daar een maximale stroom bij opgegeven?

Als op dergelijke plekken geen maximale zekeringwaarde van 16A staat, dan kun je een 25A aardlekautomaat toepassen.
Waarschijnlijk APsystems, Max 20a per kabel van de fabrikant maar dat is ruim voldoende omdat ze per kabel dus maar Max 13a te verstouwen krijgen en dan allebei overgaan op de YMVK.

• Blihi
DualDevil schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Ik kan toch een 5 aderige ymvk trekken, op de fornuisgroep aansluiten, in 1x naar een las doos naast de panelen op het dak en daar een set omvormers op blauw en bruin en een op grijs en zwart zetten?
Interessant grensgeval. Maar ik vermoed dat dat niet mag omdat je dan twee apparaten aansluit. Maar ze zitten wel op 1 (kook)groep.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
DualDevil schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Nee, dat mag niet zomaar. Je hebt dan effectief 2 groepen door één kabel (met ook nog een gedeelde veiligheidsaarde) en dat is niet de bedoeling. Dat mag alléén voor een kookplaat, wat één apparaat is met 2 gescheiden circuits.

Als je op één fase meerdere omvormers wilt aansluiten, heb je gewoon een dikkere kabel te trekken die zwaarder afgezekerd is, met een onderverdeler met 2 zekeringen aan de kant waar de omvormers zitten.

Of je regelt gelijk een 3-fasen meterkast, dan kun je een krachtgroep maken. Daar kun je wel meerdere apparaten op hangen.

• DualDevil

DualDevil

mcDavid schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:58:
[...]

Nee, dat mag niet zomaar. Je hebt dan effectief 2 groepen door één kabel (met ook nog een gedeelde veiligheidsaarde) en dat is niet de bedoeling. Dat mag alléén voor een kookplaat, wat één apparaat is met 2 gescheiden circuits.

Als je op één fase meerdere omvormers wilt aansluiten, heb je gewoon een dikkere kabel te trekken die zwaarder afgezekerd is, met een onderverdeler met 2 zekeringen aan de kant waar de omvormers zitten.

Of je regelt gelijk een 3-fasen meterkast, dan kun je een krachtgroep maken. Daar kun je wel meerdere apparaten op hangen.
Oke, wist niet dat meer apparaten niet mocht. Maar dan blijft de 25A alamat optie toch de simpelste? Dikke kabel eraan en gaan.

Als dat ook niet mag los ik het alsnog goed en goedkoop op met 2 16a groepen en 2 kabels. Een extra kastje bij de panelen maken is duurder en meer werk.

[ Voor 8% gewijzigd door DualDevil op 21-05-2022 21:22 ]

• _eLMo_
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:03:
@_eLMo_ ik hoop dat je ook iets gaat doen met loadbalancing? Anders kan je wassen en auto laden tegelijk wel vergeten :p .
Nee joh, gewoon 22kW over 3x25A }) }) Duurt wel even voordat de hoofdzekeringen uit slaan :+

Laadpaal is een nieuwe Zappi V2.1, dus die gaat solar laden en bij uitzondering grid + PV tot max 22kW, vandaar de B32.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:12
Anniedrew schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Dat is wel precies wat het moet zijn inderdaad! Alleen kan geen enkele retailer vinden die het verkoopt.. 8)7 Blijkbaar is dit wel erg niche.
Je zou nog even naar Dalcnet of TCI drivers kunnen kijken. Die zijn redelijk verkrijgbaar.

https://www.dalcnet.com/en/
https://www.tci.it/en/pro...ivers/6594/dc-mini-jolly/

• Rocco008
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
_eLMo_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:08:
Zo, groepenkast voorbereid op Liander voor 3-fase.

Wat is gedaan:
- Tweede kast ernaast
- 4 polige hoofdschakelaar
- Extra blokjes voor distributie tussen aardleks in rechter kast en 3f groepen in linker kast.
- Tijdelijke 1 fase alamat voor laadpaal (op plek van meest rechter aardlek, die tijdelijk even links hangt, los)
- 3f B16 0.3A distributiegroep voor tuinschuur
- 3f kWh MID meter
- Tijdelijke brug 1f naar 3f

Wat moet nog:
- 2x 3f B16 0.03 alamats (PV, kookgroep)
- 3f B32 0.03A alamat (laadpaal)
- Oude lelijk afgewerkte 4x4mm grondkabel weg
- Grondkabel 4x4 voor PV, schuur en kookplaat
- Grondkabel 4x6 voor laadpaal 22kW
- ABB busboard voor 3-fase ipv oude 2 fase
- Aardrail door verbinden van oude naar nieuwe kast

Zodra ik de 3F alamats binnen heb kan ik de linker kast afmaken met grondkabels.

Enige wat (naast de huidige grondkabel afwerking) niet zo profi is, zijn de aansluitblokjes. Ik heb overal 6mm^2 VDS gebruikt, en de aansluitblokjes kunnen de adereindhulzen niet hebben.

Ze steken er ver genoeg in (t/m onderkant blokje), dus contact is prima, maar de aanraakvriendelijkheid is nu te betwisten denk ik. Maar goed, degene die wel passen steken aan de onderkant uit (niet voorbij de beschermkapjes).

[Afbeelding]
Bedankt voor je update. Hoe heb je de tijdelijke brug 1f naar 3f precies gerealiseerd? Ik moet dit binnenkort ook uitvoeren dus alle tips zijn welkom.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-12 23:17
Rocco008 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:34:
[...]

Bedankt voor je update. Hoe heb je de tijdelijke brug 1f naar 3f precies gerealiseerd? Ik moet dit binnenkort ook uitvoeren dus alle tips zijn welkom.
Het makkelijkste is om je verdeelinrichting te verdelen over 3 fase en dan https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html zo'n kam onder de hoofdschakelaar te zetten. Dan kan je bij het omzetten van 1 naar 3 fase deze kam verwijderen en de losse aders aansluiten op je hoofdschakelaar.

-

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:20
@Rocco008 @markje1
Ik had dat laatst bij mijn kamaraad, alleen niet zo'n kam mee besteld.
Dus maar van 6mm2 wat lusjes gemaakt. Handigste is wel om hetzelfde te gebruiken dus massief of soepel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 240 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.