Meterkast installatieautomaat brandlucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:14
Ik merkte onlangs dat elke keer als ik de vaatwasser aanzet er een schroei lucht uit de meterkast kwam. Bij nader onderzoek blijkt de kabel naar de installatieautomaat waar alleen de vaatwasser op aangesloten is, te smelten.

Heeft iemand enig idee waarom dit gebeurd? Is dit puur een probleem met de installatie automaat of kan de vaatwasser dit veroorzaken?

Hoe los ik dit op? is dit simpelweg een kwestie van de kabel fatsoenlijk aansluiten of de installatieautomaat vervangen? Zie foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQqJqyXT_pvO-lo-yneKwRiU6FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBa2w21WzSnnUBknrNgMCjzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh_uXPqrb9z3JR1TdtwzNEFmE94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KTfsb2VO8JmreFIHHBMK9Dwl.jpg?f=user_large

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Mark K op 20-05-2022 11:12)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Smelten kan verschillende oorzaken hebben.

een slecht contact is de meest waarschijnlijke oorzaak.
Overbelasting kan ook, maar dan zou normaal gesproken de automaat uit moeten gaan en zouden er ook nog andere problemen zijn, dus dat is onwaarschijnlijk.

Je zegt dat enkel de vaatwasser is aangesloten, waar gaan de andere draden dan heen? Er zit duidelijk nog iets aangesloten.

Het verdeelblokje word warm, daar zit je probleem in. Nieuw blokje regelen en de draad opnieuw strippen zodat je met schoon koper een goede verbinding kan maken.

Vooralsnog lijkt je automaat nog niet gesmolten. Dat is enkel het stukje plastic wat tussen de verdeelblokjes zit, maar gezien de geringe prijs van een automaat zou ik deze uit voorzorg ook gewoon vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:36

MrG

De kabel lijkt niet te smelten, je automaat smelt zo te zien.
Normaal gezien zou eerder je kabel smelten (bruin of blauw) maar niet je automaat. Ik zou deze gelijk vervangen, ik denk dat die verrot is op een of andere manier.

Misschien zit het draad niet goed in de automaat maar eigenlijk is het daar nu al te laat voor naar mijn mening. Automaat eruit, nieuwe er in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:02
Zo te zien zit hier niet alleen de vaatwasser op.. Want het 'kammetje' wat nu gesmolten is, is een verdeel blokje. Je ziet aan de achterzijde een zwarte + blauwe draad. Als er niet meerdere zaken op aangesloten zaten dan heb je het kammetje ook niet nodig en kun je deze aansluiten zoals de rest.

Zit deze groep ook achter een aardlek?

Ik zou ook in wat kabelschoentjes investeren en de zaken aansluiten zonder al dat blote koper. Dat zal ook in de basis al schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:26
Waar gaat die zwarte draad naartoe bovenin de automaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:56
Dit is zeker niet alleen de vaatwasser, getuige het feit dat er " split blokjes " zijn gebruikt en er 2 aders op zitten. Automaat vervangen en bedrading even controleren. Hier gaat in ieder geval iets niet goed. Recept voor fik in de tent.

[ Voor 20% gewijzigd door Galaxis op 20-05-2022 09:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Smelten kan verschillende oorzaken hebben.

een slecht contact is de meest waarschijnlijke oorzaak.
Overbelasting kan ook, maar dan zou normaal gesproken de automaat uit moeten gaan en zouden er ook nog andere problemen zijn, dus dat is onwaarschijnlijk.

Je zegt dat enkel de vaatwasser is aangesloten, waar gaan de andere draden dan heen? Er zit duidelijk nog iets aangesloten.

Het verdeelblokje word warm, daar zit je probleem in. Nieuw blokje regelen en de draad opnieuw strippen zodat je met schoon koper een goede verbinding kan maken.

Vooralsnog lijkt je automaat nog niet gesmolten. Dat is enkel het stukje plastic wat tussen de verdeelblokjes zit, maar gezien de geringe prijs van een automaat zou ik deze uit voorzorg ook gewoon vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:02
Dit is een busboard automaat, die klik je er zo uit. De nieuwe versie heeft insteekklemmen met twee gaten, dus dan kun je de aftakblokjes ook saneren. Draden even opnieuw aanstrippen op 12mm. Zo duur zijn ze niet:

https://cdn.hornbach.nl/d..._4c_NL_20170404133913.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Pino op 20-05-2022 09:59 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galaxis
Pino schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:59:
Dit is een busboard automaat, die klik je er zo uit. De nieuwe versie heeft insteekklemmen met twee gaten, dus dan kun je de aftakblokjes ook saneren. Draden even opnieuw aanstrippen op 12mm. Zo duur zijn ze niet:

https://cdn.hornbach.nl/d..._4c_NL_20170404133913.jpg
De nieuwe flexomaten passen niet op het oude busboard wat de TS heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Galaxis schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:12:
[...]
Waarom zou dat niet passen?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Super bedankt voor al het advies! Ik ga gelijk de automaat en het aansluit blokje vervangen en wellicht gelijk ook maar wat kabelschoentjes installeren. Waar de andere kabel naartoe gaat mag Joost weten. Op papier staat dat alleen de vaatwasser is aangesloten. Komt dit puur omdat een kabel niet goed is aangesloten of zou dit ook te maken komen hebben met de vaatwasser?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:02
Mark K schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:29:
Super bedankt voor al het advies! Ik ga gelijk de automaat en het aansluit blokje vervangen en wellicht gelijk ook maar wat kabelschoentjes installeren. Waar de andere kabel naartoe gaat mag Joost weten. Op papier staat dat alleen de vaatwasser is aangesloten. Komt dit puur omdat een kabel niet goed is aangesloten of zou dit ook te maken komen hebben met de vaatwasser?
Dan is het een gevalletje van of de kabel volgen of de kabel loskoppelen en er vanzelf achter komen wat niet meer werkt >:) :+

of de vaatwasser er mee te maken heeft denk ik niet, dat wordt puur gissen. Ik zou beginnen met de automaat te vervangen en de draden fatsoenlijk aan te sluiten. Mocht dan je nieuwe automaat steeds doorslaan dan zou ik naar de vaatwasser kijken. Maar zoals bij ieder probleem: bij het begin beginnen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

timovd

Voorsprong door techniek

epicfailguy23 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Dan is het een gevalletje van of de kabel volgen of de kabel loskoppelen en er vanzelf achter komen wat niet meer werkt >:) :+
...
Inderdaad loskoppelen en kijken wat er niet werkt, maar wel netjes de draden afdoppen, want bloot koper in de groepenkast kan niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Galaxis schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:12:
[...]

https://www.hornbach.nl/s...-16A/5078159/artikel.html

Ik las hier dat de 0025-50 1-op-1 vervangen kunnen worden door de 0025-60. Het enige verschil is dat de nieuwere 060 geen schroeven heeft en ik vraag mij af of hier nog wel een verdeelblokje op past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
In de nieuwe kunnen 2 draden, dus geen verdeelblokje meer nodig.

Kabelschoentjes hebben bij massieve draad geen functie, vooral het afstrippen op de juiste lengte is van belang om geen bloot koper te zien.

En die zwarte draad (of draden, grote kans dat er bij de blauwe ook een zwarte zit), gaat die toevallig naar je beltrafo? Daar wordt wel vaker zwart gebruikt: dunner, dus soepeler en voor die beltrafo ruim voldoende.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:55
Ik zou willen weten wat er op de groep is aangesloten. Is er naast de vaatwasser nog een apparaat wat veel vermogen vraagt. Wellicht een ongelukkige combinatie en dat in combinatie met een slecht contact en zie daar het probleem. Misschien moet je dan ook de groep splitsen.

En vervang dan ook de automaat. Welk risico wil je lopen voor die paar euro's? Veiligheid voorop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Aiolos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Waarom zou dat niet passen?
Oude busboard ( grijs van kleur ) gebruikte automaten zoals in TS zijn foto ( 0025-050 ) . ABB heeft een tijd terug een refresh doorgevoerd ( te herkennen aan wit busboard ) daarvoor is de 0025-0060 ontwikkeld.

Zover mijn kennis rijkt was dit niet compatible met elkaar.

Maar ook ik zit er wel eens naast :P

[ Voor 4% gewijzigd door Galaxis op 20-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Het blijkt inderdaad de bel te zijn die is aangesloten. Ik heb begrepen dat ik de flexomaat met verdeelblokjes 1-op-1 kan vervangen door een nieuwe schroefloze flexomaat (0025-060) zonder verdeelblokjes. Wat betreft kabel schoentjes; dat is dus niet nodig met massieve kabels. Ik weet eerst genoeg. Iedereen bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

timovd

Voorsprong door techniek

kabelschoentjes? Je bedoelt adereindhulzen denk ik. Die mogen sowieso niet op een massieve kabel. En voor de schroefloze automaten heb je dat ook niet nodig voor flexibele aders; alleen een kleine platte schroevendraaier om de klem te openen. Met massief heb je geen schroevendraaier nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark K
Aiolos schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:19:
In de nieuwe kunnen 2 draden, dus geen verdeelblokje meer nodig.

Kabelschoentjes hebben bij massieve draad geen functie, vooral het afstrippen op de juiste lengte is van belang om geen bloot koper te zien.

En die zwarte draad (of draden, grote kans dat er bij de blauwe ook een zwarte zit), gaat die toevallig naar je beltrafo? Daar wordt wel vaker zwart gebruikt: dunner, dus soepeler en voor die beltrafo ruim voldoende.
Begrijp ik het goed dat de 2 zwarte kabels dan van de beltrafo zijn en de bruine/blauwe van de vaatwasser? Het is lastig om de kabels er, bij de nieuwe flexomaat aan de voorkant, in te stoppen omdat de zwarte kabels adereindhulzen hebben en wat aan de korte kant zijn. Ik zit eraan te denken om tijdelijk de bel los te koppelen tot ik een langere kabel heb. Edit: zwarte kabels gaan inderdaad beide naar de beltrafo.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark K op 20-05-2022 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Mark K schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:54:
Begrijp ik het goed dat de 2 zwarte kabels dan van de beltrafo zijn en de bruine/blauwe van de vaatwasser?
Ik neem aan (en hoop) van wel, schakeldraad zou niet mogen en is ook te dun voor een het vermogen van een vaatwasser.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Dat lijkt mij ook wel ja. Waarschijnlijk zie je de bruine en blauwe ook wel een buis in gaan, en zie je de zwarte draden ook de beltrafo in gaan.

Je mag natuurlijk ook best die beltrafo-draad voor bruin en blauw vervangen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mark K
Ik heb net even een nieuwe automaat gehaald en gelijk even vervangen en alles lijkt weer te werken. De kabels van de deurbel nog niet aangesloten maar daar wacht ik nog even mee omdat die iets te kort zijn (aansluiting zit nu aan de voorkant ipv bovenkant). Nogmaals bedankt allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UQncnYfRQk6ecG6FXrP7Wk3BAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFuF1bPbw0RmKUNPSwp0AihT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Bel (transformator) aansluiten met blauw en bruine draad en klaar :)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nog een flexomaat er bij en daar de bel op, of zit alles vol?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

artificial_sun

Mazda Rx7

Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2022 @ 01:22:
Nog een flexomaat er bij en daar de bel op, of zit alles vol?
Dat is gewoon geld weggooien.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

artificial_sun schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:39:
[...]

Dat is gewoon geld weggooien.
Ja vreselijk, 10 hele euro voor die extra automaat, aj aj, die je misschien later nog eens nodig hebt voor nood.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Plus nieuwe groepenkast want in de oude past niks meer in... plus 3 uren werk elektromonteur totaal €1000,= :+

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

natural colour schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:36:
Plus nieuwe groepenkast want in de oude past niks meer in... plus 3 uren werk elektromonteur totaal €1000,= :+
Aanname! En geen monteur nodig, kan meneer zelf. :+

Pagina: 1