Ymvk kan, of eventueel een stuk flexibel (wel voldoende mm2) vanaf die werkschakelaar naar de omvormer.Vliegvlug schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:28:
Hoe wordt de AC kant van een 3-fase omvormer normaal aangesloten?
Met wartels en ymvk kabel? VD draad in buis? iets anders?
Ik wil die kleine materialen alvast aanschaffen omdat ik nu een grote bestelling ga doen en ik anders later losse verzendkosten moet betalen wat nogal aantelt voor wat klein materiaal.
Welke omvormer het gaat worden weet ik nog niet maar er komen naar verwachting iets van 25 panelen op mocht dat relevant zijn.
Aan de kant van de meterkast heb ik alle spullen al liggen en aan de kant van de omvormer heb ik al een 5-aderige 6mm2 YMvK kabel en een 4polige werkschakelaar waar de YMvK kabel op afgemonteerd wordt.
In ieder geval niet met draad in buis.Vliegvlug schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:28:
Hoe wordt de AC kant van een 3-fase omvormer normaal aangesloten?
Met wartels en ymvk kabel? VD draad in buis? iets anders?
Het verschilt uiteraard per omvormer, maar de meesten tegenwoordig zit een stekker op:
:fill(white):strip_exif()/f/image/INssee0haWNOBmeZww4lGhFz.png?f=user_large)
In jouw geval dan natuurlijk wel een 5-polige, bijvoorbeeld:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X1pQBDlGydtzVnMSiz4GnmcD.webp?f=user_large)
Wat het precies wordt kom je achter als je de omvormer bestelt, deze stekker indien van toepassing krijg je erbij.
Je ziet heel vaak dat men daar gewoon YMVK in aansluit. Eigenlijk hoort dat natuurlijk niet, kabel voor vaste installatie op een stekker (maar ja het is niet alsof je daar dagelijks mee staat te stekkeren). De netste manier om zo'n stekker aan te sluiten is met een stukje soepele leiding en adereindhulzen. Bijvoorbeeld een stukje neopreen (H07RN-F). Als je toch een werkschakelaar plaatst heb je een mooie plek om naar een ander type leiding te gaan en zou dat mijn keuze zijn.
Lastig om nu al te bestellen, zonder te weten welke omvormer het precies wordt weet je ook niet of je wel een 5x6mm² in de stekker krijgt.
Er zijn ook nog steeds omvormers waar niet zo'n stekkerverbinding tussen zit, maar waar je gewoon een kapje openschroeft en op een klemmenstrook aansluit. Dat soort is wel in de minderheid.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Problemen ten gevolge van een loszittende nul kun je in alle situaties hebben waar fase met nul worden gebruikt. Stel je die zwevende nul, zoals dat wordt genoemd voor met het vectordiagram als een gelijkzijdige driehoek waarvan de drie zijden de spanningen tussen de fasen voorstellen en de drie lijnen vanuit het zwaartepunt naar de hoeken de fasespanningen.DutchWing schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:13:
Ik ga 3x25A aanvragen bij de netbeheerder ivm plaatsen warmtepomp. Deze is 230V, wordt aangesloten volgens voorschriften op een uitbreidingskast.
Nu vraag ik mij af, kan je volgens onderstaande schema nu ook problemen ervaren met een loszittende nul?
Heeft het plaatsen van een overspanningsbeveiliging bij de betreffende groep nut of geen toegevoegde waarde.
Schema:
[Afbeelding]
Zolang die nul in dat zwaartepunt ligt verankerd, met andere woorden zolang de nuldraad goed vast zit is er niets aan de hand. Maar als deze los komt te zitten zoekt het nulpunt z'n potentiaal afhankelijk van de belastingverhouding, wat betekent dat het letterlijk binnen het hele oppervlak van de driehoek kan liggen. Ik denk dat over het gevolg weinig voorstellingsvermogen nodig is. Op de laagst belaste fase kun je een spanning krijgen tegen de 400V!
Wat betreft een overspanningsbeveiliging, realiseer je dat die niet vaak zal aanspreken. Een directe inslag in je huis kan zo verwoestend zijn dat alles aan gort wordt geslagen. Blijft over een onweer in de nabije omgeving of een zelden voorkomende spanningspiek. in beide gevallen dient die beveiliging alleen van een aarding voorzien te zijn.
Helemaal mee eens Xander, maar:Xander schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:22:
In ieder geval niet met draad in buis.
.....................
Lastig om nu al te bestellen, zonder te weten welke omvormer het precies wordt weet je ook niet of je wel een 5x6mm² in de stekker krijgt.
..............
Kijk, die 5x6mm² is natuurlijk alleen maar om verliezen te voorkomen, niet nodig voor hoge stromen; maar voor een stukje van 1 meter is 5 x 2,5 natuurlijk prima, die gaat dan van de stekker naar de werkschakelaar ,met soepele draad.
Overigens is het handig om eerst de kabel in de werkschakelaar te monteren, middels een wartel, en pas dàn de werkschakelaar op de muur te zetten, dat werkt veeeel makkelijker. Dan het snoer in de werkschakelaar en de stekker monteren.
@Vliegvlug
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Onze net opgeleverde woning is voorzien van een douche wtw installatie. Om deze te reinigen kun je een pakket kopen met schoonmaak spul. Ik vroeg me af of de installatie ook goed te reinigen is met huis tuin en keuken schoonmaak middel? Om iets te verzinnen: schoonmaak azijn of ontvettende allesreiniger?
Edit: vraag verplaatst naar nieuwbouw topic
Edit: vraag verplaatst naar nieuwbouw topic
[ Voor 7% gewijzigd door SX-Superfly op 16-04-2022 12:16 ]
@SX-Superfly
Dit topic gaat over groepenkasten en vaste elektrische installaties. Een wtw unit valt dat niet onder. Ik denk dat er wel een topic is over douche-wtw, daar zullen vast wel mensen met kennis van zaken je vraag kunnen beantwoorden. Al lijkt het mij overigens dat zoiets prima met bijvoorbeeld dasty schoon te krijgen is. Voordat je met azijn of soda aan de gang gaat eerst even checken welke metalen er gebruikt zijn. RVS, koper en aluminium kunnen reageren met bepaalde stoffen.
Dit topic gaat over groepenkasten en vaste elektrische installaties. Een wtw unit valt dat niet onder. Ik denk dat er wel een topic is over douche-wtw, daar zullen vast wel mensen met kennis van zaken je vraag kunnen beantwoorden. Al lijkt het mij overigens dat zoiets prima met bijvoorbeeld dasty schoon te krijgen is. Voordat je met azijn of soda aan de gang gaat eerst even checken welke metalen er gebruikt zijn. RVS, koper en aluminium kunnen reageren met bepaalde stoffen.
Dat kan dan uiteraard dunner.Naalroc schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:53:
[...]
Helemaal mee eens Xander, maar:
Kijk, die 5x6mm² is natuurlijk alleen maar om verliezen te voorkomen, niet nodig voor hoge stromen; maar voor een stukje van 1 meter is 5 x 2,5 natuurlijk prima, die gaat dan van de stekker naar de werkschakelaar ,met soepele draad.
Maar de Amphenol stekker waar ik toevallig een plaatje van plaatste heeft een invoer tot 20mm en heeft contacten geschikt voor 6mm², oftewel daar kun je wel een 5x6mm² op kwijt. Waarom zou je het dan dunner nemen?
edit:
Oh, 5x2,5mm² neopreen is blijkbaar ook al 14mm diameter, dat gaat dan wel goed.
Oh, 5x2,5mm² neopreen is blijkbaar ook al 14mm diameter, dat gaat dan wel goed.
:strip_exif()/f/image/t5LYgvh0LUgy6cBYTY2pYI0q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou persoonlijk eerst de omvormer uitzoeken en dan bedenken wat ik aan kan sluiten.
[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 16-04-2022 12:51 ]
Waarom dunner nemen?
Gewoon omdat dit ruim voldoende is voor de stroom die er gaat lopen, en het gemak om 'standaard' dikte snoer te gebruiken (wat ik ook had liggen).
Die 5 x 2,5 mm² is bij mij 13 mm diameter, en past prima in de stekker van de SMA 6.0 en ook in de wartel van de ABB werkschakelaar.
Het was maar om even te helpen hoor, niet met het doel om te argumenteren! Gewoon om wat extra info toe te voegen aan post.
Gewoon omdat dit ruim voldoende is voor de stroom die er gaat lopen, en het gemak om 'standaard' dikte snoer te gebruiken (wat ik ook had liggen).
Die 5 x 2,5 mm² is bij mij 13 mm diameter, en past prima in de stekker van de SMA 6.0 en ook in de wartel van de ABB werkschakelaar.
Het was maar om even te helpen hoor, niet met het doel om te argumenteren! Gewoon om wat extra info toe te voegen aan post.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Xander dank voor het toelichten.
Mooi dat de omvormers geleverd worden met een speciale stekker, dan hoef ik voor aan die kant dus niets aan te schaffen.
Even afhankelijk van welke omvormer het wordt natuurlijk maar een kabel van de werkschakelaar naar de omvormer heb ik sowieso nodig.
Zo’n flexibele kabel is wel een goed advies, ga ik daar een metertje van halen.
@Naalroc Ik ben het wel eens met Xander dat het wel netter is om dan de laatste meter ook in 6mm2 uit te voeren.
Echter kom ik er net achter dat 6mm2 neopreen kabel bij Sander Vunderink niet beschikbaar is, en ook niet bij de andere elektrozaak waar ik wil bestellen.
Ze gaan maar tot 4mm2.
Bij elektramat hebben ze het wel maar kost een meter inclusief verzendkosten een kleine €13 terwijl ik voor een kleine €7 één meter 4mm2 kan meebestellen.
Dus denk dat ik dan toch voor dat kleine stukje voor 4mm2 te gaan, of doet dat mijn 6mm2 kabel richting groepenkast weer gedeeltelijk teniet?
Zou jammer zijn aangezien ik daar net veel geld aan uitgeven heb!
Mooi dat de omvormers geleverd worden met een speciale stekker, dan hoef ik voor aan die kant dus niets aan te schaffen.
Even afhankelijk van welke omvormer het wordt natuurlijk maar een kabel van de werkschakelaar naar de omvormer heb ik sowieso nodig.
Zo’n flexibele kabel is wel een goed advies, ga ik daar een metertje van halen.
@Naalroc Ik ben het wel eens met Xander dat het wel netter is om dan de laatste meter ook in 6mm2 uit te voeren.
Echter kom ik er net achter dat 6mm2 neopreen kabel bij Sander Vunderink niet beschikbaar is, en ook niet bij de andere elektrozaak waar ik wil bestellen.
Bij elektramat hebben ze het wel maar kost een meter inclusief verzendkosten een kleine €13 terwijl ik voor een kleine €7 één meter 4mm2 kan meebestellen.
Dus denk dat ik dan toch voor dat kleine stukje voor 4mm2 te gaan, of doet dat mijn 6mm2 kabel richting groepenkast weer gedeeltelijk teniet?
Zou jammer zijn aangezien ik daar net veel geld aan uitgeven heb!

Voor 1 meter maakt dat niet veel uit hoor.
Wel zorgen dat de trekontlasting goed vast zit.
Wel zorgen dat de trekontlasting goed vast zit.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
@Vliegvlug Zoals @Naalroc al aangeeft is een kort stukje dunnere kabel geen enkel probleem. Aangenomen dat je die 6mm² hebt liggen om spanningsval te voorkomen en niet omdat het nodig is vanwege de stroom. 
Maar ja, toch zou mijn uitgangspunt zijn om de diameter overal hetzelfde te houden, indien mogelijk. Terwijl ik weet dat het geen zak uitmaakt. Geen idee waarom.
Maar ja, toch zou mijn uitgangspunt zijn om de diameter overal hetzelfde te houden, indien mogelijk. Terwijl ik weet dat het geen zak uitmaakt. Geen idee waarom.
@Xander De kabel is inderdaad 6mm2 omwille van de spanningsval.
Goed te horen dat het weinig uitmaakt maar ik deel je gevoel dat ik veel liever ook op 6mm2 blijf.
Bedenk me net dat ik ook eens bij een fysieke elektroshop in de buurt kan binnen lopen voor een metertje 6mm2, hopelijk hebben ze het daar wel en kost het niet de hoofdprijs.
Goed te horen dat het weinig uitmaakt maar ik deel je gevoel dat ik veel liever ook op 6mm2 blijf.
Bedenk me net dat ik ook eens bij een fysieke elektroshop in de buurt kan binnen lopen voor een metertje 6mm2, hopelijk hebben ze het daar wel en kost het niet de hoofdprijs.

Hmm, nu jullie hier zo over praten.. wij hebben 2.5mm2 liggen.
Als je het zo uitrekent dan geeft dit zo'n 4Volt spanningsval tot aan de meterkast.
Dan zou ik op zich de max cut-off spanning kunnen verhogen in de omvormer toch(dus bijvoorbeeld op Belgie instellen)?
Als je het zo uitrekent dan geeft dit zo'n 4Volt spanningsval tot aan de meterkast.
Dan zou ik op zich de max cut-off spanning kunnen verhogen in de omvormer toch(dus bijvoorbeeld op Belgie instellen)?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@LED-Maniak Slaat je omvormer nu vaak af dan?
Vraag me af of je zomaar een ander land mag instellen, maar dat is vast meer iets voor het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 topic
Vraag me af of je zomaar een ander land mag instellen, maar dat is vast meer iets voor het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 topic
@Vliegvlug en @Xander : Bij 3-fasen is alles groter dan 2.5 mm² over het algemeen totaal onnodig.LED-Maniak schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:10:
Hmm, nu jullie hier zo over praten.. wij hebben 2.5mm2 liggen.
Ik heb ook geen idee waar bovenstaande 4 Volt vandaan komt, maar als die 6 kW omvormer volle bak aan staat, is de spanningsverhoging bij 2.5mm² maar 0.056 V/m. Dat zou betekenen dat de afstand van omvormer tot meterkast maar liefst 71 meter moet bedragen om die 4 V te laten kloppen. Ik denk dat hier een dikke rekenfout is gemaakt.
Ik heb hier ca 15 meter installatiedraad (uiteraard gewoon 2.5mm²) tussen mijn 8 kW omvormer en de meterkast, en kan het spanningsverschil niet eens meten, het valt in de toleranties tussen de meting van mijn omvormer en die van de ABB meter in de meterkast gewoon helemaal weg.
Even om aan te tonen waarom 3-fasen zoveel gunstiger is: Om met een 1-fase omvormer dezelfde spanningsverhoging te krijgen als bij een 3-fase omvormer aangesloten met 2.5mm², moet je al een 16 mm² kabel gebruiken! En dat doet natuurlijk niemand, al was het maar omdat het nergens in past. Waarom dan in hemelsnaam naar zo'n dikke kabel bij een 3-fase omvormer?
Conclusie: Bij 3-fasen omvormer binnen een woning gewoon 2.5mm² gebruiken.
Edit: En voor het stukje kabel tussen werkschakelaar en omvormer: Daar kun je het best een rubber aansluitsnoer 5x2.5mm² (soepele kern) voor gebruiken. Dat past mooi in de stekker van de omvormer, en kan je aan de kant van de werkschakelaar netjes via een wartel trekontlasten. In de wartel die standaard in die ABB werkschakelaar past (volgens mij M20?), past dat rubber aansluitsnoer precies. Dat is ook weer iets wat je bij 6 mm² nooit gaat lukken.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 16-04-2022 16:43 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Inderdaad. Om precies te zijn 0.033 V. En voor 10 meter is het verschil nog steeds maar 0.33 Volt...Jim423 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:32:
Voor 1 meter maakt dat niet veel uit hoor.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Man man, vandaag even met de elektra van ons nieuwe oude huis wat aan het uitzoeken geweest.
Een deel van het huis gaat niet spanningsloos als je de hoofdschakelaar omzet, bloot koper in centraaldozen, meerdere groepen in een centraal doos waarvan 1 van die groepen dus in ieder geval niet achter de hs zit
Maar goed dat we alles eruit gaan trekken
Een deel van het huis gaat niet spanningsloos als je de hoofdschakelaar omzet, bloot koper in centraaldozen, meerdere groepen in een centraal doos waarvan 1 van die groepen dus in ieder geval niet achter de hs zit
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Euh, als je het geheel niet spanningsloos krijgt, dan is er ergens verkeerd getapt. Ofwel er is voor de hoofdschakelaar getapt, of afgetapt bij de buren. Eens met de buren praten?Ethirty schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:53:
Man man, vandaag even met de elektra van ons nieuwe oude huis wat aan het uitzoeken geweest.
Een deel van het huis gaat niet spanningsloos als je de hoofdschakelaar omzet, bloot koper in centraaldozen, meerdere groepen in een centraal doos waarvan 1 van die groepen dus in ieder geval niet achter de hs zit![]()
Hou je ons op de hoogte? Klinkt als een goed verhaal
In mijn meterkast wil ik een groepenkast bij plaatsen. Dat past als ik de bestaande twee groepenkast en wat op schuif. Er boven of er onder is geen optie. Dan lijnen de groepenkasten echter niet meer netjes uit met de hoofdaansluiting.
De persoon die het origineel heeft opgehangen had 2-3 centimeter tussen de hoofdschakelaar en de groepenkasten gelaten, waardoor de 3 fase aders en de nul ader te zien waren. Een elektricien zei dat dat niet zo mag; de aders mogen niet 'bloot' liggen.
Het lijkt echter nodig, omdat anders de aders niet door het gat van de onderkant van de groepenkast kunnen (zie foto).
:strip_exif()/f/image/ceriCGxW6axSoIjTmSSr6Jyi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou bij het opschuiven alsnog 2-3 cm ruimte kunnen laten om de aders in te kunnen voeren. Of ik kan de opening een heel stuk groter maken.
Hoe wordt dit normaal gedaan? Wat is handig in deze?
De persoon die het origineel heeft opgehangen had 2-3 centimeter tussen de hoofdschakelaar en de groepenkasten gelaten, waardoor de 3 fase aders en de nul ader te zien waren. Een elektricien zei dat dat niet zo mag; de aders mogen niet 'bloot' liggen.
Het lijkt echter nodig, omdat anders de aders niet door het gat van de onderkant van de groepenkast kunnen (zie foto).
:strip_exif()/f/image/ceriCGxW6axSoIjTmSSr6Jyi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou bij het opschuiven alsnog 2-3 cm ruimte kunnen laten om de aders in te kunnen voeren. Of ik kan de opening een heel stuk groter maken.
Daarnaast mag de netbeheerder je ergens tussen de 207 en 253 volt aanbieden, dus was het 4 volt, ik zou niet weten wat daarvan de gevolgen zouden kunnen zijn in het grote plaatje.Andrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:39:
[...]
Ik heb ook geen idee waar bovenstaande 4 Volt vandaan komt,
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
@itris Gewoon gat bijboren op de juiste plaats.
ps: het betreft hier "draden", "aders" is wat er door de draden loopt, het koper.
ps: het betreft hier "draden", "aders" is wat er door de draden loopt, het koper.
@itris Normaal zit er helemaal geen bodem in de groepenkast als deze strak op het meterbord aansluit.
Als je de kast opzij verschuift moet dat dan natuurlijk weer wel, dan inderdaad gewoon zorgen voor een sparing op de juiste plek.
Als je de kast opzij verschuift moet dat dan natuurlijk weer wel, dan inderdaad gewoon zorgen voor een sparing op de juiste plek.
JackBol schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:04:
Daarnaast mag de netbeheerder je ergens tussen de 207 en 253 volt aanbieden, dus was het 4 volt,
Deze zin moet je even toelichten, want ik snap er niks van.
1-fase aansluiting, max 15A stroom van zonnepanelen met een kabel van ~30 meter.Andrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:39:
[...]
@Vliegvlug en @Xander : Bij 3-fasen is alles groter dan 2.5 mm² over het algemeen totaal onnodig.
Ik heb ook geen idee waar bovenstaande 4 Volt vandaan komt, maar als die 6 kW omvormer volle bak aan staat, is de spanningsverhoging bij 2.5mm² maar 0.056 V/m. Dat zou betekenen dat de afstand van omvormer tot meterkast maar liefst 71 meter moet bedragen om die 4 V te laten kloppen. Ik denk dat hier een dikke rekenfout is gemaakt.
0.7 Ohm per 100 meter. U = I * R ; = 3.15 Volt. Maar je hebt twee aders, dus zelfs ~6V
Als 253 Volt de bovengrens bij de aansluiting op de meter is, zou je de omvormer op 259 Volt kunnen instellen, is de gedachte.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 16-04-2022 17:24 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
En formeel mag het ook nog eens. De regels en wetgeving gaan uit van het punt waar de aansluiting het pand binnenkomt. Dus de hoofdzekering of meter.
Maar inmiddels is de hele netcode elektriciteit onderuit geschoffeld:
https://solarmagazine.nl/...heerder-niet-te-verwijten
Maar inmiddels is de hele netcode elektriciteit onderuit geschoffeld:
https://solarmagazine.nl/...heerder-niet-te-verwijten
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik weet er te weinig van af maar kom het overal tegen dat wordt aangeraden dikkere kabels te nemen om spanningsval te voorkomen omdat anders je omvormer uit kan vallen en dat het met de grote toename van zonnepanelen op het net alleen maar kritischer wordt.Andrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:39:
[...]
@Vliegvlug en @Xander : Bij 3-fasen is alles groter dan 2.5 mm² over het algemeen totaal onnodig.
En iemand zei me dat je als je problemen hebt met uitvallende omvormers en dat door hoog voltage op het net komt de netbeheerder het probleem bij jezelf legt als je kabel naar de omvormer niet aan de 1% norm voldoet. Volgens de NEN is 4% de max als ik het goed onthouden heb.
Maar misschien dat dit allemaal enkel op gaat voor 1-fase omvormers en niet voor 3-fase.
Ik ook niet, is de kabel van @LED-ManiakIk heb ook geen idee waar bovenstaande 4 Volt vandaan komt,
maar als die 6 kW omvormer volle bak aan staat, is de spanningsverhoging bij 2.5mm² maar 0.056 V/m. Dat zou betekenen dat de afstand van omvormer tot meterkast maar liefst 71 meter moet bedragen om die 4 V te laten kloppen. Ik denk dat hier een dikke rekenfout is gemaakt.
Ik had ook al begrepen dat een 3 fase omvormer beter is dan een 1 fase bij hogere Wp’s maar dacht dat het om ging dat de amperes dan over 3 aders worden verdeeld ipv alles op 1 ader met navenante spanningsval.Even om aan te tonen waarom 3-fasen zoveel gunstiger is: Om met een 1-fase omvormer dezelfde spanningsverhoging te krijgen als bij een 3-fase omvormer aangesloten met 2.5mm², moet je al een 16 mm² kabel gebruiken! En dat doet natuurlijk niemand, al was het maar omdat het nergens in past. Waarom dan in hemelsnaam naar zo'n dikke kabel bij een 3-fase omvormer?
Ik heb de 6mm2 kabel nu toch al liggen en die kan niet terug dus we doen het er maar meeConclusie: Bij 3-fasen omvormer binnen een woning gewoon 2.5mm² gebruiken.
De werkschakelaar die ik heb, de ABB BW 425 TPSN heeft M25 wartels.Edit: En voor het stukje kabel tussen werkschakelaar en omvormer: Daar kun je het best een rubber aansluitsnoer 5x2.5mm² (soepele kern) voor gebruiken. Dat past mooi in de stekker van de omvormer, en kan je aan de kant van de werkschakelaar netjes via een wartel trekontlasten. In de wartel die standaard in die ABB werkschakelaar past (volgens mij M20?), past dat rubber aansluitsnoer precies. Dat is ook weer iets wat je bij 6 mm² nooit gaat lukken.
Dus daar kan kabel tm 17mm diameter in dus 6mm2 is geen punt.
Maar dat is inderdaad ook geen belemmering voor 5x2,5mm2 neopreen want die past met een kleine 13mm diameter ook prima in een M25 wartel.
Aha. Nu snap ik het pas. De discussie begon met @vliegvlug die zijn 3-fase omvormer (onnodig) met 6mm² wil aansluiten, maar ging toen over naar jou, en jij hebt (max) 6 Volt spanningsverhoging tussen omvormer en meterkast, omdat jij een 1-fase installatie hebt.LED-Maniak schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:20:
[...]
1-fase aansluiting, max 15A stroom van zonnepanelen met een kabel van ~30 meter.
0.7 Ohm per 100 meter. U = I * R ; = 3.15 Volt. Maar je hebt twee aders, dus zelfs ~6V
Als 253 Volt de bovengrens bij de aansluiting op de meter is, zou je de omvormer op 259 Volt kunnen instellen, is de gedachte.
Het was even een ninja hersenspinsel tussendoor omdat het mij te binnen schoot.Andrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:36:
[...]
Aha. Nu snap ik het pas. De discussie begon met @vliegvlug die zijn 3-fase omvormer (onnodig) met 6mm² wil aansluiten, maar ging toen over naar jou, en jij hebt (max) 6 Volt spanningsverhoging tussen omvormer en meterkast, omdat jij een 1-fase installatie hebt.
Tot nu toe geen uitval gehad(Weinig zonnepanelen in de wijk..) maar mocht het gebeuren dan kan ik dus blijkbaar de omvormer een beetje neppen om de spanning wat omhoog te laten krikken.
Je berekeningen kloppen wel ongeveer, alleen mankeert er één ding aan, een kleine rekenfoutAndrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:39:
[...]
Conclusie: Bij 3-fasen omvormer binnen een woning gewoon 2.5mm² gebruiken.
Edit: Ik realseer me dat ik zelf een denkfout maakte, ik vergat even dat het over drie fasen gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 16-04-2022 17:49 ]
Nee dat is geen fout, want zo werkt een 3-fasen systeem. Bij 3-fasen loopt er immers geen stroom door de nul. Alle drie de fasen verwerken dezelfde stroom. En hoef je echt niet dubbel te tellen.Techneut schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:42:
[...]
Je berekeningen kloppen wel ongeveer, alleen mankeert er één ding aan, een kleine rekenfout, het is berekend voor maar één draad, de retourdraad heb je vergeten. Die vergissing wordt wel vaker gemaakt. De lengte is dus wel de helft korter en dat kan de conclusie die je trekt mogelijk beïnvloeden.
Stel je hebt een 1-fase systeem met 15A. Dan loopt die 15 A door zowel de fasedraad als door de nul. En dan doe je dus inderdaad de kabellengte maal 2.
Maar bij een 3-fase systeem wordt die 15A gedeeld door 3, dus maar 5A per fase en de retourstroom zit al in de andere fasen. Dat is nou eenmaal hoe een 3-fase systeem werkt, en daar zit ook een groot deel van de winst.
Verdiep je maar eens in de werking van 3-fasen en verwonder je erover hoe mooi dat eigenlijk werkt, en hoeveel koper je kunt besparen bij dezelfde verliezen (of hoeveel minder verliezen je hebt bij dezelfde hoeveelheid koper).
Hier wordt het wel aardig uitgelegd:
Wikipedia: Three-phase electric power of https://www.raritan.com/landing/three-phase-power-explained
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 16-04-2022 17:51 ]
Anders koop je een stuk draadkoker die krijg je wel gemonteerd in een bestaande situatie. Daar zijn types beschikbaar die geschikt zijn voor draad.itris schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:02:
In mijn meterkast wil ik een groepenkast bij plaatsen. Dat past als ik de bestaande twee groepenkast en wat op schuif. Er boven of er onder is geen optie. Dan lijnen de groepenkasten echter niet meer netjes uit met de hoofdaansluiting.
[Afbeelding]
Attema / hager / obo hebben zo iets wel in assortiment.
Helemaal gelijk Andrehj, ik schaam me diep, dat zag ik net even over het hoofd, Die uitleg die je geeft met nog een verwijzing er bij is best wel goed bedoeld, maar is voor mij allemaal overbekend, Maar mogelijk hebben andere lezers er iets aan.Andrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:48:
[...]
Nee dat is geen fout, want zo werkt een 3-fasen systeem. Bij 3-fasen loopt er immers geen stroom door de nul. Alle drie de fasen verwerken dezelfde stroom. En hoef je echt niet dubbel te tellen.
Stel je hebt een 1-fase systeem met 15A. Dan loopt die 15 A door zowel de fasedraad als door de nul. En dan doe je dus inderdaad de kabellengte maal 2.
Maar bij een 3-fase systeem wordt die 15A gedeeld door 3, dus maar 5A per fase en de retourstroom zit al in de andere fasen. Dat is nou eenmaal hoe een 3-fase systeem werkt, en daar zit ook een groot deel van de winst.
Verdiep je maar eens in de werking van 3-fasen en verwonder je erover hoe mooi dat eigenlijk werkt, en hoeveel koper je kunt besparen bij dezelfde verliezen (of hoeveel minder verliezen je hebt bij dezelfde hoeveelheid koper).
Wikipedia: Three-phase electric power of https://www.raritan.com/landing/three-phase-power-explained
Misschien heeft de persoon waar je op reageerde wel dezelfde denkfout gemaakt. Heel komisch.
[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 16-04-2022 18:08 ]
Afgetapt voor de hs, er zit een 2e kastje ergens anders in huis. Die heeft zelf geen hs maar alleen automaten.Zwartoog schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:00:
[...]
Euh, als je het geheel niet spanningsloos krijgt, dan is er ergens verkeerd getapt. Ofwel er is voor de hoofdschakelaar getapt, of afgetapt bij de buren. Eens met de buren praten?
Hou je ons op de hoogte? Klinkt als een goed verhaal
Dan maar ALLE groepen en hs uit en een keer extra nameten voor je ergens met je vingers aan zit
Huis is categorie deels stoffen bedrading, dus dan weet je eigenlijk al genoeg.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dank voor de linkjes!Andrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:48:
[...]
Voor mij was het wel interessant aangezien ik geen elektrotechnieker ben.
Na het zien van het filmpje vroeg ik me wel meteen af waarom er dan eigenlijk geen 6-fase gebruikt wordt voor nog meer efficiëntie
Vond daarop een linkje naar dit filmpje:
Why 3 phase power? Why not 6 or 12?
(op deze pagina waar die vraag werd gesteld en door meerder mensen beantwoord)
Het is dan wel geen flitsend filmpje maar leuk om zo’n pioneer daarover enthousiast te zien vertellen en het zo duidelijk uit te leggen.
6 fasen is dus wel bijna 2x zo efficiënt maar de extra kosten in de uitvoering wegen niet op tegen de extra efficiëntie is wat ik eruit meegenomen heb.
Omdat bij een 3 fase omvormer de aderdiameter schijnbaar toch weinig uitmaakt ben ik uiteindelijk toch voor een metertje 4mm2 neopreen kabel gegaan tussen werkschakelaar en omvormer.
Dat past wat lekkerder in de M25 wartel van de werkschakelaar dan 2,5mm2 en het levert vast ook geen probleem op aan de omvormer kant.
Dat past wat lekkerder in de M25 wartel van de werkschakelaar dan 2,5mm2 en het levert vast ook geen probleem op aan de omvormer kant.
@Xander Ben jij toevallig elektricien? Want dan ben je de enige waar ik wél vertrouwen in heb. Ik krijg vanmorgen namelijk wéér reactie op een offerteaanvraag waarbij de elektricien me gaat uitleggen dat het helemaal prima is om een fornuisgroep aan te sluiten op één 25A fase.
Even een quote, want ik viel bijna van m'n stoel:
"... Voor een inductieplaat die 7kw vraagt wordt er doorgaans een standaard 16A fornuisgroep geplaatst. Dat zijn 2 16A groepen die worden gezien als 1 groep. Een krachtgroep is overkill, tenzij je plaat om 11kw vraagt (vaak bij 90cm, 5-6 pits kookplaten). De hoofdaansluiting maakt dan niets uit, zolang het maar niet onder de 25A zit. Dan ben je namelijk gewoon selectief. Dat betekent dat er bij een storing in een 16A groep, eerst die uit gaat voordat de hoofdzekering dat doet.
Wij bereiden bijna dagelijks keukens voor en in mijn ervaring is een standaard fornuisgroep in de meeste gevallen voldoende."
"... Voor een inductieplaat die 7kw vraagt wordt er doorgaans een standaard 16A fornuisgroep geplaatst. Dat zijn 2 16A groepen die worden gezien als 1 groep. Een krachtgroep is overkill, tenzij je plaat om 11kw vraagt (vaak bij 90cm, 5-6 pits kookplaten). De hoofdaansluiting maakt dan niets uit, zolang het maar niet onder de 25A zit. Dan ben je namelijk gewoon selectief. Dat betekent dat er bij een storing in een 16A groep, eerst die uit gaat voordat de hoofdzekering dat doet.
Wij bereiden bijna dagelijks keukens voor en in mijn ervaring is een standaard fornuisgroep in de meeste gevallen voldoende."
Ik heb geen idee hoe de gedachte hierbij is, omdat je met 1x 25A nog geen 6kw aan vermogen beschikbaar hebt. 7kw zit rond de 30A bij een spanning van 230v. Ik denk dat de aanbieder van de offerte er vanuit gaat dat het maximale vermogen zelden tot nooit gevraagd zal worden, en dat er amper problemen door ontstaan. Daarbij kun je een zekering of een automaat voor een korte tijd zwaarder belasten dan de waarde van de automaat of zekering.BounceMeister schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:58:
@Xander Ben jij toevallig elektricien? Want dan ben je de enige waar ik wél vertrouwen in heb. Ik krijg vanmorgen namelijk wéér reactie op een offerteaanvraag waarbij de elektricien me gaat uitleggen dat het helemaal prima is om een fornuisgroep aan te sluiten op één 25A fase.
Het stuk selectiviteit, de bedoeling is normaal dat er een waarde tussen zit, tussen 16a en 25a zit nog een 20a automaat of zekering.
In dat kookgroeptopic zit ook een reactie vanuit de NEN. Niet dat ik het daarmee eens ben, maar ze zijn heel creatief. Ze noemen de kookgroep een distributiegroep (zodat ze norm voor de maximale stroom niet geldt) en rekenen dan vrolijk met een gelijktijdigheid van 60% op beide aders.
Zo kun je alles wat krom is wel rechtpraten...
Zo kun je alles wat krom is wel rechtpraten...
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Installateur heeft er duidelijk geen verstand van. 16A is helemaal niet selectief achter een 25A hoofdzekering:BounceMeister schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:58:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large)
Overigens heb ik de ervaring dat een 7 kW kookplaat met gemak achter een 1×16A groep kan, dus zonder kookgroep. Niet iedereen kookt met 4 pitten volgas uren lang. Net als dat niet iedereen elk apparaat tegelijk aanzet thuis.
@BounceMeister Je kan je een beetje dom houden en terugschrijven met de vraag: "Maar 2x 16A is toch meer dan 25?"
Je kan er ook harder tegenin gaan en hem vertellen dat de klassieke kookgroep een lapmiddel is dat ooit is bedacht om genoeg vermogen te krijgen met alleen 2,5mm2 draden. In andere landen gebruiken ze namelijk gewoon een 25A of 32A automaat met dikkere bedrading. Bijkomend 'voordeel' was dat je zo een zware verbruiker op een 1x25A hoofdzekering kon aansluiten met het smoesje dat het eigenlijk 2 losse 16A groepen zijn.
Elke elektricien die tegenwoordig met de wijdverbreide aanwezigheid van 3-fase aansluitingen nog dit smoesje meent te moeten gebruiken is in mijn ogen de naam elektricien niet waard.
Je kan er ook harder tegenin gaan en hem vertellen dat de klassieke kookgroep een lapmiddel is dat ooit is bedacht om genoeg vermogen te krijgen met alleen 2,5mm2 draden. In andere landen gebruiken ze namelijk gewoon een 25A of 32A automaat met dikkere bedrading. Bijkomend 'voordeel' was dat je zo een zware verbruiker op een 1x25A hoofdzekering kon aansluiten met het smoesje dat het eigenlijk 2 losse 16A groepen zijn.
Elke elektricien die tegenwoordig met de wijdverbreide aanwezigheid van 3-fase aansluitingen nog dit smoesje meent te moeten gebruiken is in mijn ogen de naam elektricien niet waard.
Ik leg ook de schuld bij de NEN, volgens mij speelt dit alleen bij ons en hebben ze in landen om ons heen die discussie niet eens.
Doe mij maar een Duitse meterkast
Doe mij maar een Duitse meterkast
#team_UTC+1
Ik wil geen Duitse kast waarbij alleen de fase wordt geschakeld ipv fase+nul.
Of een Duitse ingesmeerde kabel in de muur ipv draad in buis.
Of de 300mA aardlek die ook veel wordt toegepast ipv 30mA.
Nen is geen schuldige aan de kookgroep. Want bij de ontwikkeling van een norm faciliteert de nen alleen het proces. De input voor de norm wordt geleverd door de partijen uit de markt.
Dat zijn dus installateurs/fabrikanten en de overheid.
Of een Duitse ingesmeerde kabel in de muur ipv draad in buis.
Of de 300mA aardlek die ook veel wordt toegepast ipv 30mA.
Nen is geen schuldige aan de kookgroep. Want bij de ontwikkeling van een norm faciliteert de nen alleen het proces. De input voor de norm wordt geleverd door de partijen uit de markt.
[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 17-04-2022 12:13 ]
Ik had het idee dat een elektricien wel verstand van zaken moest hebben in zijn vakgebied. Maar wat ik de laatste week voor beeld heb gekregen is meer van "blauwe dropveter aan de blauwe en de bruine dropveter aan de bruine. Gaat meestal goed dus doen we het zo. Hoppa hier is de gepeperde rekening."jordje schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:18:
@BounceMeister Je kan je een beetje dom houden en terugschrijven met de vraag: "Maar 2x 16A is toch meer dan 25?"
Er lijkt ook een soort afkeer tegen krachtgroepen te bestaan bij ze.
Ik hoop een elektricien te vinden die wel met het juiste voorstel komt.
Selectiviteit in een kleine huishoudelijke installatie is een utopie. Helemaal naar een onderverdeler is dit ook geen eis. Alleen de kabel naar de onderverdeler moet beschermd worden tegen overbelasting en sluiting.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als de post van @Blihi hierboven juist is, ben ik het niet met je eens. Als je recht praat wat krom is, ben je onderdeel van het probleem.leonbong schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:09:
Fabrikanten zouden een norm moeten volgen, niet zelf verzinnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 17-04-2022 13:04 ]
#team_UTC+1
Ze verzinnen de norm ook niet, maar leveren wel input, net zoals andere partijen. Zo denk ik dat verzekeringsmaatschappijen en een brandweer ook wel betrokken zullen zijn. Zal wel in het document staan maar die is nog steeds niet openbaar voor zover ik weet...Ethirty schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:04:
[...]
Als de post van @Blihi hierboven juist is, ben ik het niet met je eens. Als je recht praat wat krom is, ben je onderdeel van het probleem.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ga een onder groepen kast plaatsen in de schuur van mijn broer. Hier komt een 3P 16A groep voor een laadpaal en een 1P groep voor de elektra.
Op de hoofdgroepenkast is een vrije 3 fase 16A automaat die achter een aardlek zit. Ik wil deze gebruiken.
In de onderkast wil ik de volgende zaken plaatsen:
1x hoofdschakelaar 40A
1x 3P 16A Alamat
1x 1P 16A Alamat
Vraag is, moet ik alamats plaatsen? Of is een automaat voldoende?
Op de hoofdgroepenkast is een vrije 3 fase 16A automaat die achter een aardlek zit. Ik wil deze gebruiken.
1x hoofdschakelaar 40A
1x 3P 16A Alamat
1x 1P 16A Alamat
Heb je al een kabel liggen vanaf de hoofdverdeler naar de onderverdeler?JackBol schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:54:
Ik ga een onder groepen kast plaatsen in de schuur van mijn broer. Hier komt een 3P 16A groep voor een laadpaal en een 1P groep voor de elektra.
1x hoofdschakelaar 40A
1x 3P 16A Alamat
1x 1P 16A Alamat
In deze situatie kun je in de hoofdverdeler beter een automaat van 20 ampère plaatsen en de afgaande bekabeling daar op afstemmen. In de hoofdverdeler zet je deze 20 ampère groep dan achter een selectieve aardlekschakelaar. Hiermee voorkom je dat de aardlekschakelaar in beide kasten uitvalt bij een aardfout.
In de onderverdeler gebruik je dan gewoon aardlekschakelaars of aardlekautomaten.
[ Voor 4% gewijzigd door 205Gutmann op 17-04-2022 14:05 ]
De marktpartijen verzinnen gezamenlijk een norm.Ethirty schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:04:
[...]
Als de post van @Blihi hierboven juist is, ben ik het niet met je eens. Als je recht praat wat krom is, ben je onderdeel van het probleem.
Want normen zijn oorspronkelijk bedoelt om de handel te bevorderen.
https://www.nen.nl/over-nen
Nou ga je wel heel kort door de bocht. Een Nen norm is een vertaling van Europese regelgeving naar de Nederlandse situatie.
NEN (opr. 1916) was er eerder dan de Europese regeltjes.ds23man schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:26:
Nou ga je wel heel kort door de bocht. Een Nen norm is een vertaling van Europese regelgeving naar de Nederlandse situatie.
Dat zal wel, maar we kunnen hier sinds de invoering van de EU niet zomaar meer "eigen" regels opstellen.
Niet kort door de bocht.ds23man schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:26:
De besluitvorming is traag omdat nationale normcommisie ook moet overleggen met Europese normcommisies, die eventueel ook moet overleggen met Internationale comissies.
Een Europese norm komt niet tot stand zonder overleg met de “NEN”s van de lidstaten.
Ik heb jaren met een collega op kantoor gezeten die jaren lang in een nationale normcommisie zat. En als zodanig voor het zelfde onderwerp in eu normcommisie zat.
[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 17-04-2022 15:08 ]
Dan ik deze uitspraak van jouw niet plaatsen:
"De marktpartijen verzinnen gezamenlijk een norm.
Want normen zijn oorspronkelijk bedoelt om de handel te bevorderen."
"De marktpartijen verzinnen gezamenlijk een norm.
Want normen zijn oorspronkelijk bedoelt om de handel te bevorderen."
Waarom kan je dat niet plaatsen.
Wij waren een fabrikant voor het betreffende onderwerp.
Dus een marktpartij die dus ook belang hebben bij de inhoud van de normtekst.
Wij waren een fabrikant voor het betreffende onderwerp.
Dus een marktpartij die dus ook belang hebben bij de inhoud van de normtekst.
[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 17-04-2022 15:16 ]
Ik maar denken dat de NEN1010 over veiligheid ging ipv handel
#team_UTC+1
Normen zijn van oorsprong bedacht om de handel te bevorderen.
Moet dat niet zijn:leonbong schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:22:
Normen zijn van oorsprong bedacht om de eigen handel te bevorderen.
Kan je je zelf inkopen als je bijvoorbeeld je Aziatische spulletjes op de Nederlandse markt wilt brengen.
[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 17-04-2022 15:32 ]
Dacht toch echt niet. Normen voor elektra zijn ooit bedacht door de netbeheerders en hun voorlopers als gemeentelijke en provinciale energiebedrijven.leonbong schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:22:
:strip_exif()/f/image/z8OZ9UUepaCzov3OB3wUneNb.jpg?f=fotoalbum_large)
Opgericht in 1923.
Normen hebben ook tot doel om te standaardiseren.
Zonder dit soort normen zou elk huis andere stekkers hebben. Nu is het 'slechts' per continent zo ongeveer dat je andere elektra stekkers hebt, en soms ook nog eens een andere netspanning.
Zonder dit soort normen zou elk huis andere stekkers hebben. Nu is het 'slechts' per continent zo ongeveer dat je andere elektra stekkers hebt, en soms ook nog eens een andere netspanning.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ja, en dat mag dus niet. Het hele apparaat moet spanningsloos worden. Daarom zijn die dingen doorverbonden (ABB) of is het 1 module.BounceMeister schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:48:
[...]
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Wanneer je dus netjes L1, L2, N1 en N2 apart aansluit zal het dan wel kunnen gebeuren dat er bij een aardlek op L1 alleen die eruit klapt en de halve kookplaat nog wel onder spanning staat via L2?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Mag ik vragen wat jullie van deze installatie in een kabeldoos buiten vinden? Volgens mij is die in orde, ben er vrij zeker van maar toch even vragen
2 aderige YMVK-as kabel met litze. Het zijn klikbare thumbnails.
:strip_exif()/f/image/Rs3PJ2huzDuPKg98UYUcZZKc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Rs3PJ2huzDuPKg98UYUcZZKc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/xuI2tPqGQRFLHr3aSsdfVUHG.jpg?f=fotoalbum_medium)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Exact en standaardiseren maakt handel makkelijker.Mars Warrior schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:37:
Normen hebben ook tot doel om te standaardiseren.
In dit topic zitten we dagelijks te rommelen met een onderwerp wat niet goed in normen is afgesproken en iedereen dus anders doet.
“De indeling van de periplex”.
Wat als gevolg heeft dat kookplaten door keukenboer x anders worden bedraad dan keukenboer y en dan heb je ook die ventilators die ook vanalles met de periplex doen.
Moeten mensen steeds overleggen met hun keukenboer en installateur. Dat is niet makkelijk “Handel” bedrijven.
Op de tweede foto ziet het er best keurig uit. Op de eerste foto zie ik allerlei inkepingen in het koper alsof er iemand met een striptang bezig is geweest die niet helemaal wist hoe het moet...JT schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:28:
Mag ik vragen wat jullie van deze installatie in een kabeldoos buiten vinden? Volgens mij is die in orde, ben er vrij zeker van maar toch even vragen2 aderige YMVK-as kabel met litze. Het zijn klikbare thumbnails.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Punctuality is the politeness of kings
daarom gewoon zon merten haarddoos gebruiken.leonbong schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:49:
[...]
Exact en standaardiseren maakt handel makkelijker.
In dit topic zitten we dagelijks te rommelen met een onderwerp wat niet goed in normen is afgesproken en iedereen dus anders doet.
“De indeling van de periplex”.
Wat als gevolg heeft dat kookplaten door keukenboer x anders worden bedraad dan keukenboer y en dan heb je ook die ventilators die ook vanalles met de periplex doen.
Moeten mensen steeds overleggen met hun keukenboer en installateur. Dat is niet makkelijk “Handel” bedrijven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Prima hoor!JT schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:28:
Mag ik vragen wat jullie van deze installatie in een kabeldoos buiten vinden? Volgens mij is die in orde, ben er vrij zeker van maar toch even vragen
Zoals al gezegd: Als ik die eerste foto zie moet je de striptang nog even fatsoenlijk afstellen.JT schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:28:
Mag ik vragen wat jullie van deze installatie in een kabeldoos buiten vinden? Volgens mij is die in orde, ben er vrij zeker van maar toch even vragen2 aderige YMVK-as kabel met litze. Het zijn klikbare thumbnails.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Verder zou ik de aders wat langer houden, zeker bijvoorbeeld de litze van de kabel rechtsonder lijkt erg kort en dat sluit niet fijn aan. Meestal hou ik aders op net iets minder dan ca. 2x de lengte van de doos zodat je het netjes erin kunt vouwen. Maarja, als het zit dan zit het natuurlijk, het werkt er niet minder om.
dreamscape schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:50:
[...]
Op de tweede foto ziet het er best keurig uit. Op de eerste foto zie ik allerlei inkepingen in het koper alsof er iemand met een striptang bezig is geweest die niet helemaal wist hoe het moet...
Ik denk dat het een beetje kwam door een niet helemaal rechte ader; de striptang stond zo afgesteld dat de aderhuls er net niet in een keer vanaf ging dus hij stond niet te strak. Ziet er op de foto ook iets dramatischer uit dan in het echt alhoewel het mij ook opviel na het strippen.Xander schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:14:
[...]
Zoals al gezegd: Als ik die eerste foto zie moet je de striptang nog even fatsoenlijk afstellen.
Verder zou ik de aders wat langer houden, zeker bijvoorbeeld de litze van de kabel rechtsonder lijkt erg kort en dat sluit niet fijn aan. Meestal hou ik aders op net iets minder dan ca. 2x de lengte van de doos zodat je het netjes erin kunt vouwen. Maarja, als het zit dan zit het natuurlijk, het werkt er niet minder om.
Gaarne neem ik kennis van jullie eventueel alternatieve leerzame inzichten
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 17-04-2022 23:28 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Niet voor iedereen is dit dagelijkse kost he
Dus niet iedereen is er super handig in. En deze inkepingen zijn helemaal niet diep genoeg om ook maar enig gevolg voor de geleiding te hebben.
Als dit nieuw is, dan is lengte van die gekleurde aders aan de korte kant. Als je dat beschadigde koper wilt afknippen en opnieuw wilt strippen, zijn de lengtes te kort.JT schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Ik zie nu pas de reactie van Xander van een half uur terug

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 17-04-2022 23:44 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Kan je dat toelichten? Namelijk genoeg kookgroep automaten waarbij de delen onafhankelijk van elkaar kunnen schakelen/trippen. Die hebben alleen een brug die het makkelijk / de normale handeling / enkele handeling maakt ze tegelijk uit te zetten. Brug doet vervolgens ook niets voor het gelijktijdig/gezamenlijk inschakelen.Blihi schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:04:
[...]
Ja, en dat mag dus niet. Het hele apparaat moet spanningsloos worden. Daarom zijn die dingen doorverbonden (ABB) of is het 1 module.
Anders heb je een stopcontact met daarin twee groepen en een buis met aders/kabel met twee groepen. Dat mag niet. Die apparaten horen gelijktijdig te trippen.Septillion schreef op maandag 18 april 2022 @ 07:43:
[...]
Kan je dat toelichten? Namelijk genoeg kookgroep automaten waarbij de delen onafhankelijk van elkaar kunnen schakelen/trippen. Die hebben alleen een brug die het makkelijk / de normale handeling / enkele handeling maakt ze tegelijk uit te zetten. Brug doet vervolgens ook niets voor het gelijktijdig/gezamenlijk inschakelen.
De uitzondering die er voor de kookgroep is, is er een waar de basisbeveiliging intact blijft: is er een fout, schakelt de hele boel uit.
Daarnaast denk ik dat de elektronica van veel van die apparaten er ook niet tegen kan. De stuurprint zit op een van de fases, de tweede fase is puur voor de kookzones (maak maar eens zo'n ding open, dan zie dat daar gewoon een netwerk in zit voor aansturing van de bediening). Het is dus bloedlink als de fase van de stuurprint uitvalt en men denkt dat het apparaat dus spanningsloos is...
PS. Als je geen stekker gebruikt, maar een vaste aansluiting zou dat zomaar anders kunnen zijn, maar voor zover ik weet mag je dan nog steeds niet twee groepen in 1 buis laten lopen.
@Blihi Dan zijn veel (/ de meeste?) kookgroepen dus niet goed? Bij bijvoorbeeld Emat of ABB zal toch echt alleen de geleider met de foutstroom uitschakelen. Sterker nog, een 3-fase Flexomat doet dat ook, vandaar de verplichting om de N van alle drie de automaten te koppelen zodat de boel niet N-loos wordt als de verkeerde fase klapt.
Volgens mij is de verplichting alleen dat een apparaat in een enkele handeling uit te zetten is. En is dat daarmee eigenlijk ook de definitie van een groep. Door de brug over de twee automaten is dat het enioge dat sort of geforceerd wordt. Trippen gebeurd per stuk en ook aanzetten is makkelijker per stuk.
Volgens mij is de verplichting alleen dat een apparaat in een enkele handeling uit te zetten is. En is dat daarmee eigenlijk ook de definitie van een groep. Door de brug over de twee automaten is dat het enioge dat sort of geforceerd wordt. Trippen gebeurd per stuk en ook aanzetten is makkelijker per stuk.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 18-04-2022 09:07 ]
Dat is hier al vaker voorbij gekomen en is niet het geval.Blihi schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:04:
[...]
Ja, en dat mag dus niet. Het hele apparaat moet spanningsloos worden. Daarom zijn die dingen doorverbonden (ABB) of is het 1 module.
@Septillion heeft gelijk.
Zie vanaf hier 205Gutmann in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
en dan wat comments naar beneden ook lezen.
Die samengestelde ABB kookgroep uit 2 of 3 automaten schakelt dus niet alle 2 of 3 tegelijk af en dat is geen punt.
Het plastic brugje is enkel bedoelt voor handmatig alles tegelijk afschakelen.
Zie op dit plaatje van de 3 fase variant: 1010.031
Ik kan dat niet zo snel terugvinden maar een ander belangrijk argument was dat ouderwetse smeltzekeringen ook niet alle 3 tegelijk doorbranden bij een krachtgroep
Als ik me niet vergis zei @Xander dat.
Ik zal proberen de post er nog bij te vinden.
edit, gevonden:
Mijn vraag:
Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
En @JackBol dacht toen hetzelfde als @Blihi:
JackBol in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Antwoord @Xander:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 18-04-2022 09:58 ]
In de jaren 50/60 waren de stroomnetten nog niet eens gelijk in Nederland. Je had verschillende spanningen en zelfs frequenties of niet gelijklopende frequenties. De verschillende stroomleveranciers gingen afspraken maken om dit te verbeteren.ds23man schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:32:
[...]
Dacht toch echt niet. Normen voor elektra zijn ooit bedacht door de netbeheerders en hun voorlopers als gemeentelijke en provinciale energiebedrijven.
[Afbeelding]
Opgericht in 1923.
Hoe kom je daar nou bij?leonbong schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:33:
[...]
In de jaren 50/60 waren de stroomnetten nog niet eens gelijk in Nederland. Je had verschillende spanningen en zelfs frequenties of niet gelijklopende frequenties. De verschillende stroomleveranciers gingen afspraken maken om dit te verbeteren.
https://www.hoogspannings...torische-netkaarten/50-2/
Ver voor WOII werd er door de samenwerkende energiemaatschappijen al afspraken gemaakt over spanning, normen en koppelnetten. In 1927 is het Kema door hen opgericht om uniform te kunnen werken door heel Nederland. Als je geen historische kennis hebt, hou dan je mond dicht of werk de boeken uit 1948 eens door (+ 1500 pagina's).
Inderdaad. Een automaat heeft twee functies:Vliegvlug schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:47:
[...]
Dat is hier al vaker voorbij gekomen en is niet het geval.
@Septillion heeft gelijk.
Zie vanaf hier 205Gutmann in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
en dan wat comments naar beneden ook lezen.
Die samengestelde ABB kookgroep uit 2 of 3 automaten schakelt dus niet alle 2 of 3 tegelijk af en dat is geen punt.
Het plastic brugje is enkel bedoelt voor handmatig alles tegelijk afschakelen.
Zie op dit plaatje van de 3 fase variant: 1010.031
Ik kan dat niet zo snel terugvinden maar een ander belangrijk argument was dat ouderwetse smeltzekeringen ook niet alle 3 tegelijk doorbranden bij een krachtgroep![]()
Als ik me niet vergis zei @Xander dat.
Ik zal proberen de post er nog bij te vinden.
edit, gevonden:
Mijn vraag:
Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
En @JackBol dacht toen hetzelfde als @Blihi:
JackBol in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Antwoord @Xander:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
1) de draad/kabel beveiligen tegen overspanning overbelasting
2) de groep spanningsvrij maken
Voor functie twee heb je de brug, zodat je zonder misverstand altijd de hele groep spanningsvrij maakt.
Voor functie 1 hoeft alleen de draad die bloot gesteld wordt aan overspanning overbelasting af te schakelen. Dat daardoor de rest niet mee schakelt is elektrisch gezien geen enkel probleem.
@JackBol Overspanning ?
Late we het houden op overbelasting en kortsluiting
Late we het houden op overbelasting en kortsluiting
[ Voor 51% gewijzigd door habbekrats op 18-04-2022 12:57 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Zeker, niet voor iedereen is dit dagelijkse kost, maar dat mag absoluut geen reden om geknoei goed te praten. Want daar heb je met inkepingen, hoe gering ook, wel terdege mee te maken. Als een amateur die basisvaardigheden niet beheerst, dan zou hij zich die eerst eigen moeten maken, zo moeilijk is dat niet, daar hoef je echt niet super handig voor te zijn. En anders dient hij/zij er helemaal van af te blijven, dat geldt trouwens voor heel veel beroepen!JackBol schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:30:
[...]
Niet voor iedereen is dit dagelijkse kost he
Dus niet iedereen is er super handig in. En deze inkepingen zijn helemaal niet diep genoeg om ook maar enig gevolg voor de geleiding te hebben.
PS: Of gebruik echt professioneel gereedschap, een striptang waar die instelling voor de draaddikte niet nodig is. De klassieke tang met een daarvoor bestemde instelschroef, waarvan het gebruik vaak achterwege wordt gelaten (te veel haast), is eigenlijk niet meer van deze tijd.
[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 18-04-2022 18:58 ]
Ik heb enkele vragen (Belgische installatie)
Ik sta op het punt mijn bestellingen te doen voor mijn nieuwe huisinstallatie.
Vraag 1:
Ik ben van plan om volgende kast te kopen:
Hager Univers FP73QS: https://hager.com/nl/cata...qs-lip44-iso-800x1100x205
Dit samen met 7x UD22B6 voor de Wago klemmen (2 rijen) zekeringen (2 rijen) en KNX modules (3 rijen) op te installeren.
Als ik het goed heb kan je op 1 rij 96 eenheden aansluiten, een normale zekering is 4 eenheden (36mm breed) dus kan ik per rij 24 zekeringen aansluiten = 48 zekeringen in totaal (wetende dat natuurlijk de differentieelschakelaars, 4P zekeringen ed hier ook moeten komen zou dit normaal moeten lukken). Heb momenteel in totaal 25 20A zekeringen, 4 16A zekeringen en dan de 2 differentieelschakelaars en 2 4P zekeringen 32A)
Nu waar ik momenteel niet aan uit geraak is wat ik nodig heb om mijn aarding op aan te sluiten in die kasten?
Laat ik die gewoon binnen komen van de aardingsonderbreker op Wago klemmen... of zijn daar betere / correctere manieren voor?
Vraag 2
Verder zet ik ook 95% van mijn installatie op (Z)LVS (18V). Hiervoor zal ik ELDOLED drivers gebruiken:
Maar is er iemand die weet hoe je die voor BE reglementair zekert?
Ik heb powerdrives PD1060A (11 stuks) = spotjes (1,5mm² draad vanuit de kast)
Ik heb Linear drives LD220D met nog een voeding voor (MW ELG-200-24-3Y) (4 stuks) = warm wit strips (2,5mm² vanuit de kast)
Ik heb Linear drives LD220D met nog een voeding voor (MW ELG-200-12-3Y) (1 stuk) = warm wit strips (2,5mm² vanuit de kast)
Ik heb Linear drives LD720D met nog een voeding voor (MW ELG-200-24-3Y) (2 stuk) = RGB strips (2,5mm² vanuit de kast)
Ik tast momenteel een beetje in het duister in hoeveel kringen ik dit zou opsplitsen en met welke stroomwaarde ik deze moet zekeren. Ik weet dat je voor verlichting sowieso minimum 2 kringen moet hebben, die 5 % niet spotjes is sowieso al een andere kring, dus dit vormt al geen probleem
PowerDrive PD1060A input karakteristieken
Die MeanWell voedingen hebben volgende input karakteristieken
Dus als ik het goed heb dan kan ik theoretisch gezien alles op 2 zekeringen van 16A steken? Klopt dit?
Vraag 1:
Ik ben van plan om volgende kast te kopen:
Hager Univers FP73QS: https://hager.com/nl/cata...qs-lip44-iso-800x1100x205
Dit samen met 7x UD22B6 voor de Wago klemmen (2 rijen) zekeringen (2 rijen) en KNX modules (3 rijen) op te installeren.
Als ik het goed heb kan je op 1 rij 96 eenheden aansluiten, een normale zekering is 4 eenheden (36mm breed) dus kan ik per rij 24 zekeringen aansluiten = 48 zekeringen in totaal (wetende dat natuurlijk de differentieelschakelaars, 4P zekeringen ed hier ook moeten komen zou dit normaal moeten lukken). Heb momenteel in totaal 25 20A zekeringen, 4 16A zekeringen en dan de 2 differentieelschakelaars en 2 4P zekeringen 32A)
Nu waar ik momenteel niet aan uit geraak is wat ik nodig heb om mijn aarding op aan te sluiten in die kasten?

Vraag 2
Verder zet ik ook 95% van mijn installatie op (Z)LVS (18V). Hiervoor zal ik ELDOLED drivers gebruiken:
Maar is er iemand die weet hoe je die voor BE reglementair zekert?
Ik heb powerdrives PD1060A (11 stuks) = spotjes (1,5mm² draad vanuit de kast)
Ik heb Linear drives LD220D met nog een voeding voor (MW ELG-200-24-3Y) (4 stuks) = warm wit strips (2,5mm² vanuit de kast)
Ik heb Linear drives LD220D met nog een voeding voor (MW ELG-200-12-3Y) (1 stuk) = warm wit strips (2,5mm² vanuit de kast)
Ik heb Linear drives LD720D met nog een voeding voor (MW ELG-200-24-3Y) (2 stuk) = RGB strips (2,5mm² vanuit de kast)
Ik tast momenteel een beetje in het duister in hoeveel kringen ik dit zou opsplitsen en met welke stroomwaarde ik deze moet zekeren. Ik weet dat je voor verlichting sowieso minimum 2 kringen moet hebben, die 5 % niet spotjes is sowieso al een andere kring, dus dit vormt al geen probleem

PowerDrive PD1060A input karakteristieken
code:
1
2
3
4
5
6
| Nominal input voltage range AC 120 - 250V (ENEC), 120 - 277V (UL) Nominal input voltage range DC 120 - 275V Maximum input current 1.05A @ 120V / 60Hz Maximum inrush current 35A 240μs @ 120V / 60Hz Surge protection 3kV differential mode (DM) 4kV common mode (CM |
Die MeanWell voedingen hebben volgende input karakteristieken
code:
1
2
| AC CURRENT 1.8A / 115VAC 1.2A / 230VAC 1.0A/277VAC INRUSH CURRENT(Typ.) COLD START 60A(twidth=510 s measured at 50% Ipeak) at 230VACμ ; Per NEMA 41 |
Dus als ik het goed heb dan kan ik theoretisch gezien alles op 2 zekeringen van 16A steken? Klopt dit?
In de jaren vijftig/zestig was echt nog niet alles gekoppeld. Dit was namelijk een van de doelstellingen van de SEP.ds23man schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:55:
[...]
Hoe kom je daar nou bij?
https://www.hoogspannings...torische-netkaarten/50-2/
Ver voor WOII werd er door de samenwerkende energiemaatschappijen al afspraken gemaakt over spanning, normen en koppelnetten. In 1927 is het Kema door hen opgericht om uniform te kunnen werken door heel Nederland. Als je geen historische kennis hebt, hou dan je mond dicht of werk de boeken uit 1948 eens door (+ 1500 pagina's).
Koppeling van de netten zodat ze voor elkaar konden bijspringen. Was een van de doelstellingen van de SEP.
Je link begint trouwens met de tekst.
“ In de jaren 50 kwam er unificatie.”
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 18-04-2022 14:14 ]
Doe nou niet eens zo eigenwijs als je hoog bent.leonbong schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:02:
[...]
In de jaren vijftig/zestig was echt nog niet alles gekoppeld. Dit was namelijk een van de doelstellingen van de SEP.
Koppeling van de netten zodat ze voor elkaar konden bijspringen. Was een van de doelstellingen van de SEP.
Je link begint trouwens met de tekst.
“ In de jaren 50 kwam er unificatie.”
http://www.hoogspanningsn...torische-netkaarten/30-2/
Overigens was de eerste koppeling tussen centrales ooit in Nederland tussen de Helpmancentrale en de centrale in Friesland, jaren 20.
Jaren 40:
http://www.hoogspanningsn...torische-netkaarten/40-2/
[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 18-04-2022 14:29 ]
Ik stop hiermee erg is geen reden om onvriendelijk te worden.
waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar als je tape lekker dik over het eind van de kabelisolatie doet haal je je ook niet meer open aan de overgebleven manteluitsteekselsJT schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben van plan om zelf zonnepanelen te installeren met Enphase. Daar heb ik uitbreiding van de groepenkast voor nodig: Aardlek, twee automaten (eentje tbv. Enphase Envoy), Q relay.
Ondertussen ben ik er wel achter hoe het moet maar zelf doen heeft twee nadelen: Ik ben geen professional, en ik denk dat werkzaamheden in de groepenkast beter door een professional gedaan kan worden. Maar nog zwaarwegender: Het benodigde gereedschap is heel duur, in het bijzonder de momentschroevendraaier.
Hoe kan ik een vakman vinden? De meesten willen dit niet doen. Te moeilijk denk ik (onbekend met Enphase), of willen alleen maar volledige standaard installaties doen.
Of waar kan ik het gereedschap huren? Ik wil het zelf best doen, maar wel goed. Je kunt alles huren behalve een momentschroevendraaier.
Ondertussen ben ik er wel achter hoe het moet maar zelf doen heeft twee nadelen: Ik ben geen professional, en ik denk dat werkzaamheden in de groepenkast beter door een professional gedaan kan worden. Maar nog zwaarwegender: Het benodigde gereedschap is heel duur, in het bijzonder de momentschroevendraaier.
Hoe kan ik een vakman vinden? De meesten willen dit niet doen. Te moeilijk denk ik (onbekend met Enphase), of willen alleen maar volledige standaard installaties doen.
Of waar kan ik het gereedschap huren? Ik wil het zelf best doen, maar wel goed. Je kunt alles huren behalve een momentschroevendraaier.
En die vakman gebruikt ook allerlei gereedschap... Behalve een momentschroevendraaier.
Niet toevallig vrienden die sleutelen aan racefietsen of MTB's? Die hebben wellicht een momentsleutel voor dergelijke kleine momenten.
Niet toevallig vrienden die sleutelen aan racefietsen of MTB's? Die hebben wellicht een momentsleutel voor dergelijke kleine momenten.
Punctuality is the politeness of kings
Tsja, ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar veel professionals gebruiken ook geen momentschroevendraaier om een automaat aan te sluiten. Ik vind het persoonlijk ook een beetje overdreven.SvMp schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:04:
Ik ben van plan om zelf zonnepanelen te installeren met Enphase. Daar heb ik uitbreiding van de groepenkast voor nodig: Aardlek, twee automaten (eentje tbv. Enphase Envoy), Q relay.
Het is gewoon belangrijk dat je met een goed passende schroevendraaier de klemmen fatsoenlijk aandraait. Zodat het dus _goed_ vast zit.
Eigenlijk is het ook gek: Aan de 20 jaar oude kroonsteen onder je plafondlamp kun je zelf kloten wat je wil, maar een schakelautomaat moet met een momentschroevendraaier.
Ken het risico van een los of slecht gemaakt contact, en handel daar naar. Oftewel gewoon goed vast draaien.
Door die 20 jaar oude kroonsteen loopt weinig stroom, zeker met ledlampen. Door de nieuw te installeren componenten gaan serieuze stromen lopen. Te vastdraaien schijnt ook niet goed te zijn. Het valt mij wel op dat op bijv. Youtube in heel veel video's over groepenkasten geen momentschroevendraaier gebruikt wordt (maar bij een aantal die het heel netjes doen wel).AtomicShockwave schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:31:
[...]
Tsja, ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar veel professionals gebruiken ook geen momentschroevendraaier om een automaat aan te sluiten. Ik vind het persoonlijk ook een beetje overdreven.
Het is gewoon belangrijk dat je met een goed passende schroevendraaier de klemmen fatsoenlijk aandraait. Zodat het dus _goed_ vast zit.
Eigenlijk is het ook gek: Aan de 20 jaar oude kroonsteen onder je plafondlamp kun je zelf kloten wat je wil, maar een schakelautomaat moet met een momentschroevendraaier.
Ken het risico van een los of slecht gemaakt contact, en handel daar naar. Oftewel gewoon goed vast draaien.
Misschien kan je de klikjes van een accuboormachine kalibreren? Bekende arm met bekend gewicht eraan, kijken bij welke instelling hij niet meer omhoog komt. Of op een wijzerweegschaal laten drukken. 1 kg ~ 9.8N.
[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2022 18:46 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik wilde het net zeggen: Ik ben ze ook nog niet tegengekomen in het wild. Momentsleutels voor de grotere boutverbindingen, ja, maar momentschroevendraaiers heb ik nog niet vaak gezien.AtomicShockwave schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:31:
[...]
Tsja, ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar veel professionals gebruiken ook geen momentschroevendraaier om een automaat aan te sluiten.
Ook monteurs van de netbeheerder heb ik nog niet betrapt op het gebruiken van momentgereedschap bij klusjes in woningen (meter wisselen, verzwaringen). Aandraaien tot net voordat het afbreekt is vast, toch?
Tja. Door de verbinding in de Perilex contactdoos, Perilex stekker of kookplaat lopen ook serieuze stromen. Of door de AC aansluitingen van een PV-omvormer of laadpaal. Goede verbindingen zijn natuurlijk niet alleen bij de groepenkast belangrijk.SvMp schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:34:
[...]
Door die 20 jaar oude kroonsteen loopt weinig stroom, zeker met ledlampen. Door de nieuw te installeren componenten gaan serieuze stromen lopen.
Maar mijn zegen om een momentschroevendraaier te gebruiken heb je hoor.
Beetje basic misschien voor dit topic. Maar ik zoek me het apelazerus naar een buiten lamp met beweging en dag/nacht sensor in één. Bestaat zoiets? Of werken beweging sensoren sowieso op die manier?
Casus: buitenlamp met aan/uit schakelaar in de schuur die ik liever niet elke dag aan en uit zet. De knop zit bovendien ook nog in een 3-raam met twee stopcontacten dus kan er ook niet zomaar een timer schakelaar inlepelen.
Casus: buitenlamp met aan/uit schakelaar in de schuur die ik liever niet elke dag aan en uit zet. De knop zit bovendien ook nog in een 3-raam met twee stopcontacten dus kan er ook niet zomaar een timer schakelaar inlepelen.
https://www.conrad.nl/nl/...din-en-60900-1529278.htmlXander schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:47:
[...]
Tja. Door de verbinding in de Perilex contactdoos, Perilex stekker of kookplaat lopen ook serieuze stromen. Of door de AC aansluitingen van een PV-omvormer of laadpaal. Goede verbindingen zijn natuurlijk niet alleen bij de groepenkast belangrijk.
Maar mijn zegen om een momentschroevendraaier te gebruiken heb je hoor.Zo heel duur hoeft zo'n setje toch ook niet te zijn?
Best prijzig voor iets dat je eenmalig wilt gebruiken.
Hoe lager de Newtonmeter, hoe duurder ze zijn. Dan heb je ook nog kalibreren, waar ook gewoon een prijskaartje aan hangt.SvMp schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:55:
[...]
https://www.conrad.nl/nl/...din-en-60900-1529278.html
Tja, dat is dan ook wel meteen de meest uitgebreide set die je kunt kopen? Met een hoop verschillende bits die je waarschijnlijk niet allemaal nodig hebt, geïsoleerd terwijl je toch spanningsloos zou moeten werken.SvMp schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:55:
[...]
https://www.conrad.nl/nl/...din-en-60900-1529278.html
Welke aandraaimomenten heb je nodig? Misschien kun je met zoiets al uit de voeten:
https://www.conrad.nl/nl/...omentadapter-2108380.html
Een passende bit en handvat heb je misschien al.
Of zoiets: https://www.amazon.de/050...003KN3GBY/ref=mp_s_a_1_17
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 18-04-2022 19:15 ]
Vraag 1: Ik neem aan dat je DIN-rail rijgklemmen bedoelt (merk Wago) en niet Wago klemmen. Die rijgklemmen bestaan ook in geel/groen. Deze maken onderling verbinding via de DIN rail. Voor de hoofdaardingsgeleider van de aardingsonderbreker gebruik je dan een dikke 10mm2 klem.Not Applicable schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:26:
Een tweede optie is een aardingsrail met DIN-rail voet. Die klik je gewoon op de rail.
Hager zelf heeft ook dit UT91A, specifiek voor hun kasten.
Vraag 2:
Toestellen worden nooit afgezekerd, is immers onmogelijk. Voor die automaat er uit ligt is die driver al lang naar de filistijnen mocht die geen interne elektronische beveiliging hebben. Je zekert wel de primaire naar de drivers af naar draaddoorsnede. Secundaire hoef je niet af te zekeren. Bij die 1060 is dat trouwens idioot is immers een CC driver.
Bij heel veel bewegingsmelders kun je inderdaad instellen dat ze alleen inschakelen wanneer het donker is.Lynx schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:54:
Beetje basic misschien voor dit topic. Maar ik zoek me het apelazerus naar een buiten lamp met beweging en dag/nacht sensor in één. Bestaat zoiets? Of werken beweging sensoren sowieso op die manier?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GLI8Kh78YuCFKF8asm7aNSk2.jpg?f=user_large)
Ik denk dat vooral wanneer je het over buitenlampen hebt het merendeel dit wel zal kunnen.
Nouja, ik wil het niet helemaal onder het tapijt vegen, als je een 750A bussbar aan het aandraaien bent wordt het al een ander verhaal. Maar door de mangel genomen bij dit soort 15/20/40A aansluitingen is de regel gewoon " goed vast draaien" .Xander schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:47:
[...]
Ik wilde het net zeggen: Ik ben ze ook nog niet tegengekomen in het wild. Momentsleutels voor de grotere boutverbindingen, ja, maar momentschroevendraaiers heb ik nog niet vaak gezien.
Ook monteurs van de netbeheerder heb ik nog niet betrapt op het gebruiken van momentgereedschap bij klusjes in woningen (meter wisselen, verzwaringen). Aandraaien tot net voordat het afbreekt is vast, toch?
[...]
Tja. Door de verbinding in de Perilex contactdoos, Perilex stekker of kookplaat lopen ook serieuze stromen. Of door de AC aansluitingen van een PV-omvormer of laadpaal. Goede verbindingen zijn natuurlijk niet alleen bij de groepenkast belangrijk.
Maar mijn zegen om een momentschroevendraaier te gebruiken heb je hoor.Zo heel duur hoeft zo'n setje toch ook niet te zijn?
https://hager.com/nl/cata...luiting-qc-16-mm-b-500-mmNot Applicable schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:26:
Vraag 1:
Nu waar ik momenteel niet aan uit geraak is wat ik nodig heb om mijn aarding op aan te sluiten in die kasten?![]()
![]()
Laat ik die gewoon binnen komen van de aardingsonderbreker op Wago klemmen... of zijn daar betere / correctere manieren voor?
(en dan ook waarschijnlijk VZ710 erbij?? geen idee)
Worst case scenario zou je die ook kunnen verzamelen op Wago klemmen in je kast, en daarna 1 hoofddraad trekken naar je aardingsonderbreker buiten de kast.
Zou gewoon 1 zekering van 16a gebruiken. Zou me verbazen dat je meer zou nodig hebben voor alle voedingen.. Of hoelang zijn je ledstrips?Vraag 2
Of een voeding van 20a kan ook. Moet je enkel zorgen dat de kabel naar de voedingen, in je kast, 2,5mm² is. Met hoeveel ze vanuit de kast naar het licht gaan, maakt niets uit dan. Ik kan die powerdrives voor de sports niet vinden, maar deze komen ook in de kast vermoed ik? Dan is alles laagspanning, en maakt het niet uit met welke dikte de stroom wordt vervoerd.
Dus dan kom je uit op 3 zekeringen voor het licht.
Eentje voor badkamerlicht, eentje voor alles behalve de spots / ledstrip, dan eentje voor je projectje.
[ Voor 13% gewijzigd door bottom line op 18-04-2022 19:34 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.