WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat snap ik. Maar dat is toch prima als je hem alleen voor de groepenkast wilt gebruiken en dit toevallig het juiste moment is? Moet je dat uiteraard wel even van te voren uitzoeken voor het merk wat je wilt gebruiken.Andrehj schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:17:
Die heeft een vast aanhaalmoment, dus niet zo geschikt (of je moet er een heleboel kopen).
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Maar je hebt toch verschillende componenten in je groepenkast? Elke component heeft weer zijn eigen aanhaalmoment. Sterker nog, de verdelers onderin hebben twee verschillende maten schroeven, die ook elk hun eigen aanhaalmoment hebben. Volgens mij had ik in mijn Hager kast wel een stuk of 8 verschillende aanhaalmomenten.Xander schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:29:
Dat snap ik. Maar dat is toch prima als je hem alleen voor de groepenkast wilt gebruiken en dit toevallig het juiste moment is? Moet je dat uiteraard wel even van te voren uitzoeken voor het merk wat je wilt gebruiken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als draad maar iets scheef zat, wel het goede moment, dag later geen contact meer.
Ben ik met je eens. Niet te vergeten dat een draad onder een klem of schroefklem nog wel eens wil gaan 'werken of vervormen' waardoor de draad alsnog scheef gaat. En daardoor fikken de contacten uit. Gewoon goed vast draaien, en eventueel later nog eens de schroevendraaier over alle schroefverbindingen. Er zullen er altijd nog wat aandraaibaar zijn.Dapdodo schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:35:
Geef mij een gewone schroevendraaier, teveel storing gehad met keurig op moment gezette klemmen.
Als draad maar iets scheef zat, wel het goede moment, dag later geen contact meer.
Ik kom maar aan 3 verschillende momenten voor een Hager kast. Ik zou het met 2 van die adapters best aandurven (1,9Nm en 2,8Nm).Andrehj schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:35:
[...]
Maar je hebt toch verschillende componenten in je groepenkast? Elke component heeft weer zijn eigen aanhaalmoment. Sterker nog, de verdelers onderin hebben twee verschillende maten schroeven, die ook elk hun eigen aanhaalmoment hebben. Volgens mij had ik in mijn Hager kast wel een stuk of 8 verschillende aanhaalmomenten.
Hoofdschakelaar SBN440: 2,8Nm
Aardlekschakelaar CDA540G: 2,8Nm
Eindgroep MKS516: 1,9Nm
Aardrail: 2,5Nm - 3Nm
Maar dat ligt er dus zoals ik al zei aan welke componenten je kiest. Voor ABB heb je alleen maar 2,0Nm nodig. Ik weet niet wat hij precies allemaal wil gaan monteren, vandaar mijn opmerking: "Misschien kun je met zoiets al uit de voeten". Misschien kan dat ook niet, inderdaad...
Anders lijkt het Wera alternatief voor €45 wat ik noemde mij een mooie, je kunt dit prima met normale bits doen aangenomen dat de boel spanningsloos is. Zo'n set met VDE bits is heel mooi maar misschien toch wel wat overkill.
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 18-04-2022 21:54 ]
Misschien ten overvloede: grote kans dat je dan ook gevouwen metalen elektraleidingen hebt. Daar mag je geen nieuw draad doorheen trekken, aangezien deze scherpe randen hebben en het vinyl open kunnen halen. Nieuwe buizen trekken dus! Gelijk kans om lekker 19 mm te leggenEthirty schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:36:
[...]
Afgetapt voor de hs, er zit een 2e kastje ergens anders in huis. Die heeft zelf geen hs maar alleen automaten.
Dan maar ALLE groepen en hs uit en een keer extra nameten voor je ergens met je vingers aan zit
Huis is categorie deels stoffen bedrading, dus dan weet je eigenlijk al genoeg.
Getrokken metalen leidingen mag je eigenlijk ook niet hergebruiken, alleen is bovenstaand risico vele malen kleiner.
Metalen leidingen waren bij de bouwtechnische keuring ook al gespot. Alle elektra gaat er de komende maanden uit en wordt vervangen door een nieuwe meterkast, 19mm buizen en kabels/draad.Zwartoog schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:41:
[...]
Misschien ten overvloede: grote kans dat je dan ook gevouwen metalen elektraleidingen hebt. Daar mag je geen nieuw draad doorheen trekken, aangezien deze scherpe randen hebben en het vinyl open kunnen halen. Nieuwe buizen trekken dus! Gelijk kans om lekker 19 mm te leggen
Getrokken metalen leidingen mag je eigenlijk ook niet hergebruiken, alleen is bovenstaand risico vele malen kleiner.
Stand staat nu op 4 krachtgroepen en minstens 12 gewone groepen, maar ik gok dat ik uiteindelijk zelfs rond de 16 uit kom. Dus ik ben nog wel even zoet
Volgende week eerst eens kijken of ik van die foute kast een tijdelijke bouwkast kan fabriceren, maar ik moet eerst uitvogelen waar die kabel zit die het licht laat branden
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Maar sommige dingen blijven lastig.
Mijn concrete vraag: wat is nu de handigste manier om de draden onder het wcd gedeelte door te laten lopen. Ik zie bv op de onderplaat 2 paralelle ribben. Daar rust het blokje ook op. Maar is het nu de bedoeling om bv de aarde tussen die ribben te leggen en de andere 2 er naast? Het vergt best nog wat vouw-werk met die stugge draden. Ik krijg het uiteindelijk wel voor elkaar, maar het kost me toch een hoop moeite om het netsjes te krijgen. Zijn daar nog tips en truuks voor?

Wat ik zelf meestal ook doe is de draden een buiging laten maken, zoals op onderstaande foto. Dan kan ik e.e.a. nog wat aanduwen als ze het volgende blokje in gaan. (Het is een dual wcd) Hoe doen jullie dat?

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iO2sa96UVpG4z2s0yqUSFluU.jpg?f=user_large)
Dus de draad ongeveer op maat maken, eerst de voeding en het bovenste contact aansluiten, dan pas deze draden erin vouwen en het onderste contact op zijn plek drukken. Dat buigt dan automatisch in de juiste straal, in het midden is dan geen extra bocht meer nodig.
Maar verder moet ik zeggen dat ik weinig aandacht besteed aan hoe de draden langs de richeltjes liggen.
Als je het hoort kraken dan zit je op het goede moment. Had hier laatst wat spanningsproblemen, Enexis mannetje heeft voor de zekerheid de aansluitingen van de slimme meter nog even nagetrokken: KRAAK, KRAAK, KRAAK en dat x 2 en dan de nul nog.AtomicShockwave schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:29:
[...]
Nouja, ik wil het niet helemaal onder het tapijt vegen, als je een 750A bussbar aan het aandraaien bent wordt het al een ander verhaal. Maar door de mangel genomen bij dit soort 15/20/40A aansluitingen is de regel gewoon " goed vast draaien" .
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Automaten schroeven aandraaien horen niet te kraken. Als het kraakt ben je de schroefdraad of de automaat aan het molesteren. Als je veel kracht moet zetten op t laatste stukje ben je er al.ds23man schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:57:
[...]
Als je het hoort kraken dan zit je op het goede moment. Had hier laatst wat spanningsproblemen, Enexis mannetje heeft voor de zekerheid de aansluitingen van de slimme meter nog even nagetrokken: KRAAK, KRAAK, KRAAK en dat x 2 en dan de nul nog.
Zorg vooral dat de vast te zetten draad recht is en aangestript zonder kerven.
Plaats de draad op de juiste manier in de klem
Goed aandraaien
Controleren dmv trekken of de draad goed vast zit.
2,5 nm is een dopset t-krukje van 10 cm ongeveer 2,5 kg aanduwen.
Met goedkope moment sleutels is de vraag hoe nauwkeurig zo'n ding is ( vooral een Alie model) , is het dan 1,5 of 3,5nm
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik heb de "Ironside Momentschroevendraaierset 18-Delig" gekocht bij toolsvoordelig.nl Was voor iets meer dan 60 euro. Vond ik wel een schappelijke prijs. Is een momentschroevedraaier waar je verschillende bitjes op kan zetten, dus voor mij meer dan genoeg om te hebben.Xander schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:59:
[...]
Tja, dat is dan ook wel meteen de meest uitgebreide set die je kunt kopen? Met een hoop verschillende bits die je waarschijnlijk niet allemaal nodig hebt, geïsoleerd terwijl je toch spanningsloos zou moeten werken.
Welke aandraaimomenten heb je nodig? Misschien kun je met zoiets al uit de voeten:
https://www.conrad.nl/nl/...omentadapter-2108380.html
Een passende bit en handvat heb je misschien al.
Of zoiets: https://www.amazon.de/050...003KN3GBY/ref=mp_s_a_1_17
Look behind you! A three headed monkey!
Maar waar vind je die aanhaalmomenten in de documentatie? Bij ABB staat het vaak op de zijkant van de automaat of aardlekschakelaar, maar ik heb echt heel veel moeite gedaan om dit voor alle componenten te kunnen vinden.Andrehj schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:35:
[...]
Maar je hebt toch verschillende componenten in je groepenkast? Elke component heeft weer zijn eigen aanhaalmoment. Sterker nog, de verdelers onderin hebben twee verschillende maten schroeven, die ook elk hun eigen aanhaalmoment hebben. Volgens mij had ik in mijn Hager kast wel een stuk of 8 verschillende aanhaalmomenten.
Bijvoorbeeld die verdelers onderin de kast (met 2 soorten schroeven) waar vind je daarvan de aanhaalmomenten? Ik heb er al eentje vernaggeld door te strak aan te draaien. Daar kunnen de schroefkoppen niet tegen.
Bedankt voor de uitgebreide info.Vliegvlug schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:47:
[...]
Dat is hier al vaker voorbij gekomen en is niet het geval.
@Septillion heeft gelijk.
Zie vanaf hier 205Gutmann in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
en dan wat comments naar beneden ook lezen.
Die samengestelde ABB kookgroep uit 2 of 3 automaten schakelt dus niet alle 2 of 3 tegelijk af en dat is geen punt.
Het plastic brugje is enkel bedoelt voor handmatig alles tegelijk afschakelen.
Zie op dit plaatje van de 3 fase variant: 1010.031
Ik kan dat niet zo snel terugvinden maar een ander belangrijk argument was dat ouderwetse smeltzekeringen ook niet alle 3 tegelijk doorbranden bij een krachtgroep![]()
Als ik me niet vergis zei @Xander dat.
Ik zal proberen de post er nog bij te vinden.
edit, gevonden:
Mijn vraag:
Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
En @JackBol dacht toen hetzelfde als @Blihi:
JackBol in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Antwoord @Xander:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ik heb zojuist besloten om niet naar 3-fase te gaan en voorlopig op gas te blijven koken. Ik krijg net weer een raar pissig mailtje van een elektricien over dat gezeik met die 7kW kookgroep op één fase van een 3x25A aansluiting.
Vraag is hoe goed (of überhaupt) die gekalibreerd is. Hoe lager de Newton, hoe belangrijker dat hij gekalibreerd is.MrScratch schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:00:
[...]
Ik heb de "Ironside Momentschroevendraaierset 18-Delig" gekocht bij toolsvoordelig.nl Was voor iets meer dan 60 euro. Vond ik wel een schappelijke prijs. Is een momentschroevedraaier waar je verschillende bitjes op kan zetten, dus voor mij meer dan genoeg om te hebben.
Bij de duurde merken kan je na aankoop de momentsleutel laten kalibreren. Afgelopen jaar nog gratis gekalibreerd bij Gedore.
Het grote voordeel van automaten is dat je het zelf kunt "in/uit schakelen" zonder dat er een zegel verbroken hoeft te worden bij smeltzekeringen.mcDavid schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:56:
[...]
Als je nog een oude meter hebt kun je als eerste eens proberen een slimme meter aan te vragen. Dat is in de meeste gevallen gratis, en dik kans dat de monteur dan gelijk je hoofdzekeringen zegelt.
Deze gelijk laten vervangen door automaten is een "upgrade" waarvan je zelf moet inschatten of het je de meerprijs waard is. Met smeltzekeringen is ook niets mis.
Nu wil ik daar enkele stroompunten en een Cat aansluiting inmaken.
Nu kan ik daar gewone opbouw wandcontactdozen voor buiten plaatsen (en de buitenkabels aan de achterkant wegwerken) maar het mooiste is natuurlijk een vlakke plaatsing op wand. Alleen zit ik ermee dat de achterkant dan wel waterdicht moet zijn.
Ik kwam Niko hydro tegen maar kennen jullie toevallig nog andere systemen / oplossingen?
[ Voor 139% gewijzigd door Bob Hamers op 19-04-2022 13:28 ]
Mijn vraag is: mag is dit kastje verwijderen zodat ik weer wat meer ruimte heb ik de meterkast?
:strip_exif()/f/image/NMglpLnLPyIzgWXfAu0NPYNA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Reinier op 19-04-2022 17:39 ]
Inderdaad, zo heette dat ding!Reinier schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:38:
Montageplaat van de verwijderde TF-ontvanger of boilerrelais. Kan weg!
Dankje, dan haal ik hem weg. Weer wat extra ruimte.
Ik heb die ooit eens bij elkaar gegoogeld. Hager heeft alles best netjes gedocumenteerd. Als je nu zoekt op deze term zoekt:MrScratch schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:09:
[...]
Maar waar vind je die aanhaalmomenten in de documentatie? Bij ABB staat het vaak op de zijkant van de automaat of aardlekschakelaar, maar ik heb echt heel veel moeite gedaan om dit voor alle componenten te kunnen vinden.
Bijvoorbeeld die verdelers onderin de kast (met 2 soorten schroeven) waar vind je daarvan de aanhaalmomenten? Ik heb er al eentje vernaggeld door te strak aan te draaien. Daar kunnen de schroefkoppen niet tegen.
https://www.google.com/se...840A+hager+filetype%3Apdf
vind je hem in de PDF van de bovenste link onderaan de laatste pagina.
Overigens zat ik er naast, ze geven voor beide schroefafmetingen dezelfde 0.8 Nm op.
Super. Zie inderdaad de 0,8 staan in de dat document.Andrehj schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:21:
[...]
Ik heb die ooit eens bij elkaar gegoogeld. Hager heeft alles best netjes gedocumenteerd. Als je nu zoekt op deze term zoekt:
https://www.google.com/se...840A+hager+filetype%3Apdf
vind je hem in de PDF van de bovenste link onderaan de laatste pagina.
Overigens zat ik er naast, ze geven voor beide schroefafmetingen dezelfde 0.8 Nm op.
Mijn kast is an ABB, maar neem aan dat voor die verdeelblokjes hetzelfde geldt. Dan is het niet zo gek dat ik ze kapotdraaide. Ik denk dat ik hem op 2Nm had staan, omdat dat me een beetje de standaard leek. Weer wat geleerd.
Ja, geen idee inderdaad. Maar omdat ik voor het eerst ermee aan de gang ging, dacht ik hiermee wel een goede eerste stap te doen. Met anderen erover gesproken, maar meestal hoorde ik "gewoon goed vastdraaien" en dus voelde ik me met een momentschroevedraaier al aardig over-de-top gaan.Source90 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:36:
[...]
Vraag is hoe goed (of überhaupt) die gekalibreerd is. Hoe lager de Newton, hoe belangrijker dat hij gekalibreerd is.
Bij de duurde merken kan je na aankoop de momentsleutel laten kalibreren. Afgelopen jaar nog gratis gekalibreerd bij Gedore.
Nu heb ik 2 zwarte en 1 bruine kabel in de dimmer , welke moet ik nu met elkaar verbinden?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je kunt vermoeden dat een van de blauwe zwart had moeten zijn, maar alleen navragen bij de oorspronkelijke aanlegger en daarop vertrouwen kan hier helpen .. naast alles weghalen en nieuwe trekken.Sport_Life schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:37:
Nu heb ik 2 blauwe en 1 bruine kabel in de dimmer , welke moet ik nu met elkaar verbinden?
Bruin zou fase moeten zijn, een van de blauwe zou de nul kunnen zijn en de tweede blauwe moet zwart. Dan komt fase en nul binnen op de dimmer, blauw en zwart naar de lamp.
Is dit allemaal niet het geval dan ligt alles open en heb ik niets gezegd.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Kan ik nu de 2 zwarte verbinden dmv een kroonsteentje? En de bruine?
Het is dus de bedoeling dat de lamp continu aan blijft. (Ivm bediening via hue).
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2022 20:54 ]
Dat vind ik een gevaarlijke aanname.MrScratch schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:46:
Mijn kast is an ABB, maar neem aan dat voor die verdeelblokjes hetzelfde geldt.
Volgens ABB moet het ook 2,0Nm zijn.Dan is het niet zo gek dat ik ze kapotdraaide. Ik denk dat ik hem op 2Nm had staan, omdat dat me een beetje de standaard leek. Weer wat geleerd.
Ze spreken over alle geschroefde bedrading in een Hafonorm kast. Geen uitzondering voor deze blokjes.
Misschien is "gewoon goed vastdraaien" wel beter dan vastdraaien met een slechte momentschroevendraaier.MrScratch schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:50:
[...]
Ja, geen idee inderdaad. Maar omdat ik voor het eerst ermee aan de gang ging, dacht ik hiermee wel een goede eerste stap te doen. Met anderen erover gesproken, maar meestal hoorde ik "gewoon goed vastdraaien" en dus voelde ik me met een momentschroevedraaier al aardig over-de-top gaan.
Maar moet zeggen dat dat setje van jou er ook zeker niet slecht uit ziet.
Hoe zit het nu op de dimmer aangesloten?Sport_Life schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:37:
Ik wil een dimmer (schakeldoos) vervangen door Hue Friends schakelaar. Die schakelaar heeft geen stroom nodig, dus ik wil de dimmer eraf halen, de draden verbinden met elkaar (Zodat lamp continu aan staat) en dan de hue friend erop.
Nu heb ik 2 zwarte en 1 bruine kabel in de dimmer , welke moet ik nu met elkaar verbinden?
Bedient de dimmer 2 lichtpunten? Of zit er een tweede schakelaar die hetzelfde lichtpunt bedient?
Alle 3 de draden in een lasklem bij elkaar steken gaat waarschijnlijk werken, maar soms is het wel leuk om te weten waar je mee bezig bent.
We hebben pas net de woning, dus weet niet precies, maar het zijn 2 lichtpunten.Xander schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:55:
[...]
Hoe zit het nu op de dimmer aangesloten?
Bedient de dimmer 2 lichtpunten? Of zit er een tweede schakelaar die hetzelfde lichtpunt bedient?
Alle 3 de draden in een lasklem bij elkaar steken gaat waarschijnlijk werken, maar soms is het wel leuk om te weten waar je mee bezig bent.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2022 21:04 ]
Bruin is fase en beide zwarte draden zijn ieder voor een lichtpunt.Sport_Life schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:59:
[...]
We hebben pas net de woning, het zijn 2 lichtpunten.
Als je beide lichtpunten permanent onder spanning wilt hebben, alle 3 de draden met elkaar verbinden met een 3-voudige lasklem.
Hoe lang je de woning hebt lijkt me in deze context niet van belang.
[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 19-04-2022 21:02 ]
De uitgangssituatie in de meterkast was niet correct (12 groepen en maar 2 aardlekschakelaars), daarvan was ik op de hoogte en dat hebben ze opgelost. Ik weet alleen niet of het op de juiste manier is opgelost. Daarnaast vraag ik me af of de verdere afwerking netjes is gedaan en of de bekabeling de juiste dikte is.
Bijgevoegd wat foto's en een (schematische) weergave van hoe het nu is aangesloten:
:strip_exif()/f/image/bhsCZuOrFIu55t2IVq7a6N8h.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
In de meterkast komt alles binnen via de hoofdschakelaar (Hager SB 440) en van daaruit gaat het aan de rechterzijde naar 2x een aardlekschakelaar (Hager CDS 440G), waarop 8 groepen zijn aangesloten:
- Groep 5 en 6: Fase 5
- Groep 7 en 8: Fase 1
- Groep 9 en 10: Fase 3
- Groep 11 en 12: Fase 5
Dat betekent dat nu effectief ik de volgende verdeling heb:
- Fase 1: Groepen 1,2,3,4,7,8
- Fase 3: Groepen 9, 10
- Fase 5: Groepen 5,6,11,12
![]() | ![]() | ![]() |
Kortom, al mijn vragen op een rijtje
- Mag de DC-bedrading zo weggestopt worden achter de loodslabben of moet dat altijd in een buis gescheiden liggen?
- Is de aansluiting in de meterkast correct/veilig?
- Maakt het nog uit dat de groepen niet goed verdeeld lijken over de fases?
- De AC-bedrading van de zonnepanelen (aangesloten op de CHINT NB310L) lijkt me 2,5mm, is dat voldoende voor het aantal panelen dat op het dak ligt?
- Bij de blauwe AC-bedrading (zie ook de foto) lijkt het alsof de mantel licht beschadigd is, waardoor het koper een klein beetje bloot ligt. Dat lijkt me niet de bedoeling?
En dan de buis met tie rip aan je afvoer vast, ik zou dit niet zo accepteren.
[ Voor 6% gewijzigd door Osxy op 19-04-2022 22:10 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Op de ABB componenten die ik toevallig heb liggen staat 2,8 Nm. Misschien is de waarde van 2,8 Nm bedoeld als initieel (maximaal) aandraaimoment en de waarde van 2,0 Nm bedoeld als ondergrens (omdat de verbinding na verloop van tijd toch vaak iets losser gaat zitten)?Xander schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:32:
[...]
Maar dat ligt er dus zoals ik al zei aan welke componenten je kiest. Voor ABB heb je alleen maar 2,0Nm nodig. Ik weet niet wat hij precies allemaal wil gaan monteren, vandaar mijn opmerking: "Misschien kun je met zoiets al uit de voeten". Misschien kan dat ook niet, inderdaad...
Overigens heb ik zo'n losse Wiha easy torque adapter van 2,8 Nm en de eerste keer dat ik hem gebruikte verbaasde het mij toch wel hoeveel dat is. Ik dacht dat ik de boel op gevoel altijd behoorlijk vast draaide, maar dat was dus lang geen 2,8 Nm...
Gemiste kans, typisch pvboer materiaal.
De bedrading is hier en daar flink aan gefrot.
Over de pv bekabeling, deze moet zodanig gelegd zijn dat mechanische beschadiging (door loodslabben ) niet mogelijk is. De eerste de beste die per ongeluk op de loodslab gaat staan trapt er misschien doorheen.
De meeste pv bekabeling heeft dubbele isolatie, maar dat betekend net dat het overal maar los neergelegd kan worden. Op de hoekovergangen hoort altijd een stukje buis of iets anders ter bescherming.
Oke, dat is inderdaad anders dan bij Hager. Maar bedoelen ze dan alle geschroefde verbindingen in de kast zelf of ook aardlekschakelaars en automaten? Want op de ABB automaten staat 1,2Nm op de zijkant en een aardlek had 2,8Nm op de zijkant staan. Dat is dan weer geen 2Nm. Verwarrend allemaal.Xander schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:53:
Volgens ABB moet het ook 2,0Nm zijn.
Ze spreken over alle geschroefde bedrading in een Hafonorm kast. Geen uitzondering voor deze blokjes.
Wat een broddelwerk, naast het goedkoopste materiaal (emat en chint), de kabels mogen niet beschadigd zijn, niet los liggen, en vind dat ze allemaal ook erg strak staan in je meterkast.Exterazzo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:22:
Gisteren zijn bij ons zonnepanelen gelegd (24 stuks van 380 Wp) en daarbij is uiteraard ook de meterkast onder handen genomen.
De uitgangssituatie in de meterkast was niet correct (12 groepen en maar 2 aardlekschakelaars), daarvan was ik op de hoogte en dat hebben ze opgelost. Ik weet alleen niet of het op de juiste manier is opgelost. Daarnaast vraag ik me af of de verdere afwerking netjes is gedaan en of de bekabeling de juiste dikte is.
Bijgevoegd wat foto's en een (schematische) weergave van hoe het nu is aangesloten:
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
In de meterkast komt alles binnen via de hoofdschakelaar (Hager SB 440) en van daaruit gaat het aan de rechterzijde naar 2x een aardlekschakelaar (Hager CDS 440G), waarop 8 groepen zijn aangesloten:Aan de linkerzijde gaat alles naar de aardlekautomaat van de zonnepanelen (CHINT NB310L B16) en van daaruit wordt ook 1 fase doorgelust naar de nieuw geplaatste aardlekschakelaar (EMAT EGA19-80), waarop dan de groepen 1 t/m 4 zitten. Ik kan niet precies zien welke fase nu precies op die ALS zit, maar ik vermoed fase 1.
Dat betekent dat nu effectief ik de volgende verdeling heb:Ook hebben ze buiten de DC-bedrading onder het lood (langs elkaar liggen), ik weet niet of dat ivm vlambogen gevaarlijk is:
- Mag de DC-bedrading zo weggestopt worden achter de loodslabben of moet dat altijd in een buis gescheiden liggen?
- De AC-bedrading van de zonnepanelen (aangesloten op de CHINT NB310L) lijkt me 2,5mm, is dat voldoende voor het aantal panelen dat op het dak ligt?
- Bij de blauwe AC-bedrading (zie ook de foto) lijkt het alsof de mantel licht beschadigd is, waardoor het koper een klein beetje bloot ligt. Dat lijkt me niet de bedoeling?
2,5mm2 is voldoende voor 16A.
De omvormer is een 3-fase omvormer, er vanuitgaande dat alles netjes verdeelt wordt over die fasen, klopt deze berekening dan?Navi schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:00:
[...]
Wat een broddelwerk, naast het goedkoopste materiaal (emat en chint), de kabels mogen niet beschadigd zijn, niet los liggen, en vind dat ze allemaal ook erg strak staan in je meterkast.
2,5mm2 is voldoende voor 16A.
9120 watt piek max = 3040 watt per fase / 230 volt = 13,2 A dus ruim onder de 16A voor 2,5 mm?
Valt er nog wat te zeggen qua NEN-normering, om daarin terugkoppeling te geven naar de installateur? Met name rondom de DC-bekabeling buiten en de aansluiten van de extra ALS?
Als het 4mm draad is dan is het mager en afhankelijk van de opwekking wel of niet toegestaan.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Hier staan wat opmerkingen, helaas zijn een aantal zaken niet zo vast gelegd maar omschreven als doelmatig en degelijk aangelegd.
Die 16A voor de pv is voldoende, zelfs als je de 0,8 regel aanhoud zit je nog goed in de buurt. En uiteraard is het ook afhankelijk hoe de panelen liggen of er daadwerkelijk ook 9kw opwek uit komt.
Vandaar mijn opmerking dat je het moet "horen", als je op de juiste moment komt hoor het het kraken of piepen. Neem dat maar aan van een kleinzoon van een installateur.Out.of.Control schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:38:
[...]
Op de ABB componenten die ik toevallig heb liggen staat 2,8 Nm. Misschien is de waarde van 2,8 Nm bedoeld als initieel (maximaal) aandraaimoment en de waarde van 2,0 Nm bedoeld als ondergrens (omdat de verbinding na verloop van tijd toch vaak iets losser gaat zitten)?
Overigens heb ik zo'n losse Wiha easy torque adapter van 2,8 Nm en de eerste keer dat ik hem gebruikte verbaasde het mij toch wel hoeveel dat is. Ik dacht dat ik de boel op gevoel altijd behoorlijk vast draaide, maar dat was dus lang geen 2,8 Nm...
Daarnaast is 'ie 0,3A lekstroom. Dat is vrij veel. Een 0,03 of 0,1 was beter geweest. 0,03 gaat in >99% van de gevallen prima.
Qua loodslabben; het zal ongetwijfeld wel 10 jaar goed gaan, maar netjes is het niet. Er hadden bochtjes gebruikt moeten worden, want nu schuurt de kabel tegen de eindjes van de buis aan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb de C16 versie met ook 0,3A lekstroom. Werkt prima. Is door een partij van mijn energieleverancier geïnstalleerd.timovd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:59:
@Exterazzo De adereindhuls van fase 1 op de Chinese alamat is niet goed gekrimpt. Ik zie daar losse aders.
Daarnaast is 'ie 0,3A lekstroom. Dat is vrij veel. Een 0,03 of 0,1 was beter geweest. 0,03 gaat in >99% van de gevallen prima.
Qua loodslabben; het zal ongetwijfeld wel 10 jaar goed gaan, maar netjes is het niet. Er hadden bochtjes gebruikt moeten worden, want nu schuurt de kabel tegen de eindjes van de buis aan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Die 300mA is toch de zonnepanelen groep?timovd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:28:
@turkeyhakan dat is het hele punt. Natuurlijk werkt het prima, alleen zijn deze automaten voor thuisgebruik veel te traag.
Volgens mij zie je daar vaak een 300mA
Die 4 groepen zitten achter een 30mA en dat is prima
Ik vind dit wel om te janken trouwens
De rest is ook niet bepaald netjes aangesloten.
Uitstekend koper etc.
Maar dat zelfs de isolatie dermate vernaggelt is....
:strip_exif()/f/image/tRFlqI26xDBVcA0Quf7puIYW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Ronald.42 op 20-04-2022 09:53 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Als ik op zonnepaneel aardlekautomaten zoek hebben zelfs de duurdere merken hetzelfde aantal A aan lekstroom.timovd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:28:
@turkeyhakan dat is het hele punt. Natuurlijk werkt het prima, alleen zijn deze automaten voor thuisgebruik veel te traag.
Goed opgemerkt. Ik zou dit direct terugleggen bij de leverancier en nieuwe kabels laten gebruiken.Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:41:
[...]
Die 300mA is toch de zonnepanelen groep?
Volgens mij zie je daar vaak een 300mA
Die 4 groepen zitten achter een 30mA en dat is prima
Ik vind dit wel om te janken trouwens
De rest is ook niet bepaald netjes aangesloten.
Uitstekend koper etc.
Maar dat zelfs de isolatie dermate vernaggelt is....
[Afbeelding]
Dat zegt niets. Veel merken hebben wel een C-kar met 300mA lekstroom. Voor thuisgebruik zou ik het niet gebruiken, omdat het te traag is.turkeyhakan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:26:
[...]
Als ik op zonnepaneel aardlekautomaten zoek hebben zelfs de duurdere merken hetzelfde aantal A aan lekstroom.
Heb je het nu over het 300mA deel dus de aardlek of over het overstroom stukje van die automaat?timovd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:29:
[...]
Dat zegt niets. Veel merken hebben wel een C-kar met 300mA lekstroom. Voor thuisgebruik zou ik het niet gebruiken, omdat het te traag is.
Aardlek is een B of C even snel in afschakelen.
Voor de overstroom geld die B C wel maar dan zie ik nog niet waarom dat te traag zou zijn voor een dedicated solar groep.
Een B is juist geschikt voor normale huisgroepen.
Een C kan juist veel meer hebben aan inschakelpieken...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:44:
[...]
Heb je het nu over het 300mA deel dus de aardlek of over het overstroom stukje van die automaat?
Aardlek is een B of C even snel in afschakelen.
Voor de overstroom geld die B C wel maar dan zie ik nog niet waarom dat te traag zou zijn voor een dedicated solar groep.
Een B is juist geschikt voor normale huisgroepen.
Een C kan juist veel meer hebben aan inschakelpieken...
Waarom heb jij het over mA? Op mijn aardlekautomaat staat A
Normaal staat er 0.03 A op en dat is 30mAturkeyhakan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:05:
[...]
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Waarom heb jij het over mA? Op mijn aardlekautomaat staat A
1000mA is 1A
0.03 is normaal voor groepen in een woning
0.1 zou beter zijn met sommige zonnepanelen omvormers ivm hoge lekstroom.
0.3 weet je zeker dat ie daar niet op uit valt.
En er staat volgens mij ook nog 1 en ander in de voorwaarden van het gebruiken van een aardlek zwaarder als 0.03A
Iets met vast aangesloten apparatuur en bepaalde voorwaarden aan de aarding daarvan.
Een goodwe moet volgens handleiding 300mA hebben. Want intern zit een 6mA DC en een 30mA AC. Deze kunnen hun werk niet doen en ook geen juiste foutmelding genereren als je aardlek 30mA is, want dan klapt de AC er eerder uit dan de foutmelding kan inkomen. Ik weet niet of die omvormer hier van toepassing is.Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:09:
[...]
Normaal staat er 0.03 A op en dat is 30mA
1000mA is 1A
0.03 is normaal voor groepen in een woning
0.1 zou beter zijn met sommige zonnepanelen omvormers ivm hoge lekstroom.
0.3 weet je zeker dat ie daar niet op uit valt.
En er staat volgens mij ook nog 1 en ander in de voorwaarden van het gebruiken van een aardlek zwaarder als 0.03A
Iets met vast aangesloten apparatuur en bepaalde voorwaarden aan de aarding daarvan.
Dikke beunhazen zijn het, Het is een rommeltje met de bedrading en door verbindingen enz, 3 fase aardleks verdeeld over normale huis groepen word ook niet meer gedaan in het algemeen, Gewoon enkelfase aardleks per fase.Exterazzo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:22:
Gisteren zijn bij ons zonnepanelen gelegd (24 stuks van 380 Wp) en daarbij is uiteraard ook de meterkast onder handen genomen.
[Afbeelding]
In de meterkast komt alles binnen via de hoofdschakelaar (Hager SB 440) en van daaruit gaat het aan de rechterzijde naar 2x een aardlekschakelaar (Hager CDS 440G), waarop 8 groepen zijn aangesloten:Aan de linkerzijde gaat alles naar de aardlekautomaat van de zonnepanelen (CHINT NB310L B16) en van daaruit wordt ook 1 fase doorgelust naar de nieuw geplaatste aardlekschakelaar (EMAT EGA19-80), waarop dan de groepen 1 t/m 4 zitten. Ik kan niet precies zien welke fase nu precies op die ALS zit, maar ik vermoed fase 1.
Dat betekent dat nu effectief ik de volgende verdeling heb:Ook hebben ze buiten de DC-bedrading onder het lood (langs elkaar liggen), ik weet niet of dat ivm vlambogen gevaarlijk is:
De verbinding strips hebben ze ook bruin en blauw door elkaar gebruikt, en stukken vanaf geknipt en daarmee niet veilig. Gewoon eruit laten trekken deze zooi en de rekening naar dat bedrijf sturen.
Ze zijn ieder geval niet afgeweken van de al bestaande situatie.popie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:39:
[...]
Dikke beunhazen zijn het, Het is een rommeltje met de bedrading en door verbindingen enz, 3 fase aardleks verdeeld over normale huis groepen word ook niet meer gedaan in het algemeen, Gewoon enkelfase aardleks per fase.
De verbinding strips hebben ze ook bruin en blauw door elkaar gebruikt, en stukken vanaf geknipt en daarmee niet veilig. Gewoon eruit laten trekken deze zooi en de rekening naar dat bedrijf sturen.
Ze hebben een uitbreiding en een aanpassing gedaan op de bestaande kast.
En eigenlijk zou hij dan volgens de huidige norm moeten worden gemaakt.
Overigens meende ik dat het max 4 groepen achter 1 aardlek ook weer was los gelaten in de norm...
Dat is dan de eerste keer dat ik dat hoor.Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:12:
[...]
Overigens meende ik dat het max 4 groepen achter 1 aardlek ook weer was los gelaten in de norm...
Laten we vooral geen warmtepomp herhaling hier doen
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik verzin het zelf ook niet.Ethirty schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:21:
[...]
Dat is dan de eerste keer dat ik dat hoor.
Laten we vooral geen warmtepomp herhaling hier doenHier gaat het primair ook over veiligheid.
Onlangs is de nieuwe uitgave van NEN 1010 gepubliceerd. In deze uitgave zijn een aantal belangrijke bepalingen verwijderd dan wel aangepast die leiden tot een verhoogd risico op onveilige elektrische installaties. Fedet heeft daarom bezwaren ter behandeling ingediend bij de Beleidscommissie.
Het betreft het vervallen van de NL-bepaling 531. Deze bepaling beschrijft dat maximaal 4 eindgroepen achter een 30mA aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. En de bepaling vereist dat een installatie met 2 of meer eindgroepen niet door één 30mA aardlekschakelaar mag worden uitgeschakeld
Het komt er op neer dat er minimaal 2 aardleks aanwezig moeten zijn om te waarborgen dat niet alles zwart gaat...
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 20-04-2022 19:27 ]
Overigens wel knap dat je iets dat in mei vorig jaar aangepast is niet hebt mee gekregen maar mij wel keurig weet wijzen op iets uit een ander topic...Ethirty schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:21:
[...]
Dat is dan de eerste keer dat ik dat hoor.
Laten we vooral geen warmtepomp herhaling hier doenHier gaat het primair ook over veiligheid.
Daarbij adviseer ik helemaal niks...
habbekrats schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:40:
@Exterazzo Hebben ze er nu 2 van die lullige kastjes naast je bestaande groepenkast gezet ?
Gemiste kans, typisch pvboer materiaal.
De bedrading is hier en daar flink aan gefrot.
Over de pv bekabeling, deze moet zodanig gelegd zijn dat mechanische beschadiging (door loodslabben ) niet mogelijk is. De eerste de beste die per ongeluk op de loodslab gaat staan trapt er misschien doorheen.
De meeste pv bekabeling heeft dubbele isolatie, maar dat betekend net dat het overal maar los neergelegd kan worden. Op de hoekovergangen hoort altijd een stukje buis of iets anders ter bescherming.
timovd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:59:
@Exterazzo De adereindhuls van fase 1 op de Chinese alamat is niet goed gekrimpt. Ik zie daar losse aders.
Ik denk dat dat het lastige is aan de situatie inderdaad. De huidige situatie was niet optimaal, maar ze hebben het in ieder geval niet beter gemaakt.Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:12:
[...]
Ze zijn ieder geval niet afgeweken van de al bestaande situatie.
Ik heb de factuur nog niet betaald, dus ik ga even de onderstaande zaken terugkoppelen:
- De isolatie bij de aansluiting van de Alamat is beschadigd
- Adereindhuls is niet goed gekrimpt
- Verbindingsstrips is bruin en blauw door elkaar gebruikt
- De DC-bekabeling is niet netjes weggewerkt
- Ligt onder de loodslabben, dus gevoelig voor mechanische beschadiging
- Geen bochtjes gebruikt, waardoor de kabel schuurt tegen de eindjes van de buis
- Buis met tiewraps aan de regenpijp
- Ik wil gewoon netjes 2 buizen aan onderaan de muur bevestigd (net boven de loodslabben)
Bedankt voor het meedenken!
[ Voor 0% gewijzigd door Exterazzo op 20-04-2022 20:57 . Reden: AC / DC :F ]
Het is aangepast, was nog niet helemaal wakkertimovd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:55:
@Exterazzo het is DC-bekabeling (direct current/gelijkstroom) op het dak.
De NEN is niet openbaar en ik heb er hier nog niet actief over gesproken zien worden en er is al vaak genoeg verwarring over de veel simpelere onderwerpen.Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:53:
[...]
Overigens wel knap dat je iets dat in mei vorig jaar aangepast is niet hebt mee gekregen maar mij wel keurig weet wijzen op iets uit een ander topic...
Daarbij adviseer ik helemaal niks...
Dat andere viel me recent gewoon op, was bedoeld met een knipoog.
#team_UTC+1
Dat andere adviseer ik ook niemand wat, er zijn wel mensen die overigens goed bedoeld mij op een ander idee proberen te brengen.Ethirty schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:54:
[...]
De NEN is niet openbaar en ik heb er hier nog niet actief over gesproken zien worden en er is al vaak genoeg verwarring over de veel simpelere onderwerpen.
Dat andere viel me recent gewoon op, was bedoeld met een knipoog.
Maar om dan te zeggen laten we hier geen wp 2 van maken vind ik niet passend.
Ik wordt al genoeg aangevallen in dat andere topic laten we het dan ook daar houden.
Zodra ik weer wat verder ben met dat verhaal zal ik daar weer wat plaatjes posten mag je me daar weer proberen te corrigeren

helaas helaas, dit topic gaat over bedrading, zekeringen, stopcontacten, meterkasten, etc. CV's horen hier niet thuis.
[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 21-04-2022 10:09 ]
Kun je dit nader toelichten? Betekent dit dat mijn installatie niet conform de nen normen is ingebouwd?Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:26:
[...]
Ik verzin het zelf ook niet.
Onlangs is de nieuwe uitgave van NEN 1010 gepubliceerd. In deze uitgave zijn een aantal belangrijke bepalingen verwijderd dan wel aangepast die leiden tot een verhoogd risico op onveilige elektrische installaties. Fedet heeft daarom bezwaren ter behandeling ingediend bij de Beleidscommissie.
Het betreft het vervallen van de NL-bepaling 531. Deze bepaling beschrijft dat maximaal 4 eindgroepen achter een 30mA aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. En de bepaling vereist dat een installatie met 2 of meer eindgroepen niet door één 30mA aardlekschakelaar mag worden uitgeschakeld
Het komt er op neer dat er minimaal 2 aardleks aanwezig moeten zijn om te waarborgen dat niet alles zwart gaat...
Ik heb even niet paraat hoe jou installatie eruit ziet en van welke tijd hij dateert.turkeyhakan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:40:
[...]
Kun je dit nader toelichten? Betekent dit dat mijn installatie niet conform de nen normen is ingebouwd?
Normen wijzigen door voortschrijdend inzicht.(niet altijd ten goede overigens)
En bij behoorlijke aanpassingen in een bestaande installatie zou deze naar de dan gelden norm moeten worden gebracht.
Sowieso als je een antieke installatie hebt zonder aardlek of randaarde of met nog jute bekleding op de draden en stalen buizen is het wijs om de boel te vervangen.
Correct, norm is aangepast.Ronald.42 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:12:
[...]
Ze zijn ieder geval niet afgeweken van de al bestaande situatie.
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Mijn (3 fasen) meterkast is bijna een jaar oud. 3 fasen slimme meter is 5 maanden oud en de zonnepanelen zijn 3 maanden geleden geïnstalleerd. 16 panelen, 16 micro omvormers, een Envoy en 1 aardlekschakelaar.Ronald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:50:
[...]
Ik heb even niet paraat hoe jou installatie eruit ziet en van welke tijd hij dateert.
Normen wijzigen door voortschrijdend inzicht.(niet altijd ten goede overigens)
En bij behoorlijke aanpassingen in een bestaande installatie zou deze naar de dan gelden norm moeten worden gebracht.
Sowieso als je een antieke installatie hebt zonder aardlek of randaarde of met nog jute bekleding op de draden en stalen buizen is het wijs om de boel te vervangen.
Foto van de kast?turkeyhakan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:59:
[...]
Mijn (3 fasen) meterkast is bijna een jaar oud. 3 fasen slimme meter is 5 maanden oud en de zonnepanelen zijn 3 maanden geleden geïnstalleerd. 16 panelen, 16 micro omvormers, een Envoy en 1 aardlekschakelaar.
Als je daadwerkelijk maar 1 aardlek hebt en de kast is een jaar oud, dan is hij niet juist geplaatst.
Zitten er geen aardlekautomaten in?
Combi van aardlek en automaat in 1.
Of zit er maar 1 3fasen aardlek in waarna ze per fase een aantal groepen hebben geplaatst.
Hoe dan ook er zouden minimaal 2 aardleks aanwezig moeten zijn in een dergelijke jonge kast.
Verdeel de groepen van één verdieping bij voorkeur over beide aardlekschakelaars. Zo voorkomt je dat één verdieping in geval van storing volledig zonder stroom komt te zitten.
Al is dat vaak niet eenvoudig in een bestaande situatie daarom is het ook een voorkeur en geen eis.
Het kan zelfs met IP65, IP5x of IP44 mits je de lasdoos correct monteert met het afwateringspunt omlaag en mis de boel niet 'in' het water ligt. Als het in verband met kabellengtes gemakkelijker is om twee lasdozen te gebruiken dan zou ik dat doen.rockerpoet schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:49:
Ik ga het electra in mijn tuin aansluiten. Er ligt een voedingskabel komende vanuit de meterkast (geschakeld via aparte aardlekautomaat) onder een verhoogd vlonderterras. Vanaf daar moet ik 4 stroompunten in de tuin voeden. Kan ik daarvoor één ip66 lasdoos gebruiken en die gewoon onder het terras leggen? Verdient geen schoonheidsprijs maar ingraven met gietmoffen zie ik niet zo zitten.
Daarnaast heb ik voor mijn overzicht alle elektra en domotica punten genummerd op een plattegrond en die in een tabel beschreven. Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met dergelijke complexiteit en of hier nog verbeterpunten in aan te brengen zijn. Idealiter maak ik het mogelijk met deze plattegrond dat vrienden en familie ook kabels kunnen leggen zodat ik dit niet allemaal alleen hoef te doen. https://docs.google.com/s...H5-rug0I/edit?usp=sharing
Plan elektra en domotica | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik had het over mijn zonnepaneelinstallatie, die heeft maar 1 aardlek.Ronald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:18:
[...]
Foto van de kast?
Als je daadwerkelijk maar 1 aardlek hebt en de kast is een jaar oud, dan is hij niet juist geplaatst.
Zitten er geen aardlekautomaten in?
Combi van aardlek en automaat in 1.
Of zit er maar 1 3fasen aardlek in waarna ze per fase een aantal groepen hebben geplaatst.
Hoe dan ook er zouden minimaal 2 aardleks aanwezig moeten zijn in een dergelijke jonge kast.
Verdeel de groepen van één verdieping bij voorkeur over beide aardlekschakelaars. Zo voorkomt je dat één verdieping in geval van storing volledig zonder stroom komt te zitten.
Al is dat vaak niet eenvoudig in een bestaande situatie daarom is het ook een voorkeur en geen eis.
Mijn meterkast zelf heeft er 3.
Jij had een c16 300mA aardlek automaat voor de zonnepanelen groep als ik het goed begrijp.turkeyhakan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:11:
[...]
Ik had het over mijn zonnepaneelinstallatie, die heeft maar 1 aardlek.
Mijn meterkast zelf heeft er 3.
Als er verder niks op die groep zit aangesloten dus echt dedicated voor de solar dan is dat prima.
Ik heb een C16 0,3A aardlek en die is dus dedicated voor solar en de Envoy. 0,3A = 300mA ?Ronald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:30:
[...]
Jij had een c16 300mA aardlek automaat voor de zonnepanelen groep als ik het goed begrijp.
Als er verder niks op die groep zit aangesloten dus echt dedicated voor de solar dan is dat prima.
Correct 0.3A is 300mAturkeyhakan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:34:
[...]
Ik heb een C16 0,3A aardlek en die is dus dedicated voor solar en de Envoy. 0,3A = 300mA ?
Volgens mij adviseerd Envoy zelf een aparte groep voor de Envoy.
En dan zou ik daar een 0.03 dus 30mA voor gebruiken.
De NEN1010 en de NEN60204-1 geven aan dat het verplicht is een aardlekbeveiliging van 30mA te hebben bij iedere contactdoos voor algemeen gebruik...
Maar er staan ook weer uitzonderingen op die regel in...
Als je de envoy vast aansluit ( dus niet met een stekker en stopcontact maar met wago klemmen in een lasdoos) mag hij wel achter een 0.3A aardlek.
Dat algemeen gebruik.is natuurlijk ook een rekbaar begrip....
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 21-04-2022 11:34 ]
0.3mA?? 0.3A denk ikRonald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:59:
[...]
Correct 0.3A is 300mA
De NEN1010 en de NEN60204-1 geven aan dat het verplicht is een aardlekbeveiliging van 30mA te hebben bij iedere contactdoos voor algemeen gebruik...
Als je de envoy vast aansluit ( dus niet met een stekker en stopcontact maar met wago klemmen in een lasdoos) mag hij wel achter een 0.3mA aardlek.
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
Ja dat staat er toch 0.03 dus 30mA
Ik heb het meestal over mA maar op de schakelaars staat vaak A
Het gaat dan over de stekker van de envoy en niet over de omvormers...
Edit ook vorige bericht zag de typo onderaan niet
[ Voor 36% gewijzigd door Ronald.42 op 21-04-2022 11:35 ]
Heb sowieso 2x driefase extra nodig. En daarmee zijn de beide kasten volledig bezet.
Tenminste, als ik de huidige laadpaal-aansluiting ook aanpas.
Er zit nu een wat rare setup voor. Ook voor mijn zonnepanelen. Sowieso drie merken door elkaar is niet echt goed voor m'n OCD.
/f/image/2vLp5M94rwHyuw5c10PSK69x.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed zie, is er een 63A aardlekschakelaar gebruikt voor een 3x32A Alamat. Snap alleen niet hoe dit zich tot elkaar verhoudt. Is dit een extra veiligheid? Lijkt dubbelop. Moet sowieso aangepast, aangezien ik inmiddels op 3x25A Zit ipv 3x35A.
Plan is om dit te vervangen door een 3x20A ABB Alamat. Heb nu geen elektrische auto, maar zit er wel een keer aan te komen. Deze wordt dan een B karakteristiek?
Linker Alamat is voor de zonnepanelen boven. Deze kan vervangen door een 3x16A ABB Alamat. Zo te zien B-Karakteristiek?
Laatste wordt dan toevoegen van twee driefase alamats voor de warmtepomp/verwarmingselement.
Is een B-Karakteristiek hiervoor ook OK?
Wordt wel een godsvermogen aan Alamats.
Mijn Envoy is inderdaad vast aangesloten op de aardlek. Dus no worries hier!Ronald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:59:
[...]
Correct 0.3A is 300mA
Als je de envoy vast aansluit ( dus niet met een stekker en stopcontact maar met wago klemmen in een lasdoos) mag hij wel achter een 0.3A aardlek.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wqFCJWElBc9SfE1aCmsym9J5.jpg?f=user_large)
Volgens mij is het schroefdraad van wartels redelijk universeelrockerpoet schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:08:
Kwam dit plaatje tegen van (zo te zien) een Niko schakelaar. De wartel van de doos lijkt te zijn vervangen door een soort buisinvoer in de matchende kleur. Weet iemand waar dit te koop is? Kan het van Niko zelf niet vinden.
[Afbeelding]
https://www.elektramat.nl...3I_Q6jEAQYASABEgK-G_D_BwE
Wanneer je op de WCD de tekst PV-inverter schrijft met een stift of plakt met een sticker dan is die wandcontactdoos niet meer bedoeld voor algemeen gebruik.Ronald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:59:
[...]
Correct 0.3A is 300mA
Ik zou eerst eens uitzoeken of je warmtepomp wel op 3 fasen werkt, de meeste werken namelijk maar op 1 fase. Een warmtepomp is een behoorlijk zuinig apparaat.MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:40:
Laatste wordt dan toevoegen van twee driefase alamats voor de warmtepomp/verwarmingselement.
Is een B-Karakteristiek hiervoor ook OK?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat hangt helemaal af van de warmtepomp. De compressor is inderdaad doorgaans enkelfase en voor bijverwarming middels een ouderwets resistief warmteelement wordt nog wel eens een tweede fase aangewend.DutchKel schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
[...]
Ik zou eerst eens uitzoeken of je warmtepomp wel op 3 fasen werkt, de meeste werken namelijk maar op 1 fase. Een warmtepomp is een behoorlijk zuinig apparaat.
Ik heb bewust gekozen voor een driefase apparaat. Gaat om een Panasonic WH-MXC09JE8.DutchKel schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
[...]
Ik zou eerst eens uitzoeken of je warmtepomp wel op 3 fasen werkt, de meeste werken namelijk maar op 1 fase. Een warmtepomp is een behoorlijk zuinig apparaat.
Zowel pomp als verwarmingselement kunnen op 3 fasen worden aangesloten.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2022 13:40 ]
Goed gedaan.MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:32:
[...]
Ik heb bewust gekozen voor een driefase apparaat. Gaat om een Panasonic WH-MXC09JE8.
Zowel pomp als verwarmingselement kunnen op 3 fasen worden aangesloten.
De meeste mensen krijgen door een installateur een enkelfase apparaat in de maag gesplitst. Tot een elektrisch vermogen van pakweg 1,5 kVA is dat helemaal prima maar vanaf 2,2 kVA kan het geen kwaad om na te denken over driefase zeker met de 3x25 A aansluitingen van tegenwoordig wil je de fases zoveel mogelijk evenredig belasten.
Precies dat.FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:39:
[...]
Goed gedaan.
De meeste mensen krijgen door een installateur een enkelfase apparaat in de maag gesplitst. Tot een elektrisch vermogen van pakweg 1,5 kVA is dat helemaal prima maar vanaf 2,2 kVA kan het geen kwaad om na te denken over driefase zeker met de 3x25 A aansluitingen van tegenwoordig wil je de fases zoveel mogelijk evenredig belasten.
Zeker als er steeds meer grote verbruikers zijn, zou ik zeggen; lekker verdelen.
Nu nog wat richting voor de inrichting van de meterkast
De dood aan de kookgroep!MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:47:
[...]
Precies dat.
Zeker als er steeds meer grote verbruikers zijn, zou ik zeggen; lekker verdelen.
Nu nog wat richting voor de inrichting van de meterkast
Zijn er al veel inductieplaten die de last netjes verdelen dan? Vooralsnog is het volgens mij vooral koken op fase 1 & 2 en dan de afzuiging op 3 oid.
Ik installeer ze echter bepaald niet dagelijks dus misschien zit ik er helemaal naast.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Welke kookgroep? Mijn Bora heeft gewoon twee losse fases
Maar het ging specifieker om de setup uit mijn eerdere vraag natuurlijk
zie: MikeyMan in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2022 15:17 ]
Binnenkort(±2 mnd) wordt mijn nieuwbouwhuis opgelevert en nu ik wil het plafond verlagen en vervolgens inbouwspots plaatsen. Als het goed is zou er een bruine fase van de centraaldoos naar de lichtschakelaar/dimmer moeten lopen en vervolgens een zwarte schakeldraad terug naar de centraaldoos.
Vervolgens verbindt je vanaf de centraaldoos de spots aan elkaar. Dit zou je dan toch eigenlijk met zwart en blauw moeten doen? Op veel plekken wordt gezegt om siliconenkabel (2x1,0mm²) te gebruiken, maar dit is toch alleen te verkrijgen met blauw/bruine aders.
Sluit je in de centraaldoos dan de bruine draad van de siliconen kabel aan op de zwarte schakeldraad? Draden verwisselen is toch ook niet de bedoeling/toegestaan?
En waarom moet dat?ds23man schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:00:
Grappig, deze vraag kwam ik vandaag in een NEN 4010 training. Antwoord: mag niet omdat de centraaldoos ten alle tijde bereikbaar moet blijven.
En wat is de definitie van bereikbaar?
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 21-04-2022 16:11 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.