Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 232 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.354.373 views

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ds23man schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:18:
Ik bedenk dat ook niet, maar ik denk dat een luikje de oplossing is.
Vraag is; moet het bereikbaar zijn met de blote hand of is een schroevendraaier of koevoet ook voldoende?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:18:
Ik bedenk dat ook niet, maar ik denk dat een luikje de oplossing is.
Ik weet dat jij dat niet bedenkt maar was wel benieuwd of je het ook kon onderbouwen aan de hand van die cursus.

Je zou kunnen overwegen om precies onder de centraaldoos een inbouw spot te plaatsen.
Als je de spot verwijderd is de doos "bereikbaar" afhankelijk van hoeveel lager dat plafond komt.

Je kunt ook vanuit de wanden opmeten waar de dozen zitten en mochten er zich ooit problemen voordoen dan kun je dan een luikje maken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-12 22:40
Hallo,

Zojuist een inmeetmoment gehad en de mogelijkheid aangegrepen om een foto te maken van de meterkast.

Zou iemand kunnen aangeven of deze aan de nen1010 voldoet? Ik heb de start post gelezen maar ben er niet wijzer door geworden.. wil een bora aansluiten en weet niet of hetgeen de projectontwikkelaar heeft geplaatst voldoet vanwege mijn beperkte kennis. Iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fxAecfdNBJncylxWaex5g4qHoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wxa542Hs5h7k0xAqjsvicqmK.jpg?f=fotoalbum_large

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:10:
[...]
En waarom moet dat?
En wat is de definitie van bereikbaar?
N.a.v. het altijd bereikbaar moeten zijn van centraaldozen,
Heel eenvoudig en ook nogal logisch, omdat alle lassen, in gewone huis-tuin-en-keukentaal verbindingen, altijd bereikbaar moeten zijn. D.w.z. zonder hak- of breekwerk. En centraaldozen zijn juist de plaatsen waarin zich die verbindingen bevinden. Een van de voorschriften die bij verlaging van een plafond vrij vaak niet aan wordt gedacht of wel terdege bekend, maar gewoon aan de laars wordt gelapt.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 21-04-2022 16:50 ]

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-12 18:03
ds23man schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:00:
Grappig, deze vraag kwam ik vandaag in een NEN 4010 training. Antwoord: mag niet omdat de centraaldoos ten alle tijde bereikbaar moet blijven.
Ik ga ervan uit dat dit reactie op mijn vraag was?
Maar dan heb ik nog geen antwoord hoe je van een zwarte schakeldraad over gaat naar een bruine fasedraad als wordt gezegd om een siliconen kabel bruin/blauw te gebruiken. Als ik een luik plaats bij de centraaldoos blijft het dezelfde situatie.
En ik weet dat een centraaldoos altijd bereikbaar moet blijven, maar een luik in het plafond is zo lelijk als alles gestuced is. Ik weet waar het punt zit dus later een luik maken kan altijd.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:10
big bang schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:04:
[...]

Zijn er al veel inductieplaten die de last netjes verdelen dan? Vooralsnog is het volgens mij vooral koken op fase 1 & 2 en dan de afzuiging op 3 oid.

Ik installeer ze echter bepaald niet dagelijks dus misschien zit ik er helemaal naast.
Zoals in dit topic al heel veel is aangehaald zetten vrijwel alle elektriciens een 7,2 kW kookplaat achter een kookgroep op een eenfase aardlekschakelaar die vervolgens wordt gevoed door een 25 A driefase aansluiting. Met als resultaat dat je maximaal 5,75 kW "continu vermogen" tot je beschikking hebt daar waar de kookplaat eigenlijk 7,2 kW nodig heeft. Vandaar de zin: "De dood aan de kookgroep!", op de manier zoals deze doorgaans wordt geplaatst.

• FrankHe
ds23man schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:08:
Nadeel van een 3 fase WP is dat ze vaak duurder zijn dan de 1 fase variant met hetzelfde vermogen.
Dat klopt, de eenfase warmtepompen zijn duidelijk couranter dan de driefase systemen. Maar als je bijvoorbeeld een het driefase laden van een EV wilt combineren met een warmtepomp dan is het verstandig om geen eenfase warmtepomp te nemen maar in plaats daarvan driefase.

• FrankHe
sawtomyer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:42:
Hallo,

Zojuist een inmeetmoment gehad en de mogelijkheid aangegrepen om een foto te maken van de meterkast.

Zou iemand kunnen aangeven of deze aan de nen1010 voldoet? Ik heb de start post gelezen maar ben er niet wijzer door geworden.. wil een bora aansluiten en weet niet of hetgeen de projectontwikkelaar heeft geplaatst voldoet vanwege mijn beperkte kennis. Iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen?[Afbeelding]
Heb je ook een foto gemaakt van de groepenverklaring waarop te zien is waarmee de nummers van de eindgroepen corresponderen? Wat is het bouwjaar van de woning?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:41
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:46:
[...]

Zoals in dit topic al heel veel is aangehaald zetten vrijwel alle elektriciens een 7,2 kW kookplaat achter een kookgroep op een eenfase aardlekschakelaar die vervolgens wordt gevoed door een 25 A driefase aansluiting. Met als resultaat dat je maximaal 5,75 kW "continu vermogen" tot je beschikking hebt daar waar de kookplaat eigenlijk 7,2 kW nodig heeft. Vandaar de zin: "De dood aan de kookgroep!", op de manier zoals deze doorgaans wordt geplaatst.
Ja dat snap ik, maar je reageerde met "dood aan de kookgroep" op deze post:
MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:47:
[...]

Precies dat.

Zeker als er steeds meer grote verbruikers zijn, zou ik zeggen; lekker verdelen.

Nu nog wat richting voor de inrichting van de meterkast ;)
En inderdaad, verdeeld over twee fases is beter dan over één fase, maar ik vroeg me af of er ook kookplaten waren die netjes verdeeld 3 fasen gebruiken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• FrankHe
big bang schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:56:
[...]

[...]

En inderdaad, verdeeld over twee fases is beter dan over één fase, maar ik vroeg me af of er ook kookplaten waren die netjes verdeeld 3 fasen gebruiken.
Een kookgroep bestaat uit twee fasen en twee nullen. Een 7,2 kW kookplaat verdeelt het vermogen netjes over die twee fases.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maar dan moet je installateur die twee automaten niet op 1 binnenkomende fase prakken bij een 3 fasen installatie.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• FrankHe
ds23man schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:12:
Maar dan moet je installateur die twee automaten niet op 1 binnenkomende fase prakken bij een 3 fasen installatie.
En dat is dus schering en inslag.

• sawtomyer
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:52:
[...]

Heb je ook een foto gemaakt van de groepenverklaring waarop te zien is waarmee de nummers van de eindgroepen corresponderen? Wat is het bouwjaar van de woning?
Groepenverklaring ben ik helaas vergeten een foto van te maken. Boven groep 6 op de foto staat "fornuisgroep" vermeld: 2x 16A.

Het betreft nieuwbouw, wordt dit jaar opgeleverd.

Bvd.

• FrankHe
big bang schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:56:
[...]

[...]

Zodra een kookplaat een aansluitwaarde heeft van 11 kW dan zal deze de last over drie fasen verdelen. Een aansluitwaarde van 7,2 kW gaat doorgaans over twee fasen.

• FrankHe
sawtomyer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:39:
[...]

Groepenverklaring ben ik helaas vergeten een foto van te maken. Boven groep 6 op de foto staat "fornuisgroep" vermeld: 2x 16A.

Het betreft nieuwbouw, wordt dit jaar opgeleverd.

Bvd.
Nieuwbouw, werkelijk?

Ok mensen, wat vinden we van eenfase eindgroepen op een vierpolige aardlekschakelaar? Dat vinden we niet helemaal ok!

Groep 8 is duidelijk een PV-inverter en groep 7 is waarschijnlijk een warmtepomp?

[ Voor 8% gewijzigd door FrankHe op 21-04-2022 17:43 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-12 22:21
Mikeol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:46:
[...]
Ik ga ervan uit dat dit reactie op mijn vraag was?
Maar dan heb ik nog geen antwoord hoe je van een zwarte schakeldraad over gaat naar een bruine fasedraad als wordt gezegd om een siliconen kabel bruin/blauw te gebruiken. ...................
Je gebruikt inderdaad de zwarte schakeldraad en de blauwe nul.
Die zwarte draad is een geschakelde fase, en als je op een centraaldoos een snoer aansluit, dan heb je inderdaad meestal te maken met een bruine en een blauwe ader. Dus dan is het niet meer dan logisch dat de blauwe gewoon de blauwe nul blijft, en de zwarte fase draad aan de bruine fase draad komt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Mikeol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:56:
Vervolgens verbindt je vanaf de centraaldoos de spots aan elkaar. Dit zou je dan toch eigenlijk met zwart en blauw moeten doen? Op veel plekken wordt gezegt om siliconenkabel (2x1,0mm²) te gebruiken, maar dit is toch alleen te verkrijgen met blauw/bruine aders.
Sluit je in de centraaldoos dan de bruine draad van de siliconen kabel aan op de zwarte schakeldraad?
Ja.

In snoer of kabel mag de schakelader gewoon bruin zijn, dat is geen probleem.

Hou je er verder wel rekening mee dat alle verbindingen in een geschikte behuizing moeten worden gemaakt en dat verbindingen op trek ontlast moeten zijn? Als jouw spots komen met een aansluitdoosje kun je dat gebruiken, mogelijk zelfs om door te lussen als je er 2 snoeren in aan kunt sluiten. Anders zul je zelf nog iets van (las)doosjes moeten voorzien.

Persoonlijk zou ik er zelfs voor kiezen om dit soort spul allemaal stekerbaar te maken, bijvoorbeeld met GST18 stekkers. Je hoeft dan helemaal geen verbindingen meer te maken boven het plafond maar kunt alles met kant en klare koppelsnoeren en splitters in elkaar steken. Maarja, het kost wat. Mocht je het uitbesteden dan verdien je de materiaalkosten waarschijnlijk weer terug aan bespaarde arbeid.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

sawtomyer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:42:
Hallo,

Zou iemand kunnen aangeven of deze aan de nen1010 voldoet?
Op de foto lijkt dit niet aan NEN1010 te voldoen. De aarde lijkt namelijk niet aangesloten.
Ik heb de start post gelezen maar ben er niet wijzer door geworden.. wil een bora aansluiten en weet niet of hetgeen de projectontwikkelaar heeft geplaatst voldoet vanwege mijn beperkte kennis. Iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen?[Afbeelding]
Dat is een 2x16A kookgroep, daadwerkelijk verdeeld over 2 fasen. Dat is prima voor de Bora kookplaten die mij bekend zijn.
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:41:
[...]

Nieuwbouw, werkelijk?

Ok mensen, wat vinden we van eenfase eindgroepen op een vierpolige aardlekschakelaar? Dat vinden we niet helemaal ok!
Ik vind dat het conform NEN1010 is. ;)

• sawtomyer
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:41:
[...]

Nieuwbouw, werkelijk?

Groep 8 is duidelijk een PV-inverter en groep 7 is waarschijnlijk een warmtepomp?
Groep 8 is voor de PV inverter indd en 7 warmtepomp.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
big bang schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:04:
Zijn er al veel inductieplaten die de last netjes verdelen dan? Vooralsnog is het volgens mij vooral koken op fase 1 & 2 en dan de afzuiging op 3 oid.
Dat is juist mooi, want dan kan je oven mooi op fase 3, en is de verdeling helemaal prima!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Techneut
  • Niet online
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:46:
[...]

Vrijwel alle elektriciens? Is dat echt zo? ? ? Notabene zelfs als wel alle drie fasen beschikbaar zijn? Ik zit zelf helemaal niet in het installatiewerk, dus ben ik hoegenaamd niet bekend met de gewoonten daar. Maar ik ben als technicus wel zo vrij om dit bijzonder vreemd te vinden. Want zo veel meerwerk lijkt me simpel gebruikmaking van drie fasen niet te zijn waar een fornuis daar gewoon geschikt voor is. Ik vraag me af of dit wel echt elektriciens zijn. Of associëren ze een krachtgroep alleen maar met zware machines of zo? Inderdaad is eigenlijk een kookgroep bestaande uit twee gekoppelde groepen op één fase al heel lang niet meer van deze tijd.
Maar in wat Erwin_83 hierna zegt vind je misschien wel het antwoord hierop.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 21-04-2022 18:43 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:30
Elke euro die je niet uitgeeft in de bouw is winst voor de aannemer...........

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-12 18:03
Xander schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:57:
[...]

Ja.

In snoer of kabel mag de schakelader gewoon bruin zijn, dat is geen probleem.

Hou je er verder wel rekening mee dat alle verbindingen in een geschikte behuizing moeten worden gemaakt en dat verbindingen op trek ontlast moeten zijn? Als jouw spots komen met een aansluitdoosje kun je dat gebruiken, mogelijk zelfs om door te lussen als je er 2 snoeren in aan kunt sluiten. Anders zul je zelf nog iets van (las)doosjes moeten voorzien.

Persoonlijk zou ik er zelfs voor kiezen om dit soort spul allemaal stekerbaar te maken, bijvoorbeeld met GST18 stekkers. Je hoeft dan helemaal geen verbindingen meer te maken boven het plafond maar kunt alles met kant en klare koppelsnoeren en splitters in elkaar steken. Maarja, het kost wat. Mocht je het uitbesteden dan verdien je de materiaalkosten waarschijnlijk weer terug aan bespaarde arbeid.
Ja, duidelijk.
Andere optie zou zijn losse blauw en zwarte draden door pvc buizen te trekken, maar dan is een siliconenkabel die los op het plafond mag een stuk makkelijker. Werkend krijgen gaat sws wel lukken, alleen wil je het natuurlijk wel zoveel mogelijk volgens de regels doen.

Hoe dan ook, zul je het laatste eind van de kabel iets moeten strippen. Dus ontkom je er niet aan om bruin op zwart aan te sluiten, omdat ik geen kabel met blauw bruin heb kunnen vinden. Ik dacht stel gewoon hier de vraag en misschien dat iemand het antwoord weet.
Mikeol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:43:
[...]

Ja, duidelijk.
Andere optie zou zijn losse blauw en zwarte draden door pvc buizen te trekken, maar dan is een siliconenkabel die los op het plafond mag een stuk makkelijker.
Inderdaad. Ik ken geen enkele inbouwspot waar je een buis ingevoerd krijgt.
Dus ontkom je er niet aan om bruin op zwart aan te sluiten, omdat ik geen kabel met blauw bruin heb kunnen vinden. Ik dacht stel gewoon hier de vraag en misschien dat iemand het antwoord weet.
Het antwoord is dat je prima bruin op zwart aan mag sluiten.

Mocht je trouwens metalen klasse I spots installeren (de meeste zijn dat niet), moet je natuurlijk wel 3-aderig snoer gebruiken en ook groen/geel op de spot aansluiten.

• FrankHe
Xander schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:06:
[...]

Ik vind dat het conform NEN1010 is. ;)
Het is conform de normbladen maar gaat wel in tegen het 'advies' om enkelfasige eindgroepen op een tweepolige aardlekschakelaar aan te sluiten. Of is dit 'advies' ondertussen alweer komen te vervallen?

• FrankHe
Techneut schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:19:
[...]
Vrijwel alle elektriciens? Is dat echt zo? ? ? Notabene zelfs als wel alle drie fasen beschikbaar zijn? Ik zit zelf helemaal niet in het installatiewerk, dus ben ik hoegenaamd niet bekend met de gewoonten daar. Maar ik ben als technicus wel zo vrij om dit bijzonder vreemd te vinden. Want zo veel meerwerk lijkt me simpel gebruikmaking van drie fasen niet te zijn waar een fornuis daar gewoon geschikt voor is. Ik vraag me af of dit wel echt elektriciens zijn. Of associëren ze een krachtgroep alleen maar met zware machines of zo? Inderdaad is eigenlijk een kookgroep bestaande uit twee gekoppelde groepen op één fase al heel lang niet meer van deze tijd.
Het is van de zotte. We zien het in dit topic allemaal veel te vaak gebeuren dat een 7,2 kW kookplaat via een kookgroep op een tweepolige aardlekschakelaar op eenfase wordt aangesloten op een 25 A driefase aansluiting.
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:05:
[...]

Het is conform de normbladen maar gaat wel in tegen het 'advies' om enkelfasige eindgroepen op een tweepolige aardlekschakelaar aan te sluiten. Of is dit 'advies' ondertussen alweer komen te vervallen?
Het advies staat nog steeds in de momenteel geldige NEN1010:2015+C2:2016. In NEN1010:2020 is het er uit, maar die norm is (nog) niet aangewezen in het bouwbesluit.

Maar ja, het is (of was) dus een advies, geen eis.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:19:
[...]
Mijn score is: een installateur, een webshop die groepenkasten verkoopt en een elektricien. Ze rekenen die kookgroep als één groep, maken er in de berekening zelfs nog 16A van en voila, een apparaat van 7,4kW helemaal aangesloten op één 25A fase die max 5750W kan leveren. 8)7 Die elektricien begon met deze redenatie nog een heel verhaal over selectiviteit.
Het is wat ze gewend zijn en het "gaat meestal goed". Een krachtgroep is "iets gevaarlijks voor zware machines", dus als je dat wil, moet je een hele discussie aangaan.

Maar er is hoop, gisteren werd ik teruggebeld door een elektricien die voor de kookplaat zowaar een krachtgroep adviseerde, zoals het hoort op een 3-fase aansluiting.

• FrankHe
Xander schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:12:
[...]

Het advies staat nog steeds in de momenteel geldige NEN1010:2015+C2:2016. In NEN1010:2020 is het er uit, maar die norm is (nog) niet aangewezen in het bouwbesluit.

Maar ja, het is (of was) dus een advies, geen eis.
Er zat voor mijn gevoel wel een gezonde redenatie ten grondslag aan het 'advies', namelijk het risico verkleinen op het eventueel niet aanspreken van de aardlekschakelaar wanneer er een lekstroom loopt tussen de fase van twee tweepolige eindgroepen. Nu zou je opzich kunnen stellen dat dit wellicht een wat academische discussie betreft maar persoonlijk vind ik het wel een goed advies.

• FrankHe
BounceMeister schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:20:
[...]

Maar er is hoop, gisteren werd ik teruggebeld door een elektricien die voor de kookplaat zowaar een krachtgroep adviseerde, zoals het hoort op een 3-fase aansluiting.
Wow, zo zien we ze zelden.
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:25:
[...]

Er zat voor mijn gevoel wel een gezonde redenatie ten grondslag aan het 'advies', namelijk het risico verkleinen op het eventueel niet aanspreken van de aardlekschakelaar wanneer er een lekstroom loopt tussen de fase van twee tweepolige eindgroepen. Nu zou je opzich kunnen stellen dat dit wellicht een wat academische discussie betreft maar persoonlijk vind ik het wel een goed advies.
Er zit zeker een logische reden achter. Maar voor 2015 werd het ook aan de lopende band zo geïnstalleerd. Als de normcommissie zo'n verbod afzwakt naar een advies en later zelfs het advies uit de normen verwijdert, dan kan het geen verrassing zijn dat installateurs het op deze manier blijven installeren...

Het voldoet zo. Als je graag iets hebt wat nog veiliger is dan de norm voorschrijft dan kan dat ook, maar dan doe je er wijs aan om het van te voren overeen te komen. ;)

Hier een opleverpunt van maken omdat het niet zou voldoen lijkt me in ieder geval kansloos.

BounceMeister schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:20:
Mijn ouders hebben recent een nieuwe keuken laten plaatsen. De keukeninstallateur vroeg zowaar om een 3-fasen groep voor de 7,4kW kookplaat. :Y

• Ronald.42
  • Niet online
Laat ik dan voor de aardigheid een plaatje posten van mijn meterkast kijken wat jullie vinden of opvalt. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8lMOvz8IGe-fHdQ1VZxIhkU7HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DJcegvQ44OHuIgs5kpuw2xs.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Andrehj
Ronald.42 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:15:
Laat ik dan voor de aardigheid een plaatje posten van mijn meterkast kijken wat jullie vinden of opvalt. :9

[Afbeelding]
Groepen niet gelabeld en een kookgroep in een 3-faseinstallatie. :/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Ethirty
  • Laatst online: 23:01

Ethirty

Who...me?

Ik zie 1 en 3 fase aardleks, een kookgroep en verschillende merken waar ik niet alles 1-2-3 herken wat het is.
Maar de kookgroep ga je een hoop commentaar op krijgen :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:18:
[...]

Groepen niet gelabeld en een kookgroep in een 3-faseinstallatie. :/
Nee dat labelen moet nog eens... al een jaar of 19 ofzo :X
En die kookgroep is geen kookgroep daar hangen de pompen van de vloerverwarming en houtkachel aan ik had even niks anders liggen :P

[Afbeelding]
Wat opvalt?

Een 500mA type AC aardlekschakelaar in een verder relatief modernere kast.

Twee B25 krachtgroepen waarvan één maar 3-polig geschakeld?

• Ronald.42
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:26:
[...]

Wat opvalt?

Een 500mA type AC aardlekschakelaar in een verder relatief modernere kast.

Twee B25 krachtgroepen waarvan één maar 3-polig geschakeld?
Kijk jij bent scherp.
De 500mA zit voor een 5x6 kabel naar de schuur en dient eigelijk alleen ter beveiliging van die kabel.
In de schuur hangt een onderverdeler met een eigen aardlek scheeld me nog wel eens lopen als ik met een frequentie regelaar aan het klooien ben.
Die 3-polig geschakelde B25 ligt al een poosje een nieuwe voor te wachten maarja moet ook nog eens.. :X

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:38:
[...]

Er zit zeker een logische reden achter. Maar voor 2015 werd het ook aan de lopende band zo geïnstalleerd. Als de normcommissie zo'n verbod afzwakt naar een advies en later zelfs het advies uit de normen verwijdert, dan kan het geen verrassing zijn dat installateurs het op deze manier blijven installeren...

Het voldoet zo. Als je graag iets hebt wat nog veiliger is dan de norm voorschrijft dan kan dat ook, maar dan doe je er wijs aan om het van te voren overeen te komen. ;)

Hier een opleverpunt van maken omdat het niet zou voldoen lijkt me in ieder geval kansloos.
Ik meen hier uit te begrijpen dat die adviezen destijds gebaseerd waren op de aanwezigheid van slechts één fase. En dan begrijp ik die adviezen ook helemaal. Alleen zou ik dan wel adviseren om de hoofdzekering te laten verzwaren naar 35A, want dan los je die vermogensbeperking helemaal op. Dat kan voor zover ik het weet gewoon zonder verhoging van het tarief. Helemaal duidelijk als om welke reden dan ook drie fasen niet mogelijk is.
Maar wat ik absoluut niet begrijp is dat bij reeds aanwezigheid van drie fasen toch gekozen wordt voor dat gedrocht van een kookgroep op maar één fase. Is daar ook een reden voor?

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:27:
[...]
Ik meen hier uit te begrijpen dat die adviezen destijds gebaseerd waren op de aanwezigheid van slechts één fase. En dan begrijp ik die adviezen ook helemaal. Alleen zou ik dan wel adviseren om de hoofdzekering te laten verzwaren naar 35A, want dan los je die vermogensbeperking helemaal op. Dat kan voor zover ik het weet gewoon zonder verhoging van het tarief. Helemaal duidelijk als om welke reden dan ook drie fasen niet mogelijk is.
Maar wat ik absoluut niet begrijp is dat bij reeds aanwezigheid van drie fasen toch gekozen wordt voor dat gedrocht van een kookgroep op maar één fase. Is daar ook een reden voor?
Ruimte in de kast, gemak en geld.
Techneut schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:27:
[...]
Ik meen hier uit te begrijpen dat die adviezen destijds gebaseerd waren op de aanwezigheid van slechts één fase. En dan begrijp ik die adviezen ook helemaal. Alleen zou ik dan wel adviseren om de hoofdzekering te laten verzwaren naar 35A, want dan los je die vermogensbeperking helemaal op.
?! Ik weet niet waar jij het over hebt, maar wij hadden het over het advies om geen 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar aan te sluiten. :>

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12 16:01
Noodels schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:30:
[...]

Ruimte in de kast, gemak en geld.
Het argument van ruimte en geld vervalt onmiddellijk wanneer er tegelijkertijd ook driefasen ALS's worden gebruikt. Voorheen dacht ik nog 'ach, die hadden ze nog liggen in de bus, da's lekker makkelijk', maar die voorraad zou inmiddels toch wel uitgeput moeten zijn.

Punctuality is the politeness of kings

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:45:
[...]

Het argument van ruimte en geld vervalt onmiddellijk wanneer er tegelijkertijd ook driefasen ALS's worden gebruikt. Voorheen dacht ik nog 'ach, die hadden ze nog liggen in de bus, da's lekker makkelijk', maar die voorraad zou inmiddels toch wel uitgeput moeten zijn.
Bij 3-fasen aardlekautomaten heb je inderdaad een ruimte voordeel t.o.v losse krachtgroepen en 4p aardlek.

Bij 1-fase kun je een klein beetje ruimte besparen door 1 aardlek + 4 groepen = 6 units.
T.o.v 4 aardlekautomaten, das 8 units.
(De 1 unit spanningsafhankelijke aardlekautomaten reken ik niet mee want die mag je niet gebruiken)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:38:
[...]

?! Ik weet niet waar jij het over hebt, maar wij hadden het over het advies om geen 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar aan te sluiten. :>
Heeft iemand eigenlijk een schematje oid van zoiets?

Ik vraag me al een tijdje af hoe je 4x 1P+N groepen aansluit op een 4P ALS. Dan maak je de fase verdeling toch alleen maar lastiger :?

Gewoon nieuwsgierig hoe het juist niet moet.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11 08:08

[Afbeelding]
Mij valt ook linksonder die (1 fase?) hoofdschakelaar / lastscheider op.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11 08:08
Ethirty schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:41:
[...]

Ik vraag me al een tijdje af hoe je 4x 1P+N groepen aansluit op een 4P ALS. Dan maak je de fase verdeling toch alleen maar lastiger :?

Gewoon nieuwsgierig hoe het juist niet moet.
Je kan er ook 3, 6 of 9 op aansluiten (is losgelaten in de nieuwe NEN-norm), echter wordt het niet geadviseerd om losse eindgroepen achter een 4P ALS te plaatsen, volgens mij was dat omdat de ALS niet altijd aanspreekt bij 30mA lekstroom op 1 fase.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:38:
[...]

Wat ik aanroerde ging over een ander aspect van de discussie, namelijk alles van een fornuis op één fase aansluiten, met alle beperkingen van dien, terwijl gewoon alle drie fasen wel beschikbaar zijn. Dat dus een echte krachtgroep, ook al gebruik je maar twee van de drie fasen, volgens mij heel eenvoudig met maar een heel klein beetje meerwerk verreweg de eerste keus zou zijn. Dat ik me dan ook als in dat werk buitenstaande techneut afvroeg waarom daarvoor door veel (de meesten?) elektriciens toch niet voor gekozen wordt. Begrijp me goed, hoe te handelen met aardlekschakelaars staat daar helemaal los van. Ik zit zoals ik zei niet in dat werk, maar jij wel. Heb jij daarvoor een begrijpelijke verklaring, los van de al genoemde hogere kosten en eventueel ruimtegebrek in de meterkast?

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 22-04-2022 17:08 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:15

Reinier

\o/

Mij vallen verder de witte afdekprofieltjes op, die zijn normaal gesproken zwart bij die kasten :)

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-12 20:53
Beste tweakers

Misschien is dat al langs geweest maar ik kan het niet zo snel vinden.

Situatie. Mijn zoon heeft een huis gekocht met een 1 fase 35A hoofdaansluiting. De meterkast zelf is al helemaal vernieuwd en er zijn voor de warmtepomp, PV-inverter en laadpaal "grachtgroepen" geïnstalleerd. Aan de onderkant is alles nog op de 1 * 35A aan gesloten.

Liander heeft geen tijd cq 3 fase slimmer meters zijn niet te leveren.

Nu zijn de zonnepanelen op het dak geplaatst en een 3 fase Growatt 6000TL3-X (6800Wp). Hoe nu (tijdeljk) aan te sluiten. Kan het dat de growatt gewoon netjes op de krachtgroep wordt aangesloten, waarbij (aan de onderkant) alles na de 1* 34A hoofdzekering gaat.

NB: ik vraag niet zozeer of het mag, maar of het kan. Als Liander de hoofdaansluiting naar 3 fase heeft omgebouwd kan het wel over de 3 fase worden herverdeeld.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Andrehj
JanAllElectric schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:32:
Beste tweakers

Misschien is dat al langs geweest maar ik kan het niet zo snel vinden.

Situatie. Mijn zoon heeft een huis gekocht met een 1 fase 35A hoofdaansluiting. De meterkast zelf is al helemaal vernieuwd en er zijn voor de warmtepomp, PV-inverter en laadpaal "grachtgroepen" geïnstalleerd. Aan de onderkant is alles nog op de 1 * 35A aan gesloten.

Nu zijn de zonnepanelen op het dak geplaatst en een 3 fase Growatt 6000TL3-X (6800Wp). Hoe nu (tijdeljk) aan te sluiten. Kan het dat de growatt gewoon netjes op de krachtgroep wordt aangesloten, waarbij (aan de onderkant) alles na de 1* 34A hoofdzekering gaat.

NB: ik vraag niet zozeer of het mag, maar of het kan. Als Liander de hoofdaansluiting naar 3 fase heeft omgebouwd kan het wel over de 3 fase worden herverdeeld.
Als je WP een echte 3-fasen WP is, kun je die niet zo op 1 fase aansluiten. En die PV-installatie kan sowieso niet op 1 fase werken.
Van laadpalen weet ik niets, maar ik kan me niet voorstellen dat een 3-fasen laadpaal dit fijn vindt, en anders zeker je auto niet, als die 11 kW gaat laden vanaf 1 fase gaat dat niet goed. In het beste geval krijg je een foutmelding, en anders gaat er gewoon iets (flink) stuk.
En denk ook even aan je bekabeling. De nulader wordt flink overbelast.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2022 18:51 ]

JanAllElectric schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:32:
Balen. Dat wordt wachten.

De autolader kun je wellicht op 1 fase gebruiken.

Ethirty schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:41:
[...]

Ik snap de vraag niet. Ben je op zoek naar zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPQQiR57mOWC04xQ-_wiTCEKTec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mb1VymbyGSDHqkpVEe7v454N.jpg?f=user_large

Dit maakt het mogelijk om met slechts 2 aardlekschakelaars toch de eindgroepen over 3 fasen te verdelen, scheelt ook weer centjes.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@JanAllElectric

Een autolader gaat met 1 fase aangesloten ook werken (wel langzamer natuurlijk). De andere fasen onaangesloten laten en niet doorlussen, anders fikt je nul uit.
De PV kan je wellicht tijdelijk laten werken op een 5 kW 1fase omvormer van marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 22-04-2022 19:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:20:
[...]

Ik snap de vraag niet. Ben je op zoek naar zoiets?

[Afbeelding]

Dit maakt het mogelijk om met slechts 2 aardlekschakelaars toch de eindgroepen over 3 fasen te verdelen, scheelt ook weer centjes.
Ah, zo simpel. Ik zat kennelijk veel te ingewikkeld te denken :')

#team_UTC+1

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50
Na het plaatsen van onderstaande post ben ik het een en ander toch nog gaan veranderen omdat ik de vermogens bij elkaar op ben gaan tellen en kwam het niet echt lekker uit. Ik link nu maar even naar het dynamische miro board zodat hij altijd de laatste versie laat zien. https://miro.com/app/boar...share_link_id=84944103916

Ik heb nu van de aardlekautomaat voor de kookplaat een 2P + N gemaakt omdat je toch geen 3 fases gebruikt. En een 25A aardlekautomaat voor de omvormer.
walletje-w schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:08:
Voor onze nieuwe woning die we volledig zelf bouwen ben ik bezig met het maken van een plan voor de meterkast en alle bekabeling. Het gaat een woning met een KNX installatie worden maar dat maakt weinig uit voor het elektraplan. Nu heb ik hier een overzicht van gemaakt en vroeg me af of dit plan er goed uit ziet (onderstaande eerste afbeelding)

Daarnaast heb ik voor mijn overzicht alle elektra en domotica punten genummerd op een plattegrond en die in een tabel beschreven. Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met dergelijke complexiteit en of hier nog verbeterpunten in aan te brengen zijn. Idealiter maak ik het mogelijk met deze plattegrond dat vrienden en familie ook kabels kunnen leggen zodat ik dit niet allemaal alleen hoef te doen. https://docs.google.com/s...H5-rug0I/edit?usp=sharing

Plan elektra en domotica
[Afbeelding: Groepenkast elektra][Afbeelding: Begane grond][Afbeelding: Eerste verdieping]
[Afbeelding: Vliering]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48
@walletje-w geen idee of er formeel allemaal regels voor zijn maar je combineert sommige zaken bij elkaar die ik zeker niet zou groeperen.
Een vaatwasser met een buiten wcd bijvoorbeeld. Of heel je meterkast,knx en nas systemen bij elkaar etc.
Ik zou niet alleen puur naar verbruik maar ook naar gebruik kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 23-04-2022 11:17 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dus je gaat toch afwijken van de breed geadviseerde 3p+n voor een kookplaat :?

En die van je zonnepanelen snap ik ook niet.

#team_UTC+1

walletje-w schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:46:
Ik heb nu van de aardlekautomaat voor de kookplaat een 2P + N gemaakt omdat je toch geen 3 fases gebruikt.
Welk component wil je daar precies voor toepassen dan?
En een 25A aardlekautomaat voor de omvormer.
Een 25A B16 automaat???

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:46
Ik probeer een inductiekookplaat op 2x1 fase (kookgroep) perilex aan te sluiten. Er zit een snoer aan de kookplaat met een grijze, zwarte, bruine, blauwe en geelgroene draad. Daar wil ik de stekker aan maken, alleen snap ik niet welke N bij welke L hoort. Dit staat in de handleiding (Whirlpool SMO658CBTIXL):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYVWMWG48E23E8qqKkHOksUYKww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O34pZxUQG1ZnBkfyZoMLkzRX.png?f=user_large

Met de volgende vertaling voor R, S, N, T en E:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWgGXav5_FBVyQS1DHrfYE2Qebc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P7YRPFLJyv9H5skEkX61cGx7.png?f=fotoalbum_large

Dus:

Zwart = R = L1
Bruin = S = L2
Grijs = T = N
Blauw = N = N
Geelgroen = aarde

Gek genoeg staat er niet bij welke N bij welke L hoort. Dus hoort blauwe nul nou bij zwart of bij bruin? Zelfde vraag voor de grijze nul.

Iemand enig idee hoe dit zit?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:58
@ThomasClay Netjes is het niet maar technisch maakt het net zoveel uit, de nul word alleen maar geschakeld.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• korsr100
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 21:49
ThomasClay schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:56:
Ik probeer een inductiekookplaat op 2x1 fase (kookgroep) perilex aan te sluiten. Er zit een snoer aan de kookplaat met een grijze, zwarte, bruine, blauwe en geelgroene draad. Daar wil ik de stekker aan maken, alleen snap ik niet welke N bij welke L hoort. Dit staat in de handleiding (Whirlpool SMO658CBTIXL):

[Afbeelding]

Met de volgende vertaling voor R, S, N, T en E:

[Afbeelding]

Dus:

Zwart = R = L1
Bruin = S = L2
Grijs = T = N
Blauw = N = N
Geelgroen = aarde

Gek genoeg staat er niet bij welke N bij welke L hoort. Dus hoort blauwe nul nou bij zwart of bij bruin? Zelfde vraag voor de grijze nul.

Iemand enig idee hoe dit zit?
Officieel hoort blauw (N1) bij bruin (L1)
En grijs (N2) bij zwart (L2)

• ThomasClay
korsr100 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:20:
[...]

Officieel hoort blauw (N1) bij bruin (L1)
En grijs (N2) bij zwart (L2)
Bij Whirlpool noemen ze bruin L2 en zwart L1. Maakt dat nog wat uit, of gelden de genoemde kleurcombinaties (blauw+bruin, grijs+zwart) dan ook?

• habbekrats
ThomasClay schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:26:
[...]

Bij Whirlpool noemen ze bruin L2 en zwart L1. Maakt dat nog wat uit, of gelden de genoemde kleurcombinaties (blauw+bruin, grijs+zwart) dan ook?
De paar kookplaten die ik de laatste keren aangesloten heb is
L1/N1 Bruin/Blauw
L2/N2 Zwart/Grijs

En gebruik dan dit schema
Afbeeldingslocatie: https://smitopleidingentrainingen.files.wordpress.com/2020/10/perilex__2_x_230v_wcd_001.png

Uiteraard dient het in je meterkast dan ook zo aangesloten te zijn

Dit plaatje afdrukken / bewerken en je eigen draadkleuren erbij schrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 23-04-2022 18:57 ]

• walletje-w
GeeMoney schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:15:
@walletje-w geen idee of er formeel allemaal regels voor zijn maar je combineert sommige zaken bij elkaar die ik zeker niet zou groeperen.
Een vaatwasser met een buiten wcd bijvoorbeeld. Of heel je meterkast,knx en nas systemen bij elkaar etc.
Ik zou niet alleen puur naar verbruik maar ook naar gebruik kijken.
Mij leek het dus juist handig om ze te combineren op deze manier omdat je dan relatief makkelijk 1 apparaat uit kunt schakelen en dan weet of het aan de buitenstopcontacten ligt of aan het apparaat. Maar er is dus waarschijnlijk nog wel een betere indeling te maken.
Daarnaast was mijn gedachten gang dus om de NAS, KNX bus en switch/ethernet (meterkast) op 1 aparte aardlekautomaat te doen zodat de kans dat die uitvalt zo klein mogelijk is. Ik zie nog niet helemaal in waarom dit niet logisch is, ik dacht juist dat hiermee het risico op uitval verlaagd werd. Maar het zijn mijn eerste stappen in de wereld van elektra in en om huis, dus vandaar ook mijn vraag hier.
Xander schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:05:
[...]
Welk component wil je daar precies voor toepassen dan?
[...]
Een 25A B16 automaat???
Ik dacht juist goed opgelet te hebben en dacht dus dat een kookplaat meestal maar 2 fases nodig heeft. Dat blijkt volgens mij nog steeds zo te zijn, maar er bestaat dus geen 2 fase aardlekautomaat. Of ik kan hem inderdaad niet vinden. :?

En ik heb de specificaties opgezocht van de omvormer en de maximale uitgangsstroom over 3 fases is 11,7A. Ik was in de war met 1 vs 3 fases en dat je dan natuurlijk veel meer stroom kunt hebben omdat je niet gelimiteerd bent aan de spanning van 230V. Dat kan dus een standaard 16A aardlekautomaat zijn denk ik?
Hij heeft al wel een ingebouwde beveiliging dus om die te kunnen laten werken dacht ik de 300mA.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:32

martijn v o

Certified by Enphase.

NEN 1010: Alle apparaten meer dan 2000 Watt op een aparte groep.
Bij mijn buren heeft de installateur de quooker samen met de vaatwasser op een groep gezet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• habbekrats
martijn v o schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:18:
Bij mijn buren heeft de installateur de quooker samen met de vaatwasser op een groep gezet.
Maar niet elke vaatwasser is > 2kW aansluit waarde, en elke kokendwaterkraan ook niet.

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:09
Heb ik thuis ook. Deze ertussen:

https://www.quooker.nl/powerswitch-31-253-03-1.html

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13

ericplan

5180 Wp PV

Dat was vroeger.

A'dam PVOutput

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-12 11:03
Ik had laatst een klacht dat een keukenboer bij een kennis de kookplaat niet aangesloten wist te krijgen.

Was een Whirpool plaat waar ze af fabriek het snoer al aan de plaat hebben gemonteerd en je dus je aansluiting in de stekker in orde moet maken. Dat is natuurlijk geen punt.

Echter hadden ze in de fabriek alvast de fase aan elkaar gemaakt en de 2 nullen. Dat wil zeggen, de soepele aders van de draden zaten in dezelfde huls geklemd.

Dus feitelijk kreeg je 3 aderhulzen om ergens aan te sluiten. Dat werkt natuurlijk niet in het nederlandse systeem. Dat kan enkel bij een 1 fase 32A groep (bij het vermogen van deze plaat).

Dus ik snap dat een keukenboer (zonder veel elektrische kennis) hier niet uit kwam. Of ze dan maar moeten zorgen voor iemand met de juiste kennis of het aansluiten moeten uitbesteden is een hele andere kwestie natuurlijk.

De plaat is overigens prima geschikt voor een 3 fase aansluiting, maar je moet dus de aderhulzen van de fabriek er af knippen en dan zelf per ader een nieuwe huls er op maken (die ze dan niet meeleveren).
Ik had de juiste maat aderhuls niet bij (ik hoef nooit hulzen te zetten op 1,5mm2), dus dat werd eerst even een ritje aderhulzen halen.

Dat vond ik toch wel een minpunt aan het aansluiten.

Ik weet niet of dit standaard is bij Whirlpool of dat deze plaat toevallig voor een buurland bedoeld is geweest waar de manier van aansluiten doorgaans anders is. Iemand ideeen daarover?

Daarna deed de plaat het overigens prima.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:19
pickboy schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:20:
De plaat is overigens prima geschikt voor een 3 fase aansluiting,
Je bedoelt 1-fase kookgroep? 3 adres is namelijk prima voor 3-fase (waarbij je 2 fases gebruikt).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

walletje-w schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:26:
[...]

Ik dacht juist goed opgelet te hebben en dacht dus dat een kookplaat meestal maar 2 fases nodig heeft. Dat blijkt volgens mij nog steeds zo te zijn, maar er bestaat dus geen 2 fase aardlekautomaat. Of ik kan hem inderdaad niet vinden. :?
Daarom vroeg ik al waarom je wil afwijken van de alom geadviseerde 3P+N groep voor je kookplaat? Het komt ongeveer elke week wel een keer langs, maar jij gaat zelfs op zoek naar een afwijkende automaat. :?

#team_UTC+1

• walletje-w
Ethirty schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:38:
[...]

Daarom vroeg ik al waarom je wil afwijken van de alom geadviseerde 3P+N groep voor je kookplaat? Het komt ongeveer elke week wel een keer langs, maar jij gaat zelfs op zoek naar een afwijkende automaat. :?
Eigenlijk vanwege mijn gebrek aan product kennis en de gedachte waarom een drie fase automaat kopen als je er aan twee voldoende hebt. Ik snap dat als je wat meer in deze wereld zit het onlogisch klinkt maar voor mij leek dat heel logisch :F

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er zou eigenlijk in de OP een golden rule moeten: 1 fase kast - kookgroep, 3-fase kast 3P+N

Afwijken alleen als je weet waarom :P

#team_UTC+1

• Techneut
  • Niet online
Ik had laatst een klacht dat een keukenboer bij een kennis de kookplaat niet aangesloten wist te krijgen.
<knip>
Dus ik snap dat een keukenboer (zonder veel elektrische kennis) hier niet uit kwam. Of ze dan maar moeten zorgen voor iemand met de juiste kennis of het aansluiten moeten uitbesteden is een hele andere kwestie natuurlijk.
Tja, een heel andere kwestie, is dat zo? Ik vind zeker van niet.
Als je als leek zo'n aankoop doet, mag je verwachten dat die keukenboer die vereiste kennis in huis heeft, ongeacht of dat direct of ingehuurd is. Een bedrijf dat ik ken laat namelijk dat plaatsen altijd doen door een vast extern installatiebedrijf. Ik vind het dan ook behoorlijk knullig dat die monteur het niet aangesloten wist te krijgen. Ik bedoel knullig omdat die keukenboer overduidelijk niet een echte vakman op pad stuurde die met alle situaties waarmee hij te maken kan krijgen met fornuizen en kookplaten op de hoogte is. Zoveel verschillende mogelijke situaties zijn dat dat nou ook weer niet om dat te weten. Je bent vakman of je bent het niet.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12 09:56

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niet echt, alleen veel apparaten zijn er net onder gehouden tegenwoordig, waar 2000W normaal was is het nu veelal 1900W , 1950W. Boilers, wasmachine, kokend waterkraan enz.
Waarschijnlijk om die reden.

Heb je proffesioneler spul dan is dat vaak niet, die kijken daar niet echt naar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Rol-Co schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:25:
[...]

Niet echt, alleen veel apparaten zijn er net onder gehouden tegenwoordig, waar 2000W normaal was is het nu veelal 1900W , 1950W. Boilers, wasmachine, kokend waterkraan enz.
Waarschijnlijk om die reden.

Heb je proffesioneler spul dan is dat vaak niet, die kijken daar niet echt naar.
Hier hebben we weer de verwarring door verschillende regel en wetgeving.

Het 2000 watt verhaal komt vnl uit de netcode elektriciteit wat wetgeving is, die geeft aan dat je belastingen boven de 2 kW in principe over meerdere fases moet verdelen (indien mogelijk) als je een 3 fase netaansluiting hebt. Dat is allemaal halfslachtig in de Nen normering terecht gekomen met de nodige verwarring.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12 09:56

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ds23man schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:52:
[...]

Hier hebben we weer de verwarring door verschillende regel en wetgeving.

Het 2000 watt verhaal komt vnl uit de netcode elektriciteit wat wetgeving is, die geeft aan dat je belastingen boven de 2 kW in principe over meerdere fases moet verdelen (indien mogelijk) als je een 3 fase netaansluiting hebt. Dat is allemaal halfslachtig in de Nen normering terecht gekomen met de nodige verwarring.
Ik heb het over eigen groep bij apparaten boven 2000W, enkel of 3 fase is daar geen verschil.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ThomasClay

Echter hadden ze in de fabriek alvast de fase aan elkaar gemaakt en de 2 nullen. Dat wil zeggen, de soepele aders van de draden zaten in dezelfde huls geklemd.

Dus feitelijk kreeg je 3 aderhulzen om ergens aan te sluiten. Dat werkt natuurlijk niet in het nederlandse systeem. Dat kan enkel bij een 1 fase 32A groep (bij het vermogen van deze plaat).

...

Ik weet niet of dit standaard is bij Whirlpool of dat deze plaat toevallig voor een buurland bedoeld is geweest waar de manier van aansluiten doorgaans anders is. Iemand ideeen daarover?

Daarna deed de plaat het overigens prima.
Dit was inderdaad ook zo bij de Whirlpool plaat die ik dit weekend heb aangesloten. Was mij gelukkig wel direct duidelijk dat 3 draden in een perilex stekker niks zou worden en ik ze dus even los moest maken. Inderdaad ook even tripje naar de bouwmarkt gemaakt voor adereindhulsjes daarna.

• Navi
  • Niet online
Work in progress :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaqjZxQRhHKqOyNDLMvnNDcw3mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZdjd77YHo45sOlV9uGFc4qw.jpg?f=fotoalbum_large

In t.b.v een 60 zonnepanelen installatie, warmtepompen, airco's, etc.

De linker is een standaard ABB kast die als 3e kast naast elkaar in de hoofdmeterkast geplaatst wordt. Hier komt ook nog een SMA Home Manager in.

De linkerkast gaat daarna met een 5x6 kabel naar de witte rechter subkast, dat is een ABB Mistral opbouw die in een loods komt te hangen. De B32 gaat naar een 22 kW laadpaal.

Hier komt de 17kW omvormer aan, 2 warmtepompen, 3 airco's, boilervat, WTW, etc.

Dit alles op een 3x25 hoofdaansluiting :) Totale maximumstroom wordt wel 50A per fase (2x25) dus de aardlekken etc worden vervangen voor 63A exemplaren i.p.v. 40A en bedraad met 10mm2.

Zal nog een update posten als de rechter ook bedraad is.

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 25-04-2022 09:27 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-12 11:03
Techneut schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:56:
[...]
Tja, een heel andere kwestie, is dat zo? Ik vind zeker van niet.
Als je als leek zo'n aankoop doet, mag je verwachten dat die keukenboer die vereiste kennis in huis heeft, ongeacht of dat direct of ingehuurd is. Een bedrijf dat ik ken laat namelijk dat plaatsen altijd doen door een vast extern installatiebedrijf. Ik vind het dan ook behoorlijk knullig dat die monteur het niet aangesloten wist te krijgen. Ik bedoel knullig omdat die keukenboer overduidelijk niet een echte vakman op pad stuurde die met alle situaties waarmee hij te maken kan krijgen met fornuizen en kookplaten op de hoogte is. Zoveel verschillende mogelijke situaties zijn dat dat nou ook weer niet om dat te weten. Je bent vakman of je bent het niet.
Ik ben het helemaal met je eens. Het staat alleen los van de vraag of dat deze platen vaker worden geleverd met gemonteerd snoer waar aan de stekker kant al aders bij elkaar gezet zijn in de aderhulzen.

• big bang
Techneut schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:56:
[...]
Als je als leek zo'n aankoop doet, mag je verwachten dat die keukenboer die vereiste kennis in huis heeft, ongeacht of dat direct of ingehuurd is.
Keukenboer waar ik samen mee werk geeft altijd in het offertetraject aan dat aansluiten niet inbegrepen zit. Als je wilt kun je via hun een elektricien laten komen die het keurig voor je installeert, maar vaak wordt zo'n keuken besteld in een grotere verbouwing en dan laten ze het door de vonkentrekkers doen die toch al op locatie zijn.

Schoenmaker blijf bij je leest, maar geef dat dan wel even aan in het voortraject. Liever dat ze het niet doen, dan dat ze iets doen waar ze eigenlijk geen verstand van hebben. Te vaak ben ik kookplaten tegen gekomen die met kroonsteentjes oid geïnstalleerd zijn.

• big bang
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:28:
De linker is een standaard ABB kast die als 3e kast naast elkaar in de hoofdmeterkast geplaatst wordt. Hier komt ook nog een SMA Home Manager in.
Sjieke kastjes zo :). Ik heb die Home Manager even gegoogeld, best een duur ding, maar wat nu precies de meerwaarde is, werd me niet zo heel snel duidelijk?

• Navi
  • Niet online
big bang schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:20:
[...]

Sjieke kastjes zo :). Ik heb die Home Manager even gegoogeld, best een duur ding, maar wat nu precies de meerwaarde is, werd me niet zo heel snel duidelijk?
Het is om je eigen verbruik te optimaliseren, hij weet hoeveel opwek er is, voorspelt hoeveel eraan komt en kan je dan helpen dat zo optimaal mogelijk te gebruiken.

Bv i.c.m de laadpaal (ook van SMA) en andere verbruikers.

Hij is ook compatible met sommige wasmachines, drogers, warmtepompen, vaatwassers, draadloze stopcontacten etc.

Moet het allemaal nog gaan meemaken hoor..

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb de volgende kookplaat besteld met aansluitwaarde 11.100 W
https://www.neff-home.com...uctiekookplaten/T59PS5RX0

Nu heb ik een aanvraag gedaan voor aanpassing meterkast (door de PV installateur/elektricien), op de offerte staat: Fornuisgroep (2x16A) voor elektrische kookplaat

Ik ben echt een leek op dit gebied. Is bovenstaande voldoende? Kan onze aannemer (niet elektricien) eenvoudig een kabel inprikken en doortrekken naar de keuken of is er meer nodig?
Aansluiting wordt 3Fase.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2022 17:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:15

Reinier

\o/

Nee, is onvoldoende en fout. Sluit hem bijvoorbeeld aan op een 3 fase-alamat

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Reinier schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:57:
Nee, is onvoldoende en fout. Sluit hem bijvoorbeeld aan op een 3 fase-alamat
sorry dit zegt mij weinig :) . Wat moet ik tegen de pv installateur zeggen dat hij het goed voorbereid?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:10

vliegnerd

Nintendo fan.

Sport_Life schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:03:
[...]

sorry dit zegt mij weinig :) . Wat moet ik tegen de pv installateur zeggen dat hij het goed voorbereidt?
Zeg dat je een 3fase 11kW kookplaat hebt gekocht.

En dus een 3fase kookgroep nodig hebt. Een 2fase of 1 fase (2x16a) voldoet niet.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tnx helder!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:37
vliegnerd schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:10:
[...]

Zeg dat je een 3fase 11kW kookplaat hebt gekocht.

En dus een 3fase kookgroep nodig hebt. Een 2fase of 1 fase (2x16a) voldoet niet.
Even hierop aanhakend; wij willen waarschijnlijk voor een Bora Puru gaan (is meen ik ook 11kW)
Onze meterkast heeft 3x25A aansluiting.
Daarnaast hebben we onderstaande opties in de meerwerk lijst (zie screenshot)

Vraag: Wat is nu het beste om te kiezen?

Het eerste zou volgens mij ook kunnen immers P= U* I = 2 * 230V * 25A = 11,5 kW
hoewel, hoe bereken ik dat met die 400v? 8)7 ( P = U * I = 400V * 25A en dan ook keer 2 of keer 3 of? :D .

En wat is het voordeel om voor 1 van de 2 te gaan (afgezien van de lagere kosten).
Kan dit bijvoorbeeld ook nuttig zijn voor een elektrische auto later ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnzNc525h_ZeHRsaN783HpBoSNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/obZTekOWLCzPwxPQKYHvIp7W.png?f=user_large

d'n oliesjeik

• Navi
  • Niet online
Oliesjeik1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:55:
[...]

Even hierop aanhakend; wij willen waarschijnlijk voor een Bora Puru gaan (is meen ik ook 11kW)
Onze meterkast heeft 3x25A aansluiting.
Daarnaast hebben we onderstaande opties in de meerwerk lijst (zie screenshot)

Vraag: Wat is nu het beste om te kiezen?

Het eerste zou volgens mij ook kunnen immers P= U* I = 2 * 230V * 25A = 11,5 kW
hoewel, hoe bereken ik dat met die 400v? 8)7 ( P = U * I = 400V * 25A en dan ook keer 2 of keer 3 of? :D .

En wat is het voordeel om voor 1 van de 2 te gaan (afgezien van de lagere kosten).
Kan dit bijvoorbeeld ook nuttig zijn voor een elektrische auto later ofzo.

[Afbeelding]
11 kW op 3 fase doe je zo: 3x16Ax230V=11040W. Das std krachtstroom. 400V is enkel tussen de fasen gemeten.

• Oliesjeik1
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:57:
[...]

11 kW op 3 fase doe je zo: 3x16Ax230V=11040W. Das std krachtstroom. 400V is enkel tussen de fasen gemeten.
hmm ok. Maar wij hebben namelijk 3x25 A aansluiting bij de hoofdaansluiting (niet 16A) dus zou dat dan inhouden 3x25Ax230V = 17250W (17,25kW)

Stukje uit technische omschrijving:
De installatie wordt in de meterkast in de basis verdeeld over 6 groepen met een verdeelinrichting voor een
aansluitwaarde van 3x25A. De groepen zijn verdeeld over 2 aardlekschakelaars.

[ Voor 6% gewijzigd door Oliesjeik1 op 25-04-2022 21:02 ]

d'n oliesjeik

• Navi
  • Niet online
Oliesjeik1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:01:
[...]

hmm sure? Wij hebben namelijk 3x25 A aansluiting bij de hoofdaansluiting (niet 16A). Of verwar ik nu iets.

De installatie wordt in de meterkast in de basis verdeeld over 6 groepen met een verdeelinrichting voor een
100%. Je hoofdzekeringen zijn 25A maar in huis wordt alles op 16A afgezekerd.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:10

vliegnerd

Nintendo fan.

Oliesjeik1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:01:
[...]

hmm sure? Wij hebben namelijk 3x25 A aansluiting bij de hoofdaansluiting (niet 16A). Of verwar ik nu iets.

Ja. 3x25A is 3 fases van elk maximaal 25A.
Elke fase is onderverdeeld in groepen die meestal max 16A zijn.

Je sluit je Bora aan op een 3x16A kookgroep.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Oliesjeik1
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:02:
[...]

100%. Je hoofdzekeringen zijn 25A maar in huis wordt alles op 16A afgezekerd.
ok, maar dan snap ik niet hoe bij de eerste optie er staat dat deze t/m 11kW gaat.
Dat haal je dan toch niet (2*230*16A) = 7360W

(of moet ik terug naar school)

[ Voor 4% gewijzigd door Oliesjeik1 op 25-04-2022 21:05 ]

d'n oliesjeik

• Navi
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:03:
[...]

Ja. 3x25A is 3 fases van elk maximaal 25A.
Elke fase is onderverdeeld in groepen die meestal max 16A zijn.

Je sluit je Bora aan op een 3x16A kookgroep.
Geen kookgroep, gewoon een krachtgroep.
Oliesjeik1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:04:
[...]

ok, maar dan snap ik niet hoe bij de eerste optie er staat dat deze t/m 11kW gaat.
Dat haal je dan toch niet (2*230*16A) = 7360W

(of moet ik terug naar school)
Dat kan inderdaad niet en staat er dus fout. 2 fasen op 25 afzekeren naar een kookplaat is volgens mij wel een heel vreemde constructie?

[ Voor 40% gewijzigd door Navi op 25-04-2022 21:07 ]

• Septillion
@Oliesjeik1 Ik zou ook nieuwsgierig zijn hoe ze dat eerste gaan doen... 2x 230 betekend voor 11kW 24A per stuk. Dat zou je dan al over 2 fases moeten verdelen om dat uit je 3x25A te krijgen. Nog daargelaten of je de kookplaat zo kunt configureren.

Dus nee, gewoon een 3x16A (krachtstroom) Alamatje.

Overigens, 3x25A opleveren met 6 groepen over 2 aardleks, heerlijk verdeeld al. Of is dat weer een 1-fase groepen achter een 3-fase aardlek gedrochten.

• Oliesjeik1
Septillion schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:05:
Overigens, 3x25A opleveren met 6 groepen over 2 aardleks, heerlijk verdeeld al. Of is dat weer een 1-fase groepen achter een 3-fase aardlek gedrochten.
Dit is sarcastisch denk ik of niet :D
(sorry (nog) niet superveel verstand van).

Marum, ik denk het laatste gezien ergens anders het volgende staat:
De meterkast is standaard voorzien van drie aardlekschakelaars, waarop maximaal 12 elektragroepen kunnen worden aangesloten. Indien, nadat het totale meerwerk geheel inzichtelijk is, blijkt dat er meer dan 12 elektragroepen benodigd zijn, is er een extra aardlekschakelaar in de meterkast nodig. Deze optie
zal dan aan u worden doorberekend.

UPDATE:
Maar nu ik dit lees. Hier staat "standaard voorzien van drie aardlekschakelaars" maar bij omschrijving van de hoofdaansluiting staat 6 groepen over 2 aardlek schakelaars ?

[ Voor 10% gewijzigd door Oliesjeik1 op 25-04-2022 21:16 ]

d'n oliesjeik

• Septillion
@Oliesjeik1 Dan zou ik eens navragen of je nu 2 of 3 aardlekschakelaars krijgt in je kast. Beetje zonde om fase 3 alleen voor de kookplaat te gebruiken.

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Even de zoveelste vraag over een nieuwbouwhuis en kookgroep/fornuisgroep in een 3-fase kast...

Ons (donderdag) op te leveren nieuwbouwhuis heeft een 3x40A hoofdaansluiting. Hier is een fornuisgroep in ondergebracht. Helaas is de resolutie van de foto's die ik heb gemaakt redelijk r*k, maar het lijkt erop dat de fornuisgroep 2x16A is.

Hoe zou idealiter in een 3x40A een inductiekookplaat met een aansluitwaarde van 7400 W aangesloten worden? (keuken is casco, dus de aansluitwaarde was nie bekend bij de aannemer)

Tweede vraag, het lijkt erop dat bij de groepen 16A schakelaars zijn geinstalleerd. Naar mijn idee past dit bij een 3x25A kast. Zou bij een 3x40A kast niet 25A schakelaars kunnen (/moeten)?

Helaas heeft deze materie voor mij een hoog klok/klepel-gehalte, maar ik ik heb het gevoel dat de kast nu niet helemaal klopt.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Oliesjeik1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:55:
[...]

PURU is 7,4kW.

2x 3,6kW voor de kookvelden en ongeveer 200W op de 3e fase voor de afzuiging.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1 ... 232 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.