Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 233 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.354.373 views

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:01

Ethirty

Who...me?

Septillion schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:05:
@Oliesjeik1 Ik zou ook nieuwsgierig zijn hoe ze dat eerste gaan doen... 2x 230 betekend voor 11kW 24A per stuk. Dat zou je dan al over 2 fases moeten verdelen om dat uit je 3x25A te krijgen. Nog daargelaten of je de kookplaat zo kunt configureren.

Dus nee, gewoon een 3x16A (krachtstroom) Alamatje.

Overigens, 3x25A opleveren met 6 groepen over 2 aardleks, heerlijk verdeeld al. Of is dat weer een 1-fase groepen achter een 3-fase aardlek gedrochten.
Denk volgens de uitleg die ik een paar posts terug kreeg? 6 groepen verdeeld over 2 3P+N aardleks :?

Blijf dit soort projecten creatief bedacht vinden door ontwikkelaars/aannemers, is het nou echt zo moeilijk om na te denken :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Karin P schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:08:
Ons (donderdag) op te leveren nieuwbouwhuis heeft een 3x40A hoofdaansluiting.
Waarom geen 3x25A? Weet je dat die aansluiting je zo'n 800 euro per jaar extra kost en dat bij een fatsoenlijke faseverdeling nagenoeg niemand die nodig heeft?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Even de zoveelste vraag over een nieuwbouwhuis en kookgroep/fornuisgroep in een 3-fase kast...

Ons (donderdag) op te leveren nieuwbouwhuis heeft een 3x40A hoofdaansluiting. Hier is een fornuisgroep in ondergebracht. Helaas is de resolutie van de foto's die ik heb gemaakt redelijk r*k, maar het lijkt erop dat de fornuisgroep 2x16A is.

Hoe zou idealiter in een 3x40A een inductiekookplaat met een aansluitwaarde van 7400 W aangesloten worden? (keuken is casco, dus de aansluitwaarde was nie bekend bij de aannemer)

Tweede vraag, het lijkt erop dat bij de groepen 16A schakelaars zijn geinstalleerd. Naar mijn idee past dit bij een 3x25A kast. Zou bij een 3x40A kast niet 25A schakelaars kunnen (/moeten)?

Helaas heeft deze materie voor mij een hoog klok/klepel-gehalte, maar ik ik heb het gevoel dat de kast nu niet helemaal klopt.
3x 40A, dan moet het een flink huis zijn met veel groepen of grote verbruikers zoals sauna of zwembad?
En dan wel een kookgroep? ARGH! :P

Het is overigens normaal om 16A groepen te hebben. Die 3x 40A waarschijnlijk niet. Scheelt je alleen al 100en euro's per jaar aan vastrecht.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Even de zoveelste vraag over een nieuwbouwhuis en kookgroep/fornuisgroep in een 3-fase kast...

Ons (donderdag) op te leveren nieuwbouwhuis heeft een 3x40A hoofdaansluiting. Hier is een fornuisgroep in ondergebracht. Helaas is de resolutie van de foto's die ik heb gemaakt redelijk r*k, maar het lijkt erop dat de fornuisgroep 2x16A is.
België?

2x16A op 1 fase kan prima op een 3x40A hoofdaansluiting. Moet je wel goed opletten wat je verder nog op die fase erbij zet. Je kan ook een 3x16A krachtgroep nemen, dan wordt de last netjes over 2 van de 3 fases verdeeld.
Hoe zou idealiter in een 3x40A een inductiekookplaat met een aansluitwaarde van 7400 W aangesloten worden? (keuken is casco, dus de aansluitwaarde was nie bekend bij de aannemer)
Idealiter met een krachtgroep. Dan kan je het allemaal net wat lekkerder verdelen.
Tweede vraag, het lijkt erop dat bij de groepen 16A schakelaars zijn geinstalleerd. Naar mijn idee past dit bij een 3x25A kast. Zou bij een 3x40A kast niet 25A schakelaars kunnen (/moeten)?
Nee. Eindgroepen zijn gewoonlijk op 16A installatieautomaten afgemonteerd.
De installatie automaat is er onder andere om de afgaande bedrading te beschermen. Deze is 2,5mm2, waardoor je met 16A wilt afzekeren. Verder is dit vrijwel overal de standaard.

Je kan er vanaf afwijken als je speciale behoeftes hebt, maar waarom zou je?
Helaas heeft deze materie voor mij een hoog klok/klepel-gehalte, maar ik ik heb het gevoel dat de kast nu niet helemaal klopt.
Beter iets teveel gevraagd dan iets te weinig ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Techneut schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:50:
[...]
Wat ik aanroerde ging over een ander aspect van de discussie, namelijk alles van een fornuis op één fase aansluiten, met alle beperkingen van dien, terwijl gewoon alle drie fasen wel beschikbaar zijn. Dat dus een echte krachtgroep, ook al gebruik je maar twee van de drie fasen, volgens mij heel eenvoudig met maar een heel klein beetje meerwerk verreweg de eerste keus zou zijn. Dat ik me dan ook als in dat werk buitenstaande techneut afvroeg waarom daarvoor door veel (de meesten?) elektriciens toch niet voor gekozen wordt. Begrijp me goed, hoe te handelen met aardlekschakelaars staat daar helemaal los van. Ik zit zoals ik zei niet in dat werk, maar jij wel. Heb jij daarvoor een begrijpelijke verklaring, los van de al genoemde hogere kosten en eventueel ruimtegebrek in de meterkast?
Ik had hier nog niet op gereageerd zie ik. Ik had me dan ook (bewust) niet gemengd in de kookgroep discussie, de post die jij citeerde ging heel ergens anders over. :+

Maarja, waarom? Ik zou het niet weten, ik doe er dan ook niet aan mee. Maar ik werk dan ook al een tijdje niet meer als monteur. Behalve dan wat hobbyen in de vrije tijd. ;)

Maar als ik moest gokken:
- Is goedkoper
- "We doen het altijd zo"
- Leveranciers die 3-fasen kasten met kookgroep blijven uitleveren
- Slecht geschoold personeel
- Een gebrek aan goed geschoold personeel
- Keukeninstallateurs die het ook niet helemaal snappen en weigeren op een 3-fasen groep aan te sluiten als ze een kookgroep hebben besteld
- Projectaannemer die bovenstaande keukeninstallateur geloven, het een gebrek noemen en de E-installateur het onder garantie laten "fixen"

Als je het goed wilt, moet je het zelf doen. :/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:20:
Als je het goed wilt, moet je het zelf doen. :/
Dat is bij alles hoor, niet alleen bij elektra :)

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Andrehj schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:16:
[...]

Waarom geen 3x25A? Weet je dat die aansluiting je zo'n 800 euro per jaar extra kost en dat bij een fatsoenlijke faseverdeling nagenoeg niemand die nodig heeft?
Waarom? Omdat de aannemer dit aan heeft gevraagd... waarschijnlijk geen zin om de boel netjes te verdelen oid... we hopen dit nog terug te draaien, eventueel na oplevering.

Er moet wel veel spul in; keuken met inductiekookplaat, 2 ovens, warmhoudlade, vaatwasser, quooker, kk, vriezer en stopcontacten.
Verder een w/w warmtepomp, 270 l boiler, wtw, doorstroomunit voor douche boven, 2 electrische radiatoren in de badkamers en dan nog het normale spul aan stopcontacten.

• Karin P
Rijnsburg ZH...

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:13
Karin P schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:21:
[...]

Waarom? Omdat de aannemer dit aan heeft gevraagd... waarschijnlijk geen zin om de boel netjes te verdelen oid... we hopen dit nog terug te draaien, eventueel na oplevering.

Er moet wel veel spul in; keuken met inductiekookplaat, 2 ovens, warmhoudlade, vaatwasser, quooker, kk, vriezer en stopcontacten.
Verder een w/w warmtepomp, 270 l boiler, wtw, doorstroomunit voor douche boven, 2 electrische radiatoren in de badkamers en dan nog het normale spul aan stopcontacten.
Alles wat je daar opnoemt zit bij ons op 3x25A.
Wij hebben tevens nog een 3 fase laadpaal en een 16A sauna.

Volgens mij kan je zelf al bij de netbeheerder aangeven dat je 3x25A wilt afnemen.
Bij jou is dat Liander.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 25-04-2022 22:33 ]

• Karin P
[quote]JackBol schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:19:
[...]

Idealiter met een krachtgroep. Dan kan je het allemaal net wat lekkerder verdelen.

[...]

Duidelijk.

Mijn volgende vraag is dan concreet; is deze fornuisgroep in een 3-fase kast een opleverpunt?

(De keuken is casco dus de aannemer heeeft geen weet van de aansluitwaarde van onze inductiekookplaat.)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:13
Karin P schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:32:
[quote]JackBol schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:19:
[...]

[...]

Duidelijk.

Mijn volgende vraag is dan concreet; is deze fornuisgroep in een 3-fase kast een opleverpunt?

(De keuken is casco dus de aannemer heeeft geen weet van de aansluitwaarde van onze inductiekookplaat.)
Nee.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Een redelijk normaal standaard huis verdeling naar moderne standaard. 3x 40A is vrijwel gegarandeerd overkill.

#team_UTC+1

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
3x25 fase is tijdelijk niet aan te sluiten ivm gebrek aan materiaal (liander)

• Andrehj
[...]

Die Bora hoort gewoon zoals al gemeld op een krachtgroep. Die verbruikt echter maar op twee fases veel stroom, op de 3e zit alleen de afzuiging. Op die derde fase zet je dan de meest gebruikte oven. Dan nog even opletten dat de andere oven op een andere fase zit als de Quooker, en je hebt al een mooi begin van een juiste verdeling.

In je lijstje apparatuur valt wel op dat energiebesparing en duurzaamheid blijkbaar niet bijzonder belangrijk was, want waarom die elektrische radiatoren, doorstroomverwarmer en warmhoudlade?

Voor de badkamer: In een moderne woning met WTW wordt toch de hele woning dezelfde temperatuur. Om dan alleen de badkamer naar 23 (ipv 21) graden te krijgen kost erg veel stroom. Maar zodra je gewoon accepteert dat die badkamer 21 graden is (een badkamertemperatuur waar veel mensen met een oudere woning jaloers op zijn!), net als de rest van de woning, heb je die elektrische radiatoren helemaal niet nodig. Scheelt veel stroom, en als je daardoor die 3x40A aansluiting niet nodig hebt ook veel geld.
Dan die doorstroomverwarmer: Staat je warmwatervat zo ver weg van je douche dat je die nodig hebt? Hoe erg is het om even tien seconden langer te wachten? Ook die zou ik alsnog weglaten.
Warmhoudlade: Tsja, geen idee hoeveel stroom die verbruikt, nooit gehad of gemist. Maar die zou ik dan op de fase zetten die overblijft na de Quooker en 2e oven.

En dan is ineens die 3x40A helemaal niet meer nodig, en ben je behalve een stuk duurzamer ook nog een stuk goedkoper uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 25-04-2022 22:46 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dwaalboy schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:36:
3x25 fase is tijdelijk niet aan te sluiten ivm gebrek aan materiaal (liander)
Als dit een tijdelijke 3x40A aansluiting is, zou ik zeker voor een krachtgroep gaan.
Als Liander over een tijdje langs komt om die automaten om te wisselen voor 25A heb je een probleem.

• Karin P
Andrehj schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:42:
[...]

Die Bora hoort gewoon zoals al gemeld op een krachtgroep. Die verbruikt echter maar op twee fases veel stroom, op de 3e zit alleen de afzuiging. Op die derde fase zet je dan de meest gebruikte oven. Dan nog even opletten dat de andere oven op een andere fase zit als de Quooker, en je hebt al een mooi begin van een juiste verdeling.

In je lijstje apparatuur valt wel op dat energiebesparing en duurzaamheid blijkbaar niet bijzonder belangrijk was, want waarom die elektrische radiatoren, doorstroomverwarmer en warmhoudlade?

Voor de badkamer: In een moderne woning met WTW wordt toch de hele woning dezelfde temperatuur. Om dan alleen de badkamer naar 23 (ipv 21) graden te krijgen kost erg veel stroom. Maar zodra je gewoon accepteert dat die badkamer 21 graden is (een badkamertemperatuur waar veel mensen met een oudere woning jaloers op zijn!), net als de rest van de woning, heb je die elektrische radiatoren helemaal niet nodig. Scheelt veel stroom, en als je daardoor die 3x40A aansluiting niet nodig hebt ook veel geld.
Dan die doorstroomverwarmer: Staat je warmwatervat zo ver weg van je douche dat je die nodig hebt? Hoe erg is het om even tien seconden langer te wachten? Ook die zou ik alsnog weglaten.

En dan is ineens die 3x40A helemaal niet meer nodig, en ben je behalve een stuk duurzamer ook nog een stuk goedkoper uit.
Radiatoren en doorstroomverwarmer zitten er "gewoon" in... niet om gevraagd; kadootje van de aannemer. Warmhoudlade is wel uit eigen koker.

Fornuis is overigens van NEFF, maar dit zal wel op dezelfde manier aangesloten kunnen worden denk ik.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Een warmhoudlade is slechts 500W bij vol vermogen en als die eenmaal warm nog maar 100~200W.
Als je dat milieuonvriendelijk vindt, kan elke Quooker (COP van <1) er ook wel uit...

Edit: plus een warmhoudlade is bijzonder handig. Ik gebruik die minimaal eens per week.

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 25-04-2022 22:47 ]

• Karin P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVLA8lVb__mJnIPzteU7VMV-7q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU07arQ4Zrq3yBPuzqmCV2AI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk51EnZu72IACVcTTqybqC_Ui1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4HGlCoXMDbXWCIlMPWrYFrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog de low res foto's...

• Andrehj
Karin P schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:46:
Radiatoren en doorstroomverwarmer zitten er "gewoon" in... niet om gevraagd; kadootje van de aannemer.
Dus die aannemer doet jullie allerlei stroomvreters kado, en gaat dan vervolgens voor jullie een 3x40A aansluiting aanvragen (die je ~800 euro per jaar extra kost) omdat het anders niet meer past. Aannemer is lekker bezig.... 8)7 |:(

• Karin P
Andrehj schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:52:
[...]

Dus die aannemer doet jullie allerlei stroomvreters kado, en gaat dan vervolgens voor jullie een 3x40A aansluiting aanvragen (die je ~800 euro per jaar extra kost) omdat het anders niet meer past. Aannemer is lekker bezig.... 8)7 |:(
Maar wel dusdanig dat we er niet makkelijk vanaf kunnen, denk ik...

• Andrehj
Karin P schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:54:
Maar wel dusdanig dat we er niet makkelijk vanaf kunnen, denk ik...
Denk het wel, want de genoemde stroomvreters (doorstroomverwarmer en radiatoren) kunnen toch ook gewoon uit?

• Karin P
Andrehj schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:55:
[...]

Denk het wel, want de genoemde stroomvreters (doorstroomverwarmer en radiatoren) kunnen toch ook gewoon uit?
Dat is waar

Maar niks waar ik iets mee kan/moet bij de oplevering. Ik dacht voor de oplevering nog een punt te kunnen/moeten maken van de fornuisgroep in een 3-fase kast

[ Voor 25% gewijzigd door Karin P op 25-04-2022 22:58 ]

• Jim423
  • Laatst online: 04-12 22:58
Dan wordt het wel koud douchen.
Ik zou dus kijken of daar geen andere oplossing voor is. Die radiatoren vragen meestal niet enorm veel stroom dus dat zal wel loslopen. De W/W WP zal misschien ook nog dito elementen hebben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mijn ocd tintelt van die indeling en groepen nummering :+

#team_UTC+1

• Karin P
Andrehj schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:52:
[...]

We hopen een groot deel op te kunnen vangen door het plaatsen van zonnepanelen (na oplevering).

• Karin P
Ethirty schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:00:
Mijn ocd tintelt van die indeling en groepen nummering :+
Same here...

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
Xander schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:36:
[...]

Ik zou gewoon 6mm2 gebruiken.

In principe voldoet 2,5mm² ook, aangezien de maximale stroom toch maar 16A is. Maar als iemand over een paar jaar nog zo'n aardlekautomaat inbouwt en onnadenkend doorverbindt aan de onderzijde van jouw automaat, dan is het ineens te dun. Alles voor de beveiligingen 6mm² houden is wel zo makkelijk en overzichtelijk, dan kan het ook nooit fout gaan in 40A verdelers.

[...]

Maar jij hebt straks wel een aparte hoofdzekering / fase voor je server 8) 7(8)7

[...]

De nette oplossing is natuurlijk gewoon een 3P+N aardlekautomaat zoals de 2CSR256140R1165. Dan is het vermogen van de kookplaat verdeeld over 2 fasen of als de kookplaat geschikt is zelfs 3 fasen.
Het vervangen van de kookgroep voor een krachtgroep heeft wel wat meer voeten in aarde dan alleen een aanpassing in de meterkast.

Maar, ik heb wel nu een server op een eigen groep en een eigen fase :+
Bedankt voor je advies :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkxcPnnW2Urqvk8h_QaP3O4F2Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B2OHrdVWKzWAFwhEmOGZ95U.jpg?f=fotoalbum_large
Moet 'm nog wel even een nummer en beschrijving geven. Labelprinterpapier raakte precies op in het midden van de print :|

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

fonsoy schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:06:
[...]

Het vervangen van de kookgroep voor een krachtgroep heeft wel wat meer voeten in aarde dan alleen een aanpassing in de meterkast.

Maar, ik heb wel nu een server op een eigen groep en een eigen fase :+
Bedankt voor je advies :)
[Afbeelding]
Alleen heb je nu een installatieautomaat geplaatst, in plaats van een aardlekautomaat zoals ik adviseerde.

Dat is afhankelijk van het aardingsstelsel / je aardcircuitweerstand niet het beste idee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
Xander schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:13:
[...]

Alleen heb je nu een installatieautomaat geplaatst, in plaats van een aardlekautomaat zoals ik adviseerde.

Dat is afhankelijk van het aardingsstelsel / je aardcircuitweerstand niet het beste idee.
Ga ik nog even mee aan de slag. Voor nu ff uit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Karin P
fonsoy schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:06:
[...]

Klopt, de hele aansluiting moet ook nog omgelegd/verplaatst/opnieuw aangelegd worden.
Staat op de planning.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En een 3P warmtepomp én een 3P doorstromer? Hebben jullie een kuub kokend water per uur nodig?

Mijn wp is de afgelopen 90 dagen niet boven de 4kW uitgekomen en daarmee kunnen we een huis van 500kuub en 5 bewoners voorzien van warmte en warm water.

Ik zou na oplevering het volgende doen:
1) direct je netbeheerder bellen en een verlaging naar 3x25a aanvragen.
2) die doorstromer eruit halen
3) die kracht groep van de doorstromer hergebruiken voor je kookplaat.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11 08:08
Oliesjeik1 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:14:
[...]

De meterkast is standaard voorzien van drie aardlekschakelaars, waarop maximaal 12 elektragroepen kunnen worden aangesloten. Indien, nadat het totale meerwerk geheel inzichtelijk is, blijkt dat er meer dan 12 elektragroepen benodigd zijn, is er een extra aardlekschakelaar in de meterkast nodig. Deze optie
zal dan aan u worden doorberekend.
Dit is achterhaald, extra aardlekschakelaar is niet meer nodig, wel wenselijk dat bij een foutstroom niet je halve huis zonder zit.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Serpz0r schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:40:
[...]

Dit is achterhaald, extra aardlekschakelaar is niet meer nodig, wel wenselijk dat bij een foutstroom niet je halve huis zonder zit.
Als je geen extra aardlek plaatst, waar ga je dan die extra eind groepen op zetten?

• Andrehj
Karin P schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:56:
Maar niks waar ik iets mee kan/moet bij de oplevering. Ik dacht voor de oplevering nog een punt te kunnen/moeten maken van de fornuisgroep in een 3-fase kast
Dat zou ik toch wel doen. Die kookplaat hoort gewoon op een krachtgroep. Zeker als je ook overweegt om naar 3x25A te gaan. Gelukkig is er in je groepenkast ruimte zat. Ik zou alleen dan de drie krachtgoepen netjes naast elkaar zetten, dat is qua bedrading veel netter, maar ik weet niet of dat nu nog kan.

• Andrehj
Jim423 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:57:
Dan wordt het wel koud douchen.
Normaliter wordt zo'n doorstromer geplaatst in de warmwaterleiding omdat het te lang duurt (volgens een norm) voordat het warme water bij een ver weg gelegen badkamer is.
Ze zullen de aanvoer van die doorstromer toch niet aan de koudwaterleiding hebben geknoopt? :o

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2022 08:26 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Andrehj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:25:
[...]

Normaliter wordt zo'n doorstromer geplaatst in de warmwaterleiding omdat het te lang duurt (volgens een norm) voordat het warme water bij een ver weg gelegen badkamer is.
Ze zullen de aanvoer van die doorstromer toch niet aan de koudwaterleiding hebben geknoopt? :o
In de beschrijving staat dat die doorstromer in de technische ruimte staat, waar ook de wp staat (neem ik aan).
Dis of dat water van die WP of doorstromer moet komen maakt volgens mij niet zoveel uit.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:19
Auwwww, mijn OCD! Tellen was ook geen sterk punt van de beste man.

Maar als hij de boel als 3x40A oplevert is een kookgroep inderdaad geen probleem. Als je daarna terug gaat naar 3x25A wel. Ga je niet terug is PV plaatsen het probleem daar je al aan de max 40A van de kast zit.

@fonsoy Oef, nog een gedrocht met kookgroep, random nummering en maar 2 aardleks in een 3-fase kast... :X

• Serpz0r
JackBol schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:50:
[...]

Als je geen extra aardlek plaatst, waar ga je dan die extra eind groepen op zetten?
Op de reeds bestaande aardleks :+

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Andrehj
Karin P schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:01:
We hopen een groot deel op te kunnen vangen door het plaatsen van zonnepanelen (na oplevering).
Dat slaat uit het oogpunt van duurzaamheid en milieu nergens op, want vooral die elektrische radiatoren vragen alleen stroom als je zonnepanelen geen vermogen over hebben.
Zonnepanelen doen het prima in het voorjaar en in de zomer overdag, maar dan heb je die radiatoren niet nodig. Dus de stroom voor die radiatoren komt niet van je panelen, maar ergens uit een centrale (of van windmolens, als je mazzel hebt).

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:58
Ons (donderdag) op te leveren nieuwbouwhuis heeft een 3x40A hoofdaansluiting. Hier is een fornuisgroep in ondergebracht.
Is dit je medegedeeld dat je een 3x40A hoofdaansluiting hebt? Of heb je dit ergens zelf op gebaseerd?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Serpz0r schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:27:
[...]

Op de reeds bestaande aardleks :+
Dus je bedoelt meer dan 4 groepen op één aardlek? Is er iets veranderd dan, waardoor er meer dan 4 op één aardlek mogen?

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-12 15:51
Sinds begin deze maand zijn wij eigendom van een mooi huis in de Achterhoek. De vorige bewoners hadden een agrarisch bedrijf en daardoor is de installatie 3 x 35A. Nu vraag ik me af of ik dat zelf ook nodig heb als gewone consument.

Onze installatie bestaat (over enkele maanden) uit een hybride warmtepomp van 6kW, 36 zonnepanelen, een oudere laadpaal (2000 Watt), kookplaat, vijverpomp (300 Watt) en een sauna (die we sporadisch gaan gebruiken). We hebben maar liefst iets van 24 stoppen, maar ik verwacht dat er daar veel zijn voor de schuur, waar krachtstroom ligt voor de vorige eigenaar.

Is 3 x 35A echt nodig, of kunnen we ook prima met 3 x 25A af? En hoe werkt dat terugzetten? Is dat simpelweg een belletje naar de Enexis?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Aristos schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:58:
Sinds begin deze maand zijn wij eigendom van een mooi huis in de Achterhoek. De vorige bewoners hadden een agrarisch bedrijf en daardoor is de installatie 3 x 35A. Nu vraag ik me af of ik dat zelf ook nodig heb als gewone consument.

Onze installatie bestaat (over enkele maanden) uit een hybride warmtepomp van 6kW, 36 zonnepanelen, een oudere laadpaal (2000 Watt), kookplaat, vijverpomp (300 Watt) en een sauna (die we sporadisch gaan gebruiken). We hebben maar liefst iets van 24 stoppen, maar ik verwacht dat er daar veel zijn voor de schuur, waar krachtstroom ligt voor de vorige eigenaar.

Is 3 x 35A echt nodig, of kunnen we ook prima met 3 x 25A af? En hoe werkt dat terugzetten? Is dat simpelweg een belletje naar de Enexis?
Ik heb ongeveer het zelfde, ex vijver pomp en ik redt het prima op 3x25A.

Edit: mijn stroom verbruik de afgelopen 90 dagen (negeer die megaspike, dat is een meet fout geweest +) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z78PvwryUD7sdfcBfYsBudOw3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I75TbCMrPmq8Hq3fr3TUWeU7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 26-04-2022 11:08 ]

• Serpz0r
BounceMeister schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:53:
[...]

Dus je bedoelt meer dan 4 groepen op één aardlek? Is er iets veranderd dan, waardoor er meer dan 4 op één aardlek mogen?
Ja, de norm:

De belasting moet zo over de eindgroepen en distributiegroepen zijn verdeeld dat aardlekschakelaars
niet aanspreken door lekstromen bij normaal bedrijf.
Opmerking 1 Als grote delen van de elektrische installatie tegelijk uitschakelen door een te grote lekstroom,
dan kan voor de gebruiker een onveilige situatie ontstaan. Het toepassen van meerdere aardlekschakelaars kan
dit gevaar voorkomen.
Opmerking 2 Zolang de totale lekstroom bij IB niet meer bedraagt dan 0,3 maal de toegekende
aanspreekstroom, kan worden aangenomen dat de aardlekschakelaar niet ongewenst aanspreekt.

Maar volgens mij verwijst het bouwbesluit nog steeds naar NEN1010:2015
En meer aardlekschakelaars mag altijd.

[ Voor 57% gewijzigd door Serpz0r op 26-04-2022 11:20 ]

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:37
Septillion schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:16:
@Oliesjeik1 Dan zou ik eens navragen of je nu 2 of 3 aardlekschakelaars krijgt in je kast. Beetje zonde om fase 3 alleen voor de kookplaat te gebruiken.
Kun je dit toelichten waarom het zonde is om fase 3 alleen voor de kookplaat te gebruiken?

Daarnaast, v.w.b. toekomst en eletrische auto: heeft dit nog voordelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Oliesjeik1 op 26-04-2022 11:09 ]

d'n oliesjeik

• Septillion
@Oliesjeik1 Je hebt maar 25A per fase. Als je de rest alleen op twee daarvan hebt zitten zullen die dus per definitie zwaarder belast worden. Het ligt aan je gebruik of dit een probleem is maar je laat daarmee gewoon minimaal 8A (25A aansluiting - 16A van je kookplaat) van je aansluiting onbenut. Onder aan de streep, als je dus de volle 11kW van je plaat gebruikt, ofwel 16A op 3 fases, heb je nog maar 8A per fase voor de rest van het huis. Daar dat dan over 2 fases zit is dat dus 16A terwijl het 24A aan ruimte had kunnen zijn.

Nogmaals, zal niet direct een probleem zijn. Maar het is dus gewoon slecht gebruik van resources.

• Karin P
adjego schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:52:
[...]

Is dit je medegedeeld dat je een 3x40A hoofdaansluiting hebt? Of heb je dit ergens zelf op gebaseerd?
Specifiek naar gevraagd en dit antwoord gekregen

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:58
Karin P schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:46:
[...]

Specifiek naar gevraagd en dit antwoord gekregen
Dit is kwa kosten wel echt een heel stuk duurder wat meerderen al hebben aangegeven. Ik zou toch proberen om hier weer vanaf te komen. 3 x 25A is gewoon prima.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Karin P
Andrehj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:50:
[...]

Dat slaat uit het oogpunt van duurzaamheid en milieu nergens op, want vooral die elektrische radiatoren vragen alleen stroom als je zonnepanelen geen vermogen over hebben.
Zonnepanelen doen het prima in het voorjaar en in de zomer overdag, maar dan heb je die radiatoren niet nodig. Dus de stroom voor die radiatoren komt niet van je panelen, maar ergens uit een centrale (of van windmolens, als je mazzel hebt).
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik had het zelf zo niet gedaan/bedacht. Maar als we vast zitten aan 3x40A, hopen we dat de opbrengst van de zonnepanelen de hoge kosten een beetje copenseren...

• jongetje
  • Laatst online: 22:05
@Karin P Het is toch jouw huis en jouw stroom aansluiting? Gewoon een verzoek bij de netbeheerder doen voor een 3X 25A aansluiting, dat is niet iets uitzonderlijks wat ze bijna nooit doen.

• Karin P
jongetje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:05:
@Karin P Het is toch jouw huis en jouw stroom aansluiting? Gewoon een verzoek bij de netbeheerder doen voor een 3X 25A aansluiting, dat is niet iets uitzonderlijks wat ze bijna nooit doen.
Duidelijjk, maar de opgeleverde installatie wordt nog verder uitgebreid (zonnepanelen en extra aansluitingen keuken).

Nog geen idee of dat gaat passen binnen 3x25A.

Wellicht dat ik de hele lijst met aansluitingen vanavond hier even in de groep gooi. Als het goed is neemt de aannemer voor de afbouw ook een electricien mee, maar ik sta zeker open voor de input vanuit hier.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Karin P schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:16:
[...]

Duidelijjk, maar de opgeleverde installatie wordt nog verder uitgebreid (zonnepanelen en extra aansluitingen keuken).

Wellicht dat ik de hele lijst met aansluitingen vanavond hier even in de groep gooi. Als het goed is neemt de aannemer voor de afbouw ook een electricien mee, maar ik sta zeker open voor de input vanuit hier.
Tenzij je een verwarmd buitenzwembad, jacuzzi, sauna en terras heaters erbij doet, ga je die 3x40A nooit nodig hebben.

Wanneer je weet dat je de sleutel krijgt, meteen de netbeheerder een verzoek tot verlichting doen op de dag van oplevering (of misschien de dag erna, je weet nooit in wat voor administratieve problemen je terecht gaat komen als je 2 wijzigingen bij de semi-overheid tegelijkertijd doorvoert 🤣).

Mocht het te weinig zijn, slaat je hoofdzekering er een keer uit. Die klik je terug en als dat 5x per week gebeurt kan je altijd nog opnieuw verzwaren.

Maar het gaat me benieuwen of je dat ooit gaat doorhebben.

Zoals hierboven had ik mijn stroomverbruik al geplaatst en dit is met een 11kW laadpaal met load balanceren.

Ik ben in al die tijd niet boven de 3x16A werkelijk verbruik uitgekomen. Het zou me ten stelligste verbazen als een nieuwbouwhuis dat anno 2022 nog doet.

[ Voor 38% gewijzigd door JackBol op 26-04-2022 12:41 ]

• Serpz0r
[...]

Een elektricien? Niet dezelfde die de groepenkast reeds geplaatst heeft en de installatie reeds aangelegd heeft?

Deze elektricien kan op basis van je op voorhand beoogd gebruik/verbruik je net aansluiting aanvragen.

Stuur anders wat foto's van je riante villa die 3x40A nodig heeft.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48
JackBol schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:37:
[...]

Tenzij je een verwarmd buitenzwembad, jacuzzi, sauna en terras heaters erbij doet, ga je die 3x40A nooit nodig hebben.

Wanneer je weet dat je de sleutel krijgt, meteen de netbeheerder een verzoek tot verlichting doen op de dag van oplevering (of misschien de dag erna, je weet nooit in wat voor administratieve problemen je terecht gaat komen als je 2 wijzigingen bij de semi-overheid tegelijkertijd doorvoert 🤣).

Mocht het te weinig zijn, slaat je hoofdzekering er een keer uit. Die klik je terug en als dat 5x per week gebeurt kan je altijd nog opnieuw verzwaren.

Maar het gaat me benieuwen of je dat ooit gaat doorhebben.

Zoals hierboven had ik mijn stroomverbruik al geplaatst en dit is met een 11kW laadpaal met load balanceren.

Ik ben in al die tijd niet boven de 3x16A werkelijk verbruik uitgekomen. Het zou me ten stelligste verbazen als een nieuwbouwhuis dat anno 2022 nog doet.
Je noemt zelf al een belangrijk aspect waarom jij er nog niet overheen bent geweest. Laadpaal loadbalancing.
Ik heb (express) geen loadbalancing en als je dan niet een heel klein beetje nadenkt dan vliegt er zo een fase uit hoor.
Ik heb het in 2 jaar tijd nu 2x gehad waarvan 1 express om te kijken wanneer hij zou springen.
Dan heb ik dus de inductie plaat aan, wasmachine en droger, oven en mijn auto staat te laden op 11kW :+ .

@Serpz0r zoals ook al vaker aangehaald, met de normen die er in principe zijn (gelijktijdigheid etc.) zou mijn woning ook minimaal op 3x35A moeten zitten maar ook ik heb bewust natuurlijk voor 3x25A gekozen.

Mijn meterkast:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

(al vaker voorbijgekomen.)

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 26-04-2022 13:12 ]

• Serpz0r
GeeMoney schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:06:
[...]

Je noemt zelf al een belangrijk aspect waarom jij er nog niet overheen bent geweest. Laadpaal loadbalancing.
Ik heb (express) geen loadbalancing en als je dan niet een heel klein beetje nadenkt dan vliegt er zo een fase uit hoor.
Ik heb het in 2 jaar tijd nu 2x gehad waarvan 1 express om te kijken wanneer hij zou springen.
Dan heb ik dus de inductie plaat aan, wasmachine en droger, oven en mijn auto staat te laden op 11kW :+ .

@Serpz0r zoals ook al vaker aangehaald, met de normen die er in principe zijn (gelijktijdigheid etc.) zou mijn woning ook minimaal op 3x35A moeten zitten maar ook ik heb bewust natuurlijk voor 3x25A gekozen.
In jouw geval zou je zelfs nog kunnen overwegen de wasmachine op een andere fase aan te sluiten.
Dan kan je je stresstest nog eens uitvoeren.

Edit na het zien van je kastfoto: Mits de groepen bij elkaar in de buurt zitten qua draadlengte, sodeju wat een kast.

[ Voor 6% gewijzigd door Serpz0r op 26-04-2022 13:14 ]

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:47
Over een tijdje ga ik een extra meterkast (laten) plaatsen. Het aanleggen van de bekabeling doe ik wel zelf.
Omdat de meterkast dusdanig aangepast moet worden ga ik ook zelf de nieuwe groepen voor de warmtepomp trekken en laat ik deze meteen in de meterkast aansluiten (boven een werkschakelaar).
Nou ga de leverancier van de warmtepomp aan dat deze (daikin 6kw) gewoon 3 losse 1 fase groepen nodig heeft en geen krachtgroep, daar vertrouw ik volledig op, maar ook dat hij een 20A C-kar automaat adviseert zodat we wat over hebben. Op die laatste opmerking trigger ik toch een beetje. Is dit een juist advies of niet volgens de geldende normen?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GeeMoney schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:06:
[...]

Die loadbalancing heb ik momenteel alleen nodig wanneer mijn WP een desinfectie run doet. Verder draait die paal lekker op vol vermogen.

Geel = Laadpaal
Oranje = Warmtepomp
Blauw = PV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbzLaYwclTtKhaP--VnSkFBPj9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o22f4DWGK6OacyfrJ8vNvnbs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVM6oAZ19fel8sRxlECXfLCy7Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iI8zrIzbvRJmmSzDkDRGEzVB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGQgVcx64yfX0AitpG4sts7Wcog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/62sLKCEywMqIqCYEk9BiVFrY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeX5_v9rVHdF_LHUdgM5N2jkoQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LW5brHcwvfY6mnKJItU5UPbr.png?f=fotoalbum_large

• Andrehj
Zoals reeds vermeld gaat alle apparatuur die je hebt (uitgezonderd evt die elektrische radiatoren en doorstroomverwarmer) makkelijk op 3x25A.
Zonnepanelen (zolang je omvormer niet groter is dan 17 kW) kunnen daar ook zonder problemen op, want die hoef je niet bij de vermogens op te tellen.

• GeeMoney
@JackBol en nu je inductieplaat erbij en je ovens en overdag laden met wassen of drogen ;).
Ik heb ook 3x25A maar als je overdag nergens bij nadenkt dan kan het zonder load balancing weleens voorkomen dat er eentje uit klapt.
Een klein beetje common sense dus en het gaat meer dan prima, ook in mijn situatie.
Zeker proberen dus met 3x25A @Karin P .

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GeeMoney schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:27:
@JackBol en nu je inductieplaat erbij en je ovens en overdag laden met wassen of drogen ;).
Ik heb ook 3x25A maar als je overdag nergens bij nadenkt dan kan het zonder load balancing weleens voorkomen dat er eentje uit klapt.
Een klein beetje common sense dus en het gaat meer dan prima, ook in mijn situatie.
Zeker proberen dus met 3x25A @Karin P .
Ik weet niet hoe jij kookt, maar tenzij je alle pitten op boost zet, trekt zo’n hele plaat max 2kW continu. Mijn all time max is 13.4kW, en dan kickt de load balancing van de paal in. Zonder laden kom ik niet eens in de buurt.

Ik weet niet precies wat je punt is tegen load balancing, maar mijn auto laadt van 0-100% in 7 uur. Als dat met load balanceren 8u is, geeft me dat minder problemen dan dat de stoppen eruit klappen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lXfn2TYfi7Nr8hAQdaoXf05YUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoteyYFwycASAMJacf9CMyxS.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder komt de 17 kW omvormer binnen, rechtsonder gaat met een 5x6mm2 kabel naar de hoofdmeterkast.

Wie spot de fouten?

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 26-04-2022 22:37 ]

• GeeMoney
JackBol schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:01:
[...]

Ik weet niet hoe jij kookt, maar tenzij je alle pitten op boost zet, trekt zo’n hele plaat max 2kW continu. Mijn all time max is 13.4kW, en dan kickt de load balancing van de paal in. Zonder laden kom ik niet eens in de buurt.

Ik weet niet precies wat je punt is tegen load balancing, maar mijn auto laadt van 0-100% in 7 uur. Als dat met load balanceren 8u is, geeft me dat minder problemen dan dat de stoppen eruit klappen.
Ik heb niets tegen loadbalancing, integendeel.
Maar jij bent nogal stellig dat ten allen tijde 3x25A genoeg zou moeten zijn voor iedereen maar in jouw geval klopt het omdat je je grootste continu verbruiker knijpt als de boel penibel wordt.

Ik wil alleen aangeven dat er ook huishoudens zijn zonder loadbalancing (al dan niet bewust) en dat dan 3x25A een klein beetje common sense vraagt als je een uitgebreide installatie hebt.
Over het algemeen gaat het zeker goed en zou het voldoende moeten zijn maar met EV laden en een druk huishouden kan het zijn dat je even op moet letten wanneer je bijvoorbeeld de auto precies inprikt of de jacuzzi aanslingert :p.

@Karin P heb ik niet gehoord over autoladen of loadbalancing?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 26-04-2022 22:46 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GeeMoney schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:42:
[...]

Ik heb niets tegen loadbalancing, integendeel.
Maar jij bent nogal stellig dat ten allen tijde 3x25A genoeg zou moeten zijn voor iedereen maar in jouw geval klopt het omdat je je grootste continu verbruiker knijpt als de boel penibel wordt.
Ah je kijkt er zo naar. Ik heb gerekend met 0 kW belasting voor de laadpaal, omdat deze enkel de beschikbare energie gebruikt.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:13
JackBol schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:01:
[...]

Hier ook zoiets. Mijn maximaal opgenomen vermogen in het afgelopen jaar was 9500 Watt en dat is met 16A autolader en koken etc. tegelijk geweest.

De meeste dagen kom ik niet aan de 8000 Watt piekvermogen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog geen warmtepomp heb.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
Navi schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:29:
[Afbeelding]

Linksonder komt de 17 kW omvormer binnen, rechtsonder gaat met een 5x6mm2 kabel naar de hoofdmeterkast.

Wie spot de fouten?
schema met draaddiktes?
Lijkt of er 2 verschillende draaddiktes in 1 huls zitten. Tenzij dubbel geisoleerde draad niet mijn favoriet.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een check, ik heb onderstaande situatie. Betreft een WCD met separate dimmer (eind jaren 90 heel hip). De dimfunctie wil ik eraf halen want we gebruiken Philips Hue.

Volgens mij zit het zwarte draad verbonden met de dimmer, kan ik dan het bruine draad doorknippen en verbinden op de plaats van het zwarte draad? En zwarte draad dmv een lasdop verbinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6V3WhHqbIOPGM792mHAoRFvK8I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUEmpxbz3zxzjLRsoU2LpKRF.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2022 11:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:53
Sport_Life schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:59:
Even een check, ik heb onderstaande situatie. Betreft een WCD met separate dimmer (eind jaren 90 heel hip). De dimfunctie wil ik eraf halen want we gebruiken Philips Hue.

Volgens mij zit het zwarte draad verbonden met de dimmer, kan ik dan het bruine draad doorknippen en verbinden op de plaats van het zwarte draad? En zwarte draad dmv een lasdop verbinden?

[Afbeelding]
Wil je van de dimmer een aan/uit functie (wisselschakelaar) maken?

Alleen zie ik dat beide stopcontacten gevoed worden d.m.v. een zwarte draad, klopt dat? Dat mag volgens mij niet.

[ Voor 40% gewijzigd door turkeyhakan op 27-04-2022 11:19 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

turkeyhakan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:16:
[...]

Wil je van de dimmer een aan/uit functie (wisselschakelaar) maken?

Alleen zie ik dat beide stopcontacten gevoed worden d.m.v. een zwarte draad, klopt dat? Dat mag volgens mij niet.
Nee dimmer mag er volledig tussenuit die gebruik ik niet meer.

Rechter stopcontact is met bruine draad verbonden, die is bij linkerstopcontact niet gebruikt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Septillion
@Sport_Life Opzich, ja, gewoon aan de bruine hangen. Zou ik hem niet knippen maar doorlussen van de rechter. De zwarte netjes afdoppen.

Maar, er zijn twee zwarte. Waar gaat deze heen? Heb je op een tweede plaats nog zo'n WCD?

• Navi
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:03:
[...]

schema met draaddiktes?
Lijkt of er 2 verschillende draaddiktes in 1 huls zitten. Tenzij dubbel geisoleerde draad niet mijn favoriet.
Nee er zit altijd 1 draad in een huls, geel is 6mm2, rood is 10mm2.

10mm2 omdat er theoretisch meer dan 40A op sommige plekken kan lopen. (25A via solar en 25A via net, zal pas zijn als alle eindgroepen erin zitten maar is er op voorbereid)

Draad is 90 graden soepel.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Navi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:07:
[...]

Nee er zit altijd 1 draad in een huls, geel is 6mm2, rood is 10mm2.

10mm2 omdat er theoretisch meer dan 40A op sommige plekken kan lopen. (25A via solar en 25A via net, zal pas zijn als alle eindgroepen erin zitten maar is er op voorbereid)

Draad is 90 graden soepel.
Moet de solar niet aan de andere kant aangesloten worden?

(bedoel dus aan de bovenkant van de automaat)

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 27-04-2022 16:52 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Navi schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:29:
[Afbeelding]

Wie spot de fouten?
Waarom zitten er 2 nuldraden op rechtsonder Waarom zit die niet gewoon op de nul rail onderin?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik had jullie soort van beloofd een update te geven over de groepenkast. Vandaag even mee aan de klus gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyicHe6CxRMH0xzZsgXKQ4vQoOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enyi4HfaC1PtZdCpKaWieYwR.jpg?f=fotoalbum_large
Geen wonder dat het licht aan bleef.

Omdat ik twijfelde qua veiligheid tussen 1 voor 1 de verkeerde aders loshalen of de hoofdzekering eruit te schroeven, toch het zegel maar verbroken en die eruit gehaald. Ook al heb ik vroeger wel vaker een schroefzekering los gehaald, dit vond ik wel een beetje spannend.

Wat een inclusiviteit qua regenboogkleuren daar: rood, geel, groen, blauw, blauw-geel. Hele oude meuk waarschijnlijk :F

#team_UTC+1

• Navi
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:52:
[...]

Moet de solar niet aan de andere kant aangesloten worden?

(bedoel dus aan de bovenkant van de automaat)
Omdat de solar een input is leek het me logischer deze aan de onderkant binnen te laten komen. Maakt verder overigens geen verschil, het is een aardlekautomaat van type A en die werkt beide kanten op hetzelfde.
Ronald.42 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:02:
[...]

Waarom zitten er 2 nuldraden op rechtsonder Waarom zit die niet gewoon op de nul rail onderin?
Omdat ik de solar direct heb verbonden met de hoofdschakelaar en niet via de fasen/nulrail onderin. De hoofdschakelaar heeft 2 kooi uitgangen dus dat is handig en bespaart ruimte onderin die ik later misschien nog nodig heb als er meer automaten bij komen in de kast.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:30

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ethirty schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:34:

Wat een inclusiviteit qua regenboogkleuren daar: rood, geel, groen, blauw, blauw-geel. Hele oude meuk waarschijnlijk :F
Dat hoeft niet perse te zijn. Huidige voedingskabels van de netbeheerders hebben nog steeds die kleuren. Tenminste die in de trafostations weggaan

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Dapdodo
Navi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:39:
[...]

Omdat de solar een input is leek het me logischer deze aan de onderkant binnen te laten komen. Maakt verder overigens geen verschil, het is een aardlekautomaat van type A en die werkt beide kanten op hetzelfde.

[...]

Omdat ik de solar direct heb verbonden met de hoofdschakelaar en niet via de fasen/nulrail onderin. De hoofdschakelaar heeft 2 kooi uitgangen dus dat is handig en bespaart ruimte onderin die ik later misschien nog nodig heb als er meer automaten bij komen in de kast.
Je doet aan nabeveiliging, maar stroom gaat niet 1 richting uit. Dus alles moet naar 10mm2.
6mm2 boven de solar automaat kortsluiten of in die automaat zelf, geeft vermogen van solar en netvoeding op de kortsluiting met 6mm2. Was niet je bedoeling denk ik.

• Navi
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:48:
[...]

Je doet aan nabeveiliging, maar stroom gaat niet 1 richting uit. Dus alles moet naar 10mm2.
6mm2 boven de solar automaat kortsluiten of in die automaat zelf, geeft vermogen van solar en netvoeding op de kortsluiting met 6mm2. Was niet je bedoeling denk ik.
Stroom gaat inderdaad niet een richting uit, maar op sommige plaatsen kan niet meer lopen dan er beschikbaar is, dus op sommige plaatsen zit 6mm2.

(Zoals bijvoorbeeld van de solar alamat naar hoofdschakelaar, dat is nooit meer dan 25A)

Als ik je goed begrijp bedoel je omdat in geval van een storing/kortsluiting ergens, alles toch 10mm2 zou moeten zijn? Omdat dan wel de volledige 50A kortsluit? (mits de solar op dat moment vol aan het opwekken is)

Waar zou die kortsluiting dan plaats moeten vinden? In de omvormer? Of maakt dat niet uit?
Wordt dit niet al opgevangen door de automaten?

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 27-04-2022 20:36 ]

• Dapdodo
Navi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:32:
[...]

Stroom gaat inderdaad niet een richting uit, maar op sommige plaatsen kan niet meer lopen dan er beschikbaar is, dus op sommige plaatsen zit 6mm2.

(Zoals bijvoorbeeld van de solar alamat naar hoofdschakelaar, dat is nooit meer dan 25A)

Als ik je goed begrijp bedoel je omdat in geval van een storing/kortsluiting ergens, alles toch 10mm2 zou moeten zijn? Omdat dan wel de volledige 50A kortsluit? (mits de solar op dat moment vol aan het opwekken is)

Waar zou die kortsluiting dan plaats moeten vinden? In de omvormer? Of maakt dat niet uit?
Daar waar 50A kan lopen, door fout in bedrading of component, moeten de bedrading en de omliggende componenten geschikt zijn. Dit om oververhitting te voorkomen. Dus ook afgaande aardleks enz. maar daar voldoe je al aan.

• Navi
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:41:
[...]

Daar waar 50A kan lopen, door fout in bedrading of component, moeten de bedrading en de omliggende componenten geschikt zijn. Dit om oververhitting te voorkomen. Dus ook afgaande aardleks enz. maar daar voldoe je al aan.
Dus in principe zou je zeggen dat de gehele kast in 10mm2 zou moeten zijn, en ook de hoofdmeterkast waar de 5x6mm2 naartoe gaat (op een B25 krachtautomaat)

In de hoofdmeterkast is de bedrading naar de aardleks wel 10mm2 en de aardleks zelf zijn vervangen van 40A naar 63A modellen.

• Dapdodo
Navi schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:05:
[...]

Dus in principe zou je zeggen dat de gehele kast in 10mm2 zou moeten zijn, en ook de hoofdmeterkast waar de 5x6mm2 naartoe gaat (op een B25 krachtautomaat)

In de hoofdmeterkast is de bedrading naar de aardleks wel 10mm2 en de aardleks zelf zijn vervangen van 40A naar 63A modellen.
Oeps, dit is je subverdeler. Heb je dan een kabelberekening gedaan?

• Navi
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:27:
[...]

Oeps, dit is je subverdeler. Heb je dan een kabelberekening gedaan?
Op advies van de installateur van de zonnepanelen is de kabel van hoofdkast naar subkast een 5x6mm2 YMVK geworden omdat hier max 25A overheen gaat en i.c.m de lengte (20M)

Kasten overal 6mm2 bedraad en op plaatsen waar meer dan 40A kan lopen 10mm2.

Verder geen specifieke berekeningen. Wat zou je berekenen?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:58
@Navi
Ik zou persoonlijk 1 diameter gebruiken in de verdeler. Al was het maar omdat later iemand er wat bij aanplakt.

De kabelberekening waar @Dapdodo op doelt is voor grotere installaties gebruikelijk. In jouw geval zou je waarschjnljk ook nog op 5x4mm2 uitkomen dus 5x6mm2 zit je altijd goed.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• jichem
jichem schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:29:
Over een tijdje ga ik een extra meterkast (laten) plaatsen. Het aanleggen van de bekabeling doe ik wel zelf.
Omdat de meterkast dusdanig aangepast moet worden ga ik ook zelf de nieuwe groepen voor de warmtepomp trekken en laat ik deze meteen in de meterkast aansluiten (boven een werkschakelaar).
Nou ga de leverancier van de warmtepomp aan dat deze (daikin 6kw) gewoon 3 losse 1 fase groepen nodig heeft en geen krachtgroep, daar vertrouw ik volledig op, maar ook dat hij een 20A C-kar automaat adviseert zodat we wat over hebben. Op die laatste opmerking trigger ik toch een beetje. Is dit een juist advies of niet volgens de geldende normen?
Kan iemand mij hier mee helpen?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24

_Ernst_

Mark It Zero!

jichem schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:44:
[...]

Kan iemand mij hier mee helpen?
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan (gisteren een topic voor geopend), zelf heb ik een Daikin 4kW WP aangeschaft, en de buitenunit vraagt volgens de documentatie ook om een 20a groep, wat mij ook wat veel leek (niet handig met een 3x25 aansluiting).

Waar heeft jouw installateur die andere 2 groepen voor nodig, de backup verwarming van het binnendeel?

Last.fm

• jichem
_Ernst_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:49:
[...]

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan (gisteren een topic voor geopend), zelf heb ik een Daikin 4kW WP aangeschaft, en de buitenunit vraagt volgens de documentatie ook om een 20a groep, wat mij ook wat veel leek (niet handig met een 3x25 aansluiting).

Waar heeft jouw installateur die andere 2 groepen voor nodig, de backup verwarming van het binnendeel?
Hier inderdaad ook een 3x25 en daarom triggerde ik op de 20A groep.

Volgens de installateur:
1 voor het buitendeel
1 voor het binnendeel
en ik denk ik voor verwarmingsdeel

• Septillion
@_Ernst_ en @jichem Niet zo bekend met de types van Daikin, hebben jullie typenummer?

Maar als het een enkel apparaat in gaat acht ik de kans op 3 losse groepen erg klein. Dan zou je er een 3-dubbele kookgroep van moeten maken...

• jichem
Septillion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:36:
@_Ernst_ en @jichem Niet zo bekend met de types van Daikin, hebben jullie typenummer?

Maar als het een enkel apparaat in gaat acht ik de kans op 3 losse groepen erg klein. Dan zou je er een 3-dubbele kookgroep van moeten maken...
Daikin altherma 3 LT 6kW, omdat de meterkast voor de keuken nog op de schop moet heb ik aangegeven de kabels wel zelf naar boven te leggen (ipv 1200 euro te betalen).
Op mijn vraag wat er boven moet komen kreeg ik te horen 3x een 3x2,5mm kabel achter 3x een C20 automaat. Echter dacht ik altijd dat een 20A automaat niet achter de 25A hoofdschakelaar mag.

• Septillion
@jichem 3x een 20A is natuurlijk sowieso achterlijk. Daar kom je alleen aan als je het huis volledig resistief (dus geen WP) zou verwarmen... Ik duik er even in.

• jichem
Septillion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:42:
@jichem 3x een 20A is natuurlijk sowieso achterlijk. Daar kom je alleen aan als je het huis volledig resistief (dus geen WP) zou verwarmen... Ik duik er even in.
Ik begreep uit zijn verhaal niet perse dat alle 3 de groepen dat ook gingen trekken. Klonk meer van, doe dat maar dan zit het goed.

Er moeten wel 3 losse groepen naar boven voor de 3 losse apparaten wat ik begreep.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Septillion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:36:

Hier een Daikin EHBH04EF6V binnenunit (4kW wandmodel) en een Daikin ERGA04EAV3 buitendeel.

Last.fm

• Septillion
jichem schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:43:
Ik begreep uit zijn verhaal niet perse dat alle 3 de groepen dat ook gingen trekken. Klonk meer van, doe dat maar dan zit het goed.
Dat is natuurlijk al een achterlijk uitgangspunt...
Er moeten wel 3 losse groepen naar boven voor de 3 losse apparaten wat ik begreep.
Welke drie apparaten zouden dat zijn dan?

En heb je de 3V, 6V, 6T1 of 9W model? Zit even te kijken maar Daikin laat het niet heel duidelijk zien inderdaad :/

• jichem
Septillion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:55:
[...]

Dat is natuurlijk al een achterlijk uitgangspunt...

[...]

Welke drie apparaten zouden dat zijn dan?

En heb je de 3V, 6V, 6T1 of 9W model? Zit even te kijken maar Daikin laat het niet heel duidelijk zien inderdaad :/
Ik ga even de exacte gegevens opvragen bij de installateur, ik kom er zelf op daikin ook niet uit.
Wat ik gewoon graag wil is dat alles binnen ons huis voldoet aan de norm, ook als dat meer geld gaat kosten.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

jichem schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:43:
[...]

Wellicht ook nog een boiler met een elektrisch element? Dat zou dan de 3e groep moeten zijn (zo heb ik hier straks ingericht tenminste). Die groep voor de binnenunit is voor mij ook nog een vraagstuk, zie ook mijn andere topic.

Last.fm

• jichem
_Ernst_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:02:
[...]

Wellicht ook nog een boiler met een elektrisch element? Dat zou dan de 3e groep moeten zijn (zo heb ik hier straks ingericht tenminste). Die groep voor de binnenunit is voor mij ook nog een vraagstuk, zie ook mijn andere topic.
Ik denk inderdaad dit, maar ga ik nog even checken.

• Septillion
Zie in de handleiding bij configuratie:
Spanning
▪ Voor een 3 V-model is dit vastgesteld op 230 V, 1ph.5 Configuratie
Installatiehandleiding
20
EHVH/X04+08S18+23DA + EHVH/X04+08S18+23DJ
Daikin Altherma 3 R F
4P584428-1 – 2019.06
▪ Voor een 6 V-model kan dit worden ingesteld op:
▪ 230 V, 1ph
▪ 230 V, 3ph
▪ Voor een 9 W-model is dit vastgesteld op 400 V, 3ph
Hieruit maak ik op dat het 6V model ook gewoon op 3fase mag. Wat ik zeker zou aanraden ivm het verdelen van de last en minder kabel etc.

En wordt de binnenunit niet gewoon gevoed uit de buitenunit?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12 06:33
_Ernst_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:49:
[...]

Ik heb 3 daikin airco’s van Max 1400W per stuk elektrisch die hebben ook 20A in de handleiding staan. Ik neem daikin niet serieus mbt hun elektrisch aansluitvoorschrift.

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-12 12:23
Van de week onze oude groepenkast laten vervangen. Huis uit 1936, jaar geleden gekocht en nu wat aanpassingen aan he tdoen.
Mooi op schema voor de zonnepanelen (komen in juli als het goed is) en vernieuwen van de keuken later dit jaar waar meer apparatuur in gaat komen incl inductie.

Kwamen nog wel wat problemen tegen, kruising tussen twee groepen, geen aardedraad in de meterkast (aarde zat apart op 2 groepen vanaf de aardpen) en moet even het plafond iets verhogen omdat deze kast wat groter uitvalt :P. Heb in ieder geval wel genoeg ruimte voor de toekomst.

Helaas gister gebeld door Liander dat de afspraak van 11 mei voor verzwaren van de aansluiting van 1x25 naar 3x25 niet doorgaat omdat ze geen 3 fase meters geleverd krijgen. Een inschatting wanneer wel konden ze niet geven |:(. Maar dat had iemand hier eerder ook al opgemerkt zag ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LW_LayXK-8m8ap5csz3iRHe4Kc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4MWIA5WfKZJzMJY1EVMdNkb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEA-5FGtZEF1SOjSRYNN5tdUfU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G53wfItjqVipGq45DdIU5JqR.jpg?f=fotoalbum_tile

• BounceMeister
  • Niet online
Dat Liander geen 3-fase meters meer heeft, is wel vervelend.
Weet iemand of dat bij Stedin ook het geval is? Daar heb ik een afspraak over ongeveer 8 weken.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

Leveringen van elektra producten worden steeds moeilijker lijkt het. Gisteren sprak ik een adviseur/verkoper omdat ik zit te wachten op enkele producten. Deze zijn ook weer uitgesteld naar half juni (mits China mee werkt). Dit zal met de 3 fase meters niet anders zijn vrees ik. Voorraden van omvormers voor panelen en de panelen zelf zijn zijn in Europa ook vrijwel op gedroogd. De verkoper zei dat hij nu soms zaken uit de VS/Canada haalt mits daar nog voorraad is en een normale prijs voor gevraagd wordt.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:41
Netjes hoor, alles op alamats. Paar dingen:
  • Wordt je kookgroep straks nog vervangen door een drie fasen groep? (Over waarom: niet vragen maar lezen in dit topic, ongeveer 50% van het topic gaat daar over)
  • Geen aardlek voor je kookgroep?
  • Zo'n KJ01B vind ik, persoonlijk, toch wel een stuk netter dan als maar alles doorlussen :Y

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 233 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.