Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 234 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.354.372 views

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:47
Septillion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:05:
Zie in de handleiding bij configuratie:

[...]

Hieruit maak ik op dat het 6V model ook gewoon op 3fase mag. Wat ik zeker zou aanraden ivm het verdelen van de last en minder kabel etc.

En wordt de binnenunit niet gewoon gevoed uit de buitenunit?
Ik wacht nog even op de exacte types vanuit de leverancier, daarna ga ik ze hier zeker over bevragen.
De buitenunit werd heel expliciet als los te voeden benoemd.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24

_Ernst_

Mark It Zero!

leonbong schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:41:
[...]

Ik heb 3 daikin airco’s van Max 1400W per stuk elektrisch die hebben ook 20A in de handleiding staan. Ik neem daikin niet serieus mbt hun elektrisch aansluitvoorschrift.
Oke dit blijkt inderdaad het geval te zijn :) Zojuist contact gehad met Daikin, en de medewerker gaf toe dat de opgegeven waardes op de apparatuur en in de documentatie inderdaad aan de ruime kant zijn, en dat de 4 en 6kW buitenunits prima afgezekerd kunnen worden op 16 ampère :)

Last.fm

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

big bang schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:27:
[...]

Netjes hoor, alles op alamats. Paar dingen:
  • Wordt je kookgroep straks nog vervangen door een drie fasen groep? (Over waarom: niet vragen maar lezen in dit topic, ongeveer 50% van het topic gaat daar over)
  • Geen aardlek voor je kookgroep?
  • Zo'n KJ01B vind ik, persoonlijk, toch wel een stuk netter dan als maar alles doorlussen :Y
@Urithar Misschien zit de kookgroep wel achter de ALS (CDS440G).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:41
timovd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:59:
[...]

Scherp, dacht eerst dat het een 3p+n alamat was. In dat geval zit de kookgroep mogelijk ook over 2 fases verdeeld.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-12 12:23
big bang schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:27:
[...]

Netjes hoor, alles op alamats. Paar dingen:
  • Wordt je kookgroep straks nog vervangen door een drie fasen groep? (Over waarom: niet vragen maar lezen in dit topic, ongeveer 50% van het topic gaat daar over)
  • Geen aardlek voor je kookgroep?
  • Zo'n KJ01B vind ik, persoonlijk, toch wel een stuk netter dan als maar alles doorlussen :Y
Ik had in de voorbereiding al het eea gelezen in dit topic, o.a. over de kookgroep.

Kookgroep wilde ik vanuit 2 fases voeden, volgens onze electricien mocht er geen 2 fase kookplaat op een 3 fase aardlekautomaat, wat mijn eerste gedachte was. Dus we zijn uitgekomen op wat @timovd al opperde. Achter de ALS(CDS440G) zit de kookgroep, verdeeld over 2 fases.

Dat verdeelblok kende ik niet maar vind ik ook wel een nette oplossing
timovd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:59:
Lijkt me wel, anders zou ik niet weten wat de functie van die aardlekschakelaar is.
big bang schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:27:
Scherp, dacht eerst dat het een 3p+n alamat was. In dat geval zit de kookgroep mogelijk ook over 2 fases verdeeld.
Lijkt me wel, anders hadden ze net zo goed een 2P aardlekschakelaar kunnen plaatsen.

Op zich niet veel mis met deze oplossing.
Techneut schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:50:
[...]
Wat ik aanroerde ging over een ander aspect van de discussie, namelijk alles van een fornuis op één fase aansluiten, met alle beperkingen van dien, terwijl gewoon alle drie fasen wel beschikbaar zijn. Dat dus een echte krachtgroep, ook al gebruik je maar twee van de drie fasen, volgens mij heel eenvoudig met maar een heel klein beetje meerwerk verreweg de eerste keus zou zijn. Dat ik me dan ook als in dat werk buitenstaande techneut afvroeg waarom daarvoor door veel (de meesten?) elektriciens toch niet voor gekozen wordt. Begrijp me goed, hoe te handelen met aardlekschakelaars staat daar helemaal los van. Ik zit zoals ik zei niet in dat werk, maar jij wel. Heb jij daarvoor een begrijpelijke verklaring, los van de al genoemde hogere kosten en eventueel ruimtegebrek in de meterkast?
Kom d'r maar in met theorieën. :+ Wat nu bij @Urithar is geplaatst is duurder en neemt meer plek in.

Blijkbaar weet men gewoon niet beter.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
Xander schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:13:
[...]

Alleen heb je nu een installatieautomaat geplaatst, in plaats van een aardlekautomaat zoals ik adviseerde.

Dat is afhankelijk van het aardingsstelsel / je aardcircuitweerstand niet het beste idee.
Meterkast v3 :D
Ik was in de winkel simpelweg met het onjuiste product naar buiten gelopen :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--Cd2PDm3A8-6IEefnH8ouRV3es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3ZlkirEsqK6412IFAbTHsCQ.jpg?f=fotoalbum_large
Nogmaals bedankt Xander.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

fonsoy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:16:
[...]

Meterkast v3 :D
Ik was in de winkel simpelweg met het onjuiste product naar buiten gelopen :-(
[Afbeelding]
Nogmaals bedankt Xander.
d:)b dat lijkt er meer op.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Urithar schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:44:
Kookgroep wilde ik vanuit 2 fases voeden, volgens onze electricien mocht er geen 2 fase kookplaat op een 3 fase aardlekautomaat, wat mijn eerste gedachte was.
Je schrijft het een beetje vaag, maar je bedoelt een 2-fase kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar?

Dat mag gewoon, maar wordt niet aangeraden, omdat je dan 1-fase groepen achter een 3-fase aardlekschakelaar krijgt.
Het werkt echter prima, en is voor je faseverdeling een stuk beter dan het aansluiten van je kookplaat op slechts 1 fase, want die ga je dan overbelasten als je je kookplaat vol aan zet.

Normaliter wordt er echter op een 3x25A hoofdaansluiting voor gekozen om de kookplaat op een krachtgroep of 3-fase alamat te zetten. Dan kun je ook je kookplaat nog eens vervangen door een 11 kW variant, of gewoon bij je Bora de afzuiging op de derde fase aansluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door Andrehj op 28-04-2022 19:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-12 12:23
Andrehj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:46:
[...]

Je schrijft het een beetje vaag, maar je bedoelt een 2-fase kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar?

Dat mag gewoon, maar wordt niet aangeraden, omdat je dan 1-fase groepen achter een 3-fase aardlekschakelaar krijgt.
Het werkt echter prima, en is voor je faseverdeling een stuk beter dan het aansluiten van je kookplaat op slechts 1 fase, want die ga je dan overbelasten als je je kookplaat vol aan zet.

Normaliter wordt er echter op een 3x25A hoofdaansluiting voor gekozen om de kookplaat op een krachtgroep of 3-fase alamat te zetten. Dan kun je ook je kookplaat nog eens vervangen door een 11 kW variant, of gewoon bij je Bora de afzuiging op de derde fase aansluiten.
Ben een leek dus vergeef me de vaagheid :P. Er zit nu inderdaad een 2-fase kookgroep achter een 3-fase aardlekschakelaar. Ik wilde de discussie niet verder voeren omdat het niet nodig was; er was ruimte en de hogere kosten van een kookgroep+3fase ALS t.o.v. een 3fase Alamat was geen probleem.
Omdat er verder allemaal alamat's inzitten zitten er geen andere groepen achter de 3 fase ALS.

[ Voor 10% gewijzigd door Urithar op 28-04-2022 19:58 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:16:
[...]

dat kan en mag gewoon, niets anders dan een onderwaterlamp in een zwembad. ;)
Hier zou ik toch graag even op terug willen komen. :)

We hebben vandaag de Sunshower Deluxe bij mij geïnstalleerd. Volgens de instructies van de fabrikant, zoals @Xander aanhaalde.

Echter, die instructies zijn (vrijwel letterlijk):
1. Monteer frame in uitsparing
2. Monteer ventilatie unit op frame
3. Plaats glasplaat in frame (klikt vast met magneetjes in de hoeken)

We hebben de sproeier eens op de sunshower gehouden en we zien toch echt wel wat water achter de glasplaat komen. Toegegeven, daar moesten we wat moeite voor doen, maar toch. Als ik daar daadwerkelijk sta te douchen, gaat het water ook alle kanten op.

Bottom Line: Ondanks dat we de montage precies hebben gedaan volgens de richtlijnen van de fabrikant, ben ik niet echt tevreden over de waterdichtheid en zou ik zeggen dat de IP-waarde niet eens in de buurt komt van waterdicht.

Tenzij we iets verkeerd hebben gedaan uiteraard. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Is dit ding waterdicht (genoeg) te krijgen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:13
Navi schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:29:
[Afbeelding]

Linksonder komt de 17 kW omvormer binnen, rechtsonder gaat met een 5x6mm2 kabel naar de hoofdmeterkast.

Wie spot de fouten?
Die 10 mm2 aders naar boven zijn wat overdreven, daar loopt maximaal 32A over (2x16 eindgroepen) dus was 6mm2 ook genoeg. Hetzelfde geldt voor de nul naar de drie alamats. Even aangenomen dat dat geen PV opwekkers zijn, loopt daar maximaal 16A over.

In de hoofdschakelaar combineer je 10 mm2 en 6 mm2 draden onder 1 klembus. Waarom? Het lijkt me dat de 6 mm2 niet goed vast zit daar.

Het is verstandiger om de ingaande en afgaande kant van alle componenten hetzelfde te houden, dus voedt de alamat voor de PV gewoon van onder in plaats van van boven. Dat kan dan ook meteen netjes uit de rail onderin.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:30:
In de hoofdschakelaar combineer je 10 mm2 en 6 mm2 draden onder 1 klembus. Waarom? Het lijkt me dat de 6 mm2 niet goed vast zit daar.
Die schakelaar heeft net als veel ABB componenten dubbele klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEc9MLEJ5pU5VSTjv8AvM_EWipE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBCLNNFMdwIXeM57Bb73z4pT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie weinig problemen met die kast van @Navi. Dat de beveiligingen niet selectief zijn heeft hij zelf ongetwijfeld al bedacht.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:30:
[...]

Die 10 mm2 aders naar boven zijn wat overdreven, daar loopt maximaal 32A over (2x16 eindgroepen) dus was 6mm2 ook genoeg. Hetzelfde geldt voor de nul naar de drie alamats. Even aangenomen dat dat geen PV opwekkers zijn, loopt daar maximaal 16A over.

Het is verstandiger om de ingaande en afgaande kant van alle componenten hetzelfde te houden, dus voedt de alamat voor de PV gewoon van onder in plaats van van boven. Dat kan dan ook meteen netjes uit de rail onderin.
Je hebt gelijk, er loopt nu max 32A over maar in de toekomst komt daar mogelijk een 3e krachtgroep bij.
Langere kamrail en klaar.

De nul van de alamats heb ik 10mm2 gedaan omdat ik dacht het zijn 3 alamat van 16A, en das 48A, is dat een denkfout? Het is een gedeelde nul, wel allemaal op verschillende fases, dat is het misschien? Mogelijk in de toekomst naar 6 alamats.

Het voeden van de PV alamat doe ik nu toch onderin vanuit de omvormer? En dan vanuit boven naar de hoofdschakelaar.

Zoals @Xander zegt zijn het idd dubbele klemmen dus dat gaat prima.
Is idd niet heel selectief omdat ik graag de volledige 25A van de hoofdaansluiting wil benutten, enige selectiviteit is dat de netaansluiting C25 zijn en mijn automaat B25.

Maar goed, de netaansluiting zijn C25 automaten dus mocht er iets uitklappen kan ik daar makkelijk bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 29-04-2022 10:06 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:19
@Navi De grap is nu juist dat bij gelijke belasting over de drie fases er 0A loopt door de N :+ Ofwel, als je de drie alamats vol belast loopt er niets door die N.

En eens met Blihi over de PV alamat. Ja, je voedt hem nu van onder met PV maar eigenlijk heeft die alamat gewoon twee voedingen, andere kant is het net. Maar het is juist de PV kant die spanningsloos wordt als je de alamat uit zet. Met dat in gedachten is het dus logischer om de PV, net als bij de gebruikersgroepen, aan de bovenkant aan te sluiten.
Uiteindelijk boeit het helemaal niets of je de voeding aan de boven- of onderkant aansluit bij deze automaat. Dus als dit @Navi gelukkig maakt... :+

• big bang
Septillion schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:23:
@Navi De grap is nu juist dat bij gelijke belasting over de drie fases er 0A loopt door de N :+ Ofwel, als je de drie alamats vol belast loopt er niets door die N.
Bij een gelijke powerfactor (cos(phi) ) over de 3 fasen wel ja :9 B)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:23:

En eens met Blihi over de PV alamat. Ja, je voedt hem nu van onder met PV maar eigenlijk heeft die alamat gewoon twee voedingen, andere kant is het net. Maar het is juist de PV kant die spanningsloos wordt als je de alamat uit zet. Met dat in gedachten is het dus logischer om de PV, net als bij de gebruikersgroepen, aan de bovenkant aan te sluiten.
Ik snap hem inderdaad, ik ga het aanpassen!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:10
_Ernst_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:48:
[...]

Oke dit blijkt inderdaad het geval te zijn :) Zojuist contact gehad met Daikin, en de medewerker gaf toe dat de opgegeven waardes op de apparatuur en in de documentatie inderdaad aan de ruime kant zijn, en dat de 4 en 6kW buitenunits prima afgezekerd kunnen worden op 16 ampère :)
Het zou haast op een 10 A met B-karakteristiek kunnen.

Aanvulling: die 20 A is de maximaal toegestane afzekering. Hoger mag niet maar lager mag wel.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankHe op 29-04-2022 13:24 ]

• Blihi
big bang schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:52:
[...]

Bij een gelijke powerfactor (cos(phi) ) over de 3 fasen wel ja :9 B)
Maar het maximum over de nul blijft het maximum van de eindgroepen op 1 fase als er niets teruggeleverd wordt op een van de alamats.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
[...]

Er is een databook van Daikin. Daarin staat dat mijn buitenunit in combinatie met mijn binnenunits maximaal 13.9 A opneemt. Dus zekeren op 16A kan prima, ook al wordt 20A voorgeschreven.

Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:27:
[...]

Maar het maximum over de nul blijft het maximum van de eindgroepen op 1 fase als er niets teruggeleverd wordt op een van de alamats.
Totdat je een slechte powerfactor hebt of last van hogere harmonischen.

Maar dat is niet iets waar je jezelf in de doorsnee huisinstallatie druk over hoeft te maken denk ik.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:35
Heb nog een random n00b-vraagje voor dit topic :P waarschijnlijk een domme vraag, maar ik wil het principe van 3-fase gewoon goed begrijpen.

Heel kort gezegd: hoeveel ampère mag je gebruiken bij een 3x 25A aansluiting, als je alleen maar enkelfase groepen zou aansluiten?
Er is dan immers maar sprake van één nuldraad.

Ik begrijp dat je bij 3-fase 'devices' zoals laadpalen, kookplaten en dergelijke gebruikt maakt van het feit dat de 3 fasen 120 graden uiteen lopen / faseverschuiving. In principe is de nuldraad dan 'overbodig'.

Maar stel nou dat je geen 3-fase devices hebt, maar wél teveel enkelfasige devices voor 1x 25A. Voorbeeld: een kookplaat op 1 fase, een laadpaal op 1 fase, een warmtepomp op 1 fase. Jan met de pet kan dan zeggen: ik geef al deze apparaten dan hun eigen fase, en sluit ze allemaal aan op dezelfde nuldraad.

Gaat er dan niet teveel stroom door die nuldraad lopen? :P

Of werkt faseverschuiving dan ook door de devices heen onderling, en is dit helemaal geen issue?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Alleen begrijp ik met de beste wil van de wereld niet waar die vermogenswaarden dan op gebaseerd zijn. Je zou haast geneigd zijn te veronderstellen dat de auteur van die documentatie een volslagen a-technische leek is. De 4 kW zou ik nog net kunnen zien als "een beetje aan de ruime kant", maar 6kW is toch echt wat anders dan de gebruikelijke marges van ongeveer 10%. Laat staan met in beide gevallen een 10A zekering.

• big bang
Richh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:46:

Maar stel nou dat je geen 3-fase devices hebt, maar wél teveel enkelfasige devices voor 1x 25A. Voorbeeld: een kookplaat op 1 fase, een laadpaal op 1 fase, een warmtepomp op 1 fase. Jan met de pet kan dan zeggen: ik geef al deze apparaten dan hun eigen fase, en sluit ze allemaal aan op dezelfde nuldraad.

Dat is nu precies waar het hierboven over gaat. Voor het idee gaan we even uit van een zuiver ohmse belasting, cos(phi) speelt dus geen rol.

Situatie A ) 10A door fase 1, 0A door fase 2 en 3
Situatie B ) 10A door fase 1 en 2, 0A door fase 3
Situatie C ) 10A door fase 1, 2 en 3

Door de faseverschuiving gaat er in situatie C geen stroom door de nul draad. In zowel situatie A als B gaat er maximaal 10A door de nul draad.
Of werkt faseverschuiving dan ook door de devices heen onderling, en is dit helemaal geen issue?
Er is niets wat een electron tegen houdt om van fase 1 -> nul -> fase2 -> nul te doorlopen (als illustratief voorbeeld, electronen gaan niet zo rap). Vanwege de sterschakeling hoeft dit elektron dus niet over de nuldraad te lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door big bang op 29-04-2022 14:57 ]

• FrankHe
Heb nog een random n00b-vraagje voor dit topic :P waarschijnlijk een domme vraag, maar ik wil het principe van 3-fase gewoon goed begrijpen.

Heel kort gezegd: hoeveel ampère mag je gebruiken bij een 3x 25A aansluiting, als je alleen maar enkelfase groepen zou aansluiten?

Ik begrijp dat je bij 3-fase 'devices' zoals laadpalen, kookplaten en dergelijke gebruikt maakt van het feit dat de 3 fasen 120 graden uiteen lopen / faseverschuiving. In principe is de nuldraad dan 'overbodig'.

In een ideale situatie is de stroom door de nulgeleider nul, vandaar de naam. In de praktijk is de stroom nooit exact nul en zal er altijd een stroom lopen al is deze in een thuissituatie doorgaans kleiner dan de stroom die door een enkele fase loopt. Alle aders worden echter hetzelfde gedimensioneerd.

Hoe netter de fases worden belast hoe lager het systeemverlies voor de netbeheerder.

• FrankHe
Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:28:
[...]

Er is een databook van Daikin. Daarin staat dat mijn buitenunit in combinatie met mijn binnenunits maximaal 13.9 A opneemt. Dus zekeren op 16A kan prima, ook al wordt 20A voorgeschreven.
Nogmaals het betreft de maximale afzekering, niet de minimale.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Een goed ontworpen 3 fase groepenkast verdeeld de lasten over de 3 fases.
De fases zoals ze van de netbeheerder komen, zijn 120 graden geoffset.

Je hebt wellicht wel eens Power Factor of Cos(phi) hier voorbij zien komen. Dat is (gechargeerd gezegd, het is complexer dan dat) een indicatie hoeveel een apparaat de sinusgolf die je van de netbeheerder krijgt verschuift in tijd.

Als al je apparaten een cos(phi) van 1 hebben, zullen de 3 fases door je gehele installatie 120 graden geoffset blijven, en zal de retour dus ook 120 graden geoffset zijn, waardoor je geen problemen krijgt met de nul geleider.

Hierboven is al eens gezegd dat wanneer je apparaten met grote cos(phi) verschuivingen hebt (inductieve belastingen zoals trans­for­ma­toren, voor­scha­kel­en voor verlichting (TL) en motoren) je hier wel rekening mee moet houden.

Maar als je geen TL verlichte fabriekshal met zware apparatuur hebt, gaat dit geen enkel probleem zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-12 14:46
Ik ben bezig met een aantal aanpassingen in de meterkast die ik wil realiseren.
Gezien ik behoorlijk wat verbruikers heb, waaronder een laadpaal moet ik nu opletten met wat ik aanzet.
Dat ging altijd redelijk goed maar de boel gaat me nu te vaak op zwart dus het wordt tijd voor een kWh meter met modbus.

Hiervoor heb ik een Eastron SDM630 v2 besteld welke werkt in combinatie met mijn Webasto Live.

Nu zit ik alleen even met de plaatsing in de meterkast.
De meterkast is 2 jaar terug aangepakt. De bovenkant met alle groepen in huis is op de zijkant geplaats in de meterkast. Deze zit vol.
Daarnaast zijn rechts de twee extra kasten geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIVVJ3P8Ldy7zmz_q_O1Wv0laBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcZG6TYx7fgHJxRoEhGHGBlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsboven bevat enkel een rail welke de fases laat afsplitsen naar de unit erboven (buiten beeld) en de kast eronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zccayj2QtXQnsgEcGtsTLQ9lVw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osNDClU8KADqio62MlrcLLmG.jpg?f=fotoalbum_large

De kWh meter moet natuurlijk ergens direct achter de hoofdschakelaar om het algehele verbruik te monitoren.
Hier loop ik een beetje vast in de plannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XD7CbdBOrQJpBx6r4b1suHL-2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5G5z81AH6R8wxKAucaCbJxY.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien zit de kast met de hoofdschakelaar al vol en ik denk niet dat het gaat passen als hier nog eens een 3 fase kWh meter bij in moet en de benodigde 6mm draden.
Stel dit past wel dan nog vraag ik mij af of het mag?
Ik kan namelijk geen lossse deksel vinden om die gehele rails zichtbaar te maken. Enkel lege kasten of voorzien van hoofdschakelaar maar dan zoals ik al heb.

In de rechter kast heb ik geen din rails om de meter op vast te klikken. Ik kon zo ook geen opties vinden om het alsnog mogelijk te maken.

Iemand ideeën om het wel passend te krijgen?

Mogelijk de kWh meter in de grotere kast onderin plaatsen en dan middels langere 6mm kabels daar naartoe halen en vanuit de kWh meter dan op de rails in het bovende kastje aansluiten?

Technisch naar mijn idee mogelijk maar mag het is eveneens de vraag :D

[ Voor 7% gewijzigd door M.Koers op 29-04-2022 15:11 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:35
@big bang @FrankHe en @JackBol dank voor de uitleg!! Eigenlijk best heel logisch :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Septillion
@M.Koers Wat je aardlekschakelaar noemt is je hoofdschakelaar ;)

Maar wat is je doel? Wil je al je gebruik meten? Of alleen het uit het net opgenomen vermogen? (= iets anders als je PV hebt.) Of specifieke gebruikers?

Wil je het verbruik uit het net wilt meten dan inderdaad gewoon rechts onder plaatsen en dan van je hoofdschakelaar naar de meter en dan van de meter naar de verdeelrail.

• Techneut
  • Niet online
FrankHe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:04:
[...]

In een ideale situatie is de stroom door de nulgeleider nul, vandaar de naam.
Nee, beslist niet vandaar, want zo exact nul is die stroom alleen bij helemaal gelijk belaste fasen, inclusief de arbeidsfactor, en dat is zeker niet altijd het geval. Maar desondanks blijven we in alle gevallen de aanduiding nul gebruiken. Dat is dan ook niet vanwege de stroom door die draad, maar door het aardpotentiaal ervan.

• M.Koers
Septillion schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:25:
@M.Koers Wat je aardlekschakelaar noemt is je hoofdschakelaar ;)

Maar wat is je doel? Wil je al je gebruik meten? Of alleen het uit het net opgenomen vermogen? (= iets anders als je PV hebt.) Of specifieke gebruikers?

Wil je het verbruik uit het net wilt meten dan inderdaad gewoon rechts onder plaatsen en dan van je hoofdschakelaar naar de meter en dan van de meter naar de verdeelrail.
Scherp, ik haalde het ff door elkaar met uit tikken, aangepast.

Het doel is het algehele verbruik meten zodat de laadpaal van 11kWh terug gaat naar 5kWh bijvoorbeeld wanneer ik de kookplaat (zit op zo'n kookgroep op 1 fase met een max van 7.2kWh) en oven gebruik.
Al krijg ik de boel al op zwart met de kookplaat volle mep aan en de oven.
Daar moet ik nog even mee puzzelen of ik de vermogens wat beter verdeeld kan krijgen over de fases.

PV panelen heb ik er nu 5 van (1500Watt max).
Hier komen nog andere van Zonneplan voor in de toekomst. Die geven zelf al aan wat ze opleveren. Mijn huidige panelen komen op de garage en daar komt een aparte kWh meter tussen tegen die tijd.

Wellicht een stomme vraag maar die schiet me nu te binnen.
Die kWh meter monitort alle fases en stuurt een signaal uit via de modbus.
Stel nou dat ik fases 1 en 2 niet zo zwaar belast maar fase 3 gaat op zijn max doordat ik dus die over aanzet. Zal die dan ook de laadpaal instrueren terug schroeven (naar 0 in dit geval) omdat 1 fase op zijn max zit?
Google sessie ga ik nu ff doen maar makkelijk om even na te vragen :+

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Techneut schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:59:
[...]
Nee, beslist niet vandaar, want zo exact nul is die stroom alleen bij helemaal gelijk belaste fasen, inclusief de arbeidsfactor, en dat is zeker niet altijd het geval. Maar desondanks blijven we in alle gevallen de aanduiding nul gebruiken. Dat is dan ook niet vanwege de stroom door die draad, maar door het aardpotentiaal ervan.
Heet dat ding officieel wel NUL? In mijn beleving betekende N altijd Neutraal.
Lijkt me ook logisch want in het Engels is het P (Phase) en N (Zero?).

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:13
JackBol schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:21:
[...]

In het Engels is het volgens mij toch echt L van Live/Load/Line. N van Neutral.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Source90 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:24:
[...]

In het Engels is het volgens mij toch echt L van Live/Load/Line. N van Neutral.
Dan zijn we het in ieder geval over de N eens ;)
Aardlek automaten e.d. benoemen we met 2P+2N, 3P+N, etc, vandaar mijn gedachte.

• Source90
JackBol schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:28:
[...]

Dan zijn we het in ieder geval over de N eens ;)
Aardlek automaten e.d. benoemen we met 2P+2N, 3P+N, etc, vandaar mijn gedachte.
Dat is volgens mij dan weer aantal polen/connectoren. Net zoals je een 7-polige en 13-polige trekhaak stekker hebt. :9

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
M.Koers schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:18:
[...]

Scherp, ik haalde het ff door elkaar met uit tikken, aangepast.

Het doel is het algehele verbruik meten zodat de laadpaal van 11kWh terug gaat naar 5kWh bijvoorbeeld wanneer ik de kookplaat (zit op zo'n kookgroep op 1 fase met een max van 7.2kWh) en oven gebruik.
Al krijg ik de boel al op zwart met de kookplaat volle mep aan en de oven.
Daar moet ik nog even mee puzzelen of ik de vermogens wat beter verdeeld kan krijgen over de fases.

PV panelen heb ik er nu 5 van (1500Watt max).
Hier komen nog andere van Zonneplan voor in de toekomst. Die geven zelf al aan wat ze opleveren. Mijn huidige panelen komen op de garage en daar komt een aparte kWh meter tussen tegen die tijd.

Wellicht een stomme vraag maar die schiet me nu te binnen.
Die kWh meter monitort alle fases en stuurt een signaal uit via de modbus.
Stel nou dat ik fases 1 en 2 niet zo zwaar belast maar fase 3 gaat op zijn max doordat ik dus die over aanzet. Zal die dan ook de laadpaal instrueren terug schroeven (naar 0 in dit geval) omdat 1 fase op zijn max zit?
Google sessie ga ik nu ff doen maar makkelijk om even na te vragen :+
Nu ken ik de Webasto niet, maar is het niet makkelijker deze met de P1 poort van je slimmer meter te verbinden, zodat die daarmee kan load balancen? Als die Webasto deze optie heeft...

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW, 2x2,7=5,4kWh

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
Source90 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:34:
[...]

Dat is volgens mij dan weer aantal polen/connectoren. Net zoals je een 7-polige en 13-polige trekhaak stekker hebt. :9
Nee, dat zou onlogisch zijn. Een 3p+n aardlek heeft namelijk 8 punten waarop je iets kunt aansluiten. Het gaat daarbij toch echt om fase en neutraal.

Punctuality is the politeness of kings

• Septillion
@M.Koers Dus je wilt het gebruik uit het net? Dan aansluiten tussen hoofdschakelaar en de verdeler. Maar waarom dan niet de P1 inderdaad?

Let wel op omvormers nog wel eens een beetje positief willen zijn.

Qua lastverdeling, nu je de boel open hebt het gedrocht in de kast aanpakken? Kookgroep hoort gewoon niet in een(3x25A) 3-fase kast thuis ;)

Hoe charges om gaan met verschil in de fases weet ik eigenlijk niet.

• Source90
dreamscape schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:54:
[...]

Nee, dat zou onlogisch zijn. Een 3p+n aardlek heeft namelijk 8 punten waarop je iets kunt aansluiten. Het gaat daarbij toch echt om fase en neutraal.
Uitgaande en inkomend zou ik dan zeggen.
Een trekhaak aansluiting (7 polig) heeft aan de andere kan net zo goed 7 pinnen waar de draden uit komen 8)7
Die heet ook niet 14-polig.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 29-04-2022 16:15 ]

• Techneut
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:21:
[...]
Inderdaad zoals reeds geantwoord is het in het Engels neutral. Maar "neutraal" is hiervoor in het Nederlands niet gebruikelijk, die term heb ik hiervoor nog nooit horen en zien gebruiken in plaats van NUL. Dat is dan hier ook echt wel correct! Zoals gezegd nul spanning ten opzichte van de aarde. Neutraal is weliswaar een Nederlands woord, maar voor dit begrip is het uit het Engels vertaald.

• Andrehj
M.Koers schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:12:
Ik ben bezig met een aantal aanpassingen in de meterkast die ik wil realiseren.
Gezien ik behoorlijk wat verbruikers heb, waaronder een laadpaal moet ik nu opletten met wat ik aanzet.
Dat wordt normaliter opgelost door te werken met een laadpaal die aan load balancing doet. Oftewel, die de max stroom door je hoofdzekeringen begrenst. Volgens mij kunnen alle laadpalen dat toch wel?
Dat ging altijd redelijk goed maar de boel gaat me nu te vaak op zwart dus het wordt tijd voor een kWh meter met modbus.
Hiervoor heb ik een Eastron SDM630 v2 besteld welke werkt in combinatie met mijn Webasto Live.
Waarom zo ingewikkeld? Als je laadpaal niet aan load balancing doet, en je zelf iets wilt kunnen regelen is het toch veel gemakkelijker om je slimme meter via de P1 poort uit te lezen? Dan heb je die hele modbus meter niet nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Septillion schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:13:
Qua lastverdeling, nu je de boel open hebt het gedrocht in de kast aanpakken? Kookgroep hoort gewoon niet in een(3x25A) 3-fase kast thuis ;)
Zou dat niet de reden zijn dat zijn hoofdzekering zo nu en dan klapt? Het zo mij niets verbazen...
Een (3-fase?) laadpaal zonder load balancing in combinatie met een kookplaat op 1 fase lijkt me wel een vrij beroerde combinatie...

• Ethirty
  • Laatst online: 23:01

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:43:
[...]

Dat wordt normaliter opgelost door te werken met een laadpaal die aan load balancing doet. Oftewel, die de max stroom door je hoofdzekeringen begrenst. Volgens mij kunnen alle laadpalen dat toch wel?

[...]

Waarom zo ingewikkeld? Als je laadpaal niet aan load balancing doet, en je zelf iets wilt kunnen regelen is het toch veel gemakkelijker om je slimme meter via de P1 poort uit te lezen? Dan heb je die hele modbus meter niet nodig.
Voor load balancing zal je toch minimaal ergens iets moeten meten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Blihi
FrankHe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:10:
[...]

Nogmaals het betreft de maximale afzekering, niet de minimale.
Ik wil je graag geloven (het klinkt logisch), maar ik meen me te herinneren dat Daikin zowel de afzekerwaarde geeft (en die is per land anders) als een MFA, ofwel maximum fuse amps gespecificeert als 1.25 maal de afzekerwaarde.

Maar ik kan het voor mijn unit niet zo snel terugvinden. Wel dat mijn combinatie maximaal 13.9A zal trekken en geen enkele combinatie met mijn buitenunit trekt meer dan 14.7A

• FrankHe
Blihi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:55:
[...]

Ik wil je graag geloven (het klinkt logisch), maar ik meen me te herinneren dat Daikin zowel de afzekerwaarde geeft (en die is per land anders) als een MFA, ofwel maximum fuse amps gespecificeert als 1.25 maal de afzekerwaarde.

Maar ik kan het voor mijn unit niet zo snel terugvinden. Wel dat mijn combinatie maximaal 13.9A zal trekken en geen enkele combinatie met mijn buitenunit trekt meer dan 14.7A
Op de buitenunit met 4 kW thermisch vermogen die ik hier heb hangen staat heel duidelijk: MAX 16.0 A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFwLBi9WfM_rIi_1CPPX9_cJtHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HWdeDQlflT2pTJDUIGwXBNxa.jpg?f=user_large

• Blihi
Als ik weer eens op het dak ben zal ik het eens opzoeken. Ik heb de 3mxm68... staan.

• M.Koers
Septillion schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:13:
@M.Koers Dus je wilt het gebruik uit het net? Dan aansluiten tussen hoofdschakelaar en de verdeler. Maar waarom dan niet de P1 inderdaad?

Let wel op omvormers nog wel eens een beetje positief willen zijn.

Hoe charges om gaan met verschil in de fases weet ik eigenlijk niet.
Nieuwbouw, zat er al in enzovoort...
Las al veel dat het eigenlijk niet hoort mja kosten voor de bouwtoko...
Het is zo'n fornuisgroep van ABB met een dubbele B16.
Helaas geen ruimte in de kast om er wat anders van te maken gezien die vol zit. Teveel werk om dat aan te gaan passen gezien het van die automaten zijn met zo'n rails waar de boek inklikt voor spanning.
Voor de huidige situatie werkt het dus ik laat het voor wat het is ;)
Tenzij het een plug & play iets is? Maar vermoed gewoon zo'n 3 fase krachtstroom groep?

Vanavond al wel even druk geweest met het herindelen van de onderste groepenkast. Paneel van 3x32mm wartels vervangen door een 5x25mm paneel zodat ik later de PV kabel kan inbrengen.
Direct de boel verplaatst zodat ik later deze week die kWh meter erbij kan plaatsen.
Ook direct de oven en een andere groep gewisseld zodat de ovens en kookplaat niet allemaal op dezelfde fase zitten. De boel klapt er nu niet meer uit dus dat is mooi.

De omvormers van de PV bedoel je denk ik?
Dat is bekend, niet aanraken :+

Thx voor je hulp _/-\o_

• M.Koers
Andrehj schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:43:
[...]

[...]

Kookplaat aan en 11kWh laden gaat prima. Normaliter ook nergens last van maar als je een keer visite hebt, je bent uitgebreid aan het koken en vergeet ff dat de auto er ook nog aan zit dan time je het niet zo lekker.
Is me hooguit 4x gebeurd in de afgelopen 2 jaar maar nu ik toch bezig ga met die electra wilde ik het direct meepakken.

Die laadpaal doet load balancing (begrenzen vermogen) op basis van de input die die binnen krijgt via de modbus. Ik kan geen andere optie vinden om het anders te doen met een Webasto Live.
Ik heb al een Plugwise op de P1 poort zitten om mijn verbruik bij te houden in mijn Domotica. Maar hiermee kan ik de laadpaal niet aansturen.

Die DSM 630v2 is supported in combinatie met de Webasto vandaar dat ik die wil inzetten.

• M.Koers
henkNL schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:37:
[...]

Nu ken ik de Webasto niet, maar is het niet makkelijker deze met de P1 poort van je slimmer meter te verbinden, zodat die daarmee kan load balancen? Als die Webasto deze optie heeft...
De Webasto doet enkel RS485 modbus helaas.
Destijds niet zo op gelet gezien ik een laadpaal zocht die er fatsoenlijk uit zag en een vaste kabel had met 22kWh support voor de toekomst.

• Septillion
@M.Koers Ruimte en werk is natuurlijk een drogreden als je wel een meter wilt plaatsen... Eens met @Andrehj dat het waarschijnlijk een grote reden van je problemen is. Dus zou er zeker naar kijken ipv lapwerk er om heen.

• M.Koers
@Septillion De originele kast zit rechts tegen de zijkant. Erg makkelijk kabels doortrekken naar onder is niet zo snel gedaan. ik kan die kookgroep gaan wisselen, en dan zit ik nog steeds met dezelfde kookplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6-YWtdctYpEegfzhJIDb-_vtYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVk0GVeATiGjiTkrP5mdj0Iu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap even niet wat nu opeens het "lapwerk" is. Mijn laadpaal ondersteund charge management / load balancing middels RS485 (modbus). Dit is voorheen nooit gerealiseerd en ik wil dit nu regelen. Met een kWh meter die supported is door de laadpaal.

Over de ruimte gesproken zie de foto's dan zie je ook waar die meter geplaatst kan worden.

• Andrehj
M.Koers schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:30:
Ik snap even niet wat nu opeens het "lapwerk" is. Mijn laadpaal ondersteund charge management / load balancing middels RS485 (modbus). Dit is voorheen nooit gerealiseerd en ik wil dit nu regelen. Met een kWh meter die supported is door de laadpaal.
Het lapwerk is dat je kookgroep waarschijnlijk op 1 fase zit, die alleen daardoor al overbelast is (als je voluit aan het koken bent).
Dat hoort niet. Wat je normaliter doet is dat je een kookplaat op twee (verschillende!) fasen zet, en dan de oven op de derde. Dan is alles tijdens het koken al mooi verdeeld, en kan zelfs je auto nog wat laden.

• M.Koers
Andrehj schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:35:
[...]

Het lapwerk is dat je kookgroep waarschijnlijk op 1 fase zit, die alleen daardoor al overbelast is (als je voluit aan het koken bent).
Dat hoort niet. Wat je normaliter doet is dat je een kookplaat op twee (verschillende!) fasen zet, en dan de oven op de derde. Dan is alles tijdens het koken al mooi verdeeld, en kan zelfs je auto nog wat laden.
Eens en snap ik ook. Maar ik ga voor iets waar ik verder geen hinder van ondervind niet mijn halve meterkast vervangen omdat ik zo nodig die kookgroep eruit wil hebben. Vol vermogen op alle pitten is 7kWh. Ovens zijn er nu beide vanaf en alle groepen zijn evenredig verdeeld over de fases qua mogelijk vermogen.
Ik kan de kookgroep gaan vervangen en zorgen dat die op 2 fases komt maar dan zal de belasting over mijn fases niet veranderen omdat ik dan die over weer terug moet gaan prikken om overbelasting te voorkomen.

Dus point taken maar ik ga er nu geen winst mee behalen en daarom ga ik er ook niks mee doen.
Mischien als ik over 15 jaar een keer een nieuwe keuken plaats.

• dreamscape
Source90 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:15:
[...]

Uitgaande en inkomend zou ik dan zeggen.
Een trekhaak aansluiting (7 polig) heeft aan de andere kan net zo goed 7 pinnen waar de draden uit komen 8)7
Die heet ook niet 14-polig.
Ik gaf een wat uitgebreider antwoord, maar had dus kunnen volstaan met: nee, dat is niet zo.

3p of 2p heeft NIETS met polen te maken. De hele term 'polen' hoort niet thuis in wisselstroominstallaties.

In een topic waar toch al veel verschillende (on)waarheden worden gepost, zaai je zo alleen maar verwarring.

• Source90
dreamscape schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:31:
[...]

Ik gaf een wat uitgebreider antwoord, maar had dus kunnen volstaan met: nee, dat is niet zo.

3p of 2p heeft NIETS met polen te maken. De hele term 'polen' hoort niet thuis in wisselstroominstallaties.

In een topic waar toch al veel verschillende (on)waarheden worden gepost, zaai je zo alleen maar verwarring.
En ik gaf enkel aan wat ik tegen kom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cqzn23mKLT4bAiwEhTQS_T9qNyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yzFRCMWOAChC0RJDuvyt0rb2.png?f=user_large

• dreamscape
Source90 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:42:
[...]

En ik gaf enkel aan wat ik tegen kom:
[Afbeelding]
Dat is dus een slecht geschreven of slecht vertaalde website. Het slaat in ieder geval nergens op. ;)

Er staat ook dat het geschikt is voor 3-fase kasten, terwijl we hier wel een mening hebben over 2p kookgroepen in dergelijke kasten... Of überhaupt een mening over EMAT. :X

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 29-04-2022 22:46 ]

[...]

Volgens mij ben jij degene die onwaarheden post en verwarring zaait.
Verder wordt onderscheid gemaakt in 2- en 4-polig
Aantal polen:4
Aantal beveiligde polen:3
Of hebben de fabrikanten het ook fout?

2P/3P/4P heeft ALLES met polen te maken, niets met fasen. Een 2P aardlekschakelaar gebruik je doorgaans toch niet voor 2 fasen?

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 30-04-2022 00:15 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben bezig met het uitdenken van een nieuwe groepenkast, ik loop er alleen tegen aan dat ik niet weet hoe ik dit efficient ga bedraden.

Benodigd:
6x B16 1P+N groepen voor huis of 6x B16 1P+N 30mA alamats.
2x B16 3P+N 30mA (PV, kookgroep)
1x B16 3P+N (distributiegroep voor schuur)
1x B32 1P+N voor auto laadpaal (bewust 1-fase ivm minimale laadstroom en PV-laden, niet selectief ivm loadbalancing)
1x kWh meter MID voor laadpaal
1x Hoofdschakelaar 40A 4P

In principe kan ik met 2 aardleks uit, maar ik ga verbouwen dus ik houd wat extra ruimte voor eventuele extra groepen. Tevens de reden dat ik een dubbelbrede kast bouw, extra ruimte is gewoon fijn.

In mijn hoofd vind ik dit er mooi uit zien, maar hoe ga ik dit bedraden (netjes, met 6mm2 soepel + adereindhulzen)?
Vanaf de hoofdschakelaar gezien moet elke fase naar 4-5 aardleks/alamats). Ik vermoed dat ik het beste een los kastje kan pakken met een hoofdschakelaar en wat verdeel-rails voor elke fase? Hoe doe je dit mooi bij ABB (of Hager)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJO0hR7w1aDsZYgAWz2zcwSVmNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3cfM26xLJRCbzWJ4wDkUrOGs.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
Nog een twijfel is of ik een remautomaat nodig heb. 25A hoofdzekeringen, en 9kW PV over 3 fases (in principe dus ~14A per fase maximaal), komt op 39A en blijft net onder de 40A. In principe niet dus? Maar wat als de verdeling over de fases niet evenredig verloopt?
(anders: 1x B32 3P+N als remautomaat voor het huis)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:15
Vraag over dimmers voor LED. In een kamer thuis heb ik een 12V halogeen rail met grote transformator. Vóór de transformator zit een dimmer, destijds speciaal gekocht voor 12V halogeen. Nu wil ik de 12V halogeen rail vervangen door LEDs, en vraag me af of ik de dimmer kan hergebruiken. Het betreft een Jung 244H, waarvan ik niet kan achterhalen of dit een fase-afsnijdende of -aansnijdende dimmer is...?

Gezien de prijs van een nieuwe voor LED-geschikte dimmer kan ik beter de Jung dimmer verwijderen en naar een IKEA Tradfri oplossing gaan mocht deze niet werken 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/TWAAAOSwe6RiSuaI/$_85.JPG

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

_eLMo_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:55:
In mijn hoofd vind ik dit er mooi uit zien, maar hoe ga ik dit bedraden (netjes, met 6mm2 soepel + adereindhulzen)?
Vanaf de hoofdschakelaar gezien moet elke fase naar 4-5 aardleks/alamats). Ik vermoed dat ik het beste een los kastje kan pakken met een hoofdschakelaar en wat verdeel-rails voor elke fase? Hoe doe je dit mooi bij ABB (of Hager)?
Zowel ABB als Hager hebben aansluitblokjes voor onderin de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buSPmBTr0alaRL4K0XWHUWRO-PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuolgFy1lJedEXtttXiiItYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxPUkCwDfJ6pC1CGhgC1ETbfAls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLkMdCNq10LF6SeiclH4wEru.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zou je al een heel eind mee moeten komen. Verder kun je als er meerdere gelijke componenten naast elkaar zitten een kamrail toepassen, dat scheelt een hoop draad.
Voor die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor de autolader zou ik iets anders uitzoeken.
offtopic:
Nog een twijfel is of ik een remautomaat nodig heb. 25A hoofdzekeringen, en 9kW PV over 3 fases (in principe dus ~14A per fase maximaal), komt op 39A en blijft net onder de 40A. In principe niet dus? Maar wat als de verdeling over de fases niet evenredig verloopt?
(anders: 1x B32 3P+N als remautomaat voor het huis)
Waarom offtopic?

Maar zoals je zegt: Overbelasting van de verdeler lijkt me hier niet aan de orde. A

Aangenomen dat het één 9kW 3-fasen omvormer is dan, als je meerdere 1-fase omvormers hebt hangen is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat die 9kW netjes over 3 fasen is verdeeld.

Tom Paris schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:00:
Vraag over dimmers voor LED. In een kamer thuis heb ik een 12V halogeen rail met grote transformator. Vóór de transformator zit een dimmer, destijds speciaal gekocht voor 12V halogeen. Nu wil ik de 12V halogeen rail vervangen door LEDs, en vraag me af of ik de dimmer kan hergebruiken. Het betreft een Jung 244H, waarvan ik niet kan achterhalen of dit een fase-afsnijdende of -aansnijdende dimmer is...?
Dimmers voor 12V halogeen met een transformator zijn over het algemeen RC / fase afsnijding. Raar dat het er niet expliciet op staat.

Kom je met meerdere LED spots wel aan de minimale 20W belasting?
Gezien de prijs van een nieuwe voor LED-geschikte dimmer kan ik beter de Jung dimmer verwijderen en naar een IKEA Tradfri oplossing gaan mocht deze niet werken 8)7
Bestaat dat tegenwoordig voor 12V?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:13:
[...]

Zowel ABB als Hager hebben aansluitblokjes voor onderin de kast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar zou je al een heel eind mee moeten komen. Verder kun je als er meerdere gelijke componenten naast elkaar zitten een kamrail toepassen, dat scheelt een hoop draad.
Thnx!
Voor die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor de autolader zou ik iets anders uitzoeken.
Ja, ik heb nu een 2 module brede 20A 30mA alamat, en die word al best warm (met de kWh meter er strak tegenaan). 32A in 1 module breed lijkt mij ook niet echt wat (Vandaar dat ik ook 1 module eromheen vrij hield, voor warmte afvoer).
Wat zou jij aanraden/adviseren?
[...]

Waarom offtopic?

Maar zoals je zegt: Overbelasting van de verdeler lijkt me hier niet aan de orde. A

Aangenomen dat het één 9kW 3-fasen omvormer is dan, als je meerdere 1-fase omvormers hebt hangen is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat die 9kW netjes over 3 fasen is verdeeld.
Het gaat om 2 aparte 3-fase omvormers, een op de zolder van het huis (~5kW) en een in de nieuwe schuur (~3.6kW). Zou dus redelijk netjes moeten verdelen lijkt me.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

_eLMo_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:21:
[...]
Ja, ik heb nu een 2 module brede 20A 30mA alamat, en die word al best warm (met de kWh meter er strak tegenaan). 32A in 1 module breed lijkt mij ook niet echt wat (Vandaar dat ik ook 1 module eromheen vrij hield, voor warmte afvoer).
Wat zou jij aanraden/adviseren?
Gewoon een normale spanningsonafhankelijke / elektromechanische aardlekautomaat. Dat zijn doorgaans de 2 modulen brede varianten.
Het gaat om 2 aparte 3-fase omvormers, een op de zolder van het huis (~5kW) en een in de nieuwe schuur (~3.6kW). Zou dus redelijk netjes moeten verdelen lijkt me.
Een 3-fasen omvormer verdeelt inderdaad perfect over 3 fasen.

• Tom Paris
Xander schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:19:
[...]

Dimmers voor 12V halogeen met een transformator zijn over het algemeen RC / fase afsnijding. Raar dat het er niet expliciet op staat.

Kom je met meerdere LED spots wel aan de minimale 20W belasting?
Dank! 20W had ik nog niet aan gedacht... waarschijnlijk niet eigenlijk...
Bestaat dat tegenwoordig voor 12V?
Nee ik bedoelde alles weg, nieuwe armatuur zonder dimmer/schakelaar direct aan de netstroom en dan de spots direct dimmen via Tradfri/Hue achtige oplossing.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12 06:33
[...]

Wat zit je nu voor ongelooflijk onzin te posten.
Polen heeft alles met fasen te maken.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:56
leonbong schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:05:
[...]

Wat zit je nu voor ongelooflijk onzin te posten.
Polen heeft alles met fasen te maken.
Leg dát eens uit...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12 06:33
Ik ben geen docent maar ok.

De polen slaat op de geleiders waarop het magnetischeveld aanwezig is. Dat zijn dus de fase draden snel wisselend met 50Hz van positief naar negatief door de wisselspanning.
In rust is op de nuldraad geen magnetische veld aanwezig.

Als je bij een automaat over 1p+N hebt.
Dan is alleen de fase draad beveiligd.

Maar ik verwijs je graag naar Nicola Tesla de uitvinder van ons moderne wisselspanning net, wat het gelijkspanningnet van Edison heeft verdrongen uit de markt. Met de uitvinding van de twee polige drie fase motor wat het eenvoudige laten draaien van dingen mogelijk maakte.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 30-04-2022 09:20 ]

• Septillion
M.Koers schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:42:
Maar ik ga voor iets waar ik verder geen hinder van ondervind niet mijn halve meterkast vervangen omdat ik zo nodig die kookgroep eruit wil hebben.
Geen hinder? Je hoofdzekering klapt er toch uit... Vandaar dus dat ik het een lapmiddel noem. Zo'n pieklast op een enkele fase zal nooit meewerken.

Overigens hoeft je de kookplaat niet te vervangen. Je lijkt misschien te suggereren dat het nodig zou zijn.

Wel een kunstzinnige meterkast voor nieuwbouw overigens :+

• M.Koers
@Septillion de hoofdzekering klapt eruit als ik de plaat op vol vermogen zette op alle pitten en vervolgens ook nog eens de stoomoven aan zette.
Die over heb ik inmiddels gewisseld met een andere groep (paar ledlampen/wcd's op zolder) zodat die niet meer over de max van de fase heen gaat.

Dat is dus verleden tijd in dat scenario.
Enige wat nog speelt is dat als ik dus de auto op 11kWh laad en ik zet veel andere grootverbruikers aan dat ik dan op het limiet kom. Ik kon met de vorige opzet prima koken en mijn andere oven gebruiken tijdens het laden van de auto dus de hinder was er niet echt.

Modbus wil ik nu gewoon voor elkaar maken zodat de laadpaal zich aan past. Voor mij zal het in het dagelijks gebruik niets doen maar met bezoek geen gezeur meer als iemand denkt ik zet x of y nog ff aan.

Ja klopt. Achter de meterkast zat 60cm loze ruimte. Enkel de riolering aan de linkerkant.
De groepenkast is opgepakt en aan de zijkant geplaats, gelukkig zaten alle groepen in van die flexbuizen met zat speling.
Daarna hebben we met een invalzaag de achterkant eruit gezaagt en netjes gemaakt.
Daarin staan nu 2 planken met bovenin een klein 19" racht met al mijn netwerkconnecties en apparatuur en een mijn synology's en andere domotica prut.

• Septillion
@M.Koers Ik snap dat je niet staat te springen om de boel aan te passen. Maar het probleem was/is natuurlijk de enorme onbalans door de kookplaat. Er is een reden dat het niet volgens de norm is. Vandaar dat ik andere dingen verplaatsen nog steeds lapwerk vindt.

• FrankHe
Tom Paris schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:00:

[Afbeelding]
Als er niets op staat kun je er in beginsel van uitgaan dat het een ouderwetse fase-aansnijding dimmer is met intern een TRIAC als schakelend element.

Edit: er staat op dat het voor trafo's is dus dan is het inderdaad fase-aansnijding.

[ Voor 4% gewijzigd door FrankHe op 01-05-2022 11:28 ]

• Tom Paris
Xander schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:19:
[...]

FrankHe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Als er niets op staat kun je er in beginsel van uitgaan dat het een ouderwetse fase-aansnijding dimmer is met intern een TRIAC als schakelend element.

Edit: er staat op dat het voor trafo's is dus dan is het inderdaad fase-aansnijding.
Dank voor de antwoorden, maar ik weet niet echt wat het is nu :P Gezien de minimale belasting van de dimmer ben ik voor een Tradfri-oplossing gegaan.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50
Weet iemand of er ook ergens losse lampjes met een weerstandje te koop zijn die je in een wasmachine trekschakelaar doet. Ik word via Google niet veel wijzer.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:48
scofield schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:13:
Weet iemand of er ook ergens losse lampjes met een weerstandje te koop zijn die je in een wasmachine trekschakelaar doet. Ik word via Google niet veel wijzer.
https://www.verlichtingnl...2F5w7DEAQYAiABEgKX2PD_BwE

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50
Als ik dat lampje zo zie zou het ook nog kunnen dat het solderinkje is los geschoten. Stond in half daglicht te klooien. Van de week ‘s ff beter kijken, fijne soldeerpitje ligt hier in de kast.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:27
Ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past:

Heb al een tijdje zonnepanelen, en ook ik loop tegen het probleem aan dat de netspanning te hoog is. Althans, dat is zo bij mijn omvormer wanneer ik dit uitlees (en deze zakt ook flink terug in het opgewekte vermogen)

Nu lees ik ook mijn slimme meter uit, maar deze staat op dit moment nog op 245v (omvormer dus 252v). Er zit dus nog wel degelijk ruimte wat mij betreft. Helaas ben ik destijds (vind ik) niet goed geinformeerd en had men mij moeten aangeven dat ik een 3-fasen omvormer moest aanschaffen, maar volgens het bedrijfs was 5400wp geen probleem op 1 fase.

De kabel die ze hebben aangelegd is 3-aderig met 4mm2 en dat is volgens mij de reden dat het voltage gemeten op de omvormer significant hoger is. Maar ik vraag mij af wat de eventuele winst is, en of het zin heeft, een dikkere kabel te laten leggen. Kabel is rond de 12m, dus het is ook een flink eind.

Het beste zou zijn een 3-fase omvormer en een andere kabel (voor 3-fasen) maar ik heb zelf nog geen aansluiting daarvoor. Netbeheerder heeft inmiddels aangegeven dat bij ons in de buurt, dit jaar Q4 uitbreiding zal plaatsvinden n.a.v. de klachten die ze hebben gekregen.

Heeft het voor mij zin om de kabel te vervangen voor een dikkere? En hoeveel ga ik daar dan eventueel extra terugleveren.

• Septillion
@Tribunus 5400Wp is leuk getal voor mogelijke opbrengst maar voor de AC kant niet echt van belang. Wat kan de omvormer echt leveren? Ofwel, welke omvormer heb je?

Naar mijn idee is alles >4kw op 1-fase wel vragen om problemen. Maar ligt alles echt in hetzelfde vlak / oriëntatie? Of heb je meerdere strings en dus spreiding?

Als ik even uit ga van 5kW (= 22A) omvormer en alles in zelfde vlak dan zou je maar 2,3V verval moeten hebben over 12m 4qmm. Nu heb je natuurlijk ook in de meterkast nog wel verliezen maar dit lijkt niet alles te verklaren. Zelfs met 2,5qmm zit je nog maar op 3,7V verlies.

• Tribunus
Septillion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:25:
@Tribunus 5400Wp is leuk getal voor mogelijke opbrengst maar voor de AC kant niet echt van belang. Wat kan de omvormer echt leveren? Ofwel, welke omvormer heb je?

Naar mijn idee is alles >4kw op 1-fase wel vragen om problemen. Maar ligt alles echt in hetzelfde vlak / oriëntatie? Of heb je meerdere strings en dus spreiding?

Als ik even uit ga van 5kW (= 22A) omvormer en alles in zelfde vlak dan zou je maar 2,3V verval moeten hebben over 12m 4qmm. Nu heb je natuurlijk ook in de meterkast nog wel verliezen maar dit lijkt niet alles te verklaren. Zelfs met 2,5qmm zit je nog maar op 3,7V verlies.
Ik heb een GoodWe GW5000D-NS. Maar ik zie nu ook dat de waarden van de omvormer en de slimme meter veel dichter bij elkaar liggen. GoodWe nu 252.1v en de meter 249.6v en die schommelt zo tussen de 248 en 250v.

Alle panelen liggen in hetzelfde vlak. Maar dan komt jou 2,3v wel aardig overeen met wat ik op dit moment ook zie op de metingen. Dan zal een dikkere kabel dus eigenlijk niets uitmaken.

• FrankHe
Tribunus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Ik heb een GoodWe GW5000D-NS. Maar ik zie nu ook dat de waarden van de omvormer en de slimme meter veel dichter bij elkaar liggen. GoodWe nu 252.1v en de meter 249.6v en die schommelt zo tussen de 248 en 250v.

Alle panelen liggen in hetzelfde vlak. Maar dan komt jou 2,3v wel aardig overeen met wat ik op dit moment ook zie op de metingen. Dan zal een dikkere kabel dus eigenlijk niets uitmaken.
Als de spanningsval tussen inverter en meterkast zo'n 2,3 Volt bedraagt dan zit je op pakweg 1% en dan is een hele acceptabele waarde. Die 4mm2 kabel doet z'n werk prima. Dimensioneren naar 6mm2 of 10mm2 gaat in dit geval geen zoden aan de dijk zetten.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-12 22:09
Tribunus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om je omvormer op een andere fase aan te sluiten?
Daar heb je nog geen aansluiting voor.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 02-05-2022 16:32 ]

• Tribunus
bottom line schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om je omvormer op een andere fase aan te sluiten?
Daar heb je nog geen aansluiting voor.
Ik zit wel te twijfelen omdat aan te vragen(3 fasen), maar dat kost natuurlijk eenmalig weer wat en het duurt qua installatie ook lang voordat men aan de beurt is. Dan wacht ik liever even op q4 en de aanpassing aan het net wat de oplossing zou moeten zijn volgens liander.

En wie zegt dat dit probleem niet op alle fasen van toepassing is, helaas geen buur met een 3-fasen aansluiting waar ik rond 12 uur op een zonnige dag even kan meten.

• Septillion
Tribunus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:32:
helaas geen buur met een 3-fasen aansluiting waar ik rond 12 uur op een zonnige dag even kan meten.
Dat hoeft op zich ook niet. In de regel zitten je twee buren nu juist op de andere twee fases :+ Toegegeven, het is niet heilig, maar dat is bij aanleg meestal wel de standaard als er 1-fase aansluitingen opgeleverd worden/werden.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb een 3x2,5m2 kabel van de meterkast naar de garage afgezekerd met een 16a alamat en aan de andere kant een set zonnepanelen met een 2kw omvormer, nu wil ik er nog een omvormer van 1,5kw op aansluiten en tevens ook een jacuzzi die maximaal 2,5kw trekt. Kan/mag dit? En moet ik dan in de garage een verdeelkast maken met vervolgens een hoofdschakelaar, 2x een 10a groep voor de 2 omvormers en een 16a groep voor de jacuzzi? En in de meterkast gewoon de 16a alamat?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• FrankHe
klump4u schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:45:
Ik heb een 3x2,5m2 kabel van de meterkast naar de garage afgezekerd met een 16a alamat en aan de andere kant een set zonnepanelen met een 2kw omvormer, nu wil ik er nog een omvormer van 1,5kw op aansluiten en tevens ook een jacuzzi die maximaal 2,5kw trekt. Kan/mag dit? En moet ik dan in de garage een verdeelkast maken met vervolgens een hoofdschakelaar, 2x een 10a groep voor de 2 omvormers en een 16a groep voor de jacuzzi? En in de meterkast gewoon de 16a alamat?
Daar moet een verdeelkast komen. Ook al in de bestaande situatie trouwens. Vanuit het huis komt maximaal 16 A en met de 2,5 kW PV-inverter voed je een kleine 10 A in. Dat is bij elkaar 26 A en daarop mag je niet direct wandcontactdoos aansluiten. Met de 1,5 kW PV-inverter komt daar nog een kleine 6 A bij waarmee je in totaal op 32 A uitkomt. De Jacuzzi moet dus netjes een eigen groep gaan krijgen, of twee eigen groepen van 10 A, bijvoorbeeld eentje voor de pompen en eentje voor de verwarming. De 2,5 kW inverter zou ik op een 16 A zetten en de 1,5 kW inverter kan op een 10 A eindgroep worden aangesloten. Zet er ook nog een 16 A groep in voor de algemene wandcontactdozen en verlichting in de garage.

Bij elkaar zou ik vijf maal een tweepolige automaat aanraden, 3 x 10 A en 2 x 16 A. Ze kunnen allemaal met B-karakteristiek. Zet er ook meteen een tweepolige overspanningsbeveiliging in, klasse 3 of gecombineerd klasse 2 en 3. En tot slot kan een hoofdschakelaar ook geen kwaad.

• Blihi
Ja, dat past.

Ik zou in de meterkast een 20A, 300mA alamat plaatsen. Dan in de garage een verdeelkast met daarin hoofdschakelaar, 2x16A installatieautomaat voor de twee PV omvormers en een 16A, 30mA alamat voor de jacuzzi (je kunt die nu in de meterkast zit gebruiken).

• Blihi
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Daar moet een verdeelkast komen. Ook al in de bestaande situatie trouwens. Vanuit het huis komt maximaal 16 A en met de 2,5 kW PV-inverter voed je een kleine 10 A in. Dat is bij elkaar 26 A en daarop mag je niet direct wandcontactdoos aansluiten. Met de 1,5 kW PV-inverter komt daar nog een kleine 6 A bij waarmee je in totaal op 32 A uitkomt. De Jacuzzi moet dus netjes een eigen groep gaan krijgen, of twee eigen groepen van 10 A, bijvoorbeeld eentje voor de pompen en eentje voor de verwarming. De 2,5 kW inverter zou ik op een 16 A zetten en de 1,5 kW inverter kan op een 10 A eindgroep worden aangesloten. Zet er ook nog een 16 A groep in voor de algemene wandcontactdozen en verlichting in de garage.

Bij elkaar zou ik vijf maal een tweepolige automaat aanraden, 3 x 10 A en 2 x 16 A. Ze kunnen allemaal met B-karakteristiek. Zet er ook meteen een tweepolige overspanningsbeveiliging in, klasse 3 of gecombineerd klasse 2 en 3. En tot slot kan een hoofdschakelaar ook geen kwaad.
Hoofdschakelaar is verplicht en je vergeet de aardlek voor de jacuzzi. Ook in jouw geval moet er een maximaal 20A voorbeveiliging in de meterkast.

• FrankHe
Blihi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Hoofdschakelaar is verplicht en je vergeet de aardlek voor de jacuzzi. Ook in jouw geval moet er een maximaal 20A voorbeveiliging in de meterkast.
Er zit er al een aardlekschakelaar in de meterkast. Zodra deze er uitspringt zal alles daar achter afschakelen, ook de PV-inverters.
Ik heb een 3x2,5m2 kabel van de meterkast naar de garage afgezekerd met een 16a alamat ...
Mooi zou zijn om een 16 A met B-karakteristiek en 300 mA (S) aardlekschakelaar in de hoofdkast te plaatsen. Als de kabel tussen hoofdkast en de onderverdeler in de garage minder dan 25 m lang is dan zou dat ook een 25 A kunnen worden. Het gaat om bescherming van de kabel. Selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekering zit in de eindgroepen. Vergeet 20 A, kies voor 16 of 25 A.

In de onderverdeler komt inderdaad een tweepolige hoofdschakelaar en ik zou dan twee 30 mA aardlekschakelaars monteren. Eentje met twee eindgroepen voor de PV-inverters, 2x 16 A of 10 en 16 A, en op dezelfde aardlekschakelaar een eindgroep voor de verlichting van 6, 10 of 16 A. Achter de tweede aardlekschakelaar een 16 A voor de algemene wandcontactdozen en twee 10 A groepen voor de pompen en de verwarming van de Jacuzzi. En uiteraard een tweepolige overspanningsbeveiliging klasse 3 of klasse 2+3 gecombineerd.

• Blihi
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Er zit er al een aardlekschakelaar in de meterkast. Zodra deze er uitspringt zal alles daar achter afschakelen, ook de PV-inverters.
Volkomen onnodig dus, maar goed als je inderdaad in de meterkast de 30mA aardlek laat zitten is dat ook goed.
[...]

Mooi zou zijn om een 16 A met B-karakteristiek en 300 mA (S) aardlekschakelaar in de hoofdkast te plaatsen. Als de kabel tussen hoofdkast en de onderverdeler in de garage minder dan 25 m lang is dan zou dat ook een 25 A kunnen worden. Het gaat om bescherming van de kabel. Selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekering zit in de eindgroepen. Vergeet 20 A, kies voor 16 of 25 A.
Als ik me niet vergis mag je 2,5mm2 aders niet afzekeren op 25A, maar ik kan me vergissen hoor.
In de onderverdeler komt inderdaad een tweepolige hoofdschakelaar en ik zou dan twee 30 mA aardlekschakelaars monteren. Eentje met twee eindgroepen voor de PV-inverters, 2x 16 A of 10 en 16 A, en op dezelfde aardlekschakelaar een eindgroep voor de verlichting van 6, 10 of 16 A. Achter de tweede aardlekschakelaar een 16 A voor de algemene wandcontactdozen en twee 10 A groepen voor de pompen en de verwarming van de Jacuzzi. En uiteraard een tweepolige overspanningsbeveiliging klasse 3 of klasse 2+3 gecombineerd.
De omvormers hoeven dan weer niet achter een 30 mA aardlek. Die hoeven helemaal niet achter een aardlek als ze een 6mA verklaring hebben en anders is 100 of 300 mA genoeg.

Daarbij wordt het afgeraden om opwekkers en eindgroepen te combineren achter dezelfde aardlekschakelaar. Sommige omvormers laten die aardlek namelijk trippen bij het opstarten als daar ook nog verbruikers achter zitten.

Als je meerdere eindgroepen gaat toepassen voor verbruikers (16A voor verlichting en stopcontacten + 16A voor de jacuzzi) dan gaat de maximale stroom dus begrensd worden door de beveilging in de hoofdmeterkast.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@FrankHe en @Blihi de omvormers komen beiden niet boven de 10a per stuk en de jacuzzi heeft maar een beveiligde stekker die op een 16a groep moet, verder komt er niks aan die groep, verlichting en stopcontacten buiten en garage hebben een eigen groep.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik moet 65 meter grond kabel trekken voor de omvormer...
Nu kwam ik deze kabel tegen: https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-4x10-per-meter

Waarom is deze 5 euro per meter goedkoper dan de rest?
Bv hier: https://www.sandervunderi...mm2-10-mm2-per-meter.html

Die 1e kabel is toch ook gewoon koper en geen verkoperd aluminium lijkt me?
Of is het puur A merk vs B-merk? En doe ik hier echt heel slecht aan om het B-merk te kopen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

@Atlas 100 "losse" meters is goedkoper dan een complete rol van 100 meter. Ik vraag mij af of de prijs klopt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ethirty
  • Laatst online: 23:01

Ethirty

Who...me?

Dat is sowieso een flinke kabel! Kan je niet uit met 4 of 6 mm2? Scheelt een hoop centen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ethirty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:41:
Dat is sowieso een flinke kabel! Kan je niet uit met 4 of 6 mm2? Scheelt een hoop centen.
Nee helaas, 70 meter lengte met 3 fase en 8000 wat tbv zonnepanelen omvormer komt op 4x10mm^2....

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb hier een kabel van 4x6 liggen met een lengte van 70 meter op een 16k omvormer. Geen enkel probleem.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Atlas
  • Niet online

Atlas

ds23man schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:13:
Heb hier een kabel van 4x6 liggen met een lengte van 70 meter op een 16k omvormer. Geen enkel probleem.
Er is mij gezegd dat ik onder de 1% spanningsval moet zitten ivm de omvormer.
Als ik dat heir uitreken: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm heb ik dus 10mm^2 nodig...

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Atlas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:45:
[...]

Er is mij gezegd dat ik onder de 1% spanningsval moet zitten ivm de omvormer.
Als ik dat heir uitreken: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm heb ik dus 10mm^2 nodig...
Zou ik zeker aanhouden, er komen meer en meer zonnepanelen die de netspanning opdrijven!
Minder verlies over je kabel naar de omvormer, is minder last hier van.......

En later een nieuwe kabel leggen is duurder 8)7

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53
Laatst is onze slimme meter vervangen en net daarvoor toevallig de groepenkast. Na het vervangen van de slimme meter kwam ik erachter dat we een 1 fase aansluiting hebben. Hoeveel ampère weet ik niet zeker.

Op de groepenkast zit een 40A hoofdschakelaar, maar die lijkt me dus geplaatst door de elektricien. Ik neem aan dat ik daaraan niet kan zien wat voor 1 fase aansluiting we hebben (een hoofdzekering o.i.d. is niet te zien). Ik heb dan ook een account bij Liander opgevraagd om te zien wat voor aansluiting we hebben.

Nu heeft de elektricien een kookgroep aangebracht, waar wij in principe een inductie fornuis (incl. oven) op aan willen sluiten. Maar met een 25A aansluiting gaat dat toch sowieso een keer mis als we een (max) 7,4kW fornuis aansluiten? Zeker als er tegelijkertijd (op andere groepen) een wasje draaien, patat bakken en meteen de vaatwasser aan hebben staan?? Zelfs een 35A of 40A aansluiting zal in sommige gevallen (oven, wasmachine en 4 pitten) niet voldoende zijn.

Of zie ik iets over het hoofd?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

In ons huis wordt de complete installatie vervangen. Dus echt alle kabels , groepenkast etc. Betreft complete renovatie van de woning.

Nu valt mij op dat hele slaapkamers (wcd en lichtpunten) op 1 groep komen. Zover ik kan zien wel 2 groepen per verdieping.

Klopt het dat de nen/ bouwbesluit hier niks over zegt ? Was in de veronderstelling dat je altijd het licht en de wcd’s op een aparte groep zet ook ivm storingen.
Pagina: 1 ... 234 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.