WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zo groot is je gelijktijdigheid meestal niet, de meeste apparaten zijn in de opwarmings fase misschien even full power, daarna loopt het meestal snel terug en gaan elementen aan als de zaak afkoeld.barrymossel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:58:
Laatst is onze slimme meter vervangen en net daarvoor toevallig de groepenkast. Na het vervangen van de slimme meter kwam ik erachter dat we een 1 fase aansluiting hebben. Hoeveel ampère weet ik niet zeker.
Op de groepenkast zit een 40A hoofdschakelaar, maar die lijkt me dus geplaatst door de elektricien. Ik neem aan dat ik daaraan niet kan zien wat voor 1 fase aansluiting we hebben (een hoofdzekering o.i.d. is niet te zien). Ik heb dan ook een account bij Liander opgevraagd om te zien wat voor aansluiting we hebben.
Nu heeft de elektricien een kookgroep aangebracht, waar wij in principe een inductie fornuis (incl. oven) op aan willen sluiten. Maar met een 25A aansluiting gaat dat toch sowieso een keer mis als we een (max) 7,4kW fornuis aansluiten? Zeker als er tegelijkertijd (op andere groepen) een wasje draaien, patat bakken en meteen de vaatwasser aan hebben staan?? Zelfs een 35A of 40A aansluiting zal in sommige gevallen (oven, wasmachine en 4 pitten) niet voldoende zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?
Op 35/40A kan heel wat draaien.
De meeste inductie kookplaten hebben danwel een aansluitwaarde van 7,4 kW, ik kan op mijn kookplaat aa 1 zijde slechts 1 op boost en de andere gaat dan terug naar minder vermogen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Volgens mij dit: bij 1x35A kan ik 8280W vragen. Schijnbaar bij een smeltzekering 60 min lang 1,45 van die 35A. Daar kom ik never nooit aan. Hoogste verbruik afgelopen maanden was 3650W. De andere pieken liggen tussen 2000-2500W.barrymossel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:58:
Laatst is onze slimme meter vervangen en net daarvoor toevallig de groepenkast. Na het vervangen van de slimme meter kwam ik erachter dat we een 1 fase aansluiting hebben. Hoeveel ampère weet ik niet zeker.
Op de groepenkast zit een 40A hoofdschakelaar, maar die lijkt me dus geplaatst door de elektricien. Ik neem aan dat ik daaraan niet kan zien wat voor 1 fase aansluiting we hebben (een hoofdzekering o.i.d. is niet te zien). Ik heb dan ook een account bij Liander opgevraagd om te zien wat voor aansluiting we hebben.
Nu heeft de elektricien een kookgroep aangebracht, waar wij in principe een inductie fornuis (incl. oven) op aan willen sluiten. Maar met een 25A aansluiting gaat dat toch sowieso een keer mis als we een (max) 7,2kW fornuis aansluiten? Zeker als er tegelijkertijd (op andere groepen) een wasje draaien, patat bakken en meteen de vaatwasser aan hebben staan?? Zelfs een 35A of 40A aansluiting zal in sommige gevallen (oven, wasmachine en 4 pitten) niet voldoende zijn.
Zo'n piek samen met oven en een paar pitten vol aan gebeurt never nooit voor 60 min...
Moet dus gewoon lukken!
In zoverre alleen voor verblijfsruimten waaronder de kamer is het advies om wat verdeling over groepen aan te brengen en liefst ook over een andere ALS om te zorgen dat er wat licht blijft branden bij een storing in 1 van de groepen.Waypoint schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:07:
In ons huis wordt de complete installatie vervangen. Dus echt alle kabels , groepenkast etc. Betreft complete renovatie van de woning.
Nu valt mij op dat hele slaapkamers (wcd en lichtpunten) op 1 groep komen. Zover ik kan zien wel 2 groepen per verdieping.
Klopt het dat de nen/ bouwbesluit hier niks over zegt ? Was in de veronderstelling dat je altijd het licht en de wcd’s op een aparte groep zet ook ivm storingen.
De zegel moet binnenkort toch verbroken worden. Nu zitten er - als ik mij niet vergis - 4mm² draad naar de hoofdschakelaar. Bij voorkeur plaats ik dan 6mm².
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Is het voor van de zonnepanelen naar de omvormer of van de omvormer naar de meterkast?Atlas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:45:
[...]
Er is mij gezegd dat ik onder de 1% spanningsval moet zitten ivm de omvormer.
Als ik dat heir uitreken: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm heb ik dus 10mm^2 nodig...
Als dat het eerste is, dan geldt die redenatie niet.
Als het goed is zit daar de teller tussen, dus dat lijkt me niet handig om helemaal zelf te doen.timovd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:09:
Is het eenvoudig om zelf de kabels van de hoofdschakelaar in de groepenkast naar de stoppen (van de netbeheerder) te vervangen? Ik wil binnenkort de draden plaatsen aan de bovenkant van de hoofdschakelaar i.p.v. onderop, zodat ik gemakkelijker een kam (met U-profiel) en aders in de klemmen.
De zegel moet binnenkort toch verbroken worden. Nu zitten er - als ik mij niet vergis - 4mm² draad naar de hoofdschakelaar. Bij voorkeur plaats ik dan 6mm².
Moeilijk zal het niet zijn als je weet wat je doet, maar wel illegaal.
Sowieso niet echt handig naar de toekomst om je voedende zijde aan de bovenkant te hebben. Daar gaat ooit iemand zich in vergissen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De meter zit er inderdaad tussen.Ethirty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Als het goed is zit daar de teller tussen, dus dat lijkt me niet handig om helemaal zelf te doen.
Moeilijk zal het niet zijn als je weet wat je doet, maar wel illegaal.
Sowieso niet echt handig naar de toekomst om je voedende zijde aan de bovenkant te hebben. Daar gaat ooit iemand zich in vergissen.
Waarom zitten er op hoofdschakelaars dan aan de onderkant zowel de schroefklemmen als de klemmen voor (massieve) aders? En bovenop zitten alleen klemmen voor aders.
Als er een kam onderop zit, lijkt het mij niet dat iemand zich daar in kan vergissen.
Plaatje van de onderkant van een willekeurige hoofdschakelaar:
[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 03-05-2022 20:20 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Want dit is vastgelegd dat die aan de onderkant moet?Ethirty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Wat is dan de bestaansreden van kammen die eerst beginnen met de 3P+N en daarna per fase verder gaan (of continu 3p+n)
Gelukkig dat jij je huis niet bouwt/aanpast voor je eigen, maar vooral voor degene die erna komt wonen.
@timovd
Ethirty praat onzin.
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 03-05-2022 20:30 ]
Misschien, maar ik probeer in ieder geval normaal te reageren.
Gelukkig is er op internet alleen maar spul leverbaar dat volgens elke norm ter wereld gebruikt kan worden.
Volgens mij is hier wel vaker aangekaart dat sommige spullen bedoeld zijn voor technische installaties anders dan de verdeelkast in je huis.
Maar ook dat normen niet waterdicht zijn en voor interpretatie vatbaar.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dit is echt onzin.Ethirty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Als je bijvoorbeeld zo’n combinatie koopt van hager dan voedt je de ALS van boven en de automaten van onder via de kamrail.
Als de elektricien dat niet snapt, dan is hij heeft een diploma van de knip en plak school.
Het is helemaal niet raar kan gewoon.
Voorbeeld:
https://images.app.goo.gl/YPqYX5KygnNThZrQ7
[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 03-05-2022 20:35 ]
Inderdaad.timovd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:38:
@bottom line naast de 3p+n hoofdschakelaar komen nog twee 3f+n componenten. Een kam is het fijnste op de plek achter de schroeven, zodat ik met draad naar de ALS kan doorverbinden op de "normale" klemmen.
Gewoon langs boven aansluiten, en een kam eronder hangen.
Dit is de meest veilige, netste, makkelijkste en overzichtelijkste oplossing (ook voor de rest van de mensen die in ooit eens in je kast komen kijken) die je kan toepassen.
Ik wil niet weten hoe de kast van ethirty eruit ziet.
Ik denk dat 6 mm2 koper ook goed kan. Ik kom dan op een spanningsval van 2,57 Volt, dat is 1,12 %, een zeer acceptabele waarde. Zelfs 4 mm2 koper kan nog prima. Als je een onbeperkt budget hebt dan kun je natuurlijk 10 mm2 koper in de grond leggen maar nodig is het zeker niet.Atlas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:10:
[...]
Nee helaas, 70 meter lengte met 3 fase en 8000 wat tbv zonnepanelen omvormer komt op 4x10mm^2....
Aanvulling, hangen er geen enkele gebruikers aan het eind van de PV-inverters? Een zwembad, warmtepomp of dergelijke?
Aanvulling 2, kijk wellicht ook naar een aluminium kabel, wellicht dat je goedkoper uitkomt?
[ Voor 16% gewijzigd door FrankHe op 03-05-2022 20:49 ]
Die heb ik laatst gepost. Met dank aan degene voor mij die het wel handig vond om boven en onder door elkaar te halen.bottom line schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:42:
[...]
Ik wil niet weten hoe de kast van ethirty eruit ziet.
Als de verbouwing over een klein jaar hopelijk klaar is zal ik het verschil posten.
#team_UTC+1
Daar ga je wel moeilijkheden mee hebben.timovd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:45:
@bottom line ik heb Hager ALS's met bijpassende automaten op de kam waar @leonbong naar verwijst, dus dit lijkt mij ook de meest overzichtelijke oplossing. Alleen hoe vervang ik de kabels? Kan ik via de oude kabels de nieuwe trekken? Of zit dat nog ergens vast achter de (digitale) meter?
Normaal is dat een werkje dat enkel de netbeheerder mag doen. Dus voorbereiden en de kabels klaar leggen via de oude kan je zelf doen, maar Liander zou ik toch de rest laten doen (of het accepteren dat je een boete moet betalen voor het verbreken van de zegel).
Er komt dus een 4-polige hoofdschakelaar maar ik weet niet of dat ook voor het 2e meetpunt nog een keer een hoofdschakelaar moet worden aangelegd.
@Freakie1NL @habbekrats @Xander @Verwijderdbusscherski schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:47:
Onderstaande meterkast moet ik ombouwen naar 3 fasen en dan moet er ook nog wat ruimte gecreerd worden voor krachtgroepen voor warmtepomp en PV.
[Afbeelding]
Volgens mij is het een woning van +/- 1995.
1) Er staat een grote K op de rechter groepenkast, weet iemand wat voor merk dit is?
Kan ik daar ook een aansluitblok voor kopen zoals ik gewend ben bij Eaton kasten? (aansluitblok ivm overstap naar 3 fase)
Ik denk eraan om het linker kleine groepenkastje te vervangen door eentje van 2 rijen boven elkaar. En het stopcontact en router opschuiven.
2) Welk merk past qua uiterlijk het best bij deze K kast?
De oude kookgroep kan dan uit deze groepenkast verdwijnen en daar kan dan een 3 fase groep voor terugkomen. Dan kunnen er wat van die Chinese groepen naar boven of het linker kastje verhuizen om plek te maken voor een 4p hoofdschakelaar rechtsonder.
Het is een dubbele Medusa geworden. Ook heb ik het stopcontact verplaatst en even nieuwe bedrading in een PVC buisje gegeven.
Ik moet nog wel met die relais bezig want een van de buitenlampen blijft aan...
En omdat de bovenkant van de Medusa hoger is dan de bovenkant van het kozijn van de meterkast kunnen de deurtjes niet helemaal open.
:strip_exif()/f/image/SSggq8hpm2kmrSnzHXIffHGt.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: de oude Eaton groepen ook niet opnieuw gebruikt
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Wat bedoel je precies met meetpunt ? Een extra set panelen met omvormer of een extra nieuwe groepenkast ?Marnix17 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:28:
Klopt, wordt omgezet naar 3 fase. Staat medio dit jaar gepland bij Stedin. Ik heb een paar dagen later direct de aanvraag voor het 2e meetpunt gedaan.
Er komt dus een 4-polige hoofdschakelaar maar ik weet niet of dat ook voor het 2e meetpunt nog een keer een hoofdschakelaar moet worden aangelegd.
Ik zie bij die eerste geen aardlitze, dus is dat 4x10 + 10 of niet?. Die tweede is niet leverbaar, dat maakt de keuze gemakkelijkerAtlas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:34:
Ok ik moet 65 meter grond kabel trekken voor de omvormer...
Nu kwam ik deze kabel tegen: https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-4x10-per-meter
Waarom is deze 5 euro per meter goedkoper dan de rest?
Bv hier: https://www.sandervunderi...mm2-10-mm2-per-meter.html
Die 1e kabel is toch ook gewoon koper en geen verkoperd aluminium lijkt me?
Of is het puur A merk vs B-merk? En doe ik hier echt heel slecht aan om het B-merk te kopen?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Misschien weet @reneeke1970 ditMarnix17 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:10:
Vraagje: ik laat mijn meterkast aanpassen ivm warmtepomp en zonnepanelen en overweeg een 2e meetpunt te laten installeren voor terug leveren. Moet ik voor een 2e meetpunt dan ook een aparte hoofschakelaar laten installeren? En kun je dan eventueel nog met een schakelaar kiezen op welke meter/aanbieder je terug levert?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Nee, een extra meetpunt van de netbeheerder tbv terugleveren.habbekrats schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:13:
[...]
Wat bedoel je precies met meetpunt ? Een extra set panelen met omvormer of een extra nieuwe groepenkast ?
Daar zal je dus ook een hoofdschakelaar voor moeten plaatsen in een eigen kast.Marnix17 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Nee, een extra meetpunt van de netbeheerder tbv terugleveren.
Ik zie bij Enexis dat dat dik €500,- kost.
[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 03-05-2022 23:08 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
De meeste netbeheerders beginnen daar niet aan, of je moet toevallig 2 adressen hebben waar dat mogelijk is.Marnix17 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Nee, een extra meetpunt van de netbeheerder tbv terugleveren.
Hier komt maar 4x6 mm2 het huis in, dus verder gaan met 10 mm2 heeft weinig zin.Atlas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:10:
[...]
Nee helaas, 70 meter lengte met 3 fase en 8000 wat tbv zonnepanelen omvormer komt op 4x10mm^2....
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Goedkoopste oplossing is dan dus in de meterkast een 20A, 300mA alamat (of 100mA), dan een verdeler met hoofdschakelaar, twee 10A installatieautomaten voor je PV en een 16A, 30mA alamat (die nu in de meterkast zit) voor je jacuzzi. In totaal is dat een kastje met 6 DIN units, dus dat kan lekker compact blijven.klump4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:06:
@FrankHe en @Blihi de omvormers komen beiden niet boven de 10a per stuk en de jacuzzi heeft maar een beveiligde stekker die op een 16a groep moet, verder komt er niks aan die groep, verlichting en stopcontacten buiten en garage hebben een eigen groep.
Doorgaans is een 1 fase aansluiting 35A of 40A, niet maar 25Abarrymossel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:58:
Nu heeft de elektricien een kookgroep aangebracht, waar wij in principe een inductie fornuis (incl. oven) op aan willen sluiten. Maar met een 25A aansluiting gaat dat toch sowieso een keer mis als we een (max) 7,4kW fornuis aansluiten? Zeker als er tegelijkertijd (op andere groepen) een wasje draaien, patat bakken en meteen de vaatwasser aan hebben staan?? Zelfs een 35A of 40A aansluiting zal in sommige gevallen (oven, wasmachine en 4 pitten) niet voldoende zijn.
Een 3 fase aansluiting is dan normaal 3x 25A
Als je idd al je pitten maximaal gebruikt, en je frituur, en je oven, en je wasmachine, en je vaatwasser tegelijk dan kom je vast wel een keer aan je max. Maar heel realistisch is dat niet natuurlijk.
1 X 25A is (was?) de norm bij enkelfasige huisaansluitingen.pickboy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:04:
Doorgaans is een 1 fase aansluiting 35A of 40A, niet maar 25A
Een 3 fase aansluiting is dan normaal 3x 25A
Zwaarder alleen op verzoek.
Ok, dus toch, ik kwam daar niet echt uit de schema's bij netbeheerders zo bekijkend.klump4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:56:
[...]
Daar zal je dus ook een hoofdschakelaar voor moeten plaatsen in een eigen kast.
Ik zie bij Enexis dat dat dik €500,- kost.
Daar doen ze niet echt moeilijk over, sterker, ze geven zelfs voorbeelden waarbij terugleveren bij de ene energiemaatschappij voordeliger is en afnemen bij de andere.habbekrats schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 06:20:
[...]
De meeste netbeheerders beginnen daar niet aan, of je moet toevallig 2 adressen hebben waar dat mogelijk is.
ik had meerdere netbeheerders geraadpleegd en het meerendeel leverd standaard 35A op een 1 fase aansluiting.LooneyTunes schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:28:
[...]
1 X 25A is (was?) de norm bij enkelfasige huisaansluitingen.
Zwaarder alleen op verzoek.
Ik kan me goed voorstellen dat dat vroeger anders is geweest en oude aansluitingen nog lager afgezekerd zijn. Mijn ervaring is dat het vastrecht tot 1x 35A een vast tarief is. Dus overal waar de 25A zekering ooit doorgebrand is dat deze waarschijnlijk vervangen is door een 35A variant.
Tegenwoordig is een 1 fase aansluiting niet eens overal meer aan te vragen, 3 fase is de standaard.
De eerste is (ook) een YMVK-AS. Dus die zit er wel bij.Blihi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:20:
[...]
Ik zie bij die eerste geen aardlitze, dus is dat 4x10 + 10 of niet?. Die tweede is niet leverbaar, dat maakt de keuze gemakkelijker
Vroeger was 1x25A smeltzekering inderdaad de standaard. Dat werd 1x35A smeltzekering en nu 1x40A installatieautomaat (die zijn er niet van 35A).pickboy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:43:
[...]
ik had meerdere netbeheerders geraadpleegd en het meerendeel leverd standaard 35A op een 1 fase aansluiting.
Ik kan me goed voorstellen dat dat vroeger anders is geweest en oude aansluitingen nog lager afgezekerd zijn. Mijn ervaring is dat het vastrecht tot 1x 35A een vast tarief is. Dus overal waar de 25A zekering ooit doorgebrand is dat deze waarschijnlijk vervangen is door een 35A variant.
Tegenwoordig is een 1 fase aansluiting niet eens overal meer aan te vragen, 3 fase is de standaard.
Maar tegenwoordig is 3x25A installatieautomaat de standaard inderdaad.
Je hebt gelijk. Het is deze: https://www.elektramat.nl...ndkabel-4x10-per-1-meter/timovd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:47:
[...]
De eerste is (ook) een YMVK-AS. Dus die zit er wel bij.
Dat is hetzelfde bedrijf.
Betaal je dan ook tweemaal de netbeheerkosten?Marnix17 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:59:
[...]
Daar doen ze niet echt moeilijk over, sterker, ze geven zelfs voorbeelden waarbij terugleveren bij de ene energiemaatschappij voordeliger is en afnemen bij de andere.
Dat is niet waar. Het gaat hier over (het beperken van) spanningsverhoging. Als je dan een lange kabel (van 70 meter) op eigen terrein moet leggen heeft een grotere doorsnede zeker wel zin!Blihi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:35:
Hier komt maar 4x6 mm2 het huis in, dus verder gaan met 10 mm2 heeft weinig zin.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je optimaliseert dan voor de spanningsval tussen meter en verdeler, maar de kabel die de woning in komt vanuit de wijkcentrale is waarschijnlijk wel langer dan 70 meter. Je krijgt dan dus nog steeds een grote spanningsval, alleen op het laatste stuk niet meer. Ik vraag me af of de extra kosten van zo'n dikke kabel opwegen tegen de verliezen op die momenten dat een 6 mm2 kabel niet meer voldoet.Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Dat is niet waar. Het gaat hier over (het beperken van) spanningsverhoging. Als je dan een lange kabel (van 70 meter) op eigen terrein moet leggen heeft een grotere doorsnede zeker wel zin!
Ik neem even aan dat de kabel onder de straat wel dikker is dan 6mm2 (kan bijna niet anders gezien de belasting). Alleen het stukje van de straat tot je meterkast is dunner. Maar bij de meeste huizen is dat maar kort, misschien 10 meter.Blihi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:40:
Je optimaliseert dan voor de spanningsval tussen meter en verdeler, maar de kabel die de woning in komt vanuit de wijkcentrale is waarschijnlijk wel langer dan 70 meter. Je krijgt dan dus nog steeds een grote spanningsval, alleen op het laatste stuk niet meer. Ik vraag me af of de extra kosten van zo'n dikke kabel opwegen tegen de verliezen op die momenten dat een 6 mm2 kabel niet meer voldoet.
Misschien zijn hier wel experts die weten hoe dik de kabels onder de straat meestal zijn?
Maar de kabel vanaf de wijkverdeler is dan ook veel dikker. De laatste keer dat ik ze kabels zag trekken was dat 120mm2 aluminium. Die wordt dan vlak voor je huis afgetakt met een dunnere kabel naar je meterkast.Blihi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Je optimaliseert dan voor de spanningsval tussen meter en verdeler, maar de kabel die de woning in komt vanuit de wijkcentrale is waarschijnlijk wel langer dan 70 meter. Je krijgt dan dus nog steeds een grote spanningsval, alleen op het laatste stuk niet meer. Ik vraag me af of de extra kosten van zo'n dikke kabel opwegen tegen de verliezen op die momenten dat een 6 mm2 kabel niet meer voldoet.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Blihi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:49:
Dat klinkt eigenlijk wel heel logisch en had ik misschien ook wel zelf moeten bedenken![]()
Daarnaast gaat (afhankelijk van je wijk, en de hoeveelheid zonnepanelen die er in je omgeving liggen) een groot deel van je opgewekte vermogen helemaal niet naar de wijktrafo, maar gewoon direct naar je buren. En die zitten een stukkie dichterbij
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Tot 40A zelfs.pickboy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:43:
Mijn ervaring is dat het vastrecht tot 1x 35A een vast tarief is.
Maar dat is nu allemaal administratief! 3 X 25A.
Bijna alle ferrarismeters die zijn opgehangen in woningen zijn max (10)30A. De meeste "slimme" meters kunnen tot 100A aan.Dus overal waar de 25A zekering ooit doorgebrand is dat deze waarschijnlijk vervangen is door een 35A variant.
Lijkt me dus sterk dat bij het vervangen van de meters ook meteen de net zekering verzwaard/vervangen zou worden.
Zelf heb ik afgezien van verzwaring omdat dan mijn terugdraaiende meter vervangen zou moeten worden door een "slimme" meter. (verzwaring puur voor incidenteel gebruik hoogste stand lastrafo, dus niet structureel)
Even een lekenvraag, maar waarop moet je letten bij het leggen van lange kabels op eigen terrein?Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Dat is niet waar. Het gaat hier over (het beperken van) spanningsverhoging. Als je dan een lange kabel (van 70 meter) op eigen terrein moet leggen heeft een grotere doorsnede zeker wel zin!
Voor een laadpaal (3x16A) wil ik 70m kabel leggen, volgens de bovenstaande berichten zou ik naar 4x4mm2 of 4x6mm2 moeten kijken.
Maar als ik naar die spanningsval calculator hierboven kijk, zie ik dat bij 2,5mm2 je 3,6% verlies hebt, en de calculator geeft aan dat het OK is omdat het <5% is.
Wat is hier het nadeel van, tov. 4mm2, waar het verval 2,3% is? Gaat het enkel om die 1,3% efficiëntie? Of zijn er andere redenen om 4mm2 te kiezen ipv 2,5mm2.
De reden dat ik het vraag is dat ik nog 100m 2,5mm2 heb, dus als het kan, zou ik die het liefst gebruiken.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Discussie hierboven gaat vooral over zonnepanelen. Je omvormer levert terug aan het net door iets boven de netspanning te gaan zitten. Alles wat je verliest in die kabel moet je omvormer er dus nog verder boven gaan zitten waardoor hij eerder af schakelt.JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:56:
[...]
Wat is hier het nadeel van, tov. 4mm2, waar het verval 2,3% is? Gaat het enkel om die 1,3% efficiëntie? Of zijn er andere redenen om 4mm2 te kiezen ipv 2,5mm2.
De reden dat ik het vraag is dat ik nog 100m 2,5mm2 heb, dus als het kan, zou ik die het liefst gebruiken.
Je laadpaal is (voorlopig) een verbruiker. Dan doet dat probleem zich niet voor. Ook als je ooit met je auto wilt terugleveren aan het net zal dat vermoedelijk vooral zijn op momenten dat de vraag hoog is en het aanbod laag.
Wel betaal je gewoon voor de verliezen in je kabel. Dat zal je echter minder snel terugzien dan afschakelde omvormers.
Is de kabel die je nu hebt er wel een met een aardscherm?
[ Voor 9% gewijzigd door big bang op 04-05-2022 13:21 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n grondkabel met aardlitze? Ik dacht altijd dat je gewoon de interne aders moest gebruiken voor de electra (fase, nul en aarde) en die aardlitze als een soort dubbele beschermingslaag fungeert om de boel af te schermen bij perongeluk het raken van de kabel die in de grond ligt. Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?Blihi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:20:
[...]
Ik zie bij die eerste geen aardlitze, dus is dat 4x10 + 10 of niet?. Die tweede is niet leverbaar, dat maakt de keuze gemakkelijker
Look behind you! A three headed monkey!
Thanks voor je antwoord!big bang schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:20:
Is de kabel die je nu hebt er wel een met een aardscherm?
De kabel heeft geen AS, maar dat is geen probleem, want hij komt door een bestaande mantelbuis te liggen.
Voor en 3 fase kabel kan je 4 aderig AS gebruiken.MrScratch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:26:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n grondkabel met aardlitze? Ik dacht altijd dat je gewoon de interne aders moest gebruiken voor de electra (fase, nul en aarde) en die aardlitze als een soort dubbele beschermingslaag fungeert om de boel af te schermen bij perongeluk het raken van de kabel die in de grond ligt. Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?
De litze en het aardscherm zijn twee verschillende zaken.
Je gebruikt de aders voor L1, L2, L2 en N en de litze voor PE.
Zie deze afbeelding van elektramat:
[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 04-05-2022 13:35 ]
Voor een laadpaal zou ik de bedrading altijd afstemmen op een (mogelijk toekomstige) upgrade naar een 22 kW lader. Dan is 2.5 mm² echt niet genoeg.JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:56:
Ook is 5% verlies in zo'n dunne kabel een heleboel, omdat een elektrische auto(s) al snel de grootste energieverbruiker van je huishouden is. Moet je nagaan hoeveel moeite de fabrikant doet om 1% efficiency te winnen, en dan gooi jij bij het laden alleen al in de kabel weer 5% weg...
Ook qua geld: Stel 15.000 km/jr, 20 kWh/100 km en 40 ct/kWh. Dat is al € 1200/jr aan stroom. Als je daar 5% kunt besparen is dat al 60 euro per jaar. Die dikkere kabel verdien je dus zo terug.
Ik zou dus 6mm² (of nog dikker) aanleggen.
Helder plaatje. Ik heb (voor mijn tuinverlichting en buitenstopcontacten) echter gewoon een drieaderige variant gebruikt en L, N en PE op deze drie aders aangesloten. De litze heb ik verder niet gebruikt. Het werkt gewoon goed, maar heb ik zo een risico gecreerd of is het gewoon een extra ader die ik ongebruikt laat?JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:33:
[...]
Voor en 3 fase kabel kan je 4 aderig AS gebruiken.
De litze en het aardscherm zijn twee verschillende zaken.
Je gebruikt de aders voor L1, L2, L2 en N en de litze voor PE.
Zie deze afbeelding van elektramat:
[Afbeelding]
Voorzie jij echt een 22kW lader mainstream worden? Ik heb nu een 11kW lader op mijn parkeerplaats en dat werkt al dusdanig snel dat ik me niet kan voorstellen dat dit ooit verzwaard moet worden. Ook past dat toch niet op een 3x25A huisaansluiting die de meesten zullen hebben, toch?Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:42:
[...]
Voor een laadpaal zou ik de bedrading altijd afstemmen op een (mogelijk toekomstige) upgrade naar een 22 kW lader.
De bedoeling is dat het aardscherm er helemaal rondom zit. Als je dan per ongeluk door de kabel steekt, maak je eerst contact met de aardmantel en dan met een van de aders. Dan tript de aardlek.MrScratch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Helder plaatje. Ik heb (voor mijn tuinverlichting en buitenstopcontacten) echter gewoon een drieaderige variant gebruikt en L, N en PE op deze drie aders aangesloten. De litze heb ik verder niet gebruikt. Het werkt gewoon goed, maar heb ik zo een risico gecreerd of is het gewoon een extra ader die ik ongebruikt laat?
Dus nee, het zit nu niet goed (daarbij heb je dan waarschijnlijk een zwarte ader gebruikt voor randaarde?)
Die 22kWh paal gaat nooit komen. Je kan op 11kW een 80kWh batterij in 7 uur opladen van 0 tot 100% (wat vrijwel nooit voor komt). En in de toekomst wordt de efficiëntie van autos alleen maar beter, die batterijen worden echt niet groter, tenzij de kWh/kg significant verbetert.Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:42:
[...]
Voor een laadpaal zou ik de bedrading altijd afstemmen op een (mogelijk toekomstige) upgrade naar een 22 kW lader. Dan is 2.5 mm² echt niet genoeg.
Ook is 5% verlies in zo'n dunne kabel een heleboel, omdat een elektrische auto(s) al snel de grootste energieverbruiker van je huishouden is. Moet je nagaan hoeveel moeite de fabrikant doet om 1% efficiency te winnen, en dan gooi jij bij het laden alleen al in de kabel weer 5% weg...
Ook qua geld: Stel 15.000 km/jr, 20 kWh/100 km en 40 ct/kWh. Dat is al € 1200/jr aan stroom. Als je daar 5% kunt besparen is dat al 60 euro per jaar. Die dikkere kabel verdien je dus zo terug.
Ik zou dus 6mm² (of nog dikker) aanleggen.
Het verschil is 1,3% tov 4mm2. Ik ga echt geen 6 of 10mm2 aanleggen.
Mijn auto verbruikt ongeveer 4000kWh per jaar (20.000km @20kW/100km).
1,3% verlies is 52kWh, x 0,35ct = ~€18 euro per jaar.
100 meter bij elktramat:
- 2,5mm2 = €245/100m
- 4mm2 = €439/100m
- 6mm2 = €800/100m
- 10mm2 = €937/100m
Dus zelfs voor het verschil met 4mm2 is de ROI >10 jaar.
Als er een aardscherm is dan moet deze worden aangesloten.MrScratch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:12:
[...]
Helder plaatje. Ik heb (voor mijn tuinverlichting en buitenstopcontacten) echter gewoon een drieaderige variant gebruikt en L, N en PE op deze drie aders aangesloten. De litze heb ik verder niet gebruikt. Het werkt gewoon goed, maar heb ik zo een risico gecreerd of is het gewoon een extra ader die ik ongebruikt laat?
Als ik ooit aan de elektrisch auto ga, dan zou ik zeker een 22 kW lader kopen, al was het alleen maar om tussendoor even snel wat bij te kunnen laden. Op zonnige dagen zoals nu zou ik die prima kunnen voeden vanuit de laadpaal + het PV systeem.MrScratch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:14:
[...]
Voorzie jij echt een 22kW lader mainstream worden? Ik heb nu een 11kW lader op mijn parkeerplaats en dat werkt al dusdanig snel dat ik me niet kan voorstellen dat dit ooit verzwaard moet worden. Ook past dat toch niet op een 3x25A huisaansluiting die de meesten zullen hebben, toch?
Dan kun je per laadactie besluiten tegen welke snelheid je wilt laden. (Tussen 11 en 17 kW zit ook nog een flink verschil).
Maar voorlopig is dat voor mij nog toekomstmuziek. De benzineauto kan nog lang mee, en we rijden veel te weinig kilometers om een investering in elektrisch te kunnen verantwoorden.
Momenteel worden de auto's door de idiote SUV-rage helaas alleen maar hoger en zwaarder, en dus minder efficient.JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:22:
Die 22kWh paal gaat nooit komen. Je kan op 11kW een 80kWh batterij in 7 uur opladen van 0 tot 100% (wat vrijwel nooit voor komt). En in de toekomst wordt de efficiëntie van autos alleen maar beter
De enige auto die wel de goede kant op gaat qua range en luchtweerstand is de Mercedes EQXX, maar die is helaas niet te koop (en de afgeleide modellen zijn veel te duur).
Kijkend naar het recente verleden is daar juist een behoorlijke ontwikkeling gaande. Een paar jaar geleden was 30 kWh nog heel wat, en nu gaan sommige batterijen al richting de 100 kWh. Ik had dit niet verwacht, maar blijkbaar was (en is) daar nog veel winst te boeken., die batterijen worden echt niet groter, tenzij de kWh/kg significant verbetert.
[ Voor 33% gewijzigd door Andrehj op 04-05-2022 14:43 ]
Poep. Dat is niet fijn. De vorige bewoner had kabels zonder aardmantel in de grond gestopt 15 jaar terug. De boel is helemaal volgroeid inmiddels met bomen en beplanting. Ik heb daar op verder gewerkt, maar kabels met aardscherm gebruikt. Kan ik de hele boel er uit gaan trekken en de kabels van de vorige bewoner ook nog eens gaan vervangen.Blihi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:17:
[...]
De bedoeling is dat het aardscherm er helemaal rondom zit. Als je dan per ongeluk door de kabel steekt, maak je eerst contact met de aardmantel en dan met een van de aders. Dan tript de aardlek.
Dus nee, het zit nu niet goed (daarbij heb je dan waarschijnlijk een zwarte ader gebruikt voor randaarde?)
Dat is onbegonnen werk.
Overigens is de laadpaal door zo'n bedrijf aangelegd en die loopt ook door mijn tuin (met een utp ernaast), dat is volgens mij ook geen kabel met aardscherm eromheen. Daar heb ik maar een pvcbuis omheen gedaan in het tuingedeelte, maar dat zit dus eigenlijk ook niet goed.
Zwart is Nul, Bruin is L en grijs is PE. Dit was door de vorige bewoner zo gedaan en heb ik aangehouden.Blihi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:17:
[...]
Over die afstand heeft de kabel een oppervlak van 3m2.timovd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:34:
@JackBol 2,5mm2 over >50m kan ook wel aardig warm worden. Ik zou het echt niet doen.
52kWh is 14W/s wat meer komt op <5W/m2 warmte dissipating. Bij een grond temperatuur van 8graden C gaat dat echt geen invloed hebben hoor.
Edit: ik weet niet waarom ik met 52kWh reken, dat is het verschil in verlies tov 4mm2. Ik zou moeten rekenen met 11kW. Het verlies is 400w ongeveer. Wat meer komt op 133w/m2. Wat zeker meer is, maar niet zorgelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 04-05-2022 15:17 ]
Bijna alle mainstream merken lijken uitverkocht en ik heb er een nodig voor mijn zonnepanelen. Ik koop liever alles van ABB maar die is echt nergens te krijgen. Merken als Hager, Schneider lijken ook erg slechte beschikbaarheid te hebben (meerdere webshops tonen voorraad, wat achteraf niet blijkt te kloppen).
Hmm ontdek nu ook ISKRA:
https://www.superflink.nl...a-30ma-b-type-a-10ka.html
Misschien een beter alternatief dan CHINT. Beetje angstig om CHIN(A)T te plaatsen daar ik de naam totaal niet ken.
Andere ideeen voor een aardlek automaat, 3 fase + N, 16A B-kar 0,03A zijn erg welkom :-).
[ Voor 27% gewijzigd door Stekeltje op 04-05-2022 17:27 ]
Ik loop daar met een boog omheen, dan maar een eaton https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.htmlStekeltje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:24:
Iemand ervaring met het merk CHINT? https://www.elektramat.nl...ul-16a-b-kar-30ma-2015b16
Bijna alle mainstream merken lijken uitverkocht en ik heb er een nodig voor mijn zonnepanelen. Ik koop liever alles van ABB maar die is echt nergens te krijgen. Merken als Hager, Schneider lijken ook erg slechte beschikbaarheid te hebben (meerdere webshops tonen voorraad, wat achteraf niet blijkt te kloppen).
Hmm ontdek nu ook ISKRA:
https://www.superflink.nl...a-30ma-b-type-a-10ka.html
Misschien een beter alternatief dan CHINT. Beetje angstig om CHIN(A)T te plaatsen daar ik de naam totaal niet ken.
Andere ideeen voor een aardlek automaat, 3 fase + N, 16A B-kar 0,03A zijn erg welkom :-).
ABB is een bestel ramp de laatste weken.
Als je hem opgerold laat wel, als je hem uitlegt word deze niet warmer als een stuk van 1 meter. Het op het aan watt verlies per meter, 50 meter geeft uiteraard wel meer verlies.timovd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:34:
@JackBol 2,5mm2 over >50m kan ook wel aardig warm worden. Ik zou het echt niet doen.
[ Voor 12% gewijzigd door habbekrats op 04-05-2022 17:42 ]
Ik heb daar op een huisadres slechte ervaringen mee, wanneer op een huis adres een ean nummer uitgedeeld is krijg je 1 aansluiting tot max 80A. Ik kan mijn aansluiting wel verzwaren van 3x25A.Marnix17 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:59:
[...]
Daar doen ze niet echt moeilijk over, sterker, ze geven zelfs voorbeelden waarbij terugleveren bij de ene energiemaatschappij voordeliger is en afnemen bij de andere.
En zolang je mag salderen zou het werken, wanneer salderen verdwijnt heb je direct een probleem denk ik.
Voor aparte garage aansluiting krijg je geen teruggave energiebelasting.
https://www.sandervunderi...omaat-3p-n-16a-300ma.html
Dit is A-type. Wordt gebruikt in combinatie met een Wallbox Pulse Plus, heeft ingebouwde DC detectie, kan ik dit type dan gebruiken of heb ik juist geen A nodig?
Edit; Dit is de 300mA. Volgens mij heb ik de 30mA nodig in een huisinstallatie, correct?
Verklaard (gezien bovenstaande) waarom er nog 40 stuks van de 300mA zijn
C-Kar is wel op voorraad, kan een hogere inschakelpiek wel voor EV-laders?
Op internet lees ik dat C-Kar in woningen gebruikt wordt voor warmtepompen. Indien de EV-lader niet op C-kar mag; kan ik mijn warmtepomp dan wel op C-Kar plaatsen(/aanschaffen) en de EV-lader op de huidige aardlekschakelaar+Flexomaten van de warmtepomp zetten?
[ Voor 58% gewijzigd door Source90 op 04-05-2022 18:26 ]
Een grondkabel hoeft niet voorzien te worden van aardlekschakelaar als:
1. Deze dieper ligt dan 50cm
of
2. Voorzien is van een aardmantelscherm
of
3. In een mantelbuis ligt.
of
4. onder bestrating ligt.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Je vergeet de belangrijkste voorwaarde, de aardverspeidingsweerstand moet laag genoeg zijn, zodat bij een harde sluiting naar aarde de automaat eruit gaat.ds23man schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:09:
Ik neem even aan dat we het hier over een grondkabel hebben? De huidige regels die ik laatst heb meegekregen in een online training:
of
of
of
Daarnaast heeft iedere grondkabel een aardscherm, en daarmee zou iedere grondkabel in iedere situatie volgens jouw theorie zonder aardlek aangesloten mogen worden...
[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 04-05-2022 19:15 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Je gelooft het niet maar dit zijn de regels uit de laatste Nen 1010 en eigenlijk ook daarvoor. De harde eis is gewoon dat je twee beschermingsmiddelen moet hebben. De eerste is een zekering die binnen 0,5S afschakelt bij een kortsluiting afgestemd op de leidingsdiameter en de tweede 1 van de bovenstaande maatregelen. Let wel op dat dit gaat over een leiding naar een onderverdeler.hesselbeertje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:14:
[...]
Je vergeet de belangrijkste voorwaarde, de aardverspeidingsweerstand moet laag genoeg zijn, zodat bij een harde sluiting naar aarde de automaat eruit gaat.
Daarnaast heeft iedere grondkabel een aardscherm, en daarmee zou iedere grondkabel in iedere situatie volgens jouw theorie zonder aardlek aangesloten mogen worden...
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Je proeft al dat ik er niet veel van geloof. Het is mij anders geleerd, en bij een sluiting tussen fase en aarde krijg je nu (als de genoemde aardverspreidingsweerstand bijvoorbeeld 100 ohm is, prima voor een normale installatie) gewoon een hele flinke wisselspanning op alle geaarde delen in huis zonder dat er ook maar 1 beveiliging aanspreekt (de lekstroom is immers U=IxR slechts 2.3A)ds23man schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:23:
[...]
Je gelooft het niet maar dit zijn de regels uit de laatste Nen 1010 en eigenlijk ook daarvoor. De harde eis is gewoon dat je twee beschermingsmiddelen moet hebben. De eerste is een zekering die binnen 0,5S afschakelt bij een kortsluiting afgestemd op de leidingsdiameter en de tweede 1 van de bovenstaande maatregelen. Let wel op dat dit gaat over een leiding naar een onderverdeler.
Je hebt het niet toevallig over een TN stelsel? Want dan is het een ander verhaal, de aangeboden aarde is in principe van voldoende lage weerstand dat je zonder aanvullende bescherming kunt.
(edit: Een laadpaal is ook geen onderverdeler, al doet dat er binnen deze regels niet toe)
[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 04-05-2022 19:41 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
[ Voor 99% gewijzigd door Damic op 04-05-2022 20:05 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Er is ook EAXVB-F2 kabel en die is verplicht in België als je deze in de grond steekt (ook IN buis)MrScratch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:26:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n grondkabel met aardlitze? Ik dacht altijd dat je gewoon de interne aders moest gebruiken voor de electra (fase, nul en aarde) en die aardlitze als een soort dubbele beschermingslaag fungeert om de boel af te schermen bij perongeluk het raken van de kabel die in de grond ligt. Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?
Doe je dat niet en je laat je huis keuren dan is de kans groot dat dit word afgekeurd.
Specs van een EAXVB-F2 kabel: https://www.nexans.be/ese...151216/EXAVB_F2_3G2_5.pdf
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik wil in een bestaande woning de groepenkast verhuizen van locatie (aantal meter verderop) en dan alle electriciteit vernieuwen in het huis.
De aarding komt onder de kast uit de grond, vermoedelijk is deze bij een renovatie 20 jaar geleden in een aardlus onder het bijgebouwd gedeelte aangesloten geweest. Nu vraag ik me af (ik ga er eigenlijk vanuit dat het geen probleem zou zijn, maar liever nu vragen in planningsfase dan in afwerkingsfase met de shit zitten) of ik op de huidige T-sectie een lang stuk naar de meterkast kan bijleggen, of dat ik een nieuwe aarding vlak bij de nieuwe meterkast moet leggen/slaan.
Moet de aarding dus m.a.w. zo dicht mogelijk bij de zekeringskast zitten, of mag er daar ~10m (worst-case) extra kabel tussen zitten (uiteraard een voldoende dikke aardingskabel)
Ik heb helaas nog geen fotos van binnen in de kast, maar ik neem aan dat er 3 fase en een nul draad vanuit de meter komen. Waarschijnlijk gaan deze via een verdeler rechtstreeks naar de aardleks, en kan ik dus alles gewoon verbinden aan een nieuwe hoofdschakelaar.
Echter is het dus niet mogelijk om deze spanningsvrij te maken, aangezien ik niet bij de stoppen kan.
Mijn vraag hier, als ik het netbedrijf vraag, komen ze dan die stoppen wisselen voor automaten?
Dan is heel de kast weer netjes.
[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 04-05-2022 20:44 ]
Het deel met de schroefzekeringen van netbeheerder en de meter is namelijk niet van jouw.
Weet je dat heel zeker, d.w.z. heb je met die 3 m² oppervlak als uitkomst niet per ongeluk een rekenfout gemaakt? Met hoeveel aderige kabel heb je b.v. gerekend? En ik neem aan met blanke koperen 2,5mm² draden. Ik acht het namelijk niet onmogelijk dat je het nogal optimistische advies dat je gaf een beetje moet bijstellen.JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:10:
[...]
Over die afstand heeft de kabel een oppervlak van 3m2.
Ik kijk naar de hele kabel als 1 systeem. Ik ga er vanuit dat de isolatie van de draad de warmte zonder problemen kan doorvoeren.Techneut schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:22:
[...]
Weet je dat heel zeker, d.w.z. heb je met die 3 m² oppervlak als uitkomst niet per ongeluk een rekenfout gemaakt? Met hoeveel aderige kabel heb je b.v. gerekend? En ik neem aan met blanke koperen 2,5mm² draden. Ik acht het namelijk niet onmogelijk dat je het nogal optimistische advies dat je gaf een beetje moet bijstellen.
De 5x2,5mm2 kabel heeft een doorsnede van 14mm.
pi * 14mm is 42mm omtrek. Dat x 70 meter is 0,042 * 70 = 2,94m2.
EDIT:
P = m x c x ∆t x 1/3600
P = 0,133 kW (afgegeven vermogen
m = 18kg (gewicht van 70m 2,5mm2 kabel)
c = 1800 (soortelijke warmte PVC)
∆t komt daarmee uit op 0,015C/sec dat de kabel over de hele afstand opwarmt.
Om dat af te kunnen geven, moet deze warmte kunnen weg geleiden.
Als we er vanuit gaan dat die mantelbuis in 1 kuub aarde per meter liggen, hebben we het over 70 kuub aarde.
Soortelijke warmte aarde is 1450. De aarde om de buis heen warmt dus 0,0003C/sec op. Dat is 1 graad per uur, als we er vanuit gaan dat die grond verder geen warmte meer afvoert.
Lijkt me op zich geen probleem.
[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 04-05-2022 22:46 ]
Een af te raden alternatief is het zelf doen en hopen dat de netbeheerder niet teveel rekent om het weer terug te verzegelen.
Als je écht avontuurlijk bent ingesteld (en niks te verliezen hebt
[ Voor 4% gewijzigd door jordje op 04-05-2022 22:40 ]
Ja dat ligt er een beetje aan hoeveel werkruimte ik heb zometeen in die kast. Als ik die aanvoerdraden makkelijk met een wago tijdelijk kan afdoppen, durf ik dat wel aan. Maar als dat een enorm gekloot wordt met korte stompjes, ga ik daar niet met spanning op werken.jordje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:39:
@JackBol Het is waarschijnlijk goedkoper om een elektricien met zegelrecht te zoeken die die stoppen er voor je uitdraait en na je eigen werkzaamheden weer terugzet.
Een af te raden alternatief is het zelf doen en hopen dat de netbeheerder niet teveel rekent om het weer terug te verzegelen.
Als je écht avontuurlijk bent ingesteld (en niks te verliezen hebt) kan je altijd nog onder spanning de kast vervangen...
Die indruk had ik al. Maar is het correct om daarmee te rekenen? Die isolatie is namelijk niet alleen isolerend voor de elektriciteit, maar ook nogal sterk voor warmte. Moet je dan niet met de blanke 2,5mm² draden rekenen? Alleen die zijn de bron van de warmte die moet worden afgevoerd.JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:26:
[...]
Ik kijk naar de hele kabel als 1 systeem. Ik ga er vanuit dat de isolatie van de draad de warmte zonder problemen kan doorvoeren.
De 5x2,5mm2 kabel heeft een doorsnede van 14mm.
pi * 14mm is 42mm omtrek. Dat x 70 meter is 0,042 * 70 = 2,94m2.
O ik dacht altijd dat dit de enige optie was... Druk altijd zo`n dopje op de fase(n).jordje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:39:
@JackBol
Als je écht avontuurlijk bent ingesteld (en niks te verliezen hebt) kan je altijd nog onder spanning de kast vervangen...
Huh?ds23man schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:09:
Ik neem even aan dat we het hier over een grondkabel hebben? De huidige regels die ik laatst heb meegekregen in een online training:
of
of
of
Ook in NEN1010:2020 moet je foutbescherming hebben. De verschillende methoden voor foutbescherming zijn:
- automatische uitschakeling van de voeding (rubriek 411);
- dubbele of versterkte isolatie (rubriek 412);
- elektrische scheiding van de voeding voor één elektrisch toestel (rubriek 413);
- extra lage spanning: SELV en PELV (rubriek 414).
Laat ik ze even van achter naar voor langsgaan:
- SELV of PELV (<50VAC of <120VDC) zijn de meeste autoladers niet.
- Elektrische scheiding (zoals met een scheidingstransformator) lijkt me ook onpraktisch, zeker als we hier al over een paar % verlies aan het discussiëren zijn.
- Grondkabel is door de opbouw niet dubbel geisoleerd.
Je zou trouwens wel aan de eisen van 412 kunnen voldoen met normale kabel welke aanvullend mechanisch is beschermd (bijvoorbeeld in buis). Maar dan moet er alsnog een verdeelkast met aardlekbeveiliging tussen de kabel en de lader want die lader zelf is natuurlijk niet dubbel geisoleerd (het bevat sowieso een geaarde contactdoos).
Daarom pas je meestal "automatische uitschakeling van de voeding (rubriek 411)" toe. En dan is zoals @Blihi al aanhaalt het stelsel van belang, want:
Voor een autolader is deze discussie sowieso niet relevant, want daar moet sowieso 30mA aardlekbeveiliging voor, ook nog volgens NEN1010:2020 722.411.3.3.411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is, zie 411.5.4.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Voor de kabel wel ja, maar de lader moet nog wel met 30mA beveiligd worden. De meeste laders voorzien wel in DC lekstroomdetectie maar doen verder niet aan aardlekbeveiliging. Daar moet dan dus sowieso een 30mA type A aardlekschakelaar voor.Septillion schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:56:
@Source90 300mA aardlek lijkt mij geen probleem voor de kabelbeveiliging naar je lader
Same here, als je gewoon veilig werkt met de juiste voorzorgsmaatregelen is het echt niet zo spannend.busscherski schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:58:
[...]
O ik dacht altijd dat dit de enige optie was... Druk altijd zo`n dopje op de fase(n).
Nou ik er over nadenk geniet het misschien wel de voorkeur boven het zelf uitdraaien van de hoofdzekeringen. Als er daarbij wat misgaat ben je nog meer de sjaak en mag je uitleggen waarom het hele blok zonder stroom zit
[ Voor 99% gewijzigd door busscherski op 04-05-2022 23:38 ]
Mensen met minder ervaring lezen ook dit topic en denken dan dat zoiets best wel kan. En dan wordt het echt levensgevaarlijk.
Kortom: doe maar gewoon niet. En ga zeker niet hier op een semi-openbaar soort kennisbank verkondigen dat het best kan of zelfs de voorkeur geniet.
Punctuality is the politeness of kings
Heb ik met deze dan de juiste te pakken (in B16):Xander schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:09:
[...]
Voor de kabel wel ja, maar de lader moet nog wel met 30mA beveiligd worden. De meeste laders voorzien wel in DC lekstroomdetectie maar doen verder niet aan aardlekbeveiliging. Daar moet dan dus sowieso een 30mA type A aardlekschakelaar voor.
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
Maar achteraan aansluiten in de leverlijst
www.highflow.nl
Dat ben ik niet helemaal met je eens. In eerste instantie raadde ik het ook af, dat moet ook voor een leek wel duidelijk zijn toch? D'r zal hier echt niemand expliciet zo'n advies geven aan iemand die duidelijk niet weet waar die mee bezig is.dreamscape schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:34:
Zullen we stoppen met adviezen over / bagatelliseren van werken onder spanning?
Mensen met minder ervaring lezen ook dit topic en denken dan dat zoiets best wel kan. En dan wordt het echt levensgevaarlijk.
Kortom: doe maar gewoon niet. En ga zeker niet hier op een semi-openbaar soort kennisbank verkondigen dat het best kan of zelfs de voorkeur geniet.
Daarnaast zitten er genoeg (semi-)professionals hier die mijns inziens gewoon openlijk moeten kunnen discussiëren over dit soort zaken.
Mensen met minder ervaring die denken dat zoiets best kan hou je toch niet tegen. Dan maar beter dat ze de juiste manier lezen dan dat er gewoon maar iets wordt gedaan.
Maar goed, nogmaals dan, alleen doen als het echt niet anders kan en je juiste vaardigheden en kennis hebt.
Yes, dat is de juiste.Source90 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:42:
[...]
Heb ik met deze dan de juiste te pakken (in B16):
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
Maar achteraan aansluiten in de leverlijst
Je kunt eventueel ook een aardlekschakelaar + installatieautomaat kiezen natuurlijk. Of toch de C16 (al is het nergens voor nodig en heeft het enkel nadelen). Of toch een ander merk?
Daar ga je al: Het kan altijd anders en veiliger.jordje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:08:
Maar goed, nogmaals dan, alleen doen als het echt niet anders kan en je juiste vaardigheden en kennis hebt.
Gewoon niet doen dus.
Zijn die nadelen er ook of in mindere maten voor een 3 fase warmtepomp? Op diverse sites lees ik dat C-Kar in woningen (als al gebruikt) meestal gebruikt wordt voor warmtepompen en dergelijke grootverbruikers.Xander schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:08:
[...]
Yes, dat is de juiste.
Je kunt eventueel ook een aardlekschakelaar + installatieautomaat kiezen natuurlijk. Of toch de C16 (al is het nergens voor nodig en heeft het enkel nadelen). Of toch een ander merk?
Kan ik mijn warmtepomp dan niet beter op C-Kar plaatsen en de EV-lader op de huidige aardlekschakelaar+Flexomaten van de warmtepomp zetten?
Ik neem aan dat die EV-paal niet op de vrije plekken van mijn 3-fase aardlekschakelaar bijgeprikt mogen worden (heb nog 1x L1/L2/L3 vrij op 4pin ALS)?
[ Voor 59% gewijzigd door Source90 op 05-05-2022 00:19 ]
Nadelen zijn:Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:15:
[...]
Zijn die nadelen er ook of in mindere maten voor een 3 fase warmtepomp? Op diverse sites lees ik dat C-Kar in woningen (als al gebruikt) meestal gebruikt wordt voor warmtepompen en dergelijke grootverbruikers.
Kan ik mijn warmtepomp dan niet beter op C-Kar plaatsen en de EV-lader op de huidige aardlekschakelaar+Flexomaten van de warmtepomp zetten?
- C16 schakelt trager af dan B16 dus er zal langer een kortsluitstroom lopen, dit kan leiden tot meer schade in bijvoorbeeld het apparaat.
- De selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekering is slechter, dus meer kans dat de hele woning in het donker zit bij een fout.
Er zullen wellicht warmtepompen zijn die niet werken achter B16, dan heb je weinig keuze anders dan naar C16 gaan. Maar aangezien jouw warmtepomp blijkbaar prima werkt achter B16 zie ik niet waarom je dit zou overwegen. Voor een laadpaal is B-karakteristiek ook prima en C dus totaal onnodig.
Mocht je de laadpaal willen aansluiten met een aardlekschakelaar + flexomaten, houd er dan rekening mee dat volgens NEN1010 de laadpaal een eigen aardlekschakelaar moet hebben. Dat betekent dus dat je dit deel van het busboard voor niets anders mag gebruiken. Zelfs je beltrafo zou conform NEN1010 dus eigenlijk niet mogen.
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 05-05-2022 00:22 ]
Vraag komt voort uit de bizar lange levertijden voor de gene die ik hierboven heb gepost. C-Kar is direct leverbaar.Xander schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:20:
[...]Er zullen wellicht warmtepompen zijn die niet werken achter B16, dan heb je weinig keuze anders dan naar C16 gaan. Maar aangezien jouw warmtepomp blijkbaar prima werkt achter B16 zie ik niet waarom je dit zou overwegen. Voor een laadpaal is B-karakteristiek ook prima en C dus totaal onnodig.
De EV is er nog niet, voorlopig sluit ik wel aan in de wachtrij voor de ABB: 2CSR256140R1165
Dit beantwoord gelijk mijn editXander schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:20:
Mocht je de laadpaal willen aansluiten met een aardlekschakelaar + flexomaten, houd er dan rekening mee dat volgens NEN1010 de laadpaal een eigen aardlekschakelaar moet hebben. Dat betekent dus dat je dit deel van het busboard voor niets anders mag gebruiken. Zelfs je beltrafo zou conform NEN1010 dus eigenlijk niet mogen.
Jammer, heb nog aardig wat ruimte daar (en nu de draden van de hoofdschakelaar naar 4pin ALS in 6mm² gedaan middels dubbele adereindhuls, zoals een tijdje terug geopperd
Gelijk maar even een controle voor het rechter deel:
Als je naar het hele systeem kijkt, moet de draad de warmte aan de pvc van de kabel afvoeren, de kabel aan de lucht in de mantelbuis en de lucht weer aan de grond.Techneut schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:56:
[...]
Die indruk had ik al. Maar is het correct om daarmee te rekenen? Die isolatie is namelijk niet alleen isolerend voor de elektriciteit, maar ook nogal sterk voor warmte. Moet je dan niet met de blanke 2,5mm² draden rekenen? Alleen die zijn de bron van de warmte die moet worden afgevoerd.
De soortelijke warmte van al deze materialen ligt binnen 1 ordegrootte, ik vond het prima om dat onderscheid weg te abstraheren.
Veel fouter kan het niet. Wat een gepruts..MrScratch schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:41:
[...]
Zwart is Nul, Bruin is L en grijs is PE. Dit was door de vorige bewoner zo gedaan en heb ik aangehouden.
Hoe kom je daarbij, de soortelijk warmte is niet belangrijk voor de geleiding van warmte. Maar de warmte geleidingscoëfficiënt.JackBol schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:48:
[...]
Als je naar het hele systeem kijkt, moet de draad de warmte aan de pvc van de kabel afvoeren, de kabel aan de lucht in de mantelbuis en de lucht weer aan de grond.
De soortelijke warmte van al deze materialen ligt binnen 1 ordegrootte, ik vond het prima om dat onderscheid weg te abstraheren.
Als je een kunststof staaf pakt van 20 graden of stalen staaf van 20 graden. Die laatste voelt koud aan in je hand omdat deze de warmte van je warmere hand meteen laat wegvloeien. Dit komt omdat de warmtegeleidingscoëfficiënt van staal veel hoger is dan kunststof en koper is weer hoger dan staal.
De warmtegeleidingscoëfficiënt van:
Koper +/- 370 W/mK
PVC zacht 0,13 W/mK.
Dat is een gigantisch verschil waardoor PVC veel minder makkelijk warmte afvoert, dan koper.
Ik wil een simpele laadpaal installeren. Namelijk deze: Simpele Laadpaal
- Ik wil daarvoor 4mm2 YMVK-AS gebruik van meterkast naar de lader.
- In meterkast wil ik de YMVK-AS aansluiten op deze Eaton alamat. 3p+n B16
Dan ben ik er toch? Of zie ik nu wat doms over het hoofd nog.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.