Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 236 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.354.337 views

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
jordje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:08:
Mensen met minder ervaring die denken dat zoiets best kan hou je toch niet tegen. Dan maar beter dat ze de juiste manier lezen dan dat er gewoon maar iets wordt gedaan.
Ik snap echt wel wat je bedoelt, maar zeker voor mensen met minder ervaring is 'de juiste manier':

NOOIT werken onder spanning.

Punctuality is the politeness of kings

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:24
Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:27:
[...]
Vraag komt voort uit de bizar lange levertijden voor de gene die ik hierboven heb gepost. C-Kar is direct leverbaar.
De EV is er nog niet, voorlopig sluit ik wel aan in de wachtrij voor de ABB: 2CSR256140R1165
Waarom zet je er dan niet een ander A-merk in? Zoals bijvoorbeeld Hager? De alamat set VKS14SB is gewoon overal op voorraad. (En nog goedkoper ook dan bovenstaande van ABB)
Maar ook een gewone krachtgroep (MBN616E) is gewoon leverbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 05-05-2022 09:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:23

timovd

Voorsprong door techniek

Japie.G schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:11:
Even een vraag ter bevestiging:

Ik wil een simpele laadpaal installeren. Namelijk deze: Simpele Laadpaal

- Ik wil daarvoor 4mm2 YMVK-AS gebruik van meterkast naar de lader.
- In meterkast wil ik de YMVK-AS aansluiten op deze Eaton alamat. 3p+n B16

Dan ben ik er toch? Of zie ik nu wat doms over het hoofd nog.
⦁ Inclusief aardlekbeveiliging, protectie tegen over -& onderbelasting, oververhitting en kortsluiting.
Zo te lezen zit er geen specifieke aardlekbeveiliging bij voor DC-lekstromen. Je hebt dus een (dure) type B ALS nodig (bestaat niet in aardlekautomaat).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 07:48
Japie.G schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:11:
Even een vraag ter bevestiging:

Ik wil een simpele laadpaal installeren. Namelijk deze: Simpele Laadpaal

- Ik wil daarvoor 4mm2 YMVK-AS gebruik van meterkast naar de lader.
- In meterkast wil ik de YMVK-AS aansluiten op deze Eaton alamat. 3p+n B16

Dan ben ik er toch? Of zie ik nu wat doms over het hoofd nog.
Als je een simpele laadpaal zoekt, zijn er goedkopere/simpelere oplossingen :)
Voor zover ik kan vinden heeft deze lader namelijk geen DC-lekstroombeveiliging. Dat is een dure aangelegenheid om er nog bij te kopen.

Er zijn verschillende laders die die wél ingebouwd hebben. Waaronder een Tesla Wall Connector gen3, welke op oa Marktplaats voor best interessante prijzen te vinden is. In diezelfde prijsklasse zijn er wel meer laders te vinden met dezelfde featureset. Er zijn op marktplaats voldoende resellers van nieuwe laders voor lagere prijzen.
De totaalprijs voor je installatie zal een stuk lager worden zo.

Bij laders zoals de TWC gen3 klopt het wat je zegt; 5 aders naar je lader en een alamat in je groepenkast, en klaar is kees. Let op de mm2 van je kabel; 4mm2 is voldoende voor een korte afstand (paar meter). Ga je een langere afstand overbruggen, neem dan een iets dikkere kabel; dat kan nooit kwaad.

Het goedkoopste zijn 2ehands units, maar die hebben vaak geen vaste kabel en hebben nog wel een DC-lekstroombeveiliging nodig.

Alternatief is een Wallbox Pulsar Plus, die is weer wat duurder, maar die heeft ook een DC-lekstroombeveiliging, kan loadbalancen middels een API en kan loadbalancen middels een meter in je groepenkast. Voor zover ik weet een van de meest complete laders die je voor dat geld kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 05-05-2022 09:44 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-12 15:24
Richh schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Als je een simpele laadpaal zoekt, zijn er goedkopere/simpelere oplossingen :)
Voor zover ik kan vinden heeft deze lader namelijk geen DC-lekstroombeveiliging. Dat is een dure aangelegenheid om er nog bij te kopen.
Best wel kwalijk dat de leverancier niet adviseert of opneemt in de specs dat er nog een DC-lekstroombeveiliging nodig is. Mensen die zo'n ding kopen zijn zich hier niet van bewust. Sterker nog, in het keuzelijstje wordt een Chint ( :'( ) aardlekautomaat geadviseerd... dat zegt ook wel wat over de kwaliteit

[ Voor 10% gewijzigd door m_rick op 05-05-2022 10:22 ]

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11 15:53
Ik heb een aantal vragen.

Huidige situatie is in een particulier woonhuis, met bijgebouw (ik ga uit van tt stelsel is dat ergens te controleren?). Bijgebouw heeft een apparte meterkast/verdeler. Bijgebouw heeft een seperate 16a automaat groep achter aardlek (40A 30ma) met ongeveer een 75 meter 2,5mm2 ymvk-as vanaf de hoofdverdeler. De ondervedeler heeft ook allemaal 16a groepen, dit werkt niet aangezien iedere keer de automaat in het hoofdgebouw uitvalt.

Waarschijnlijk in combinatie met laadpaal ga ik de hoofdzekering ondanks de idioot hoge kosten laten verzwaren naar 3x40A.

Tevens wil ik een nieuwere zwaardere kabel van het hoofd naar het bijgebouw leggen, ymvk-as 4mm2 of 6mm2. Deze wil ik in de hoofdverdeler afzekeren met 3x25A zodat het bijgebouw dan gewoon de 16A groepen kan blijven gebruiken. Tevens is de planning om zonnepanelen op het bijgebouw te plaatsen. waarbij er een extra 3x16A groep zal worden gebruikt.
  1. Mag op 3x 40A een laadpaal van 3x 32A? Selectiviteit is niet 1,6 Enexis gaf aan geen probleem is door dat de huidige automaten precieser werken en selctiviteit 1 stap in de automaat genoeg is.
  2. Moet er een aardlek op de kabel tussen hoofd en bijgebouw? Mijn voorkeur heeft om deze in de onderverdeler te plaatsen?
  3. Mag de aarde van beide verdelers doorgelust worden zo ja, mag dat via de mantel van de grondkabel of dient dat een aparte ader te zijn. Mag dat nie dient de onderverdeler een eigen aardpen te hebben?

• Andrehj
invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:15:
Waarschijnlijk in combinatie met laadpaal ga ik de hoofdzekering ondanks de idioot hoge kosten laten verzwaren naar 3x40A.
Waarom zou je dat doen? Die laadpalen doen toch aan load balancing? Dan is er toch geen enkele reden om daarvoor je aansluiting op te waarderen?
Niet opwaarderen scheelt je de kosten van het opwaarderen, elk jaar 800 euro, en de netbeheerder heeft een lagere piekbelasting. Dat is 3x winst.

Overigens zijn die hoge kosten van een zwaardere aansluiting juist heel goed (en zeker niet idioot). Want op deze manier wordt je gestimuleerd om je pieklast te beperken. Wat juist bij een laadpaal heel goed gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 05-05-2022 11:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• invoil
Andrehj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Waarom zou je dat doen? Die laadpalen doen toch aan load balancing? Dan is er toch geen enkele reden om daarvoor je aansluiting op te waarderen?
Niet opwaarderen scheelt je de kosten van het opwaarderen, elk jaar 800 euro, en de netbeheerder heeft een lagere piekbelasting. Dat is 3x winst.

Overigens zijn die hoge kosten van een zwaardere aansluiting juist heel goed (en zeker niet idioot). Want op deze manier wordt je gestimuleerd om je pieklast te beperken. Wat juist bij een laadpaal heel goed gaat.
Het is niet alleen de laadpaal waardoor upgraden waarschijnlijk noodzakelijk is. Blijf ik op 3x25A dan kan ik nooit een 3x25A aansluiting op de onderverdeler realiseren. Dat is wel wenselijk in verband met het gebruik in het bijgebouw, dat in combinatie met de zonnepanelen die een groep van 3x16A nodig hebben. Een optie die ik heb gekregen is 3x20A te plaatsen in hoofdverdeler naar onderdeverdeler. Blijft mijn vraag over selectiviteit staan.

Daarnaast maakte ik pre corona bijna 80k kilometer per jaar en gaat weer hard die kant op, al zie ik wel een trend van trein en meer vliegen bij mijn collega's omdat elektrisch op die afstanden vaak toch een stuk langer duurt. Dan scheelt het al om de auto snel vol te hebben thuis.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Het is niet alleen de laadpaal waardoor upgraden waarschijnlijk noodzakelijk is. Blijf ik op 3x25A dan kan ik nooit een 3x25A aansluiting op de onderverdeler realiseren. Dat is wel wenselijk in verband met het gebruik in het bijgebouw, dat in combinatie met de zonnepanelen die een groep van 3x16A nodig hebben. Een optie die ik heb gekregen is 3x20A te plaatsen in hoofdverdeler naar onderdeverdeler.
Waarom niet twee lijnen trekken naar het bijgebouw? Één voor de zonnepanelen (3x 16) en één voor de verbruikers?
Blijft mijn vraag over selectiviteit staan.
Met bovenstaande ben je daar ook gelijk vanaf
Dan scheelt het al om de auto snel vol te hebben thuis.
Maar heb je daar €800 per jaar voor over?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Andrehj
invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:43:
al zie ik wel een trend van trein en meer vliegen bij mijn collega's omdat elektrisch op die afstanden vaak toch een stuk langer duurt.
Wacht even, lees ik hier nu dat jullie meer gaan vliegen (op korte afstanden) omdat elektrisch rijden op die afstanden te lang duurt? En dat jullie nu dus meer gaan vliegen omdat elektrisch tov benzine of diesel te langzaam is? 8)7 |:(

• invoil
big bang schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Waarom niet twee lijnen trekken naar het bijgebouw? Één voor de zonnepanelen (3x 16) en één voor de verbruikers?

[...]

Met bovenstaande ben je daar ook gelijk vanaf

[...]

Maar heb je daar €800 per jaar voor over?
Probleem met de verbuikers los ik niet op. Ik kan op de huidige manier nooit een onderverdeler plaatsen met 16a groepen of ik zou voor alle groepen die er nu in bijgebouw zitten (6 stuks) een apparte kabel moeten trekken (dat is geen optie). Enige optie die ik dus heb zonder te verzwaren is 3x20a richting onderverdeler en dan hopen dat het genoeg is.

Die 800 euro plus eenmalige kosten heb ik me al een soort van overheen gezet en hopelijk krijg ik bijdrage van de werkgever.
Andrehj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Wacht even, lees ik hier nu dat jullie meer gaan vliegen (op korte afstanden) omdat elektrisch rijden op die afstanden te lang duurt? En dat jullie nu dus meer gaan vliegen omdat elektrisch tov benzine of diesel te langzaam is? 8)7 |:(
Ik zelf heb een hekel aan vliegen of de trein (internationaal) maar afstanden tot 1000km 1200km. Die voor heen nog met de auto haalbaar waren zie ik om mij heen toch meer mensen vliegen. Enige oplossing denk ik is een europees dekkend ICE achtig trein netwerk.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Die 800 euro plus eenmalige kosten heb ik me al een soort van overheen gezet en hopelijk krijg ik bijdrage van de werkgever.
Die zijn niet eenmalig, die zijn per jaar

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Andrehj
invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:03:
Probleem met de verbuikers los ik niet op. Ik kan op de huidige manier nooit een onderverdeler plaatsen met 16a groepen of ik zou voor alle groepen die er nu in bijgebouw zitten (6 stuks) een apparte kabel moeten trekken (dat is geen optie). Enige optie die ik dus heb zonder te verzwaren is 3x20a richting onderverdeler en dan hopen dat het genoeg is.
Over die selectiviteit intern in de woning is hier al vaak gediscussieerd. (Bijvoorbeeld hier.) Als je het niet erg vindt dat je hoofdzekering eruit gaat als je de kabel naar je bijgebouw kortsluit, kun je die kabel gewoon met 3x25A afzekeren. Dan kun je gewoon 16A groepen in dat bijgebouw gebruiken.
Om daarvoor je hoofdaansluiting te verzwaren is echt niet nodig.
Het is maar goed dat ik je werkgever niet ben.
Ik zelf heb een hekel aan vliegen of de trein (internationaal) maar afstanden tot 1000km 1200km. Die voor heen nog met de auto haalbaar waren zie ik om mij heen toch meer mensen vliegen. Enige oplossing denk ik is een europees dekkend ICE achtig trein netwerk.
Dus door de elektrische auto wordt er in jullie bedrijf meer gevlogen.... Echt bijzonder dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 05-05-2022 12:19 ]

• invoil
big bang schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Die zijn niet eenmalig, die zijn per jaar
Duidelijk ik bedoelde de 800 euro per jaar(extra vastrecht x 12) + de eenmalige kosten van de netbeheerder.
Andrehj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Over die selectiviteit intern in de woning is hier al vaak gediscussieerd. (Bijvoorbeeld hier.) Als je het niet erg vindt dat je hoofdzekering eruit gaat als je de kabel naar je bijgebouw kortsluit, kun je die kabel gewoon met 3x25A afzekeren. Dan kun je gewoon 16A groepen in dat bijgebouw gebruiken.
Om daarvoor je hoofdaansluiting te verzwaren is echt niet nodig.

[...]

Het is maar goed dat ik je werkgever niet ben.

[...]

Dus door de elektrische auto wordt er in jullie bedrijf meer gevlogen.... Echt bijzonder dit.
Dank voor je antwoord het is voor mij niet wenselijk om de hoofdzekering eruit te hebben als in bijgebouw een overbelasting is.

Voor de rest even terug on topic? Ik rijd zelf nog benzine begin volgend jaar zal dat pas veranderen, mijn vraag is beantwoord op gebied van de de laadpaal dank hiervoor!
  1. Moet er een aardlek op de kabel tussen hoofd en bijgebouw? Mijn voorkeur heeft om deze in de onderverdeler te plaatsen?
  2. Mag de aarde van beide verdelers doorgelust worden zo ja, mag dat via de mantel van de grondkabel of dient dat een aparte ader te zijn. Mag dat niet dan dient de onderverdeler dus een eigen aardpen te hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door invoil op 05-05-2022 12:35 . Reden: typo ]

invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:34:
• Moet er een aardlek op de kabel tussen hoofd en bijgebouw? Mijn voorkeur heeft om deze in de onderverdeler te plaatsen?
Dat ligt aan de aardcircuitweerstand. In een TN-stelsel kan het sowieso, in een TT-stelsel zul je de weerstand moeten meten.

Wanneer er sluiting naar aarde optreedt in de kabel, dan moet er een beveiliging uitschakelen. Met een lage aardcircuitweerstand gaat er zoveel stroom lopen dat een installatieautomaat snel genoeg uit zal schakelen, als dat niet het geval is heb je een aardlekschakelaar nodig.

Dit kan een aardlekschakelaar 300mA selectief zijn, zodat je in de onderverdeler gewoon 30mA kunt toepassen.
• Mag de aarde van beide verdelers doorgelust worden zo ja, mag dat via de mantel van de grondkabel of dient dat een aparte ader te zijn. Mag dat niet dan dient de onderverdeler dus een eigen aardpen te hebben?
Dat mag.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Vraag:

Bij installatieautomaten van ABB Haf heb je de keuze tussen een witte schakelaar of een groene. Zie hier.

Mijn vraag is: waarom zou je überhaupt zo'n groene schakelaar willen gebruiken? Dat creëert toch alleen maar een vals gevoel van veiligheid aangezien dit geen aardlekautomaat betreft en de groep dus alleen geaard is mits je er een aardlekschakelaar voor plaatst.

Bij de groepenkast van mijn zwager zijn deze dus ook foutief geplaatst (ze zitten niet achter een aardlekschakelaar).

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26

Ethirty

Who...me?

invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:15:
  1. Mag op 3x 40A een laadpaal van 3x 32A? Selectiviteit is niet 1,6 Enexis gaf aan geen probleem is door dat de huidige automaten precieser werken en selctiviteit 1 stap in de automaat genoeg is.
Bijzondere redenatie om naar 3x40A te gaan om snel je auto vol te kunnen hebben en dan wel meer vliegen omdat je niet met de auto gaat. :?

- Ik neem aan dat je net als de meeste mensen 6-8u slaapt, dat is met 11kW laden op een 3x25A aansluiting genoeg voor de meeste auto's. 22kW is leuk, maar nodig?
- Onderweg gebruik je snelladers, dus geen invloed op je eigen huis.
- Als het goed is kan je de opbrengst van de panelen op de schuur aftrekken van het verbruik vanuit het net: wat je in de schuur verbruikt gaat sowieso niet over de kabel naar je huis.
- Zet een 3x20A 300mA alamat in je huis naar de schuur en in de schuur kan je 16A groepen gebruiken. Tenzij je in de schuur langdurig 14kW continue trekt moet dat toch genoeg zijn zou je zeggen.
- Zorg voor een slimme laadpaal, bespaar je serieus veel geld mee tov dom altijd op max vermogen laden.

Dat is tenminste wat ik hier uit het topic heb geleerd de afgelopen tijd, zei de leek.

Edit: Ah ik zag later pas dat dit al uitgebreid beantwoord was.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Dennis schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:55:
Vraag:

Bij installatieautomaten van ABB Haf heb je de keuze tussen een witte schakelaar of een groene. Zie hier.

Mijn vraag is: waarom zou je überhaupt zo'n groene schakelaar willen gebruiken?
Het enige verschil is de kleur, dat is niet meer dan kleurcodering.
Dat creëert toch alleen maar een vals gevoel van veiligheid aangezien dit geen aardlekautomaat betreft
Jij associeert groen blijkbaar met aardlekbeveiliging. Er zijn vroeger ook wel veel ABB kasten geplaatst waarbij alleen de groene groepen door een aardlekschakelaar zijn beveiligd, maar dat maakt het niet ineens een regel ofzo. Je kon net zo goed deze kast treffen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6p6N-vL-d3uoOKG9-zZS2G8-jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMevCnPXpXIJ8PAK0cN4Ku31.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij dus ook de witte groepen door een aardlekschakelaar zijn beveiligd. Op zichzelf betekent de kleur helemaal niets, het is alleen om visueel onderscheid te kunnen maken. Samen met labels zoals "deze aardlekschakelaar beveiligt de witte groepen" kun je dan zien welke groepen achter welke aardlekschakelaar zitten.

Zou je ze random door elkaar gebruiken en labels als "deze aardlekschakelaar beveiligt groep 1 t/m 3" en "deze aardlekschakelaar beveiligt groep 4 t/m 6" plakken dan bereik je hetzelfde.

Tegenwoordig heeft ABB de verschillende kleuren automaten losgelaten en werken ze alleen met labels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkUCiSVYuRuPHYOM-nzHgz934Bc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qcpF5A9xjwTSmngr7FT2OKEQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Pbqod-6-f8pKWoMBnDPHEUpOcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDYNXPpOmoBh5BXm4J51P0nA.jpg?f=fotoalbum_large
en de groep dus alleen geaard is mits je er een aardlekschakelaar voor plaatst.
Dat zijn twee heel verschillende dingen. Een groep kan prima zijn geaard zonder dat deze is beveiligd door een aardlekschakelaar en vice versa. Vroeger was dat juist heel vaak het geval. Je wasmachine groep was geaard, maar niet beveiligd door een aardlekschakelaar. De groepen in je woon- en slaapkamer waren niet geaard, maar wel beveiligd door een aardlekschakelaar.
Bij de groepenkast van mijn zwager zijn deze dus ook foutief geplaatst (ze zitten niet achter een aardlekschakelaar).
Daar is op zichzelf niets mis mee.

Mogelijk zit er nu wel een verkeerd label bij zijn aardlekschakelaar ("deze aardlekschakelaar beveiligt de groene groepen"). Niemand die zegt dat je een ander gekleurde automaat moet plaatsen, je kunt ook het label aanpassen zodat er iets staat wat wel klopt.

Wellicht hadden deze groepen ook achter een aardlekschakelaar moeten zitten, daar is met deze info niet over te oordelen.

• Techneut
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Ik snap echt wel wat je bedoelt, maar zeker voor mensen met minder ervaring is 'de juiste manier':

NOOIT werken onder spanning.
Weet je dat dit ook (of beter gezegd juist) geldt voor de professionele sector in overeenstemming met de voorschriften van de ARBO-wet? Tenzij het op welke manier dan ook niet anders kan. In dat geval worden er wel eisen gesteld aan de manier van werken. Zoals isolerende handschoenen etc. Kortom, wat op dat gebied privé allemaal gewoon is toegestaan, niemand die je dat belet, m.a.w.. het is volledig iemands eigen verantwoordelijkheid, is daar gewoon allemaal verboden.
Gezien een reactie hierop, versta dit als amateur klusser s.v.p. beslist niet als "ga gerust met een beetje uitkijken je gang".

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 05-05-2022 22:37 ]

Techneut schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:34:
[...]
Weet je dat dit ook (of beter gezegd juist) geldt voor de professionele sector in overeenstemming met de voorschriften van de ARBO-wet? Tenzij het op welke manier dan ook niet anders kan. In dat geval worden er wel eisen gesteld aan de manier van werken. Zoals isolerende handschoenen etc. Kortom, wat op dat gebied privé allemaal gewoon is toegestaan, niemand die je dat belet, m.a.w.. het is volledig iemands eigen verantwoordelijkheid, is daar gewoon allemaal verboden.
Linkje erbij dan maar: https://wetten.overheid.n...z=2022-01-01&g=2022-01-01
3 Werkzaamheden aan of in de nabijheid van een elektrische installatie worden slechts uitgevoerd, indien de installatie of het gedeelte waaraan of in de nabijheid waarvan wordt gewerkt, spanningsloos is.
5 Het derde lid is niet van toepassing op werkzaamheden die worden verricht aan of in de nabijheid van een elektrische laagspanningsinstallatie, indien:

a. de dringende noodzaak van het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden is aangetoond;

b. tot het uitvoeren van die werkzaamheden door de daartoe bevoegde werknemer uitdrukkelijk opdracht is gegeven, en

c. de installatie tevens geschikt is voor het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden en door de daartoe bevoegde werknemer doeltreffende maatregelen zijn genomen om de aan die werkzaamheden verbonden gevaren te voorkomen.
In 99 van de 100 gevallen strandt het dus bij "indien de dringende noodzaak van het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden is aangetoond". Er zijn maar weinig situaties waarin je dit hard kunt maken. Misschien bij werkzaamheden aan de koelmachine van een kernreactor, maar toch zeker niet bij werkzaamheden in een woonhuis.

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43
Ik ben even de draad kwijt, of het spoor bijster, etc...

Afgelopen dinsdag is ons nieuwbouwhuis opgeleverd en 1 van de opleverpunten was dat er nog een 2-fase kook/fornuisgroep in zat, terwijl er later in het proces een 3-fase aansluiting moest komen vanwege een kookplaat die een aansluitwaarde van 11,1 kW heeft.

De installateur was er vandaag en heeft de boel onder handen genomen, maar er ontbrak nog een "brug" . Tevens is e.e.a. verplaatst waardoor mijn 3 fase aansluiting
nu rechts zit en deze blijft uit tot de brug is geïnstalleerd. De bedrading die er zat is is gemodificeerd met tape.

Afgezien van het feit dat naast de brug, de benummering nog ontbreekt of incorrect is na deze herschikking, klopt de situatie nu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aikuIGtPFpv04yogHkh-cKrNb5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDktgo81U6AVZeIQsg5BCcIa.jpg?f=fotoalbum_large

                           

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
Techneut schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:34:
[...]
Privé is het allemaal toegestaan, want er is geen elektropolitie. Ik doe voor mijn werk nog wel eens iets met zware EV-accu's (400V gelijkstroom, iets gevaarlijker dan wisselstroom) en daarbij zijn inderdaad strikte eisen aan isolerende handschoenen en nog wat meer zaken. Zoiets kleins als mijn bril met metlaen montuur gewoon wisselen voor een kunststof exemplaar. En voor handelingen met scherp metaal geldt: lashandschoenen óver de isolerende handschoenen heen.

En inderdaad, het is volledig iemands eigen verantwoordelijkheid. Maar laten we alsjeblieft niet hier in dit topic de amateurklusser leren dat hij met een beetje opletten best onder spanning kan werken. Dat is namelijk een heel erg slecht advies.

Punctuality is the politeness of kings

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jeehaa schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:32:
De installateur was er vandaag en heeft de boel onder handen genomen, maar er ontbrak nog een "brug" . Tevens is e.e.a. verplaatst waardoor mijn 3 fase aansluiting
nu rechts zit en deze blijft uit tot de brug is geïnstalleerd. De bedrading die er zat is is gemodificeerd met tape.
Als je toch heen en weer moet rijden voor die brug kan je er net zo goed een complete 3P+N 16A in schroeven. 8)7 En waarom zonnepanelen op een enkele fase?

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43
jadjong schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:20:
[...]

Als je toch heen en weer moet rijden voor die brug kan je er net zo goed een complete 3P+N 16A in schroeven. 8)7 En waarom zonnepanelen op een enkele fase?
Die reactie had ik ook toen hij net weg was. En daarom ben ik ook dazed and confused.

De zonnepanelen groep is een grappige: dat is een standaard uitvoering als uitgangspositie voor alle huizen, ook als je geen zonnepanelen afnam bij de ontwikkelaar. Dan krijg je toch: werkschakelaar op zolder, naast een loze leiding die bedoelt is voor dakdoorvoer en deze groep :+

[ Voor 7% gewijzigd door jeehaa op 05-05-2022 21:27 ]

                           

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:35
Is er bij het plaatsen van een kWh meter voor zonnepanelen een advies/eis om deze voor of achter de aardlekautomaat te plaatsen?

Ik ben van plan het zo aan te sluiten:
[HS]—[3P+N Aardlekautomaat B16 30mA]—[kWh meter]—[3-fase Omvormer]

Maar dit zou ook kunnen:
[HS]—[kWh meter]—[3P+N Aardlekautomaat B16 30mA]—[3-fase Omvormer]

• Vliegvlug
[...]

Zou kunnen dat ze dat doen om deze manier met één minder component toe kunnen.
Dan hoef je enkel losse 1 fase groepen in te kopen die je kan combineren tot een 3 fase groep naar behoefte en hoef je geen aparte voorraad 3 fase automaten bij te houden.
Dat zo’n brug dan niet standaard in de bus ligt van de elektricien verbaas ik me wel weer over.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:04
Vliegvlug schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Zou kunnen dat ze dat doen om deze manier met één minder component toe kunnen.
Dan hoef je enkel losse 1 fase groepen in te kopen die je kan combineren tot een 3 fase groep naar behoefte en hoef je geen aparte voorraad 3 fase automaten bij te houden.
Dat zo’n brug dan niet standaard in de bus ligt van de elektricien verbaas ik me wel weer over.
Dan heeft die installateur een vrachtwagen van 18 meter nodig en waarschijnlijk nog niet alles bij zich.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

Japie.G

Colour Classic

timovd schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:32:
[...]

[...]

Zo te lezen zit er geen specifieke aardlekbeveiliging bij voor DC-lekstromen. Je hebt dus een (dure) type B ALS nodig (bestaat niet in aardlekautomaat).
Ik laad mijn phev nu gewoon met de granny charger, en deze lader kan ik gratis krijgen. Vandaar mijn vraag. Bedankt voor de tip. Ik weet bijna zeker dat hij bij de huidige eigenaar ook gewoon alleen op een alamat zit. Niet goed dus begrijp ik.. hoe zit dat met dc lekstroom? Wat zijn de rusico’s?

Edit:
https://www.besen-group.com/products-detail-227381

Hier zie ik wel 6ma dc staan… is dat die lekstroombeveiliging?

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 05-05-2022 21:56 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
invoil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:34:
[...]
Moet er een aardlek op de kabel tussen hoofd en bijgebouw? Mijn voorkeur heeft om deze in de onderverdeler te plaatsen?
Er hoeft geen aardlek tussen als er geen gebruikers of stopcontacten op de kabel zitten. Als de kabel direct van groepenkast naar groepenkast gaat is dat prima.

Uiteraard wel afzekeren vanaf de voedende kant.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

... En waarom zonnepanelen op een enkele fase?
Weet jij dan hoeveel panelen er liggen en welke omvormer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Japie.G kijk even in het Thuisladen van je EV deel 2 topic.

Edit:
Japie.G schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:52:
[...]

Edit:
https://www.besen-group.com/products-detail-227381

Hier zie ik wel 6ma dc staan… is dat die lekstroombeveiliging?
Blijkbaar zit het er dus wel in, dus heb je geen (speciale/duurdere) ALS nodig.

[ Voor 65% gewijzigd door timovd op 05-05-2022 22:11 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

azerty schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:22:
Vraag voor de mede-Belgen in dit topic:

Ik wil in een bestaande woning de groepenkast verhuizen van locatie (aantal meter verderop) en dan alle elektriciteit vernieuwen in het huis.

De aarding komt onder de kast uit de grond, vermoedelijk is deze bij een renovatie 20 jaar geleden in een aardlus onder het bijgebouwd gedeelte aangesloten geweest. Nu vraag ik me af (ik ga er eigenlijk vanuit dat het geen probleem zou zijn, maar liever nu vragen in planningsfase dan in afwerkingsfase met de shit zitten) of ik op de huidige T-sectie een lang stuk naar de meterkast kan bijleggen, of dat ik een nieuwe aarding vlak bij de nieuwe meterkast moet leggen/slaan.

Moet de aarding dus m.a.w. zo dicht mogelijk bij de zekeringskast zitten, of mag er daar ~10m (worst-case) extra kabel tussen zitten (uiteraard een voldoende dikke aardingskabel)
Volgens mij speelt dat niet echt een rol maar 10m is wel veel. Je moet er alleen ten alle tijden gemakkelijk aankunnen en minimum 16mm² gebruiken multicore :)

Wel oppassen (wist ik zelf niet) maar je mag je kabel tussen meter en kast verlengen maar dit moet in een aftakdoos zijn en die moet verzegeld worden door een keurder.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• habbekrats
Navi schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:03:
[...]

Er hoeft geen aardlek tussen als er geen gebruikers of stopcontacten op de kabel zitten. Als de kabel direct van groepenkast naar groepenkast gaat is dat prima.

Uiteraard wel afzekeren vanaf de voedende kant.
En wat gebeurt er als je in die kabel bij een aardsluiting waarbij de aardpen bv 25 Ohm is?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dan voldeed je aardpen al niet aan de normen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• habbekrats
ds23man schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:20:
Dan voldeed je aardpen al niet aan de normen.
Aangezien bijna iedereen in NL een TT stelsel heeft en denetbeheerder geen aarde aanbied is het volgende bepaald in de norm

In bepaling 41 1.5.3. van de NEN1010 wordt aangegeven hoe de weerstand Ra met behulp van de formule Ra x (delta)n < 50 V moet worden bepaald bij toepassing van aardlekschakelaars. Delta n is gelijk aan de toegekende aanspreekstroom van de aardlekschakelaar. Ra is de weerstand van de verbinding tussen een metalen gestel en de aarde, dus de weerstand van de aardelektrode plus de weerstand van de beschermingsleiding naar een metalen gestel.

Bij het toepassen van 300 mA aardlekschakelaars mag Ra ten hoogste 166 ohm zijn. Bij de nominale stroom van 300 mA naar aarde is de foutspanning dan 50V en dus gelijk aan de grenswaarde van de aanrakingsspanning.

Bij het toepassen van 30 mA aardlekschakelaars zou de weerstand Ra 1666 ohm (50V/0,03A) mogen zijn. In Nederland is echter besloten dat Ra zo laag mogelijk moet zijn en in ieder geval lager dan 166 ohm (zie bepaling 41 1.5.1.). In nagenoeg geheel Nederland is het ook mogelijk een aardelektrode te slaan die aan deze eis van 166 ohm voldoet. Bovendien is de aarding bij een hoge weerstand (1666 ohm) onbetrouwbaar, onder andere door uitdrogen van de grond.

In een standaard woonhuis is bijna geen installateur die een aardpen slaat met 25/In maar gewoon een flink eind onder de 166 ohm
Ook is de nen1010 en minimum norm, beter mag altijd!

Helemaal als installaties meer dan 10 jaar oud kun je er niet zomaar meer vanuit gaan dat alles nog in orde is, en zou je de aarde opnieuw moeten (laten) meten.
Ik doe dat thuis wel eens, er zit zelfs verschil in welk jaar getijde je meet.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:19
Damic schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:17:
[...]
Volgens mij speelt dat niet echt een rol maar 10m is wel veel. Je moet er alleen ten alle tijden gemakkelijk aankunnen en minimum 16mm² gebruiken multicore :)

Wel oppassen (wist ik zelf niet) maar je mag je kabel tussen meter en kast verlengen maar dit moet in een aftakdoos zijn en die moet verzegeld worden door een keurder.
10m zal het niet zijn waarschijnlijk, maar dat is het echte worst-case geval. Ik zou nog eens moeten uitrekenen/uitmeten hoeveel het exact is.

Mijn idee was om de T (dus het stuk waar de aardlus op zit aangesloten, en wat losgekoppeld kan worden voor het testen van de aardingsweerstand) gewoon op dezelfde plek te behouden*, en dan van daar een 16mm² kabel naar de kast te laten lopen. Dat is dan exact de situatie zoals ze nu is, maar met een iets langer stuk tussen de kast en het T-stuk :+

Ik heb trouwens eerder een renovatie gedaan bij een appartement, en daar zat er ~40m tussen de kast en de gemeenschappelijke T, waar de aarding van het hele appartementsgebouw voorzien was. Nooit problemen mee gehad tijdens keuring

* Er is nog een beetje speling op de kabel daar, dus misschien wel proberen netter weg te werken als het stuk muur eruit gaat :+

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:03
Xander schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:41:
[...]

In 99 van de 100 gevallen strandt het dus bij "indien de dringende noodzaak van het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden is aangetoond". Er zijn maar weinig situaties waarin je dit hard kunt maken. Misschien bij werkzaamheden aan de koelmachine van een kernreactor, maar toch zeker niet bij werkzaamheden in een woonhuis.
"Echt niet anders kan" is ook relatief natuurlijk. Bij verzwaring van de aansluiting hier door Enexis heeft de monteur ook de hoofdzekering onder spanning vervangen. Alternatief is om de straat op zwart te zetten.

Had wel handschoenen aan, maar geen veiligheidsscherm op, dus vast nog wel iets aan veiligheid te verbeteren :)
dreamscape schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:15:
[...]

Privé is het allemaal toegestaan, want er is geen elektropolitie. Ik doe voor mijn werk nog wel eens iets met zware EV-accu's (400V gelijkstroom, iets gevaarlijker dan wisselstroom) en daarbij zijn inderdaad strikte eisen aan isolerende handschoenen en nog wat meer zaken. Zoiets kleins als mijn bril met metlaen montuur gewoon wisselen voor een kunststof exemplaar. En voor handelingen met scherp metaal geldt: lashandschoenen óver de isolerende handschoenen heen.
Of hobbyen met radiobuizenversterkers, waar DC spanningen van 250-500V gebruikelijk zijn. Een van de eerste waarschuwingen is: spanning meten doe je met één hand in je broekzak, zodat je niet per ongeluk een stroomkring kunt maken langs je hartstreek. :)

Zoals alles met enig serieus gevaar: begin er niet aan zolang je het onvoldoende begrijpt.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil de elektra in een houten tuinschuurtje uitbreiden, zodat er een extra stopcontact buitenlamp komt.

De huidige elektra is gemonteerd op een groene smalle verticale plaat. Deze plaat bevat lasdoos, stopcontact/lichtschakelaar en lamp. Is te smal om uitbreidingen op te monteren, behalve een buis. Ik heb bovenin ruimte om horizontaal een smalle plaat of balk te monteren voor de uitbreidingen. Mag dat gewoon een plank zijn? Of moet dit groene plaat zijn? Volgens mij gaat het om dit product: https://nubuiten.nl/spaanplaat-v313-122-x-244cm
Ik kan dit echter nergens vinden als klein stukje. Zijn er voorschriften die verplichten om zo'n plaat te gebruiken, of zou gewoon hout ook goed zijn? Ik snap wel dat je geen elektra op de buitenwand monteert.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

SvMp schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:50:
Ik wil de elektra in een houten tuinschuurtje uitbreiden, zodat er een extra stopcontact buitenlamp komt.

De huidige elektra is gemonteerd op een groene smalle verticale plaat. Deze plaat bevat lasdoos, stopcontact/lichtschakelaar en lamp. Is te smal om uitbreidingen op te monteren, behalve een buis. Ik heb bovenin ruimte om horizontaal een smalle plaat of balk te monteren voor de uitbreidingen. Mag dat gewoon een plank zijn? Of moet dit groene plaat zijn? Volgens mij gaat het om dit product: https://nubuiten.nl/spaanplaat-v313-122-x-244cm
Ik kan dit echter nergens vinden als klein stukje. Zijn er voorschriften die verplichten om zo'n plaat te gebruiken, of zou gewoon hout ook goed zijn? Ik snap wel dat je geen elektra op de buitenwand monteert.
Ik heb alle elektra in het tuinhuis gewoon op de binnen en buitenkant geschroefd, wel alles spatwaterdicht materiaal. Niks op apart hout, volgens mij is dit alleen verplicht in je meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 06-05-2022 12:06 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
Ik zit binnenkort met een kleine uitdaging welke ik nog niet helemaal weet op te lossen.

Ik wil op het tuinhuisje zonnepanelen plaatsen (zelf plaatsen aangezien dit vrij makkelijk zelf te doen is). Hier passen niet zo heel veel panelen op (5 of 6 ongeveer) wat ongeveer 2kW maximaal zal opbrengen.

Nu heb ik in het tuinhuisje een grondkabel lopen met 3 kabels (excl. aardemantel) bruin, zwart en blauw. Alle kabels zijn 2,5mm dus prima voor 16A. Nu wil ik het tuinhuisje ook voorbereid hebben dat daar zware apparatuur kan worden aangesloten (dus ook met 16A maximaal).

De zwarte kabel wil ik gebruiken om de buitenverlichting op aan te sluiten welke bij het schuurtje zit, deze maak ik via de meterkast met een slimme schakelaar bedienbaar. De overige kabel bruin wil ik dus gebruiken om terug te leveren en stroom te gebruiken.

Hiervoor dien ik dus een kleine meterkast bij het tuinhuisje te hebben om ervoor te zorgen dat er niet meer dan 16A over de 2,5mm draden gaat.

Ik zat zelf te denken aan de volgende componenten (aangezien mijn meterkast van Hager is wil ik dat in het tuinhuisje uiteraard ook):
-Binnenkomst tuinhuisje: SBN116 (Modulaire lastscheider 1-polig 16 A, grijze tuimel) tevens hoofdschakelaar voor het tuinhuisje.
-Hierna met 4mm of 6mm kabels verder werken (net wat ik nog over heb van de vorige meterkast werkzaamheden)
-Naar de stopcontacten: 1x MKS516 (Installatieautomaat 1p+N 16 A B-karakteristiek 6 kA, quickconnect) icm CDA540G (Aardlekschakelaar 2-polig 40 A 30 mA klasse A, ongelijke klemhoogte) (in de toekomst kan ik hier meerdere automaten op aansluiten vandaar geen aardlekautomaat)
-Naar de omvormer: ADA960G (Aardlekautomaat 1-polig+N 10 A C-karakteristiek 6 kA, 30 mA klasse A). 300mA heeft weinig nut omdat dan de automaat in de meterkast eruit klapt als er iets van lekstroom is.

Over de meterkast, er komt binnen 3x25A, er worden via zonnepanelen op het dak van het huis maximaal 4kW opgewekt (de omvormer is de beperkende factor, dus de 4kW wordt met zonnig weer elke dag wel ongeveer 45 minuten tot 2 uur gehaald) verdeeld over alle 3 de fasen. Binnenkort komt er een bedrijf nog 5 zonnepanelen plaatsen op een uitbouw, deze worden waarschijnlijk achter de hoofdschakelaar geplaatst, de fase waar die op wordt aangesloten ga ik dus sowieso niet gebruiken voor de zonnepanelen die ik wil plaatsen op het tuinhuisje.

De hoofdvraag die ik dus eigenlijk heb: klopt mijn plaatje voor inhoud van de groepenkast? Of is het verstandig om de zwarte draad hier ook bij te betrekken voor het terug leveren van de stroom? Dan dien ik iets anders te verzinnen voor de verlichting aan de buitenkant.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• habbekrats
@DutchKel Voor in de schuur zoek je dus een PV verdeler
https://www.groepenkastco...tallatiekast-zonnepanelen

Voordeel van deze setjes is dat alles voor bedraad is en je alleen je eigen kabels nog eraan hoeft te prikken.

aangezien je maar 1 nul in je tuinhuiskabel hebt met daarnaast een bruin en zwart kan het geen 3fase+n worden. Je zit naar een onderverdeler in je tuinhuis dus vast aan 1 fase voeding. Afhankelijk van de tuinhuiskabel zou je nog tot 20A/300mA voor beveiliging kunnen gaan.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

DutchKel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:04:

Nu heb ik in het tuinhuisje een grondkabel lopen met 3 kabels (excl. aardemantel) bruin, zwart en blauw. Alle kabels zijn 2,5mm dus prima voor 16A. Nu wil ik het tuinhuisje ook voorbereid hebben dat daar zware apparatuur kan worden aangesloten (dus ook met 16A maximaal).

De zwarte kabel wil ik gebruiken om de buitenverlichting op aan te sluiten welke bij het schuurtje zit, deze maak ik via de meterkast met een slimme schakelaar bedienbaar. De overige kabel bruin wil ik dus gebruiken om terug te leveren en stroom te gebruiken.

Hiervoor dien ik dus een kleine meterkast bij het tuinhuisje te hebben om ervoor te zorgen dat er niet meer dan 16A over de 2,5mm draden gaat.

Ik zat zelf te denken aan de volgende componenten (aangezien mijn meterkast van Hager is wil ik dat in het tuinhuisje uiteraard ook):
-Binnenkomst tuinhuisje: SBN116 (Modulaire lastscheider 1-polig 16 A, grijze tuimel) tevens hoofdschakelaar voor het tuinhuisje.
Het idee van een hoofdschakelaar is dat je het geheel spanningsvrij kan maken - normaal dus inclusief de N, alleen zoals jij het omschrijft blijft zwart en nul ingschakeld tbv verlichting? Is dat bewust zo bedacht?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• DutchKel
Ethirty schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Het idee van een hoofdschakelaar is dat je het geheel spanningsvrij kan maken - normaal dus inclusief de N, alleen zoals jij het omschrijft blijft zwart en nul ingschakeld tbv verlichting? Is dat bewust zo bedacht?
Dat is nog wel een goed punt om over na te denken. Het initiële idee van mij was inderdaad dat de nul en zwarte draad alleen in de meterkast volledig uitgeschakeld kan worden (behalve wat dan via het de groepenkast in het tuinhuisje gaat). Zo is het nu in elk geval aangesloten. In het tuinhuisje komt alleen de grondkabel uit en alles is daar nu direct op aangesloten. Deze vallen dan dus volledig buiten het beheer van de groepenkast in het tuinhuisje.
habbekrats schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:29:
@DutchKel Voor in de schuur zoek je dus een PV verdeler
https://www.groepenkastco...tallatiekast-zonnepanelen

Voordeel van deze setjes is dat alles voor bedraad is en je alleen je eigen kabels nog eraan hoeft te prikken.

aangezien je maar 1 nul in je tuinhuiskabel hebt met daarnaast een bruin en zwart kan het geen 3fase+n worden. Je zit naar een onderverdeler in je tuinhuis dus vast aan 1 fase voeding. Afhankelijk van de tuinhuiskabel zou je nog tot 20A/300mA voor beveiliging kunnen gaan.
Ik heb gekeken naar deze setjes en er zitten een paar nadelen aan.

Ze zijn niet spatwaterdicht, ze komen in een houten schuurtje te hangen dus iets van bescherming is wel handig en er zitten al stopcontacten op gemonteerd welke voor mij niet direct nodig zijn en als je een spatwaterdichte box hebt zijn ze ook nog eens redelijk onbenaderbaar. De stopcontacten wilde ik ook op een andere plek maken net als de lichtschakelaar voor in het schuurtje die komt daar ook bij te zitten.

Uiteraard kan ik ook de onderdelen van dat setje los kopen en daar alles op aansluiten, dan ben ik volgens mij ook geholpen. De 20A/300mA zou nog wel kunnen, de kabel is maar ongeveer 25 meter lang tot het tuinhuisje dus het is geen extreem lange kabel. Volgens de specificaties kan er 25A overheen (https://www.kabelshop.nl/...0126672-i8327-t22127.html). Dat is ook wel fijn om te weten want dan kan er inderdaad een 20A automaat op aangesloten worden.

• habbekrats
@DutchKel Je zoekt dus iets als Hager Vector kastje
https://www.elektramat.nl...opnb-verd-vector-8-10mod/

• DutchKel
Inderdaad, maar daar dan de inhoud voor :)

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-11 13:15
Weet iemand of ik de aardlekautomaat voor mijn laadpaal achter de aardlekautomaat van mijn zonnepanelen mag plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd4I1NsIHGzxXwvw7aNnK8x9uJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhLNVEwnFEqtOCzClxrJLf3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQMoyOvFzBVK46TD5k9-S0-kLu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwGpl1Hph1zPA60mPZ0tGwrd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXSvUEfsVIU7wdYjtlZU91aZMDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTmrHWHyQceL3DtAXGBPcju0.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat hier om de DS203NC (helemaal links), hier achter zou ik nog een DS203NC op willen aansluiten en van onder op elkaar willen doorlussen.

• Systemadmin
Hi All,

Weet iemand toevallig of ik de aardlekautomaat voor mijn laadpaal achter de aardlekautomaat van mijn zonnepanelen mag plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd4I1NsIHGzxXwvw7aNnK8x9uJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhLNVEwnFEqtOCzClxrJLf3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQMoyOvFzBVK46TD5k9-S0-kLu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwGpl1Hph1zPA60mPZ0tGwrd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXSvUEfsVIU7wdYjtlZU91aZMDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTmrHWHyQceL3DtAXGBPcju0.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat hier om de DS203NC (helemaal links), hier achter zou ik nog een DS203NC op willen aansluiten en van onder op elkaar willen doorlussen.

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-12 19:57
DutchKel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Wellicht is dit een idee, zo heb ik het ook hier onder de overkapping opgelost:

Meterkast Aardlekautomaat 16 - kabel tuin 20M 3x2,5 - meterkastje overkapping 2x installatieautomaat 10A

Kastje : https://www.sandervunderi...8-modules-1sl1211a00.html

Heb hier gemakshalve voor de 8 module versie gekozen omdat ik er een kWh meter in heb en een shelly 4pro voor het aansturen van verlichting

2 x https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html in uitvoering B10 en B16

B10 voor de omvormer en de B16 zitten de verlichting + stopcontacten op

[ Voor 15% gewijzigd door Henry_ op 06-05-2022 22:46 ]

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-12 15:24
Een kennis van mij gaat binnenkort verzwaren van 1- naar 3-fase (als Liander weer 3-fase meters heeft tenminste...). In de huidige meterkast zit een kookgroep. In de nieuwe groepenkast heb ik een 3-fase Alamat tbv de kookplaat gemonteerd. Ik wil de nieuwe groepenkast binnenkort alvast gaan verwisselen (met een kammetje onder de hoofdschakelaar).

Maar hoe kan ik de kookplaat aansluiten als de nieuwe groepenkast nog achter een 1-fase aansluiting zit? Is het verstandig om de (oude) kookgroep tijdelijk over te plaatsen, en om te zetten naar de krachtgroep als de 3-fase is geplaatst? Hoe pakken jullie zoiets aan?

Zou je überhaupt een 2xL+2xN op een 4P-Alamat kunnen aansluiten? Dat was ik niet van plan, dan is mij het risico te groot dat je bij omzetten naar 3-fase 400V tussen L en N komt te staan.....

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:07
Je lijkt 2 kookgroepen op 1 aardlek / fase te hebben. Dat is wel opmerkelijk, heb je 2 keukens?

En ben benieuwd naar de achtergrond van je vraag: waarom zou je de laadpaal aardlekautomaat achter je zonnepanelen aardlekautomaat willen zetten? Of bedoel je de fysieke plaatsing?

• Systemadmin
sunib schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:14:
Je lijkt 2 kookgroepen op 1 aardlek / fase te hebben. Dat is wel opmerkelijk, heb je 2 keukens?

En ben benieuwd naar de achtergrond van je vraag: waarom zou je de laadpaal aardlekautomaat achter je zonnepanelen aardlekautomaat willen zetten? Of bedoel je de fysieke plaatsing?
Ik heb maar een keuken, zo heb ik het opgeleverd gekregen.

De reden dat ik deze groep achter de groep van de zonnepanelen wil is omdat alle andere aardlekschakelaars vol zitten.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:11

The Wizard

Moderator Mobile
Systemadmin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:07:
[...]

Ik heb maar een keuken, zo heb ik het opgeleverd gekregen.

De reden dat ik deze groep achter de groep van de zonnepanelen wil is omdat alle andere aardlekschakelaars vol zitten.
Het slimste is een aardlekautomaat te gebruiken, dat een aardlek + normale automaat in 1.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Systemadmin dat kan. De nieuwe alamat komt dan toch direct achter de hoofdschakelaar? Een alamat achter een andere alamat (zoals je beschrijft) in de zelfde kast is niet zo handig. Ik zou dan ook gelijk een b16 alamat kopen voor je kookplaat. Er zit nu 2x16A achter één fase/ALS.

Ik zou trouwens aftakblokjes kopen en onderin de kast plaatsen. Daar kun je verschillende dingen op aansluiten na de hoofdschakelaar.

Kam om 3 (3f-)automaten door te verbinden: https://www.sandervunderi...m-pen-3-fase-4-polig.html
2 Blokjes (L2 en L3): https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-1742-023.html
En voor L1 en N: https://www.sandervunderi...lok-5-gaten-1742-040.html

[ Voor 25% gewijzigd door timovd op 07-05-2022 07:56 ]

• Systemadmin
The Wizard schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:42:
[...]

Het slimste is een aardlekautomaat te gebruiken, dat een aardlek + normale automaat in 1.
Wat is de reden dat het op die manier beter is dan een aardlekautomaat?

• sunib
Dat Idd: en de DS203NC is dus prima het is een aardlekschakelaar en automaat in 1 (vandaar de naam aardlekautomaat).

En het is dan dus ook prima om aan de onderkant door te lussen op de andere DS203NC. Je kunt hier ook een kam voor kopen als je toch iets gaat bestellen. (Zoiets https://www.vekto.nl/kam-pin-grijs-4-fase-8-pole-17-8mm).

En als je twijfelt: haal er ff iemand bij die het vaker heeft gedaan. Het is een flink vermogen...

[ Voor 13% gewijzigd door sunib op 07-05-2022 08:20 ]

• Systemadmin
timovd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:17:
@Systemadmin dat kan. De nieuwe alamat komt dan toch direct achter de hoofdschakelaar? Een alamat achter een andere alamat (zoals je beschrijft) in de zelfde kast is niet zo handig. Ik zou dan ook gelijk een b16 alamat kopen voor je kookplaat. Er zit nu 2x16A achter één fase/ALS.

Ik zou trouwens aftakblokjes kopen en onderin de kast plaatsen. Daar kun je verschillende dingen op aansluiten na de hoofdschakelaar.

Kam om 3 (3f-)automaten door te verbinden: https://www.sandervunderi...m-pen-3-fase-4-polig.html
2 Blokjes (L2 en L3): https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-1742-023.html
En voor L1 en N: https://www.sandervunderi...lok-5-gaten-1742-040.html
Die twee groepen zijn van mijn warmtepomp en niet van de kookplaat.

Ik zou graag de nieuwe alamat willen doorlussen vanaf de bestaande alamat (links op foto twee), de bestaande alamat is nu aangesloten op de onderkant van de middelste aardlekschakelaar.

• Systemadmin
sunib schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:15:
Dat Idd: en de DS203NC is dus prima het is een aardlekschakelaar en automaat in 1 (vandaar de naam aardlekautomaat).

En het is dan dus ook prima om aan de onderkant door te lussen op de andere DS203NC. Je kunt hier ook een kam voor kopen als je toch iets gaat bestellen. (Zoiets https://www.vekto.nl/kam-pin-grijs-4-fase-8-pole-17-8mm).

En als je twijfelt: haal er ff iemand bij die het vaker heeft gedaan. Het is een flink vermogen...
Misschien een stomme vraag maar dit heeft geen impact op het terugleveren vanaf de zonnepanelen..?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Systemadmin in de rechter kast zit wel een kookgroep. Zoals gezegd, zou ik in de linker kast een kam van 3x4 onderop plaatsen.
Voor de warmtepomp: waar zijn de 2x C16 automaten voor? Is het niet handiger om die over de fasen te verdelen?

• Vliegvlug
@Systemadmin
Ik denk dat je met ‘achter’ ernaast bedoelt zoals @timovd al zegt.
Want er ‘achter’ zou betekenen dat je de nieuwe aardeautomaat voedt vanaf de bovenkant van je huidige aardlekautomaat en dat is niet de bedoeling

Je huidige alamat kan niet enkel vanaf de onderkant van de middelste aardlekschakelaar in de rechter kast gevoed worden aangezien die maar 1 fase heeft. ;)

De nieuwe alamat rechts naast de bestaande plaatsen en dan voeden met zo’n 3 fasen kam die @timovd voorsteld is het makkelijks, dan hoef je geen nieuwe draden te plaatsen.
Wel de draden in de huidige alamat even overzetten naar de voorste contacten aangezien die nu op de plek zitten aangesloten die eigenlijk voor een kam bedoelt is.

• Vliegvlug
@Systemadmin En wat betreft die ‘2-fase’ fornuisgroep, die zou ik lekker zo laten als je er nu geen problemen mee hebt.

Netter is natuurlijk een 3 fase kookgroep plaatsen zoals @timovd voorstelt maar dat is wel wat verbouwen.
Namelijk de huidige gekoppelde groep voor de warmtepomp naar de rechter kast verplaatsen op de plek van de fornuisgroep.
En dan op de plek van de warmtepompgroep in de linker kast een 3 fase b16 alamat voor je kookplaat die je kan voeden met een langere kam die alle alamats op de onderste rij verbindt.
Dan moet je ook de boveninvoer van warmtepomp- en fornuisgroep omwisselen en hopen dat er genoeg draadlengte is om dat te halen.

En natuurlijk je perilex stekker anders bedraden en eventueel de draden/kabel naar de perilex vervangen indien er nu geen juiste kleuren in zitten maar dat lijkt op basis van jouw foto niet nodig, ik zie grijs als N gebruikt worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 07-05-2022 09:04 ]

• Systemadmin
Vliegvlug schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:32:
@Systemadmin
Ik denk dat je met ‘achter’ ernaast bedoelt zoals @timovd al zegt.
Want er ‘achter’ zou betekenen dat je de nieuwe aardeautomaat voedt vanaf de bovenkant van je huidige aardlekautomaat en dat is niet de bedoeling

Je huidige alamat kan niet enkel vanaf de onderkant van de middelste aardlekschakelaar in de rechter kast gevoed worden aangezien die maar 1 fase heeft. ;)

De nieuwe alamat rechts naast de bestaande plaatsen en dan voeden met zo’n 3 fasen kam die @timovd voorsteld is het makkelijks, dan hoef je geen nieuwe draden te plaatsen.
Wel de draden in de huidige alamat even overzetten naar de voorste contacten aangezien die nu op de plek zitten aangesloten die eigenlijk voor een kam bedoelt is.
Ik heb het verkeerd verwoord denk ik.

Ik zou de nieuwe alamat fysiek ernaast willen plaatsen en willen doorlussen, dat noemde ik dus erachter plaatsen.. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV-1g5NBQdq_MjCgOj25TX3eJ2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jISaJZfDacAZvAXnuxSEEdtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRSoXYG_XlheN6AwlNdMMJy982k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EunLWnojqRLeY3fCFywI9O4O.jpg?f=fotoalbum_large

Een nieuwe foto met beschrijving van elke groep, misschien wel handig.

[ Voor 29% gewijzigd door Systemadmin op 07-05-2022 08:47 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Vliegvlug schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:43:
@Systemadmin En wat betreft die ‘2-fase’ fornuisgroep, die zou ik lekker zo laten als je er nu geen problemen mee hebt.

Netter is natuurlijk een 3 fase kookgroep plaatsen zoals @timovd voorstelt maar dat is wel wat verbouwen.
Namelijk de huidige gekoppelde groep voor de warmtepomp naar de rechter kast verplaatsen op de plek van de fornuisgroep.
En dan op de plek van de warmtepompgroep in de linker kast een 3 fase b16 alamat die je kan voeden met een langere kam die alle alamats op de onderste rij verbindt.
Dan moet je ook de boveninvoer van warmtepomp- en fornuisgroep omwisselen en hopen dat er genoeg draadlengte is om dat te halen.
Als je toch bezig bent, moet je het in één keer goed doen. Zo te zien zijn zowel de wp als de kookplaat met flexibele buizen aangesloten, dus is er wat speelruimte.

• sunib
Als je snoertjes allemaal dik genoeg zijn is het 'elektrisch' gezien direct 'achter' je hoofdschakelaar. Er is dan geen invloed, behalve dan dat de zonnestroom natuurlijk direct je auto ingaat als je overdag laad.

Nogmaals: trek er iemand bij als je twijfelt ;-)

• Vliegvlug
timovd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Als je toch bezig bent, moet je het in één keer goed doen. Zo te zien zijn zowel de wp als de kookplaat met flexibele buizen aangesloten, dus is er wat speelruimte.
Uiteraard is dat netter en ik ben zelf ook van het zo netjes mogelijk doen maar ben in de jaren wel wat pragmatischer geworden.
Waarom allemaal kosten maken en aanpassingen doen als het in de praktijk geen problemen oplevert.

Ik ga er wel even vanuit dat die laadpaal load monitoring krijgt dus dan verwacht ik geen problemen met het gebruik van deze fornuisgroep.
En anders kan je het altijd nog aanpassen.
Is niet alsof het plaatsen van die extra alamat nu zo’n hele verbouwing is.
Enkel 4 draden omzetten en een kam plaatsen en de laadkabel van bovenaf invoeren en aansluiten.

@Systemadmin Heb je die ABB B16 alamat al liggen, zo niet dan wordt het nog een uitdaging er een te vinden, die zijn momenteel erg slecht leverbaar.

• habbekrats
DutchKel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70LuTw_68lBI48JofKpsRTGJq3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zcd410GwxI3liZZQqYGZvSqT.jpg?f=fotoalbum_large
Je krijgt dan zoiets als onderstaand, ik zou er zoals vaak in de pv verdelers zit geen wcd inzetten. Dan gaat je IP waarde van je kastje direct naar IP nix

Als je zelf geen perstang hebt kun je voorgeperste draden kopen, helaas wel met 35cm lengte.
Er zijn ook wel kammen dan heb je 2 stukjes 6 mm2 nodig.

In het woonhuis is nog wel een dingetje bij Hager om een B16/0,3A of B20/0,3A te verkrijgen, helemaal als je een selectieve type wenst. eer slecht leverbaar en flink aan de prijs.
Je kunt dan beter uitwijken naar Eaton of ABB. Eaton heeft wat meer gelijkenis en een niet selectieve is https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-300ma-236635/

In mijn eigen Hager kast heb ik naar de schuur ook een gewone aardlekautomaat 300mA zitten. Voor die ene keer in de x jaar neem ik voor lief dat de hele garage plat licht. Meestal zijn de de 30mA snel genoeg om de 300mA voor te zijn.

Voor de mensen die nog meer spullen nodig hebben, wacht niet te lang bij Sander betaal je voor sommige materialen al 10 euro toeslag. https://www.sandervunderi...hakelaar-2-p-cda540g.html

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 07-05-2022 09:45 ]

• Systemadmin
Vliegvlug schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Uiteraard is dat netter en ik ben zelf ook van het zo netjes mogelijk doen maar ben in de jaren wel wat pragmatischer geworden.
Waarom allemaal kosten maken en aanpassingen doen als het in de praktijk geen problemen oplevert.

Ik ga er wel even vanuit dat die laadpaal load monitoring krijgt dus dan verwacht ik geen problemen met het gebruik van deze fornuisgroep.
En anders kan je het altijd nog aanpassen.
Is niet alsof het plaatsen van die extra alamat nu zo’n hele verbouwing is.
Enkel 4 draden omzetten en een kam plaatsen en de laadkabel van bovenaf invoeren en aansluiten.

@Systemadmin Heb je die ABB B16 alamat al liggen, zo niet dan wordt het nog een uitdaging er een te vinden, die zijn momenteel erg slecht leverbaar.
Dan ga ik deze nieuwe alamat doorlussen op de alamat van de zonnepanelen, dat zou dan gewoon moeten werken.

• DutchKel
habbekrats schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:43:
[...]

[Afbeelding]
Je krijgt dan zoiets als onderstaand, ik zou er zoals vaak in de pv verdelers zit geen wcd inzetten. Dan gaat je IP waarde van je kastje direct naar IP nix

Als je zelf geen perstang hebt kun je voorgeperste draden kopen, helaas wel met 35cm lengte.
Er zijn ook wel kammen dan heb je 2 stukjes 6 mm2 nodig.

In het woonhuis is nog wel een dingetje bij Hager om een B16/0,3A of B20/0,3A te verkrijgen, helemaal als je een selectieve type wenst. eer slecht leverbaar en flink aan de prijs.
Je kunt dan beter uitwijken naar Eaton of ABB. Eaton heeft wat meer gelijkenis en een niet selectieve is https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-300ma-236635/

In mijn eigen Hager kast heb ik naar de schuur ook een gewone aardlekautomaat 300mA zitten. Voor die ene keer in de x jaar neem ik voor lief dat de hele garage plat licht. Meestal zijn de de 30mA snel genoeg om de 300mA voor te zijn.

Voor de mensen die nog meer spullen nodig hebben, wacht niet te lang bij Sander betaal je voor sommige materialen al 10 euro toeslag. https://www.sandervunderi...hakelaar-2-p-cda540g.html
Thanks dat ziet er inderdaad prima uit. Ik heb de omvormer en panelen nog niet uitgezocht dus ik heb er niet direct haast mee, echter kan ik wel alvast alles bestellen en deels aansluiten als het binnen is. Maar dat houd ook in dat ik wel langer kan wachten tot een onderdeel leverbaar is.

De stopcontacten wil ik ook inderdaad niet in de groepenkast hebben, juist om de reden die jij geeft.

In het woonhuis is echter al een B16 automaat op de kabel aangesloten. De kabels en perstang heb ik gelukkig al in huis. Deze heb ik aangeschaft omdat ik ontevreden was met het geleverde werk van 3 verschillende elektriciëns die alle drie zo min mogelijk tijd in de meterkast kwijt wilde zijn. Een van de 3 heeft zelfs las klemmen in de groepenkast geplaatst.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik heb een toonfrequent ontvanger in m’n meterkast van Siemens, links naast m’n slimme meter. Zou ik die kunnen weghalen? En zo ja, kan ik dat zelf? Wil m’n kast wat netter maken…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B04EfXqdlCivVz9bo2iASsChwrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSE9r7sNEyWvn6rlfZKWZ32y.jpg?f=fotoalbum_large

• CarpeVentum
  • Nu online
Ik had even op Google gezocht en volgens mij kan het eruit. Wel zitten er nog kabels richting de meterkast. Kan ik die doorknippen en thats it of mag ik het niet zelf weghalen en staat er eventueel stroom op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37WunHfdR-kFn602GoyKmbDJpSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cwFK5cK4exPpidsleyV200k.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
CarpeVentum schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:23:
Ik had even op Google gezocht en volgens mij kan het eruit. Wel zitten er nog kabels richting de meterkast. Kan ik die doorknippen en thats it of mag ik het niet zelf weghalen en staat er eventueel stroom op?
[Afbeelding]
Gezien je vraagstelling lijkt het me niet verstandig dat je hier zelf aan gaat prutsen...

• CarpeVentum
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Gezien je vraagstelling lijkt het me niet verstandig dat je hier zelf aan gaat prutsen...
Haha ja, m’n berichtje wat snel en nonchalant getypt. Maar stedin heeft het signaal al een tijdje uitgeschakeld, dus het lijkt me dat er ook geen spanning meer op staat, maar wil het wel goed / netjes doen. En ja, elektra is niet m’n grootste specialiteit, vandaar dat ik het hier even voorleg.

• Andrehj
CarpeVentum schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Haha ja, m’n berichtje wat snel en nonchalant getypt. Maar stedin heeft het signaal al een tijdje uitgeschakeld, dus het lijkt me dat er ook geen spanning meer op staat, maar wil het wel goed / netjes doen. En ja, elektra is niet m’n grootste specialiteit, vandaar dat ik het hier even voorleg.
Dat ding zal wel iets schakelen of geschakeld hebben toch? Dan staat er vast spanning op... Zomaar draden doorknippen zonder dat je begrijpt wat je aan het doen ben is altijd een erg slecht idee.

CarpeVentum schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:15:
Maar stedin heeft het signaal al een tijdje uitgeschakeld, dus het lijkt me dat er ook geen spanning meer op staat
Daar maak je dus een grote denkfout.

• habbekrats
@CarpeVentum Die TF is 99%eigendom van het energie bedrijf en daar moet je ook vragen om verwijdering. Is zo te zien ook verzegeld dus dien je daar van af te blijven.

Of het spanningsloos is en blijft leggen ze ook wel uit bij de verwijdering.

• Techneut
  • Niet online
@Julianl,
Misschien is een heel klein stukje uitleg wel op z'n plaats.
Want dat "het ding" niets meer doet betekent niet dat er geen spanning meer op staat. Je geeft wel aan dat het een TF-ontvanger is, maar het lijkt dat het je niet bekend is wat dit betekent. Door alle netwerkbedrijven in Nederland is namelijk het gebruik van de ToonFrequent signalen inmiddels gestopt, impulssignalen van een bepaalde frequentie bovenop het gewone 50Hz 230V elektriciteitsnet. Dat dit is gestopt wil dus niet zeggen dat die netspanning er niet meer op staat. Het relais is verzegeld, dus waar die spanning vandaan komt is het ook verzegeld. Dus moet je het sowieso laten verwijderen door de netbeheerder.
PS: Zie onderstaande reactie:
Beetje vreemd dat die monteur die de meter verving dit ding niet ook even verwijderde. Want het was echt wel bekend dat deze nergens meer toe kon dienen. Het zou maar een beetje meerwerk zijn geweest. Maar misschien was het meter verwisselen door een extern bedrijf aangenomen werk tegen een scherpe prijs. Dus "vooral niet meer doen dan dat".

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 07-05-2022 19:24 ]

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-12 23:43
@CarpeVentum de monteur die de slimme meter geplaatst heeft had hem moeten weghalen. De tf was hoogstwaarschijnlijk op de meter aangesloten en nu dus niet meer. De nul zit nog wel vast. Normaal gesproken wordt de bedrading doorgeknipt bij de tf, afgedopt en achter het meterbord weggestopt. Soms zit de tf aan de onderkant van de hoofdschakelaar gemonteerd. De fasedraad en stuurdraad (zwart) kan 240V op staan.

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:12
Vraagje mbt een Peha 6512 015 dubbel WCD waar ik even geen wijs uit wordt:

Het lichtpunt in onze tuin krijgt geen spanning bij het schakelen van de schakelaar. Wij hebben er nooit iets mee gedaan, dus dit is mogelijk sinds vorige bewoners of zelfs sinds oplevering (2002) al het geval.

De schakelaar voor een lichtpunt in de tuin zit doorgelust op een dubbele WCD in de keuken;
Vanaf (in ons geval) boven komen L N en GND naar de WCD, en vervolgens lijkt aan de onderzijde van de WCD een L N en GND doorgelust te worden naar de schakelaar ernaast en die dan weer naar het lichtpunt in de tuin gaat. Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttzU0kfXtDJRUCStR6FtoKp6sWg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OXJih3CG2RarqnX2dzyV5oVa.jpg?f=user_large

Zouden beide contacten voor L, N en GND aan boven en onderzijde INTERN al met elkaar verbonden moeten zijn?
Bij ons lijkt dat bij deze WCD niet het geval.
Of moeten deze nog extern dmv een draad doorverbonden worden? Elke contactpunt heeft namelijk plaats voor 2 draden. Dus zegmaar de stippellijnen in het plaatje.
De GND lijkt in ieder geval wel doorverbonden.

Ik kon online zo snel geen aansluitschema of diagram vinden van de peha 6512 015, dus vandaar de vraag hier.

Ik had verwachtte dat de WCD symmetrisch is en de contanten voor L N en GND aan boven en onderzijde dus wel doorverbonden waren; dan hoef je met inbouwen geen rekening te houden met de orientatie van de WCD.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:59

Illusion

(the art of)

Diedo70 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:32:
Vraagje mbt een Peha 6512 015 dubbel WCD waar ik even geen wijs uit wordt:

Het lichtpunt in onze tuin krijgt geen spanning bij het schakelen van de schakelaar. Wij hebben er nooit iets mee gedaan, dus dit is mogelijk sinds vorige bewoners of zelfs sinds oplevering (2002) al het geval.

De schakelaar voor een lichtpunt in de tuin zit doorgelust op een dubbele WCD in de keuken;
Vanaf (in ons geval) boven komen L N en GND naar de WCD, en vervolgens lijkt aan de onderzijde van de WCD een L N en GND doorgelust te worden naar de schakelaar ernaast en die dan weer naar het lichtpunt in de tuin gaat. Zie hieronder:
[Afbeelding]

Zouden beide contacten voor L, N en GND aan boven en onderzijde INTERN al met elkaar verbonden moeten zijn?
Of moeten deze nog extern dmv een draad doorverbonden worden? Elke contactpunt heeft namelijk plaats voor 2 draden. Dus zegmaar de stippellijnen in het plaatje.
De GND lijkt in ieder geval wel doorverbonden.

Ik kon online zo snel geen aansluitschema of diagram vinden van de peha 6512 015, dus vandaar de vraag hier.

Ik had verwachtte dat de WCD symmetrisch is en de contanten voor L N en GND aan boven en onderzijde dus wel doorverbonden waren; dan hoef je met inbouwen geen rekening te houden met de orientatie van de WCD.
Daar kom je toch snel genoeg achter? Als op beide stopcontacten spanning staat, dan zijn ze blijkbaar al doorverbonden.
Als alleen het bovenste stopcontact werkt, dan moet je dus nog draadbruggen plaatsen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Diedo70 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:32:
Ik ken deze specifieke Peha WCD niet, maar bij iedere dubbele WCD die ik ooit in mijn handen heb gehad is dat wel het geval ja. Anders zou nu ook maar één van de contactdozen werken?!
Of moeten deze nog extern dmv een draad doorverbonden worden?
Het lijkt me stug. Maareh: Meten is weten. ;)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:59

Illusion

(the art of)

pox-ie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:28:
@CarpeVentum de monteur die de slimme meter geplaatst heeft had hem moeten weghalen. De tf was hoogstwaarschijnlijk op de meter aangesloten en nu dus niet meer. De nul zit nog wel vast. Normaal gesproken wordt de bedrading doorgeknipt bij de tf, afgedopt en achter het meterbord weggestopt. Soms zit de tf aan de onderkant van de hoofdschakelaar gemonteerd. De fasedraad en stuurdraad (zwart) kan 240V op staan.
De e350 is niet de nieuwste type, en deze met dsmr2.2 (in 2014 was dsmr 4 al uit) zeker een oude versie. Die monteur zal (10?) jaar geleden nog niet de opdracht gehad hebben TF af te sluiten.

Helaas komt de bruine voeding van achter de meter en is deze zonder zegelrecht niet spanningsvrij te krijgen. @CarpeVentum ik raad je aan een lokale elektromonteur met zegelrecht te vragen om dit voor je op te lossen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-12 23:43
ik raad je aan een lokale elektromonteur met zegelrecht te vragen om dit voor je op te lossen.
9

Dat is uiteraard de beste oplossing

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-12 13:54
Even terugkomend op de kookgroep / krachtstroom / perilex discussie...
Kwam deze uitleg tegen op youtube:

YouTube: Inductie kookplaat aansluiten: kookgroep, krachtstroom, Perilex? - Zelf Een Huis Bouwen

[ Voor 20% gewijzigd door Oliesjeik1 op 07-05-2022 20:59 ]

d'n oliesjeik

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vandaag in de kruipruimte geweest onder ons huis. De 4x 16mm2? naar de meterkast ligt gewoon los in en half onder het zand van de ene kant van het huis naar de andere. Daar kruip je dan nietsvermoedend overheen tot hij ineens uit het zand steekt.

Her en der lagen ook genoeg losse xmvk kabels her en der heen in het zand. Daar gaan we ook nog wat aan doen.

#team_UTC+1

• Diedo70
Xander schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Ik ken deze specifieke Peha WCD niet, maar bij iedere dubbele WCD die ik ooit in mijn handen heb gehad is dat wel het geval ja. Anders zou nu ook maar één van de contactdozen werken?!

[...]

Het lijkt me stug. Maareh: Meten is weten. ;)
Meten is weten inderdaad; ondertussen een stap verder:

- Beide stopcontacten werken gewoon zoals je verwacht
- Contacten zijn INTERN doorverbonden (en gemarkeerd met (1) en (2) )

Waar het fout gaat:
Bovenzijde:
N op contact (1), L op contact (2)
Onderzijde:
N op contact (2), L op contact (1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ha_RqvvJE6qsdDwyJYu5a5oNnQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pTk6oo2AkM1LFCmhzcaVbDiF.jpg?f=user_large

L aan de onderzijde gaat naar de (wissel)schakelaar ernaast: Daarmee schakel je dus effectief de Nul op de schakeldraad naar het lichtpunt buiten.
(Indien schakelaar aan meet ik in het lichtpunt 0V tussen N en Schakeldraad, indien schakelaar uit meet ik daar een zweefspanning van ca 20V op de multimeter)

Meest verontrustende; vanuit de WCD wordt er dus 230V op de "N" aan de onderzijde gezet; Ik heb echter geen idee waar die naartoe gaat.
Dit is niet dezelfde N als in het lichtpunt buiten; anders had ik 230V moeten meten tussen GND en N in het lichtpunt; gelukkig niet het geval.

In de wisselschakelaar zitten alleen L en Schakeldraad

Wat nu om het op te lossen?
De "N" op (2) waar 230V op staat loshalen en daar netjes de L op zetten die naar de wisselschakelaar gaat
De N dan netjes op (1) zetten of deze met een lasdop afdoppen (immers geen idee waar die heen gaat)??
Dan de spanning er weer op en kijken of de automaat en of aardlek er niet uitklappen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg19eBhtjo7eAuIl5JlPyaRbpto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K6tgot1uaI6Rld5ielX8cVvb.jpg?f=user_large
Diedo70 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:59:
Waar het fout gaat:
Bovenzijde:
N op contact (1), L op contact (2)
Onderzijde:
N op contact (2), L op contact (1)
Right, dat me dat niet op je vorige afbeelding is opgevallen. 8)7
Meest verontrustende; vanuit de WCD wordt er dus 230V op de "N" aan de onderzijde gezet; Ik heb echter geen idee waar die naartoe gaat.
Dit is niet dezelfde N als in het lichtpunt buiten; anders had ik 230V moeten meten tussen GND en N in het lichtpunt

[...]

De N dan netjes op (1) zetten of deze met een lasdop afdoppen (immers geen idee waar die heen gaat)??
Je zou hem sowieso om te proberen even kunnen afdoppen natuurlijk, misschien ontdek je iets wat niet meer werkt.

Wel vreemd ja zo'n draad waarvan je geen idee hebt waar het uitkomt. Hoeveel leidingen zitten er op beide inbouwdozen en aan welke kant? Neem aan dat het niet precies loopt zoals je het tekent.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 21:47
Techneut schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:12:
Dat dit is gestopt wil dus niet zeggen dat die netspanning er niet meer op staat. Het relais is verzegeld, dus waar die spanning vandaan komt is het ook verzegeld.
Ik heb ook nog zo'n ding hangen. Het enige wat 't kreng deed was iets schakelen in de ferrarismeter. (dag/nachtstand, teller I en II)
Nou zal het verbruik niet hoog zijn, maar haalt deze ontvanger zijn stroom nou voor of na de meter? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6snuG_vyDgFuQgZkww9oPeaCkuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGG803QjSTDNr9VrzvubkCMd.jpg?f=fotoalbum_large

• Diedo70
Xander schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:31:
[...]

[...]

Je zou hem sowieso om te proberen even kunnen afdoppen natuurlijk, misschien ontdek je iets wat niet meer werkt.

Wel vreemd ja zo'n draad waarvan je geen idee hebt waar het uitkomt. Hoeveel leidingen zitten er op beide inbouwdozen en aan welke kant? Neem aan dat het niet precies loopt zoals je het tekent.
Zal er morgen een lasdopje op zetten en kijken of ik iets mis.
Xander schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:31:
[...]

[...]

Weer even verder gepuzzeld en ik denk dat ik er uit ben;
- Onderzijde van WCD loopt met L, N en GND door naar een volgende WCD (en L takt af naar de wisselschakelaar ernaast); en daar staat er inderdaad 230V op de N
- Bovenzijde zal met L, N, GND en de schakeldraad van de wisselschakelaar naar de centraaldoos lopen.

Morgen even L en N omwisselen dus.
Thanks!

• habbekrats
LooneyTunes schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:17:
[...]

Ik heb ook nog zo'n ding hangen. Het enige wat 't kreng deed was iets schakelen in de ferrarismeter. (dag/nachtstand, teller I en II)
Nou zal het verbruik niet hoog zijn, maar haalt deze ontvanger zijn stroom nou voor of na de meter? ;)

[Afbeelding]
Normaal gesproken voor de meter. Maar was niet in elk netbeheerder gebied gelijk.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:55
Ethirty schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:56:
Vandaag in de kruipruimte geweest onder ons huis. De 4x 16mm2? naar de meterkast ligt gewoon los in en half onder het zand van de ene kant van het huis naar de andere. Daar kruip je dan nietsvermoedend overheen tot hij ineens uit het zand steekt.

Her en der lagen ook genoeg losse xmvk kabels her en der heen in het zand. Daar gaan we ook nog wat aan doen.
Dat is in beginsel geen probleem omdat er niemand dagelijks in de kruipruimte komt. Er even van uitgaande dat de kabels in goede conditie verkeren en de isolatie in tact is. Ik zou het gewoon laten liggen tenzij je iets in de kruipruimte wilt beginnen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:55
LooneyTunes schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:17:
[...]

[Afbeelding]
Zeker weten doe ik heb niet maar het signaal wordt dacht ik normaal gesproken voor de meter opgepakt omdat de meter werkt als een spoel die het signaal dempt.

• habbekrats
FrankHe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Zeker weten doe ik heb niet maar het signaal wordt dacht ik normaal gesproken voor de meter opgepakt omdat de meter werkt als een spoel die het signaal dempt.
Dat zou niet best zijn aangezien de TF signalen ook door de nodige trafo's en beveiligingen moesten.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FrankHe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Dat is in beginsel geen probleem omdat er niemand dagelijks in de kruipruimte komt. Er even van uitgaande dat de kabels in goede conditie verkeren en de isolatie in tact is. Ik zou het gewoon laten liggen tenzij je iets in de kruipruimte wilt beginnen.
Nou ja we gaan alle nuts voorzieningen verplaatsen naar een nieuwe meterkast dus uiteindelijk gaat alles de komende tijd op de schop. Was gewoon verbaasd.

Zijn die dikke aanvoerkabels van de netbeheerder te verlengen? Want wat er nu ligt is te kort voor de nieuwe meterkast locatie.
Of moeten ze dan het hele stuk vervangen?

#team_UTC+1

• Andrehj
Ethirty schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:55:
Of moeten ze dan het hele stuk vervangen?
Dat zou ik even met je netbeheerder overleggen. Meestal zijn ze niet zo enthousiast over het verplaatsen van een meterkast, en het kost sowieso (flink) geld.
Maar misschien valt het mee. De slimme meters zijn op, dus (heel) misschien hebben ze daardoor wel tijd over.

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk niet dat ze zitten te wachten op een lasdoosje in je kruipruimte laat staan dat ze met een gietmofje onder de vloer gaan kloten. Denk eerder dat ze een invoerbuis van buiten naar je nieuwe meterkast willen zien.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ja dat weet ik. Zijn we al over bezig met de aannemer. Het verschil tussen hoe het nu is en hoe het nu moet is gewoon zo’n enorm contrast.

Van los in het zand naar vooraf aangelegd trace met een mantelbuis.

Uiteraard gaan we dit soort dingen niet zelf doen :P

Helaas zit de huidige invoer midden in het huis in ons geplande keukeneiland dus we zullen iets moeten veranderen.

#team_UTC+1

• Rocco008
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik zou graag gebruik maken van jullie kennis en kunde. Ik ben bezig met de aanvraag voor een extra set zonnepanelen en binnenkort komen ze langs voor een schouw. Ondertussen speelt de mogelijkheid om elektrisch te gaan rijden. Alleen zit ik momenteel op een 1-fase aansluiting en heb daarom mijn netbeheerder Stedin om een offerte gevraagd om naar 3-fasen te gaan en deze heb ik reeds ontvangen.

Overzicht meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLP-jsdNaRrx_TCu3XqfptSkiQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQwml079bN5dS0JTW8UrlyCH.jpg?f=fotoalbum_large

Groepenverdeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtYhb9yJ32_5XdXrHAG9b60rbJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0l6nXKS7ygqsk1VhLiZ6pD3k.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte netbeheerder
  • Wijzigen zekering van deelektriciteitsaansluiting van 1 x 35 Ampère naar 3 x 25 Ampère, maximaal 17 kVA
  • Verwisselen elektriciteitsmeter
Waar ik zelf niet uit kom:
Is het mogelijk om een nieuwe groene groep 11 te creëren om de nieuwe zonnepanelen op te installeren? Of kan dit beter op de nieuwe fase worden aangesloten?
Omvormer: Zonneplan One omvormer
Maximaal vermogen: 4400 Watt
Modules: 8 x Zonnepanelen van Zonneplan 370 Wp

Huidig groene groep 9
Omvormer: Sunny Boy 2.5 1VL-40
Maximaal vermogen: 2650 Watt
Modules: 8 x DENIM solar SC-T-M300BB-60
Groep: ABB HAF Installatie automaat 1P + N 16A B-Kar 0025-060 (Busboard)

Zal Stedin twee nieuwe ABB Installatie Automaat C10 (1P) S201 C10 bij plaatsen of monteren zij een nieuwe automaat?

Zie ik nog andere zaken over het hoofd?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rocco008 je moet een nieuwe hoofdschakelaar installeren voordat Stedin komt.
Wat Stedin gaat vervangen bij jou (behalve de meter) is de enkele C of D35 automaat voor 3x 25A.
Wat bedoel je met C10 automaat?

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:29:
Ja dat weet ik. Zijn we al over bezig met de aannemer. Het verschil tussen hoe het nu is en hoe het nu moet is gewoon zo’n enorm contrast.

Van los in het zand naar vooraf aangelegd trace met een mantelbuis.

Uiteraard gaan we dit soort dingen niet zelf doen :P

Helaas zit de huidige invoer midden in het huis in ons geplande keukeneiland dus we zullen iets moeten veranderen.
Zou wel eens een bouwaansluiting kunnen worden. Houdt wel even rekening met de "levertijden"...

• jongetje
  • Laatst online: 17:42
@Rocco008 je nieuwe panelen moet je op een andere of eigen aardlek aansluiten. Anders lever je met 2 sets terug op 1 fase en kan in theorie die hoofdzekering eruit slaan (en is gewoon niet netjes). Dit is vast een kast met bus systeem dus op de 1e of 2e aardlek alles even opschuiven naar rechts.
Verder doet stedin niets in je kast. Je moet zelf voor een 3 polige hoofdschakelaar zorgen. Daarop sluiten ze dan de 3 fases aan.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 08-05-2022 13:48 ]

• jongetje
  • Laatst online: 17:42
Zijn er echt mensen die elke maand de aardlek testen (en daarna weer van alles opnieuw moeten instellen)?
Pagina: 1 ... 236 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.