@
BounceMeister Het hangt er nogal vanaf hoe je "beter" definieert. Overwegingen kunnen zijn:
- Ruimte. Een 3-fase aardlekschakelaar, een 3-fase automaat en een 3-fase alamat zijn allemaal 4 modules breed. Als je voor al je 3-fase spul een alamat neemt, bespaar je dus ruimte.
Voor 1-fase ligt dat anders, omdat de automaten maar 1 module breed zijn en alamats 2 modules breed zijn.
(Overigens zijn er ook wel 1-fase alamats met een breedte van 1 module, maar die zijn vaak spanningsafhankelijk en daarmee niet zonder meer toepasbaar in je huisinstallatie.) - Kosten. Alamats zijn duurder dan automaten, dus afhankelijk van het aantal 3-fase groepen kan de goedkoopste optie verschillen.
- Betrouwbaarheid. Bij meerdere groepen op één aardlekschakelaar vallen alle groepen achter de aardlekschakelaar uit als er ergens een aardlek is, dat is helder. Dat kan een reden zijn om groepen waar de kans op een aardlek groter is (zoals tuinverlichting of PV) op een eigen aardlek (of alamat) te zetten. Idem dito voor groepen waarvan je niet wilt dat ze uitgaan als er ergens in huis een aardlek is (IT-spul/domotica bijvoorbeeld).
Kortom, het hangt nogal van je prioriteiten af waar je voor kiest. Als je voldoende ruimte hebt en de prijs minder belangrijk vindt, dan zou je alles met alamats kunnen doen. Dan is alles onafhankelijk van elkaar qua aardlek.
Ikzelf heb voor de "standaard" groepen 1-fase aardlekschakelaars met 2 of 3 groepen per aardlek en losse alamats voor buiten, PV, kookplaat (vooralsnog de enige krachtgroep) en IT-spul. Het is maar net waar je je prettig bij voelt.
@
Vliegvlug
Hmm, dan had ik die post wat anders begrepen, maar dan kan aan mij liggen. Voor zover ik weet heeft een kookplaat geen grotere kans op aardlek dan andere apparatuur. Je zou best meerdere krachtgroepen (waaronder één voor een kookplaat) kunnen combineren achter een 3-fase aardlek. Maar als die andere krachtgroepen naar buiten gaan (PV, EV-lader, warmtepomp) dan zou ik toch eerder voor alamats kiezen (ook vanwege de ruimte)..
[
Voor 33% gewijzigd door
Out.of.Control op 14-04-2022 10:00
. Reden: aanvulling ]