Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 229 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.328.548 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Apolopo schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:04:
Het is is dus mogelijk om bijvoorbeeld 39A op te wekken en tegelijkertijd 39A te gebruiken?
Als je hoofdzekering 1x40A is dan kun je maximaal 40A opwekken (en meteen zelf gebruiken) en ook nog eens 40A trekken van het net, dus 80A direct gebruiken.

Heb je dus een 40A aardlek met daarachter 4x16A groepen dan kun je daar (in theorie) de volle 64A trekken en is een 40A aardlek dus te licht en zul je deze moeten upgraden naar 63A.

Komt dit veel voor in de praktijk? Waarschijnlijk niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 11:38
Gister is op mijn verzoek mijn aansluitwaarde verhoogd van 1x40a naar 3x25a. Nadat de installateur weg was keek ik even wat er allemaal gedaan was en zag ik tot mijn verbazing 3x63a automaten geplaatst, ik had hier 3x25a automaten verwacht. Is dit de normale gang van zaken, lees ik de ‘zwaarte’ van de automaten verkeerd of zijn hier toch ‘verkeerde’ automaten geplaatst? Gek genoeg zat er hiervoor 1x25a automaat in, vond ik altijd al vreemd maar verder geen problemen mee gehad. De aansluitwaarde is op papier wel correct overgenomen, 3x25a.

Ik ben dus erg benieuwd of ik hem verkeerd zie, of ik nu gratis een klein-zakelijke aansluiting heb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Navi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:50:
[...]

Als je hoofdzekering 1x40A is dan kun je maximaal 40A opwekken (en meteen zelf gebruiken) en ook nog eens 40A trekken van het net, dus 80A direct gebruiken.

Heb je dus een 40A aardlek met daarachter 4x16A groepen dan kun je daar (in theorie) de volle 64A trekken en is een 40A aardlek dus te licht en zul je deze moeten upgraden naar 63A.

En de bekabeling in de meterkast zelf is mogelijk ook niet dik genoeg om 64A te kunnen verwerken. Ik heb al eens gezien dat er overal 4mm2 draden in de meterkast zijn gebruikt. Voor 63A heb je 10mm2 draad nodig, dat zie je niet veel in de meterkasten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-07 16:44
Inderdaad moet alle afgaande bedrading dan minimaal 10 mm2 zijn. Misschien dat ze later terug komen om er 25 A in te zetten en ze er nu tijdelijk 63 A in hebben gezet, de monteur had wellicht geen 25 A in de bus liggen. Maar dat had eigenlijk niet gemogen als daar achter alles 4 mm2 is.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankHe op 12-04-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
Ik zou gelijk de netbeheerder bellen en dit recht laten zetten.. voor je het weet betaal je je eigen scheel aan de vastrecht. Ipv 240 euro per jaar wordt dat 1750 eurp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:32

Illusion

(the art of)

detonated schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:09:
Gister is op mijn verzoek mijn aansluitwaarde verhoogd van 1x40a naar 3x25a. Nadat de installateur weg was keek ik even wat er allemaal gedaan was en zag ik tot mijn verbazing 3x63a automaten geplaatst, ik had hier 3x25a automaten verwacht. Is dit de normale gang van zaken, lees ik de ‘zwaarte’ van de automaten verkeerd of zijn hier toch ‘verkeerde’ automaten geplaatst? Gek genoeg zat er hiervoor 1x25a automaat in, vond ik altijd al vreemd maar verder geen problemen mee gehad. De aansluitwaarde is op papier wel correct overgenomen, 3x25a.

Ik ben dus erg benieuwd of ik hem verkeerd zie, of ik nu gratis een klein-zakelijke aansluiting heb…
Heb je een foto? Misschien ben je in de war met een 63A hoofdschakelaar?
Kans dat ze dit verkeerd doen lijkt me namelijk nihil.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
Bedankt allen voor de reacties (de meeste waren voor mij bedoeld vermoed ik :)).

@FrankHe Groepenkast is intern uitgevoerd in 6mm2. Wanneer ik daadwerkelijk de capaciteit zou gebruiken (gaat waarschijnlijk niet gebeuren) wordt dat dus een probleem.

@pox-ie aansluiting is bij Enexis juist verwerkt op 3x25. Maar inderdaad wel een punt van aandacht.

@Illusion ik heb nog geen foto, zal ik vanavond maken. Maar heb zelf de groepenkast voorbereid voor 3 fase. Hoofdschakelaar is nu een 4P 40A en het zijn toch echt de hoofdzekeringen (automaten) waar op alle drie 63a staat B karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-07 13:44
Navi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:50:
[...]

Dank je, dan zou het met de huidige 1x40A moeten kunnen.
De extra panelen komen op de andere kant v/h huis dus het maximum vermogen zal niet 2x zo groot worden; de opbrengst zal met name beter verdeeld over de dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

_Ernst_

Mark It Zero!

detonated schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:38:

@Illusion ik heb nog geen foto, zal ik vanavond maken. Maar heb zelf de groepenkast voorbereid voor 3 fase. Hoofdschakelaar is nu een 4P 40A en het zijn toch echt de hoofdzekeringen (automaten) waar op alle drie 63a staat B karakteristiek.
Dat maakt het extra apart, hoofdzekeringen zijn eigenlijk altijd C karakteristiek bij dergelijke aansluitingen. Ik ben ook benieuwd naar de foto, altijd interessant dit soort dingen :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
_Ernst_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:54:
[...]

Dat maakt het extra apart, hoofdzekeringen zijn eigenlijk altijd C karakteristiek bij dergelijke aansluitingen. Ik ben ook benieuwd naar de foto, altijd interessant dit soort dingen :)
Hierbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yBtlWjosILfaQHP67eXnAF0dgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEQATGzcMzrpORX15wgvOgCh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Wuuut, iemand had een zware maandag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

_Ernst_

Mark It Zero!

:o Zou er bijna jaloers van worden :9

Mocht je besluiten het niet te melden/aan te laten passen, dan zou ik wel even kijken naar wat extra beveiliging na je hoofdschakelaar (C40 automaat ofzo, afhankelijk van de diameter van de bedrading tussen meter en HS en rest van de groepenkast).

[ Voor 23% gewijzigd door _Ernst_ op 12-04-2022 20:53 ]

Last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
_Ernst_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:54:
[...]

Ik heb jaren in 3x35A D hoofdautomaat huis gewoond sterker nog het steeds zo bij mijn moeder ;). Waarbij er gewoon voor 3x25A vastrecht wordt betaald.

@detonated
Laat dat verwarmde zwembad in de tuin / Sauna / airco's maar komen geen probleem bij jouw!

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 12-04-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:25

Ethirty

Who...me?

Haha, zo wil ik het ook wel. Energietransitie op grote schaal wordt wel een dingetje maar dit soort selectieve foutjes (pun intended) mag van mij wel :9

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Septillion schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:08:
Wuuut, iemand had een zware maandag...
Hij had er natuurlijk ook gewoon een spijker tussen kunnen zetten, klinkt leuk natuurlijk 63A maar de funtie van beveiliging is wel weg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
_Ernst_ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:16:
[...]

:o Zou er bijna jaloers van worden :9

Mocht je besluiten het niet te melden/aan te laten passen, dan zou ik wel even kijken naar wat extra beveiliging na je hoofdschakelaar (C40 automaat ofzo, afhankelijk van de diameter van de bedrading tussen meter en HS en rest van de groepenkast).
Inderdaad verdient het zeker aanbeveling om een en ander toch te (laten) onderzoeken. ik zou eigenlijk ook het commentaar van de monteur wel eens willen vernemen waarom hij deze automaten heeft geplaatst. Theoretisch is het namelijk mogelijk dat er wel beantwoord wordt aan de vereiste selectiviteit en verdere eisen mits aan een paar dingen wordt voldaan, hoewel het niet gebruikelijk op deze manier. Inderdaad moet de hoofdschakelaar ermee overeenstemmen en de doorsnede van de draden na deze B64- automaten moet voldoende zijn, niet zeggen "nou ja, moet wel kunnen" als ze volgens de voorschriften te dun zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-07 12:37
Goedemorgen
Ben aan het kijken hoe ik het beste mijn meterkast kan aanpassen voor mijn zonnepanelen.
De bedoeling is voor 4 panelen op zuidwest met de 2 x aps ds3 -l en 4 panelen op zuid te plaatsen met 2 keer de aps ds3 deze kunnen op 1 groep.( 3600 wp)
Nu wilde ik op west/ noord ook mijn dak vol leggen met waarschijnlijk 8 panelen of meer dit moet ik nog uit meten.
Kan ik dit op 1 fase 35 a aansluiten of toch beter naar 3 fase gaan en een aparte kast voor de zonnepanelen er naast maken.
Dit ook omdat er later ook airco’s bijkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ch8x6-H2PoMT-84CPZMe1vZUkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsZ2adZpxSQvTTRLlpwmhJnF.jpg?f=fotoalbum_large

Heb via abb deze schema s gevonden kan ik deze dan gewoon aanhouden en dan de extra automaten toevoegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqlLifAP7IWIyzOPUwNwMatjRjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QvpAWx77LnW41esGYDq5DgQy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IctziATHLYQXsqCou_jbewtpsBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EsT0j5Rf8IKaPaUc4Trdkm2y.png?f=fotoalbum_large

Al vast vriendelijk bedankt,
Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door PurpleBlue op 13-04-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zat er geen zegel meer op?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
PurpleBlue schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:27:
Gisteren even gekeken naar de hoofdzekeing...
Waarschijnlijk sinds plaatsing meter (van 1967) wat boorstof gevangen...
Is dit op een veilige wijze te verwijderen zonder ergens kortsluiting o.i.d te veroorzaken?
De "veilige wijze" is om heel snel dat kapje weer terug te schroeven en de netbeheerder te bellen dat je per ongeluk de zegels verbroken hebt... Met een beetje mazzel voorkom je dan een boete.
De monteur die ze sturen (die je natuurlijk wel moet betalen) kan het gelijk even schoonmaken dan.

Wat was überhaupt de reden om "even" naar je hoofdzekeringen te gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Nee, die zat er niet (meer?) op.
Wel een label bij de meter er boven
mcDavid schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:34:
[...]
De "veilige wijze" is om heel snel dat kapje weer terug te schroeven en de netbeheerder te bellen dat je per ongeluk de zegels verbroken hebt... Met een beetje mazzel voorkom je dan een boete.
De monteur die ze sturen (die je natuurlijk wel moet betalen) kan het gelijk even schoonmaken dan.

Wat was überhaupt de reden om "even" naar je hoofdzekeringen te gaan kijken?
Kapje zit er nu weer netjes op terug.

[ Voor 4% gewijzigd door PurpleBlue op 13-04-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hmm raar. Maar goed je kunt ook besluiten het er lekker bij te laten... Je zal echt de eerste niet zijn waarbij de zegels ontbreken, hoewel je er in theorie een boete voor kunt krijgen hoor je er in de praktijk volgens mij zelden wat van terug als je je van de domme houdt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@JMb91 Volgens mij zijn dat afbeeldingen uit het bekende ABB document. Voor PV op 1-fase zal je inderdaad de extra C40 moeten plaatsen.

Maar aan de andere kant, je kast is nog redelijk nieuw en je hebt al drie aardlekschakelaars. De ombouw naar 3-fase is dus niet heel ingewikkeld en op 3-fase heb je gewoon meer capaciteit tot je beschikking. Wil je waarschijnlijk alleen nog kijken de verdeling over de fases en natuurlijk moet je dan de kookgroep vervangen door een krachtgroep.

In beide gevallen houdt het al niet over qua ruimte in de huidige kast als er ook nog een WP komt. Dus als je de ruimte hebt voor een extra kast zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wanneer je een 3-fase aansluiting hebt en een 2-fase kookgroep of een 3-fase krachtgroep aanlegt t.b.v. een 2-fase inductiekookplaat (~7000 Watt), hoe wordt dat aangesloten in de groepenkast? Komt er dan aan elke aardlek (resp. 2x of 3x) één van de aansluitingen? Dat zou betekenen dat je hele huis donker staat wanneer er een probleem is met de kookplaat?

Uitgaande van een 3x25A aansluiting met 3-fase hoofdschakelaar, 3x aardlek en 8 reeds bestaande groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
Ik ben nu bezig met 2x4mm2 kabels door de tuin te graven naar mijn schuur. De bedoeling was dat ik daar een las zou maken met een grondkabel die naar de garage loopt. Maar nu blijkt dat die kabel een 4x2,5mm2 is. Wel apart want het is een dikke kabel (22mm) het blijkt maar weer dat je beter iets kan openen om iets zeker te weten😒 . Anyway.... Heeft het nut om de 2 zwarte aan elkaar te knopen als fase en de 2 rode als 0 draad? De linze wordt geaard. Mag dat überhaupt en heeft het meerwaarde of niet. De 4 nieuwe 4mm2 kabel is 20 meter en de oude 2,5mm2 is 10 meter dus totaal 30 meter. Er komt aan het einde een pv verdeler voor de verlichting en 1600wp aan panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
BounceMeister schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:11:
Wanneer je een 3-fase aansluiting hebt en een 2-fase kookgroep of een 3-fase krachtgroep aanlegt t.b.v. een 2-fase inductiekookplaat (~7000 Watt), hoe wordt dat aangesloten in de groepenkast? Komt er dan aan elke aardlek (resp. 2x of 3x) één van de aansluitingen? Dat zou betekenen dat je hele huis donker staat wanneer er een probleem is met de kookplaat?

Uitgaande van een 3x25A aansluiting met 3-fase hoofdschakelaar, 3x aardlek en 8 reeds bestaande groepen.
De kookgroep heeft een eigen aardlekschakelaar. Deze sluit je nooit aan op de aardlekschakelaar van de algemene groepen precies om de reden die jij noemt.

Het is overigens ook niet dat elke fase maar 1 aardlekschakelaar heeft. Je gebruikt zoveel aardlekschakelaars als wat nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 13-04-2022 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
DutchKel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:20:
[...]

De kookgroep heeft een eigen aardlekschakelaar. Deze sluit je nooit aan op de aardlekschakelaar van de algemene groepen precies om de reden die jij noemt.

Het is overigens ook niet dat elke fase maar 1 aardlekschakelaar heeft. Je gebruikt zoveel aardlekschakelaars als wat nodig is.
Met als aanvulling dat je - zeker wanneer het je enige krachtgroep is - waarschijnlijk net zo goed een driefasen alamat kunt gebruiken. Zelfs als je later nog een driefasen alamat zou gebruiken voor een laadpaal of zo. Een alamat is vaak ook wat goedkoper dan een automaat + ALS. Bij een tweede alamat wordt het wel wat duurder dan 2x automaat + ALS. Maar ook daarmee win je wel die 4 units in je kast.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:00:
hmm raar. Maar goed je kunt ook besluiten het er lekker bij te laten... Je zal echt de eerste niet zijn waarbij de zegels ontbreken, hoewel je er in theorie een boete voor kunt krijgen hoor je er in de praktijk volgens mij zelden wat van terug als je je van de domme houdt...
onlangs een oude woning gekocht, waarbij wij dit aantroffen.
Er is helaas e.e.a. aan de installatie geknutseld in het verleden, wat nu hersteld moet worden.

Netbeheerder al gebeld en gaf aan dat ik een nieuwe meter + automaten kan aanvragen via "mijnaansluiting" voor een hoop geld... :X

[ Voor 16% gewijzigd door PurpleBlue op 13-04-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Septillion schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:31:
@JMb91 Volgens mij zijn dat afbeeldingen uit het bekende ABB document. Voor PV op 1-fase zal je inderdaad de extra C40 moeten plaatsen.

Maar aan de andere kant, je kast is nog redelijk nieuw en je hebt al drie aardlekschakelaars. De ombouw naar 3-fase is dus niet heel ingewikkeld en op 3-fase heb je gewoon meer capaciteit tot je beschikking. Wil je waarschijnlijk alleen nog kijken de verdeling over de fases en natuurlijk moet je dan de kookgroep vervangen door een krachtgroep.
De kast is idd van 2018 ,
Dan zal ik eens kijken wat ik dan allemaal nodig heb.

In beide gevallen houdt het al niet over qua ruimte in de huidige kast als er ook nog een WP komt. Dus als je de ruimte hebt voor een extra kast zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JMb91 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:52:
Goedemorgen
Ben aan het kijken hoe ik het beste mijn meterkast kan aanpassen voor mijn zonnepanelen.
De bedoeling is voor 4 panelen op zuidwest met de 2 x aps ds3 -l en 4 panelen op zuid te plaatsen met 2 keer de aps ds3 deze kunnen op 1 groep.( 3600 wp)
Nu wilde ik op west/ noord ook mijn dak vol leggen met waarschijnlijk 8 panelen of meer dit moet ik nog uit meten.
Kan ik dit op 1 fase 35 a aansluiten of toch beter naar 3 fase gaan en een aparte kast voor de zonnepanelen er naast maken.
Dit ook omdat er later ook airco’s bijkomen.
[Afbeelding]

Heb via abb deze schema s gevonden kan ik deze dan gewoon aanhouden en dan de extra automaten toevoegen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al vast vriendelijk bedankt,
Martin
Naar 3 fase voor 16 paneeltjes pv hoeft niet, al helemaal niet omdat ze div richtingen hebben, probeer alles op 1 groep te zetten van 16A, dat kan makkelijk, onderin kan je nog de c40 zetten als voorbeveiliging en eventueel 1-2 automaten voor die airco's ook, dat is niet zo zwaar, waarschijnlijk kan je er 2 op 1 flexomaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Dus instalatieautomaat -aardlekautomaat en daar de zonnepanelen op zetten ?
Voor 8 panelen achterkant huis is dat 4 micro omvormers totaal 13,6 a
En dan als de zon daar weg is komen de omvormers aan de voorkant pas aan bod natuurlijk….
Of kan ik die beter ook op een aparte aardlek zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Wat zijn die 16/300ma abb aardlekautomaten
Slecht te verkrijgen kan alleen met moete een 25 a /. 300 ma gevonden krijgen ,
Iemand die een reden weet waarom ze zo weinig aangeboden worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:34
BounceMeister schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:11:

Dat doe je zeker niet.

Dan gebruik je een losse 3 fase aardlekschakelaar + 3 fase automaat of nog makkelijker een 3 fase aardlekautomaat (aardlek en automaat in 1)

Een kookgroep wil je ook zeker niet hebben in een 3 fase kast. Een kookgroep is 2 groepen van dezelfde fase. 2x 16A = 32A dus dat heb je kans dat je die fase nogal snel overbelast omdat je maar 25A per fase hebt meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JMb91 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:48:
Wat zijn die 16/300ma abb aardlekautomaten
Slecht te verkrijgen kan alleen met moete een 25 a /. 300 ma gevonden krijgen ,
Iemand die een reden weet waarom ze zo weinig aangeboden worden?
Omdat we in woonhuizen doorgaans alleen 30mA gebruiken, die stroom door je lichaam is al niet zonder gevaar, 300mA is 10x zo veel en "dodelijk". Dan verliest een ALS dus een groot deel van zijn functie. Kijk dus of je ook echt 300mA nodig hebt.

(Zat installaties van meerdere kWp die gewoon op een 30mA aardlek zitten, soms kan de handleiding van de omvormer daar nog extra duidelijkheid over geven)

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 13-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43
_ferry_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:02:
[...]

Omdat we in woonhuizen doorgaans alleen 30mA gebruiken, die stroom door je lichaam is al niet zonder gevaar, 300mA is 10x zo veel en "dodelijk". Dan verliest een ALS dus een groot deel van zijn functie. Kijk dus of je ook echt 300mA nodig hebt.

(Zat installaties van meerdere kWp die gewoon op een 30mA aardlek zitten, soms kan de handleiding van de omvormer daar nog extra duidelijkheid over geven)
Idd. Mijn SMA 8 kW omvormer zit gewoon probleemloos op een 30 mA alamat (en dan heb ik de optie die SMA daarvoor heeft in de software nog niet eens aangezet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:00:
De zegels missen bij mij ook, ik vervang zelf de hoofdzekeringen.
Vroeger toen had ik nog 1 fase 25 ampere die was regelmatig het haasje.
Driefasen aan gevraagd op voorhand zelf al een nieuwe groepenkast geplaatst.
Die monteur vond het een mooie ruime kast en viel het op da
t de zegel er niet was.
Nee die heb ik eraf geknipt omdat er geen hoofdschakelaar was....
Bij het opnieuw verzegelen uit de gek gezegd laat die zegel maar want als de hoofdzekering eruit gaat vervang ik hem zelf.
Antwoord: och dat moet u zelf weten maar ik verzegel hem wel dan heb ik mijn werk gedaan.
Was het wel met me eens dat in de nieuwbouw allemaal automaten als hoofdzekering zitten en ik het dan vreemd vond om 150 euro te betalen voor het vervangen van de zekering.

Maar goed.het is maar net wat voor monteur je treft denk ik......

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JMb91 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:37:
Dus instalatieautomaat -aardlekautomaat en daar de zonnepanelen op zetten ?
Voor 8 panelen achterkant huis is dat 4 micro omvormers totaal 13,6 a
En dan als de zon daar weg is komen de omvormers aan de voorkant pas aan bod natuurlijk….
Of kan ik die beter ook op een aparte aardlek zetten?
Hoeveel wp zijn die panelen? 400Wp? En welke ligging? Zuid oost en zuid toch, dus nooit tegelijk en max halen ze maar sporadisch hoor. Ik heb 3800Wp op zuid op 4KW omvormer en op 16A zonder probleem.

Kennis van me 16 panelen, 8 zuidoost, 8 noord west op 16A, nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
[...]

Kleine aanvulling: als je de kookplaat zou aansluiten op 2 of 3 losse (1 fase) aardlekschakelaars, dan zet je niet alleen je hele huis in het donker bij een probleem met de kookplaat, maar je hele huis gaat in het donker zodra je een pit aanzet. De stroom door de nul weet immers niet door welke aardlekschakelaar hij moet lopen om in balans te zijn met de stroom door de fase. Dus iedere aardlekschakelaar ziet een verschil stroom en schakelt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
[...]

Heeft een kookplaat dan een grotere kans om de aardlekschakelaar te trippen?
Want elk ander apparaat wat op een algemene groep zit kan toch net zo goed de ALS trippen en dan zijn er ook maximaal 4 groepen stroomloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Vliegvlug Het is niet zozeer dat de kans op problemen bij een kookplaat groter is, maar dat je meerdere aardleks tegelijk kunt laten trippen als je een 2 of 3-fase belasting op meerdere 1-fase aardlekschakelaars aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Out.of.Control Dat is helder ja. Heb je ook duidelijkheid uitgelegd in jouw post boven die van mij.

DutchKel heeft het echter over één aardlekschakelaar, vandaar mijn vraag waarom je dan daarop niet ook iets anders zou kunnen aansluiten, want wat is het verschil met een ander apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@DutchKel, @Out.of.Control, @dreamscape, @pickboy,
Bedankt. Even samengevat: met 25A per fase kun je maar gaan tot 5750 Watt, dus zo'n kookgroep op 1 fase gaat dan niet werken wanneer de kookplaat max 7000 Watt is. Verdelen over 2 fasen is ook geen optie vanwege aardlekproblemen, dus beter geen kookgroep op een 3-fase aansluiting dus, maar gaan voor de krachtgroep.
Dan volgt een nieuwe vraag:
Wanneer er ook een 3-fase aansluiting binnenkomt van zonnepanelen, is het dan verstandig om een losse 3-fase aardlek te nemen en daarop 2x een 3-fase krachtgroep (1 voor kookplaat en 1 voor zonnepanelen)? Of moet dat ook gescheiden waardoor een 3-fase alamat beter is?
Overigens is alleen de *bekabeling* van de zonnepanelen 3-fase. Er zit nu een 1-fase omvormer op, maar voor een eventuele autolader hebben we alvast gekozen voor een 3-fase kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
@BounceMeister Het hangt er nogal vanaf hoe je "beter" definieert. Overwegingen kunnen zijn:
  • Ruimte. Een 3-fase aardlekschakelaar, een 3-fase automaat en een 3-fase alamat zijn allemaal 4 modules breed. Als je voor al je 3-fase spul een alamat neemt, bespaar je dus ruimte.
    Voor 1-fase ligt dat anders, omdat de automaten maar 1 module breed zijn en alamats 2 modules breed zijn.
    (Overigens zijn er ook wel 1-fase alamats met een breedte van 1 module, maar die zijn vaak spanningsafhankelijk en daarmee niet zonder meer toepasbaar in je huisinstallatie.)
  • Kosten. Alamats zijn duurder dan automaten, dus afhankelijk van het aantal 3-fase groepen kan de goedkoopste optie verschillen.
  • Betrouwbaarheid. Bij meerdere groepen op één aardlekschakelaar vallen alle groepen achter de aardlekschakelaar uit als er ergens een aardlek is, dat is helder. Dat kan een reden zijn om groepen waar de kans op een aardlek groter is (zoals tuinverlichting of PV) op een eigen aardlek (of alamat) te zetten. Idem dito voor groepen waarvan je niet wilt dat ze uitgaan als er ergens in huis een aardlek is (IT-spul/domotica bijvoorbeeld).
Kortom, het hangt nogal van je prioriteiten af waar je voor kiest. Als je voldoende ruimte hebt en de prijs minder belangrijk vindt, dan zou je alles met alamats kunnen doen. Dan is alles onafhankelijk van elkaar qua aardlek.
Ikzelf heb voor de "standaard" groepen 1-fase aardlekschakelaars met 2 of 3 groepen per aardlek en losse alamats voor buiten, PV, kookplaat (vooralsnog de enige krachtgroep) en IT-spul. Het is maar net waar je je prettig bij voelt.

@Vliegvlug
Hmm, dan had ik die post wat anders begrepen, maar dan kan aan mij liggen. Voor zover ik weet heeft een kookplaat geen grotere kans op aardlek dan andere apparatuur. Je zou best meerdere krachtgroepen (waaronder één voor een kookplaat) kunnen combineren achter een 3-fase aardlek. Maar als die andere krachtgroepen naar buiten gaan (PV, EV-lader, warmtepomp) dan zou ik toch eerder voor alamats kiezen (ook vanwege de ruimte)..

[ Voor 33% gewijzigd door Out.of.Control op 14-04-2022 10:00 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
PurpleBlue schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:40:
[...]

onlangs een oude woning gekocht, waarbij wij dit aantroffen.
Er is helaas e.e.a. aan de installatie geknutseld in het verleden, wat nu hersteld moet worden.

Netbeheerder al gebeld en gaf aan dat ik een nieuwe meter + automaten kan aanvragen via "mijnaansluiting" voor een hoop geld... :X
Als je nog een oude meter hebt kun je als eerste eens proberen een slimme meter aan te vragen. Dat is in de meeste gevallen gratis, en dik kans dat de monteur dan gelijk je hoofdzekeringen zegelt.

Deze gelijk laten vervangen door automaten is een "upgrade" waarvan je zelf moet inschatten of het je de meerprijs waard is. Met smeltzekeringen is ook niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
mcDavid schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:56:
[...]

Als je nog een oude meter hebt kun je als eerste eens proberen een slimme meter aan te vragen. Dat is in de meeste gevallen gratis, en dik kans dat de monteur dan gelijk je hoofdzekeringen zegelt.

Deze gelijk laten vervangen door automaten is een "upgrade" waarvan je zelf moet inschatten of het je de meerprijs waard is. Met smeltzekeringen is ook niets mis.
En met een beetje geluk plaatsen ze zelfs gratis automaten bij een verzwaring van 1x40 naar 3x25. Vorig jaar hier in Twente op twee adressen meegemaakt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
[...]

Nog even hierop terugkomend. Ik kreeg een offerte voor een 3-fase groepenkast met 1x hoofdschakelaar, 3x aardlek, 8 groepen en een kookgroep. De kookgroep is dan zo'n combi van twee 16A installatieautomaten. Ik weet niet hoe ze van plan waren dat aan te sluiten, maar de kookgroep heeft dan niet z'n eigen aardlek.
Ze zagen zelf het probleem niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
BounceMeister schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:55:
[...]

Nog even hierop terugkomend. Ik kreeg een offerte voor een 3-fase groepenkast met 1x hoofdschakelaar, 3x aardlek, 8 groepen en een kookgroep. De kookgroep is dan zo'n combi van twee 16A installatieautomaten. Ik weet niet hoe ze van plan waren dat aan te sluiten, maar de kookgroep heeft dan niet z'n eigen aardlek.
Ze zagen zelf het probleem niet?
Je mag op 1 aardlek schakelaar maximaal 4 16A automaten zetten. Dus het kan prima dat je kookgroep dan een aparte aardlekschakelaar heeft. De 8 groepen zijn dan verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Zo is het in mijn meterkast in elk geval ingericht.

Overigens heb ik 2x 3 fasen aardlekschakelaars (Hager CDS 440G). Ik gok dat ze bij jou een soortgelijke installatie uitvoeren.
Vliegvlug schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:32:
@Out.of.Control Dat is helder ja. Heb je ook duidelijkheid uitgelegd in jouw post boven die van mij.

DutchKel heeft het echter over één aardlekschakelaar, vandaar mijn vraag waarom je dan daarop niet ook iets anders zou kunnen aansluiten, want wat is het verschil met een ander apparaat.
Ik heb alle grootverbruikers achter een aparte aardlekschakelaar of alamat zitten. Grootverbruikers zijn bij mij verbruikers die makkelijk 16A of meer verbruiken. Bij mij is dat: de kookplaat, warmtepomp, laadpaal en zonnepanelen (dit is levering maar is dus ook bij mij een aparte 3 fasen alamat).

Uiteraard kun je er meer op zetten, zolang je maar geen maximum raakt voor een langere tijd. Dus bij een standaard aardlek schakelaar mag er maximaal 40A overheen. Met zonnepanelen is het dus haalbaar om over de 40A te gaan bij een aardlekschakelaar, je zou dan dus 2x16A+ de extra automaat (deze kan overigens ook 8A zijn zodat je niet over de 40A gaat) eroverheen kunnen laten gaan.

Sidenote: ik ben geen elektricien en leer het meeste uit deze topic van andere. Dus of dit een richtlijn is weet ik niet. Dat kan iemand anders vast beter uitleggen.

[ Voor 39% gewijzigd door DutchKel op 14-04-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:12:
[...]

Je mag op 1 aardlek schakelaar maximaal 4 16A automaten zetten. Dus het kan prima dat je kookgroep dan een aparte aardlekschakelaar heeft. De 8 groepen zijn dan verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Zo is het in mijn meterkast in elk geval ingericht.

Overigens heb ik 2x 3 fasen aardlekschakelaars (Hager CDS 440G). Ik gok dat ze bij jou een soortgelijke installatie uitvoeren.

[...]

Ik heb alle grootverbruikers achter een aparte aardlekschakelaar of alamat zitten. Grootverbruikers zijn bij mij verbruikers die makkelijk 16A of meer verbruiken. Bij mij is dat: de kookplaat, warmtepomp, laadpaal en zonnepanelen (dit is levering maar is dus ook bij mij een aparte 3 fasen alamat).

Uiteraard kun je er meer op zetten, zolang je maar geen maximum raakt voor een langere tijd. Dus bij een standaard aardlek schakelaar mag er maximaal 40A overheen. Met zonnepanelen is het dus haalbaar om over de 40A te gaan bij een aardlekschakelaar, je zou dan dus 2x16A+ de extra automaat (deze kan overigens ook 8A zijn zodat je niet over de 40A gaat) eroverheen kunnen laten gaan.

Sidenote: ik ben geen elektricien en leer het meeste uit deze topic van andere. Dus of dit een richtlijn is weet ik niet. Dat kan iemand anders vast beter uitleggen.
Het waren drie enkele aardlekschakelaars.
De 8 groepen verdeeld over 2 aardleks en de kookgroep op de derde, betekent toch dat de kookgroep op één fase zit? Dat limiteert het vermogen op 230Vx25A=5750 Watt, dat gaat niet met een 7000 Watt kookplaat toch?

Dit is het plaatje wat ik kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF-z_Wrv8FuJ5MYlAnUdvS5QlNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QtUgrbfK59ZsA9sdkFAZsqu9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
BounceMeister schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:58:
[...]

Het waren drie enkele aardlekschakelaars.
De 8 groepen verdeeld over 2 aardleks en de kookgroep op de derde, betekent toch dat de kookgroep op één fase zit? Dat limiteert het vermogen op 230Vx25A=5750 Watt, dat gaat niet met een 7000 Watt kookplaat toch?

Dit is het plaatje wat ik kreeg:
[Afbeelding]
Het kan natuurlijk wel, bij mij zit de kookplaat ook op 1 fase en deze is softwarematig beperkt tot 5750 watt.

Als je kookplaat het niet kan dan kan het dus zijn dat de kookplaat automaat eruit klapt als de kookplaat te lang te veel vermogen vraagt. Let op dat een automaat altijd wat marge heeft en je dus best iets eroverheen mag.

Als je de kookplaat softwarematig beperkt dan kun je bijvoorbeeld maar maximaal 1 zone op power zetten. Dat is bij mij het geval. Als ik 4 zones in gebruik heb dan kan ik zelfs geen enkele zone meer op power zetten (dit komt heel zelden voor dat ik dat wil).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Heb je nog iets van Hager vernomen?
Zojuist eindelijk een nieuwe Hager verklaring d.d. 6 april 2022 ontvangen en in de begeleidende e-mail de bevestiging dat een kamrail gezien mag worden als "rigid" conductor.

In de MKS5* (MKS516) mogen 2 geleiders, waarbij massief/kamrail tot maximaal 10 mm2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw5w4CnVF9543DYsCbTmjT2zS4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZ5GonWQXs3CrljSewH0gT0Y.png?f=user_large

En voor de stempelliefhebbers de ondertekening van het document:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N1ByOIWU6SCnrqkcyMduuA3EQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8hC8CAT7JVcc7FQb1aHELbup.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 14-04-2022 17:04 . Reden: ingevoegd: begeleidende ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:14
Even geleden heb ik een ABB kast met kamrails geplaatst. Voorbedraad bij Sander Vunderink vandaan. Bij die kast zitten de draden van de aardlekschakelaars naar de automaten samen met de kamrails in één klem. Terwijl de automaten twee klemmen hebben.
Is het verstandig om de kamrails in de achterste klem te plaatsen en de aanvoerende draden in de voorste?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Skipper-93 Dat zijn toch de SN201 automaten? Deze hebben geen dubbele klemmen? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cj1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:49:

In de MKS5* (MKS516) mogen 2 geleiders, waarbij massief/kamrail tot maximaal 10 mm2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw5w4CnVF9543DYsCbTmjT2zS4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZ5GonWQXs3CrljSewH0gT0Y.png?f=user_large
Weet je toevallig uit welk document dit komt? Het leest zo zonder toelichting een beetje raar. Je zou er zomaar uit af kunnen leiden dat je 2 verschillende draden bijvoorbeeld 1mm² en 10mm² in dezelfde klem mag aansluiten. Ik kan me dat heel slecht voorstellen.

Het rijmt ook niet met jouw eerdere uitspraak inclusief bron:
cj1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Bij Hager is dat afhankelijk van de serie.

Bij MH, MK, MJ en ML is twee (2) massieve of soepele geleiders in de kooiklem niet toegestaan.

Bij de andere automaten series is uitsluitend 2 geleiders van 6 mm2 toegestaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU_97B4_Nr-kAU7nd4dVb76REtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p67EKDfYVW1YTEpOgUsgKGgn.jpg?f=user_large
Maar ja, dat de kamrail met een draad samen in de klem mag lijkt me ondertussen wel genoeg bevestigd. Maar daar was ik al wel van overtuigd. :+

Wel jammer dat documentatie eigenlijk zo slecht is als je dit soort dingen probeert op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik wil graag mijn thuisserver op een eigen groep zetten, zodat ik rustig aan de slag kan met het uitzetten van andere groepen zonder dat de server uit gaat. Dit in het kader van domotica.

Ik heb 8 groepen en 2 aardlekschakelaars. Ik wil hiervoor een aardlekschakelaar en een groep toevoegen. De kast heeft bovenin twee rails met 5 'slots' voor automaten. Omdat het maximum 4 automaten is, heb ik een extra alamat nodig en een extra automaat.
Ik denk dat deze twee units rechts onderin naast elkaar er nog bij passen. Ik heb dan nodig, wat VD-draad 2,5mm2 voor in de buis naar de WCD en 6mm2 voor het aansluiten van de alamat. Uiteraard in de correcte kleuren. Ik kies dan voor alamat ABB FH202 en automaat ABB 0025.060. Klopt mijn idee een beetje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_s7Ek3Z_7oUoKAfEC4xI4X0X_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8K5c3wl6GTCbeI0JqrRkvn8o.jpg?f=fotoalbum_large

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@fonsoy Waarom niet een aardlekautomaat, in plaats van een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat?

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=1213020. Ben je in 1x klaar.

Fijne faseverdeling heb je daar trouwens. Maar 2 van de 3 fasen / hoofdzekeringen van 25A in gebruik en achter 1 daarvan ook nog eens een kookgroep à max 32A. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:47
Xander schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:08:
@fonsoy Waarom niet een aardlekautomaat, in plaats van een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat?

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=1213020. Ben je in 1x klaar.

Fijne faseverdeling heb je daar trouwens. Maar 2 van de 3 fasen / hoofdzekeringen van 25A in gebruik en achter 1 daarvan ook nog eens een kookgroep à max 32A. :/
Dit is een uitstekend idee. Scheelt weer ruimte. :)
Dien ik bijvoorbeeld de B16 aardlekautomaat ook met 6mm2 draad aan te sluiten of mag dit met 2,5mm2?

Betreffende de kast zelf, is jammer, er was weinig te kiezen. Verbazingwekkend inderdaad dat er één fase helemaal niet gebruikt wordt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:08:
@fonsoy ...
...

Daar breek ik ook al een week m'n hoofd over. Die 32A kookgroep wordt door installateurs en webwinkels gewoon geadviseerd, terwijl ik aangaf een 2-fase 7000 Watt inductiekookplaat aan te willen schaffen nadat ik de groepenkast heb laten aanpassen naar 3x25A.
Zelfs de ABB configurator gooit een fornuisgroep op 1 fase samen met 2 andere groepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgovKZULh0_-aKQ4vz4tOHQv7tk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raLbpUAtyJC06HlyTX68nYwY.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 29% gewijzigd door BounceMeister op 14-04-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Xander schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:51:
[...]
Weet je toevallig uit welk document dit komt?
Het komt uit de:
Manufacturer Declaration
Brand: Hager
Designation: RCCB 80-100 A
Type References: MCB’s 6kA and 10 kA, Add on blocks, RCBO‘s 6kA and 10 kA and RCCB’s 16 to 125A.
Connection capacities (see page page 2)
Pagina 2 is de tabel.
Xander schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:51:
Wel jammer dat documentatie eigenlijk zo slecht is als je dit soort dingen probeert op te zoeken.
Zeg dat wel, de Hager documentatie is bedroevend over wat er wel/niet is toegestaan qua geleiders. :'(

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fonsoy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:14:
[...]

Dit is een uitstekend idee. Scheelt weer ruimte. :)
Dien ik bijvoorbeeld de B16 aardlekautomaat ook met 6mm2 draad aan te sluiten of mag dit met 2,5mm2?
Ik zou gewoon 6mm2 gebruiken.

In principe voldoet 2,5mm² ook, aangezien de maximale stroom toch maar 16A is. Maar als iemand over een paar jaar nog zo'n aardlekautomaat inbouwt en onnadenkend doorverbindt aan de onderzijde van jouw automaat, dan is het ineens te dun. Alles voor de beveiligingen 6mm² houden is wel zo makkelijk en overzichtelijk, dan kan het ook nooit fout gaan in 40A verdelers.
Betreffende de kast zelf, is jammer, er was weinig te kiezen. Verbazingwekkend inderdaad dat er één fase helemaal niet gebruikt wordt.
Maar jij hebt straks wel een aparte hoofdzekering / fase voor je server 8) 7(8)7
BounceMeister schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:23:
[...]

Daar breek ik ook al een week m'n hoofd over. Die 32A kookgroep wordt door installateurs en webwinkels gewoon geadviseerd, terwijl ik aangaf een 2-fase 7000 Watt inductiekookplaat aan te willen schaffen nadat ik de groepenkast heb laten aanpassen naar 3x25A.
Zelfs de ABB configurator gooit een fornuisgroep op 1 fase samen met 2 andere groepen.
De nette oplossing is natuurlijk gewoon een 3P+N aardlekautomaat zoals de 2CSR256140R1165. Dan is het vermogen van de kookplaat verdeeld over 2 fasen of als de kookplaat geschikt is zelfs 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-07 16:13
Xander schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:36:
[...]

Ik zou gewoon 6mm2 gebruiken.

In principe voldoet 2,5mm² ook, aangezien de maximale stroom toch maar 16A is. Maar als iemand over een paar jaar nog zo'n aardlekautomaat inbouwt en onnadenkend doorverbindt aan de onderzijde van jouw automaat, dan is het ineens te dun. Alles voor de beveiligingen 6mm² houden is wel zo makkelijk en overzichtelijk, dan kan het ook nooit fout gaan in 40A verdelers.
Laatst had ik een 3-fase aardlekschakelaar van Eaton, en daar werden stukjes 4mm² draad bij geleverd (2 op 1, ofwel om twee krachtgroepen aan te kunnen sluiten).
Wanneer mag je nog 4mm² gebruiken en wanneer moet je 6mm² toepassen in een groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m_rick schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:34:
[...]

Laatst had ik een 3-fase aardlekschakelaar van Eaton, en daar werden stukjes 4mm² draad bij geleverd (2 op 1, ofwel om twee krachtgroepen aan te kunnen sluiten).
Wanneer mag je nog 4mm² gebruiken en wanneer moet je 6mm² toepassen in een groepenkast?
Dat ligt o.a. aan het soort draad (met name het isolatiemateriaal en de maximale temperatuur daarvan), de wijze waarop deze is aangelegd (gebundeld of niet), de maximale stroom, de omgevingstemperatuur.

Deze tabel van Hager is wel een mooie leidraad: https://www.hager.nl/file..._bedradingsdoorsnedes.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BounceMeister schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:23:
[...]

[Afbeelding]
Fornuisgroep is inherent aan 2x op dezelfde fase. Daarom heet het ook zo, omdat we dat in andere situaties nooit toepassen.

Als je 3 fase hebt en een kookplaat kies je gewoon simpel voor een 3 fase automaat/aardlekautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43
_ferry_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:49:
Fornuisgroep is inherent aan 2x op dezelfde fase. Daarom heet het ook zo, omdat we dat in andere situaties nooit toepassen.
Dat hoeft niet per se. In mijn vorige woning zat een fornuisgroep op twee fasen. Dat gaat goed als die beide groepen uit dezelfde 4-polige aardlekschakelaar komen.
Nu zou ik uiteraard gewoon een krachtgroep monteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:25

Ethirty

Who...me?

Het feit dat deze discussie ongeveer meermaals per maand langs komt én fabrikanten en installateurs het nog steeds verkeerd adviseren en verkopen geeft al aan dat het minder logisch is dan we hier soms doen voorkomen. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:53:
[...]

Dat hoeft niet per se. In mijn vorige woning zat een fornuisgroep op twee fasen. Dat gaat goed als die beide groepen uit dezelfde 4-polige aardlekschakelaar komen.
Nu zou ik uiteraard gewoon een krachtgroep monteren.
Dat zou nog kunnen op die manier, maar er zitten alleen drie enkele aardleks in de groepenkast uit de offerte.
Het is echt schokkend hoe slecht je als klant geïnformeerd wordt. Ik kreeg net weer een e-mail van de webwinkel die ook Emat verkoopt, dat een kookgroep 2 fase is dus "totaal geen probleem". Hoe willen ze dat aansluiten dan?! 8)7
Ik denk dat ik de hele zooi op één fase laat en voorlopig op gas blijf koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:08:
Het feit dat deze discussie ongeveer meermaals per maand langs komt én fabrikanten en installateurs het nog steeds verkeerd adviseren en verkopen geeft al aan dat het minder logisch is dan we hier soms doen voorkomen. ;)
Maar die mensen hebben toch ook een opleiding gehad en weten toch ook dat je één apparaat niet op twee losse aardleks kan aansluiten? Het is hun werk notabene. Ik vind dat echt heel frustrerend. Want als je ziet wat ze er voor rekenen en wat je dan voor beunhaasadvies terugkrijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Op zich kan een fornuisgroep prima over 2 fases, zelfs met 2x een 1-fase aardlek. Voorwaarde is wel dat je echt een plaat hebt met dubbele N aansluiting. Dus niet 2x N onder dezelfde klem. Maar goed, daarvoor zou je eigenlijk altijd een 4-polige automaat moeten gebruiken ipv kookgroep (2x een 1p+N). Of natuurlijk gewoon een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:28:
Op zich kan een fornuisgroep prima over 2 fases, zelfs met 2x een 1-fase aardlek. Voorwaarde is wel dat je echt een plaat hebt met dubbele N aansluiting. Dus niet 2x N onder dezelfde klem. Maar goed, daarvoor zou je eigenlijk altijd een 4-polige automaat moeten gebruiken ipv kookgroep (2x een 1p+N). Of natuurlijk gewoon een krachtgroep.
Je hebt dan toch in principe twee verschillende aardlekschakelaars op één apparaat aangesloten? Dat kan toch niet?
Die kookplaat heeft inderdaad twee N aansluitingen met een verwijderbare brug erop.

(Sorry dat ik erover door blijf gaan, maar ik word er echt helemaal gestoord van). ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BounceMeister op 15-04-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-07 15:36
Ik lees al een tijdje mee en lees veel over de fornuisgroep en dat deze niet juist functioneert in een 3 fasen kast.
Nu heb ik vorig jaar met mijn verbouwing op aanraden van de keukenboer ook een fornuisgroep gemonteerd.

Inmiddels is alles aangesloten en functioneert ook maar voor dat ik in trek wil ik eventuele onveilige omstandigheden voorkomen. De groepenkast is als volgt in elkaar gezet door de bekende webshop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSS3fW1_mWtb8OVdmGI_06oV--k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10h9Srdq3J0TMwZU4jgnys0k.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

Vanuit de fornuis groep lopen 2x bruine vd draad, 2x blauwe vd draad en 1x geel/groene. Draden aanpassen moet wel lukken als ik goed bij de perilex WCD kan.

De krachtgroep rechts is nog niet in gebruik en was bedoeld voor de toekomst naar een subgroepenkast in de schuur. Ook heb ik een alamat die zover ik gezien heb niet aangesloten is aan een van de fases maar wel aan de nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@BounceMeister Zolang de N ook gescheiden is gaat dat prima. Ofwel, alle stroom van L1 vloeit terug via N1 en alle stroom van L2 vloeit terug via N2. De aardlekschakelaar aan L1/N1 ziet dan netjes geen verschilstroom en zelfde voor L2/N2. Dus dan is het goed. Als je plaat twee N aansluitingen heeft zullen deze dus al netjes gescheiden zijn (vandaar de externe brug indien 3-fase of 1x32A).

Zodra de kookplaat maar één N aansluiting heeft kan je niet meer garanderen dat alle stroom van L1 via N1 terug loopt (en andersom). Sterker nog, als beide draden goed zijn aangesloten zal de stroom zich dus 50/50 verdelen over N1 en N2. Dan heb je dus een probleem voor een 1-fase aardlek omdat hij dan een verschilstroom ziet. Maar omdat je dus niet kan garanderen dat de stroom zich altijd 50/50 verdeelt, je kan functioneel niet zien dat één van de twee N's los is bijvoorbeeld, zal je in dat geval op 1-fase dus ook beveiliging in de N moeten hebben ofwel een 4-polige automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@juulrutten En de kookgroep is dus twee van die B16's achter een 2p ALS? Dan ja, de klassieke fout. Probleem is dat keukenboeren ooit gewoon een trucje aangeleerd hebben. Immers "werkt" een fornuisgroep altijd. Van het onderdeel elektrische veiligheid hebben ze gewoon geen kaas gegeten.

Makkelijkste zou natuurlijk zijn om hem achter die ongebruikte krachtgroep te hangen, hoef je niets nieuws te plaatsen.

En die alamat is mooi voor je toekomstige PV :+

En huh, heb je echt C40 zitten? Betaal je ook voor 3x40A? Of zijn die C40 automaten niet de hoofdzekering van de netbheerder?

Als je C40 hebt en er niet voor betaald dan lucky you. Maar is dat wel iets om rekening mee te houden als je PV gaat doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 15-04-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:19:
@BounceMeister Zolang de N ook gescheiden is gaat dat prima. Ofwel, alle stroom van L1 vloeit terug via N1 en alle stroom van L2 vloeit terug via N2. De aardlekschakelaar aan L1/N1 ziet dan netjes geen verschilstroom en zelfde voor L2/N2. Dus dan is het goed. Als je plaat twee N aansluitingen heeft zullen deze dus al netjes gescheiden zijn (vandaar de externe brug indien 3-fase of 1x32A).

Zodra de kookplaat maar één N aansluiting heeft kan je niet meer garanderen dat alle stroom van L1 via N1 terug loopt (en andersom). Sterker nog, als beide draden goed zijn aangesloten zal de stroom zich dus 50/50 verdelen over N1 en N2. Dan heb je dus een probleem voor een 1-fase aardlek omdat hij dan een verschilstroom ziet. Maar omdat je dus niet kan garanderen dat de stroom zich altijd 50/50 verdeelt, je kan functioneel niet zien dat één van de twee N's los is bijvoorbeeld, zal je in dat geval op 1-fase dus ook beveiliging in de N moeten hebben ofwel een 4-polige automaat.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Wanneer je dus netjes L1, L2, N1 en N2 apart aansluit zal het dan wel kunnen gebeuren dat er bij een aardlek op L1 alleen die eruit klapt en de halve kookplaat nog wel onder spanning staat via L2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-07 15:36
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:24:
@juulrutten En de kookgroep is dus twee van die B16's achter een 2p ALS? Dan ja, de klassieke fout. Probleem is dat keukenboeren ooit gewoon een trucje aangeleerd hebben. Immers "werkt" een fornuisgroep altijd. Van het onderdeel elektrische veiligheid hebben ze gewoon geen kaas gegeten.

Makkelijkste zou natuurlijk zijn om hem achter die ongebruikte krachtgroep te hangen, hoef je niets nieuws te plaatsen.

En die alamat is mooi voor je toekomstige PV :+

En huh, heb je echt C40 zitten? Betaal je ook voor 3x40A? Of zijn die C40 automaten niet de hoofdzekering van de netbheerder?

Als je C40 hebt en er niet voor betaald dan lucky you. Maar is dat wel iets om rekening mee te houden als je PV gaat doen.
Sorry ja dat is 2 van 4x B16 op L1.
Krachtgroep was voor toekomst dus als dit beter is dan gebruik ik die nu.
Dan moet ik 1x blauwe vd vervangen met bruin naar de wcd toe, correct?

Ik ben betaal vastrecht voor 3x25A en heb ook die aangevraagd met het verplaatsen van de meterkast/vervangen meter. Maar ze zitten echt erin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chvbtxk5EXWPXe_EQ0Rf1QQWnqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49sWSxGkp4COQxUq1ZDfQmWp.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe moet ik daar rekening meehouden met plaatsen van PV? Want die wil ik eigenlijk op kort termijn nog laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@BounceMeister Ja dat kan. Maar dat kan met de meeste kookgroepen ook. Het is alleen een verplichting dat je het apparaat in één handeling uit kunt zetten, niet dat beide uitschakelen zodra er wat mis is. Dus bij veel fornuisgroepen is de koppeling tussen de groepen niet star maar alleen aan de bovenkant. Je veegt ze dus wel in één beweging uit maar aanzetten of trippen gaat individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
juulrutten schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:57:
Sorry ja dat is 2 van 4x B16 op L1.
Krachtgroep was voor toekomst dus als dit beter is dan gebruik ik die nu.
Dan moet ik 1x blauwe vd vervangen met bruin naar de wcd toe, correct?
Correct. En dan nog de aansluiting in de plaat aanpassen.
Ik ben betaal vastrecht voor 3x25A en heb ook die aangevraagd met het verplaatsen van de meterkast/vervangen meter. Maar ze zitten echt erin:
[Afbeelding]
Wauw, je bent al de tweede deze week waar ze het verprutst hebben :+
Hoe moet ik daar rekening meehouden met plaatsen van PV? Want die wil ik eigenlijk op kort termijn nog laten plaatsen.
Het standaard verhaal dat je kast maar gebouwd is op 40A. Normaal kom je er op 3x25A wel mee weg maar als je dus al 40A uit het net hebt dan moet je net als bij 1x40A wel tegen beveiligen of zorgen dat alles dus som van net en PV aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:14
Xander schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:42:
@Skipper-93 Dat zijn toch de SN201 automaten? Deze hebben geen dubbele klemmen? :?
Klopt, bij die heb ik niet goed gekeken :F
Er zitten ook S 203-NA 3P+N automaten in. Die hebben wel twee klemmen. Daar ga ik het voor het goede gevoel omwisselen ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:28:
Op zich kan een fornuisgroep prima over 2 fases, zelfs met 2x een 1-fase aardlek.
@BounceMeister Zolang de N ook gescheiden is gaat dat prima. Ofwel, alle stroom van L1 vloeit terug via N1 en alle stroom van L2 vloeit terug via N2. De aardlekschakelaar aan L1/N1 ziet dan netjes geen verschilstroom en zelfde voor L2/N2. Dus dan is het goed.
Ik heb even geen onderbouwing paraat, maar 1 eindgroep aansluiten achter 2 aardlekschakelaars is niet iets wat ik als "goed" zou omschrijven...
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:06:
Het is alleen een verplichting dat je het apparaat in één handeling uit kunt zetten, niet dat beide uitschakelen zodra er wat mis is. Dus bij veel fornuisgroepen is de koppeling tussen de groepen niet star maar alleen aan de bovenkant. Je veegt ze dus wel in één beweging uit maar aanzetten of trippen gaat individueel.
En tante Truus die een aardlekschakelaar uitschakelt en denkt vervolgens veilig de kookplaat uit elkaar te kunnen slopen omdat het display uit ging? Die komt toch bedrogen uit in het scenario wat je hierboven schetst. Moet je dan ook de aardlekschakelaars aan de bovenkant koppelen? :+
Als je plaat twee N aansluitingen heeft zullen deze dus al netjes gescheiden zijn
Los van mijn gevoelsmatige bezwaar, nee zelfs dit is niet altijd zo.

Er bestaan van dit soort "prachtige" kookgroepen wat 2 gekoppelde spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iShp47LT01zHq00VCPEWa0bUbW0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsaiuKzM662MvuoV2RV7xUjG.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pygAildY37LXojEhGWwfHGep2js=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwoEeFlRFckbE2YMR5WjRYhc.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjKtKYrjllnopxzJPhc3nsvr70Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stZJ71x5Q9l19AUEGWctIeAJ.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzR_JqMCYzf3qEFL9QPhM1K8J88=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng2ex5EOidlU3jAOViLDCIHn.jpg?f=fotoalbum_small

Ik heb al meerdere voorbeelden gezien van kookplaten met 2 nulklemmen (correct aangesloten) die niet goed functioneerde achter zo'n kookgroep (lees 1 of beide automaten trippen), maar wel achter een normale kookgroep aangesloten op een 2P aardlekschakelaar. Blijkbaar is "gescheiden" nulklemmen toch niet altijd een garantie dat er niet >10,5mA loopt tussen beide helften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skipper-93 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:18:
[...]

Klopt, bij die heb ik niet goed gekeken :F
Er zitten ook S 203-NA 3P+N automaten in. Die hebben wel twee klemmen. Daar ga ik het voor het goede gevoel omwisselen ;)
Dat kan ja, als je daar blij van wordt. ;)

De kam in de achterste klemmen en de draad er voor, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Xander Als tante Truus maar één van de automaten uit zet heb je hetzelfde. Het is wel makkelijk gemaakt in één handeling maar het is niet lastig er maar één uit te zetten. Of het geklus begint als er één uitgeklapt is. Of ze zet één hoofdzekering uit. Dus ja, normaal kan het dus ook al fout gaan. De zekerheid heb je dus alleen als je correct de groep met de brug uitzet. Foolproof is het dus nooit.

Dat N niet altijd echt gescheiden vind ik wel bijzonder... Want bij wie ligt dan de verantwoordelijkheid dat bij een kookgroep de N niet overbelast wordt? Bedoel, als er al >10,5mA loopt, wie zegt dat het niet gewoon 3A is... Naar mijn idee is dus een plaat waar de N niet volledig gescheiden is dus eigenlijk niet goed... Of zouden dan alleen toegestaan moeten zijn achter een 4p automaat ofzo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
Zoals al eens eerder bedacht: kunnen we niet gewoon een apart topic maken over al dat gedoe met kookplaten?

En dan een topicwarning met: heb je een éénfase hoofdaansluiting, dan heeft men daarvoor de kookgroep (2L2N) bedacht. Heb je een driefasen hoofdaansluiting, dan gebruik je een driefasen automaat. Hell, dan kan het topic meteen dicht,.

Of zullen we zo'n topicwarning eens gaan introduceren in dit topic? ;)

Laten we alsjeblieft ophouden met theoretische ideeën over hoe een kookgroep met 2L2N kan worden aangesloten op twee losse fasen (en lossen ALS's). Iemand gaat erop Google'n, komt zo'n post in dit topic tegen met zo'n gedachtenexperiment en denkt vervolgens dat dat gewoon kan. En dat is toch niet wat we willen?

[ Voor 27% gewijzigd door dreamscape op 15-04-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
dreamscape schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:48:
Zoals al eens eerder bedacht: kunnen we niet gewoon een apart topic maken over al dat gedoe met kookplaten?

En dan een topicwarning met: heb je een éénfase hoofdaansluiting, dan heeft men daarvoor de kookgroep (2L2N) bedacht. Heb je een driefasen hoofdaansluiting, dan gebruik je een driefasen automaat. Hell, dan kan het topic meteen dicht,.

Laten we alsjeblieft ophouden met theoretische ideeën over hoe een kookgroep met 2L2N kan worden aangesloten op twee losse fasen (en lossen ALS's). Iemand gaat erop Google'n, komt zo'n post in dit topic tegen met zo'n gedachtenexperiment en denkt vervolgens dat dat gewoon kan. En dat is toch niet wat we willen?
Zet dan gelijk een aantal plaatjes erbij van hoe dit eruit moet zien. De mensen die deze vraag hebben, hebben geen flauw idee waar ze naar moeten kijken (including me)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online

(y) Goed idee, want het is blijkbaar voor de professionals al niet te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:10

Maar met een 3x35 aansluiting MAG een kookgroep weer wel :P. Niet dat je het moet willen, maar reden tot afkeur zie ik er niet in.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
big bang schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:10:
[...]

Maar met een 3x35 aansluiting MAG een kookgroep weer wel :P. Niet dat je het moet willen, maar reden tot afkeur zie ik er niet in.
Dat scheelt. Installateurs met een plaat voor hun kop installeren niet alleen een kookgroep, maar duwen je bij nieuwbouw ook een 3x35 door de strot omdat je een warmtepomp en een laadpaal wil. Goed punt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:39:
[...]

Dat scheelt. Installateurs met een plaat voor hun kop installeren niet alleen een kookgroep, maar duwen je bij nieuwbouw ook een 3x35 door de strot omdat je een warmtepomp en een laadpaal wil. Goed punt. :)
Zo, dan kan je gelijk €741 per jaar meer aan vastrecht aftikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zo is de kookgroep in mijn nieuwe huis aangesloten :X. Gelukkig wel beide fasen op dezelfde ALS.

Binnenkort ga ik die hele groepenkast eruit trekken/verbeteren, dan kom ik me hier wel melden met wat foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Alles samenvattend, zou onderstaand schema een goede oplossing zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82yHz_NXgo18RnIUzDx-lNCTApo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsdD73lddnoVSAdKVrzVMUGg.jpg?f=fotoalbum_medium
Aansluiting 3x25A, Hoofdschakelaar, 3x 2p aardlekschakelaar met daarop totaal 8 groepen, 1x 4p aardlekschakelaar met daarop zowel de kookplaat als de zonnepanelen met een eigen krachtgroep.
Overigens zal het voor de zonnepanelen (op een carport) een 1-fase omvormer zijn maar de kabel wordt alvast 3-fase voor een eventuele autolader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:47:
[...]
Zo is de kookgroep in mijn nieuwe huis aangesloten :X. Gelukkig wel beide fasen op dezelfde ALS.

Binnenkort ga ik die hele groepenkast eruit trekken/verbeteren, dan kom ik me hier wel melden met wat foto's...
Dat is dan eigenlijk een prima oplossing hoor (en dus ook heel wat anders dan werd geopperd). Een 3-fase ALS met daarachter groepen verdeeld over de 3 fasen, en de automaten voor de kookplaat dus ook, is natuurlijk vrijwel hetzelfde als een 3P+N automaat waar je 2 fasen van gebruikt. Bij een 3-fase busboard ook lekker makkelijk stekkeren. (Die 3-fase ALS met 1P eindgroepen erachter is dan alleen iets minder netjes, maar ook geen afkeur meer)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
dreamscape schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:39:
[...]

Dit betwijfel ik ten zeerste. Heb je hier bewijs van?

Een meterkast met 3x35A en zonnepanelen zit al snel boven de 40A waardoor veel voorbereid moet zijn op 63A tenzij de zonnepanelen tussen de meter en de hoofdschakelaar in zijn aangesloten, maar dat wil je eigenlijk ook niet.

Ons huis is in 2020 opgeleverd met warmtepomp, inductie kookplaat, laadpaal, 2 combi magnetron/ovens en 3 fase omvormer. En is alleen van 1x40A naar 3x25A omgezet. Standaard zou er 1x40A worden geplaatst tenzij je te veel apparaten hiervoor hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
DutchKel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:21:
[...]

In posts over nieuwbouwwoningen lees je regelmatig dat iemand een optelsommetje maakt en dat er vervolgens een 3x35A aansluiting wordt aangevraagd. Heb niet zo'n zin om te gaan zoeken, maar je komt het - ook hier op het forum - regelmatig tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55
[...]

Een meterkast met 3x35A en zonnepanelen zit al snel boven de 40A waardoor veel voorbereid moet zijn op 63A tenzij de zonnepanelen tussen de meter en de hoofdschakelaar in zijn aangesloten, maar dat wil je eigenlijk ook niet.

Ons huis is in 2020 opgeleverd met warmtepomp, inductie kookplaat, laadpaal, 2 combi magnetron/ovens en 3 fase omvormer. En is alleen van 1x40A naar 3x25A omgezet. Standaard zou er 1x40A worden geplaatst tenzij je te veel apparaten hiervoor hebt.
Ja hoor, ook hier probeerde ze 3x35 er doorheen te duwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Same here. Wilde paar extra groepen voor de keuken. Gingen ze gelijk over op 3x35a.
Groepen vervangen door loze leiding, toen kon 3x25a ineens wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Belachelijk zeg dat ze zo snel dan 3x35A aanvragen. Zoveel verbruik je toch nooit volledig als huishouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:28
DutchKel schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:05:
Belachelijk zeg dat ze zo snel dan 3x35A aanvragen. Zoveel verbruik je toch nooit volledig als huishouden?
Nee maar dan klapt de boel er niet uit en heeft de aannemer geen gezeur.

Tot je gaat nadenken over het vastrecht ......

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:57
@BounceMeister PV hoort een eigen aardlek te hebben en niet gedeeld met een verbruiker.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
habbekrats schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:25:
@BounceMeister PV hoort een eigen aardlek te hebben en niet gedeeld met een verbruiker.
Ok, dan maak ik er gewoon twee 4p alamats van, lijkt me dan wel makkelijker. Hoewel ik de aansluiting van de kookgroep zelf bepaal en ik nog maar moet afwachten waar de zonnepaneleninstallateur mee aan komt dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
[...]

Ons huis is in 2020 opgeleverd met
warmtepomp, inductie kookplaat, laadpaal, 2
combi magnetron/ovens en 3 fase omvormer. En is alleen van 1x40A naar 3x25A omgezet. Standaard zou er 1x40A worden geplaatst tenzij je te veel apparaten hiervoor hebt.
Is het daarom niet slimmer om van 1 keer A35 naar 3 keer 25 te gaan zodat je meer ruimte krijg voor je omvormers.
Zit toch over te denken om gelijk de meterkast toch te veranderen ,
En dan de verschillende dakvlakken met omvormers 1fase(micro ) te verdelen per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Hoe wordt de AC kant van een 3-fase omvormer normaal aangesloten?
Met wartels en ymvk kabel? VD draad in buis? iets anders?

Ik wil die kleine materialen alvast aanschaffen omdat ik nu een grote bestelling ga doen en ik anders later losse verzendkosten moet betalen wat nogal aantelt voor wat klein materiaal.

Welke omvormer het gaat worden weet ik nog niet maar er komen naar verwachting iets van 25 panelen op mocht dat relevant zijn.

Aan de kant van de meterkast heb ik alle spullen al liggen en aan de kant van de omvormer heb ik al een 5-aderige 6mm2 YMvK kabel en een 4polige werkschakelaar waar de YMvK kabel op afgemonteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:59

SquareOne schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:02:
[...]

Zet dan gelijk een aantal plaatjes erbij van hoe dit eruit moet zien. De mensen die deze vraag hebben, hebben geen flauw idee waar ze naar moeten kijken (including me)
BounceMeister schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:05:
[...]

(y) Goed idee, want het is blijkbaar voor de professionals al niet te begrijpen.
Ik weet niet in hoeverre jullie serieus zijn, maar er is al een apart topic hierover:

Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Waarbij vooral dit plaatje heel handig is:
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Met dank aan @Blihi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik ga 3x25A aanvragen bij de netbeheerder ivm plaatsen warmtepomp. Deze is 230V, wordt aangesloten volgens voorschriften op een uitbreidingskast.

Nu vraag ik mij af, kan je volgens onderstaande schema nu ook problemen ervaren met een loszittende nul?

Heeft het plaatsen van een overspanningsbeveiliging bij de betreffende groep nut of geen toegevoegde waarde.

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYPoqZe7sfDoU_5-n9W8SfDH7oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIqDkHfi9wYHzYcOhvdzZDF1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 15-04-2022 23:44 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1 ... 229 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.