Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kan ook een 7,2kW plaat zijn toch? En het ligt er aan wat koen nog meer in huis draait, de verdeling wordt belangrijk als het een 2 fase plaat is, kookgroep zoals hij had kan niet meer en moet op een 3 fase automaat net als de doorstromer.Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:41:
@KoenVW76 je hoofdzekeringen kan je een minuut lang met 32A belasten. In de praktijk zal dat wel gaan; een kookplaat gebruikt niet lang 11 kW (if at all).
De doorstroomverwarmer kan je vaak begrenzen, die ik gezien heb kon 11-15-18kW en moduleert terug als de stroming lager wordt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Er ligt inderdaad 3x16A naar de schuur. PV is 1 fase. Op dit moment is de verbruiker een enkel stopcontact waar ik af en toe een apparaat (kolomboor of circelzaag) op aansluit. De enige grotere verbruiker die er waarschijnlijk bij gaat komen is een 3 fase warmtepomp.Septillion schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:32:
@leejoow Dus er ligt nu 3x16A naar de schuur? En PV, 1-fase of 3-fase? En de gebruikers, verdeelt over de fases? Hoe dik is de kabel? Want met zo'n constructie en 1-fase PV kan je nog wel eens verrast worden door de mogelijke nul-stroom.
En als ze zeggen dat het voor de Zappi niet hoeft neem ik aan dat ze wel onder de 30mA blijven... Als je de aardweerstand niet weer waarschijnlijk ook verplicht om een aardlek te plaatsen.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Een 3 fase warmtepomp bestaat volgens mij niet. De meeste zijn 1 fase, soms 2 fase als je elektrisch moet bijverwarmen. Maar dit laatste zou niet nodig hoeven te zijn. Mijn 9kW warmtepomp is nog nooit boven de 2000W gekomen met het elektrische verbruik.leejoow schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:08:
[...]
Er ligt inderdaad 3x16A naar de schuur. PV is 1 fase. Op dit moment is de verbruiker een enkel stopcontact waar ik af en toe een apparaat (kolomboor of circelzaag) op aansluit. De enige grotere verbruiker die er waarschijnlijk bij gaat komen is een 3 fase warmtepomp.
En een warmtepomp in een schuur? Dat lijkt me behoorlijk inefficiënt verwarmen. Dan gaat de warmte die is opgewekt in de grond weer voor een deel verloren of heb je de schuur direct tegen je huis aan staan?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Maar als je de 16A verbruikers op dezelfde fase als de PV zet dan mag je dat verbruik tegen elkaar wegstrepen en doet het geen gekke dingen met de N. Of je dan een 20A wilt plaatsen in de meterkast hangt nog weer af van de draaddikte en lengte.
Dingen worden wel complexer als je er ooit een tweede groep in de schuur zou aanbrengen.
De kabel is een 14meter 6mm2 kabel. De 20A zou voldoende bescherming moeten zijn voor deze kabel.
Ik begrijp dat het verstandig is om een aardlek in de hoofdmeterkast te hebben ivm schade aan de kabel met werkzaamheden buiten. Maar is het nog een probleem als dit beiden 30mA aardlek is (in de hoofdkast en in de verdeler)?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Vanuit veiligheid is 30mA aardlek in de meterkast geen probleem. Maar het heeft als grote nadeel dat dit dan de eerste aardlek is die gaat (in geval van een lichte aardfout) daar het de som van de gebruikers en PV ziet. Zeker omdat PV nog wel eens wat meer wil lekken zou ik daarom wel voor 300mA gaan.
Het gaat inderdaad om een 7,2kW kookplaat, die moet dus op een 3 fase automaat, ondanks dat de kookplaat maar 2 fases gebruikt? De doorstromer wordt dit model:Rol-Co schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:51:
[...]
Kan ook een 7,2kW plaat zijn toch? En het ligt er aan wat koen nog meer in huis draait, de verdeling wordt belangrijk als het een 2 fase plaat is, kookgroep zoals hij had kan niet meer en moet op een 3 fase automaat net als de doorstromer.
De doorstroomverwarmer kan je vaak begrenzen, die ik gezien heb kon 11-15-18kW en moduleert terug als de stroming lager wordt.
https://www.dwhgroep.nl/p...ex-doorstromer-11-135-kw/
Er komt ook een douche wtw ( easydrain), en een waterbesparende douchekop ( rond de 5L per minuut). Zover ik lees online moet de 11kW stand van die doorstromer dan ruim voldoende zijn.
Verder in huis heb ik deze groepen:
1. Wasmachine - Pv verdeler - pv systeem
2. Vaatwasser/oven
3. Verlichting/stopcontacten woonkamer/hal
4. Verlichting/stopcontacten slaapkamer/wc/keuken
Is vanwege de doorstromer en kookplaat dan iets van een prioriteitsschakeling nodig? De kookplaat gebruikt natuurlijk zo goed als nooit de volle 7,2kW, tot nu toe ging het prima als ik aan het koken was met de oven erbij aan op een hoofdzekering van 1x25A. Niet ideaal natuurlijk maar vanwege toekomstig gasloos wil naar 3x25a
Heel erg bedank! Jammer dat het zo moeilijk is om er werkelijk mee in je handen te staan. En nog stommer dat ik het gewoon niet zie in de specs van de fabrikantenXander schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Goede vraag. Ik heb wel eens met die Siemens automaten in mijn handen gestaan maar heb er niet op gelet. Ik denk het niet...
Bij de normale aardlekautomaten van ABB zie je het sowieso:
[Afbeelding]
Aan de blauwe verklikker.
Ook bij dit model:
[Afbeelding]
Bij het spanningsafhankelijke exemplaar van ABB GE volgens mij niet:
[Afbeelding]
Bij Eaton volgens mij ook niet. Raar eigenlijk, de concurrenten hebben dit beter voor elkaar.
Maar bij ABB, blauw is alleen zichtbaar na een aardfout?
Klopt.Septillion schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:11:
[...]
Maar bij ABB, blauw is alleen zichtbaar na een aardfout?
Hager heeft hier op de meeste componenten een apart venstertje voor.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Enig idee hoeveel wcd's er zo mogen worden doorgelust? Ik zit met een failliete aannemer dus mag/moet het zelf afbouwen. Deze aannemer werkte met een aangepast centraaldozen systeem waarbij de schakelaar de centraaldoos is waarvandaan de lamp en wcds worden aangesloten. Maar op 1 schakelaar passen niet meer dan 3 leidingen (1x toevoer, 1x lamp, 1 naar wcds). Echter zitten er in elke kamer 3x 2 wcd's, dus 6. Soms 8. De enige manier om die op de zelfde centraaldoos aan te sluiten is om die als een ketting aan die 'centraaldoos' hangen. Mag dat in Nederland?redwing schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:05:
[...]
Dat is makkelijker zolang je niets verandert. Voor een eerste aanleg kan het dus wel makkelijk zijn, maar zodra je iets gaat veranderen heb je toch echt liever die centraaldoos.
Het mag verder wel, maar als je opnieuw aan het aanleggen bent zou ik het wel zoveel mogelijk beperken.
Als het niet mag, enig idee waarom niet?
Ja inderdaad, een kookgroep kan 32A trekken en op 1 fase van 25A niet gewenst, ook heb je de kookplaat liever op 400, trek je minder ampere. Wel vereist dat een stukje ombouw bij de kookplaat en of stekker.KoenVW76 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Het gaat inderdaad om een 7,2kW kookplaat, die moet dus op een 3 fase automaat, ondanks dat de kookplaat maar 2 fases gebruikt?
Ja ik heb er 1 gehad, nooit aangesloten, het lijkt me niks en zonder dwtw ook niet fijn denk ik, dt haalbaar is 28 graden, in de winter haal je geen 10 graden aanvoer zonder dwtw dus kom je niet bij 40.De doorstromer wordt dit model:
https://www.dwhgroep.nl/p...ex-doorstromer-11-135-kw/
Er komt ook een douche wtw ( easydrain), en een waterbesparende douchekop ( rond de 5L per minuut). Zover ik lees online moet de 11kW stand van die doorstromer dan ruim voldoende zijn.
Maar goed, 11kW is 16A dus als die aan staat heb je nog een 10A over, daar past verwarmen van een vaatwasser en of wasmachine wel bij zolang die niet op dezelfde fase komen, dus verdeling is belangrijk.
Oven kan wel een ding zijn, die heb je van 3600W.
Ik denk het niet, maar misschien wel afspraken in huis om niet tijdens het koken te gaan douchen, wordt een beetje trial en error denk ik maar meestal gaat het goed.Verder in huis heb ik deze groepen:
1. Wasmachine - Pv verdeler - pv systeem
2. Vaatwasser/oven
3. Verlichting/stopcontacten woonkamer/hal
4. Verlichting/stopcontacten slaapkamer/wc/keuken
Is vanwege de doorstromer en kookplaat dan iets van een prioriteitsschakeling nodig? De kookplaat gebruikt natuurlijk zo goed als nooit de volle 7,2kW, tot nu toe ging het prima als ik aan het koken was met de oven erbij aan op een hoofdzekering van 1x25A. Niet ideaal natuurlijk maar vanwege toekomstig gasloos wil naar 3x25a
Hier zou dat een absolute ramp worden, bij mij wordt de kookplaat met een paar pannen er op aangezet, oven aan met een schaaltje er in en omdat dat even duurt kan ze nog wel even naar boven voor een wasmachine aan te zetten en de gedane was in de droger te doen, terug beneden soms nog wat afspoelen in de keuken dus gaat de boiler van de kokend waterkraan ook aan. En dan heb ik het nog niet over de vaatwasser die dan misschien loopt. (Op enkel fase had ik een wattcher in de kamer zodat ze kon zien hoe ver te gaan zonder de hoofdzekering er uit te poppen
Tja, daar zag ik geen doorstroomverwarmer in passen dus heb ik boilers, die zijn ook leuk op de zon op te warmen in de toekomst.
Ik weet niet wat er in de laatste NEN1010 is aangepast, maar voorheen mocht dat doorlussen wel. Als je het nog met een normale centraaldoos kan maken is dat beter, maar als je al een bestaande situatie hebt kan dat lastig zijn.itris schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:57:
[...]
Enig idee hoeveel wcd's er zo mogen worden doorgelust? Ik zit met een failliete aannemer dus mag/moet het zelf afbouwen. Deze aannemer werkte met een aangepast centraaldozen systeem waarbij de schakelaar de centraaldoos is waarvandaan de lamp en wcds worden aangesloten. Maar op 1 schakelaar passen niet meer dan 3 leidingen (1x toevoer, 1x lamp, 1 naar wcds). Echter zitten er in elke kamer 3x 2 wcd's, dus 6. Soms 8. De enige manier om die op de zelfde centraaldoos aan te sluiten is om die als een ketting aan die 'centraaldoos' hangen. Mag dat in Nederland?
Als het niet mag, enig idee waarom niet?
[removed]
We overwegen om onze groepenkast te upgraden van 1x 35A naar 3x 25A.
Voordat je dat kan doen, moet je geloof ik eerst de meterkast gereed maken voor de upgrade. Volgens mij heeft een verdere standaard huisinstallatie (9 groepen en een aardlekschakelaar per 3) niet veel aanpassingen nodig hiervoor (?).
Echter: we hebben ook een Bora kookplaat. Deze heeft nu zo'n dubbele kookgroep. Moet deze vervangen worden als we naar 3x 25A gaan? En zo ja, wanneer moet je die vervanging doen? Kan je dat een paar dagen van tevoren doen, of is de kookplaat dan niet te gebruiken?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Maar waarom ga je naar 3x 25A? Een Ioniq heeft niets aan 3 fasen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voornamelijk om de Ioniq en de Bora tegelijkertijd te kunnen gebruikentimovd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:18:
@Richh een foto is gemakkelijker.
Ben uiteindelijk vooral benieuwd naar wat de kosten ervan worden, op basis daarvan kan dit project naar voren of naar achteren verplaatst worden
Onder het mom van 'let niet op de rommel':
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Voor 3-fasen heb je wel een hoofdschakelaar nodig, omdat je niet meer in één handeling alle stroom er af kunt halen. Omdat je een automaat hebt, heb je geen installateur nodig met zegelrecht.
Ga je een laadpaal installeren? Die zou ik sowieso voorbereiden op 3 fasen (en met load balancing). Ik kan thuis regelmatig mijn auto opladen met 1x25A en dan is 'ie snel weer vol. Hoeveel ruimte heb je nog in de breedte? Een Hager Vega kast bijvoorbeeld heeft rijen van 18 modules breed en dan kun je mooi 12 (1-fase)groepen met de ALS naast elkaar plaatsen op de bovense rij. Op de onderste rij doe je dan de hoofdschakelaar met 2 alamats voor de laadpaal en kookplaat. Als ik mij niet vergis, heeft de Bora 3 fasen nodig (2 voor het koken en 1 voor afzuiging). Dan heb je nog plek voor de beltrafo en de andere automaten. Zit de beltrafo achter de automaat rechts daarvan? Die EMAT spanningsafhankelijke (zoekterm) alamat zou ik vervangen voor een degelijk exemplaar.
Voor de 3-fasecomponenten ben je in princiepe vrij in de keuze van het merk, maar handig is wel om het bij het zelfde merk te houden, zodat je een kamrail kunt gebruiken en niet hoeft te kl***en met kabels.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Wat is wijsheid hier: is 16.5A op een fase gedurende vele uren teveel/onverstandig?
[ Voor 3% gewijzigd door cville op 16-03-2022 15:29 ]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Een automaat zal er met 16.5A waarschijnlijk (ook langdurig) wel inblijven. Maar van de andere kant bekeken, wat is het nut van de ene extra ampere? Zelfs met 3x10 is een auto met een 70kWh accu na een nachtje wel prima vol. Ik zou m mooi op 16A begrenzen, dat is immers ook de spec van de automaat en daar is ook de bekabeling op berekend.cville schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:24:
Ik heb bijna 2 weken een SmartEVSE in gebruik genomen. Ik had de max laadstroom eerst op 17A staan. Het bleek toen dat de stroom op L3 16.5A was. Omdat de EVSE met een 16A alamat is beveiligd, heb ik max laadstroom op 16A gezet. Toen was de stroom op L1, L2 nog maar 15.1A en op L3 15.4A.
Wat is wijsheid hier: is 16.5A op een fase gedurende vele uren teveel/onverstandig?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Bedankt! Ik laat hem zo staan (op 16A).hesselbeertje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:39:
[...]
Een automaat zal er met 16.5A waarschijnlijk (ook langdurig) wel inblijven. Maar van de andere kant bekeken, wat is het nut van de ene extra ampere? Zelfs met 3x10 is een auto met een 70kWh accu na een nachtje wel prima vol. Ik zou m mooi op 16A begrenzen, dat is immers ook de spec van de automaat en daar is ook de bekabeling op berekend.
Praktijkervaring leert dat de automaat er op 18.5A vele uren nog inblijft.hesselbeertje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:39:
[...]
Een automaat zal er met 16.5A waarschijnlijk (ook langdurig) wel inblijven. Maar van de andere kant bekeken, wat is het nut van de ene extra ampere? Zelfs met 3x10 is een auto met een 70kWh accu na een nachtje wel prima vol. Ik zou m mooi op 16A begrenzen, dat is immers ook de spec van de automaat en daar is ook de bekabeling op berekend.
Echter wordt hij dan wel behoorlijk warm. Automaten welke dus tegen elkaar aan zitten of in een warme kast zou ik dus niet permanent zwaarder belasten van 12A.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ook daarvoor zijn richtlijnen:Jim423 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:52:
[...]
Praktijkervaring leert dat de automaat er op 18.5A vele uren nog inblijft.
Echter wordt hij dan wel behoorlijk warm. Automaten welke dus tegen elkaar aan zitten of in een warme kast zou ik dus niet permanent zwaarder belasten van 12A.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik ben ook niet bang dat de automaat er uit vliegt maar meer bezorgd over de lange termijn effecten. Ik vind mijn meterkast al behoorlijk aan de warme kant - ongeveer 24 graden).Jim423 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:52:
[...]
Praktijkervaring leert dat de automaat er op 18.5A vele uren nog inblijft.
Inmiddels heb ik gemerkt dat het voornamelijk originele kabels bevat. Dit wil ik dus zelf gaan aanpassen. De groepenkast, kabels en inbouwdozen worden zowiezo vervangen.
Nu ben ik in een dubio om ook de leidingen (buizen) te vervangen. Dit is deels kunststof, deels staal. Het huis wordt zowiezo opnieuw gestuct maar ik zie er tegenop om grotendeels in de muren te frezen. Het leggen van nieuwe leidingen (+centraaldozen) levert wel de mogelijkheid om:
- stopcontacten te plaatsen waar ik het zelf wil
- UTP / Fiber te plaatsen waar ik wil (future-proof)
- Extra groepen / leidingen te plaatsen voor een toekomstige nieuwe keuken. Dit ben ik over 5 jaar pas van plan though, maar dan ligt het er alvast.
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort jaren 60 huizen? Alles maar in één keer doen of toch laten zitten? Kan het kwaad?
ps. ik weet niet of het in dit topic hoort, maar is het gebruikelijk dat dit soort oude huizen de PE via de loden leidingen deed verbinden? Dit is niet meer gebruikelijk las ik en dus moet er een aardpen in de voortuin geplaatst worden. Iemand hier idee van de complexiteit en/of kosten hiervan?
Ligt er ook aan hoe handig je bent. Als je goed materiaal hebt en eenmaal bezig bent, gaat het best rap.ToHiForAFly schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:45:
Eindelijk een huis gekocht. Mooi jaren 60 huis.
Inmiddels heb ik gemerkt dat het voornamelijk originele kabels bevat. Dit wil ik dus zelf gaan aanpassen. De groepenkast, kabels en inbouwdozen worden zowiezo vervangen.
Nu ben ik in een dubio om ook de leidingen (buizen) te vervangen. Dit is deels kunststof, deels staal. Het huis wordt zowiezo opnieuw gestuct maar ik zie er tegenop om grotendeels in de muren te frezen. Het leggen van nieuwe leidingen (+centraaldozen) levert wel de mogelijkheid om:
- stopcontacten te plaatsen waar ik het zelf wil
- UTP / Fiber te plaatsen waar ik wil (future-proof)
- Extra groepen / leidingen te plaatsen voor een toekomstige nieuwe keuken. Dit ben ik over 5 jaar pas van plan though, maar dan ligt het er alvast.
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort jaren 60 huizen? Alles maar in één keer doen of toch laten zitten? Kan het kwaad?
ps. ik weet niet of het in dit topic hoort, maar is het gebruikelijk dat dit soort oude huizen de PE via de loden leidingen deed verbinden? Dit is niet meer gebruikelijk las ik en dus moet er een aardpen in de voortuin geplaatst worden. Iemand hier idee van de complexiteit en/of kosten hiervan?
Zorg voor een goede gatenboor en sleuvenfrees.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ioniq 5 wel.timovd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:18:
@Richh een foto is gemakkelijker.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Als je er al woont heb je door het hele huis dat vieze stof ondanks afplakken en afzuigen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
maar daar heeft hij niets aan
Specs nobsound:
Bluetooth-afstand: binnen 10 meter
Bluetooth-versie: 5.0
Luidsprekeruitgangsvermogen: 2 x 50 W
AUX-audio-ingang: 3,5 mm stereo audio-ingang
Voeding: DC 9V-24V
Afmetingen: 78 x 70 x 38 mm (l x b x h)
Nettogewicht: 154 g
Verpakkingsgewicht: 0,36 kg
Elke nobsound stuurt 2 van deze bass shakers aan:
Basement Bios ---- Exo-S
Ik zag nergens staan welke auto hij heeft..
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Over 5 weken ga ik van 1x35A naar 3x25A. Volgens mij is het een kwestie van de 3 fasen door de netbeheerder op de hoofschakelaar aansluiten en ben ik (volgens NEN1010:2015) verder al klaar (als ik het destijds goed gedaan heb
:strip_exif()/f/image/gpisjAyYmTimhcQ51R7rUJEe.jpg?f=fotoalbum_large)
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
In de meterkast zitten bij mij giga veel aftakkingen op groep 1 direct al in de meterkast:
Buitenlamp voor woning (Met KiKa ontvanger)
Buitenlamp zijkant woning (Met KiKa ontvanger)
Tuin verlichting zijkant woning (Dit zijn de losse draden in de lasdoos links, los ivm het verwijderen van de lampen buiten, het is veilig afgedopt!)
Deurbel + Relais voor Domoticz (In het "extra" DIN kastje links)
Stopcontact buiten
Stopcontacten meterkast
Waterontharder
Klik voor Plaatje
Voor de geinteresserden:
Rechts zit 3* krachtstroom:
1 keer voor 3 B&B's, elk een eigen aansluiting, vertakt verdop naar 3 meterkastjes, 1 per appartement.
1 keer een aansluiting voor PV met meter met YMvK 5x4mm, er ligt 5400Wp op het dak, komt nog meer bij.
1 keer een aansluiting voor een toekomstige auto (ook gemeterd), draad leg ik deze week YMvK 5x2,5.
3 Lege groepen, 1 voor de brandalarmen die ik nu aanleg en 2 haal ik weg om er een kookgroep in te zetten:
Er komt een Ikea Blixtsnabb waarschijnlijk ik, die werkt op 2 fase kookgroep (deze draad YMvK 5x2,5 is nu nog los rechts naast de meterkast).
Maar goed, de vraag:
Dit alles gaat via lasdopjes in de meterkast, en daarop weer een lasdop, etc.
Eigenlijk alles links naast de groepenkasten, wat mij weinig montage mogelijkheden geeft voor andere dingen zoals een Raspbeery Pi, en een NAS.
Aangezien ik bezig ben alles te indentificeren en eens goed te documenteren en wij de complete bovenverdieping opnieuw aanleggen en verdelen is dit misschien een mooi moment om het eens goed te doen.
Mijn idee was een 3e Eaton 330-220 Systeem 55 bij te plaatsten, om eenheid te houden in de kast, leeg nog steeds erg duur, en daarin de alles in af te monteren aan Deurbel en Relais (Is beiden DIN) en ook 3 KlikaanKlikUit schakelaars te monteren (Buiten verlichting)
Is dit overdreven of is een andere oplossing hiervoor beter?
Schijnbaar mag je lasklemmen in de groepenkast monteren.
[ Voor 29% gewijzigd door Medic op 17-03-2022 09:46 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Verder is alles links wel beetje ruim opgezet etc. Maar vooral door tig verschillende doosjes die overal zitten. Extra kast zou zeker kunnen maar als je het aantal doosjes reduceert en naast elkaar plaatst heb je denk ik ook al een zee meer ruimte. Of anders ziet de behuizing van de bel er ook al meer dan groot genoeg uit om de KaKu's erin te drukken. Maar goed, denk dat veel alle opties de lengte van de huidige kabels wel het meest lastige is.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Een lasdoos nemen waar de wcd gelijk op kan.Medic schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:20:
Kleine vraag, misschien een overdreven vraag:
In de meterkast zitten bij mij giga veel aftakkingen op groep 1 direct al in de meterkast:
Buitenlamp voor woning (Met KiKa ontvanger)
Buitenlamp zijkant woning (Met KiKa ontvanger)
Tuin verlichting zijkant woning (Dit zijn de losse draden in de lasdoos links, los ivm het verwijderen van de lampen buiten, het is veilig afgedopt!)
Deurbel + Relais voor Domoticz (In het "extra" DIN kastje links)
Stopcontact buiten
Stopcontacten meterkast
Waterontharder
Klik voor Plaatje
Voor de geinteresserden:
Rechts zit 3* krachtstroom:
1 keer voor 3 B&B's, elk een eigen aansluiting, vertakt verdop naar 3 meterkastjes, 1 per appartement.
1 keer een aansluiting voor PV met meter met YMvK 5x4mm, er ligt 5400Wp op het dak, komt nog meer bij.
1 keer een aansluiting voor een toekomstige auto (ook gemeterd), draad leg ik deze week YMvK 5x2,5.
3 Lege groepen, 1 voor de brandalarmen die ik nu aanleg en 2 haal ik weg om er een kookgroep in te zetten:
Er komt een Ikea Blixtsnabb waarschijnlijk ik, die werkt op 2 fase kookgroep (deze draad YMvK 5x2,5 is nu nog los rechts naast de meterkast).
Maar goed, de vraag:
Dit alles gaat via lasdopjes in de meterkast, en daarop weer een lasdop, etc.
Eigenlijk alles links naast de groepenkasten, wat mij weinig montage mogelijkheden geeft voor andere dingen zoals een Raspbeery Pi, en een NAS.
Aangezien ik bezig ben alles te indentificeren en eens goed te documenteren en wij de complete bovenverdieping opnieuw aanleggen en verdelen is dit misschien een mooi moment om het eens goed te doen.
Mijn idee was een 3e Eaton 330-220 Systeem 55 bij te plaatsten, om eenheid te houden in de kast, leeg nog steeds erg duur, en daarin de alles in af te monteren aan Deurbel en Relais (Is beiden DIN) en ook 3 KlikaanKlikUit schakelaars te monteren (Buiten verlichting)
Is dit overdreven of is een andere oplossing hiervoor beter?
Schijnbaar mag je lasklemmen in de groepenkast monteren.
Dan heb je gelijk genoeg ruimte om ook de pijp die op die 'centraaldoos' zit, hierop aan te sluiten.
Bijv de ABB 3640 met een 3640w2 of 3640w4 erop.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
:strip_exif()/f/image/FQCuzb2XGSNenwp8ZqbDNMIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen kom ik nu aansluitingen tekort voor de nul. Heb in totaal 3x een aardlek met daar achter 12 groepen, 2x een 3fase aardlekautomaat (1 daarvan installeer ik binnenkort) en wil ik eigenlijk nog 2 normale aardlekautomaten aansluiten. Met de ingang vanaf de hoofdschakelaar zit ik dan op 8 aansluitingen (precies het aantal) maar in de toekomst willen wij nog meer zware verbruikers gaan installeren (zonnepanelen, warmtepomp airco.)
Nu ben ik bezig met een laadpaal, vandaar de extra 3fase aardlek en in het laadpaal topic maken ze graag gebruik van Wago Topjob rijgklemmen. Daar heb je ook 40A bruggen voor dus dat lijkt me ook wel wat. Alleen weet ik niet of we straks dan niet in de problemen komen als er zonnepanelen aan het voeden zijn en ondertussen een aantal zware verbruikers aan staan.
Dus iemand een leuke oplossing? Zag al een groter aansluitblok bij elektramat, maar die Topjob van Wago trekken mij ook wel qua aansluitgemak en overzichtelijkheid maar weet niet of ik dan weg kom met die 40A bruggen.
Ondanks off-topic toch een hint:Mystikal schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:02:
Ik heb 2 keer 12V 5A adapters voor stroomvoorziening van 2 keer een nobsound amplifier. Kan ik hier ook 1 adapter van maken? Of geeft 1 12 5A adapter genoeg stroom voor 2x nobsound?
Je hebt een DC? voeding van 12V met 5A. Het vermogen is dus 12X5 = 60Watt wat je maximaal kan trekken uit de voeding. (uiteraard in ideale toestand, zonder verliezen).
1 X nobsound trekt max 100 (2x50) Watt.
Ergo: je komt al 40 Watt tekort voor 1 nobsound.
En daar laat ik het bij.
Maar je raakt ook wel een hoop plek kwijt door die oude hoofdschakelaar en rail/klemmenkast. Als je die 2x 33cm behuizingen een stukje omhoog schuift kun je daar gewoon nog zo'n extra behuizing kwijt zonder dat het je ruimte kost.
Waarom gebruik je de 8-voudige ABB buiszadels boven een Eaton kast met 10 invoeren? Dan zit alles nog precies scheef.
Niet helemaal. De meest linkse groep zit voor de hoofdschakelaar afgetakt, die moet achter de hoofdschakelaar, je moet de kast met een handeling spanningsvrij kunnen maken.Boefs schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:56:
10 jaar terug een nieuwe Eaton System 55 groepenkast geplaatst, met een 4p hoofschakelaar, 3x 1fase ALS met erachter 2x 3 en 1x 4 installatie automaten. Ook een overspannings beveiligings module geplaatst.
Over 5 weken ga ik van 1x35A naar 3x25A. Volgens mij is het een kwestie van de 3 fasen door de netbeheerder op de hoofschakelaar aansluiten en ben ik (volgens NEN1010:2015) verder al klaar (als ik het destijds goed gedaan heb). Wat ik me wel afvraag is of ik volgens de kleurcodering van de fasedraden in de groepenkast aan moet gaan passen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Volgens mij gaat de bedrading vanaf het meterbord rechtstreeks de HS in. De koppelblokjes onderin de kast zitten dus na de HS, en verdelen naar de aardlekschakelaars én de alamat op links. Prima zo.martijn v o schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:39:
[...]
Niet helemaal. De meest linkse groep zit voor de hoofdschakelaar afgetakt, die moet achter de hoofdschakelaar, je moet de kast met een handeling spanningsvrij kunnen maken.
Dan heb ik niets gezegd.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
In principe wel ja. Het is wel wijs om even te kijken of de belasting ook netjes over de 3 fasen is verdeeld, mocht je daar eerder nog niet over hebben nagedacht.Boefs schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:56:
Over 5 weken ga ik van 1x35A naar 3x25A. Volgens mij is het een kwestie van de 3 fasen door de netbeheerder op de hoofschakelaar aansluiten en ben ik (volgens NEN1010:2015) verder al klaar (als ik het destijds goed gedaan heb).
Dat mag prima allemaal zwart zijn.Wat ik me wel afvraag is of ik volgens de kleurcodering van de fasedraden in de groepenkast aan moet gaan passen?
Heb je een foto van de (geopende) kast?Jfwiet schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:48:
Alleen kom ik nu aansluitingen tekort voor de nul. Heb in totaal 3x een aardlek met daar achter 12 groepen, 2x een 3fase aardlekautomaat (1 daarvan installeer ik binnenkort) en wil ik eigenlijk nog 2 normale aardlekautomaten aansluiten. Met de ingang vanaf de hoofdschakelaar zit ik dan op 8 aansluitingen (precies het aantal) maar in de toekomst willen wij nog meer zware verbruikers gaan installeren (zonnepanelen, warmtepomp airco.)
Kun je niet ergens met kamrails werken i.p.v. ieder component apart bedraden?
Heb ik zo niet bij de hand (plus dat ik de huidige kast snel snel snel in elkaar geflanst heb om maar weer stroom te hebben, hoog schaam gehalte haha).Xander schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:47:
[...]
Heb je een foto van de (geopende) kast?
Kun je niet ergens met kamrails werken i.p.v. ieder component apart bedraden?
Morgen komt er een kamrail binnen voor de 3fase automaten dus dat zou er 1 schelen, wel nog even passen. Maar wat ik omschrijf is 1x L+N 6mm2 naar elk van de 3 aardlekschakelaars, de aansluiting van de hoofdschakelaar en 4 losse aardlekautomaat en (2x 3fase en 2x voor/achtertuin). 3+4+1 en dan zit deze verdeler vol (de N). Dus kan wel een grotere kopen als oplossing maar vind deze oplossing eigenlijk niet zo overzichtelijk en kan wel 2-1 kabelschoen gebruiken, de gaten zijn bedoeld voor 6mm2 dus ik kan niet dubbel gebruiken. De fase L1, L2, L3 zijn dus nog niet vol.
Ik doelde dus bijvoorbeeld op een kamrail onder de nul van die 3 aardlekschakelaars, een kamrail onder die 2x 3-fasen aardlekautomaten, een kamrail onder die 2x 1-fase aardlekautomaten. Dat scheelt 4 nuldraden.Jfwiet schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:17:
[...]
Maar wat ik omschrijf is 1x L+N 6mm2 naar elk van de 3 aardlekschakelaars, de aansluiting van de hoofdschakelaar en 4 losse aardlekautomaat en (2x 3fase en 2x voor/achtertuin).
4X4mm2 is voldoende. De aardlitze is inderdaad de '5e' ader.Doppie2011 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:15:
Snelle vraag voor jullie specialisten. Binnenkort wordt de meterkast uitgebreid door een installateur voor een krachtgroep voor de laadpaal voor de auto. Ik zorg dat de grondkabel in de meterkast terecht komt. Hoeveel aders heeft de grondkabel nodig? Dat is bij mijn weten gewoon 4 en de aardlitze? Dus bij mijn weten is een YMVK-AS GRONDKABEL 4X4 voldoende... bij Elektramat lees ik 5 aderig.. wie heeft het antwoord?
Overigens is 2,5mm2 ook wel voldoende hoor, tenzij je met 3x32A gaat laden of je laadpaal 50m verderop staat.
Kabel wordt bijna 20 meter .... ik zit er nog over te denken om toch nog naar 4x6 te gaan. Dan kunnen we in de toekomst met gemak 3 x 32A.JackBol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:20:
[...]
4X4mm2 is voldoende. De aardlitze is inderdaad de '5e' ader.
Overigens is 2,5mm2 ook wel voldoende hoor, tenzij je met 3x32A gaat laden of je laadpaal 50m verderop staat.
Ik zou even in de winkel voelen hoe 4x6mm2 YMVK-AS voelt, voordat je daarvoor kiest.Doppie2011 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:38:
[...]
Kabel wordt bijna 20 meter .... ik zit er nog over te denken om toch nog naar 4x6 te gaan. Dan kunnen we in de toekomst met gemak 3 x 32A.
Dat is echt onhandelbaar.
Valt wel mee hoor; ik heb 61 meter 5 x 6 mm² gelegd voor mijn PV, waarvan een klein deel onder de grond door een stalen buis en door een fundament. Aan 1 uiteinde de werkschakelaar gemonteerd, en dààrna die schakelaar op de bodemplaat vast gezet, dat scheelt een hoop gedoe. Aan de zekeringkast zijde rechtstreeks op de apparatuur, daar heb je niet veel keuze.JackBol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:32:
[...]Ik zou even in de winkel voelen hoe 4x6mm2 YMVK-AS voelt, voordat je daarvoor kiest.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Vandaag al mijn wcd nagelopen en de kortsluitstroom tussen L & N gemeten met een installatietester. Alle waardes lagen boven de 400A. De netimpedantie is afhankelijk van waar ik meet 0,575 ohm of lager. De c-karakteristiek aardlekautomaten zouden mijn inziens daarmee moeten voldoen. Overigens heb ik de groep met daarop de rookmelders wel voorzien van een aardlekautomaat met een b-karakteristiek, daar kan ik niet garanderen dat de draadlengtes kort genoeg zijn.Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:48:
[...]
[...]
In principe wel, ja. Dan wel de netimpedantie (tussen L en N) meten he, de aardcircuitimpedantie (tussen L en PE) is minder interessant, die zal ongetwijfeld laag genoeg zijn gezien je 30mA aardlekbeveiliging toepast.
Meteen ook maar ZL-PE gemeten, die ligt iets hoger, gemiddeld op ca 2,6 ohm, niet heel slecht volgens mij, ook omdat alles achter een aardlek dan wel aardlekautomaat zit. De aardverspreidingsweerstand heb ik nog niet gemeten, maar gezien bovenstaande waardes en de bodemgesteldheid hier verwacht ik dat dat 100% goed zit.
Alle aardlekautomaten ook in de tests meegenomen, die schakelen consequent af bij 25ma volgens de rampup test van de instalatietester.
[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 18-03-2022 20:56 ]
Heel voorzichtig zijn zal punt 1 zijn.
Punt 2 is dat de dozenboor die ik heb 80mm is. Ideaal om de MD4050 multidoos van ABB mee te plaatsen. Maar de ramen van het schakelmateriaal dat ik heb zijn ook 80mm. Dat betekent dus letterlijk 0mm speling.
Zou het vast zetten met roodband van een hollewanddoos van 76mm een alternatief zijn?
Dan is er 4mm speling en is het mogelijk om de inbouwdoos en het gat eromheen volledig af te dekken?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb zo een keer een tweede doos gemaakt naast een bestaande schakelaar voor een wcd.Tanuki schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:56:
Hoe makkelijk is het om in gestucte en geverfde muren een (en op een paar plekken een dubbele) inbouwdoos te maken, zonder de boel te beschadigen? En dus zonder opnieuw te hoeven stucen / verven / bijwerken. Gaat om boren van buiten naar binnen, door baksteen en dan een kalkzandsteen muur. En dan moet binnen natuurlijk een inbouwdoos gemaakt worden. Probleem is een beetje dat ik nu nog niet weet hoe de rolluik doorvoeren gaan uitvallen. Die komen pas over een hele tijd en wil ik dus later erbij maken, op het moment dat ik weet hoe e.e.a. aan te brengen is.
Punt 2 is dat de dozenboor die ik heb 80mm is. Ideaal om de MD4050 multidoos van ABB mee te plaatsen. Maar de ramen van het schakelmateriaal dat ik heb zijn ook 80mm. Dat betekent dus letterlijk 0mm speling.
Zou het vast zetten met roodband van een hollewanddoos van 76mm een alternatief zijn?
Dan is er 4mm speling en is het mogelijk om de inbouwdoos en het gat eromheen volledig af te dekken?
Ook in kalkzandsteen. Met een boortje 6 de hele cirkel boren en dan voorzichtig uitbikken.
Dan blijf je precies binnen je raam, en de doos zit er klem in.
Als je die 76 mm boor wilt gebruiken, dan slijp je toch de uiterste punten van die doos er af, zodat die gemakkelijk het gat in gaat. en dan vastzetten met PUR schuim, dat zit als een rots; wel zorgen dat de doos bij het uitharden van de pur niet naar buiten komt; dat kan je met een latje doen en dat tegen de doos en muur drukken, maar ook met een enkele schroef door de bodem van de doos.Tanuki schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:56:
Hoe makkelijk is het om in gestucte en geverfde muren een (en op een paar plekken een dubbele) inbouwdoos te maken, zonder de boel te beschadigen? En dus zonder opnieuw te hoeven stucen / verven / bijwerken. Gaat om boren van buiten naar binnen, door baksteen en dan een kalkzandsteen muur. En dan moet binnen natuurlijk een inbouwdoos gemaakt worden. Probleem is een beetje dat ik nu nog niet weet hoe de rolluik doorvoeren gaan uitvallen. Die komen pas over een hele tijd en wil ik dus later erbij maken, op het moment dat ik weet hoe e.e.a. aan te brengen is.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is een 30mA aardlekschakelaar/aardlekautomaat voor toepassing op een PV groep altijd toereikend?
Uitgebreidere toelichting:
Ter voorbereiding op het plaatsen van zonnepanelen wil ik alvast de groepenkast aanpassen.
Er zit nu al een 3-fase groep in die er 2 jaar geleden in is gezet specifiek voor PV maar deze heeft geen aardlekschakelaar en het lijkt me wel wenselijkheid deze te plaatsen.
Nu kan ik daarvoor een losse ALS bijplaatsten of de bestaande groep vervangen door een aardlekautomaat om ruimte te besparen, daar moet ik nog even over nadenken.
Mijn vraag is of met de huidige omvormers een 30mA aardlek altijd voldoet, want dan kan ik die alvast kopen en plaatsen, of dat er ook omvormers zijn waarvoor een 300mA aardlek nodig is?
Welke omvormer ik ga krijgen is overigens nog niet bekend aangezien ik nog offertes moet gaan opvragen. Bedoeling is minimaal 16 panelen, max 19.
Ik voel meer voor een 3-fase omvormer dan een 1-fase overigens, mocht dat relevant zijn.
Heel soms niet.Vliegvlug schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:46:
Korte vraag:
Is een 30mA aardlekschakelaar/aardlekautomaat voor toepassing op een PV groep altijd toereikend?
Ik zou een alamat toepassen.
Uitgebreidere toelichting:
Ter voorbereiding op het plaatsen van zonnepanelen wil ik alvast de groepenkast aanpassen.
Er zit nu al een 3-fase groep in die er 2 jaar geleden in is gezet specifiek voor PV maar deze heeft geen aardlekschakelaar en het lijkt me wel wenselijkheid deze te plaatsen.
Nu kan ik daarvoor een losse ALS bijplaatsten of de bestaande groep vervangen door een aardlekautomaat om ruimte te besparen, daar moet ik nog even over nadenken.
Mijn vraag is of met de huidige omvormers een 30mA aardlek altijd voldoet, want dan kan ik die alvast kopen en plaatsen, of dat er ook omvormers zijn waarvoor een 300mA aardlek nodig is?
Welke omvormer ik ga krijgen is overigens nog niet bekend aangezien ik nog offertes moet gaan opvragen. Bedoeling is minimaal 16 panelen, max 19.
Ik voel meer voor een 3-fase omvormer dan een 1-fase overigens, mocht dat relevant zijn.
boren met 80 voor de 76mm doos gaat prima, maar volgens mij maakt het niks uit of je die abb snelklemdoos erin zet die je normaal gebruikt, je gat blijft even groot en beiden zouden we moeten vallen achter je afdekraampje.
Of met in eerste instantie boren je het gat in je stuclaag ook superstrak 80mm blijft kan, maar hangt er even vanaf hoe scherp de randjes van je boor zijn. ga er maar vanuit dat je wat bij moet werken dan valt het altijd mee.
bij bijwerken met roodband zit je dus wel vast
aan het afwerkschema opzetten/sponzen/schuren je zou ook hem vast kunnen zetten met roodband dat gewoon laten harden en dan laatste stukje met uniflott afwerk kunnen doen een dag later
Best wel afhankelijk van de omvormer, SMA had/heeft nog wel een 300mA nodig maar of dat met de nieuwere versie ook nog zo is, en meestal was dat een enkel fase versie dacht ik.
Een aardlek ervoor is denk ik goedkoper dan een alamat en handig als je er nog een 3 fase groep bij krijgt eventueel voor een lader of kookplaat.
Dat is goed om te horen, en anders vraag ik de zonnepaneelleverancier wel om een andere omvormer waarbij 30mA wel volstaat
Op de een of andere manier associeer ik een omvormer die een 300mA ALS nodig heeft ook als kwalitatief minder maar dat kan een vooroordeel zijn natuurlijk.
Daar neig ik ook wel naar vanwege de ruimtebesparing.Ik zou een alamat toepassen.
[...]
Dan verkoop ik die 3 fase groep wel op Marktplaats
Het wordt zeer waarschijnlijk een string omvormer.Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:13:
@Vliegvlug
Best wel afhankelijk van de omvormer, SMA had/heeft nog wel een 300mA nodig maar of dat met de nieuwere versie ook nog zo is, en meestal was dat een enkel fase versie dacht ik.
SMA is wel een goed merk, dan was mijn aanname dat een omvormer die 300mA ALS nodig heeft dus toch een vooroordeel blijkbaar
Er zit al een aardlekschakelaar en 3-fase groep in de kast voor de inductie kookplaat en oven.Een aardlek ervoor is denk ik goedkoper dan een alamat en handig als je er nog een 3 fase groep bij krijgt eventueel voor een lader of kookplaat.
Maar ik ging er vanuit dat het niet handig was om hier de PV groep ook op te zetten.
Maar dat is geen enkel probleem dus?
Dan is het helemaal makkelijk en sluit ik de PV groep achter die ALS aan.
Als die dat niet nu al zit
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Is zo lekker relatief tov van de 3x120mm2 ;-), of een UTP-kabeltje.JackBol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:32:
[...]
Ik zou even in de winkel voelen hoe 4x6mm2 YMVK-AS voelt, voordat je daarvoor kiest.
Dat geeft alleen aan dat je geen B karakteristieke versie hoeft te plaatsen dacht ik maar een gewone A.ds23man schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:25:
Alle recente SMA omvormers hebben een 6mA verklaring, net als alle andere grote merken.
@Vliegvlug
Dan zou ik die gebruiken, kan prima.
[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 19-03-2022 10:35 ]
Nu vind ik 6mm2 ymvk-AS nog prima te doen, maar ok.
Een 6mA verklaring slaat inderdaad op dat je geen typeB aardlek nodig hebt.
Maar als je PV op een eigen alamat aansluit dan kan je eigenlijk altijd wel 300mA toepassen.
Mits je op die almat echt alleen de PV omvormer aansluit.
[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 19-03-2022 10:34 ]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit 120mm² in mijn handen heb gehadDapdodo schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:29:
[...]
Is zo lekker relatief tov van de 3x120mm2 ;-), of een UTP-kabeltje.
Dan gebruik ik de 30mA ALS van de 3-fase kookautomaat om de PV 3-fase groep op aan te sluiten.Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:31:
[...]
@Vliegvlug
Dan zou ik die gebruiken, kan prima.
Moet ik alleen dat ABB document over invoeding van zonnepanelen nog eens gaan doornemen of ik niet over het maximale amperage kom van de componenten.
Al eerder gedaan maar staat me niet meer bij of het in dit geval een probleem gaat geven.
Nee, 16A en 25A is 41.Vliegvlug schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:45:
[...]
Dan gebruik ik de 30mA ALS van de 3-fase kookautomaat om de PV 3-fase groep op aan te sluiten.![]()
Moet ik alleen dat ABB document over invoeding van zonnepanelen nog eens gaan doornemen of ik niet over het maximale amperage kom van de componenten.
Al eerder gedaan maar staat me niet meer bij of het in dit geval een probleem gaat geven.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Nee, dat is niet hoe het hoort. Draden van verschillende eindgroepen mogen na de groepenkast niet meer bij elkaar komen, ook niet de aardedraad.Cass Casey schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:29:
Ik ben bezig om een zolderkamer te maken. Nu zijn de stroompunten die daar zitten niet geaard. Op de voorzolder heb ik wel de groep zitten van de wasmachine e.d. Zou ik daarvan de aardedraad kunnen doortrekken naar de andere groep?
Dit kan gevaarlijk zijn bij werkzaamheden aan de wasmachinegroep. Wanneer je deze groep uitschakelt moet je zonder problemen aan alle leidingen, verbindingen etc. die bij de groep horen kunnen werken. Maar als je doet wat jij van plan bent, kun je dan ook zonder het te weten de aarding van de zolderkamer onderbreken. En deze losgekoppelde aardedraden kunnen dan zelfs onder spanning staan ondanks dat je netjes de desbetreffende groep hebt uitgeschakeld (bijvoorbeeld door het netfilter van een toestel op de zolderkamer).
Als de woning een beetje modern is (lees betonnen plafonds met centraaldozen) is de juiste oplossing ook niet zo heel ingewikkeld: een aardedraad bijtrekken bij de andere groep. Misschien hoef je niet eens tot de meterkast en kom je halverwege in een centraaldoos al aarde tegen.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Wellicht de verdieping eronder een centraalpunt welke opdezelfde groep zit? Dat bedoelt Xander ook denk ik.Cass Casey schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:35:
Zeer duidelijk beschreven, @Xander ! Gaan we dus anders oplossen. Helaas geen centraaldozen op zolder.
Dat is theoretisch meer dan 40, maar praktisch zal een 3F PV-omvormer die 16A nooit halen. Dus er is geen probleem.Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:47:
Nee, 16A en 25A is 41.
Dit is trouwens één van de vele redenen waarom een 3-fase systeem bij PV de voorkeur heeft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat komt idd vaak uit een centraaldoos een verdieping lager (hal, slaapkamer, badkamer). Even kijken welke dozen er op dezelfde groep zitten, die zijn "verdacht".Cass Casey schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:35:
Zeer duidelijk beschreven, @Xander ! Gaan we dus anders oplossen. Helaas geen centraaldozen op zolder.
In een woning pakweg jonger dan 40 jaar mag je verwachten dat je dit voor elkaar krijgt zonder slopen.
Dat ligt aan de grote van de omvormer natuurlijk, een 6 of 8kW niet maar vanaf 12kW welAndrehj schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Dat is theoretisch meer dan 40, maar praktisch zal een 3F PV-omvormer die 16A nooit halen. Dus er is geen probleem.
Tja, bij mij niet, ik heb liever 3 enkel fase ivm uitval beperking, losse logging/bemetering.Dit is trouwens één van de vele redenen waarom een 3-fase systeem bij PV de voorkeur heeft.
Het idee was dus vooral om het stucwerk eromheen heel te houden, voornamelijk gezien er tegen die tijd ook verf op zit en ik niet opnieuw wil verven.Lochnes schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:05:
@Tanuki als je netjes werkt valt alles net achter het afdekraampje.
boren met 80 voor de 76mm doos gaat prima, maar volgens mij maakt het niks uit of je die abb snelklemdoos erin zet die je normaal gebruikt, je gat blijft even groot en beiden zouden we moeten vallen achter je afdekraampje.
Of met in eerste instantie boren je het gat in je stuclaag ook superstrak 80mm blijft kan, maar hangt er even vanaf hoe scherp de randjes van je boor zijn. ga er maar vanuit dat je wat bij moet werken dan valt het altijd mee.
bij bijwerken met roodband zit je dus wel vast
aan het afwerkschema opzetten/sponzen/schuren je zou ook hem vast kunnen zetten met roodband dat gewoon laten harden en dan laatste stukje met uniflott afwerk kunnen doen een dag later
Ik haal een beetje uit jouw post dat je er ervaring mee hebt en eigenlijk zegt dat het moeilijk is om het zo netjes te doen dat je niet hoeft bij te werken?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Je boort vanuit je rolluik naar binnen, plaats een inbouwdoos, maar dan moet er toch ook nog een voeding naar die doos toe? Wat mis ik?
Ik heb verschillende aanbieders zien werken met een stroomkabel via de zijgeleiders.Xander schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:04:
@Tanuki Maar hoe ga je met een leiding bij die nieuw te maken dozen komen?
Je boort vanuit je rolluik naar binnen, plaats een inbouwdoos, maar dan moet er toch ook nog een voeding naar die doos toe? Wat mis ik?
Maar dan zou ik dus vanuit de kast in een zijgeleider een kabel naar beneden kunnen doen en vervolgens via het geboorde gat (22mm met buisje van 19mm) de kabel naar binnen doen, zodat ik daarna de inbouwdoos om dat geboorde gat kan maken.
Of klopt er iets niet aan die logica?
Met maximaal 19 panelen zal dat geen probleem zijn.Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:11:
[...]
Dat ligt aan de grote van de omvormer natuurlijk, een 6 of 8kW niet maar vanaf 12kW wel
Waarom die voorkeur?[...]
Tja, bij mij niet, ik heb liever 3 enkel fase ivm uitval beperking, losse logging/bemetering.
3 losse 1-fase omvormers, zijn die niet duurder dan één 3-fase omvormer?
Lijkt me ook meer ruimte innemen.
Of ga je dan voor 2x 1-fase
En daar monteer je dan een schakelaar?Tanuki schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Ik heb verschillende aanbieders zien werken met een stroomkabel via de zijgeleiders.Moet wel zeggen, ik kan er nu even snel geen afbeelding van vinden o.i.d.
Maar dan zou ik dus vanuit de kast in een zijgeleider een kabel naar beneden kunnen doen en vervolgens via het geboorde gat (22mm met buisje van 19mm) de kabel naar binnen doen, zodat ik daarna de inbouwdoos om dat geboorde gat kan maken.
Of klopt er iets niet aan die logica?
Dan heb je een verbinding tussen rolluik en schakelaar maar waar moet de voeding vandaan komen?
Met de panelen van tegenwoordig kan dat ook 19x445Wp zijn dus ook behoorlijk, maar 11,2 kW haal je niet.Vliegvlug schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Met maximaal 19 panelen zal dat geen probleem zijn.
De redenen staan er bij maar voornaamste is de logging, verder is het wel iets duurder misschien maar ach dat zijn slechts maanden tvt.Waarom die voorkeur?
3 losse 1-fase omvormers, zijn die niet duurder dan één 3-fase omvormer?
Lijkt me ook meer ruimte innemen.
Of ga je dan voor 2x 1-fase
Wat kan je beter loggen op 3x 1F?Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:03:
[...]
Met de panelen van tegenwoordig kan dat ook 19x445Wp zijn dus ook behoorlijk, maar 11,2 kW haal je niet.
[...]
De redenen staan er bij maar voornaamste is de logging, verder is het wel iets duurder misschien maar ach dat zijn slechts maanden tvt.
Ik heb een Easton kWh meter (SDM630) en die meet de teruglevering per fase.
Dat niet je hele opbrengst wegvalt als één van de 3 fases op de 3-fase omvormer overspanning geeft en je hele omvormer uitvalt?
En dat geldt dan alleen als je 3 losse 1-fase omvormers neemt? want als je er 2 pakt heb je dan niet weer dat één van de twee eerder uitvalt vanwege hogere spanning vergeleken met een 3 fase omvormer?
Per fase is niet per oriëntatie, dat heb ik nu wel.JackBol schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:11:
[...]
Wat kan je beter loggen op 3x 1F?
Ik heb een Easton kWh meter (SDM630) en die meet de teruglevering per fase.
@Vliegvlug
Ja uitval door defect, fase weg om wat voor reden dan ook enz. En inderdaad ik heb er 3, maar ook een tijdje 2 gehad.
Wat bedoel je met oriëntatie?Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:08:
[...]
Per fase is niet per oriëntatie, dat heb ik nu wel.
Is het niet zo dat de zonnepanelen dan ook minder opwekken omdat de omvormer vaak pas start met een minimum aan voltage. Deze is uiteraard hoger als je alles bij elkaar voegt, waardoor een 3 fase omvormer eerder start met stroom opwekken dan een 3x 1 fase omvormer (met een gelijk aantal panelen).Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:08:
[...]
Per fase is niet per oriëntatie, dat heb ik nu wel.
@Vliegvlug
Ja uitval door defect, fase weg om wat voor reden dan ook enz. En inderdaad ik heb er 3, maar ook een tijdje 2 gehad.
De richting van de 3 setjes, bijv zuid, oost west, en noord zoals ik heb.
Nee hoor, mijn zuid heeft 900V dc dus hoog zat, 3 fase omvormers hebben ook vaak hogere dc voltage nodig, enkel fase omvormers kan al vanaf 80V.DutchKel schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:41:
[...]
Is het niet zo dat de zonnepanelen dan ook minder opwekken omdat de omvormer vaak pas start met een minimum aan voltage. Deze is uiteraard hoger als je alles bij elkaar voegt, waardoor een 3 fase omvormer eerder start met stroom opwekken dan een 3x 1 fase omvormer (met een gelijk aantal panelen).
Kan ik me iets bij voorstellen echter zijn de energiemaatschappijen hier uiteraard minder blij mee. Aangezien je nog steeds voor een hogere piekbelastingen zorgt op elke fase.Rol-Co schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:01:
De richting van de 3 setjes, bijv zuid, oost west, en noord zoals ik heb.
Als je een 3 fase omvormer slim gebruikt dan is de opwekking evenredig verdeeld over alle fasen ipv dat er net op de kant waar de zon staat een hogere opwekking is.
Overigens is dit wel meer content voor een PV topic.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Sinds een stroomuitval doen 8 spotjes in de woonkamer het niet meer. De andere 4 doen het wel nog. De 8 en 4 worden apart bediend met een drukknop dimmer wisselschakelaar.
:strip_exif()/f/image/k8lAlSDuuq6vaVmSKGSaeW1A.jpg?f=fotoalbum_large)
L1 voor de 4 spotjes, L2 voor de 8 spotjes.
Ik heb even het schema proberen tekenen van hoe de draden lopen:
:strip_exif()/f/image/xkGXYK48hnNEOFII2jhUHng6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat kan hier het probleem zijn? Alle draden zijn nog correct aangesloten, de spotjes zijn niet stuk, ze krijgen alleen geen stroom.
heb je de bedrading niet gewijzigd? Het lijkt hotelschakeling, maar dan had ik ook bedrading verwacht op aansluiting 1' en 2'.
Als je op 1 van de schakelaars L1 en L2 wisselt wat werkt er dan wel en niet?
[ Voor 32% gewijzigd door BarryH op 19-03-2022 20:30 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Goed om de term te weten.BarryH schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:28:
@Aardappelnoot Je hebt dus hotelschakeling icm met dimmers.
heb je de bedrading niet gewijzigd? Het lijkt hotelschakeling, maar dan had ik ook bedrading verwacht op aansluiting 1' en 2'.
Als je op 1 van de schakelaars L1 en L2 wisselt wat werkt er dan wel en niet?
Nee ik heb niets van bedrading gewijzigd, de spots werkten plots niet meer.
Als ik op 1 van de schakelaars L1 en L2 wissel, dan blijven enkel de 4 spotjes werken, dan wel via de rechtse schakelaar ipv de linkse.
Je vindt deze als je het stukje bij de 2 vraagtekens verder uitzoekt.
Ik ben een leek als het op elektriciteit aan komtXander schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:48:
@Aardappelnoot Je hebt dus pulsdrukkers. Tussen de pulsdrukkers en de spots moet nog ergens een dimmodule zitten. Grote kans dat hier iets aan mankeert.
Je vindt deze als je het stukje bij de 2 vraagtekens verder uitzoekt.
Maar bedankt voor de info! Ik ga eens op zoek naar die dimmodule.
Je moet dan bijvoorbeeld aan zoiets denken:Aardappelnoot schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:51:
[...]
Ik ben een leek als het op elektriciteit aan komt![]()
Maar bedankt voor de info! Ik ga eens op zoek naar die dimmodule.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OBltOZjbTg7Hp8LKQPIlsE6M.jpg?f=user_large)
Zijn natuurlijk nog tig andere merken behalve Eltako die dat maken.
:strip_exif()/f/image/H99ELulNGTQzLS4oSIzz3xzc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SPMKhkBlJU6KhjGv7lg0O1xP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben bezig met elektra voor keuken, maar nou heb ik 2 situaties waarvan ik niet helemaal zeker weet hoe ik dit netjes maak voor de Stukadoor. De hele wand blijf in het zicht en wordt gestuukt.
Betreft 1: een centraal doosje vanuit waar wcd op 3 verschillende punten zijn aangesloten.
Centraaldoos zat achter de wandtegels. zou normaal in het zicht moeten blijven I know, maar is geen optie. Wat voor plaatje kan ik hier het best over maken om daarna te laten stuken ?
En 2: een buis met draden met kroonsteen. Zat niets op aangesloten en kwam ook achter de wandtegels vandaan. Buis verdwijnt diep in de muur. Ik ga niets op deze draden aansluiten.
De stuuk over de kroonsteen smeren lijkt me geen goed idee. Maar wat wel?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb al pvc buisjes lopen van de bovenkant van mijn ramen naar de knieschotten op zolder. Dat voor zowel de ramen beneden, als de ramen op de eerste verdieping. Dus daar zou dan de stroomtoevoer geregeld kunnen worden. Die voorbereiding kon ik al wel doen, want ik wist zeker dat de kast een x aantal centimeter boven het raam uit zou komen, zodat mijn buisjes altijd achter de kast zouden komen en dus uit zicht zouden zitten.Xander schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:49:
[...]
En daar monteer je dan een schakelaar?
Dan heb je een verbinding tussen rolluik en schakelaar maar waar moet de voeding vandaan komen?
Dat had ik er initieel ook even bij kunnen zetten natuurlijk. 🙈
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.