PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Deze is ook heel compact, 2x0,75 plat:Toppe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:33:
[...]
Ik jens hem nu over een UTP kabel, is alleen maar om een maak-contact van spanning te voorzien zodat hij automatisch het scherm laat zakken.
Zal 3x0,75 en 2x0,8 niet te dik worden qua pakket?
https://www.hornbach.nl/s...ter/10253067/artikel.html
Ook in wit te krijgen.
Hm, was gister bij Hornbach maar niet aan gedacht haha! Ik ga hem onthouden!Navi schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:57:
[...]
Deze is ook heel compact, 2x0,75 plat:
https://www.hornbach.nl/s...ter/10253067/artikel.html
Ook in wit te krijgen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Verwijderd
Ja, het is primair voor blikseminslag maar, ook deels een netfilter. Met alsmaar meer gevoelige elektronica in huis, en mooie metalen frames voor de zonnepanelen op het dak, een laadpaaltje in de straat.Vliegvlug schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:09:
[...]
Dat ziet er interessant uit, dank voor de suggestie!
Maar waar tegen beschermd zo’n ABB overspanningsbeveiliging precies tegen wat die €100 rechtvaardigt? En kom dat vaak voor?
Las hier laatst iets over een zwevende nul en dat een OSB daar dan juist niet tegen beschermd.
Of moet ik dan meer denken aan een blikseminslag waar zo’n ding zinvol voor is?
Het is voor woningen (nog) niet verplicht, in de utiliteit is het ander verhaal. Daar legt de NEN 3140 veel nadruk op een veilige werkomgeving vanuit de werkgever. Ik vind de extra veiligheid wel €100 waard, of dat ook voor jou geldt, dat mag je zelf beslissen.
Goede vraag. Ik heb wel eens met die Siemens automaten in mijn handen gestaan maar heb er niet op gelet. Ik denk het niet...Septillion schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:00:
Nu we het toch over de Siemens alamats hebben, laten deze nog zien of ze trippen door overstroom of een aardfout? En hoe zit dit met die van Eaton of ABB? Kan het gewoon niet vinden
Bij de normale aardlekautomaten van ABB zie je het sowieso:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zIq0A9AF4spwhFq7i3RLZ3Mb.webp?f=user_large)
Aan de blauwe verklikker.
Ook bij dit model:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h9j1YiEeZ4Ies3Zcatft8Uzh.jpg?f=user_large)
Bij het spanningsafhankelijke exemplaar van ABB GE volgens mij niet:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hw9wD7pj4Dopas6YyyejbeVA.webp?f=user_large)
Bij Eaton volgens mij ook niet. Raar eigenlijk, de concurrenten hebben dit beter voor elkaar.
deze niet meer is toegestaan in huisinstallaties en het is me ook duidelijk waarom, heel begrijpelijk. Echter mogen ze wel onder een paar voorwaarden in bedrijven worden toegepast. Maar omdat ik geen installateur ben is het me niet helemaal duidelijk wat de motieven (kunnen) zijn om hiervoor te kiezen. Immers, althans zoals ik er tegenaan kijk, is het voornaamste verschil de onafhankelijke hulpspanning die ze nodig hebben bij het aanspreken. Er moet dus een belangrijke reden zijn om ze te installeren. Wie o wie kan me dat duidelijk maken.
Om hier even op terug te komen, ik heb een avondje geprutst.Xander schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:39:
@Tanuki Als je e.e.a. wat fatsoeneert en dat lusje snoer bovenin wat verder uit de doos trekt, kun je hier in toch wel 2 van die modules kwijt?
Of maak die DC-verbinding in zo'n Spelsberg doosje, dat scheelt hier ook weer ruimte.
Was wat passen en meten, maar was best goed te doen, met de DC-verbinding in de originele lasdoos ook.
Vraag me overigens wel af hoe dit gaat met warmte/hitte, de 2 Shelly's worden warm, je kan er prima je hand op leggen. Maar met de deksel erop zitten ze in een afgesloten lasdoos. Dus misschien moeten er toch nog wat ventilatie gaatjes in o.i.d. (al is dan meteen het hele ipx5 ongedaan gemaakt).
:strip_exif()/f/image/JlqJfV7OG7QAy6FvI4Ua4DfU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9aywVymh2aiRR7T3jZqmzvR9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had helaas geen nieuwe platte varianten van die Wago klemmen en helaas ook geen 4 voudige. Achteraf gezien had de klem rechtsboven een 3 voudige kunnen zijn, maar ik heb geen zin om dat nog aan te passen.
[ Voor 9% gewijzigd door Tanuki op 12-03-2022 08:54 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ja, volgens mij is dat geen probleem. Qua verkrijgbaarheid kom je dan waarschijnlijk wel uit bij 2.5mm², maar voor een drie-fase leiding is dat meer dan voldoende.Dutchylex schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:44:
Ik heb een vraagje: Ten behoeve van een zonnepaneel systeem met 30 panelen icm solaredge optimizers moet er een 3-fase verbinding van zolder naar de meterkast komen. Ik heb tijdens de bouw van onze woning 2 loze 5/8 loze leidingen neer laten leggen van zolder naar de meterkast. Kan ik een 3-fase verbinding naar de meterkast lasten lopen over de twee 5/8 leidingen? Ik weet dat 3-fase in een 3/4 pijpje wel mag maar 5/8 volgens mij niet. Dus bijvoorbeeld 3 fase draden door de ene en de aarde en nuldraad door de andere?
Je zou zelfs aan het eind van die twee leidingen nog een drie-fasen PV-verdeler kunnen maken, dan kun je op zolder nog meer groepen maken, bijvoorbeeld voor een wasmachine, droger, of warmtepomp.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 12-03-2022 09:55 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
- mag je door de achterwand van je meterkast boren? Als dat mag dan kan ik kabels makkelijker wegwerken omdat ze dan minder in het zicht lopen in de ruimte achter de meterkast.
- mogen leidingen voor buitenlampen die door de woning en door de buitenwand lopen uitgevoerd worden met flexleidingen? Of moet dit met xmvk oid? voor de duidelijkheid, ze komen misschien 2 centimeter buiten de woning en daar is dan meteen de lamp. Ze volgen dus geen traject buiten.
- in mijn meterkast zit een kunststof vloerplaat met doorvoer gaten. moet ik die gebruiken voor de doorvoer van leidingen naar de kruipruimte, of mag ik ook zelf gate bij boren door de vloerplaat?
- om vanaf de meterkast naar het kookeiland te komen moet ik door de kruipruimte. ik wil een ymvk of xmvk kabel gebruiken. Moet die in een buis gelegd worden of mag ik die ook zonder buis leggen?
- als ik een ymvk/xmvk leiding zonder buis door de kruipruimte leg, moet die dan worden vastgemaakt aan iets, of mag die los op de grond in de kruipruimte liggen?
alle 'moet' bedoel ik volgens het bouwbesluit, nen normen en wetgeving.
als het niet moet maar wel aan te raden is wil ik dat ook graag weten
alvast super bedankt voor jullie hulp!
1. Door achterwand meterkast boren: Daarmee bedoel je de houten plaat waar je groepenkast o.a. op zit geschroefd? Ja, dat mag. Bedoel je dat je kabels die achter de meterkast ruimte lopen nu in de meterkast wilt hebben? Dat mag gewoon, natuurlijk wel deugdelijk bevestigen.itris schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:59:
Ik kon de antwoorden op de volgende vragen niet vinden, hopelijk was dit niet toch al behandeld:
- mag je door de achterwand van je meterkast boren? Als dat mag dan kan ik kabels makkelijker wegwerken omdat ze dan minder in het zicht lopen in de ruimte achter de meterkast.
- mogen leidingen voor buitenlampen die door de woning en door de buitenwand lopen uitgevoerd worden met flexleidingen? Of moet dit met xmvk oid? voor de duidelijkheid, ze komen misschien 2 centimeter buiten de woning en daar is dan meteen de lamp. Ze volgen dus geen traject buiten.
- in mijn meterkast zit een kunststof vloerplaat met doorvoer gaten. moet ik die gebruiken voor de doorvoer van leidingen naar de kruipruimte, of mag ik ook zelf gate bij boren door de vloerplaat?
- om vanaf de meterkast naar het kookeiland te komen moet ik door de kruipruimte. ik wil een ymvk of xmvk kabel gebruiken. Moet die in een buis gelegd worden of mag ik die ook zonder buis leggen?
- als ik een ymvk/xmvk leiding zonder buis door de kruipruimte leg, moet die dan worden vastgemaakt aan iets, of mag die los op de grond in de kruipruimte liggen?
alle 'moet' bedoel ik volgens het bouwbesluit, nen normen en wetgeving.
als het niet moet maar wel aan te raden is wil ik dat ook graag weten
alvast super bedankt voor jullie hulp!
2. Leidingen kabel of buis + draad: Mag beide, natuurlijk wel belangrijk dat alles netjes afgedicht is, dat is buiten nog belangrijker. Wat vaak wordt gedaan is een pvc buisje (of flex buisje, kan ook) naar buiten steken, draden erdoor, de lamp "om" de buis heen op de muur schroeven. Idealiter maak je de buis, van binnen naar buiten gezien, hellend naar beneden, wat er voor zorgt dat evt water er niet door naar binnen loopt. Voldoende afdichting is belangrijk. Met kabel maakt dat geen verschil, daar spelen dezelfde variabelen. Wat je met kabel wel kunt doen is die kabel aansluiten op een lasdoos en dan met wartels werken. Als de plek waar jouw stroomtoevoer naar buiten komt, niet de plek is waar je lamp komt te hangen, kun je dat evt ook overwegen.
3. Vloerplaat: Weet ik niet zeker. Ik zou zeggen dat zo'n vloerplaat zo beperkt is als het aantal voorgedefinieerde gaten en je vroeg of laat toch tegen iets aan loopt waar je een extra gat nodig hebt. Dan lijkt het me sterk dat je moet zeggen "helaas, gaten zijn op, nu kan het niet". Wat wel belangrijk is natuurlijk, is de gaten gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Da's afhankelijk van de kleurcodering.
4 & 5. Xmvk/Ymvk in kruipruimte: Mag gewoon los.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
echter, ik heb op het oog van uitbreiding al een 4mm2 5 aderig ymvk naar zolder getrokken toen ik m'n omvormer voor de zonnepanelen aansloot. Deze zit op een C16A automaat. Volgens norm van de fabrikant. (Fronius)
Zou ik ook een onderverdeler op zolder kunnen plaatsen, en de huidige ymvk gebruiken voor zowel de omvormer als de warmtepomp? En welke automaat/aardlek zou er dan in de hoofdgroepenkast moeten?
Huisaansluiting is 3x25A
Dit zou een boel kruipen onder het huis, en wat gatenboren door de vloer schelen.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Dit is een mooi voorbeeld van een draad die niet vast zit.twu schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:13:
Sinds enkele weken heb ik soms last van stroomstoring terwijl alle groepen/aardschakelaars nog omhoog staan. Nadat ik de hoofdschakelaar aan en uit zet doet tie het meestal weer. Nu ben ik gaan onderzoeken in de meterkast waardoor dat zou kunnen komen en zie ik dat het lijkt alsof het een beetje verbrand is. Weten jullie misschien of dit normaal is en of ik de hoofdschakelaar moet vervangen?
[Afbeelding]
- Hoofdschakelaar demonteren en van binnen bekijken. Als je het roet weg kan vijlen is het ding te redden, anders vervangen.
- Draden inkorten en opnieuw strippen, daarna vast zetten. Dag later nog een keer aandraaien.
Nee dit is niet meer te redden.jadjong schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:26:
[...]
Dit is een mooi voorbeeld van een draad die niet vast zit.
- Hoofdschakelaar demonteren en van binnen bekijken. Als je het roet weg kan vijlen is het ding te redden, anders vervangen.
- Draden inkorten en opnieuw strippen, daarna vast zetten. Dag later nog een keer aandraaien.
Nieuwe hoofdschakelaar en draad.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zou geen risico nemen en een nieuwe monterenjadjong schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:26:
[...]
een nieuwe heb je al vanaf minder dan 20 euro https://www.elektramat.nl...laar-4-polig-40a-r9ps440/
vergeet ook niet de draad te vervangen of minimaal 15 cm inkorten.
[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 12-03-2022 11:37 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Hoofdschakelaar vervangen, dat ding is erg heet geweest al, ook de bedrading moet vervangen worden maar dat kan je niet zelf, daar heb je de netbeheerder voor nodig omdat die achter de meterplaat door naar de meter lopen en dat is allemaal verzegeld.twu schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:13:
Sinds enkele weken heb ik soms last van stroomstoring terwijl alle groepen/aardschakelaars nog omhoog staan. Nadat ik de hoofdschakelaar aan en uit zet doet tie het meestal weer. Nu ben ik gaan onderzoeken in de meterkast waardoor dat zou kunnen komen en zie ik dat het lijkt alsof het een beetje verbrand is. Weten jullie misschien of dit normaal is en of ik de hoofdschakelaar moet vervangen?
[Afbeelding]
Een goede hoofdschakelaar kopen met wat 6 of 10 mm2 draad in de kleur bruin en blauw (1 meter van beide is al genoeg) en een afspraak maken met de netbeheerder asap.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Alles kan, maar dit is niet conform NEN1010.Dutchylex schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:44:
Ik heb een vraagje: Ten behoeve van een zonnepaneel systeem met 30 panelen icm solaredge optimizers moet er een 3-fase verbinding van zolder naar de meterkast komen. Ik heb tijdens de bouw van onze woning 2 loze 5/8 loze leidingen neer laten leggen van zolder naar de meterkast. Kan ik een 3-fase verbinding naar de meterkast lasten lopen over de twee 5/8 leidingen? Ik weet dat 3-fase in een 3/4 pijpje wel mag maar 5/8 volgens mij niet. Dus bijvoorbeeld 3 fase draden door de ene en de aarde en nuldraad door de andere?
521.8.1 Geleiders van een stroomketen mogen niet worden verdeeld over verschillende meeraderige kabels, buisleidingen, kabelkokersystemen of kabelgootsystemen. Deze eis geldt niet wanneer een aantal meeraderige kabels die een stroomketen vormen parallel aan elkaar worden geïnstalleerd. Wanneer meeraderige kabels parallel aan elkaar worden geïnstalleerd moet elke kabel één geleider bevatten voor elke fase en indien aanwezig de nulleiding.
Dit is uiteraard niet normaal en een mogelijke oorzaak van brand. Niet treuzelen en die hoofdschakelaar direct vervangen! Zo'n schakelaar kost maar een paar tientjes, dus daar hoef je het niet voor te laten.twu schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:13:
[Afbeelding]
Nog goedkoper bij Sander Vunderink:
https://www.sandervunderi...chakelaar-4-p-sbn440.html
Je zult wel een installateur met zegelrecht moeten laten komen, want ook die bruine draad moet vervangen worden.
De volgende keer wel netjes de schroeven op het juiste aanhaalmoment aandraaien, want dat is hier duidelijk niet gebeurd!
P.S.: Niet overwegen om dan maar het L2 kanaal van de schakelaar te gebruiken, want als je ooit naar een driefasen installatie wilt, ben jij (of een volgende bewoner) dit voorval weer vergeten en heb je dit feestje op de L1 fase opnieuw.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-03-2022 15:35 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ow, dank je, dat is wel balenXander schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:56:
[...]
Alles kan, maar dit is niet conform NEN1010.
[...]
Dit. Ik - en waarschijnlijk vele Tweakers met mij - zijn niet bang om iets te repareren, maar in de groepenkast met zo'n resultaat zou ik het niet aandurven.Jim423 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:31:
[...]
Nee dit is niet meer te redden.
Nieuwe hoofdschakelaar en draad.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Het lijkt er wel op dat deze kabels vanaf de meter komen, dus inkorten zal lastig worden. Heb je dus je netbeheerder voor nodig. Ben wel benieuwd of die dit ook aangesloten heeft...habbekrats schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:33:
@twu
[...]
Ik zou geen risico nemen en een nieuwe monteren
een nieuwe heb je al vanaf minder dan 20 euro https://www.elektramat.nl...laar-4-polig-40a-r9ps440/
vergeet ook niet de draad te vervangen of minimaal 15 cm inkorten.
[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 12-03-2022 13:38 ]
Zelf geen ervaring mee, maar een elektricien met zegelrecht schijnt goedkoper te zijndennistd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:37:
[...]
Het lijkt er wel op dat deze kabels vanaf de meter komen, dus inkorten zal lastig worden. Heb je dus je netbeheerder voor nodig. Ben wel benieuwd of die dit ook aangesloten heeft...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Een 3x20A afzekering klinkt alsof er een 9-15 kW noodverwarming in de binnenunit van de warmtepomp zit. Daar krijgen netbeheerders hoofdpijn van en jij wil ook niet dat die aan gaat: het kost je ca €3/uur en je kan niet meer koken. Context: mijn 6.5 kW warmtepomp is volgens specs 1xB16 beveiligd en heeft nog nooit meer dan 10A getrokken.insomniac schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:16:
over een maand of 4 wordt hier een warmtepomp geplaatst (6kw), daarvoor zou ik een 20A 3F automaat moeten installeren [...]
Huisaansluiting is 3x25A
Dit zou een boel kruipen onder het huis, en wat gatenboren door de vloer schelen.
Ik zou terug naar de installateur gaan en vertellen dat je een 3 kW noodverwarming wel genoeg vindt.
Je idee van een onderverdeler kan trouwens prima
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is een Daikin Altherma LT3 Bluevolution 6,0 kW Wand 400V met 2kW Backup. Samen met een RVS Daikin Boiler 300 liter.Proton_ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Een 3x20A afzekering klinkt alsof er een 9-15 kW noodverwarming in de binnenunit van de warmtepomp zit. Daar krijgen netbeheerders hoofdpijn van en jij wil ook niet dat die aan gaat: het kost je ca €3/uur en je kan niet meer koken. Context: mijn 6.5 kW warmtepomp is volgens specs 1xB16 beveiligd en heeft nog nooit meer dan 10A getrokken.
Ik zou terug naar de installateur gaan en vertellen dat je een 3 kW noodverwarming wel genoeg vindt.
Je idee van een onderverdeler kan trouwens prima
uit de offerte:
De stroomvoorziening voor de buitenunit pakken ze vanaf zolder mee met de koelleidingen. Via de buitengevel naar de tuin.Voor de elektravoorziening wordt er door u zelf een
nieuwe aparte krachtgroep 400V/20A aangebracht vanaf de meterkast.
Op zich is het wel een goed idee om noodverwarming en buitenunit op andere fasen aan te sluiten, het is alleen vreemd om daar een enkele 3x20A automaat te gebruiken. Juist als de buitenunit een storing heeft (kortsluiting/aardlek/...) wil je dat de binnenunit blijft werken, dus dat pleit voor twee afzonderlijke (B16) automaten. Maar goed, iets voor jou om te controleren dus
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ken mensen die in dezelfde situatie wel gewoon op zolder een driefasen PV-verdeler hebben gemonteerd achter leidingwerk dat via twee buisjes op zolder aan komt. Inderdaad niet volgens de norm, maar als je deze groep in de meterkast netjes met een krachtgroep beveiligt is het gevaar niet bijzonder groot. (Ik zou eigenlijk niet weten waar het gevaar zit)Dutchylex schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:31:
Ow, dank je, dat is wel balenIs dan de enige optie om een nieuwe leiding met 3/4 diameter te leggen? Best ingrijpend namelijk...Of zijn er andere opties?
Maar officieel mag het dus blijkbaar niet.
Er is niks tegen boren in de vloerplaat. Je moet alleen van te voren in de kruipruimte even checken of je nergens doorheen boort. De inkomende gas-, of water- of elektriciteitsleiding raken is niet zo handig....Tanuki schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:52:
[...]
3. Vloerplaat: Weet ik niet zeker. Ik zou zeggen dat zo'n vloerplaat zo beperkt is als het aantal voorgedefinieerde gaten en je vroeg of laat toch tegen iets aan loopt waar je een extra gat nodig hebt. Dan lijkt het me sterk dat je moet zeggen "helaas, gaten zijn op, nu kan het niet". Wat wel belangrijk is natuurlijk, is de gaten gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Da's afhankelijk van de kleurcodering.
Die standaard boringen zijn er alleen voor dat gas / water / licht / cai etc op een vaste plek eruit komen en dat zij niet steeds hoeven te boren.
Hier heb ik ook diverse doorvoeren strak tegen de achterwand in de vloerplaat gemaakt voor groepen in de tuin, oprit etc. Werkt perfect.
Zodat de binnenunit, buitenunit en het boilervaatje allemaal op een andere fase zitten.
Ik ga dat eens navragen. Bedankt.
Wist niet dat het ook een soort netfilter was, dacht eigenlijk dat het enkel voor het opvangen van een eenmalige hoge piek was en je daarna de cartridges moest vervangen.Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:09:
[...]
Ja, het is primair voor blikseminslag maar, ook deels een netfilter. Met alsmaar meer gevoelige elektronica in huis, en mooie metalen frames voor de zonnepanelen op het dak, een laadpaaltje in de straat.
Maar ook voor kleinere piekjes dus, dat klinkt wel nuttig ja.
Gaan die cartridges dan uiteindelijk stuk aan slijtage door al die kleine piekjes of is dat iets wat aan tijd gebonden is?
Kan losse cartridges ook niet echt vinden eigenlijk, wat kosten die per stuk?
Ik heb dit document “Basisprincipes van overspanningsbeveiliging” van Phoenix contact doorgekeken.
Interessant stuk al begrijp ik lang niet alles.
Ze hebben wel verschillende klassen, 1,2,3 en 4.
Waarbij het lijkt dat aangeraden wordt voor volledige beveiliging op elk niveau wat toe te passen.
Is enkel zo’n ABB klasse 2 OSB wel effectief of meer een geval van iets is beter dan niets?
Bij veilige werkomgeving denk ik dan eerder aan persoonsveiligheid, zo’n OSB is toch ter beveiliging van apparatuur?Het is voor woningen (nog) niet verplicht, in de utiliteit is het ander verhaal. Daar legt de NEN 3140 veel nadruk op een veilige werkomgeving vanuit de werkgever. Ik vind de extra veiligheid wel €100 waard, of dat ook voor jou geldt, dat mag je zelf beslissen.
Verwijderd
Stuk door slijtage ben ik nog niet tegengekomen.Vliegvlug schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Wist niet dat het ook een soort netfilter was, dacht eigenlijk dat het enkel voor het opvangen van een eenmalige hoge piek was en je daarna de cartridges moest vervangen.
Maar ook voor kleinere piekjes dus, dat klinkt wel nuttig ja.
Gaan die cartridges dan uiteindelijk stuk aan slijtage door al die kleine piekjes of is dat iets wat aan tijd gebonden is?
Kan losse cartridges ook niet echt vinden eigenlijk, wat kosten die per stuk?
Ik heb dit document “Basisprincipes van overspanningsbeveiliging” van Phoenix contact doorgekeken.
Interessant stuk al begrijp ik lang niet alles.
Ze hebben wel verschillende klassen, 1,2,3 en 4.
Waarbij het lijkt dat aangeraden wordt voor volledige beveiliging op elk niveau wat toe te passen.
Is enkel zo’n ABB klasse 2 OSB wel effectief of meer een geval van iets is beter dan niets?
[...]
Bij veilige werkomgeving denk ik dan eerder aan persoonsveiligheid, zo’n OSB is toch ter beveiliging van apparatuur?
Ik koop die dingen vaak wat groter, en zonder btw in. Volgens mij, zijn ze niet heel duur, alleen de gamma heeft ze niet in het assortiment.
Zit ook nog iemand achter die laptop
Je pakt het met zo'n AAB wel aan bij de bron, en is altijd beter dan niks.
Zonder ABS kan je prima rijden maar, met is toch een stukje veiliger.
Verlichting is vaak zwart, lampendraad genoemd.Victor schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:06:
Heb m’n best gedaan om te zien of deze vraag toevallig al eens beantwoord is, maar lijk ‘t niet te kunnen vinden. Dus voor de kenners hier: ik wil m’n verlichting aansturen met DALI. Daarvoor zijn naast L, N, en PE nog twee draden nodig. Nu is mijn vraag: welke kleur geef ik deze draden? Ik neig naar 1,5 mm² oranje en rood (of paars), omdat deze geen strikte definitie lijken te kennen volgens de relevante normen, maar iets zegt me dat ik iets enorm over het hoofd zie.
super! Dank je welTanuki schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:52:
[...]
1. Door achterwand meterkast boren:
....
etc
Heb je een 6 kW WP model, of trekt je WP maximaal 6 kWinsomniac schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:16:
over een maand of 4 wordt hier een warmtepomp geplaatst (6kw), daarvoor zou ik een 20A 3F automaat moeten installeren, en een 4mm2 ymvk 5 aders moeten trekken. Geen probleem ruimte genoeg in de groepenkast, en de koof naar zolder is nog niet vol.
echter, ik heb op het oog van uitbreiding al een 4mm2 5 aderig ymvk naar zolder getrokken toen ik m'n omvormer voor de zonnepanelen aansloot. Deze zit op een C16A automaat. Volgens norm van de fabrikant. (Fronius)
Zou ik ook een onderverdeler op zolder kunnen plaatsen, en de huidige ymvk gebruiken voor zowel de omvormer als de warmtepomp? En welke automaat/aardlek zou er dan in de hoofdgroepenkast moeten?
Huisaansluiting is 3x25A
Zat ik ook aan te denken, maar het risico dat je per ongeluk een 230v schakeldraad met de 16v DALI-bus verbindt weerhoudt me daar enigszins van.Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:41:
[...]
Verlichting is vaak zwart, lampendraad genoemd.
Een afwijkende kleur als oranje/rood/paars geeft in ieder geval reden tot nadenken wat de draad doet.
Het is een Daikin Altherma LT3 Bluevolution 6,0 kW Wand 400V met 2kW Backup. Samen met een RVS Daikin Boiler 300 liter.Zwartoog schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:56:
[...]
Heb je een 6 kW WP model, of trekt je WP maximaal 6 kWIdee van een WP is juist dat je met weinig kW's aan stroom een veelvoud van kW's in warmte kunt maken. Welke WP krijg je?
zie: insomniac in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ik heb ondertussen contact gehad met een andere tweaker, die via dezelfde installateur ook een Daikin Altherma LT3 geeplaatst heeft gekregen, en daar deden ze precies zo. 20A3F naar een werkschakelaar en dan direct de binnenunit in. Alle info geeft toch echt aan dat het een 1F binnenunit is. Waarschijnlijk split de binnenunit de 1X3F naar 3X1F voor zichzelf, de boiler en de buitenunit.
Eens, groen en geel of zo dan, kleuren vervagen en gaan op elkaar lijken.Victor schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:07:
[...]
Zat ik ook aan te denken, maar het risico dat je per ongeluk een 230v schakeldraad met de 16v DALI-bus verbindt weerhoudt me daar enigszins van.
Een afwijkende kleur als oranje/rood/paars geeft in ieder geval reden tot nadenken wat de draad doet.
Hmm, even snel de documentatie opgezocht, en daar staat inderdaad "Afzekeren op 25A". Wat ik gigantisch vind voor een WP van dit formaat. Verder kan ik geen documentatie vinden over het werkelijke maximale verbruik, of hoe überhaupt te installeren.insomniac schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:09:
[...]
Het is een Daikin Altherma LT3 Bluevolution 6,0 kW Wand 400V met 2kW Backup. Samen met een RVS Daikin Boiler 300 liter.
zie: insomniac in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ik heb ondertussen contact gehad met een andere tweaker, die via dezelfde installateur ook een Daikin Altherma LT3 geeplaatst heeft gekregen, en daar deden ze precies zo. 20A3F naar een werkschakelaar en dan direct de binnenunit in. Alle info geeft toch echt aan dat het een 1F binnenunit is. Waarschijnlijk split de binnenunit de 1X3F naar 3X1F voor zichzelf, de boiler en de buitenunit.
Al in het L/W topic gevraagd? Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Maar de echte vraag staat nog open:
Als ik een onderverdeler maak, met de C16A van de solar omvormer de B20A voor de warmtepomp, wat moet ik dan aan de andere kant van de kabel verbinden? C20A?
kort samengevat:
de solar omvormer is een 3F 6.0kW die max 5300W AC moet wegwerken. Nu op een C16A volgens norm fabrikant.
De warmtepomp is dus een 6.0kW model, die 3F B20A gezekerd wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door insomniac op 12-03-2022 21:52 ]
Ik heb 5G1,5 Lapp Olflex gebruikt. Die zijn genummerd. Door heel mijn huis:Victor schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:06:
Heb m’n best gedaan om te zien of deze vraag toevallig al eens beantwoord is, maar lijk ‘t niet te kunnen vinden. Dus voor de kenners hier: ik wil m’n verlichting aansturen met DALI. Daarvoor zijn naast L, N, en PE nog twee draden nodig. Nu is mijn vraag: welke kleur geef ik deze draden? Ik neig naar 1,5 mm² oranje en rood (of paars), omdat deze geen strikte definitie lijken te kennen volgens de relevante normen, maar iets zegt me dat ik iets enorm over het hoofd zie.
G/GR - PE
1 - live
2 - neutraal
3 - DA+
4 - DA-
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
LAPP nummer is handigJackBol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:58:
[...]
Ik heb 5G1,5 Lapp Olflex gebruikt. Die zijn genummerd. Door heel mijn huis:
G/GR - PE
1 - live
2 - neutraal
3 - DA+
4 - DA-
Ik vermoed dat het ÖLFLEX® CLASSIC 110 H SF (LAPP.1002149) is?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dat klinkt als een mooie oplossing! Als ik echter bij Lapp kijk, krijg ik de indruk dat dit uitsluitend kabels met een flexibele kern zijn. Dan ben ik weer overal in de weer met adereindhulsjes. Hoe heb jij dit opgelost?JackBol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:58:
[...]
Ik heb 5G1,5 Lapp Olflex gebruikt. Die zijn genummerd. Door heel mijn huis:
G/GR - PE
1 - live
2 - neutraal
3 - DA+
4 - DA-
Zeker niet de bedoeling en ja, die schakelaar moet je zsm vervangen.twu schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:13:
[Afbeelding]
Ik weet niet hoeveel lengte er nog in de bruine draad zit, die moet ingekort worden, dus mogelijk ook vervangen.
In dat geval heb je wel weer iemand met zegelrecht nodig.
Meest waarschijnlijke oorzaak is dat de verbinding niet goed vast heeft gezeten of los is geraakt in de loop van de tijd. Je hebt nu, naar zo het lijkt, een zodanige grote overgangsweerstand op die verbinding dat die flink warm word met alle brandrisico's van dien.
Beste is om zo meteen te overleggen met de netbeheerder, denk dat ze heel rap voor de deur staan met een noodoplossing.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik heb Eldoled drivers. Daar kunnen gewoon stranded kabels in. Het was wel een klote klus.Victor schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:15:
[...]
Dat klinkt als een mooie oplossing! Als ik echter bij Lapp kijk, krijg ik de indruk dat dit uitsluitend kabels met een flexibele kern zijn. Dan ben ik weer overal in de weer met adereindhulsjes. Hoe heb jij dit opgelost?
110 inderdaad, ik weet niet exact welk type nummer.Damic schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:06:
[...]
LAPP nummer is handigwij noemen dat ook wel eens LIYY-JZ-5x1.5 kabel
Ik vermoed dat het ÖLFLEX® CLASSIC 110 H SF (LAPP.1002149) is?
Ja Lapp en benamingen is niet handig je hebt 110H maar daar kunnen dan nog een hoop letters achterstaanJackBol schreef op zondag 13 maart 2022 @ 06:58:
[...]
110 inderdaad, ik weet niet exact welk type nummer.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik heb de classicDamic schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:41:
[...]
Ja Lapp en benamingen is niet handig je hebt 110H maar daar kunnen dan nog een hoop letters achterstaan
https://lappbenelux.lappg.../oelflex-classic-110.html
De kans dat je hierbij een verkeerde ader aansluit op 230 en/of de dalibus is natuurlijk net zo groot.Victor schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:15:
[...]
Dat klinkt als een mooie oplossing! Als ik echter bij Lapp kijk, krijg ik de indruk dat dit uitsluitend kabels met een flexibele kern zijn. Dan ben ik weer overal in de weer met adereindhulsjes. Hoe heb jij dit opgelost?
Pas dan gewoon 5G1,5 toe, pak je de zwarte/grijze aders voor de DALI. (is vermoedelijk goedkoper dan stuurstroomkabel van lapp)
Dit is gewoon ook een standaard werkwijze voor installateurs om vanuit de verdeelkast de bekabeling voor de verlichting aan te leggen naar de betreffende ruimtes. Eventueel om vanuit daar met stekkerbare snoeren verder te gaan. Maar dat is in een thuissituatie onnodig en te duur.
Hoe zit dit nu precies? Zijn er daadwerkelijk meer gevallen bekend van eerder uitfikkende Gacia automaten of andere problemen dan bij de 'A-merken'? Of is het meer een geval van 'dit is waar we altijd mee werken en dat is dus beter'?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik wilde hier daarnet een lamp aansluiten op enkele voorziene elektriciteitsdraden in de garage, maar wanneer ik dat gedaan had werkte de lamp niet. Erger nog, de andere lamp in de garage en een aantal lampen in de woonkamer werkten ineens niet meer. Alle zekeringen staan aan. Wat kan er verkeerd zijn?
Heb je de aardlekschakelaars ook gecontroleerd?Aardappelnoot schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:03:
Een vraagje.
Ik wilde hier daarnet een lamp aansluiten op enkele voorziene elektriciteitsdraden in de garage, maar wanneer ik dat gedaan had werkte de lamp niet. Erger nog, de andere lamp in de garage en een aantal lampen in de woonkamer werkten ineens niet meer. Alle zekeringen staan aan. Wat kan er verkeerd zijn?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Deze staan allebei aanDutchKel schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:07:
[...]
Heb je de aardlekschakelaars ook gecontroleerd?
Kan het zijn dat 1 van de 3 hoofdzekeringen defect is?
En tja: Meten is weten.
Inderdaad een verbinding verbroken, dom van mij! Bedankt om aan te halen!Xander schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:20:
@Aardappelnoot wat heb je precies gedaan met het aansluiten van de lamp? Daarbij geen verbindingen onderbroken (misschien perongeluk door te hard aan draden uit de centraaldoos te trekken)?
Kan het zijn dat 1 van de 3 hoofdzekeringen defect is?
En tja: Meten is weten.
De lamp in de garage werkt terug maar deze in de woonkamer niet, heb nochtans alles weer aangesloten zoals ervoor. Vreemd
In de woonkamer gaat het om smart verlichting. Heb er eens een gewone spot ingedaan maar die werkt ook niet.
[ Voor 19% gewijzigd door Aardappelnoot op 13-03-2022 14:56 ]
edit: was door moderator verplaatst, maar de vraag staat nu dus dubbel hier. en is ondertussen al beantwoord.
[ Voor 91% gewijzigd door insomniac op 14-03-2022 09:39 ]
Wat voor gigantische wp komt er te staan dan, als er een 4 mm² kabel vereist wordt?insomniac schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:19:
Over een aantal maanden wordt er hier een warmtepomp geplaatst.
De installateur wil dat er dan een 5 aderig 4mm² ymvk kabel ligt met een 20A 3F automaat.
En wat zegt de installatie instructie hierover van de gekozen wp?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Gaat dus echt om de grote pieken waardoor ze stuk gaan.Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:05:
[...]
Stuk door slijtage ben ik nog niet tegengekomen.
Ik koop die dingen vaak wat groter, en zonder btw in. Volgens mij, zijn ze niet heel duur, alleen de gamma heeft ze niet in het assortiment.
En waar moet ik aan denken per cartridge?
neem aan wel onder de 25 euro aangezien zo’n hele unit nog geen €100 kost.
Kan ze überhaupt niet vinden online, maar misschien zoektijd verkeerd.
Dan moet het wel een direct inslag zijn wil je laptop je roosteren ga ik vanuitZit ook nog iemand achter die laptopOp andere niveau is meestal bij extra gevoelige apparatuur handig. Versterkers, medische spullen etc.
Voor medische apparatuur heb ik wel beeld bij ja.
Gelukkig heb ik die thuis niet nodig
Da’s waar.Je pakt het met zo'n AAB wel aan bij de bron, en is altijd beter dan niks.
Zonder ABS kan je prima rijden maar, met is toch een stukje veiliger.
Op zich wel een prettig idee en ik heb toch de ruimte in dat kastje dus ik ga er waarschijnlijk wel een aanschaffen.
10 tegen 1 heb je per ongeluk een draadje in een lasklem losgeduwd. Alle draden van alle lasklemmen in de doos/dozen waar je aan gewerkt hebt checken of ze goed vast zitten .Aardappelnoot schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:21:
[...]
Inderdaad een verbinding verbroken, dom van mij! Bedankt om aan te halen!
De lamp in de garage werkt terug maar deze in de woonkamer niet, heb nochtans alles weer aangesloten zoals ervoor. Vreemd
In de woonkamer gaat het om smart verlichting. Heb er eens een gewone spot ingedaan maar die werkt ook niet.
Zo scherp als een voetbal!
Zullen we eerst adereindhulzen op die draden zetten voor we ze opnieuw vastzetten?jadjong schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:26:
[...]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Als jij daar blij van wordt moet je het doen.StevenK schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:08:
[...]
Zullen we eerst adereindhulzen op die draden zetten voor we ze opnieuw vastzetten?
Het zal het doen maar zou zelf altijd voor ABB/Eaton/Hager kiezenAziraphale schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:08:
Binnenkort gaat onze groepenkast vervangen worden ivm de overstap naar een 3-fasen aansluiting. Momenteel is alles van E-norm en dat functioneert al bijna 11 jaar prima. De aanbieding die ik nu heb gekregen is voor een complete Gacia kast, wat een voor mij onbekend merk was. Even googlen leert me dat het een behoorlijke Chinese speler is met alle keurmerken, maar ik lees ook wel reacties (vaak al iets ouder) dat het kwalitatief minder zou zijn dan de in Nederland meer gebruikte merken als Eaton en ABB.
Hoe zit dit nu precies? Zijn er daadwerkelijk meer gevallen bekend van eerder uitfikkende Gacia automaten of andere problemen dan bij de 'A-merken'? Of is het meer een geval van 'dit is waar we altijd mee werken en dat is dus beter'?
Dat argument hoor ik vaker, maar niet waarom die merken beter zijn of bewijs dat Gacia sneller stuk gaat.Sethro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:41:
[...]
Het zal het doen maar zou zelf altijd voor ABB/Eaton/Hager kiezen
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Nee dat is niet nodig, dit zijn samengeslagen aders > 1 mm2 en daar zijn adereindhulzen niet voor gemaakt. Hoogestens kabelschoenen maar die zijn hier niet vantoepassing.StevenK schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:08:
[...]
Zullen we eerst adereindhulzen op die draden zetten voor we ze opnieuw vastzetten?
Deze samengeslagen aders zijn prima om direct in een kooiklem vast gezet te worden.
Bij voorkeur zwart of antraciet.
Iemand een idee welk merk dat heeft?
[ Voor 8% gewijzigd door Tijntje op 14-03-2022 08:18 ]
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Voor de warmtepomp zou eventueel ook een 2.5mm² kunnen, 4mm² was beter volgens de installateur. En de 4mm² ligt er al.Naalroc schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:23:
[...]
Wat voor gigantische wp komt er te staan dan, als er een 4 mm² kabel vereist wordt?
En wat zegt de installatie instructie hierover van de gekozen wp?
Want toen ik een kabel moest leggen voor de omvormer, heb ik een dikkere genomen dan noodzakelijk. Dit Ivm uitbreiding in de toekomst met een WP.
Het gaat mij erom, waarom zou een 5kW 3 fase omvormer niet gewoon op een B16 automaat kunnen.
https://www.niko.eu/nl-be...13-54ce-9c08-16a123c5d961Tijntje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:17:
Ik ben op zoek naar opbouwdozen waar een rolluik puls schakelaar in zit die bestemd zijn voor buiten montage (onder een lamellen overkapping).
Bij voorkeur zwart of antraciet.
Iemand een idee welk merk dat heeft?
:strip_exif()/f/image/uhFlDP6XT3TeuJ9HEV12WjrM.png?f=user_large)
https://www.niko.eu/nl-be...e4-5da7-9a38-59febc0ed2c9
:strip_exif()/f/image/A6N1oYuGFuCgaTbGmSnPGzzT.png?f=user_large)
Zoiets?
Beide linkjes gaan naar diverse varianten waaronder zwart. Let even op hoeveel wartels je wilt enzo.
Heeft een rolluikschakelaar doorgaans niet 2 drukkers?
[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 14-03-2022 08:41 ]
Of een b10insomniac schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:24:
[...]
Voor de warmtepomp zou eventueel ook een 2.5mm² kunnen, 4mm² was beter volgens de installateur. En de 4mm² ligt er al.
Want toen ik een kabel moest leggen voor de omvormer, heb ik een dikkere genomen dan noodzakelijk. Dit Ivm uitbreiding in de toekomst met een WP.
Het gaat mij erom, waarom zou een 5kW 3 fase omvormer niet gewoon op een B16 automaat kunnen.
1 PVoutput . Dongen NB
Wellicht een wat ongelukkige aanloopstroom maar volgens mij wordt dat over het algemeen goed beperkt tot een zeer lage waarde.
https://nlshop.se.com/pul...air-antraciet-mureva-styl
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
dank je, dat dacht ik dus ook. nu is een b10 niet voordeliger dan een b16, dus ik denk dat ik de b16 die ik heb liggen voor, het nog te kopen, inductieplaatje eens ga installeren. Kijken of het echt werkt.
Omvormer en aanloop stroom....Mylo1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:35:
[...]
Wellicht een wat ongelukkige aanloopstroom maar volgens mij wordt dat over het algemeen goed beperkt tot een zeer lage waarde.
C is alleen voor motoren, die lopen zwaar aan.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dat werkt, heb er tot 2 kW aan een tien ampère hangen, gebeurt niksinsomniac schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:19:
[...]
dank je, dat dacht ik dus ook. nu is een b10 niet voordeliger dan een b16, dus ik denk dat ik de b16 die ik heb liggen voor, het nog te kopen, inductieplaatje eens ga installeren. Kijken of het echt werkt.
1 PVoutput . Dongen NB
Mwah, ook schakelende voedingen hebben vaak een hoge "aanloopstroom" omdat de condensatoren opgeladen moeten worden. Als je een keer een groot kantoor of serverruimte spanningsvrij gemaakt hebt, dan weet je dat je de apparatuur stapsgewijs in moet schakelen anders slaan de automaten gegarandeerd direct weer uit.reneeke1970 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:23:
[...]
Omvormer en aanloop stroom....
C is alleen voor motoren, die lopen zwaar aan.
Dus zo'n gek idee is het niet. Al heb ik idd ook nog nooit gehoord dat dit voor PV-omvormers een issue zou zijn. Gezien deze over het algemeen in hun eentje op een apparaatgroep zitten en natuurlijk wel ontworpen zijn om ruimschoots binnen de B-karakteristiek te blijven, kan dat ook haast niet.
Edit: @teacher excuses, zou je deze ook nog kunnen verplaatsen?
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 14-03-2022 09:51 ]
Dat is een enkele pulsdrukker die gaat niet werken.
Dat ziet er goed uit dank je wel.Xander schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:27:
[...]
https://www.niko.eu/nl-be...13-54ce-9c08-16a123c5d961
[Afbeelding]
https://www.niko.eu/nl-be...e4-5da7-9a38-59febc0ed2c9
[Afbeelding]
Zoiets?
Beide linkjes gaan naar diverse varianten waaronder zwart. Let even op hoeveel wartels je wilt enzo.
[...]
Heeft een rolluikschakelaar doorgaans niet 2 drukkers?Bovendien niet zwart of antraciet.
Ziet er ook goed uit, dank je wel.
Smaken verschillen. Die schakelaar ziet er wel redelijk uit (al vind ik Niko mooier), maar wie heeft deze contactdozen met transparant klepdeksel verzonnen?
Inbouw wordt lastig aangezien het op een enkelsteens schuur wordt gebouwd.Xander schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:59:
@Tijntje Heb je nog meer schakelmateriaal nodig in de tuin of onder de overkapping? Alles uit dezelfde serie is dan natuurlijk wel het meest fraaie. Ik kan je van Niko ook de inbouw oplossingen aanbevelen mocht je daar ergens ruimte voor hebben.
[...]
Smaken verschillen. Die schakelaar ziet er wel redelijk uit (al vind ik Niko mooier), maar wie heeft deze contactdozen met transparant klepdeksel verzonnen?
[Afbeelding]
Ik heb 3 rolluikschakkelaars bij elkaar nodig, dus die drievoudige doos van Schneider is wel weer handig.
Als je de afwerking buiten belangrijker vindt dan binnen is dat helemaal niet lastig.Tijntje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:03:
[...]
Inbouw wordt lastig aangezien het op een enkelsteens schuur wordt gebouwd.
Ook bij Niko is dat uiteraard gewoon beschikbaar: 3 voudig horizontaal of 3 voudig verticaal.Ik heb 3 rolluikschakkelaars bij elkaar nodig, dus die drievoudige doos van Schneider is wel weer handig.
Alleen inbouwbehuizingen heeft Niko niet groter dan 2 voudig, Schneider heeft deze wel van 3.
Ja, dit klopt, maar als je naar 3-fase gaat, zoals het hoort, klopt dit niet en moet je zowel de perilex doos als de stekker nakijken!hnq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:37:
Omdat ik wat extra groepen nodig heb in de meterkast, o.m. vanwege de aanschaf van een warmtepomp, wil ik de huidige meterkast reorganiseren. Volgens mij ook wel hard nodig. Ik ben van plan een voorbedrade kast aan te schaffen en te installeren. Aansluiting is 3x25. Ik heb op dit moment een paar vragen:
- ....
- indien niet correct: als ik de gewone kookgroep plaats achter een 4p aardlekschakelaar, waarbij ik dus 2 van de fases van de ALS gebruik, hoef ik de bestaande perilex aansluiting niet te wijzigen. Klopt dit?
- ....
Bij een kookgroep kan het zijn dat er 2x bruin en 2x blauw gebruikt is. Dat mag niet bij 3-fase, dan moet er 3x bruin 1x blauw gebruikt worden (of bruin, grijs, zwart + blauw).
Als er gebruik gemaakt is van YMVK kabel, dan is momenteel de grijs in gebruik als blauw (en dat moet te zien zijn aan een krimpkousje om de grijze ader).
Een perilex doos voor 3-fase heeft, van voren gezien, de drie fases rechtsboven, rechtsonder en linksonder. De nul zit linksboven. Voor 2-fase is rechtsboven ook een nul. Die blauwe draad moet dus vervangen worden door een bruine.
Als er kabel gebruikt is, dan is rechtsboven, als het goed is, grijs. Dan hoef je in de doos niets te veranderen (maar controleer het wel, want voor je het weet is rechtsboven blauw en linksboven grijs gemaakt).
In de stekker moet je ook een aanpassing doen. De stekker gaat er nu immers vanuit dat rechtsboven een nul zit en dat is geen nul meer. Dus ook die stekker moet je aanpassen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Gladde buis trekt makkelijker dan ribbel.
Gladde buis met rode coating trekt nog makkelijker.
Gladde buis met rode coating en kwaliteits vd-draad trekt het makkelijkst.
Kwaliteits vd-draad is veel gladder dan hobby/Bobby draad.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 14-03-2022 17:30 ]
Maar ook bij ribbel bestaan er grote verschillen tussen de merken.
In flex kunnen ook minder draden in.
Bedankt voor je reactie. Nieuwe groepenkast inmiddels up and running. Ben inderdaad voor drie-fase gegaan. Dat betekende idd wat gepiel met stekker, aansluiting in de kookplaat en de perilex wcd. Kon er wat lastig bij nl. Maar het is gelukt.Blihi schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:13:
[...]
Ja, dit klopt, maar als je naar 3-fase gaat, zoals het hoort, klopt dit niet en moet je zowel de perilex doos als de stekker nakijken!
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Op dat moment.
Die (voorbedrade) flex is leuk, maar over een aantal jaren bijvoorbeeld een nuldraad ergens bij moeten trekken, een andere netwerkkabel er doorheen moeten doen, of glas, who knows, etc etc. Dat kan dan best een uitdaging worden, zeker als je bij elke paar centimeter in zo'n ribbel blijft hangen.
40 jaar geleden legden we een elektrische installatie aan zonder aarde draad. Nu doen we dat met. Dat betekent dus dat er gemiddeld één draad extra door de buizen loopt nu. Bij renovaties, waar dus de aardedraad bij getrokken moest worden, genieten we van het feit dat er enorm veel gladde buis gebruikt werd, echter wel van 16mm.
Ik gok dat we zo'n grote ontwikkeling niet nog een keer doormaken. Maar toch, leg e.e.a. zoveel mogelijk met vaste buis, liefst 19mm, met ruime bochten aan. En een extra stopcontact op die plek waarvan je nu zegt "is niet nodig" zit ook nooit in de weg.
De meerprijs is nihil, maar het heeft zoveel meerwaarde dat je nooit meer iets hoeft open te breken en allerlei mogelijkheden hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door Tanuki op 14-03-2022 22:10 ]
Eens opgezocht wat een lasklem is en ik ben dat nergens tegen gekomen.Reptile209 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:35:
[...]
10 tegen 1 heb je per ongeluk een draadje in een lasklem losgeduwd. Alle draden van alle lasklemmen in de doos/dozen waar je aan gewerkt hebt checken of ze goed vast zitten .
Deze kring had ik los gemaakt aan de kroonsteen:
:strip_exif()/f/image/kcBUl2QNIQkRSoqNDNzN8bCy.jpg?f=fotoalbum_large)
Waardoor kring K volledig uitviel.
Wanneer ik de draden weer in de kroonsteen stak (K1), werkt alles terug behalve K2. Ik heb hier verder niets aan gedaan.
:strip_exif()/f/image/87dDrH0j9d95eP5LRdpuFZAa.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee wat er aan de hand is.
Dat is niet in NL, of wel?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Volgens mij is dit BelgiëEthirty schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:22:
Wait whut? Waarom komt er op die manier een draad uit je plafond
Mooi ook hoe degene die dit heeft aangesloten kroonsteentjes niet snapt.Aardappelnoot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:19:
[...]
Eens opgezocht wat een lasklem is en ik ben dat nergens tegen gekomen.
Deze kring had ik los gemaakt aan de kroonsteen:
[Afbeelding]
Waardoor kring K volledig uitviel.
Wanneer ik de draden weer in de kroonsteen stak (K1), werkt alles terug behalve K2. Ik heb hier verder niets aan gedaan.
[Afbeelding]
Geen idee wat er aan de hand is.
Het lijkt erop dat dit bedoeld is om 2 aparte delen van de ruimte boven deze verdieping op elkaar aan te sluiten, zodat dat 1 groep wordt?
Of, e.e.a. loopt naar een andere centraaldoos op dezelfde verdieping?
Inderdaad, wat een bijzondere constructie zo.
Fijn ook dat de aardedraad niet doorgelust wordt.
België inderdaad.Ethirty schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:22:
Wait whut? Waarom komt er op die manier een draad uit je plafond
Er zijn vele dingen mis met dit huurhuis maar een draad uit het plafond is nog een van de minst erge
Deze draden hoort 1 van de twee locaties voor een lamp te zijn in de garage (K1 op het schema). K2 tot 5 zijn ook allemaal lampen aan de benedenverdieping.Tanuki schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:28:
[...]
Mooi ook hoe degene die dit heeft aangesloten kroonsteentjes niet snapt.![]()
Het lijkt erop dat dit bedoeld is om 2 aparte delen van de ruimte boven deze verdieping op elkaar aan te sluiten, zodat dat 1 groep wordt?
Of, e.e.a. loopt naar een andere centraaldoos op dezelfde verdieping?
Inderdaad, wat een bijzondere constructie zo.![]()
Fijn ook dat de aardedraad niet doorgelust wordt.
Ik had nu in gedachte om in de hoofdmeterkast een 20A 300mA te plaatsen. Volgens mij mag dit ook gewoon omdat uiteindelijk de groep met 16A is afgezekerd en we dus selectief zijn ten opzichte van de 25A die het huis binnenkomt. Maar ik twijfel nu een beetje wat de toegevoegde waarde is. Zou ik niet net zo goed ook 16A 30mA in de hoofdmeterkast kunnen plaatsen? Volgens mij is het nu ook weinig selectief...
En een soortgelijke vraag voor de afezekering van een laadpaal: de Zappi geeft aan dat aardlek niet nodig is, maar voor de veiligheid tegen het doorsteken van de kabel lijkt mij dat wel een prettig idee. Kan ik daar dan ook gewoon een 16A 30mA voor pakken?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
En als ze zeggen dat het voor de Zappi niet hoeft neem ik aan dat ze wel onder de 30mA blijven... Als je de aardweerstand niet weer waarschijnlijk ook verplicht om een aardlek te plaatsen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.