Hallo mede-Tweakers.
Ik ben benieuwd of ik nu de juiste conclusie heb getrokken, of dat er nog mogelijkheden zijn waar ik nog niet aan heb gedacht in het volgende schakel puzzeltje.
Ik ben (eindelijk) eigenaar geworden van een jaren 30 woning, met een nogal dubieuze schakelopzet in de hal-overloop-voorzolder, waarbij de vorige eigenaar al zei dat hij er niet meer uit kwam. Het bestaat uit de volgende combinatie:
- Lamp 1e verdieping
- Lamp 2e verdieping
- wisselschakelaar in hal voor lamp op 1e verdieping
- wissel-wisselschakelaar op 1e verdieping voor lamp op de 1e en lamp op de 2e verdieping
- wisselschakelaar op de 2e verdieping voor lamp op de 2e verdieping
Na best wat uitzoekwerk heb ik de ene opstelling werkend (met de lamp op de 1e verdieping), maar de lamp op de 2e verdieping krijg ik niet goed werkend.
Ik weet dat een normale wisselschakeling zo hoort te werken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HLa47awUY8Sj00G5lnPkHV1B.png?f=user_large)
Als ik nu de zwarte draden tussen de 1e verdieping en 2e verdieping analyseer, kom ik tot de conclusie dat ze allebei met elkaar zijn verbonden, met als gevolg dat de lamp altijd aanstaat als ik het aansluit zoals het aan zou moeten sluiten, en het omzetten van de schakelaars doet enkel heel kort de stroom doorbreken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9BsroKz8vshjrIfGjqPUh1Ey.png?f=user_large)
Zie de verbinding tussen beide onderste zwarte draden.
Ik kwam tot deze conclusie door 1F en 1A in een lasklem te doen en de individuele draden op de 2e te meten (waarbij 2A en 2B onder spanning kwamen te staan en 2Lamp niet), en door 1F en 1B in een lasklem te doen, met hetzelfde resultaat.
Is deze conclusie terecht, of zijn er meer opties die ik kan onderzoeken?
Probleem is dat ik geen idee heb waar die draden met elkaar zijn verbonden, in beide inbouwdozen is niets te zien. Ik zie hoog op de 2e verdieping nog een vreemd dichtgemaakt gat, maar ik heb geen garantie dat ik daarachter vindt wat ik nodig heb (de enige hint is dat de bekabeling in de doos op de 2e verdieping naar boven loopt, potentieel naar achter dat luik, maar sowieso naar de iets minder hoog hangende lamp.) Plus dat dat luik boven het trappengat zit en dat ik dan met een arelaxte ladder-op-trap constructie moet gaan werken en ik eerder met de verbouwing die afdichting niet open kraag.