@JT IP67 is dompeldicht, dat betekent dat je de doos +- 30 minuten onder water kan dompelen zonder dat er water in komt.
IP66 is waterdicht, "volledig beschermd tegen stof en waterdicht tot regen en golven van water".
M.a.w., als jouw lasdoosje niet in een plas water ligt, heb je aan IP66
ruim voldoende.
Het membraan zit overigens ongeveer gelijk met het plastic van de lasdoos. Als je er wartels op draait, dan klemt de wartel met de contramoer zich vast op het plastic, waardoor het afsluit. Het membraan doet dan in principe niet meer mee. Je kan dan het diafragma van de wartel gebruiken om de kabel vast te klemmen en dan zit het dicht. Mits de kabel uiteraard voldoet qua ondersteunde kabeldikte.
Waarom zou je membraan aanbrengen? Om niet per se met wartels te hoeven werken, men kan in principe de kabel door het membraan prikken en op die manier ook een afgedichte doorvoer creëeren. Je gaat dus niet het membraan eruit steken, maar het membraan doorprikken met als gevolg dat de kabel "in het membraan geklemd" zit. Als je dat eenmaal hebt gedaan en je wilt er later een smallere kabel doorheen doen, dan moet je in principe het membraan wegsnijden en een wartel gebruiken om het nog fatsoenlijk te kunnen afdichten.
En ik ben het overigens met Xander eens, ik gebruik ook liever wartels, omdat je dan veel zekerder bent van de afdichting. Zeker als ik iets hang of bevestig op een plek waar het aannemelijk is dat er eens wat water voorbij kan komen. Niet omdat ik bang ben voor IP65/66/67, maar eerder omdat het weleens nauw kan komen met dat membraan. Peace of mind voor die paar euro die wartels kosten is fijn.
[
Voor 13% gewijzigd door
Tanuki op 04-03-2022 22:07
]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?