Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 220 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.345.270 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-10 16:48
Xander schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Ja, dat mag dus niet. Die lasklemmen horen ook in een doos.
Ow, eens kijken of dat nog lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Ja, dat mag dus niet. Die lasklemmen horen ook in een doos.
Waar stop je die in dan met van die spotjes? Je hebt het over een spotbox maar kan me niet herinneren die ooit gezien te hebben. En de meeste normale inbouwdozen zijn daar weer niet geschikt voor.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Waar stop je die in dan met van die spotjes? Je hebt het over een spotbox maar kan me niet herinneren die ooit gezien te hebben. En de meeste normale inbouwdozen zijn daar weer niet geschikt voor.
Spotboxen worden voornamelijk gebruikt voor spots in betonnen plafonds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_o8UDc3-XE-vl4r2o8AA3khs2o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBvvYgUg3Mdv9fTGDwEUCkCN.webp?f=user_large

Spots in een hol plafond zou ik persoonlijk nooit met draad in buis aanleggen, maar met snoer (vroeger hittebestendig / edrateen bij halogeenspots, voor LED voldoet een simpel VMVL snoer ook). Als je dat combineert met een fitting met aansluitdoosje ben je in 1x klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cVvYbejT9OT23e_t1ocx8avm8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y4OET6kagERmb7NP5E1LZMQA.jpg?f=user_large

Of anders kun je met snoer ook minilasdoosjes toepassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klJmxF7HFS04TiHB_kbIkrykNc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sEWcKeN9qRWPiLpaYFkYyEq4.webp?f=user_large

Of je gaat helemaal los met stekkerbare installatiesystemen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0jncH6VVRThzE04mVmLX69_0PE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OYbolnQwEZSdjqP7WcNlEIOE.jpg?f=user_large

Draad in buis voor zoiets als uitgangspunt nemen is niet handig, ik zou je ook niet kunnen vertellen hoe je dat fatsoenlijk afwerkt conform NEN1010.
526.5 Aansluitingen van leidingen (niet alleen de eindaansluitingen, maar ook tussenverbindingen) mogen alleen worden gemaakt in daarvoor geschikte omhullingen, bijvoorbeeld verbindingsdozen, aansluitdozen, of in materieel, indien de fabrikant hiervoor ruimte heeft voorzien. In dit geval moet materieel worden gebruikt waar vaste aansluitvoorzieningen aanwezig zijn, of waar voorzieningen zijn getroffen voor het installeren van verbindingsmaterieel. De leidingen moeten eindigen in een omhulling.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Die mini lasdoosjes krijg ik er nog wel in. Zal een gefriemel zijn, maar lukt wel denk ik. Ik dacht dat het wel goed zat met de lasklemmen in de holle ruimte die wordt gecreëerd door de isolatie-afstandshouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Reden dat ik het vroeg was dat ik recent het iemand met snoer zag doen maar dat vervolgens los door een holle wand naar beneden moest naar het eerst beschikbare stopcontact.

Dus snoer is dan beter dan draad in buis :?
Klinkt tegenstrijdig.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobNemoo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:53:
Die mini lasdoosjes krijg ik er nog wel in. Zal een gefriemel zijn, maar lukt wel denk ik.
Ze zijn alleen niet echt gemaakt om buis in te voeren.

Ik zou in een eerder stadium andere beslissingen hebben genomen, maar ja daar heb jij niets meer aan. ;)
Ethirty schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:54:
Dus snoer is dan beter dan draad in buis :?
Klinkt tegenstrijdig.
Waarom? Ik ben toch ook blij dat er een snoer aan mijn stofzuiger zit in plaats van een installatiebuis met draad. :+

Er is op zich niets mis met snoer in een installatie, zo lang het verder maar de juiste eigenschappen heeft (draaddoorsnede etc.).

Ik vrees* dat we het in de toekomst veel meer gaan zien, er worden nu al hele prefab huizen met snoeren in elkaar gestekkerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRLcNIWDH_Xjiheew4iR3nd8abI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nDkOvvwwW62HCha15riyuUEJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VllZ7NCpBsNnX_zmMQ2GVs5ORt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkXwDMTvEezMIdBXeR2iwTrK.jpg?f=fotoalbum_large

* Vrees, ja, want hier ben ik (nog?) geen voorstander van. Maar voor een klein installatiedeel zoals spotjes zou ik niet anders willen. Verlichting wordt in de utiliteitsbouw al decennia met snoer en stekkerverbindingen aangesloten (boven systeemplafonds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Xander schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:01:
[...]

Ze zijn alleen niet echt gemaakt om buis in te voeren.

Ik zou in een eerder stadium andere beslissingen hebben genomen, maar ja daar heb jij niets meer aan. ;)
Als ik ze nu erbij stop zitten in ieder geval al die lasklemmen en dus alle kabelverbindingen in zo'n doosjes. Dat is al beter dan niks natuurlijk.

Ik wist het niet, anders misschien wel wat anders gedaan inderdaad. Mijn gediplomeerde elektraman heeft het zo voorbereid, maar hij is over het algemeen wel wat kort door de bocht inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:01:
[...]

Waarom? Ik ben toch ook blij dat er een snoer aan mijn stofzuiger zit in plaats van een installatiebuis met draad. :+
En wanneer heb jij voor het laatst je stofzuiger in je plafond weggewerkt? :+

Maar ok, weer wat geleerd. Je mag snoer dus wegwerken zonder dat het in een buis zit.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:38:
[...]

En wanneer heb jij voor het laatst je stofzuiger in je plafond weggewerkt? :+

Maar ok, weer wat geleerd. Je mag snoer dus wegwerken zonder dat het in een buis zit.
De reden dat een spotsnoer (die rode siliconen kabel) bijvoorbeeld los op je verlaagd plafond mag liggen, is dat deze kabel voldoet aan de regel dat er dubbele bescherming moet zijn. De siliconen mantel is 1, de mantel om elke ader individueel is 2.

In geval van draad heb je maar 1 bescherming, namelijk de mantel om elke ader. Als je de draden in een buis stopt, heb je dubbele bescherming.

Vraag is natuurlijk wel of het handig is om dat te doen. In zo'n verlaagd plafond is het wel prima, je kunt er makkelijk bij, vervangen is goed te doen, etc.

Ik zou zelf nooit graag een kabel in de muur, vloer, of waar dan ook weg smeren. Dan zou ik altijd voor draad in buis willen gaan, gezien dat er voor zorgt dat e.e.a. nog te vervangen is.

Ik had zelf ook een vraag. :) Ik ben bezig met de spiegelverlichting en de spiegelverwarming aansluiten. Nu wil ik daar ook Shelly Plus 1PM modules bij plaatsen zodat ik kan zien of de spiegelverlichting aan is of niet. En zodat ik de spiegelverwarming kan inschakelen als de luchtvochtigheid in de badkamer te hoog wordt.

Nu zat er voor de verlichting al een ip44 doosje achter op de spiegel geplakt. Super handig, is 85x135x~24. Het frame van de spiegel is 25mm dik, waardoor het doosje precies tussen de spiegel en de muur valt en het een plat geheel is.

Nu wil ik dus de Shelly in die bestaande doos plaatsen , maar nu heb ik helaas geen ruimte om er nog een te plaatsen + lasklemmen voor de spiegelverwarming.

Ik zat er dus aan te denken om nog zo'n doosje te plaatsen, zodat ik daar netjes de Shelly + lasklemmen in kwijt kan.

Echter, ik kan geen doosje vinden dat 24mm of minder dik is. Alles wat ik vind is 30+, of wel 23mm dik (het eerder genoemde spelsberg doosje, waar van werd voorgesteld daar de spot lasklemmen in te stoppen) maar dan veel te klein om de Shelly + de lasklemmen in te stoppen.

Het doosje dat achterop de spiegel zit is van Elcon en lijkt enkel in Tsjechië besteld te kunnen worden.

Iemand misschien een idee voor een doosje dat een kleine diepte heeft, maar wel een grotere lengte en breedte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OxnYka-GtgOVxV5V3R8Gxxazgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eeQERx3bule6PCCRfVIAKLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XQc8Z3IpQMv9ZF3Mjy_UTA68aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6OhdP2R1dI86yFKpP8d8opQ.jpg?f=fotoalbum_large

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shyva1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2022
Blihi schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:06:
Die zijn herkenbaar aan het tekentje met twee vierkantjes in elkaar.
Dank voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tanuki Als je e.e.a. wat fatsoeneert en dat lusje snoer bovenin wat verder uit de doos trekt, kun je hier in toch wel 2 van die modules kwijt?

Of maak die DC-verbinding in zo'n Spelsberg doosje, dat scheelt hier ook weer ruimte.

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 22-02-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shyva1
Xander schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:52:
[...]

In welke zone hangt dat dan? Zone 2? Dan moet het ook een IPX4 armatuur zijn (spatwaterdicht).
Ik lees net dat als je geen douchecabine hebt, dat een straal van 120 cm onder zone 1 valt.
Ook staat er: Bij een douchekop zonder douchecabine is er geen zone 2.
verwarrend allemaal...

Lamp moet dan IPx5 zijn en op zwakstroom dus geen 220V. Ik heb een ledlamp hangen met metalen kap maar die is IPx4. Zal m vervangen, zoals eerder gezegd, voor volledig kunststof of dubbel geisoleerd.

Ik heb net de afstand douchekop - eerste punt lamp gemeten en die is exact 1 meter. Daar komt bij dat op de centraaldoos van die lamp geen aardedraad aanwezig is. Wel is er een CAP onder de wastafel en een aardlek

[ Voor 12% gewijzigd door 1shyva1 op 23-02-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1shyva1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:57:
[...]

Ik lees net dat als je geen douchecabine hebt, dat een straal van 120 cm onder zone 1 valt.
Ook staat er: Bij een douchekop zonder douchecabine is er geen zone 2.
verwarrend allemaal...
Correct, zone 1 is dan groter en er is geen zone 2.
Lamp moet dan IPx5 zijn en op zwakstroom dus geen 220V.
IPx4 mag nog steeds, maar inderdaad: het zou op een veilige lage spanning moeten werken, met de voeding buiten zone 1/2.

Volgens hedendaagse normen mag die lamp daar dus niet zitten, tenzij je nog een vaste wand tussen douche en lamp zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shyva1
Xander schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:14:
[...]

Correct, zone 1 is dan groter en er is geen zone 2.

[...]

IPx4 mag nog steeds, maar inderdaad: het zou op een veilige lage spanning moeten werken, met de voeding buiten zone 1/2.

Volgens hedendaagse normen mag die lamp daar dus niet zitten, tenzij je nog een vaste wand tussen douche en lamp zet.
IPx4 dus ook, goed om te weten.

Ja, ik begin steeds beter te begrijpen hoe het zit, verschil oude en huidige situatie ect.

Bedankt voor je hulp en ook de anderen, Blihi oa, die op mijn vraag hadden gereageerd. Ik weet voldoende! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:39:
@Tanuki Als je e.e.a. wat fatsoeneert en dat lusje snoer bovenin wat verder uit de doos trekt, kun je hier in toch wel 2 van die modules kwijt?

Of maak die DC-verbinding in zo'n Spelsberg doosje, dat scheelt hier ook weer ruimte.
Da's een goede! Die verbinding onderin het doosje is er puur om de 12v die uit de transformator komt, door te verbinden met de ledstrip die uiteindelijk bovenin de spiegel zit. Ik kan inderdaad eens proberen om die er uit te krijgen en daarna apart in een ander doosje te plaatsen. :) Die spelsberg doosjes kosten ook zo ongeveer niets, dus ook een vrij goedkope oplossing. Thanks! Nog niet aan gedacht. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:54
Beste Tweakers,

Ik kan jullie hulp goed gebruiken bij een vraag die ik heb. In juni ga ik beginnen met het bouwen van een vrijstaande garage bij ons huis. Op deze garage wil ik 12 zonnepanelen plaatsen op 6 APS DS3 (éénfase) micro omvormers. Kan ik hiervoor een 3 fase YMVK-AS kabel naar de garage trekken, waarbij de 6 omvormers in de garage over de 3 fasen verdeeld worden? Op deze kabel komen geen verbruikers te zitten, deze krijgen een eigen kabel.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56
kawouter80 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:51:
Beste Tweakers,

Ik kan jullie hulp goed gebruiken bij een vraag die ik heb. In juni ga ik beginnen met het bouwen van een vrijstaande garage bij ons huis. Op deze garage wil ik 12 zonnepanelen plaatsen op 6 APS DS3 (éénfase) micro omvormers. Kan ik hiervoor een 3 fase YMVK-AS kabel naar de garage trekken, waarbij de 6 omvormers in de garage over de 3 fasen verdeeld worden? Op deze kabel komen geen verbruikers te zitten, deze krijgen een eigen kabel.

Alvast dank!
Als je een kabel neemt 4x dus met nul -as kabel lijkt mij dat geen enkel probleem.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-10 16:23
kawouter80 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:51:
Beste Tweakers,

Alvast dank!
als je dat door 1 kabel wilt hebben moet er van iedere fase de fase en nul inzitten. L1+N, L2 +N, L3 + N. Dus iets van een ymvkas 6 x 2,5mm2.
Lastiger te vinden 3 x ymvkas 2 x 2,5.

Verder mag het volgens de NEN1010 niet in 1 kabel, want daar heb je dan drie groepen in. Om te voorkomen dat jij (of meestal iemand anders over 10 jaar) denkt de stop er even af te halen en dan de kabel door te knippen en er dan wel prik op blijkt te staan mag dat niet.

Tot slot: ik neem aan dat je die APS en in setjes van twee koppelt en dan op een groep? ik weet niet hoe die dingen precies op elkaar aansluitnaar zijn, maar als ke ze echt als aparte omvormers aansluit dan zou je normtechnisch een groep per omvormer moeten hebben volgens mij? Dus ik neem aan dat je die APS kunt koppelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Lochnes schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:38:
[...]

als je dat door 1 kabel wilt hebben moet er van iedere fase de fase en nul inzitten. L1+N, L2 +N, L3 + N. Dus iets van een ymvkas 6 x 2,5mm2.
Lastiger te vinden 3 x ymvkas 2 x 2,5.
Dat snap ik niet. Waarom niet gewoon op een 3-fasen automaat (krachtgroep) met een gewone 5x2.5 kabel?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-10 15:18
Lochnes schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Tot slot: ik neem aan dat je die APS en in setjes van twee koppelt en dan op een groep? ik weet niet hoe die dingen precies op elkaar aansluitnaar zijn, maar als ke ze echt als aparte omvormers aansluit dan zou je normtechnisch een groep per omvormer moeten hebben volgens mij? Dus ik neem aan dat je die APS kunt koppelen
APS levert kant en klare trunk kabels van 3x2,5mm2, waarmee je om de 2- of 4 meter een omvormer kan aankoppelen. Alleen je moet de omvormers (880W per stuk als ik het goed heb) over de verschillende fasen verdelen, anders gaat er te veel vermogen één fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
m_rick schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:15:
[...]

APS levert kant en klare trunk kabels van 3x2,5mm2, waarmee je om de 2- of 4 meter een omvormer kan aankoppelen. Alleen je moet de omvormers (880W per stuk als ik het goed heb) over de verschillende fasen verdelen, anders gaat er te veel vermogen één fase.
Ik wil inderdaad 3 trunk kabels gebruiken met elk 2 omvormers. Nu hoor ik alleen verschillende verhalen over hoe nu verder naar de meterkast. Ik ben geen expert, maar kan ik de trunk kabels niet via een tussenmeterkast met 3 stuks 1-fase ALS in de garage koppelen aan de 3-fase YMVK-AS kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
Andrehj schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Dat snap ik niet. Waarom niet gewoon op een 3-fasen automaat (krachtgroep) met een gewone 5x2.5 kabel?
omdat het niet 1 3 fase systeem wordt als je 3 fasen gebruikt. in een 3 fase systeem wordt je N nauwelijks belast, in een 1 fase systeem wordt die net zo zwaar belast als je fase. als je dan 3 fases aan 1 neutraal hangt overbelast je die dus met een factor 3. In een 3 fase systeem hangen de fases aan elkaar als het ware,
om zo ook 400 volt te maken ipv 230
volt.
Omgekeerd, als dit wel kon zat er geen 2,5mm2 blauwe draad in je 1 fase huis maar een 0,75mm3, mooi drie keer goedkoper. Dat zit er niet in, dus het zal wel niet kunnen

dat je vermogen met 6 paneeltjes zodanig laag is dat zelfs bij 3 voudige overbelasting die 2,5mm2 blauw niet wegsmelt is nog weer wat anders.
Ik heb er nooit over nagedacht maar je kunt vast ook nog iets met kortsluiting van fase naar fase krijgen waarbij er dan ook nog meer spanning op je omvormer komt te staan dan de 230 volt waarop hij bedacht is en je daar ook nog risico”s loopt - ja iets met sluiting van de ene fase naar aarde en de andere fase gewoon ok dan staat er 400v over je omvormer componenten ipv 230

verder had hij het over ymvkas dus grondkabel, dan gebruik je geen 5g2,5 maar 4 x 2,5 + as.
als dan iemand met met graven een ader in de kabel raakt gaat gegarandeerd de prik eraf in plaats van dat je mazzel
moet hebben dat je 2 aders tegelijk raakt om de automaten te laten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Lochnes schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:50:
[...]

omdat het niet 1 3 fase systeem wordt als je 3 fasen gebruikt. in een 3 fase systeem wordt je N nauwelijks belast, in een 1 fase systeem wordt die net zo zwaar belast als je fase. als je dan 3 fases aan 1 neutraal hangt overbelast je die dus met een factor 3.
Sorry maar dit is onzin. Zolang het maar daadwerkelijk over 3 fasen is verdeeld werkt dat precies hetzelfde als een "3 fasen systeem", het is namelijk een 3 fasen systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
[...]

omdat het niet 1 3 fase systeem wordt als je 3 fasen gebruikt. in een 3 fase systeem wordt je N nauwelijks belast, in een 1 fase systeem wordt die net zo zwaar belast als je fase. als je dan 3 fases aan 1 neutraal hangt overbelast je die dus met een factor 3. In een 3 fase systeem hangen de fases aan elkaar als het ware,
om zo ook 400 volt te maken ipv 230
volt.
Omgekeerd, als dit wel kon zat er geen 2,5mm2 blauwe draad in je 1 fase huis maar een 0,75mm3, mooi drie keer goedkoper. Dat zit er niet in, dus het zal wel niet kunnen

dat je vermogen met 6 paneeltjes zodanig laag is dat zelfs bij 3 voudige overbelasting die 2,5mm2 blauw niet wegsmelt is nog weer wat anders.
Ik heb er nooit over nagedacht maar je kunt vast ook nog iets met kortsluiting van fase naar fase krijgen waarbij er dan ook nog meer spanning op je omvormer komt te staan dan de 230 volt waarop hij bedacht is en je daar ook nog risico”s loopt - ja iets met sluiting van de ene fase naar aarde en de andere fase gewoon ok dan staat er 400v over je omvormer componenten ipv 230

verder had hij het over ymvkas dus grondkabel, dan gebruik je geen 5g2,5 maar 4 x 2,5 + as.
als dan iemand met met graven een ader in de kabel raakt gaat gegarandeerd de prik eraf in plaats van dat je mazzel
moet hebben dat je 2 aders tegelijk raakt om de automaten te laten werken.
Je bent terwijl je typt allerlieidingen aan t verzinnen om voor jezelf te verklaren waarom het klopt wat je zegt.

Ook nog eens fout, het klopt niet wat je zegt... Bij een 3 fase systeem zitten de fase niet 'als het ware' aan elkaar verbonden. De nul word ook niet over belast omdat de fase 120 graden van elkaar gedraaid zitten.

Je kan beter geen advies over elektra meer geven denk Ik...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
@Makrolon @Xander volgens mij hebben jullie volledig gelijk en ben ik uit mijn nek aan het lullen. Ik loop erover na te denken en er klopt niks van wat ik riep, ik ga er even rustig een nachtje over slapen om nou te snappen wat ik wel wou zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Volgende keer moet je je misschien even in de natuurkunde achter een driefasensysteem verdiepen voordat je zoiets gaat typen, want dit slaat echt nergens op.
Bij maximale fase-ongelijkheid (slechts 1 fase max belast, of precies twee fasen max belast) is de stroom door de nul maximaal gelijk aan die van 1 fase. Daarom is die draad ook net zo dik als die van een fase.
Bij drie gelijk belaste fasen is de stroom door de nul precies nul.
Die omvormers in de garage kunnen dus prima via een normale 5x2.5 kabel achter een enkele krachtgroep in de meterkast, zolang er maar niets anders op die groep is aangesloten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Lochnes schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:01:
@Makrolon @Xander volgens mij hebben jullie volledig gelijk en ben ik uit mijn nek aan het lullen. Ik loop erover na te denken en er klopt niks van wat ik riep, ik ga er even rustig een nachtje over slapen om nou te snappen wat ik wel wou zeggen.
Ik denk dat je de volgende denkfout maakt.

Als je 3 losse omvormers hebt, creëer je niet 3 nieuwe fases. Het eerste wat die omvormers doen is kijken naar de frequentie van de aanwezige spanning en zich daarop aanpassen. Als je die drie omvormers dus netjes verdeeld over de 3 fases zullen die met de juiste offset stroom terug gaan leveren, waardoor er geen fases of neutraal overbelast raakt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-10 21:11
Andrehj schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Volgende keer moet je je misschien even in de natuurkunde achter een driefasensysteem verdiepen voordat je zoiets gaat typen, want dit slaat echt nergens op.
Bij maximale fase-ongelijkheid (slechts 1 fase max belast, of precies twee fasen max belast) is de stroom door de nul maximaal gelijk aan die van 1 fase. Daarom is die draad ook net zo dik als die van een fase.
Bij drie gelijk belaste fasen is de stroom door de nul precies nul.
Die omvormers in de garage kunnen dus prima via een normale 5x2.5 kabel achter een enkele krachtgroep in de meterkast, zolang er maar niets anders op die groep is aangesloten.
Sorry. Maar in de kermis wereld is de neuter wel degelijk een probleem bij zelfde diameter als een der fases.

@Andrehj je heb niet gelijk.
@Lochnes Jij heb wel gelijk..
Maar dit bovenstaande is waar bij de volgende conditie :
De apparaten hebben geen PCF maar gewone gelijkrichter met condensator er achter.
Er word alleen tijdens een korte periode van de piek spanning van de fase ,stroom opgenomen.. en loopt terug via de nul.
Nu pieken de fases achter elkaar dus de gemiddelde stroom is 3x hoger door de nul !!!!
De kermis jongens kopen ook wel een 240v spul... en geen PFC. dus problemen met de nul .

Ja dit is ook praktijk natuurkunde.

Dus even de nul op 0 zetten is theoretische maar geen praktijk.

Normale PV omvormer creëren een mooie sinus dus hebben van bovenstaande geen last.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-10 22:16
Korte vraag. Ik heb een loze leiding waar ik eerst van plan was om een cat6 kabel doorheen te trekken. Nu zit ik te denken om in diezelfde loze leiding ook een elektrakabel toe te voegen. Kunnen deze twee kabels samen door de loze leiding van 19mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

X21r schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:35:
[...]

Sorry. Maar in de kermis wereld is de neuter wel degelijk een probleem bij zelfde diameter als een der fases.

@Andrehj je heb niet gelijk.
@Lochnes Jij heb wel gelijk..
Maar dit bovenstaande is waar bij de volgende conditie :
De apparaten hebben geen PCF maar gewone gelijkrichter met condensator er achter.
Er word alleen tijdens een korte periode van de piek spanning van de fase ,stroom opgenomen.. en loopt terug via de nul.
Nu pieken de fases achter elkaar dus de gemiddelde stroom is 3x hoger door de nul !!!!
De kermis jongens kopen ook wel een 240v spul... en geen PFC. dus problemen met de nul .

Ja dit is ook praktijk natuurkunde.

Dus even de nul op 0 zetten is theoretische maar geen praktijk.

Normale PV omvormer creëren een mooie sinus dus hebben van bovenstaande geen last.
Dit is een compleet irrelevante situatie. Die omvormers hebben een PF die dicht richting de 1 zit. Daarnaast hebben we het over 3 dezelfde omvormers op dezelfde fase. Dus allemaal ongeveer dezelfde PF.

Op de kermis heb je natuurlijk veel inductie motoren en snap ik wel dat je cos(phi) all over the place is, maar omdat er 1 situatie is waar dat een probleem is, betekent dat niet dat de eerder gegeven antwoorden op de vraag fout zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

perform93 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 01:01:
Korte vraag. Ik heb een loze leiding waar ik eerst van plan was om een cat6 kabel doorheen te trekken. Nu zit ik te denken om in diezelfde loze leiding ook een elektrakabel toe te voegen. Kunnen deze twee kabels samen door de loze leiding van 19mm?
Mag het? Nee. Kan het? Ja.
Pak VD draad en stop deze in de kabelsok erbij. Dan trek je die er zo doorheen.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 24-02-2022 06:16 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 16:09
JackBol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:16:
[...]

Zullen we gewoon geen adviezen geven voor dingen die niet mogen en die ook gewoon onverstandig zijn?

Punctuality is the politeness of kings

• Tanuki
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:16:
[...]

Hij had het over kabel, niet over draad. En dat mag gewoon.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tanuki schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Hij had het over kabel, niet over draad. En dat mag gewoon.
Ik weet niet of kabel gaat passen met Cat6 erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
perform93 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 01:01:
Kan: Ja
Mag: Ja en nee

Mits je dubbel geisoleerde 220v kabels gebruikt (en dus niet losse aders in de buis) en een SFTP kabel gebruikt. Anders heb je kans op doorslag en storing op je ethernet kabel

• perform93
Dank voor alle reacties!

Als ik het goed begrijp is het dus
1. Het kan, maar niet aangeraden
2. Het kan en als ik het wel zou doen, dan goede isolatie kabels en het moet ook passen in de loze leiding

Wat ik erop aansluit is uiteindelijk een PC die stroom en internet nodig heeft. Zal verder geen energievretende apparatuur o.i.d. aansluiten, maar snap zeker dat er een risico is.

Een andere optie is natuurlijk gewoon de bestaande elektra op zolder doortrekken naar de plek waar ik het stopcontact nodig heb, alleen zie je wel hoe de bekabeling loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
perform93 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:31:
Dank voor alle reacties!

Als ik het goed begrijp is het dus
1. Het kan, maar niet aangeraden
2. Het kan en als ik het wel zou doen, dan goede isolatie kabels en het moet ook passen in de loze leiding

Wat ik erop aansluit is uiteindelijk een PC die stroom en internet nodig heeft. Zal verder geen energievretende apparatuur o.i.d. aansluiten, maar snap zeker dat er een risico is.

Een andere optie is natuurlijk gewoon de bestaande elektra op zolder doortrekken naar de plek waar ik het stopcontact nodig heb, alleen zie je wel hoe de bekabeling loopt.
Een andere mogelijkheid is ook eerst een glasvezel patchkabel door de buis heen trekken en daarna pas 220. Dan heb je geen last van interference. En dan aan beide einden een media converter.

• perform93
SAVAGE3 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Een andere mogelijkheid is ook eerst een glasvezel patchkabel door de buis heen trekken en daarna pas 220. Dan heb je geen last van interference. En dan aan beide einden een media converter.
Nog niet eerder van gehoord, ik ga daar wat over inlezen. Dank voor de suggestie.

• m_rick
SAVAGE3 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Kan: Ja
Mag: Ja en nee

Mits je dubbel geisoleerde 220v kabels gebruikt (en dus niet losse aders in de buis) en een SFTP kabel gebruikt. Anders heb je kans op doorslag en storing op je ethernet kabel
Ik begrijp toch niet goed waarom dit niet mag. Is dat alleen ivm kans op een storing op de UTP kabel? Of is dit ook vanuit de normen niet toegestaan? Spelen ook veiligheidsargumenten een rol?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3Rlog-EzurwlJShMhvzkJX9sEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3635CoYMNGA0DjScCAL6xNf.jpg?f=fotoalbum_large

Mag je inbouw WCD aan elkaar doorluzzen?
Vraag dit ivm aanleggen elektra keuken.

Dat zou makkelijker zijn dan vanuit een centraaldoos vervolgens alle kanten op frezen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
pentaw1nz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:55:
[Afbeelding]

Mag je inbouw WCD aan elkaar doorluzzen?
Vraag dit ivm aanleggen elektra keuken.

Dat zou makkelijker zijn dan vanuit een centraaldoos vervolgens alle kanten op frezen.
Dat is makkelijker zolang je niets verandert. Voor een eerste aanleg kan het dus wel makkelijk zijn, maar zodra je iets gaat veranderen heb je toch echt liever die centraaldoos.

Het mag verder wel, maar als je opnieuw aan het aanleggen bent zou ik het wel zoveel mogelijk beperken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
redwing schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Dat is makkelijker zolang je niets verandert. Voor een eerste aanleg kan het dus wel makkelijk zijn, maar zodra je iets gaat veranderen heb je toch echt liever die centraaldoos.

Het mag verder wel, maar als je opnieuw aan het aanleggen bent zou ik het wel zoveel mogelijk beperken.
Het gaat om dozen in de keuken, waar we alles goed uitgedacht hebben. Ik verwacht niet dat we daar ooit dingen in gaan wijzigen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

redwing schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Die begrijp ik nooit. Ik ga nooit meer vanuit die centraaldoos een sleuf door het plafond en muur frezen. Kan en mag niet eens bij de meeste betonvloeren.

Maar een klein stukje door de muur is een stuk makkelijker.

Begrijp dat het "de norm" is in Nederland, maar volgens mij is het niet heel gebruikelijk in andere landen.

#team_UTC+1

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Ethirty schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:19:
[...]
Die begrijp ik nooit. Ik ga nooit meer vanuit die centraaldoos een sleuf door het plafond en muur frezen. Kan en mag niet eens bij de meeste betonvloeren.

Maar een klein stukje door de muur is een stuk makkelijker.

Begrijp dat het "de norm" is in Nederland, maar volgens mij is het niet heel gebruikelijk in andere landen.
Zodra je iets wil wijzigen zit alles in je centraaldoos en knu je er bij. Het is dus veel makkelijker als je je elektra aan wil passen of bij problemen te controleren wat er mis zit. Ook in andere landen is dit een normale manier van werken.
Uiteindelijk is elke tussenverbinding een extra foutmogelijkheid en ook een extra punt dat je moet kunnen controleren. Een wc-doos in de muur doortrekken is niet echt een probleem, maar een doos die er random ergens tussen zit is dat wel.Je moet gewoon zorgen dat elke verbinding die je maakt bereikbaar is.

[removed]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11
En onder je keuken kun je op de meeste plekken gewoon opbouw doen. Veel handiger en beter dan horizontaal vrezen in de muur.

• pentaw1nz
jongetje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:55:
En onder je keuken kun je op de meeste plekken gewoon opbouw doen. Veel handiger en beter dan horizontaal vrezen in de muur.
Ik heb idd wel wat plekken waar opbouw ipv inbouw zou kunnen. bijv. onderaan WCD net boven de grond, of helemaal boven in een koof voor de afzuigkap.

Waarom is opbouw beter? buiten dat het inderdaad een stuk handiger werkt.
En loont het om op een paar plekken te kiezen voor opbouw, als ik vanuit die opbouw doos toch weer wil gaan doorlussen naar een inbouw doos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-10 14:55

R-B

Blokkert

pentaw1nz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:35:
[...]

Ik heb idd wel wat plekken waar opbouw ipv inbouw zou kunnen. bijv. onderaan WCD net boven de grond, of helemaal boven in een koof voor de afzuigkap.

En loont het om op een paar plekken te kiezen voor opbouw, als ik vanuit die opbouw doos toch weer wil gaan doorlussen naar een inbouw doos?
Alles wat niet in het zichtveld zit, dus vast ingebouwde keuken apparatuur, lekker opbouw gebruiken. Let wel even op de locaties en hoogtes van plint etc.

Waarom? Gemak! Waarom de moeite van het frezen (en zooi) als je er niks van ziet.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_rick
R-B schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:54:
[...]

Alles wat niet in het zichtveld zit, dus vast ingebouwde keuken apparatuur, lekker opbouw gebruiken. Let wel even op de locaties en hoogtes van plint etc.

Waarom? Gemak! Waarom de moeite van het frezen (en zooi) als je er niks van ziet.
Let er ook op dat sommige apparatuur heel diep is. Ik had laatst bij iemand een dubbele WCD (half opbouw) gemaakt, die precies achter de oven uit kwam. Toen bleek de oven zo diep te zijn, dat dit niet paste. De achterkant van de oven incl stekker kwam tegen de WCD aan. Oplossing? De WCD boven of onder het apparaat (achter het kastje) maken.

[ Voor 4% gewijzigd door m_rick op 25-02-2022 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-10 14:55

R-B

Blokkert

m_rick schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:03:
[...]

Let er ook op dat sommige apparatuur heel diep is. Ik had laatst bij iemand een dubbele WCD (half opbouw) gemaakt, die precies achter de oven uit kwam. Toen bleek de oven zo diep te zijn, dat dit niet paste. De achterkant van de oven incl stekker kwam tegen de WCD aan. Oplossing? De WCD boven of onder het apparaat (achter het kastje) maken.
Eens! Of "onder" de vaatwasser willen ze vaak ook geen leidingen. Oplossing: Stoekje dekvloer weghalen en diepte creeren.

mbt die oven, stem af met keukenleverancier. Wellicht kan die oven stekker gewoon in de plint op de vloer.. :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:54
m_rick schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:03:
[...]

Dat heeft ook als voordeel dat je de apparatuur uit kan zetten door de stekker eruit te trekken. Bijvoorbeeld als je aardlek eruit knalt of wanneer je de diepvries wilt ontdooien ;) dan hoef je niet de hele koelkast/oven/vaatwasser eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
pentaw1nz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:35:
[...]

Een muur horizontaal infrezen gaat ten koste van de stabiliteit van de muur. De muur zal iets van 10cm dik zijn, het infrezen is al snel een paar cm. Een klein stukje zal niet erg zijn, maar over de gehele breedte van de muur is niet zo verstandig.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Luchtenburger schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Een muur horizontaal infrezen gaat ten koste van de stabiliteit van de muur. De muur zal iets van 10cm dik zijn, het infrezen is al snel een paar cm. Een klein stukje zal niet erg zijn, maar over de gehele breedte van de muur is niet zo verstandig.
Dank voor de tip. Wat kan ik het best doen bij een afstand van zeg zo'n 3 meter ? Schuin frezen in een rechte lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-10 10:13
pentaw1nz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Dank voor de tip. Wat kan ik het best doen bij een afstand van zeg zo'n 3 meter ? Schuin frezen in een rechte lijn?
Als het kan in de vloer frezen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:19
Onderstaande meterkast moet ik ombouwen naar 3 fasen en dan moet er ook nog wat ruimte gecreerd worden voor krachtgroepen voor warmtepomp en PV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnWd4KXC1hTOQCUmgUL5W1yHYY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAvhsQN6bdnVFBpwqcjy8kG4.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het een woning van +/- 1995.
1) Er staat een grote K op de rechter groepenkast, weet iemand wat voor merk dit is?
Kan ik daar ook een aansluitblok voor kopen zoals ik gewend ben bij Eaton kasten? (aansluitblok ivm overstap naar 3 fase)

Ik denk eraan om het linker kleine groepenkastje te vervangen door eentje van 2 rijen boven elkaar. En het stopcontact en router opschuiven.
2) Welk merk past qua uiterlijk het best bij deze K kast?

De oude kookgroep kan dan uit deze groepenkast verdwijnen en daar kan dan een 3 fase groep voor terugkomen. Dan kunnen er wat van die Chinese groepen naar boven of het linker kastje verhuizen om plek te maken voor een 4p hoofdschakelaar rechtsonder.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:16

Freakie1NL

Grote Baas

Waarom perse de oude kast willen houden?

Modern materiaal werkt een stuk lekkerder doordat er meer ruimte in een moderne kast is. Voor de centen hoef je het niet te laten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Freakie1NL
Ja als het mijn eigen groepenkast was dan had ik het een mooi moment gevonden om die 27 jaar oude aardlekschakelaars te vervangen vanwege de leeftijd en die Chinese groene automaten vind ik ook niet mooi. Maar het is niet voor mezelf en de eigenaar is niet zo van de meterkastp*rno dus moet een beetje op de centjes letten.

Maar misschien is dat inderdaad voor beperkte meerkosten wel haalbaar om er 2 nieuwe kasten in te zetten en dan bijvoorbeeld alleen die 4 Eaton groepen en het spul in het linker kastje overzetten.
Het voordeel is dat ik de boel dan grotendeels voorbedraad kan laten aankomen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
DutchKel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Als het kan in de vloer frezen.
Dat kan in mijn situatie niet. Ik moet van links boven in de muur naar rechts onder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@busscherski Ik zou een kant en klare eaton kast kopen complet voorbedraad.
Bv bij Sander vunderink of elektramat. Hoef jezelf geen interne bedrading en strippen te kopen.

https://www.sandervunderi...eaton-groepenkast-3-fase/

https://www.elektramat.nl...EATON&fase=3&size=220x330

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:47:
1) Er staat een grote K op de rechter groepenkast, weet iemand wat voor merk dit is?
Het is Odink & Koenderink, volgens mij is daar weinig Chinees aan. ;)

Maar het lijkt me inderdaad een prima moment voor een geheel nieuwe kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:08
pentaw1nz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Dat kan in mijn situatie niet. Ik moet van links boven in de muur naar rechts onder
Van links boven naar links onder verticaal.. En de rest over de vloer (of via pijp/opbouw)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Source90 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Van links boven naar links onder verticaal.. En de rest over de vloer (of via pijp/opbouw)..
Dus bij onderstaande situatie frees ik van de bovenste naar de onderste (vrijwel verticaal) , dan over de vloer naar links naar de andere en weer verticaal omhoog. Dus niet zo kriskras als mijn stippellijnen.

Is frezen in de vloer dan gebruikelijk, of mag ik die pijp gewoon boven de vloer laten lopen en netjes beugelen aan de muur oid? Valt dan achter de keuken plint. Ik moet zeggen dat ik nooit heb gezien dat de elektra nog in het zicht is.

Wegwerken is het "mooist" , maar als het in het zicht ook "mag" is dat natuurlijk nog makkelijker. De keuken komt er immers overheen. Dan kan ik de pvc pijp horizontaal over de vloer laten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3Rlog-EzurwlJShMhvzkJX9sEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3635CoYMNGA0DjScCAL6xNf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 25-02-2022 19:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

busscherski schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:21:
@Freakie1NL
Ja als het mijn eigen groepenkast was dan had ik het een mooi moment gevonden om die 27 jaar oude aardlekschakelaars te vervangen vanwege de leeftijd en die Chinese groene automaten vind ik ook niet mooi. Maar het is niet voor mezelf en de eigenaar is niet zo van de meterkastp*rno dus moet een beetje op de centjes letten.

Maar misschien is dat inderdaad voor beperkte meerkosten wel haalbaar om er 2 nieuwe kasten in te zetten en dan bijvoorbeeld alleen die 4 Eaton groepen en het spul in het linker kastje overzetten.
Het voordeel is dat ik de boel dan grotendeels voorbedraad kan laten aankomen.
Wel geld voor een wamtepomp en pv. Zoals je zelf al aangeeft de aardleks zijn oud, de bedrijfszekerheid is minimaal. Een groepenkast is niet alleen een distributie voor het elektra in het huis. Het zorgt ook voor vellig gebruik van het elektra in dat huis.

Als je er zelf al niet achter staat, dan zou ik het werk al niet uitvoeren.
Bezuinigd de eigenaar ook op de remmen van zijn auto? Doe er maar 2e hands setje van de sloop op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Even een praktisch vraagje. Bij het vervangen van mijn groepenkast bleek de draad van de stroommeter naar de hoofdschakelaar te kort om rechtstreeks te kunnen. Toen maar tijdelijk even de schroefklemmen in de bodem van de kast gebruikt om de verbinding te verlengen en direct van daar door naar de hoofdschakelaar, maar ik wil dit goed organiseren.

Op zich is het wel functioneel en ik zie ook niet direct (brand)gevaar hierin, maar ik heb zo'n gevoel dat de norm hier iets van vindt, vooral omdat de verbinding onder de kap bloot is en niet afgeschakeld wordt met de hoofdschakelaar. Ik weet in elk geval wel dat het gebruik van loshangende lasklemmen niet de bedoeling is.

Ik heb voor zover ik kan beoordelen meerdere opties (van minst naar meeste voorkeur):
- Een aparte kast onder de groepenkast plaatsen specifiek voor een hoofdschakelaar.
- De netbeheerder laten komen om voor een hoop geld 4 draadjes te vervangen.
- Een distributie-klemblok op de din rail plaatsen en vanuit daar door naar de hoofdschakelaar.
- Wago rijgklemmen op de din rail plaatsen als een vaste las.

Iemand die even mee kan denken?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Een willekeurige elektricien met zegelrecht laten komen? En die zwart betalen voor 10 minuten werk?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
Iedereen bedankt voor de antwoorden op mijn vraag van de omvormers, heb ik veel aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spone schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:27:
- Een distributie-klemblok op de din rail plaatsen en vanuit daar door naar de hoofdschakelaar.
- Wago rijgklemmen op de din rail plaatsen als een vaste las.
Als dat lukt, dan moet je toch ook de hoofdschakelaar kunnen bereiken?

Misschien nadat je de kast iets anders indeelt?

Heb je een plaatje bij het praatje? Hoeveel lengte kom je te kort? Als het millimeterwerk is kun je misschien nog iets met dergelijke aansluitklemmen onder de hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5IjT8tBRzKsRuz80AMVswRQCVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/152QNmh8ufpcAFPLXMrA5ZEl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:03:
Een willekeurige elektricien met zegelrecht laten komen? En die zwart betalen voor 10 minuten werk?
Ik vermoed dat "zegelrecht" en "zwart betalen" geen gelukkige combinatie is, een installateur moet ook kunnen verantwoorden waar zijn zegels zijn gebleven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Als dat lukt, dan moet je toch ook de hoofdschakelaar kunnen bereiken?

Misschien nadat je de kast iets anders indeelt?
Daar heb je een punt. Ik heb net nog even opnieuw gekeken en geprobeerd om de hoofdschakelaar midden op de onderste rail te zetten recht boven de meter (ipv in de hoek). Dan red ik het met 2 van de draden goed, een van de andere eigenlijk net niet (1cm te kort) en de laatste helemaal niet (>2cm te kort). De draden zijn helaas nogal zuinig afgeknipt :/

Kortom die din-rail opties vallen dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spone En in een andere volgorde wellicht?

Fasen kun je verwisselen, de nul kan misschien ook links i.p.v. rechts. Bij de meeste 4-polige schakelaars staat niet aangegeven wat de nul zou moeten zijn (maar bij sommige wel dus controleer dat even).

Natuurlijk wel de bovenkant ook aanpassen dan. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 26-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Laatst online: 23-10 15:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7eeDkdrbHg9BP0DBcGN6JKGo4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSTWdPRY565RF4EXgqTrsY8I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tTQTHzFZLuGPGPxCvISlc3UVKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBPtwvKav0fwquYCgiiHVnqU.png?f=fotoalbum_large

Mijn groepenkast(zie foto) krijgt over 3 weken een upgrade van 1x35A naar 3x25A.

Doel

-inductiekoken op 4 pitten. Dus of 2P+N of 2P+2N(kookgroep)
-niet gelijk een hele nieuwe meterkast etc. Bij voorkeur aanpassen van wat er al zit.

De excel screenshot is wat ik denk te gaan doen.

1. Stedin monteert af op hoofdschakelaar.
2. Dan hoofdschakelaar naar verdeelblokjes onderin de groepenkast
3. Fase #1 naar bestaande aardlek links met daarachter de linker helft van bestaande busboard
3. Fase #2 naar bestaande aardlek rechts met daarachter de rechter helft van bestaande busboard
4. Fase #1 & #3 naar de aardlekautomaat tbv kookplaat.

Mijn bevindingen van deze opstelling:

-Fase #2 wordt volledig benut door een groep6 VW en groep 7 OVEN. Die zijn samen al 23A De kans op gelijktijdigheid is groot. Groep3 stelt niks voor mits geen stofzuiger a 2000w.. PV kan voor verlichting zorgen maar je mag er niet vanuit gaan(winter).

-Op Fase #1 wordt dus gekookt, tezamen met verbruikers groep 1/2/4

-Een kookgroep op (vrije) fase 3 kan, maar theoretisch is de kookplaat 2x16A=32A. Dus dat is meer dan de fase3 kan leveren.

Ik heb mn twijfels of dit wel goed gaat. Het is het eigenlijk net niet gezien de belasting op fase #1. Hebben jullie misschien wat input/adviezen/verbeterpunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@fuzzyduck Ik zie geen bezwaren. Het zou natuurlijk wel mooier zijn om 3 aardlekschakelaars te plaatsen en de bestaande eindgroepen over alle 3 de fasen te verdelen, maar dat is ingrijpender (ander busboard etc.).

Verder zou ik naar de aardlekautomaat voor de kookplaat en naar de Perilex contactdoos gewoon 3 fasen aansluiten. Die paar meter draad zijn er kosten niet en dan heb je gewoon een normale 3-fasen aansluiting in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:37:
@fuzzyduck Ik zie geen bezwaren. Het zou natuurlijk wel mooier zijn om 3 aardlekschakelaars te plaatsen en de bestaande eindgroepen over alle 3 de fasen te verdelen, maar dat is ingrijpender (ander busboard etc.).

Verder zou ik naar de aardlekautomaat voor de kookplaat en naar de Perilex contactdoos gewoon 3 fasen aansluiten. Die paar meter draad zijn er kosten niet en dan heb je gewoon een normale 3-fasen aansluiting in de keuken.
Dank je voor je snelle reactie! Een busboard wisselen voor 3 tientjes is geen bezwaar uiteraard. Maar ik zie veel verschillende types.
3fase 1x12
3fase 3x4
etc.

Welke zou ik dan moeten hebben? Ook gezien de ouderdom van mijn kast? Ik hoorde dat er verschillende uitvoeringen zijn. bouwjaar 2000.

En waar laat ik die 3e aardlek. Bovenste rails met schroefbevestiging ?

Ik heb al 5 draden getrokken, dus die 3fasen in de keuken komt wel goed. Ik heb een AEG kookplaat op het oog(beste van consumentenbond). Die is 2fasen met dus een gedeelde N. snoer 3e fase gebruik ik dan gewoon niet maar ligt er loos.

[ Voor 8% gewijzigd door fuzzyduck op 26-02-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fuzzyduck schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Dank je voor je snelle reactie! Een busboard wisselen voor 3 tientjes is geen bezwaar uiteraard. Maar ik zie veel verschillende types.
3fase 1x12
3fase 3x4
etc.
Welke zou ik dank moeten hebben?
3x 4 modules.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfi9ZNfSrSx7uvLU4XKNgKZZSeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ykzf0QqWiHR01EhnelDqqKfz.jpg?f=user_large

Deze komt wel met een paar uitdagingen:
- Je kunt hem momenteel nergens bestellen (voorraden zijn er al maanden niet).
- Deze past niet in jouw kast, want de maatvoering is rond 2004 veranderd. Je zou dan het hele witte "basisrek" moeten uitwisselen.
- Je hebt dan natuurlijk ook een derde aardlekschakelaar nodig en die past niet meer op een logische plaats in de kast.

Op zich heb je niet zo veel gebruikers, het gaat op 2 fasen ongetwijfeld ook goed komen.
Ik heb al 5 draden getrokken, dus die 3fasen in de keuken komt wel goed. Ik heb een AEG kookplaat op het oog(beste van consumentenbond). Die is 2fasen met dus een gedeelde N. snoer 3e fase gebruik ik dan gewoon niet maar ligt er loos.
Juist, op precies die manier zou ik het aansluiten.

Maar dan dus ook gewoon 3 fasen tot aan de contactdoos aansluiten, dus niet:
fuzzyduck schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:26:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Heb je een plaatje bij het praatje? Hoeveel lengte kom je te kort? Als het millimeterwerk is kun je misschien nog iets met dergelijke aansluitklemmen onder de hoofdschakelaar:
Hier is het uiteindelijk mee gelukt. Ik had er toevallig nog een paar liggen.

Ja ik weet dat die alamat achter een aardlek niet zoveel toevoegt. Heeft de laadpaalclub meegenomen en die ga ik binnenkort vervangen door een kracht automaat. Dan maak ik ook meteen de kabels erboven even netjes en krijgt de beltrafo wat liefde.

[ Voor 25% gewijzigd door spone op 14-03-2022 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@fuzzyduck Het is beter en heel verstandig om de PV een eigen aardlek te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:47:
[...]

3x 4 modules.
[Afbeelding]

Deze komt wel met een paar uitdagingen:
- Je kunt hem momenteel nergens bestellen (voorraden zijn er al maanden niet).
- Deze past niet in jouw kast, want de maatvoering is rond 2004 veranderd. Je zou dan het hele witte "basisrek" moeten uitwisselen.
- Je hebt dan natuurlijk ook een derde aardlekschakelaar nodig en die past niet meer op een logische plaats in de kast.

Op zich heb je niet zo veel gebruikers, het gaat op 2 fasen ongetwijfeld ook goed komen.

[...]

Juist, op precies die manier zou ik het aansluiten.

Maar dan dus ook gewoon 3 fasen tot aan de contactdoos aansluiten, dus niet:

[...]
-De positie van de 3e aardlek was al een dingetje idd.
-De beschikbaarheid van de 3x4 is ook een dingetje ja. Dat hoorde ik al dat ze er niet waren.
-Ik monteer 3 fasen netjes af in de keuken en dan pak ik daar gewoon 2 fasen van. Dus 1&3 in mijn geval.
-Is het slim de PV juist naar fase #1 te verplaatsen? Dus linker deel van busboard? Dan kan die eventueel assisteren bij hoge belasting?
-Kan ik de hoofdzekering per fase straks zelf weer activeren? Of bel ik daar voor Stedin :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
habbekrats schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:48:
Dat is nu ook niet en gaat al jaren goed? Waarom zou ik dat willen? Ik ben geen elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Hoe werkt een 1x12 3 fase busboard eigenlijk. Je kan toch niet fasen samenknopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:55
@fuzzyduck Volgens mij is een kookgroep niet bedoeld voor een 3x25A aansluiting.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spone schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Hier is het uiteindelijk mee gelukt. Ik had er toevallig nog een paar liggen.
Prima zo toch? :) En heel wat goedkoper dan de netbeheerder laten komen.
Plaatje:

[Afbeelding]
Het wikkelen van spoelen in de afgaande bedrading wordt al een hele tijd afgeraden in verband met inductiewerking. Liever gewoon een vouw erin maken zoals de laadpaalclub heeft gedaan. ;) Of de draad achter de DIN-rail naar beneden laten lopen en dan terug omhoog vouwen.
Ja ik weet dat die alamat achter een aardlek niet zoveel toevoegt. Heeft de laadpaalclub meegenomen en die ga ik binnenkort vervangen door een kracht automaat.
Dan voldoe je niet meer aan NEN1010, die stelt dat een autolaadpaal moet zijn beveiligd door een eigen 30mA aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
BarryH schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:56:
@fuzzyduck Volgens mij is een kookgroep niet bedoeld voor een 3x25A aansluiting.
Nee dan kook je op max 25A ipv 32A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:55
@fuzzyduck Ik denk eerder dat je dan af en toe kortstondig de fase 32A belast, wat ws. in de praktijk geen probleem oplevert, maar niet de bedoeling is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:07:

Het wikkelen van spoelen in de afgaande bedrading wordt al een hele tijd afgeraden in verband met inductiewerking.
Daar is geloof ik geen enorme consensus over als ik het internet zo na sla. Er is wel wat inductiewerking, maar met relatief lage stromen, lucht, geen kern e.d. is het effect beperkt. Hoe dan ook, de gedachte erachter is overlengte voor toekomstige aanpassingen, dus dat is met relatief weinig moeite op te lossen naar een manier van wegwerken waar dit sowieso niet meer speelt :)
[...]

Dan voldoe je niet meer aan NEN1010, die stelt dat een autolaadpaal moet zijn beveiligd door een eigen 30mA aardlekschakelaar.
Is dat ook nog vereist wanneer de laadpaal voorzien is van een eigen DC-lekstroombeveiliging? Hoe ik de normering had begrepen was het daar vooral om te doen. In de situatie als bedacht deelt ie de aardlek met de kookplaat, dat is geen drama wanneer die mee gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door spone op 26-02-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spone schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:26:
[...]

Daar is geloof ik geen enorme consensus over als ik het internet zo na sla. Er is wel wat inductiewerking, maar met relatief lage stromen, lucht, geen kern e.d. is het effect beperkt. Hoe dan ook, de gedachte erachter is overlengte voor toekomstige aanpassingen, dus dat is met relatief weinig moeite op te lossen naar een manier van wegwerken waar dit sowieso niet meer speelt :)
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat de waarheid nou precies is maar je komt ondertussen geen vakman meer tegen die het zo achterlaat.

Het probleem met inductie zou er ook niet zijn in normaal bedrijf maar vooral bij een eventuele kortsluiting. Een kortsluitstroom kan natuurlijk kortstondig vele malen hoger zijn dan de nominale stroom.

Voor overlengte heb je inderdaad andere oplossingen waar "het internet" wel unaniem over is dat het geen probleem is. ;)
Is dat ook nog vereist wanneer de laadpaal voorzien is van een eigen DC-lekstroombeveiliging? Hoe ik de normering had begrepen was het daar vooral om te doen. In de situatie als bedacht deelt ie de aardlek met de kookplaat, dat is geen drama wanneer die mee gaat.
De reden van dit voorschrift is denk ik dat een (type A) aardlekschakelaar niet meer goed functioneert bij een DC lekstroom hoger dan 6mA. Jouw laadpaal heeft ingebouwde beveiliging en zou dus geen DC lekstroom hoger dan 6mA mogen geven. Maar een DC lekstroom van 5mA kan dus wel voorkomen. Wat als de kookplaat ook nog eens 2mA doet...?

NEN1010 is iig duidelijk: De laadpaal moet op een eigen aardlekschakelaar. Ja, ook als er DC lekstroombeveiliging in zit. Als dat niet zo was dan moest hij op een eigen type B aardlekschakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 26-02-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:48:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom dit bij autolaadpunten voorschrift is, maar bij zonnepanelen niet. De achterliggende gedachte is niet zo anders volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
fuzzyduck schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn groepenkast(zie foto) krijgt over 3 weken een upgrade van 1x35A naar 3x25A.

Doel

-inductiekoken op 4 pitten. Dus of 2P+N of 2P+2N(kookgroep)
-niet gelijk een hele nieuwe meterkast etc. Bij voorkeur aanpassen van wat er al zit.

De excel screenshot is wat ik denk te gaan doen.

1. Stedin monteert af op hoofdschakelaar.
2. Dan hoofdschakelaar naar verdeelblokjes onderin de groepenkast
3. Fase #1 naar bestaande aardlek links met daarachter de linker helft van bestaande busboard
3. Fase #2 naar bestaande aardlek rechts met daarachter de rechter helft van bestaande busboard

Mijn bevindingen van deze opstelling:

-Fase #2 wordt volledig benut door een groep6 VW en groep 7 OVEN. Die zijn samen al 23A De kans op gelijktijdigheid is groot. Groep3 stelt niks voor mits geen stofzuiger a 2000w.. PV kan voor verlichting zorgen maar je mag er niet vanuit gaan(winter).

-Op Fase #1 wordt dus gekookt, tezamen met verbruikers groep 1/2/4

-Een kookgroep op (vrije) fase 3 kan, maar theoretisch is de kookplaat 2x16A=32A. Dus dat is meer dan de fase3 kan leveren.

Ik heb mn twijfels of dit wel goed gaat. Het is het eigenlijk net niet gezien de belasting op fase #1. Hebben jullie misschien wat input/adviezen/verbeterpunten?
Mijn ervaring:

In theorie lijkt t allemaal net wel net niet te gaan met vermogens, in de praktijk daar t gewoon goed. Want:

Hoofdzekering kan je vrij lang overbelasten voor ie er uit gaat
En apparaten zoals wasmachine en vaatwasser verwarmen maar kort in de cyclus.
Een kookplaat gebruikt bij normaal gebruik lang niet die 32 ampère. Want dan moet je alle pitten op de hoogste stand zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Makrolon schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Mijn ervaring:

In theorie lijkt t allemaal net wel net niet te gaan met vermogens, in de praktijk daar t gewoon goed. Want:

Hoofdzekering kan je vrij lang overbelasten voor ie er uit gaat
En apparaten zoals wasmachine en vaatwasser verwarmen maar kort in de cyclus.
Een kookplaat gebruikt bij normaal gebruik lang niet die 32 ampère. Want dan moet je alle pitten op de hoogste stand zetten.
Dank je!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Wel geld voor een wamtepomp en pv. Zoals je zelf al aangeeft de aardleks zijn oud, de bedrijfszekerheid is minimaal. Een groepenkast is niet alleen een distributie voor het elektra in het huis. Het zorgt ook voor vellig gebruik van het elektra in dat huis.

Als je er zelf al niet achter staat, dan zou ik het werk al niet uitvoeren.
Bezuinigd de eigenaar ook op de remmen van zijn auto? Doe er maar 2e hands setje van de sloop op...
Dankje voor je reactie.
Ik denk dat de eigenaar van die groepenkast niet bewust bezuinigd. Niet iedereen weet bijvoorbeeld dat dit een goed moment is om die aardleks te vervangen.

De eigenaar leest ook mee en is inmiddels overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb hulp nodig.

Ik wil een lamp ophangen aan een centraaldoos in het plafond. Echter moet het beugeltje van de lamp een kwartslag ten opzichte van de centraaldoos gedraaid zijn.

Is er een tussenstuk je of zo dat je ertussen kan plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 21:28
Een klein "D" sluitinkje van de bouwmarkt? Zijn er van 2 cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9XGdcm3zTYbi0ZkiiVOYaDxPdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/peBEplfqHaqmTJr9iYktFZfn.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 27-02-2022 16:09 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Of centraaldoosdeksel eraf schroeven, een kwartslag draaien, weer vast schroeven.

Normaliter zijn er 4 schroef gaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tanuki schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:25:
Of centraaldoosdeksel eraf schroeven, een kwartslag draaien, weer vast schroeven.

Normaliter zijn er 4 schroef gaatjes.
Er zijn maar twee gaatjes en de centraaldoos is in het beton gegoten. Ik heb gisterenavond dit ding van ABB gevonden, ik denk dat het daar wel mee lukt.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/f/_/f_2608ap-600x600bw0c0q70.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
jordje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:45:
[...]

Ja, dan moet je zolang even een kammetje op de hoofdschakelaar zetten die de drie polen met elkaar doorverbind. Uiteraard je krachtgroepen nog niet gebruiken daarmee.
Stedin komt a.s. woensdag de aansluiting verzwaren van 1x35a naar 3x25a. Ik krijg mijn installateur echter niet te pakken om het eerder geplaatste kammetje te verwijderen (en Stedin wil dit niet doen). Is het mogelijk/veilig om de 3 fasegroepenkast met de 3fase aansluiting te gebruiken als het kammetje (tbv 1 fase) er nog op zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
@BerdtH Nee, dan heb je gewoon sluiting.

Maar hoezo wil Stedin die niet weg halen :? Zit toch gewoon aan de binnenkomende kant van je hoofdschakelaar? Hij heeft de boel al spanningsloos en moet die schroeven toch los draaien voor de nieuwe draad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
Septillion schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:39:
@BerdtH Nee, dan heb je gewoon sluiting.

Maar hoezo wil Stedin die niet weg halen :? Zit toch gewoon aan de binnenkomende kant van je hoofdschakelaar? Hij heeft de boel al spanningsloos en moet die schroeven toch los draaien voor de nieuwe draad...
Stedin zegt dit: "Betreffende u vraag over het “kammetje”, deze mogen wij helaas niet verwijderen, het beste is als u zorgt dat uw installateur ter plaats is als wij de werkzaamheden uitvoeren zodat deze het “kammetje” kan verwijderen."

Ik ga proberen om een andere installateur te regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@BerdtH Wat een zeikerds... Grote kans dat de monteur (vaak toch niet van Stedin zelf) het zonder vragen gewoon eruit haalt. En anders zou ik zeggen nadat hij de hoofdzekering eruit heeft gedraaid "Hold my beer!" en zelf de schroeven los draaien :+ Echt zonde geld om daar een losse monteur voor te betalen :/

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 28-02-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
BerdtH schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Stedin komt a.s. woensdag de aansluiting verzwaren van 1x35a naar 3x25a. Ik krijg mijn installateur echter niet te pakken om het eerder geplaatste kammetje te verwijderen (en Stedin wil dit niet doen). Is het mogelijk/veilig om de 3 fasegroepenkast met de 3fase aansluiting te gebruiken als het kammetje (tbv 1 fase) er nog op zit?
Ja dit kan, echter kun je maar 1 van de 3 fasen erop aansluiten dus je kunt erna in je huis maar maximaal 25A gebruiken ipv 35A. De overige 2 fasen dien je dan af te doppen zodat je geen sluiting kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DutchKel En dat doen ze dan weer echt niet. Ze sluiten het allemaal aan op een hoofdschakelaar of überhaupt niet. En dat kan ik veiligheidshalve wel in vinden. Kammetje er niet uit willen halen is gewoon paarse krokodil :/

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 28-02-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Septillion schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:10:
@DutchKel En dat doen ze dan weer echt niet. Ze sluiten het allemaal aan op een hoofdschakelaar of überhaupt niet. En dat kan ik veiligheidshalve wel in vinden. Kammetje er niet uit willen halen is gewoon paarse krokodil :/
Ik denk dat de monteur het wel doet als je het vraagt, bij de klantenservice zeggen ze al heel snel: het zit in uw eigen groepenkast en is dus uw verantwoordelijkheid. Misschien snapte degene van de klantenservice niet eens waar het kammetje voor dient.

Maar de monteur ziet zelf ook dat het kammetje een nood oplossing is voor een enkele fase.

Maar als ze het kammetje echt niet eruit willen halen dan zou ik zeggen: dan sluit maar 1 fase aan, ik moet toch stroom hebben. De kans dat zo’n monteur en een installateur voor de groepenkast tegelijkertijd kunnen is toch al klein.

Edit: ik nam aan dat het kammetje onder de hoofdschakelaar zit waarmee alle uitgangen van de hoofdschakelaar dus op dezelfde fase zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 28-02-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BerdtH Mocht de kam niet onder de hoofdschakelaar zitten maar ergens anders, dan snap ik het antwoord van de netbeheerder wel.

Als de kam gewoon onder de hoofdschakelaar zit zoals gebruikelijk dan zou ik het niet eens benoemen. Gewoon de monteur naar de meterkast wijzen en het komt wel goed verder

Pagina: 1 ... 220 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.