Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 225 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.346.284 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 17:29
Xander schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Je moet dan bijvoorbeeld aan zoiets denken:
[Afbeelding]

Zijn natuurlijk nog tig andere merken behalve Eltako die dat maken.
Momenteel nergens zo een module gevonden, maar wel dit in de zekeringkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY6-OBx6tNiTOUwFHPbnY3m7bPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEtZlAYVOIph3GefrMezmqQh.jpg?f=fotoalbum_large
Tenzij dit de modules zijn? Er brand een rood lampje, dat is door de 4 spots die momenteel aan staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardappelnoot op 19-03-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tanuki schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Ik heb al pvc buisjes lopen van de bovenkant van mijn ramen naar de knieschotten op zolder. Dat voor zowel de ramen beneden, als de ramen op de eerste verdieping. Dus daar zou dan de stroomtoevoer geregeld kunnen worden. Die voorbereiding kon ik al wel doen, want ik wist zeker dat de kast een x aantal centimeter boven het raam uit zou komen, zodat mijn buisjes altijd achter de kast zouden komen en dus uit zicht zouden zitten.

Dat had ik er initieel ook even bij kunnen zetten natuurlijk. 🙈
Right. Ik dacht even dat je na het voorzichtig boren van de inbouwdoos nog een sleuf moest frezen. :+

Maar waarom kun je nu niet meteen alles voorbereiden dan? De leiding naar de schakelaar hoeft toch niet per se buiten door de zijgeleider te lopen? Ik had die leidingen vanaf zolder mooi op een inbouwdoos voor de schakelaar laten uitkomen en dan vanaf daar door naar buiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardappelnoot schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:05:
[...]

Momenteel nergens zo een module gevonden, maar wel dit in de zekeringkast:

[Afbeelding]
Tenzij dit de modules zijn? Er brand een rood lampje, dat is door de 4 spots die momenteel aan staan.
Ja, bingo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:11:
[...]

Right. Ik dacht even dat je na het voorzichtig boren van de inbouwdoos nog een sleuf moest frezen. :+

Maar waarom kun je nu niet meteen alles voorbereiden dan? De leiding naar de schakelaar hoeft toch niet per se buiten door de zijgeleider te lopen? Ik had die leidingen vanaf zolder mooi op een inbouwdoos voor de schakelaar laten uitkomen en dan vanaf daar door naar buiten.
De muren zijn al gestuct en worden z.s.m. geverfd. Dus het is niet heel wenselijk om nu nog grondige aanpassingen te doen helaas. :(

Dus op dit moment is er:
- eerste verdieping: pijpje boven elk raam rechtstreeks naar knieschot zolder
- begane grond: pijpje boven elk raam via de vloer van de eerste verdieping ook naar knieschot zolder
(Daarmee zou een rolluik al bestuurd kunnen worden met een app door draadloze modules in die knieschotten te koppelen en een goed wifi / ZigBee / Z-Wave signaal te realiseren)

In de toekomst moet er komen:
- gat vanuit geleider naar binnen met pijpje erin
- inbouwdoos naast elk raam precies waar het pijpje binnen komt
- schakelaar erop
- module die op zolder ligt verplaatsen naar de inbouwdoos, of draden trekken vanaf inbouwdoos richting module switch inputs

Dat was in ieder geval het idee. :) Vandaar de vraag over het achteraf installeren van een inbouwdoos in mooi uitziende muren en die zo mooi houden.

Wellicht was het nog voor het stucen redelijk goed te doen om de rolluik voorbereidingen nog beter uit te voeren, maar toch vrij omvangrijk om de inbouwdozen vanuit de slaapkamers en dergelijke van stroom te voorzien, gezien er op die muren vrijwel geen stopcontacten zitten überhaupt. En dan had ik ook binnen in de woning op een aantal plekken een vrij omvangrijke klus om of door de betondek naar zolder te moeten, of via allerlei omwegen bij een ander stopcontact uit te komen om stroom te krijgen.

Destijds was het plan ook nog niet om op de eerste verdieping de vloer eruit te halen, dus dat speelt ook wel mee, die is er inmiddels wel uit geweest.

Dus, nouja, mee eens dat het inderdaad op de logischere manier had gekund. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

pentaw1nz schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:04:

En 2: een buis met draden met kroonsteen. Zat niets op aangesloten en kwam ook achter de wandtegels vandaan. Buis verdwijnt diep in de muur. Ik ga niets op deze draden aansluiten.
De stuuk over de kroonsteen smeren lijkt me geen goed idee. Maar wat wel?
Als je het toch nooit meer gaat gebruiken kan je die draad er toch uittrekken? Of als die vast zit zo diep mogelijk afknippen. En die PVC zou ik ook zo ver mogelijk weg dremelen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:09
JackBol schreef op zondag 20 maart 2022 @ 06:43:
[...]

Als je het toch nooit meer gaat gebruiken kan je die draad er toch uittrekken? Of als die vast zit zo diep mogelijk afknippen. En die PVC zou ik ook zo ver mogelijk weg dremelen.
En de centraal doosje die dus wel is aangesloten op meerdere wcd ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

pentaw1nz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:04:
[...]

En de centraal doosje die dus wel is aangesloten op meerdere wcd ?
Zo’n afdek plaatje erop en eroverheen stukken?

https://www.elektramat.nl/attema-deksel-inbouwdoos-4040/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Oke.

Ik meet overigens spanning op die kroonsteen via een andere groep dan de keuken. Betreft de serre groep via waar ze wellicht in 1993 iets hebben doorgelust naar de keuken....

Met een leidingzoeker ga ik kijken of ik tot de bron kan komen en daar veilig afkoppelen.
Als dat niet gaat lukken moet ik de draden afdoppen en daarna er over laten stuken.
War is de veiligste manier voor afdoppen en kan uiteindelijk de vochtige stuuk weerstaan?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Hier mee oppassen, je bent dan een lasdoos onbereikbaar aan het maken.

Voor de andere is het afknippen van de draden (en evt even isoleren, zodat je zeker weet dat het koper nooit met elkaar in contact kan komen) prima. Als er ooit een probleem is, dan kun je de draden er makkelijk uit trekken omdat ze geen verbinding hebben. (Idealiter doe je dat nu al natuurlijk.)

Maar voor deze, die lasdoos wordt dan onbereikbaar. En er zijn blijkbaar toch een aantal afhankelijke punten. Die wil je echt bereikbaar houden, of e.e.a. omleiden o.i.d. zodat dat punt letterlijk vervalt. Als je dit niet doet en er ontstaat eens een slecht contact, dan zul je de boel open moeten kappen (en de spullen die voor de muur staan weghalen, en ik lijk te lezen dat er iets vast komt) om bij deze doos te kunnen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tanuki schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Voor de andere is het afknippen van de draden (en evt even isoleren, zodat je zeker weet dat het koper nooit met elkaar in contact kan komen) prima. Als er ooit een probleem is, dan kun je de draden er makkelijk uit trekken omdat ze geen verbinding hebben. (Idealiter doe je dat nu al natuurlijk.)

Maar voor deze, die lasdoos wordt dan onbereikbaar. En er zijn blijkbaar toch een aantal afhankelijke punten. Die wil je echt bereikbaar houden, of e.e.a. omleiden o.i.d. zodat dat punt letterlijk vervalt. Als je dit niet doet en er ontstaat eens een slecht contact, dan zul je de boel open moeten kappen (en de spullen die voor de muur staan weghalen, en ik lijk te lezen dat er iets vast komt) om bij deze doos te kunnen.
Dat afdekkapje kan je gewoon met je vuist eruit slaan. De meeste inbouw dozen worden zo geleverd zelfs.

Mocht je er later ooit bij moeten, kun je er altijd een blind plaatje opschroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Goedemorgen,

Morgen komt Stedin voor de 3x25A. Even los van de bovenste plank + server, accepteren ze de opstelling dan zo? Of moet alles onder de meter er ook nog uit?

En wat moet stedin eigenlijk doen om er 3 draden te krijgen... Vanaf de straat? Of ben ik al voorbereid? Bouwjaar 2000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n78SBSezp5-bF78wXWqV47YSk2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq7z1f1V3CMvoVge8KKnlp3z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door fuzzyduck op 20-03-2022 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:50

Ethirty

Who...me?

Zo op het oog zie ik geen 3f hoofdschakelaar, dus als je pech hebt vertrekken ze alleen daarom al.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 09:30
@fuzzyduck Ik weet niet of je weet dat een server zo bovenin de kast inbouwen erg brandgevaarlijk is.

Alle warmte hoopt zich op bovenin de meterkast, de ventilator van de voeding wordt erg stoffig en zal daarom steeds minder warmte afvoeren en uiteindelijk zullen de condensatoren in de voeding door de hogere temperaturen gaan lekken en eventueel branden of vonken geven.

Omdat het hout daar allemaal al erg warm en droog is, is de kans dat je brand krijgt in de meterkast erg groot met hele grote gevolgen.

Een goede behuizing is daarom wel van belang (en die is voor een server niet van hout).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 23:24
Ethirty schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:22:
Zo op het oog zie ik geen 3f hoofdschakelaar, dus als je pech hebt vertrekken ze alleen daarom al.
inderdaad lijkt het daar op .
zoals beschreven in https://www.stedin.net/aa...-de-aansluiting-aanpassen staat er letterlijk

Schakel een erkende installateur in om uw binneninstallatie veilig en bedrijfsgereed (volgens de NEN normen) aan te sluiten. Dit moet klaar zijn als onze werkzaamheden worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:23

timovd

Voorsprong door techniek

@fuzzyduck daar ben je vrij laat mee. Waar moet Stedin de aders op aansluiten? Stedin heeft toch instructies gegeven ter voorbereiding? Je hebt een 3-f hoofdschakelaar nodig. Wellicht sluiten ze het aan op de blokjes onderin je kast; als je die hebt (in 3 fasen).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-10 07:58

mark-k

AKA markkNL

Zonder hoofdschakelaar doen ze niks hoor, daar kun je van uitgaan, dat ding is verplicht bij wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Die jongens maken morgen gewoon rechtsomkeer.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
timovd schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:32:
@fuzzyduck daar ben je vrij laat mee. Waar moet Stedin de aders op aansluiten? Stedin heeft toch instructies gegeven ter voorbereiding? Je hebt een 3-f hoofdschakelaar nodig. Wellicht sluiten ze het aan op de blokjes onderin je kast; als je die hebt (in 3 fasen).
Er komt zo een vriend en we gaan het samen doen. Hij is installateur. Dan passen we de groepenkast aan, inclusief 4p hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
mark-k schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:34:
Zonder hoofdschakelaar doen ze niks hoor, daar kun je van uitgaan, dat ding is verplicht bij wijzigingen.
Komt goed. Zos hierboven beschreven

De vraag was echter..... Moet de Hele Meterkast leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
  • Laatst online: 20-04 13:28
Ik heb twee loze rechte 70mm HWA buizen pal naast elkaar door de voorzetwand van de garage naar de kruipruimte lopen, dan door naar de meterkast met 3x25A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYOUvQa5INSV1Hli6QAgGyQiC_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y4L4jAi8s5hj9RGzoyZjlwWh.png?f=fotoalbum_large

Hier wil ik de volgende dingen doorheen leggen:
  • 7 aparte 230V groepen voor droger, wasmachine, gereedschap, warmtepomp, airco, tuinverlichting, servers (7 maal 3x2.5 YMVK-AS kabel, buitendiameter 15mm)
  • 2 aparte groepen voor 11 KW laadpaal en zonnepanelen (met 16KWP met micro-omvormers) (1 maal 5x6 en 1 maal 5x4 YMVK-AS kabel, buitendiameters resp. 20 en 18mm)
  • 6 datakabels (CAT6A SFTP, buitendiameter 8mm)
Mijn plan was 1 buis te gebruiken voor stroomkabels en de ander voor data. Ga ik dan last krijgen van interferentie op de data kabels gezien de afstand naar de stroomkabels?

Volgens deze conduit fill calculator kom ik met een binnenmaat van 63mm uit op een vulling van 60%. Mogen alle bovenstaande stroomkabels door 1 70mm buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Ooooh. Ik heb wel iets over het hoofd gezien....
Moet de voortuin open!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJOdhSt45FJ83ZTs3zE1NdjqES4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDdG1HDuwNarGl3e7XU568rk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door fuzzyduck op 20-03-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
fuzzyduck schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:52:
Ooooh. Ik heb wel iets over het hoofd gezien....
Moet de voortuin open!?
Als die installateur vriend van jou er is zie je dat toch snel genoeg, of er 3 aders in de kast met hoofdzekeringen zitten. :)

En als het wel nodig is regelt Stedin dat wel ;)
Het graven en weer netjes terug leggen van de stenen.
Maar ik vermoed dat ze dat van tevoren wel weten en je wel gewaarschuwd zouden hebben als dat zo was.

Wat betreft die onderste planken, weet niet hoe vast die zitten maar ik zou ze er wel uit halen voor ze. Dan hoeven ze niet zo voorover te hangen om te werken, wel zo prettig.

Die bovenste plank ging je er sowieso uit halen toch?

[ Voor 42% gewijzigd door Vliegvlug op 20-03-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Vliegvlug schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Als die installateur vriend van jou er is zie je dat toch snel genoeg, of er 3 aders in de kast met hoofdzekeringen zitten. :)

En als het wel nodig is regelt Stedin dat wel ;)
Het graven en weer netjes terug leggen van de stenen.
Maar ik vermoed dat ze dat van tevoren wel weten en je wel gewaarschuwd zouden hebben als dat zo was.
Er komt 1p+n naar boven vanuit het afgesloten stedin gedeelte naar de groepenkast.

Wat ik me afvraag of in het stedin gedeelte er standaard 3 fases zitten voorbereid, of dat er vanaf de straat 2 extra getrokken moeten worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Er komt 1p+n naar boven vanuit het afgesloten stedin gedeelte naar de groepenkast.

Wat ik me afvraag of in het stedin gedeelte er standaard 3 fases zitten voorbereid, of dat er vanaf de straat 2 extra getrokken moeten worden....

Ja die plank gaat er uit boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
fuzzyduck schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Die ga je toch openen om veilig die nieuwe 4P hoofdschakelaar te plaatsen?
Dus dan zie je het direct.
Doen ze er morgen nieuwe zegeltjes op.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 20-03-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Vliegvlug schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Die ga je toch openen om veilig die nieuwe 4P hoofdschakelaar te plaatsen?
Dus dan zie je het direct.
Doen ze er morgen nieuwe zegeltjes op.
Klopt. Maar waar komen die 2 extra fasen vandaan. Vanaf de straat of zitten ze al voorbereid? Ik ga straks alleen de 4p hoofdschakelaar plaatsen zodat stedin aan de slag kan/wil. Ik ga straks geen zegeltjes verbreken. Dat doet stedin

[ Voor 5% gewijzigd door fuzzyduck op 20-03-2022 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als ze er wel zijn, zitten ze er al. Als ze er niet zijn moeten ze worden aangelegd. ;)

Niet zo ingewikkeld denken. :)

En als ze aangelegd moeten worden, willen ze er goed bij kunnen. Dus dan moet alles opgeruimd worden onderin.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 23:24
in de hoofdzekeringskast zitten waarschijnlijk al 3 fases afgemonteerd. Ze trekken 2 draadjes extra naar de nieuwe meter en 2 extra draadjes naar de nieuwe hoofdschakelaar. En natuurlijk 2 extra zekeringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jazz zou je niet gewoon alleen 5x6mm² trekken en daar een onderverdeler maken? Dat klinkt in ieder geval veel overzichtelijker en praktischer :)
Met SFTP op <50 meter en -as kabels ga je geen last van storing hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-10 21:26
Tanuki schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Het idee was dus vooral om het stucwerk eromheen heel te houden, voornamelijk gezien er tegen die tijd ook verf op zit en ik niet opnieuw wil verven. :P

Ik haal een beetje uit jouw post dat je er ervaring mee hebt en eigenlijk zegt dat het moeilijk is om het zo netjes te doen dat je niet hoeft bij te werken?
het kan. maar bereid je erop voor dat er net een stukje stuc uitbreekt wat groter is dan je wou.Soms heb je gewoon pech.

je hebt een beerje het issue dat het klinkt alsof de exacte plek buiten en de exacte plek binnen al bepaald is. ik vind het zelf erg lastig om uit de hand door een blinde muur van meer dan 30 cm een gat te boren dat dan op de plek uitkomt die ik precies wil. verder heb je vaak dat het laatste stukje van je boorwerk wel eens uit wil breken. Absoluut niet kloppen! geeft met ene tapeje op je boor aan 5cm ofzo voordat je er moet zijn zodat je weet dat je daar rustig aan moet doen.
verder wil je dozenboor graag dat de centrale boor die erin zit vlees heeft om zich te centreren.
dus je wilt niet dat een groot gat heeft.
begin met een pilot gat van 6 of 8 mm ofzo, de dunste lange boor die je hebt.
Dan kun je daarna even kijken of het precies zou uitgekomen is en daarvandaan verder werken. of gat weer dichtstoppen en naar poging 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:46
Proton_ schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:12:
@jazz zou je niet gewoon alleen 5x6mm² trekken en daar een onderverdeler maken? Dat klinkt in ieder geval veel overzichtelijker en praktischer :)
1x 5x6 is misschien wat krap maar ik zou ook zeker voor de optie onderverdeler kiezen :Y

@vraagsteller: wat is de waarde van de hoofdzekering :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Voor het monitoren van de opbrengst van de zonnepanelen ben ik op zoek naar een kWh meter.
De Eastron SDM630 kom ik hier vaker tegen en spreekt me wel aan omdat er per fase gemeten wordt en er modbus op zit.
Modbus heb ik nog niet nodig maar misschien leuk voor later.

Voor het aansluiten op mijn Youless LS120 heb ik een S0 output nodig.

Nu heeft de 630 ook pulsuitgangen:
Pulsuitgang
De eenheid biedt twee pulsuitgangen. Beide pulsuitgangen zijn van het passieve type. Pulsuitgang 1 is configureerbaar. De pulsuitgang kan worden ingesteld voor rapportage van totaal / import/export kWh of kVarh.
De pulsconstante kan worden ingesteld voor generatie van 1 puls per:
dFt = 2,5 Wh/VArh
0,01 = 10 Wh/VArh
0,1 = 100 Wh/VArh
1 = 1 kWh/kVArh
10 = 10 kWh/kVArh
100 = 100 kWh/kVArh
Pulsbreedte: 200/100/60 ms
Pulsuitgang 2 is niet configureerbaar. De uitgang rapporteert alleen actieve kWh. De constante is 400 imp/kWh.

(Pagina 21 van handleiding SDM630)

Is één van deze uitgangen voor S0 te gebruiken?

Bij de 3-fase kWh meter die ze bij youless verkopen en welke dus zeker voor S0 geschikt is staan de volgende specs:
S0 pulsen 1000 Imp/kWh, DIN 43864, ti=90 msec, 27V, 27mA
Dat lijkt niet echt te matchen met de pulsuitgangen van de 630 dus waarschijnlijk niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:37
Vliegvlug schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:08:
Voor het monitoren van de opbrengst van de zonnepanelen ben ik op zoek naar een kWh meter.
De Eastron SDM630 kom ik hier vaker tegen en spreekt me wel aan omdat er per fase gemeten wordt en er modbus op zit.
Modbus heb ik nog niet nodig maar misschien leuk voor later.

Voor het aansluiten op mijn Youless LS120 heb ik een S0 output nodig.

Nu heeft de 630 ook pulsuitgangen:
Pulsuitgang
De eenheid biedt twee pulsuitgangen. Beide pulsuitgangen zijn van het passieve type. Pulsuitgang 1 is configureerbaar. De pulsuitgang kan worden ingesteld voor rapportage van totaal / import/export kWh of kVarh.
De pulsconstante kan worden ingesteld voor generatie van 1 puls per:
dFt = 2,5 Wh/VArh
0,01 = 10 Wh/VArh
0,1 = 100 Wh/VArh
1 = 1 kWh/kVArh
10 = 10 kWh/kVArh
100 = 100 kWh/kVArh
Pulsbreedte: 200/100/60 ms
Pulsuitgang 2 is niet configureerbaar. De uitgang rapporteert alleen actieve kWh. De constante is 400 imp/kWh.

(Pagina 21 van handleiding SDM630)

Is één van deze uitgangen voor S0 te gebruiken?

Bij de 3-fase kWh meter die ze bij youless verkopen en welke dus zeker voor S0 geschikt is staan de volgende specs:
S0 pulsen 1000 Imp/kWh, DIN 43864, ti=90 msec, 27V, 27mA
Dat lijkt niet echt te matchen met de pulsuitgangen van de 630 dus waarschijnlijk niet :?
De pulsen per kw zijn als het goed is instelbaar bij de Youless. Maar check het even voor de zekerheid.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
Bedoel je een extra groepenkast? Ik heb in de meterkast al twee groepenkasten met 12+6 groepen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JgyZNtzxzB4LFFNKNErRQ5a5wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuTTleNo0QzJvor6dTukTGi4.png?f=fotoalbum_large

Maar het maar hoeven trekken van een enkele ymvk-as 6mm2 kabel klinkt een stuk aantrekkelijker, plus makkelijker om groepen in de garage te kunnen schakelen. De SFTP runs zijn zo'n 10-15m, dus dat klinkt goed.
ybos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:37:
[...]

1x 5x6 is misschien wat krap maar ik zou ook zeker voor de optie onderverdeler kiezen :Y

@vraagsteller: wat is de waarde van de hoofdzekering :?
3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:46
jazz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Bedoel je een extra groepenkast? Ik heb in de meterkast al twee groepenkasten met 12+6 groepen..

[Afbeelding]

Maar het maar hoeven trekken van een enkele ymvk-as 6mm2 kabel klinkt een stuk aantrekkelijker, plus makkelijker om groepen in de garage te kunnen schakelen. De SFTP runs zijn zo'n 10-15m, dus dat klinkt goed.

[...]

3x25A.
Dan inderdaad krachtgroep in de bestaande meterkast bijplaatsen en 5x6 naar de plaats leggen waar je die extra groepen wilt gaan plaatsen. Daar kastje plaatsen en daar die groepen in drukken. Scheelt veel kabelwerk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Erwin_83 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:14:
[...]

De pulsen per kw zijn als het goed is instelbaar bij de Youless. Maar check het even voor de zekerheid.
Je kan inderdaad het aantal pulsen per kWh instellen maar zover ik dat kan zien is dat een globale instelling van de Youless en kan je dat niet los voor P1 en S0 poort doen.

Aangezien de P1 poort 1000imp/kWh geeft en de Youless daar al op ingesteld staat zit ik blijkbaar vast aan dezelfde waarde voor de S0 poort.

En aangezien de SDM630 op pulspoort 1 als laagste waarde 1 puls per 2,5Wh heeft en pulspoort 2 en standaard waarde van 400imp/kWh heeft is de 630 dus blijkbaar niet geschikt voor bij mij :|

Maar als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-10 22:35
fuzzyduck schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Klopt. Maar waar komen die 2 extra fasen vandaan. Vanaf de straat of zitten ze al voorbereid? Ik ga straks alleen de 4p hoofdschakelaar plaatsen zodat stedin aan de slag kan/wil. Ik ga straks geen zegeltjes verbreken. Dat doet stedin
Meestal zitten ze er al in bij de hoofdzekering. Meestal leggen ze de fases in de straat om en om. Dus jij hebt fase 1 aangesloten, de buren fase 2, die daarnaast 3 etc.

Als je een Klic melding doet, kan je het vaak ook zien. Wij hebben bijvoorbeeld in ons nieuwe huis ook 1fase, maar 400v volgens de Klic melding. Deze staat bij ons ook doorgelust vanaf de buren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjdffH-vK15MDJp09PfqfA8QtGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm9bAfQzGsIlHikvFazliHu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Murkmans schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Meestal zitten ze er al in bij de hoofdzekering. Meestal leggen ze de fases in de straat om en om. Dus jij hebt fase 1 aangesloten, de buren fase 2, die daarnaast 3 etc.

Als je een Klic melding doet, kan je het vaak ook zien. Wij hebben bijvoorbeeld in ons nieuwe huis ook 1fase, maar 400v volgens de Klic melding. Deze staat bij ons ook doorgelust vanaf de buren.
[Afbeelding]
Dank je voor je antwoord.

Inmiddels ben ik met die vriend klaar en is alles moeiteloos omgezet/voorbereid voor Stedin morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g1ujWEWJ6zG681EkiivfRSDu6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t051IfytzXfhanVRf3TWWlQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zou niet teveel op zo'n Klikmelding uitgaan. De genoemde spanning is wat de kabel technisch aankan, niet het aantal fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Tanuki schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Hele dag bezig geweest vandaag en toch gekozen de lasdoos buiten werking te gaan stellen. De 3 wcd ga ik anders oplossen.
De draden staan echter wel onder spanning via dus een andere (onlogische) groep.
Het is in 93 allemaal weggewerkt in een serre uitbouw en ik kan niet bij de bron komen om het af te koppelen.

Zal dus de draden afknippen en met isolerend tape een paar keer omwikkelen. Daarna laat ik er overheen stuken.

Maak sowieso altijd overal filmpjes en foto's van, dat heeft zich nu al heel vaak in tijd terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-10 21:20
Ik ben op zoek naar een 'centraaldoos' / lasdoos om aan de wand te schroeven (opbouw). Er komen 5x19mm buizen en 4x16mm flex buizen beneden uit de vloer. Ik zoek me rot, maar kan eigenlijk geen doos vinden die handig zou zijn. Iemand een idee?

De meeste dozen hebben invoeren rondom, maar dat is natuurlijk een beetje gekloot als alles uit één richting komt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
MWDKing schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:47:
Ik ben op zoek naar een 'centraaldoos' / lasdoos om aan de wand te schroeven (opbouw). Er komen 5x19mm buizen en 4x16mm flex buizen beneden uit de vloer. Ik zoek me rot, maar kan eigenlijk geen doos vinden die handig zou zijn. Iemand een idee?

De meeste dozen hebben invoeren rondom, maar dat is natuurlijk een beetje gekloot als alles uit één richting komt. 8)7
Je zoekt denk ik in de verkeerde richting. Je kunt prima vierkante lasdozen gebruiken. Alleen dien je dan een aantal dozen bij elkaar te plaatsen waardoor die langwerpig wordt. Je kunt de lasdozen via 16mm of 19mm pijpjes met elkaar verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:13
@MWDKing
Is dit wat https://www.elektramat.nl...doos-240x190x95-t-250-rw/
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/7/2700170053-jpg_1-600x600bw0c0q70.jpg

of deze https://www.elektramat.nl...s-125x100x38-wit-2000422/ is ook goedkoper
Groter kan ook maar dan moet je er zelf wartelgaten in maken

O deze zocht ik

https://www.elektramat.nl...belaftakdoos-285x201x120/
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/0/2007568_PG1-jpg_3-600x600bw0c0q70.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door habbekrats op 20-03-2022 16:22 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
jazz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:50:
Ik heb twee loze rechte 70mm HWA buizen pal naast elkaar door de voorzetwand van de garage naar de kruipruimte lopen, dan door naar de meterkast met 3x25A.

[Afbeelding]

Hier wil ik de volgende dingen doorheen leggen:
  • 7 aparte 230V groepen voor droger, wasmachine, gereedschap, warmtepomp, airco, tuinverlichting, servers (7 maal 3x2.5 YMVK-AS kabel, buitendiameter 15mm)
  • 2 aparte groepen voor 11 KW laadpaal en zonnepanelen (met 16KWP met micro-omvormers) (1 maal 5x6 en 1 maal 5x4 YMVK-AS kabel, buitendiameters resp. 20 en 18mm)
  • 6 datakabels (CAT6A SFTP, buitendiameter 8mm)
Mijn plan was 1 buis te gebruiken voor stroomkabels en de ander voor data. Ga ik dan last krijgen van interferentie op de data kabels gezien de afstand naar de stroomkabels?

Volgens deze conduit fill calculator kom ik met een binnenmaat van 63mm uit op een vulling van 60%. Mogen alle bovenstaande stroomkabels door 1 70mm buis?
Moet je ook daadwerkelijk door de grond (zand) met deze kabels? Als dat niet zo is, dan is grondkabel gebruiken echt overkill. Het is vooral een stuk duurder, verder merk je geen verschil.

Als je voor normale Ymvk 3x2,5 gaat, van bijvoorbeeld Donné, dan kom je op 10.3mm buitendiameter per kabel.

Als je dan wel ergens door zand moet (waar een kans aanwezig is dat er gegraven gaat worden etc) dan zou je kunnen kiezen om voor dat stukje de kabel in hostaliet buis te leggen.

Verder zou je Draka UC Home kunnen gebruiken, welke SFTP is en een bijzonder kleine buitendiameter heeft. Dat is overigens niet specifiek een buiten kabel, maar dat is ook helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Lochnes schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:26:
[...]

het kan. maar bereid je erop voor dat er net een stukje stuc uitbreekt wat groter is dan je wou.Soms heb je gewoon pech.

je hebt een beerje het issue dat het klinkt alsof de exacte plek buiten en de exacte plek binnen al bepaald is. ik vind het zelf erg lastig om uit de hand door een blinde muur van meer dan 30 cm een gat te boren dat dan op de plek uitkomt die ik precies wil. verder heb je vaak dat het laatste stukje van je boorwerk wel eens uit wil breken. Absoluut niet kloppen! geeft met ene tapeje op je boor aan 5cm ofzo voordat je er moet zijn zodat je weet dat je daar rustig aan moet doen.
verder wil je dozenboor graag dat de centrale boor die erin zit vlees heeft om zich te centreren.
dus je wilt niet dat een groot gat heeft.
begin met een pilot gat van 6 of 8 mm ofzo, de dunste lange boor die je hebt.
Dan kun je daarna even kijken of het precies zou uitgekomen is en daarvandaan verder werken. of gat weer dichtstoppen en naar poging 2.
Daar zit een beetje de crux. :) Rolluiken nog niet gekocht / besteld. Wel stroomtoevoer naar de bovenkast gemaakt omdat dat buisje zeker afgedekt zal worden.

Maar nog geen inbouwdoos geplaatst voor de schakelaar, want nog geen idee waar het gat buiten moet komen bij een van de geleiders.
Van buiten naar binnen boren wordt pas handig om te doen als er daadwerkelijk geplaatst gaat worden.
Van binnen naar buiten boren is niet te doen nu, want geen idee waar het gat moet komen buiten en van binnenuit precies op die ene plek buiten uit komen is niet te doen.

Je hebt overigens wel een punt m.b.t. de precieze positie van de inbouwdoos binnen, op sommige plekken is het toch wel prettig als deze op dezelfde hoogte komt als aangrenzende inbouwdozen die al in het stucwerk zit.

Op de meeste plekken zou ik het echter niet erg vinden als het een aantal centimeters qua hoogte afwijkt, gezien de lichtschakelaar bijvoorbeeld een heel stuk verderop zit. :)

Inderdaad, met een lange dunne boor het eerste gaatje maken is slim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Dank voor je ideeën. Opzich prima, alleen volgens mij zijn dat dozen waarin je kabel trekt ipv 16 of 19mm buizen. Dit omdat er trappenmembranen in zitten. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
DutchKel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Je zoekt denk ik in de verkeerde richting. Je kunt prima vierkante lasdozen gebruiken. Alleen dien je dan een aantal dozen bij elkaar te plaatsen waardoor die langwerpig wordt. Je kunt de lasdozen via 16mm of 19mm pijpjes met elkaar verbinden.
Deze heb ik wel een vaker gebruikt. Ik kan we wel een aantal naast elkaar hangen met de 3 buizen kant naar beneden. Wel lelijk :9

https://www.elektramat.nl/attema-onderbak-lasdoos-bk1619/
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/4/0/401166212-jpg-1024x768bw0c0q70.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MWDKing schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:29:
[...]

Deze heb ik wel een vaker gebruikt. Ik kan we wel een aantal naast elkaar hangen met de 3 buizen kant naar beneden. Wel lelijk :9

https://www.elektramat.nl/attema-onderbak-lasdoos-bk1619/
[Afbeelding]
Ik neem aan dat dit niet midden in je woonkamer komt, maar op een plek waar een esthetische oplossing wat minder nodig is. In de meterkast, op zolder, achter een knieschot, ofzo? Ik vind dergelijke doosjes op zo'n plek niet lelijk. ;)

Heb er zelf boven de vliering ook een stel op een rijtje zitten (nouja, de ABB 3611 variant dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Xander schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:31:
[...]

Ik neem aan dat dit niet midden in je woonkamer komt, maar op een plek waar een esthetische oplossing wat minder nodig is. In de meterkast, op zolder, achter een knieschot, ofzo? Ik vind dergelijke doosjes op zo'n plek niet lelijk. ;)

Heb er zelf boven de vliering ook een stel op een rijtje zitten (nouja, de ABB 3611 variant dan).
Het komt inderdaad in een technische ruimte, dus hoe het eruit ziet is niet zo heel belangrijk. Ik ga het zo maar doen :P
Ik zie alleen dat er staandaard maar één gat aan de zijkant zit, dus dan moet ik wel onnodig een extra las maken. Maar het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@MWDKing
Door die rubbers kun je prima een buis duwen, soms even met een mes voorbewerken zodat ze groot genoeg zijn. Die Attema vind ik echt waardeloze dingen , verre van dicht al eens flinke spinnen en mieren nesten in gehad. De grote OBO kasten zijn ook zonder openingen te krijgen, kun je er zelf de gewenste gaten inboren. Buiz3en kunnen prima in een passende wartel

Deze zou je ook nog kunnen kijken https://www.elektramat.nl...edige-kst-me-254x180x111/
https://www.elektramat.nl...edige-kst-me-360x254x111/

https://www.elektrobode.n...oeringen-rst-m20-28842001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
Tanuki schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Moet je ook daadwerkelijk door de grond (zand) met deze kabels? Als dat niet zo is, dan is grondkabel gebruiken echt overkill. Het is vooral een stuk duurder, verder merk je geen verschil.

Als je voor normale Ymvk 3x2,5 gaat, van bijvoorbeeld Donné, dan kom je op 10.3mm buitendiameter per kabel.

Als je dan wel ergens door zand moet (waar een kans aanwezig is dat er gegraven gaat worden etc) dan zou je kunnen kiezen om voor dat stukje de kabel in hostaliet buis te leggen.
Ik hoef inderdaad niet door de grond, alleen boven de grond door een droge kruipruimte. Zijn YMVK net zo dicht bij elkaar te leggen als YMVK i.v.m. ontbreken van de shielding?
Tanuki schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:56:
[...]
Verder zou je Draka UC Home kunnen gebruiken, welke SFTP is en een bijzonder kleine buitendiameter heeft. Dat is overigens niet specifiek een buiten kabel, maar dat is ook helemaal niet nodig.
Als ik inderdaad aan YMVK genoeg heb en dat kan allemaal samen in 1 buis van 70mm, dan heb ik meer dan genoeg ruimte om de iets dikkere SFTP kabel te gebruiken (deze is al aanwezig, de YMVK kabel nog niet). Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-10 21:30
Goedenavond,

Ik ben van plan om 3 screens te plaatsen aan de achterkant van onze woning.
Deze screens wil ik graag bedienen met 1 schakelaar en de mogelijkheid ze individueel met een app te bedienen. Dit wil ik gaan maken met 3 shelly 2.5 en 1 schakelaar.

Ik zat aan het volgende schema te denken om dit voor elkaar te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYopCxu4IB9Wiph5bBaoxxc7y4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9r1CVgBzI0DwLI11IlZ45jwD.png?f=fotoalbum_large

Mijn grote vraag is of ik de 2 zwarte draden vanaf de schakelaar kan doorverbinden op de SW01 en SW02 van de 3 shelly's.

Als iemand een ander goed idee heeft, dan sta ik daar natuurlijk voor open.

De screens zijn nog niet besteld, maar ik heb de keuze uit:

-huismerk elektra motor voor wandschakelaar
-huismerk elektra motor voor afstandsbediening, kan daar helaas geen wandschakelaar aan toevoegen volgens de fabrikant
-Somfy LT elektra motor voor wandschakelaar (dit zou mijn keuze zijn)
-Somfy sunilus voor IO elektra motor voor afsandsbediening (hier kan ik natuurlijk een somfy wandschakelaar aan toe voegen, maar deze optie is in totaal 600 euro duurder dan de Somfy LT oplossing.

mvg
corne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
jazz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Ik hoef inderdaad niet door de grond, alleen boven de grond door een droge kruipruimte. Zijn YMVK net zo dicht bij elkaar te leggen als YMVK i.v.m. ontbreken van de shielding?

[...]

Als ik inderdaad aan YMVK genoeg heb en dat kan allemaal samen in 1 buis van 70mm, dan heb ik meer dan genoeg ruimte om de iets dikkere SFTP kabel te gebruiken (deze is al aanwezig, de YMVK kabel nog niet). Bedankt voor de tip!
Ah, nu snap ik 'm. De "as" in "ymvk-as" staat voor "aardescherm". Het is dus geen shielding. :) Het is er eigenlijk puur voor bedoeld om de aders die daarbinnen zitten fysiek te beschermen, voornamelijk daar waar de kans aanwezig is dat de kabel kapot kan gaan. Bijvoorbeeld als je de kabel moet begraven in de tuin en de kans bestaat dat je hem later met een schop tegenkomt tijdens het spitten. Zo zijn er nog wel wat meer usecases, maar ik zou zelf een droge kruipruimte (ookal kan er wellicht wat ongedierte zitten dat kan knagen) niet zien als zo'n usecase.

Je kunt Ymvk kabels gewoon naast elkaar leggen.

De dikkere sftp kabel gebruiken kan natuurlijk ook, in normale woningen met normale spanningen heb je geen last van elektromagnetische interferentie. Het feit dat jouw kabels geen normale UTP kabels, maar SFTP kabels zijn, biedt je eigenlijk al meer veiligheid dan je überhaupt nodig hebt. :) (Maar ik heb zelf dus ook de genoemde Draka SFTP kabel, meer voor de kleine buitendiameter dan voor de afscherming, maar dat is zeker mooi meegenomen uiteraard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@corneej Zo naar een Shelly gaat dat prima. Moet je natuurlijk wel 100% zeker weten dat ze allemaal op dezelfde groep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
Septillion schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:07:
@corneej Zo naar een Shelly gaat dat prima. Moet je natuurlijk wel 100% zeker weten dat ze allemaal op dezelfde groep zitten.
We hebben de aanbouw waarin ik de screens wil plaatsen 6 maanden geleden gebouwd :)

Volledige elektra installatie van de gehele woning is vervangen, de bekabeling voor de screens ligt al klaar in de overstek van de aanbouw. Alle 3 de screens komen op dezelfde groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C-gfwaFtfvJUQjlitR01Hm_MSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrbkMEE08fhyd5ME5Eh30BTT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gH3w3HVZVoGU__wzLA4IAVanhU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGd6gG8UGTEoRRyD9U57MZpb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
corneej schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:29:
Goedenavond,

Ik ben van plan om 3 screens te plaatsen aan de achterkant van onze woning.
Deze screens wil ik graag bedienen met 1 schakelaar en de mogelijkheid ze individueel met een app te bedienen. Dit wil ik gaan maken met 3 shelly 2.5 en 1 schakelaar.

Ik zat aan het volgende schema te denken om dit voor elkaar te krijgen.

[Afbeelding]

Mijn grote vraag is of ik de 2 zwarte draden vanaf de schakelaar kan doorverbinden op de SW01 en SW02 van de 3 shelly's.

Als iemand een ander goed idee heeft, dan sta ik daar natuurlijk voor open.

De screens zijn nog niet besteld, maar ik heb de keuze uit:

-huismerk elektra motor voor wandschakelaar
-huismerk elektra motor voor afstandsbediening, kan daar helaas geen wandschakelaar aan toevoegen volgens de fabrikant
-Somfy LT elektra motor voor wandschakelaar (dit zou mijn keuze zijn)
-Somfy sunilus voor IO elektra motor voor afsandsbediening (hier kan ik natuurlijk een somfy wandschakelaar aan toe voegen, maar deze optie is in totaal 600 euro duurder dan de Somfy LT oplossing.

mvg
corne
Hoe heb je e.e.a. voorbereid? In je schakelaar inbouwdoos, heb je daar een verbinding gemaakt met buis naar elk screen? Heb je daar dus 4 buizen (1x stroomtoevoer, 3x screen verbinding buis)?

Als je dat hebt, dan zou je achter de schakelaar 2 lasklemmen kunnen stoppen, waarin je de zwarte draad doorlast naar 3 zwarte draden, die dan naar elke screen kunnen. Hetzelfde voor de grijze (of ook zwart, wel handig om te markeren dan). :)

Als je dat niet hebt: Staan de verschillende screens dan met elkaar in verbinding? En staat de inbouwdoos waar de schakelaar op komt maar met 1 screen in verbinding? Dan zou je bij elke screen een las kunnen maken, gezien het verboden is om meer dan 5 draden door een 19mm buis te doen en ook verboden is om meer dan 4 5 draden door een 16mm buis te doen.

En heb je er al over nagedacht waar je de 3 Shelly's gaat plaatsen? In de "kast" van zo'n screen? Of heb je daar ook een inbouwdoos o.i.d.?

Misschien denk ik te moeilijk of mis ik iets.

[ Voor 0% gewijzigd door Tanuki op 21-03-2022 07:28 . Reden: Het was laat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
Tanuki schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:02:
[...]

Hoe heb je e.e.a. voorbereid? In je schakelaar inbouwdoos, heb je daar een verbinding gemaakt met buis naar elk screen? Heb je daar dus 4 buizen (1x stroomtoevoer, 3x screen verbinding buis)?

Als je dat hebt, dan zou je achter de schakelaar 2 lasklemmen kunnen stoppen, waarin je de zwarte draad doorlast naar 3 zwarte draden, die dan naar elke screen kunnen. Hetzelfde voor de grijze (of ook zwart, wel handig om te markeren dan). :)

Als je dat niet hebt: Staan de verschillende screens dan met elkaar in verbinding? En staat de inbouwdoos waar de schakelaar op komt maar met 1 screen in verbinding? Dan zou je bij elke screen een las kunnen maken, gezien het verboden is om meer dan 5 draden door een 19mm buis te doen en ook verboden is om meer dan 4 draden door een 16mm buis te doen.

En heb je er al over nagedacht waar je de 3 Shelly's gaat plaatsen? In de "kast" van zo'n screen? Of heb je daar ook een inbouwdoos o.i.d.?

Misschien denk ik te moeilijk of mis ik iets.
Zover ik weet mag ik door een 16mm buis 3 x 2,5 mm2 + 2 x 1,5 mm2 VD draad trekken.

Hoe ik het bedacht had:

vanuit mijn wandschakelaar binnen loopt een PVC naar de overstek. Door deze PVC pijp komen:

-Aarde
-Fase
-Nul
-2x zwarte kabel voor shelly SW1 en SW2

In de overstek heb ik tussen de 2 openslaande tuindeuren (hier komt ook mijn pvc pijp uit - die zie je zitten als je inzoomt op de foto) ruimte om een kabelaftakdoos te plaatsen. Bijv: https://www.elektramat.nl...v7DOo1paMt4xoCLXgQAvD_BwE

De bekabeling van de screen motoren komen straks hier ook in uit.

In deze kabelaftakdoos verbind ik de 'Nul draad" en "Aarde draad" van de screenmotoren m.b.v wago lasklemmen door.

Vervolgens wil ik 3 shelly's 2.5 in de kabelaftakdoos plaatsen volgens schema.

De 2 zwarte draden verbind ik m.b.v wago klemmen op respectievelijk SW1 en SW2

Met de schakelaar in de aanbouw zou ik dan als het goed is de 3 screens naar boven of beneden kunnen laten gaan.

Met home-assistant kan ik vervolgens nog wat handige automations maken met windsensor / regensensor / temperatuursensor / deursensor [open-dicht] het zonnescherm automatisch omhoog of omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:00
@corneej geen idee hoe groot die shelly’s zijn maar als ze het formaat van een fibaro dimmer hebben dan ga je er never nooit 3 in 1 zo’n doos krijgen. Ik heb in een dergelijke doos 2 fibaro dimmers en die gaat met pijn en moeite nog dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:21
GeeMoney schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:19:
@corneej geeb idee hoe groot die shelly’s zijn maar als ze het formaat van een fibaro dimmer hebben dan ga je er never nooit 3 in 1 zo’n doos krijgen. Ik heb in een dergelijke doos 2 fibaro dimmers en die gaat met pijn en moeite nog dicht.
Die doos is 24x19x9,5cm. Daar krijg je zelfs wel 20 Shelly 2.5's in, met gemak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49
timovd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:46:
@Richh Je hebt geen hoofdschakelaar. Op zich niet verplicht omdat je een automaat als hoofdzekering hebt (en geen smeltzekering). Ik vermoed dat de draden vanuit de de meter zitten aangesloten op een verdeelklemmenset: https://hager.com/nl/cata...menset-l1-l2-l3-n-avision

Voor 3-fasen heb je wel een hoofdschakelaar nodig, omdat je niet meer in één handeling alle stroom er af kunt halen. Omdat je een automaat hebt, heb je geen installateur nodig met zegelrecht.

Ga je een laadpaal installeren? Die zou ik sowieso voorbereiden op 3 fasen (en met load balancing). Ik kan thuis regelmatig mijn auto opladen met 1x25A en dan is 'ie snel weer vol. Hoeveel ruimte heb je nog in de breedte? Een Hager Vega kast bijvoorbeeld heeft rijen van 18 modules breed en dan kun je mooi 12 (1-fase)groepen met de ALS naast elkaar plaatsen op de bovense rij. Op de onderste rij doe je dan de hoofdschakelaar met 2 alamats voor de laadpaal en kookplaat. Als ik mij niet vergis, heeft de Bora 3 fasen nodig (2 voor het koken en 1 voor afzuiging). Dan heb je nog plek voor de beltrafo en de andere automaten. Zit de beltrafo achter de automaat rechts daarvan? Die EMAT spanningsafhankelijke (zoekterm) alamat zou ik vervangen voor een degelijk exemplaar.

Voor de 3-fasecomponenten ben je in princiepe vrij in de keuze van het merk, maar handig is wel om het bij het zelfde merk te houden, zodat je een kamrail kunt gebruiken en niet hoeft te kl***en met kabels.
Dank voor je uitgebreide antwoord! :)

Al met al is de eindconclusie dat het in de huidige groepenkast niet gaat passen (het was sowieso nog een oude foto, waar de kookgroep nog niet bij zat...). Er moet nog een hoofdschakelaar van 4 units breed bij dan, plus de de 4 brede unit voor de laadpaal.
Willen we upgraden naar 3fase, dan moet er dus een tweede kast naast moet komen, ofwel de hele zooi vervangen moet worden. Al met al toch best veel 'moeite' en kosten voor eigenlijk niets waar we direct wat aan hebben.
Kortom: voorlopig houden we het nog wel effe bij 1 fase en de huidige kast. 3fase zal ooit wel gebeuren, maar niet de komende 2/3 jaar denk ik.

Hoe dan ook... uiteindelijk heb ik voor een goede prijs een Tesla Wall Connector Gen 3 kunnen halen. Daarmee mis ik helaas de standaard loadbalancing, maar ik heb nog wat ideeën om dat 'slim' op te lossen. Ik zorg er sowieso voor dat de TWC niet meer dan 25a pakt.
Voordeel van de TWC 3 is dat ie een ingebouwde aardlekschakelaar heeft :)
Verder gaat de bekabeling sowieso 3fase ready worden.

Resteert enkel nog wat ik in de meterkast moet toevoegen...

Volgens mij moet ik dan deze hebben:
https://www.elektramat.nl...lig-nul-25a-b-kar-mhn525/

Of zou jij direct deze halen, zodat we bij een wissel naar 3fase al gelijk klaar zijn?
https://www.elektramat.nl...-25a-6ka-2cds253103r0255/
Echter, is zo'n ding eigenlijk wel in een 1fase groepenkast te gebruiken?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
corneej schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:24:
[...]

Zover ik weet mag ik door een 16mm buis 3 x 2,5 mm2 + 2 x 1,5 mm2 VD draad trekken.

Hoe ik het bedacht had:

vanuit mijn wandschakelaar binnen loopt een PVC naar de overstek. Door deze PVC pijp komen:

-Aarde
-Fase
-Nul
-2x zwarte kabel voor shelly SW1 en SW2

In de overstek heb ik tussen de 2 openslaande tuindeuren (hier komt ook mijn pvc pijp uit - die zie je zitten als je inzoomt op de foto) ruimte om een kabelaftakdoos te plaatsen. Bijv: https://www.elektramat.nl...v7DOo1paMt4xoCLXgQAvD_BwE

De bekabeling van de screen motoren komen straks hier ook in uit.

In deze kabelaftakdoos verbind ik de 'Nul draad" en "Aarde draad" van de screenmotoren m.b.v wago lasklemmen door.

Vervolgens wil ik 3 shelly's 2.5 in de kabelaftakdoos plaatsen volgens schema.

De 2 zwarte draden verbind ik m.b.v wago klemmen op respectievelijk SW1 en SW2

Met de schakelaar in de aanbouw zou ik dan als het goed is de 3 screens naar boven of beneden kunnen laten gaan.

Met home-assistant kan ik vervolgens nog wat handige automations maken met windsensor / regensensor / temperatuursensor / deursensor [open-dicht] het zonnescherm automatisch omhoog of omlaag.
Yes, dat werkt prima. :) En inderdaad, die kabelaftakdoos is gigantisch, dus daar kun je helemaal los mee gaan. :P Houd je deze doos wel bereikbaar? Kan me voorstellen dat je soms eens je Shelly wil resetten als het nodig is, of wat dan ook.

Verder kun je dan inderdaad de zwarte draden daar met lasklemmen omzetten naar 3 stuks en ze als input gebruiken. Prima plan zo. :)

En, inderdaad, je hebt gelijk. 3x2,5 + 2x1,5 is de max in een 16mm buis. Ik pas het even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Richh schreef op maandag 21 maart 2022 @ 02:26:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord! :)

Al met al is de eindconclusie dat het in de huidige groepenkast niet gaat passen (het was sowieso nog een oude foto, waar de kookgroep nog niet bij zat...). Er moet nog een hoofdschakelaar van 4 units breed bij dan, plus de de 4 brede unit voor de laadpaal.
Willen we upgraden naar 3fase, dan moet er dus een tweede kast naast moet komen, ofwel de hele zooi vervangen moet worden. Al met al toch best veel 'moeite' en kosten voor eigenlijk niets waar we direct wat aan hebben.
Kortom: voorlopig houden we het nog wel effe bij 1 fase en de huidige kast. 3fase zal ooit wel gebeuren, maar niet de komende 2/3 jaar denk ik.

Hoe dan ook... uiteindelijk heb ik voor een goede prijs een Tesla Wall Connector Gen 3 kunnen halen. Daarmee mis ik helaas de standaard loadbalancing, maar ik heb nog wat ideeën om dat 'slim' op te lossen. Ik zorg er sowieso voor dat de TWC niet meer dan 25a pakt.
Voordeel van de TWC 3 is dat ie een ingebouwde aardlekschakelaar heeft :)
Verder gaat de bekabeling sowieso 3fase ready worden.

Resteert enkel nog wat ik in de meterkast moet toevoegen...

Volgens mij moet ik dan deze hebben:
https://www.elektramat.nl...lig-nul-25a-b-kar-mhn525/

Of zou jij direct deze halen, zodat we bij een wissel naar 3fase al gelijk klaar zijn?
https://www.elektramat.nl...-25a-6ka-2cds253103r0255/
Echter, is zo'n ding eigenlijk wel in een 1fase groepenkast te gebruiken?
Ik zou gelijk voor een 3 fase aardlekautomaat (dus geen ALS) gaan. Je TWC 3 heeft ingebouwde DC lekbeveiliging, dus heb je geen speciale ALS nodig, maar voor zover ik weet, moet je nog steeds een ALS of alamat in de kast plaatsen, eventueel één met >30mA lekstroom.
Heb je links of rechts van je groepenkast nog 22cm ruimte vrij (of mogelijkheid tot)? Dan kun je er een vkg22z of vkg21z van hager naast plaatsten en met de VKG72T de kasten doorverbinden (of zijn die alleen voor de nieuwe Vision kasten?). Trek sowieso één of twee netwerkkabels mee naar de TWC voor later.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
timovd schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Ik zou gelijk voor een 3 fase aardlekautomaat (dus geen ALS) gaan. Je TWC 3 heeft ingebouwde DC lekbeveiliging, dus heb je geen speciale ALS nodig, maar voor zover ik weet, moet je nog steeds een ALS of alamat in de kast plaatsen, eventueel één met >30mA lekstroom.
Heb je links of rechts van je groepenkast nog 22cm ruimte vrij (of mogelijkheid tot)? Dan kun je er een vkg22z of vkg21z van hager naast plaatsten en met de VKG72T de kasten doorverbinden (of zijn die alleen voor de nieuwe Vision kasten?). Trek sowieso één of twee netwerkkabels mee naar de TWC voor later.
Thnx!

Ik heb naast de groepenkast nog wel ruimte, en op die manier is een 'upgrade' inderdaad helemaal niet zo duur. Tegelijkertijd; als ik nu een alamat van 4 modules plaats, is de upgrade nog niet nodig. Ik heb de winst dat ik de beltrafo niet meer in gebruik heb :P
Ik ga er wel rekening mee houden dat ik de 22cm naast de kast vrij ga houden voor de toekomst.

Denk je dat ik met deze aardlekautomaat goed zit? https://www.elektramat.nl...maat-3p-n-25a-b-kar-30ma/
Hetzelfde ding van Hager moet twee keer zoveel kosten... https://www.elektramat.nl...ac-4p-25a-bk-30ma-kl-a6ka

En gaat het dan gewoon werken, op 1 fase? Ik neem aan dat ik dan alleen de linker polen aan sluit alsof het 1 din is, en dat het dan goed gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Richh ik zou zeker niet voor een Chinees merk gaan. De Hager is prima. Als je er een hoofdschakelaar bij doet, kun je die met een kam doorverbinden.
Bovenkant doorverbinden doe je met deze: https://www.sandervunderi...erdeeld-over-3-fasen.html
Aan de onderkant (op de schroeven): https://www.sandervunderi...4-automaten-per-fase.html
Bestel ook deze mee als je een grote kam bestelt dan dat je (3-f) automaten hebt: https://www.sandervunderi...ermkap-kamrails-geel.html (of je koopt gelijk een B16 alamat voor de kookplaat).

Met beide automaten moet je L3 en N aansluiten zodat de testknop werkt (zie afbeelding op de automaten). Voor de werking zelf maakt het niet uit.

Edit:
Kamrail onderop aansluiten (met "vorken") is de officiele manier, maar als je niet genoeg kabel van onderen hebt, kan het ook zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aipg2D9hXBZ6Dnc3xI0VdWZvsb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdiPIIn1rlczSsd8X5KbcGek.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door timovd op 21-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Deze is niet goed, want niet geschikt voor de Nederlandse markt. Staat er zelfs bij dat het voor de Duitse is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ethirty schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Deze is niet goed, want niet geschikt voor de Nederlandse markt. Staat er zelfs bij dat het voor de Duitse is.
Oops! Je hebt gelijk. Dit is voor 4x3 ipv 3x4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:08
Hallo, binnenkort passeert ons nieuwe huis, en daarin hangt een ABB Hafonorm groepenkast, 1-fase. Deze willen we graag aanpassen naar 3-fase tbv PV systeem, laadpaal en overgang naar elektrisch koken. Maar de kast is te klein om de daarvoor benodigde automaten allemaal kwijt te kunnen.
Onderin de kast zit over de hele breedte alleen de hoofdschakelaar (blauw omlijnde deel). Ik zoek eigenlijk een manier om die hele plaat te vervangen met een normale DIN rail met afdekkap waarop dan de nieuwe 3-fase hoofdschakelaar kan komen en een aantal aardlekschakelaars. Maar ik zie niet echt een onderdeel wat daar zou passen in de ABB catalogus. Weet iemand of dat bestaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyrFu1Xs0sa8vghzAx3FRLPXbDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IumjO5kHQeeXHLQalPn3P6Ai.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een HLD11 of HLD16?
Kan zo even niet inschatten welke hoogte je nodig hebt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:17
Dat is hoogst waarschijnljik een HLD11, daarvoor kan je losse deksel bestellen.
Dat is alleen duurder dan het hele kastje dus dat zou ik doen het hele kastje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@THM0 Je hebt door dat er in die kast al een 4-polige hoofdschakelaar en 4-polige aardlekschakelaars zitten? Weet je zeker dat de voeding geen 3-fasen is? (Dat kan natuurlijk)

De groepenkast is tenminste al "voorbereid op" 3 fasen. Een nieuwe 4-polige hoofdschakelaar heb je dus niet nodig, deze zit er al.

Volgens mij kun je inderdaad dat deksel vervangen door het deksel van een HLD11, maar dit geeft je slechts 6 modules extra ruimte. Dit lijkt me nog steeds te krap gezien jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Xander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:39:
@THM0 Je hebt door dat er in die kast al een 4-polige hoofdschakelaar en 4-polige aardlekschakelaars zitten? Weet je zeker dat de voeding geen 3-fasen is? (Dat kan natuurlijk)

De groepenkast is tenminste al "voorbereid op" 3 fasen. Een nieuwe 4-polige hoofdschakelaar heb je dus niet nodig, deze zit er al.

Volgens mij kun je inderdaad dat deksel vervangen door het deksel van een HLD11, maar dit geeft je slechts 6 modules extra ruimte. Dit lijkt me nog steeds te krap gezien jouw wensen.
Uh nou zo goed had ik nou ook weer niet gekeken op de modules. Op de meter zag ik geen L1/L2/L3 tellers dus vandaar dat ik had aangenomen dat het 1-fase zou zijn,.
Idee was om de aardlekschakelaars te vervangen voor exemplaren die 2 eenheden innemen en dan de ruimte bij het onderste afdekplaatje nuttiger in te zetten. Dan kom ik een eind. Sowieso komt de keuken later pas.

Waar zie je aan dat de hoofdschakelaar 4P is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je zal toch even de deksel van kast van de hoofdschakelaar af moeten halen om te kijken hoeveel draden van je meter lopen. Overigens kan je op je jaarrekening zien onder het kopje vastrecht wat voor aansluiting je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
Ik ben mij wat aan het inlezen over selectiviteit. Met een hoofdzekering van 3x25A worden mogen de afgaande groepen slechts 6A zijn (NEN1010, 3.14.2 'Opdelen van installaties'). Gezien ik daar een 11KW laadpaal en lasapparaat enzo aan wil hangen, is wellicht het doortrekken van alle kabels uit de meterkast toch de enige optie. Of werkt dit niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 23:41
ds23man schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:58:
Overigens kan je op je jaarrekening zien onder het kopje vastrecht wat voor aansluiting je hebt.
Daar staat bij mij gewoon 3 X 25.

En toch heb ik maar 1 fase tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Uh nou zo goed had ik nou ook weer niet gekeken op de modules. Op de meter zag ik geen L1/L2/L3 tellers dus vandaar dat ik had aangenomen dat het 1-fase zou zijn
Meters hebben daarvoor geen aparte telwerken. Maar je kunt aan de symbolen en/of aan het display wel zien of het 3-fasen is. Heb je een foto van de meter (met barcodes / serienummers eventueel onherkenbaar gemaakt)?
Idee was om de aardlekschakelaars te vervangen voor exemplaren die 2 eenheden innemen en dan de ruimte bij het onderste afdekplaatje nuttiger in te zetten. Dan kom ik een eind. Sowieso komt de keuken later pas.
Prima idee maar ik verwacht wel een 3-fasen busboard (waar per helft 3 fasedraden uit komen). Moet je daar wel even iets op verzinnen want dat past niet op je 2-polige aardlekschakelaar.
Waar zie je aan dat de hoofdschakelaar 4P is?
Aan het uiterlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkMCeX0Uk5O_YVbL6KCMUj4nQ1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oz73R2a6JAwL70O116uZrPGh.webp?f=user_large
Overigens kan je op je jaarrekening zien onder het kopje vastrecht wat voor aansluiting je hebt.
Daar staat vaak "t/m 3x25A" aangezien 1x35A en 1x40A hetzelfde vastrecht hebben, word je niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jazz over selectiviteit is al heel veel gezegd en geschreven, ik ga me daar niet in mengen :)
Als je begrijpt welk doel het selectiviteitsprincipe dient, zie je al snel dat de situatie niet beter wordt met 9 kabels uit dezelfde meterkast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Xander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:31:
[...]

Meters hebben daarvoor geen aparte telwerken. Maar je kunt aan de symbolen en/of aan het display wel zien of het 3-fasen is. Heb je een foto van de meter (met barcodes / serienummers eventueel onherkenbaar gemaakt)?

[...]

Prima idee maar ik verwacht wel een 3-fasen busboard (waar per helft 3 fasedraden uit komen). Moet je daar wel even iets op verzinnen want dat past niet op je 2-polige aardlekschakelaar.

[...]

Aan het uiterlijk.
[Afbeelding]

[...]

Daar staat vaak "t/m 3x25A" aangezien 1x35A en 1x40A hetzelfde vastrecht hebben, word je niet veel wijzer van.
Kortom even de deksel eraf en een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Xander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:31:
[...]

OK thanks. Het is een Kampa meter. Kan er alleen nu niet naartoe... Maar als het wel 3-fase is dan zou je die driehoekjes boven L1/L2/L3 in het display moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
jazz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Ik ben mij wat aan het inlezen over selectiviteit. Met een hoofdzekering van 3x25A worden mogen de afgaande groepen slechts 6A zijn (NEN1010, 3.14.2 'Opdelen van installaties'). Gezien ik daar een 11KW laadpaal en lasapparaat enzo aan wil hangen, is wellicht het doortrekken van alle kabels uit de meterkast toch de enige optie. Of werkt dit niet zo?
Voeding naar je onderverdeler kun je gewoon naar je afgaande kabel afzekeren, ikzelf heb daar ook 25A/0,3A voor zitten. In de onderverdeler ga ik weer met 16A naar de afgaande groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
LooneyTunes schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:25:
[...]

Daar staat bij mij gewoon 3 X 25.

En toch heb ik maar 1 fase tot mijn beschikking.
Meternummer even bij de Netbeheerder invoeren en je weet precies of je 3x25 1x25 of 1x35A hebt of andere smaken maar dan gaat je vastrecht flink hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Hier ging ik dus ook van uit, 1x 35A zie ik overal terug hier. Mooi, dan is dat tenminste duidelijk :)

Net toch nog eens goed gekeken in de meterkast zelf. Blijkt dat de automaat die nu als hoofdschakelaar dienst doet, een unit van 25A is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jazz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Ik ben mij wat aan het inlezen over selectiviteit. Met een hoofdzekering van 3x25A worden mogen de afgaande groepen slechts 6A zijn (NEN1010, 3.14.2
Slechts 6A? ? ?
Mag ik vragen waar je dat las met dat verdiepen? Normaliter kun je in dat artikel waar je naar verwijst zien dat het minimaal een factor 1,6 moet zijn tussen twee opeenvolgende smeltpatronen of installatieautomaten. Dat wil zeggen als ze dezelfde karakteristiek hebben. Doorgaans betekent dat in de praktijk twee stappen, dus ten opzichte van een zekering van 25A zou je dan niet op 6A maar op 10A uitkomen (16A is qua selectiviteit net iets aan de krappe kant).
Maar voor hoofdzekeringen kiest men altijd voor trage patronen en met die karakteristiek hoef je maar met één stap rekening te houden en dan kom je met die veel toegepaste hoofdzekering van 25A voor de afgaande groepen op de eveneens veel gebruikte 16A patronen. Hetgeen in een ander antwoord ook staat aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 23:41
habbekrats schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:24:
[...]

Meternummer even bij de Netbeheerder invoeren en je weet precies of je 3x25 1x25 of 1x35A hebt [...]
Dat is dus niet je jaarrekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Ik heb sinds vorig jaar een overkapping met schuurtje staan maar er nog geen elektra naar gebracht.
Wel is er een mantelbuis van 50mm buitendiameter en 40mm binnendiameter gelegd tussen het huis en de overkapping waar zowel de YMvK-as elektra kabel als de SFTP kabel voor het wifi punt doorheen moeten komen.
Astand tussen de meterkast en de schuur waar de onderverdeler moet komen is ongeveer 35 meter.

Nu heb ik het volgende van plan voor het aansluiten van de overkapping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9Y1XnAdF096iCwYHAZx-lyuKjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qsqBbPDOUdYPN4Y6PGU1TGVS.jpg?f=user_large

Van onder naar boven:
  1. De aansluiting is 3x 25A met schroefzekeringen, geen automaten.
  2. Achter de hoofdschakelaar wil ik dan een 4-polige 30mA aardlekschakelaar plaatsen om de kabel te beschermen.
    Ik was eigenlijk op zoek naar een S(electief) model omdat die 45ms later afschakelt maar die lijkt er niet te zijn, kan alleen 300mA versies vinden.
  3. Een 4 polige B20 automaat.
    Dit zou ook een B20 aardlekautomaat kunnen zijn aangezien ik toch geen losse S-type ALS kan vinden maar dat wordt een afweging tussen de extra kosten van een alamat vs de extra ruimte die twee losse componenten innemen in de groepenkast.
  4. Een DIN schakelklok op de fase die voor de tuinverlichting gebruikt gaat worden om deze automatisch aan en uit te zetten
  5. 35 meter ymvk-as kabel met 4x 4mm2 aders
  6. 4 polige 30mA aardlekschakelaar in het schuurtje.
    ik heb ook nog even gekeken om de 3 losse groepen in de schuur als alamats uit te voeren maar dat scheelt maar 1 unit breedte in het kastje {4u(ALS)+ 3x 1u(automaat)=7u vs 3x 2u(alamat)=6u}. Maar is een wel heel stuk duurder en heeft ook geen voordeel want als één van de losse alamats in het schuurtje gaat dan tript de niet-selectieve 4p ALS in huis ook dus is het hele schuurkastje toch al stroomloos. En een 4p ALS is ook handig als een soort van 'hoofdschakelaar' om het schuurkastje in één handeling af te schakelen.
  7. 3 eindgroepen; B10 voor de verlichting en WCD’s in overkapping/schuur. B10 voor een terrasverwarmer onder de overkapping, B6 voor de tuinverlichting welke op de fase van de schakelklok in de groepenkast in huis is aangesloten.
    Het schuurtje zal niet als klusruimte worden gebruikt hooguit het incidenteel aansluiten van een cirkelzaag, hogedrukspuit of onkruidbrander. Ook komt er geen frituurpan oid. Gezien de gelijktijdigheid lijkt me 26A aan groepen wel uitkomen op de 20A groep voor de kabel aangezien ik de terrasverwarmer niet tegelijk met het klussen aan zal hebben.
Zijn er nog op-/aanmerkingen op deze manier van elektra brengen naar de overkapping of is dit zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waarom met drie fasen? Belasting is dermate gering dat je dit ook kan doen met 1 fase 2,5mm2 en schakelklok in schuurtje plaatsen. Wordt het stukken goedkoper van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@ds23man Één 1-fase kabel van 2,5mm2 lijkt me juist aan de krappe kant en bovendien wil ik niet nu een te dunne kabel plaatsen met te weinig aders omdat je niet weet wat de toekomst brengt, misschien zonnepanelen op de overkapping of toch meer klussen in de tuin of schuur of toch die frituurpan of buitenkeuken.

De ervaring leert dat je zo'n kabel in de praktijk maar één keer legt en daarom wil ik het gelijk toekomstbestendig maken.
De elektra componenten zijn achteraf makkelijk aan te passen, de kabel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je hebt toch een mantelbuis, trek je zo een nieuwe kabel in. Nu is het wel een heel duur grapje om voor de toekomst voorbereid te zijn. En twee 30ma alsen achterelkaar geeft geen selectiviteit. In de praktijk is het een kanspelletje welke als eerste tript.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:58:
@ds23man Één 1-fase kabel van 2,5mm2 lijkt me juist aan de krappe kant en bovendien wil ik niet nu een te dunne kabel plaatsen met te weinig aders omdat je niet weet wat de toekomst brengt, misschien zonnepanelen op de overkapping of toch meer klussen in de tuin of schuur of toch die frituurpan of buitenkeuken.

De ervaring leert dat je zo'n kabel in de praktijk maar één keer legt en daarom wil ik het gelijk toekomstbestendig maken.
De elektra componenten zijn achteraf makkelijk aan te passen, de kabel niet.
Ik begrijp niet waarom iedereen in een schuurtje of iets dergelijks altijd eigen groepen wilt hebben, met als gevolg hele lage amperages (6A, 10A) vanwege selectiviteit.

Gewoon afzekeren in je meterkast op 16A en in je schuurtje een verdeler maken zonder groepen, dan heb je gewoon de volle 16A. Maal 3 zelfs als je krachtstroom legt.
(Eventueel met een hoofdschakelaar zodat je in 1 handeling je schuur spanningsvrij kunt maken)

En tja, als er een keer eentje uitklapt, (hoe vaak gebeurd dat nou), dan loop je even naar de meterkast.

Ik heb krachtstroom aangelegd en deze opgehangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xsZ96EBLaFxSsDfkOHD6-itYQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LicBT2AFKl8I9Q5M9mTbLTYR.jpg?f=user_large

Prima voor in een schuurtje en de stopcontacten zijn ook nog eens netjes verdeeld over de fasen.

Maar goed, dan ga je uit van stopcontacten, bij een vaste installatie wil je het netjes in een kast verdelen, maar dan zonder groepen. (zou ik doen)

[ Voor 22% gewijzigd door Navi op 22-03-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
ds23man schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:03:
Je hebt toch een mantelbuis, trek je zo een nieuwe kabel in.
Dat zal tegenvallen ben ik bang.
Het is geen recht traject maar er zitten 2 bochten in en daarnaast komt er ook een ethernet kabel bij in.
Die trek ik samen.
Later er nog 1 of 2 1-fase kabels bij trekken indien nodig zal niet lukken zonder eerst de bestaande elektra en netwerkkabel er uit te trekken want grote kans dat ze daar omheen draaien en vastlopen.

Is dus niet een geval van 'even'.
Nu is het wel een heel duur grapje om voor de toekomst voorbereid te zijn.
Ik vind het wel te verantwoorden en verwacht niet dat dergelijke kabels in de toekomst goedkoper worden.
En twee 30ma alsen achterelkaar geeft geen selectiviteit. In de praktijk is het een kanspelletje welke als eerste tript.
Dat weet ik , vandaar dat ik naar een s-type zocht.
Maar 300mA lijkt me dan weer minder veilig ter bescherming van de kabel.
En even naar huis lopen is ook niet zo'n punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:11:
En even naar huis lopen is ook niet zo'n punt :)
Nuff said in mijn post hierboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Vliegvlug Voor een kabel is een 300mA juist prima :) 3-fase aarlek voor 1-fase groepen ben ik da weer geen fan van.

En ik weet niet hoe lang de boel is maar oor PV kan 4qmm dan weer wat aan de dunne kant zijn. Op 35m zou 4qmm nog wel redelijk moeten zijn voor PV maar is het al geen vetpot meer.

Maar je schrijft:
Gezien de gelijktijdigheid lijkt me 26A aan groepen wel uitkomen op de 20A groep voor de kabel [...]
En dat is meeeer dan. Want de 20A is per fase. En in je tekening heb je op elke fase maar max een 10A groepje.

En door in huis de 3e fase te schakelen met een tijdschakelaar beperk je jezelf al enorm voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik weet niet hoe groot het dak van je schuur is, wat kan je daar uberhaupt aan vermogen op kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:22:
@Vliegvlug Voor een kabel is een 300mA juist prima :)
Is die 300mA niet te veel om iemand goed te kunnen beschermen die staat te graven en de kabel per ongeluk raakt?
En met maar 3 groepen erachter zal die 30mA toch ook voldoende zijn?
Wat is de reden om toch voor 300mA te gaan voor de kabel?
3-fase aarlek voor 1-fase groepen ben ik da weer geen fan van.
Ik op zichzelf ook niet, dat heeft toch te maken met lekstromen die elkaar kunnen opheffen?
Maar in hoeverre zal dat hier een issue zijn?
En wanneer er al een 3-fase ALS in het huis zit van 30mA dan is het voordeel dat 3 onafhankelijk 1-fase aardleks apart afschakelen ook weg want dan gaat die in de hoofdkast toch wel uit en is het schuur kastje alsnog stroomloos.

Of ik moet inderdaad een 300mA, eventueel ook S-type, toepassen voor de grondkabel.
Dan hebben die losse in elk geval op het vlak van onafhankelijk afschakelen meerwaarde.
En ik weet niet hoe lang de boel is maar oor PV kan 4qmm dan weer wat aan de dunne kant zijn. Op 35m zou 4qmm nog wel redelijk moeten zijn voor PV maar is het al geen vetpot meer.
De overkapping is niet heel groot 5,60x2,80m dus zal niet al teveel oppassen.
Maar je schrijft:

[...]

En dat is meeeer dan. Want de 20A is per fase. En in je tekening heb je op elke fase maar max een 10A groepje.
Goede! Denkfout van mijn kant inderdaad :D
Dan kan ik er dus net zo goed een B16 groep in zetten in huis ipv die B20, of zelfs een B10 maar die is duurder dan die B16 en (toch niet vanwege selectiviteit) daarmee is de kabel ook al goed beschermd.
En kan ik ook voor een zwaardere heater op 16A gaan mocht dat nodig zijn. :)
Maar dan kan ik beter die B20 handhaven voor selectiviteit.
En door in huis de 3e fase te schakelen met een tijdschakelaar beperk je jezelf al enorm voor de toekomst.
Hoedatzo?
Ik kan die tijdschakelaar er toch altijd weer tussenuit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Navi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:06:
[...]

[Afbeelding]

Prima voor in een schuurtje en de stopcontacten zijn ook nog eens netjes verdeeld over de fasen.

Maar goed, dan ga je uit van stopcontacten, bij een vaste installatie wil je het netjes in een kast verdelen, maar dan zonder groepen. (zou ik doen)
Zo’n kastje lijkt me voor tijdelijke plekken wel handig maar is in mijn geval niet zo handig omdat het bij mij, zoals je zelf al zegt, een vaste installatie wordt met inbouwstopcontacten, verlichting en schakelaars.
Wat ik er van begrepen heb mag je een 3-fase kabel niet zomaar uit elkaar trekken in bijv. verschillende 1-fase wcds zonder deze te scheiden met eigen zekeringen. En daarnaast lijkt het me ook wel handig om zaken onafhankelijk van elkaar te kunnen uitzetten met die losse groepen mocht dat nodig zijn bij een storing in bijv de tuinverlichting of terrasverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als ik even van bruto oppervlaktes uitga dan zou je daar 6 paneeltjes op kwijt kunnen, dus 1800 watt. 4 mm2 is dan echt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Vliegvlug ik zou je schema toch even herzien. Een stopcontact in de schuur die eruit klapt bij 10A is echt niet wenselijk. De meeste apparaten gaan er vanuit dat een stopcontact op 16A is afgezekerd.

Maar meerdere fases in de schuur is ook niet wenselijk. Als je per ongeluk 2 fases bij elkaar prikt (omdat de kabel kleuren hetzelfde zijn) dan heb je een probleem. Ik zou zoals is aangeraden 1 fase naar de schuur leggen. Eventueel met 2 aparte kabels (een voor de verlichting en een voor de zonnepanelen). Die van de verlichting kan op dezelfde fase als de stopcontacten maar wel via een aparte automaat waardoor je op beide kabels een max hebt van 25A. Als je dan de verlichting per ongeluk bij de wcd’s prikt dan heb je niet direct een probleem. De zonnepanelen zou ik via een aparte kabel laten lopen waardoor deze ook op maximaal 16A kan worden afgezekerd. Alles kan overigens met 2,5mm2 kabels worden gedaan als deze in de meterkast zijn afgezekerd op 16A. Als je de zonnepanelen bij de afnemers erbij prikt dan mag je veel minder dan 16A opwekken. Dan ben je wel meer afhankelijk van de aderdikte omdat de afnemers dan maximaal 16A+de opbrengst kunnen gebruiken, dan zit je er dus wel mee dat er meer dan 16A over een stopcontact kan gaan bijvoorbeeld.

Ik heb zelf in de tuin 2 groepen die wel beide op dezelfde fase zijn aangesloten. Afgezekerd in de meterkast dus ik kan in de tuin maximaal 25A benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Navi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Ik begrijp niet waarom iedereen in een schuurtje of iets dergelijks altijd eigen groepen wilt hebben, met als gevolg hele lage amperages (6A, 10A) vanwege selectiviteit.

Gewoon afzekeren in je meterkast op 16A en in je schuurtje een verdeler maken zonder groepen, dan heb je gewoon de volle 16A. Maal 3 zelfs als je krachtstroom legt.
(Eventueel met een hoofdschakelaar zodat je in 1 handeling je schuur spanningsvrij kunt maken)

En tja, als er een keer eentje uitklapt, (hoe vaak gebeurd dat nou), dan loop je even naar de meterkast.

[Afbeelding]

Interessante kijk om zowel kracht als enkel fase in de schuur te krijgen zonder de vaakbesproken onderverdeler met zekeringen.

Maakt eea een stuk makkelijker aanleggen. Ik had bedacht een 20A 300mA (s) alamat in huis te pakken (uitsluitend voor de kabel beveiliging) en dan 16A groepen in de schuur. Dit vanwege gereedschap, "natte" groepen als tuinverlichting ed. maar ook om het schrikdraad op een eigen groep te houden. Om daar nou 3 of 4 losse kabels voor te trekken.

Hoe zou je zoiets in een vaste installatie aanleggen? Mag je die krachtgroep zomaar splitsen in kracht + 3 losse fases? Doe je dat door gewoon letterlijk per fase 1 fasedraad en de gedeelde nul te pakken?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
DutchKel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:02:
@Vliegvlug ik zou je schema toch even herzien. Een stopcontact in de schuur die eruit klapt bij 10A is echt niet wenselijk. De meeste apparaten gaan er vanuit dat een stopcontact op 16A is afgezekerd.
Dat is inderdaad een goed punt en vanwege de denkfout die ik eerder maakte en waar @Septillion me op wees waren die groepen slechts 10A omdat ik dacht onder de 20A totaal te moeten komen.
Maar 16A voor de licht en WCD groep van de schuur en overkapping is inderdaad veel logischer en ook geen enkel probleem.
Maar meerdere fases in de schuur is ook niet wenselijk. Als je per ongeluk 2 fases bij elkaar prikt (omdat de kabel kleuren hetzelfde zijn) dan heb je een probleem. Ik zou zoals is aangeraden 1 fase naar de schuur leggen. Eventueel met 2 aparte kabels (een voor de verlichting en een voor de zonnepanelen). Die van de verlichting kan op dezelfde fase als de stopcontacten maar wel via een aparte automaat waardoor je op beide kabels een max hebt van 25A. Als je dan de verlichting per ongeluk bij de wcd’s prikt dan heb je niet direct een probleem.
Ik kan helaas helemaal geen wijs uit bovenstaande verhaal.
Waarom zou ik twee fases bij elkaar prikken?
3 losse groepen in een kastje in de schuur is toch niet anders dan 3 losse groepen thuis in je groepenkast, die ga je toch ook niet bij elkaar prikken?
Is enkel een kwestie van goed opletten bij het aansluiten van het kastje in de schuur.

De WCD’s en verlichting van de overkapping komen op een eigen groep.
De terrasverwarmer is een vast aangesloten apparaat op een eigen groep en de tuinverlichting is ook een eigen groep.
Zie niet hoe dat met elkaar verbindt.
De zonnepanelen zou ik via een aparte kabel laten lopen waardoor deze ook op maximaal 16A kan worden afgezekerd. Alles kan overigens met 2,5mm2 kabels worden gedaan als deze in de meterkast zijn afgezekerd op 16A. Als je de zonnepanelen bij de afnemers erbij prikt dan mag je veel minder dan 16A opwekken. Dan ben je wel meer afhankelijk van de aderdikte omdat de afnemers dan maximaal 16A+de opbrengst kunnen gebruiken, dan zit je er dus wel mee dat er meer dan 16A over een stopcontact kan gaan bijvoorbeeld.
PV komt er nu niet, is meer om de mogelijkheid voor in de toekomst open te houden.
Als ik de tabellen voor pv erbij pak wordt aangeraden voor zulke afstanden dikkere kabels te pakken, beter dan het maximale verlies dat de norm voorschrijft, omdat je anders kans hebt dat de omvormer kan uit slaan door te hoog voltage.
Ik heb zelf in de tuin 2 groepen die wel beide op dezelfde fase zijn aangesloten. Afgezekerd in de meterkast dus ik kan in de tuin maximaal 25A benutten.
Met een 3x een B16 groep in de meterkast in de schuur kan ik theoretisch over 48A in de overkapping, schuur en tuin beschikken.
Meer dan voldoende! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vliegvlug schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:49:
Ik kan helaas helemaal geen wijs uit bovenstaande verhaal.
Waarom zou ik twee fases bij elkaar prikken?
3 losse groepen in een kastje in de schuur is toch niet anders dan 3 losse groepen thuis in je groepenkast, die ga je toch ook niet bij elkaar prikken?
Is enkel een kwestie van goed opletten bij het aansluiten van het kastje in de schuur.
In de ideale wereld is dit inderdaad wel mogelijk.

Maar wat als jij over 3 jaar iets gaat aanpassen in het schuurtje en je ziet dan in een lasdoos 2 lasdoppen met bruine draden en denkt: hey ik ben die vergeten aan elkaar te koppelen of je denkt hey dat kan ook 1 lasdop worden met meerdere aansluitingen.

Dan kun je nog zo goed hebben opgelet, na 3 jaar weet je vast niet meer hoe het precies zit.

Ook weet ik niet of het zomaar is toegestaan dat de fases zo bij elkaar uitkomen en niet direct in een apparaat worden gebruikt die op 3 fasen werkt.

Mogelijk dat andere met meer kennis op dit gebied hier meer over kunnen vertellen wat wel en wat niet mag en wat verstandig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:58
DutchKel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:58:
[...]

In de ideale wereld is dit inderdaad wel mogelijk.

Maar wat als jij over 3 jaar iets gaat aanpassen in het schuurtje en je ziet dan in een lasdoos 2 lasdoppen met bruine draden en denkt: hey ik ben die vergeten aan elkaar te koppelen of je denkt hey dat kan ook 1 lasdop worden met meerdere aansluitingen.

Dan kun je nog zo goed hebben opgelet, na 3 jaar weet je vast niet meer hoe het precies zit.

Ook weet ik niet of het zomaar is toegestaan dat de fases zo bij elkaar uitkomen en niet direct in een apparaat worden gebruikt die op 3 fasen werkt.

Mogelijk dat andere met meer kennis op dit gebied hier meer over kunnen vertellen wat wel en wat niet mag en wat verstandig is.
Je bedoelt hier waarschijnlijk alles in 1 lasdoos.
Volgens mij moet er per fase al een aparte lasdoos gebruikt worden (?).

Volgens mij gaat Vliegvlug per fase een aparte lasdoos gebruiken, kan je toch gewoon naast elkaar monteren..
Op de lasdoos een plakker met fase 1 (of op de binnenkomende kabels), lijkt mij dit geen issue?
Pagina: 1 ... 225 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.