Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 226 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.327.282 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
DutchKel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:58:
[...]

In de ideale wereld is dit inderdaad wel mogelijk.

Maar wat als jij over 3 jaar iets gaat aanpassen in het schuurtje en je ziet dan in een lasdoos 2 lasdoppen met bruine draden en denkt: hey ik ben die vergeten aan elkaar te koppelen of je denkt hey dat kan ook 1 lasdop worden met meerdere aansluitingen.

Dan kun je nog zo goed hebben opgelet, na 3 jaar weet je vast niet meer hoe het precies zit.
Die situatie doet zich dus niet voor, de grondkabel gaat direct het kastje in, daar wordt hij gesplitst in 3 groepen die vanaf daar ieder hun eigen kabels en lasdoosjes krijgen net zoals in huis.
Daar is het ook niet toegestaan meerdere groepen in 1 buis of lasdoos samen te brengen, juist vanwege de situatie die jij beschrijft. ;)
Ook weet ik niet of het zomaar is toegestaan dat de fases zo bij elkaar uitkomen en niet direct in een apparaat worden gebruikt die op 3 fasen werkt.
Ze komen enkel bij elkaar in dat kastje in de schuur op een 3 fase aardlek of als ik toch voor 3 losse 1 fase aardleks ga op een hoofdschakelaar.
Net zoals in de hoofdgroepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Hoe zou je zoiets in een vaste installatie aanleggen? Mag je die krachtgroep zomaar splitsen in kracht + 3 losse fases? Doe je dat door gewoon letterlijk per fase 1 fasedraad en de gedeelde nul te pakken?
Ja dat mag gewoon. Zo is het kastje in mijn foto ook bedraad.

Hou er wel rekening mee dat als een van de 3 fases eruit klapt, meteen alle 3 eruit gaan, want ze zijn in je hoofdmeterkast afgezekerd met een B16 krachtgroep.

In je hoofdkast afzekeren met 3 losse B16 groepen mag NIET, want dan kun je krijgen dat er 1 uitklapt en de andere 2 fases in de kabel nog spanning hebben.
Ethirty schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Maakt eea een stuk makkelijker aanleggen. Ik had bedacht een 20A 300mA (s) alamat in huis te pakken (uitsluitend voor de kabel beveiliging) en dan 16A groepen in de schuur. Dit vanwege gereedschap, "natte" groepen als tuinverlichting ed. maar ook om het schrikdraad op een eigen groep te houden. Om daar nou 3 of 4 losse kabels voor te trekken.
Volgens mij 300mA alleen bij zonnepanelen, de rest toch altijd 30mA?
Vliegvlug schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Wat ik er van begrepen heb mag je een 3-fase kabel niet zomaar uit elkaar trekken in bijv. verschillende 1-fase wcds zonder deze te scheiden met eigen zekeringen.
Dat mag gewoon.
DutchKel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:58:
[...]

Maar wat als jij over 3 jaar iets gaat aanpassen in het schuurtje en je ziet dan in een lasdoos 2 lasdoppen met bruine draden en denkt: hey ik ben die vergeten aan elkaar te koppelen of je denkt hey dat kan ook 1 lasdop worden met meerdere aansluitingen.
Een krachtstroom kabel heeft gewoon eigen kleuren voor de fasen, bruin, zwart en grijs (of zwart met witte streep)
Er zit niet 3x bruin in o.i.d

[ Voor 56% gewijzigd door Navi op 22-03-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:55
Navi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:32:
Een krachtstroom kabel heeft gewoon eigen kleuren voor de fasen, bruin, zwart en grijs (of zwart met witte streep)
Er zit niet 3x bruin in o.i.d
Ik ga er vanuit dat je na de krachtstroom kabel wel met bruin/blauw/groen-geel verder gaat.

Maar zoals al eerder is gezegd gebeurd dat in aparte lasdozen die weer verder worden verdeeld waardoor je niet meer de verschillende fasen per ongeluk aan elkaar kunt koppelen.

Ik snap dat er uit een krachtstroomkabel niet 3 keer bruin komt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:53

Ethirty

Who...me?

Navi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Volgens mij 300mA alleen bij zonnepanelen, de rest toch altijd 30mA?
Uitsluitend voor de beveiliging van de kabel naar de onderverdeler, de uiteindelijke groepen zouden 30mA alamats zijn geworden.

Maar ik ben stiekem wel gecharmeerd van jouw veel simpelere oplossing, al heeft dat in mijn geval ook weer een paar kleine nadelen. Dus ik ga er nog even over nadenken. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 17:34
Xander schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:00:
Gecertificeerd door wie, eigenlijk?

Vind die toko niet terug bij bijvoorbeeld TechniekNederland (vroeger Uneto-VNI) of InstallQ (een fusie van o.a. het voormalige KvINL).
Is dit ergens te kontroleren dat dit bedrijf is gecertificeerd om te keuren volgens NEN1010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mooiemeneer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:23:
[...]

Is dit ergens te kontroleren dat dit bedrijf is gecertificeerd om te keuren volgens NEN1010?
Nee. NEN is geen certificerende instelling en de NEN1010 is een norm, geen certificaat. Iedereen mag NEN1010 inspecties verkopen bij mijn weten.

Certificaten zoals BRL6000 of SCIOS en erkenningen van bijvoorbeeld InstallQ / KvINL zijn wel te controleren. Maar een installateur hoeft deze niet te hebben, iedereen mag zich zomaar installateur noemen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainC
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:27
Deze amateur probeert het hier even. Boven ons aanrecht komt er een op maat gemaakte wandplank. Die we aan de onderkant willen voorzien van een ledstrip van 3 meter. De ledstrip komt dan in profielstrip die ze alvast infrezen. Ook de voeding voor deze ledstrip willen ze vast infrezen zodat deze dan netjes in de plank is weggewerkt. Maar hier loop ik dus even vast, want welke voeding heb ik nodig en hoe sluit ik die aan op het wandlichtpunt waar de plank overheen zal vallen.

Het wandlichtpunt is te bedienen met een schakelaar die reeds aanwezig is, maar een dimmer mogelijkheid zou wel fijn. Kunnen jullie me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Xander schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:38:
[...]

Nee. NEN is geen certificerende instelling en de NEN1010 is een norm, geen certificaat. Iedereen mag NEN1010 inspecties verkopen bij mijn weten.

Certificaten zoals BRL6000 of SCIOS en erkenningen van bijvoorbeeld InstallQ / KvINL zijn wel te controleren. Maar een installateur hoeft deze niet te hebben, iedereen mag zich zomaar installateur noemen.
Maar hij moet wel een cursus volgen waaruit een vakbekwaamheid voort komt?
Bij mij is deze nen1010 keuring op afstand gedaan dwz. monteur heeft zijn kunstje gedaan maakt wat foto's en de rest , metingen etc , zijn op kantoor gedaan 🧐 .
Dit lijkt me eigenlijk onmogelijk, hoe kan je op afstand een aardlekautomaat op werking controleren?

[ Voor 19% gewijzigd door mooiemeneer op 22-03-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mooiemeneer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:21:
[...]

Maar hij moet wel een cursus volgen waaruit een vakbekwaamheid voort komt?
Dat lijkt me wijs. Maar wie zegt dat dit moet? En waar zou die cursus gevolgd moeten worden? Volgens mij mag iedereen ook zomaar cursussen NEN1010 aanbieden. :+

Volgens mij moet je niet te hoge verwachtingen hebben hiervan. Als jij de NEN1010 goed doorleest en daarna van mening bent dat je een inspectie kunt verkopen, staat je volgens mij niets in de weg. Niemand houdt hier toezicht op, wie zou dat moeten doen?

Bijvoorbeeld een SCIOS Scope 8/10/12 inspectie is een ander verhaal. Daarvoor moet een inspecteur examen doen, moeten zowel de inspecteur als het bedrijf gecertificeerd zijn door een partij als Bureau Veritas, Dekra of Kiwa en worden zowel de inspecteur als het bedrijf regelmatig geaudit. Van een partij met dergelijke certificaten zou je wel kwaliteit mogen verwachten.

Erkenningen zoals InstallQ-erkenning Zonnestroomsystemen of KvINL-erkenning Zonnestroom krijg je ook niet zomaar, daarvoor zul je wel een certificaat voor een gevolgde cursus voor moeten overleggen. Maar of dat nou een garantie voor kwaliteit is...? Iedereen die 4 dagen in een cursuslokaal heeft gezeten en wat geld neerlegt is "erkend".
Bij mij is deze nen1010 keuring op afstand gedaan dwz. monteur heeft zijn kunstje gedaan maakt wat foto's en de rest , metingen etc , zijn op kantoor gedaan 🧐 .
Dit lijkt me eigenlijk onmogelijk, hoe kan je op afstand een aardlekautomaat op werking controleren?
Niet dus.

Maar ja als die partij niet gecertificeerd of erkend is en je dat wel had gewenst, had je dit misschien moeten controleren voordat je ze een opdracht verstrekte...?
edit:
Trouwens, welke aardlekautomaat? :+
mooiemeneer in "aansluiten ct-spoelen Enphase"

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 22-03-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
@Xander
🤣idd welke aardlekautomaat , deze word nog gemonteerd evenals de lopende perikelen . De onderaannemer is gecanceld en het bedrijf zelf maakt het in orde.
Wbt van te voren het bedrijf controleren heb je een punt, was eigenlijk voor een wat groter bedrijf gegaan met de gedachte dat zit wel prima,geen geklooi. Helaas , toch wel.
Idd NEN1010 is een wasse neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een norm. Geen methode voor kwaliteitsborging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Dat lijkt me wijs. Maar wie zegt dat dit moet? En waar zou die cursus gevolgd moeten worden? Volgens mij mag iedereen ook zomaar cursussen NEN1010 aanbieden. :+
Is dit dan vergeleken bij vroeger veranderd? Destijds bestond wel terdege het begrip "Erkend installateur". Het betekende dat hij het VEV-diploma installateur elektrische installaties moest hebben of dat hij iemand in dienst moest hebben die dat diploma had. Een dergelijke vakopleiding was er ook voor gas- en waterleiding installaties. Het waren destijds behoorlijk stevige opleidingen, doorgaans op avondscholen, dus in combinatie met de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Xander schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Het is een norm. Geen methode voor kwaliteitsborging.
Dat klopt , maar ik bedoel er is niemand die het controleert en er op toe ziet dat diegene die het rapport afgeeft ook daadwerkelijk zijn werk goed gedaan heeft . We hangen er een "duur" woord aan en de klant denkt dat ze goed zitten.
Ben zelf momenteel bezig met certificerende voor EN1090 wat wel word getoetst door KIWA maar ook dat is een lachertje helaas . Die stellen zelf regels die eigenlijk niet normaal zijn te verwezenlijken. Ga je de rest ervan besparen😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:41:
[...]
Is dit dan vergeleken bij vroeger veranderd? Destijds bestond wel terdege het begrip "Erkend installateur".
Dat bestaat nog steeds, bijvoorbeeld in de vorm van de InstallQ erkenningen.

Maar niemand die je verplicht om "erkend" te zijn. Het is geen beschermd beroep (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de CV wereld hebben ze anders de teugels behoorlijk aangehaald:

https://www.thuiscomfort....vanaf-2021-verplicht.html

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:50:
In de CV wereld hebben ze anders de teugels behoorlijk aangehaald:

https://www.thuiscomfort....vanaf-2021-verplicht.html
Dat klopt, daar wel...

Zou de elektrotechniek volgen? Dat scheelt wel wat PV cowboys. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Dat bestaat nog steeds, bijvoorbeeld in de vorm van de InstallQ erkenningen.

Maar niemand die je verplicht om "erkend" te zijn. Het is geen beschermd beroep (meer).
Wist ik niet, ik vind dit een nogal twijfelachtige ontwikkeling, Stel je voor dat over een poosje ook iedereen zich zonder enige opleiding als arts mag vestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Kleine vraag: moet de kabel voor de extra groep voor de omvormer voor zonnepanelen in een buis liggen in de meterkast?

Bij mij zijn vandaag zonnepanelen geinstalleerd. Het valt me op dat de kabel voor de extra groep helemaal los door de meterkast gaat, terwijl alle andere kabels netjes door een grijze of gele buis gaan.

Mijn vraag is: is dit zo goed? Of moet de kabel in een buis geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:16:
[...]
Wist ik niet, ik vind dit een nogal twijfelachtige ontwikkeling, Stel je voor dat over een poosje ook iedereen zich zonder enige opleiding als arts mag vestigen.
Dat zijn gelukkig wel beschermde beroepen.

De lijst is nog langer dan ik dacht: https://ec.europa.eu/grow...=1&mode=asc&maxRows=*#top
Maar elektromonteur staat er niet tussen. ;)
gurbe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:32:
Kleine vraag: moet de kabel voor de extra groep voor de omvormer voor zonnepanelen in een buis liggen in de meterkast?

Bij mij zijn vandaag zonnepanelen geinstalleerd. Het valt me op dat de kabel voor de extra groep helemaal los door de meterkast gaat, terwijl alle andere kabels netjes door een grijze of gele buis gaan.

Mijn vraag is: is dit zo goed? Of moet de kabel in een buis geplaatst worden?
Kabel hoeft in principe niet in buis, want het is uit zichzelf al dubbel geïsoleerd. Het toch in buis plaatsen maakt het wel een stuk netter natuurlijk.

De kabel hoort wel ergens bevestigd te zijn zodat de verbindingen op trek ontlast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
Xander schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Kabel hoeft in principe niet in buis, want het is uit zichzelf al dubbel geïsoleerd. Het toch in buis plaatsen maakt het wel een stuk netter natuurlijk.

De kabel hoort wel ergens bevestigd te zijn zodat de verbindingen op trek ontlast zijn.
Hij zit helemaal niet vast. Er is dus geen trekontlasting.

Bedankt voor het antwoord. Ik zal de zonnepanelenleverancier hier op aanspreken.

Weet je misschien of ik deze eis ergens schriftelijk van vinden? Is het onderdeel van de NEN-normen?

[ Voor 9% gewijzigd door gurbe op 22-03-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gurbe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Hij zit helemaal niet vast. Er is dus geen trekontlasting.

Bedankt voor het antwoord. Ik zal de zonnepanelenleverancier hier op aanspreken.
Ik ga me dan weer afvragen waar ze nog meer steken hebben laten vallen, als een paar spijkerclips erop slaan al te veel moeite was. Maarja. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
Nog een vraag: de DC-kabels (dus van de panelen naar de omvormer) gaan door een garagemuur heen. In de muur is geen buis gebruikt. De kabel gaan direct door de muur heen. Mag dit zomaar? Of moet er volgens de NEN-normen een buis omheen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlejDs9fVTYz8Bkd2cKTRCh2sf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8tDZBnuR2d5kMOqfGhxc7i5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door gurbe op 22-03-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 21:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Wv6aaKl8eLd-F9tO6UI1gFYIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxy2ncby8E6AXzIZpZisUWnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD4yPzQIxzKMy4aoHdBp5J-ukw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVa1E2A3HRYHjrMp5Rl2p4NL.jpg?f=fotoalbum_large

Even dubbelcheck; ik kan mij niet voorstellen dat het niet kan maar:

Ik sluit VD draad 2,5 mm aan in de aardlekautomaat en op de aarde. Deze 3 draden kan ik dan toch direct (netjes afgewerkt) op een stopcontact aansluiten ?

Doel: in meterkast 1 stopcontact op aparte groep voor granny charger (af en toe gebruik maar groep is over dus leek mij beste oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gurbe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:43:
Weet je misschien of ik deze eis ergens schriftelijk van vinden? Is het onderdeel van de NEN-normen?
Gek genoeg komt het woord "trekontlasting" maar 1x voor in NEN1010:2015:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EGlY52ZKbfGNAMyKoCLs275zTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3kpTSxtnY2nojBQAw9eBHJ8.jpg?f=fotoalbum_large

In hoofdstuk 61, "eerste inspectie". Oftewel het moet gecontroleerd worden maar verder schrijven ze niets over de term. :+

In de daadwerkelijke normteksten moet je het helaas doen met dit soort vage kreten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7eDBJ80hNx-W98swe4jVb8dEfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Y6z8VnBwaI1FvgNc4nejQuA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPuFOFL324vNujuPIq4NBAc5aqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5jBM3OK08vXKa8pXgcpzJ4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0n6uF-UKsa_KcsoDoDaL3iW-WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkogY1K2M25zmOQCOaPYhs9C.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast geeft NPR5310 nog praktijkrichtlijnen voor de aanleg van leidingen. Let wel, NPR is een PraktijkRichtlijn, dus geen norm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inRuEhxtoqxglAPCexJQmEafhio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/971xZxdnexvTxYvHeAJVZ6Wv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GnnyuDw1CRXvFCVyNIQb60elFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqPOXLLXoD2WhCqyf1eFwJ6i.jpg?f=fotoalbum_large
gurbe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:51:
Nog een vraag: de DC-kabels (dus van de panelen naar de omvormer) gaan door een garagemuur heen. In de muur is geen buis gebruikt. De kabel gaan direct door de muur heen. Mag dit zomaar? Of moet er volgens de NEN-normen een buis omheen?
Stict gezien zou dat volgens NEN1010 wellicht anders moeten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2lRmUqzueRyrWQ0Exp_jaJzzQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVnqmvM7Pilx75k8vSWuqmXr.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik zou er persoonlijk bij zo'n muur niet direct wakker van kunnen liggen, ik zie het risico op beschadiging (van je dubbel geïsoleerde solarkabel, waarbij + en - nog gescheiden is) niet zo. Had je nou stalen damwand gevelbeplating dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, dan riskeer je dat de kabels worden ingesneden door scherpe randen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wd200 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik sluit VD draad 2,5 mm aan in de aardlekautomaat en op de aarde. Deze 3 draden kan ik dan toch direct (netjes afgewerkt) op een stopcontact aansluiten ?
Die vrije automaat is gewoon een installatieautomaat, geen aardlekautomaat. Aansluiten direct op de aardlekschakelaar is geen aanrader. ;)

Maar ja, dat kan. Je draad moet tussen groepenkast en contactdoos wel zijn aangelegd in (flex)buis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
Xander schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Gek genoeg komt het woord "trekontlasting" maar 1x voor in NEN1010:2015:
[Afbeelding]

In hoofdstuk 61, "eerste inspectie". Oftewel het moet gecontroleerd worden maar verder schrijven ze niets over de term. :+

In de daadwerkelijke normteksten moet je het helaas doen met dit soort vage kreten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarnaast geeft NPR5310 nog praktijkrichtlijnen voor de aanleg van leidingen. Let wel, NPR is een PraktijkRichtlijn, dus geen norm:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Stict gezien zou dat volgens NEN1010 wellicht anders moeten:
[Afbeelding]

Maar ik zou er persoonlijk bij zo'n muur niet direct wakker van kunnen liggen, ik zie het risico op beschadiging (van je dubbel geïsoleerde solarkabel, waarbij + en - nog gescheiden is) niet zo. Had je nou stalen damwand gevelbeplating dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, dan riskeer je dat de kabels worden ingesneden door scherpe randen.
Superbedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik snap dat het in de praktijk wel mee zal vallen met de muurdoorvoer.

Ik zal iig vragen of ze kabel in de meterkast even goed willen vastzetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:39
pentaw1nz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Hele dag bezig geweest vandaag en toch gekozen de lasdoos buiten werking te gaan stellen. De 3 wcd ga ik anders oplossen.
De draden staan echter wel onder spanning via dus een andere (onlogische) groep.
Het is in 93 allemaal weggewerkt in een serre uitbouw en ik kan niet bij de bron komen om het af te koppelen.

Zal dus de draden afknippen en met isolerend tape een paar keer omwikkelen. Daarna laat ik er overheen stuken.

Maak sowieso altijd overal filmpjes en foto's van, dat heeft zich nu al heel vaak in tijd terug verdiend.
Het zat me toch niet lekker, die twee pijpjes met draden waar altijd stroom op staat wegwerken in een keukenmuur...

Leidingzoeker gekocht, en ik heb zowaar het beginpunt gevonden.
Top apparaatje! Redelijk budget ding gekocht voor 3 tientjes maar heeft zich nu al terugverdiend! En zoals je ziet aan het gat waar ik ben begonnen met bikken is hij ook echt wel nauwkeurig!

Alles hier afgedopt en de draden er uit kunnen trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6gxpypYxyTtCMlN9hqMX20gP5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBsRUyQMXhf9szO0uuFvxccx.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Met behulp van alle input op mijn vraag van gisteren hoe ik het beste elektra naar mijn overkapping met schuurtje kan brengen heb ik twee scenario's getekend.
  • 'Fancy' met automaten en aardleks in zowel huis als schuur en beiden selectief ten opzichte van elkaar.
  • 'Basic' met alleen een automaat en een aardlek in huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjM3OdsQR3JAMxQFZM9vvouLju8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SGzb7armex9U4VSdUhcpgXJH.jpg?f=user_large

Nu is mijn vraag of beide opties aan de normen voldoen en vooral of de laatste veilig (genoeg) is?

Tussen beide opties zit namelijk honderden euro's verschil en da's best fors.

De lastscheiders heb ik er als optioneel ingezet want lijkt me wel fijn om de verschillende fases in de schuur los te kunnen uit zetten.
En ik heb nog een losse hoofdschakelaar liggen die ik kan gebruiken als schakelaar om het hele schuurkastje in één keer af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:11
@Vliegvlug Of een 3-fase groep uitgesplitst mag worden naar 3x 1-fase weet ik niet. Maar goed, als je toch met lastscheiders aan de haal gaat kan je net zo goed gelijk automaten plaatsen volgens mij. Zijn €13,- van ABB en €6,- als je Emat pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Septillion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:38:
@Vliegvlug Of een 3-fase groep uitgesplitst mag worden naar 3x 1-fase weet ik niet.
Dat vroeg ik me eerst ook af maar @Navi gaf gisteren aan dat dit gewoon kan.
Maar goed, als je toch met lastscheiders aan de haal gaat kan je net zo goed gelijk automaten plaatsen volgens mij. Zijn €13,- van ABB en €6,- als je Emat pakt.
Daar heb je wel een punt, bij Sander Vunderink zijn ABB B16 automaten zelfs nog geen €9.
Is waarschijnlijk goedkoper dan een lastscheider en makkelijker te krijgen.

Het voegt op zich niet heel veel toe want als er sluiting in de schuur is gaat de 4P B16 van de kabel in huis waarschijnlijk ook mee maar het geeft je nog wel een kans om een tripje naar de meterkast in huis te voorkomen als je geluk hebt en aangezien het goedkoper is waarom niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Maar als je toch B16's in de schuur plaats zou die in huis dus een C20 kunnen worden. Iets meer kans dat hij erin blijft dan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Septillion Dat is ook weer waar inderdaad!
Een hybride van fancy en basic is natuurlijk een mooie middenweg :)
En een ABB C20 is maar €5 duurder dan een B16.

Maar of die kabel dan nog 2,5mm2 mag zijn…
nu wilde ik die eigenlijk toch al in 4mm2 uitvoeren dus dat is dan geen punt.

Dan ga ik voor het onderstaande :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eku4U9ZFB1t4RhoXQ6BkmbLVYwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SYGdFgBzQML0gKeLDp3VUkQs.jpg?f=user_large

[ Voor 77% gewijzigd door Vliegvlug op 23-03-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:39
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doel: in meterkast 1 stopcontact op aparte groep voor granny charger (af en toe gebruik maar groep is over dus leek mij beste oplossing)
leunen al die PVC buizen nou op het vast-klik mechanisme ? volgens mij kunnen ze nog 1cm omlaag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paradox schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:25:
[...]

leunen al die PVC buizen nou op het vast-klik mechanisme ? volgens mij kunnen ze nog 1cm omlaag...
Ze zitten in het vast-klik-mechanisme voor 19mm, dat zit boven het vast-klik-mechanisme voor 16mm. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
jowi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:49:
Ga binnenkort een huis (laten) bouwen, bouwaanvraag etc is gedaan, kavel gekocht, architect en aannemer druk bezig. Ik zoek nu eigenlijk even een tekenpakket oid waarmee ik op een plattegrond van de woning aan kan geven waar ik wcd's, centraaldozen, lichtpunten, schakelaars en loze leidingen etc wil hebben. Is er een gratis of trial pakket waarmee ik eea kan tekenen?

Ben zelf wel redelijk wijs met sketchup, maar dat is natuurlijk 3D. Ook een library met symbolen ofzo voor bijv. Visio of DrawIO zou handig zijn.

Iemand een idee?
Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik kwam het volgende tegen en moest denken aan jouw post. Het kostte even moeite om je post terug te vinden, maar het is gelukt :)

Zelf ben ik tevreden hobby gebruiker van de online gratis 3D CAD software Onshape (mechanisch 3D ontwerpen). Toevallig zag ik dat ze ook partneren met een gratis online E-schema tekenprogramma: Electra Cloud:
https://www.onshape.com/e...e-you-can-access-anywhere

Wellicht kun je er (nog) wat mee, en/of misschien heeft iemand anders er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:40
Ter voorbereiding van het plaatsen van zonnepanelen wil ik graag alvast DC kabels (6mm2) aanleggen door onze woning heen. Het gaat dan om 2x2 kabels, van de omvormer (3-fase, 2 strings, nabij de meterkast) naar twee aparte dakvlakken. Afstand is zo'n 10-12 meter.

Ik vroeg me af of ik die DC kabels ook een stuk moet laten uitsteken onder de dakpannen, of gewoon kort moet houden. Kunnen de kabels van de PV panelen eventueel verlengd worden en er met een MC4 aansluiting aan vast gemaakt worden, of is het beter om een alvast lange kabel onder de pannen te leggen om mee te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:32
@Terpen Tijn Zo min mogelijk verbindingen is het beste. , gewoon een paar meter extra totdat je bij het eerste en laatste paneel kunt komen. Ik zou ze echter pas naar buiten doen als de panelen er komen te liggen om vocht aantasting te voorkomen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:58
Terpen Tijn schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:17:
Ter voorbereiding van het plaatsen van zonnepanelen wil ik graag alvast DC kabels (6mm2) aanleggen door onze woning heen. Het gaat dan om 2x2 kabels, van de omvormer (3-fase, 2 strings, nabij de meterkast) naar twee aparte dakvlakken. Afstand is zo'n 10-12 meter.

Ik vroeg me af of ik die DC kabels ook een stuk moet laten uitsteken onder de dakpannen, of gewoon kort moet houden. Kunnen de kabels van de PV panelen eventueel verlengd worden en er met een MC4 aansluiting aan vast gemaakt worden, of is het beter om een alvast lange kabel onder de pannen te leggen om mee te werken?
Die DC kabels moet je inderdaad zo min mogelijk verlengen. Als je loze buizen laat leggen kun je ze zelf trekken. Omdat je iedere string ook zonder lussen moet leggen, is vaak een van de twee kabels veel langer dan de andere, omdat de ene naar het begin van de string gaat en de andere onder alle panelen door naar het laatste paneel. Dus ook als je twee rijen panelen legt, gaat de tweede kabel onder de eerste rij door, en weer onder de tweede rij door terug naar het begin. Je moet geen "lussen" leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:30
Onlangs de vraag gesteld hoe ik kabels naar een aanbouw moest doorleggen, maar nu ik alle groepen nogmaals berekend heb, zit ik met het volgende:

hoe groot moet de mantelbuis zijn om 9x XMVK 3x2,5 en 1x XMVK 5x2,5 en 3x utp kabel te plaatsen?

Ik schat zelf op 110mm buitendiameter, 94mm binnendiameter, al zal eht wel een stugge bende worden denk ik. Zit ik zo goed qua schatting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ErgoStijn schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:39:
Onlangs de vraag gesteld hoe ik kabels naar een aanbouw moest doorleggen, maar nu ik alle groepen nogmaals berekend heb, zit ik met het volgende:

hoe groot moet de mantelbuis zijn om 9x XMVK 3x2,5 en 1x XMVK 5x2,5 en 3x utp kabel te plaatsen?

Ik schat zelf op 110mm buitendiameter, 94mm binnendiameter, al zal eht wel een stugge bende worden denk ik. Zit ik zo goed qua schatting?
Sowieso geen XMVK, maar YMVK gebruiken als je gaat bundelen in een mantelbuis.

En waarom geen onderverdeler in de aanbouw? Dan leg je 1 kabel 5x4mm2 YMVK en een UTP kabel en maak je een extra kastje. De kabel afzekeren met een 20A,300mA aardlekautomaat en in de aanbouw uitsplitsen naar eindgroepen.

Deze bundel kabels ga je niet zomaar door zo'n buis trekken. Als er ergens onderweg een vernauwing zit (bijvoorbeeld omdat, zoals hier, iemand een vloerdeel op de buis heeft gezet) krijg je het nooit meer voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ErgoStijn schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:39:

XMVK mag niet naast elkaar liggen.

Wat is verder de reden dat je 10 stroomkabels door die mantelbuis legt? Ik zou een onderverdeler plaatsen. Nu betaal je je blauw aan kabels.

Edit: en als je dit toch op deze manier zou doen, zou ik die 12 kabels vooraf met elektratape bij elkaar binden om de meter of zo en dan nog door die mantelbuis heen trekken voordat je hem legt. Dan kan het er recht doorheen.

Want als je met die ding bochten om moet, wordt het echt een drama. Zelfs als je ze 1-voor-1 gaat trekken ga je halverwege tegen problemen aan lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 27-03-2022 08:57 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
@JackBol en @Blihi dank voor het meedenken. De groepen zijn voor het volgende:
1x 16a groep Warmtepomp
1x 16A groep warmtepomp warmte-element
1x 16A groep Aanbouw
1x 16A groep garage wasmachine
1x 16A groep Garage (nu nog gedeeld met verschillende andere delen woning)
1x 16A groep Tuin (nu nog gedeeld met garage + ander deel woning)
1x 16A groep cooker
1x 3F 16A 5x2,5 voor 11Kw inductieplaat
1x16A zonnepanelen schuin dak
1x 16A zonnepanelen plat dak

Door bestaande vloerverwarming kan ik echter niet door de huidige vloer heen, en er is geen kruipruimte. Vandaar deze opzet. Als bovenstaande met een onderverdeler kan, zou dat best een optie zijn.

Ik ben echter aan het bedenken dat het keukeneiland, waar cooker + inductieplaat op komen, op een stuk huidige vloerverwarming komt te staan. En kans dat ik voldoende ruimte heb om leidingen weg te werken nihil is. Als ik toch de huidige vloerverwarming moet slopen, dan is nieuwe kabels mogelijk door de vloer.

Hoe meer ik hier echter over nadenk, hoe meer ik in de veronderstelling kom dat ik dit mogelijk beter bij een installateur + elektricien kan neerleggen. Het is met alles echter altijd de afweging 'wat kun je zelf' mede om een groot deel arbeidsuren te besparen, zeker bij aanleggen deze hoeveelheid kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
Blihi schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:29:
Die DC kabels moet je inderdaad zo min mogelijk verlengen.
Nou is elke connector natuurlijk een (klein) risico, maar specifiek bij de DC-kabel zou ik daar toch niet wakker van liggen.
Hier zitten in een streng van 22 panelen ook al zo'n 24 connectoren (ik moest nog twee keer voorbij een dakraam). Dan maakt een extra MC-4 connector op zolder om de kabel te verlengen (die daar ook nog droog hangt) echt nauwelijks meer uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Nou is elke connector natuurlijk een (klein) risico, maar specifiek bij de DC-kabel zou ik daar toch niet wakker van liggen.
Hier zitten in een streng van 22 panelen ook al zo'n 24 connectoren (ik moest nog twee keer voorbij een dakraam). Dan maakt een extra MC-4 connector op zolder om de kabel te verlengen (die daar ook nog droog hangt) echt nauwelijks meer uit.
Die connectoren leveren ook ieder een stukje spanningsverlies. Inderdaad zal een extra connector het verschil niet maken, maar als je de kabels toch moet trekken zou ik proberen dat te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ErgoStijn schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:46:
@JackBol en @Blihi dank voor het meedenken. De groepen zijn voor het volgende:
1x 16a groep Warmtepomp
1x 16A groep warmtepomp warmte-element
1x 16A groep Aanbouw
1x 16A groep garage wasmachine
1x 16A groep Garage (nu nog gedeeld met verschillende andere delen woning)
1x 16A groep Tuin (nu nog gedeeld met garage + ander deel woning)
1x 16A groep cooker
1x 3F 16A 5x2,5 voor 11Kw inductieplaat
1x16A zonnepanelen schuin dak
1x 16A zonnepanelen plat dak

Door bestaande vloerverwarming kan ik echter niet door de huidige vloer heen, en er is geen kruipruimte. Vandaar deze opzet. Als bovenstaande met een onderverdeler kan, zou dat best een optie zijn.

Ik ben echter aan het bedenken dat het keukeneiland, waar cooker + inductieplaat op komen, op een stuk huidige vloerverwarming komt te staan. En kans dat ik voldoende ruimte heb om leidingen weg te werken nihil is. Als ik toch de huidige vloerverwarming moet slopen, dan is nieuwe kabels mogelijk door de vloer.

Hoe meer ik hier echter over nadenk, hoe meer ik in de veronderstelling kom dat ik dit mogelijk beter bij een installateur + elektricien kan neerleggen. Het is met alles echter altijd de afweging 'wat kun je zelf' mede om een groot deel arbeidsuren te besparen, zeker bij aanleggen deze hoeveelheid kabels.
Ik begrijp even niet wat je nu wel of niet kunt doen. Kun je een plaatje maken? moeten al deze groepen in de aanbouw komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
Blihi schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:32:
Die connectoren leveren ook ieder een stukje spanningsverlies.
Dat kan bijna niet. Want spanningsverlies betekent ook opwarming. En dan zou die connectoren dus merkbaar warm moeten worden, wat niet (meetbaar) het geval is. Geen connector is uiteraard beter, maar het nadeel van een extra connector valt erg mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bedankt voor de input @habbekrats, @Blihi & @Andrehj.

Het handigste zou waarschijnlijk zijn om loze buizen te leggen, en dan bij de installatie van de panelen direct de juiste lengte te nemen. Nu is het wat moeilijk schatten hoe lang het moet worden.

Het is echter een flinke afstand en ik vraag me af of die 6 mm2 kabels naderhand nog wel door een buis van ~10 meter met enkele bochten getrokken kunnen worden. Misschien wel als ik een vrij forse loze leiding leg? 25mm?

Als we achteraf die DC kabels er niet meer doorheen kunnen trekken, dan moet het toch nu meteen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-07 23:41

Ja dat is zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:30
Terpen Tijn schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:58:
Bedankt voor de input @habbekrats, @Blihi & @Andrehj.

Het handigste zou waarschijnlijk zijn om loze buizen te leggen, en dan bij de installatie van de panelen direct de juiste lengte te nemen. Nu is het wat moeilijk schatten hoe lang het moet worden.

Het is echter een flinke afstand en ik vraag me af of die 6 mm2 kabels naderhand nog wel door een buis van ~10 meter met enkele bochten getrokken kunnen worden. Misschien wel als ik een vrij forse loze leiding leg? 25mm?

Als we achteraf die DC kabels er niet meer doorheen kunnen trekken, dan moet het toch nu meteen geplaatst worden.
Je kan de DC kabels toch vast aanleggen en met een flinke overlengte bij je dak laten uitkomen. Op het moment dat de panelen komen pas door je dakbeschot gaan met de kabels.

Bij de meeste aanbieders koop in je de kabel per rol, dus vanaf je dak naar de meterkast aanleggen, zodat alle overlengte bij je dak klaar ligt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Erwin_83 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Je kan de DC kabels toch vast aanleggen en met een flinke overlengte bij je dak laten uitkomen. Op het moment dat de panelen komen pas door je dakbeschot gaan met de kabels.

Bij de meeste aanbieders koop in je de kabel per rol, dus vanaf je dak naar de meterkast aanleggen, zodat alle overlengte bij je dak klaar ligt.
Ja, goede suggestie. Het is helaas zo dat de plek waar we door het dak moeten gaan achter een gestuct wandje komt te liggen; daar kunnen we straks niet meer bij. Ik zal dus hoe dan ook alvast door het dak heen moeten gaan. Eventueel zouden de DC kabels onder de pannen kunnen liggen/bungelen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,

In mijn woning uit de jaren 60 een lichtschakelaar van Peha verwijderd. Deze is stuk omdat er in het verleden stucwerk is aanbracht.

Ik zie dat peha soortgelijke schakelaars aanbied.
Ik ben wel benieuwd hoe oud deze lichtschakelaar is . Het ziet eruit jaren 70 en 80. Ik zie iets staan als 87, 31 en 1 op een stempel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2oKQ95Snf1pn6-88XOyAJQtt5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JN8QfPNoISrJ8NBXXDF7Jd10.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybe74hGx5gCdLSKz80rb7Ni2_pM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcoP6W2q4rTObpijjOzV5aNL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q_3OMEsEzD6A-IeKQVy4M2jhgQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyoyY0zEhICU8LsD44JgCyON.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGkD3abkREnc_3kn499gYE4NvUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQFUybN4qKkmaXcAMNnukySU.jpg?f=fotoalbum_tile

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:06
Ik ben heel erg aan het puzzelen hoe ik vanaf de groepenkast een extra groep naar het dak kan trekken. Vanwege de betonnen bouw en de lay-out van de woning is het lastig een goede route te vinden, maar ik kan gedeeltelijk een bestaande loze leiding gebruiken.

Omdat (1) het lastig trekken zal worden door de bestaande loze leiding,
(2) ik de bedrading liefst uit 1 stuk wil hebben zonder lassen/overgangen en
(3) omdat de leiding gedeeltelijk buiten op het dak komt te liggen is mijn idee om hiervoor 3x 2,5mm2 soepele rubberen kabel te gebruiken, dus niet met een vaste koperen kern maar bestaand uit heel veel kleine draadjes.
Mag dit in een vaste installatie, en kan ik dat dan gewoon met adereindhulzen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik wil een installatie automaat vervangen, maar voordat ik dat doe nog een laatste controle hier.

Ik een 50m lange 3x2,5mm2 YMvK kabel in de tuin die was getrokken voor een toekomstige overkapping. De overkapping moet nog komen, maar door hoge terglevertarieven heb ik alvast extra zonnepanelen geplaatst.

Nu is de gisteren de aardlekautomaat af gegaan bij het schoonspoelen van de panelen (dat denk ik in ieder geval).

Ik heb de volgende situatie:

Meterkast met een C16 30ma aardlekautomaat voor de tuin aansluiting.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw2mLPj5M5gBXG7Msls2eTUxLco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRNouDXbOLphybkCwJ7sSAwR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in de tuin een PV verdeler geplaatst omdat ik nog niet weet wanneer de overkapping komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sFkxMS94h14xnPWtlC7D7dU1dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KCLbwGUF0kB0xUFFm3U9V6k.jpg?f=fotoalbum_large

Op de B16 30ma aardlekautomaat van de PV verdeler heb ik de omvormer aangesloten (GW3600D-NS). De B16 aardlekautomaat is niet gesprongen maar de C16 in de meterkast dus wel.

Nu heb ik nog een B16 300ma aardlekautomaat liggen die ik voor de uitbreiding gekocht had. Gaat dit mij helpen te voorkomen dat de omvormer de C16 laat springen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtUD-iLVGYnEL9-03g8goDuUeRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnOqfI8AVuf5jbQfiHChnvdy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog 3x6mm2 liggen, maar dat wilde ik pas doen wanneer de overkapping klaar is. Dan probeer ik 3x6mm2, 3x2,5mm2 en een netwerkkabel door de mantelbuis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32
MedionAkoya schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:27:
Hoi,

In mijn woning uit de jaren 60 een lichtschakelaar van Peha verwijderd. Deze is stuk omdat er in het verleden stucwerk is aanbracht.

Ik zie dat peha soortgelijke schakelaars aanbied.
Ik ben wel benieuwd hoe oud deze lichtschakelaar is . Het ziet eruit jaren 70 en 80. Ik zie iets staan als 87, 31 en 1 op een stempel.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die middelste foto, die doet me vermoeden dat de inkepingen voor de bedieningselementen gewoon nog hetzelfde is als modern Peha materiaal. Ik vermoed dat je een nieuwe Peha schakelaar kunt kopen zonder frontje en daar je bestaande materiaal gewoon op kunt klikken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@kiddyl Die B16/0,3 kan wel in je meterkast. Waarschijnlijk schakelt de C16/0,03 net iets sneller bij een aardfout dan die in je pv verdeler. Overigens is een C16 met 50 meter 3x2,5mm2 zonder berekening niet altijd veilig. Zou je aan moeten rekenen.

[ Voor 51% gewijzigd door habbekrats op 27-03-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-07 22:38
Ik heb een groepenkast laten voorbedraden bij een bekende webshop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKkm9mMAV37vZgGDnRPGsVOmkT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMoisUwHPYTJz9y6pWk4vdxO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er 2 vragen over.
1) Waarom zit de DIN rail energiemeter tussen aardlek 3 en automaat 11? Ik dacht dat een DIN rail energiemeter na de groep hoort? Dat zou het daarnaast ook mogelijk maken om een nette aansluitkam te gebruiken en dan kun je de DIN rail energiemeter met 2.5 mm2 aansluiten zodat de kapjes op de DIN rail energiemeter passen. (volgens mij zijn die kapjes niet eens meegeleverd...)
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-17-8mm.html (deze webshop heeft de kast niet samengesteld)
2) Automaat 1 is direct aangesloten op aardlek 1 maar voordat ik de foto maakte zat die met een dubbele adereindhuls vast in groep 1 met een losse afgedopte ader over. Groep 2 had aan de onderkant alleen 2 aders uitsteken. Groep 3 en 4 dan wel weer met een kammetje op aardlekschakelaar 1.
Snapt iemand hier de logica achter? Waarom niet gewoon een aansluitkammetje?

Bij de andere groepenkast die ik tegelijk heb laten komen zat de DIN rail energiemeter ook al tussen de hoofdschakelaar en de aardlekautomaat. (als de energiemeter faalt zit er dus eigenlijk geen beveiliging voor)

Bij voorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 27-03-2022 22:55 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
Blihi schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Ik begrijp even niet wat je nu wel of niet kunt doen. Kun je een plaatje maken? moeten al deze groepen in de aanbouw komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KevXgniEw9XnCa-VBUDc8frK_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yEZwvHkoNFGS5sbH6tt25Oe5.png?f=fotoalbum_large

Hierboven de floorplanner. Het rode deel is nog bestaande bouw van de aanbouw, de garage is al bestaand
Het rode deel en gele deel heeft al vloerverwarming en is bestaand, en ik heb geen kruipruimte. Via de oprit naar garage kan ik nieuwe leidingen naar keuken trekken. Vandaar dat alle groepen via de garage moeten, om dan of daar te blijven, of naar dak te gaan (warmtepomp komt voorin garage aan muur woning te hangen), of naar keuken/aanbouw te gaan.

Geeft dat helderheid? De optie van maar 1 of 2 kabels met 5x4mm2 te moeten trekken klinkt mij al een stuk beter in de oren dan 10 kabels. MK wordt nog omgebouwd naar 3x25A (nu 1x35A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ErgoStijn schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:42:
[...]

[Afbeelding]

Hierboven de floorplanner. Het rode deel is nog bestaande bouw van de aanbouw, de garage is al bestaand
Het rode deel en gele deel heeft al vloerverwarming en is bestaand, en ik heb geen kruipruimte. Via de oprit naar garage kan ik nieuwe leidingen naar keuken trekken. Vandaar dat alle groepen via de garage moeten, om dan of daar te blijven, of naar dak te gaan (warmtepomp komt voorin garage aan muur woning te hangen), of naar keuken/aanbouw te gaan.

Geeft dat helderheid? De optie van maar 1 of 2 kabels met 5x4mm2 te moeten trekken klinkt mij al een stuk beter in de oren dan 10 kabels. MK wordt nog omgebouwd naar 3x25A (nu 1x35A)
Dus als ik het goed begrijp wil je vanuit de meterkast door de muur naar buiten, dan onder de oprit door naar de garage en vanuit de garage door de muur naar de nieuwe keuken? Dan zou ik onder de oprit door gewoon een YMVK-as kabel trekken van 4x4mm2+as (dus een grondkabel). Die kan gewoon rechtstreeks de grond in, heb je geen mantelbuis voor nodig. In de garage monteer je die af met een nieuwe groepenkast tegen de muur achter de keuken en van daaruit ga je de keuken in. Eventueel monteer je een nieuwe groepenkast in het keukenblok, dat kan ook.

Ik zou dan in de garage een groepenkast met deurtje ophangen. Hager Vega bijvoorbeeld of iets soortgelijks, maar dat is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
Blihi schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Dus als ik het goed begrijp wil je vanuit de meterkast door de muur naar buiten, dan onder de oprit door naar de garage en vanuit de garage door de muur naar de nieuwe keuken? Dan zou ik onder de oprit door gewoon een YMVK-as kabel trekken van 4x4mm2+as (dus een grondkabel). Die kan gewoon rechtstreeks de grond in, heb je geen mantelbuis voor nodig. In de garage monteer je die af met een nieuwe groepenkast tegen de muur achter de keuken en van daaruit ga je de keuken in. Eventueel monteer je een nieuwe groepenkast in het keukenblok, dat kan ook.

Ik zou dan in de garage een groepenkast met deurtje ophangen. Hager Vega bijvoorbeeld of iets soortgelijks, maar dat is een kwestie van smaak.
Klopt helemaal. Dankjewel voor het meedenken. is één YVMK-as kabel voldoende voor de verbruikers gelijktijdig, (m.n. inductie, warmtepomp en wasmachine/vaatwasser zou gelijktijdig kunnen zijn. én kan ik dan terugleveren over diezelfde kabel met 2 groepen (2 enkel fase omvormers met eigen panelen, max 16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:16:
@kiddyl Die B16/0,3 kan wel in je meterkast. Waarschijnlijk schakelt de C16/0,03 net iets sneller bij een aardfout dan die in je pv verdeler. Overigens is een C16 met 50 meter 3x2,5mm2 zonder berekening niet altijd veilig. Zou je aan moeten rekenen.
Vanochtend meteen maar aangepast. De klokjes weer goed zetten kostte meer tijd.

Foto met aanpassing en toekomstig beeld. Ik ga er later nog 2 B16 30ma aardlekautomaten bijzetten. De C16 is inderdaad minder geschikt voor lange kabel lengtes lees ik nu, maar komt later nog wel van pas denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcA_APcwwKaLWHs06vks_WDjdgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0xYbJmYGCkfYZnGWrgIfmnp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:21

Nox

Noxiuz

De wens is uitgesproken om op het schuurtje van mijn zwager PV aan te leggen. Daar komt > 3kW te liggen (waarschijnlijk ongeveer 5kW). Dat willen we gaan terugleveren met een driefasen omvormer. Daarnaast is de wens om de auto te laden nabij het schuurtje. Omdat de afstand ongeveer 25-30 meter bedraagt is het een beste kabel die er heen moet. Weet iemand of je dan met 3x6mm² er heen mag of dat je er heen moet met bijvoorbeeld 3x4mm² (of 2,5) voor PV en 3x4mm² voor de auto?

Eventueel de 6mm later nog apart afzekeren in 2x 16A bijvoorbeeld is geen probleem, daar is ruimte voor. Maar binnenkort gaat de tuin open, dan is het meeleggen makkelijker. Ik herinner me dat een PV installatie altijd een eigen groep moet hebben, maar 30 meter kabel kunnen besparen is natuurlijk fijn. Omdat de 6mm wat minder drop heeft op dergelijke afstanden leek me dat ook wel fijn als er met 22kW geladen moet worden. Meterkast zal dan sowieso even een upgrade moeten krijgen, ze hebben nog stoppen als hoofdzekering, daar wil ik dan adviseren automaten van te maken (laatst hadden ze een keer een hoofdstop door, dat was dan even flink geld schuiven).

Daarnaast zit alles nu op 1 groep, de tuin en schuur met diverse stopcontacten waar ze nog wel eens wat grootverbruikers op willen zetten zoals gourmetplaten e.d. waarvan ik dan liever heb dat ze op een eigen groepje komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 28-03-2022 09:35 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Nox schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:32:
De wens is uitgesproken om op het schuurtje van mijn zwager PV aan te leggen. Daar komt > 3kW te liggen (waarschijnlijk ongeveer 5kW). Dat willen we gaan terugleveren met een driefasen omvormer. Daarnaast is de wens om de auto te laden nabij het schuurtje. Omdat de afstand ongeveer 25-30 meter bedraagt is het een beste kabel die er heen moet. Weet iemand of je dan met 3x6mm² er heen mag of dat je er heen moet met bijvoorbeeld 3x4mm² (of 2,5) voor PV en 3x4mm² voor de auto?

Eventueel de 6mm later nog apart afzekeren in 2x 16A bijvoorbeeld is geen probleem, daar is ruimte voor. Maar binnenkort gaat de tuin open, dan is het meeleggen makkelijker. Ik herinner me dat een PV installatie altijd een eigen groep moet hebben, maar 30 meter kabel kunnen besparen is natuurlijk fijn. Omdat de 6mm wat minder drop heeft op dergelijke afstanden leek me dat ook wel fijn als er met 22kW geladen moet worden. Meterkast zal dan sowieso even een upgrade moeten krijgen, ze hebben nog stoppen als hoofdzekering, daar wil ik dan adviseren automaten van te maken (laatst hadden ze een keer een hoofdstop door, dat was dan even flink geld schuiven).

Daarnaast zit alles nu op 1 groep, de tuin en schuur met diverse stopcontacten waar ze nog wel eens wat grootverbruikers op willen zetten zoals gourmetplaten e.d. waarvan ik dan liever heb dat ze op een eigen groepje komen.
Als je een 3 fase omvormer in de schuur hangt leg je ook een 5x6mm2 YmVk of een 4x6mm2 YmVk-as. In de schuur maak je dan een onderverdeler met hoofschakelaar en 2 afgaande aardlekgroepen 1 x omvormer 1 x autolader

Met 6mm2 loop je de minste kans dat de omvormer tript op 253Volt door je eigen bekabeling als de hele straat al vol ligt met PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ErgoStijn schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Klopt helemaal. Dankjewel voor het meedenken. is één YVMK-as kabel voldoende voor de verbruikers gelijktijdig, (m.n. inductie, warmtepomp en wasmachine/vaatwasser zou gelijktijdig kunnen zijn. én kan ik dan terugleveren over diezelfde kabel met 2 groepen (2 enkel fase omvormers met eigen panelen, max 16A)
Ja hoor, 4x4mm2 is meer dan genoeg. Wel die kabel in de hoofdmeterkast afzekeren met een 20A, 300mA aardlekautomaat (of eventueel zelfs 25A, 300mA).

Met twee eenfase omvormers kun je hooguit krijgen dat er een wat hogere stroom over de nul gaat lopen (extreme geval dat je 2x16A teruglevert en niet direct verbruikt en op de andere fase 20A (of dus 25A) verbruikt. De stroom over de nul wordt dan 2x1/2x16+20 = 36A (of 2x1/2x16A+25=41A).

Dat is een heel theoretische situatie, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:21

Nox

Noxiuz

habbekrats schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Als je een 3 fase omvormer in de schuur hangt leg je ook een 5x6mm2 YmVk of een 4x6mm2 YmVk-as. In de schuur maak je dan een onderverdeler met hoofschakelaar en 2 afgaande aardlekgroepen 1 x omvormer 1 x autolader

Met 6mm2 loop je de minste kans dat de omvormer tript op 253Volt door je eigen bekabeling als de hele straat al vol ligt met PV
Thanks, hier hadden we ook last van, 2,5mm voor 2700wp en 15m kabel. Tripte nadat de buurman nog eens erbij kwam constant. Lijkt nu deze maand al niet meer gebeurd te zijn dus vermoed dat de netspanning al iets gezakt is :)

Maar ook voor de auto is een 6mm² wel fijn denk ik. Nu nog kijken hoe ik dat in de meterkast netjes kan maken, vermoed dat ik dat allemaal laat uitbesteden. Trek de kabel, maak de onderverdeler, leg PV aan en het spul in de meterkast mag een ander doen :p is nog ruimte voor 4polige automaat dus daar doet hij het maar mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 28-03-2022 18:37 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07 20:22
Als het mag even een kleine sanity check hier, ik heb deze onderverdeler zelf gemaakt voor mijn schuurtje.

Hier heb ik de Shelly PRO 4PM toegepast om de PHEV die aan de granny charger hangt te kunnen monitoren/schakelen.

Zien jullie hier rare dingen of heb ik dit zo okay aangesloten.
Note: de aardlekschakelaar wordt nog geleverd ik had deze:(Klik/) besteld maar die was niet op voorraad en komt z.s.m. Dit oudje had ik nog een een leftover bak liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGDYyNoI_cfxIBzfvjtJPk9vIa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roYkaIFyAFZ1Ky47NTq9tI7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8csAFY6PiKhA5TjClydnvW85Vuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdSWjWxc3NAR0n5xmD9gfHmS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTOIqA5781Y_J0AQw4dVjrxSmNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFFkGtxrtSw76HxOZ9YFxZTI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KCRIxRXnIpJLVfnjRgvCtUJgW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWw3MTXkpdA0KIs79B5FEgpB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN3H2i_ts7uUyFwY9DTgA1vcrkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scRhUnnJB3zTNzustjz7iyuI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sanderb2001 Heb je nu een 3-fase automaat achter een 1-fase aanvoer? Of hoe moet ik dat zien...

Ennuhh, waarom zie ik geen PE?

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 29-03-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:27
Septillion schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:57:
@sanderb2001 Heb je nu een 3-fase automaat achter een 1-fase aanvoer? Of hoe moet ik dat zien...
Ik zie vier 2p automaten waarbij de nul via een kam verbonden is?
Ennuhh, waarom zie ik geen PE?
Ik mag hopen dat die nog op die strip moet komen?

Ik snap vooral niet waarom de shelly vóór de automaten verbonden is? Of mag die op 25A gezekerd zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door big bang op 29-03-2022 11:04 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Die Shelly is een 1 fase, 1 groep device, dus ik snap hem ook niet helemaal.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Shelly heeft voor zover ik weet geen apparaat dat 3 fasen kan meten én schakelen. Je hebt wel de Shelly 3EM die 3 fasen kan meten, maar dat is geen relais.

Dus dit lijkt me een 1-fase installatie, waarbij ook maar 1 automaat gebruikt wordt voor het opladen van de auto (dat is ook een beetje de definitie van een granny charger, toch, maximaal 16A?) Ik vermoed dat @sanderb2001 dacht "als ik nu toch bezig ben, meet/schakel ik ook de drie non-PHEV groepen". Hij mag zelf aangeven of mijn aanname klopt :P

Wat me alleen een beetje dubbelop lijkt is een Shelly 4EM én een losse DIN-rail meter. Die Shelly meet al wat die losse meter ook gaat meten?

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 29-03-2022 11:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ethirty en @big bang Oeps, my bad. Die 4 groepen naast elkaar leven verdomd veel om een 3-fase automaat 8)7

Blijft alleen mijn PE opmerking over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07 20:22
@Septillion ja dat klopt, dit was een foto van even een snelle mockup om de shelly in het wifi netwerk te krijgen. Nu het geïnstalleerd zit is het natuurlijk allemaal met PE

@big bang Ja zo leek het mij het meest logisch, plus de aansluitingen van de shelly zijn niet zo fijn met VD draad....

@Gizz Je aanname klopt helemaal, Waarom nog die DIN-rail meter? ik wil ook graag een totaal verbruik bijhouden, en die ik was bang dat die Shelly dit mogelijk bij een power cycle een keer gaat vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Hoi Tweakers,

Ik heb een vraag over het aansluiten van een inductiekookplaat.

Gas kookplaat van 90 cm breed vervangen voor inductie.

Wij willen alles van hetzelfde merk houden (Bosch), voor 90 cm inductieplaten heeft Bosch alleen maar 11 kW modellen. Die hebben qua aansluitmogelijkheden maar 1 fase of 3 fase. (Geen 2P+2N mogelijk, dus geen kookgroep).

Omdat wij momenteel een 1x40A aansluiting hebben, heb ik het als volgt aangesloten:

25 A 1 fase aardlekautomaat in meterkast > 5x4mm2 Ymvk (2 draden niet aangesloten, want 1 fase) door kruipruimte richting keuken > In keuken de Ymvk aangesloten op een 32A 5P CEE stopcontact.

De kookplaat vervolgens gemonteerd met een 32A 5P CEE stekker (waar alleen 3 draden zijn aangesloten, want kookplaat is aangesloten als 1 fase).

De kookplaat is via de software begrensd op 5.5kW (25Ax220v) om overbelasting te voorkomen.

Mijn vraag is, mag dit?

Volgens mij wel. De 25A in de meterkast is selectief ten opzicht van de hoofdzekering. Alle draden hebben de juiste doorsnede. Alles is met het juiste moment volgens de fabrikant aangedraaid.

Alles is voorbereid om over te stappen naar 3 fase, dit is maar een tijdelijke situatie, maar ik dacht, ik vraag toch even.

Overigens, CEE is zo veel makkelijker dan Perilex. Alle draden mag maar op een manier aangesloten worden volgens de voorschriften, de materiel is een stuk goedkoper ook. Waarom gebruiken we nog Perilex?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:57
Een 1f kookplaat kan je over het algemeen voeden door een kookgroep en zeker bij Bosch weet ik dat dit kan met een kookgroep

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 29-03-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Naliya schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:36:
Overigens, CEE is zo veel makkelijker dan Perilex. Alle draden mag maar op een manier aangesloten worden volgens de voorschriften, de materiel is een stuk goedkoper ook. Waarom gebruiken we nog Perilex?
Oa omdat een CEE "stopcontact" een onhandig groot ding is in een keuken. :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
leonbong schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:42:
Een 1f kookplaat kan je over het algemeen voeden door een kookgroep en zeker bij Bosch weet ik dat dit kan met een kookgroep
Volgens de handleiding zijn dit de aansluitmogelijkheden (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCFPtm9xejHCDAAGTxlVhAO-Iys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EycUHZtJOgQaIfAXVJ6fLvkW.png?f=fotoalbum_large

Kleinere Bosch platen met een lagere aansluitwaarde hebben specifiek een 2L+2N plaatje, deze niet. Daarom dat ik dat niet heb gedaan omdat het niet mogelijk is om te weten hoe de plaat intern werkt, dan zou er naar mijn mening 32A over 1nul kunnen lopen tenzij je toch de brug gebruikt. Maar dan is het niet 2L+2N meer...

Maar goed, als ik dat fout heb, hoor ik het graag.
Oa omdat een CEE "stopcontact" een onhandig groot ding is in een keuken. :+
Dat klopt, maar die zit lekker achter de plint!

[ Voor 6% gewijzigd door Naliya op 29-03-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:42:
Niet altijd bij modellen voor de Duitse of Belgische markt. Maar meestal wel ja, als je het brugje tussen de nullen maar verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Naliya,
Hoezo 32A (2x16)? Voorop gesteld dat ik je goed begrijp, d.w.z. dat je de oven volgens schema 7b hebt aangesloten en niet op een andere manier. Op dat schema staan drie met elkaar doorverbonden aansluitklemmen, drie ovendelen dus, aangesloten op maar één fasedraad. Doorgaans betekent dat een fasestroom van maximaal 16A en daarmee ook 16A door die ene nuldraad.
Alleen als je op één fase de belasting zou verdelen over twee bij elkaar behorende groepen, elk 16A, samen kookgroep genoemd, zou je met maar één nuldraad op maximaal 32A kunnen uitkomen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus in dat geval moet het bruggetje tussen die twee eruit en dient elke groep z'n eigen nul te krijgen. Daar zijn die twee aparte nulklemmen voor bedoeld.
Ik neem aan dat je begrijpt dat het linker schema geldt voor drie fasen en dat je daar t.g.v. de faseverschuivingen kan volstaan met maar één nuldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Techneut Nee de Bora is 11 kw en doet dan op 1 fase ~ 45A. In NL is dat een zeldzaamheid in Engeland waar ik een paar jaar gewoond heb niet, daar heb je in huis bijna altijd 1 fase en vaak 80 of 100A hoofdzekering.

Als de TS de Bora terug kan regelen naar 5,5 of 7,2 kW dan kan dat best op een 25A of 32A 1 fase aansluiting als je zelf een hoofdzekering hebt van 40A of meer.
2x16 Kookgroep kan ook maar verdeeld net lekker op een Bora die 1 of 3 fase gevoed wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

habbekrats schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 06:40:
@Techneut Nee de Bora is 11 kw en doet dan op 1 fase ~ 45A. In NL is dat een zeldzaamheid in Engeland waar ik een paar jaar gewoond heb niet, daar heb je in huis bijna altijd 1 fase en vaak 80 of 100A hoofdzekering.

Als de TS de Bora terug kan regelen naar 5,5 of 7,2 kW dan kan dat best op een 25A of 32A 1 fase aansluiting als je zelf een hoofdzekering hebt van 40A of meer.
2x16 Kookgroep kan ook maar verdeeld net lekker op een Bora die 1 of 3 fase gevoed wil worden.
De PURU en PUXU zijn 32A platen.
Als je met 1 fase aansluit moet het 1x32A afgezekerd zijn.
Als het met 3 fase aansluit zijn er 2 kookzones die ieder met 1x16A afgezekerd moeten zijn maar die 3e fase voedt alleen de afzuiging. Dat is 200w max of zo. Voor een 2F aansluiting kun je die afzuiging gewoon mee pakken op een van de kookzones.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 30-03-2022 07:41 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Zeg, zit er aan die kookplaten een stekker? Zo ja, dan geldt daarvoor toch duidelijk de topicwarning? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:09
dreamscape schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:37:
Zeg, zit er aan die kookplaten een stekker? Zo ja, dan geldt daarvoor toch duidelijk de topicwarning? ;)
Nee, over het algemeen niet. Die mag je er zelf aanzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 30-03-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En de kabel ook.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Jaja, en omdat je hem vastschroeft aan je aanrecht, valt het onder 'huisinstallatie'? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:27
dreamscape schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:37:
90% zit inderdaad met een perilex aangesloten, maar soms kom ik ze toch echt vast aangesloten tegen :P

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10:13
big bang schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:03:
[...]

90% zit inderdaad met een perilex aangesloten, maar soms kom ik ze toch echt vast aangesloten tegen :P
125A CEE stekkertje eraan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Die heb ik hier wel liggen op het werk, kost je wel een heel keukenkastje aan ruimte denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

dreamscape schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:00:
Jaja, en omdat je hem vastschroeft aan je aanrecht, valt het onder 'huisinstallatie'? ;)
Nee, omdat het in 9 van de 10 vragen gaat om een bijbehorende foute aansluiting in de meterkast ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 06:40:

Ja, daar heb ik niets tegenin te brengen. Maar is dit volgens jou wel het antwoord op de vraag die er werd gesteld? De vraag richtte zich namelijk over wel of niet 2N, met andere woorden bruggetje tussen die twee aansluitingen eruit en twee nuldraden gebruiken. Dat kan natuurlijk, maar door die aandacht naar alleen maar die nul leek het dat de noodzaak om dan ook de fase te splitsen over het hoofd werd gezien. terwijl die ene fasedraad gewoon blijft zitten zoals het op het schema staat. Vandaar dat ik reageerde op die 32A, zijnde twee keer 16A met "hoezo 32A?"

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 30-03-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:09
In mijn nieuwbouwwoning heb ik een tweetal 19mm loze leidingen van de meterkast naar zolder laten aanleggen t.b.v. mijn zonnepanelen omvormer. Betreft een 3 fase omvormer met een verwacht maximaal vermogen van 5000-7000W (exacte installatie nog te bepalen). In het kader van "gewoon omdat het kan" en i.v.m. de kabellengte van +/- 15m zou ik deze graag aansluiten op 5x4mm. Nu had ik van LAPP de ÖLFLEX® CLASSIC 110 op het oog met een buitendiameter van 12,1mm. In hoeverre denken jullie dat het haalbaar is om deze door een 19mm buis te trekken?

Ik heb geen haakse bochten gezien maar in totaal zitten er wel een bocht of 6 á 7 in het traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:52

Exigence

dnkroz

Geen antwoord op je vraag, maar met een vermogen van 5000-7000 W op 3-fasen zou je aan 5x2,5 mm² meer dan genoeg hebben. Dat hoeft echt geen 4 mm² te zijn, voegt helemaal niks toe.

Los van een kabel kun je toch ook 5 losse draden trekken?

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 31-03-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:09
Heb nog een redelijke hoeveelheid van deze kabel liggen, dat was handig geweest om te vermelden. 5 losse draden trekken leek me minder eenvoudig dat 1 kabel, vandaar mijn vraag.
Qua vermogen is 5x2,5mm2 meer dan voldoende inderdaad. Echter leek het me enerzijds handig omdat ik die kabel al heb en anderzijds omdat die dikkere kabel minder verliezen zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinthe8
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-04-2022
Goedemorgen!

Vanuit het laadpaal forum voor thuis kreeg ik een verwijzing hier naar toe. Mijn situatie is als volgt:
- Opel corsa e eind 2021, 3 fase 11kwh(mag hem vandaag ophalen!).
- Huidige 1x40A aansluiting wordt verzwaard naar 3X25A.
- Wil niet uitsluiten dat er een tweede elektrische auto komt over 1 a 2 jaar.
- 10 zonnepanelen liggen die verwacht 3513 kWh opbrengen, wellicht komen er daar nog een aantal bij.
- elektrische kookgroep
- verder geen zware apparaten.

Nou krijg ik voor de meterkast verschillende adviezen. De ene adviseert een totaal nieuwe kast aangezien de oude te vaak is omgebouwd. Volgens de ander kan er een kast naast de huidige kast. Een prijsverschil van € 750 tot € 1000. Hoe denken jullie hierover? Foto van de huidige situatie bijgevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7wlsgQSTKtygW065Rbm1IblsfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mG46swhKA2p7crSjOQfgNMB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:18

timovd

Voorsprong door techniek

@kevinthe8 De groepenkast vind ik nogal rommelig. Verschillende merken door elkaar gebruikt, dus vrijwel zeker geen kammen gebruikt. Als je de Enphase verplaatst, past er wellicht nog een zelfde kast naast. Het gemakkelijkste is om te kijken of je nog zo'n zelfde kast kunt kopen. Wat voor buizen lopen er links? Als je die anders organiseert, moet je opmeten of je >22cm vrij hebt. Eventueel kun je een onderdoorvoer gebruiken voor buizen die met een lus naar de groepenkast gaan.
Je hebt sowieso een 3f hoofdschakelaar nodig, een 3f alamat voor de laadpaal en een 3f alamat voor de kookplaat. Dan heb je al 12 units in gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 31-03-2022 09:51 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinthe8
timovd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:49:
@kevinthe8 De groepenkast vind ik nogal rommelig. Verschillende merken door elkaar gebruikt, dus vrijwel zeker geen kammen gebruikt. Als je de Enphase verplaatst, past er wellicht nog een zelfde kast naast. Het gemakkelijkste is om te kijken of je nog zo'n zelfde kast kunt kopen. Wat voor buizen lopen er links? Als je die anders organiseert, moet je opmeten of je >22cm vrij hebt. Eventueel kun je een onderdoorvoer gebruiken voor buizen die met een lus naar de groepenkast gaan.
Je hebt sowieso een 3f hoofdschakelaar nodig, een 3f alamat voor de laadpaal en een 3f alamat voor de kookplaat. Dan heb je al 12 units in gebruik.
Edit: die buizen links zijn internetkabels die naar de bovenverdiepingen lopen, ooit geplaatst door de vorige bewoner.

Het nette maakt me niet direct heel veel uit. Het gaat me vooral om wat de juiste oplossing is. Als het echt nodig is betaal ik die € 750 extra graag, maar het is natuurlijk zonde om dat uit te geven als er geen goede reden is.

Het advies varieert van:
- 1 stuks ledige Eaton groepenkast naast de huidige kast plaatsen.
- Daardoor ruimte voor de automaat van de autolader.
- Hiervoor moeten we wel de emfase kast, stopcontact en het leidingwerk verplaatsen.
- Plaatsen van een 3 fase hoofdschakelaar.
- Ik heb gezien dat U elektrisch kookt. Om een goede fase verdeling te krijgen moeten we ook een 3 fase aardlekschakelaar plaatsen.
- De groepenkast opnieuw bedraden.

Tweede:
- 1x Ledige kast 36 module
- 1x Hoofdschakelaar 4 polig 40 ampère
- 1x Aardlekautomaat 4 polig 16 ampère 0,03 ampère (Klant vraagt na welke het moet zijn)
- 1x REM automaat 40 ampère 4 polig i.v.m. zonnepanelen (ter voorkoming van te overbelasting)
- 1x Interne bekabeling
- 1x Montage

Derde:
- Ik kan al op de foto van de kast zien dat er al meerdere malen is bijgebouwd in de kast en dat het een en ander niet meer klopt. Het is niet meer te doen om deze kast om te bouwen.
- Hager meterkast 3fase, 2 delig opgebouwd zodat alles genoeg ruimte heeft om te koelen en het is ook op de toekomst gericht ivm laadpaal of extra zonnepanelen e.d.
- Er zitten 12 groepen in met 3 aardlekautomaten, een hoofdschakelaar en een kookgroep.
- Automaat van de zonnepanelen installatie vervangen voor een Hager automaat.
- Het oude leidingwerk van de bestaande leidingen in de meterkast vervang ik allemaal voor nieuwe.

Als ik het als leek goed begrijp lijken de eerste en tweede oplossing op elkaar en hangen die er een kast naast. De derde, die ook een stuk duurder is, vervangt vrijwel alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:41
Ik heb wat discusie met de keukenleverancie over de installatie van de kookplaat i.c.m. nieuwbouw (ja, weer een kookplaatvraag). In eerste instantie levert de keukenleverancier eeen installatietekening maat daarop een 2 fase aansluiting voor de kookplaat. Ik heb hierbij aangegeven dat ik deze in 3 fase uitgevoerd wil zien worden omdat ik anders bang ben dat de woning niet conform NEN1010 wordt opgeleverd. En dat ligt de drie fase bekabeling er maar alvast (woning heeft geen kruipruimte, dus lijkt me wel handig).

Leverancier geeft aan dat de kookplaat enkel op 2 fasen aangesloten kan worden (kookplaat is 7400W). Is het correct als ik aangeef dat de aansluiting 3 fasen moet zijn (en dat de kookplaat dan aangesloten wordt op 2 van de 3 fasen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:18

timovd

Voorsprong door techniek

@kevinthe8 Over de tweede: ik mis hier een aardlekautomaat voor de kookplaat. De REM automaat; Ik zie dat je twee PV-installaties hebt? Als je de twee sets verdeelt over twee fasen, zie ik geen probleem. Theoretisch kun je op 41A (25+16) komen, maar in een kast die geschikt is voor 40A voorzie ik geen problemen. Dus even uitzoeken hoeveel A je kunt terugleveren.

Over de derde: "- Automaat van de zonnepanelen installatie vervangen voor een Hager automaat." Dat lijkt mij verstandig. De spanningsafhankelijke aardlekautomaat hoort niet in een groepenkast in een huisinstallatie.

Persoonlijk zou ik de hele kast vervangen, maar in mijn geval zou ik de installatie zelf doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rubenus schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:04:
Ik heb wat discusie met de keukenleverancie over de installatie van de kookplaat i.c.m. nieuwbouw (ja, weer een kookplaatvraag). In eerste instantie levert de keukenleverancier eeen installatietekening maat daarop een 2 fase aansluiting voor de kookplaat. Ik heb hierbij aangegeven dat ik deze in 3 fase uitgevoerd wil zien worden omdat ik anders bang ben dat de woning niet conform NEN1010 wordt opgeleverd. En dat ligt de drie fase bekabeling er maar alvast (woning heeft geen kruipruimte, dus lijkt me wel handig).

Leverancier geeft aan dat de kookplaat enkel op 2 fasen aangesloten kan worden (kookplaat is 7400W). Is het correct als ik aangeef dat de aansluiting 3 fasen moet zijn (en dat de kookplaat dan aangesloten wordt op 2 van de 3 fasen)?
Als je de installatiehandleiding van de kookplaat bekijkt, staat daar vast het schema in voor de 2 (van de 3) fase aansluiting. (En 2 fase is wat anders dan 2x1 fase ;)). Een keukenleverancier is geen elektricien, dus waarschijnlijk roept ie vooral iets uit onwetendheid. In alle topics hier op GoT zijn we volgens mij nog geen kookplaat tegengekomen die niet op 2/3 fasen kan (wel kookplaten die strikt genomen niet op een kookgroep kunnen ivm geen gescheiden nul)

@kevinthe8 Ik kan me goed voorstellen dat een elektricien het liefst 2 compleet nieuwe kasten plaatst. Voorbedraad is dat qua arbeid ook het minste werk, en daardoor waarschijnlijk goedkoper. Om alles mooi recht te trekken qua componenten moet er toch vanalles nieuw, en dan zijn de extra kosten van alleen de plastic ombouw verwaarloosbaar.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinthe8
Aiolos schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:25:
[...]

@kevinthe8 Ik kan me goed voorstellen dat een elektricien het liefst 2 compleet nieuwe kasten plaatst. Voorbedraad is dat qua arbeid ook het minste werk, en daardoor waarschijnlijk goedkoper. Om alles mooi recht te trekken qua componenten moet er toch vanalles nieuw, en dan zijn de extra kosten van alleen de plastic ombouw verwaarloosbaar.
Echter is deze juist een stuk duurder dan de twee die er een kast naast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kevinthe8 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Echter is deze juist een stuk duurder dan de twee die er een kast naast plaatsen.
Vooral omdat die anderen helemaal niks in die andere kast gaan doen waarschijnlijk... (hoewel ze dat ivm de nieuwe hoofdschakelaar wel moeten, anders hebben ze geen ruimte.)

Wat ik minimaal zou doen in de bestaande kast is:
- de PV-groepen naar een nieuwe kast verplaatsen (en op (nieuwe) 1 fase alamats zetten)
- een krachtgroep voor de kookplaat installeren
afgezien van wat schuiven zou er dan wel een 4 polige hoofdschakelaar moeten passen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
Mag je ook een reguliere hoofdschakelaar in een groepenkastje als werkschakelaar (voor een warmtepomp) gebruiken?

Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/7/276271-1024x768bw0c0q70.jpg
Pagina: 1 ... 226 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.