timovd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:49:
@
kevinthe8 De groepenkast vind ik nogal rommelig. Verschillende merken door elkaar gebruikt, dus vrijwel zeker geen kammen gebruikt. Als je de Enphase verplaatst, past er wellicht nog een zelfde kast naast. Het gemakkelijkste is om te kijken of je nog zo'n zelfde kast kunt kopen. Wat voor buizen lopen er links? Als je die anders organiseert, moet je opmeten of je >22cm vrij hebt. Eventueel kun je een onderdoorvoer gebruiken voor buizen die met een lus naar de groepenkast gaan.
Je hebt sowieso een 3f hoofdschakelaar nodig, een 3f alamat voor de laadpaal en een 3f alamat voor de kookplaat. Dan heb je al 12 units in gebruik.
Edit: die buizen links zijn internetkabels die naar de bovenverdiepingen lopen, ooit geplaatst door de vorige bewoner.
Het nette maakt me niet direct heel veel uit. Het gaat me vooral om wat de juiste oplossing is. Als het echt nodig is betaal ik die € 750 extra graag, maar het is natuurlijk zonde om dat uit te geven als er geen goede reden is.
Het advies varieert van:
- 1 stuks ledige Eaton groepenkast naast de huidige kast plaatsen.
- Daardoor ruimte voor de automaat van de autolader.
- Hiervoor moeten we wel de emfase kast, stopcontact en het leidingwerk verplaatsen.
- Plaatsen van een 3 fase hoofdschakelaar.
- Ik heb gezien dat U elektrisch kookt. Om een goede fase verdeling te krijgen moeten we ook een 3 fase aardlekschakelaar plaatsen.
- De groepenkast opnieuw bedraden.
Tweede:
- 1x Ledige kast 36 module
- 1x Hoofdschakelaar 4 polig 40 ampère
- 1x Aardlekautomaat 4 polig 16 ampère 0,03 ampère (Klant vraagt na welke het moet zijn)
- 1x REM automaat 40 ampère 4 polig i.v.m. zonnepanelen (ter voorkoming van te overbelasting)
- 1x Interne bekabeling
- 1x Montage
Derde:
- Ik kan al op de foto van de kast zien dat er al meerdere malen is bijgebouwd in de kast en dat het een en ander niet meer klopt. Het is niet meer te doen om deze kast om te bouwen.
- Hager meterkast 3fase, 2 delig opgebouwd zodat alles genoeg ruimte heeft om te koelen en het is ook op de toekomst gericht ivm laadpaal of extra zonnepanelen e.d.
- Er zitten 12 groepen in met 3 aardlekautomaten, een hoofdschakelaar en een kookgroep.
- Automaat van de zonnepanelen installatie vervangen voor een Hager automaat.
- Het oude leidingwerk van de bestaande leidingen in de meterkast vervang ik allemaal voor nieuwe.
Als ik het als leek goed begrijp lijken de eerste en tweede oplossing op elkaar en hangen die er een kast naast. De derde, die ook een stuk duurder is, vervangt vrijwel alles.