14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Alleen wel stroomloos schakelen.
[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 31-03-2022 17:08 ]
Thanks! Dit gaat om een monobloc. Schakelaar komt binnen te hangen bij de regelunits van de pomp. In de groepenkast zit dan nog de "echte" zekering.Naalroc schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:07:
Een werkschakelaar is bedoeld om dicht bij de buitenunit geplaatst te worden, dus als je meterkast dichtbij zit (zichtbereik bv.) dan kan dat; maar ik heb een kastje dichtbij de wp met de aardlek en zekering automaat vlak bij, dus ik heb daarom geen aparte werkschakelaar geplaatst, omdat de zekeringautomaat ook afschakelt indien nodig, en dat is te zien op 3 meter afstand, wat bij mij het geval is.
Dat is in het ideale geval wel de wensleonbong schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:07:
Ja een hoofdschakelaar is één lastscheider dus voldoet.
Alleen wel stroomloos schakelen.
Het lijkt wel alsof ze opeens overal uitverkocht zijn...
👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module
Dat weet ik vanuit mijn werk waar we schakelkasten laten bouwen.
Warmtepompen bijvoorbeeld hebben enorme levertijden, maar ook plc’s/frequentie omvormers/lcd-schermen/enz enz.
Voorbeeld:
Recent kreeg ik te horen dat een hele normale frequentie omvormer van danfoss 30 weken levertijd heeft. Wat normaal gesproken 2 dagen is.
[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 31-03-2022 20:32 ]
Deze: https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html? Nog ruim op voorraad volgens de website.leejoow schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:32:
Heeft iemand enig idee waarom er niet te komen is aan ABB 3-fase aardlekautomaten van 30mA met B16 karakteristiek?
Het lijkt wel alsof ze opeens overal uitverkocht zijn...
Jarod schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:33:
[...]
Deze: https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html? Nog ruim op voorraad volgens de website.
Ook bij Sanderink kan het zijn dat het e.e.a. niet klopt qua voorraad indicatie. Wie weet hebben meer partijen daar last van.LET OP! IVM automatiseringsproblemen wordt bij sommige producten geen voorraad getoond, deze zijn in de loop van de week weer te bestellen. Onze excuses voor het ongemak.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Heb dit zojuist uitgevoerd; 2 kabels trekken.SquareOne schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:49:
Als je een UTP kabel wilt trekken door in loze leiding en monteert met een Rutenbeck. Moet je dan 2 kabels trekken als je 2 UTP poorten wilt? Of werkt de rutenbeck als een soort 'switch'?
Beide hebben een aparte LSA aansluiting:

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 01-04-2022 10:56 ]
Okay. Dan moet ik even gaan plannen.Source90 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:55:
[...]
Heb dit zojuist uitgevoerd; 2 kabels trekken.
Beide hebben een aparte LSA aansluiting:
[Afbeelding]
Heb 2 loze leidingen naar TV hoek. Zou dus 4 kabels kunnen trekken en 4 aansluitingen realiseren.
Heb echter 5 UTP aansluitingen nodig in TV hoek. Dus wellicht is 1 of 2 kabels trekken en een switch in TV kast efficienter.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
En als je PoE hebt, kan je een PoE switch nemen, scheelt ook weer een 220v aansluitingSquareOne schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:01:
[...]
Okay. Dan moet ik even gaan plannen.
Heb 2 loze leidingen naar TV hoek. Zou dus 4 kabels kunnen trekken en 4 aansluitingen realiseren.
Heb echter 5 UTP aansluitingen nodig in TV hoek. Dus wellicht is 1 of 2 kabels trekken en een switch in TV kast efficienter.
Bijvoorbeeld deze die gevoed kan worden door PoE.802.3af.
[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 01-04-2022 11:28 ]
Wat betreft de 3f alamat voor de laadpaal: veel moderne laadpalen hebben een ingebouwde aardlekschakelaar. Het is dan niet meer verplicht om ook een aardlekschakelaar in je meterkast te plaatsen. Veel populaire laadpalen, zoals een Wallbox Pulsar Plus of een Tesla Wall Connector Gen3, hebben deze ingebouwd.timovd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:49:
Je hebt sowieso een 3f hoofdschakelaar nodig, een 3f alamat voor de laadpaal en een 3f alamat voor de kookplaat.
Er is natuurlijk niks mis met deze achter een aardlekautomaat te plaatsen, maar in principe kan het ook zonder.
Met de rest van je advies ben ik het geheel eens trouwens hoor!Los daarvan; je hebt nog steeds 12 units. Dat zou ik in één rij laten installeren met een kam er tussen.
[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 01-04-2022 12:14 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Vaak wordt er wel een 300mA ALS geadviseerd. Los daarvan; je hebt nog steeds 12 units. Dat zou ik in één rij laten installeren met een kam er tussen.Richh schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:13:
[...]
Wat betreft de 3f alamat voor de laadpaal: veel moderne laadpalen hebben een ingebouwde aardlekschakelaar. Het is dan niet meer verplicht om ook een aardlekschakelaar in je meterkast te plaatsen. Veel populaire laadpalen, zoals een Wallbox Pulsar Plus of een Tesla Wall Connector Gen3, hebben deze ingebouwd.
Er is natuurlijk niks mis met deze achter een aardlekautomaat te plaatsen, maar in principe kan het ook zonder.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik overweeg naar 3x25A te gaan voor een elektrische kookplaat (2 fase) en zonnepanelen op de schuur (1 fase omvormer, maar er komt alvast een 3 fase kabel ivm toekomstbestendigheid).
Ik las dat de netbeheerder pas de aansluiting komt aanpassen naar 3 fase wanneer er een hoofdschakelaar aanwezig is.
Ik welke volgorde moeten wijzigingen gedaan worden?
A.
Eerst hoofdschakelaar,
Dan aansluiting opwaarderen,
Dan groepenkast verder aanpassen?
Of, B.
Eerst hoofdschakelaar plaatsen en tegelijk groepenkast aanpassen.
Dan aansluiting opwaarderen?
Of C. anders?
Dat valt nog tegen. Veel laadpalen hebben een beveiliging tegen DC lekstromen >6mA ingebouwd, zodat je hem achter een normale type A aardlekschakelaar kunt aansluiten. Maar dit is geen volwaardige aardlekbeveiliging en die type A zal er dan alsnog moeten zitten.Richh schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:13:
[...]
Wat betreft de 3f alamat voor de laadpaal: veel moderne laadpalen hebben een ingebouwde aardlekschakelaar. Het is dan niet meer verplicht om ook een aardlekschakelaar in je meterkast te plaatsen.
Er zijn inderdaad ook laadpalen met een echte aardlekschakelaar ingebouwd, maar dat zijn er voor mijn gevoel niet "veel". Vind het eerlijk gezegd ook niet bijzonder praktisch, als het ding een keer tript kun je de paal uit elkaar gaan schroeven.
Maar zelfs laadpalen in die laatste categorie moet je in sommige gevallen nog steeds voorbeveiligen in de groepenkast. Bijvoorbeeld bij gebruik van grondkabel waarbij deze kabel niet tegen aardfouten is beveiligd. Een aardlekschakelaar aan het einde helpt daar natuurlijk niets bij.
A, B, waar jij blij van wordt.BounceMeister schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:46:
A.
Eerst hoofdschakelaar,
Dan aansluiting opwaarderen,
Dan groepenkast verder aanpassen?
Of, B.
Eerst hoofdschakelaar plaatsen en tegelijk groepenkast aanpassen.
Dan aansluiting opwaarderen?
Als je het werk uitbesteed voor B kiezen, anders moet je de vakman 2 keer laten komen en dat zal niet de meest voordelige optie zijn.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Gelijk een complete 3-fase kast is inderdaad wel slim, ik neem aan dat bestaande zekeringen en aardlekschakelaars wel overgezet kunnen worden?
https://installq.nl/zegelrecht
[ Voor 6% gewijzigd door ds23man op 01-04-2022 15:00 ]
:strip_exif()/f/image/QIOBCQs9L4Gw9Ls6QrLOwEqg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o2nBCjigu5RS3zjzQ1jl6qVc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie weet waar je deze onderdelen kunt bestellen? Ik heb gezocht op Phoenix connector 5 pins en vond er één bij Elektramat (https://www.elektramat.nl...-st-5-08-pho-kabelstekker), maar hij lijkt niet helemaal gelijk. Ook moet de pinout kloppen.
Het schroefdraad van de N lijkt doorgedraaid.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Conrad?timovd schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:11:
Wie weet waar je deze onderdelen kunt bestellen?

[ Voor 17% gewijzigd door LooneyTunes op 01-04-2022 17:26 ]
De EL-kroeg - Deel 4?
Anders een eigen topic in Modding, Mechanica & Elektronica.
Denk dat het daar sneller gezien wordt door de mensen met verstand van elektronica, niet te verwarren met installatiewerk.
Eigenlijk wil ik beide vervangen door 1 grotere, bijvoorbeeld een 1400 VA. Deze wil ik dan in de studeerkamer neerzetten bij mijn NAS en dan een kabel trekken vanuit daar naar de meterkast voor mijn netwerkapparatuur.
Nu mijn vraag, mag dit?
En als dat mag (volgens NEN regels) moet ik nog iets doen om die contactdoos/stekkerblok te markeren dat de stroom daarvan uit een andere ruimte komt?
Of kan ik het wellicht beter andersom doen, dus de UPS in de meterkast vervangen en dan een nieuwe kabel trekken naar de studeerkamer waar dan de NAS op aangesloten kan worden?
[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 01-04-2022 19:45 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik weet niet wat de NEN zegt, maar ik weet dat ze in het ziekenhuis groene WCDs gebruiken voor outlets die op noodstroom zitten.Freez schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:38:
Momenteel heb ik 2 UPS'en thuis in gebruik, 1 (500VA) in de meterkast voor mijn netwerkapparatuur en 1 in het kantoor/studeerkamer (700 VA) voor mijn NAS.
Eigenlijk wil ik beide vervangen door 1 grotere, bijvoorbeeld een 1400 VA. Deze wil ik dan in de studeerkamer neerzetten bij mijn NAS en dan een kabel trekken vanuit daar naar de meterkast voor mijn netwerkapparatuur.
Nu mijn vraag, mag dit?
En als dat mag (volgens NEN regels) moet ik nog iets doen om die contactdoos/stekkerblok te markeren dat de stroom daarvan uit een andere ruimte komt?
Of kan ik het wellicht beter andersom doen, dus de UPS in de meterkast vervangen en dan een nieuwe kabel trekken naar de studeerkamer waar dan de NAS op aangesloten kan worden?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Heb jij dit nog laten aanpassen door de aannemer? Hier ook 3 losse groepen gebruikt ipv de alamat die ik hier ook wel eens voorbij heb zien komen.Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:14:
[...]
Ja die is het.
Nee, dit is de laatste foto van vandaag mét nummering. Maar volgens mij is het toch echt geen krachtgroep! [Afbeelding]
Wel blij om te zien dat er nog best wel wat lege plekken beschikbaar zijn. Moeten nog flink wat groepen bij na oplevering.
:strip_exif()/f/image/iZp0lcl2WN5wqHELK0rDaHNk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yWiC4Z4aVMDQknYcSKmCSGsm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn Flexomaten van ABB en inderdaad een 3fase "kookgroep".SquareOne schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:31:
[...]
Heb jij dit nog laten aanpassen door de aannemer? Hier ook 3 losse groepen gebruikt ipv de alamat die ik hier ook wel eens voorbij heb zien komen.
Wel blij om te zien dat er nog best wel wat lege plekken beschikbaar zijn. Moeten nog flink wat groepen bij na oplevering.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groep 7 zit op fase 1
Groep 8 zit op fase 2
Kookgroep 1 zit op fase 3
Kookgroep 2 zit op fase 1
Kookgroep 3 zit op fase 2
Iets om rekening mee te houden met de fase verdeling.
Als we toch bezig zijn:
Groep 4 zit op fase 2
Groep 5 zit op fase 3
Groep 6 zit op fase 1
--
Als je toch gaat bijzetten, kan je een alamat kopen en deze groepen hergebruiken als regulier. Let er wel op dat (hopelijk) de nul doorverbonden is onder de kap en het bruggetje verwijderen. Als je dit gaat doen.
Kan het uiteraard ook zo laten.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 01-04-2022 23:46 ]
Thanks, ik ga het doorgeven aan elektricien. Misschien kom ik hier nog wel even in de lucht met wat er allemaal bij moet om plan al voor te bereidenSource90 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:45:
[...]
Dat zijn Flexomaten van ABB en inderdaad een 3fase "kookgroep".
Groep 7 zit op fase 1
Groep 8 zit op fase 2
Kookgroep 1 zit op fase 3
Kookgroep 2 zit op fase 1
Kookgroep 3 zit op fase 2
Iets om rekening mee te houden met de fase verdeling.
Als we toch bezig zijn:
Groep 4 zit op fase 2
Groep 5 zit op fase 3
Groep 6 zit op fase 1
--
Als je toch gaat bijzetten, kan je een alamat kopen en deze groepen hergebruiken als regulier. Let er wel op dat (hopelijk) de nul doorverbonden is onder de kap en het bruggetje verwijderen. Als je dit gaat doen.
Kan het uiteraard ook zo laten.
Aan de elektricien van de bouw, of eigen na oplevering? Er is niets mis met deze indeling.SquareOne schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:48:
[...]
Thanks, ik ga het doorgeven aan elektricien. Misschien kom ik hier nog wel even in de lucht met wat er allemaal bij moet om plan al voor te bereiden
[ Voor 59% gewijzigd door Source90 op 02-04-2022 09:24 ]
Nee, als het klopt klopt hetSquareOne schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:31:
[...]
Heb jij dit nog laten aanpassen door de aannemer? Hier ook 3 losse groepen gebruikt ipv de alamat die ik hier ook wel eens voorbij heb zien komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Na oplevering door eigen elektricien. Meterkast opgeleverd door aannemer ziet er keurig uit!Source90 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:50:
[...]
Aan de elektricien van de bouw, of eigen na oplevering? Er is niets mis met deze indeling.
Heb vanwege kosten wat loze leidingen en mantel buizen laten aanleggen.
- 2 loze leidingen voor wasmachine en droger naar garage - 2 groepen nodig
- 2 loze leidingen naar keuken voor oven en Quooker - 2 groepen nodig
- Mantel buis naar oprit; daar moet laadpaal komen - geen idee of dat 1 of meerdere groepen zijn
- Kabel naar PV panelen is nu maar 3 draden. Ga na oplevering zwaardere installatie plaatsen met 3-fase omvormer waar bij draden voor nodig zijn. Geen idee of daar ook nog extra groepen voor nodig zijn.
- Mantelbuis naar tuin voor elektra op eigen groep.
Rood wordt ook wel gedaanJackBol schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:41:
[...]
Ik weet niet wat de NEN zegt, maar ik weet dat ze in het ziekenhuis groene WCDs gebruiken voor outlets die op noodstroom zitten.
[Afbeelding]
Maar er zijn ook veel merken die wcd met spannigsindicatie maken (klein lampje op de wcd) zodat je kan zien dat spanning op staat.
Dat zou ik doen, sterker nog dat heb ik op het stekkerblok die uit de upc wordt gevoed
Weet niet of je een warmtepompdroger hebt maar dan kan dat prima op 1 groep.SquareOne schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:59:
[...]
Na oplevering door eigen elektricien. Meterkast opgeleverd door aannemer ziet er keurig uit!
Heb vanwege kosten wat loze leidingen en mantel buizen laten aanleggen.
[list]
• 2 loze leidingen voor wasmachine en droger naar garage - 2 groepen nodig
Heb je nog een losse groep in de garage over voor zwaar gereedschap of toekomstig gebruik bijv. altijd handig.
Geen extra groep want je 1-fase groep vervang je dan door een 3-fase groep, maar kost je wel meer ruimte in je groepenkast, 1 vs 4 units.• 2 loze leidingen naar keuken voor oven en Quooker - 2 groepen nodig
• Mantel buis naar oprit; daar moet laadpaal komen - geen idee of dat 1 of meerdere groepen zijn
• Kabel naar PV panelen is nu maar 3 draden. Ga na oplevering zwaardere installatie plaatsen met 3-fase omvormer waar bij draden voor nodig zijn. Geen idee of daar ook nog extra groepen voor nodig zijn.
Moet wel passen inderdaad.• Mantelbuis naar tuin voor elektra op eigen groep.
[/list]
Als ik naar de kast kijk zou er wel ruimte moeten zijn. Eventueel wat shuffelen
Let er wel op dat bij verplaatsen van componenten de verdeling over de fases veranderd vanwege het busboard dus controleer of de verdeling nog evenwichtig is na de beoogde verplaatsingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 02-04-2022 15:35 ]
Ik zag bij een vriend dat hij een 3 fase aansluiting heeft. Daarin is een 3 fase aardlek geplaatst en daarachter individuele 1 fase groepen. Tevens is er een "kookgroep" geplaatst.
Volgens mij moeten er gewoon 1 fase aardleks worden geplaatst toch? En die kookgroep op 3 fase is ook niet handig want 2 x 16a is meer dan de hoofdzekering van 1 fase.
Buiten het feit of die goed of "fout" is, is dit ook echt "verboden"?
Van de ontbrekende selectiviteit in de pv-verdelers ben ik op de hoogte, de voorbeveiligingen zijn wel selectief tov de hoofdautomaat.
Iemand op- of aanmerkingen over deze layout van mijn (toekomstige) huisinstallatie? Nen1010-waardig?
En zouden de alamat en installatieautomaat bij nummers 1 en 2 ook vervangen mogen worden door B20, ondanks die dan niet selectief zijn tov C25, ivm terugleveraansluiting ipv eindgroep met verbruikers?
:strip_exif()/f/image/kUvJyfhE55agONk02rC2A4Rr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uDspQcqCaEXHcsBt382KwHnD.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de pijltjes staat het max aantal ampere wat door de betreffende kabel kan lopen langdurig.
Alvast bedankt!
7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland
Graag jullie advies. Gisteren hebben we de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Ik trof daar het volgende aan:
:strip_exif()/f/image/TxIcHbkj9OV5pMLIidp6YYWC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het huis is zo'n 20 jaar oud en dit is de oorspronkelijke meterkast.
Plan van actie
- Hoofdschakelaar toevoegen
- Tussenmeter voor de zonnepanelen toevoegen. Het lijkt me netter deze op de bovenste rij te zetten. De beltransformator zou dan naar de onderste rij moeten verhuizen. Kan dat zonder gedoe? Op de bovenste rij zijn de automaten in een soort spanningsrail geklikt. Gaat dat conflicteren met de tussenmeter?
- Zijn er nog andere zaken die ik moet aanpakken aan de meterkast, bijvoorbeeld ivm de leeftijd?
Niet ideaal maar het mag zo.Flappie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:49:
Vraagje voor een vriend
Ik zag bij een vriend dat hij een 3 fase aansluiting heeft. Daarin is een 3 fase aardlek geplaatst en daarachter individuele 1 fase groepen. Tevens is er een "kookgroep" geplaatst.
Volgens mij moeten er gewoon 1 fase aardleks worden geplaatst toch? En die kookgroep op 3 fase is ook niet handig want 2 x 16a is meer dan de hoofdzekering van 1 fase.
Zowel 3f aardlek met 1f automaten en ook de kookgroep.
Nu vind ik de kookgroep het meest storend aan bovenstaande maar het mag wel.
Plaats er een kast naast. Deze zit nu al te vol.sinuz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:03:
Dag,
Graag jullie advies. Gisteren hebben we de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Ik trof daar het volgende aan:
Het huis is zo'n 20 jaar oud en dit is de oorspronkelijke meterkast.
Plan van actie
- Tussenmeter voor de zonnepanelen toevoegen. Het lijkt me netter deze op de bovenste rij te zetten. De beltransformator zou dan naar de onderste rij moeten verhuizen. Kan dat zonder gedoe? Op de bovenste rij zijn de automaten in een soort spanningsrail geklikt. Gaat dat conflicteren met de tussenmeter?
- Zijn er nog andere zaken die ik moet aanpakken aan de meterkast, bijvoorbeeld ivm de leeftijd?
De linker aardlek heeft nu 5 groepen, dat is teveel
De automaten worden bij jouw op de din rail geklikt, er steken contact pootjes uit aan de achterzijde
Je kan ook automaten / meters / beltrafo's op de dinrail klikken die geen contact pootjes hebben. Jouw huidige beltrafo (https://www.elektroparts....onenten/abb-ts8-8-swh-es/) heeft wel van die pootjes, en moet dus op een rail geklikt worden. Je kan deze niet omlaag plaatsen.
Als je solar wilt gaan toevoegen heb je een extra ruimte nodig.
2-polige eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar wordt werd afgeraden, maar het mag wel. Het is dus niet echt "verboden".Flappie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:49:
Je hebt kans dat de kookgroep op 2 fasen is aangesloten, als deze achter een 4-polige aardlekschakelaar is aangesloten.
Ja, een opmerking: Pas op met het aansluiten van een 1-fase omvormer op een 3-fasen onderverdeler.Rik! schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:22:
Van de ontbrekende selectiviteit in de pv-verdelers ben ik op de hoogte, de voorbeveiligingen zijn wel selectief tov de hoofdautomaat.
Iemand op- of aanmerkingen over deze layout van mijn (toekomstige) huisinstallatie?
Wanneer je op L1 16A gaat invoeden en op L2 en L3 16A zou afnemen, loopt er 32A door de nul. Nou leg je al een 4mm² kabel die in de meeste situaties (afhankelijk van type kabel en installatiemethode) waarschijnlijk wel geschikt is voor die 32A, maar ik zou hier wel even bij stilstaan.
Het liefst in de woning geen 3P+N automaat toepassen, maar een 4P automaat welke ook de nul beveiligt.
Verder mist je tekening sowieso alle N en PE draden maar dat had je vast al zelf bedacht.
Nee ik zou dat mooi B16 laten. Je kunt toch niet meer dan 16A afnemen en met B20 win je weinig qua selectiviteit.En zouden de alamat en installatieautomaat bij nummers 1 en 2 ook vervangen mogen worden door B20, ondanks die dan niet selectief zijn tov C25, ivm terugleveraansluiting ipv eindgroep met verbruikers?
Dank voor de feedback!MeTooPV schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:20:
[...]
Plaats er een kast naast. Deze zit nu al te vol.
De linker aardlek heeft nu 5 groepen, dat is teveel
De automaten worden bij jouw op de din rail geklikt, er steken contact pootjes uit aan de achterzijde
Je kan ook automaten / meters / beltrafo's op de dinrail klikken die geen contact pootjes hebben. Jouw huidige beltrafo (https://www.elektroparts....onenten/abb-ts8-8-swh-es/) heeft wel van die pootjes, en moet dus op een rail geklikt worden. Je kan deze niet omlaag plaatsen.
Als je solar wilt gaan toevoegen heb je een extra ruimte nodig.
Wellicht wat onduidelijk maar de PV zit er al; ik wil er alleen een metertje tussen. Vermoedelijk is die PV groep dan ook gelijk de 5e groep op die ALS. Omdat we op termijn naar 3x25A willen verzwaren wil ik liever nog niet een kast ernaast hangen als dat niet nodig is, liever tegen die tijd alles vernieuwen. Alternatief voorstel:
- De twee ALS-en die er al zitten helemaal naar links op de rij waar ze al zitten. Aanvoerzijde opnieuw bekabelen met 6mm2 in adereindhulsjes.
- Toevoegen van een B16 aardlekautomaat voor de PV groep zodat hij niet meer als 5e groep op een ALS zit
- Tussenmeter voor de zonnepanelen toevoegen op de onderste rij.
De onderste rij wordt: ALS-A (groep 1-4) | ALS B (groep 5-8) | Aardlekautomaat (groep 9, PV) | tussenmeter PV | spacer | hoofdschakelaar.
Zou je eens uit kunnen leggen hoe dat zit? Ik probeer het te bedenken maar kan het voor mezelf niet logisch maken hoe er meer dan 16a door de nul gaat lopen. Heb jou nogal hoog zitten qua electra dus ga er wel vanuit dat je gelijk hebt..Xander schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:45:
[...]
Ja, een opmerking: Pas op met het aansluiten van een 1-fase omvormer op een 3-fasen onderverdeler.
Wanneer je op L1 16A gaat invoeden en op L2 en L3 16A zou afnemen, loopt er 32A door de nul. Nou leg je al een 4mm² kabel die in de meeste situaties (afhankelijk van type kabel en installatiemethode) waarschijnlijk wel geschikt is voor die 32A, maar ik zou hier wel even bij stilstaan.
Het liefst in de woning geen 3P+N automaat toepassen, maar een 4P automaat welke ook de nul beveiligt.
Verder mist je tekening sowieso alle N en PE draden maar dat had je vast al zelf bedacht.
[...]
Nee ik zou dat mooi B16 laten. Je kunt toch niet meer dan 16A afnemen en met B20 win je weinig qua selectiviteit.
Heb hier ook op elke fase een een fase omvormer op een onderverdeler zitten namelijk.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Goede tip, ik ga voor een veilige situatie. De kabel mag ook een 5x6mm2 worden eventueel.Xander schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:45:
Ja, een opmerking: Pas op met het aansluiten van een 1-fase omvormer op een 3-fasen onderverdeler.
Die 4p automaat schakelt dan ook uit boven de 16a door de nul? Dan is een 5x6mm2 kabel overbodig misschien.
Klopt, voor de eenvoud maar even weggelatenXander schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:45:
[...]
Het was meer bedacht omdat de omvormer een 4000W SMA wordt en dus de 16A wellicht wel eens aantikt.Xander schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:45:
Nee ik zou dat mooi B16 laten. Je kunt toch niet meer dan 16A afnemen en met B20 win je weinig qua selectiviteit.
Bedankt voor je reactie, wordt gewaardeerd
Ik ben niet thuis en lig momenteel met mijn telefoon in een jacuzzi, anders zou ik het even uittekenen.Makrolon schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:57:
[...]
Zou je eens uit kunnen leggen hoe dat zit? Ik probeer het te bedenken maar kan het voor mezelf niet logisch maken hoe er meer dan 16a door de nul gaat lopen. Heb jou nogal hoog zitten qua electra dus ga er wel vanuit dat je gelijk hebt..
Maar het is hier in het topic vaker besproken, volgens mij had @Blihi er een mooie interactieve simulatie van gemaakt: Blihi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" Die kan ik op mijn telefoon helaas ook niet fatsoenlijk bekijken maar misschien word je er wijzer van.
Met alleen teruglevering is er sowieso niets aan de hand. Met gelijke teruglevering op 3 fasen ook niet.Heb hier ook op elke fase een een fase omvormer op een onderverdeler zitten namelijk.
Dat is inderdaad exact het verschil tussen een 3P+N automaat en een 4P automaat. Bij de eerste wordt de nul alleen geschakeld, bij de laatste is deze ook beveiligd.Rik! schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:05:
[...]
Goede tip, ik ga voor een veilige situatie. De kabel mag ook een 5x6mm2 worden eventueel.
Die 4p automaat schakelt dan ook uit boven de 16a door de nul? Dan is een 5x6mm2 kabel overbodig misschien.
Ah, dat had je er niet bijverteld.Het was meer bedacht omdat de omvormer een 4000W SMA wordt en dus de 16A wellicht wel eens aantikt.
Ik zou eens uitzoeken of de panelen niet op een 3700W omvormer passen. Misschien dat dit heel af en toe voor een heel klein beetje aftopping zorgt maar het verschil in opbrengst is volgens mij niet noemenswaardig. Dan past het zeker op een B16 automaat en heb je qua selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekeringen het best haalbare.
Dan wordt het sowieso een 4p automaat. Ik verwacht niet dat er vaak 16a teruggeleverd wordt op L1 en er gelijktijdig veel afgenomen wordt via L2 en L3, en als het wel gebeurd is het beveiligd met de 4p automaat in ieder geval.Xander schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:15:
[...]
Dat is inderdaad exact het verschil tussen een 3P+N automaat en een 4P automaat. Bij de eerste wordt de nul alleen geschakeld, bij de laatste is deze ook beveiligd.
[...]
Ah, dat had je er niet bijverteld.
Ik zou eens uitzoeken of de panelen niet op een 3700W omvormer passen. Misschien dat dit heel af en toe voor een heel klein beetje aftopping zorgt maar het verschil in opbrengst is volgens mij niet noemenswaardig. Dan past het zeker op een B16 automaat en heb je qua selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekeringen het best haalbare.
Aftoppen valt inderdaad mee, ook met een 3600W omvormer. Ik kan het zelf ook 'aftoppen' in de buurt van de PV verdeler in de vorm van een elektrische boiler op een tijdschakelaar natuurlijk en de 4000W omvormer behouden. Misschien een B20 installatieautomaat in de PV verdeler monteren dan en de B16 alamat in de groepenkast laten zitten.
En anders de SMA begrenzen is ook een optie, de omvormerkeuze staat al vast namelijk en komen ze 11 april monteren
Verder nog op- of aanmerkingen? Mag uiteraard ook op een ander tijdstip hè, lekker chillen in de jacuzzi is ook heel belangrijk

Als je toch van plan bent naar 3x25A te gaan zou ik nu direct een 4 polige hoofdschakelaar plaatsen. Hoef je die tegen die tijd niet nog eens te vervangen.sinuz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:49:
[...]
Omdat we op termijn naar 3x25A willen verzwaren wil ik liever nog niet een kast ernaast hangen als dat niet nodig is, liever tegen die tijd alles vernieuwen. Alternatief voorstel:
- De twee ALS-en die er al zitten helemaal naar links op de rij waar ze al zitten. Aanvoerzijde opnieuw bekabelen met 6mm2 in adereindhulsjes.
- Toevoegen van een B16 aardlekautomaat voor de PV groep zodat hij niet meer als 5e groep op een ALS zit
- Tussenmeter voor de zonnepanelen toevoegen op de onderste rij.
De rest lijkt me prima. Het enige waar je mee zit is dat er meer dan 40A door je aardlekschakelaars kan lopen bij een hoofdaansluiting van 35A en PV invoeding van 16A. Daarover kwam een paar pagina's terug volgens mij nog dit document van ABB over voorbij. Wat je kan doen is je aardlekschakelaars verzwaren, of vervangen door 40A aardlekautomaten.
Als je nu 1x25A hebt loopt het wel los en heb ik niks gezegd.
Bedoel je dat er dan via de groepen maximaal 4x16A kan worden opgenomen wat over de 40A kan gaan, mits de zonnepanelen zoveel opwekken?jordje schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:00:
[...]
Het enige waar je mee zit is dat er meer dan 40A door je aardlekschakelaars kan lopen bij een hoofdaansluiting van 35A en PV invoeding van 16A. Daarover kwam een paar pagina's terug volgens mij nog dit document van ABB over voorbij. Wat je kan doen is je aardlekschakelaars verzwaren, of vervangen door 40A aardlekautomaten.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Een bijzonder fraaie simulatie!Xander schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:09:
[...]
<knip>
Maar het is hier in het topic vaker besproken, volgens mij had @Blihi er een mooie interactieve simulatie van gemaakt: Blihi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" Die kan ik op mijn telefoon helaas ook niet fatsoenlijk bekijken maar misschien word je er wijzer van.
Maar het kan ook eenvoudiger in enkele woorden worden uitgelegd en niet met een stroom van b.v. 40A, maar met slechts max. 16A fasestromen. Teken hiertoe het vectordiagram.
1. Het mag duidelijk zijn dat ingeval alle drie fasestromen gelijk zijn, inclusief een eventuele fase verschuiving, de somstroom nul is.
2. Onderbreek nu één fasestroom. Dan is de somstroom gelijk maar tegengesteld aan die uitgeschakelde stroom en de stroom door de nul gelijk daar aan. Neem even aan dat dit precies 16A is.
3. Stel je voor dat je nou juist op die fase terug levering hebt. Dan telt de stroom daarvan omdat hij tegengesteld is op bij die in punt 2 genoemde 16A somstroom. Die dus aanmerkelijk hoger kan worden dan16A.
Top, dank voor de feedback. 35A hoofdezekering dus wel degelijk relevant. Ik ga eens goed kijken wat er op die groepen zit om na te gaan hoe groot de kans op overbelasting van de ALS is.jordje schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:00:
[...]
Als je toch van plan bent naar 3x25A te gaan zou ik nu direct een 4 polige hoofdschakelaar plaatsen. Hoef je die tegen die tijd niet nog eens te vervangen.
De rest lijkt me prima. Het enige waar je mee zit is dat er meer dan 40A door je aardlekschakelaars kan lopen bij een hoofdaansluiting van 35A en PV invoeding van 16A. Daarover kwam een paar pagina's terug volgens mij nog dit document van ABB over voorbij. Wat je kan doen is je aardlekschakelaars verzwaren, of vervangen door 40A aardlekautomaten.
Voor de lange-termijn-upgrade zet ik in elk geval van die combi-automaten op het lijstje.
In een appartement willen we een deurbel bijplaatsen. We vermoeden dat men dan in de meterkast moet kijken. Nu vroeg ik mij af hoe je in een meterkast kan zien of er sprake is van Asbest?
Woning komt uit 1964.
Link, rechts en achter zit een vergeelde plaat (is dit asbest?).
Boven zit vermoedelijk een spaanplaat met flink wat droogscheuren.... Ik weet wel dat in 1995 of in 2004 blokverwarming is vervangen. En dus daar openingen bijgemaakt zijn.
Onderin is gewoon een betonnen vloer.
Ik zal foto's bijzetten indien gevraagd.
Foto 1 is het muurtje links.
Foto 2 is het plafond
foto 3 is plaat van de meterkast... rechts zie je een installatiebuis uit vermoedelijk 1995. Alle ander installatiebuizen komen denk ik uit 1964.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 112% gewijzigd door MedionAkoya op 03-04-2022 22:28 ]
Trein?
Begin hier maar mee.
Bijgezet.
Trein?
Punctuality is the politeness of kings
Inderdaad waarom...Foto verwijderd.dreamscape schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:27:
Ik zie op die foto's niet echt iets dat me doet denken aan asbest. En wat heeft asbest met de installatie zelf te maken?
Bedankt voor je reactie...ik zal hierover nog contact opzoeken met een van de elektricienbedrijven. Of er misschien hiervoor een DTA'er moet komen.
Trein?
Lijkt op hout. Als je ergens een los stukje hebt: houdt er een aansteker bij. Als het gaat branden, is het geen asbest. Als het niet brandt, kan het van alles zijn.MedionAkoya schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:59:
Beste,
In een appartement willen we een deurbel bijplaatsen. We vermoeden dat men dan in de meterkast moet kijken. Nu vroeg ik mij af hoe je in een meterkast kan zien of er sprake is van Asbest?
Woning komt uit 1964.
Link, rechts en achter zit een vergeelde plaat (is dit asbest?).
Boven zit vermoedelijk een spaanplaat met flink wat droogscheuren.... Ik weet wel dat in 1995 of in 2004 blokverwarming is vervangen. En dus daar openingen bijgemaakt zijn.
Onderin is gewoon een betonnen vloer.
Ik zal foto's bijzetten indien gevraagd.
Foto 1 is het muurtje links.
Foto 2 is het plafond
foto 3 is plaat van de meterkast... rechts zie je een installatiebuis uit vermoedelijk 1995. Alle ander installatiebuizen komen denk ik uit 1964.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vroeger werd er nog wel eens asbestvilt achter het meterbord geplaatst vanwege potentiële warmteontwikkeling. Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar ik weet dat als je het hebt, je je netbeheerder kan bellen. Die komen het dan herstellen.dreamscape schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:27:
Ik zie op die foto's niet echt iets dat me doet denken aan asbest. En wat heeft asbest met de installatie zelf te maken?
Klopt, ik verwacht niet dat groepenkast uit 1995 of 2005 dat heeft. asbest mag sinds 1993 niet meer professionals toegepast worden.JackBol schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:27:
[...]
Vroeger werd er nog wel eens asbestvilt achter het meterbord geplaatst vanwege potentiële warmteontwikkeling. Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar ik weet dat als je het hebt, je je netbeheerder kan bellen. Die komen het dan herstellen.
Bij mij gaat het wat moeilijker als netbeheerder er naar wil kijken. De groepenkast staat in het appartement zelf...maar kWh-meter en de gasmeter zijn in twee gezamenlijke meterkasten in de berging geplaatst (ene kast heeft 6 kWh-meters uit 2014? en de ander kast heeft 6 gasmeters uit 2015? voor 6 appartementen).
Ik heb in de meterkast alleen een warmwatermeter uit 2016 (ivm Blokverwarming).
Dus Stedin zal niets doen aan mijn meterkast. Dat moet de VvE doen.
[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 04-04-2022 11:14 ]
Trein?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
In meterkast zit vaak een beltrafo en sommige meterkasten hebben daar ook nog bel, gong of zoemer in de meterkast zitten.hesselbeertje schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:13:
Ik begrijp de relatie met het plaatsen van een deurbel niet helemaal?
Trein?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Mijn vraag ging inderdaad over gele plaat achter, links en rechts van de groepenkast (aftimmering).hesselbeertje schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:17:
Ja en bevatten die trafo's dan asbest? Het feit dat er een plaatje asbest in de meterkast kan zitten, wil niet zeggen dat je niet in die meterkast mag werken.
Voor vervangen van onderdelen...verwacht ik dat men in de gele platen gaat boren.
Ik stuur wel een mail naar VvE.
Trein?
Als je zachtboard even goed nat maakt zwelt het op, asbest doet dat niet.
Achterwand lijkt op vezelplaat /spaanplaat Planawood in Hoogezand maakte dit eind 50er jaren
cc @MedionAkoya Als als het zachtboard is, ook gelijk weghalen en vervangen door een normale plank. Zachtboard is hardstikke brandbaar, en vervelend spul als het brand.habbekrats schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:48:
@MedionAkoya Kan ook geverfd zachtboard zijn, asbest scheurt meestal niet zo als op deze foto.
Als je zachtboard even goed nat maakt zwelt het op, asbest doet dat niet.
Achterwand lijkt op vezelplaat /spaanplaat Planawood in Hoogezand maakte dit eind 50er jaren
Als ik mijn heater van 3000w aansluit, dan zal deze enorm veel stroom trekken.
Als ik mijn lampje van een aantal watt aansluit dan trekt deze niet zoveel amperage.
Maar als deze allebei op dezelfde groep zitten en (voor het gemak even, in het echt zullen er wel meerdere tussen zitten) met één lasklem met elkaar verbonden zijn. En de heater gaat aan, heeft de lamp daar dan last van? En andersom?
Kan je de lamp overbelasten door de heater in te schakelen?
De lamp heeft ook dunnere draad, speelt dat ook mee? Of is het puur het aantal ampère dat de lamp probeert te trekken door de zwarte draad dat speelt?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Thanks.Septillion schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:11:
@Tanuki Nee, ze staan parallel. De stroom loopt dus alleen waar het heen moet. Vergelijk het met een waterleiding. Als je een forse kraan open hebt staan kan je best een kleine kraan erbij hebben. Daar komt dan niet opeens ook veel water uit. Het kan wel zijn dat de druk (bij elektra de spanning) wat lager is. Maar zolang de leiding / draden dik genoeg zijn geeft dit geen probleem. 2,5qmm is binnen een huis prima geschikt voor 16A. Vandaar ook dat het de afzekering is daarvan.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dat kan, als die kachel voor de lamp staat heb je minder lichtopbrengst. In dat geval zou ik adviseren de kachel een stukje opzij te zettenTanuki schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:22:
[...]
Thanks.Maar het ging me er meer om: Als alles 2,5mm² is en er vanaf daar met een lasklem (of gelijkaardig) een apparaat op 2,5mm² aangesloten wordt dat 3000w trekt + een apparaat dat een paar watt gebruikt op 0,75mm² bijvoorbeeld, kunnen die 2 apparaten elkaar in de weg zitten?
Maar voor het elektrische gedeelte mag je er gerust vanuit gaan dat zolang je onder de 3650W per groep blijft, er geen probleem is. Tenzij je hier een heel natuurkundig verhaal over spanningsval e.d. wilt horen, maar daar heb je als gebruiker in principe eigenlijk nooit mee van doen.
Spanningsval ben ik mee bekend.mcDavid schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:38:
[...]
Dat kan, als die kachel voor de lamp staat heb je minder lichtopbrengst. In dat geval zou ik adviseren de kachel een stukje opzij te zetten
Maar voor het elektrische gedeelte mag je er gerust vanuit gaan dat zolang je onder de 3650W per groep blijft, er geen probleem is. Tenzij je hier een heel natuurkundig verhaal over spanningsval e.d. wilt horen, maar daar heb je als gebruiker in principe eigenlijk nooit mee van doen.
En uiteraard snap ik ook dat als men van 2,5 mm2 naar 1,5 mm2 naar 2,5 mm2 zou gaan, dat er ook een bepaalde bottleneck zal zitten.
Maar twijfelde toch een klein beetje over dat stukje hierboven. Maar antwoorden zijn duidelijk, dank je wel!
No offense, maar dat vraag ik me gezien je vraagstelling ernstig af...Tanuki schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:33:
Spanningsval ben ik mee bekend.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Is daar nog kwaliteitsverschil in of is het allemaal goed?
Je zou zomaar gelijk kunnen hebbentimovd schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:23:
@Vliegvlug als ik mij niet vergis geeft Elektramat Waskoenig kabel.
Ik zie nu pas dat ze voor de grondkabel (ymvk-as) een ander fabrikantnummer opgeven dan voor de ymvk kabel.
Die van de 4x4mm2 grondkabel heeft 26326 als fabrikantnummer en als ik dat google leverde dat deze kabel bij Conrad waarbij staat: Fabrikantnummer 26326-500. Maar dat is dan blijkbaar gewoon toevallig een vergelijkbaar nummer, is ook een heel ander product.
De 5x4mm2 ymvk kabel heeft dan weer Fabrikantnummer 27802, maar daar vind ik dan weer niets op
Dank voor de waarschuwing ik werd al een beetje achterdochtig door het feit dat ze niet gewoon het merk van de kabels vermelden maar zich verschuilen achter “Fabrikantnummers”.Die vind ik stugger dan de Donné van SV en strippen van de aders gaat ook niet helemaal lekker. Als je 4mm² aders hebt, lukt het mij niet om die te strippen met een kabelstripper (Knipex krimptang) voor 4mm².
Dan zou ik het liefst de Donné bestellen bij SV maar helaas zijn die nu net niet verkrijgbaar in de diktes die ik wil.
Voor de SV 4x4mm2 ymvk-as wordt tenminste nog een alternatief van EUPEN geboden maar de SV 5x4mm2 ymvk is gewoon niet leverbaar.
Vandaar dat ik naar alternatieven zoek.
Suggesties voor waar ik vergelijkbare kwaliteit kabel als de Donné kan kopen zijn welkom en het liefst ook niet heel veel duurder.
Ik had in februari bij de 4x2,5mm² YMVK-as inderdaad Waskönig bij Elektramat.timovd schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:23:
@Vliegvlug als ik mij niet vergis geeft Elektramat Waskoenig kabel.
Donné, Nexans, Draka, TKF etc. is allemaal prima.Vliegvlug schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:45:
Voor de SV 4x4mm2 ymvk-as wordt tenminste nog een alternatief van EUPEN geboden maar de SV 5x4mm2 ymvk is gewoon niet leverbaar.
Vandaar dat ik naar alternatieven zoek.
Suggesties voor waar ik vergelijkbare kwaliteit kabel als de Donné kan kopen zijn welkom en het liefst ook niet heel veel duurder.
Zoiets?
Draka ken ik van de netwerkkabel en weet dat het goed is maar wist eigenlijk niet dat ze ook elektrakabels maken.Xander schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:58:
[...]
Donné, Nexans, Draka, TKF etc. is allemaal prima.
En Nexans heb ik de VD draad gebruikt om zo’n beetje mijn hele huis opnieuw te bedraden, werkt inderdaad een stuk prettiger dan dat spul wat ze bij de bouwmarkt verkopen.
Bedankt voor linkje.
Dat is bij Elektrobode voor 17meter dan €92,65 wat €21,76 duurder is dan SanderVunderink en €15,13 dan ElektraMat wat ik nog best een percentage vind.
Blijkbaar is SV erg concurrerend qua prijs.
Ik heb ze gevraagd of de kabel bij hun binnenkort weer op voorraad komt, hopelijk is het een gevolg van hun automatiseringsprobleem waar ze het op hun website over hebben en niet een echt leveringsprobleem.
Anders ga ik dan toch maar voor de 5G4mm2 kabel van Elektrobode.
Ik wil de 5x4mm2 kabel in de zijkant van mijn ABB groepenkast invoeren.
Daar heeft ABB een mooie invoerplaat voor met M25 wartel:

Er staat alleen niet bij voor welke kabeldiameter deze geschikt is, zou dit voor 14mm diameter kunnen?
Daar zijn ze zo'n 110 jaar geleden voordat iemand van cat6 gehoord had op Nederlandse bodem mee begonnen.Vliegvlug schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:44:
[...]
Draka ken ik van de netwerkkabel en weet dat het goed is maar wist eigenlijk niet dat ze ook elektrakabels maken.
Er zijn daadwerkelijk leverproblemen en ook kabel wordt met de dag duurder. Het zou me niet verbazen als de prijzen bij SV stijgen als ze hun voorraad weer hebben kunnen aanvullen tegen hedendaagse inkoopprijzen.Bedankt voor linkje.
Dat is bij Elektrobode voor 17meter dan €92,65 wat €21,76 duurder is dan SanderVunderink en €15,13 dan ElektraMat wat ik nog best een percentage vind.
Blijkbaar is SV erg concurrerend qua prijs.
Ik heb ze gevraagd of de kabel bij hun binnenkort weer op voorraad komt, hopelijk is het een gevolg van hun automatiseringsprobleem waar ze het op hun website over hebben en niet een echt leveringsprobleem.
Anders ga ik dan toch maar voor de 5G4mm2 kabel van Elektrobode.
Maar ja, ze zijn inderdaad ook erg concurrerend.
Geen idee welke wartel er precies in zit maar 14mm zou geen probleem moeten zijn.Ik wil de 5x4mm2 kabel in de zijkant van mijn ABB groepenkast invoeren.
Daar heeft ABB een mooie invoerplaat voor met M25 wartel:
[Afbeelding]
Er staat alleen niet bij voor welke kabeldiameter deze geschikt is, zou dit voor 14mm diameter kunnen?
Je kunt natuurlijk ook gewoon invoeren met een 19mm buis via de buisinvoeren aan de bovenkant. Ik vind dat netter dan dit soort inzetstukken.
Grappig weetjeXander schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:55:
[...]
Daar zijn ze zo'n 110 jaar geleden voordat iemand van cat6 gehoord had op Nederlandse bodem mee begonnen.DRAad en KAbel.
Is EUPEN was Sander Vunderink aanbied als alternatief voor Donné ook een goed merk?
Hmmm, goed om te weten. maar niet te lang wachten met bestellen dan.[...]
Er zijn daadwerkelijk leverproblemen en ook kabel wordt met de dag duurder. Het zou me niet verbazen als de prijzen bij SV stijgen als ze hun voorraad weer hebben kunnen aanvullen tegen hedendaagse inkoopprijzen.
Dat klinkt goed.Geen idee welke wartel er precies in zit maar 14mm zou geen probleem moeten zijn.
Vind het ook wel vreemd dat ABB het er niet gewoon bij zet.
De kabel komt van onderen uit de kruipruimte maar om te voorkomen dat ik de kabel of aders helemaal in de kast omhoog moet voeren achter alle componenten langs leek het me netter om dat van de zijkant te doen.Je kunt natuurlijk ook gewoon invoeren met een 19mm buis via de buisinvoeren aan de bovenkant. Ik vind dat netter dan dit soort inzetstukken.
De kwh meter waar de kabel op moet komen zit toch helemaal aan de zijkant dus dan komt de kabel er precies naast uit.
Van bovenaf invoeren betekent een bocht van 180° ipv 90° en bovenin zitten enkel invoeren voor 16 en 19mm pvc buizen.
Hoe gaat een 14mm ymvk kabel daar netje in passen zonder dat je er ruimte omheen krijgt waar stof de groepenkast in kan komen?
Ik associeer Eupen persoonlijk met 50 jaar oude kabel waar de olie uit komt druipen.Vliegvlug schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:16:
[...]
Grappig weetje, wist wel dat het Nederlands was maar kende die afkorting niet.
Is EUPEN was Sander Vunderink aanbied als alternatief voor Donné ook een goed merk?
Maar daar zullen andere merken ook wel last van gehad hebben, en Eupen nu is vast niet het Eupen van 50 jaar geleden. Ik heb geen idee verder, heb nog nooit nieuwe Eupen kabel in handen gehad.
Bestel anders voor die paar centen gewoon een andere M25 wartel mee waar wel specs bij staan. Dan weet je het zeker. Genoeg M25 wartels te vinden die tot 17 of 18mm gaan.Dat klinkt goed.
Vind het ook wel vreemd dat ABB het er niet gewoon bij zet.
Ja, in buis dus.Van bovenaf invoeren betekent een bocht van 180° ipv 90° en bovenin zitten enkel invoeren voor 16 en 19mm pvc buizen.
Hoe gaat een 14mm ymvk kabel daar netje in passen zonder dat je er ruimte omheen krijgt waar stof de groepenkast in kan komen?
Maar jouw optie werkt natuurlijk ook.
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 04-04-2022 23:30 ]
Weet niet echt wat je daar mee bedoelt maar dat klinkt niet echt goedXander schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:25:
[...]
Ik associeer Eupen persoonlijk met 50 jaar oude kabel waar de olie uit komt druipen.
Dat ze al 50 jaar bestaan klinkt aan de andere kant wel weer oké.
Dat is een goede suggestie!Bestel anders voor die paar centen gewoon een andere M25 wartel mee waar wel specs bij staan. Dan weet je het zeker. Genoeg M25 wartels te vinden die tot 17 of 18mm gaan.
Deze Jacob wartel van M25 is geschikt van 11-17mm dus dat past sowieso.
Ah, oke[...]
Ja, in buis dus.
Kan natuurlijk een 180° pvc bocht bovenin maken en daar de kabel invoeren zodat hij bovenin de kast in kan, maar dat zal ook wel wat ruimte innemen.
De hele pvc buis tot de vloer van de meterkast doortrekken lijkt me wat overbodig bij een ymvk kabel.
Ik heb toen ik in mijn huidige woning trok een aantal groepen bijgemaakt en precies dat gedaan.Vliegvlug schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:36:
[...]
Ah, oke![]()
Kan natuurlijk een 180° pvc bocht bovenin maken en daar de kabel invoeren zodat hij bovenin de kast in kan, maar dat zal ook wel wat ruimte innemen.
De hele pvc buis tot de vloer van de meterkast doortrekken lijkt me wat overbodig bij een ymvk kabel.
:strip_exif()/f/image/rWVfhmeNm3BGLJA09QFVKCRx.jpg?f=fotoalbum_large)
(Oude foto, WIP)
Dat doe ik toch liever zo dan 5 kabels langs de zijkant invoeren.
Mooie simulator! Op de telefoon werkte dat niet super nee, heb hem op de computer eens goed bestudeerd en ben weer wat wijzer gewordenXander schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:09:
Volgens mij had @Blihi er een mooie interactieve simulatie van gemaakt: Blihi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" Die kan ik op mijn telefoon helaas ook niet fatsoenlijk bekijken maar misschien word je er wijzer van.
Die 32A is echt de maximale stroomsterkte die kan lopen door de nul, bij afname van maximaal 16A per fase op 2 fases en bij teruglevering van 16A op de overgebleven fase.
Een B16 300mA 4p alamat van Eaton kan ik alleen niet vinden op het wereldwijde web

Wel interessant om te zien dat er dus ook 41A door de nul in de groepenkast gaat bij teruglevering van 16A op 1 of 2 fases en bij afname van 25A op 1 of 2 fases. Dan heb je dus feitelijk ook een 63A ipv 40A hoofdschakelaar nodig voor de nul

Dat ziet er wel netjes uit inderdaad.Xander schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:45:
[...]
Ik heb toen ik in mijn huidige woning trok een aantal groepen bijgemaakt en precies dat gedaan.
[Afbeelding]
(Oude foto, WIP)
Dat doe ik toch liever zo dan 5 kabels langs de zijkant invoeren.
Helaas heb ik in mijn meterkast rechts naast de groepenkast niet zoveel ruimte en de zijwand zoals bij jou is al in gebruik.
Zit er dan toch over te denken om de kabels dan maar wel van onderaf in te voeren omdat het er inderdaad meer dan 1 kabel wordt (kom nu al tot 4) en dat kan dan al niet goed met zo’n wartel invoerstuk aan de zijkant.
Is het een probleem om de ymvk kabels tot losse geïsoleerde aders te strippen vanaf de wartel waar ze de groepenkast in komen en ze dan achter het rekje waar de componenten op zitten naar boven te brengen?
Voor aan de onderzijde zijn eventueel ook invoerplaten met wartels te koop he.Vliegvlug schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:56:
[...]
Zit er dan toch over te denken om de kabels dan maar wel van onderaf in te voeren omdat het er inderdaad meer dan 1 kabel wordt (kom nu al tot 4) en dat kan dan al niet goed met zo’n wartel invoerstuk aan de zijkant.
Nee geen probleem.Is het een probleem om de ymvk kabels tot losse geïsoleerde aders te strippen vanaf de wartel waar ze de groepenkast in komen en ze dan achter het rekje waar de componenten op zitten naar boven te brengen?
Dat had ik gezien inderdaad:Xander schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:05:
[...]
Voor aan de onderzijde zijn eventueel ook invoerplaten met wartels te koop he.

Mogelijkheid tot 5x M25 wartel.
Dan ga ik die halen.
[...]
Nee geen probleem.
Het lijkt me handig om de aders per kabel losjes om elkaar heen te draaien als een spiraal zodat ze bovenaan een beetje bij elkaar zitten.
Is dat nog een issue?
Mag dit op deze manier worden aangesloten?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TLCJRLj0DgNxw5XOc6QYibsi.jpg?f=user_large)
Ik zou in de onderverdeler voor elke pv omvormer een aardlek automaat plaatsen.
Oké, in dat geval een B16 3-fase alamat in de groepenkast (zoals nu getekend), en daar achter 2x een B16 1-fase op zolder?habbekrats schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:09:
@m_rick Ik zou het zo absoluut niet maken
Ik zou in de onderverdeler voor elke pv omvormer een aardlek automaat plaatsen.
Hoezo zijn er ineens geen enkele 3-fase omvormers meer beschikbaar? Eventueel al gekeken naar andere merken?m_rick schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:57:
Vraag: Vanwege de niet beschikbaarheid van 3-fase omvormers moet een kennis van mij uitwijken naar twee losse 1-fase omvormers.
Een 3 fase omvormer is sowieso te prefereren om de opbrengst evenredig te houden over de fases.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik begrijp zeker de voordelen van een 3-fase omvormer. We hebben gezocht bij Rexel, TU, ESTG en warmteservice en het is echt om te huilen...DutchKel schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:31:
[...]
Hoezo zijn er ineens geen enkele 3-fase omvormers meer beschikbaar? Eventueel al gekeken naar andere merken?
Een 3 fase omvormer is sowieso te prefereren om de opbrengst evenredig te houden over de fases.
https://www.solar-outlet....omvormers/fronius-3-fase/
De levertijden zijn wat langer maar op zich nog niet dramatisch.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.