De EL-kroeg - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een probleem met een ogenschijnlijk simpele oplossing; een receiver met geheugenverlies. Na het wegnemen van de netspanning zijn de presets van de FM tuner verdwenen. Waarschijnlijk is er een (al dan niet gesoldeerde) knoopcel aan vervanging toe, of een 'supercap'. Deze is alleen nergens te bekennen in deze Onkyo DR-S501.
Kijk ik er overheen? In de service manual kan ik hem ook niet vinden. Niets met een battery aanduiding of een condensator van bijvoorbeeld 1F. Wel een 16V 10000uF, zou dat hem zijn? Die ziet er nog prima uit.
Achter het display / knoppen is ook niets te vinden wat voor langere tijd een spanning vast kan houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCmjXphM2shEH3NCoogrlxa5DcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWCmPssKPWBHpFlWP0ZAzLun.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urPiLgR9evXq00amPFN3eIti-nY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QADopd0O7E9LWSZMgGXhuR5B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDw0YmMuIysqZaD-M7nLrnQMMRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQtibVJxvf2APcmBFXdZFOpU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82PrldgHtG0uLdM8O3QyRPwEjo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYfZjyZ9AGY00BGirp3dZFUv.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik vond het geen eigen topic waard, maar mocht een mod er anders over denken dan is een nieuwe thread ook prima.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een condensator hoeft niet goed te zijn als hij er nog wel goed uit ziet, je zou hem eruit moeten halen en op een tester/meter zetten om te zien hoeveel capaciteit hij verloren heeft. Persoonlijk denk ik dat 10.000-16v niet de condensator voor het geheugen is. Gezien dit ding nog niet zo'n oud ontwerp is zou je inderdaad iets van een 1F-5.5v supercap verwachten.
Andere optie is dat hij toch flashgeheugen gebruikt en daar misschien niets meer in geschreven wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:57
@PD2JK
Dit is volgens de assistent:
4. Where it physically lives
Onkyo often used:
24C02 / 24C04 / 24C08 I²C EEPROMs
Or a microcontroller with internal flash (Renesas, NEC, or Toshiba)
If you open the unit, look for:
A small 8‑pin SOIC chip near the system microcontroller
Markings like 24C02, 24C04, BR24L, M24Cxx, etc.
That chip would hold presets, speaker settings, and system configuration.

Er stond nog meer info maar het is niet toegestaan dat te plaatsen.
Wel stond er nog een handleiding bij:
https://manualsdump.com/e...40?utm_source=copilot.com
Maar die zou wel info geven hoe te presetten maar niet hoe dat in de hardware bewerkstelligt wordt.
.
En dat het gezien de era van de Tuner het onwaarschijnlijk is dat :
Battery‑backed SRAM Used in older 90s receivers; rare by mid‑2000s. Unlikely
Given the DR‑S501’s age (2004–2006), EEPROM or MCU flash is the most probable.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:48
PD2JK schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:14:
Een probleem met een ogenschijnlijk simpele oplossing; een receiver met geheugenverlies. Na het wegnemen van de netspanning zijn de presets van de FM tuner verdwenen. Waarschijnlijk is er een (al dan niet gesoldeerde) knoopcel aan vervanging toe, of een 'supercap'. Deze is alleen nergens te bekennen in deze Onkyo DR-S501.
Kijk ik er overheen? In de service manual kan ik hem ook niet vinden. Niets met een battery aanduiding of een condensator van bijvoorbeeld 1F. Wel een 16V 10000uF, zou dat hem zijn? Die ziet er nog prima uit.
Achter het display / knoppen is ook niets te vinden wat voor langere tijd een spanning vast kan houden.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vond het geen eigen topic waard, maar mocht een mod er anders over denken dan is een nieuwe thread ook prima.
Het handboek: https://www.scribd.com/do...7405/onkyo-service-manual (ik ga er geen account aanmaken) maar google zegt: "Memory preservation This unit does not require memory preservation batteries. _m0v- A built-in memory power back-up system preserves contents of| the memory ..." Er zal dus vast wel iets meer over in het handboek staan.....

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Batterij/supercap is meer voor een RTC die moet doorblijven draaien.
PC's koppelen er vaak ook BIOS instellingen (SRAM) aan zodat die gereset worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet als men het op non-volatile storage zou opslaan..

Ik heb ook even de service manual er bij gepakt, maar lijkt er op dat de MPU een 24C01 EEPROM heeft op IC613.
Ik zou dus eens gaan zoeken rond 600-nummeringen om te kijken of daar iets geks te zien is. Meestal komen deze ICs in een kleine 8-pin SOIC package voor.

Opzich zou zo'n EEPROM niet snel moeten stuk gaan. De meeste kunnen minstens 100K-1M writes aan. Maar geen idee hoe vaak dit apparaat besluit om iets weg te schrijven. Als zo'n device elke minuut er iets heen schrijft, dan heb je na 1 jaar wel een half miljoen writes te pakken. (zou imo ook gigantisch design oversight zijn)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

We gaan er eens mee aan de slag, bedankt voor de reacties. Ik heb een TL866-II programmer, misschien kan die het IC uitlezen/testen als ik er zo'n klem (soort wasknijper met contactpunten aan het eind) erop zet.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• kitao
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f61IsPjIORrKKmfMjTr3RGi_Nz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKI4iR934Ji17hUPcNCe9dC5.jpg?f=fotoalbum_large

Niet mijn eerste stand-alone breadboard projectje maar wel met de PIC18F4520. Net als z'n bekendere broertje PIC16F877A blijken er veel voorbeelden van te zijn waaronder twee grote playlisten:
YouTube: PIC MCU TUTORIALS #1 - MPLABX IDE Installing, Uninstalling & Backing...
YouTube: Software Install 🔴 PIC Microcontroller Programming Tutorial #1 MPLAB...
en een complete Github:
https://github.com/Devilb..._C_Programming_PIC18F4520
Om de Blink erin te krijgen MPLab 5.45 gebruikt, DFP (device family pack) 1.2.26 en Compiler 2.20 geselecteerd. Vuistregel is min of meer dat hoe ouder je op instelt hoe meer kans op een succesvolle build.
Met bijvoorbeeld een nieuwer DFP lukt dat niet zo best.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz828jxLFSfQK9qGEHZDSRPiG5M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CAW9pojpS2ywa0i63D3XPcqG.jpg?f=user_large

Bij twijfel kun je de copiloot vragen. Die kwam met dit overzichtje en ook de reden ervan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwANhfumalCIT28024q5KIHR2fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MaHo4N4FIiWsKkcbD7wAC3d.jpg?f=fotoalbum_large

Why compatibility is confusing in the first place
Microchip updates these components independently:
MPLAB X IDE, XC8 compiler, Device Family Packs (DFPs), Programmer/debugger firmware, Device header files.
Older MPLAB versions expect older DFPs.
Newer DFPs expect newer XC8 compilers.
Newer XC8 compilers expect newer MPLAB versions.

If one piece is too new or too old, you get cryptic build errors.

The golden rule of PIC development
Your XC8 compiler version determines which DFP versions you can safely use.
Not MPLAB.
Not the device.
Not the project.
XC8 is the boss.
If XC8 is too old to understand the new DFP structure, you get errors like:
missing builtins.h, unknown attributes in .ini, undefined config bits, broken include paths.
---------------------------------------------------------------
Toch handig om te weten als er wat oudere IC's met wat oudere voorbeelden worden gebruikt want anders is een succesvolle build ver te zoeken en is er geen flash mogelijk :|
.

[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 11-02-2026 15:50 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04 06:45

JT

VETAK y0

Ik heb een M5 Atom Echo S3R en ik wil hier klapdetectie voor maken. Nu heb ik online het een en ander gevonden. M5Stack biedt een library voor het spul maar dan werk je niet met de microfoon direct maar via een class in plaats van I2S. De code die ik echter heb gevonden werkt direct met I2S dus ik probeer het nu om te bouwen. Maar er gebeurt nog niet zoveel. Volgens mij kies ik de verkeerde pins want wat ik nodig denk te hebben staat niet aangeven met GPIOxx als pinnummer. Wie zou eens willen meekijken welke GPIO-pinnen het moeten zijn?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JT Het is wat lastig te zien in het schema doordat ze twee verschillende symbolen voor de connector gebruiken. Maar als ik het goed zie is de ES8311 verbonden met:
I2C address 0x18 (CE low)
I2C SCL GPIO0
I2C SDA GPIO45
I2S SCK (/ SCLK) GPIO17
I2S WS (/ LRCK) GPIO3
I2S SDOUT (/ ASDOUT) GPIO4 (mic out)
I2S SDIN (/ DSDIN) GPIO48
I2S MCLK GPIO11

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04 06:45

JT

VETAK y0

Septillion schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:31:
@JT Het is wat lastig te zien in het schema doordat ze twee verschillende symbolen voor de connector gebruiken. Maar als ik het goed zie is de ES8311 verbonden met:
I2C address 0x18 (CE low)
I2C SCL GPIO0
I2C SDA GPIO45
I2S SCK (/ SCLK) GPIO17
I2S WS (/ LRCK) GPIO3
I2S SDOUT (/ ASDOUT) GPIO4 (mic out)
I2S SDIN (/ DSDIN) GPIO48
I2S MCLK GPIO11
Dank. Dan lijkt het erop dat als ik de variabelen semantisch interpreteer van de oorspronkelijke code dat ik wel degelijk de juiste pins had/heb:
code:
1
2
3
#define I2S_WS GPIO_NUM_3        // Word Select (LRCLK)
#define I2S_SCK GPIO_NUM_17       // Clock (BCLK)
#define I2S_SD GPIO_NUM_4        // Serial Data (DOUT)
Elke seconde probeer ik de data die de mic registreert in de een of andere vorm te printen maar het blijft leeg. Wordt dus een codevraag; waar kan ik dat het beste doen voor IOT, gewoon devschuur?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Septillion

Septillion

@JT Denk beste in MME voor embedded.

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57

iChaos

It's Lupus.

Ik ben mezelf wat aan het bijleren over het ontwerpen van PCB's, dus de afgelopen dagen ben ik wat in de weer met KiCad en probeer ik een ESP32-S3 devkit board na te bouwen. Ik loop echter vast op een deel van de schematics:

Officiele schematics: https://dl.espressif.com/...vKitC-1_V1.1_20220413.pdf

In het deel rechtsonder, waar de schakelaars zitten voor GPIO0 en CHIP_PU, snap ik niet goed wat er gebeurt in dat deel van het circuit. Als de knop wordt ingedrukt worden resp. GPIO0 en CHIP_PU verbonden met GND, maar die vertakking aan de onderkant is ook al een pad naar GND. Ik begrijp dus niet zo goed wat die knop nu precies doet, want ik zou denken dat het indrukken ervan dan niets zou veranderen aan het circuit. Ik twijfelde nog of die capacitor mogelijk nog een rol speelt, maar daar staat (NC) bij, waarvan ik aannam dat ik hem dus ook weg kan laten en hij dus geen rol zou moeten hebben in de functie.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik wellicht iets over het hoofd zie tussen de samenhang van die knoppen, met het schema dat midden-onder in de schematics staat (met de L8050QLT1G, waar CHIP_PU en GPIO0 naar DTR/RTS gaan), maar daar word ik ook niet niet veel wijzer van.

Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie? :)

• memphis

memphis

Ik zie even niet wat je bedoeld.... De vertakking, bedoel je naar de condensator? Een condensator is voor DC een isoleren ding pas als er de spanning overheen veranderd gaat het iets doen met laden of ontladen, er is dus niet naar massa getrokken.

Een condensator over een schakelcontact filtert contact dender (het genereren van meer pulsjes door het verend en dus op en neer dempend deel in de schakelaar).

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

memphis schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:42:
Ik zie even niet wat je bedoeld.... De vertakking, bedoel je naar de condensator? Een condensator is voor DC een isoleren ding pas als er de spanning overheen veranderd gaat het iets doen met laden of ontladen, er is dus niet naar massa getrokken.

Een condensator over een schakelcontact filtert contact dender (het genereren van meer pulsjes door het verend en dus op en neer dempend deel in de schakelaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-_2fl2wbxuYx_WsfZzWqdaGzeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fDZn1v18XumWo7kjZ8E7ykPk.png?f=user_large

Dit deel in kwestie :) C13 lijkt niet strikt noodzakelijk te zijn (neem ik aan, gezien er NC bij staat). Dan loopt GPIO0 naar pin 3 van SW1, en als de schakelaar wordt ingedrukt loopt hij via SW1 pin 1 naar GND. Alleen, GPIO0 loopt onderlangs (langs die C13 capacitor) sowieso al naar GND, dus ik begrijp niet goed wat de functie van SW1 dan nog is, gezien die verbinding tussen GPIO0 en GND er sowieso al ligt.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

C13 maakt geen geljkstroom verbinding tussen GPIO0 en GND. Alle AC (ruis/denderen) kan het proberen te filteren. Antie dender wordt meestal in de firmware opgelost in plaats van met een 0.1uF cap. De GPIO zal ingesteld staan met een pull-up, een kleine weerstand naar VDD (3V). Die laadt dan langzaam C13 op. In die tijd lijkt het alsof the schakelaar nog steeds in ingedrukt.

Theo

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

xah5kiDe schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:51:
C13 maakt geen geljkstroom verbinding tussen GPIO0 en GND. Alle AC (ruis/denderen) kan het proberen te filteren. Antie dender wordt meestal in de firmware opgelost in plaats van met een 0.1uF cap. De GPIO zal ingesteld staan met een pull-up, een kleine weerstand naar VDD (3V). Die laadt dan langzaam C13 op. In die tijd lijkt het alsof the schakelaar nog steeds in ingedrukt.
Aha, ik denk dat ik het begrijp. Betekent dat dan ook dat als ik die C13 weglaat, ik ook dat hele pad waar C13 op zat (die van GPIO0 -> C13 -> GND) moet weghalen?

En zo ja; mag je standaard aannemen in elektrische schema's dat als je zo'n pad hebt waar een onderdeel op zit dat weggelaten kan worden, dat hele pad dan ook weg moet? Of is dat situatie-afhankelijk?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zou de footprint gewoon juist wél laten zitten. Zo'n condensator heeft over het algemeen zeker een nut (interferentie van andere zaken opvangen, dender reductie van de schakelaar zelf [als je dat naast in de FW ook fysiek wil opvangen] et cetera), dus mocht je zonder condensator problemen tegenkomen, dan kun je hem achteraf altijd nog toevoegen.

Anders hadden ze hem wel in z'n geheel uit het schema weggelaten. En er staat ongetwijfeld in de begeleidende tekst wel uitgelegd wat je er precies mee moet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 28-02-2026 13:11 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34

dragonhaertt

@_'.'

iChaos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Aha, ik denk dat ik het begrijp. Betekent dat dan ook dat als ik die C13 weglaat, ik ook dat hele pad waar C13 op zat (die van GPIO0 -> C13 -> GND) moet weghalen?

En zo ja; mag je standaard aannemen in elektrische schema's dat als je zo'n pad hebt waar een onderdeel op zit dat weggelaten kan worden, dat hele pad dan ook weg moet? Of is dat situatie-afhankelijk?
Een pad bestaat niet in een schema. De lijnen zijn een theoretische weergave van een elektrische verbinding. Als je een lijn tekent naar een component wat niet geplaatst is, dan is dat (elektrisch gezien) hetzelfde als de hele lijn weglaten.
Enige uitzonderingen hier op zijn hoogfrequente implementaties zoals antennes, (gematchte) data lijnen en rf-filters.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Osiris
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:12:
[...]

Een pad bestaat niet in een schema.
Maar een component in je schema vertaalt zich wel naar een footprint op je PCB en laat hij nou nét een PCB in KiCad aan het ontwerpen zijn ;)

Hij wil gewoon weten of 'ie een footprint aan z'n PCB-ontwerp moet toevoegen ondanks dat 'ie als "NC" gemarkeerd staat.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34

dragonhaertt

@_'.'

Osiris schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Maar een component in je schema vertaalt zich wel naar een footprint op je PCB en laat hij nou nét een PCB in KiCad aan het ontwerpen zijn ;)

Hij wil gewoon weten of 'ie een footprint aan z'n PCB-ontwerp moet toevoegen ondanks dat 'ie als "NC" gemarkeerd staat.
Natuurlijk, maar het is wel belangrijk om te begrijpen dat een component wat niet geplaatst is, hetzelfde is als een lijn die niet bestaat.
Eerst de onderliggende theorie, daarna de implementatie.

Alleen maar de instructie opvolgen brengt geen begrip van hoe het onderliggend werkt.

Ik zou ook de footprint gewoon laten zitten, indien je later toch een component wil plaatsen, maar het niet plaatsen van een component is in veel gevallen hetzelfde als de hele 'lijn' in je schema verwijderen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Hans1990
  • Niet online
Veel ingangen worden met een pull-up weerstand een soort "default" gegeven naar VCC. Als je de knop indrukt maak je een circuit naar GND. Vanwege de weerstandswaarde van de pull-up maak je dan geen kortsluiting. Je knop lees je dan geinverteerd in, dus logische 1 => niet ingedrukt, logische 0 => wel ingedrukt.

Zo'n condensator is bedoeld om de overgangen tussen 0 en 1 wat te filteren. Je kan een switch hebben die bijvoorbeeld eerst wat slecht contact maakt. Als je geen condensator hebt zal dat slechte contact terug te zien zijn op je microcontroller pin. Het is dan weer afhankelijk hoe je de knop inleest: je kan dat doen met een software interrupt (pin level change ofzoiets), waardoor je potentieel honderden interrupts krijgt voor 1 user actie. Je kan ook bijvoorbeeld elke milliseconde in een main loop ergens die knop even checken en dan is dat probleem minder zichtbaar, echter het "denderen" kan ook nog op zulke tijdsschaal gebeuren.

De condensator zorgt ervoor dat die eerst weer lading moet krijgen voordat de spanning hoog genoeg is om een logische 1 weer te zien. Je kan dat soort circuits dan vaak ook iets tunen met de pull-up weerstand en condensator waarde. De exacte berekening hiervoor is wel iets lastiger, want de pull-up en cap vormen een RC circuit die met een exponetiele curve oplaad. Het punt waar jouw microcontroller een logische 0 of 1 herkent hangt ook maar net af wat voor input het is. Bij TTL zal dat vaak rond de 2V liggen.. bij CMOS vaak 1/3Vcc (1.1V)...
Bovendien kan je iets ruimte besparen met de interne pull-ups van de microcontroller. Die zijn niet bijzonder sterk of accuraat (tot wel +/-30%), maar wel handig.

Allemaal leuk om diep op in te duiken, maar bottomline: ik schuif er meestal een condensator bij op als het een probleem is, en meestal een ronde waarde van 10nF of 100nF werkt het makkelijkst.. Stel de interne pull-up is 50Kohm en samen met 100nF, dan is de RC tijdsconstante al 5ms. Vaak is dat wel lang genoeg.
Knopjes zijn vaak toch fysiek vrij groot, met name als je ze niet te dicht op elkaar zet ivm grootte van een vinger. Dan is er altijd wel ergens een plekje te vinden voor een condensator.

• memphis

memphis

iChaos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:46:
[...]

[Afbeelding]

Dit deel in kwestie :) C13 lijkt niet strikt noodzakelijk te zijn (neem ik aan, gezien er NC bij staat). Dan loopt GPIO0 naar pin 3 van SW1, en als de schakelaar wordt ingedrukt loopt hij via SW1 pin 1 naar GND. Alleen, GPIO0 loopt onderlangs (langs die C13 capacitor) sowieso al naar GND, dus ik begrijp niet goed wat de functie van SW1 dan nog is, gezien die verbinding tussen GPIO0 en GND er sowieso al ligt.
Misschien een idee voordat je printen gaat ontwerpen eerst wat basiskennis van elektronica en schema's lezen gaat opdoen? Ook bij het ontwerpen van printen komt er meer kennis van elektronica kijken ipv alleen wat lijntjes trekken tussen componenten, zeker als het om hogere frequenties en/of hoge impedanties gaat.

Zoals ik al aangaf is een condensator bij een gelijkspanning een isolerend ding. Met of zonder dat ding op de print is er geen verbinding naar massa. Je had je vraag ook zelf kunnen beantwoorden door met een multimeter de banen te volgen vanaf massa en kunnen concluderen dat die signaallijnen niet aan massa hangen.

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Bedankt voor de feedback allemaal! Weer voldoende stof om me verder mee in te lezen en verder te experimenteren :)
memphis schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Misschien een idee voordat je printen gaat ontwerpen eerst wat basiskennis van elektronica en schema's lezen gaat opdoen? Ook bij het ontwerpen van printen komt er meer kennis van elektronica kijken ipv alleen wat lijntjes trekken tussen componenten, zeker als het om hogere frequenties en/of hoge impedanties gaat.

Zoals ik al aangaf is een condensator bij een gelijkspanning een isolerend ding. Met of zonder dat ding op de print is er geen verbinding naar massa. Je had je vraag ook zelf kunnen beantwoorden door met een multimeter de banen te volgen vanaf massa en kunnen concluderen dat die signaallijnen niet aan massa hangen.
Misschien een idee om geen aannames te doen? ;) Ik ben gewoon een schema aan het natrekken in KiCad om het programma te leren, daarnaast lees ik me bij elke component die ik plaats ook braaf in wat het precies doet en ben ik nog wel even zoet alvorens ik zo ver ben dat er een ontwerp uit rolt wat geproduceerd kan worden.

• Osiris
  • Niet online
iChaos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:06:
Ik ben gewoon een schema aan het natrekken in KiCad om het programma te leren, daarnaast lees ik me bij elke component die ik plaats ook braaf in wat het precies doet en ben ik nog wel even zoet alvorens ik zo ver ben dat er een ontwerp uit rolt wat geproduceerd kan worden.
Maar eerder had je het over een PCB en een schema "overtrekken" en een PCB ontwerpen zijn compleet andere dingen.

In ieder geval goed om je te beseffen.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 28-02-2026 21:50 ]

• memphis

memphis

iChaos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:06:
Bedankt voor de feedback allemaal! Weer voldoende stof om me verder mee in te lezen en verder te experimenteren :)

[...]

Misschien een idee om geen aannames te doen? ;) Ik ben gewoon een schema aan het natrekken in KiCad om het programma te leren, daarnaast lees ik me bij elke component die ik plaats ook braaf in wat het precies doet en ben ik nog wel even zoet alvorens ik zo ver ben dat er een ontwerp uit rolt wat geproduceerd kan worden.
Ik doe geen aanname, jij komt met een vraag wat een onderdeel van een basiskennis is, ik persoonlijk snap dan ook niet het idee om iets met KiCad te leren als je de basis van elektronica niet begrijpt want nogmaals ook bij het ontwerpen van printen komt er veel meer bij kijken dan wat onderdelen positioneren en lijntjes trekken en van regelrecht kopiëren leer je niets inhoudelijk over het hoe en waarom. Ook de controle-tools van KiCad gaan jou niet alles vertellen of je het goed gedaan hebt. Als veelvoorkomende fout onder beginners is het in het ontwerp meenemen van ontkoppelcondensatoren. Die hebben een functie waarbij de beste werking zal zijn als ze dan ook dichtbij het IC geplaatst zijn en niet op een afstand ver van het IC waar ze bij moeten werken. KiCad gaat jou dat niet vertellen.....

Maar OK, om terug te komen waarom de condensator niet geplaatst is.....

In het ontwerp als een soort van standaard designregel zijn de condensatoren opgenomen. Vaak als de productie goedkoper moet gaat men kijken hoe het met minder kan, zo zal in de praktijk wat mogelijke contact dender op die signalen niet veel uitmaken en heeft men zo 2 condensatoren van een paar cent per stuk bespaart wat op hele grote aantallen serieus geld is. Natuurlijk wordt er geen nieuwe print ontworpen want het zal niets veranderen aan de werking en extra kosten met zich mee brengen tenzij er zoveel ruimte vrij komt dat met een nieuw ontwerp meer printjes uit 1 plaat kunnen.
Open een gemiddeld apparaat en de kans is groot dat je ook daar op de print plekken ziet waar wel een component is aangegeven maar niet geplaatst is.

• Hans1990
  • Niet online
Weet je wat het prettige van fouten in elektronica is?

Marge!

In software zit er niets tussen 0 en 1. Alles moet daar "perfect" zijn om het te laten werken. In elektronica kan iets een stukje minder goed werken, maar nog steeds prima functioneren.

Hoeveel producten er wel niet zijn waar bij eigenlijk iets zit aangesloten waarbij het niet zou moeten.
Zo ben ik er vandaag nog achter gekomen dat de 2 VCAP pinnen van een STM32 eigenlijk aan elkaar moet verbinden. Dat doe ik al 10 jaar "verkeerd". Want honderden pagina's aan datasheets lezen heb ik geen aandacht voor (en waarschijnlijk vele anderen). Tegelijkertijd ook nooit problemen mee gehad, want die pinnen zijn in de chip intern ook doorverbonden.

Evenmin heb ik PCBs gebouwd en uit nieuwsgierigheid eerst geen enkele ontkoppelcondensator op gezet. Soms werkt dat prima. Soms ook niet. Om uren troubleshooting te voorkomen zetten we die als vuistregel overal maar bij, waarbij de discusieren valt of dat overal nodig is. Als je honderd duizenden printen laat maken kan het lonen om dat uit te zoeken. Anders niet. Er zit een hele wetenschap achter power delivery networks en hoe layout structuren daar invloed op hebben. Tegelijkertijd: ik zie ook printen van beginners waarbij alle 100nFs aan de andere kant van de PCB geplakt zijn.

Maar waar hebben we het hier over.. geen productie oplagen die door EMC testen heen moeten gaan. Of ontwerpen die over een volledige temperatuur-spanningsbereik moeten werken.

In mijn ervaring is het knutselen met Arduino's, ESP32s, en wat sensors/LEDs zo vergevelijk dat het net LEGO(TM) is. Als je op den duur weet wat een spanningsdeler is, een pull-up/down, de basis functie van een condensator, en klein beetje kennis hebt gemaakt met verschillende spanningsregelaars... dan kan je mijn inziens al ontzettend veel leuke gadgets bouwen. Soms ontwerpen waar mensen eigenlijk hun brood mee verdienen... want ook "professioneel" is lang niet alles rocket science.

• Osiris
  • Niet online
Hans1990 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:31:
Zo ben ik er vandaag nog achter gekomen dat de 2 VCAP pinnen van een STM32 eigenlijk aan elkaar moet verbinden. Dat doe ik al 10 jaar "verkeerd". Want honderden pagina's aan datasheets lezen heb ik geen aandacht voor (en waarschijnlijk vele anderen). Tegelijkertijd ook nooit problemen mee gehad, want die pinnen zijn in de chip intern ook doorverbonden.
Huh, hoe bedoel je? Welke datasheet/reference note/application note staat dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 01-03-2026 00:49 ]

• Hans1990
  • Niet online
Met de nieuwere chips (STM32H7) zitten de VCAP pinnen op de Nucleo bordjes aan elkaar. Op de oudere Nucleo's nog niet. Echter in de datasheet tekenden ze altijd al de VCAP pins "over elkaar" (hier deel uit de STM32F439):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8AqvJJAAPvoHXAzREpK4ARBoac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mrE31k8X3OjGlTeuMHckWAal.png?f=user_large

Je ziet twee vierkantjes uit de package komen die op hetzelfde lijntje gaan, met 2x2.uF caps. Als VDD/VSS allemaal hetzelfde net krijgen, waarom dan niet met VCAP1&2?

De laatste hint zit hem in deze footnote van zo'n nieuwe STM32H7:
If a third VCAP pin is available on the package, it must be connected to the other VCAP pins but no additional capacitor is required
Dat kan je alleen doen als die VCAPx pins allemaal met elkaar verbonden waren...

Maar goed, lekker inconsistent van ST weer. Misschien dat het niet eens echt uitmaakt. Maar ze zijn met de nieuwere chips waar een integrated SMPS in zit wel expliciter geworden dat die VCAP eigenlijk gewoon de LDO output is van de core regulator (die op 0.9-1.2V draait). Vaak duiden ze die dan ook anders aan, waarbij je met de interne regelaar zelf die feedback lus maakt.

Of het daadwerkelijk nog iets uitmaakt is de vraag. Ik vermoed dat het al belangrijker is dat je elke VCAP pin z'n eigen 2.2uF condensator geeft.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
HI guys, beginnende micro-electronmica hobbyist hier. Na tientallen jaren stekkers en audio aan elkaar knopen en rudimentaire kennis wat er binnen in versterkers e.d. gebeurt, wil ik nu veel meer erin duiken. Veel gelezen, gezien en inmiddels een klein electronica labje opgebouwd. Siglent oscilloscope, solderstation, hot air gun, lineair bench psu en een mooie microscoop komt eraan.

Ik heb veel gereedschap gekocht maar mis nog een paar kleine dingen. Ik heb een ifixit pro toolkit met 4mm bitjes en voor diepere dingen wil ik een 4mm hex verlengstuk kopen. Amazon heeft er wel wat maar allemaal prutmerken en ik wil echt een goede kwaliteit. Wera, Wiha, Vessel: ik kwam er niet uit waar. Heeft iemand een suggestie voor een Magnetisch metal shank for screwdrivers, hex bit adapter extension, 4mm, 123mm length?

Edit: gevonden! dan toch vervolgvraag: waar kopen jullie je gereedschap? Mouser, digikeys vind ik erg onoverzichtelijk. Amazon heeft veel teveel rommel tussen de goede merken. Ali is ook 90% gewoon niet het geld waard. eleshop maar beperkte selectie. Soldeerbout-shop: leuk maar ook beperkt. Conrad? Toolnation? Toolmax?

[ Voor 16% gewijzigd door Rene44 op 01-03-2026 12:01 ]

• kitao
Nu je het zegt, ik ben ook op zoek naar een stukje gereedschap, namelijk plastic precisie schroevendraaiers?
Ik had laatst het pulse generator kitje hieronder in elkaar gezet en ging wat aan de potmeter draaien met een metalen schroevendraaiertje maar die schoot uit en kwam tegen de pootjes van de NE555 chip aan en mogelijk maakt dat dan kortsluiting :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxfB2K8bgf26MvyhORo7oAYOdSs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6WVncQgRAU1Y3Sq0hL1NRDm.jpg?f=user_large

Geen idee of plastic schroevendraaiers bestaan maar metaal is niet veilig voor de apparatuur zo :N

• memphis

memphis

kitao schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:04:
Nu je het zegt, ik ben ook op zoek naar een stukje gereedschap, namelijk plastic precisie schroevendraaiers?
Ik had laatst het pulse generator kitje hieronder in elkaar gezet en ging wat aan de potmeter draaien met een metalen schroevendraaiertje maar die schoot uit en kwam tegen de pootjes van de NE555 chip aan en mogelijk maakt dat dan kortsluiting :|

[Afbeelding]

Geen idee of plastic schroevendraaiers bestaan maar metaal is niet veilig voor de apparatuur zo :N
Dan ben je wel erg lomp geweest, je hoeft echt geen kracht te gebruiken om eraan te draaien. Ik geloof wel dat ze bestaan, ik denk dat je het in de HF wereld moet zoeken waar je bij het afstemmen van LC kringen geen metaal wilt gebruiken omdat dat de waarde van een spoel veranderd.
Gereedschappen kopen op Amazon werkt wel, je moet het alleen met een kritisch oog bekijken en desnoods met Google Lens andere winkels zien te vinden. De meeste online elektronicawinkels hebben wel een assortiment aan gereedschappen, laatst nog een nette kleine kniptang gekocht. Ook HBM kent een breed assortiment aan betaalbare gereedschappen.

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:20
Zo lomp hoef je daar niet voor te zijn, ik schiet ook wel eens uit. Misschien gewoon onhandig.

Bij oscilloscoopprobes zit vaak ook zo'n plastic schroevendraaiertje. Daar heeft de capaciteit van je lijf ook invloed op de kalibratie, dus wil je met een niet-geleidende schroevendraaier tunen. Het komt de fabrikanten vast ook niet verkeerd uit dat het goedkoper is.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:07
@Rene44 je bent al zo goed uit gerust, welk gereedschap heb je dan nog nodig? :D Bij mij zijn een goed kniptangetje en een goede stripper voor fijne draad onmisbaar.

@kitao voor potentiometers bestaat er een tool, erg handig als je dit regelmatig doet: https://www.reichelt.com/be/nl/shop/product/instelgereedschap_voor_potentiometer-239889

[ Voor 44% gewijzigd door D-Three op 03-03-2026 18:26 ]

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:28
Bij Ali zoeken op "keramische schroevendraaier".

• kitao
Bedankt voor de tips.
Nadeel van dit soort potmeters zoals hieronder is dat er maar liefst 14 volledige slagen voor nodig zijn om van 10K tot 0K in te stellen. En niet alleen dat, er zit ook geen min of max eindstop op :-(
Dit zijn de keramische, zo te zien zelfs in ster-uitvoering verkrijgbaar :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WnWZ8SZcociN5AI2mcLUQRAE04=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/stCyYSQSabVITOHdRJN0ZITK.jpg?f=user_large . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0Y6kLZe4QtEYMYmeVIxtle5nnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fp30R8BkOMd2ze8gfEpbXwRK.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de Copiloot:
Waarom dit type potentiometer geen eindstops heeft:
De 3266-serie is een multi‑turn cermet-trimmer. In plaats van een roterende wisser die langs een cirkelvormig weerstandspad veegt, gebruikt het een wormwielmechanisme:
De schroef die je draait, trekt een kleine spindel (wormwiel) aan.
Die schroef beweegt een schuifje heen en weer langs een recht weerstandselement.
Wanneer het schuifje het einde van de beweging bereikt, blijft de schroef gewoon door draaien, maar beweegt het schuifje niet meer.
Dit betekent:
De schroef kan onbeperkt draaien.
De elektrische wisser beweegt alleen binnen zijn toegestane lineaire bereik.
Er is geen “harde stop” omdat de schroef fysiek niet verbonden is met de uiteinden van het weerstandspad.
Dit ontwerp is opzettelijk en beschermt het onderdeel tegen schade.

Worm gear / lead screw
Converts rotation into linear motion.
This is why these are called multi‑turn trimmers (often 12–25 turns end‑to‑end).

Het instrumentje van D-Three is dus eigenlijk het meest geschikt aangezien die niet weg kan glijden maar voor zelden gebruik wat aan de dure kant dus heb maar een setje keramische besteld met dank aan DurkVell. :)
.

[ Voor 49% gewijzigd door kitao op 04-03-2026 10:35 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:07
kitao schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:54:
Bedankt voor de tips.
Nadeel van dit soort potmeters zoals hieronder is dat er maar liefst 14 volledige slagen voor nodig zijn om van 10K tot 0K in te stellen. En niet alleen dat, er zit ook geen min of max eindstop op :-(
Wat volgens jouw een 'nadeel' is net de reden om dit type potmeter te nemen. :D Dit is een multi-turn trimmer potentiometer. Door het grotere aantal slagen is nauwkeuriger instellen mogelijk. Wil je dit niet, neem dan een single turn. Die stel je dan in met de andere kant van die tool ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.gotron.be/media/catalog/product/cache/aa951e7c61fd7fbe78a1ac1540b21a7f/t/r/trim1l200k_1.jpg
Het instrumentje van D-Three is dus eigenlijk het meest geschikt aangezien die niet weg kan glijden maar voor zelden gebruik wat aan de dure kant dus heb maar een setje keramische besteld met dank aan DurkVell. :)
Klopt, handig om de potmeter in te stellen terwijl je naar een scoopbeeld kijkt. En het kan wel iets goedkoper hoor. Maar dat setje is inderdaad veelzijdiger.

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 05-03-2026 21:06 ]

• kitao
@D-Three

Je hebt gelijk, ipv 'nadeel' had ik beter kunnen schrijven : "Een eigenschap van deze potmeter is dat je ontzettend veel eraan moet draaien om van 0 tot 10K te kunnen bewegen".

Overigens was het een kitje en kun je niet zelf even je eigen potjes ertussen solderen.
Een kitje dat volgens de omschrijving de bedoeling heeft om mee te experimenteren dus eigenlijk een beetje raar dat ze dit soort trimmers ervoor gebruiken.

Voor eigen gebruik neem ik bij voorkeur deze types maar ze zijn volgens mij niet zo heel makkelijk meer te vinden :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rzqe8sz5yCujdRTlO5cY33UhB54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbPc5FCog7BERdeXp6q6PhKp.jpg?f=fotoalbum_large

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met een AVR128DA48 Curiosity Nano board en met deze 'technical brief' :
Getting Started with Analog-to-Digital Converter (ADC) TB3209
https://onlinedocs.microc...B90AB3-en-US-4/index.html
Daar is ook een PDF van
https://ww1.microchip.com...d-with-ADC-DS90003209.pdf
en een Github
https://github.com/microc...tarted-with-adc-mplab-mcc

Niet om af te dwalen maar ik had hierboven een post over MPLab en DFP's, device family packs.
De Github bevat MCC ( MPLab Code Configurator) voorbeelden, en de PDF bevat Bare Metal codes, in de appendix.
De Github ging prima maar het was nogal een opgave om de bare metals gebuild te krijgen want even een andere DFP instellen is lastig als je die niet in je pakket hebt zitten, terwijl dat hier nog wel een bruikbare oplossing was:
kitao in "De EL-kroeg - Deel 4"

Een uitweg is dan, als niet-programmeur, om een AI erbij te roepen en die vermeld dan dingen zoals:
Microchip changed the naming between DFP versions:
DFP version Generator name
1.3.x (TB3209) EVSYS_GENERATOR_RTC_OVF_gc
1.6.88 EVSYS_GENERATOR_RTC_OVF_gc
2.7.321 EVSYS_GENERATOR_RTC_OVF_bm
This is why your code compiled in older packs but not in 2.7.321.

DFP 1.6.88 heb ik maar 1.3.x dus niet en heb de gebruikte code door de Copiloot maar in z'n geheel over laten schrijven en toen builde het uiteindelijk wel. Om dan vervolgens tijdens het debuggen het 'resultaat' register ADC0.RES te zien veranderen ga ik inderdaad niet zo'n oneindige draaipot op pin AIN6 (PD6) zetten :)

Ps, over kosten gesproken, het Microchip Avr-boardje is even duur als het trimpot tooltje, op de btw na.
Bijkomend voordeel is dat de headers er niet in gesoldeerd hoeven te worden, dat is een klik-systeem. Dus om met microcontrolers te gaan experimenteren is dit voor een geinteresseerde wmb een goede keus, ook vanwege de ruime hoeveelheid documentatie, video's en voorbeelden en via Digikey kan het super snel, in dubbele doos verpakt en gratis verzonden worden (boven de 60 euro totaal althans).
.

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 06-03-2026 13:01 . Reden: typo ]

• memphis

memphis

kitao schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:36:

Overigens was het een kitje en kun je niet zelf even je eigen potjes ertussen solderen.
Een kitje dat volgens de omschrijving de bedoeling heeft om mee te experimenteren dus eigenlijk een beetje raar dat ze dit soort trimmers ervoor gebruiken.
Jouw logica hoeft niet de logica van anderen te zijn....
Natuurlijk kan je wel een andere potmeter eraan solderen, moet je wel kunnen solderen ;)
Voorbeeldje: Modding een bureau lamp

Met die Chinese modules loop ik tegen andere feiten aan zoals in mijn gelinkte topic. Ze zijn altijd moeilijk fatsoenlijk in te bouwen zoals b.v. USB laderprintjes zonder enige schroefgat of andere montage, printen met een display waar componenten hoger uitsteken dan het display en drukknoppen etc. Dan moet je goed knutselen om het wel goed te krijgen.

• kitao
Zo kom je nog eens wat tegen, precies hetzelfde model dat direkt in de kit printplaat past maar dan met verlengde hendel :)
Ook de zwarte bleek toch verkrijgbaar :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk8_AXWBI9kkYi-tyvHP2S0PCQs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/krlnR7X4lwoghawM8d6QB344.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiYiNE39gOALYHKa65FiUjD38Sg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zfs9Ty39H9lic1Gw8L5DnK0j.jpg?f=user_large

1. Multi-turn Adjustable Potentiometer Metal Shaft Long Handle
2. Spanish potentiometer horizontal arrow hole

*********************************************************************************************

Ps,
nog even terugkomend op de post hierboven over Device Family Packs in MPLab; omdat dit een veelvoorkomend euvel is, ongeacht welke uC er gebruikt wordt en dat een succesvolle build verhindert zonder echt duidelijk in de errors aan te geven dat een verkeerde DFP is ingesteld.
Pak je namelijk een stuk code ergens op het internet gevonden en het buildt niet dan verschijnt er niet even een melding: "Pas je DFP aan" :|
In de code zelf of in begeleidende teksten staat ook amper tot nooit vermeld welke DFP versie is toegepast en ook een AI moet meestal allereerst in de goede richting worden gestuurd om nuttige adviezen te kunnen krijgen. In de vraag opnemen dat het om een foutieve DFP instelling zou kunnen gaan helpt dan.

Kort samengevat is dit het probleem , na verloop van tijd is de code syntax die nodig is om bepaalde waarden in microcontroller registers te krijgen veranderd. Om programma's die enkele jaren geleden nog wel actueel waren maar nu niet meer compileren, dan dient er een oudere DFP te worden ingesteld, of de code moet aangepast worden.

Paar voorbeelden, oud >> nieuw :
ADC_REFSEL_INTREF_gc >> VREF.ADC0REF
RTC_CLKSEL_TOSC32K_gc >> RTC_CLKSEL_OSC32K_gc
EVSYS_GENERATOR_RTC_OVF_gc >> EVSYS_GENERATOR_RTC_OVF
EVSYS.USERADC0 >> EVSYS.USERADC0START
EVSYS_CHANNEL_CHANNEL0_gc >> EVSYS_USER_CHANNEL0_gc

Microchip changed many names when they updated the DFPs.

Een programmeur komt er wel uit, want die kan in files zoals ioavr128da48.h wel terugvinden hoe bepaalde code-regels geschreven zouden moeten worden, dat dus per DFP kan verschillen. Hier een voorbeeld daarvan, met meer dan 7000 coderegels :
https://github.com/Spence.../ioheaders/ioavr128db28.h
maar eigenlijk moet zo'n file van binnen uit de MPLab IDE worden geopend door bijvoorbeeld met de cursor op een coderegel in main.c te gaan staan en dan CTRL + Click :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnUnuctNFOxhS_Ah0ntorpotfo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCu6Rv15ArdtzhwjDmw7ZMTP.jpg?f=fotoalbum_large

Voor niet-programmeurs heb je daar een andere DFP-versie voor nodig of een AI-assistent die de code aanpast.

Het instellen van de DFP-versie kan via menubalk > Production > Set Project Configuration > Customize.
Je komt dan hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C52Q9PREkyqxw5UZxX8CADekPj8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ASoSZUu5vYkNpEcu2VisxJsG.jpg?f=user_large

Afhankelijk wat er al in je pakket zit of erbij is gezet kun je dan een DFP selecteren. Eventueel zelf erbij laden via : MPLAB X - Manual Install DFP (Device Family Pack)
https://support.microchip...l-DFP--Device-Family-Pack

De Github met MCC codes waar ik het in de vorige post over had gaat makkelijker:
https://github.com/microc...tarted-with-adc-mplab-mcc

Bij openen in MPLab verschijnt er een melding dat het project DFP 1.6.88 gebruikt en in MPLab verschijnt er een Resolve link dat na klikken resulteert in een download van dat pakketje.
In de Technical Brief TB3209 dat het zelfde onderwerp behandelt maar dan met Bare Metal codes :
https://www.microchip.com/en-us/application-notes/tb3209
staat zover ik weet niet aangegeven welke DFP is gebruikt dus op zich is dat al blind zoeken. Zeker is dat het niet de 1.6.88 is zoals bij de Git. Ook de AI kwam niet verder als indicatie 1.3.x
Toch, met deze info achter de hand is het een stap dichterbij om tot een succesvolle build te komen.

Meer info, met video:
Introduction to Device Family Packs (DFPs) in MPLAB® X IDE
Last modified by Microchip on 2026/01/09
https://developerhelp.mic.../packs/dfps-introduction/

De video toont onder andere hoe je de Pack Manager kunt gebruiken om een specifieke DFP-versie te downloaden. Vanuit mijn eigen project:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2iC8-Fs6tAx97hRew4PdbbKahA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlpTBLA5djd5DrBxT1rrpY9O.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien zijn er inmiddels 23 DFP's versies enkel en alleen al voor de AVR-Dx reeks :F
.

[ Voor 93% gewijzigd door kitao op 08-03-2026 16:55 . Reden: Ps ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rene44 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:54:
HI guys, beginnende micro-electronmica hobbyist hier. Na tientallen jaren stekkers en audio aan elkaar knopen en rudimentaire kennis wat er binnen in versterkers e.d. gebeurt, wil ik nu veel meer erin duiken. Veel gelezen, gezien en inmiddels een klein electronica labje opgebouwd. Siglent oscilloscope, solderstation, hot air gun, lineair bench psu en een mooie microscoop komt eraan.

Ik heb veel gereedschap gekocht maar mis nog een paar kleine dingen. Ik heb een ifixit pro toolkit met 4mm bitjes en voor diepere dingen wil ik een 4mm hex verlengstuk kopen. Amazon heeft er wel wat maar allemaal prutmerken en ik wil echt een goede kwaliteit. Wera, Wiha, Vessel: ik kwam er niet uit waar. Heeft iemand een suggestie voor een Magnetisch metal shank for screwdrivers, hex bit adapter extension, 4mm, 123mm length?

Edit: gevonden! dan toch vervolgvraag: waar kopen jullie je gereedschap? Mouser, digikeys vind ik erg onoverzichtelijk. Amazon heeft veel teveel rommel tussen de goede merken. Ali is ook 90% gewoon niet het geld waard. eleshop maar beperkte selectie. Soldeerbout-shop: leuk maar ook beperkt. Conrad? Toolnation? Toolmax?
Toolnation jokt structureel over levertijden. Toolmax, gereedschappro, swisstools.nl (voor pn swiss), baptist, fine-,tools.de

Voor electrospul heb ik veel bij Farnell besteld.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Iemand recent nog bij sinuss.nl besteld? Deze club reageert totaal niet op emails en de bestelling komt ook niet binnen.

Ik dacht even snel wat opto's van farnell te bestellen, maar het schiet niet op.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 13-03-2026 15:30 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DjoeC
LED-Maniak schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:29:
Iemand recent nog bij sinuss.nl besteld? Deze club reageert totaal niet op emails en de bestelling komt ook niet binnen.

Ik dacht even snel wat opto's van farnell te bestellen, maar het schiet niet op.
Hmm, mogelijk heeft dit er iets mee te maken:
Sinds 1 november 2025 waait er een nieuwe wind door Sinuss.nl. Het bedrijf is overgenomen door Zeeventer Diensten & Handel en slaat een nieuwe weg in.
Ik zou trouwens als je spullen zoekt ook eens bij digikey.nl kijken. Verzending vanuit Minnesota maar altijd met 2 dagen in huis en vanaf 50 euro geen verzendkosten. Nadeel is wel: Onder 50,- zijn de verzendkosten 18 euro... Extra bijbestellen of bundelen met anderen kan lonen! Ik ben er iig erg tevreden over.

• Osiris
  • Niet online
Had voor een patch antenna die zowel LHCP als RHCP kon doen een 50 ohm SMA-load nodig (om de niet-gebruikte aansluiting af te sluiten.

Dus wat doet ieder niet-zelf-respecterend hobbyist? Juist, bij AliExpress bestellen..

De aller-aller-cheapste loads kregen matige reviews, maar degene die ik had besteld kreeg op zich wel prima reviews. En ach, de prijs was alsnog ongeveer gelijk aan de verzendkosten van een winkel in Nederland, dus tja :P

Blijkt 'ie volledig niet onder te doen aan de calibratie-load die bij m'n LiteVNA kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6OXs8sFgFDX5lg1816FJIuxxqE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oNfcLGsifT4gSFJwMUC7TfCr.png?f=user_large

Heck, je zou haast denken dat ik 'em met de Ali-load had gekalibreerd :P

Is allemaal natuurlijk niet te vergelijken met professionele apparatuur, maar voor beetje amateur-FPV-piloot dik prima natuurlijk :)

• kitao
In jouw link wordt het een Termination dummy load genoemd zie ik. Ben zelf niet bezig met RF's o.i.d. maar zo nu en dan kom ik wel het onderwerp 'termination resistor' in Fpga's tegen.
Volgens copiloot:
Wat is een termination weerstand?
Een termination weerstand is een weerstand die aan het einde van een hogesnelheids-signaallijn wordt geplaatst om ongewenste reflecties op die lijn te voorkomen.
Denk aan een signaalspoor als een kleine transmissielijn. Wanneer een snel digitaal signaal het einde van de lijn bereikt en er geen correcte terminatie is, wordt een deel van het signaal 'teruggekaatst', dat veroorzaakt:
- ringen
- overshoot/undershoot
- onstabiele logische niveaus
- tijdproblemen
Terminationsweerstanden absorberen die energie zodat het signaal zuiver blijft.

Niet dat het van belang is bij mijn basis testjes, zoals hier een JK-Flip Flop opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5eq0euTca0nH0rVe3GR2RsaF_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0D659ZSB7jfebjjJuOdkJQi.jpg?f=fotoalbum_large

Altera Cyclone IV EP4CE6E22C8N met een EPCS4 Serial EEPROM.

Hoewel het tamelijk 'overkill' is om een Fpga voor een enkel flip flopje te gebruiken moet je ergens beginnen en zijn er met de Quartus software best leuke dingen te doen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de flip flop handmatig te tekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaQsThnYmT7GBrdndPb95P5ursc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0k8At0wzT8lKhbEQLPGPkeB2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt een bdf genoemd, een block diagram file en kan met een klik omgezet worden naar HDL code, dus zeg maar omgezet worden naar een geschreven programma, of beter gezeg, een design. Vervolgens kan daar weer een simulatie van worden gemaakt en de copiloot kan op verzoek een testbench erbij maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82A6Dn8H_JVv51JgBRKoJHAxDc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2EgQDzpyTktlyB4tfQ1BPtn.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de pinnetjes instellen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNuSbyghYm_O_svqfejISNrxgnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGdtkTc7ccuYyGYbKYbPMqn9.jpg?f=fotoalbum_large

Quartus wijst zelf pinnen aan indien deze door de gebruiker niet vooraf gespecificeerd zijn maar het bleek bijvoorbeeld wel nodig om het Volt-nivo aan te passen naar 3.3 V omdat er Leds worden gebruikt als output.

Om vervolgens het design in het board te krijgen is er een programmer nodig, in dit geval een Usb blaster. Bij deze Fpga kan het op twee manieren, met EPCS4 of zonder. Deze zorgt er namelijk voor dat het design niet vervliegt als de Fpga wordt uitgeschakeld. Dat is best lastig om dat in de software goed te krijgen maar met hulp van een AI is het wel te doen zonder enorme dikke handleidingen door te hoeven spitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4YOoYIdfGim9_GvKl1MAN076TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v9d5JLnIBztY6GHTEZVdZW8.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al best een leuk onderwerp binnen de elektronica en op zich laagdrempelig gezien de Quartus Freeware en de lage kosten van de hardware. Een Altera Max II EPM240 CPLD-bordje is beter geschikt om mee te beginnen omdat die al standaard een Non Volatile Memory heeft en goed aansluit bij deze video playlist:

YouTube: The Intro - An Introduction To FPGA And CPLD - PyroEDU

Overige inspiratie:
https://eecs.blog/8-bit-computer-flip-flop-design/
met als hoofdpagina https://eecs.blog/8-bit-computer-in-an-fpga/

Na in totaal met onderbrekingen een paar maanden met de Intel Quartus software, waarbij ModelSim is inbegrepen, bezig te zijn geweest en het aardig wat tijd heeft gekost om zo'n basis testje op te kunnen stellen is dit slechts een klein deel, zeg maar de oppervlakte, van het gehele Fpga-'pakket'. Maar goed, daarom is het ook een hobby :)

----------------

Ps, het originele JK-flipflop design volgens de gelinkte Eecsb webpagina compileert wel maar simuleert niet. Kort gezegd komt dit omdat er bij de simulatie wordt uitgegaan van ideale signalen en er in de simulatie geen 'imperfecte' transistors zijn die het bistabiele element veroorzaken. Mijn versie is door de copiloot aangepast, vandaar dat er dan wel Output signalen in de Sim verschijnen.
Daarnaast gebruikt de website een verouderde versie van Quartus, 13.0 meen ik en recent is versie 25.1.
Het 8-bit computer project proberen na te bouwen, op zich al zeer ingewikkeld, maakt het daardoor nog lastiger en heb ik opgegeven. Wel kunnen er afzonderlijke modules uitgeprobeerd worden die hier verzameld zijn: https://github.com/EECSB/8Bit-Computer
.

[ Voor 22% gewijzigd door kitao op 18-03-2026 14:18 . Reden: link toegevoegd ]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Osiris schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:25:
Had voor een patch antenna die zowel LHCP als RHCP kon doen een 50 ohm SMA-load nodig (om de niet-gebruikte aansluiting af te sluiten.

Dus wat doet ieder niet-zelf-respecterend hobbyist? Juist, bij AliExpress bestellen..

De aller-aller-cheapste loads kregen matige reviews, maar degene die ik had besteld kreeg op zich wel prima reviews. En ach, de prijs was alsnog ongeveer gelijk aan de verzendkosten van een winkel in Nederland, dus tja :P

Blijkt 'ie volledig niet onder te doen aan de calibratie-load die bij m'n LiteVNA kwam:

[Afbeelding]

Heck, je zou haast denken dat ik 'em met de Ali-load had gekalibreerd :P

Is allemaal natuurlijk niet te vergelijken met professionele apparatuur, maar voor beetje amateur-FPV-piloot dik prima natuurlijk :)
Hoe groot is de kans dat twee weerstanden zo gelijk zijn? 49.99/50=0.02% verschil. Heb je je echt niet vergist met de calibratie?

Theo

• Osiris
  • Niet online
xah5kiDe schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Hoe groot is de kans dat twee weerstanden zo gelijk zijn? 49.99/50=0.02% verschil. Heb je je echt niet vergist met de calibratie?
Nee :P Ik was ook verbaasd :)

Wil 't morgenavond nog wel een keer over doen hoor :+

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 18-03-2026 23:01 ]

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb eigenlijk nooit gemeten hoe 2x 100R (=50R parallel) weerstanden op een SMA connector er uit ziet over een grotere bandbreedte. Maar als dat beetje netjes is getermineerd dan zal het er vast zo uit zien. Eigenlijk is dat al de poorman's VNA cal kit.. (samen met een open en short circuit SMA stekker)

Tenzij je echt het verschil tussen -15dB |S11| en -20dB |S11| wilt zien is in mijn ervaring de calibratie van een VNA nooit zo heel erg kritisch. Waar ik voorheen werkte hadden we eigen 400MHz radio stations, en daar deden we nooit hele uitgebreide calibraties voor een VSWR meting. Vaak hoefden we toch niet meer dan een VSWR van beter dan 1.2 a 1.3 te zien.

VNA calibratie is een heel stuk belangrijker als je accurate metingen wilt doen op imaginaire deel. Die verschuift flink als je feed point lengte niet goed is ingesteld (dat is eigenlijk wat open/short cal meet). Toen ik nog met mijn onderzoeksproject bezig was had ik een envelope detector circuit die op 20-1000j moest worden ingesteld (op het power niveau waar ik wilde dat die optimaal werkte).
Als daar de feedpoint lengte een paar mm afweek schoot de meting alweer door richting +100j. Heel frustrerend, en omdat het een circuit on-PCB was had ik een tal van calibratie PCBs gemaakt met 50R/open/short die zo identiek mogelijk gebouwd moesten zijn. Daarmee kon ik dan de VNA calibreren op het punt waar ik van 50R naar 20-1000j wilde matchen.
Helaas door mijn onervarenheid niet genoeg feedpoint toegevoegd om ook nog na dit matching filter weer te kunnen meten 8)7 (anders had ik een S21 meting kunnen doen, bijvoorbeeld) Dus hoe weet ik dan op 20-1000j nodig te hebben en ook gekomen te zijn? Nou.. nog een tal van PCBs om dit te meten (samen met simulaties)..

Op den duur maar empirisch gewijs aan de slag om te zien welke matching onderdelen de beste output gaf. Ik zat er op den goed in de buurt, ook in samenspraak met simulatie cijfers.
Dus de methodiek werkte wel redelijk. Maar goh, dit werk op RF is zo arbeidsintensief om het echt goed te doen. Ergens leuk om hiermee aan te rommelen en te leren.. maar ergens ook blij dat ik nu redelijk vergevelijk wat firmware voor een STM32 mag kloppen, en het zal vast wel werken :+

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand ervaring met het ontwikkelen van firmware voor een STM32F103C8 bord (bluepill) m.b.v. PlatformIO op linux? Ik heb een ST-Link V2 programmeerdongle van opencircuit, zeg maar een chinese kloon van een adafruit ST-Link V2. Ik werk met OpenSUSE Tumbleweed. Momenteel heb ik de stlink en stlink-gui paketten geïnstalleerd. Deze paketten lijken goed te werken vanaf de oprachtregel, maar ik zie geen apparaten in /dev/tty die gekoppeld zijn aan de ST-Link programmeerdongle. VZIW kan stlink worden gebruikt om de firmware te flashen, maar ik weet niet hoe ik nu PlatformIO zo ver krijg om de stlink command line te gebruiken voor het flashen. Ik heb helaas ook geen eerdere ervaring met PlatformIO buiten het flashen van firmware op basis van projecten die anderen al hebben opgezet. Heeft iemand tips voor het werkend krijgen van het flashen binnen deze omgeving?

Mijn platformio.ini ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
[env:bluepill_f103c8]
platform = ststm32
board = bluepill_f103c8
framework = arduino
upload_protocol = stlink
Ik hoop dat het goed is dat ik deze vraag hier stel. Zo niet, dan maak ik er wel een nieuwe discussie over

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 24-03-2026 18:49 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• kitao
@ocf81
Vooropgesteld, ik heb geen enkele ervaring met STM's en zeer weinig met Linux maar wel had ik een tijdje geleden een soortgelijk probleem van "hoe programmeer je de hardware" >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4YOoYIdfGim9_GvKl1MAN076TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v9d5JLnIBztY6GHTEZVdZW8.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf was ik daar nooit uitgekomen maar met hulp van een co-piloot is het uiteindelijk toch gelukt. Niet meteen maar na een uurtje of vier proberen en eenmaal de benodigde stappen gevonden, deze dan noteren voor een volgende keer.

Het helpt dan om in de browser wat tabs te openen die betrekking hebben op je vraag.
Op z'n minst krijg je dan richtingwijzende AI-tips die best nuttig zullen zijn, ook in geval er geen kant en klare oplossing geleverd wordt.

Edit:
Blijkt dat ik toch een STM in gebruik heb, een Uno-Q B)

Arduino® UNO Q (hereafter UNO Q) is a single-board computer that combines the Qualcomm® Dragonwing™ QRB2210 Microprocessor (MPU), a quad-core Arm® Cortex®-A53 running Debian Linux OS, with the STMicroelectronics STM32U585 Microcontroller (MCU), an Arm® Cortex®-M33 running Arduino Core on Zephyr OS.
The Linux system and the microcontroller communicate through Bridge, Arduino’s RPC (Remote Procedure Call) library. This allows Arduino sketches on the microcontroller to access Linux services for high-level tasks, while Linux applications can interact with microcontroller peripherals to handle real-time operations within the same project.

.

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 25-03-2026 13:19 . Reden: Edit ]

• Hans1990
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:55:
Heeft iemand ervaring met het ontwikkelen van firmware voor een STM32F103C8 bord (bluepill) m.b.v. PlatformIO op linux? Ik heb een ST-Link V2 programmeerdongle van opencircuit, zeg maar een chinese kloon van een adafruit ST-Link V2. Ik werk met OpenSUSE Tumbleweed. Momenteel heb ik de stlink en stlink-gui paketten geïnstalleerd. Deze paketten lijken goed te werken vanaf de oprachtregel, maar ik zie geen apparaten in /dev/tty die gekoppeld zijn aan de ST-Link programmeerdongle. VZIW kan stlink worden gebruikt om de firmware te flashen, maar ik weet niet hoe ik nu PlatformIO zo ver krijg om de stlink command line te gebruiken voor het flashen. Ik heb helaas ook geen eerdere ervaring met PlatformIO buiten het flashen van firmware op basis van projecten die anderen al hebben opgezet. Heeft iemand tips voor het werkend krijgen van het flashen binnen deze omgeving?

Mijn platformio.ini ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
[env:bluepill_f103c8]
platform = ststm32
board = bluepill_f103c8
framework = arduino
upload_protocol = stlink
Ik hoop dat het goed is dat ik deze vraag hier stel. Zo niet, dan maak ik er wel een nieuwe discussie over
Ik heb heel af en toe PlatformIO voor STM32 Nucleo's gebruikt.. wordt hier niet OpenOCD voor gebruikt? Deze kan namelijk met diverse programmeer dongles (ook JLink) enzovoort werken.

Natuurlijk helpt het wel als je urules hebt geinstalleerd (zodat een gebruiker buiten root er ook bij kan). Via de commandline kan je dit makkelijk omzeilen met "sudo", maar voor desktop programma's is dat minder handig.

Je zal waarschijnlijk geen /dev/tty apparaat zien omdat de programmer geen character device zal zijn. Waarschijnlijk gebruiken ze een custom USB protocolletje om de programmeer commando's te sturen. Linux ziet dat dan niet als standaard apparaat.
Nieuwere STlinks die ik op Nucleo bordjes heb gebruikt hebben vaak wel een /dev/tty* seriele poort, maar die wordt niet gebruikt voor programmeren.

Hier ( https://docs.platformio.o...tm32/bluepill_f103c8.html ) staat overigens geen upload_protocol e.d. vermeld.
Framework kan handig zijn als je de Arduino omgeving wilt gebruiken.

Is er nog iets van een melding dat je krijgt als je probeert te uploaden? Of zegt die simpelweg dat het geen dongle kan vinden?

• memphis

memphis

kitao schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:05:

Arduino® UNO Q (hereafter UNO Q) is a single-board computer that combines the Qualcomm® Dragonwing™ QRB2210 Microprocessor (MPU), a quad-core Arm® Cortex®-A53 running Debian Linux OS, with the STMicroelectronics STM32U585 Microcontroller (MCU), an Arm® Cortex®-M33 running Arduino Core on Zephyr OS.
The Linux system and the microcontroller communicate through Bridge, Arduino’s RPC (Remote Procedure Call) library. This allows Arduino sketches on the microcontroller to access Linux services for high-level tasks, while Linux applications can interact with microcontroller peripherals to handle real-time operations within the same project.
Maar heb je die via de bootloader op USB geprogrammeerd of echt direct op de pinnen van de STM.
Een kale STM wordt namelijk op een SPI bus geprogrammeerd waar de chip een aantal pinnen voor gereserveerd heeft die je later via de te laten software tot I/O kan configureren.

• Hans1990
  • Niet online
Een STM32 wordt normaliter via SWD (Serial Wire Debug) geprogrammeerd. Dat is geen SPI maar lijkt er wel op, met kanttekening dat de datapin bidirectioneel is. Het is een opvolger van JTAG, die enkele andere features ondersteunt maar voor microcontroller debugging zelden gebruikt (bvb het daisy chainen van JTAG devices, of een I/O pin selftest/scan)

STM32s bevatten ook een eigen bootloader waarmee je via UART, SPI, I2C en soms CAN of USB DFU kan programmeren. Deze bootloader moet je activeren middels een reset en tegelijk de BOOT(0) pin hoog houden.
Tenslotte kan men natuurlijk ook z'n eigen bootloader gebruiken, bijvoorbeeld zoals Arduino heeft gedaan met de AVRs. Dat heeft zo zijn voordelen, bijvoorbeeld dat je met een reset een kort tijdsvenster hebt waarbij je de bootloader kan 'pakken' met een serieel commando, dat terwijl ST's bootloader expliciet moet worden geactiveerd en dan daar ook echt in bljift hangen.

Het voordeel van programmeren via een SWD interface is zoals de naam zegt: het geeft ook debug mogelijkheden. SWD is directe toegant tot de geheugen bus binnen de microcontroller. Via dat pad kan je bij ARM core komen met speciale registers om te debuggen, maar zo ook het RAM om variabelen uit te lezen, of peripherals registers bekijken. Programmeren wordt dan via een 'driver' gedaan die direct de FLASH controller aanspreekt. Je programmer tool moet dan wel support hebben voor die specifieke microcontroller serie.
Je ziet dat vaak JLink snel mee loopt met deze support, maar die gebruiken ook hun eigen (dure) commerciele programmeerkabels. OpenOCD loopt iets achter, maar is vaak een heel stuk universeler omdat het ook met andere programmeerkabels kan werken.
De STLink dongle kan ook icm met OpenOCD worden gebruikt. ST heeft er zelfs z'n eigen builds van, omdat nieuwere microcontroller series zoals de STM32H5 helaas nog steeds niet in de mainline Openocd builds zitten. Maar voor oudere chips, zoals de U5 en F1 serie, heb je dat allang niet meer nodig.

Aparte kanttekening: oudere/namaak JLink V8 kabels kunnen niet eens een ARM Cortex-M4 debuggen met de officiele JLink binaries (buiten dat dit niet 'mag' met namaak apparatuur). Dat terwijl dezelfde kabel via OpenOCD wel met veel nieuwere ARM cores overweg kan, omdat ze meer leunen op PC software matige aansturing. Die is wel trager omdat er meer moet worden gebitbanged, maar het werkt wel... ik heb dat tijdje gebruikt om met ARM Cortex-m7's te werken met een JLink Edu V8, werkte prima...

• memphis

memphis

Hans1990 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:04:
STM32s bevatten ook een eigen bootloader waarmee je via UART, SPI, I2C en soms CAN of USB DFU kan programmeren. Deze bootloader moet je activeren middels een reset en tegelijk de BOOT(0) pin hoog houden.
Tenslotte kan men natuurlijk ook z'n eigen bootloader gebruiken, bijvoorbeeld zoals Arduino heeft gedaan met de AVRs. Dat heeft zo zijn voordelen, bijvoorbeeld dat je met een reset een kort tijdsvenster hebt waarbij je de bootloader kan 'pakken' met een serieel commando, dat terwijl ST's bootloader expliciet moet worden geactiveerd en dan daar ook echt in bljift hangen.
SWD... ja, dat was het... maar idd bijna hetzelfde.

Heeft de STM die bootloaders standaard of zijn deze specifiek voorgeprogrammeerd bestelbaar?
We hadden namelijk ooit een project met USB keys met een bepaalde processor en moest een versie besteld worden met een voorgeprogrammeerde bootloader zodat de uiteindelijke software via de USB poort te laden was. Maar ja, je weet hoe dat gaat, of het verkeerde was besteld of geleverd, na productie bleken de keys niet via USB te laden en er was haast bij. In een weekendje had ik dan even op mijn machines thuis een programmeermal gemaakt zodat ze die maandag gelijk aan de slag konden om zelf de bootloader erop te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hPF1CZRfffOvy7MpIz9ua1YLq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8jERfzXJJjRTZ97MlGU475D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_t4k7sFeiQt_djWSTjSk0hxMrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDz7tdx9wTGcpInCkAPcHB5s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgKbBrRy8Wj1X9ioDE906CpPE0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUd1t42wG6wsvxvSLZCtMrop.jpg?f=fotoalbum_large

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Hans1990 Ik had nog niet van OpenOCD gehoord. Als ik de website bekijk zie ik dat het om een debugger gaat. Het lijkt me dat dit echter pas relevant wordt na het flashen? Mis ik hier iets?

Ik ben vooralsnog op zoek naar een manier om de bluepill van programmatuur te voorzien. Debuggen komt later wel.
Overigens heb ik inmiddels als achtervang ook een USB naar USART dongle besteld. Maar omdat ik met
#st-info --probe
dus wel kan babbelen met de bluepill, dacht ik dat het wel moest kunnen met de tooling van het stlink pakket. Het lijkt mij 'gewoon' een kennistekort van mijn kant. Overigens lukte het babbelen met de bluepill pas goed nadat ik stlink-gui had gebruikt. Voordat ik dat programma had gebruikt werd de hoeveelheid geheugen en opslag niet goed weergegeven. Ik zou niet weten welke instelling dat nu precies is gewijzigd en waar, maar mijn vermoeden is dat de stlink-gui toepassing wat udev regels heeft toegevoegd.

Hopelijk ga ik de manier om dit aan de praat te krijgen nog vinden. De geboden antwoorden zijn in ieder geval wel leerzaam :)

[ Voor 39% gewijzigd door ocf81 op 25-03-2026 18:00 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• kitao
memphis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:19:
Maar heb je die via de bootloader op USB geprogrammeerd of echt direct op de pinnen van de STM.
Een kale STM wordt namelijk op een SPI bus geprogrammeerd waar de chip een aantal pinnen voor gereserveerd heeft die je later via de te laden software tot I/O kan configureren.
Ik heb het breakout boardje van ocf81 gezien
https://stm32-base.org/boards/STM32F103C8T6-Blue-Pill.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO6dGgm-bSQyku5oCn7KmmBL96A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf5zdzXT1sySGJuo0nmlQb96.jpg?f=fotoalbum_large

dat is inderdaad anders als de STM op de Uno Q.
Daar zit de STM zelfs aan de onderkant, zie pijltje en is niet uitgebroken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrJltl-qNiinxVK8v_Z7GMKdHUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HPacldYbS8kMFiJ5sMB237k.jpg?f=fotoalbum_large

Programmeren gaat via Arduino App Lab via Usb. Afgelopen januari had ik er een paar postjes over, vanaf hier: kitao in "[Discussie] Arduino-topic"

Ik blijf nooit lang met hetzelfde board bezig, meestal een dag of vijf en dan pak ik een ander boardje.
Nadeel is wel dat het vaak meerdere weken kan duren voordat ik weer terug ben bij een bepaald bordje.

Overigens heb ik bij dit board ook veelvuldig hulp ingeschakeld van de AI co-piloot omdat er een nieuw Linux image op geflasht moest worden. Dat op zich viel nog wel mee maar de Bridge had storingen, zie link.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

edit:
Wat ik hierboven schreef dat de STM op de Uno Q niet 'uitgebroken' is klopt niet, maar goed, 'feit' blijft dat die normalerwijze per Usb kabeltje wordt geprogrammeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqbCasIJwcQD5EH9Nxi7Bk81YUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOEfBRaYywK4Ta8xG1ydJ1e1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NkdHP2tWVKnUZTb_uY-rCbfLC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDUQzyUg5z34w6MVq5hD06l7.jpg?f=fotoalbum_large

Q-pinout-pdf

edit 2 :
Op zich zegt deze zin niet veel : 'feit' blijft dat die normalerwijze per Usb kabeltje wordt geprogrammeerd aangezien uiteindelijk bijna iedere programmer via Usb aan de PC zit verbonden.
Bij de Uno Q zit het als volgt :
Multiple IDE Compatibility
Arduino App Lab – Develop for both the onboard MPU and MCU with ease. Recommended for a full development experience.
Arduino IDE 2.0+ – Program only the MCU using the beloved Arduino IDE.
Waar over MPU en MCU wordt gesproken geldt :
- MPU = Qualcomm® QRB2210 Microprocessor
- MCU = STMicroelectronics® STM32U585 Microcontroller

https://docs.arduino.cc/h...GgyMTkwNjU2MTk.#tutorials

Volgens de co-piloot :
🟦 1. You connect the UNO Q via USB‑C
You plug USB‑C from your computer to the UNO Q. This exposes:
- A Linux interface (for the Qualcomm MPU)
- A programming interface for the STM32U585
The board automatically handles routing the USB connection to the right subsystem.

🟩 2. You program the STM32U585 using the Arduino IDE
The STM32U585 runs Arduino sketches, but under the hood it uses:
- Zephyr RTOS
- Arduino Core for STM32U5

When you upload a sketch from the Arduino IDE:
- The IDE compiles your sketch for the STM32U585 target
- It uses the board’s built‑in bootloader or DFU interface
- The firmware is transferred over USB to the MCU
- The MCU reboots and runs your sketch under Zephyr
This is very similar to programming a Nano 33 BLE or Portenta board.

🟨 3. The STM32U585 communicates with the Linux MPU
This is where the UNO Q becomes powerful. The STM32U585 can talk to the Linux side using:
- UART, SPI, I²C, Shared memory channels, GPIO signaling.
This lets you offload real‑time tasks to the MCU while the Linux side handles heavy computation, networking, or storage.

🧰 What you don’t need to do
You do not need:
- ST‑Link programmers, JTAG/SWD tools, STM32CubeIDE, External bootloaders.
The UNO Q abstracts all of that.
You can still use SWD if you want to do low‑level debugging, but it’s optional.

Vervolgvraag is dan 'wat is een DFU interface' ? B)
.

[ Voor 48% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 07:35 . Reden: edit2 ]

• Hans1990
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:38:
@Hans1990 Ik had nog niet van OpenOCD gehoord. Als ik de website bekijk zie ik dat het om een debugger gaat. Het lijkt me dat dit echter pas relevant wordt na het flashen? Mis ik hier iets?

Ik ben vooralsnog op zoek naar een manier om de bluepill van programmatuur te voorzien. Debuggen komt later wel.
Overigens heb ik inmiddels als achtervang ook een USB naar USART dongle besteld. Maar omdat ik met
#st-info --probe
dus wel kan babbelen met de bluepill, dacht ik dat het wel moest kunnen met de tooling van het stlink pakket. Het lijkt mij 'gewoon' een kennistekort van mijn kant. Overigens lukte het babbelen met de bluepill pas goed nadat ik stlink-gui had gebruikt. Voordat ik dat programma had gebruikt werd de hoeveelheid geheugen en opslag niet goed weergegeven. Ik zou niet weten welke instelling dat nu precies is gewijzigd en waar, maar mijn vermoeden is dat de stlink-gui toepassing wat udev regels heeft toegevoegd.

Hopelijk ga ik de manier om dit aan de praat te krijgen nog vinden. De geboden antwoorden zijn in ieder geval wel leerzaam :)
Openocd kan programmeren en daarna gelijk een debug server starten. Die debug server kan je dan met telnet of GDB bij. Dat programmeren moet je wel expliciet als commando aangeven, anders zoekt het gewoon verbinding met de MCU en start het een debug server op.

Maar ik zou verwachten dat PlatformIO dit allemaal voor jouw regelt op de achtergrond. In princiepe zou je PlatformIO je board type moeten aanwijzen en klaar moeten zijn.

Ik neem aan dat je wel gewoon netjes een "nieuw project" hebt gestart vanuit PlatformIO's GUI e.d.? (dus niet los een platformio.ini ergens in zet en dan die map als project geladen). Misschien dat dit helpt met alle project bestanden die in de verborgen .pio map terrecht komen.

Alles met 1 tool doen is overigens mijn geprefereerde methode, want het is 1 druk op de knop, en je weet zeker dat dan de combinatie microcontroller & .ELF bestand (jouw programma met debug informatie) synchroon loopt. Apart programmeren en daarna een debugger koppelen zou ik als een geavanceerderde werkwijze zien. Je hebt dan namelijk het risico dat de programmatuur op je microcontroller en je debug omgeving niet gelijk lopen. Als je daar niet op hoede voor bent kan je heel lang grasduinen waarom je programma zo "raar" werkt als je er met debugger doorheen stapt...

Het is wel goed om te weten dat je bij de bluepill kan via stlink. Dat betekent dat de hardware e.d. gewoon werkt. Nu alleen de andere software pakketten dus nog..
memphis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:21:
[...]

SWD... ja, dat was het... maar idd bijna hetzelfde.

Heeft de STM die bootloaders standaard of zijn deze specifiek voorgeprogrammeerd bestelbaar?
We hadden namelijk ooit een project met USB keys met een bepaalde processor en moest een versie besteld worden met een voorgeprogrammeerde bootloader zodat de uiteindelijke software via de USB poort te laden was. Maar ja, je weet hoe dat gaat, of het verkeerde was besteld of geleverd, na productie bleken de keys niet via USB te laden en er was haast bij. In een weekendje had ik dan even op mijn machines thuis een programmeermal gemaakt zodat ze die maandag gelijk aan de slag konden om zelf de bootloader erop te zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja , dit zijn ROM bootloaders en zitten op elke chip. Die kan je middels de BOOT pin en een reset activeren.
Iemand kan natuurlijk ook z'n eigen bootloader schrijven. Dat kan nodig zijn als je bvb zaken wilt als encryptie, andere interfaces/protocollen, enzovoort..

https://www.st.com/resour...de-stmicroelectronics.pdf

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, ik denk dat Flatpak wellicht de boosdoener is. Ik kan vanaf de terminal in VSCodium het commando niet uitvoeren.

© ocf81 1981-infinity

• kitao
Over STM gesproken, de Ventuno Q staat op het punt uitgebracht te worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1Ud46Ha1QE3SnfX8_We5d1HvN0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/I5zKXKWpKs3abY8ddYcW5vUZ.webp?f=user_large

STM32H5
https://blog.arduino.cc/2...atform/?queryID=undefined

Aangezien de Bridge problemen bij mijn Uno Q 2GB door mij niet geheel volledig opgelost kunnen worden
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
dat ook door de AI bevestigd lijkt te worden, zou de Ventuno Q een mooie aanvulling cq vervanging zijn.

YouTube: Introducing Arduino VENTUNO Q

Het heeft wel een tamelijk grote afstand tot bezig zijn met een 'kale' Mcu en begint steeds meer te lijken op een compleet PC moederbord, maar goed, voor de basis heb ik altijd nog een Atmega32A op een breadboard geprikt staan. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F78WTYrUpxGm77jk6PmyRChzlYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmgD3Sp5QiWUI7GHAOIz5vMA.jpg?f=fotoalbum_large

^ STK500 programmer ^
The STK500 uses the AVR ISP protocol (In‑System Programming) to program AVR microcontrollers.
.

[ Voor 46% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 09:45 . Reden: link toegevoegd ]

• DjoeC
kitao schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:57:
Over STM gesproken, de Ventuno Q staat op het punt uitgebracht te worden

[Afbeelding]

STM32H5
https://blog.arduino.cc/2...atform/?queryID=undefined

Aangezien de Bridge problemen bij mijn Uno Q 2GB door mij niet geheel volledig opgelost kunnen worden
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
dat ook door de AI bevestigd lijkt te worden, zou de Ventuno Q een mooie aanvulling cq vervanging zijn.

YouTube: Introducing Arduino VENTUNO Q

Het heeft wel een tamelijk grote afstand tot bezig zijn met een 'kale' Mcu en begint steeds meer te lijken op een compleet PC moederbord, maar goed, voor de basis heb ik altijd nog een Atmega32A op een breadboard geprikt staan. :)

[Afbeelding]

^ STK500 programmer ^
The STK500 uses the AVR ISP protocol (In‑System Programming) to program AVR microcontrollers.
.
Interessant product. Als ik de specs zo bekijk heeft het vast te maken met Qualcomm als eigenaar van Arduino - ik vind het niet een "echt" Arduino achtig produkt maar meer een Raspberry SBC soort van kloon. Er zal vast ook geen Arduino prijs aan komen hangen....

• kitao
@DjoeC
Uhm, ja inderdaad, iets hoger als ik zelf verwachtte.
Aangezien de Uno Q 2GB voor 44,- gaat en de Uno Q 4GB voor 65,- (opvolger van de 2GB en daarom wmb een betere keus) https://search.arduino.cc/search?q=uno%20q&tab=store
verwachtte ik voor de Ventuno Q een prijs rond de 100,-
Deze ligt nog niet in de winkel dus heb het even aan de co-piloot gevraagd:

Arduino typically prices its high‑end boards just below the headline number (e.g., $279 or $249).
Given the Ventuno Q’s specs (Qualcomm Dragonwing IQ8, 16 GB RAM, STM32H5 MCU, triple CSI, Wi‑Fi 6, etc.), a price in the $249–$299 range is realistic.
.

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 10:44 . Reden: typo ]

• DjoeC
kitao schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:33:
@DjoeC
Uhm, ja inderdaad, iets hoger als ik zelf verwachtte.
Aangezien de Uno Q 2GB voor 44,- gaat en de Uno Q 4GB voor 65,- (opvolger van de 2GB en daarom wmb een betere keus) https://search.arduino.cc/search?q=uno%20q&tab=store
verwachtte ik voor de Ventuno Q een prijs rond de 100,-
Deze ligt nog niet in de winkel dus heb het even aan de co-piloot gevraagd:

Arduino typically prices its high‑end boards just below the headline number (e.g., $279 or $249).
Given the Ventuno Q’s specs (Qualcomm Dragonwing IQ8, 16 GB RAM, STM32H5 MCU, triple CSI, Wi‑Fi 6, etc.), a price in the $249–$299 range is realistic.
.
Ik blijf voorlopig gewoon bij m'n Pi's (2,3,4,5) en ESP's (8266,32)..... En natuurlijk m'n oude(re) PC.

• kitao
DjoeC schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:07:

Ik blijf voorlopig gewoon bij m'n Pi's (2,3,4,5) en ESP's (8266,32)..... En natuurlijk m'n oude(re) PC.
PI en ESP is voor mij terra incognito, heb er geen enkel component van en is de reden dat je mij nooit in die topics ziet, al lees ik ze wel. Microchip (pic, avr, polarfire) en Intel Altera (max en cyclone) is eigenlijk al teveel hooi en sinds kort dus ook de Arduino Uno Q (qualcomm en stm) erbij maakt de agenda vol.

• Hans1990
  • Niet online
Mja Arduino lijkt wel echt andere koers te gaan varen met Qualcomm er bij..

Het zijn indrukwekkende borden, maar ik vind het jammer dat de focus minder op microcontrollers ligt en steeds meer op SBCs met edge-AI of wat dan ook.
Het zal vast erg relevant zijn, maar Arduino was juist zo leuk vanwege het onafhankelijke. De ATMEGA328P was voor z'n tijd een "prima" capabele allrounder, en simpel genoeg om te leren hoe alles op register niveau werkt.. Zo'n STM32H5 doet dat op z'n dooie gemak, en rustig nog 20x.. Maar goed dit zit wat mij betreft beetje weggestopt met de hele SBC enzo.

Maar goed ergens snap ik het wel. De microcontroller markt satureert steeds verder. ST heeft onlangs ook de STM32C5 uitgebracht. Dat zijn Cortex m33 chips van 144MHz met tientallen tot honderden kB's aan RAM, floating point unit, genoeg peripherals, en dat in piepkleine chipjes van 20 tot 44 pins. En wat mag dat kosten? 1-2 euro per stuk afhankelijk of je er 1000 of 1 besteld. 15 jaar terug zei je "U" tegen zo'n chip, dit ligt nu in de dumpbak bij de bouwmarkt zeg maar.. (iets met Wet van Moore ofzo :+ )
En al koop je het niet bij STM32, dan zijn er nog een scala aan fabrikanten (ook china) waar je terrecht kan.

Maar beetje de nostalgie van iets leuks knutselen in krappe hardware raakt steeds meer weg. Ik kijk inmiddels echt niet meer zo nauw of mijn seriele buffers een paar bytes kleiner mogen. Onlangs voor een projectje (dat ik even snel wilde afmaken) de buffers maar gewoon 8kB gemaakt, vervolgens kopieren naar een packet parser met een interne buffer van 4kB, enzovoort. Met 2 COM poortjes een protocol-vertaal programmatje gemaakt die uiteindelijk 60KB aan RAM gebruikt. Ga ik dat nog verder gladstrijken? Welnee, boeiend, de STM32 die ik gebruikte heeft 256kB RAM, kost een eurootje of 5, en het werkt...

Op die Arduino zit overigens wel 1 leuk "embedded" nieuwtje met die STM32H5: deze nieuwe H5 variant heeft onder andere de "PLAY" peripheral. Dat lijkt een beetje op de CLC die Microchip heeft. Dat is een kleine logic LUT waar FPGAs uit worden opgebouwd. Het is echter nog geen FPGA, want die STM32 heeft maar 16x 4-bit LUTs , daar waar een moderne FPGA (tien)duizenden LUTs, en soms ook nog eens 6-bits groot. Maar goed, toch leuk dat ze nu ook die kant in slaan. De glue logic tussen peripherals, voor als bepaalde signaaltjes echt met hardware moeten worden verwerkt (ipv een interrupt). Ik zie hier graag meer van, want het processor deel met geheugen en wat ADCs/SPI/I2C/UARTs is tegenwoordig wat mij betreft wel "af".

Je hebt overigens al langer microcontrollers waar ook een stuk FPGA fabric aan vast zit (en dan geen Linux SoCs), maar die kwamen vaak ook uit Azie. Ik heb het idee dat ze daar meer dwaze ideetjes maar uit proberen.. zoals WCH doet plakt USB3 of Gigabit ethernet op een RISC-V processortje van paar honderd MHz, sja wat moet je er mee? Een paar honderd Mbit over USB2 is al lastig te halen, laat staan Gigabit's..

• kitao
Inderdaad, het 'tastbare' van een Mcu verdwijnt een beetje met de overname van Arduino door Qualcomm hoewel er, zover ik gezien heb, nog steeds een bruikbare scheiding zit tussen de STM en de Qual op zo'n Uno Q board.
Als opvolger en vervanging voor bijvoorbeeld een gewone Uno of een losse Atm328P kunnen er Curiosity Nano boardjes gebruikt worden, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA2PRBJO5L2EEl1YAx6cB2bDNl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RimFYIf8GILmY734kuLextU4.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjblpgdKlZ4pWPiV-jWTyMwt2HU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RRvB3rMozSE6SEUKE4bLpkD.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.microchip.com/en-us/development-tool/EV35L43A

Vervolgens op een 400 punts breadboardje gezet, geen programmer nodig anders dan een usb-kabeltje.
Kost een tientje en hoeft niet eens gesoldeerd te worden want het zijn klikbare headers.
Verschil is wel dat het datablad van deze nieuwere modellen tov een 328P ongeveer 2.5x zo dik is maar als het doel is om registers te leren kennen en toch enigzins bij de tijd te blijven dan zijn dit best leuke bordjes met veel voorbeelden erbij, ook op video, toevallig ben ik daar mee bezig deze week:
https://mu.microchip.com/...pi-reference-for-avr-mcus
Er is dan wel MPLab voor nodig, maar een IDE is een IDE, dat went vanzelf.

Terugkomend op de Ventuno Q, deze pagina beschrijft mogelijke toepassingen in het kort:
Qualcomm and Arduino Launch Ventuno Q for Offline AI and Robotics Applications
https://theoutpost.ai/new...0/?utm_source=copilot.com
.

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 16:52 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Goed, als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Ik heb inmiddels een firmware met aangepaste code weten te flashen middels stlink-gui. Beter iets dan niets. Natuurlijk ben ik nog op zoek naar een deftiger manier om dit voor elkaar te krijgen, maar omdat ik ook nog deze week mijn stick af wil hebben ga ik voorlopig dan maar op deze aan de slag.

edit: en mijn stupiditeit is weer eens in volle openbaarheid tentoongesteld. -O-
Je moet natuurlijk wel de bootloader openzetten voor flashen |:( Helaas geeft PlatformIO dus geen foutmelding, maar valt het dan terug op het vragen naar een poort, waardoor je de indruk krijgt dat het dan aan het niet kunnen vinden van de programmeerder ligt. Als je netjes de BOOT0 naar hoog trekt flasht ie prima! Ik heb wel mijn versie van VSCodium vervangen door de AppImage versie. Op deze manier ontloop ik de afscherming die FlatPak opwerpt, waardoor VSCodium gewoon met de rest van mijn systeem kan babbelen.

Het via serieel / USB een firmware kunnen programmeren is toch wel een verraderlijk gemakkelijke werkwijze. 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door ocf81 op 26-03-2026 18:10 ]

© ocf81 1981-infinity

• kitao
@ocf81

Goed dat je het gevonden hebt (y)
Ik heb het ook voorbij zien komen, het Boot0 element. Niet getoond want het zat in de vervolgvraag : Wat is een DFU ?
Ik kreeg daar als antwoord op:
🧩DFU (Device Firmware Upgrade) is a USB standard defined by the USB Implementers Forum.
It allows a device to:
- Receive new firmware over USB
- Flash it into internal memory
- Reboot into the new firmware
It’s widely used on STM32 microcontrollers because ST includes a ROM‑based DFU bootloader that cannot be erased.
🟩 Can you manually enter DFU (Device Firmware Upgrade) mode?
Yes — although the UNO Q hides the details nicely.
On most STM32 boards, you would:
Hold BOOT0 high
Reset the MCU
It enters DFU mode
On the UNO Q, this is handled by the board’s firmware and the Linux MPU, so you rarely need to touch BOOT0 manually.

Hans noemde het volgens mij ook :
Ja , dit zijn ROM bootloaders en zitten op elke chip. Die kan je middels de BOOT pin en een reset activeren.

Momenteel loop ik tegen m'n eigen error aan :
mcc_generated_files/system/src/clock.c:51:15: error: 'CLKCTRL_FRQSEL_1M_gc' undeclared (first use in this function)
Compileert zo niet en valt er dus ook niks te flashen :|
Morgen even de ANWB bellen
.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De verwarring zat hem vooral in dat PlatformIO gewoon doodleuk vraagt om een seriele poort, waardoor je denkt dat ie het programmeerapparaat in het geheel niet kan vinden, in plaats van aan te geven dat het flashen niet wil.

© ocf81 1981-infinity

• Hans1990
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:50:
Goed, als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Ik heb inmiddels een firmware met aangepaste code weten te flashen middels stlink-gui. Beter iets dan niets. Natuurlijk ben ik nog op zoek naar een deftiger manier om dit voor elkaar te krijgen, maar omdat ik ook nog deze week mijn stick af wil hebben ga ik voorlopig dan maar op deze aan de slag.

edit: en mijn stupiditeit is weer eens in volle openbaarheid tentoongesteld. -O-
Je moet natuurlijk wel de bootloader openzetten voor flashen |:( Helaas geeft PlatformIO dus geen foutmelding, maar valt het dan terug op het vragen naar een poort, waardoor je de indruk krijgt dat het dan aan het niet kunnen vinden van de programmeerder ligt. Als je netjes de BOOT0 naar hoog trekt flasht ie prima! Ik heb wel mijn versie van VSCodium vervangen door de AppImage versie. Op deze manier ontloop ik de afscherming die FlatPak opwerpt, waardoor VSCodium gewoon met de rest van mijn systeem kan babbelen.

Het via serieel / USB een firmware kunnen programmeren is toch wel een verraderlijk gemakkelijke werkwijze. 8)7
(Je hebt tegenwoordig ook nog het STM32CubeProgrammer programma)

Zoals ik gisteren beschreef: SWD is gewoon een kijkluik in de geheugenbus van de controller. Het debuggen, flashen enzo komt daar nog boven op. Tijdens SWD connecten leest OpenOCD de CoreID uit en controleert die, klopt die niet => geen connectie.
Tenzij jouw programma iets doet met de SWD pinnen (PA13/PA14), en de chip z'n clock gewoon draait (geen sleep toestanden), dan moet je eigenlijk altijd bij de chip kunnen komen. Dus ook zonder in de ROM bootloader te gaan.
Het enige wat de ROM bootloader garandeert is dat je eigen programma de pinnen niet herconfigureert en/of in sleep springt ofzo.

Toevallig vandaag had ik echter ook een verbindingprobleem. Ik wou een STM32L432KC Nucleo in een project stoppen die standalone moest draaien. Zo'n Nucleo bevat een STLink op de PCB. Die houd de target microcontroller in reset als er geen USB verbinding is, dus standalone zou de MCU niet opstarten. Om dat probleem op te lossen raad ST's manual aan om een soldeerbrug (SB9) te verwijderen die het NRST signaal doorverbind tussen stlink en de L432 chip.
Dus dat gedaan, en daarmee start het programma wel op.. Maar ik kon dus niet meer programmeren/debuggen.

Ik heb toen de reset configuratie aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
source [find interface/stlink.cfg]

transport select hla_swd

source [find target/stm32l4x.cfg]

# use hardware reset
#reset_config srst_only srst_nogate # << oud, 'srst' = system reset, middels NRST pin
reset_config trst_only # << nieuw 'trst' = "TAP" reset, vziw een jtag/swd commando
Hierna kon ik weer bij de controller komen en normaal programmeren. Het enige nadeel van deze setup is dat ik de controller iets makkelijker kan bricken. Tenzij ik idd dus de ROM bootloader activeer met de BOOT pin.

Ik heb zelf nooit de bluepills gebruikt (eigenlijk altijd ST Nucleo's), vandaar ik dit nu pas zie.. Maar ik zie op de diagrammen om de stlink te verbinden maar 4 pootjes: VCC, GND, SWDIO en SWDCLK. Dus geen NRST :( Je kan nog overwegen om die ook te verbinden, en kijken of PlatformIO er wel bij kan. In de STM32CubeProgrammeer software weet ik dat deze instelling "Connect under reset" heet.
OF
Het openocd script aanpassen. Het openocd script wat ik net laat zien had ik aangepast om met CLion te werken. Daar kan je heel snel de openocd configuratie uitwisselen. Ik heb geen idee hoe dat in platformIO moet, maar dat zou ongetwijfeld ook moeten kunnen.
Op regels 74-78 doen ze ook nog iets met using_hla, maar ik zou niet zo snel weten wat daar mee bedoeld wordt..

Dit is de configuratie in OpenOCD: https://github.com/openoc...stm32f103c8_blue_pill.cfg
Met een source verwijzing naar: https://github.com/openoc...r/tcl/target/stm32f1x.cfg
In stm32f1x.cfg zie ik op regel 72 "reset_config srst_nogate", eigenlijk dezelfde correctie die ik dus heb uitgevoerd.

• kitao
Mijn error is inmiddels opgelost door de AI.

Ik volgde het Data Streamer hoofdstukje in deze video cursus:
https://mu.microchip.com/...ence-for-avr-mcus/1439454
volgens example Use Case 3 op deze pagina waar de video naar verwijst
https://onlinedocs.microc...78-45BD-9D97-E9D53B5F9C60

Volgens de video genereert de MPLab Code Configurator (MCC) dan een Const Struct in TCA0.c maar dus niet bij mij :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pFV9PCjkWOLkFl2CwR1RDTz5S0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AboiJJDXVIQxy6bQcduNu5LN.jpg?f=user_large

Hele project vanaf blanco opnieuw gedaan maar nog steeds nergens een Const Struct te bekennen dus maar even aan de copiloot gevraagd hoe dat kan en met vermelding van deze foutmelding :
main.c:39:38: error: 'TCA0_Interface' undeclared here (not in a function)
const struct TMR_INTERFACE *Timer = &TCA0_Interface;

Why does my project not generate a const struct inside tca0.c ?

Krijg ik dit als antwoord, binnen een halve seconde :
This missing TCA0_Interface struct is a very common stumbling point when following the Data Streamer Use Case 3 video, because MCC Melody has changed since the video was recorded. :F
Let me walk you through exactly why the struct is missing and how to fix it cleanly.

Inmiddels is het inderdaad gefixt hetgeen ik zonder zo'n AI dus niet voor elkaar had gekregen aangezien ik niet de kennis heb om zelf veel aan een programma te wijzigen. En dat een video veroudert is wel te verwachten maar de voorbeeldcode uit de webpagina is helaas ook niet bijgewerkt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voordeel van Microchip is dat het behalve van zulke video tutorials daarnaast ook veel documentatie heeft die vaak al meerdere voorbeelden bevatten, zoals deze: MPLAB® Data Visualizer User's Guide

Om dat te volgen is vrijwel geen enkele andere hardware nodig als het eerder genoemde Curiosity Nano boardje, dat standaard voorzien is van een EDBG embedded debugger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM-lhdVmjM3nXHM4z9YeIWbj6X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNrQ4e5FvBWmdalDAmxniPcY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9FNhsEppTJ_d4DVmXy6bblrk24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEpJVMDlzhDMAtHv6IaIcPy8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5WL_rnc9tNUtwgbkhNqoTYMVtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS9iLSlqqFk01uPm9PPhD7P8.jpg?f=fotoalbum_large

Met enkel dat bordje en een usb-kabeltje op de Data Visualizer dat in MPLab zit inbegrepen kun je dan dit soort grafiekjes fabriceren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckuhly3LZvK211eTYQGbZuVgNEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2flgmIEh54G8Uyt0LWVFUnby.jpg?f=fotoalbum_large

Overige documentatie is hier te vinden, dat zijn er ruim 1.900
https://onlinedocs.microchip.com/?doctype=all&find=
.

[ Voor 45% gewijzigd door kitao op 28-03-2026 15:56 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-04 17:52
Ik wil een Control Pilot PWM signaal afluisteren. Dit is een 1kHz PWM die 9v of 6v kan zijn in amplitude. Maar als hij nog niet zo ver is, staat er 12v op. En er kan ook -12v op staan bij een foutconditie (maar dat is met een diode te beschermen).
Achtergrond: Ik heb een kastje wat communicatie met laadpaal regelt, maar verder geen data of uitgangen heeft. Er komt dan gewoon 230v op. Maar ik wil wel de snelheid weten, dus wil alleen nog PWM weten, amplitude niet interessant.

Nu wil ik dit naar 3.3v hebben om met ESP frequentie uit te lezen.
Wat is hiervoor nou de beste optie? Ik hoef het voltage (dus amplitude) niet te weten.
Logic level shifters koop je meestal voor een vast voltage (bijv 12v naar 3.3v) maar werken dan volgens mij niet met ineens lagere input voltage zoals 6v?
Als ik een spanningsdeler doe die de 12v nog naar 3.3v niet te hoog komt, dan heeft het met 6v dus iets van 1.7v en komt onder de input threshold van een ESP32 wat volgens mij rond de 2.5v begint.

Het meest simpele is dan denk ik Zener diodes van 3.3v te kopen daar onderstaande circuit mee maken met hoge weerstandwaardes (spanning hoeft alleen gemeten te worden, het gaat niks aandrijven)
Afbeeldingslocatie: https://electricalworkbook.com/wp-content/uploads/2021/07/Zener-Diode-Voltage-Regulator.png

Of een transistor circuit bouwen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• memphis

memphis

Ik zou gewoon een NPN transistor pakken met de basis via een weerstand aan het signaal, de emitter aan de massa en de collector naar de ESP met een pull up weerstand aan de 3.3v.

• Hagdos
In plaats van de zener kun je ook een (schottky) diode naar de 3.3V zetten. Dan kan de spanning nooit hoger worden dan ~3.7V, dat gaat wel goed.

Sterker nog, waarschijnlijk zit er zo'n diode ter protectie op elke pin in de ESP. Als je de weerstand groot genoeg houdt kom je dan weg met alleen een weerstand in serie naar de GPIO-pin.

Edit: Een level shifter zal met een lagere spanning waarschijnlijk ook wel werken. Dat kun je vinden in de datasheet.

[ Voor 15% gewijzigd door Hagdos op 01-04-2026 22:50 ]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Sluit me aan bij de twee voorstellen. Kan er nog aan toevoegen dat een opto coupler ook zou werken. Die geeft gelijk galvanische scheiding mocht dat een voordeel zijn.

Theo

• Hans1990
  • Niet online
Het mooiste is idd optocoupler. Je hebt dan geen ground loops meer. De PWM output moet alleen beetje stroom kunnen leveren.
En wellicht moet je die -12V wel clampen met een diode in sper over de optocoupler.

Een schakeling met een NPN of N-ch mosfet als soort logic inverter is vergelijkbaar met optocoupler, maar dan zonder galvanische scheiding.

Clampen direct op de I/O van microcontroller kan ook.. maar is imo minder robust. Ook moet je uitkijken of je dan niet perongeluk een 5V compliant input pakt. Die hebben namelijk expliciet geen ESD clamp diodes.
Als een apparaat aan 230V hangt en niet helemaal bekend is, zou ik gewoon een optocoupler pakken.

Mbt optocoupler bedoel ik dus dit:
https://www.w9xt.com/page_microdesign_pt11_opto_inputs.html

In dat diagrammetje zie ook de diode in sper om bij -12V die te beschermen.

Dat artikel rekent de weerstandjes ook uit. Ik reken even mee:

R1 moet laag genoeg zijn om met 6V jouw optocoupler aan te zetten. Stel je optocoupler heeft min 1mA nodig bij 1.2V, dan is de maximale weerstand R=(6 - 1.2)/1m = 4.8K ohm.
De max stroom mag ook niet te hoog worden tijdens de 12V toestand. Stel de optocoupler mag max 10mA zien bij 1.2V, dan is de minimale weerstand (12 - 1.2)/10m = 1080 Ohm.

R2 mag 1K or 10K zijn.

• !null
Dank voor de reacties.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een PCB-tje kopen van een paar euro, om tijd te besparen. Maar bij de meeste logic level shifters is het heel onduidelijk, lijken maar met 1 ingangsspanning te werken en weet je het bereik niet.

Als ik zo'n Mosfet level shifter koop, dan is dat een beetje overkill, maar dan is het ingangsbereik in ieder geval goed.
Deze werkt dan wel met een minimum van 5v aan de uitgang kant, maar ik kan hem met 5v voeden en dan kan ik makkelijk naar 3.3v als dat al nodig.

Is vermoedelijk de snelste robuuste weg. Dien ik er nog wel een diode voor te zetten zodat het geen -12v ziet.

Overigens is galvanische scheiding niet nodig op dit 12v stuk (zit wel gescheiden in de 230v laders) en de eerder genoemde ontvangende controller hangt toch alles op de ground al aan elkaar.
Maar route via optocoupler is natuurlijk wel veilig voor de ESP32.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 02-04-2026 13:23 ]

• memphis

memphis

!null schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:12:
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een PCB-tje kopen van een paar euro, om tijd te besparen. Maar bij de meeste logic level shifters is het heel onduidelijk, lijken maar met 1 ingangsspanning te werken en weet je het bereik niet.
Ik zie het voordeel niet van eindeloos vragen en zoeken naar een compleet printje tov even snel een paar componenten op een stukje experimenteerprint solderen, je bent met elektronica bezig of niet.....

• !null
memphis schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:21:
[...]

Ik zie het voordeel niet van eindeloos vragen en zoeken naar een compleet printje tov even snel een paar componenten op een stukje experimenteerprint solderen, je bent met elektronica bezig of niet.....
Komt omdat ik allebei toch moet kopen, heb alleen wat weerstandjes liggen.
Dus ja, dan liever een printje die het in 1 keer doet, ipv uitvinden en brak soldeerwerk leveren, waarin ik laat zien dat ik toch een software man ben :+
Er is nog meer te doen in het project dus kan de tijd goed gebruiken.

Maar helemaal terecht punt verder, ik vraag het uiteindelijk om het doel te bereiken op een snelle manier, niet omdat ik een circuitje wil bouwen. Overigens weet ik vrij zeker dat een PCB-tje die het werk doet wel betrouwbaarder zal zijn (indien juist toegepast) dan wat ik zelf maak.

• Hagdos
Ik ben ook wel fan van dat soort printjes als ik hobby. Is toch sneller en makkelijker. Dan het liefst wel van bijv Adafruit, die het schema er bij leveren. Dan kan ik wel gewoon de datasheets lezen, ipv de 3 zinnen beschrijving waar je idd net niets mee kunt als je iets wilt doen dat net niet standaard is.

• memphis

memphis

!null schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:44:
[...]

Komt omdat ik allebei toch moet kopen, heb alleen wat weerstandjes liggen.
Dus ja, dan liever een printje die het in 1 keer doet, ipv uitvinden en brak soldeerwerk leveren, waarin ik laat zien dat ik toch een software man ben :+
Er is nog meer te doen in het project dus kan de tijd goed gebruiken.

Maar helemaal terecht punt verder, ik vraag het uiteindelijk om het doel te bereiken op een snelle manier, niet omdat ik een circuitje wil bouwen. Overigens weet ik vrij zeker dat een PCB-tje die het werk doet wel betrouwbaarder zal zijn (indien juist toegepast) dan wat ik zelf maak.
Het enige goede argument dat ik eruit kan halen is dat je het solderen niet onder de knie hebt wat in mijn ogen toch wel zou moeten als je met elektronica bezig bent.
Als je een compleet printje moet kopen of een stukje gaatjesprint en wat componenten gaat dat net zo makkelijk en snel bij de elektronicawinkel. Ook het in elkaar knutselen van een simpele schakeling is niet meer dan minutenwerk. En dat uitvinden hebben wij al voor je gedaan met een 100% zekerheid dat het gaat werken.

• !null
@memphis Ik weet uit ervaring dat een PCB-tje sneller en betrouwbaar is dan wat ik zelf maak.
En in dit geval is het ook nog in een voertuig. Dus er valt zeker objectief te zeggen dat een PCB een beter idee is.
Hobbyen met elektronica circuits vind ik wel leuk, maar het hele project is al hobby dus ja, dan kost een PCBtje een stuk minder tijd.
In software zorg ik overigens dat ik nog handmatig controle over dit stukje heb als het niet meer zou werken.

• kitao
Hi,
Ik ben zelf regelmatig aan het logic level shiften en heb mijn aankooppagina er even bijgepakt, daar staat :
8 Channel Logic Level Shifter Bi-Directional Module 5V/3.3V Level Converter IO Bidirectional Mutual Converter for Arduino
Waar ik pas later achter kwam is dat het nog uitmaakt aan welke kant je hoog en laag volt zet, precies omgekeerd dus, op A zet je laag en op B hoog.
Instructions for Use: (3.3V, 5V interconversion as an example)
1. VCCA connects for Raspberry Pi 3.3V power supply.
2. VCCB connect to 5V power supply (can be external 5V power supply).
3. GND connects to the negative pole of the power supply, and the two power supplies share the same ground.

Ook is het zo dat deze level shifters niet geschikt zijn voor erg hoge frequenties.
Maar nu komt het:
Vraag : 🔍 Are there logic level shifters that handle 1.8 V → 15 V?
Antwoord : Not in the way you mean.
There are no MOSFET‑based or IC‑based logic level shifters that accept logic signals above ~6 V.
Every proper logic‑level IC (TXS0108E, 74LVC, 74AHCT, SN74HCT, etc.) tops out at 5–6 V on the high side.
Why?
Because they’re designed for logic, not for automotive / industrial voltage domains.
Once you go above 6 V, you’re no longer in “logic level shifting” territory — you’re in signal conditioning or voltage interfacing.
In het Engels want daarmee stelde ik de vraag aan de Copiloot, omdat ik zelf wel eens zo'n boardje gebruik.
En over solderen gesproken ... per abuis een smd kitje besteld :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rs39_cMMT7DgpLtPjoQj1c8XfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aIwG6KgnenzolgvGwdnlyn0x.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUa1xNpNXpEsEBXuraw2aSf9i_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ac68YpltH9fZsYJZqfFBc1kA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMMZkb4irqlASfNNM6dmg4o_8so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjByaOVJVWfooV8NMLvuliWV.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echt duidelijk te zien maar condensator C1 en C2 staan iets van 45 graden helling. Toch werkt het op de een of andere manier maar solderen met de piepkleine componentjes van vandaag de dag is vrijwel niet te doen dus niet zo vreemd dat er dan misschien liever kant en klaar gezocht wordt :|
.

• memphis

memphis

kitao schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:02:
Niet echt duidelijk te zien maar condensator C1 en C2 staan iets van 45 graden helling. Toch werkt het op de een of andere manier maar solderen met de piepkleine componentjes van vandaag de dag is vrijwel niet te doen dus niet zo vreemd dat er dan misschien liever kant en klaar gezocht wordt :|
Ze mogen iets schuin staan maar door het soldeer maken ze goed verbinding.

Er wordt ook geen lastig te solderen SMD componenten in de voorstellen aangegeven, gewone simpele through hole componenten dat iedereen die met elektronica bezig is zou moeten kunnen solderen. In jouw geval moet je eens kijken naar zo'n warmteplaatje. Op Amazon betaalde ik 20 euro, op Ali kan je ze al vanaf 12 euro vinden. En dan de boel vertinnen of met soldeerpasta insmeren en het plaatje tot 230 graden verwarmen. Zie dan hoe de componenten hun plekje opzoeken: YouTube: 2000uF ESC capacitor
Alleen met een oppervlakte van 5x5cm niet echt geschikt voor grote printen maar voor niet veel meer kan je grotere vinden.

• kitao
Inderdaad mooi om te zien hoe de componentjes op hun plekje vloeien.
Tijd geleden alweer kwam ik deze video tegen, daar zie je dat ook en heb die bewaard:

YouTube: SMD Soldering Tutorial | Guide | Tools | Tecniques | Stencil

Toch is dat niet zomaar iets waar je met een soldeerboutje genoeg aan heb, er komen al minstens twee extra apparatuur voorbij, een warmteplaat en zelfs een microscoop.
Voor zelden gebruik kan dat best een te hoge investering zijn en elektronica kan m.i. ook beoefend worden zonder solderen, zo was ik een paar jaar geleden uitsluitend bezig met simulaties op Simulide, volledig geheel zonder enige hardware
https://simulide.com/p/

Solderen is handig als je iets wil repareren of zelf een schakeling ontwerpt en op een PCB zet maar ook zonder die vaardigheid blijft er naar mijn mening nog genoeg elektronica over om mee bezig te zijn :)
.

• memphis

memphis

kitao schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:57:
Inderdaad mooi om te zien hoe de componentjes op hun plekje vloeien.

Toch is dat niet zomaar iets waar je met een soldeerboutje genoeg aan heb, er komen al minstens twee extra apparatuur voorbij, een warmteplaat en zelfs een microscoop.
Voor zelden gebruik kan dat best een te hoge investering zijn en elektronica kan m.i. ook beoefend worden zonder solderen, zo was ik een paar jaar geleden uitsluitend bezig met simulaties op Simulide, volledig geheel zonder enige hardware
https://simulide.com/p/
Ik had je al ooit een paar foto's laten zien en nu is het af RC engine heater V2
Er is een foto dat ik met een microscoop werk, gebruikt is hier een soldeerstation met een kleine punt en 0.35mm soldeer. Niet echt speciaal apparatuur.
Ja een microscoop of een loop is handig maar als je redelijke ogen hebt om dichtbij te kijken of eventueel een bril met wat vergrotingsfactor op de lenzen kom je heel ver tot het formaat 0805 zoals ik gebruikt heb, kleiner zal lastig worden maar niet onmogelijk met het blote oog. Overigens kost zo'n microscoop wat ik heb een 50 tot 60 euro bij de Chinees dus de kosten zijn het ook niet, net als die 20 euro warmteplaat.
Solderen is handig als je iets wil repareren of zelf een schakeling ontwerpt en op een PCB zet maar ook zonder die vaardigheid blijft er naar mijn mening nog genoeg elektronica over om mee bezig te zijn :)
Ik zie wel eens zelfbouwprojecten voorbij komen waarbij voor een compleet te gebruiken apparaat een breadboard met de nodige componenten en jumperkabels zijn gebruikt. Op de lange duur zijn dat 100 mogelijk slechte contacten dat je apparaat slecht doet werken. Een tijdje terug zag ik nog iets met een Arduino en een breadboard open in een meterkast om wat energie-meetingen door te sturen, er hoeft maar een huisspin (en die kunnen best groot zijn) of een muis overheen te lopen en je kunt uitzoeken welke jumperwire waar zat.
Maar als embedded programmeur waar jij je nu op richt (denk ik) zal normaal solderen niet direct aan de orde zijn maar ga je bij een bedrijf werken dat elektronica ontwikkelt zal je als programmeur er ook niet aan ontkomen om te moeten solderen en ook een betere kennis van elektronica aan te leren om problemen bij prototypes op te lossen.

• Hans1990
  • Niet online
kitao schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:02:
Maar nu komt het:
Vraag : 🔍 Are there logic level shifters that handle 1.8 V → 15 V?
Antwoord : Not in the way you mean.
There are no MOSFET‑based or IC‑based logic level shifters that accept logic signals above ~6 V.
Every proper logic‑level IC (TXS0108E, 74LVC, 74AHCT, SN74HCT, etc.) tops out at 5–6 V on the high side.
Why?
Because they’re designed for logic, not for automotive / industrial voltage domains.
Once you go above 6 V, you’re no longer in “logic level shifting” territory — you’re in signal conditioning or voltage interfacing.
In mijn ervaring is hardware vragen door AI laten oplossen vaak van matige kwaliteit. Dit soort chips zijn er wel.. maar zelden modern. Geen idee waarom AI dan het woord "proper" er bij plakt. Er is niks mis met een logic serie chip uit de jaren 70.

Ik kom 1 (moderne) chip tegen bij TI: https://www.ti.com/product/TXH0137D-Q1
En 1tje bij Analog Devices: https://www.analog.com/en/products/ADG3123.html
Waarvan de TI ik niet eens op Mouser/Digikey kan vinden, en de AD echt knettersduur is.

Maar je hebt nog wel klassiekers: CD4010B (high to low) of HEF4104BT (low to high)..

Wat met AI nog wel eens helpt is om bij een twijfelachtig antwoord de vraag in een nieuw prompt te stellen, maar dan in negatieve zin, of door niet teveel voor uit te lopen op een antwoord. AI kan nog wel eens tunnelvisie krijgen op een bekende routes, bron of denkwijze en daar compleet in gebiased raken. Als ik dus dit aan ChatGPT vraag:
Prove to me it is not possible to convert 15v to 3.3v logic with off the shelf ICs.
Dan krijg ik (even verkort, want al dat geblaat hoeven we niet te lezen):
That claim is actually false—it is absolutely possible to convert 15 V logic to 3.3 V logic using off-the-shelf ICs, and it’s routinely done in real circuits.
....
Method B: Dedicated high-voltage tolerant interface ICs

Examples include:
- ULN2003 (with pull-up)
- CD4050

The CD4050 is especially relevant:
- Accepts inputs well above supply voltage (depending on configuration)
- Outputs safe logic levels at Vdd (e.g., 3.3 V)
Als ik in een nieuw promtp vraag:
Show me how to convert 15v to 3.3v logic with off the shelf ICs.
Dan krijg ik andere zijwegen, namelijk: LM393 comparator, TSX0108E of 74-series logic shifter met weerstandsdeler ervoor, optocoupler of een zener clamp circuit. Al deze zijn hier ook wel besproken... Maar geen CD4050 die ik ook op ti.com had kunnen vinden met een parametrische zoekopdracht.
Mits je natuurlijk weet waar je moet kijken.. want zodoende kom ik er dus achter dat TI deze chip onder "buffers" heeft verstopt, en niet logic level translators. Terwijl de datasheet level translation wel expliciet als feature benoemd.

Kortom, AI's papegaaien maar wat mensen vaak eerder hebben opgeschreven. Informatie combineren, wegsnoeien, herordenen, enz. is nog niet zo er aan besteed :P Dat kan je natuurlijk wel als gebruiker doen, soms is het best handig om AI als soort rubberen eend te gebruiken om mee te infodumpen en tekstueel te itereren.

• memphis

memphis

Waarom zoeken in een IC? Ook hier een simpele transistor met de basis via een weerstand aan de 1.8v logica en de collector via een pull-up aan je gewenste spanning en tegelijk als output werkt gewoon.

• kitao
Hans1990 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:00:
In mijn ervaring is hardware vragen door AI laten oplossen vaak van matige kwaliteit. Dit soort chips zijn er wel.. maar zelden modern. Geen idee waarom AI dan het woord "proper" er bij plakt. Er is niks mis met een logic serie chip uit de jaren 70.

Ik kom 1 (moderne) chip tegen bij TI: https://www.ti.com/product/TXH0137D-Q1
En 1tje bij Analog Devices: https://www.analog.com/en/products/ADG3123.html
Waarvan de TI ik niet eens op Mouser/Digikey kan vinden, en de AD echt knettersduur is.

Maar je hebt nog wel klassiekers: CD4010B (high to low) of HEF4104BT (low to high)..

Wat met AI nog wel eens helpt is om bij een twijfelachtig antwoord de vraag in een nieuw prompt te stellen, maar dan in negatieve zin, of door niet teveel voor uit te lopen op een antwoord. AI kan nog wel eens tunnelvisie krijgen op een bekende routes, bron of denkwijze en daar compleet in gebiased raken. Als ik dus dit aan ChatGPT vraag:

[...]

Dan krijg ik (even verkort, want al dat geblaat hoeven we niet te lezen):

[...]

Als ik in een nieuw promtp vraag:

[...]

Dan krijg ik andere zijwegen, namelijk: LM393 comparator, TSX0108E of 74-series logic shifter met weerstandsdeler ervoor, optocoupler of een zener clamp circuit. Al deze zijn hier ook wel besproken... Maar geen CD4050 die ik ook op ti.com had kunnen vinden met een parametrische zoekopdracht.
Mits je natuurlijk weet waar je moet kijken.. want zodoende kom ik er dus achter dat TI deze chip onder "buffers" heeft verstopt, en niet logic level translators. Terwijl de datasheet level translation wel expliciet als feature benoemd.

Kortom, AI's papegaaien maar wat mensen vaak eerder hebben opgeschreven. Informatie combineren, wegsnoeien, herordenen, enz. is nog niet zo er aan besteed :P Dat kan je natuurlijk wel als gebruiker doen, soms is het best handig om AI als soort rubberen eend te gebruiken om mee te infodumpen en tekstueel te itereren.
Het woord proper betekent toch fatsoenlijk? Dit stond er verder nog in de copiloot conversatie:
If you need clean fast edges
Use one of these instead:
74AHCT125 / 74AHCT245 (5V → 3.3V clean, fast edges)
TXS0108E (bidirectional, faster than BSS138 boards)
SN74LVC8T245 (excellent for high‑speed signals)
Persoonlijk gebruik ik de LLM of AI of Copiloot bij vrijwel ieder projectje want ik heb toch wel ervaren dat het bij ca. 85% de boel draaiend weet te krijgen. Vaak niet na 1x, dat is wel zo en even doorvragen is inderdaad toch wel nodig. Vanmorgen nog het Wifi klokje van hierboven met hulp van de AI er goed mee gekregen, loopt nu netjes op NL-tijd :)

Terug naar de level shifter, ik vroeg het met dit boardje in de actieve tab:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuZtb7EZTU9pqjD3u4FG19TBywo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TFapQFKi54qhTksttZEqwM2K.jpg?f=user_large

Dat heeft als spec:
Conversion Level Range: 1.8V-6V

In !null z'n link staat:
Description
The F5305S MOSFET Electronic Switch DC Control Board is based on the FET model of the new original F5305S. We can input PWM signal for motor control, speed, light intensity, etc., but also ideal to work as a super-fast relay. [...] Signal trigger terminal: 3V-24V Can be connected to the IO port of the microcontroller, PLC interface, DC power supply, etc. or directly to a signal voltage of 3V to max 24V.
https://www.otronic.nl/en...tronic-switch-f5305s.html

Er staat ook : see the Connection Diagram and example code here >>>
Helaas is dat geen link maar enkel tekst dus zelf even op F5305S gezocht en kwam bij dit boardje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pX6WFsp7It1nIOov-vXIkSrZUQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/bZdambLza8KjqY1KohF76UjJ.avif?f=user_large

PWM tussen 3.6 en 20V staat er. Ook staat er PWM frequency: 0~200Hz (in de geschreven specs, op de foto ontbreekt een nulletje, waarschijnlijk.
Bron >>
MOS FET F5305S 60N03 4 Channels Pulse Trigger Switch Controller PWM Input Steady For Motor LED 4 Way 4ch Diy Electronic Module

Ik zit zelf vrijwel nooit boven de 5V, ik kom eerder 1.8V rail levels tegen als 12V en heb de level shifter omgeruild voor een Arduino Due board dat 3.3V logic heeft.
Toch komt de versnipperde informatie mogelijk van pas voor !null en zoniet dan heb ik er toch zelf wat van opgestoken ;)
.

• kitao
memphis schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:08:

Ik had je al ooit een paar foto's laten zien en nu is het af RC engine heater V2
Er is een foto dat ik met een microscoop werk, gebruikt is hier een soldeerstation met een kleine punt en 0.35mm soldeer. Niet echt speciaal apparatuur.
Ja een microscoop of een loop is handig maar als je redelijke ogen hebt om dichtbij te kijken of eventueel een bril met wat vergrotingsfactor op de lenzen kom je heel ver tot het formaat 0805 zoals ik gebruikt heb, kleiner zal lastig worden maar niet onmogelijk met het blote oog. Overigens kost zo'n microscoop wat ik heb een 50 tot 60 euro bij de Chinees dus de kosten zijn het ook niet, net als die 20 euro warmteplaat.

Ik zie wel eens zelfbouwprojecten voorbij komen waarbij voor een compleet te gebruiken apparaat een breadboard met de nodige componenten en jumperkabels zijn gebruikt. Op de lange duur zijn dat 100 mogelijk slechte contacten dat je apparaat slecht doet werken. Een tijdje terug zag ik nog iets met een Arduino en een breadboard open in een meterkast om wat energie-meetingen door te sturen, er hoeft maar een huisspin (en die kunnen best groot zijn) of een muis overheen te lopen en je kunt uitzoeken welke jumperwire waar zat.
Maar als embedded programmeur waar jij je nu op richt (denk ik) zal normaal solderen niet direct aan de orde zijn maar ga je bij een bedrijf werken dat elektronica ontwikkelt zal je als programmeur er ook niet aan ontkomen om te moeten solderen en ook een betere kennis van elektronica aan te leren om problemen bij prototypes op te lossen.
Een paar maanden geleden kwam ik op dit board een ledje tegen dat het volgens mij niet deed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAE5xyjbNuExkF-_yw7R9uXSavU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL6p6tgAJGoYNA3lHyxPIH2D.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is zo miniscuul op dat board dat m.i. alleen een professional daaraan gaat lopen hersolderen e.d.
Dit soort borden zijn volgens mij ook niet gemaakt om zelf aan te modificeren en verbindingen worden gemaakt met contactdozen of bijvoorbeeld met een mikroBUS™. Toch valt dit gewoon onder elektronica en is er geen soldeervaardigheid voor nodig. Ben wel met je eens dat indien het je beroep is en je wil jezelf all-rounder noemen dat het dan wel een vereiste is maar persoonlijk heb ik die ambitie niet en blijft het gewoon een hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAwwzjUGokSl4cR92hZd6_tWEAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsbjtvYYsIAtWP0NUcNALJGL.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.mikroe.com/mikrobus
.

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 03-04-2026 11:36 ]

• kitao
!null schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:12:
Dank voor de reacties.

Als ik zo'n Mosfet level shifter koop, dan is dat een beetje overkill, maar dan is het ingangsbereik in ieder geval goed.
Deze werkt dan wel met een minimum van 5v aan de uitgang kant, maar ik kan hem met 5v voeden en dan kan ik makkelijk naar 3.3v als dat al nodig.

Is vermoedelijk de snelste robuuste weg. Dien ik er nog wel een diode voor te zetten zodat het geen -12v ziet.

Overigens is galvanische scheiding niet nodig op dit 12v stuk (zit wel gescheiden in de 230v laders) en de eerder genoemde ontvangende controller hangt toch alles op de ground al aan elkaar.
Maar route via optocoupler is natuurlijk wel veilig voor de ESP32.
Het is toch gelukt om de link in jouw link te openen met het aansluitschema erin:
https://www.otronic.nl/nl...voorbeeldcode-voor-ardui/

Deze gaat m.i. wel van Laag naar Hoog terwijl jij juist van Hoog naar Laag wou toch ? (12V >> 3.3V).
Op basis van de vorige inbrengingen en mbv wat navraag is dit kant en klare boardje tevoorschijn gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8tG-tWudmZN8M4HKl5GB-QYgNY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/1ar3WMIv5HGpWCE2Uxt9wFsx.avif?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njxSjSnOyynDDoIDx5oYTQQYWYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SVAG5v5CAKN2ZBLBVstX0SLo.jpg?f=user_large

1 Channel Way Optocoupler Isolation Module PC817 3V-5V 12V 24V Photoelectric Isolator Rail Holder PLC Drive Motor Board

De tekst in de beschrijving omschrijft het als een versterker voor uC-uitgangen maar schijnt ook andersom te werken.
Andere optie zou misschien kunnen zijn om er bijvoorbeeld een 9V oscilloscoopje aan te verbinden om ter plekke te kunnen uitlezen.
.

• Septillion

Septillion

De level shifter en opto verschillen wel beetje in toepasbaarheid. Bij de opto moet het signaal actief een high kunnen sourcen. Immers moet het ledje aan. Bij de level-shifter moet juist de low kunnen sinken.

Zo'n levelshifter is alleen:
Afbeeldingslocatie: https://i.sstatic.net/yisiO.jpg

Alternatief voor de level shifter als er maar communicatie in één richting moet: gewoon een diode :+

In alle gevallen zal je dus nog wat moeten maken voor als het ingangssignaal onder de 0V wil duiken.

• kitao
@Septillion
Het 1-richting en positief maken was geloof ik al de bedoeling:
[...] staat er 12v op. En er kan ook -12v op staan bij een foutconditie (maar dat is met een diode te beschermen).
De Led en Led U1 in het schema zouden m.i. dan als de gewenste sperdioden kunnen functioneren. Wil ook de foutconditie in beeld gebracht worden dan is dat boardje inderdaad geen goeie oplossing, zover ik kan inschatten.
.

• !null
kitao schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:52:
[...]

Deze gaat m.i. wel van Laag naar Hoog terwijl jij juist van Hoog naar Laag wou toch ? (12V >> 3.3V).
Op basis van de vorige inbrengingen en mbv wat navraag is dit kant en klare boardje tevoorschijn gekomen:
.
Volgens mij kunnen ze allebei wel werken, maar de door jou gesuggereerde PC817 is input voltage ook niet helemaal duidelijk. Het moet tegen 12v kunnen en bij 6 en 9v werken.
Als ik dan een 12v versie koop, zal hij misschien nog wel werken bij 6v, zolang het ledje maar genoeg aangaat. Andere pagina zegt weer dat je vrolijk van 3v tot 30v erin kan stoppen. Gaat uiteindelijk alleen maar om weerstand + led in optocoupler.

• kitao
Oh, ja, zou ook kunnen dat ze in jouw link hieronder enkel de L>H opstelling laten zien terwijl het ook van H>L zou kunnen met dezelfde module. Ik lees dat niet zo gauw terug in de beschrijving aldaar.
https://www.otronic.nl/nl...he-schakelaar-f5305s.html

Voor zeer uitgebreide specs over het voorgestelde boardje kun je deze pagina raadplegen >
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Zelf heb ik die alvast in het mandje gezet, om er wat mee te testen al zal dat niet op een elektrische auto laadpaal zijn :)

edit: zelfde bordje maar met meer schema's:
https://nl.aliexpress.com/item/1005010188147556.html
.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 04-04-2026 14:57 . Reden: edit ]

• Hans1990
  • Niet online
De beperking van low-high of high-low geldt lang niet altijd (in bijzonder: discrete oplossingen). Die beperking komt namelijk voort uit hoe transistoren op een IC worden opgebouwd, want je hebt een 1 chip met 2 voedingsdomeinen, en soms heb je dan de eis dat VCCA > VCCB, bijvoorbeeld.
Als het er niet bij staat, kan je er van uit gaan dat het universeel is.

Wat Septillion zei geldt nog wel steeds.

• memphis

memphis

kitao schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:52:
[...]

Het is toch gelukt om de link in jouw link te openen met het aansluitschema erin:

[Afbeelding][Afbeelding]

1 Channel Way Optocoupler Isolation Module PC817 3V-5V 12V 24V Photoelectric Isolator Rail Holder PLC Drive Motor Board

De tekst in de beschrijving omschrijft het als een versterker voor uC-uitgangen maar schijnt ook andersom te werken.
Andere optie zou misschien kunnen zijn om er bijvoorbeeld een 9V oscilloscoopje aan te verbinden om ter plekke te kunnen uitlezen.
.
Van hoog naar laag gaat wel, van laag naar hoog wordt wat lastig, een IR LED neemt iets van 1.6v, een rode LED iets van 2v en zit je al op 3.5v (beide in serie) boven de 3.3v die veel microprocessors uitspugen. Laat ik het dan nog maar niet hebben over de 1,8v waar je het over had.

• kitao
memphis schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:39:
[...]
Van hoog naar laag gaat wel, van laag naar hoog wordt wat lastig, een IR LED neemt iets van 1.6v, een rode LED iets van 2v en zit je al op 3.5v (beide in serie) boven de 3.3v die veel microprocessors uitspugen. Laat ik het dan nog maar niet hebben over de 1,8v waar je het over had.
Zeker een goed punt en had daar zelf nog niet aan gedacht maar de link van !null die er bij stond verwijst naar deze opstelling waar geen indicatie Led op zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4blsABPgSeJI60Q22IgRcTGWky8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heAHCf8vKQhx19YZDP0H0vak.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdpagina
Subpagina

De vraag die bij mij opkwam was of je daar wel 12V op kan zetten dat omlaag geheveld wordt naar 3.3V zodat dit op de ingang van een uC gezet kan worden? De Uno heeft zoals we weten 5V I/O maar de kwestie verandert daar niet door, namelijk of dit board met F5305S Mosfet bi-directioneel is?

De 1.8V die ik terloops noemde ging over een Fpga die z'n I/O op meerdere spanningsnivo's naast elkaar heeft lopen en per bank ingesteld kunnen worden en zoals te zien zit er zelfs een 1.2V rail in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf9D6h6LY19LXB8up2ZvJDcVKlo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KssNcbyHuJ6gf12dHDGX2BSs.jpg?f=user_large

Tot nu toe heb ik geen 1.8V gebruikt als I/O maar moet af en toe wel opletten met de instelling van 2.5V of 3.3V aangezien je natuurlijk niet een poortje wil roosteren. Vandaar dat ik zelf zo af en toe met level shiften te maken heb waar ik dus eerst een 8 Channel Logic Level Shifter Bi-Directional Module 5V/3.3V Level Converter gebruikte, zoals hier te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LSmjMyALpXqgCxMYiNWBg6XcEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO89Lt9ds3rrtqlAYpapnfhU.jpg?f=fotoalbum_large

Deze shifter heeft echter als spec: Conversion Level Range: 1.8V-6V en is niet toepasbaar voor 12V. Ander punt van aandacht, al eerder genoemd maar de B-kant is op mijn boardje de hoge zijde terwijl ik nu net een zelfde soort board tegenkom waar de A-zijde weer de hoge kant is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UGPJPA9izD7mqTUzHEdCDF2a1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YqsD8ocdAMzolrKleAu9lcL.jpg?f=fotoalbum_large
https://hobbycomponents.c...ctional-ttl-level-shifter

Inmiddels ben ik van de level shifter afgestapt en heb een Arduino Due die 3.3V I/O heeft en direkt met een ander board verbonden kan worden.
https://docs.arduino.cc/hardware/due/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ps, het board met Led dat jij bedoelt heeft deze specs, aldus de verkoper:
Input signal voltage: DC 3V-5V/12V/24V (optional)
Output signal voltage: wide voltage suitable for DC1.8V-24V
https://nl.aliexpress.com/item/1005010188147556.html

Wat ik nog niet goed begrijp aan dit boardje is de NPN- en PNP-opstelling die getekend erbij staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njxSjSnOyynDDoIDx5oYTQQYWYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SVAG5v5CAKN2ZBLBVstX0SLo.jpg?f=user_large

Het enige verschil wat ik eraan zie is de ingang schakelaar op Plus of op Min.
.

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 05-04-2026 05:38 . Reden: Ps ]

• memphis

memphis

kitao schreef op zondag 5 april 2026 @ 04:35:
[...]

Zeker een goed punt en had daar zelf nog niet aan gedacht maar de link van !null die er bij stond verwijst naar deze opstelling waar geen indicatie Led op zit:

[Afbeelding]

Hoofdpagina
Subpagina
Kijk nog eens goed en zoek het schema van dat bord eens op, ook daar zit een LED in serie....
https://robojax.com/learn...=robojax_e-switch_IRF5305

Ik heb de datasheet er even op nageslagen. De LED in de opto heeft een forward voltage van 1.2 tot 1.4v. Een simpele rode LED heeft een forward voltage van 1.8 tot 2.2v. Uitgaande van het minimum kom je op 3v uit en kan een 3.3v output werken. Uitgaande van het gemiddelde wordt het al kritisch. En als je dan verder kijkt, de FET heeft een Gate-source threshold voltage van 2 tot 4v Stel je wilt 5v schakelen en de opto wordt niet goed open gestuurd zal ook de FET niet goed open gestuurd worden. Het is sterk afhankelijk hoe de toleranties samenvallen....

Kortom, mijn idee is het niet, als ik zo'n module met 3.3v zou moeten aansturen zou ik de LED overbruggen. En eigenlijk als ik zoiets in een schakeling zou verwerken maak ik het zelf.

• kitao
memphis schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:25:
[...]
Kijk nog eens goed en zoek het schema van dat bord eens op, ook daar zit een LED in serie....
https://robojax.com/learn...=robojax_e-switch_IRF5305
Ik heb de datasheet er even op nageslagen. De LED in de opto heeft een forward voltage van 1.2 tot 1.4v. Een simpele rode LED heeft een forward voltage van 1.8 tot 2.2v. Uitgaande van het minimum kom je op 3v uit en kan een 3.3v output werken. Uitgaande van het gemiddelde wordt het al kritisch. En als je dan verder kijkt, de FET heeft een Gate-source threshold voltage van 2 tot 4v Stel je wilt 5v schakelen en de opto wordt niet goed open gestuurd zal ook de FET niet goed open gestuurd worden. Het is sterk afhankelijk hoe de toleranties samenvallen....

Kortom, mijn idee is het niet, als ik zo'n module met 3.3v zou moeten aansturen zou ik de LED overbruggen. En eigenlijk als ik zoiets in een schakeling zou verwerken maak ik het zelf.
Zeker een goed punt en erg goed gezien want er zit inderdaad een Ledje op, op fotootje 3 van de fotoreeks is dat zichtbaar :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SksYVZgOjmr2NqpDUN4xcSvVy8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKYyJbSB9V6uUAvel2WgFQOu.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, je weet nu ook meteen waarom ik geen Smd-kitjes bestel, valt amper te zien dat grut (8>

Ik heb nog iets anders lopen sinds gisteren en vandaag, een onzichtbaar copy/paste probleem:
This block is not visible in the chat window, but it is included in the raw clipboard data.
So when you paste into MPLAB X, Notepad++, or anywhere else, you may unknowingly paste this metadata along with your code. That’s exactly what caused your earlier assembly errors with the PIC18F452.

Doe daar bovenop een poging om Masm naar pic-as te laten vertalen, vanuit deze playlist:
PIC18F with MPLAB & PROTEUS
en je bent zo een uur of drie verder voordat er een goeie build verschijnt. Toch is dat uiteindelijk wel gelukt met de copiloot erbij.

Terugkomend op het boardje, de oorspronkelijke bedoeling van !null is om 12V naar 3.3V te shiften en dat zou dan geen problemen moeten geven vanwege forward voltages e.d. als ik je goed begrepen heb.
De vraag is dan nog wel of het getoonde board die kant op wil en kan shiften.
Volgens de Cop :
🔍 What the F5305S module actually is
From the product page and schematic you’re viewing :
It uses a single P‑channel MOSFET (F5305S)
The MOSFET is driven through a PC817 optocoupler
The module is designed as a high‑side DC switch
It is meant for PWM or on/off control of loads like motors, LEDs, pumps, etc.
The output is simply the MOSFET’s source → drain path
This architecture is one‑directional by nature.

Copiloot en Kitao kunnen fouten maken

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat bij zo'n assistent wel opvalt is het valse vertrouwen die het aanwendt bij ieder van z'n antwoorden. Het duurde best lang om een Masm code te laten omzetten naar een programma die de pic-as compiler verstaat. Erger nog, op een gegeven moment was de build correct maar reageerde de PIC niet en dat probleem bleek dan toch niet in de hardware te zitten. Wel meer dan 5x moest de code worden aangepast en iedere nieuwe versie werd afgesloten met: ⭐ You now have a clean, correct, and portable solution
maar helaas, dat was dan pas poging 2 :|

Uiteindelijke versie voor een PIC op een breadboard, niet de eerste keer maar wel met dit IC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFux7XlwXk6uYlNWceDjExGRSvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MCxQpCKla3DiahIaosoilKh.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// MPLab v5.45 - pic-as(v2.36) - DFP 1.7.171

CONFIG  OSC = HS        ; High‑speed crystal/resonator
CONFIG  WDT = OFF       ; Disable watchdog timer
CONFIG  LVP = OFF       ; Disable low‑voltage programming
CONFIG  PWRT = ON       ; Power‑up timer enabled
CONFIG  BOR = ON        ; Brown‑out reset enabled

// config statements should precede project file includes.
#include <xc.inc>

// Reset vector at address 0x0000
    psect   resetVec, class=CODE, delta=2, abs
    org     0x0000
resetVec:
    goto    start

// Main code in relocatable CODE section
    psect   code, class=CODE, delta=2

start:
    // Select bank 0x0F (TRISx, LATx, PORTx)
    movlb   0x0F

// Make PORTD all outputs
    clrf    TRISD

// Set RD0 high
    bsf     LATD, 0

forever:
    goto    forever

end
.
Dit draait dan op MPLab v5.45 en aanvankelijk was dit voor v6.25 bestemd maar die gaf weer problemen met de PicKit3.
.

[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 06-04-2026 08:15 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• kitao
Over assembler gesproken, dat altijd nuttig is om op register nivo de werking van een IC te bekijken, dan is het handig om te weten dat sinds een jaar of 6 geleden MPLab is afgestapt van MPASM-assembler, sinds versie 5.40, zie deze video :
YouTube: MPLAB-X IDE and XC8-AS assembler transition guide with example code ...

Sindsdien is het XC8-AS of XC8 pic-as assembler geworden en dat zit bij de installatie van MPLab inbegrepen, dat heden op versie 6.30 zit. Het verschil in code is meteen te herkennen aan het gebruik van ORG (oud) en PSECT (nieuw). Voor de wat 'eenvoudigere' IC's, zoals PIC16F877A, eenvoudig in de zin van databladen die ca. 300 pagina's lang zijn en geen 900 pagina's, blijkt nu dat veel assembly voorbeeldcodes op het internet in oude MPASM-vorm geschreven zijn en dat de nieuwe stijl niet ruim voorradig is voor deze legacy chips.

Deze playlist van Binder Tronics met bijbehorende Git is wel in de nieuwe vorm:
YouTube: Software Install 🔵 PIC16F877A PIC Microcontroller Assembly Tutorial ...

https://github.com/Devilb...mbly_PIC16F877A/tree/main

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHgWnw305Xot9SED69rfAJbi7HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5OGH1ezpKohvxN9q16diBmB.jpg?f=fotoalbum_large
psect stijl.

MPLab v6.30
https://www.microchip.com...urces/develop/mplab-x-ide

Indien een PicKit3 als programmer gebruikt wil worden, zie foto vorige post, dan is v6.30 niet meer geschikt en kan beter een Archive v5.45 worden geinstalleerd. Die staan op diezelfde pagina.
.

• kitao
Solderen mag maar hoeft niet :D ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfm3L4hIhoSQJjEQaLvENkg7p2U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wSyonP3T29LCuXVoxlVRz1SX.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdBZPa-VvUw9zIerGaRsrJkKtvk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FJFN4gW1vTH4rLg2WebhYCpG.jpg?f=user_large
DIY Kit Strobe NE555+CD4017

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNtw5AwMsf1XLKaKB4YoYmKTDmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLMA6JIgqcigTnwB6vV7VXXm.jpg?f=fotoalbum_large

https://simulide.com/p/simulidekb/
.
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste