Geinig. Voor paar tientjes, handheld, is het wel leuk om er bij te hebben. Soms wil je alleen even zien of activiteit is of dat signaalniveau's beetje oke zijn.
(Maar ik zou wel iedereen met genoeg budget minstens 2 kanaals aanraden en wat meer geheugen & samplerate)
Enfin.
Ik ben de laatste week ook weer druk bezig geweest met rommelen..
Ik heb op mijn docker machine het pakket "Inventree" geinstalleerd.
Dat is een soort thuis inventaris voor elektronica onderdelen. Maar je kan er ook bill of materials inladen een productie order aanmaken, en dan worden al je voorraaden gereserveerd/verrekend. Je kan dan zien of je dingen moet bijstellen (mits je voorraaden beetje kloppen), die nrs exporteren naar Mouser/Digikey/Farnell, en vervolgens de voorraad inboeken. Per voorraad kan je ook zeggen waar het ligt, dus bvb welke bak of ladekast (ongeveer).
Ik heb hiervoor met Partkeepr gewerkt, maar ik vond die interface maar irritant.. bovendien werd het pakket al langer niet meer goed onderhouden.
Zodoende heb ik van de afgelopen 5 jaar het slecht bijgehouden. Ik had een enorme bak met onderdelen verzameld die nog in de ESD bescherm zakjes zaten. Daar gedijen ze natuurlijk wel het beste in, maar het is zo omslachtig zoeken en een dozijn aan zakjes begint al een beste stapel te worden die alle kanten opschuift. En ach voor hobby riskeer ik wel dat het iets minder goed is opgeslagen. Dus ik heb nu (bijna) alles in dit soort bakjes gedondert:
https://www.amazon.nl/-/e...-Electronic/dp/B07W71LFG6
Direct labels geprint met labelprinter, opgeschreven in Inventree wat het originele productnr/bestelnr was, en hoeveel ik er (ongeveer) heb.
Ik zeg bijna, want 150 bakjes waren niet genoeg
Goed dit truukje moet ik ook nog herhalen voor passives. Hiervoor heb ik al zo'n Aidetek assortimens doos:
https://www.amazon.nl/-/e...onents-1206/dp/B005HHFW5Y
Als ik zo inschat ga ik daar ook een 2e van nodig hebben

En nog een dozijn (of twee) uren aan inventaris werk.
Maar, na al dit monniken werk gaat het mij hopelijk ook wat opleveren!
Inventree heeft namelijk voor KiCad ook een library plug-in. Je kan dan Inventree als de bron voor een database bibliotheek in KiCad gebruiken. Je kan aan elk Inventree onderdeel extra invoervelden toevoegen zoals symbool/footprint. Er is dan een plugin voor waarmee je jouw component categorien kan exporteren naar KiCad:
https://inventree.org/afkiwers/inventree-kicad
Je kan ook voor een hele categorie die velden invullen, dus bvb alle onderdelen met bovenliggende categorie Resistor krijgen direct symbool "Device:Resistor" aangewezen, en alles binnen 0402 categorie mijn zelfgetekende 0402 resistor footprint (uiteraard met mooi 3D modelletje er bij

).
Als ik nu een onderdeel wil plaatsen heb ik dit:
Ik heb ook de optie aangezet dat je voorraad informatie "live" kan zien in component selectie dialog. Hopelijk heb ik over een week ofzo dit helemaal aangevuld met alles wat ik hier heb liggen. Meeste onderdelen staan nu namelijk buiten dit zicht, aangezien ik nog niet overal symbol/footprints heb gesourced.
Zoals je hier ziet is het wel "de bedoeling" dat je voor elke waarde weerstand/condensator/etc dus een los component aanmaakt. Dat klinkt wat omslachtig maar als daar dan direct ook alle voorraad, bestelnr's en juiste CAD info aanhangt hoor je mij niet klagen (in plaatje staat dus onderdeel #3 van Inventree).
Het is wel de CAD infrastructuur van een MKB.. maar op termijn heb ik altijd ervaren dat het heel veel tijd (en soms fouten) bespaard.
Ik tekende voorheen met Altium (hobby & werk). Daar had ik ooit zelf m'n programmaatje voor geklopt toen ik nog student was met teveel tijd. Maar sja Altium.. te duur, en Windows only. Daar werk ik inmiddels niet meer op (tijdje Linux gedraaid, nu MacOS).