Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.777 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 19:09
Heb een 3 fase 11kw EV lader liggen om aangesloten te worden . Deze heeft een ingebouwde 30mA AC en 6mA dc lek beveiliging. Kon zo snel geen 6mA verklaring vinden maar volgens de handleiding/fabrikant kan deze gewoon worden aangesloten op een type A aardlekschakelaar/automaat en is een duurdere type B niet meer nodig.

Volgens de NEN mag deze alleen op een type A met een 6mA verklaring. Wat is hier in wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@PotatoChip als de gebruikte DC ALS gewoon Europees gekeurd is zou ik me over een aparte verklaring niet druk maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Proton_ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:59:
@PotatoChip als de gebruikte DC ALS gewoon Europees gekeurd is zou ik me over een aparte verklaring niet druk maken.
Lader is gewoon Europees goedgekeurd en deze hoeft volgens de fabrikant ook niet aangesloten te worden op type B want interne DC beveiliging. Webshop geeft aan dat zij deze altijd op type B monteren en ze geen uitspraken doen over type A. Blijft soms lastig met EV laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zeker als je niet wil vertellen over welke lader het gaat ;)
Maar ik doelde op het gebruikte beveiligingscomponent onder de kap. Vaak is dat gewoon een inkoopdeel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Proton_ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:10:
Zeker als je niet wil vertellen over welke lader het gaat ;)
Maar ik doelde op het gebruikte beveiligingscomponent onder de kap. Vaak is dat gewoon een inkoopdeel.
Gaat hier om een Besen 11kw 3 fase lader: https://www.besen-group.c...-station-app-control.html

https://www.wallboxdiscou...7-4f3d-9945-9969ef5fcf72]

[ Voor 17% gewijzigd door PotatoChip op 28-10-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PotatoChip schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:13:
Heb een 3 fase 11kw EV lader liggen om aangesloten te worden . Deze heeft een ingebouwde 30mA AC en 6mA dc lek beveiliging.
Wat voor een beveiliging is dat dan precies? Een beveiliging die aanspreekt bij een DC lekstroom hoger dan 6mA? Of is het een type A beveiliging die goed blijft functioneren bij een DC-lekstroom t/m 6mA?

De eerste optie is zo goed als een "6mA verklaring". De tweede optie is zoals iedere willekeurige type A aardlekschakelaar en is de reden dat je een "6mA verklaring" nodig hebt.
Kon zo snel geen 6mA verklaring vinden maar volgens de handleiding/fabrikant kan deze gewoon worden aangesloten op een type A aardlekschakelaar/automaat en is een duurdere type B niet meer nodig.

Volgens de NEN mag deze alleen op een type A met een 6mA verklaring. Wat is hier in wijsheid?
Uh, tja, volgens de NEN moet je ook fabrikantvoorschriften volgen. 8)7

Welke lader gaat het om? Dat praat misschien makkelijker.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Xander schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:14:
[...]

Wat voor een beveiliging is dat dan precies? Een beveiliging die aanspreekt bij een DC lekstroom hoger dan 6mA? Of is het een type A beveiliging die goed blijft functioneren bij een DC-lekstroom t/m 6mA?

De eerste optie is zo goed als een "6mA verklaring". De tweede optie is zoals iedere willekeurige type A aardlekschakelaar en is de reden dat je een "6mA verklaring" nodig hebt.

[...]

Uh, tja, volgens de NEN moet je ook fabrikantvoorschriften volgen. 8)7

Welke lader gaat het om? Dat praat misschien makkelijker.
Als ik de website zo bekijk gaat het om type A + 6mA DC lekstroom beveiliging. Dus dat zou optie 2 betekenen als ik dat goed lees. Dan snap ik alleen het "je hebt geen type B meer nodig" gedeelte even niet.

Gaat hier om een Besen Wallbox 11kw lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PotatoChip schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:53:
[...]

Als ik de website zo bekijk gaat het om type A + 6mA DC lekstroom beveiliging. Dus dat zou optie 2 betekenen als ik dat goed lees. Dan snap ik alleen het "je hebt geen type B meer nodig" gedeelte even niet.

Gaat hier om een Besen Wallbox 11kw lader.
Als ik die site lees lijkt het me wel degelijk een beveiliging tegen DC lekstromen hoger dan 6mA. DC lekstromen tot 6mA zou een type A aardlekschakelaar tegen moeten kunnen. Dus het lijkt mij prima om zonder type B te installeren.

Beetje jammer dat ze het zo weten te formuleren dat wij er een verschillende interpretatie aan over houden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Dat komt omdat de geschiktheid voor type A soms afhankelijk is van het aard-systeem tn-s tt of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 07:46
Vraag vanuit dit topic: Zonnepanelen - Oost / West / Zuid zonder schaduw, advies

Ik ga dus zonnepanelen laten leggen, en aangezien ik nu in een verbouwing zit en er vanalles open ligt, lijkt het me verstanding al van de zolder naar de meterkast kabels te gaan leggen.

De vraag is WAT ik moet leggen, vooral ook omdat nog niet helemaal zeker wat voor omvormers er gaan komen. Het kan zo zijn dat er 3 omvormers komen ( 1 string omvormer met 19 panelen, en 2 losse APS micro omvormers met beide 4 panelen).

Is het voldoende om 1x 5-aderige (5x2.5mm) kabel te leggen onafhankelijk of er nu 1, 2 of 3 omvormers komen? Of moet er per omvormer zo’n dikke kabel naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Martijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:37:
Vraag vanuit dit topic: Zonnepanelen - Oost / West / Zuid zonder schaduw, advies

Ik ga dus zonnepanelen laten leggen, en aangezien ik nu in een verbouwing zit en er vanalles open ligt, lijkt het me verstanding al van de zolder naar de meterkast kabels te gaan leggen.

De vraag is WAT ik moet leggen, vooral ook omdat nog niet helemaal zeker wat voor omvormers er gaan komen. Het kan zo zijn dat er 3 omvormers komen ( 1 string omvormer met 19 panelen, en 2 losse APS micro omvormers met beide 4 panelen).

Is het voldoende om 1x 5-aderige (5x2.5mm) kabel te leggen onafhankelijk of er nu 1, 2 of 3 omvormers komen? Of moet er per omvormer zo’n dikke kabel naar beneden?
5x4mm2 kabel, als de afstand meterkast-zolder tientallen meters is ga je beter voor 5x6mm.

Daarmee kan je direct een 3-fase omvormer aansluiten, of je kan een onderverdeler plaatsen waarop je de drie enkelfase omvormers kan aansluiten.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Nhz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 06:19:
[...]

5x4mm2 kabel, als de afstand meterkast-zolder tientallen meters is ga je beter voor 5x6mm.

Daarmee kan je direct een 3-fase omvormer aansluiten, of je kan een onderverdeler plaatsen waarop je de drie enkelfase omvormers kan aansluiten.
Ok dankje. Daarmee gaan we ervan uit dat de drie omvormers enkelfase zijn of maakt dat niet uit? Ik weet niet of die string omvormer of the twee losse APS micro omvormers enkel of drie fase zijn namelijk…

Misschien stel ik wel hele domme vragen 😉🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 21:33

decramy

root@birdie:~#

19 panelen zal meer zijn dan enkelfase. Maar ook weer niet zoveel dat de groep vol zit. Ik weet niet precies hoe het zit, of je meerdere toeleveranciers op 1 groep mag zetten. Want je moet ieder component uit kunnen schakelen om werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Maar... als je nu 5*4mm2 legt kun je op zolder alsnog met een onderverdeler (2e meterkastje) de boel fixen.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:42

robertwebbe

Robert Webbe

Vraagje:

Ik zit net de meterkast te kijken en zie daar denk ik iets vreemds. Ik heb een 3x25A aansluiting en onder de meter zitten ook 3 stuks C25 automaten. Echter, mijn hoofdschakelaar is een 4x IS-40/4 automaat en de aardlek automaten zijn PFIM-40/4/003-A. Dat klopt toch niet? De hoofdschakelaar zal nooit uitschakelen bij overbelasting want dan is de netwerk schakelaar (ik weet even niet meer wat daar de officiele benaming van is) al uitgeschakeld. Of snap ik iets niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

een hoofdschakelaar is geen automaat; hij schakelt niet af bij overbelasting. Hij is gemaakt om met stromen tot 40Amp te werken. Zo ook je aardlekschakelaars.

Een aardlekautomaat is een combinatie van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar; die zitten wel op de door jouw verwachte 16Amp.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De hoofdschakelaar zit er in om de kast spanningsloos te kunnen maken bij onderhoud, verder heeft het ding geen functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@decramy @jadjong Ah, ik dacht dat de hoofdschakelaars ook schakelden bij overbelasting. Weer iets geleerd. :)

Maar wat nu als ik alle apparatuur tegelijk aanzet en boven de aansluitwaarde van mijn woning (3x25A) ga komen, wat gebeurd er dan? Ik neem aan niets, toch? Maar er al vast wel ergens een punt zijn dat er buiten iets uitgeschakeld gaat worden? De enige beperking bij mij binnen is de 16A per groep.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 29-10-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:34:
@decramy @jadjong Ah, ik dacht dat de hoofdschakelaars ook schakelden bij overbelasting. Weer iets geleerd. :)

Maar wat nu als ik alle apparatuur tegelijk aanzet en boven de aansluitwaarde van mijn woning (3x25A) ga komen, wat gebeurd er dan? Ik neem aan niets, toch? Maar er al vast wel ergens een punt zijn dat er buiten iets uitgeschakeld gaat worden? De enige beperking bij mij binnen is de 16A per groep.
Die 3x25A is niet voor niets gelabeld met C25A...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
robertwebbe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:34:

Als je te veel stroom zou verbruiken dan schakelen de C25 automaten uit. Voordeel van automaten is dat je ze zelf kunt resetten. Heb je nog oude smeltzekeringen dan zitten die achter een zegel, dus dan is dat een iets lastiger verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@robertwebbe de C25 automaten onder je meter zijn geen hoofdschakelaars :)
Die C25 schakelen wel uit bij overbelasting (langdurig behoorlijk meer dan 25A) en kortsluiting.
Ze worden vaak hoofdzekeringen genoemd, dat is misschien de bron van verwarring.

Voordat er buiten iets poeft moet je het wel heeel bont maken.

Je noemt alles een automaat, maar alleen de C25 die je noemt is dat ook :)

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 29-10-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Proton_ Ja, dit schept helderheid, dankjewel. Ik heb inmiddels dit plaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/43487

Volgens mij betekent dit dat ik met mijn C25 hoofdzekeringen tot 1,13 x 25A = 28,25A per fase kan gaan zonder dat die er snel uit klapt. Niet dat ik het van plan ben maar zodat ik de informatie snap.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 29-10-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@robertwebbe ja, mits de omgeving van de automaat onder de 30 graden blijft en de koelkast niet aanspringt etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 10:05
Ik vind die specificaties van die automaten altijd zo lekker ruim:
Bij 1,5 keer de nominale stroom zal hij er ergens tussen de 40 en 400 seconden uitklappen. Dat is een factor 10 verschil! Werkt dus niet heel erg precies zo'n automaat.

Kan ik nu wel of niet mijn friet gaan bakken als ik al aan de limiet van mijn automaat zit :+

[ Voor 17% gewijzigd door Scooper op 29-10-2021 14:58 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Scooper schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:57:
Ik vind die specificaties van die automaten altijd zo lekker ruim:
Bij 1,5 keer de nominale stroom zal hij er ergens tussen de 40 en 400 seconden uitklappen. Dat is een factor 10 verschil! Werkt dus niet heel erg precies zo'n automaat.
Er zit een enorme temperatuurafhankelijkheid in. Het maakt nogal veel uit of het in je meterkast vriest (denk aan een bouwkast) of dat het er 40 graden is. Ik heb ooit wel eens een staatje van Hager gezien waarin dat werd gespecificeerd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:36
Martijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:37:

je hebt het over 27 panelen ofzo? een kw of 8 piek? dan 1 z 5 kw en 2 x 1500 watt?
1) op 3 fase kan dat door een kabel met aders 2,5 mm2
2) op 1 fase red je dat zeker niet en moet je en dikkere aders hebben, en je groepenkast een hoofdzekering hebben van ten minste 35 ampere.

dus: eerst kijken of je het 1-fase of 3 fase gaat doen. volgens mij is de consensus dat het eenmalig aanpasen van je groepenkast naar 3 fase veel goedkoper is dan iedere maand meer betalen voor 35 ampere

verder: je hebt meerdere omvormers. die moeten allemaal achter een aparte zekering.
dat kan door boven een verdeler te hebben met verschillende automaten en dan 1 kabel naar beneden naar een groepenkast, of nu je de boel toch open hebt even 3 kabels of 3 buizen te trekken. Dat laatste is nu waarschijnlijk goedkoper. Ik zou dan voor een 5 x 2,5 mm2 kabel of 19mm buis of 19 mm voorbedrade flexbuis gaan (de kabel is het dunst) voor een 3 fase omvormer en dan 2 kabels of buizen 3 g 2,5 voor 2 1 fase micro omvormers.
Maar als die 3 fase toch een 1 fase wordt had er 3 g4 moeten liggen en moet je waarschijnlijk je meterkast verzwaren.

als je echt alle opties open wilt houden heel veel buizen trekken en dan door elke buis later 1 ader…andersom mag niet, later 2 groepen voor die 2 micro omvormers op 1 fase door 1 buis is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
Lochnes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:44:

dus: eerst kijken of je het 1-fase of 3 fase gaat doen. volgens mij is de consensus dat het eenmalig aanpasen van je groepenkast naar 3 fase veel goedkoper is dan iedere maand meer betalen voor 35 ampere
Het verzwaren van 1-fase 25A naar 35A is (in ieder geval bij Liander) gratis en de tarieven zijn het zelfde.
Pas bij 3-fasen 35A gaan ze met een vork schrijven.

De hoofdschakelaar moet wel een 40-A type zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door LooneyTunes op 30-10-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
LooneyTunes schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Het verzwaren van 1-fase 25A naar 35A is (in ieder geval bij Liander) gratis en de tarieven zijn het zelfde.
Pas bij 3-fasen 35A gaan ze met een vork schrijven.

De hoofdschakelaar moet wel een 40-A type zijn.
he inderdaad, en bij sommigen is 1 x 80 a even duur als 1 x 25…
dus daar moet je dus ook nog opletten voorde keuze 1 fase/3 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Lochnes schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
he inderdaad, en bij sommigen is 1 x 80 a even duur als 1 x 25…
Bij welke netbeheerder is dat? 1x80A staat niet eens in de prijslijst bij Liander.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:48:
[...]

Bij welke netbeheerder is dat? 1x80A staat niet eens in de prijslijst bij Liander.
Bij Enexis staat het nog wel in de prijslijst.

Maar dat Enexis nog een capaciteitstarief voor 1x80A kent, wil volgens mij niet zeggen dat je het gaat krijgen als je er om vraagt. De doorsnee huisaansluitkabel is ook helemaal niet geschikt voor 1x80A, terwijl 3x25A of 3x40A meestal wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTFnkvoxx_fl6zp-XTVX12Hxp60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUTHQ7V5yp18xEVxTlx6eMXe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TTMrrmPRJHZP_YwUlNy30qWi4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMYZiPFVD5Ng8GY0NHw97yIk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yL2QJEQKlmOcNi_e0ih8oBdJdTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYDHsyqeWx7RrnJkd5TTYFlR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbCLAkMzKXYh7eSnCe4YkW5X9TA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcW5vB8YLg9Ap2rtsF7pJw7p.jpg?f=fotoalbum_tile

In het huis wat we gekocht hebben zit elektrische vloerverwarming in de badkamer. Is al een ouder systeem, maar ik krijg hem niet aan de praat.

De thermostaat geeft wel ‘signaal’. Een groen lampje als hij op lage stand staat en dat wordt rood als ik hem hoger draai. Maar de vloer wordt niet warm en volgens mij zitten alle draden goed.
Iemand een idee?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 18:28
Impry schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:58:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

In het huis wat we gekocht hebben zit elektrische vloerverwarming in de badkamer. Is al een ouder systeem, maar ik krijg hem niet aan de praat.

De thermostaat geeft wel ‘signaal’. Een groen lampje als hij op lage stand staat en dat wordt rood als ik hem hoger draai. Maar de vloer wordt niet warm en volgens mij zitten alle draden goed.
Iemand een idee?
Draden lijken inderdaad wel goed te zitten.
Paar opties om te checken of vloerverwarming defect is of de thermostaat:
- Met multimeter de weerstand van vloerverwarming meten.
- Met multimeter meten of er wel spanning op de uitgang komt.
- Thermostaat er even tussenuit halen en rechtstreeks 230v op vloerverwarming zetten, dan kijken of die warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Multimeter heb ik niet in huis (ben niet zo'n elektricien haha). Die laatste optie zou ik dus zonder hulp kunnen doen.

Snel redenerend zou ik dan L kunnen koppelen met Heating L en N met Heating N? Dat kan met een simpel kroonsteentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Ja, dat kan, maar ook zonder kroonsteentje: als je de twee transparante draden van de vloer in de contacten 1 en 3 (blauw en bruin) erbij kunt steken.
Wèl eerst even de spanning er af in de meterkast, dus met de betreffende zekering automaat, dan gaat ook je lampje uit; als je de verbindingen hebt gemaakt, dan de net spanning er weer op, en kijken of de vloer dan warm wordt

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ah top, dank beide, ik ga het morgen uitproberen en zal terugkoppeling geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
En als de vloer dan wèl warm wordt, is je thermostaat defect

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Er zit een enorme temperatuurafhankelijkheid in. Het maakt nogal veel uit of het in je meterkast vriest (denk aan een bouwkast) of dat het er 40 graden is. Ik heb ooit wel eens een staatje van Hager gezien waarin dat werd gespecificeerd.
Helemaal waar. Maar die temperatuurafhankelijkheid is beslist niet de enige factor. Een installatieautomaat is zeker geen precisie instrument, wat ook door geen enkele fabrikant wordt gepretendeerd. Hoeft ook niet, waar dat in bepaalde andere toepassingen wel gewenst is, is er een andere constructie nodig, een relais dat je heel precies kan instellen, maar dat is een totaal ander vakgebied. Terug naar dit onderwerp, betekent dit dat er ook bij gelijkblijvende temperatuur al een flinke spreiding zit. Vooral in het thermische gedeelte, waar de uitschakeltijd wel een uur kan zijn bij geringe overschrijding, met een spreiding van meerdere minuten.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 30-10-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Lochnes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:44:
[...]

je hebt het over 27 panelen ofzo? een kw of 8 piek? dan 1 z 5 kw en 2 x 1500 watt?
1) op 3 fase kan dat door een kabel met aders 2,5 mm2
2) op 1 fase red je dat zeker niet en moet je en dikkere aders hebben, en je groepenkast een hoofdzekering hebben van ten minste 35 ampere.

verder: je hebt meerdere omvormers. die moeten allemaal achter een aparte zekering.
dat kan door boven een verdeler te hebben met verschillende automaten en dan 1 kabel naar beneden naar een groepenkast, of nu je de boel toch open hebt even 3 kabels of 3 buizen te trekken. Dat laatste is nu waarschijnlijk goedkoper. Ik zou dan voor een 5 x 2,5 mm2 kabel of 19mm buis of 19 mm voorbedrade flexbuis gaan (de kabel is het dunst) voor een 3 fase omvormer en dan 2 kabels of buizen 3 g 2,5 voor 2 1 fase micro omvormers.
Maar als die 3 fase toch een 1 fase wordt had er 3 g4 moeten liggen en moet je waarschijnlijk je meterkast verzwaren.

als je echt alle opties open wilt houden heel veel buizen trekken en dan door elke buis later 1 ader…andersom mag niet, later 2 groepen voor die 2 micro omvormers op 1 fase door 1 buis is niet toegestaan.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Punt is dat ik niet exact weet of het 1 solaredge systeem wordt of 3 losse omvormers.

Wil ik al die opties afdekken moet ik dus flink wat kabels trekken terwijl het ook afgedaan kan worden met 1 5g4 kabel met een klein meterkastje boven. Dat zijn volgens mij ook de kosten niet wel?

Klopt dat ik het open heb liggen maar ook weer niet zo eenvoudig om 3 of 4 van die dikke kabels te trekken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:47
@Martijn Als breken later een hoop ellende geeft zou ik ook 5x4 of 5x6 leggen 5x6 is ca €1,50/m meer als 5x4.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
habbekrats schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:37:
@Martijn Als breken later een hoop ellende geeft zou ik ook 5x4 of 5x6 leggen 5x6 is ca €1,50/m meer als 5x4.
5x4 heb ik al liggen, dus denk dat ik die probeer te leggen en een 5x2.5 als ik dit er bij gefrot krijg. 3 of 4 kabels gaat denk ik niet lukken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Ik heb net een halogeen straler vervangen door een led straler van de cranenbroek. Nu geeft dat ding continu een zwak licht, reageert niet op de sensor etc.

Iemand enig idee of dit nu gewoon een gaar ding is of dat het iets anders kan zijn? Ik heb de halogeen straler er gewoon werkend vanaf gehaald en fase en nul gewoon goed aangesloten.

Omdat de beunhaas die hier voor ons in dit huis woonde de straler met een verlengkabel had aangesloten ipv via een lasdoos en ik dus niet 100% zeker ben dat de fase en nul goed zaten heb ik ze gewisseld, maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:03:
Ik heb net een halogeen straler vervangen door een led straler van de cranenbroek. Nu geeft dat ding continu een zwak licht, reageert niet op de sensor etc.

Iemand enig idee of dit nu gewoon een gaar ding is of dat het iets anders kan zijn? Ik heb de halogeen straler er gewoon werkend vanaf gehaald en fase en nul gewoon goed aangesloten.

Omdat de beunhaas die hier voor ons in dit huis woonde de straler met een verlengkabel had aangesloten ipv via een lasdoos en ik dus niet 100% zeker ben dat de fase en nul goed zaten heb ik ze gewisseld, maar zonder resultaat.
Gemeten of er wel gewoon 220 op die draden staat en je niet je led lamp op een trafo hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Sander schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Gemeten of er wel gewoon 220 op die draden staat en je niet je led lamp op een trafo hebt aangesloten?
Er zit geen trafo tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@De_Bastaard Begrijp ik heb goed dat je alleen halogeen door led hebt vervangen? De sensor is nog hetzelfde? Zou het dan niet zo kunnen zijn dat de led-straler een te laag vermogen heeft?

Dat zie je volgens mij vaker bij sensoren en andere apparaatjes die geen 'eigen' 0 hebben, maar een beetje afsnoepen van de voeding die de lamp krijgt. Je hebt dan een bypass nodig voor voldoende weerstand (of een minder zuinige lamp).

Zie bijvoorbeeld de Shelly 1L die zonder 0 minimaal een load van 20W nodig heeft zonder bypass.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Gizz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:57:
@De_Bastaard Begrijp ik heb goed dat je alleen halogeen door led hebt vervangen? De sensor is nog hetzelfde? Zou het dan niet zo kunnen zijn dat de led-straler een te laag vermogen heeft?

Dat zie je volgens mij vaker bij sensoren en andere apparaatjes die geen 'eigen' 0 hebben, maar een beetje afsnoepen van de voeding die de lamp krijgt. Je hebt dan een bypass nodig voor voldoende weerstand (of een minder zuinige lamp).

Zie bijvoorbeeld de Shelly 1L die zonder 0 minimaal een load van 20W nodig heeft zonder bypass.
Haha nee, de hele unit is vervangen.

Ik zal me er eens in verdiepen! Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@De_Bastaard Die nieuwe LED dinge hebben bijna geen vermogen nodig om maar enigszins op te lichten. Lange draden parallel kan al genoeg inductieve koppeling geven. Dubbel polig schakelen is het beste maar vaak niet mogelijk. Ik heb een led buitenlamp met bewegingsmelder aan de schuur hangen, daar zie je in het donker ook een heel klein lichtpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
habbekrats schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:35:
@De_Bastaard Die nieuwe LED dinge hebben bijna geen vermogen nodig om maar enigszins op te lichten. Lange draden parallel kan al genoeg inductieve koppeling geven. Dubbel polig schakelen is het beste maar vaak niet mogelijk. Ik heb een led buitenlamp met bewegingsmelder aan de schuur hangen, daar zie je in het donker ook een heel klein lichtpuntje.
Snap ik, daar kan ik opzich wel mee leven. Wat ik vervelender vind is dat hij het verder ook gewoon niet doet.

Morgen nog maar eens proberen! Misschien dat het omdraaien van de kabels toch de truc was en dat de rest afstellen is. Al had ik verwacht dat zodra je er spanning op zet, hij ook even (volledig) aan gaat.

Staat me overigens bij dat dit de tweede keer is met zo’n cheap led lamp met bewegingssensor van Cranenbroek. De Steinel plafoniere in het portiekje doet het gewoon prima. Hebben die dan andere sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:44
Impry schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:15:
Multimeter heb ik niet in huis (ben niet zo'n elektricien haha). Die laatste optie zou ik dus zonder hulp kunnen doen.

Snel redenerend zou ik dan L kunnen koppelen met Heating L en N met Heating N? Dat kan met een simpel kroonsteentje?
Of op de plek van de verwarmingsdraden even een lamp aansluiten, dan zie je het zo of de thermostaat werkt.
Wat zegt de handleiding over de jumper settings en die max temp. instelling?

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 31-10-2021 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:35:
Zat ik ook aan te denken. Het is trouwens geen inductieve koppeling, want daarvoor zou stroom in de leidingen nodig zijn, maar die is er niet in uitgeschakelde toestand. Het is dan ook capacitieve koppeling. Maar de essentie is het zelfde.
Het probleem is hier al meerdere keren aan de orde geweest inclusief het elimineren ervan.
Dat kan worden bereikt door die ongewenste spanning te belasten zodat deze zoveel kleiner wordt dat je het verschijnsel niet meer ziet. Je denkt dan al gauw aan een weerstand parallel aan de lamp. Maar een weerstand vreet onvermijdelijk een deel van de energie op die je juist wilt besparen. De oplossing is echter vrij eenvoudig, in plaats van een weerstand neem je een condensator. Voordeel, geen energieverlies en geen hitte die je bij een weerstand wel zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 21:52
Wij hebben een nieuw huis gekocht en hier moet aardig wat aan verbouwd worden.
We gaan er pas in mei in, dus we hebben nog ruim de tijd. Het liefst gaan we direct gasloos, dus hiervoor zijn wat elektrische aanpassingen nodig.

Er zijn nu 7 groepen + fornuisgroep aanwezig in de meterkast op 1 fase.
Wij willen dit vernieuwen naar

1x hoofdschakelaar
12x 16a groepen (waarvan 9 in gebruik 3 reserve) verdeeld over 3 aardlekschakelaars
1x kracht/kookgroep, 1x krachtgroep voor in de schuur, op 1x 3-fase aardlekschakelaar
2x ALAMAT voor de 1-fase warmtepomp + 1-fase elektrisch element (panasonic monoblock)
1x ALAMAT voor tuinverlichting en stopcontacten.
Voor zover kom ik er wel uit qua groepenkast.

Daarnaast willen we op 2 daken zonnepanelen.
10 panelen 450watt op een 3.6Kw omvormer op het garagedak richting Zuid.
10 panelen 415watt op een 3.0Kw omvormer op het schuine dak van de woning West.

dus eigenlijk 2x een 1-fase omvormer aansluiten in de meterkast. Ik neem aan dat dit sowieso op 2 aparte fases moet via bijvoorbeeld 2 ALAMATS, maar ik vraag me af of ik dan niet in de knel kom qua Ampere door de groepenkast (25A uit het net +16A van omvormer is >40A door de groepenkast).

Moet ik dan de normale aardlekschakelaars voorzien van 63A in plaats van de gebruikelijke 40A, of is er ook een andere oplossing? Ik kwam er niet helemaal uit als ik dit document las van ABB. Het liefst kies ik de standaard 40A aardlekschakelaars gezien deze goedkoop en goed verkrijgbaar zijn in de standaardkasten.
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb tijden zitten twijfelen en gegoogled naar de regels van een onderverdeler (extra groepenkast) op een andere plek in mijn huis.

Selectiviteit, B/C karakteristiek, selectieve aardlekschakelaar etc.

Toevallig was ik bij iemand op bezoek die net een nieuwbouwhuis opgeleverd heeft gekregen incl een extra groepenkast op een andere plek. Oplevering was incl. electra door een gerenommeerd installateur. Het eerste wat ik deed was natuurlijk de hoofd meterkast open trekken om te kijken hoe de onderverdeler daar was geschakeld.

Wat trof ik aan?
- Hoofdaansluiting: 3x25A incl automaten geleverd door netbeheerder
- 1x Hager automaat 3x25 C karakteristiek.

That's it.

Ligt het nu aan mij of is dat eigenlijk te gek voor woorden?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 01-11-2021 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Murkmans schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:57:
Daarnaast willen we op 2 daken zonnepanelen.
10 panelen 450watt op een 3.6Kw omvormer op het garagedak richting Zuid.
10 panelen 415watt op een 3.0Kw omvormer op het schuine dak van de woning West.

dus eigenlijk 2x een 1-fase omvormer aansluiten in de meterkast. Ik neem aan dat dit sowieso op 2 aparte fases moet via bijvoorbeeld 2 ALAMATS, maar ik vraag me af of ik dan niet in de knel kom qua Ampere door de groepenkast (25A uit het net +16A van omvormer is >40A door de groepenkast).
Ik zou toch serieus overwegen om een enkele 3f omvormer te overwegen met 2 trackers. Zou me niks verbazen als je het met een 5kW versie al gaat redden, maar dat zou je moeten uitrekenen. Sowieso verdeel je je opbrengst over all fasen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 21:52
@Ethirty
Ja, neem ik ook zeker mee in overweging. Probleem is echter dat het een afstand betreft van 30 meter tussen de panelen op het schuine dak en de garage. Wat is dan wijsheid voor de omvormer? in de woning te plaatsen of in de garage? of ergens tussenin (bijkeuken). En ik neem aan dat de bekabeling dan 6mm2 moet worden uitgevoerd.

We gaan sowieso enkele wachtbuizen trekken tussen de meterkast en de garage, dus wellicht dat ik hiervoor wat extra's bij trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah, dat zag ik over het hoofd. Ligt een beetje aan de situatie, maar misschien kan je de DC kabels gewoon naar de omvormer trekken? Ben daar niet zeker van.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Murkmans schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:57:
Moet ik dan de normale aardlekschakelaars voorzien van 63A in plaats van de gebruikelijke 40A, of is er ook een andere oplossing? Ik kwam er niet helemaal uit als ik dit document las van ABB. Het liefst kies ik de standaard 40A aardlekschakelaars gezien deze goedkoop en goed verkrijgbaar zijn in de standaardkasten.
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Hang achter de aansluiting van het net + de 2 omvormers een automaat van 40A, waar ze alle 3 door moeten, voor je apparaten worden gevoed.
Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik zit nog steeds wat te kloten met wat ik nu aan de groepenkast moet laten doen, of toch niet.

Ik heb nog geen elektricien weten te vinden die met een zelf aangeschafte groepenkast wil werken. Ze rekenen voor hun versie zo ongeveer het dubbele en noemen dat handling kosten. €250 voor handling vind ik toch een beetje erg veel...

Nu vroeg ik mij af of het volgende mag:
  • Een PV verdeler tussen de omvormer en de groepenkast zetten met 2x 16A automaat + hoofdschakelaar
  • De groep waar de PV verdeler opzit zo laten zitten: dus als afgaande groep, beveiligd met een centrale 40A 3 fasen aardlek.
Met mijn aansluiting van 3x25A kan ik dan hoogstens op 25+16 = 41A komen, mits de omvormer het maximum vermogen afgeeft, iets wat ik overigens nog kan limiteren in de omvormer.
Nu is het in de winter natuurlijk ook nog zo dat de omvormer niet veel meer dan 2A zal leveren, dus dat probleem kan de komende maanden niet voorkomen.

Ik krijg dan vanaf de omvormer:
omvormer (met eigen aardlek en 6mA verklaring) -> 16A automaat + 40A hoofdschakelaar (PV Verdeler) -> 16A smeltzekering + 40A/30mA aardlek (groepenkast).

De PV verdeler wordt dan niet aangesloten als een onderverdeler - dus direct op de hoofdaansluiting. Als de centrale aardlek eruit gaat dan kan de omvormer geen vermogen meer kwijt.

Dit is niet volgens de bekende NEN1010 tekeningen, maar qua veiligheid maakt het toch niet uit als je de lijn volgt tot aan de hoofdaansluiting? Of zie ik iets over het hoofd :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Septillion schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:44:
@SRB12 Daar kan je inderdaad 4x 1-fase 16A van maken ja. Ook al zal een groep dus op dezelfde fase uitkomen en dus samen maar max 25A kunnen doen.

Maar gezien wat je allemaal noemde had ik de verwachting dat je een stuk meet 3-fase apparatuur zou neerzetten in de garage.
Nog even hier op terugkomend.

Bedoel je zo'n ding?
"https://www.allekabels.nl/cee-verdeelkast/7196/1077652/cee-verdeelkast-16-ampere.html"

Of iets anders?
Wat ik graag wil is een kastje van waaruit ikzelf nog wat WCD's kan aansluiten/aftakken in de garage. Het lijkt erop dit dit alleen maar zelf 2 reguliere aansluitingen heeft en 1 krachtstroomaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@SRB12 Op zich, ja. Maar die split maar 2 fase van de 3 af en heeft de stopcontacten dan alleen op dat ding. Ook gaat het er vanuit dat de aardlekbeveiliging ergens anders zit.

Dus zou eerder zelf een (meter)kastje samenstellen en de stopcontacten plaatsen waar je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een centraaldoos in het plafond onzichtbaar wegwerken. Plaatje erop en bij het stuccen laten dichtsmeren. Ik weet dat het volgens normen niet is toegestaan en dat ze ten alle tijden bereikbaar moeten blijven. Maar als ik documenteer waar hij zit kan ik het stucwerk daar open snijden mocht ik er bij moeten zijn. Dan is hij dus toch nog bereikbaar.

Wat zijn nog meer nadelen/gevolgen? Gaat de verzekeraar mij niet uitkeren bij brand? :+ Of is het een brandgevaar op zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Supreme,
Dat wat je van plan bent in strijd is met de voorschriften is je zoals ik zie wel duidelijk en ook het waarom. Je geeft dat zelf namelijk al aan. Je hebt in zoverre gelijk, er zal zo lang er geen vervelende dingen gebeuren geen haan naar kraaien. Geen idee echter wat de consequenties eventueel zouden kunnen zijn. Realiseer je wel dat het vervelend kan zijn als je er toch ooit eens bij moet,
Maar waarom zou je dit doen? Is dat plaatje dat je eroverheen gaat plaatsen gewoon zichtbaar laten en er overheen verft of saust nou echt zo bezwaarlijk? Dat zie ik meer dan eens bij mensen die geen lamp meer aan het plafond hebben hangen. Ik vind het hoegenaamd niet storend.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 02-11-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Heren, een vraag. Ik heb een mantelbuis naar de oprit van mijn nieuwbouw huis liggen. De oprit gaat echter compleet bestraat worden in een soort beton. Ik kan er naderhand dus niet meer bij.

Wat is de beste manier om die mantelbuis toegankelijk te houden? Ik zat zelf te denken aan een straat kastje of zo. Maar jullie hebben vast wel betere ideeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNAhAAws2V481Q8aYB7VYzTYDlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lUoz7i6wjUt86hQBxEbCydHi.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:03
Kun je hem niet aanlengen met een meter en met een beugel tegen de muur maken zodat het omhoog blijft? Dan zaag (Of haal) je het weer af als de oprit klaar is en plaats je het kastje/laadpaal of wat je ook van plan bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

fmb

JackBol schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:25:
Heren, een vraag. Ik heb een mantelbuis naar de oprit van mijn nieuwbouw huis liggen. De oprit gaat echter compleet bestraat worden in een soort beton. Ik kan er naderhand dus niet meer bij.

Wat is de beste manier om die mantelbuis toegankelijk te houden? Ik zat zelf te denken aan een straat kastje of zo. Maar jullie hebben vast wel betere ideeen.
[…]
Ik dacht al, déjà vu!
JackBol in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
:)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14-09 22:44
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:03:
Ligt het nu aan mij of is dat eigenlijk te gek voor woorden?
Tja het voldoet niet natuurlijk aan de netcode. C25 is zeker niet selectief op C25.
Maar het is wel hoe ik zelf ook zou doen als het moet al dan misschien met een B20 en een S aardlek 300mA. Geen afgaande groep vind ik onoverzichtelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ja klopt. Daar schoot het niet echt op met de antwoorden, wellicht hier meer succes ;)

Ik heb zelf al dit gevonden: https://www.elektramat.nl...ng-1170x320x210-mm-hxbxd/

Die is IP43. Kan ik daar rechtstreeks een alamat in hangen? Of moet daar nog een extra waterdichte kast in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:06:
Ik wil graag een centraaldoos in het plafond onzichtbaar wegwerken. Plaatje erop en bij het stuccen laten dichtsmeren. Ik weet dat het volgens normen niet is toegestaan en dat ze ten alle tijden bereikbaar moeten blijven. Maar als ik documenteer waar hij zit kan ik het stucwerk daar open snijden mocht ik er bij moeten zijn. Dan is hij dus toch nog bereikbaar.

Wat zijn nog meer nadelen/gevolgen? Gaat de verzekeraar mij niet uitkeren bij brand? :+ Of is het een brandgevaar op zichzelf?
Mijn installateur plaatst dozen die je met een leidingzoeker eenvoudig terug kunt vinden. Van het wegwerken achter een gipsen plafond maken ze ook geen probleem al wordt je er wel op gewezen dat het plafond open moet als er ooit iemand bij moet.

Voor de verzekering bij brand ben ik ook niet zo bang. Vraag me wel eens af waar die angst tot discussie met de vezekering na een brand eigenlijk vandaan komt. Ik behandel ongeveer 1 flinke brandschade per jaar maar heb nog nooit een schade-expert gehoord over elektra die niet aan de norm voldoet. De helft van alle woningen heeft wel iets dat niet voldoet, om over Ali express laders, brakke accu's en andere brand veroorzakers nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

fmb

JackBol schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:30:
[...]

Ja klopt. Daar schoot het niet echt op met de antwoorden, wellicht hier meer succes ;)

Ik heb zelf al dit gevonden: https://www.elektramat.nl...ng-1170x320x210-mm-hxbxd/

Die is IP43. Kan ik daar rechtstreeks een alamat in hangen? Of moet daar nog een extra waterdichte kast in?
Dat is niet helemaal mij ding.

Kom wel dit tegen (maar had je zelf wsch ook al wel gevonden):
“IP43
IP43 beschermt tegen het binnendringen van vaste voorwerpen van 1mm en groter, denk aan draden en schroevendraaiers. Schakelkasten met IP43 zijn spatwaterdicht: regen en opspattend water komt niet binnen. “

Zou dus voldoende moeten zijn, maar ik zou zelf liever een iets betere afscherming willen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
nette kast.
wat ik dan wel zie is dat in zo”n kast dan nog een waterdicht kastje hangt zodat de spinnen er niet inkruipen enzo.
zoiets maar dan gewoon met 1 groep https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/MJX3D17RGK/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Murkmans schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:53:
@Ethirty
Ja, neem ik ook zeker mee in overweging. Probleem is echter dat het een afstand betreft van 30 meter tussen de panelen op het schuine dak en de garage. Wat is dan wijsheid voor de omvormer? in de woning te plaatsen of in de garage? of ergens tussenin (bijkeuken). En ik neem aan dat de bekabeling dan 6mm2 moet worden uitgevoerd.

We gaan sowieso enkele wachtbuizen trekken tussen de meterkast en de garage, dus wellicht dat ik hiervoor wat extra's bij trek.
Verliezen in DC zijn iets lager dan in AC. Daarnaast is spanningsval over de kabel een groter probleem aan de AC kant want de omvormer ziet sneller 253V en gaat of uit, of vermogen beperken als je in een rot gebied zit....

Ik heb zelf ook 30m DC kabel liggen in mantel en installatiebuis tussen 2 dakdelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Voor mijn zonnepanelen heb ik op dit moment twee gelijke éénfase omvormers naast elkaar hangen. Ze zijn ieder via een eigen kabel (3x2,5) op de meterkast aangesloten. Uiteraard ieder op een eigen (verschillende) fase. Nu wil ik in de toekomst nog wat gaan uitbreiden. Er komt dan een derde omvormer naast te hangen. Het oorspronkelijke plan was om die via een eigen kabel op de laatste vrije fase aan te sluiten.

Maar dat kan toch eigenlijk veel slimmer? Ik kan dan toch beter (vanuit een krachtgroep) een 5x2,5mm kabel naar de omvormers leggen en daar een onderverdeelkastje plaatsen? En van daaruit dan de drie omvormers voeden? Daarmee simuleer ik toch eigenlijk een driefase omvormer?

Natuurlijk leveren de drie omvormers niet allemaal tegelijk dezelfde productie, maar het scheelt niet veel. En het is allicht symmetrischer dan één of twee omvormers.

Zou ik in plaats van een nieuwe 5x2,5mm kabel de twee bestaande 3x2,5mm kabels kunnen gebruiken? En dan voor de nul twee aders parallel? Scheelt me weer een kabel trekken.
En dan voor de nul twee aders parallel?
EDIT: dit is bij nader inzien niet zo zinvol. Deze ader (de nul) wordt in deze configuratie het minst belast. Is het handiger om beide aardedraden parallel te schakelen?

[ Voor 10% gewijzigd door thesaxofonist op 03-11-2021 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

thesaxofonist schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:56:
Voor mijn zonnepanelen heb ik op dit moment twee gelijke éénfase omvormers naast elkaar hangen. Ze zijn ieder via een eigen kabel (3x2,5) op de meterkast aangesloten. Uiteraard ieder op een eigen (verschillende) fase. Nu wil ik in de toekomst nog wat gaan uitbreiden. Er komt dan een derde omvormer naast te hangen. Het oorspronkelijke plan was om die via een eigen kabel op de laatste vrije fase aan te sluiten.

Maar dat kan toch eigenlijk veel slimmer? Ik kan dan toch beter (vanuit een krachtgroep) een 5x2,5mm kabel naar de omvormers leggen en daar een onderverdeelkastje plaatsen? En van daaruit dan de drie omvormers voeden? Daarmee simuleer ik toch eigenlijk een driefase omvormer?

Natuurlijk leveren de drie omvormers niet allemaal tegelijk dezelfde productie, maar het scheelt niet veel. En het is allicht symmetrischer dan één of twee omvormers.

Zou ik in plaats van een nieuwe 5x2,5mm kabel de twee bestaande 3x2,5mm kabels kunnen gebruiken? En dan voor de nul twee aders parallel? Scheelt me weer een kabel trekken.
Ik zou geen 3-fase krachtgroep verdelen over twee kabels (die waarschijnlijk ook door twee verschillende buizen lopen), maar toch echt één keer 5g2,5 trekken in plaats van een van beide 3g2,5 (als het 3/4" buis is moet dat wel lukken met YMVK 5g2,5, desnoods met kabelglijmiddel).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@thesaxofonist Qua load zou dat inderdaad prima kunnen. Maar let op, dan geen gebruikers op die kabel, ook niet met PV-verdeler.

Qua kabels, vooral de PE draad voor iets anders gebruiken is wel een grote no-go. Of je de tweede nul nog mag "herkleuren" naar L durf ik even niet te zeggen, is ook al niet heel netjes. Dus als de pijp het aan kan en het wil er nog door zou ik ook aanraden de hele set van 3x2,5 (eigenlijk dus 2G2,5) te vervangen door 5x2,5 (/4G2,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Nu online
@TGEN @Septillion Er liggen geen buizen en er is geen draad gebruikt. Het zijn twee XMvK-kabels die rechtstreeks van de meterkast naar de omvormers lopen. Alles binnenshuis. Geen andere gebruikers daarop aangesloten.

Dus ik kan die twee kabels 'bundelen' en hergebruiken of een nieuwe buis/kabel aanleggen. En dan de bestaande kabels dus niet gebruiken. Als het niet anders kan, dan leg ik wel een nieuwe aan, maar liever niet.

[ Voor 6% gewijzigd door thesaxofonist op 03-11-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:03
Ik ben geen expert, maar 3 verschillende apparaten (omvormers) door 2 verschillende kabels heen laten lopen lijkt mij niet heel logisch. Dan ga je een nul gemeenschappelijk over 3 groepen heen gebruiken wat eigenlijk 3 verschillende groepen zijn. Want hoe ga je dat dan aansluiten in je meterkast? Alle 3 de omvormers achter één 3 fase aardlekautomaat???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hoe ga je regelen dat alles in de juiste fase loopt als je maar 1 nul hebt? Zijn het 3 gelijke omvormers die je kan programmeren als een enkele 3f systeem te werken?

Zo nee, dan heb je volgens mij 3 kabels nodig. Of een dikke nul.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decramy

decramy

Ethirty schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:48:
Hoe ga je regelen dat alles in de juiste fase loopt als je maar 1 nul hebt? Zijn het 3 gelijke omvormers die je kan programmeren als een enkele 3f systeem te werken?

De sinussen in de fases lopen niet synchroon; daardoor kun je 1 nul gebruiken en 3 fase-draden. Je kunt ze dan behandelen als 3 losse groepen en dus 3 verschillende omvormers er aan knopen.

Overigens zou ik duidelijkheid voor de toekomstige installateur (of je dat nu zelf bent of niet) voorop stellen. Nieuwe kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Nu online
Nee, de reden dat ik dit wil doen is juist dat je een 'dunnere' nul nodig hebt. In theorie loopt er (bij symmetrische belasting) geen stroom door de nul. En dus heb je (bij 5x2,5) veel minder kabelverlies dan bij drie losse kabels van ieder 3x2,5.

[ Voor 5% gewijzigd door thesaxofonist op 03-11-2021 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj

Jammer van de +1 van @franssie, want jullie weten duidelijk niet hoe een 3-fasen systeem werkt. Als alle drie de omvormers dan evenveel stroom leveren, is de stroom door de nul nul. (Daarom heet ie ook nul). Dit komt door het faseverschil van 120° tussen de fasen.
Dat laat onverlet dat je in zo'n geval wel een 5x2.5mm² kabel hoort te trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Nu online
@Andrehj En zou je de huidige situatie (dus 2 fases belast) al reden vinden om de omvormers via een 5x2,5 te voeden?

EDIT: dat doe ik toch maar niet. De winst is beperkt en ik moet er toch wel wat moeite voor doen (extra kabel leggen en onderverdeelkast plaatsen).

Over die onderverdeelkast: wat zou daar eigenlijk in moeten zitten? Hoofdschakelaar? Kan handig zijn, maar niet verplicht lijkt me. Aardlekschakelaars? Niet nodig lijkt me. Smeltveiligheid/automaat per groep? Voegen die iets toe aan de hoofdverdeelkast?

[ Voor 72% gewijzigd door thesaxofonist op 03-11-2021 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:02:
[...]

Jammer van de +1 van @franssie, want jullie weten duidelijk niet hoe een 3-fasen systeem werkt. Als alle drie de omvormers dan evenveel stroom leveren, is de stroom door de nul nul. (Daarom heet ie ook nul). Dit komt door het faseverschil van 120° tussen de fasen.
Natuurlijk vanzelfsprekend deze uitleg wat betreft de som van drie gelijke fasestromen. Uiteraard is die nul, die elementaire kennis van de elektrotechniek zou iedereen die zich hiermee bezighoudt eigenlijk moeten weten. Echter één ding, dat is je zin: "Daarom heet ie ook nul". Dat is gewoon niet waar, want bij een één fase groep is de stroom door de nulleider immers gelijk een de fasestroom. De naam "nul" heeft daar dan ook niets mee te maken, maar heeft betrekking op de spanning ten opzichte van de aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Zulk pendant geblaat mag je onderbouwen met een goede bron.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Ben er niet voor opgeleid maar snap echt wel wat van 3 fasen.

Daarom stel ik toch ook 3 omvormers in 3f configuratie wel mogelijk moet zijn? Anders heb je gewoon 3 losse omvormers zonder faseverschuiving en daar komt mijn “dikke nul” vandaan. Dan heb je 48A door je nul lopen.

Beter is natuurlijk een nieuwe kabel trekken en een echte 3f omvormer ophangen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik mag toch hopen dat die omvormers zich synchroniseren aan de bestaande golf en niet zelf een golf genereren. Als je 3 omvormers aansluit op 3 fases, zullen die automatisch geoffset zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah dat is inderdaad een logische uitleg.

Zat nog iets te diep in 3f off-grid omvormers waarbij de omvormers zelf verantwoordelijk zijn voor de fase verschuiving. :$

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
franssie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:17:
[...]
Zulk pendant geblaat mag je onderbouwen met een goede bron.
Lees de rest van de reacties ook even. Die zijn het met mij eens (behalve dan waarom de nul nul heet). En voor meer info kun je altijd nog Wikipedia raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

thesaxofonist schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:43:
@Andrehj En zou je de huidige situatie (dus 2 fases belast) al reden vinden om de omvormers via een 5x2,5 te voeden?

EDIT: dat doe ik toch maar niet. De winst is beperkt en ik moet er toch wel wat moeite voor doen (extra kabel leggen en onderverdeelkast plaatsen).

Over die onderverdeelkast: wat zou daar eigenlijk in moeten zitten? Hoofdschakelaar? Kan handig zijn, maar niet verplicht lijkt me. Aardlekschakelaars? Niet nodig lijkt me. Smeltveiligheid/automaat per groep? Voegen die iets toe aan de hoofdverdeelkast?
Een onderverdeelkast wil je ook geheel spanningsvrij kunnen maken, dus een hoofdschakelaar is daar zeker wel nuttig. En ik zou ook aardlekbeveiliging toevoegen voor alle groepen die je maakt in je onderverdeler, en niet afhankelijk te blijven van de aardlek (cq. aardlekautomaat) in de hoofdmeterkast. Stel bijvoorbeeld dat één van de twee omvormers een aardfout heeft, en je de onderverdeelkast hebt uitgerust met aardlekautomaten, dan is het wel zo fijn dat de andere omvormer blijft werken, en jij direct weet in welke omvormer de aardfout heeft plaatsgevonden. Als je ook nog enige verbruikers wenst aan te sluiten via de onderverdeelkast (denk aan een hub voor string omvormers bijvoorbeeld, of een grote verbruiker die je het liefst wil gebruiken op momenten van piekproductie zoals een wasmachine), dan zou ik deze sowieso op een eigen groep zetten om te voorkomen dat dit apparaat teveel stroom kan trekken (EV opwekking plus de maximale levering die vanuit de hoofdverdeelkast kan komen).

Wat hieraan wel of niet verplicht is voor thuisinstallaties van hobby-Bobs weet ik niet, maar mijn insteek is dat je hier best niet op bezuinigd.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
Bij een zuiver resistieve belasting kan de stroom door de nulgeleider inderdaad exact nul zijn. Bij hoogfrequent schakelende omvormers op driefase is de praktijk doorgaans iets weerbarstiger. Er zal altijd een lichte stroom door de nul lopen, deze zal dus nooit helemaal nul zijn maar zo goed als nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:51:
Bij een zuiver resistieve belasting kan de stroom door de nulgeleider inderdaad exact nul zijn. Bij hoogfrequent schakelende omvormers op driefase is de praktijk doorgaans iets weerbarstiger. Er zal altijd een lichte stroom door de nul lopen, deze zal dus nooit helemaal nul zijn maar zo goed als nul.
Zoals mijne dus..
Phase 1 Current: 2.81A
Phase 2 Current: 2.85A
Phase 3 Current: 2.83A
Power: 2031.20W
Power (Apparent): 2047.60VA
Power (Reactive): -258.89VAr
Power Factor: -99.19%

Het wordt erger bij lage vermogens... 10W, en ~500W apparent, ~-500W reactive
Wat ik alleen nog niet goed snap is hoe irritant het is voor de netbeheerder ;-) (We worden er gelukkig niet op bemeten?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal waar. Maar "zuiver resistieve belasting" is hoegenaamd niet relevant. Het gaat er om dat ze alle drie gelijk zijn. M.a.w. ook voor andere soorten belasting, welke varianten je ook bedenkt, geldt dat bij gelijk belaste fasen de stroom door nulleider gewoon nul is. Om een voorbeeld te noemen, bij een in ster geschakelde motor wordt nooit een nuldraad aangesloten
Maar, daar ging de discussie eigenlijk niet over, het mag duidelijk zijn dat, ingeval ze niet gelijk zijn, je bij een goede verdeling van de belasting over de fasen bij een driefasen groep de nuldraad gewoon dezelfde doorsnede kan hebben als de fasedraden. Dat geldt zoals bekend trouwens ook voor een tweefasen groep zoals b.v. een fornuis waar je kan volstaan met één nuldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ronald schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:20:
[...]

Zoals mijne dus..
Phase 1 Current: 2.81A
Phase 2 Current: 2.85A
Phase 3 Current: 2.83A
Power: 2031.20W
Power (Apparent): 2047.60VA
Power (Reactive): -258.89VAr
Power Factor: -99.19%

Het wordt erger bij lage vermogens... 10W, en ~500W apparent, ~-500W reactive
Wat ik alleen nog niet goed snap is hoe irritant het is voor de netbeheerder ;-) (We worden er gelukkig niet op bemeten?)
Zware aansluitingen worden er wel op bemeten. Dus het zal wel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Techneut derde harmonische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@leonbong dat weet ik, min of meer waarom ik het vraag... 500W klinkt 'relatief' ruig ;-)
Geloof dat het komt omdat de omvormer iets aan fase verschuiving veroorzaakt... maar het fijne snap ik er niet van, en goede uitleg vinden is me ook al niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik begrijp helemaal wat je hiermee bedoelt, ik ben daarmee bekend. Maar dat verschuift zoals ik me dat probeer voor te stellen mee per fase zodat je per saldo toch nog steeds op nul ampère uitkomt door de nulleider. Of zie jij dat anders?

Edit:
Zie onderstaande reacties van Proton_ en Mschamp, inderdaad jullie hebben gelijk, ik herinner me het nu ook wel weer. Even niet goed nagedacht, ik schaam me diep 8)7.

[ Voor 64% gewijzigd door Techneut op 04-11-2021 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 21:24
Techneut schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:25:
[...]
Ik begrijp helemaal wat je hiermee bedoelt, ik ben daarmee bekend. Maar dat verschuift zoals ik me dat probeer voor te stellen mee per fase zodat je per saldo toch nog steeds op nul ampère uitkomt door de nulleider. Of zie jij dat anders?
De 3e harmonische is een stroom met een 3 keer hogere frequentie (dus in Europa 150Hz). Als je dat op elke fase hebt in een 3fasig systeem, vallen de stromen wel mooi samen, en in plaats van elkaar op te heffen, versterken ze elkaar. In je nulleider loopt dan een stroom die niet nul is, en zelf groter kan zijn dan je fase stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Techneut ja, die telt juist op in de nulgeleider in een driefasenet.
De brom die je bij een hoogspanningstrafo hoort is dan ook doorgaans 150 Hz en geen 50.
Maar je moet het wel bont maken met niet-lineaire belasting wil je daar in dit topic last mee krijgen.
In deze context van PV maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virish01
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-06 21:09
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een keuken gekocht en hiervan moet een leidingschema naar de projectontwikkelaar voor onze nieuwbouwwoning. Dit moeten we doen omdat we de keuken niet via onze projectontwikkelaar zullen aanschaffen. Wij hebben een 0-tekening meegekregen waarop alle aansluitingen staan weergegeven die standaard aanwezig zullen zijn in de keuken. Omdat wij onze keuken op een andere positie zullen plaatsen en niet bij de projectontwikkelaar zullen afnemen, moeten wij de leidingen en eventuele extra stopcontacten laten verleggen/aanbrengen. Zie hieronder het voorlopige leidingsschema van de keukenleverancier.

Onze woonbegeleider gaf aan dat wij zelf ook moeten aangeven welke stopcontacten op een aparte groep moeten worden afgemonteerd. Keukenleverancier zegt dat de aannemer dit moet doen, wat mij ook het meest logische lijkt. Op Tweakers ben ik nu bezig om te kijken wat we moeten doen voor het geval dat blijkt dat zowel de keukenleverancier als de aannemer hier niks mee zullen doen. Hoop dat iemand mij kan helpen om te kijken wat apart op een groep moet en wat bij elkaar kan.

Wij hebben de volgende apparaten in onze keuken:
- Bora Pure (aansluitwaarde 7.600 W)
- Siemens IQ700 oven (aansluitwaarde 3.600 W)
- Siemens IQ700 combi-magnetron (aansluitwaarde ~3200 W)
- Siemens IQ300 vaatwasser (aansluitwaarde 2.400 W)
- Siemens IQ300 koel/vries (aansluitwaarde 100 W)
- Quooker Flex 3 Liter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vBN6k3_zaG9xMydapkgUqzCIus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSBEdLK1PdezXVwo4f5nid8S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twlONswzEwpj4LOQNBffIijVRwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nPUif8Ks6zuGBtAbvHqlnGND.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGmKBIZvFmjYy371FGIvwR0btw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XUIsg4ZdQphPSbEVrrKzf0QF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
virish01 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:40:
- Bora Pure (aansluitwaarde 7.600 W)
- Siemens IQ700 oven (aansluitwaarde 3.600 W)
- Siemens IQ700 combi-magnetron (aansluitwaarde ~3200 W)
- Siemens IQ300 vaatwasser (aansluitwaarde 2.400 W)
- Siemens IQ300 koel/vries (aansluitwaarde 100 W)
- Quooker Flex 3 Liter
Voor die kookplaat een 3-fasen krachtgroep laten plaatsen.

Alle andere apparaten behalve de koelkast ook op een eigen groep.

Vergeet niet om ook contactdozen boven je aanrecht in te tekenen, anders wordt het zo lastig om keukenapparatuur en de koffiezetter aan te sluiten. ;) Deze hoeven niet op een eigen groep, maar wel het liefste verdeeld over 2 groepen (die je kunt delen met andere contactdozen/verlichting). De koelkast kan op 1 van die groepen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die jezelf een plezier en laat een echte 3 fase CEE (60309) stekkerdoos plaatsen voor de kookplaat. geen perilex. perilex is ook zon beetje overal al verboden en als je ergens wat leest van een friettent die af is gefikt zit 90% van de tijd daar een rotte perilex stekker als reden achter. met een CEE stekker krijg je in elk geval geen gezeik met de verzekering als er wat gebeurt. de kosten voor een CEE stekker zijn hetzelfde als een perilex. verschil is dat CEE een standaard is, perilex is dat niet. de enigste plek waar je die stekkers nog ziet is nederland en duitsland en in duitsland is het verplicht voor electrciens om ze te verwijderen en vervangen voor CEE als er iets gedaan moet worden. je kan de koookplaat dan ook netjes op 3 fasen laten lopen. iets waar die voor geschikt is.

en gewoon elk apparaat zijn eigen groep geven en in de meterkast netjes laten verdelen over de fases zodat je machines die tegelijk worden gebruikt niet allemaal op 1 fase hangen.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 04-11-2021 23:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@flippy Een perilex is in nederland gewoon een toegestane wcd in woningen. Een CEE is soms ook niet makkelijk even weg te werken achter een keukenkastje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
flippy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:25:
die jezelf een plezier en laat een echte 3 fase CEE (60309) stekkerdoos plaatsen voor de kookplaat. geen perilex. perilex is ook zon beetje overal al verboden en als je ergens wat leest van een friettent die af is gefikt zit 90% van de tijd daar een rotte perilex stekker als reden achter. met een CEE stekker krijg je in elk geval geen gezeik met de verzekering als er wat gebeurt. de kosten voor een CEE stekker zijn hetzelfde als een perilex. verschil is dat CEE een standaard is, perilex is dat niet. de enigste plek waar je die stekkers nog ziet is nederland en duitsland en in duitsland is het verplicht voor electrciens om ze te verwijderen en vervangen voor CEE als er iets gedaan moet worden. je kan de koookplaat dan ook netjes op 3 fasen laten lopen. iets waar die voor geschikt is.

en gewoon elk apparaat zijn eigen groep geven en in de meterkast netjes laten verdelen over de fases zodat je machines die tegelijk worden gebruikt niet allemaal op 1 fase hangen.
Als je iets beters wil dan periplex maar geen grote lompe CEE stekker.
Neem een Merten MEG1011-9019 of iets soortgelijks.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/D700/EL_MEG1011-9019_01.png

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 05-11-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

leonbong schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:10:
[...]

Als je iets beters wil dan periplex maar geen grote lompe CEE stekker.
Neem een Merten MEG1011-9019 of iets soortgelijks.

[Afbeelding]
klopt die zijn ook erg handig als er geen ruimte is.
habbekrats schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 06:30:
@flippy Een perilex is in nederland gewoon een toegestane wcd in woningen. Een CEE is soms ook niet makkelijk even weg te werken achter een keukenkastje.
het is een DIN stekker dus het kan gebruikt worden. echter is het in de industrie simpelweg verboden, horeca verzekeraars weigeren nieuwe panden fatsoenlijk te verzekeren (sommige missen het het tijdens afsluiten, maar het is een issue bij alle nederlandse en vooral duitse verzekeraars) als je perilex gebruikt en het is gewoon een onbetrouwbaar ding wat je niet in je huis moet hebben. en dna hebben we het nog niet over de uiterst creatieve methodes voor het aansluiten die worden gevonden. leuk als je een nieuwe kookplaat erin zet en direct opblaast...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1 ... 196 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.