Wij hebben een nieuw huis gekocht en hier moet aardig wat aan verbouwd worden.
We gaan er pas in mei in, dus we hebben nog ruim de tijd. Het liefst gaan we direct gasloos, dus hiervoor zijn wat elektrische aanpassingen nodig.
Er zijn nu 7 groepen + fornuisgroep aanwezig in de meterkast op 1 fase.
Wij willen dit vernieuwen naar
1x hoofdschakelaar
12x 16a groepen (waarvan 9 in gebruik 3 reserve) verdeeld over 3 aardlekschakelaars
1x kracht/kookgroep, 1x krachtgroep voor in de schuur, op 1x 3-fase aardlekschakelaar
2x ALAMAT voor de 1-fase warmtepomp + 1-fase elektrisch element (panasonic monoblock)
1x ALAMAT voor tuinverlichting en stopcontacten.
Voor zover kom ik er wel uit qua groepenkast.
Daarnaast willen we op 2 daken zonnepanelen.
10 panelen 450watt op een 3.6Kw omvormer op het garagedak richting Zuid.
10 panelen 415watt op een 3.0Kw omvormer op het schuine dak van de woning West.
dus eigenlijk 2x een 1-fase omvormer aansluiten in de meterkast. Ik neem aan dat dit sowieso op 2 aparte fases moet via bijvoorbeeld 2 ALAMATS, maar ik vraag me af of ik dan niet in de knel kom qua Ampere door de groepenkast (25A uit het net +16A van omvormer is >40A door de groepenkast).
Moet ik dan de normale aardlekschakelaars voorzien van 63A in plaats van de gebruikelijke 40A, of is er ook een andere oplossing? Ik kwam er niet helemaal uit als ik dit document las van ABB. Het liefst kies ik de standaard 40A aardlekschakelaars gezien deze goedkoop en goed verkrijgbaar zijn in de standaardkasten.
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls