WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Om de een of andere reden blijft iedere adviseur huiverig voor serieel, door de schaduw zal het minder opbrengen dan SE, etc etc. Terwijl ik me nauwelijks kan voorstellen waar de schaduw in mijn geval vandaan zou komen...
Solar edge kunnen ze vanuit luie stoel monitoren, als er wat kapot gaat staan ze op en declareren ze rekening bij solar edge.Martijn schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:39:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, iedereen lijkt wel iets anders te adviseren... Ik heb bij iedereen mijn zorg met betrekking tot opstartproblemen van de kleine daken laten blijken, echter komt toch iedereen terug met SolarEdge. Wel dus met twee kleinere SE omvormers voor de twee kleine daken, maar nog steeds twijfel ik of hem dat wel gaat worden...
Om de een of andere reden blijft iedere adviseur huiverig voor serieel, door de schaduw zal het minder opbrengen dan SE, etc etc. Terwijl ik me nauwelijks kan voorstellen waar de schaduw in mijn geval vandaan zou komen...
Makkelijk verdienen toch? Zelfs voor de domste installateurs die niet weten hoe PV werkt.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, wellicht heb je gelijk. Maargoed, is de enige mogelijkheid dan bijna op Solar Bouwmarkt alles op goed geluk bij elkaar klikken en dan via hen laten installeren?reneeke1970 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:50:
[...]
Solar edge kunnen ze vanuit luie stoel monitoren, als er wat kapot gaat staan ze op en declareren ze rekening bij solar edge.
Makkelijk verdienen toch? Zelfs voor de domste installateurs die niet weten hoe PV werkt.....
Zou liever gewoon een installateur uit de buurt het laten oplossen, maar dat lijkt bijna onmogelijk...
#HelpMartijnAanPanelenVoorEenKnappePrijs!!
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Uit de buurt? Iedere installateur rijd bijna door heel Nederland of huurt onder aannemers in die overal vandaan komen, spreken vaak zelfs geen Nederlands.Martijn schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:06:
[...]
Ja, wellicht heb je gelijk. Maargoed, is de enige mogelijkheid dan bijna op Solar Bouwmarkt alles op goed geluk bij elkaar klikken en dan via hen laten installeren?
Zou liever gewoon een installateur uit de buurt het laten oplossen, maar dat lijkt bijna onmogelijk...
Dus zo slecht is solar bouwmarkt niet.
1 PVoutput . Dongen NB
26x Hyundai 395 Wp panelen | 4290 euro |
1x Goodwe GW8000DT (8kW) drie fase | 1170 euro |
2x Goodwe GW1000-XS (1kW) | 682 euro |
Montage materiaal | 1092 euro |
Kabels etc | 245 euro |
Installatie | 1690 euro |
Korting | -212 euro |
TOTAAL ex BTW | 9381 euro |
Verwachte opbrengst | 7726 kwh |
Prijs per Wp | 9381 euro / 10270 Wp = 0.91 euro |
26x Longi 360 Wp panelen | 3874 euro |
1x Goodwe GW6000DT (6kW) drie fase | 1065 euro |
2x Goodwe GW1000-XS (1kW) | 682 euro |
Montage materiaal | 1092 euro |
Kabels etc | 245 euro |
Installatie | 1690 euro |
Korting | -616 euro |
TOTAAL ex BTW | 8031 euro |
Verwachte opbrengst | 6972 kwh |
Prijs per Wp | 8031 euro / 9360 Wp = 0.86 euro |
Wat prijzen betreft begint dit er al meer op de lijken, echter kan ik niet goed inschatten of de losse Goodwe GW1000 omvormers een goed alternatief zijn voor de hier in dit forum aanbevolen APS omvormers...
Vind algemeen wel dat ik met heel veel Wp relatief weinig kwh opwek, pak en beet 75% van totale Wp. Hoor vaak verhalen van rond de 90%, is dat puur bij zuidelijk gerichte panelen?
[ Voor 4% gewijzigd door Martijn op 03-11-2021 14:24 ]
Op zuid pak je 100%, op oost en west ongeveer 80 á 85 procent en op noord ongeveer 50 procent.Martijn schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:18:
Ik heb 365zon nog maar eens aangegeven dat ik een seriele offerte will zien. Komen nu op de volgende twee offertes.
26x Hyundai 395 Wp panelen
4290 euro
1x Goodwe GW8000DT (8kW) drie fase
1170 euro
2x Goodwe GW1000-XS (1kW)
682 euro
Montage materiaal
1092 euro
Kabels etc
245 euro
Installatie
1690 euro
Korting
-212 euro
TOTAAL ex BTW
9381 euro
Verwachte opbrengst
7726 kwh
Prijs per Wp
9381 euro / 10270 Wp = 0.91 euro
26x Longi 360 Wp panelen
3874 euro
1x Goodwe GW6000DT (6kW) drie fase
1065 euro
2x Goodwe GW1000-XS (1kW)
682 euro
Montage materiaal
1092 euro
Kabels etc
245 euro
Installatie
1690 euro
Korting
-616 euro
TOTAAL ex BTW
8031 euro
Verwachte opbrengst
6972 kwh
Prijs per Wp
8031 euro / 9360 Wp = 0.86 euro
Wat prijzen betreft begint dit er al meer op de lijken, echter kan ik niet goed inschatten of de losse Goodwe GW1000 omvormers een goed alternatief zijn voor de hier in dit forum aanbevolen APS omvormers...
Vind algemeen wel dat ik met heel veel Wp relatief weinig kwh opwek, pak en beet 75% van totale Wp. Hoor vaak verhalen van rond de 90%, is dat puur bij zuidelijk gerichte panelen?
Gewoon volleggen, niet twijfelen. Naast een goed systeem is de aanschafprijs van belang (terugverdientijd). Eigenlijk laten de installateurs (waar jij een offerte van hebt ontvangen) een steek vallen qua maatwerk (ze zullen echt wel goed installeren maar ze komen niet met het juiste plan).
Ik twijfel ook niet meer om alles vol te leggen, enkel aan het systeem. Beide seriële voorbeelden hierboven gaat uit van vol leggen. Wat betreft terugverdientijd is de Longi het gunstigste denk ik.Bravertal schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:58:
[...]
Op zuid pak je 100%, op oost en west ongeveer 80 á 85 procent en op noord ongeveer 50 procent.
Gewoon volleggen, niet twijfelen. Naast een goed systeem is de aanschafprijs van belang (terugverdientijd). Eigenlijk laten de installateurs (waar jij een offerte van hebt ontvangen) een steek vallen qua maatwerk (ze zullen echt wel goed installeren maar ze komen niet met het juiste plan).
Heeft iemand ervaring met de Goodwe omvormers? Is dat een goeie vervanging voor de APS omvormers?
Ben nog maar eens gaan spelen met SunnyDesign, en ook hoop gelezen over de SMA omvormers. Uiteindelijk lijken die me wel wat, beter gevoel over als Growatt, Goodwe, Huawei etc.Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:20:
@Martijn Nadeel van de software van WC-Eend gebruiken is dat je alleen omvormers van Wc-Eend kan gebruiken...
Dat is niet erg.... Voor de simulatie is het prima om in plaats van de APS een sunnyboy 1.5 te pakken (2x dus, 1 voor elke set van 3/4) en deze te begrenzen op 1.2kW (dat is wat de APS kan).
De 2x10 kunnen inderdaad op een tripower - 1 noord en 1 zuid string, elk op eigen tracker.
En het zal je wellicht verbazen, maar bijna 8kWp op een 5kW omvormer gaat, de dakvlakken gaan nooit tegelijk volle bak.
Nu kom ik waarschijnlijk op 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, en 3a4 of ZW/NO. Kan SMA ook van die kleine strings aan? Die 1.5 SunnyBoy heeft een start spanning van 80V, lukt dat als ik slechts 3 panelen op de kleine daken heb liggen?
Dat kun je met dunnefilm panelen nog net halen... maar niet met moderne 60cells monokristallijne panelen met amper 40V open klem en 30-35V Vmpp.
De start spanning lukt wel; maar geen schaduwmanagement.
Daarnaast hebben ze 1 tracker; en kunnen ze maar 10A aan (meeste panelen zijn meer)... dus.... ook polystring verre van mogelijk... Ongeschikt voor alles ;-)
[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 09-11-2021 13:17 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hmm, shit. Had net dit geconfigureerd...Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:15:
De kleine Sunnyboys zijn helaas heel redelijke draken van producten: 1.5kW-2.5kW en MPP spanningsregeling vanaf 160V-260V
Dat kun je met dunnefilm panelen nog net halen... maar niet met moderne 60cells monokristallijne panelen met amper 40V open klem en 30-35V Vmpp.
De start spanning lukt wel; maar geen schaduwmanagement.
Daarnaast hebben ze 1 tracker; en kunnen ze maar 10A aan (meeste panelen zijn meer)... dus.... ook polystring verre van mogelijk... Ongeschikt voor alles ;-)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LPvM8Y1b3UCIAi0YoCD2aZAu.png?f=user_large)
Voor dit plaatje heb ik dit dan bij elkaar geklikt op Solar Bouwmarkt.
/f/image/pf25r5xXPpBx5c1KDatlZpuJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Martijn op 09-11-2021 13:18 ]
jep, mee eens, niks mis met die SMA omvormers.Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:56:
[...]
Ben nog maar eens gaan spelen met SunnyDesign, en ook hoop gelezen over de SMA omvormers. Uiteindelijk lijken die me wel wat, beter gevoel over als Growatt, Goodwe, Huawei etc.
net spul werkt goed en betrouwbaar.
alleen de prijs, die valt mij altijd een beetje tegen.
en dat ik heel makkelijk de omvormer op zolder even kan vervangen.
maakt voor mij dat ik eerder een goedkoop "chineesje" kies.
ik verdien er bijna 3 per jaar terug, en bestellen vervangen het is in een (werk)dag of 2 wel gelukt.
dit is dus verder heel persoonlijk, wat je wil, maar niks is heilig.
start spanning is niet interessant.Nu kom ik waarschijnlijk op 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, en 3a4 of ZW/NO. Kan SMA ook van die kleine strings aan? Die 1.5 SunnyBoy heeft een start spanning van 80V, lukt dat als ik slechts 3 panelen op de kleine daken heb liggen?
omdat nog voordat de zon boven de horizon is, je panelen al een Voc/Vmpp leveren.
de Ampp komt vele minuten later pas.
het zijn allemaal TL omvormers die je noemt, en die willen allemaal intern de DC die van de panelen af komt verhogen naar 350Vdc, om er dan weer 230Vac van te maken.
minder conversie van uit de panelen is minder verlies.
en dan krijg je grofweg deze grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
een TL omvormer wil je liever 200Vmpp geven minder is al snel tobben.
aantal Wp is gewoon minder belangrijk als de Vmpp.
en je moet nog rekening houden dat als panelen warm zijn, dan zakt de Voc en de Vmpp ongeveer 10%.
oplossingen waar je naar kunt kijken.
10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, kan perfect op een TL omvormer met 2x mpp(sma b.v.).
maar de 3x3a4 of ZW/NO word lastig.
nu kun je ook 1 van de 2mpp's uit voeren met b.v. tigo (op variant).
https://nl.tigoenergy.com/
dat zijn optimizers per paneel, en kun je 2 verschillende richtingen op 1 mpp zetten.
dan krijg je deze:
11x350Wp op mpp 1. (perfecte Vmpp als je wil)
10x350Vmpp + 4x350Wp op mpp2 met tigo optimizers.
dit kan wel een beetje veel Voc/Vmpp worden voor een 1fase omvormer, en misschien heb je wel een 3fase omvormer nodig.
(een 1fase kan ook, maar dan geen SMA maar fronius/steca omvormer nodig.
zo zie je maar dat soms sma goed is, maar soms heb je nog iets beters nodig.
(ik heb zelf 4 panelen op het schuurtje opgelost met een steca500.
was voor mij de handigste oplossing, en kon er toevallig goedkoop aan komen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Die kun je met 2x4-5 polystringen op een SMA 1.5 want ze draaien op heerlijk veel volt en bar weinig Amp
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Wat een informatie allemaal, ff proberen helemaal te doorgrondenmigjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:18:
[...]
jep, mee eens, niks mis met die SMA omvormers.
net spul werkt goed en betrouwbaar.
alleen de prijs, die valt mij altijd een beetje tegen.
en dat ik heel makkelijk de omvormer op zolder even kan vervangen.
maakt voor mij dat ik eerder een goedkoop "chineesje" kies.
ik verdien er bijna 3 per jaar terug, en bestellen vervangen het is in een (werk)dag of 2 wel gelukt.
dit is dus verder heel persoonlijk, wat je wil, maar niks is heilig.![]()
[...]
start spanning is niet interessant.
omdat nog voordat de zon boven de horizon is, je panelen al een Voc/Vmpp leveren.
de Ampp komt vele minuten later pas.
het zijn allemaal TL omvormers die je noemt, en die willen allemaal intern de DC die van de panelen af komt verhogen naar 350Vdc, om er dan weer 230Vac van te maken.
minder conversie van uit de panelen is minder verlies.
en dan krijg je grofweg deze grafiek:
[Afbeelding]
een TL omvormer wil je liever 200Vmpp geven minder is al snel tobben.
aantal Wp is gewoon minder belangrijk als de Vmpp.![]()
en je moet nog rekening houden dat als panelen warm zijn, dan zakt de Voc en de Vmpp ongeveer 10%.
oplossingen waar je naar kunt kijken.
10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, kan perfect op een TL omvormer met 2x mpp(sma b.v.).
maar de 3x3a4 of ZW/NO word lastig.
nu kun je ook 1 van de 2mpp's uit voeren met b.v. tigo (op variant).
https://nl.tigoenergy.com/
dat zijn optimizers per paneel, en kun je 2 verschillende richtingen op 1 mpp zetten.
dan krijg je deze:
11x350Wp op mpp 1. (perfecte Vmpp als je wil)
10x350Vmpp + 4x350Wp op mpp2 met tigo optimizers.
dit kan wel een beetje veel Voc/Vmpp worden voor een 1fase omvormer, en misschien heb je wel een 3fase omvormer nodig.
(een 1fase kan ook, maar dan geen SMA maar fronius/steca omvormer nodig.
zo zie je maar dat soms sma goed is, maar soms heb je nog iets beters nodig.)
(ik heb zelf 4 panelen op het schuurtje opgelost met een steca500.
was voor mij de handigste oplossing, en kon er toevallig goedkoop aan komen.)
Jij zegt die 3a4 panelen op ZW en NO zijn hoe dan ook een probleem voor een seriele omvormer? 365ZON adviseert me namelijk 2 Goodwe GW1000 voor 3 panelen aan beide kanten, dat zou ook problemen gaan geven dan wellicht of neem die genoegen met een lagere Vmpp?
(het is wel TL omvormer, niet seriele omvormer , serieel dat is geen probleem)Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:25:
[...]
Wat een informatie allemaal, ff proberen helemaal te doorgronden.
Jij zegt die 3a4 panelen op ZW en NO zijn hoe dan ook een probleem voor een seriele omvormer? 365ZON adviseert me namelijk 2 Goodwe GW1000 voor 3 panelen aan beide kanten, dat zou ook problemen gaan geven dan wellicht of neem die genoegen met een lagere Vmpp?
het is wat veel en snap het dat het even lastig te door gronden is.
maar het stelt eigenlijk niet veel voor, en is best simpel.
3 panelen van 40Voc= 3x40=120Voc.
3 panelen van 32Vmpp= 3x32=96Vmpp.
maar een paneel levert minder Voc/Vmpp als hij warmer word.
en helaas als ze in de zon liggen worden ze dat.
dan zakt dit een +/-10%.
(en in de winter worden ze kouder en stijgt het 10%, dus ook een max gevaar)
een Goodwe GW1000 zal dan nog wel werken, maar verwacht een aardig % verlies.
beter is om dan over te gaan op micro omvormers b.v.
die kunnen daar beter mee over weg.
https://www.winkelman-zon...y-1-fase-60-72-120-c.html
of ander merk/systeem, dat is mij eender.
maar het blijft kleine stringen, ze zijn duurder en lastiger om geregeld te krijgen.
de stringen van 8 tot 12 panelen zijn een stuk goedkoper.
(en op 3fase heb je zelfs een 14-20 panelen stringen, nog goedkoper maar veel plek nodig.)
je hebt ook panelen die leveren +/- 45Vmpp en 55Voc.
en dat soort panelen zijn beter voor een Goodwe GW1000 als je er maar 3 of 4 wil.
(het gaat dan om de verhouding tussen Vmpp/Voc verzus Ampp.
Vmpp x Ampp = Wp.
hoge Vmpp en lage Ampp = even veel Wp.)
misschien is het beter om te beginnen met 1 gewone omvormer en dan 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW (of zo iets),
op een TL omvormer te hangen.
dan kun je later nog wel een keer kijken of je de andere dakdelen wel wil doen. als je meer kennis hebt en meer begrijpt
dan kun je nu ook meteen lekkere (iets duurdere met veel Wp) panelen kopen.
met 3 fase meter kast zou ik dan een 1 fase omvormer gebruiken.
nu op fase 1 omvormer 1.
straks op fase 2 omvormer 2.
(op het schuurtje fase 3 en omvormer 3 voor de verre toekomst.
en om niet te veel last te krijgen van de BTW regels.
nu doe jij de BTW terug vragen, daar na zet je de energie rekening over naar je partner.
en dan vraagt die nog een keer de BTW terug.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dank voor de hele uiteenzetting, ik begin hem te begrijpenmigjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:10:
[...]
(het is wel TL omvormer, niet seriele omvormer , serieel dat is geen probleem)
het is wat veel en snap het dat het even lastig te door gronden is.
maar het stelt eigenlijk niet veel voor, en is best simpel.![]()
3 panelen van 40Voc= 3x40=120Voc.
3 panelen van 32Vmpp= 3x32=96Vmpp.
maar een paneel levert minder Voc/Vmpp als hij warmer word.
en helaas als ze in de zon liggen worden ze dat.
dan zakt dit een +/-10%.
(en in de winter worden ze kouder en stijgt het 10%, dus ook een max gevaar)
een Goodwe GW1000 zal dan nog wel werken, maar verwacht een aardig % verlies.
beter is om dan over te gaan op micro omvormers b.v.
die kunnen daar beter mee over weg.
https://www.winkelman-zon...y-1-fase-60-72-120-c.html
of ander merk/systeem, dat is mij eender.
maar het blijft kleine stringen, ze zijn duurder en lastiger om geregeld te krijgen.
de stringen van 8 tot 12 panelen zijn een stuk goedkoper.
(en op 3fase heb je zelfs een 14-20 panelen stringen, nog goedkoper maar veel plek nodig.)
je hebt ook panelen die leveren +/- 45Vmpp en 55Voc.
en dat soort panelen zijn beter voor een Goodwe GW1000 als je er maar 3 of 4 wil.![]()
(het gaat dan om de verhouding tussen Vmpp/Voc verzus Ampp.
Vmpp x Ampp = Wp.
hoge Vmpp en lage Ampp = even veel Wp.)
misschien is het beter om te beginnen met 1 gewone omvormer en dan 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW (of zo iets),
op een TL omvormer te hangen.
dan kun je later nog wel een keer kijken of je de andere dakdelen wel wil doen. als je meer kennis hebt en meer begrijpt
dan kun je nu ook meteen lekkere (iets duurdere met veel Wp) panelen kopen.
met 3 fase meter kast zou ik dan een 1 fase omvormer gebruiken.
nu op fase 1 omvormer 1.
straks op fase 2 omvormer 2.
(op het schuurtje fase 3 en omvormer 3 voor de verre toekomst.)
en om niet te veel last te krijgen van de BTW regels.
nu doe jij de BTW terug vragen, daar na zet je de energie rekening over naar je partner.
en dan vraagt die nog een keer de BTW terug.
Wel wil ik nu in een keer alles doen. Wat ik net ook van mijn vrouw begrijp is dat ze het niet echt ziet zitten om 3 van die grote omvormers in het washok erbij te krijgen, dus denk dat uiteindelijk misschien wel de beste methode is om 1 TL omvormer voor ZO/NW te nemen, en dan voor de kleinere daken Enphase micro omvormers ofzo. Best of both worlds...
Je raakt nog een leuk punt wat betreft de afmontage, enkel fase of 3 fase. Mijn meterkast wordt van enkel fase omgezet naar 3 fase, gewoon ter voorbereiding op de toekomst nu we toch aan het verbouwen zijn.
Ik ging er stilletjes vanuit dat de 19/20 panelen al zo veel opbrengen dat het niet handig is dat op 1 fase af te monteren, moet een beetje gespreid worden dacht ik... En dan nog niet gehad over de Enphase.
Voor die 2×3 panelen is twee omvormers natuurlijk kolder.Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:17:
[...]
Hmm, shit. Had net dit geconfigureerd...Dat wordt hem dus niet.,,
[Afbeelding]
Voor dit plaatje heb ik dit dan bij elkaar geklikt op Solar Bouwmarkt.
[Afbeelding]
Koop een aps yc1000,perfect voor je drie panelen. En de andere drie zet je er parallel aan, zon schijnt niet aan twee kanten tegelijk.
Kost je 500 schat ik vanwege nogal wat extra kabel en stekkers
1 PVoutput . Dongen NB
Misschien zeg ik iets debiels maar het dak heeft maar een 30 graden hoek dus is het toch niet zo dat er maar 1 kant tegelijk iets opwekt. Als de zon recht boven je huis staat brengen toch beide kanten op?reneeke1970 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:27:
[...]
Voor die 2×3 panelen is twee omvormers natuurlijk kolder.
Koop een aps yc1000,perfect voor je drie panelen. En de andere drie zet je er parallel aan, zon schijnt niet aan twee kanten tegelijk.
Kost je 500 schat ik vanwege nogal wat extra kabel en stekkers
Daarbij, APS is leuk, maar ik kan niemand vinden die het wil installeren, dus dan houdt het snel op... Ik heb ondertussen al een punthoofd van alle adviezen van zonnepaneel bedrijven die elkaar allemaal tegenspreken, dat ik nu bijna zover ben om bij solar bouwmarkt een set te bestellen die ongeveer overeenkomt met het advies hier. Echter APS leveren die niet...
dat je het in 1x wil doen begrijp ik wel.Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:23:
[...]
Dank voor de hele uiteenzetting, ik begin hem te begrijpen.
Wel wil ik nu in een keer alles doen. Wat ik net ook van mijn vrouw begrijp is dat ze het niet echt ziet zitten om 3 van die grote omvormers in het washok erbij te krijgen, dus denk dat uiteindelijk misschien wel de beste methode is om 1 TL omvormer voor ZO/NW te nemen, en dan voor de kleinere daken Enphase micro omvormers ofzo. Best of both worlds...
Je raakt nog een leuk punt wat betreft de afmontage, enkel fase of 3 fase. Mijn meterkast wordt van enkel fase omgezet naar 3 fase, gewoon ter voorbereiding op de toekomst nu we toch aan het verbouwen zijn.
Ik ging er stilletjes vanuit dat de 19/20 panelen al zo veel opbrengen dat het niet handig is dat op 1 fase af te monteren, moet een beetje gespreid worden dacht ik... En dan nog niet gehad over de Enphase.
maar je vrouw hoeft niet bang te zijn voor 3 grote omvormers in het washok.
dat word er maar 1 en misschien een kleintje er bij.
en de 3de komt in de schuur.
maar afhankelijk wat je kiest en zoals @reneeke1970 ook zegt.
een aps yc1000 hang je onder de panelen als je dat wil.
ook 30 graden hoek heeft verschillen.Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:32:
[...]
Misschien zeg ik iets debiels maar het dak heeft maar een 30 graden hoek dus is het toch niet zo dat er maar 1 kant tegelijk iets opwekt. Als de zon recht boven je huis staat brengen toch beide kanten op?
Daarbij, APS is leuk, maar ik kan niemand vinden die het wil installeren, dus dan houdt het snel op... Ik heb ondertussen al een punthoofd van alle adviezen van zonnepaneel bedrijven die elkaar allemaal tegenspreken, dat ik nu bijna zover ben om bij solar bouwmarkt een set te bestellen die ongeveer overeenkomt met het advies hier. Echter APS leveren die niet...
ja de 2 kanten hebben tegelijk zon, maar dan schijnt de zon er schuin op.
hier een voorbeeld van mijn oude set.
en dit met 2x45graden dakhoek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large)
dus ja tegelijk hebben ze zon, maar nee als het schuin op het paneel schijnt dan heb je wel minder W per string.
Dan laat je van die drie panelen de kabels naar binnen trekken, klik je zelf dat ding eraan als je die elders zelf besteld.Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:32:
[...]
Misschien zeg ik iets debiels maar het dak heeft maar een 30 graden hoek dus is het toch niet zo dat er maar 1 kant tegelijk iets opwekt. Als de zon recht boven je huis staat brengen toch beide kanten op?
Sowieso aan te raden om binnen te hangen, is koeler en makkelijker wisselen als ooit eens defect gaat.
Maar een omnik 1000 doet het ook prima hoor met 3 panelen. Hang je daar aan 2×3 parallel
1 PVoutput . Dongen NB
Lol, er komt er sowieso geen in de schuur, heb namelijk geen schuur. Het gaat alleen maar om het dak van het huis en daar moet een oplossing voor komen. En een 'kleintje' is al snel 30*40 cm, WAF vindt dat niet kleinmigjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:37:
[...]
dat je het in 1x wil doen begrijp ik wel.
maar je vrouw hoeft niet bang te zijn voor 3 grote omvormers in het washok.
dat word er maar 1 en misschien een kleintje er bij.
en de 3de komt in de schuur.
Ik stel wellicht allemaal stomme vragen, mijn begrip van deze materie is nog niet 100% laten we maar zeggen. Maar als ik doe wat jij zegt, dan heb ik 1 YC1000 waarop 4 ingangen zitten. Zet je dan op elke ingang 2 panelen, 1 van ZO en 1 van NW? En die kunnen dan toch tegelijk energie leveren?ook 30 graden hoek heeft verschillen.
ja de 2 kanten hebben tegelijk zon, maar dan schijnt de zon er schuin op.
hier een voorbeeld van mijn oude set.
en dit met 2x45graden dakhoek:
[Afbeelding]
dus ja tegelijk hebben ze zon, maar nee als het schuin op het paneel schijnt dan heb je wel minder W per string.
Is gewoon 6 Enphase micro omvormers dan niet veel makkelijker? Ja, het is wat duurder, maar niet veel makkelijker?
Je yc1000 gedachte is correct. Dus kost drie keer een y stekker extra van tientje. Maar je hebt maar 1 230 volt kabel en geen 6
Correctie de yc1000 is 380 volt kabel.
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 09-11-2021 15:39 ]
1 PVoutput . Dongen NB
OK, interessant, mischien zoiets maar doen dan. Nog even ter bevestiging, met die Y opstelling leveren beide panelen gewoon tegelijk stroom, en gaat de efficiency niet omlaag. Kan er namelijk ook 2x een YC1000 in zetten... Zou dat efficienter zijn?reneeke1970 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:38:
Dat kost je dan alleen wel 800 euro, en begrenst op 290 watt per paneel.
Je yc1000 gedachte is correct. Dus kost drie keer een y stekker extra van tientje. Maar je hebt maar 1 230 volt kabel en geen 6
Correctie de yc1000 is 380 volt kabel.
Ja dat zal efficiënter zijn, maar hoeveel... Ik zeg voorzichtig tien procent op jaar basis, dus of het dat financieel waard is, ik vind van niet.Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:44:
[...]
OK, interessant, mischien zoiets maar doen dan. Nog even ter bevestiging, met die Y opstelling leveren beide panelen gewoon tegelijk stroom, en gaat de efficiency niet omlaag. Kan er namelijk ook 2x een YC1000 in zetten... Zou dat efficienter zijn?
Het is altijd later te wijzigen als kabels naar binnen liggen.
1 PVoutput . Dongen NB
De YC1000 mag 14.6A verwerken. Waarschijnlijk halen de panelen dat gezamenlijk niet...
Let wel: zonder ECU-R geen monitoring op het ding.
Alternatief kan een GoodWe XS. De 2500 - tikje zwaar, mag 15.6A hebben zo uit het hoofd.. De 1500 13.8A. Daar heb je dan wel monitoring mee, en scheelt niet veel in prijs met de APS.
Je gaat overigens met beiden officieel boven de specs... maar door de opstelling kom je als het mee zit in de praktijk niet boven de spec... De vraag is of een installateur voldoende kennis heeft om er in mee te gaan.
(Exacte te verwachten maximale stroom moet even via de simulaties bepaald worden denk ik)
Uiteindelijk moet het systeem wel door een installateur geinstalleerd worden volgens NENxxx normen wil ik verzekeringstechnisch goed zitten niet? Kan ik dat vinkje vergeten als ik voor een van deze oplossingen ga? Dus een SMA omvormer voor de 19/20 panelen en 1x YC1000 voor de 2x3?Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:49:
Op financieel rendement niet ;-)
De YC1000 mag 14.6A verwerken. Waarschijnlijk halen de panelen dat gezamenlijk niet...
Let wel: zonder ECU-R geen monitoring op het ding.
Alternatief kan een GoodWe XS. De 2500 - tikje zwaar, mag 15.6A hebben zo uit het hoofd.. De 1500 13.8A. Daar heb je dan wel monitoring mee, en scheelt niet veel in prijs met de APS.
Je gaat overigens met beiden officieel boven de specs... maar door de opstelling kom je als het mee zit in de praktijk niet boven de spec... De vraag is of een installateur voldoende kennis heeft om er in mee te gaan.
(Exacte te verwachten maximale stroom moet even via de simulaties bepaald worden denk ik)
Het is domweg interpretatie van de datasheets...
2 panelen parallel... zonder nuance kunnen Impp ~22A... maar als je ze op tegenoverliggende vrij steile daken legt... halen ze elk hun eigen ~11A niet op hetzelfde moment... Op zijn best dus ~15.2A volgens Sunny.
Ok dus afgaande op Sunny zou ik een Goodwe XS 2500 moeten pakken met daaraan 2x3 panelen in parallel. Voor de 19/20 panelen kan ik dan misschien toch beter ook een Goodwe pakken, dan is het allemaal weer 1 systeem wat monitoring betreft… Moet ik alleen mijn vrouw overtuigen van die van die units in het washok…Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:44:
Ik denk niet dat dit buiten NEN gaat; (Al is die niet publiek....)
Het is domweg interpretatie van de datasheets...
2 panelen parallel... zonder nuance kunnen Impp ~22A... maar als je ze op tegenoverliggende vrij steile daken legt... halen ze elk hun eigen ~11A niet op hetzelfde moment... Op zijn best dus ~15.2A volgens Sunny.
Deze configuratie kan ik zo bij solar bouwmarkt bestellen, dus dat is wel weer handig, heb je meteen een installateur…
Dan nog de panelen zelf, de ene installateur komt met JA solar, de andere met Hyundai en dan weer Longi… Daar nog voorkeur in? Ik zie bijvoorbeeld op solar bouwmarkt een door hun aanbevolen paneel van SunPower, echter maar 325Wp voor 225 euro per stuk. Waarom zou iemand daarvoor kiezen?? Als ik een veel goedkoper 370Wp JA solar panel pak krijg in volgens Sunny een veel hogere opbrengst…
Verschil tussen kwaliteit en de massa qua opbrengst is minimaal nu, en handje% over 25 jaar.
je moet begrijpen dat als je stringen serieel maakt, dan tel je de Vmpp bij elkaar op.Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 01:03:
[...]
Ok dus afgaande op Sunny zou ik een Goodwe XS 2500 moeten pakken met daaraan 2x3 panelen in parallel. Voor de 19/20 panelen kan ik dan misschien toch beter ook een Goodwe pakken, dan is het allemaal weer 1 systeem wat monitoring betreft… Moet ik alleen mijn vrouw overtuigen van die van die units in het washok…
Deze configuratie kan ik zo bij solar bouwmarkt bestellen, dus dat is wel weer handig, heb je meteen een installateur…
Dan nog de panelen zelf, de ene installateur komt met JA solar, de andere met Hyundai en dan weer Longi… Daar nog voorkeur in? Ik zie bijvoorbeeld op solar bouwmarkt een door hun aanbevolen paneel van SunPower, echter maar 325Wp voor 225 euro per stuk. Waarom zou iemand daarvoor kiezen?? Als ik een veel goedkoper 370Wp JA solar panel pak krijg in volgens Sunny een veel hogere opbrengst…
maak je parallel dan tel je de Ampp bij elkaar op.
Vmpp is gewoon aanwezig als er maar iets van zon is, hoeft niet eens boven de horizon te zijn, mag zelfs bewolkt zijn. (alleen de temperatuur van de cellen doet dit 10% + en - veranderen)
Ampp is hoger/lager als de zon rechter op de panelen schijnt of schuiner( en door hoeveel bewolking hij heen moet schijnen.)
een paneel:
https://www.winkelman-zon...-full-black-halve-ce.html
heeft 34,20Vmpp en 10,81Ampp.
die dus 3x serieel en 2x parallel maakt:
3x34,20Vmpp = 102,6V en dan 10%+ en 10%-
2x10,81Ampp=21,62Ampp en dan hoe recht schijnt het tegelijk op de panelen. (lastig schatten in jouw situatie door mij, ik gok een 15A, maar is maar een gok.)
een omvormer zoals die goodwe:
https://www.winkelman-zon...ppt-incl-wifi-dc-swi.html
stopt gewoon met meer W uit de panelen te halen als 12,5A
de Ampp komt nooit hoger als 12,5A. punt uit.
heb je dan door warmte maar 95Vmpp dan heb je maar 95x12,5=+/-1200W
neem je een omvormer zoals:
https://cdn.webshopapp.co...00tl-xh-1ph-2-mppt-so.pdf
die start bij 100Voc, en heeft minimaal 80Vmpp nodig, en dat gaat net met hakken over de sloot.
dan ga je al iets verder die stopt bij de 13,5A.
maar deze omvormer heeft 2x een mpp.
dus je hoeft niet parallel te draaien, dus deze omvormer kan gewoon door gaan tot de volle 21,62A uit de 2 strings want je verdeeld over de 2 mpp's die bijde 13,5A aan kunnen.
dan heb je dus met warmte 95Vmpp en 2x10A of de gok van 15A als beste wat ik heb.
95x15= +/- 1400W
maar nog ruimte over voor meer Ampp als het er per ongeluk wel is.
(het voordeel van deze omvormer is dat je de panelen aansluit zoals de specs voor schrijven.
ik weet dat je over de specs kunt gaan, maar met deze hoeft dat dus niet.
voor sommige mensen is dat belangrijk andere niet.)
helaas blijf je dan wel zitten met de vrij lage Vmpp, dit kost wat rendement.
dit is geen ramp, maar heb je liever niet.
daar om raad ik een 37Vmpp paneel aan, zit je net iets hoger en is net beter.
voorbeeld:
https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
het is maar 3x3V verschil, maar is net lekkerder.
maar kleine Stringen, het blijven lastige dingen.
moeilijk er echt iets tofs mee te verzinnen.
je zou ook nog naar solaredge kunnen kijken.
normaal solaredge kan niet, maar de compact serie is wel oke voor een kleine set-up.
https://www.solaredge.com...with-compact-technology#/
het beste is te zorgen dat jij kennis hebt van zonnepanelen, zodat je een goede keuze kunt maken.
en je vragen goed te stellen, anders krijg je allemaal halve antwoorden, waar je ook niks aan hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 10-11-2021 11:59 ]
Wat een hoop info, bedankt.migjes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:46:
[...]
je moet begrijpen dat als je stringen serieel maakt, dan tel je de Vmpp bij elkaar op.
maak je parallel dan tel je de Ampp bij elkaar op.
Vmpp is gewoon aanwezig als er maar iets van zon is, hoeft niet eens boven de horizon te zijn, mag zelfs bewolkt zijn. (alleen de temperatuur van de cellen doet dit 10% + en - veranderen)
Ampp is hoger/lager als de zon rechter op de panelen schijnt of schuiner( en door hoeveel bewolking hij heen moet schijnen.)
een paneel:
https://www.winkelman-zon...-full-black-halve-ce.html
heeft 34,20Vmpp en 10,81Ampp.
die dus 3x serieel en 2x parallel maakt:
3x34,20Vmpp = 102,6V en dan 10%+ en 10%-
2x10,81Ampp=21,62Ampp en dan hoe recht schijnt het tegelijk op de panelen. (lastig schatten in jouw situatie door mij, ik gok een 15A, maar is maar een gok.)
een omvormer zoals die goodwe:
https://www.winkelman-zon...ppt-incl-wifi-dc-swi.html
stopt gewoon met meer W uit de panelen te halen als 12,5A
de Ampp komt nooit hoger als 12,5A. punt uit.
heb je dan door warmte maar 95Vmpp dan heb je maar 95x12,5=+/-1200W
neem je een omvormer zoals:
https://cdn.webshopapp.co...00tl-xh-1ph-2-mppt-so.pdf
die start bij 100Voc, en heeft minimaal 80Vmpp nodig, en dat gaat net met hakken over de sloot.
dan ga je al iets verder die stopt bij de 13,5A.
maar deze omvormer heeft 2x een mpp.
dus je hoeft niet parallel te draaien, dus deze omvormer kan gewoon door gaan tot de volle 21,62A uit de 2 strings want je verdeeld over de 2 mpp's die bijde 13,5A aan kunnen.
dan heb je dus met warmte 95Vmpp en 2x10A of de gok van 15A als beste wat ik heb.
95x15= +/- 1400W
maar nog ruimte over voor meer Ampp als het er per ongeluk wel is.
(het voordeel van deze omvormer is dat je de panelen aansluit zoals de specs voor schrijven.
ik weet dat je over de specs kunt gaan, maar met deze hoeft dat dus niet.
voor sommige mensen is dat belangrijk andere niet.)
helaas blijf je dan wel zitten met de vrij lage Vmpp, dit kost wat rendement.
dit is geen ramp, maar heb je liever niet.
daar om raad ik een 37Vmpp paneel aan, zit je net iets hoger en is net beter.
voorbeeld:
https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
het is maar 3x3V verschil, maar is net lekkerder.
maar kleine Stringen, het blijven lastige dingen.
moeilijk er echt iets tofs mee te verzinnen.
je zou ook nog naar solaredge kunnen kijken.
normaal solaredge kan niet, maar de compact serie is wel oke voor een kleine set-up.
https://www.solaredge.com...with-compact-technology#/
het beste is te zorgen dat jij kennis hebt van zonnepanelen, zodat je een goede keuze kunt maken.
en je vragen goed te stellen, anders krijg je allemaal halve antwoorden, waar je ook niks aan hebt.
Kortom, elke omvormer heeft weer wat, de holy grail bestaat niet echt. Ik bedoel, de Growatt die je aanhaalt heeft dan wel twee MPPT, maar het start voltage is 100V, waar het bij de Goodwe maar 50V is. Lijkt me dan dus met 3x 33/34Vmpp panelen, het erom spant of ie wel opstart... Stel er kunnen 4 panelen per dak, dan is het al minder problematisch.
365Zon had me ook een offerte gegeven met Hyundai panelen, die zijn 395Wp en 38.5Vmpp, dus wellicht is dat beter. Echter zijn die ook weer groter, dus moeten we kijken of dat allemaal goed zou passen...
grootste probleem, kleine stringen, het is altijd tobben niks echt leuks te verzinnen.Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:50:
[...]
Wat een hoop info, bedankt.
Kortom, elke omvormer heeft weer wat, de holy grail bestaat niet echt. Ik bedoel, de Growatt die je aanhaalt heeft dan wel twee MPPT, maar het start voltage is 100V, waar het bij de Goodwe maar 50V is. Lijkt me dan dus met 3x 33/34Vmpp panelen, het erom spant of ie wel opstart... Stel er kunnen 4 panelen per dak, dan is het al minder problematisch.
het is aan modderen, maar alles is beter als dakpannen dat is pas een slecht rendement.
(mischien beter in de grote set je energie steken, en die goed doen.
gewoon iets duurdere panelen kopen en daar extra veel Wp hebben.
die kleine Stringen kunnen later ook nog of zijn eigenlijk niet belangrijk levert niet zoveel op.)
nop, de start spanning van deze omvormer is 100V, maar dat is de Voc niet de Vmpp.
dus de voorbeeld panelen geven 40,5Voc dit 3x is er ruim boven zelfs met -10%.
de Vmpp wil hij graag boven de 80V hebben.
verschil van eerder/later starten/stoppen tussen een omvormer die bij 50V of bij 100V start is ongeveer 1/2 seconde, dus dat maak verder geen bal uit.
beide omvormers hebben een slechter rendement als ze tussen de 90-100Vmpp krijgen.
(micro omvormers kunnen dat een stuk beter hebben, maar ook micro omvormers zijn duur en wat beperkt in veel opzichten)
de holy grail bestaat wel hoor, mijn omvormer heeft ongeveer 2x300Vmpp en dan 2x10Ampp.
dit met een 28 panelen en 3 verschillende richtingen.
zie onder schrift.
de omvormer die ik geef, die heeft 2 mpp's, voordeel je kunt nu 2 stringen maken van verschillende aantal panelen, 1 met 3 en 1 met 4, no prob.
dus misschien wel beter om dat te doen als kan?
met parallel moeten beide Stringen de zelfde aantal cellen hebben (dus aantal panelen).
nice, dat is toch al snel een 5V per paneel meer, is gewoon beter.365Zon had me ook een offerte gegeven met Hyundai panelen, die zijn 395Wp en 38.5Vmpp, dus wellicht is dat beter. Echter zijn die ook weer groter, dus moeten we kijken of dat allemaal goed zou passen...
ik heb zelf panasonic panelen, die leveren geen 10Ampp maar 5,5Ampp.
en die leveren een 55Vmpp per paneel en dan toch nog 330Wp.
(ik gebruik van de panasonics de 245Wp verzie, die is 20cm smaller als de 330Wp verzie)
neem je er daar 3 van, dan zit je helemaal ruim in de marges.
maar die zijn duur en slecht te verkrijgen, wel leuk spul het zijn mono panelen met daar een laagje dunne film boven op geplakt, werken beter onder meer omstandigheden, maar echt te duur volgens sommige ik vond het erg mee vallen komende lente heb ik ze al weer terug verdiend.
maar dat is maar een voorbeeld dat er gewoon panelen zijn die meer kunnen als de standaard, niet meer als dat.
alleen lastig nu met corona, veel spul komt uit china en is soms lastig te krijgen.
Als ik de Goodwe datasheet erbij pak, geeft ie 50V als start spanning, maargoed, jij zegt dit maakt eigenlijk toch weinig uit, want die 100V is er altijd wel?migjes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:15:
[...]
nop, de start spanning van deze omvormer is 100V, maar dat is de Voc niet de Vmpp.
dus de voorbeeld panelen geven 40,5Voc dit 3x is er ruim boven zelfs met -10%.
de Vmpp wil hij graag boven de 80V hebben.
verschil van eerder/later starten/stoppen tussen een omvormer die bij 50V of bij 100V start is ongeveer 1/2 seconde, dus dat maak verder geen bal uit.
beide omvormers hebben een slechter rendement als ze tussen de 90-100Vmpp krijgen.
(micro omvormers kunnen dat een stuk beter hebben, maar ook micro omvormers zijn duur en wat beperkt in veel opzichten)
Wat betreft totaal Vmpp, als ik op de kleine daken net iets kleinere panelen vindt waarvan ik er vervolgens 4 op kwijt kan, zou ik van alle problemen verlost moeten zijn of niet? Dan zit de Vmpp op 130-150 ofzo. Zijn jouw efficiency concerns dan verdwenen?
Leuk dat jullie naar start spanning kijken maar die is voor geen ene ruk belangrijk. Je moet naar het spanning bereik van de mpp kijken anders word het niks.Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:07:
[...]
Als ik de Goodwe datasheet erbij pak, geeft ie 50V als start spanning, maargoed, jij zegt dit maakt eigenlijk toch weinig uit, want die 100V is er altijd wel?
Wat betreft totaal Vmpp, als ik op de kleine daken net iets kleinere panelen vindt waarvan ik er vervolgens 4 op kwijt kan, zou ik van alle problemen verlost moeten zijn of niet? Dan zit de Vmpp op 130-150 ofzo. Zijn jouw efficiency concerns dan verdwenen?
Blijf erbij dat micro omvormer de oplossing blijft, die hebben zich al bewezen.
1 PVoutput . Dongen NB
Spanning bereik van de Goodwe lijkt 40-450V te zijn, lees ik dat verkeerd. Zie https://cdn.webshopapp.co...3/goodwe-1-fase-gw-xs.pdfreneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:14:
[...]
Leuk dat jullie naar start spanning kijken maar die is voor geen ene ruk belangrijk. Je moet naar het spanning bereik van de mpp kijken anders word het niks.
Blijf erbij dat micro omvormer de oplossing blijft, die hebben zich al bewezen.
Ik snap je punt van micro omvormers, echter de installateurs die IK spreek, vandaag weer twee, willen het met een zelf aangeleverde YC1000 bijvoorbeeld niet afmonteren... Ik kan best wat zelf, maar pielen met dit soort spul zit ik niet erg op te wachten, liggen toch twee kids te slapen onder die daken
Je leest het goed, maar dit is valsheid in geschriften want dit is in praktijk een onmogelijke waarde.Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:18:
[...]
Spanning bereik van de Goodwe lijkt 40-450V te zijn, lees ik dat verkeerd. Zie https://cdn.webshopapp.co...3/goodwe-1-fase-gw-xs.pdf
Ik snap je punt van micro omvormers, echter de installateurs die IK spreek, vandaag weer twee, willen het met een zelf aangeleverde YC1000 bijvoorbeeld niet afmonteren... Ik kan best wat zelf, maar pielen met dit soort spul zit ik niet erg op te wachten, liggen toch twee kids te slapen onder die daken
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, waar moet ik dan nog vanuit gaan... Als spec/datasheets al niet meer accuraat zijn...reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:31:
[...]
Je leest het goed, maar dit is valsheid in geschriften want dit is in praktijk een onmogelijke waarde.
Klopt het wel dat wanneer we 4 panelen voor elkaar krijgen op de kleine daken, we uit de problemen zijn en gewoon 2 kleine Goodwe's zouden kunnen gebruiken?
Met 140 volt moet het wel werken ja. Vind alleen zonde van het geld.Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:36:
[...]
Ja, waar moet ik dan nog vanuit gaan... Als spec/datasheets al niet meer accuraat zijn...
Klopt het wel dat wanneer we 4 panelen voor elkaar krijgen op de kleine daken, we uit de problemen zijn en gewoon 2 kleine Goodwe's zouden kunnen gebruiken?
Misschien beter kijken naar omvormer met drie aansluitingen, kun je dat kleine stringetje er gewoon bij prikken.
Maar weet zo nlet welke merken dat allemaal hebben, misschien kan @migjes dat uit zijn mouw schudden
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 wat is er fout? de Goodwe XS van Dre haalt die 40V gewoon?
300 euro extra op 8k euro is te overzien. Ik vind zelf de extra 'kast' er weer bij problematischer, en mijn vrouw nog meerreneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:07:
[...]
Met 140 volt moet het wel werken ja. Vind alleen zonde van het geld.
Misschien beter kijken naar omvormer met drie aansluitingen, kun je dat kleine stringetje er gewoon bij prikken.
Maar weet zo nlet welke merken dat allemaal hebben, misschien kan @migjes dat uit zijn mouw schudden
Maarja, als niemand het wil aansluiten, dan houdt het ook op
En wie gaat het nou worden, solar bouwmarkt?Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:02:
[...]
300 euro extra op 8k euro is te overzien. Ik vind zelf de extra 'kast' er weer bij problematischer, en mijn vrouw nog meer.
Maarja, als niemand het wil aansluiten, dan houdt het ook op.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk idd solar bouwmarkt of 365zon. De laatste is vandaag bij mij thuis geweest en stelde de juiste vragen en gaf me het idee er wel verstand van te hebben. Onderkende ook dat de SolarEdge offerte die me gedaan was geen goede fit zou zijn bijvoorbeeld...reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:04:
[...]
En wie gaat het nou worden, solar bouwmarkt?
Beide partijen hebben al diverse positieve indrukken achter gelaten lees ik op diverse forum.Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:06:
[...]
Ik denk idd solar bouwmarkt of 365zon. De laatste is vandaag bij mij thuis geweest en stelde de juiste vragen en gaf me het idee er wel verstand van te hebben. Onderkende ook dat de SolarEdge offerte die me gedaan was geen goede fit zou zijn bijvoorbeeld...
Dus ik zou zeggen gaan met die banaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Na de schouwing gisteren vandaag de laatste offerte binnen gekregen van 365zon, en op zich lijkt hij me wel schappelijk...reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:12:
[...]
Beide partijen hebben al diverse positieve indrukken achter gelaten lees ik op diverse forum.
Dus ik zou zeggen gaan met die banaan.
Ze adviseren nu voor 24 Hyundai panelen te gaan ipv 26 Longi, wellicht omdat die wat meer Wp leveren, beter passen qua maat, en wat betreft Vmpp wat hoger zitten. Adviseren wel 3 omvormers, ze durven het niet aan 2x3 panelen parallel op een Goodwe te zetten.
Als ik dit allemaal bij elkaar klik op solar bouwmarkt kom ik 300 goedkoper uit, dus volgens mij valt het dan nog wel mee.
9480Wp met verwachte opbrengst van 7346Kwh, prijs per Wp dus 90 cent.
Wat jullie?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z6nvdIO9mBnLcDBSVUOzkiGj.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dGmvSDylD5s71QIfCjrjeRcJ.png?f=user_large)
Ik geloof best netjes, enige wat me opvalt is dat 8 kW omvormer te groot is. 6 of misschien zelfs 5 zou voldoende zijn. Maar dan moet je op Sunny design gaan spelen.Martijn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:35:
[...]
Na de schouwing gisteren vandaag de laatste offerte binnen gekregen van 365zon, en op zich lijkt hij me wel schappelijk...
Ze adviseren nu voor 24 Hyundai panelen te gaan ipv 26 Longi, wellicht omdat die wat meer Wp leveren, beter passen qua maat, en wat betreft Vmpp wat hoger zitten. Adviseren wel 3 omvormers, ze durven het niet aan 2x3 panelen parallel op een Goodwe te zetten.
Als ik dit allemaal bij elkaar klik op solar bouwmarkt kom ik 300 goedkoper uit, dus volgens mij valt het dan nog wel mee.
9480Wp met verwachte opbrengst van 7346Kwh, prijs per Wp dus 90 cent.
Wat jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien valt daar paar honderd euro te besparen
1 PVoutput . Dongen NB
De saga continues.reneeke1970 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:56:
[...]
Ik geloof best netjes, enige wat me opvalt is dat 8 kW omvormer te groot is. 6 of misschien zelfs 5 zou voldoende zijn. Maar dan moet je op Sunny design gaan spelen.
Misschien valt daar paar honderd euro te besparen
Vriend van me raadt me de Goodwe's af omdat ie een heel erg hoogfrequente pieptoon zouden veroorzaken... Heeft hij last van gehad, en kreeg het niet opgelost. Uiteindelijk voor een SMA gegaan, problemen voorbij. Een google opdracht bevestigd redelijk wat problemen hiermee idd, dus als dat idd een wijdverspreid probleem is, gaat 3 piepende omvormers op een zolder waar 2 kinderen slapen niet werken...
Toevallig vandaag weer een andere offerte gekregen, nu van een bedrijf die zweert bij Huawei. Die is als volgt opgebouwd.
- 25x JA Solar 370Wp
- 1x Huawei SUN2000-8KTL-M1
- 11x Huawei optimizer
Zie hier de plaat met schaduw vorming, voor de zwarte en paarse panelen zou een optimizer vereist zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/z0LtMMK9VW9s7bnOi4N9ZNC7.png?f=user_large)
Verder zit alles dus op 1 omvormer, wellicht zelfs op 1 string. Kon ook op 2 strings gezet worden maar had geen voordeel vonden ze.
[ Voor 9% gewijzigd door Martijn op 15-11-2021 14:09 ]
Die 6850 is gewoon realistisch, heb geen zin om rekenmachine te pakken, maar klopt wel aardig zegt mijn gevoel.Martijn schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:02:
[...]
De saga continues.
Vriend van me raadt me de Goodwe's af omdat ie een heel erg hoogfrequente pieptoon zouden veroorzaken... Heeft hij last van gehad, en kreeg het niet opgelost. Uiteindelijk voor een SMA gegaan, problemen voorbij. Een google opdracht bevestigd redelijk wat problemen hiermee idd, dus als dat idd een wijdverspreid probleem is, gaat 3 piepende omvormers op een zolder waar 2 kinderen slapen niet werken...
Toevallig vandaag weer een andere offerte gekregen, nu van een bedrijf die zweert bij Huawei. Die is als volgt opgebouwd.Dit bedrijf vindt de schaduw niet te onderschatten, waardoor 11 panelen volgens hun een optimizer nodig hebben. Kennelijk kan Huawei dit als enige zo combineren. Op zich staat 1 omvormer me wel aan, maar met deze 9350Wp voorspellen ze maar 6850Kwh op te wekken, dat vind ik vergeleken met de andere offertes wel aan de lage kant... Hoe kan dit toch zo verschillen tussen de aanbieders... Prijs ligt op net geen euro per Wp, dus ook vrij hoog, zeker gekeken naar Kwh's....
- 25x JA Solar 370Wp
- 11x Huawei optimizer
Zie hier de plaat met schaduw vorming, voor de zwarte en paarse panelen zou een optimizer vereist zijn.
[Afbeelding]
Verder zit alles dus op 1 omvormer, wellicht zelfs op 1 string. Kon ook op 2 strings gezet worden maar had geen voordeel vonden ze.
Maar verder, één string met 11 optidingen ,nou ik zou die lui gewoon de deur wijzen, die weten niet waar ze mee bezig zijn.
Wat betreft het geluid van goodwe,ik heb naast eentje gestaan en het is dat het display brand, maar anders zou je denken dat ie niet aan is
1 PVoutput . Dongen NB
365zon met de Goodwe's zeggen met 100Wp meer in de offerte 7350Kwh op te wekken, en geven daar ook garantie op, dus dat verschil snap ik niet helemaal...reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:29:
[...]
Die 6850 is gewoon realistisch, heb geen zin om rekenmachine te pakken, maar klopt wel aardig zegt mijn gevoel.
Maar verder, één string met 11 optidingen ,nou ik zou die lui gewoon de deur wijzen, die weten niet waar ze mee bezig zijn.
Wat betreft het geluid van goodwe,ik heb naast eentje gestaan en het is dat het display brand, maar anders zou je denken dat ie niet aan is
Dus jij zou de Goodwe's gewoon aandurven? Ik moet een keer een knoop doorhakken haha.
Ikke wel hoor, en anders vraag je even op het grote forum naar ervaringen, misschien zitten er verschillen onderlingMartijn schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:40:
[...]
365zon met de Goodwe's zeggen met 100Wp meer in de offerte 7350Kwh op te wekken, en geven daar ook garantie op, dus dat verschil snap ik niet helemaal...
Dus jij zou de Goodwe's gewoon aandurven? Ik moet een keer een knoop doorhakken haha.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie niet hoe dit knap gaat werken.... Echt niet...Martijn schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:02:
Toevallig vandaag weer een andere offerte gekregen, nu van een bedrijf die zweert bij Huawei. Die is als volgt opgebouwd.
- 25x JA Solar 370Wp
- 11x Huawei optimizer
Dat wordt best wel gesteund door de opbrengstverwachting... 72% van de kWp waarde in kWh erg weinig. Dat is nog te halen op een wat vlakker Noord-gericht dak.
Negatief advies om hier nog meer dan een halve seconde aan te besteden.
Vandaag nog een andere offerte gekregen, ook serieel, echter begrijp ik de opbrengst niet die ze calculeren, bijna 1000kwh meer dan alle andere offertes...reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:45:
[...]
Ikke wel hoor, en anders vraag je even op het grote forum naar ervaringen, misschien zitten er verschillen onderling
- 25x Jinko 365Wp
- 1x Solis 3P-5K-4G
- 1x Solis 1P-3K-5G
Prijs 8565 euro ex, dus 94 cent per Wp.
/f/image/mUS1qeBDDpe4oRyuQi72nczi.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iUf51i14XVXyYCdXdGjdGRU9.png?f=user_large)
Neem aan dat de twee kleinere daken op de kleine Solis komen, en de twee grote op de andere, echter hebben ze me dat nog niet verteld, moeten we nog over bellen.
Positieve wat ik aan deze installatie vind is dat ze kennelijk 4 panelen op de kleine daken krijgen en die daarmee dus wat efficienter worden. Maar of dat de 1000kwh kan verklaren... Dat vind ik nogal veel...
[ Voor 8% gewijzigd door Martijn op 18-11-2021 12:44 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Behalve dat ik in dit geval wel meer panelen op ZW en NO heb liggen wat opbrengst betreft positief zou moeten zijn lijkt me. Meer Wp op de efficientere daken...reneeke1970 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:50:
Alleen naar totale wp kijken, niet naar productie want dat schat iedereen anders in. Er zit echt geen onderling verschil in
Iemand ervaring met die Solis omvormers? 2x4 panelen op die enkelfase omvormer, enige reden tot bezorgdheid zoals bij SolarEdge en SMA, waar de kleine daken niet echt goed pasten?
De 5K heb je niet heel veel ruimte voor schaduwbeheer met 7 panelen en min 160Vmpp, maar heel veel is ook niet erg nodig.
Best een redelijk nette oplossing dus... En met leggen op 4 daken en 2 omvormers is de prijs ook niet heel beroert denk ik
De 3K aansluiten op de fase die het laagste staat ;-)
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 18-11-2021 13:04 ]
Misschien op het NW dak in landscape er nog een bij leggen, zou dat nog wat oplossen?Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:03:
Die Solis 3K doet min 50Vmpp en start op 60V, juist een goede oplossing.
De 5K heb je niet heel veel ruimte voor schaduwbeheer met 7 panelen en min 160Vmpp, maar heel veel is ook niet erg nodig.
Best een redelijk nette oplossing dus... En met leggen op 4 daken en 2 omvormers is de prijs ook niet heel beroert denk ik
De 3K aansluiten op de fase die het laagste staat ;-)
Op zich is het per Wp wel wat duurder als de 365zon oplossing met 3 Goodwe omvormers, maar deze oplossing lijkt met efficienter omdat er meer Wp op de efficientere kanten ligt...
Als je de opbrengst van de legplannen van 365zon en aanbieder2 1-op-1 wil vergelijken dan kun je de paneelaantallen, leghoeken en richtingen invoeren in Sunny design ;-)
OK, goed idee ja, maakt de gekozen omvormer dan minder uit?Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:16:
Op dit forum is meer altijd beter ;-)
Als je de opbrengst van de legplannen van 365zon en aanbieder2 1-op-1 wil vergelijken dan kun je de paneelaantallen, leghoeken en richtingen invoeren in Sunny design ;-)
Sunny design doet (de laatste keer dat ik testte) geheel geen schaduw in de simulatie
(Alleen visueel verschillen in cumulatieve instraling)
Snap dan niet goed hoe men op bijna 8400kwh komt met de Jinko.Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:25:
Voor de simulatie amper tot niet... Pak gewoon de vergelijkbare SMA's
Sunny design doet (de laatste keer dat ik testte) geheel geen schaduw in de simulatie
(Alleen visueel verschillen in cumulatieve instraling)
Sunnyweb zegt het volgende.
Hyundai 24x 395Wp --> 365Zon.nl
Orientatie | Aantal panelen | Totaal Wp | Opbrengst | Efficiency |
Zuid Oost | 10 | 3950Wp | 3774kwh | 95.5% |
Zuid West | 3 | 1185Wp | 1035kwh | 87.3% |
Noord Oost | 3 | 1185Wp | 840kwh | 70.9% |
Noord West | 8 | 3160Wp | 1930kwh | 61.0% |
TOTAAL | 24 | 9480Wp | 7579kwh (+200 vergeleken met schatting offerte) | 79.9% |
Prijs: 8300 euro ex BTW (na korting) --> 88 cent / Wp
25x Jinko 365Wp --> Hoppenbrouwers
Orientatie | Aantal panelen | Totaal Wp | Opbrengst | Efficiency |
Zuid Oost | 10 | 3650Wp | 3469kwh | 95.0% |
Zuid West | 4 | 1460Wp | 1280kwh | 87.7% |
Noord Oost | 4 | 1460Wp | 1042kwh | 71.4% |
Noord West | 7 | 2555Wp | 1538kwh | 60.2% |
TOTAAL | 25 | 9125Wp | 7329kwh (-1000 vergeleken met schatting offerte) | 80.3% |
Prijs: 8565 euro ex BTW (eerste offerte) --> 94 cent / Wp
Eigenlijk zou het beste misschien nog zijn een combinatie van de twee, NW/ZO met Hyundai panelen, en NO/ZW met Jinko panelen, waardoor er meer Wp per dakdeel op kan...
[ Voor 3% gewijzigd door Martijn op 18-11-2021 14:45 ]
365zon is dus de betere offerte; maar:
De onbekende factor is hier Hyundai. Hyundai bouwt dit paneel op basis van shingles (cellen in veel kleine reepjes aan elkaar gelijmd als dakpannen). Dat is ruweg hetzelfde als SunPower doet dus zeker niet verkeerd. SunPower heeft het paneel tevens als een meer traditioneel (full of half-cell paneel) in 3 delen voorzien van diodes. Hyundai 2, maar geeft niet aan hoe het geschakeld is..
Hierdoor kan ik niet uitleggen hoe het paneel zich met schaduw gedraagt.
Wellicht weet 365Zon het? Stel de vraag ... want hun offerte is in de basis de betere. Solar Bouwmarkt kon het niet beantwoorden en gaf patentgeneuzel aan.
Ok, dus wellicht haal ik er meer dan 8000kwh uit maar dan moet dat met beide offertes lukken en niet enkel met die van Hoppenbrouwers, correct?Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:02:
@Martijn Waardes van verschillende softwarepakketten zijn nooit te vergelijken. Alleen simulaties in hetzelfde pakket, in dezelfde tekening. Jouw berekening heeft dus meer waarde voor de evaluatie.
Wisten zij ook niet, wat ze wel zeggen is dat het een beter / meer premium paneel is vergeleken met de Longi 360Wp die ze ook aanbieden. Maar meer dan die twee opties bieden ze niet aan...365zon is dus de betere offerte; maar:
De onbekende factor is hier Hyundai. Hyundai bouwt dit paneel op basis van shingles (cellen in veel kleine reepjes aan elkaar gelijmd als dakpannen). Dat is ruweg hetzelfde als SunPower doet dus zeker niet verkeerd. SunPower heeft het paneel tevens als een meer traditioneel (full of half-cell paneel) in 3 delen voorzien van diodes. Hyundai 2, maar geeft niet aan hoe het geschakeld is..
Wellicht weet 365Zon het? Stel de vraag ... want hun offerte is in de basis de betere. Solar Bouwmarkt kon het niet beantwoorden en gaf patentgeneuzel aan.
Ik ben het zelfs eens dat in de basis het Hyundai paneel een iets meer premium bouw heeft, alleen dus de rare onbekende factor... Ik geef je de info, jij mag het besluit maken
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:00:
@Martijn Correct.
Ik ben het zelfs eens dat in de basis het Hyundai paneel een iets meer premium bouw heeft, alleen dus de rare onbekende factor... Ik geef je de info, jij mag het besluit maken
365zon is toch terug gekomen met een antwoord omtrent het Hyundai paneel.Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:00:
@Martijn Correct.
Hyundai is ook half cut cell techniek en heeft ook 3 diodes, echter presteert het wel anders als het sunpower paneel. Het sunpower paneel lijkt iets van een techniek in te zitten waardoor het minder last heeft van schaduw objecten doordat het paneel anders is ingedeeld. Bij Hyundai werkt dit niet op deze manier, waardoor er bij een schaduwrijke situatie wel met optimisers gewerkt moet worden.
Met een Goodwe systeem presteert een Sunpower paneel alsnog hetzelfde als parallel, bijzondere techniek. Maar wel beter dan een Hyundai paneel. Sunpower is wel een stuk duurder.
Snijdt hout? 😉
Edit: Wacht, de nuance is misschien dat ze claimen dat ze "het zelfde presteren", niet "het zelfde werken"... dat zou in bepaalde situaties natuurlijk wel het geval kunnen zijn maar geldt voor andere panelen niet anders.
[ Voor 39% gewijzigd door mcDavid op 22-11-2021 12:30 ]
Maar ik heb de indruk dat ze begrijpen dat het paneel anders werkt, dat is positief.
Wat betreft de uitleg over Sunpower... Sunpower heeft inderdaad wel 3 diodes, en zal dus minimaal zo goed moeten werken als een full-cell / half-cut in serie/string. Sunpower is veel opener over hoe het paneel gebouwd is, en eens met @mcDavid Ik denk niet dat het als parallel kan werken... (want het leunt net als een half-cut op vermindering van stroomdoorgifte en dat is /het/ probleem van panelen met verschillende opbrengst in serie.
OK duidelijk, even gekeken naar SunPower, maar een vergelijkbaar Wp paneel kost sowieso 100 euro per paneel extra, denk dat kosten/baten dan niet de juiste kant op slaan...Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:31:
Half. Ergens verstopt staat dat het Hyundai paneel 2 diodes heeft... en dat het 320 cellen heeft (dus geen half-cut, maar veel-meer-cut.
Maar ik heb de indruk dat ze begrijpen dat het paneel anders werkt, dat is positief.
Wat betreft de uitleg over Sunpower... Sunpower heeft inderdaad wel 3 diodes, en zal dus minimaal zo goed moeten werken als een full-cell / half-cut in serie/string. Sunpower is veel opener over hoe het paneel gebouwd is, en eens met @mcDavid Ik denk niet dat het als parallel kan werken... (want het leunt net als een half-cut op vermindering van stroomdoorgifte en dat is /het/ probleem van panelen met verschillende opbrengst in serie.
Hoppenbrouwers belde me net (die van de Solis omvormers hierboven) en gaf idd aan dat de 8400Kwh verwachte opbrengst niet lijkt te kloppen. Ze gaan me een nieuwe offerte sturen, echter gaven ze al aan dat de enkelfase 2MPPT omvormer niet meer leverbaar was, dus zaten zich al af te vragen hoe mijn casus opgelost moest worden... Wordt vervolgd. Wacht dat vandaag/morgen even af, maar denk dat de Hyundai met Goodwe het beste alternatief is.
Soms werkt vriendelijk een kant uit duwen, soms houden ze voet bij stuk... (Even goede vrienden, ciao)
Ja, de adviseur vertelde me dat hij kon kiezen uit Solis, SolarEdge en Enphase, niks anders... Maargoed, hij lost het maar op, anders worden ze het sowieso nietRonald schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:28:
@Martijn Hoppenbrouwers heeft waarschijnlijk een account bij een distributeur... en zou dus gewoon andere merken moeten kunnen kopen. Het is maar al te vaak onwil/keuze, niet onkunde...
Soms werkt vriendelijk een kant uit duwen, soms houden ze voet bij stuk... (Even goede vrienden, ciao)
Ik ben zojuist dit onderzoek tegen gekomen:Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:02:
@Martijn Waardes van verschillende softwarepakketten zijn nooit te vergelijken. Alleen simulaties in hetzelfde pakket, in dezelfde tekening. Jouw berekening heeft dus meer waarde voor de evaluatie.
365zon is dus de betere offerte; maar:
https://www.researchgate....ED-CELL-ARRAY-MODULES.pdf
Zonder het zeker te weten zou dit zomaar eens de opbouw van die Hyundai panelen kunnen zijn. Ze hebben shingled panelen met twee by-pass diodes onderzocht. Het risico van thermal runway bij de onderzochte panelen is bij gebruik van een string omvormer groter dan bij micro omvormers.
https://www.coenergia.com...d01d66df10d53a18e32194a4a
Op pag. 5 is te zien hoe de panelen zijn opgebouwd met de 2 diodes. Vijf (of zes?) stringen parallel en die twee keer in serie.
En hier nog een onderzoek naar dit soort panelen (shingled met twee diodes):
https://scholarbank.nus.e...Du3YYFMmqbHaw&submit=true
Het is een pre-print, maar ook hier geven ze aan dat dit soort panelen gevoeliger zijn voor hot spots. Vooral bij een schaduwpercentage vanaf 50%. Ik heb het nog niet helemaal gelezen, misschien dat dat morgen lukt.

Maar dat is bijzonder nuttig!
Hiermee kunnen we het gedrag aan een string omvormer beschrijven; en het is... op zijn zachts gezegd niet handig. (Dus mijn adviezen over dit paneel in string opstelling de afgelopen weken zijn correct geweest)
Schaduw langs lange zijde: Alle 2x6 in substrings worden gepakt: Paneel geheel in bypass.
Schaduw langs korte zijde (of deel van een substring ergens op paneel): 1 paneelhelft kan nu 5/6e (+ een beetje) Impp doorgeven, 1 paneelhelft 1/1e Impp. Halve paneel in bypass.
Er is ooit iemand geweest die de opmerking maakte: 'Geen bypass diodes?' ergens op het forum...
Nou ja niet helemaal dus... Maar het paneel gedraagt zich 90 graden gedraaid ten opzichte van een traditioneel paneel... en gaat uit in 2 helften.
Zou het met micro omvormer wel goed werken dan?Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:53:
Goed gevonden... je hebt duidelijk betere zoektermen gevonden dan ik![]()
Maar dat is bijzonder nuttig!
Hiermee kunnen we het gedrag aan een string omvormer beschrijven; en het is... op zijn zachts gezegd niet handig. (Dus mijn adviezen over dit paneel in string opstelling de afgelopen weken zijn correct geweest)
Schaduw langs lange zijde: Alle 2x6 in substrings worden gepakt: Paneel geheel in bypass.
Schaduw langs korte zijde (of deel van een substring ergens op paneel): 1 paneelhelft kan nu 5/6e (+ een beetje) Impp doorgeven, 1 paneelhelft 1/1e Impp. Halve paneel in bypass.
Er is ooit iemand geweest die de opmerking maakte: 'Geen bypass diodes?' ergens op het forum...
Nou ja niet helemaal dus... Maar het paneel gedraagt zich 90 graden gedraaid ten opzichte van een traditioneel paneel... en gaat uit in 2 helften.
1 PVoutput . Dongen NB
Micro, Tigo, SolarEdge: Allemaal beter dan aan een string...reneeke1970 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:12:
[...]
Zou het met micro omvormer wel goed werken dan?
Maar het zijn nog steeds 2 sets van 6 parallelle substrings in serie: De ene set van 6 kan de andere remmen... of bypass... Dat is anders dan het half-cell concept wat heel goed werkt.
Ik kan er niet bij... zo'n mooi paneel... zo slecht uitgevoerd...
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 24-11-2021 22:49 ]
Kennissen zijn bezig met Hyundai, ga ik ze toch maar even waarschuwenRonald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:48:
[...]
Micro, Tigo, SolarEdge: Allemaal beter dan aan een string...
Maar het zijn nog steeds 2 sets van 6 parallelle substrings in serie: De ene set van 6 kan de andere remmen... of bypass... Dat is anders dan het half-cell concept wat heel goed werkt.
1 PVoutput . Dongen NB
Zo kan mijn hele offerte van 365zon dus eigenlijk in de prullenbak? 🙈🤪Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:48:
[...]
Micro, Tigo, SolarEdge: Allemaal beter dan aan een string...
Kan ik ze dan beter vervangen voor de Longi’s die eerder werden aangeboden? Daarmee voorspelden ze wel best een lagere opbrengst.
Je hebt alleen op je noorddak een bron van schaduw op je eigen dak toch?
Nog een nuance: bij traditionele panelen met schaduw langs korte zijde moet een string omvormer ook snel het hele paneel bypassen. Langs lange zijde in 3 stukken.
De offerte van 365zon is voordeliger een heeft een heel paneel aan Wp extra... Ik denk dat je er meer kWh mee krijgt dan de iets duurdere, nog steeds nette offerte van hoppenbrouwers.
Maar ik had het idee dat ze bij 365zon de complexe materie snappen. Leg mijn uitleg: Ronald in "Zonnepanelen - Oost / West / Zuid zonder schaduw, advies" en de links van @Appelpie3000 eens aan ze voor.
[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 25-11-2021 06:53 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Appelpie3000 op 25-11-2021 09:46 . Reden: verkeerde ]
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 25-11-2021 10:03 ]
Top, dank voor de extra info. Ik verwacht ook nog steeds dat ik nauwelijks schaduw heb, echter vond een van die bedrijven die een offerte uitbracht dat ik toch echt aan schaduw management moest doen.Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:14:
@Martijn Nu we het panel begrijpen: Met jouw legplan denk ik niet dat je veel nadeel gaat zien uit andere karakteristiek van het paneel. Het is zelfs gunstig voor de pijp ten zijden van het paneel op het noord dak als de zon hoger staat midden op dag.
Dat was die offerte met 11 optimizers van Huawei. Die gaven aan dat de zwarte en paarse daken toch echt veel last hadden van schaduw... Gekke is dat andere offertes daar helemaal niet over spreken...
:fill(white):strip_exif()/f/image/z0LtMMK9VW9s7bnOi4N9ZNC7.png?f=user_large)
ALS er al schaduw is daar dan is dat van huizen van de buren bij heel erg laag hangende zon...
Nog een opmerking, ik lees in die PDF van Hyundai dat de panelen in Portrait mode het beste tot z'n recht komen. De 365Zon offerte gaat echter uit van een het meerendeel in landscape, dus gaat het voordeel wat je aangeeft niet op denk ik?Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:14:
@Martijn Nu we het panel begrijpen: Met jouw legplan denk ik niet dat je veel nadeel gaat zien uit andere karakteristiek van het paneel. Het is zelfs gunstig voor de pijp ten zijden van het paneel op het noord dak als de zon hoger staat midden op dag.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z6nvdIO9mBnLcDBSVUOzkiGj.png?f=user_large)
Ik zal ze nog eens vragen of het niet anders georienteerd kan worden.
Beetje slechte formulering...
Het is aan string omvormer nogal micro optimalisatie omdat we de 1-2-3 row powerpoints niet kunnen inzetten met de string omvormer. Het maakt dus weinig uit... Niet al te druk om maken...
Alle andere oplossingen hadden grotere nadelen
Ok, ik dacht aan die inval schaduw die ik hierboven noemde bijvoorbeeld, die paarste panelen.Ronald schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:32:
'have the best output under horizontal shading'
Beetje slechte formulering...
Het is aan string omvormer nogal micro optimalisatie omdat we de 1-2-3 row powerpoints niet kunnen inzetten met de string omvormer. Het maakt dus weinig uit... Niet al te druk om maken...
Alle andere oplossingen hadden grotere nadelen
Ik heb net nieuwe berekening van zon365 doorgekregen op portrait, daarmee begroten ze 200kwh per jaar minden met dezelfde hoeveelheid panelen... Die snap ik niet...
Ze maken het me wel moeilijk bij Hoppenbrouwers. Erkennen dat het verbruik niet klopt, verwachting nu volgens hin 6855kwh met 25x Jinko 365Wp, en daarbij voor de kleine daken een nieuw model Solis 1fase omvormer met 2Mppt trackers, de Solis 1P-S6-GRIP-3.0K, 2022 model en voor de grote daken samen een Solis 3P-5K-4G.Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:28:
@Martijn Hoppenbrouwers heeft waarschijnlijk een account bij een distributeur... en zou dus gewoon andere merken moeten kunnen kopen. Het is maar al te vaak onwil/keuze, niet onkunde...
Prijs 8200 euro ex. voor 9125Wp vs 8300 euro ex. bij 365zon voor 9480Wp met 3 Goodwe omvormers en de 24 Hyundai panelen.
Uit deze serie is alleen de 2.5 handig voor de kleine daken; de anderen zitten te hoog in minimum voltages wat mij betreft. (120V start, 90V Mppt tegen 60V/50V voor de 2.5)
Hoppenbrouwers gebeld, en ze zijn het (wederom) met je eens... Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant vraag ik me dan af waarom het niet meteen goed gecheckt kan worden. Zal dus nog paar tientjes vanaf gaan denk ik.Ronald schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:42:
https://www.ginlong.com/solarinverter2/2500_6000w_s6_en.html
Uit deze serie is alleen de 2.5 handig voor de kleine daken; de anderen zitten te hoog in minimum voltages wat mij betreft. (120V start, 90V Mppt tegen 60V/50V voor de 2.5)
Al met al denk ik dat de Goodwe offerte nog altijd het meest gunstig is...
Heb het even nagevraagd en dat vond ie geen probleem. Ik heb het nu over Toby van zonnepanelensuper.nl.Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:59:
Complimenten @Appelpie3000. Pleit ook voor de aanbieder die het document gedeeld heeft. Geen idee of ze hun naam genoemd willen hebben...
***members only***
[Disclaimer: ik ben een techneut, maar absoluut geen PV specialist. Ik kan dus ook niet goed beoordelen hoe hetgeen wat ik hieronder schrijf zich verhoud tot de "normale" PV panelen]
Wat ik zelf alleen nog niet helemaal begrijp is het volgende, Hyundai geeft in de presentatie en de mail aan dat vanwege hun design een lagere kans op ontstaan van hotspots is. Het 2e onderzoek wat ik gedeeld heeft zegt er het volgende over:
en dit:Apart from the improved efficiencies brought about by the design, some manufacturers of shingled modules claim greater resistance to shading than conventional modules. However, these assertions only hold for small scale systems where module level MPPT trackers (e.g., module optimizers, micro-inverters) control individual module operating points thereby lessening the likelihood of hotspot development. In utility scale systems, shingled modules would be embedded in an array of 20 or so similar
modules. With a large number connected in series, shading on a single module would not cause a significant drop in the overall array current. Under such conditions, modules become increasingly sensitive to developing hotspots (Solórzano and Egido, 2014).
Dus dat lijkt een beetje tegenstrijdig aan elkaar.Shingled modules in particular are more susceptible to developing hotspots than conventional
modules under smaller shading elements. This is because shingles are typically 1/4th to 1/6th the size of a full cell (Oh et al., 2020). Whereas a small leaf or bird dropping may shade a conventional cell slightly, the shading ratio is 4-6 times larger for shingled cells, leading to more pronounced current mismatch.
In de presenatie van Hyundai lijkt het erop dat ze het shingled paneel en een conventioneel paneel vergelijken met schaduw over de korte zijde:
/f/image/qwe5IA1AA33aXEKXywzrr31D.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mguDD5PdcHInNAxEycdggaaz.png?f=user_large)
Maar ik vraag me af of dat wel een eerlijk vergelijk is omdat het hyundai paneel eigenlijk 90 graden gedraaid is zoals @Ronald ook al aangaf.
/f/image/zxdjPrV3rl3fFunQOx6uJOrj.png?f=fotoalbum_large)
Het onderzoek kijkt ook naar de gedeeltelijke beschaduwing van een string, dus bij 0, 20, 40, 60, 80 en 100% beschaduwing. En juist bij die gedeeltelijke beschaduwing (60%) treden die hogere temperaturen op.
/f/image/M7iyn2ou4ocRhFzpxXVHPyhS.png?f=fotoalbum_large)
en dat wordt ook in de conclusie genoemd.
Dus kan het zijn dat Hydundai een paneel heeft gebouwd waarbij ze (een deel van) de problemen van shingled panelen hebben opgelost, of hebben ze diverse metingen zodanig uitgevoerd zodat het gunstig uitkwam?Shingled modules with their greater string lengths and lesser cell areas are particularly vulnerable to developing hotspots from small shading elements.
@Martijn Ik wil je topic niet kapen, dus als je deze discussie liever in een apart topic ziet moet je het zeggen
Als je met Hoppenbrouwers in zee gaat; zijn ze me een biertje schuldig... Vrij groot biertje ;-)Martijn schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:02:
[...]
Hoppenbrouwers gebeld, en ze zijn het (wederom) met je eens... Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant vraag ik me dan af waarom het niet meteen goed gecheckt kan worden. Zal dus nog paar tientjes vanaf gaan denk ik.
Al met al denk ik dat de Goodwe offerte nog altijd het meest gunstig is...
Ik zal het bier voor je moeten regelen 🤣, ik ga voor 365zon, denk dat ik voor nagenoeg dezelfde prijs met de Hyundai een beter paneel in handen heb als de Jinko…Ronald schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:59:
[...]
Als je met Hoppenbrouwers in zee gaat; zijn ze me een biertje schuldig... Vrij groot biertje ;-)
Ik ben ook weinig meer dan een fanatieke hobbyist met technische achtergrond...Appelpie3000 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:37:
[Disclaimer: ik ben een techneut, maar absoluut geen PV specialist. Ik kan dus ook niet goed beoordelen hoe hetgeen wat ik hieronder schrijf zich verhoud tot de "normale" PV panelen]
Ik heb het gevoel dat er weer eens onderzoek aangehaald wordt zonder schaduwbeheer (2014)... Leuk goed en aardig, maar dat is niet realistisch. Systemen die niet schaduwvrij zijn zullen altijd met schaduwbeheer werken.Wat ik zelf alleen nog niet helemaal begrijp is het volgende, Hyundai geeft in de presentatie en de mail aan dat vanwege hun design een lagere kans op ontstaan van hotspots is. Het 2e onderzoek wat ik gedeeld heeft zegt er het volgende over:
[...]
en dit:
[...]
Dus dat lijkt een beetje tegenstrijdig aan elkaar.
Het 2e (2020) zou wel eens kunnen kloppen...
Het is min of meer eerlijk, want het klopt... Langs de korte zijde is het Hyundai paneel minder gevoelig.In de presenatie van Hyundai lijkt het erop dat ze het shingled paneel en een conventioneel paneel vergelijken met schaduw over de korte zijde:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik vraag me af of dat wel een eerlijk vergelijk is omdat het hyundai paneel eigenlijk 90 graden gedraaid is zoals @Ronald ook al aangaf.
Daar tegenover staat dat het langs de lange zijde gevoeliger zou kunnen zijn - Namelijk als schaduw langs een groot deel van de lange zijkant valt... zolang je slechts enkele substrings pakt blijft de karakteristiek met 6 substrings werken.
Een half cell paneel is eigenlijk te vergelijken met 2 rows uit het Hyundai paneel en 3 van die sets in serie....
Voor beide paneeltypen geld dat deze powerpoints een verlaagde stroomdoorgifte hebben: Dus alleen bruikbaar met per paneel trackers want in een serie schakeling blijft de stroom het leidend voorwerp.
Deze schaduwtests zijn wel gechargeerd. In de praktijk liggen er geen doekjes op, dus kan het beschaduwde deel nog wel iets aan stroom dragen.[Afbeelding]
Het onderzoek kijkt ook naar de gedeeltelijke beschaduwing van een string, dus bij 0, 20, 40, 60, 80 en 100% beschaduwing. En juist bij die gedeeltelijke beschaduwing (60%) treden die hogere temperaturen op.
[Afbeelding]
en dat wordt ook in de conclusie genoemd.
[...]
Dus kan het zijn dat Hydundai een paneel heeft gebouwd waarbij ze (een deel van) de problemen van shingled panelen hebben opgelost, of hebben ze diverse metingen zodanig uitgevoerd zodat het gunstig uitkwam?
@Martijn Ik wil je topic niet kapen, dus als je deze discussie liever in een apart topic ziet moet je het zeggen
Daarnaast zal verreweg de meeste gevallen van significant percentage schaduw over meerdere substrings vallen. Beetje moeilijk inbeelden hoe het wel zou gaan...
Aan string omvormer denk ik dat dit bijna niet zal spelen... Paneelhelften zullen vrij snel in bypass gezet worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 26-11-2021 17:57 ]
Heb uiteindelijk de offerte van 365zon geaccepteerd, en zal dus Goodwe omvormers met 24 Hyundai 395Wp panelen krijgen.
En uiteraard verwachten wij foto reportage
1 PVoutput . Dongen NB
Dat ga ik hopelijk vandaag of morgen horen, en ik zal foto's makenreneeke1970 schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:37:
En wanneer worden ze gelegd?
En uiteraard verwachten wij foto reportage

De rij van 5 op NW en ZO is zo krap ingemeten dat ie zo ongeveer tegen de schuine randen van de daken komt en heel erg naar beneden, oftewel niet mooi... Specifiek iets waar ik van te voren mijn zorgen over uitgesproken heb maargoed...
Nu wordt door de installateurs geadviseerd om naar 4/3/2 te gaan op ZO en naar 4/3/1 op NW... 1 paneel valt daardoor dus af op ZO en dus zal de opbrengst minder zijn...
Om dat paneel op NW bij te plaatsen naast de schoorsteen werd afgeraden ivm schaduw, 4/3/2 zou dan minder opbrengen dan 4/3/1...