Door alle bomen zie ik het bos niet helemaal meer, dus hoop dat de ervaring hier rondloopt die mij de juiste kant op kan sturen.
Ik heb een huis gekocht en krijg met een maand of 4 de sleutels. Wil dan eigenlijk direct zonnepanelen leggen, aangezien er toch een hoop geklust moet gaan worden.
Nu ben ik informatie aan het inwinnen en offertes aan het opvragen bij verschillende leveranciers, maar een eenduidig advies komt er niet echt uit. De ene zweert bij SolarEdge, de andere bij Enphase. Geen enkele tot nu toe die een stringomvormer aanraadt, terwijl me dat in mijn geval wat betreft het denk ik ontbreken van schaduw, best een goede oplossing zou kunnen zijn... Ook is de paneelverdeling puur op west en zuid gericht, terwijl ik volgens mij, zeker met oog op de toekomst best was op oost zou kunnen leggen...
Verder wordt me in elk gesprek afgeraden meer te leggen dan mijn behoefte (zeg even 5000Kwh), terwijl ik in eerste instantie plan was en misschien wel ben, om gewoon alles zo veel mogelijk vol te gooien, onder het motto, waarom niet? Er gaat steeds meer elektrisch, rijden zullen we binnen paar jaar ook wel elektrisch gaan doen, keuken elektrisch etc...
/f/image/ge92NW2MZ6ZKuhEkD6iYLzqX.png?f=fotoalbum_large)
.
Ik vraag me wel af of 5200Wp ook 5000Kwh kan leveren, lees op veel plekken 0,9x, dus zou ik op 46/4700 uitkomen...
Ik heb een huis gekocht en krijg met een maand of 4 de sleutels. Wil dan eigenlijk direct zonnepanelen leggen, aangezien er toch een hoop geklust moet gaan worden.
Nu ben ik informatie aan het inwinnen en offertes aan het opvragen bij verschillende leveranciers, maar een eenduidig advies komt er niet echt uit. De ene zweert bij SolarEdge, de andere bij Enphase. Geen enkele tot nu toe die een stringomvormer aanraadt, terwijl me dat in mijn geval wat betreft het denk ik ontbreken van schaduw, best een goede oplossing zou kunnen zijn... Ook is de paneelverdeling puur op west en zuid gericht, terwijl ik volgens mij, zeker met oog op de toekomst best was op oost zou kunnen leggen...
Verder wordt me in elk gesprek afgeraden meer te leggen dan mijn behoefte (zeg even 5000Kwh), terwijl ik in eerste instantie plan was en misschien wel ben, om gewoon alles zo veel mogelijk vol te gooien, onder het motto, waarom niet? Er gaat steeds meer elektrisch, rijden zullen we binnen paar jaar ook wel elektrisch gaan doen, keuken elektrisch etc...
Foto's
Starten met een Google Maps foto, die uit een offerte komt, staat ook meteen de hoeken op en de maten, en een voorstel van de bijbehorende leverancier./f/image/ge92NW2MZ6ZKuhEkD6iYLzqX.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie hierboven.Schaduw
Volgens mij geen schaduw, geen bomen dicht in de buurt en de CV paaltjes enzo zitten aan de Noord kant...Jaarverbruik
Moeilijk te zeggen maar verwacht rond de 5000Kwh, zit nu in een tussenwoning met 2 airco's op 4500Kwh, dus verhuizen naar een vrijstaand huis gaat er denk ik wel voor zorgen dat er iets meer verbruikt gaat worden.Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu enkel fase, maar was van plan dat naar 3 fase te zetten, voorbereidend op nieuwe keuken.Budget en doel
Doel is op langere termijn zo zelfvoorzienend als mogelijk te zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Ik nietBijhouden van data
Ja, wil wel alles zelf bij kunnen houden.Reeds verkregen offertes
2 offertes binnen, komende week nog meer gesprekken. Vooralsnog offertes van twee bedrijven, eentje met SE en 14x JA Solar panel, totaal 5110Wp voor 5250 euro, en een keer SE met 13x Bauer panel, totaal 5200Wp voor 5300 euro. Alles ex. BTW.Ik vraag me wel af of 5200Wp ook 5000Kwh kan leveren, lees op veel plekken 0,9x, dus zou ik op 46/4700 uitkomen...