Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:31
Door alle bomen zie ik het bos niet helemaal meer, dus hoop dat de ervaring hier rondloopt die mij de juiste kant op kan sturen.

Ik heb een huis gekocht en krijg met een maand of 4 de sleutels. Wil dan eigenlijk direct zonnepanelen leggen, aangezien er toch een hoop geklust moet gaan worden.

Nu ben ik informatie aan het inwinnen en offertes aan het opvragen bij verschillende leveranciers, maar een eenduidig advies komt er niet echt uit. De ene zweert bij SolarEdge, de andere bij Enphase. Geen enkele tot nu toe die een stringomvormer aanraadt, terwijl me dat in mijn geval wat betreft het denk ik ontbreken van schaduw, best een goede oplossing zou kunnen zijn... Ook is de paneelverdeling puur op west en zuid gericht, terwijl ik volgens mij, zeker met oog op de toekomst best was op oost zou kunnen leggen...

Verder wordt me in elk gesprek afgeraden meer te leggen dan mijn behoefte (zeg even 5000Kwh), terwijl ik in eerste instantie plan was en misschien wel ben, om gewoon alles zo veel mogelijk vol te gooien, onder het motto, waarom niet? Er gaat steeds meer elektrisch, rijden zullen we binnen paar jaar ook wel elektrisch gaan doen, keuken elektrisch etc...
Foto's
Starten met een Google Maps foto, die uit een offerte komt, staat ook meteen de hoeken op en de maten, en een voorstel van de bijbehorende leverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOaMt-jEIZx0t4mmMS8if9c50qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ge92NW2MZ6ZKuhEkD6iYLzqX.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie hierboven.
Schaduw
Volgens mij geen schaduw, geen bomen dicht in de buurt en de CV paaltjes enzo zitten aan de Noord kant...
Jaarverbruik
Moeilijk te zeggen maar verwacht rond de 5000Kwh, zit nu in een tussenwoning met 2 airco's op 4500Kwh, dus verhuizen naar een vrijstaand huis gaat er denk ik wel voor zorgen dat er iets meer verbruikt gaat worden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu enkel fase, maar was van plan dat naar 3 fase te zetten, voorbereidend op nieuwe keuken.
Budget en doel
Doel is op langere termijn zo zelfvoorzienend als mogelijk te zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet ;).
Bijhouden van data
Ja, wil wel alles zelf bij kunnen houden.
Reeds verkregen offertes
2 offertes binnen, komende week nog meer gesprekken. Vooralsnog offertes van twee bedrijven, eentje met SE en 14x JA Solar panel, totaal 5110Wp voor 5250 euro, en een keer SE met 13x Bauer panel, totaal 5200Wp voor 5300 euro. Alles ex. BTW.

Ik vraag me wel af of 5200Wp ook 5000Kwh kan leveren, lees op veel plekken 0,9x, dus zou ik op 46/4700 uitkomen...
Regio
Eindhoven

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Het is een lastig dak. Denk dat je ofwel outside the box moet denken, ofwel solaredge idd.

Wat je kunt overwegen is 2 string omvormers, één voor het zuidoost (en evt NW) dak, en een kleintje voor het NO en ZW dak. Waarschijnlijk nog steeds een stuk goedkoper.

Verder even kijken met verschillende maten panelen hoe je zoveel mogelijk oppervlakte kunt benutten.

En ja je jaarverbruik is eigenlijk totaal niet relevant meer. Daar werd vroeger mee gerekend omdat salderen de enige manier was om een installatie economisch rendabel te maken. Maar dat salderen gaat toch op korte termijn verdwijnen en het spul is tegenwoordig zo goedkoop dat je het toch wel terugverdient.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:32
De twee grote daken als 2×10 op string omvormer, en die twee kleine daken met 3/4 panelen op een aps micro omvormer en klaar.
Als je geluk hebt 80 cent per wp vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
@Martijn Ik had je eigen topic niet gezien ;-)
Martijn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:19:
Door alle bomen zie ik het bos niet helemaal meer, dus hoop dat de ervaring hier rondloopt die mij de juiste kant op kan sturen.

Ik heb een huis gekocht en krijg met een maand of 4 de sleutels. Wil dan eigenlijk direct zonnepanelen leggen, aangezien er toch een hoop geklust moet gaan worden.
Gefeliciteerd, en goed plan :Y
[...] De ene zweert bij SolarEdge, de andere bij Enphase. Geen enkele tot nu toe die een stringomvormer aanraadt [...] Ook is de paneelverdeling puur op west en zuid gericht[...]
Verder wordt me in elk gesprek afgeraden meer te leggen dan mijn behoefte (zeg even 5000Kwh)[...]
Installateurs zijn lui; SolarEdge biedt hen erg goede ondersteuning... Ze kunnen er een mooi verhaal mee maken... Je merkt het het is populair bij hen. Enphase heeft in principe nooit een opbrengstprobleem; maar enorm duur.

Het standaard advies om niet meer te leggen is gebaseerd op salderen... Maar na de afbouw ervan is meer beter omdat je dan meer eigenverbruik hebt, en dus minder energiebelasting betaald. Klaar.
Omdat die 5000kWh te halen is zonder NO denken ze er niet aan.
Bijhouden van data
Ja, wil wel alles zelf bij kunnen houden.
Reeds verkregen offertes
2 offertes binnen, komende week nog meer gesprekken. Vooralsnog offertes van twee bedrijven, eentje met SE en 14x JA Solar panel, totaal 5110Wp voor 5250 euro, en een keer SE met 13x Bauer panel, totaal 5200Wp voor 5300 euro. Alles ex. BTW.

Ik vraag me wel af of 5200Wp ook 5000Kwh kan leveren, lees op veel plekken 0,9x, dus zou ik op 46/4700 uitkomen...
Regio
Eindhoven
SolarEdge designer krijg ik die opbrengst er niet uit nee. 16x350Wp verdeeld 3/10/3 op zw/zo/no krijg ik 4890kWh.

Maar deze configuratie is er wel een die goede kans heeft om last gaat hebben van optimizerclipping. Dat wil zeggen: als de zon niet op het ZO dak valt, dan kan het zijn dat de NO of ZW panelen beperkt worden in hun opbrengst.
Martijn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:42:
[...]
Kan ik in mijn geval dan voor alle drie de zijden (zeg 17/18 panelen totaal) alles in 1 string naar de omvormer leggen, of moet dit een string per zijde? Een paneel aan de noordoost kan zal namelijk minder doen dan een paneel op de zuidwest kant bijvoorbeeld...

Andere vraag, kan de omvormer beneden in de garage komen? Of moet dit perse op zolder direct dicht bij de panelen? Ik heb straks namelijk twee kinderen op zolder slapen, en ben erg huiverig na allerlei verhalen over zoemende/tikkende/piepende omvormers...
Alleen SolarEdge kan alles in 1 string, maar het is dus geen ideale oplossing hier.

@mcDavid SolarEdge is geen magic bullet, en 3 panelen op een oriëntatie binnen een SolarEdge systeem is vragen om gezeur.

En de oplossing die @reneeke1970 noemt is wat mij betreft de enige juiste. (Eventueel zonder het NW dak, dat is aan jouw om af te wegen - De omvormer hoeft voor het NW dak amper vergroot te worden, dus het is een uitbreiding die ondanks de oriëntatie erg goed kosteneffectief kan zijn)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ja micro-omvormers is ook een optie voor de kleine daken, alleen denk ik dat TS wel eens baat kan hebben bij hele grote panelen (van die 2100*1100 jongens van 500Wp) en dan is een string omvormer toch handiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij de buren liggen er 4 op het kleine stukje.

Ze zijn er nog he?
https://www.jenm-zonnepan...epanelen/panasonic-solar/
Niet lang meer verwacht ik.

Voldoende Vmpp voor 4 stuks in 1 string.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2021 09:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Hoop informatie, iedereen dank voor de input!

Dus dit zou het beste zijn?
  • voor het ZO dak 1 stringomvormer te nemen met 1 string van 10 panelen
  • voor het NO en ZW dak een APS micro omvormer voor 3 of 4 panelen?
Die APS dingen lijken me erg duur te zijn online, dat is 1 apparaatje voor 3 of 4 panelen samen correct? In deze situatie ben ik dan in feite elektriciteit aan het opwekken met 3 verschillende installaties of niet?

Omtrent de ene stringomvormer heb ik nog wel wat bedenkingen omtrent geluid. Ik ben een ontzettende 'zeur' wat betreft zoemende/tikkende systemen, en met 2 kinderen straks op zolder wil ik die potentiele geluiden daar eigenlijk niet hebben. Kan ik de DC kabels gewoon naar de garage leggen en daar aan laten sluiten op de stringomvormer?

Dan nog het probleem wie dit te laten doen, aangezien ik al veel installateurs ben tegengekomen die gewoon alleen maar SE bieden, en ik begrijp van jullie dat dit eigenlijk helemaal geen goede keuze zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:09:
Bij de buren liggen er 4 op het kleine stukje.

Ze zijn er nog he?
https://www.jenm-zonnepan...epanelen/panasonic-solar/
Niet lang meer verwacht ik.

Voldoende Vmpp voor 4 stuks in 1 string.
Interessant, zou dit dan op dezelfde omvormer kunnen als de ZO string? Dus 3 strings op 1 omvormer?

Sorry voor mijn noob vragen, begin er langzaam in te komen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Martijn Gewoon verder zoeken, genoeg installateurs die wel met string omvormers werken.

1 oriëntatie per string. Period. (Tenzij polystring, maar dat is lang niet altijd een optie)
Verreweg de meeste huishoudelijke omvormers hebben 1 of 2 trackers... Alleen Kostal Pico plenticore kan er 3. Dat ding is bijna nergens te krijgen en is duuuur dus valt af als serieuze optie.

Omvormer kan je in principe plaatsen waar je wil. Het wordt alleen vaak op zolder gedaan omdat er al geschikte AC bekabeling ligt voor bijvoorbeeld een wasmachine... terwijl er 'nooit' DC bekabeling ligt.

De 3/4 panelen op ZW en NO zouden als je panelen gebruikt met hoge Vmpp als /2/ strings op 1 omvormer kunnen (REC, Panasonic etc). Dat zijn wat duurdere panelen, wat op kan wegen tegen de kosten van een micro-omvormer systeem.

Kwa kosten/opbrengst kan het goed mogelijk zijn dat je beter 10+10 op ZO/NW kan leggen dan stoeien met de moeilijke korte strings op ZW/NO. Voor die 10 extra panelen hoeft de omvormer maar 20-30% groter... en je hebt dan maar 1 omvormer nodig, dus heel heel kostenefficiënt!

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 25-06-2021 10:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Martijn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:04:
[...]

Interessant, zou dit dan op dezelfde omvormer kunnen als de ZO string? Dus 3 strings op 1 omvormer?

Sorry voor mijn noob vragen, begin er langzaam in te komen ;) .
Ja dat kan.
Polystring met 2x4 panasonic op 1 ingang
Sunnydesignweb al gevonden?
Kies rode knopje nieuw project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:14:
@Martijn Gewoon verder zoeken, genoeg installateurs die wel met string omvormers werken.

1 oriëntatie per string. Period. (Tenzij polystring, maar dat is lang niet altijd een optie)
Verreweg de meeste huishoudelijke omvormers hebben 1 of 2 trackers... Alleen Kostal Pico plenticore kan er 3. Dat ding is bijna nergens te krijgen en is duuuur dus valt af als serieuze optie.
Duidelijk.
Omvormer kan je in principe plaatsen waar je wil. Het wordt alleen vaak op zolder gedaan omdat er al geschikte AC bekabeling ligt voor bijvoorbeeld een wasmachine... terwijl er 'nooit' DC bekabeling ligt.
Ok, ik was in de veronderstelling dat er nieuwe bekabeling naar de zolder gelegd moest worden vanuit de meterkast, DC of AC, maar in geval van omvormer op zolder zou je hem gewoon op de wasmachine groep aansluiten?
De 3/4 panelen op ZW en NO zouden als je panelen gebruikt met hoge Vmpp als /2/ strings op 1 omvormer kunnen (REC, Panasonic etc). Dat zijn wat duurdere panelen, wat op kan wegen tegen de kosten van een micro-omvormer systeem.
Dit betekent dus twee stringomvormers die tegen elkaar in gaan lopen zoemen? ;)
Kwa kosten/opbrengst kan het goed mogelijk zijn dat je beter 10+10 op ZO/NW kan leggen dan stoeien met de moeilijke korte strings op ZW/NO. Voor die 10 extra panelen hoeft de omvormer maar 20-30% groter... en je hebt dan maar 1 omvormer nodig, dus heel heel kostenefficiënt!
Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht, dacht dat NW beetje nono was. Daar heb ik ook schaduw van het CV pijpje volgens mij, dus dat wordt met een stringomvormer dan alweer een beetje minder relaxed of niet?

Kan iemand ook nog wat licht schijnen op 1 vs 3 fase. Ik was/ben van plan de meterkast meteen om te laten zetten, aangezien ik toch verwacht binnen paar jaar (deels) elektrisch te gaan rijden, keuken te vervangen, elektrisch te gaan koken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Ja dat kan.
Polystring met 2x4 panasonic op 1 ingang
Sunnydesignweb al gevonden?
Kies rode knopje nieuw project
Ah interessant, nee, nog niet gezien, eens in verdiepen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Martijn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Ah interessant, nee, nog niet gezien, eens in verdiepen, bedankt!
Een 5 KW tripower heeft een mppt bereik vanaf 215 Vmpp dus (2x) 4x 59 Vmpp dat kan.
Ook 10x 59 Vmpp is de ideale stringspanning

Maar panasonic is relatief duur en bijna niet meer te krijgen.
Maar heb ze zelf ook
Dc bekabeling ook van zolder naar schuurtje. ( goed beschermd aangelegd)
Sma omvormers zijn stil, maar wel een paar dof klinkende klikjes in de ochtend (06.00 uur) en avond

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Martijn Zeker op noord zijn pijpjes een non-issue... Leeuwendeel van de opbrengst komt uit diffuus, richting 60-65% van Wp per jaar. En als er al wat schaduw is gaat er even een paneeldeel uit en levert de rest gewoon door.

Schaduw is een hopeloos overdreven probleem... slechts in specifieke situaties is het nuttig om over na te denken. Bij jouw zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:34:
@Martijn Zeker op noord zijn pijpjes een non-issue... Leeuwendeel van de opbrengst komt uit diffuus, richting 60-65% van Wp per jaar. En als er al wat schaduw is gaat er even een paneeldeel uit en levert de rest gewoon door.

Schaduw is een hopeloos overdreven probleem... slechts in specifieke situaties is het nuttig om over na te denken. Bij jouw zeker niet.
OK, dus als er een deel van paneel uitvalt door 'pijpschaduw' heeft dat geen invloed op de rest vd panelen? Ik was in de veronderstelling dat dit bij een stringomvormer juist een probleem was. Tenminste dat vertellen de SE installateurs me ;).

Zou jij eerder 2x10 adviseren dan 1x10 + 2x4? Het lijkt me dat die 2x4 toch meer op zouden moeten brengen, echter is eerste aanschaf wellicht wat duurder. Kan ook nog 2x10 + 2x4 doen, maar wellicht wordt dat weer beetje veel van het goede...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dit forum is groot fan van alles vol leggen wat vol te leggen is. Met sunnyDesigner kun je de opbrengst simulaties ook per dakdeel maken, dan kun je er met installateurs kosten aan hangen en afwegen welke daken volgooien de juiste keuze is.

Er lopen veel SolarEdge installateurs rond met net zo'n lange neus als de bekende houten pop ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:45:
Dit forum is groot fan van alles vol leggen wat vol te leggen is. Met sunnyDesigner kun je de opbrengst simulaties ook per dakdeel maken, dan kun je er met installateurs kosten aan hangen en afwegen welke daken volgooien de juiste keuze is.

Er lopen veel SolarEdge installateurs rond met net zo'n lange neus als de bekende houten pop ;-)
Dank! Ik zit nu te pielen in SunnyDesignWeb, neem aan dat je die bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fma_MZATUPNjHqBOlTue5KNpQ30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C5OUukNPqd0MARPEMljncDK.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: Maar leuk dat het kan, maar de juiste dakmaten zijn nog belangrijker. Het moet ook passen.
Financieel en fysiek ;)

Hier nog een linkje
https://www.solar-outlet....ro-335-wp-full-black.html

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja hier ook een groot fan van alles vol leggen, en in dit geval zou ik de NW kant zeker ook doen! Met 10 panelen is dat zeker de moeite waard, en als tweede string op een standaard string omvormer is het ook heel rendabel Afhankelijk van je dakhoek doet het nog wel 50-60% van de jaaropbrengst van zuid en geeft het ook wat meer opbrengst bij bewolkt weer en in de winter zodat je na saldering ook minder energie hoeft te kopen dan.

Die 2 x 4 panelen worden inderdaad relatief duurder en doen per paneel wel iets meer opbrengst, maar per euro investering weet scheeld het niet veel met NW denk ik. Als je echt maximale opbrengst wil dan natuurlijk gewoon alles volleggen! Als je het budget het toelaat zou dat mooi zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Beetje aan het spelen met die SunnyWebDesigner, maar loop vast op de omvormer voor de 2x 3 panelen op Zuidwest en Noordoost. De APS omvormers kan ik niet vinden, en bij alle andere opties krijg ik waarschuwingen dat ik te weinig panelen heb voor de omvormer... Tips? ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QDpnLTuqwRLNUaofZHu3HFYwNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0E1m1fObM17oso06LBrlwQ6t.png?f=fotoalbum_large

Heb voor de test even de zonnepanelen van JA Solar gepakt die een installateur me offreerde, maar of dat ze worden ben ik ook nog niet uit. Ook daarin heb je 2000 keuzemogelijkheden, waarbij de meeste qua capaciteit aflopen naar 85% behalve de REC en Panasonic voor zover ik nu heb gezien. Hier nog een algemene tip welk merk / Wp te kiezen? Duits, Chinees, Koreaans, Japans? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De tijd dat Chinese modules slechter waren dan Duitse ligt al enige tijd achter ons. Meeste modules worden tegenwoordig in China gemaakt.
Alleen voor speciale gevallen kan het lonen om duurdere (Japanse, Panasonic) moduules te kopen. Dat is hierboven al beschreven.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Martijn Nadeel van de software van WC-Eend gebruiken is dat je alleen omvormers van Wc-Eend kan gebruiken...
Dat is niet erg.... Voor de simulatie is het prima om in plaats van de APS een sunnyboy 1.5 te pakken (2x dus, 1 voor elke set van 3/4) en deze te begrenzen op 1.2kW (dat is wat de APS kan).

De 2x10 kunnen inderdaad op een tripower - 1 noord en 1 zuid string, elk op eigen tracker.
En het zal je wellicht verbazen, maar bijna 8kWp op een 5kW omvormer gaat, de dakvlakken gaan nooit tegelijk volle bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zal moeten voldoen aan de "voorwaarden" van een stringomvormer.

Te veel of te weinig Vmpp werkt niet
Te veel stroom door parallel schakelen van stringen werkt ook niet.
Een 1-fase 5 kW omvormer op een 3-fase aansluiting is ook niks. (25 afzekering op 25A hoofdzekering)

Kortom: lees je eerst eens in.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
Lol, ik denk dat dit de beste samenvatting is. Kom hoop tegen wat onbekend is, en dan is zelfs een intuïtieve tool als sunnyweb nog best lastig. Ik ga eens googlen, bedankt wederom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Martijn Schroom niet om vragen te stellen hoor... Zonnepanelen zijn complexe materie... Zeker ook voor veel installateurs als je een beetje de diepte in gaat.. Maar zelf proberen in te lezen is ook echt wel belangrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Martijn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:55:
Beetje aan het spelen met die SunnyWebDesigner, maar loop vast op de omvormer voor de 2x 3 panelen op Zuidwest en Noordoost. De APS omvormers kan ik niet vinden, en bij alle andere opties krijg ik waarschuwingen dat ik te weinig panelen heb voor de omvormer... Tips? ;)
Dat zal met SMA omvormer idd een probleem zijn, maar bijvoorbeeld Growatt heeft een opstartspanning van maar 50 (of was het 80?) Volt. Dat haal je iig sowieso makkelijk, met 3 panelen.

Als je 72 cell panelen (deze bijv) kwijt zou kunnen zit je al rond de 120V, dat is echt prima voor een kleine string omvormer.

Edit:
Nog ff nagezocht: Een kleine single-string Growatt heeft een MPPT bereik vanaf 50V, de kleinste dual-string vanaf 100V dus dat kan ook mits je wel 72-cell panelen op je dak kwijt kunt. Voor Goodwe geldt grofweg het zelfde. Een SMA zal zoals @AUijtdehaag hieronder al aangeeft wel opstarten, maar niet in het MPPT bereik komen.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 25-06-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:39:
@Martijn Schroom niet om vragen te stellen hoor... Zonnepanelen zijn complexe materie... Zeker ook voor veel installateurs als je een beetje de diepte in gaat.. Maar zelf proberen in te lezen is ook echt wel belangrijk...
Yes, dank u. Zat net even kosten te vergelijken. Voor 1 string omvormer en 2x APS ben ik zo'n 2300 euro kwijt. Voor 26 Enphase micro omvormers zo'n 2800 euro.

Dus als ik alles vol leg, is het 500 euro goedkoper. Als ik echter Noord West NIET doe, gaan er 9 a 10 panelen af, en komt de Enphase oplossing redelijk wat goedkoper uit, omdat ik ook zoveel minder micro omvormers nodig heb, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mcDavid
Een kleine SMA (2.5) werkt al vanaf 50 V. Zie plaatje
Maar dat wil niet zeggen dat de mppt er iets mee kan....Die minimale spanning ligt hoger.
Gevolg gaat zijn bij weinig lichtinval of schaduw, gaat de omvormer te vroeg slapen.
Of lekker staan schakelen zodat TS zijn kinderen niet meer slapen.

Altijd binnen het Vmpp bereik van de omvormer gaan zitten met de panelen en liefst nog wat erboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vZ6AimG8casT-6O5Kw6J1jMxp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvrR0vXwLutSHFwavMxgYBMA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Martijn Enphase komt nog een Relay en Envoy bij. De tripower 5.0 is €1300

De tripower kun je 20 en meer panelen aan hangen - modelletje zwaarder is amper duurder als het nodig is.
Kom je dus aan <65 aan omvormer per paneel... Dat red je gewoon niet met micro-omvormers.

Die korte stringetjes zijn dus links of rechtsom relatief duur om te doen, vandaar de suggestie om lekker makkelijk te doen en eerst de grote daken lekker maximaal te vullen door ze aan 1 omvormer te hangen.
Als je dan besluit dat die paar panelen extra voor jouw niet kostenefficiënt zijn... prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
Martijn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:57:
[...]

Yes, dank u. Zat net even kosten te vergelijken. Voor 1 string omvormer en 2x APS ben ik zo'n 2300 euro kwijt. Voor 26 Enphase micro omvormers zo'n 2800 euro.

Dus als ik alles vol leg, is het 500 euro goedkoper. Als ik echter Noord West NIET doe, gaan er 9 a 10 panelen af, en komt de Enphase oplossing redelijk wat goedkoper uit, omdat ik ook zoveel minder micro omvormers nodig heb, of mis ik iets?
echt? voor 1000 euro heb je een 3 fase 6kWp string omvormer, en die APS microomvormers zitten volgens mij nog onder de 300 euri (inclusief BTW). Enphase zit volgens mij een stukje boven de 100 euri per omvormer (iq7+), en dan moet je er ook nog een envoy bij. Dan kom ik toch een flink stukje duurder uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Even een schopje. Zijn nu een stuk verder, morgen de sleutel, dus ben bezig met allerlei leveranciers voor een offerte die ook snel uitgevoerd kan gaan worden.

Heb net een van Zonneplan gekregen, maar ben niet erg onder de indruk, zou graag jullie input willen hebben.

Komt uiteindelijk neer op 19 panelen, met optimizers die ze volgens mij zelf ontwikkelen. Ik heb het idee van @reneeke1970 uitegelegd, maar naar het advies gekeken hebben ze daar niet veel mee gedaan.

Zie hieronder de foto's van hun voorstel. Uiteindelijk komt het financieel neer op 7379 euro voor 7030 Wp totaal (19x370) met een verwachte opbrengst van 5788Kwh. Dus 1.05 euro per Wp netto, BTW is er al af...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us1vZ4kFi4bIR3nD9W8LRyCBulU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wyb34qy15aaEE2pqdnl0JNGG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QQjd3otSKL7CqyHbff64eenivE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fy4afgiqivWprv9X8yG0c1BT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkGx76NovOKo3BU2VWqg_TTQNoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/quDg4GmTdEJTpSuyohG9hMR3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soAv7gjr8eI2zCd6emNzzGBvrjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/np2P8qBTCmfWl1Vv8UkdkPub.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Vandaag nog een offerte gekregen, nu met SolarEdge, alles volgelegd, totaal 9450 Wp voor net geen 10k€ ex BTW, dus ook 1,05€ per Wp…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHGDiv8jc9LY6PHVxYUJiGdev3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YkN8FKwXJNuGk93iGy1Uc46.jpg?f=fotoalbum_large

Heb met deze adviseur het plan besproken om de twee grote daken op een string omvormer te zetten en de twee kleine daken op een aps mini omvormer… Hij snapte het idee maar raadde het af omdat het qua monitoring lastiger was en omdat het best kon zijn dat de verschillende sets panelen, 3 in totaal, dan elkaar tegen konden gaan werken in het terugleveren op het net, en dat het daardoor kon zijn dat ze vaker uitschakelde dan gewenst en daardoor
minder opbrengen…

Wat is jullie input omtrent dit advies en de bovenstaande offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:38:
Vandaag nog een offerte gekregen, nu met SolarEdge, alles volgelegd, totaal 9450 Wp voor net geen 10k€ ex BTW, dus ook 1,05€ per Wp…

[Afbeelding]

Heb met deze adviseur het plan besproken om de twee grote daken op een string omvormer te zetten en de twee kleine daken op een aps mini omvormer… Hij snapte het idee maar raadde het af omdat het qua monitoring lastiger was en omdat het best kon zijn dat de verschillende sets panelen, 3 in totaal, dan elkaar tegen konden gaan werken in het terugleveren op het net, en dat het daardoor kon zijn dat ze vaker uitschakelde dan gewenst en daardoor
minder opbrengen…

Wat is jullie input omtrent dit advies en de bovenstaande offerte?
Monitoring is inderdaad verschillend, vind je dat belangrijk? Kijk er hier nog nauwelijks na, alleen totaal opbrengst.
En ik heb 6 omvormers in gebruik en die storen elkaar niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Monitoring is inderdaad verschillend, vind je dat belangrijk? Kijk er hier nog nauwelijks na, alleen totaal opbrengst.
En ik heb 6 omvormers in gebruik en die storen elkaar niet.
Belangrijk niet zo, monitoring moet uiteraard wel mogelijk zijn… Ligt ook beetje aan de prijs uiteindelijk, als de setup met SolarEdge me 9900 euro kost, hoeveel zou dan ongeveer een systeem met string omvormer en 2x aps kosten… Als dat 500 minder is, dan denk ik dat de ‘convenience’ het wint, en het de SE wordt…

Hoe kijken jullie trouwens aan tegen alles vol leggen in mijn geval? Veel mensen verklaren me voor gek dat ik het grote dak aan de NW kant ook vol wil leggen met 9 panelen. Het levert me in eerste instantie inderdaad enkel stroom op die ik tegen teruglevertarief ga verrekenen… Naar de toekomst toe lijkt het me echter geen slecht idee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zonneplan staat niet heel erg bekend om heel veel moeite te doen... Dus je krijgt vrij conservatieve legplannen bij ze.

De Solaredge offerte heeft meer zijn best gedaan. Alleen is het nog niet heel laag in prijs. Ik kom bij Solar bouwmarkt op bijna 8k ex BTW... En beetje extra voor iemand die langs komt een meedenkt prima, naar 1500 is wel pittig. (En de onzin over tegenwerken van omvormers... Pleit een beetje tegen... Hoe zou een micro omvormer systeem dan werken?)

[Edit] vanwege de 2* 4 panelen zou ik die Solaredge oplossing willen doorrekenen, maar zie zo 123 op de telefoon niet de dakhellingen... Dat kan wel van belang zijn voor de uitkomst.

Installateurs snappen niet wat het verliespostje optimizers opbrengst factor betekend... Clipping is niet cool.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 27-10-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Martijn schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:38:
[...]

Belangrijk niet zo, monitoring moet uiteraard wel mogelijk zijn… Ligt ook beetje aan de prijs uiteindelijk, als de setup met SolarEdge me 9900 euro kost, hoeveel zou dan ongeveer een systeem met string omvormer en 2x aps kosten… Als dat 500 minder is, dan denk ik dat de ‘convenience’ het wint, en het de SE wordt…

Hoe kijken jullie trouwens aan tegen alles vol leggen in mijn geval? Veel mensen verklaren me voor gek dat ik het grote dak aan de NW kant ook vol wil leggen met 9 panelen. Het levert me in eerste instantie inderdaad enkel stroom op die ik tegen teruglevertarief ga verrekenen… Naar de toekomst toe lijkt het me echter geen slecht idee…
Gewoon doen als je het kapitaal ervoor over hebt. Is nooit weggesmeten geld, zeker niet van het moment dat je elektrisch gaat rijden, en elektriciteit steeds duurder gaat worden. Dat westen is trouwens handig voor in de late namiddag nog op zelfvoorzienend te zijn (wanneer terugdraaien stopt en je geen batterij hebt)
En liever nu in 1x alles doen, dan over 5 jaar weer offertes op te vragen.

Heb zelf ook een hekel aan halve werkzaamheden. Ik heb zelf een niet al te groot hellend dak, en ga dus ook gewoon een zonnepanelen hangen aan de gevel (westen). Ook al heb ik zou ik die extra stroom voor het moment niet nodig hebben. In totaal ga ik voor 2 strings, en 2 micro omvormers (+ batterij).

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 27-10-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:40:
Zonneplan staat niet heel erg bekend om heel veel moeite te doen... Dus je krijgt vrij conservatieve legplannen bij ze.

De Solaredge offerte heeft meer zijn best gedaan. Alleen is het nog niet heel laag in prijs. Ik kom bij Solar bouwmarkt op bijna 8k ex BTW... En beetje extra voor iemand die langs komt een meedenkt prima, naar 1500 is wel pittig. (En de onzin over tegenwerken van omvormers... Pleit een beetje tegen... Hoe zou een micro omvormer systeem dan werken?)

[Edit] vanwege de 2* 4 panelen zou ik die Solaredge oplossing willen doorrekenen, maar zie zo 123 op de telefoon niet de dakhellingen... Dat kan wel van belang zijn voor de uitkomst.

Installateurs snappen niet wat het verliespostje optimizers opbrengst factor betekend... Clipping is niet cool.
Dank voor jullie antwoorden, als ik in de SE offerte kijk zeggen ze daar 40 graden helling, echter zijn ze niet op locatie geweest… Dus weet niet je dat exact kan bepalen via google maps of welke software ze ook gebruiken. Zal morgen in huis eens opmeten, heb vandaag de sleutel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kijk eens wat 3dBAG van de dakhellingen vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:22:
Kijk eens wat 3dBAG van de dakhellingen vindt?
Die vindt het 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7xli07FjVdH5SFOX3Wc-zVZRB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m82daLSH2G1DRig7aR7hmpCC.png?f=fotoalbum_large

Ingetekend met 27 Longi 365W op s440 optimizers.

Dat postje opbrengst factor verlies is het zorgenkindje... Want in de praktijk zal dat hoger uitvallen door niet te simuleren schaduw, en soms gaat dat pittig mis. In de basis is de oorzaak te weinig panelen op een oriëntatie. Er was een reden dat de suggestie van 1 string en 2 multi micro-omvormers gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:43:
[Afbeelding]

Ingetekend met 27 Longi 365W op s440 optimizers.

Dat postje opbrengst factor verlies is het zorgenkindje... Want in de praktijk zal dat hoger uitvallen door niet te simuleren schaduw, en soms gaat dat pittig mis. In de basis is de oorzaak te weinig panelen op een oriëntatie. Er was een reden dat de suggestie van 1 string en 2 multi micro-omvormers gedaan is.
Wederom dank voor je antwoord.

Begrijp ik uit jouw berekening dat je op 8000kwh komt ipv de 9350 die mijn offerte raamt? Dat is namelijk nogal een verschil. Ik verwachtte dat met SE het ‘te weinig panelen’ probleem niet meer bestond en dus altijd optimaal zou moeten werken.

Trouwens, schaduw verwacht ik eigenlijk totaal niet op alle daken behalve wellicht klein beetje schaduw van het schoorsteen pijpje op NW.

Dus jouw advies zou blijven op 1 string omvormer met 1x10 en 1x9 en 2x4 op de APS? Zou dat dan wel 9350 opbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:38:
[...]

Natuurlijk alles vol leggen, ik ga terug leveren voor 22 cent, en in de toekomst??? Wie zal het zeggen, voorlopig wereld wijd een tekort aan stroom dus.....

Ennuh juist se heeft een groot probleem met te weinig panelen op één oriëntatie, dat is bijna het enige waar je rekening mee moet houden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De stroom vanaf het Noord dak kost je 7 à 8ct per kWh. Zolang terug leveren tegen minimaal dat gaat het goed.

Er zijn mensen die denken dat de stroom weer goedkoop gaat worden, maar ik zie nog geen geopolitieke ontwikkeling die die gedachte ondersteund. Het wordt pas onafhankelijk van geopolitieke onzin zodra we geen of amper nog afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen voor het elektriciteitsnet.

Dat alleen al zou ruim voldoende moeten zijn om zeer snel te verduurzamen en er dus vanuit politiek Den Haag miljarden tegenaan te gooien (op verstandige manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:43:
Er was een reden dat de suggestie van 1 string en 2 multi micro-omvormers gedaan is.
Ik ga morgen nog eens met de adviseur van de SE oplossing bellen en overleggen over een springomvormer + 2 x APS.

Wat betreft aansluiting in de meterkast en benodigde kabels. Ik heb momenteel allerlei muren open liggen, en die gaan met een paar dagen weer aangesmeerd worden. Voor die tijd kan ik relatief makkelijk alvast kabels leggen van zolder naar de meterkast.

Is in alle gevallen een 5 aderige kabel leggen voldoende? Of heb je die nodig per omvormer, dus in geval van 1 springomvormer en 2x APS, zou ik dat 3 van die kabels nodig hebben? Als ik ze nu niet leg weet ik al wat die installateurs willen doen, en dat is buitenom, en daar heb ik een schurft hekel aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik ben niet voldoende zeker over wat mag; maar ik denk dat je een 5 aderige kabel zou moeten kunnen onderverdelen in krachtgroep en traditioneel 1 fase deel voor de eventuele APS. Overkill is het in de strikte zin; er mag ruim voldoende vermogen over 5x2.5mm², maar ik heb 5x4mm² naar mijn garage gelegd toen ik toch alles open had om de DC kabel van garage naar omvormer te krijgen (ik heb 2 volledig gescheiden daken op 1 omvormer)

Maar ik ga je even doorverwijzen naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:01:
Ik ben niet voldoende zeker over wat mag; maar ik denk dat je een 5 aderige kabel zou moeten kunnen onderverdelen in krachtgroep en traditioneel 1 fase deel voor de eventuele APS. Overkill is het in de strikte zin; er mag ruim voldoende vermogen over 5x2.5mm², maar ik heb 5x4mm² naar mijn garage gelegd toen ik toch alles open had om de DC kabel van garage naar omvormer te krijgen (ik heb 2 volledig gescheiden daken op 1 omvormer)

Maar ik ga je even doorverwijzen naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dank, heb daar de vraag gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:39:
[...]
Dank, heb daar de vraag gesteld.
5×4 is voldoende, maak je boven verdeel kast met diverse automaten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

5×4 is voldoende, maak je boven verdeel kast met diverse automaten
Was toch aan het breken, dus heb ondertussen 1x 5g4 gelegd, en 3x 3g2.5, dus dan heb ik zeker genoeg ;).

Ondertussen 2 offertes van 365zon gehad, een met 26 longi panelen van 360Wp, en 1 met 26 panelen Hyundai 395Wp. Dat in combinatie met 1x SolarEdge 7.0 omvormer en 26x P505/P485 optimizers, en 2x SE1500 omvormers + M2640 optimizers.

Ze zweren bij SolarEdge. Hadden ook een berekening gemaakt met serie omvormers maar kwamen daarmee tot 69% opbrengst tegenover 75% met SolarEdge... Heb de bovenstaande twijfels opgebracht met betrekking tot hoeveelheid panelen per omvormer, maar deze setup zou dat probleem zeker niet moeten hebben...

Prijs 10010 ex BTW voor de Longi, 10750 ex BTW voor de Hyundai.

Ik moet zeggen, vind het vrij prijzig... Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:36
reneeke1970 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Natuurlijk alles vol leggen, ik ga terug leveren voor 22 cent, en in de toekomst??? Wie zal het zeggen, voorlopig wereld wijd een tekort aan stroom dus.....

Ennuh juist se heeft een groot probleem met te weinig panelen op één oriëntatie, dat is bijna het enige waar je rekening mee moet houden.
Inderdaad alles volleggen, bij mij is vd week de noordkant ook volgelegd met 14 panelen (€0,73 per WP inclusief installatie, ex BTW). Hier op Tweakers lees ik continu dat Solaredge pas goed werkt vanaf 6 panelen op 1 zijde. Kan je niet gewoon beter 2 omvormers gebruiken en 4 strings, geeft dat pijpje zoveel schaduw (zoja, eventueel 1 of 2 Tigo's plaatsen)?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 02-11-2021 19:32 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:29:
[...]

Was toch aan het breken, dus heb ondertussen 1x 5g4 gelegd, en 3x 3g2.5, dus dan heb ik zeker genoeg ;).

Ondertussen 2 offertes van 365zon gehad, een met 26 longi panelen van 360Wp, en 1 met 26 panelen Hyundai 395Wp. Dat in combinatie met 1x SolarEdge 7.0 omvormer en 26x P505/P485 optimizers, en 2x SE1500 omvormers + M2640 optimizers.

Ze zweren bij SolarEdge. Hadden ook een berekening gemaakt met serie omvormers maar kwamen daarmee tot 69% opbrengst tegenover 75% met SolarEdge... Heb de bovenstaande twijfels opgebracht met betrekking tot hoeveelheid panelen per omvormer, maar deze setup zou dat probleem zeker niet moeten hebben...

Waarom 3 omvormers?
Een 15 k omvormer en je bent klaar, en stukken goedkoper. Maarja die zal niet meer in hun zeecontainer liggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JesfQQh3b8vu84lkGwPlZpEhTWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbYpaEo5SLAaM1BFU34E3NG4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3YrGswkOjR0ucJE_WFGPi1qoT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTxuIhMgiwcbnBMZnvuhs1cq.jpg?f=fotoalbum_large

9.990 WP op je dak met 2 omvormers voor €7.568,59 ex BTW, inclusief montage. Dit is €0,76 per WP. Dit lijkt mij een mooi uitgangspunt. Ik heb 2 omvormers erbij zitten, misschien zijn die te groot maar dat weet ik niet (het gaat er meer om dat je een goeie richtprijs hebt).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Martijn schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:29:
[...]

De opbrengsten zijn volgens modellen en verschillende software vergelijken is appels en peren.

Draak van een oplossing. Die Se1500 compacts zijn schreeuwend duur voor wat ze zijn.

@reneeke1970 SE 3 fase wil niet lekker met deze configuratie...
@Bravertal hoe wil je dat laten werken... 160V start spanning uit 4 panelen?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 02-11-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Ronald schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:25:
[...]

De opbrengsten zijn volgens modellen en verschillende software vergelijken is appels en peren.

Draak van een oplossing. Die Se1500 compacts zijn schreeuwend duur voor wat ze zijn.

@reneeke1970 SE 3 fase wil niet lekker met deze configuratie...
@Bravertal hoe wil je dat laten werken... 160V start spanning uit 4 panelen?
Ik wil alleen serieel aanbevelen en laten zien wat de kosten ongeveer zouden moeten zijn. In principe zou je 1x een driefase omvormer pakken en daarnaast dan 2x een 1-fase omvormer voor de 2 dakvlakken met 4 paneeltjes Maar goed de experts hier kunnen het beter finetunen dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, iedereen lijkt wel iets anders te adviseren... Ik heb bij iedereen mijn zorg met betrekking tot opstartproblemen van de kleine daken laten blijken, echter komt toch iedereen terug met SolarEdge. Wel dus met twee kleinere SE omvormers voor de twee kleine daken, maar nog steeds twijfel ik of hem dat wel gaat worden...

Om de een of andere reden blijft iedere adviseur huiverig voor serieel, door de schaduw zal het minder opbrengen dan SE, etc etc. Terwijl ik me nauwelijks kan voorstellen waar de schaduw in mijn geval vandaan zou komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:39:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, iedereen lijkt wel iets anders te adviseren... Ik heb bij iedereen mijn zorg met betrekking tot opstartproblemen van de kleine daken laten blijken, echter komt toch iedereen terug met SolarEdge. Wel dus met twee kleinere SE omvormers voor de twee kleine daken, maar nog steeds twijfel ik of hem dat wel gaat worden...

Om de een of andere reden blijft iedere adviseur huiverig voor serieel, door de schaduw zal het minder opbrengen dan SE, etc etc. Terwijl ik me nauwelijks kan voorstellen waar de schaduw in mijn geval vandaan zou komen...
Solar edge kunnen ze vanuit luie stoel monitoren, als er wat kapot gaat staan ze op en declareren ze rekening bij solar edge.
Makkelijk verdienen toch? Zelfs voor de domste installateurs die niet weten hoe PV werkt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:50:
[...]

Solar edge kunnen ze vanuit luie stoel monitoren, als er wat kapot gaat staan ze op en declareren ze rekening bij solar edge.
Makkelijk verdienen toch? Zelfs voor de domste installateurs die niet weten hoe PV werkt.....
Ja, wellicht heb je gelijk. Maargoed, is de enige mogelijkheid dan bijna op Solar Bouwmarkt alles op goed geluk bij elkaar klikken en dan via hen laten installeren?

Zou liever gewoon een installateur uit de buurt het laten oplossen, maar dat lijkt bijna onmogelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Wie kent er een goede installateur uit omgeving Eindhoven?

#HelpMartijnAanPanelenVoorEenKnappePrijs!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:06:
[...]

Ja, wellicht heb je gelijk. Maargoed, is de enige mogelijkheid dan bijna op Solar Bouwmarkt alles op goed geluk bij elkaar klikken en dan via hen laten installeren?

Zou liever gewoon een installateur uit de buurt het laten oplossen, maar dat lijkt bijna onmogelijk...
Uit de buurt? Iedere installateur rijd bijna door heel Nederland of huurt onder aannemers in die overal vandaan komen, spreken vaak zelfs geen Nederlands.
Dus zo slecht is solar bouwmarkt niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ik heb 365zon nog maar eens aangegeven dat ik een seriele offerte will zien. Komen nu op de volgende twee offertes.

26x Hyundai 395 Wp panelen

4290 euro

1x Goodwe GW8000DT (8kW) drie fase

1170 euro

2x Goodwe GW1000-XS (1kW)

682 euro

Montage materiaal

1092 euro

Kabels etc

245 euro

Installatie

1690 euro

Korting

-212 euro

TOTAAL ex BTW

9381 euro

Verwachte opbrengst

7726 kwh

Prijs per Wp

9381 euro / 10270 Wp = 0.91 euro

26x Longi 360 Wp panelen

3874 euro

1x Goodwe GW6000DT (6kW) drie fase

1065 euro

682 euro

Montage materiaal

1092 euro

Kabels etc

245 euro

Installatie

1690 euro

Korting

-616 euro

TOTAAL ex BTW

8031 euro

Verwachte opbrengst

6972 kwh

Prijs per Wp

8031 euro / 9360 Wp = 0.86 euro

Wat prijzen betreft begint dit er al meer op de lijken, echter kan ik niet goed inschatten of de losse Goodwe GW1000 omvormers een goed alternatief zijn voor de hier in dit forum aanbevolen APS omvormers...

Vind algemeen wel dat ik met heel veel Wp relatief weinig kwh opwek, pak en beet 75% van totale Wp. Hoor vaak verhalen van rond de 90%, is dat puur bij zuidelijk gerichte panelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn op 03-11-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Martijn schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:18:
Ik heb 365zon nog maar eens aangegeven dat ik een seriele offerte will zien. Komen nu op de volgende twee offertes.

26x Hyundai 395 Wp panelen

4290 euro

1x Goodwe GW8000DT (8kW) drie fase

1170 euro

682 euro

Montage materiaal

1092 euro

Kabels etc

245 euro

Installatie

1690 euro

Korting

-212 euro

TOTAAL ex BTW

9381 euro

Verwachte opbrengst

7726 kwh

Prijs per Wp

9381 euro / 10270 Wp = 0.91 euro

26x Longi 360 Wp panelen

3874 euro

1x Goodwe GW6000DT (6kW) drie fase

1065 euro

682 euro

Montage materiaal

1092 euro

Kabels etc

245 euro

Installatie

1690 euro

Korting

-616 euro

TOTAAL ex BTW

8031 euro

Verwachte opbrengst

6972 kwh

Prijs per Wp

8031 euro / 9360 Wp = 0.86 euro

Wat prijzen betreft begint dit er al meer op de lijken, echter kan ik niet goed inschatten of de losse Goodwe GW1000 omvormers een goed alternatief zijn voor de hier in dit forum aanbevolen APS omvormers...

Vind algemeen wel dat ik met heel veel Wp relatief weinig kwh opwek, pak en beet 75% van totale Wp. Hoor vaak verhalen van rond de 90%, is dat puur bij zuidelijk gerichte panelen?
toon volledige bericht
Op zuid pak je 100%, op oost en west ongeveer 80 á 85 procent en op noord ongeveer 50 procent.

Gewoon volleggen, niet twijfelen. Naast een goed systeem is de aanschafprijs van belang (terugverdientijd). Eigenlijk laten de installateurs (waar jij een offerte van hebt ontvangen) een steek vallen qua maatwerk (ze zullen echt wel goed installeren maar ze komen niet met het juiste plan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Bravertal schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:58:
[...]

Op zuid pak je 100%, op oost en west ongeveer 80 á 85 procent en op noord ongeveer 50 procent.

Gewoon volleggen, niet twijfelen. Naast een goed systeem is de aanschafprijs van belang (terugverdientijd). Eigenlijk laten de installateurs (waar jij een offerte van hebt ontvangen) een steek vallen qua maatwerk (ze zullen echt wel goed installeren maar ze komen niet met het juiste plan).
Ik twijfel ook niet meer om alles vol te leggen, enkel aan het systeem. Beide seriële voorbeelden hierboven gaat uit van vol leggen. Wat betreft terugverdientijd is de Longi het gunstigste denk ik.

Heeft iemand ervaring met de Goodwe omvormers? Is dat een goeie vervanging voor de APS omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Kleine kick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:20:
@Martijn Nadeel van de software van WC-Eend gebruiken is dat je alleen omvormers van Wc-Eend kan gebruiken...
Dat is niet erg.... Voor de simulatie is het prima om in plaats van de APS een sunnyboy 1.5 te pakken (2x dus, 1 voor elke set van 3/4) en deze te begrenzen op 1.2kW (dat is wat de APS kan).

De 2x10 kunnen inderdaad op een tripower - 1 noord en 1 zuid string, elk op eigen tracker.
En het zal je wellicht verbazen, maar bijna 8kWp op een 5kW omvormer gaat, de dakvlakken gaan nooit tegelijk volle bak.
Ben nog maar eens gaan spelen met SunnyDesign, en ook hoop gelezen over de SMA omvormers. Uiteindelijk lijken die me wel wat, beter gevoel over als Growatt, Goodwe, Huawei etc.

Nu kom ik waarschijnlijk op 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, en 3a4 of ZW/NO. Kan SMA ook van die kleine strings aan? Die 1.5 SunnyBoy heeft een start spanning van 80V, lukt dat als ik slechts 3 panelen op de kleine daken heb liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De kleine Sunnyboys zijn helaas heel redelijke draken van producten: 1.5kW-2.5kW en MPP spanningsregeling vanaf 160V-260V

Dat kun je met dunnefilm panelen nog net halen... maar niet met moderne 60cells monokristallijne panelen met amper 40V open klem en 30-35V Vmpp.

De start spanning lukt wel; maar geen schaduwmanagement.

Daarnaast hebben ze 1 tracker; en kunnen ze maar 10A aan (meeste panelen zijn meer)... dus.... ook polystring verre van mogelijk... Ongeschikt voor alles ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 09-11-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:15:
De kleine Sunnyboys zijn helaas heel redelijke draken van producten: 1.5kW-2.5kW en MPP spanningsregeling vanaf 160V-260V

Dat kun je met dunnefilm panelen nog net halen... maar niet met moderne 60cells monokristallijne panelen met amper 40V open klem en 30-35V Vmpp.

De start spanning lukt wel; maar geen schaduwmanagement.

Daarnaast hebben ze 1 tracker; en kunnen ze maar 10A aan (meeste panelen zijn meer)... dus.... ook polystring verre van mogelijk... Ongeschikt voor alles ;-)
Hmm, shit. Had net dit geconfigureerd... ;) Dat wordt hem dus niet.,,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwCo0XAqM7Cj-MYnLHkNd2dTixg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LPvM8Y1b3UCIAi0YoCD2aZAu.png?f=user_large
Voor dit plaatje heb ik dit dan bij elkaar geklikt op Solar Bouwmarkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xjsWuGiP2B-dTTFBq4kKtZ9Knc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pf25r5xXPpBx5c1KDatlZpuJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Martijn op 09-11-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:56:
[...]

Ben nog maar eens gaan spelen met SunnyDesign, en ook hoop gelezen over de SMA omvormers. Uiteindelijk lijken die me wel wat, beter gevoel over als Growatt, Goodwe, Huawei etc.
jep, mee eens, niks mis met die SMA omvormers.
net spul werkt goed en betrouwbaar.

alleen de prijs, die valt mij altijd een beetje tegen.
en dat ik heel makkelijk de omvormer op zolder even kan vervangen.
maakt voor mij dat ik eerder een goedkoop "chineesje" kies.
ik verdien er bijna 3 per jaar terug, en bestellen vervangen het is in een (werk)dag of 2 wel gelukt.
dit is dus verder heel persoonlijk, wat je wil, maar niks is heilig. ;)
Nu kom ik waarschijnlijk op 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, en 3a4 of ZW/NO. Kan SMA ook van die kleine strings aan? Die 1.5 SunnyBoy heeft een start spanning van 80V, lukt dat als ik slechts 3 panelen op de kleine daken heb liggen?
start spanning is niet interessant.
omdat nog voordat de zon boven de horizon is, je panelen al een Voc/Vmpp leveren.
de Ampp komt vele minuten later pas.

het zijn allemaal TL omvormers die je noemt, en die willen allemaal intern de DC die van de panelen af komt verhogen naar 350Vdc, om er dan weer 230Vac van te maken.
minder conversie van uit de panelen is minder verlies.
en dan krijg je grofweg deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
een TL omvormer wil je liever 200Vmpp geven minder is al snel tobben.
aantal Wp is gewoon minder belangrijk als de Vmpp. ;)

en je moet nog rekening houden dat als panelen warm zijn, dan zakt de Voc en de Vmpp ongeveer 10%.

oplossingen waar je naar kunt kijken.
10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, kan perfect op een TL omvormer met 2x mpp(sma b.v.).
maar de 3x3a4 of ZW/NO word lastig.
nu kun je ook 1 van de 2mpp's uit voeren met b.v. tigo (op variant).
https://nl.tigoenergy.com/
dat zijn optimizers per paneel, en kun je 2 verschillende richtingen op 1 mpp zetten.
dan krijg je deze:
11x350Wp op mpp 1. (perfecte Vmpp als je wil)
10x350Vmpp + 4x350Wp op mpp2 met tigo optimizers.
dit kan wel een beetje veel Voc/Vmpp worden voor een 1fase omvormer, en misschien heb je wel een 3fase omvormer nodig.
(een 1fase kan ook, maar dan geen SMA maar fronius/steca omvormer nodig.
zo zie je maar dat soms sma goed is, maar soms heb je nog iets beters nodig. ;) )

(ik heb zelf 4 panelen op het schuurtje opgelost met een steca500.
was voor mij de handigste oplossing, en kon er toevallig goedkoop aan komen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Over dunnefilm gesproken.... Er staan een stel Solar Frontier SF170 op marktplaats. Kleiner, minder opbrengst per oppervlak... maar wel een kwaliteitspaneel.

Die kun je met 2x4-5 polystringen op een SMA 1.5 want ze draaien op heerlijk veel volt en bar weinig Amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@migjes Tigo's op 1 string werkt niet altijd, omdat ze alleen step-down kunnen...

Kostbare half-oplossing dus

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 09-11-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
migjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:18:
[...]

jep, mee eens, niks mis met die SMA omvormers.
net spul werkt goed en betrouwbaar.

alleen de prijs, die valt mij altijd een beetje tegen.
en dat ik heel makkelijk de omvormer op zolder even kan vervangen.
maakt voor mij dat ik eerder een goedkoop "chineesje" kies.
ik verdien er bijna 3 per jaar terug, en bestellen vervangen het is in een (werk)dag of 2 wel gelukt.
dit is dus verder heel persoonlijk, wat je wil, maar niks is heilig. ;)

[...]

start spanning is niet interessant.
omdat nog voordat de zon boven de horizon is, je panelen al een Voc/Vmpp leveren.
de Ampp komt vele minuten later pas.

het zijn allemaal TL omvormers die je noemt, en die willen allemaal intern de DC die van de panelen af komt verhogen naar 350Vdc, om er dan weer 230Vac van te maken.
minder conversie van uit de panelen is minder verlies.
en dan krijg je grofweg deze grafiek:
[Afbeelding]
een TL omvormer wil je liever 200Vmpp geven minder is al snel tobben.
aantal Wp is gewoon minder belangrijk als de Vmpp. ;)

en je moet nog rekening houden dat als panelen warm zijn, dan zakt de Voc en de Vmpp ongeveer 10%.

oplossingen waar je naar kunt kijken.
10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW, kan perfect op een TL omvormer met 2x mpp(sma b.v.).
maar de 3x3a4 of ZW/NO word lastig.
nu kun je ook 1 van de 2mpp's uit voeren met b.v. tigo (op variant).
https://nl.tigoenergy.com/
dat zijn optimizers per paneel, en kun je 2 verschillende richtingen op 1 mpp zetten.
dan krijg je deze:
11x350Wp op mpp 1. (perfecte Vmpp als je wil)
10x350Vmpp + 4x350Wp op mpp2 met tigo optimizers.
dit kan wel een beetje veel Voc/Vmpp worden voor een 1fase omvormer, en misschien heb je wel een 3fase omvormer nodig.
(een 1fase kan ook, maar dan geen SMA maar fronius/steca omvormer nodig.
zo zie je maar dat soms sma goed is, maar soms heb je nog iets beters nodig. ;) )

(ik heb zelf 4 panelen op het schuurtje opgelost met een steca500.
was voor mij de handigste oplossing, en kon er toevallig goedkoop aan komen.)
toon volledige bericht
Wat een informatie allemaal, ff proberen helemaal te doorgronden ;).

Jij zegt die 3a4 panelen op ZW en NO zijn hoe dan ook een probleem voor een seriele omvormer? 365ZON adviseert me namelijk 2 Goodwe GW1000 voor 3 panelen aan beide kanten, dat zou ook problemen gaan geven dan wellicht of neem die genoegen met een lagere Vmpp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:25:
[...]

Wat een informatie allemaal, ff proberen helemaal te doorgronden ;).

Jij zegt die 3a4 panelen op ZW en NO zijn hoe dan ook een probleem voor een seriele omvormer? 365ZON adviseert me namelijk 2 Goodwe GW1000 voor 3 panelen aan beide kanten, dat zou ook problemen gaan geven dan wellicht of neem die genoegen met een lagere Vmpp?
(het is wel TL omvormer, niet seriele omvormer , serieel dat is geen probleem)

het is wat veel en snap het dat het even lastig te door gronden is.
maar het stelt eigenlijk niet veel voor, en is best simpel. ;)

3 panelen van 40Voc= 3x40=120Voc.
3 panelen van 32Vmpp= 3x32=96Vmpp.
maar een paneel levert minder Voc/Vmpp als hij warmer word.
en helaas als ze in de zon liggen worden ze dat.
dan zakt dit een +/-10%.
(en in de winter worden ze kouder en stijgt het 10%, dus ook een max gevaar)
een Goodwe GW1000 zal dan nog wel werken, maar verwacht een aardig % verlies.
beter is om dan over te gaan op micro omvormers b.v.
die kunnen daar beter mee over weg.
https://www.winkelman-zon...y-1-fase-60-72-120-c.html
of ander merk/systeem, dat is mij eender.
maar het blijft kleine stringen, ze zijn duurder en lastiger om geregeld te krijgen.
de stringen van 8 tot 12 panelen zijn een stuk goedkoper.
(en op 3fase heb je zelfs een 14-20 panelen stringen, nog goedkoper maar veel plek nodig.)

je hebt ook panelen die leveren +/- 45Vmpp en 55Voc.
en dat soort panelen zijn beter voor een Goodwe GW1000 als je er maar 3 of 4 wil. ;)
(het gaat dan om de verhouding tussen Vmpp/Voc verzus Ampp.
Vmpp x Ampp = Wp.
hoge Vmpp en lage Ampp = even veel Wp.)

misschien is het beter om te beginnen met 1 gewone omvormer en dan 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW (of zo iets),
op een TL omvormer te hangen.
dan kun je later nog wel een keer kijken of je de andere dakdelen wel wil doen. als je meer kennis hebt en meer begrijpt ;)
dan kun je nu ook meteen lekkere (iets duurdere met veel Wp) panelen kopen.

met 3 fase meter kast zou ik dan een 1 fase omvormer gebruiken.
nu op fase 1 omvormer 1.
straks op fase 2 omvormer 2.
(op het schuurtje fase 3 en omvormer 3 voor de verre toekomst. :P )

en om niet te veel last te krijgen van de BTW regels.
nu doe jij de BTW terug vragen, daar na zet je de energie rekening over naar je partner.
en dan vraagt die nog een keer de BTW terug.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
migjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:10:
[...]

(het is wel TL omvormer, niet seriele omvormer , serieel dat is geen probleem)

het is wat veel en snap het dat het even lastig te door gronden is.
maar het stelt eigenlijk niet veel voor, en is best simpel. ;)

3 panelen van 40Voc= 3x40=120Voc.
3 panelen van 32Vmpp= 3x32=96Vmpp.
maar een paneel levert minder Voc/Vmpp als hij warmer word.
en helaas als ze in de zon liggen worden ze dat.
dan zakt dit een +/-10%.
(en in de winter worden ze kouder en stijgt het 10%, dus ook een max gevaar)
een Goodwe GW1000 zal dan nog wel werken, maar verwacht een aardig % verlies.
beter is om dan over te gaan op micro omvormers b.v.
die kunnen daar beter mee over weg.
https://www.winkelman-zon...y-1-fase-60-72-120-c.html
of ander merk/systeem, dat is mij eender.
maar het blijft kleine stringen, ze zijn duurder en lastiger om geregeld te krijgen.
de stringen van 8 tot 12 panelen zijn een stuk goedkoper.
(en op 3fase heb je zelfs een 14-20 panelen stringen, nog goedkoper maar veel plek nodig.)

je hebt ook panelen die leveren +/- 45Vmpp en 55Voc.
en dat soort panelen zijn beter voor een Goodwe GW1000 als je er maar 3 of 4 wil. ;)
(het gaat dan om de verhouding tussen Vmpp/Voc verzus Ampp.
Vmpp x Ampp = Wp.
hoge Vmpp en lage Ampp = even veel Wp.)

misschien is het beter om te beginnen met 1 gewone omvormer en dan 10a11 panelen uit op ZO, 9a10 of NW (of zo iets),
op een TL omvormer te hangen.
dan kun je later nog wel een keer kijken of je de andere dakdelen wel wil doen. als je meer kennis hebt en meer begrijpt ;)
dan kun je nu ook meteen lekkere (iets duurdere met veel Wp) panelen kopen.

met 3 fase meter kast zou ik dan een 1 fase omvormer gebruiken.
nu op fase 1 omvormer 1.
straks op fase 2 omvormer 2.
(op het schuurtje fase 3 en omvormer 3 voor de verre toekomst. :P )

en om niet te veel last te krijgen van de BTW regels.
nu doe jij de BTW terug vragen, daar na zet je de energie rekening over naar je partner.
en dan vraagt die nog een keer de BTW terug.
toon volledige bericht
Dank voor de hele uiteenzetting, ik begin hem te begrijpen ;).

Wel wil ik nu in een keer alles doen. Wat ik net ook van mijn vrouw begrijp is dat ze het niet echt ziet zitten om 3 van die grote omvormers in het washok erbij te krijgen, dus denk dat uiteindelijk misschien wel de beste methode is om 1 TL omvormer voor ZO/NW te nemen, en dan voor de kleinere daken Enphase micro omvormers ofzo. Best of both worlds...

Je raakt nog een leuk punt wat betreft de afmontage, enkel fase of 3 fase. Mijn meterkast wordt van enkel fase omgezet naar 3 fase, gewoon ter voorbereiding op de toekomst nu we toch aan het verbouwen zijn.

Ik ging er stilletjes vanuit dat de 19/20 panelen al zo veel opbrengen dat het niet handig is dat op 1 fase af te monteren, moet een beetje gespreid worden dacht ik... En dan nog niet gehad over de Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:17:
[...]

Hmm, shit. Had net dit geconfigureerd... ;) Dat wordt hem dus niet.,,

[Afbeelding]
Voor dit plaatje heb ik dit dan bij elkaar geklikt op Solar Bouwmarkt.

[Afbeelding]
Voor die 2×3 panelen is twee omvormers natuurlijk kolder.
Koop een aps yc1000,perfect voor je drie panelen. En de andere drie zet je er parallel aan, zon schijnt niet aan twee kanten tegelijk.
Kost je 500 schat ik vanwege nogal wat extra kabel en stekkers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:27:
[...]

Voor die 2×3 panelen is twee omvormers natuurlijk kolder.
Koop een aps yc1000,perfect voor je drie panelen. En de andere drie zet je er parallel aan, zon schijnt niet aan twee kanten tegelijk.
Kost je 500 schat ik vanwege nogal wat extra kabel en stekkers
Misschien zeg ik iets debiels maar het dak heeft maar een 30 graden hoek dus is het toch niet zo dat er maar 1 kant tegelijk iets opwekt. Als de zon recht boven je huis staat brengen toch beide kanten op?

Daarbij, APS is leuk, maar ik kan niemand vinden die het wil installeren, dus dan houdt het snel op... Ik heb ondertussen al een punthoofd van alle adviezen van zonnepaneel bedrijven die elkaar allemaal tegenspreken, dat ik nu bijna zover ben om bij solar bouwmarkt een set te bestellen die ongeveer overeenkomt met het advies hier. Echter APS leveren die niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:23:
[...]

Dank voor de hele uiteenzetting, ik begin hem te begrijpen ;).

Wel wil ik nu in een keer alles doen. Wat ik net ook van mijn vrouw begrijp is dat ze het niet echt ziet zitten om 3 van die grote omvormers in het washok erbij te krijgen, dus denk dat uiteindelijk misschien wel de beste methode is om 1 TL omvormer voor ZO/NW te nemen, en dan voor de kleinere daken Enphase micro omvormers ofzo. Best of both worlds...

Je raakt nog een leuk punt wat betreft de afmontage, enkel fase of 3 fase. Mijn meterkast wordt van enkel fase omgezet naar 3 fase, gewoon ter voorbereiding op de toekomst nu we toch aan het verbouwen zijn.

Ik ging er stilletjes vanuit dat de 19/20 panelen al zo veel opbrengen dat het niet handig is dat op 1 fase af te monteren, moet een beetje gespreid worden dacht ik... En dan nog niet gehad over de Enphase.
dat je het in 1x wil doen begrijp ik wel.
maar je vrouw hoeft niet bang te zijn voor 3 grote omvormers in het washok.
dat word er maar 1 en misschien een kleintje er bij.
en de 3de komt in de schuur.

maar afhankelijk wat je kiest en zoals @reneeke1970 ook zegt.
een aps yc1000 hang je onder de panelen als je dat wil. ;)
Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:32:
[...]

Misschien zeg ik iets debiels maar het dak heeft maar een 30 graden hoek dus is het toch niet zo dat er maar 1 kant tegelijk iets opwekt. Als de zon recht boven je huis staat brengen toch beide kanten op?

Daarbij, APS is leuk, maar ik kan niemand vinden die het wil installeren, dus dan houdt het snel op... Ik heb ondertussen al een punthoofd van alle adviezen van zonnepaneel bedrijven die elkaar allemaal tegenspreken, dat ik nu bijna zover ben om bij solar bouwmarkt een set te bestellen die ongeveer overeenkomt met het advies hier. Echter APS leveren die niet...
ook 30 graden hoek heeft verschillen.
ja de 2 kanten hebben tegelijk zon, maar dan schijnt de zon er schuin op.

hier een voorbeeld van mijn oude set.
en dit met 2x45graden dakhoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
dus ja tegelijk hebben ze zon, maar nee als het schuin op het paneel schijnt dan heb je wel minder W per string. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:32:
[...]

Dan laat je van die drie panelen de kabels naar binnen trekken, klik je zelf dat ding eraan als je die elders zelf besteld.
Sowieso aan te raden om binnen te hangen, is koeler en makkelijker wisselen als ooit eens defect gaat.
Maar een omnik 1000 doet het ook prima hoor met 3 panelen. Hang je daar aan 2×3 parallel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
migjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:37:
[...]

dat je het in 1x wil doen begrijp ik wel.
maar je vrouw hoeft niet bang te zijn voor 3 grote omvormers in het washok.
dat word er maar 1 en misschien een kleintje er bij.
en de 3de komt in de schuur.
Lol, er komt er sowieso geen in de schuur, heb namelijk geen schuur. Het gaat alleen maar om het dak van het huis en daar moet een oplossing voor komen. En een 'kleintje' is al snel 30*40 cm, WAF vindt dat niet klein ;).
ook 30 graden hoek heeft verschillen.
ja de 2 kanten hebben tegelijk zon, maar dan schijnt de zon er schuin op.

hier een voorbeeld van mijn oude set.
en dit met 2x45graden dakhoek:
[Afbeelding]
dus ja tegelijk hebben ze zon, maar nee als het schuin op het paneel schijnt dan heb je wel minder W per string. ;)
Ik stel wellicht allemaal stomme vragen, mijn begrip van deze materie is nog niet 100% laten we maar zeggen. Maar als ik doe wat jij zegt, dan heb ik 1 YC1000 waarop 4 ingangen zitten. Zet je dan op elke ingang 2 panelen, 1 van ZO en 1 van NW? En die kunnen dan toch tegelijk energie leveren?

Is gewoon 6 Enphase micro omvormers dan niet veel makkelijker? Ja, het is wat duurder, maar niet veel makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat kost je dan alleen wel 800 euro, en begrenst op 290 watt per paneel.
Je yc1000 gedachte is correct. Dus kost drie keer een y stekker extra van tientje. Maar je hebt maar 1 230 volt kabel en geen 6

Correctie de yc1000 is 380 volt kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 09-11-2021 15:39 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:38:
Dat kost je dan alleen wel 800 euro, en begrenst op 290 watt per paneel.
Je yc1000 gedachte is correct. Dus kost drie keer een y stekker extra van tientje. Maar je hebt maar 1 230 volt kabel en geen 6

Correctie de yc1000 is 380 volt kabel.
OK, interessant, mischien zoiets maar doen dan. Nog even ter bevestiging, met die Y opstelling leveren beide panelen gewoon tegelijk stroom, en gaat de efficiency niet omlaag. Kan er namelijk ook 2x een YC1000 in zetten... Zou dat efficienter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:44:
[...]

OK, interessant, mischien zoiets maar doen dan. Nog even ter bevestiging, met die Y opstelling leveren beide panelen gewoon tegelijk stroom, en gaat de efficiency niet omlaag. Kan er namelijk ook 2x een YC1000 in zetten... Zou dat efficienter zijn?
Ja dat zal efficiënter zijn, maar hoeveel... Ik zeg voorzichtig tien procent op jaar basis, dus of het dat financieel waard is, ik vind van niet.
Het is altijd later te wijzigen als kabels naar binnen liggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Op financieel rendement niet ;-)

De YC1000 mag 14.6A verwerken. Waarschijnlijk halen de panelen dat gezamenlijk niet...
Let wel: zonder ECU-R geen monitoring op het ding.

Alternatief kan een GoodWe XS. De 2500 - tikje zwaar, mag 15.6A hebben zo uit het hoofd.. De 1500 13.8A. Daar heb je dan wel monitoring mee, en scheelt niet veel in prijs met de APS.

Je gaat overigens met beiden officieel boven de specs... maar door de opstelling kom je als het mee zit in de praktijk niet boven de spec... De vraag is of een installateur voldoende kennis heeft om er in mee te gaan.

(Exacte te verwachten maximale stroom moet even via de simulaties bepaald worden denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:49:
Op financieel rendement niet ;-)

De YC1000 mag 14.6A verwerken. Waarschijnlijk halen de panelen dat gezamenlijk niet...
Let wel: zonder ECU-R geen monitoring op het ding.

Alternatief kan een GoodWe XS. De 2500 - tikje zwaar, mag 15.6A hebben zo uit het hoofd.. De 1500 13.8A. Daar heb je dan wel monitoring mee, en scheelt niet veel in prijs met de APS.

Je gaat overigens met beiden officieel boven de specs... maar door de opstelling kom je als het mee zit in de praktijk niet boven de spec... De vraag is of een installateur voldoende kennis heeft om er in mee te gaan.

(Exacte te verwachten maximale stroom moet even via de simulaties bepaald worden denk ik)
Uiteindelijk moet het systeem wel door een installateur geinstalleerd worden volgens NENxxx normen wil ik verzekeringstechnisch goed zitten niet? Kan ik dat vinkje vergeten als ik voor een van deze oplossingen ga? Dus een SMA omvormer voor de 19/20 panelen en 1x YC1000 voor de 2x3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik denk niet dat dit buiten NEN gaat; (Al is die niet publiek....)

Het is domweg interpretatie van de datasheets...

2 panelen parallel... zonder nuance kunnen Impp ~22A... maar als je ze op tegenoverliggende vrij steile daken legt... halen ze elk hun eigen ~11A niet op hetzelfde moment... Op zijn best dus ~15.2A volgens Sunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:44:
Ik denk niet dat dit buiten NEN gaat; (Al is die niet publiek....)

Het is domweg interpretatie van de datasheets...

2 panelen parallel... zonder nuance kunnen Impp ~22A... maar als je ze op tegenoverliggende vrij steile daken legt... halen ze elk hun eigen ~11A niet op hetzelfde moment... Op zijn best dus ~15.2A volgens Sunny.
Ok dus afgaande op Sunny zou ik een Goodwe XS 2500 moeten pakken met daaraan 2x3 panelen in parallel. Voor de 19/20 panelen kan ik dan misschien toch beter ook een Goodwe pakken, dan is het allemaal weer 1 systeem wat monitoring betreft… Moet ik alleen mijn vrouw overtuigen van die van die units in het washok…

Deze configuratie kan ik zo bij solar bouwmarkt bestellen, dus dat is wel weer handig, heb je meteen een installateur…

Dan nog de panelen zelf, de ene installateur komt met JA solar, de andere met Hyundai en dan weer Longi… Daar nog voorkeur in? Ik zie bijvoorbeeld op solar bouwmarkt een door hun aanbevolen paneel van SunPower, echter maar 325Wp voor 225 euro per stuk. Waarom zou iemand daarvoor kiezen?? Als ik een veel goedkoper 370Wp JA solar panel pak krijg in volgens Sunny een veel hogere opbrengst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De panelen waarmee je het meeste Wp op je dak krijgt is ongeveer het beste.

Verschil tussen kwaliteit en de massa qua opbrengst is minimaal nu, en handje% over 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 01:03:
[...]

Ok dus afgaande op Sunny zou ik een Goodwe XS 2500 moeten pakken met daaraan 2x3 panelen in parallel. Voor de 19/20 panelen kan ik dan misschien toch beter ook een Goodwe pakken, dan is het allemaal weer 1 systeem wat monitoring betreft… Moet ik alleen mijn vrouw overtuigen van die van die units in het washok…

Deze configuratie kan ik zo bij solar bouwmarkt bestellen, dus dat is wel weer handig, heb je meteen een installateur…

Dan nog de panelen zelf, de ene installateur komt met JA solar, de andere met Hyundai en dan weer Longi… Daar nog voorkeur in? Ik zie bijvoorbeeld op solar bouwmarkt een door hun aanbevolen paneel van SunPower, echter maar 325Wp voor 225 euro per stuk. Waarom zou iemand daarvoor kiezen?? Als ik een veel goedkoper 370Wp JA solar panel pak krijg in volgens Sunny een veel hogere opbrengst…
je moet begrijpen dat als je stringen serieel maakt, dan tel je de Vmpp bij elkaar op.
maak je parallel dan tel je de Ampp bij elkaar op.

Vmpp is gewoon aanwezig als er maar iets van zon is, hoeft niet eens boven de horizon te zijn, mag zelfs bewolkt zijn. (alleen de temperatuur van de cellen doet dit 10% + en - veranderen)
Ampp is hoger/lager als de zon rechter op de panelen schijnt of schuiner( en door hoeveel bewolking hij heen moet schijnen.)

een paneel:
https://www.winkelman-zon...-full-black-halve-ce.html
heeft 34,20Vmpp en 10,81Ampp.
die dus 3x serieel en 2x parallel maakt:
3x34,20Vmpp = 102,6V en dan 10%+ en 10%-
2x10,81Ampp=21,62Ampp en dan hoe recht schijnt het tegelijk op de panelen. (lastig schatten in jouw situatie door mij, ik gok een 15A, maar is maar een gok.)

een omvormer zoals die goodwe:
https://www.winkelman-zon...ppt-incl-wifi-dc-swi.html
stopt gewoon met meer W uit de panelen te halen als 12,5A
de Ampp komt nooit hoger als 12,5A. punt uit.
heb je dan door warmte maar 95Vmpp dan heb je maar 95x12,5=+/-1200W

neem je een omvormer zoals:
https://cdn.webshopapp.co...00tl-xh-1ph-2-mppt-so.pdf
die start bij 100Voc, en heeft minimaal 80Vmpp nodig, en dat gaat net met hakken over de sloot.
dan ga je al iets verder die stopt bij de 13,5A.
maar deze omvormer heeft 2x een mpp.
dus je hoeft niet parallel te draaien, dus deze omvormer kan gewoon door gaan tot de volle 21,62A uit de 2 strings want je verdeeld over de 2 mpp's die bijde 13,5A aan kunnen.
dan heb je dus met warmte 95Vmpp en 2x10A of de gok van 15A als beste wat ik heb.
95x15= +/- 1400W
maar nog ruimte over voor meer Ampp als het er per ongeluk wel is.
(het voordeel van deze omvormer is dat je de panelen aansluit zoals de specs voor schrijven.
ik weet dat je over de specs kunt gaan, maar met deze hoeft dat dus niet.
voor sommige mensen is dat belangrijk andere niet.)

helaas blijf je dan wel zitten met de vrij lage Vmpp, dit kost wat rendement.
dit is geen ramp, maar heb je liever niet.
daar om raad ik een 37Vmpp paneel aan, zit je net iets hoger en is net beter.
voorbeeld:
https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
het is maar 3x3V verschil, maar is net lekkerder. ;)

maar kleine Stringen, het blijven lastige dingen.
moeilijk er echt iets tofs mee te verzinnen.
je zou ook nog naar solaredge kunnen kijken.
normaal solaredge kan niet, maar de compact serie is wel oke voor een kleine set-up.
https://www.solaredge.com...with-compact-technology#/

het beste is te zorgen dat jij kennis hebt van zonnepanelen, zodat je een goede keuze kunt maken.
en je vragen goed te stellen, anders krijg je allemaal halve antwoorden, waar je ook niks aan hebt. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 10-11-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
migjes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:46:
[...]

je moet begrijpen dat als je stringen serieel maakt, dan tel je de Vmpp bij elkaar op.
maak je parallel dan tel je de Ampp bij elkaar op.

Vmpp is gewoon aanwezig als er maar iets van zon is, hoeft niet eens boven de horizon te zijn, mag zelfs bewolkt zijn. (alleen de temperatuur van de cellen doet dit 10% + en - veranderen)
Ampp is hoger/lager als de zon rechter op de panelen schijnt of schuiner( en door hoeveel bewolking hij heen moet schijnen.)

een paneel:
https://www.winkelman-zon...-full-black-halve-ce.html
heeft 34,20Vmpp en 10,81Ampp.
die dus 3x serieel en 2x parallel maakt:
3x34,20Vmpp = 102,6V en dan 10%+ en 10%-
2x10,81Ampp=21,62Ampp en dan hoe recht schijnt het tegelijk op de panelen. (lastig schatten in jouw situatie door mij, ik gok een 15A, maar is maar een gok.)

een omvormer zoals die goodwe:
https://www.winkelman-zon...ppt-incl-wifi-dc-swi.html
stopt gewoon met meer W uit de panelen te halen als 12,5A
de Ampp komt nooit hoger als 12,5A. punt uit.
heb je dan door warmte maar 95Vmpp dan heb je maar 95x12,5=+/-1200W

neem je een omvormer zoals:
https://cdn.webshopapp.co...00tl-xh-1ph-2-mppt-so.pdf
die start bij 100Voc, en heeft minimaal 80Vmpp nodig, en dat gaat net met hakken over de sloot.
dan ga je al iets verder die stopt bij de 13,5A.
maar deze omvormer heeft 2x een mpp.
dus je hoeft niet parallel te draaien, dus deze omvormer kan gewoon door gaan tot de volle 21,62A uit de 2 strings want je verdeeld over de 2 mpp's die bijde 13,5A aan kunnen.
dan heb je dus met warmte 95Vmpp en 2x10A of de gok van 15A als beste wat ik heb.
95x15= +/- 1400W
maar nog ruimte over voor meer Ampp als het er per ongeluk wel is.
(het voordeel van deze omvormer is dat je de panelen aansluit zoals de specs voor schrijven.
ik weet dat je over de specs kunt gaan, maar met deze hoeft dat dus niet.
voor sommige mensen is dat belangrijk andere niet.)

helaas blijf je dan wel zitten met de vrij lage Vmpp, dit kost wat rendement.
dit is geen ramp, maar heb je liever niet.
daar om raad ik een 37Vmpp paneel aan, zit je net iets hoger en is net beter.
voorbeeld:
https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
het is maar 3x3V verschil, maar is net lekkerder. ;)

maar kleine Stringen, het blijven lastige dingen.
moeilijk er echt iets tofs mee te verzinnen.
je zou ook nog naar solaredge kunnen kijken.
normaal solaredge kan niet, maar de compact serie is wel oke voor een kleine set-up.
https://www.solaredge.com...with-compact-technology#/

het beste is te zorgen dat jij kennis hebt van zonnepanelen, zodat je een goede keuze kunt maken.
en je vragen goed te stellen, anders krijg je allemaal halve antwoorden, waar je ook niks aan hebt. ;)
toon volledige bericht
Wat een hoop info, bedankt.

Kortom, elke omvormer heeft weer wat, de holy grail bestaat niet echt. Ik bedoel, de Growatt die je aanhaalt heeft dan wel twee MPPT, maar het start voltage is 100V, waar het bij de Goodwe maar 50V is. Lijkt me dan dus met 3x 33/34Vmpp panelen, het erom spant of ie wel opstart... Stel er kunnen 4 panelen per dak, dan is het al minder problematisch.

365Zon had me ook een offerte gegeven met Hyundai panelen, die zijn 395Wp en 38.5Vmpp, dus wellicht is dat beter. Echter zijn die ook weer groter, dus moeten we kijken of dat allemaal goed zou passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:50:
[...]

Wat een hoop info, bedankt.

Kortom, elke omvormer heeft weer wat, de holy grail bestaat niet echt. Ik bedoel, de Growatt die je aanhaalt heeft dan wel twee MPPT, maar het start voltage is 100V, waar het bij de Goodwe maar 50V is. Lijkt me dan dus met 3x 33/34Vmpp panelen, het erom spant of ie wel opstart... Stel er kunnen 4 panelen per dak, dan is het al minder problematisch.
grootste probleem, kleine stringen, het is altijd tobben niks echt leuks te verzinnen.
het is aan modderen, maar alles is beter als dakpannen dat is pas een slecht rendement. ;)
(mischien beter in de grote set je energie steken, en die goed doen.
gewoon iets duurdere panelen kopen en daar extra veel Wp hebben.
die kleine Stringen kunnen later ook nog of zijn eigenlijk niet belangrijk levert niet zoveel op.)

nop, de start spanning van deze omvormer is 100V, maar dat is de Voc niet de Vmpp.
dus de voorbeeld panelen geven 40,5Voc dit 3x is er ruim boven zelfs met -10%.
de Vmpp wil hij graag boven de 80V hebben.
verschil van eerder/later starten/stoppen tussen een omvormer die bij 50V of bij 100V start is ongeveer 1/2 seconde, dus dat maak verder geen bal uit.
beide omvormers hebben een slechter rendement als ze tussen de 90-100Vmpp krijgen.
(micro omvormers kunnen dat een stuk beter hebben, maar ook micro omvormers zijn duur en wat beperkt in veel opzichten)

de holy grail bestaat wel hoor, mijn omvormer heeft ongeveer 2x300Vmpp en dan 2x10Ampp.
dit met een 28 panelen en 3 verschillende richtingen. ;)
zie onder schrift.

de omvormer die ik geef, die heeft 2 mpp's, voordeel je kunt nu 2 stringen maken van verschillende aantal panelen, 1 met 3 en 1 met 4, no prob.
dus misschien wel beter om dat te doen als kan?
met parallel moeten beide Stringen de zelfde aantal cellen hebben (dus aantal panelen).
365Zon had me ook een offerte gegeven met Hyundai panelen, die zijn 395Wp en 38.5Vmpp, dus wellicht is dat beter. Echter zijn die ook weer groter, dus moeten we kijken of dat allemaal goed zou passen...
nice, dat is toch al snel een 5V per paneel meer, is gewoon beter. ;)
ik heb zelf panasonic panelen, die leveren geen 10Ampp maar 5,5Ampp.
en die leveren een 55Vmpp per paneel en dan toch nog 330Wp.
(ik gebruik van de panasonics de 245Wp verzie, die is 20cm smaller als de 330Wp verzie)
neem je er daar 3 van, dan zit je helemaal ruim in de marges.
maar die zijn duur en slecht te verkrijgen, wel leuk spul het zijn mono panelen met daar een laagje dunne film boven op geplakt, werken beter onder meer omstandigheden, maar echt te duur volgens sommige ik vond het erg mee vallen komende lente heb ik ze al weer terug verdiend. ;)
maar dat is maar een voorbeeld dat er gewoon panelen zijn die meer kunnen als de standaard, niet meer als dat. ;)

alleen lastig nu met corona, veel spul komt uit china en is soms lastig te krijgen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
migjes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:15:
[...]
nop, de start spanning van deze omvormer is 100V, maar dat is de Voc niet de Vmpp.
dus de voorbeeld panelen geven 40,5Voc dit 3x is er ruim boven zelfs met -10%.
de Vmpp wil hij graag boven de 80V hebben.
verschil van eerder/later starten/stoppen tussen een omvormer die bij 50V of bij 100V start is ongeveer 1/2 seconde, dus dat maak verder geen bal uit.
beide omvormers hebben een slechter rendement als ze tussen de 90-100Vmpp krijgen.
(micro omvormers kunnen dat een stuk beter hebben, maar ook micro omvormers zijn duur en wat beperkt in veel opzichten)
Als ik de Goodwe datasheet erbij pak, geeft ie 50V als start spanning, maargoed, jij zegt dit maakt eigenlijk toch weinig uit, want die 100V is er altijd wel?

Wat betreft totaal Vmpp, als ik op de kleine daken net iets kleinere panelen vindt waarvan ik er vervolgens 4 op kwijt kan, zou ik van alle problemen verlost moeten zijn of niet? Dan zit de Vmpp op 130-150 ofzo. Zijn jouw efficiency concerns dan verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:07:
[...]

Als ik de Goodwe datasheet erbij pak, geeft ie 50V als start spanning, maargoed, jij zegt dit maakt eigenlijk toch weinig uit, want die 100V is er altijd wel?

Wat betreft totaal Vmpp, als ik op de kleine daken net iets kleinere panelen vindt waarvan ik er vervolgens 4 op kwijt kan, zou ik van alle problemen verlost moeten zijn of niet? Dan zit de Vmpp op 130-150 ofzo. Zijn jouw efficiency concerns dan verdwenen?
Leuk dat jullie naar start spanning kijken maar die is voor geen ene ruk belangrijk. Je moet naar het spanning bereik van de mpp kijken anders word het niks.
Blijf erbij dat micro omvormer de oplossing blijft, die hebben zich al bewezen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:14:
[...]

Leuk dat jullie naar start spanning kijken maar die is voor geen ene ruk belangrijk. Je moet naar het spanning bereik van de mpp kijken anders word het niks.
Blijf erbij dat micro omvormer de oplossing blijft, die hebben zich al bewezen.
Spanning bereik van de Goodwe lijkt 40-450V te zijn, lees ik dat verkeerd. Zie https://cdn.webshopapp.co...3/goodwe-1-fase-gw-xs.pdf

Ik snap je punt van micro omvormers, echter de installateurs die IK spreek, vandaag weer twee, willen het met een zelf aangeleverde YC1000 bijvoorbeeld niet afmonteren... Ik kan best wat zelf, maar pielen met dit soort spul zit ik niet erg op te wachten, liggen toch twee kids te slapen onder die daken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:18:
[...]

Spanning bereik van de Goodwe lijkt 40-450V te zijn, lees ik dat verkeerd. Zie https://cdn.webshopapp.co...3/goodwe-1-fase-gw-xs.pdf

Ik snap je punt van micro omvormers, echter de installateurs die IK spreek, vandaag weer twee, willen het met een zelf aangeleverde YC1000 bijvoorbeeld niet afmonteren... Ik kan best wat zelf, maar pielen met dit soort spul zit ik niet erg op te wachten, liggen toch twee kids te slapen onder die daken ;)
Je leest het goed, maar dit is valsheid in geschriften want dit is in praktijk een onmogelijke waarde.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:31:
[...]

Je leest het goed, maar dit is valsheid in geschriften want dit is in praktijk een onmogelijke waarde.
Ja, waar moet ik dan nog vanuit gaan... Als spec/datasheets al niet meer accuraat zijn...

Klopt het wel dat wanneer we 4 panelen voor elkaar krijgen op de kleine daken, we uit de problemen zijn en gewoon 2 kleine Goodwe's zouden kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:36:
[...]

Ja, waar moet ik dan nog vanuit gaan... Als spec/datasheets al niet meer accuraat zijn...

Klopt het wel dat wanneer we 4 panelen voor elkaar krijgen op de kleine daken, we uit de problemen zijn en gewoon 2 kleine Goodwe's zouden kunnen gebruiken?
Met 140 volt moet het wel werken ja. Vind alleen zonde van het geld.
Misschien beter kijken naar omvormer met drie aansluitingen, kun je dat kleine stringetje er gewoon bij prikken.
Maar weet zo nlet welke merken dat allemaal hebben, misschien kan @migjes dat uit zijn mouw schudden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kostal Pico Plenticore heeft als een van de weinigen 3 MPPT; Maar te hoge minimum Vmpp (en hele rare eisen om het hoge minimum te halen)

@reneeke1970 wat is er fout? de Goodwe XS van Dre haalt die 40V gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:07:
[...]

Met 140 volt moet het wel werken ja. Vind alleen zonde van het geld.
Misschien beter kijken naar omvormer met drie aansluitingen, kun je dat kleine stringetje er gewoon bij prikken.
Maar weet zo nlet welke merken dat allemaal hebben, misschien kan @migjes dat uit zijn mouw schudden
300 euro extra op 8k euro is te overzien. Ik vind zelf de extra 'kast' er weer bij problematischer, en mijn vrouw nog meer ;).

Maarja, als niemand het wil aansluiten, dan houdt het ook op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:02:
[...]

300 euro extra op 8k euro is te overzien. Ik vind zelf de extra 'kast' er weer bij problematischer, en mijn vrouw nog meer ;).

Maarja, als niemand het wil aansluiten, dan houdt het ook op ;).
En wie gaat het nou worden, solar bouwmarkt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:04:
[...]

En wie gaat het nou worden, solar bouwmarkt?
Ik denk idd solar bouwmarkt of 365zon. De laatste is vandaag bij mij thuis geweest en stelde de juiste vragen en gaf me het idee er wel verstand van te hebben. Onderkende ook dat de SolarEdge offerte die me gedaan was geen goede fit zou zijn bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Martijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:06:
[...]

Ik denk idd solar bouwmarkt of 365zon. De laatste is vandaag bij mij thuis geweest en stelde de juiste vragen en gaf me het idee er wel verstand van te hebben. Onderkende ook dat de SolarEdge offerte die me gedaan was geen goede fit zou zijn bijvoorbeeld...
Beide partijen hebben al diverse positieve indrukken achter gelaten lees ik op diverse forum.
Dus ik zou zeggen gaan met die banaan.

1 PVoutput . Dongen NB

• Martijn
reneeke1970 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:12:
[...]

Beide partijen hebben al diverse positieve indrukken achter gelaten lees ik op diverse forum.
Dus ik zou zeggen gaan met die banaan.
Na de schouwing gisteren vandaag de laatste offerte binnen gekregen van 365zon, en op zich lijkt hij me wel schappelijk...

Ze adviseren nu voor 24 Hyundai panelen te gaan ipv 26 Longi, wellicht omdat die wat meer Wp leveren, beter passen qua maat, en wat betreft Vmpp wat hoger zitten. Adviseren wel 3 omvormers, ze durven het niet aan 2x3 panelen parallel op een Goodwe te zetten.

Als ik dit allemaal bij elkaar klik op solar bouwmarkt kom ik 300 goedkoper uit, dus volgens mij valt het dan nog wel mee.

9480Wp met verwachte opbrengst van 7346Kwh, prijs per Wp dus 90 cent.

Wat jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mmcQgqxgy1kPtrAIPdDI3ruCt8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z6nvdIO9mBnLcDBSVUOzkiGj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB-3Ynure8ROm0f9i3l4OejFB2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dGmvSDylD5s71QIfCjrjeRcJ.png?f=user_large

• reneeke1970
Martijn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:35:
[...]

Na de schouwing gisteren vandaag de laatste offerte binnen gekregen van 365zon, en op zich lijkt hij me wel schappelijk...

Ze adviseren nu voor 24 Hyundai panelen te gaan ipv 26 Longi, wellicht omdat die wat meer Wp leveren, beter passen qua maat, en wat betreft Vmpp wat hoger zitten. Adviseren wel 3 omvormers, ze durven het niet aan 2x3 panelen parallel op een Goodwe te zetten.

Als ik dit allemaal bij elkaar klik op solar bouwmarkt kom ik 300 goedkoper uit, dus volgens mij valt het dan nog wel mee.

9480Wp met verwachte opbrengst van 7346Kwh, prijs per Wp dus 90 cent.

Wat jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik geloof best netjes, enige wat me opvalt is dat 8 kW omvormer te groot is. 6 of misschien zelfs 5 zou voldoende zijn. Maar dan moet je op Sunny design gaan spelen.
Misschien valt daar paar honderd euro te besparen

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 2 Laatste