Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 195 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.751 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
@ds23man We hebben het in dit topic over huis en kleine bedrijfs installaties. Het heeft geen enkele zin om de uitzonderingen voor bedrijven met een eigen TD hier te gaan bespreken en benoemen.

In meeste huisinstallaties met een aarding > In/25 zit je aan een aardlek vast. Helemaal als jou PV omvormer geen 6mA verklaring heeft.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Huis of kleine bedrijfssituaties doet er niet toe. Zoek eerst maar eens op waar een ALS verplicht is. Alleen in gevallen waar een "leek" ( letterlijk zo genoemd) iets kan aansluiten op stopcontact < 32A of een verlichtingspunt. Lezen, lezen, lezen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
@ds23man nu klets je. Een aardlek is alleen niet verplicht al 100% gegarandeerd kan worden dat aan basisbeveiliging (isolatie/afscherming) en foutbescherming (installatieautomaten).

Dat kan in een woning niet, dus moeten wandcontactdozen sowieso beschermd worden door een aardlekschakelaar. Ook van een ingebouwde oven.

Een vaste kabel naar een onderverdeelinrichting is een twijfelgeval. Als die helemaal in het zicht gemonteerd is (dus opbouw) kun je dit beargumenteren, maar losse installatiedraden in de muur niet. Daar bestaat het risico op doorboren en dus is een aardlek verplicht.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een ALS is al verplicht als een eindgebruiker 'zorgeloosheid aan de dag legt'

De term die jij noemt klopt ook, maar in dat geval is het in ieder geval noodzakelijk.

En jn TT stelsels zijn aardlekschakelaars ook sowieso verplicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 25-10-2021 20:21 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Leuk he als normen zo lekker duidelijk zijn dat we het hier regelmatig al niet eens kunnen worden over de interpretatie van de teksten. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk dat het wat genuanceerder ligt:

https://advies-elektrotec...ie-altijd-verplicht-niet/

Je mag een EL boiler probleemloos aansluiten zonder ALS mits deze een directe verkabeling heeft zonder andere andere aansluitingen op deze leiding en voorzien is van een randaardeleiding. Het geneuzel over dat al je groepen in je moderne huis voorzien moeten zijn van een ALS klopt niet helemaal. Past wel makkelijk in het straatje van de installateurs, hoeven ze niet meer na te denken als ze overal ALSen op plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:30:
Leuk he als normen zo lekker duidelijk zijn dat we het hier regelmatig al niet eens kunnen worden over de interpretatie van de teksten. :)
De normen zijn gewoon duidelijk, alleen worden ze regelmatig omgebogen om in het eigen straatje te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bovendien zijn er andere omstandigheden waarin een aardlekschakelaar wel verplicht is. Zorg daarom altijd voor een goed en onafhankelijk advies van uw adviseur elektrotechniek.
Ja! Andere situaties zoals: Een hoge aardverspreidingsweerstand / aardcircuitweerstand.
Je mag een EL boiler probleemloos aansluiten zonder ALS mits deze een directe verkabeling heeft zonder andere andere aansluitingen op deze leiding en voorzien is van een randaardeleiding. H
Nee, ik mag dat niet, want mijn aardverspreidingsweerstand is zo'n 6 ohm. Dat zou letterlijk levensgevaarlijk zijn!
ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:10:
Huis of kleine bedrijfssituaties doet er niet toe. Zoek eerst maar eens op waar een ALS verplicht is. Alleen in gevallen waar een "leek" ( letterlijk zo genoemd) iets kan aansluiten op stopcontact < 32A of een verlichtingspunt. Lezen, lezen, lezen.
Dat zijn de situaties waarin een aardlekschakelaar verplicht is als aanvullende beveiliging.

Er zijn echter ook situaties waar de aardlekschakelaar benodigd is voor foutbescherming. Ga zelf maar eens lezen, lezen, lezen. Bijvoorbeeld in NEN1010:2015:
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.
Er zijn meer dan genoeg situaties waarin die aardlekschakelaar echt niet achterwege mag blijven voor een boiler, omvormer, of kabel naar een onderverdeler.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 25-10-2021 20:52 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zou eerst maar eens zorgen dat de weerstand van je aardelektrode op orde komt...... Feit blijft gewoon dat een ALS niet verplicht is buiten situaties waarbij een "leek" ergens iets in een stopcontact kan douwen met een stroombeveiliging <32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:57:
Zou eerst maar eens zorgen dat de weerstand van je aardelektrode op orde komt......
Die is prima in orde, <166 ohm.
Feit blijft gewoon dat een ALS niet verplicht is buiten situaties waarbij een "leek" ergens iets in een stopcontact kan douwen met een stroombeveiliging <32A.
Haha, nee. Feit blijft dat er meer situaties zijn waar het toepassen van een aardlekschakelaar verplicht is. En feit blijft dat NEN1010 dit als de standaard methode voor foutbescherming in TT-stelsels ziet:
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.
Die lage aardverspreidingsweerstand is het "alternatief" voor deze standaard.

[ Voor 40% gewijzigd door Xander op 25-10-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb zelf recentelijk jaren hier rond gelopen:

https://www.umcg.nl/

bij de facilitaire dienst de afgelopen jaren vnl in het gebouw van de medische faculteit. De RUG en UMCG zijn zeer gesteld op de veiligheid van hun medewerkers, maar heb nooit enige ALS beveiligingen gezien op afgaande leidingen naar onderverdelingen of rechtstreeks aangesloten verbruikers. En let wel op, het gebouw van de medische faculteit heeft 2 eigen MS trafo aansluitingen. Waar ik wel regelmatig tegenaan liep was op onderwijsruimtes met veel PC's die aardlekken eruit lieten klappen omdat ze filters gebruikten die opgeteld ongeoorloofde lekstromen veroorzaakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:14:

bij de facilitaire dienst de afgelopen jaren vnl in het gebouw van de medische faculteit. De RUG en UMCG zijn zeer gesteld op de veiligheid van hun medewerkers, maar heb nooit enige ALS beveiligingen gezien op afgaande leidingen naar onderverdelingen of rechtstreeks aangesloten verbruikers. En let wel op, het gebouw van de medische faculteit heeft 2 eigen MS trafo aansluitingen.
Ja, in een TN-stelsel kan dat prima. :)

Maar we hebben het hier vooral over huisinstallaties en de meeste huizen die ik ken hebben geen eigen transformator staan. Hier in de regio zijn de meeste huisinstallaties een TT-stelsel (sowieso alle aansluitingen van de laatste decennia, want de netbeheerder doet niet meer aan TN-stelsels bij aansluitingen tot 3x80A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17

bij de facilitaire dienst de afgelopen jaren vnl in het gebouw van de medische faculteit. De RUG en UMCG zijn zeer gesteld op de veiligheid van hun medewerkers, maar heb nooit enige ALS beveiligingen gezien op afgaande leidingen naar onderverdelingen of rechtstreeks aangesloten verbruikers. En let wel op, het gebouw van de medische faculteit heeft 2 eigen MS trafo aansluitingen. Waar ik wel regelmatig tegenaan liep was op onderwijsruimtes met veel PC's die aardlekken eruit lieten klappen omdat ze filters gebruikten die opgeteld ongeoorloofde lekstromen veroorzaakten.
Ja leuk maar voegt niks toe.
Dat zijn installaties met installatiebeheerders, periodieke inspecties in het kader van bijvoorbeeld NEN3140.

Daar zijn dus hele andere principes van kracht om de veiligheid te waarborgen. Ipv een huisinstallatie waar zelden tot nooit perdiodieke inspecties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat TT- en TN-stelsel betekent is me overduidelijk, daar heb dan ook hoegenaamd geen vragen over. Maar ik heb me wel eens afgevraagd wat die T en N eigenlijk betekenen. Kan iemand me dat vertellen? Moet ik denken aan het Latijns (of Frans) voor Aarde-Aarde resp. Aarde-Nul? Ik ben daar voorlopig maar vanuit gegaan. Wel te verstaan wordt dan met de N die extra verbinding naar het geaarde nulpunt (sterpunt) van de transformator bedoeld en met TT aan beide kanten een aardelektrode, aangeduid met TT. Wie vertelt me of dit correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Techneut Terre-Neutre idd.

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 25-10-2021 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:31:
Denk dat het wat genuanceerder ligt:

https://advies-elektrotec...ie-altijd-verplicht-niet/

Je mag een EL boiler probleemloos aansluiten zonder ALS mits deze een directe verkabeling heeft zonder andere andere aansluitingen op deze leiding en voorzien is van een randaardeleiding. Het geneuzel over dat al je groepen in je moderne huis voorzien moeten zijn van een ALS klopt niet helemaal. Past wel makkelijk in het straatje van de installateurs, hoeven ze niet meer na te denken als ze overal ALSen op plakken.
Je quote een website met een artikel uit 2015. Diezelfde website zegt in 2016: https://advies-elektrotec...aars-nieuwe-nen-10102015/

Dat is zelfs precies dezelfde auteur en ik quote:
De norm stelt in artikel 411.5.2 dat in TT-stelsels in het algemeen aardlekschakelaars moeten worden toegepast als foutbescherming, basis eis 2 dus. Daarom worden aardlekschakelaars in principe in alle woningen standaard toegepast voor foutbescherming in eindgroepen met meerdere aansluitpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Daar staat precies hetzelfde in als voorgaande artikel: Eindgroepen met meerdere aansluitpunten (stopcontacten, lichtpunten) moeten een ALS hebben. Een kabel naar een onderverdeler is geen aansluitpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:54:
Daar staat precies hetzelfde in als voorgaande artikel: Eindgroepen met meerdere aansluitpunten (stopcontacten, lichtpunten) moeten een ALS hebben. Een kabel naar een onderverdeler is geen aansluitpunt!
Zolang je geen rekening houd met je stelsel en aardverspreidings weerstand kun je brullen wat je wilt maar zul je toch soms een aardlek van soms 300mA en soms slectief moeten toepassen.

Die zwart geblakerde draad op je eigen foto is dat je aarding ? Dan zou ik hem maar eens (laten) meten. Ziet er ~ 50 jaar oud uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:21
Ik weet dat bovengronds beter is, maar... voor mijn tuinverlichting/buitenverlichting, aparte groep (Hager VKS14SB aardlekautomaat), heb ik het handig gevonden om onder de vloer een las te maken om verschillende lichtpunten te koppelen. Dit door in de kruipruimte (ander uiterste woning t.o.v. meterkast), tegen de vloerbalken, een lasdoos te plaatsen en middels Wago 221 klemmen wat verbindingen gemaakt.

Bodem kruipruimte is in de winter wel wat vochtig, maar de kruipruimte zelf, door toepassen van isolatie-chips nauwelijks. Verbindingen zijn niet geoxideerd (recentelijk nog een lamp toegevoegd), maar toch ben ik bang dat mijn verbinding niet erg duurzaam is.

Meeste verbindingen zijn afkomstig van lichtpunten uit tuin (YMvK-as) en paar van netjes weggewerkte kabel (YMvK-mb) voor lichtpunten tegen de gevel. Eén en ander is netjes met M25 wartels in een, ik meen Attema, lasdoos geplaatst. Is hier op praktische wijze nog wat aan te verbeteren, of lekker laten zolang het geen issues geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Die zwart geblakerde draad op je eigen foto is dat je aarding ? Dan zou ik hem maar eens (laten) meten. Ziet er ~ 50 jaar oud uit.
Welke draad? Mijn aarding meet prima, is vorig jaar nog gemeten omdat de bliksemafleiders zijn vernieuwd. Die aardedraden zitten wat rommelig en zijn hier en daar een beetje groen uitgeslagen. Moet dat nog eens een keer aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:54:
Maar je haalt steeds willekeurige stukken aan. Nee, een kabel naar een onderverdeler is geen kabel naar een aansluitpunt, maar dat doet er niet toe.
Hoofdstuk 4 van de norm bepaalt dat in installaties voor wisselspanning aanvullende bescherming tot stand moet worden gebracht door toepassing van een aardlekschakelaar 30mA indien een defect aan de voorziening voor basisbescherming kan ontstaan, een defect aan de voorziening voor foutbescherming kan ontstaan, of een gebruiker zorgeloosheid aan de dag legt.
Zorgeloosheid is het toverwoord hier. mensen zijn over het algemeen niet bezig met de elektrische installatie in huis. Zij boren vrolijk gaten in de muur en komen er achter dat er een kabel loopt omdat ineens de stroom uit valt. Dan is het toch wel prettig dat de kabel zelf beveiligd is tegen aardfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik haal er niet steeds andere dingen bij.

Uit de NEN 8025:

In een elektrische installatie die is gerealiseerd na 1975, is elke eindgroep met een
wandcontactdoos voor algemeen gebruik, voorzien van een toestel voor aardlekbeveiliging
van 30 mA.

OPMERKING 1 Voor een installatie waar geen toestel voor aardlekbeveiliging aanwezig is of een toestel
voor aardlekbeveiliging van 500 mA, geldt het dringende advies om alle eindgroepen te voorzien van een
toestel voor aardlekbeveiliging van 30 mA.

Is toch geen woord chinees bij? Een vast bekabelde boiler zonder ALS is geen afkeur, Zelfde geldt voor een PV installatie. Het mag natuurlijk wel als het je beter lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is maar het halve verhaal. In deze gevallen moet het sowieso. Bij een TT stelsel moet het ook sowieso. Bij gebruikers die zorgeloosheid aan de dag leggen moet het ook sowieso.

Het een sluit het ander niet uit. Je kunt uit de claim dat het moet voor wandcontactdozen voor algemeen gebruik niet afleiden dat het dan niet hoeft bij wandcontactdozen niet voor algemeen gebruik. Dan moet het nog steeds, maar dan op basis van andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:42:

Uit de NEN 8025:

In een elektrische installatie die is gerealiseerd na 1975, is elke eindgroep met een
wandcontactdoos voor algemeen gebruik, voorzien van een toestel voor aardlekbeveiliging
van 30 mA.

OPMERKING 1 Voor een installatie waar geen toestel voor aardlekbeveiliging aanwezig is of een toestel
voor aardlekbeveiliging van 500 mA, geldt het dringende advies om alle eindgroepen te voorzien van een
toestel voor aardlekbeveiliging van 30 mA.

Is toch geen woord chinees bij? Een vast bekabelde boiler zonder ALS is geen afkeur, Zelfde geldt voor een PV installatie. Het mag natuurlijk wel als het je beter lijkt.
je leest en lepeld nog steeds selectief uit normen, als je aaarding niet de aardverspreidingsweerstand 25/In bezit reken dan eens uit welke spanning op je aarde en overige metalen delen in je huis die vereffend zijn mocht je een sluiting fase-aarde krijgen. Neem Ra bijvoolbeeld eens 23 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

fmb

Rene2322 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:01:
en Is hier op praktische wijze nog wat aan te verbeteren, of lekker laten zolang het geen issues geeft?
Als dit netjes in een las doos zit en voldoende ver van de grond in de kruipruimte, zou ik het wel vertrouwen.

Je zou voor de zekerheid een IP65 las doos kunnen gebruiken (stofdicht & sproeidicht), zoiets: https://www.sandervunderi...s-ak1-ip65-3-wartels.html
Ik denk alleen dat dat niet veel toevoegt.

[ Voor 5% gewijzigd door fmb op 26-10-2021 13:30 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:42:

Uit de NEN 8025:

[...]

Ook uit wat jij hier recent deelde uit de NEN8025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVdnX62q9KuvnWB1d-XNfOAr54w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EFvnqx8mPWQdqkol41rIbVs5.jpg?f=user_large

Dan heb je het dus over NEN1010 hoofdstuk 410/411.

En deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XddtN7GJM1D6XQu2rvh4Mi1ct3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q24V5z6lDaCw0DVdqdGKFSUv.jpg?f=user_large

Voor het beoordelen van die meetwaarde zijn de toegepaste beveiligingen relevant. Wanneer alle afgaande groepen zijn beveiligd door een 30mA aardlekschakelaar mag deze 166 ohm meten, anders zal het een stuk lager moeten zijn.

Dus ook bij NEN8025 riskeer je een afkeur op je boiler of PV-omvormer zonder aardlekbeveiliging, afhankelijk van het aardingsstelsel en wanneer van toepassing de aardverspreidingsweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3ThQ97dcrb7AR1MNGBzgOcw9pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3G5fGUXucrKM0jcnxLD3IYOu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE4WLXEUtu1tQ6jLtGNJJhXlOPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jodDGthn3s1OCUBifLmJTRJs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ds23man Dat bevestigt toch alleen maar wat ik en anderen al de hele tijd zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nee, de eerste situatie in de tabel bevestigt dat er circuits aanwezig mogen zijn zonder ALS. Maar die circuits moeten dan wel een Zc van 2,5 ohm of lager hebben, de norm van voor 1975. Wat je duidelijk in deze tabel ziet is dat je als installateur tegenwoordig maar wat aan mag kloten in een huis voorzien van ALSen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:00:
........ Wat je duidelijk in deze tabel ziet is dat je als installateur tegenwoordig maar wat aan mag kloten in een huis voorzien van ALSen.
Heb jij dit forum net pas gevonden om je zogenaamde kennis van de regelgeving te ventileren, die voor 95% van de regelmatige bezoekers hier van geen enkele waarde is.
En de overige 5% is het kennelijk niet met je eens.
Zoek eens verder.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:00:
Nee, de eerste situatie in de tabel bevestigt dat er circuits aanwezig mogen zijn zonder ALS.
Inderdaad, niemand heeft hier ooit anders beweerd.
Maar die circuits moeten dan wel een Zc van 2,5 ohm of lager hebben
En in de vele installaties waar dat niet gehaald wordt pas je dus aardlekschakelaars toe.
Wat je duidelijk in deze tabel ziet is dat je als installateur tegenwoordig maar wat aan mag kloten in een huis voorzien van ALSen.
Niet iedereen heeft dezelfde bodemgesteldheid he. <2,5 ohm is niet overal even makkelijk te halen.

Daar is verder niets mis mee, daarvoor gebruiken we dus al bijna 50 jaar aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Naalroc schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Heb jij dit forum net pas gevonden om je zogenaamde kennis van de regelgeving te ventileren, die voor 95% van de regelmatige bezoekers hier van geen enkele waarde is.
En de overige 5% is het kennelijk niet met je eens.
Zoek eens verder.....
Net pas gevonden kennis? Mijn wijlen Opa had een installatiebedrijf waar ik in ben opgegroeid. Verder heb jaren gewerkt als boordwerktuigkundige in de scheepvaart en dan vooral als walmachinist gespecialiseerd in opwekkingsinstallaties aan boord van schepen. Probleem is meer dat er een hoop roeptoeters zijn die denken te weten hoe de vork in de steel steekt.

Nog een voorbeeldje van een expert die precies uitlegt hoe het zit:

https://installo.nl/aardl...v-systemen-of-juist-niet/

Ga maar eens rekenen met een 2,5mm2 kabel en een beveiliging van 16A en neem dan even in het achterhoofd dat een circuit met die diameter per 100 meter een weerstand heeft van 0,7 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Xander schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Inderdaad, niemand heeft hier ooit anders beweerd.

[...]

En in de vele installaties waar dat niet gehaald wordt pas je dus aardlekschakelaars toe.

[...]

Niet iedereen heeft dezelfde bodemgesteldheid he. <2,5 ohm is niet overal even makkelijk te halen.

Daar is verder niets mis mee, daarvoor gebruiken we dus al bijna 50 jaar aardlekschakelaars.
De vereffeningswaarde van je aardpen wordt in de meting helemaal niet meegenomen. Alleen de impedantie binnen je systeem in huis. Men gaat er vanuit dat deze bij aanleg correct is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Nee, ook deze site legt niet precies uit hoe het zit (maar wil graag type-B schakelaars verkopen).

Met name de vage claim over een verklaring van de fabrikant maakt het onnodig ingewikkeld. Die verklaring heet namelijk de 6 mA verklaring en heel veel fabrikanten leveren dit netjes aan als je er om vraagt. Je moet die natuurlijk wel vragen en bewaren om te bewijzen dat je er over hebt nagedacht.

Ook staat hier weer een andere vertaling van hetzelfde, namelijk als de gebruiker zich er niet in wil verdiepen is een ALS verplicht. Type A is in de meeste gevallen genoeg, want de meeste omvormers hebben tegenwoordig zo'n mooie 6mA verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
[...]

Net pas gevonden kennis? ..............
Lezen, lezen lezen, weet je nog wel?
Ik schreef niet wat je nu aanhaalt, maar
Heb jij dit forum net pas gevonden
Ik ga dus niet verder in op deze zinloze discussie.
Trouwens, de vork zit AAN de steel...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Probleem is meer dat er een hoop roeptoeters zijn die denken te weten hoe de vork in de steel steekt.
Hé, beschrijf je nu jezelf?
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:29:
De vereffeningswaarde van je aardpen wordt in de meting helemaal niet meegenomen. Alleen de impedantie binnen je systeem in huis. Men gaat er vanuit dat deze bij aanleg correct is uitgevoerd.
Men meet de circuitimpedantie. Dat is een optelsom van de aardverspreidingsweerstand, de weerstand van de bedrijfsaarde, de weerstand van de bedrading tussen de transformator en de woning en daarbovenop inderdaad de weerstand van de bedrading binnenshuis. De laatste component zal veruit het laagste zijn en in de gemiddelde huisinstallatie zelfs verwaarloosbaar.

Oftewel een hoge aardverspreidingsweerstand (RA) resulteert per definitie in een hoge circuitweerstand (RC). Men hoeft deze niet apart te meten maar dat wil niet zeggen dat hij de uitkomst van de meting niet beïnvloed.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-10-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bedankt Xander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 18:20
Ik wil iets veranderen, en heb te veel opties en ik weet niet of 1 van de opties echt veel beter is dan de ander.

Ik heb nu in de badkamer een wasmachine op een trekschakelaar.
Ik ga spoedig een nieuwe wasmachine plaatsen, met daarbovenop een droger. Zowel nieuwe wasmachine als droger hebben dan een normale stekker er aan zitten.

De trekschakelaar kan gewoon 16A aan, en de wasmachine en droger samen zijn in het allerslechtste geval (allebei max wat ze zouden kunnen gebruiken volgens de handleiding) 2900w (12,6A)

Nu zie ik de volgende opties, allemaal op dezelfde plek, hoog op de muur:

1: Een dubbele wandcontactdoos plaatsen met ip55 rating (rubber afdichtingen) en de stekkers er permanent in laten zitten.
2: Draad van wasmachine en droger stekker er af halen, en onder de schroefjes van de trekschakelaar beide draden doen. (Deze schakelaar is het)
3: een ip65 lasdoos op de muur plaatsen, en daarin de draden van de wasmachine en droger samen met lasklemmen verbinden aan de muur (altijd aan, geen mogelijkheid de stekker er uit te trekken)

Optie 1 is het handigste, maar qua waterdamp vermoedelijk het minst veiligst.
Optie 2 is qua water damp wel aardig veilig, maar de schroefjes zijn natuurlijk niet echt bedoeld voor 2 apparaten tegelijk.
Optie 3 is qua water damp super veilig, dat doosje komt echt niks doorheen, maar, in nood zou nooit de stekker er uit getrokken kunnen worden.

Nou moet ik zeggen dat de trekschakelaar mij een worst zou wezen, ik heb niet het idee dat ik die erg ga missen. Maar we doen hem nu wel uit als er niks in gebruik is, al is het maar om het lampje te doven, maar hoe nuttig dat is, vraag ik me af.
Optie 3 lijkt mij het aller veiligst, maar wat nou als ooit de stekker wel spanningsvrij gemaakt moet worden, of zal dat eigenlijk nooit gebeuren omdat dan toch wel de stoppen er uit gaan?

Iemand advies / tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Robin198 op 26-10-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Net pas gevonden kennis? Mijn wijlen Opa had een installatiebedrijf waar ik in ben opgegroeid.
Ja ja mijn opa was boer, dus ik heb alle kennis van het boeren.
Mijn vader was economie, biologie, statistiek en wiskundedocent, dus hier ben ik ook expert in.
En mijn moeder heeft de bibliotheekacademie gedaan, dus ik ben ook nog literair expert.
Verder heb jaren gewerkt als boordwerktuigkundige in de scheepvaart en dan vooral als walmachinist gespecialiseerd in opwekkingsinstallaties aan boord van schepen.
Op een schip hebben ze niet eens aarde, wel water!
Probleem is meer dat er een hoop roeptoeters zijn die denken te weten hoe de vork in de steel steekt.

Ga maar eens rekenen met een 2,5mm2 kabel en een beveiliging van 16A en neem dan even in het achterhoofd dat een circuit met die diameter per 100 meter een weerstand heeft van 0,7 ohm.
Al met al je roept een hoop maar zit er technisch inhoudelijk toch naast.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 26-10-2021 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
@Robin198 De eerste en belangrijkste vraag is, hoe zit het met je aardlekschakelaars? Indien die nog uit het jaar kruik zijn, mag de trekschakelaar niet weg.

Zijn ze modern (0,03A en type A) dan mag je op de meeste plaatsen in de badkamer 'gewone' wcd's aansluiten en dus met stekkers werken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
hesselbeertje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:52:
@Robin198 De eerste en belangrijkste vraag is, hoe zit het met je aardlekschakelaars? Indien die nog uit het jaar kruik zijn, mag de trekschakelaar niet weg.

Zijn ze modern (0,03A en type A) dan mag je op de meeste plaatsen in de badkamer 'gewone' wcd's aansluiten en dus met stekkers werken.
Dit is de aardlek:
https://i.imgur.com/pG83RSg.jpg
Ding is, de wasmachine heeft zijn eigen 16A groep, en is GEEN groene groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
@Robin198 de wasmachine zal uiteindelijk wel gewoon aan een stopcontact hangen?

In dat geval kan je ook nog iets als dit overwegen: https://www.gamma.nl/asso...smachine-droger/p/B148496

Overigens meen ik dat het probleem wel meevalt, omdat deze apparaten maar kortstondig maximaal vermogen zouden trekken. Iets dergelijks meende ik laatst te lezen maar kan ik niet verder onderbouwen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Dat is incorrectie informatie.
Bijna alle trafoloze PV omvormers hebben een 6mA verklaring.

Daarnaast ik heb bijvoorbeeld een nog een trafo-pv-omvormer die is inherent veilig en mag daarom ook gewoon achter type A.
Want de PV-omvormer zelf is een scheidingsinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robin198 Het is allereerst even belangrijk om te weten of je wel zonder trekschakelaar mag aansluiten. Dat ding zit er natuurlijk niet voor niets.

Wat is de kortste afstand tussen de trekschakelaar of de machines en de douchebak, douchekop of badkuip? (Ivm de zone-indeling van de badkamer)

Zit de aansluiting achter een 30mA aardlekschakelaar?

Is er voorzien in lokale potentiaalvereffening in de badkamer? (Centraal aardpunt, aardklemmen op de waterleiding, radiator, aardmat in de vloer etc.)

Wellicht kan de trekschakelaar vervallen, dan kun je een WCD plaatsen (optie 1). Anders voor optie 2 kiezen, maar dan natuurlijk wel zorgen voor goede verbindingen bijvoorbeeld met dubbele adereindhulzen. Optie 3 zou ik nooit kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Dit is de aardlek:
Dan zit ie nu voor 95% zeker niet achter de aardlek! Zet de aardlek maar eens uit, vermoedelijk kun je gewoon wassen.

Voordat je ook maar iets veranderd aan de trekschakelaar MOET je deze groep absoluut achter een aardlek (laten) zetten. Ik zou gezien de leeftijd van de meterkast opteren het hele ding te vernieuwen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Dit is de aardlek:
Dus de wasmachine zit niet achter een aardlekschakelaar.

Dan de trekschakelaar gewoon laten zitten en uitschakelen als je bad of douche gebruikt. Dat ding zit er niet voor niets.

Of natuurlijk overwegen om de groepenkast eens te upgraden en de boel wel achter een 30mA aardlekschakelaar aan te sluiten, dan mag je wellicht gewoon een WCD plaatsen afhankelijk van bijvoorbeeld de zone-indeling.
Freeaqingme schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:56:
Nee, in dit geval als het goed is niet (moet vast zijn aangesloten op de trekschakelaar).

edit:

@hesselbeertje Was tot 2x toe sneller. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin198
@Freeaqingme nou dat hoeft dus niet, de trekschakelaar draden gaan nu gewoon rechtstreeks de muur in, dus zonder WCD er tussen.
@Xander nu stel je heel ingewikkelde vragen. Zie aardlek:
Afstand tussen trekschakelaar en wasbak is zo'n 1,5m, naar douche zo'n 3m.

Groepenkast upgraden gaat het niet worden, het is een huurhuis.

Dus jullie zeggen trekschakelaar laten zitten, en daar beide apparaten op schroeven is het veiligst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
Freeaqingme schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:56:

In dat geval kan je ook nog iets als dit overwegen: https://www.gamma.nl/asso...smachine-droger/p/B148496

Overigens meen ik dat het probleem wel meevalt, omdat deze apparaten maar kortstondig maximaal vermogen zouden trekken. Iets dergelijks meende ik laatst te lezen maar kan ik niet verder onderbouwen.
Sorry, maar dat is echt een heel slecht advies. De reden voor de trekschakelaar is het ontbreken van een aardlekschakelaar. Dan zou ik het maar laten om met zulke veredelde stekkerdozen in een badkamer aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin198
Maar stel nou dat ik de trekschakelaar laat zitten, en die staat 24/7 aan, dan is dat toch niet veiliger dan de andere 2 opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:00:
...

Dus jullie zeggen trekschakelaar laten zitten, en daar beide apparaten op schroeven is het veiligst?
Euuh, ja maar dan wel zoals het hoort. Dus met twin adereindhulsjes en niet zomaar de draden onder de schroef frotten. En absoluut geen oplossing met stekkers en contrastekkers of zelfs verdeeldoosjes!

Gezien de trekschakelaar meestal erg hoog hangt is vermoedelijk het snoer van de wasmachine te kort. Dit moet dan GEHEEL vervangen worden door een langer snoer.

[ Voor 48% gewijzigd door hesselbeertje op 26-10-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Ok maar kan iemand me uitleggen hoezo een trekschakelaar die 24/7 aan staat veiliger is dan een IP65 die 24/7 aan staat (maar beter tegen vocht kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:06:
Ok maar kan iemand me uitleggen hoezo een trekschakelaar die 24/7 aan staat veiliger is dan een IP65 die 24/7 aan staat (maar beter tegen vocht kan)
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:03:
Maar stel nou dat ik de trekschakelaar laat zitten, en die staat 24/7 aan, dan is dat toch niet veiliger dan de andere 2 opties?
Jawel, want doordat er geen stopcontact is kun je er dus niet een fohn of laptop in prikken. Dat zou op een aansluiting zonder foutstroombeveiliging zeer gevaarlijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:00:
Verbeteringen zijn in overleg meestal wel mogelijk.
Het veiligst is om de boel achter een 30mA aardlekschakelaar aan te sluiten.

Maar als je dat niet doet, dan zeker de trekschakelaar laten zitten ja. Dat is de enige toegestane optie.

Deze zijn niet ingericht om 2 snoeren op aan te sluiten, mooier zou een wasmachine/droger schakelaar zijn. Maar dan kun je de machines niet tegelijkertijd gebruiken.

Als je toch 2 machines op deze schakelaar aansluit, zorg dan voor goede verbindingen (adereindhulzen), trekontlasting op beide snoeren en een fatsoenlijke invoer van beide snoeren (het ding zal maar 1 invoertule hebben?).
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:06:
Het is dus niet de bedoeling dat je de trekschakelaar 24/7 aan laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Ok dus geen stopcontact, omdat iemand er iets doms mee kan doen. Zou ik zelf persoonlijk ook wel snappen dat ik dat nooit moet doen, maar toch, ik snap je punt.
Maar dan is een ip65 lasdoos toch nog veiliger?
Xander schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:09:

Het is dus niet de bedoeling dat je de trekschakelaar 24/7 aan laat staan.
Ja dat kan, maar stel dat die trekschakelaar toch 24/7 aan staat, dan is een lasdoos toch veiliger?

[ Voor 40% gewijzigd door Robin198 op 26-10-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:09:
Ok dus geen stopcontact, omdat iemand er iets doms mee kan doen. Zou ik zelf persoonlijk ook wel snappen dat ik dat nooit moet doen, maar toch, ik snap je punt.
Maar dan is een ip65 lasdoos toch nog veiliger?

[...]

Ja dat kan, maar stel dat die trekschakelaar 24/7 aan staat, dan is een lasdoos toch veiliger?
Nee want die kan niet uit. Je moet het apparaat altijd ter plaatse spanningsloos kunnen maken. Dus normaal is dat de stekker eruit trekken, in dit geval de schakelaar omzetten.

Verder ben ik het met @Xander eens, dat vervangen van de meterkast veruit de beste en verstandigste keuze is. Bespreek het eens met je verhuurder, een veilig pand is ook in zijn belang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:09:
Ja dat kan, maar stel dat die trekschakelaar toch 24/7 aan staat, dan is een lasdoos toch veiliger?
Veiliger omdat het IPX5 is i.p.v. IPX4? Dat heeft amper meerwaarde, tenzij je er met een waterstraal recht tegenaan spuit. IP44 is genoeg voor in de badkamer.

De trekschakelaar is veiliger omdat je hem uitschakelt wanneer je de badkamer gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 26-10-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Maar het punt wat jullie negeren is dat ik de trekschakelaar niet uitschakel wanneer ik de badkamer gebruik.. En met die kennis dat ik dat toch al niet doe, dan maakt het dus niet veel uit welke optie ik neem, want het is allemaal "onveilig"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:16:
Maar het punt wat jullie negeren is dat ik de trekschakelaar niet uitschakel wanneer ik de badkamer gebruik.. En met die kennis dat ik dat toch al niet doe, dan maakt het dus niet veel uit welke optie ik neem, want het is allemaal "onveilig"?
Ten eerste hoor je hem uit te schakelen als je de machines niet gebruikt. Ten tweede kun je een lasdoos niet uitzetten als er bijvoorbeeld ineens rook uit de machine komt, of er een waterleiding springt. Ten derde mag het dus niet. Ten vierde zal de verhuurder ook niet blij zijn als je zijn installatie aanpast waarna deze niet meer aan de normen voldoet. Bij een keuring van de installatie (sommige verzekeraars eisen dat in huurpanden) wordt het dus ook direct afgekeurd.

Dus gewoon niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 26-10-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:16:
Maar het punt wat jullie negeren is dat ik de trekschakelaar niet uitschakel wanneer ik de badkamer gebruik.
Het punt is dat je het dan fout doet.
En met die kennis dat ik dat toch al niet doe, dan maakt het dus niet veel uit welke optie ik neem, want het is allemaal "onveilig"?
De optie met trekschakelaar voldoet wel aan de normen / bouwbesluit, de optie met kabeldoos niet. Als je de groepenkast van de verhuurder niet mag aanpassen vermoed ik dat de verhuurder het ook niet kan waarderen als je aanpassingen aan de installatie maakt waardoor deze niet meer voldoet.

Ook al gebruik je geen gordels, ze moeten toch in je auto zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Ander idee, trekschakelaar laten zitten, ip55 wcd er strak tegenaan plaatsen, en die doorverbinden. Aldus trekschakelaar uit is wcd's beide uit. Is dat volgens de regels / veilig?
Xander schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

De optie met trekschakelaar voldoet wel aan de normen / bouwbesluit, de optie met kabeldoos niet. Als je de groepenkast van de verhuurder niet mag aanpassen vermoed ik dat de verhuurder het ook niet kan waarderen als je aanpassingen aan de installatie maakt waardoor deze niet meer voldoet.

Ook al gebruik je geen gordels, ze moeten toch in je auto zitten.
Als ik hier weg ga herstel ik uiteraard de situatie hoe het nu zit, dit is puur voor de tijd dat ik hier zelf woon.

[ Voor 48% gewijzigd door Robin198 op 26-10-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:44
Nee.
Maar ik zou eerst maar eens checken hoelang die kabel is van de wasmachine. Meestal redden die het niet eens tot de trekschakelaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:22:
Ander idee, trekschakelaar laten zitten, ip55 wcd er strak tegenaan plaatsen, en die doorverbinden. Aldus trekschakelaar uit is wcd's beide uit. Is dat volgens de regels / veilig?
Nee, WCD's plaatsen is absoluut niet toegestaan om de redenen die @hesselbeertje al heeft uitgelegd:
hesselbeertje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:08:
Jawel, want doordat er geen stopcontact is kun je er dus niet een fohn of laptop in prikken. Dat zou op een aansluiting zonder foutstroombeveiliging zeer gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:22:

[...]

Als ik hier weg ga herstel ik uiteraard de situatie hoe het nu zit, dit is puur voor de tijd dat ik hier zelf woon.
Allemachtig hoe vaak moet het nog gezegd worden. Zolang de meterkast niet is aangepast mag ALLEEN de trekschakelaar er zitten, en GEEN ENKELE ANDERE OPLOSSING MET STEKKERS OF LASDOZEN. Doe je dat toch (waarom vermoed ik dat?) dan is de installatie per definitie afgekeurd en gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
@Jim423 dat is niet echt een issue ik kan zelf prima een nieuwe 3x2,5mm draad aan de wasmachine verbinden.

@Xander niet om vervelend te doen maar het gaat me er niet echt om wat wel of niet is toegestaan, ik snap zelf wel dat ik geen föhn in een stopcontact op 2,5m hoogte moet stoppen. Als ik weg ga herstel ik de trekschakelaar sowieso. Ik wil gewoon gemak voor mezelf en veilig (zolang ik niet achterlijk ben)

@hesselbeertje het zal me echt een worst wezen wat er mag van de overheid, ik vraag wat veilig is, en als een lasdoos in theorie veiliger is dan de oplossing wat officieel volgens de papieren moet, dan doe ik dat liever. En ik snap nog steeds niet echt hoezo een lasdoos die ontzettend goed verzegeld is tegen water, niet veiliger is dan een trekschakelaar, maargoed.

[ Voor 30% gewijzigd door Robin198 op 26-10-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:27:
@Jim423 dat is niet echt een issue ik kan zelf prima een nieuwe 3x2,5mm draad aan de wasmachine verbinden.

@Xander niet om vervelend te doen maar het gaat me er niet echt om wat wel of niet is toegestaan, ik snap zelf wel dat ik geen föhn in een stopcontact op 2,5m hoogte moet stoppen. Als ik weg ga herstel ik de trekschakelaar sowieso. Ik wil gewoon gemak voor mezelf en veilig (zolang ik niet achterlijk ben)

@hesselbeertje het zal me echt een worst wezen wat er mag van de overheid, ik vraag wat veilig is, en als een lasdoos in theorie veiliger is dan de oplossing wat officieel volgens de papieren moet, dan doe ik dat liever. En ik snap nog steeds niet echt hoezo een lasdoos die ontzettend goed verzegeld is tegen water, niet veiliger is dan een trekschakelaar, maargoed.
Je wilt het niet snappen omdat het je niet uitkomt.

Elektrocutie komt nog steeds regelmatig voor. Het ontbreken van een aardlekschakelaar op een stopcontact in de badkamer is daar een heel goed recept voor. Je vriendin hoeft het maar gezellig te vinden om kerstlampjes op te hangen, plakbandje laat los en we hebben er een dode bij. Dat kan ook de volgende huurder zijn nadat jij door omstandigheden ineens weg bent.

Als iedereen de voorschriften maar aan zijn laars lapt omdat ie het beter weet, of omdat het even niet uitkomt wordt het een mooie boel. Gelukkig zijn er steeds vaker keuringen van installaties om dit soort geknutsel direct een halt toe te roepen.

[ Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 26-10-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xander niet om vervelend te doen maar het gaat me er niet echt om wat wel of niet is toegestaan
Maar ieder advies wat je hier krijgt zal als het goed is gebaseerd zijn op geldende normen. Niemand die jou gaat vertellen dat het wel goed is om af te wijken hiervan.

Ik mis even wat het probleem is om wel gewoon te kiezen voor een toegestane optie? Heb je last van die trekschakelaar of ben je erg gehecht aan de kabeldoos? :+ Je kunt die doos eventueel na de trekschakelaar monteren.
Het hele punt is dus dat het niet veilig is om te douchen in een ruimte waar elektrische apparatuur staat welke niet is beveiligd door een 30mA aardlekschakelaar. Je bent nat, staat met je blote voeten op de vloer, kwetsbaarder wordt het niet.

Alles in de badkamer beveiligingen met 30mA is tegenwoordig de norm. En als je dat niet doet zijn er dus trekschakelaars waarmee je de apparatuur veilig dubbelpolig kunt afschakelen.

Als je perse iets wilt doen wat niet hoort dan heb je daar onze toestemming toch zeker niet voor nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-10-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Xander schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:34:
Ik mis even wat het probleem is om wel gewoon te kiezen voor een toegestane optie? Heb je last van die trekschakelaar of ben je erg gehecht aan de kabeldoos? :+ Je kunt die doos eventueel na de trekschakelaar monteren.
Het punt is dat ik echt niet altijd zin heb om aan die trekschakelaar te denken, ik demonteer nog liever het led lampje dan dat ik altijd hem perfect uit doe na gebruik.

DUS daarom zoek ik naar de veiligste optie, wat gemakkelijker is. Als ik logisch nadenk zou naar mijn idee een zeer waterdichte lasdoos het veiligst zijn, maar ook een ip55 WCD lijkt mij gewoon veilig als ik de stekkers er altijd 24/7 in laat zitten.

Maargoed het is ondertussen duidelijk dat alle adviezen hier 100% volgens de wettelijke regels gegeven worden, daar had ik niet op gerekend. Ik heb genoeg informatie, bedankt allemaal voor de hulp, ik ga er nog een nachtje over slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@Robin198 Die lasdoos is het probleem niet, dat is dat je de trekschakelaar niet uit doet en dus staat te douchen met 230V apparaten aan. Ik snap het wel, ben ook lui/zou het vergeten. Maar als je toch zaken wilt aanpassen aan de installatie (immers is dat het verwijderen van het trekkoord ook), plaats dan een 30mA aardlek... Dan mag je lui zijn en kan je wel veilig douchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
@septillion extra aardlek steken is ook zeker een optie, alleen tot nu toe ben ik nooit veel verder gekomen dan stopcontacten plaatsen. Dus of ik dat zelf kan/wil doen moet ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:55:
@septillion extra aardlek steken is ook zeker een optie, alleen tot nu toe ben ik nooit veel verder gekomen dan stopcontacten plaatsen. Dus of ik dat zelf kan/wil doen moet ik nog even uitzoeken.
Gezien de leeftijd van de kast zit er waarschijnlijk ook geen hoofdschakelaar?

Dan is het niet verstandig om hier zelf zonder relevante ervaring aan te beginnen, je kunt het niet spanningsloos maken om er veilig aan te werken.
Robin198 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:37:
[...]

DUS daarom zoek ik naar de veiligste optie, wat gemakkelijker is. Als ik logisch nadenk zou naar mijn idee een zeer waterdichte lasdoos het veiligst zijn
Waarom dan een IP65 kabeldoos? Neem IP68 en als je toch bezig bent giet het dan af met hars! :+

Zonder gekheid... Genoeg is genoeg, en IPx4 is in deze situatie op 3m bij de douche vandaan (meer dan) genoeg. Die IP65 doos is beter bestand als je er een straal direct op richt, maar dat is toch een heel slecht plan want de wasmachine die eronder staat kan daar niet tegen.

[ Voor 37% gewijzigd door Xander op 26-10-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je vraagt wat veilig is, maar wil vervolgens toch wat anders. Dan heb je ons advies ook niet nodig.

Denk dat je wel genoeg hebt aangehoord hoe het zou moeten, maar als je dat niet wil en de stroom toch niet uitschakelt, dan kan je er net zo goed een verlengsnoertje tussen zetten.

Het gaat vast een tijd goed. Tot het niet goed gaat, maar dan zal je dat hier waarschijnlijk niet meer komen melden. ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:20
Ik ken echt helemaal niemand die na het wassen de trekschakelaar uitschakelt. Vaak zijn zelfs de touwtjes kwijt of hangen achter de wasmachine/ droger. Vanuit dat oogpunt maakt het dus niet uit of je een wandcontactdoos of de stekker eraf knipt en de draadjes in de trekschakelaar aansluit. Is even onveilig als de trekschakelaar aan laten staan.

Sowieso veiliger is natuurlijk alles achter een aardlek. Dat zal betekenen dat je een aardlek moet (laten) bijplaatsen (of een nieuwe meterkast als je toch bezig gaat). Zeker in de badkamer met apparaten, water, water in apparaten (wasmachine), droger met statische elektriciteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:29:
Ik ken echt helemaal niemand die na het wassen de trekschakelaar uitschakelt. Vaak zijn zelfs de touwtjes kwijt of hangen achter de wasmachine/ droger. Vanuit dat oogpunt maakt het dus niet uit of je een wandcontactdoos of de stekker eraf knipt en de draadjes in de trekschakelaar aansluit. Is even onveilig als de trekschakelaar aan laten staan.
Niet helemaal dus, want een deel van de reden dat de norm een vaste aansluiting voorschrijft voorschreef is dat deze aansluiting nooit gebruikt kan worden voor een föhn, scheerapparaat o.i.d.

Een kabeldoos is wat dat betreft wel even veilig als een schakelaar die niet wordt uitgeschakeld (lees: even onveilig). Maar naar mijn idee niet ineens veiliger omdat je een exemplaar waarvan de IP-rating overkill is pakt.
Sowieso veiliger is natuurlijk alles achter een aardlek. Dat zal betekenen dat je een aardlek moet (laten) bijplaatsen (of een nieuwe meterkast als je toch bezig gaat). Zeker in de badkamer met apparaten, water, water in apparaten (wasmachine), droger met statische elektriciteit...
Denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. :)

Jammer dat het verhuurders niets interesseert, het zou ze natuurlijk sieren om eens in de 30 jaar eens wat aandacht aan de elektrische installatie te schenken.

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 26-10-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok wij krijgen een nieuwe meterkast en nu zit ik even te zoeken naar mijn groepen en heb dit overzicht gemaakt:
Groep 1: WC + hal + werkkamer
Groep 2: Woonkamer + trakpast
Groep 3: Slaapkamer + logeerkamer + hal boven
Groep 4: Wasmachine
Groep 5: Droger
Groep 6: Keuken rest
Groep 7: Oven keuken
Groep 8a: Bora
Groep 8b: Bora
Groep 9: Quooker
Groep 10: Schuur groep 1
Groep 11: Schuur groep 2
Groep 12: Badkamer

Is dit logisch? Doe ik hier iets verkeerd? Of is dit totale onzin? :+
Gaat om 3x 25A groep. Volgend jaar komen er zonnepanelen, die moeten dan nog op een aparte groep + ALS zitten.

Ik snap die Bora alleen nog niet helemaal, die kan ik volgens mij 3 fase aansluiten, dus dan wordt het iets anders maar volgens mij gaat het overzicht dan toch nog wel goed zo?

En ja er komt een electricien alles controleren ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik gok dat de Bora 2 fasen gebruikt voor de inductie en de 3e voor de afzuiging. Of dit in 1 3f automaat kan/mag durf ik alleen niet te zeggen. Kan ook zijn dat de afzuiging op een eigen automaat moet, maar die kan je dan wellicht nog combineren met de Quooker.

Lijkt wel een beetje op mijn geplande verdeling. Ik mis wel de vaatwasser?

Verder kan je kijken of je licht groepen zo zijn verdeeld dat je ergens altijd licht in de buurt hebt als er een groep uitvalt. Een hele etage op 1 groep is dan bijv niet handig en dan kan je gang/kamers beter splitsen.

Verder wil je gelijktijdige verbruikers over je 3 fasen verdelen. Dus deel je groepen op in 3 setjes van 4 en kijk dan welke bij elkaar moeten en welke juist niet. Hint: je keuken is nogal scheef belast.

[ Voor 14% gewijzigd door Ethirty op 27-10-2021 12:07 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Atlas schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:29:
Ok wij krijgen een nieuwe meterkast en nu zit ik even te zoeken naar mijn groepen en heb dit overzicht gemaakt:

Gaat om 3x 25A groep. Volgend jaar komen er zonnepanelen, die moeten dan nog op een aparte groep + ALS zitten.

Ik snap die Bora alleen nog niet helemaal, die kan ik volgens mij 3 fase aansluiten, dus dan wordt het iets anders maar volgens mij gaat het overzicht dan toch nog wel goed zo?

Die Bora hoort in een 3-fase installatie natuurlijk op een krachtgroep. 2x16A = 32A > 25A (de welbekende kookgroep discussie)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Daarin wil ik toch even op iets wijzen wat volgens mij wel essentieel is.
Ik zit zoals ik al eerder meldde in een ander beroepsgebied van de elektrotechniek dan het installatie vak. Daardoor heb ik niet alle ontwikkelingen van o.a. de voorschriften gevolgd. Maar ik heb wel nog steeds een verouderde NEN1010. M.b.t. aardingsweerstand (bij ontbreken van een ALS) herinner ik me nog duidelijk dat de circuitweerstand maximaal de netspanning gedeeld door 4 maal de nominale waarde van de overstroombeveiliging mag zijn.

In dat gelinkte artikel van installo.nl lees ik echter:
..... de circuitimpedantie permanent lager is dan de nominale spanning gedeeld door de toegekende aanspreekstroom van de overstroombeveiliging die leidt tot tijdige uitschakeling.

Beetje onduidelijk en voor vrij ruime uitleg vatbaar die laatste zin, omdat die factor 4 maal ontbreekt. Alleen van tijdige uitschakeling wordt gesproken. Kortom onzorgvuldig of is die bepaling van 4 maal de in de latere edities van de NEN1010 vervallen?

Edit:
Er wordt verwezen naar een tabel in de NEN1010, maar die moet je dan wel hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 27-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TL/DR

Is het niet zo dat uitval van stroom door een ALS in een ziekenhuis mogelijk ook meer risico met zich meebrengt voor patiënten dan iets te veel lekstroom?

Denk bijvoorbeeld aan apparatuur voor toedienen van medicatie, beademing e.d...? Als daar een fanatieke ALS tussen zit die ineens uitschakelt kan dat serieuze gevolgen hebben.

Dit zijn toch ook meestal de rode stopcontacten die extra beveiliging hebben m.b.t. continuïteit?

Toen mijn kinderen werden geboren hebben ze enige tijd in het ziekenhuis gelegen aan de monitor en hartbewaking etc.. Daar stond aan de andere kant van de muur ook een hele elektriciteitskast met bergen noodstroomvoorziening en andere techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Al die apparatuur heeft een interne accu.
Dus als de groep uitschakelt is dit inprincipe geen probleem voor de patiënt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
De eisen omtrent de installatie van een medische ruimte zijn natuurlijk van hele andere aard dan welke installatie dan ook.

De meeste apparatuur heeft dan intern een accu op korte momenten van spanningsloosheid op te vangen. Er zijn ook preferente wcd's welke door een noodstroominstallatie gevoed bij stroomuitval. Deze zijn gemerkt, doorgaans door een andere kleur wcd te gebruiken.

Veelal zit er ook veel achter scheidingstransformatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb aan de hand van al het commentaar nog ff verder gekeken.

Het blijft nog even de vraag of een elektricien een voorgemonteerde kast wil gebruiken, maar goed. Dat wisselt nog steeds qua antwoord en gaat dan over garantie...

Zonnepanelen / omvormer:
  • 9 panelen van 455Wp, totaal 4.090Wp
  • Growatt 3600 omvormer incl. 6mA verklaring, SPD, ALS, etc.
  • Eaton PV werkschakelaar met externe aardcontacten
  • Panelen komen op een houten frame: ik ga er daarom vooralsnog vanuit dat ik de panelen zelf NIET hoef te aarden op de Eaton werkschakelaar.
Bekabeling omvormer -> groepenkast:
  • 6mm2 grondkabel van omvormer in schuur naar keuken WCD die achter keukenkastje zit verstopt. Geen tussenliggende lasdozen: kabel gaat door (schuin aflopend) gat in schuur- en keukenmuur die wordt dichtgekit.
  • vanaf WCD standaard kabel naar groepenkast
Groepenkast:
Ik had eerder 1 module brede Alamats genomen omdat dat veel ruimte oplevert. Die voldoen aan de NEN1010, dus werkspanning < 40V, maar hebben dus wel wat nadelen.
De twee module brede Alamats hebben dat niet natuurlijk.

SanderVunderink levert een ABB kast met 5 Alamats voor ca €225.
  • Hier moet dan nog in een 16A/30mA type A als bij voor de zonnepanelen. NEN1010 geeft vziw vanaf 10 panelen aan om een 100mA/300mA aardlek te gebruiken. Ik heb er 9, dus ga uit van 30mA.
  • Verder vermoed ik nog een 25A automaat om zeker te zijn dat er max 25A op de fase wordt getrokken
De kast is 38/39cm ipv 33cm hoog vanwege het opzetstuk. Ik dacht dat ABB ook nog lagere opzetstukken leveren zodat het beter past in mijn meterkast.

De kast heeft ook 2 zij invoeren. Ik heb er - gezien de huidige situatie - 3 nodig: mag je die erbij maken, of zal één van de leidingen naar boven toe moeten gevoerd?

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_groepenkast_5_aardlekautomaten_1_hoofdschakelaar_4p.jpg

Verder:
Er moet nog een beltrafo in. Nu wil ik een beltrafo die niet enkel 8V levert, maar ook 12 en 24V. Dan heb ik ruimere keuzen in (slimme) bellen. ABB levert die niet, EMAT wel. Ik neem aan dat het mixen van merken geen probleem is? Het is allemaal kamrail spul, ook deze ABB kast (dus geen busboard systeem in deze).

Nog een afweging:
Zoals eerder aangegeven zit de vaatwasser / koelkast (amerikaans) en boiler nu op 1 groep aangesloten. Door een energieverdeler op vaatwasser en boiler los ik in ieder geval de overbelasting op in die groep.

Een alternatief zou zijn om in het keukenkastje een PV verdeler te zetten, waar de boiler op kan worden aangesloten: dan zit de boiler volledig op een eigen groep.

Ik zie ff niet of aan deze laatste nu echt een voordeel zit, anders dan dat de winkelier meer verdient 8)

Totale geschatte kosten:
De groepenkast zal met PV spul zo richting de €300 gaan. Een elektricien van €45/uur zal ook nog wat werk hebben met het slopen van de huidige installatie en aanbrengen van de nieuwe kast + aansluiten en testen, dus dan ga ik denk ik al snel naar de €600-€700 voor alles.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ethirty schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:04:
Ik gok dat de Bora 2 fasen gebruikt voor de inductie en de 3e voor de afzuiging. Of dit in 1 3f automaat kan/mag durf ik alleen niet te zeggen. Kan ook zijn dat de afzuiging op een eigen automaat moet, maar die kan je dan wellicht nog combineren met de Quooker.

Lijkt wel een beetje op mijn geplande verdeling. Ik mis wel de vaatwasser?

Verder kan je kijken of je licht groepen zo zijn verdeeld dat je ergens altijd licht in de buurt hebt als er een groep uitvalt. Een hele etage op 1 groep is dan bijv niet handig en dan kan je gang/kamers beter splitsen.

Verder wil je gelijktijdige verbruikers over je 3 fasen verdelen. Dus deel je groepen op in 3 setjes van 4 en kijk dan welke bij elkaar moeten en welke juist niet. Hint: je keuken is nogal scheef belast.
De vaatwasser hoeft blijkbaar niet apart (want maar 1950 Watt), maar is het verstandig die toch apart te doen?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hangt ervanaf. Wat zit er nog meer op de groep?
Stel het gehele keukenblad zit op die groep kan het wel krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Atlas schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

De vaatwasser hoeft blijkbaar niet apart (want maar 1950 Watt), maar is het verstandig die toch apart te doen?
Aangezien jij de "rest van de keuken" op 1 groep hebt gepland, ga je vast een keer problemen tegenkomen.

Als jij de koffie machine aanzet na het eten terwijl de vaatwasser net aan het opwarmen is, zou dat wel eens een probleem kunnen zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ok bedankt, dan krijgt de vaatwasser ook een eigen groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Jim423 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:12:
Hangt ervanaf. Wat zit er nog meer op de groep?
Stel het gehele keukenblad zit op die groep kan het wel krap worden.
@Atlas hier ook de vaatwasser op de groei van de kokend waterkraan, koffiemachine + bonenmaler en de helft van de stopcontacten van het aanrechtblad. Dat gaat bij mij jaren goed, maar als ik het zelf had aangelegd zou ik iets meer groepen doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:37:
Maar ik heb wel nog steeds een verouderde NEN1010. M.b.t. aardingsweerstand (bij ontbreken van een ALS) herinner ik me nog duidelijk dat de circuitweerstand maximaal de netspanning gedeeld door 4 maal de nominale waarde van de overstroombeveiliging mag zijn.
Ik weet even niet waar dat "ezelsbruggetje" vandaan komt, maar het is onvolledig, het houdt geen rekening met de karakteristiek van de beveiliging. Een nominaalstroom van 16A zegt natuurlijk niet zo veel, is dat een smeltpatroon, een automaat met B-karakteristiek, een automaat met C-karakteristiek?
In dat gelinkte artikel van installo.nl lees ik echter:
..... de circuitimpedantie permanent lager is dan de nominale spanning gedeeld door de toegekende aanspreekstroom van de overstroombeveiliging die leidt tot tijdige uitschakeling.

Beetje onduidelijk en voor vrij ruime uitleg vatbaar die laatste zin, omdat die factor 4 maal ontbreekt. Alleen van tijdige uitschakeling wordt gesproken. Kortom onzorgvuldig of is die bepaling van 4 maal de in de latere edities van de NEN1010 vervallen?
Ze spreken dus over de aanspreekstroom, de stroom waarbij de beveiliging tijdig uitschakelt. "Tijdig" is in het geval van een eindgroep in een TT-stelsel 0,2s.

Een B-automaat heeft dan een aanspreekstroom van 3-5x IN. Rekenen doe je met de bovengrens, dus 5x IN. Een B16 automaat heeft dus een aanspreekstroom van 5x16=80A. Dit resulteert in een maximale circuitimpedantie van 230/80=2,88Ω.

Een C-automaat heeft een aanspreekstroom van 5-10x IN. De circuitimpedantie bij een C16 automaat mag dus maar 1,44Ω zijn.

De aanspreekstroom van een smeltpatroon kun je aflezen in een grafiek van de karakteristieken, voor een gG16 patroon bij 0,2s kom je dan op zo'n 126A uit. Oftewel een circuitimpedantie van maximaal 1,83Ω.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:06:
SanderVunderink levert een ABB kast met 5 Alamats voor ca €225.
• Hier moet dan nog in een 16A/30mA type A als bij voor de zonnepanelen. NEN1010 geeft vziw vanaf 10 panelen aan om een 100mA/300mA aardlek te gebruiken. Ik heb er 9, dus ga uit van 30mA.
Uhh, ja, bestel dan gewoon de versie met 6 aardlekautomaten voor €252? :P
• Verder vermoed ik nog een 25A automaat om zeker te zijn dat er max 25A op de fase wordt getrokken
De reden om een maximaalstroombeveiliging te plaatsen is om te voorkomen dat componenten geschikt voor (standaard) 40A kunnen worden overbelast, componenten zoals bijvoorbeeld aardlekschakelaars.

Jij komt hiermee echter niet in de problemen. Aardlekschakelaars heb je niet, dus die kun je ook niet overbelasten. Ik weet niet hoe die kast precies wordt opgebouwd, maar ik verwacht dat de bedrading en kamrails best geschikt zijn voor 25+16=41A. Bovendien heb je met 6 groepen maar 2 groepen per fase, dus je bent aan de achterkant al beperkt tot 2x16=32A.

Die automaat hoeft er dus niet in.
De kast is 38/39cm ipv 33cm hoog vanwege het opzetstuk. Ik dacht dat ABB ook nog lagere opzetstukken leveren zodat het beter past in mijn meterkast.
Klopt: https://www.sandervunderi...isinvoerstuk-175-04r.html
De kast heeft ook 2 zij invoeren. Ik heb er - gezien de huidige situatie - 3 nodig: mag je die erbij maken, of zal één van de leidingen naar boven toe moeten gevoerd?
Voor invoer met buis kun je ook dit gebruiken: https://www.sandervunderi...m-2-x-16-19-mm-65-01.html
Die past 2x aan iedere zijkant van die kast.
Er moet nog een beltrafo in. Nu wil ik een beltrafo die niet enkel 8V levert, maar ook 12 en 24V. Dan heb ik ruimere keuzen in (slimme) bellen. ABB levert die niet, EMAT wel. Ik neem aan dat het mixen van merken geen probleem is? Het is allemaal kamrail spul, ook deze ABB kast (dus geen busboard systeem in deze).
Ja, dat past gewoon. Je zult de beltrafo dan met draad op één van de eindgroepen moeten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:30

Osxy

Holy crap on a cracker

Atlas schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:29:

De Bora kan inderdaad op 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm1TgaoSceYtiTY5UDfcxnHQqK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEEkmyliFHEcqMKu1Av813G0.jpg?f=user_large

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Ik weet even niet waar dat "ezelsbruggetje" vandaan komt, maar het is onvolledig, het houdt geen rekening met de karakteristiek van de beveiliging. Een nominaalstroom van 16A zegt natuurlijk niet zo veel, is dat een smeltpatroon, een automaat met B-karakteristiek, een automaat met C-karakteristiek?
Bedankt Xander,
Eerlijk gezegd kan ik het in de verouderde NEN10 ook niet terugvinden, het moet dus enkel de notitie van me zijn geweest die ik ooit maakte. Ik denk echter wel te begrijpen waar dit vandaan komt. Namelijk in de sterk verouderde NEN1010 wordt bij het berekenen van de maximale aardingsweerstand enkel de nominale stroom van de overstroombeveiliging genoemd, zonder vermelding van de karakteristiek. Dat verscheen pas in een latere editie. Er zal dan gewoon met een forse afronding naar boven uitgegaan zijn van een gewone snelle overstroombeveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
timovd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

@Atlas hier ook de vaatwasser op de groei van de kokend waterkraan, koffiemachine + bonenmaler en de helft van de stopcontacten van het aanrechtblad. Dat gaat bij mij jaren goed, maar als ik het zelf had aangelegd zou ik iets meer groepen doen.
Dat gaat goed omdat je korte tijd je groep wat kunt overbelasten voordat de stop doorslaat/automaat afslaat. 20A op een 16A groep gaat best lang goed. Aangezien koffiemachine, bonenmaler maar kort verwarmen, alsook de vaatwasser niet altijd aanstaat, gaat het inderdaad meestal goed.

Dat wil niet zeggen dat het goed is aangelegd. Zeker als je gaat renoveren en je weet wat je zware verbruikers worden, zou ik spreiden als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:50:
[...]

De Bora kan inderdaad op 3 fase.
[Afbeelding]
Sterker nog: hij kan niet op een (1-fase) kookgroep. Er is in dit schema namelijk geen duidelijkheid bij welke L, welke N hoort.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dschreve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-06-2023
Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn groepenkast. Binnenkort wil ik een 3 fase boiler aansluiten. Nu wil ik de groepenkast zoveel mogelijk “evenredig” verdeeld hebben. Op fase 2 zit de omvormer van de zonnepanelen aangesloten. Moet het vermogen van de omvormer ook meegeteld worden? De fase is namelijk afgezekerd met 25amp, 5750watt, stel de zonnepanelen brengen 2500watt op, betekend dit dat er dan nog 3350watt overblijft ondanks dat er stroom inkomt ipv uit…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dschreve
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-06-2023
Weet iemand wat een mooie combinatie zou zijn om een 3 fase boiler te schakelen? Ik wil een tijdschakelaar , misschien met een magneet schakelaar? Hoe wordt dese mahneet schakelaar dan aangestuurd? Liefst met wifi. Iemand een mooie combinatie idee? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Dschreve schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:50:
Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn groepenkast. Binnenkort wil ik een 3 fase boiler aansluiten. Nu wil ik de groepenkast zoveel mogelijk “evenredig” verdeeld hebben. Op fase 2 zit de omvormer van de zonnepanelen aangesloten. Moet het vermogen van de omvormer ook meegeteld worden? De fase is namelijk afgezekerd met 25amp, 5750watt, stel de zonnepanelen brengen 2500watt op, betekend dit dat er dan nog 3350watt overblijft ondanks dat er stroom inkomt ipv uit…..
Die 2500W PV mag je optellen bij de 5750W dus op die fase in je meterkast is er 8250W beschikbaar.

Een boiler schakelt meestal zelf wel aan en uit op de gewenste water temperatuur, mocht je deze willen blokkeren op bepaalde tijden dan heb je hier een extra relais voor nodig die de 3 fase kan ondebreken. Bij sommige boilers is het ook mogelijk in te grijpen in het stuurstroom circuit die ook de temepartuur schakelaar en eventuele handbediening knoppen verzofgt.

[ Voor 21% gewijzigd door habbekrats op 28-10-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Nog een ander vraagje.
Ik heb een meterkast, met 3 groepen via aardlekschakelaar, en 1 groep (wasmachine groep) buiten aardlek om.
Op een aardlek mogen 4 groepen.

Is het overzetten dat het wel via de aardlek loopt, simpelweg wat ik denk, een paar draden (ja ik weet 2,5mm) vervangen door langere en dan wel via de aardlek steken?
In dat geval, waarom deden ze vroeger de wasmachine dan met opzet NIET via de aardlek?

Ik heb nen3140 vop (stopcontact aanleggen in meterkast) en de meterkast heeft een hoofdschakelaar, dus als het echt zo simpel is, dan kan ik het prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 09:20
Robin198 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:21:
Is het overzetten dat het wel via de aardlek loopt, simpelweg wat ik denk, een paar draden (ja ik weet 2,5mm) vervangen door langere en dan wel via de aardlek steken?
In dat geval, waarom deden ze vroeger de wasmachine dan met opzet NIET via de aardlek?

Ik heb nen3140 vop (stopcontact aanleggen in meterkast) en de meterkast heeft een hoofdschakelaar, dus als het echt zo simpel is, dan kan ik het prima zelf.
Ja als je een hoofdschakelaar hebt kun je het spaningsloos maken en aanpassen.
Vroeger werd het niet gedaan omdat wasmachines en drogers vaak een lekstroom hadden waardoor de aardlek eruit zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin198 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:21:
Nog een ander vraagje.
Ik heb een meterkast, met 3 groepen via aardlekschakelaar, en 1 groep (wasmachine groep) buiten aardlek om.
Op een aardlek mogen 4 groepen.

Je moet in dit geval de bedrading vóór de eindgroep aanpassen, dat is waarschijnlijk geen 2,5mm² maar eerder 6mm².
Omdat men vroeger bang was dat een wasmachine vaak tot uitschakelen van de aardlekschakelaar zou leiden.

Tegenwoordig is er een nieuw inzicht: Installaties met meer dan 2 eindgroepen moeten over tenminste 2 aardlekschakelaars worden verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin198
Even onder de kap gekeken, inderdaad ziet het er uit als 6mm. Prima zelf te doen lijkt me (hoofdschakelaar uit). Denk dat ik maar gelijk een aardlek automaat koop, nog makkelijker aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robin198 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:40:
Even onder de kap gekeken, inderdaad ziet het er uit als 6mm. Prima zelf te doen lijkt me (hoofdschakelaar uit). Denk dat ik maar gelijk een aardlek automaat koop, nog makkelijker aansluiten.
Als je een aardlekautomaat erbij plaatst, zou ik ook de afgaande bedrading van 2 groepen omwisselen: Sluit dan een groep met verlichting / contactdozen voor algemeen gebruik aan op de nieuwe aardlekautomaat en sluit de wasmachine aan op een groep achter de bestaande aardlekschakelaar.

Dan heb je meteen de verlichtingsgroepen over 2 aardlekschakelaars verdeeld. Wel zo prettig dat je bij een storing 's nachts nog ergens licht hebt. ;)

Pagina: 1 ... 195 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.