Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.737 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Fairy schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Ik vraag me echt af of het een elektricien is of een hobbybob die het een keer gezien heeft en daarna denkt dat ie het zelf wel kan en zijn diensten daarna aanbied.
Menigeen hier in dit topic is ook geen echte elektricien, maar ook een hobbybob die het een keer gezien heeft. En ook die zouden het beter en netter kunnen.

Dit lijkt me een hobbybob die het gewoon nog nooit gezien heeft. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

dreamscape schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Menigeen hier in dit topic is ook geen echte elektricien, maar ook een hobbybob die het een keer gezien heeft. En ook die zouden het beter en netter kunnen.

Dit lijkt me een hobbybob die het gewoon nog nooit gezien heeft. ;)
De meeste hobbybob's hier weten wel waar ze over praten, maar zouden zichzelf niet voor elektricien uitgeven :)

Ik ben nu een schuur aan het bouwen en op dit moment ook bezig met een (behoorlijk grote) onderverdeler en elektrische bekabeling aan te leggen. Dat gaat me prima af, maar ik zou het toch echt niet zomaar bij een ander doen. Ik wil best helpen aanleggen, maar dan moeten ze het maar laten keuren door een vakman.

De vakman komt bij overigens regelmatig buurten en heeft niets op te merken, maar anderen moeten misschien toch iemand inhuren daarvoor.

Je moet er toch niet aan denken dat iemand die je helpt zijn huis afbrand en jij daar verantwoordelijk voor bent :X

Hoe het verzekeringstechnisch overigens gaat weet ik niet. Stel je legt zelf de groepenkast aan, je doet alles volgens het boekje, er ontstaat brand maar die is gekomen door een alamat met een fabrieksfout. Zouden ze je er dan toch op pakken als je het zelf hebt aangelegd?

Sowieso lastig te bewijzen denk ik. Toen ik mijn huis kocht zat er ook al een kast in en die was al 30 jaar oud, geen papieren erbij en dat ding was pas écht gevaarlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoe denk je dat een verzekeringsmaatschappij nog kan bepalen waarom je meterkast is uit gefikt is als het een grote, zwarte gesmolten bonk plastic is?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
We gaan binnenkort ons nieuwe huis betrekken, en aangezien we een PV Installatie neer gaan leggen leek het mij ook wijs om gelijk de huisaansluiting van 1*35A fase naar 3*25A fasen om te bouwen.

Na met enkele experts op dit gebied te hebben gesproken blijkt dat de bestaande installatie reeds vol zit en dat we er niet omheen kunnen dat de volledige meterkast vervangen moet worden. Dit is een kostenpost waar ik eerlijk gezegd geen rekening mee heb gehouden en waar ik ook niet op zit te wachten.

Op dit moment heb ik nog twee groepen over, welke dan zullen worden opgeslokt door de 3 fasen hoofdschakelaar. Daarmee is de meterkast vol en kan de PV Installatie niet meer worden aangesloten.

Mijn reden om voor 3 fasen te gaan is vooral toekomstgerichtheid. In praktische zin heb ik op dit moment geen reden om voor 3 fasen te gaan. Er wordt al op inductie gekookt en die is op twee groepen aangesloten.

Wat is wijsheid... Liever nu investeren en in één keer klaar zijn, maar het wellicht nooit nodig hebben, of alles op 1 fase laten draaien en wellicht in de toekomst in een nieuwe meterkast en omvormer moeten investeren?

Omdat een foto soms meer dan 1000 woorden zegt, ook al is het geen goede foto.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXAqyj9fqAcRHzyOWAnN6mWWD1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdOu4z2fY5fqDTEHHq9mO6Lw.jpg?f=fotoalbum_large

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:08
@Jassy Nu kan je het meenemen met de PV en dus btw terug krijgen.

Daarnaast vind ik het wel wat overdreven dat alles vervangen zou moeten worden. Dat het niet over houdt qua ruimte, okay. Maar links van de kast is nog wel wat ruimte als je die twee pijpjes verplaatst.

En zie ik nu niet al een 4-polige hoofdschakelaar? Beetje lastig te zien, heb je close up van de kast zelf?

En is bijvoorbeeld EV een optie? En ben je tevreden met huidige verdeling van de groepen? En ook van de groepen over de aardleks? (En eventuele buitengroepen die aardleks delen met belangrijke zaken.)

En er is altijd nog ruimte te winnen door de beltrafo uit de kast te halen en extern te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Duidelijk een 3 fasen kast die op 1 fase is aangesloten. Compleet vervangen is belachelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Inderdaad, de beltrafo heb je ook varianten van met een stekker. Of eventueel in een kastje bouwen, maar dan is een nieuwe misschien beter/goedkoper.

Als je het met de PV installatie meeneemt scheelt het je inderdaad BTW. Had ik ook moeten doen, heb mijn installatie ook omgebouwd incl PV maar nooit aan gedacht om ook die te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:53:
En zie ik nu niet al een 4-polige hoofdschakelaar?
Dat zal de kookgroep zijn. Een hoofdschakelaar zit er zo te zien niet in.
ds23man schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:59:
Duidelijk een 3 fasen kast die op 1 fase is aangesloten.
Oh?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De hoofdschakelaar zit hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOCM51v4JhQ0gsicR5dHNzJYRDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hfgQZxHpptubRa7LD80luQjE.png?f=user_large

Maar met die plastic fantastic troep van de afgelopen jaren moet je daar echt naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:29:
De hoofdschakelaar zit hier:

[Afbeelding]

Maar met die plastic fantastic troep de afgelopen jaren moet je daar echt naar zoeken.
Volgens mij kijk je nu naar de kookgroep. Zo'n geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTvPgrUBxQaE-EXxuqIysygEH0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2UzBZ3uxNv3IOR27GE1ZPUbA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een fornuisgroep met drie fases? Moet nog een toestel tegenkomen ( buiten pro sector, maar die gebruiken gas). Blijkbaar is dat een automaat met een extra gescheiden nul.

[ Voor 21% gewijzigd door ds23man op 22-10-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ds23man schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:43:
Een fornuisgroep met drie fases?
Nee, want het is helemaal geen 3-fasen kast. 8)7 Dit is gewoon een 2P+2N automaat alleen hij is wellicht wat breder dan je gewend bent.
Moet nog een toestel tegenkomen ( buiten pro sector, maar die gebruiken gas).
? Beetje off-topic maar er zijn genoeg kookplaten (voor huishoudelijk gebruik) die wel 3 fasen nodig hebben hoor, een heel groot deel van de 5-pits / 90cm brede kookplaten bijvoorbeeld (random voorbeeldje). Om over fornuizen maar niet te spreken, daar zijn de exemplaren met een aansluitwaarde onder de 10kW eerder zeldzaam.

Ook in de professionele keukens kom je meer en meer koken op inductie tegen. Natuurlijk hebben ze dan wel wat serieuzer spul. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Recoil schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:40:
Kan ik om de rechterkast ook te bedraden, probleemloos in de middelste kast:
  • 3x L en 1x N vanaf hoofdschakelaar verplaatsen naar aansluitblokjes
  • 3x L en 1x N die nu van aardlekschakelaars naar de linkerkast lopen, verplaatsen naar aansluitblokjes
  • 3x L vanaf aansluitblokjes naar 3x ALS
  • 1x N van aansluitblokje naar ALS en doorlussen naar overige ALS met drievoudige kamrail
  • 3x L en 1x N van aansluitblokjes middelste kast naar aansluitblokjes rechterkast
  • Vanuit de aansluitblokjes aardlekautomaten bedraden in rechterkast?
Alles met 6mm2 LAPP H07V2-K draad, op moment aangedraaid en met geïsoleerde adereindhulzen. Vierkant geperst voor de de aardlekschakelaars en aardlekautomaten, zeskant voor de aansluitblokjes.
Ik zie geen problemen met dit plan. :)

Neem voor je nieuwe aardlekautomaten ook een kamrail om de nul te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Dit idd.
En zie ik nu niet al een 4-polige hoofdschakelaar? Beetje lastig te zien, heb je close up van de kast zelf?
Denk dat de kast helemaal geen hoofdschakelaar heeft. Er is iig een schakelbare hoofdzekering dus dat maakt het denk ik soort van okay? Heb onlangs zelf een hoofdzekering toegevoegd in een kast waar ook dát ontbrak, leuk huzarenstukje :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:42

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb even zitten zoeken maar weet niet of dit de juiste plek is, maar ik kan het proberen in ieder geval.

Ik zou graag een platte kinetische schakelaar op een glazen wand willen plakken, standaard zat er een vierkant stukje plaktape bij (1 cm breedte), maar dan zie je aan de andere kant van de glazen wend de niet zo mooie achterkant van de schakelaar. Ik snap dat je het normaal op een muur plakt en dat niet ziet, maar bestaat er ook iets wat de oppervlakte van een schakelaar beslaat en dubbelzijdig is? Enige wat ik kan vinden is van 3M en dat is dan bijna tien euro per stuk. Of ergens anders kopen en dan gelijk 10 voor 15 euro. Belangrijkste eis is dat het dubbelzijdig is en een niet doorschijnend oppervlak. Iemand enig idee of er betaalbaardere alternatieven zijn?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:44
Tjeerd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:00:
Ik heb even zitten zoeken maar weet niet of dit de juiste plek is, maar ik kan het proberen in ieder geval.

Ik zou graag een platte kinetische schakelaar op een glazen wand willen plakken, standaard zat er een vierkant stukje plaktape bij (1 cm breedte), maar dan zie je aan de andere kant van de glazen wend de niet zo mooie achterkant van de schakelaar. Ik snap dat je het normaal op een muur plakt en dat niet ziet, maar bestaat er ook iets wat de oppervlakte van een schakelaar beslaat en dubbelzijdig is? Enige wat ik kan vinden is van 3M en dat is dan bijna tien euro per stuk. Of ergens anders kopen en dan gelijk 10 voor 15 euro. Belangrijkste eis is dat het dubbelzijdig is en een niet doorschijnend oppervlak. Iemand enig idee of er betaalbaardere alternatieven zijn?
Eerst melkglas folie ofzo op de maat van de schakelaar op het glas plakken ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Xander schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

Nee, want het is helemaal geen 3-fasen kast. 8)7 Dit is gewoon een 2P+2N automaat alleen hij is wellicht wat breder dan je gewend bent.

[...]

? Beetje off-topic maar er zijn genoeg kookplaten (voor huishoudelijk gebruik) die wel 3 fasen nodig hebben hoor, een heel groot deel van de 5-pits / 90cm brede kookplaten bijvoorbeeld (random voorbeeldje). Om over fornuizen maar niet te spreken, daar zijn de exemplaren met een aansluitwaarde onder de 10kW eerder zeldzaam.

Ook in de professionele keukens kom je meer en meer koken op inductie tegen. Natuurlijk hebben ze dan wel wat serieuzer spul. :P
Precies die kookplaat die je als random voorbeeld aandraagt die heb ik. Ik verbaasde me al over vorige reactie dat 3 fasen kookplaten niet voor zouden komen :)

Als test heb ik deze ook wel eens aangesloten op 1 of 2 fasen. Volgens mij was het op 1 fase zo dat je maar 1 of 2 pitten kan gebruiken en geen enkele boost. Op 2 fasen ben je beperkt met boost, ik dacht maar 1 pit tegelijk. Met 3 fasen kan je alles op volle kracht zetten zonder beperkingen. Knappe jongen die met 5 pitten tegelijk op boost kan koken, want met 10 seconden staat alles kneiterhard aan te branden :9~ . Heerlijk toestel in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Japie.G schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:45:
[Afbeelding]

Ben bezig de pv verdeler aan het bekabelen.. Doe ik dit nu goed zo? Ik zie even niet in hoe dit nu anders is dan gewoon een leiding met aftakkingen (wat dus op een pv leiding niet zou mogen..)
Prima toch. Alleen het stopcontact nog even aansluiten, want nu doet het niets.

Dit is niet anders dan een leiding met aftakkingen, maar zo hoort het wel inderdaad.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:16

Japie.G

Colour Classic

Blihi schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:36:
[...]

Prima toch. Alleen het stopcontact nog even aansluiten, want nu doet het niets.

Dit is niet anders dan een leiding met aftakkingen, maar zo hoort het wel inderdaad.
Super!

WCD is inmiddels aangesloten hoor ;-). Kast geïnstalleerd en het lijkt allemaal te functioneren. Nu de panelen nog :-)

Dank voor het meedenken hier!

Vraagje van andere orde. In de toekomst wil ik een tweede eaton kast naast mijn huidige kast hangen om iets meer ruimte te maken. Kan ik dan dit soort kabels gebruiken om de twee kasten door te lussen?

1 kant in aansluitblok onder in kast, midden naar een bestaande aardlek, andere kant in aansluitblok van 2e kast?

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 23-10-2021 07:12 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Japie.G schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:09:
[...]

Super!

WCD is inmiddels aangesloten hoor ;-). Kast geïnstalleerd en het lijkt allemaal te functioneren. Nu de panelen nog :-)

Dank voor het meedenken hier!

Vraagje van andere orde. In de toekomst wil ik een tweede eaton kast naast mijn huidige kast hangen om iets meer ruimte te maken. Kan ik dan dit soort kabels gebruiken om de twee kasten door te lussen?

1 kant in aansluitblok onder in kast, midden naar een bestaande aardlek, andere kant in aansluitblok van 2e kast?
Geen 4mm2, maar minstens 6mm2, liever 10mm2.

En je kunt aftakblokjes gebruiken hiervoor.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Blihi schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:13:
[...]

Geen 4mm2, maar minstens 6mm2, liever 19mm2.

En je kunt aftakblokjes gebruiken hiervoor.
19mm2? Die kende ik nog niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Cyberpope schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

19mm2? Die kende ik nog niet.
Dat zal een typo zijn en 10mm2 (63A) bedoeld zijn ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Allemaal bedankt voor jullie reacties! De brede schakelaar is inderdaad de kookgroep dus geen 3 fasen hoofdschakelaar.

Daarnaast vind ik het wel wat overdreven dat alles vervangen zou moeten worden. Dat het niet over houdt qua ruimte, okay. Maar links van de kast is nog wel wat ruimte als je die twee pijpjes verplaatst.

En is bijvoorbeeld EV een optie? En ben je tevreden met huidige verdeling van de groepen? En ook van de groepen over de aardleks? (En eventuele buitengroepen die aardleks delen met belangrijke zaken.)

En er is altijd nog ruimte te winnen door de beltrafo uit de kast te halen en extern te plaatsen.
Ik wist niet dat ik dit kon meenemen in de BTW aftrek voor de PV. Dat maakt de keuze wel wat makkelijker...

Ik heb me nog niet verdiept in de verdeling van de groepen, we wonen er immers nog niet :). Ik wil klaar zijn voor de toekomst, dus ook bv een electrische auto kunnen opladen via 3 fasen en later een warmtepomp kunnen installeren. Qua koken moeten we gaan ontdekken of de huidige inductieplaat voldoende is. Mocht dit al een 3 fasen plaat zijn, die niet op 3 fasen is aangesloten, dan is dat ook gelijk klaar en hoeven we die alleen maar goed aan te sluiten.

Ik heb het gevoel dat het met deze meterkast altijd passen, meten en pleisters plakken wordt. Ik ga hem helemaal vervangen met voldoende ruimte voor alles wat de toekomst brengt.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Xmvk mag toch gewoon los achter een voorzetwand gelegd worden? Moet anders buizen zadelen, buigen, etc wat best wat werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Blihi schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
Zit er bij de omvormer een 6mA verklaring?
Bij de vorige serie van de omvormer in ieder geval wel (1mA). Voor deze nog ff niet kunnen vinden in de documentatie. Zit wel een aardlekschakelaar in.
De aardlekschakelaar in de hoofdkast is niet om de omvormer te beschermen, maar om de bekabeling te beschermen. Het is niet helemaal duidelijk of die er wel of niet moet zitten, dat is maar net hoe je de regels interpreteert.

Een 3600 Watt omvormer kan gewoon achter een 16A installatieautomaat. 20A mag ook, mits je bekabeling 4 mm2 is. 20A over 2.5 mm2 mag volgens sommigen hier in het topic niet. (je mag wel een PV verdeler zo aansluiten en op 20A afzekeren, maar dan loopt er nog steeds nooit meer dan 16A stroom omdat je in de PV verdeler de stroom beperkt op 16A).

De PV omvormer moet altijd op een aansluiting rechtstreeks achter de hoofdschakelaar, dus niet gecombineerd op 1 aardlekschakelaar bijvoorbeeld.
Ok. Helder. Dus aardlek erbij. Denk dat ik dan 16A aanhoud. Omvormer zal niet meer dan 3500W gaan leveren, dat kan ik ook nog expliciet limiteren op de omvormer zelf.
De simpelste aansluiting is om in de huidige groepenkast een aardlekautomaat 16A, 300 mA te plaatsen en daarop de omvormer aan te sluiten (en verder dus ook echt helemaal niets). De bedrading naar die aardlekautomaat tak je achter de hoofdschakelaar af op een van de fasen.

Het klopt dat er in principe nu op 1 van de fasen 25A + 16A stroom kan lopen. Als je dus op diezelfde fasen nog eens drie of vier eindgroepen hebt van 16A achter een aardlekschakelaar kan daar 41A naartoe. Dat is op zich geen probleem, maar de aardlekschakelaar die daar nog tussen zit is waarschijnlijk geschikt voor 40A en 41>40. Dit vindt men in dit topic echter miereneuken :)

Je kunt eventueel die aardlek vervangen door een 63A exemplaar, maar gewoon laten zitten kan ook prima. Je zult dat theoretische maximum waarschijnlijk nooit gaan halen.
Ok. Dank voor de uitleg. De discussie tussen de 2 installateurs zal dan over die 1A gaan (40 om 41). Fijn dat ze dat niet ff uitleggen / onderbouwen.

Er zit inderdaad een 40A aardlek. Aangezien dat maar één aardlek is, gaan bij een probleem dus alle groepen eruit en is het hele huis donker. Dat is allemaal niet echt handig.
Hoe hangt die omvormer in de schuur? Is dat een rechtstreekse kabel naar de meterkast? In dat geval heb je dus niet meer nodig dan een 16A, 300 mA aardlekautomaat in die meterkast, eventueel in een los kastje.

Ga je bestaande bekabeling hergebruiken moet je in de meterkast een 20A 300 mA aardlekautomaat ophangen en in de schuur een PV-verdeler met daarin een hoofdschakelaar, een 16A installatieautomaat voor de omvormer en een 16A, 30mA aardlekautomaat voor de rest (dat mogen er geen twee zijn!).
Wat bedoel je met bestaande bekabeling hergebruiken?
Vanuit de schuur leg ik vanaf de omvormer -> automaat -> 6mm2 grondkabel naar de keuken. Daar zit nog een niet gebruikte groep die rechtstreeks met de meterkast is verbonden. Neem aan dat ik dan echt geen PV-verdeler moet gaan gebruiken, maar enkel een 16A, 300mA aardlekautomaat in de meterkast.

Het bestaande spul ziet er nu zo uit:
  • rechts zie je 3 leidingen die vanuit de keuken komen, waarvan één ongebruikt: die moet PV worden.
  • de rechter kast gebruikt denk ik 2 fasen
  • de linker kast zal dan de 3de fase gebruiken
Heb nog niks opengemaakt, dus dat is een aanname van mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_3n2CHmJ6ts34ATJcKosa_isoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MpmNv4O8F3lO5V5DgRod4T9l.png?f=fotoalbum_large

Installateurs willen alles vervangen, maar dat ben ik niet van plan.

Ik wil eigenlijk het volgende:
  • vervang de linker kast (met 2 groepen) door een nieuwe - voorbedrade - 110x220 kast met 2x aardlekautomaat. Daarmee (aanname) kan ik die fase van de 4P aardlek afhalen, zodat niet alles uitgaat meer.
  • voeg hieraan toe de PV aardlekautomaat en sluit deze rechtstreeks op de fase aan
  • Dan zal vanaf helemaal rechts de PV kabel moeten worden doorverbonden naar de nieuwe linker kast. Ik neem aan dat dat mag via een klem oid.
Een alternatief is nog om zowel linker als rechter kast te vervangen en overal aardlekautomaten te gebruiken, dan kan de centrale aardlek linksonder eruit / weggelaten worden, toch?

Dan zou de PV ook in de rechter kast gehouden kunnen worden, hoeft er geen kabel naar de linker kast.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Mars Warrior schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:14:
Dat ben ik wel met ze eens. Vervang die hele bende door twee 220mm brede kasten (van 2, of, als het past, 3 rijen hoog). Dan kun je van de linker kast ook de onderinvoer gebruiken en gebruik je de ruimte in je meterkast veel efficiënter.
Je hebt dan voor de komende 100 jaar voldoende ruimte voor extra modules voor PV, warmtepomp, EV, inductiekoken etc etc.
Ik begrijp niet dat mensen hun elektra reviseren, dan een kast plaatsen die weer precies groot genoeg is en dan bij de eerste de beste volgende uitbreiding weer gelijk klem zitten.... |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het is inderdaad een mooie bende, eruit met die handel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiJLHG35SlpJ7qE87PPKALLgg64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNbh5IkBuZMrjpqUIg5RMyFq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ook die oude bende, nu nieuwe troep :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnkrz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10-2022
Mijn groepenkast is kapot en ik kan er niet uitkomen waar dit aan ligt.

Ik heb onlangs een domme fout gemaakt bij het monteren van een nieuwe lamp.
Ik heb drie draden (+, - en aarde) in één lasdoos gestopt, zonder daar bij na te denken.

Gevolg: kortsluiting natuurlijk.

Direct mijn fout hersteld en de groepenkast ingedoken om de schakelaar van de automatische zekering weer om te zetten (groep 1). Helaas; geen stroom. Daarbij deden ook de over (groep 4) en de wasmachine (groep 7) het niet meer.

Ik heb de automaat vervangen van groep 1, maar geen resultaat. Totdat ik deze een slot op de rail naar links verplaatste. Dit heb ik vervolgens ook voor groep 4 en 7 gedaan. Alles werkt weer, geen kapotte automaten of apparaten. Het viel mij wel op dat er een bruin vlekje op groepenkast zit, bij het slot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6JAeS9cFyM-JP7R9Q8Tw6zJoag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTRlRHPIFMjM6k0IIUiPGNQD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYzF0zBjgblCSY7WzF-snf4ywvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yegWaqiYHswAJh3XBRj90kL8.jpg?f=fotoalbum_large

Nou blijkt dat groep 1,4 en 7 allemaal aangesloten zaten op een slot op de rail waar L1 bij staat.

Ik heb al op meerdere plekken gegoogled en ook in de topic gekeken, maar als ik L1 zoek kom ik bij verhalen over fases. Dit lijkt echter te gaan over de draden zelf.

Kan iemand mij uitleggen wat er is gebeurd met de groepenkast en hoe ik dit kan oplossen (wellicht niet zelf doen)?

[ Voor 0% gewijzigd door vnkrz op 23-10-2021 15:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

vnkrz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:13:
Mijn groepenkast is kapot en ik kan er niet uitkomen waar dit aan ligt.

Ik heb onlangs een domme fout gemaakt bij het monteren van een nieuwe lamp.
Ik heb drie draden (+, - en aarde) in één lasdoos gestopt, zonder daar bij na te denken.

Gevolg: kortsluiting natuurlijk.

Direct mijn fout hersteld en de groepenkast ingedoken om de schakelaar van de automatische zekering weer om te zetten (groep 1). Helaas; geen stroom. Daarbij deden ook de over (groep 4) en de wasmachine (groep 7) het niet meer.

Ik heb de automaat vervangen van groep 1, maar geen resultaat. Totdat ik deze een slot op de rail naar links verplaatste. Dit heb ik vervolgens ook voor groep 4 en 7 gedaan. Alles werkt weer, geen kapotte automaten of apparaten. Het viel mij wel op dat er een bruin vlekje op groepenkast zit, bij het slot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou blijkt dat groep 1,4 en 7 allemaal aangesloten zaten op een slot op de rail waar L1 bij staat.

Ik heb al op meerdere plekken gegoogled en ook in de topic gekeken, maar als ik L1 zoek kom ik bij verhalen over fases. Dit lijkt echter te gaan over de draden zelf.

Kan iemand mij uitleggen wat er is gebeurd met de groepenkast en hoe ik dit kan oplossen (wellicht niet zelf doen)?
Het is mogelijk dat er een fase uit ligt. Kijk eens verder naar beneden, onder de kilowattuurmeter. Heb je daar een een transparant doosje hangen met stoppen erin? Of heb je automaten die je zelf weer aan kunt zetten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnkrz
Onbekend schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Het is mogelijk dat er een fase uit ligt. Kijk eens verder naar beneden, onder de kilowattuurmeter. Heb je daar een een transparant doosje hangen met stoppen erin? Of heb je automaten die je zelf weer aan kunt zetten?
Als ik je goed begrijp, dan niet.

Ik heb even een overzichtsfoto gemaakt ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiFYxKwX99jRSSEVmlpgu0Nnfx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTHmiKph0w7X67R1TiDibaF9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
vnkrz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:13:
Inderdaad. Dat laatste. Gezien het niveau van je vragen en je acties (je weet niet wat L1 is en stopt alle draden samen in (waarschijnlijk) dezelfde lasdop (geen lasdoos)) kan ik je (vooral ook in het belang van je eigen gezondheid) alleen maar dringend adviseren om een echte elektricien naar je probleem te laten kijken.
(Maar niet de prutser die zonder adereindhulsjes en met blootliggend koper je huidige kast en elkaar heeft gezet!)

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 23-10-2021 15:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vnkrz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

[Afbeelding]
Kijk eens onder die grote stedin sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:32:
[...]
Kijk eens onder die grote stedin sticker.
Daar zit een (waarschijnlijk doorgeslagen) hoofdzekering. Het lijkt me gezien zijn niveau niet verstandig als de vraagsteller die kast open gaat maken... Bovendien is die kast verzegeld en moet daarvoor toch iemand van / namens de netbeheerder langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

[...]

[Afbeelding]
Het kastje is niet doorzichtig en daar is de Stedin sticker overheen geplakt.

Waarschijnlijk heb je 2 of 3 fases met elkaar kortgesloten en is 1 stop gesprongen. Je moet het Stedin storingsnummer bellen om een monteur langs te laten komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnkrz
Dank allen. Ik ga Stedin bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Onder die sticker mag ie niet kijken, verzegelde hoofdstoppenkast. Zal wel 3 x 25A zijn en dan wil het wel eens gebeuren dat bij een massieve kortsluiting ze meegaan met de automaat van de betreffende groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

[...]

[Afbeelding]
Mijn Iskra-meter geeft aan of iedere fase spanning heeft. Door op het knopje te drukken krijg ik dit in één van de menu’s te zien. Wellicht ook bij jouw meter?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kan me de aankomende reactie van Stedin wel voor stellen: bel eerst maar een erkende installateur voordat we een hoofdstop vervangen/resetten. Bel er dan gelijk een die zegelrecht heeft, dan hoeft Stedin niet apart terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnkrz
ericplan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

Mijn Iskra-meter geeft aan of iedere fase spanning heeft. Door op het knopje te drukken krijg ik dit in één van de menu’s te zien. Wellicht ook bij jouw meter?
Drukken op het knopje geeft: aanwezigen fase L1 L2 . Geen L3.
Dit zou beteken dat er wel meer niet klopt op dit moment.

Ik ga even en prof inschakelen.

[ Voor 33% gewijzigd door vnkrz op 23-10-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan ligt er een van de hoofdstoppen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vnkrz
ds23man schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:51:
Dan ligt er een van de hoofdstoppen uit.
Ik heb Stedin gebeld en die heeft uitgemeten van afstand en bevestigd dat er een fase uitligt. Zijn onderweg om het te fixen.

[ Voor 5% gewijzigd door vnkrz op 23-10-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Even een vraagje, want mijn MTS is al weer heul lang geleden.

Ik heb een redelijk moderne meterkast. Daarbij zit op 1 fase (van de 3) netjes een aardlek, met daarna 4 groepen. Conform toen geldende regels volgens mij.

Nu wil ik 1 van de groepen vervangen door een aardlekautomaat. Dit is de groep waarop alleen mijn netwerk en thuisserver zit. Dus als dan de aardlek eruit gaat, deze groep niet meegaat.

Plan:
Waar fase en nul via de 6mm de aardlek binnenkomt, deze vervangen door een adereindhuls van 2x 6mm en dan vanaf daar met 6mm installatiesnoer dan de aardlekautomaat aansluiten.

Mis ik iets? Ruimte in mijn kast heb ik, dat is geen probleem.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:19:
[...]
Dat ben ik wel met ze eens. Vervang die hele bende door twee 220mm brede kasten (van 2, of, als het past, 3 rijen hoog). Dan kun je van de linker kast ook de onderinvoer gebruiken en gebruik je de ruimte in je meterkast veel efficiënter.
Je hebt dan voor de komende 100 jaar voldoende ruimte voor extra modules voor PV, warmtepomp, EV, inductiekoken etc etc.
Ik begrijp niet dat mensen hun elektra reviseren, dan een kast plaatsen die weer precies groot genoeg is en dan bij de eerste de beste volgende uitbreiding weer gelijk klem zitten.... |:(
Hmmm. Er moet feitelijk 1 aardlekautomaat bij als uitbreiding. En dan ruim €600 neerleggen? Ik heb geen ongelimiteerd budget 8)

Daarbij kan het goedkoper, maar de “heren” weigeren ook met een vanuit de groothandel voorgemonteerde groepenkast te werken |:(

Denk dat ik maar op zoek ga naar een klantvriendelijke elektriciën. Dat lost al wat onnodige kosten op.

In het uiterste geval zal ik het zelf moeten doen, maar dan moet ik wat extra nen1010 kennis opdoen en kijken of dat haalbaar is voor een elektro man :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Mars Warrior schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Hmmm. Er moet feitelijk 1 aardlekautomaat bij als uitbreiding. En dan ruim €600 neerleggen? Ik heb geen ongelimiteerd budget 8)

Daarbij kan het goedkoper, maar de “heren” weigeren ook met een vanuit de groothandel voorgemonteerde groepenkast te werken |:(

Denk dat ik maar op zoek ga naar een klantvriendelijke elektriciën. Dat lost al wat onnodige kosten op.

In het uiterste geval zal ik het zelf moeten doen, maar dan moet ik wat extra nen1010 kennis opdoen en kijken of dat haalbaar is voor een elektro man :X
Als ik zo bekijk heb je maar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnkrz
vnkrz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Ik heb Stedin gebeld en die heeft uitgemeten van afstand en bevestigd dat er een fase uitligt. Zijn onderweg om het te fixen.
Hoofdstop is vervangen en stroom zit er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ds23man schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:38:
[...]
Als ik zo bekijk heb je maar 1 fase.
Het is echt 3-fase installatie, dus 3x25A met 4-polige aardlek 8)

Navraag in de buurt leert inmiddels dat een 6 groepenkast tussen de €400 en €1200 kost, incl btw
Enorme prijsverschillen dus. Sommigen hebben voor een extra beltrafo €105 betaald, anderen €35 inclusief montage :?

De opgave die ik nu heb, bijna €800 incl btw zit daar dus tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn v o schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:08:
[Afbeelding]

Ik had ook die oude bende, nu nieuwe troep :-)
Hoeveel PV heb je? Zijn alle 3 de groepen links voor zonnepanelen (gezien de hoofdschakelaar links welke als "PV" gecodeerd is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberpope schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:00:
Plan:
Waar fase en nul via de 6mm de aardlek binnenkomt, deze vervangen door een adereindhuls van 2x 6mm en dan vanaf daar met 6mm installatiesnoer dan de aardlekautomaat aansluiten.

Mis ik iets? Ruimte in mijn kast heb ik, dat is geen probleem.
Volgens mij mis je niets. Wellicht is er een makkelijkere optie om de voeding af te takken, in plaats van dubbele adereindhulzen onder de aardlekschakelaar (misschien kun je bestaande aftakblokjes gebruiken of zelfs een kamrail o.i.d.? je hebt niets van de kast laten zien. ;)).

Welke aardlekautomaat ga je gebruiken? Aangezien je de ruimte hebt ga je niet voor een spanningsafhankelijk exemplaar neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vnkrz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Hoofdstop is vervangen en stroom zit er weer op.
Nu nog een installateur laten komen om het beschadigde busboard te vervangen.

(De automaat zal daar ook wel ingebrand zijn maar die heb je zelf al vernieuwd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Xander schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Volgens mij mis je niets. Wellicht is er een makkelijkere optie om de voeding af te takken, in plaats van dubbele adereindhulzen onder de aardlekschakelaar (misschien kun je bestaande aftakblokjes gebruiken of zelfs een kamrail o.i.d.? je hebt niets van de kast laten zien. ;)).

Welke aardlekautomaat ga je gebruiken? Aangezien je de ruimte hebt ga je niet voor een spanningsafhankelijk exemplaar neem ik aan?
Nee, direct bij de voeding aftakken is wat lastiger. Die heeft al een dubbele aftakking (1 krachtgroep). Dus elke fase gaat naar de krachtgroep en 1x aardlek met daarna 4 groepen. Net te simpel dus aftakblokjes, maar 3x aansluiten op de hoofdschakelaar is beetje te veel.

En nee, wilde gewoon voor een simpele gaan. Is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberpope schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:17:
[...]
En nee, wilde gewoon voor een simpele gaan. Is voor mij voldoende.
Wat moet ik me voorstellen bij een "simpele"?!

De laatste jaren duiken overal die goedkope 1-module brede aardlekautomaten op, het gros daarvan is spanningsafhankelijk. Daar is niets simpels aan, die dingen zijn juist onnodig complex. In veel gevallen mogen die volgens NEN1010 helemaal niet worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik dacht zelf aan deze: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Of eentje van Eaton of zo.

[ Voor 36% gewijzigd door Cyberpope op 23-10-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Mars Warrior schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Het is echt 3-fase installatie, dus 3x25A met 4-polige aardlek 8)

Navraag in de buurt leert inmiddels dat een 6 groepenkast tussen de €400 en €1200 kost, incl btw
Enorme prijsverschillen dus. Sommigen hebben voor een extra beltrafo €105 betaald, anderen €35 inclusief montage :?

De opgave die ik nu heb, bijna €800 incl btw zit daar dus tussenin.
Heb je al eens onder de "motorkap" gekeken? 3 x 25A met per fase 2 afgaande groepen is een beetje ongeloofwaardig. Zou me niet verbazen dat in het verleden met het bijplaatsen van die aardlek een 4 pool heeft gepakt ipv een 1 pool. Maar ik laat me verrassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oops.. deze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ja, ik kan nog goedkoper, maar dan zit is ongeveer 3 a 4 euro goedkoper als ABB of Eaton. Dus dat is het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

vnkrz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Het klinkt misschien heel stoer dat ze tegen je zeggen dat ze het van afstand hebben uitgemeten, maar ze hebben exact het zelfde als jij gedaan. De slimme meter uitgelezen en gezien dat er inderdaad geen stroom loopt over 1 van de fases.

Achter de hoofdstop hebben ze echt geen enkele mogelijkheid om ook maar een enigszins zinnige meting uit te voeren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
JackBol schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

Het klinkt misschien heel stoer dat ze tegen je zeggen dat ze het van afstand hebben uitgemeten, maar ze hebben exact het zelfde als jij gedaan. De slimme meter uitgelezen en gezien dat er inderdaad geen stroom loopt over 1 van de fases.

Achter de hoofdstop hebben ze echt geen enkele mogelijkheid om ook maar een enigszins zinnige meting uit te voeren.
tuurlijk wel, na je hoofdzekeringen zit de meter die geeft ook de spanningen weer behalve die waarvan de zekering stuk is

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:38:
ja, ik kan nog goedkoper, maar dan zit is ongeveer 3 a 4 euro goedkoper als ABB of Eaton. Dus dat is het verschil niet.
Het is in mijn ogen ook een component waarop bezuinigen niet slim zijn. Zou ook niet snel remschijven van Aliexpres onder mijn auto schroeven. Je speelt met zulke dingen niet alleen met je eigen leven, maar ook dat van andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Xander schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Hoeveel PV heb je? Zijn alle 3 de groepen links voor zonnepanelen (gezien de hoofdschakelaar links welke als "PV" gecodeerd is)?
Nee een groep, die van 20A, is van de PV. De eerste is de wasmachine en de tweede is van de envoy.
Dat is zo gedaan omdat je de envoy en/of PV apart kan uitzetten dat was nodig voor het programmeren van de envoy. De wasmachine gaat weer terug naar de zolder (aparte groep) omdat ik eerst de opbrengst wil meten.

We hebben 12 panelen van 325 Wp op zuid-oost 45 graden dakhelling.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 23-10-2021 18:59 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ds23man schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:28:
[...]
Heb je al eens onder de "motorkap" gekeken? 3 x 25A met per fase 2 afgaande groepen is een beetje ongeloofwaardig. Zou me niet verbazen dat in het verleden met het bijplaatsen van die aardlek een 4 pool heeft gepakt ipv een 1 pool. Maar ik laat me verrassen...
Heb nog niks open gemaakt, maar de slimme meter is 3 fase, dat ding meld ook verbruik over 3 fasen, op mijn contract staat 3x25, en dus een 4-polige aardlek. Dus het zou wel erg gek zijn als blijkt dat ik 1x40A heb als aansluiting 8)

Of het 2 uitgaande groepen zijn per fase weet ik dus nog niet. Oven en wasmachine/droger zitten in ieder geval op hun eigen groep, maar hoe dat verdeeld zit?

Het zit in ieder geval netjes verspreid over 3 fasen als ik onderstaand plaatje bekijk van DSMR Reader.
L3 spring eruit met 6kW: dat is bijna 26A bij 230V :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7JqlxVjDOaKuRwyovDYK67Y6fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCOrvLcD46d9cJBDf8RUKKEP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Mars Warrior schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:14:
Het bestaande spul ziet er nu zo uit:
  • rechts zie je 3 leidingen die vanuit de keuken komen, waarvan één ongebruikt: die moet PV worden.
  • de rechter kast gebruikt denk ik 2 fasen
  • de linker kast zal dan de 3de fase gebruiken
Heb nog niks opengemaakt, dus dat is een aanname van mij.

[Afbeelding]

Het is ouwe meuk, schakelaars en ouderwetse schroefzekeringen :?
Waarom zou je het niet doen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ethirty schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:51:
[...]

Ik zou ook alles vervangen. Onderhoud van je huis hoort ook de meterkast bij :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En dan die 'automatische schroefzekeringen', ook spul waar nog wel eens discussie over is of dat wel veilig is.

Bovendien: bij ingrijpende aanpassingen aan de installatie moet deze voldoen aan de laatste normen. Wat 'ingrijpende aanpassingen' zijn kun je over discussiëren, maar voor de aanleg van PV zou ik toch best wel het veiligheidsniveau omhoogbrengen: je hebt nu alleen 1 aardlekschakelaar op die 2 linker groepen ofzo?

Ik snap die installateurs wel, die willen hier geen verantwoordelijkheid voor na toevoeging van PV.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:44
Ik zou die automatische schroefpatronen weer even origineel maken met smeltpatronen.
Maar even ervanuitgaande dat die aardlekschakelaar nog goed functioneert heb ik toch wel meer vertrouwen in deze Holec kast dan het chinesium wat sommigen hier ophangen...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Mars Warrior schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:04:
[...]

Heb nog niks open gemaakt, maar de slimme meter is 3 fase, dat ding meld ook verbruik over 3 fasen, op mijn contract staat 3x25, en dus een 4-polige aardlek. Dus het zou wel erg gek zijn als blijkt dat ik 1x40A heb als aansluiting 8)

Of het 2 uitgaande groepen zijn per fase weet ik dus nog niet. Oven en wasmachine/droger zitten in ieder geval op hun eigen groep, maar hoe dat verdeeld zit?

Het zit in ieder geval netjes verspreid over 3 fasen als ik onderstaand plaatje bekijk van DSMR Reader.
L3 spring eruit met 6kW: dat is bijna 26A bij 230V :D

[Afbeelding]
Ik zou als de sodemieter eens gaan uitzoeken waarom je van die piekbelastingen hebt tegen de grens aan van je hoofdzekering. Zeker met zo'n oude installatie.

Overigens is het een kwestie van tijd dat net als bedrijfsinstallatie woonhuisinstallaties periodiek gekeurd moeten worden. Daar is de NTA 8025 voor:

https://hetinspectiehuis.nl/nl/nta-8025

Deze norm wordt momenteel omgebouwd naar een NEN norm en de kans is vrij groot dat verzekeraars gaan verplichten bij woonhuizen. Kan gelijk de rookmelderverplichting meegenomen worden.

Edit, zag net dat het inmiddels een NEN norm is geworden:

file:///C:/Users/Gerhard/AppData/Local/Temp/MAG1010%20-%20UNETO-VNI%20en%20TVVL%20pleiten%20voor%20verplichte%20Woning-APK.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door ds23man op 24-10-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
ds23man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:05:

Edit, zag net dat het inmiddels een NEN norm is geworden:

file:///C:/Users/Gerhard/AppData/Local/Temp/MAG1010%20-%20UNETO-VNI%20en%20TVVL%20pleiten%20voor%20verplichte%20Woning-APK.pdf
Wij kunnen niet op jou C schijf kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
oh de winkelnering van Doekle Terpstra.

Ik ben op zich wel voorstander maar laten ze eens beginnen bij de verhuur van woningen, studenten woningen . Ik heb laatst nog een paar woningen in de stad Groningen gezien, vooral in de oudere wijken is mij een wonder dat daar niet meer ongelukken gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Winkelnering valt wel mee. De verzekeraars zijn er ook voorstanders van en vele corporaties doen deze keuringen al en ook in de vrije sector. Probleem is alleen weer typisch Nederlands door de decentralisatie: de gemeentes hebben de toezichthoudende taak op veiligheid in woonhuizen. Dus die moeten maar eens wat ballen tonen en het verplicht stellen in hun gemeente. Overigens kunnen de verzekeraars dit ook stimuleren door een korting op je verzekering.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:16
Kunnen ze niet eerst eens die normen gewoon openbaar gooien en makkelijk vindbaar? Het is toch te debiel voor woorden dat je ergens aan moet voldoen volgens het bouwbesluit, maar niet makkelijk kan vinden waar dan aan of er flink voor in de buidel mag tasten. Kan je wel weer een installateur nemen, maar inmiddels is mijn ervaring met die professionals dat ze er ook niet altijd wat van snappen of het zelf waardeloos installeren. Doe ik het liever zelf en meteen goed volgens de norm...

Leuk straks als je te horen krijgt dat je installatie niet voldoet aan artikel 3 van de norm, maar je niet zelf kan teruglezen wat dat dan is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Die normen lijken gemaakt om de amateur “vakman” aan het werk te houden. Broddelwerk leveren “volgens de norm”.

Snap dat je veiligheidsnormen nodig hebt, maar 99% vd NEN1010 is niet relevant voor de gemiddelde meterkast.

Dan heb ik het nog niet eens over het verschil in beleid tussen de landen direct om ons heen wat ook allemaal veilig is, maar niet hier.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

habbekrats schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Wij kunnen niet op jou C schijf kijken
Tweakers challenge

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:30:
Die normen lijken gemaakt om de amateur “vakman” aan het werk te houden. Broddelwerk leveren “volgens de norm”.

Snap dat je veiligheidsnormen nodig hebt, maar 99% vd NEN1010 is niet relevant voor de gemiddelde meterkast.

Dan heb ik het nog niet eens over het verschil in beleid tussen de landen direct om ons heen wat ook allemaal veilig is, maar niet hier.
Ze kijken bij zo'n keuring echt niet met een Nen 1010 bril maar wel naar ernstige gebreken wat betreft elektra, CV, gas en ventilatie. Zo'n keuring moet gemiddeld binnen 1,5 uur te doen zijn volgens de richtlijnen. Wat er heel goed aan is dat ze meten of je randaarde ( electrode) nog wel voldoende is. Bij heel veel installaties is die er ooit eens de grond in geramd, maar kan door veranderingen van de grondwaterstand wel eens niet meer aan de normen voldoen.

Ik heb de NEN 8025 aangevraagd bij de NEN maar daar hebben ze ook een probleempje met hun netwerk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb NEN 8025 doorgelezen en die gaat heel ver. Bijv als je geen onderhoudsrapport of contract voor je CV ketel hebt is het al bijna afkeur. Er wordt zelfs gekeken naar je elektrische apparaten op hun staat en juist gebruik. In geval dat er twijfel bestaat over de staat van de isolatie van apparaat leidt dat tot een meggertest. Tweelingsnoer mag alleen aan laag vermogen verlichtingsarmatuur zitten en niet langer zijn dan 2 meter. Verder diverse impedantiemetingen in je installatie, lekdichtheidsmeting gassysteem, CO metingen CV ketel en de ruimte waar deze is opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:32:
Heb NEN 8025 doorgelezen en die gaat heel ver. Bijv als je geen onderhoudsrapport of contract voor je CV ketel hebt is het al bijna afkeur. Er wordt zelfs gekeken naar je elektrische apparaten op hun staat en juist gebruik. In geval dat er twijfel bestaat over de staat van de isolatie van apparaat leidt dat tot een meggertest. Tweelingsnoer mag alleen aan laag vermogen verlichtingsarmatuur zitten en niet langer zijn dan 2 meter. Verder diverse impedantiemetingen in je installatie, lekdichtheidsmeting gassysteem, CO metingen CV ketel en de ruimte waar deze is opgesteld.
Klinkt best pittig, zeker voor de wat oudere huizen. Als je alle snoeren en apparatuur wilt bekijken en CV wilt nameten, gaat dat dan wel lukken in die 1.5 uur?

Maar.... wat is eigenlijk het gevolg als je er niet aan voldoet? Zal je dan moeten herstellen en dan weer een nieuwe keuring laten uitvoeren ($$). Moet je dan je meterkast gaan vervangen en ben je dan in de tussentijd ineens niet meer verzekerd? Mijn meterkast is zo klein/smal dat deze niet aan het huidige bouwbesluit voldoet bijvoorbeeld en de CV wordt ook wel onderhouden maar niet met een onderhoudscontract... Ken ook mensen, die een trappetje nodig hebben om bij het deurtje van hun meterkast te komen, met als redenatie (gerucht) voor het geval De IJssel overstroomt...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiVeZ0nlx0RNa0Bmfw8f2eWsaNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vhR2UOEavxnFyCCFywRt33Z6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INdrEZX_cpL7xEqzQLZQCd5aZbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wSxZKeRN766D9o2gpCTptTCl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLqLKeKpPs5_Rk2KvAR1ktgNOmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mJRpVND2RZga3sCw8kbi1CGj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nL9Qz9I5wWADpgeIO5OcX3MxMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lB3JfVnzhw8zWcEVacq59fQX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@ds23man, Grappig die eisen. Zeker die van 7.1 over de instructie die er moet hangen om de aardlek periodiek te testen. Als ze daarop al gaan afkeuren, dan kun je denk ik 99% van de woningen al afkeuren 8)

En voor de rest, tsja. Veel regeltjes en meningen als ik het zo lees 8)

In de categorie gevaarlijke / afgekeurde meterkasten die er waarschijnlijk al jaaaaaaaaaaaaaaaaren zo bijhangen, dus voor mij niet voldoen aan het stempel "acuut gevaar":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbriRtehgOTr9IiDdtjLrYYlCb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sw4mzH442Ly8pNXYAapuPfXP.jpg?f=fotoalbum_large

En deze echte tweakerruimte vanwege alle apparatuur en de hoeveelheid stroomkabels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91um6bS1VD0vzxtJH1H4PJexYXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8v0pX9bLSWmDsTDE6tMiH0B.jpg?f=fotoalbum_large

Best netjes toch? Die van mij ziet er erger uit, maar is met het vervangen van de gasmeter en aanbrengen van de slimme meter gewoon goedgekeurd enige jaren geleden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:32:
Dus iemand die zelf CV onderhoudsmonteur is van beroep, en dus ook zelf zijn onderhoud doet, die krijgt afkeuring omdat hij geen contract heeft :X

En dan 2 meter tweelingsnoer. In Duitsland stucen we gewoon tig meter in het stucwerk weg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een cv monteur valt niet onder deze categorie:

3.11
leek
persoon die niet is opgeleid in een van de relevante vakgebieden: elektrotechniek, gastechniek,
ventilatietechniek of watertechniek

Dus die mag echt zijn eigen onderhoud plegen mits ie dat maar doet volgens de richtlijnen van de fabrikant en aantoonbaar met een logboek of sticker:

— Elke gasgebruikersvoorziening is met regelmaat onderhouden volgens de aanwijzingen van de
fabrikant.
OPMERKING Dit kan blijken uit een controlesticker of een onderhoudsrapport.

Een onderhoudscontract voldoet dus ook.

Overigens keurt een netbeheerder echt niet je installatie als ze een slimme meter ophangen. Wat ze wel doen als ze een acuut onveilige situatie zien de installatie per direct annuleren en vermoedelijk gaat er dan ook een telefoontje naar de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ethirty schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:51:
herofruit schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:11:
Ik zou ook alles vervangen. Onderhoud van je huis hoort ook de meterkast bij :)
Jim423 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:54:
Ik zou die automatische schroefpatronen weer even origineel maken met smeltpatronen.
Maar even ervanuitgaande dat die aardlekschakelaar nog goed functioneert heb ik toch wel meer vertrouwen in deze Holec kast dan het chinesium wat sommigen hier ophangen...
Ik krijg de indruk dat niemand mijn mooi uitgerekende meterkast kan waarderen :N :N

Door een ervaren elektricien ooit gedaan met kennis van componenten, en daarvan binnen de norm gebruik maken. Dus 4mm2 draad zodat je zonder problemen 4-4.5kW kunt trekken per groep, rekening houdend met het soort apparatuur en het feit dat een smeltzekering (net als automaten) zonder probleem 1.12x de nominale waarde aankunnen (4kW dus) met kortere pieken van 4.5kW _/-\o_

Volgens de NEN1010 kun je over 2.5mm2 al 25A trekken, maar 4mm2 is dan fijn overgedimensioneerd!

ds23man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:05:
[...]
Ik zou als de sodemieter eens gaan uitzoeken waarom je van die piekbelastingen hebt tegen de grens aan van je hoofdzekering. Zeker met zo'n oude installatie.
Ik heb ff eea nagevraagd en nagekeken. De piekbelasting is conform eerder gemaakte berekening. Dus blijkbaar conform verwachting en binnen de uitschakelgrenzen van een 25A hoofdzekering.

Is ff geleden, dus ik moest weer ff zelf snappen hoe het ook al weer zat.

Dit zit dus al ca 20 jaar zo :Y

En met de installatie van de slimme meter in 2015 nog volledig doorgemeten en goedgekeurd! Deze oude meuk voldeed destijds dus aan de toen geldende "norm"...

Maar goed. Heb ff verder gekeken. Een 110x220 kast erbij en dan nog alle wijzigingen moeten doen is relatief duur tov een volledig nieuwe bedrade groepenkast van ca €260 met 10 jaar garantie.

Ik denk nu aan een Eaton kast die perfect op de plek van de huidige Holec kast past, inclusief zij-invoer, en uitgerust met 1-module brede EMAT aardlekautomaten en 3-fase hoofdschakelaar. Ruimte zat dus voor evt. uitbreidingen voor zonnepanelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTYTL1MWJJydBpwLS9lmFi2IXRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vcQ6jT4SJ5L1A4zk0fcwwFvU.png?f=user_large

Dus denk toch dat ik het advies van eenieder maar opvolg en dit ga laten doen zodat alles weer lekker bij is qua apparatuur en normering.

Mogelijk nog wel even goed kijken of er een andere verdeling van de groepen over de fasen mogelijk is om beter onder de 25A per fase te blijven. Met vervangen is het natuurlijk het moment om dat te doen!

Ik vermoed echter dat als ik een energieverdeler tussen vaatwasser en close-in boiler zet het probleem al is opgelost, want dat is de (berekende) groep die max 4.5kW doet. Met de verdeler gaat daar minimaal 1kW vanaf en zit ik weer onder de 3.6kW. Scheelt ook meteen 5A op desbetreffende fase!

Al met al dus best een stapeltje verbeteringen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:47:
Een cv monteur valt niet onder deze categorie:
Top, dus die kan op basis van zijn opleiding dus gewoon stikkeren en een rapportje opstellen.
Overigens keurt een netbeheerder echt niet je installatie als ze een slimme meter ophangen. Wat ze wel doen als ze een acuut onveilige situatie zien de installatie per direct annuleren en vermoedelijk gaat er dan ook een telefoontje naar de gemeente.
Klopt, maar de elektricien heeft dit op mijn aanvraag destijds wel gedaan. Ze waren uitgelopen, hij zat te wachten, dus ik heb hem wat nuttigs te doen gegeven.

Alles was degelijk gemonteerd, dus er waren geen klachten. Het bewust opzoeken van de grenzen van de smeltzekeringen vond hij "creatief", maar niet gevaarlijk. Hij trof wel grotere overschrijdingen aan doordat mensen andere apparatuur in huis kregen en nooit hebben stilgestaan bij de gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd en daarnaast ben ik zelf een vrijstaande garage aan het bouwen.
Daar komt een krachtstroomgroep vanuit het huis binnen en een reguliere 230V groep.
Nu had de elektricien het erover dat je van de krachtstroomgroep prima een paar extra 230V groepen kunt aftakken door een kastje (en dan ook je krachtstroom contact houden). Hoe werkt zoiets. Is dat met zo'n wandverdeler:

https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title

Maar kan je van dat ding dan ook zelf nog opbouw wcd's halen? Ik wil natuurlijk op meer plekken wcd's dan alleen in die hoek. Of zou hij een ander kastje bedoelen?

Ik wil nl de compressor, hefbrug en mogelijke airco op verschillende groepen onderbrengen.

Edit: en stel dat ik ook nog eens zonnepanelen op het garagedak wil leggen, kan dat zo? (Heb al 26 op het huis straks; maar wie weet)

[ Voor 7% gewijzigd door SRB12 op 25-10-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

@ SRB12

In jouw geval zou ik een externe groepenkast maken in je garage die vanuit de hoofdmeterkast gevoed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@SRB12 Is dan gewoon een onderverdeler. Eigenluk dus gewoon hoe je meterkast het ook doet alleen nu levert niet de netbeheerder de 3-fase aan maar komt deze bij jezelf uit de meterkast weg.

En verschillende groepen kan handig zijn maar bedenk wel dat je daar niet meer vermogen mee krijgt dan waarmee het in de meterkast is afgezekerd (en dus de bedrading toestaat). Is dus alleen handig om te kunnen zien wat de fout veroorzaakt heeft als er nu gewoon 3x16A heen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Mars Warrior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

[...]

[...]

Ik krijg de indruk dat niemand mijn mooi uitgerekende meterkast kan waarderen :N :N

Door een ervaren elektricien ooit gedaan met kennis van componenten, en daarvan binnen de norm gebruik maken. Dus 4mm2 draad zodat je zonder problemen 4-4.5kW kunt trekken per groep, rekening houdend met het soort apparatuur en het feit dat een smeltzekering (net als automaten) zonder probleem 1.12x de nominale waarde aankunnen (4kW dus) met kortere pieken van 4.5kW _/-\o_

Volgens de NEN1010 kun je over 2.5mm2 al 25A trekken, maar 4mm2 is dan fijn overgedimensioneerd!
Maar zoals hier ook al is besproken, verandert dit plaatje bij zonnepanelen. Met 16A zonnepanelen op 1 fase en 3x25A op de hoofdaansluiting kun je tot 33A over de nul krijgen (25 + cos(180-120)*16). Dus dan voldoet jouw 4 mm2 kabeltje ook al niet meer.

[...]

Ik heb ff eea nagevraagd en nagekeken. De piekbelasting is conform eerder gemaakte berekening. Dus blijkbaar conform verwachting en binnen de uitschakelgrenzen van een 25A hoofdzekering.

En de normen waren 20 jaar geleden anders dan nu.
En met de installatie van de slimme meter in 2015 nog volledig doorgemeten en goedgekeurd! Deze oude meuk voldeed destijds dus aan de toen geldende "norm"...
Nee, want toen is de installatie niet 'ingrijpend gewijzigd'. Hij hoefde dus niet aan de nieuwe normen te voldoen, maar aan de oude.

Bij een ingrijpende wijziging (zoals het bijplaatsen van een PV groep) komen de nieuwe normen pas om de hoek kijken.

Maar goed. Heb ff verder gekeken. Een 110x220 kast erbij en dan nog alle wijzigingen moeten doen is relatief duur tov een volledig nieuwe bedrade groepenkast van ca €260 met 10 jaar garantie.

Ik denk nu aan een Eaton kast die perfect op de plek van de huidige Holec kast past, inclusief zij-invoer, en uitgerust met 1-module brede EMAT aardlekautomaten en 3-fase hoofdschakelaar. Ruimte zat dus voor evt. uitbreidingen voor zonnepanelen:
Sorry om je teleur te moeten stellen, maar deze dingen mogen ook niet :( Dit zijn spanningsafhankelijke automaten. Google maar even.
[Afbeelding]

Dus denk toch dat ik het advies van eenieder maar opvolg en dit ga laten doen zodat alles weer lekker bij is qua apparatuur en normering.
Advies: laat het doen, of zorg er in ieder geval voor dat je eerst een kast ontwerpt en deze hier post.
Mogelijk nog wel even goed kijken of er een andere verdeling van de groepen over de fasen mogelijk is om beter onder de 25A per fase te blijven. Met vervangen is het natuurlijk het moment om dat te doen!
In ieder geval: twee aardlekschakelaars meenemen (is verplicht), maar logischer is drie: 1 per fase.

maximaal vier eindgroepen per aardlek. Een van de eindgroepen is een lichtgroep, de andere zijn apparaten.

Voor je PV panelen een aardlekautomaat opnemen.

Apparaten die niet tegelijk aan staan zet je op dezelfde fase. Apparaten die tegelijk aan staan verdeel je.
Ik vermoed echter dat als ik een energieverdeler tussen vaatwasser en close-in boiler zet het probleem al is opgelost, want dat is de (berekende) groep die max 4.5kW doet. Met de verdeler gaat daar minimaal 1kW vanaf en zit ik weer onder de 3.6kW. Scheelt ook meteen 5A op desbetreffende fase!

vaatwasser is 2000 Watt? Boiler ook? Ze mogen tegenwoordig wel samen op een groep, maar je zit aan het maximum van 16A, dus je kunt ze niet tegelijk schakelen. Een 20A groep mag geen stopcontacten beveiligen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Met die EMAT automaten ga je dus terug in kwaliteit volgens sommigen hier. En de 1-module brede alamats zijn niet toegestaan, want spanningsafhankelijk.

Er is vast ook een mooie kast met A-merk automaten te vinden...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SRB12 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:13:
Op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd en daarnaast ben ik zelf een vrijstaande garage aan het bouwen.
Daar komt een krachtstroomgroep vanuit het huis binnen en een reguliere 230V groep.
Nu had de elektricien het erover dat je van de krachtstroomgroep prima een paar extra 230V groepen kunt aftakken door een kastje (en dan ook je krachtstroom contact houden). Hoe werkt zoiets. Is dat met zo'n wandverdeler:

https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title

Maar kan je van dat ding dan ook zelf nog opbouw wcd's halen? Ik wil natuurlijk op meer plekken wcd's dan alleen in die hoek. Of zou hij een ander kastje bedoelen?

Ik wil nl de compressor, hefbrug en mogelijke airco op verschillende groepen onderbrengen.

Edit: en stel dat ik ook nog eens zonnepanelen op het garagedak wil leggen, kan dat zo? (Heb al 26 op het huis straks; maar wie weet)
Als je zoveel wilt, laat dan 5x4 mm2 of 5x6 mm2 naar de garage leggen. Die zeker je in de hoofdkast af met een 3-fase aardlekautomaat (3x25A, 300 mA ofzo) en dan in de garage met een nieuwe groepenkast (hoofdschakelaar, aardleks, etc.)

Nu wordt er waarschijnlijk 5x 2.5 mm2 gelegd. Daar kun je later niet zoveel meer mee, omdat het maximum dan nog steeds 16A is in de hoofdkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een aardlek is niet verplicht op een kabel die naar een onderverdeling gaat. Die is alleen verplicht op groepen waar contactstoppen <32A of verlichtingspunten zijn aangesloten. Zelfs een PV installatie behoeft geen aardlek te hebben als deze niet gedeeld wordt met een kabel waar ook stopcontacten of verlichtingspunten op zijn aangesloten. Wat wel verplicht is volgens de NEN 1010 dat het metalen gestel waar de panelen op gemonteerd zitten deugdelijk geaard moet zijn. Als je je panelen op een houten constructie plaatst vervalt die eis. En ja, je hoeft de panelen sec niet te aarden omdat deze dubbel geisoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Maar eens met de billen bloot, mijn hoofdmeterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLFh3lvfF1KQPggawrlsAW9I42M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEMTkVQkrqkaw50NGWOZ5GZc.jpg?f=fotoalbum_large

Na de meter een hoofdschakelaar die naar heerlijk ouderwetse kast gaat met smeltpatronen maar wel voorzien van een hele dikke busbar.

Bovenste rij zekeringen gaan naar een onderverdeling in het voorhuis, tweede rij is niet gebruikt. Derde rij is een aansluiting voor een zwerfkast. Vierde rij gaat naar een onderverdeler in de bijschuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/potmMdYnrg_k3u8FK2LSKtSA-iA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0jd6GAjWhOwCpvmJzMDYNeT.jpg?f=fotoalbum_large

Middelste Attema kast zit rechtstreeks op de busbar net als linker Attema kast die naar mijn PV gaat (3x25A).

Mijn hoofdaansluiting is nog lekker ouderwets met 3x35 mespatronen, kan volgens Enexis opgewaardeerd worden naar 3x80A. Maar dan moet wel gaat gaan verbouwen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF1RCJ_Hulrkz2fGr-8fPSaGONc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pZn7pdZvhxti5dCgK9n9dFu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Septillion schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:25:
@SRB12 Is dan gewoon een onderverdeler. Eigenluk dus gewoon hoe je meterkast het ook doet alleen nu levert niet de netbeheerder de 3-fase aan maar komt deze bij jezelf uit de meterkast weg.

En verschillende groepen kan handig zijn maar bedenk wel dat je daar niet meer vermogen mee krijgt dan waarmee het in de meterkast is afgezekerd (en dus de bedrading toestaat). Is dus alleen handig om te kunnen zien wat de fout veroorzaakt heeft als er nu gewoon 3x16A heen loopt.
3x16A is voldoende voor mij. Met een losse 16A groep erbii betekent dat toch gewoon dat ik vier groepen in de garage heb? Met nog een kracht-wcd voor het geval ik een keer gereedschap heb op krachtstroom? Of bedoel je dat juist dat niet zo is?

3 fase aansluiting is nieuw voor mij. Ik heb straks een 3x25A aansluiting. Dus dat betekent volgens mij dat elke fase is afgezekerd met 25A? En dan is elke groep een 16A groep.
Blihi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Als je zoveel wilt, laat dan 5x4 mm2 of 5x6 mm2 naar de garage leggen. Die zeker je in de hoofdkast af met een 3-fase aardlekautomaat (3x25A, 300 mA ofzo) en dan in de garage met een nieuwe groepenkast (hoofdschakelaar, aardleks, etc.)

Nu wordt er waarschijnlijk 5x 2.5 mm2 gelegd. Daar kun je later niet zoveel meer mee, omdat het maximum dan nog steeds 16A is in de hoofdkast.
Hm, die liggen al, maar dat deel is nu nog even afgesloten (aanbouw waar nog geen dak op zit), dus ik kan het even niet nameten nu. Maar ik vermoed dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SRB12 Daar kan je inderdaad 4x 1-fase 16A van maken ja. Ook al zal een groep dus op dezelfde fase uitkomen en dus samen maar max 25A kunnen doen.

Maar gezien wat je allemaal noemde had ik de verwachting dat je een stuk meet 3-fase apparatuur zou neerzetten in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Nee heb nog geen plannen daarvoor. Hefbrug, lasapparaat en compressor zijn nu allemaal op 230, maar mocht ik dat ooit moeten vervangen heb ik wel de optie om dat op kracht te doen. Vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@ds23man Als je aardverspreidingweerstand voldoende laag is wel, anders pas je tegenwoordig al snel een aardlek toe. Heb je een TN net met aarding van je netbeheerder dan hoeft het niet maar kan wel verstandig zijn, helemaal als je pv omvormer geen 6mA verklaring heeft.

Voor je eigen en andermans veiligheid hebben ALS best wel veel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:49:
Een aardlek is niet verplicht op een kabel die naar een onderverdeling gaat. Die is alleen verplicht op groepen waar contactstoppen <32A of verlichtingspunten zijn aangesloten. Zelfs een PV installatie behoeft geen aardlek te hebben als deze niet gedeeld wordt met een kabel waar ook stopcontacten of verlichtingspunten op zijn aangesloten. Wat wel verplicht is volgens de NEN 1010 dat het metalen gestel waar de panelen op gemonteerd zitten deugdelijk geaard moet zijn. Als je je panelen op een houten constructie plaatst vervalt die eis. En ja, je hoeft de panelen sec niet te aarden omdat deze dubbel geisoleerd zijn.
Er zijn ook mensen in het topic die zeggen dat een aardlek wel verplicht is om de kabel zelf te beschermen, bijvoorbeeld tegen doorboren.

De draagconstructie van de panelen moet worden geaard, in verband met de capacitieve werking. Dat is dat befaamde blad 65 van npr 5310 waar het een en ander niet aan klopt.

Maar bij een transformatorloze omvormer moet je wel vereffenen volgens mij, ook als de hele constructie op hout staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:16:
@ds23man Als je aardverspreidingweerstand voldoende laag is wel, anders pas je tegenwoordig al snel een aardlek toe. Heb je een TN net met aarding van je netbeheerder dan hoeft het niet maar kan wel verstandig zijn, helemaal als je pv omvormer geen 6mA verklaring heeft.

Voor je eigen en andermans veiligheid hebben ALS best wel veel nut.
Ik kijk gewoon naar wat de regels voorschrijven. Een aardlek is niet verplicht op een PV installatie die rechtstreeks bekabeld is naar het invoedingspunt, maar wel het aarden van het montageframe. Al die zonnepanelen cowboys denken dat ze wel weg kunnen komen met het niet aarden OMDAT ze een ALS gebruiken. Het aarden van het frame is alleen bedoeld voor het feit dat op deze spanningsvoerende draden gemonteerd worden. Niets meer of minder dan de regelgeving wat betreft een metalen bakgoot waar een pak vmvk in gelegd wordt. Arbotechnisch is het een ander verhaal, voordat iemand de panelen schoonmaakt dient er duidelijk aantoonbaar de stroom afgeschakeld te zijn. Bij een stringomvormer helpt daar zelfs een dc lastscheider niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

"Er zijn ook mensen in het topic die zeggen dat een aardlek wel verplicht is om de kabel zelf te beschermen, bijvoorbeeld tegen doorboren."

Dan kunnen we nu per direct elk bedrijf of fabriek sluiten. De norm is gewoon dat een ALS verplicht is in situaties waarbij "leken" iets kunnen aansluiten op een stopcontact of verlichtingspunt. Verder zie je dat in de norm uitzondering gemaakt wordt voor vast opgestelde toestellen waarbij de contactstop niet of vreselijk moeilijk te bereiken is ( inbouwoven, kookplaat enz.) niet van een ALS hoeven te zijn voorzien mits aangesloten met een deugdelijke aarde. Als ik een stoomoven in mijn keuken plaats die stationair is en hem aansluit op een stopcontact tegen het plafond ( 2,65 meter) vervalt de ALS plicht al

Pagina: 1 ... 194 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.