Bij de vorige serie van de omvormer in ieder geval wel (1mA). Voor deze nog ff niet kunnen vinden in de documentatie. Zit wel een aardlekschakelaar in.
De aardlekschakelaar in de hoofdkast is niet om de omvormer te beschermen, maar om de bekabeling te beschermen. Het is niet helemaal duidelijk of die er wel of niet moet zitten, dat is maar net hoe je de regels interpreteert.
Een 3600 Watt omvormer kan gewoon achter een 16A installatieautomaat. 20A mag ook, mits je bekabeling 4 mm2 is. 20A over 2.5 mm2 mag volgens sommigen hier in het topic niet. (je mag wel een PV verdeler zo aansluiten en op 20A afzekeren, maar dan loopt er nog steeds nooit meer dan 16A stroom omdat je in de PV verdeler de stroom beperkt op 16A).
De PV omvormer moet altijd op een aansluiting rechtstreeks achter de hoofdschakelaar, dus niet gecombineerd op 1 aardlekschakelaar bijvoorbeeld.
Ok. Helder. Dus aardlek erbij. Denk dat ik dan 16A aanhoud. Omvormer zal niet meer dan 3500W gaan leveren, dat kan ik ook nog expliciet limiteren op de omvormer zelf.
De simpelste aansluiting is om in de huidige groepenkast een aardlekautomaat 16A, 300 mA te plaatsen en daarop de omvormer aan te sluiten (en verder dus ook echt helemaal niets). De bedrading naar die aardlekautomaat tak je achter de hoofdschakelaar af op een van de fasen.
Het klopt dat er in principe nu op 1 van de fasen 25A + 16A stroom kan lopen. Als je dus op diezelfde fasen nog eens drie of vier eindgroepen hebt van 16A achter een aardlekschakelaar kan daar 41A naartoe. Dat is op zich geen probleem, maar de aardlekschakelaar die daar nog tussen zit is waarschijnlijk geschikt voor 40A en 41>40. Dit vindt men in dit topic echter miereneuken
Je kunt eventueel die aardlek vervangen door een 63A exemplaar, maar gewoon laten zitten kan ook prima. Je zult dat theoretische maximum waarschijnlijk nooit gaan halen.
Ok. Dank voor de uitleg. De discussie tussen de 2 installateurs zal dan over die 1A gaan (40 om 41). Fijn dat ze dat niet ff uitleggen / onderbouwen.
Er zit inderdaad een 40A aardlek. Aangezien dat maar één aardlek is, gaan bij een probleem dus alle groepen eruit en is het hele huis donker. Dat is allemaal niet echt handig.
Hoe hangt die omvormer in de schuur? Is dat een rechtstreekse kabel naar de meterkast? In dat geval heb je dus niet meer nodig dan een 16A, 300 mA aardlekautomaat in die meterkast, eventueel in een los kastje.
Ga je bestaande bekabeling hergebruiken moet je in de meterkast een 20A 300 mA aardlekautomaat ophangen en in de schuur een PV-verdeler met daarin een hoofdschakelaar, een 16A installatieautomaat voor de omvormer en een 16A, 30mA aardlekautomaat voor de rest (dat mogen er geen twee zijn!).
Wat bedoel je met bestaande bekabeling hergebruiken?
Vanuit de schuur leg ik vanaf de omvormer -> automaat -> 6mm2 grondkabel naar de keuken. Daar zit nog een niet gebruikte groep die rechtstreeks met de meterkast is verbonden. Neem aan dat ik dan echt geen PV-verdeler moet gaan gebruiken, maar enkel een 16A, 300mA aardlekautomaat in de meterkast.
Het bestaande spul ziet er nu zo uit:
- rechts zie je 3 leidingen die vanuit de keuken komen, waarvan één ongebruikt: die moet PV worden.
- de rechter kast gebruikt denk ik 2 fasen
- de linker kast zal dan de 3de fase gebruiken
Heb nog niks opengemaakt, dus dat is een aanname van mij.
Installateurs willen alles vervangen, maar dat ben ik niet van plan.
Ik wil eigenlijk het volgende:
- vervang de linker kast (met 2 groepen) door een nieuwe - voorbedrade - 110x220 kast met 2x aardlekautomaat. Daarmee (aanname) kan ik die fase van de 4P aardlek afhalen, zodat niet alles uitgaat meer.
- voeg hieraan toe de PV aardlekautomaat en sluit deze rechtstreeks op de fase aan
- Dan zal vanaf helemaal rechts de PV kabel moeten worden doorverbonden naar de nieuwe linker kast. Ik neem aan dat dat mag via een klem oid.
Een alternatief is nog om zowel linker als rechter kast te vervangen en overal aardlekautomaten te gebruiken, dan kan de centrale aardlek linksonder eruit / weggelaten worden, toch?
Dan zou de PV ook in de rechter kast gehouden kunnen worden, hoeft er geen kabel naar de linker kast.