@
Scooper Kon dat nou echt niet netter dan met die 2 stukjes buis, dus gewoon de kasten tegen elkaar monteren? Dan zitten er wat leidingen in de weg ja maar dat is ongetwijfeld op te lossen, dat kost alleen wat meer tijd.
Ik krijg ook de kriebels van al die scheve kamrails rechts, laten we hopen dat dit wel overal goed contact maakt... (geen idee in hoeverre deze "elektricien" daarvoor verantwoordelijk is).
1. Het is inderdaad de grootst mogelijke onzin dat "achter de hoofdschakelaar van de netbeheerder zou de load verdeeld worden over de fasen". De kookplaat aansluiten op een krachtgroep zoals jij voorstelde is de way to go, mag je toch zeker wel zelf bepalen of je die oplossing onnodig duur vindt of niet?
De kans dat je met alleen de kookplaat de hoofdzekering eruit krijgt is inderdaad niet zo groot, maar het kan om meer redenen wenselijk zijn om de belasting van de kookplaat over 2 fasen te verdelen. Je zult immers nog wel meer hebben aangesloten op dezelfde fase...
Uhh, nope. Dat is geen aardlekautomaat maar een aardlekschakelaar. Die kabel naar de onderverdeler is dus niet op kortsluiting of overbelasting beveiligd anders dan door de beveiligingen van de netbeheerder.
Het is zo te zien ook gewoon 2,5mm²? Dit hangt nu dus direct achter een 35A/40A hoofdzekering.

Volgens mij is die ook niet zomaar te vervangen voor een 100mA of 300mA-exemplaar, omdat dan ook de drie andere groepen in de verdeler meer stroom mogen lekken, wat - naar ik gelezen heb - onwenselijk is. Hoe zou dit het beste verholpen kunnen worden?
300mA plaatsen in de hoofdverdeler, de 1-fase groepen in de PV-verdeler nog beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar of vervangen door aardlekautomaten. Kun je meteen de verplichte hoofdschakelaar in de PV-verdeler plaatsen als je toch bezig bent. Wel jammer dat die kast dan meteen al te klein is...
Is het lastig om kabel te leggen van de hoofdverdeelkast naar de garage? Anders snap ik de oplossing met PV-verdeler sowieso niet.
Wat ik me nog afvroeg: Hoe zijn de 3-fasen nu tijdelijk doorverbonden in afwachting van de netbeheerder? Met een kam onder de hoofdschakelaar? Zie er niets van op de foto.
Neem aan dat op zijn minst het dekseltje nog op dat aftakblok is geklikt.
Maar die kamrails zien er ook niet uit inderdaad.