Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 193 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.313.497 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Japie.G schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Ja ik denk inderdaad dat dat een mooie nette oplossing is. Dus als ik het goed begrijp:

Meterkast
- Aardlek
- 4 16a automaten waarvan er 1 op de YMVK naar veranda zit

Veranda
- PV verdeler waar de pv op eigen systeempje komt en ook de envoy
- De al bestaande bekabeling voor licht/wcd's etc in de veranda sluit ik ook daar op aan waardoor slechts de bestaande YMVK tussen meterkast en veranda in gebruik blijft.

En dan hebben we het over iets zoals dit:
https://www.sandervunderink.nl/abb-pv-verdeler-zv16.html

Welk type kan ik dan het beste nemen?
Als je wel een PV-verdeler gaat gebruiken zou ik de kabel naar de veranda op een eigen Alamat zetten, dit is een 300ma model.

In de schuur/veranda dan inderdaad een PV-verdeler met een HS, de Envoy, en 2 alamats.
1 voor de PV, en 1 voor de tuinverlichting etc.
Dit kan je natuurlijk ook even zelf bij elkaar klikken en aan elkaar monteren (de inhoud v/d PV-verdeler in de kast).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:43
Xander schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Niet gekoppeld? Het is gewoon een kookgroep automaat. Oftewel 1 componenten met 4 polen en 1 hendel. Daar valt weinig aan te koppelen.

[...]

Dat hoort inderdaad niet natuurlijk, onafhankelijk van of het een 1- of 3-fasen installatie is.

Het lijkt er op dat de kookgroep over 2 fasen is verdeeld achter de 4-polige aardlekschakelaar, daar is op zich niets mis mee. Vervangen door een krachtgroep is netter maar niet per se nodig. Al kun je dan wel meteen het incorrecte kleurgebruik oplossen. :)
Zojuist nog even contact gehad met de partij die het uitvoert en zegt eigenlijk hetzelfde. De bruine draad zal vervangen worden of voorzien worden van blauwe isolatietape of krimpkous zodat het allemaal weer netjes is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:29
@Japie.G Zou inderdaad de PV in de meterkast eigen aarlek geven of er een alamat voor pakken, 30mA of 300mA. Deze groep mag dus ook nergens anders meer heen lopen.

In de PV verdeler heb je dan twee groepen, één voor de PV en de ander voor al het huidige + Envoy-S. Waar de laatste zeker een 30mA aardlekbeveiliging moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-03 10:33
Ik heb sinds kort een kWu-meter met modbus aansluiting. De modbus-aansluiting valt aan de binnenkant van mijn kast. Wat is de correcte methode op de modbus-bedrading van buiten naar binnen mijn groepenkast te leiden? Aan de zijkant van mijn groepenkast zit een afneembaar "dekseltje", kan ik daar bijvoorbeeld een gaatje in boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:45
Gebruik gewoon wat dubbelgeisoleerde kabel en klaar dan is het wel goed.

Ja hoor een gaatje of wartel maken aan de zijkant.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 14-10-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:24
Ik heb van de week onze meterkast door een elektricien laten ombouwen van 1 fase naar 3 fasen. We gaan over van 1x35A naar 3x25A. De netbeheerder komt later nog langs. Verder is er ter voorbereiding op zonnepanelen een pv-verdeler in onze garage geplaatst.

Het resultaat:
Meterkast overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4XQ8ztzM3LPJ0Afc1bMcBz12uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJOIM2yseIqP9wcZwHN9r7dW.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast rechterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYEWu7fhcWhX64ui6cKUWMM-MYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zOaDmUDM7mwXpWBRUHKDPWd.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast linkerkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ1b6HsNJdBRfzW60FymsYTq8Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3x9m11ssmgfCpWK0kGtp3rs.jpg?f=fotoalbum_large

PV-verdeler garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lsOt-klPNSQyfmJ12Mt4bg73Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l33VWkYMrnGPsIvE0Lt8y23.jpg?f=fotoalbum_large

Op twee punten heb ik het idee dat het niet helemaal goed is gegaan:

1. Er was een kookgroep op 2 automaten aanwezig. De kookplaat kan 7200w trekken en is aangesloten op 2x230v.
Ik had in de offertefase voorgesteld om de kookgroep om te zetten naar een krachtgroep. Volgens de elektricien was dat onnodig duur. De huidige kookgroep kon gewoon blijven zitten. Ik ging hierin mee omdat ik dacht dat de kookgroep dan uit twee fasen zou worden gevoed. De elektricien gaf later aan dat dit in mijn situatie niet zou kunnen, omdat de twee fasen achter verschillende aardleks zaten. Ik heb dit nagechecked en dat klopt, dat kan inderdaad niet. Nu heeft hij de kookgroep op één fase gezet. Op mijn vraag of de zekering van de netbeheerder (straks 25A per fase) er dan niet in theorie uit kan klappen gaf hij aan dat dit niet zou kunnen. "Achter de hoofdschakelaar van de netbeheerder zou de load verdeeld worden over de fasen". Dat laatste lijkt mij totale onzin toch? Ik geloof best dat de kookplaat vrijwel nooit het volledige vermogen zal trekken, maar in theorie kan hij in zijn eentje de zekering laten knallen. Volgens mij heb ik twee opties: Een krachtgroep plaatsen en daar 2 fasen van gebruiken of voor de kookgroep 2 B16-alamats gebruiken zodat ik wel 2 fasen kan gebruiken zonder er een aparte aardlek voor te zetten. (nu ik dit zo nalees resulteert deze tweede optie ook in een invalide oplossing?)

2. In de meterkast hangt een 3-fase 40A alamat waarop de PV-verdeler in de garage is aangesloten. In de garage zit een 3-fase B16 automaat voor de omvormer van de zonnepanelen en nog 3 losse automaten. 2 voor twee frituurpannen en één voor de stroomaansluitingen in de garage en tuin. Ik had gevraagd om rekening te houden met de omvormer die een hogere lekstroom zou kunnen hebben. Nu is toch in de meterkast een 30mA alamat geplaatst, die er mogelijk uit gaat klappen als de omvormer teveel stroom lekt. Volgens mij is die ook niet zomaar te vervangen voor een 100mA of 300mA-exemplaar, omdat dan ook de drie andere groepen in de verdeler meer stroom mogen lekken, wat - naar ik gelezen heb - onwenselijk is. Hoe zou dit het beste verholpen kunnen worden? Het idee is om tussen de 7.000 en 10.000kWh per jaar op te gaan wekken. Waarschijnlijk met een stringomvormer, vermoedelijk een SMA-exemplaar.

Als er iemand suggesties heeft...graag!

SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:38

Ethirty

Who...me?

Pff hij mag sowieso wel terugkomen om al het blootliggend koper te fixen. Dat hij zelf niet ziet hoe gevaarlijk en slordig dit eruit ziet.

En kook groep op 3f is gewoon niet goed. Gezien hoe het werk eruit ziet is dit geen electricien die dat wat boeit.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:50
Scooper schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:59:
Meterkast rechterkant:
[Afbeelding]

1. Er was een kookgroep op 2 automaten aanwezig. De kookplaat kan 7200w trekken en is aangesloten op 2x230v.
Ik had in de offertefase voorgesteld om de kookgroep om te zetten naar een krachtgroep. Volgens de elektricien was dat onnodig duur. De huidige kookgroep kon gewoon blijven zitten. Ik ging hierin mee omdat ik dacht dat de kookgroep dan uit twee fasen zou worden gevoed. De elektricien gaf later aan dat dit in mijn situatie niet zou kunnen, omdat de twee fasen achter verschillende aardleks zaten. Ik heb dit nagechecked en dat klopt, dat kan inderdaad niet. Nu heeft hij de kookgroep op één fase gezet. Op mijn vraag of de zekering van de netbeheerder (straks 25A per fase) er dan niet in theorie uit kan klappen gaf hij aan dat dit niet zou kunnen. "Achter de hoofdschakelaar van de netbeheerder zou de load verdeeld worden over de fasen". Dat
Installateur (als je hem zo mag noemen...) praat poep, want die verdeling over de fasen maak je natuurlijk zelf. Als hij beide voedingen van een kookplaat op dezelfde fase zet, wordt dat natuurlijk niet ergens op magische wijze verdeeld.
Hij hoort gewoon een krachtgroep toe te passen. En zo duur zijn die dingen helemaal niet.
En dan die puinhoop met de kamrails in je rechter kast. Wat een zooitje. Ik ken Eaton niet, maar kan me niet voorstellen dat iemand bij Eaton dit zo bedoeld heeft. Die kamrails passen helemaal niet, blijkbaar zijn er producten aan elkaar verbonden die helemaal niet bij elkaar horen.
Ik hoop dat je em nog niet betaald hebt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Scooper Kon dat nou echt niet netter dan met die 2 stukjes buis, dus gewoon de kasten tegen elkaar monteren? Dan zitten er wat leidingen in de weg ja maar dat is ongetwijfeld op te lossen, dat kost alleen wat meer tijd.

Ik krijg ook de kriebels van al die scheve kamrails rechts, laten we hopen dat dit wel overal goed contact maakt... (geen idee in hoeverre deze "elektricien" daarvoor verantwoordelijk is).

1. Het is inderdaad de grootst mogelijke onzin dat "achter de hoofdschakelaar van de netbeheerder zou de load verdeeld worden over de fasen". De kookplaat aansluiten op een krachtgroep zoals jij voorstelde is de way to go, mag je toch zeker wel zelf bepalen of je die oplossing onnodig duur vindt of niet? :P

De kans dat je met alleen de kookplaat de hoofdzekering eruit krijgt is inderdaad niet zo groot, maar het kan om meer redenen wenselijk zijn om de belasting van de kookplaat over 2 fasen te verdelen. Je zult immers nog wel meer hebben aangesloten op dezelfde fase...
2. In de meterkast hangt een 3-fase 40A alamat waarop de PV-verdeler in de garage is aangesloten.
Uhh, nope. Dat is geen aardlekautomaat maar een aardlekschakelaar. Die kabel naar de onderverdeler is dus niet op kortsluiting of overbelasting beveiligd anders dan door de beveiligingen van de netbeheerder.

Het is zo te zien ook gewoon 2,5mm²? Dit hangt nu dus direct achter een 35A/40A hoofdzekering. :S
Volgens mij is die ook niet zomaar te vervangen voor een 100mA of 300mA-exemplaar, omdat dan ook de drie andere groepen in de verdeler meer stroom mogen lekken, wat - naar ik gelezen heb - onwenselijk is. Hoe zou dit het beste verholpen kunnen worden?
300mA plaatsen in de hoofdverdeler, de 1-fase groepen in de PV-verdeler nog beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar of vervangen door aardlekautomaten. Kun je meteen de verplichte hoofdschakelaar in de PV-verdeler plaatsen als je toch bezig bent. Wel jammer dat die kast dan meteen al te klein is...

Is het lastig om kabel te leggen van de hoofdverdeelkast naar de garage? Anders snap ik de oplossing met PV-verdeler sowieso niet.

Wat ik me nog afvroeg: Hoe zijn de 3-fasen nu tijdelijk doorverbonden in afwachting van de netbeheerder? Met een kam onder de hoofdschakelaar? Zie er niets van op de foto.
Ethirty schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:10:
Pff hij mag sowieso wel terugkomen om al het blootliggend koper te fixen. Dat hij zelf niet ziet hoe gevaarlijk en slordig dit eruit ziet. .
Neem aan dat op zijn minst het dekseltje nog op dat aftakblok is geklikt.

Maar die kamrails zien er ook niet uit inderdaad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
Links ziet er goed uit, rechts is ook net werk van Stevie Wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Scooper : In je meterkast links zit nu zowel een 3-fasen aardlekschakelaar (onder, waar volgens mij je garage op aangesloten is), als een 3-fasen 16A, 30 mA aardlekautomaat (boven, waar niks op aangesloten lijkt te zijn). Wat is de bedoeling van deze bovenste alamat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
Bedankt allemaal voor de snelle reacties.
Andrehj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Installateur (als je hem zo mag noemen...) praat poep, want die verdeling over de fasen maak je natuurlijk zelf. Als hij beide voedingen van een kookplaat op dezelfde fase zet, wordt dat natuurlijk niet ergens op magische wijze verdeeld.
Hij hoort gewoon een krachtgroep toe te passen. En zo duur zijn die dingen helemaal niet.
[..]
Voor het issue rondom de kookgroep ga ik vragen deze op een krachtgroep aan te sluiten. Dat blijkt gewoon de netste manier.
Xander schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:26:
@Scooper Kon dat nou echt niet netter dan met die 2 stukjes buis, dus gewoon de kasten tegen elkaar monteren? Dan zitten er wat leidingen in de weg ja maar dat is ongetwijfeld op te lossen, dat kost alleen wat meer tijd.
[..]
Daar lopen inderdaad een aantal leidingen voor het beveiligingssysteem en voor de kookgroep. Vast mogelijk om te verplaatsen, maar wel erg arbeidsintensief. Ik denk niet dat dit nu het meest urgente issue is ;)
@Scooper
Uhh, nope. Dat is geen aardlekautomaat maar een aardlekschakelaar. Die kabel naar de onderverdeler is dus niet op kortsluiting of overbelasting beveiligd anders dan door de beveiligingen van de netbeheerder.

Het is zo te zien ook gewoon 2,5mm²? Dit hangt nu dus direct achter een 35A/40A hoofdzekering. :S

[..]
Je hebt gelijk, het is inderdaad een aardlekschakelaar. Van meterkast naar garage ligt nu een 5x4mm2. Die ligt in de dikke buis die linksboven uit de meterkast weg gaat en bij de PV-verdeler weer binnen ziet komen.
@Scooper
300mA plaatsen in de hoofdverdeler, de 1-fase groepen in de PV-verdeler nog beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar of vervangen door aardlekautomaten. Kun je meteen de verplichte hoofdschakelaar in de PV-verdeler plaatsen als je toch bezig bent. Wel jammer dat die kast dan meteen al te klein is...

Is het lastig om kabel te leggen van de hoofdverdeelkast naar de garage? Anders snap ik de oplossing met PV-verdeler sowieso niet.
Dus de huidige aardlekschakelaar in hoofdkast gewoon vervangen door een 300mA exemplaar en dan de aardlekschakelaar die nu in de hoofdkast hangt verplaatsen naar de pv-verdeler en voor de 3 losse groepen plaatsen? Dan zou ik dus enkel een nieuwe aardlekschakelaar hoeven aan te schaffen. Dat lijkt dan mee te vallen.
Een hoofdschakelaar in de pv-verdeler is officieel verplicht?
Ik heb de kabel naar de garage voor aanvang van zijn werk zelf ingegraven. Het idee was dat dit handig was omdat in de garage zowel voor de omvormer als voor andere elektronica de 3 fasen benodigd waren. Ik begrijp nu dat dit inderdaad ook anders had gekund met een dubbele kabel en dat dit de situatie wellicht makkelijker had gemaakt.
@Scooper
Wat ik me nog afvroeg: Hoe zijn de 3-fasen nu tijdelijk doorverbonden in afwachting van de netbeheerder? Met een kam onder de hoofdschakelaar? Zie er niets van op de foto.
Daar zit inderdaad een bruine kam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23ErAcWDo_dk9NuuWTfTkqorUzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7zYFWBedHOmfoD2OuJKi6On.jpg?f=fotoalbum_large
Andrehj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:35:
@Scooper : In je meterkast links zit nu zowel een 3-fasen aardlekschakelaar (onder, waar volgens mij je garage op aangesloten is), als een 3-fasen 16A, 30 mA aardlekautomaat (boven, waar niks op aangesloten lijkt te zijn). Wat is de bedoeling van deze bovenste alamat?
De 3-fasen aardlekschakelaar gaat inderdaad naar de PV-verdeler in de garage. De aardlekautomaat er boven is alvast geplaatst voor een toekomstige laadpaal. Maar het aansluiten daarvan wacht nog, want we hebben nog geen elektrische auto ;)

En dan last but not least de kammen. Tja, het is duidelijk dat dat niet lekker zit. Als ik over ga naar een krachtgroep voor de kookgroep is er al één opgelost. De andere aardlek moet misschien maar vervangen worden voor een passend model of met bedrading aangesloten worden.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scooper schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:24:
Daar lopen inderdaad een aantal leidingen voor het beveiligingssysteem en voor de kookgroep. Vast mogelijk om te verplaatsen, maar wel erg arbeidsintensief. Ik denk niet dat dit nu het meest urgente issue is ;)
Niet het meest urgente nee. Maar ik zou me kapot schamen als ik dit zo achter zou laten eerlijk gezegd. Het oog wil toch ook wat? ;)
Je hebt gelijk, het is inderdaad een aardlekschakelaar. Van meterkast naar garage ligt nu een 5x4mm2. Die ligt in de dikke buis die linksboven uit de meterkast weg gaat en bij de PV-verdeler weer binnen ziet komen.

Dus de huidige aardlekschakelaar in hoofdkast gewoon vervangen door een 300mA exemplaar
Je hebt dan nog steeds geen beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting. Ik zou een 300mA aardlekautomaat plaatsen van B16, C20 of C25.

B16: Qua afname is dit al genoeg! Meer dan 16A kan er toch niet gaan lopen, je hebt maar 3 eindgroepen verdeeld over de fasen. Het voordeel van B16 is dat het selectief is ten opzichte van de beveiligingen van de netbeheerder. Mocht er iets fout gaan in de verdeelkast of in de kabel gaan de hoofdzekeringen er als het goed is niet uit. Echter, mocht er iets fout gaan in een eindgroep van de PV-verdeler dan ligt waarschijnlijk ook de automaat binnen er uit. De impact daarvan is echter laag en je kunt hem zo weer inschakelen.

C25: Deze is niet selectief ten opzichte van de hoofdzekeringen. Mocht er iets fout gaan in de verdeelkast of in de kabel, dan liggen waarschijnlijk de beveiligingen van de netbeheerder eruit. Mochten dat smeltzekeringen zijn dan kun je gaan bellen en op de monteur wachten. Het voordeel is wel dat de beveiliging binnen er waarschijnlijk in blijft bij kortsluiting op 1 van de groepen in de PV-verdeler.

C20: Tja, alle opties zijn het eigenlijk net niet, je kunt ook in het midden gaan zitten en het helemaal aan het toeval overlaten welke zekering trippen bij kortsluiting.

Ik zou mooi met B16 beveiligen gezien deze keuzes.
en dan de aardlekschakelaar die nu in de hoofdkast hangt verplaatsen naar de pv-verdeler en voor de 3 losse groepen plaatsen?
Die zou je kunnen hergebruiken inderdaad.
Een hoofdschakelaar in de pv-verdeler is officieel verplicht?
Ja, een hoofdschakelaar is in iedere verdeelinrichting verplicht sinds 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:09
Ik wil een 3-fase inductiekookplaat laten plaatsen en moet daarvoor mijn groepenkast aan laten passen. Hieronder de huidige situatie met voorgestelde wijzigingen. Ziet iemand hier nog problemen mee? Is er nog een elegantere oplossing die niet substantieel meer werk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY80oZgJU8eBwmqKJ0zvijodsq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4oz5lWLH9pjirfRXZk69h2Gz.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Situatie:
  • Ik ga eerdaags 4.090 Wp aan PV aanleggen.
  • Meterkast is oud, dwz met stoppen: 6 groepen en 1 aardlek. Onduidelijk of alle groepen achter aardlek zitten
De omvormer gaat tot 16A/3500W, dus die past mooi op één groep.

Nu heb ik nog een niet gebruikte groep achter een keukenkastje wat ik hiervoor wil gebruiken.

Normaal zat op deze groep de close-in boiler, maar die zit al even samen met de vaatwasser en koelkast. Dat zou teveel zijn voor één 16A groep, maar ik heb nog stoppen die kortstondig overbelast kunnen worden.
Dat hoort niet, maar zit al 15 jaar zo :X

Met een PV verdeler zou ik de omvormer kunnen aansluiten en tegelijkertijd de close-in boiler kunnen aansluiten op één groep (zoals het hoort dus).

Maar ik vermoed dat die groep achter de aardlek zit. Het is mij niet duidelijk of dit nu WEL of NIET zo mag worden aangesloten, of dat de aansluiting van deze groep dan toch gewijzigd moet worden.

Ik wil zo min mogelijk moeten wijzigen in de meterkast (moet ik laten doen namelijk), dus ben op zoek naar een veilige maar ook pragmatische oplossing.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-04 19:39
cville schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:55:
Ik wil een 3-fase inductiekookplaat laten plaatsen en moet daarvoor mijn groepenkast aan laten passen. Hieronder de huidige situatie met voorgestelde wijzigingen. Ziet iemand hier nog problemen mee? Is er nog een elegantere oplossing die niet substantieel meer werk is?
Ik zou niet die aardlekschakelaar op die manier verplaatsen. Allereerst is dan de bedrading te kort, aan de bovenzijde loopt de bedrading naar het rechtse deel van het busboard erboven. Maar je haalt ook de volledige logica in de indeling weg.

Ik zou dat relais midden bovenin de linkerkast naar onderen plaatsen en daar boven je nieuwe automaat plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-04 19:39
Ik heb van de week onze meterkast door een elektricien laten ombouwen van 1 fase naar 3 fasen. We gaan
Sorry, ik kon het niet laten om hier ook even op te reageren. Wat een broddelwerk. Ik hoop niet dat dit een erkend bedrijf was?

Verder is het meeste al gezegd.

Die kasten in de hoofdverdeler horen gewoon tegen elkaar. Ja, dit mag op zich regeltechnisch gezien, maar het was een kleine moeite geweest om even wat leidingwerk te verleggen en de kasten naast elkaar te plaatsen. En dan ook dezelfde maat/merk kast gebruiken, dit ziet er toch niet uit.

De leidingen die in de onderverdeler naar boven weglopen zijn niet gebeugeld, dat dient in ieder geval nog te gebeuren. Verder de zaken die al genoemd zijn: hoofdschakelaar en aardlekbeveiliging opnemen in onderverdeler voor 1-fase eindgroepen, indien nodig leiding voorbeveiligen met 300mA (Rz>=2 ohm)..

Ik zou bovenop het meterbord ook een Hager Vision kast plaatsen en beide kasten netjes tegen elkaar aanzetten. Ook al hergebebruikt 'ie de huidige componenten, voor die 6 tientjes materiaal past het dan qua behuizingen in ieder geval bij elkaar. Blanke aardlitze in onderverdeler isoleren en vermoedelijk zal datzelfde probleem ook in de hoofdverdeler aanwezig zijn (maar dat zien we niet, kap zit er nog op op de foto).

Op zich is die potentiaalverdeler in de nieuwe kast handig, maar de manier waarop de routering nu is ingericht: tja, dat kan toch echt netter en logischer. Ik denk dat de standaard verdeelklemmen onderin de Hager kast een betere keuze zou zijn, dat scheelt een hoop ruimte op de rails, en voor zo'n kleine verdeler zijn die verdeelklemmen met 4 schroeven per fase ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
roelbouwman schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Ik zou niet die aardlekschakelaar op die manier verplaatsen. Allereerst is dan de bedrading te kort, aan de bovenzijde loopt de bedrading naar het rechtse deel van het busboard erboven. Maar je haalt ook de volledige logica in de indeling weg.

Ik zou dat relais midden bovenin de linkerkast naar onderen plaatsen en daar boven je nieuwe automaat plaatsen.
Dat kan helaas niet. Het lijkt of er 2 slots vrij zijn naast de contactor maar de linker van die 2 is niet vrij. Daar achter zit de DC monitor van de EVSE (geen din-rail unit). Dat van de logica was ook mijn bezwaar maar ik kan geen slimmere oplossing bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:48

Illusion

(the art of)

[Afbeelding]
Groep 8,9,10 allen 1 unit naar rechts. En de aardlekschakelaar op positie 7/8.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Illusion schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Groep 8,9,10 allen 1 unit naar rechts. En de aardlekschakelaar op positie 7/8.
Dat kan ook maar dan zou ik 9 & 10 gebruiken. Dat is lijkt me inderdaad netter dan mijn oorspronkelijke idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
Xander schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Je hebt dan nog steeds geen beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting. Ik zou een 300mA aardlekautomaat plaatsen van B16, C20 of C25.

B16: Qua afname is dit al genoeg! Meer dan 16A kan er toch niet gaan lopen, je hebt maar 3 eindgroepen verdeeld over de fasen. Het voordeel van B16 is dat het selectief is ten opzichte van de beveiligingen van de netbeheerder. Mocht er iets fout gaan in de verdeelkast of in de kabel gaan de hoofdzekeringen er als het goed is niet uit. Echter, mocht er iets fout gaan in een eindgroep van de PV-verdeler dan ligt waarschijnlijk ook de automaat binnen er uit. De impact daarvan is echter laag en je kunt hem zo weer inschakelen.

C25: Deze is niet selectief ten opzichte van de hoofdzekeringen. Mocht er iets fout gaan in de verdeelkast of in de kabel, dan liggen waarschijnlijk de beveiligingen van de netbeheerder eruit. Mochten dat smeltzekeringen zijn dan kun je gaan bellen en op de monteur wachten. Het voordeel is wel dat de beveiliging binnen er waarschijnlijk in blijft bij kortsluiting op 1 van de groepen in de PV-verdeler.

C20: Tja, alle opties zijn het eigenlijk net niet, je kunt ook in het midden gaan zitten en het helemaal aan het toeval overlaten welke zekering trippen bij kortsluiting.

Ik zou mooi met B16 beveiligen gezien deze keuzes.

[..]
Duidelijk. De B16 lijkt me inderdaad het meest logisch. Ga ik regelen.

Ik wil graag nog even benoemen hoe fantastisch het is om hier zo'n schat aan informatie te kunnen vinden en ontvangen :*) Echt super!

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:08:
[...]

Dat kan ook maar dan zou ik 9 & 10 gebruiken. Dat is lijkt me inderdaad netter dan mijn oorspronkelijke idee.
Het is een verdeelkast met busboard. Als je de aardlekschakelaar rechts plaatst en dus de groepen naar links verschuift, heb je nog maar 2 automaten op de derde aardlekschakelaar / fase en ineens 4 automaten op de tweede aardlekschakelaar / fase.

Als je de groepen naar rechts verschuift en de aardlekschakelaar er midden tussenin zet zoals @Illusion voorstelt hou je de verdeling over de aardlekschakelaars / fasen hetzelfde. Dat zou mijn voorkeur hebben tenzij je een weloverwogen reden hebt om dit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Xander schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:24:
[...]

Het is een verdeelkast met busboard. Als je de aardlekschakelaar rechts plaatst en dus de groepen naar links verschuift, heb je nog maar 2 automaten op de derde aardlekschakelaar / fase en ineens 4 automaten op de tweede aardlekschakelaar / fase.

Als je de groepen naar rechts verschuift en de aardlekschakelaar er midden tussenin zet zoals @Illusion voorstelt hou je de verdeling over de aardlekschakelaars / fasen hetzelfde. Dat zou mijn voorkeur hebben tenzij je een weloverwogen reden hebt om dit aan te passen.
Ik denk dat ik moet constateren dat het mij aan basiskennis ontbreekt. Kun je in enig detail uitleggen waarom de positie van een automaat op de din rail de fase bepaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat ik moet constateren dat het mij aan basiskennis ontbreekt. Kun je in enig detail uitleggen waarom de positie van een automaat op de din rail de fase bepaald?
Omdat er onder de DIN-rail nog een busboard zit in deze kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZerMLKomv1OMQe2neZlJcGBOV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jG1C3LWYv7GYLpz3ARHDRDf3.jpg?f=user_large

En dat is nou eenmaal verdeeld in 3 segmenten van 4 modules?

Trek het deksel er anders eens af en bestudeer het eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Xander schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Omdat er onder de DIN-rail nog een busboard zit in deze kast:
[Afbeelding]

En dat is nou eenmaal verdeeld in 3 segmenten van 4 modules?

Trek het deksel er anders eens af en bestudeer het eens. ;)
Dat heb ik uiteraard als eerste gedaan maar ik zie nu pas dat op de bovenste rail een busboard zit en op de onderste niet. Bedankt voor deze hint :) Als ik het goed begrijp blijft de fase gelijk als ik een automaat 4 plaatsen verschuif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:01:
Als ik het goed begrijp blijft de fase gelijk als ik een automaat 4 plaatsen verschuif.
Helaas. Het zijn 3 segmenten van ieder 4 modules breed.

Dus: 1 - 1 - 1 - 1 - 2 - 2 - 2 - 2 - 3 - 3 - 3 - 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Xander schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:04:
[...]

Helaas. Het zijn 3 segmenten van ieder 4 modules breed.

Dus: 1 - 1 - 1 - 1 - 2 - 2 - 2 - 2 - 3 - 3 - 3 - 3.
Natuurlijk; ik had het omgedraaid. Kan ik er dus ook van uitgaan dat het eerste module altijd op L1 zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:26:
[...]

Natuurlijk; ik had het omgedraaid. Kan ik er dus ook van uitgaan dat het eerste module altijd op L1 zit?
Zo komt het wel uit de doos.

Maar wellicht is er ondertussen e.e.a. aangepast aan jouw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Xander schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:29:
[...]

Zo komt het wel uit de doos.

Maar wellicht is er ondertussen e.e.a. aangepast aan jouw exemplaar.
Bedankt voor je antwoorden; ik ga hem morgen eens doormeten/controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:23
1107972 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Zojuist nog even contact gehad met de partij die het uitvoert en zegt eigenlijk hetzelfde. De bruine draad zal vervangen worden of voorzien worden van blauwe isolatietape of krimpkous zodat het allemaal weer netjes is.
Dan gaat het dus nog niet goed. De bedrading moet niet worden aangepast. Die is prima met drie bruine en één blauwe ader. Er moet een driefaseautomaat worden geplaatst in plaats van de huidige kookgroep. En de kookplaat moet op de juiste manier aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@Xander Ik heb alles met de Duspol doorgemeten en de verdeling over de fasen komt overeen met de foto. Het verplaatsen van de microgolf oven (was groep 10) van L3 naar L2 is volgens mij geen probleem.

Hieronder het resultaat. Ik hoor graag van je of ik nog iets over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKIUHS67zU-nl6NGqza1cnKN38s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SCyyGkdmF6szHqn1lgMMMNvF.png?f=fotoalbum_large

EDIT: ik heb geen bewijs gevonden dat de elektricien van de aannemer nagedacht heeft over de verdeling over de fasen, wel van het tegendeel :( Als het er dus niet zo rationeel uitziet weet je waardoor dat komt :)

[ Voor 14% gewijzigd door cville op 17-10-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Is het niet mogelijk om die Alamat van je PV-zuid te verplaatsen naar de rechter kast?
Dan kan de 4P Alamat op die plaats onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jk7FX9pyFoqXZRpm5Lb9bkFVFho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3y0MjRneZWObBDYmlCry3g2T.jpg?f=fotoalbum_large

Doe graag even een beroep op jullie expertise. Kookplaat kapot, nieuwe kookplaat wordt 3-fase. Kabel die er ligt is 5-aderig 2.5mm2 (meest linker op foto). Echter zit er een kookgroep in de meterkast en zitten er van de middenkast naar de linkerkast volgens mij maar twee fases doorgelust. Wat moet er gebeuren om naar een 3-fase krachtgroep te gaan voor de kookplaat? Derde fase doorlussen en kookgroepautomaat vervangen door krachtgroepautomaat en wat voor een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Annuk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:43:
[...]

Is het niet mogelijk om die Alamat van je PV-zuid te verplaatsen naar de rechter kast?
Dan kan de 4P Alamat op die plaats onderin.
Dat lijkt op mijn eerste voorstel. Ik laat liever alle PV (en de EVSE) in dezelfde kast zitten, vandaar mijn laatste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 25-04 09:58
SnelheidsDuivel schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:21:
[Afbeelding]

Doe graag even een beroep op jullie expertise. Kookplaat kapot, nieuwe kookplaat wordt 3-fase. Kabel die er ligt is 5-aderig 2.5mm2 (meest linker op foto). Echter zit er een kookgroep in de meterkast en zitten er van de middenkast naar de linkerkast volgens mij maar twee fases doorgelust. Wat moet er gebeuren om naar een 3-fase krachtgroep te gaan voor de kookplaat? Derde fase doorlussen en kookgroepautomaat vervangen door krachtgroepautomaat en wat voor een?
Een 4P 16A 30mA B-kar exemplaar.
Maar je zit nog wel met 2x een blauwe draad en 2x een bruine draad wat eigenlijk bruin,zwart,grijs,blauw hoort te zijn (en groengeel). Misschien kun je het omtapen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SnelheidsDuivel 3e fase naar links, brug eruit. Geen idee waarom iemand dat ooit zou doen...

En dan zou ik die 4 groepen allemaal naar één aardlek hevelen en de tweede dan alleen voor de kookplaat gebruiken. Daarvoor druk je er een standaard B16 3-fase automaat in.

Maar waar is groep 1 voor? Misschien nog mooier om de 2 krachtgroepen dan samen op die aardlek te zetten ipv een aardlek delen tussen 1-fase en 3-fase eindgroepen.

En die uitgeschakelde C25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
Septillion schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:38:
@SnelheidsDuivel 3e fase naar links, brug eruit. Geen idee waarom iemand dat ooit zou doen...

En dan zou ik die 4 groepen allemaal naar één aardlek hevelen en de tweede dan alleen voor de kookplaat gebruiken. Daarvoor druk je er een standaard B16 3-fase automaat in.

Maar waar is groep 1 voor? Misschien nog mooier om de 2 krachtgroepen dan samen op die aardlek te zetten ipv een aardlek delen tussen 1-fase en 3-fase eindgroepen.

En die uitgeschakelde C25?
Groep 1 is een krachtgroep voor in de garage, daar zit een 400V aansluiting. Rechter kast is paar maanden terug bijgeplaatst voor zonnepanelen en krachtgroep voor laadpaal die nog geplaatst moet worden, vandaar de verzegeling.

Dan is waarschijnlijk makkelijkste om kookgroep te vervangen voor de B16 3-fase en die op de linker aardlek te zetten en de overige keuken 1-fase groepen op de rechter aardlek van de linkerkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SnelheidsDuivel Zou ik de garage groep ook overhevelen maar misschien niet super eenvoudig.

En C25 is wel wat heftig op een 3x25A installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
@Septillion Jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Zou je misschien kunnen opleggen wat je bedoelt met je opmerking over de C25? Heb ‘n 6mm2 5-aderige kabel laten leggen naar de oprit om in de toekomst een laadpunt met load balancing aan te sluiten om zo +/- 15kW te kunnen laden op deze groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SnelheidsDuivel Loadbalancing ga je dan zeker wel nodig hebben ja. Alleen of dat al goed gaat met PV invoer op 1-fase durf ik even niet te zeggen. Dat zou iemand met meer EV ervaring moeten zeggen. Mijn gevoel zegt dat je alleen het totale vermogen kunt sturen, niet per fase. Dus dan schiet je er nu niet veel mee op...

Maar mijn opmerking was meer naar het type, een B25 is al heftig genoeg maar C lijkt me overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Een 4P 16A 30mA B-kar exemplaar.
Maar je zit nog wel met 2x een blauwe draad en 2x een bruine draad wat eigenlijk bruin,zwart,grijs,blauw hoort te zijn (en groengeel). Misschien kun je het omtapen.
Het is een 5-aderige kabel (zie de grijze draad die als N wordt gebruikt).

@SnelheidsDuivel Maar wat een rommeltje eigenlijk die 3 kasten. Terwijl het ook gewoon in 2 kasten past. Natuurlijk afhankelijk van de kabellengte, maar met wat verschuiven had er heel mooi in de nu middelste kast 3x4 groepen op 1-fase ALS'en gekund en dan alle krachtgroepen + 1 alamat in de 2e kast.
(Om het nog maar niet te hebben over niet recht boven het meterbord en 3 verschillende kasten...)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 25-04 09:58
Aiolos schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:05:
[...]

Het is een 5-aderige kabel (zie de grijze draad die als N wordt gebruikt).
Je hebt gelijk indd, de varkensoren hadden mij op het verkeerde been gezet :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Dat lijkt op mijn eerste voorstel. Ik laat liever alle PV (en de EVSE) in dezelfde kast zitten, vandaar mijn laatste oplossing.
Klopt alleen dan "andersom", maar hoort die EVSE ook bij die groep of hoort die bij de andere PV-groep?
Als die bij de andere PV-groep horen zou ik die alamat (mits bedrading ook lang genoeg is) verplaatsen naar de kast rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Annuk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 00:28:
[...]

Klopt alleen dan "andersom", maar hoort die EVSE ook bij die groep of hoort die bij de andere PV-groep?
Als die bij de andere PV-groep horen zou ik die alamat (mits bedrading ook lang genoeg is) verplaatsen naar de kast rechts.
Ik weet niet of dit je vraag beantwoord maar links zit:
  1. 3-fase oost-west PV op alamat
  2. 1-fase zuid PV op alamat
  3. 3-fase EVSE op alamat
Van links loopt er dus niets via de rechter groepen/aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Even een 'domme' vraag #1
Ik heb WCD's van Kopp en die hebben twee klemmen aan de zijkant.
Normaliter ben ik gewend de WCD's erin te draaien op de m3 boutjes. Deze lijken om de klemmen in de muurdoos zelf, en ik kan ze er niet indraaien, hoewel ik van mening ben dat dubbel genaaid beter houdt denk ik erom ze eraf te halen en ze WCD alleen met de boutjes te fixeren.
Iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh9xaOkCpqHgMErJ6_Kc5FjLq3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/17S7JnNOnEN8rSFpvBeIAu6Z.png?f=fotoalbum_large

Even een 'domme' vraag #2

Voor een heater buiten (onder een afdak) heb ik een kookwekker achtige tijdschaklaar van Gira, bubbelpolig. Na de schakelaar gaat het naar een WCD, Bruin wordt na de schakelaar zwart, maar blauwe blijft blauw lijkt me? Lees ook wel dat het twee maal zwart mag zijn maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:10
Voor vraag 2, check even of de tijdschakelaar wel het vermogen van de heater mag hebben.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
@Scooper
Bij Hager zou ik voor een B16 300mA aardlekautomaat uit komen op minstens 125 euro.

Ik zat te lezen op de website van SMA:
Hoe stel ik een Residentiële omvormer in met WebUser Interface zodat hij achter een 30 mA aardlekschakelaar kan worden geïnstalleerd?

Blijkbaar kan ik de SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40 zo instellen dat hij toch achter een 30mA-aardlek zou kunnen fungeren. Volgens een andere pagina bij SMA zou deze instelling 0,1-0,2% rendementsverlies opleveren in specifieke weersomstandigheden.

Het klinkt dus alsof ik toch uit zou kunnen met de 30mA aardlek, want die 125 euro ga ik sowieso nooit terugverdienen met het rendementsverlies. Of zijn er andere redenen om toch voor een 300mA-model te kiezen?

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Scooper schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:44:
[...]

Bij Hager zou ik voor een B16 300mA aardlekautomaat uit komen op minstens 125 euro.

Ik zat te lezen op de website van SMA:
Hoe stel ik een Residentiële omvormer in met WebUser Interface zodat hij achter een 30 mA aardlekschakelaar kan worden geïnstalleerd?

Blijkbaar kan ik de SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40 zo instellen dat hij toch achter een 30mA-aardlek zou kunnen fungeren. Volgens een andere pagina bij SMA zou deze instelling 0,1-0,2% rendementsverlies opleveren in specifieke weersomstandigheden.
Mijn SMA STP 8.0 3AV-40 draait al twee zomers zonder enig probleem achter een 30 mA 16A alamat van Hager. En ik kon die instelling om de SMA op 30 mA in te stellen niet eens vinden. Die heb ik pas een paar maanden geleden ontdekt, maar niet geactiveerd omdat het zonder die instelling dus ook prima werkt.
Gewoon een 30 mA variant kopen dus. Mocht je ooit problemen met je aardlek krijgen, dan kun je altijd die instelling nog activeren.
In het PV topic zijn er velen met dezelfde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Erwin_83 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:38:
Voor vraag 2, check even of de tijdschakelaar wel het vermogen van de heater mag hebben.
16A schakelaar - dat zit wel goed op een 2000W heater. Maar goede opmerking, ik had dat zelf ook al gecontroleerd voordat ik bestelde. Al is het meeste buitenmateriaal wel 16A dacht ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58
franssie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:25:
Even een 'domme' vraag #1
Ik heb WCD's van Kopp en die hebben twee klemmen aan de zijkant.
Normaliter ben ik gewend de WCD's erin te draaien op de m3 boutjes. Deze lijken om de klemmen in de muurdoos zelf, en ik kan ze er niet indraaien, hoewel ik van mening ben dat dubbel genaaid beter houdt denk ik erom ze eraf te halen en ze WCD alleen met de boutjes te fixeren.
Iemand tips?
[Afbeelding]

Even een 'domme' vraag #2

Voor een heater buiten (onder een afdak) heb ik een kookwekker achtige tijdschaklaar van Gira, bubbelpolig. Na de schakelaar gaat het naar een WCD, Bruin wordt na de schakelaar zwart, maar blauwe blijft blauw lijkt me? Lees ook wel dat het twee maal zwart mag zijn maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling?
Re 1: dat met die klemschroeven is het 'Duitse" systeem, daar hebben ze dan ook inbouw dozen zonder de tapgaten M3; dat werkt prima als jenminste geen hoog liggende zij ingangen hebt.
Je hoeft ze niet vast te draaien, en gewoon de standaard , hier gebruikelijke schroefjes op de montage flens gebruiken, maar je kunt die klem schroeven ook vast draaien: "belts and braces".
Ad 2: na de schakelaar zwart +blauw, net als bij een gewone muur schakelaar naar een lamp, dat lijkt me voor iedereen duidelijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56

martijn v o

Certified by Enphase.

en zwart is dan 1,5 mm2 of is die ook 2,5mm2?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 15:58
Daar gaat max.8,3 A door, dus dat moet kunnen met 1,5mm²

Overigens wel een goede vraag, want 2,5 mm² zwart is moeilijk te krijgen, als ik het goed begrijp

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 10:18
Naalroc schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:34:

Overigens wel een goede vraag, want 2,5 mm² zwart is moeilijk te krijgen, als ik het goed begrijp
Zwart 2.5 is vrij courant, Sander Vunderink heeft het o.a. in het assortiment (dat je het in een bouwmarkt niet vind is iets anders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:25:
denk ik erom ze eraf te halen en ze WCD alleen met de boutjes te fixeren.
Iemand tips?
Ja gewoon die klauwtjes eraf en weggooien, bevestigen met boutjes werkt veel beter. Die klauwen zijn leuk in de rechthoekige inbouwdozen die je bijvoorbeeld in België nog veel ziet maar niet in onze ronde dozen. Het kost ook onnodig veel ruimte waardoor het lastiger te plaatsen is en als je niet zo handig bent kan er zomaar een draad tussen de klauw klem zitten en beschadigen. :+
Je gaat buiten toch zeker niet met draad in buis werken?

Gewoon XMVK of YMVK kabel pakken. Dan krijg je dus bruin + blauw na de schakelaar want die kleuren zitten nou eenmaal in een 3G2,5mm² kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cville schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Ik weet niet of dit je vraag beantwoord maar links zit:
  1. 3-fase oost-west PV op alamat
  2. 1-fase zuid PV op alamat
  3. 3-fase EVSE op alamat
Van links loopt er dus niets via de rechter groepen/aardlekschakelaars.
De 3-Fase EVSE hoort dus niet op/bij de 1-F alamat, als ik je goed begrijp.
Dan zou ik denk ik toch echt die 1-F alamat verplaatsen naar (uiterst) rechts (mits de draden natuurlijk lang genoeg zijn) en op de plaats die vrijgekomen is + de 2 vrije plaatsen de 4-polige automaat te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
Naalroc schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:34:

Ik vraag me af waarom groen/geel in 2,5mm2 moet. Daar loopt maar 30 tot 300mA door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
jongetje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:32:
[...]

Ik vraag me af waarom groen/geel in 2,5mm2 moet. Daar loopt maar 30 tot 300mA door.
Weerstand over lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:24
jongetje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:32:
[...]

Bij een kortsluiting van fase naar aarde loopt de volle kortsluitstroom door groen/geel. Niet lang, maar lang genoeg om een dun draadje te laten verdampen als je het draadje dimensioneert op 30 mA.
Bovendien is de aanraakspanning ook hoger als de retour dunner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:21

Japie.G

Colour Classic

Septillion schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:02:
@Japie.G Zou inderdaad de PV in de meterkast eigen aarlek geven of er een alamat voor pakken, 30mA of 300mA. Deze groep mag dus ook nergens anders meer heen lopen.

In de PV verdeler heb je dan twee groepen, één voor de PV en de ander voor al het huidige + Envoy-S. Waar de laatste zeker een 30mA aardlekbeveiliging moet hebben.
Allen, heb ik het schematisch op de volgende manier goed begrepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrIGqX3KdiA--lRxXfABaWWo8CY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6qNvDLrpnjbgVC2OJVu1LQVK.png?f=fotoalbum_large

Is dit zo het idee van een PV verdeler waardoor ik maar 1 kabel hoef te behouden tussen meterkast en veranda? Of zie ik iets doms over het hoofd. Ik hoor het graag.

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 19-10-2021 09:08 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 10:21
Japie.G schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:07:
[...]

Allen, heb ik het schematisch op de volgende manier goed begrepen?

[Afbeelding]

Is dit zo het idee van een PV verdeler waardoor ik maar 1 kabel hoef te behouden tussen meterkast en veranda? Of zie ik iets doms over het hoofd. Ik hoor het graag.
Je kabel naar de veranda is nu beveiligd met een ALS en heeft dus geen zekeringautomaat om te beveiligen tegen kortsluiting. Wellicht had je daar al een Alamat bedoeld, maar op de tekening zie ik een grijze schakelaar in plaats van een gele.
Ook vraag ik me af of het zinvol is om de twee groepen in de onderverdeler uit te voeren met Alamats. Dat kan ook gewoon met B16A automaten, toch?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Japie.G Kabel naar de schuur moet in ieder geval ook een automaat hebben. Alamat zou dus daar ook logisch zijn.
dreamscape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:37:
Ook vraag ik me af of het zinvol is om de twee groepen in de onderverdeler uit te voeren met Alamats. Dat kan ook gewoon met B16A automaten, toch?
Voor de PV zie ik niet zo veel meerwaarde voor een aardlekschakelaar. Voor de verbruikersgroep zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Vraagje,

Ik heb in mijn garage zo'n rode CEE-WCD aansluiting zitten. Aangezien er 3x25a binnen komt ga ik ervan uit dat het 3x16a zal zijn.

Nu ga ik er een lader aan hangen. Daar zit een 3x32a stekker aan (lader zelf is naar 16a te regelen). Is die stekker anders of is gewoon de kabel daarvan dikker? Heb ik een adapter stekker daarvoor nodig?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:07

timovd

Voorsprong door techniek

@Sarge78 De stekkers lijken heel erg op elkaar, maar zijn toch anders. Dat zou anders gevaarlijk kunnen zijn.
Is het niet handiger om er een 3x 16A CEE aansluiting te plaatsen, of gebruik je die ook nog voor andere apparaten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
timovd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:28:
@Sarge78 De stekkers lijken heel erg op elkaar, maar zijn toch anders. Dat zou anders gevaarlijk kunnen zijn.
Is het niet handiger om er een 3x 16A CEE aansluiting te plaatsen, of gebruik je die ook nog voor andere apparaten?
Er zit een 3x16a aansluiting

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 10:21
Septillion schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:04:
@Japie.G Kabel naar de schuur moet in ieder geval ook een automaat hebben. Alamat zou dus daar ook logisch zijn.

[...]

Voor de PV zie ik niet zo veel meerwaarde voor een aardlekschakelaar. Voor de verbruikersgroep zeker wel.
Maar die zit dan toch al in de hoofdverdeler? Ik stel zeker niet voor om de boel geheel zonder aardlekschakelaar uit te voeren.

Ik snap dat de PV dan ook afschakelt bij een issue met die andere groep en er eventueel wat opbrengst verloren gaat. Maar hoe groot is die kans? Als je de afgaande groep én de kabel naar de veranda voorziet van ALS/Alamat, is de kans ook aanwezig dat de alamat in de hoofdverdeler eruit gaat. Of daar dan C16 300mA Alamat en in de onderverdeler een B16 30mA?

Een dagje opbrengst missen van de zonnepanelen kost een paar cent tot een paar euro. Ik weet niet of je de meer kosten van alamats versus zekeringautomaten in de onderverdeler daarmee terugverdient.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@dreamscape Dan kan de lekstroom in de gebruikersgroep groter dan 30mA worden omdat een deel van PV kan komen en een deel van het net. Beide aardlekbeveiligers zien dan alleen hun deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bedankt voor de input zover!

Ik heb het plaatje aangepast.

Meterkast
In de meterkast de ALS die ik reeds had getekend laten staan en daaraan toegevoegd een 16a automaat tegen kortsluiting in de kabel onderweg naar de pv verdeler in de veranda. Waarom zo en gaan ALAMAT? Omdat ik die ALS en een B16 groep nog heb liggen, en de ruimte is ervoor in de meterkast. Dat is dan in orde zo toch?

Veranda; nieuw te maken PV verdeler
De rood omlijnde ALAMAT zou ik dus ook kunnen vervangen voor een gewone 16a groep? Dat scheelt ook weer in de kosten natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHlyXur9dyGKeWPp9Uq5XajwDUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJT6jRer8TF2Nak7t9VBAECr.png?f=fotoalbum_large

Nog verdere opmerkingen/kritiek/domme dingen die ik over het hoofd zie?

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 19-10-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Annuk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:31:
[...]

De 3-Fase EVSE hoort dus niet op/bij de 1-F alamat, als ik je goed begrijp.
Dan zou ik denk ik toch echt die 1-F alamat verplaatsen naar (uiterst) rechts (mits de draden natuurlijk lang genoeg zijn) en op de plaats die vrijgekomen is + de 2 vrije plaatsen de 4-polige automaat te plaatsen.
Jij wint :)

Hoewel het voor de hoeveelheid werk niets uitmaakt - de PV zuid alamat moet toch opnieuw bedraad worden - vind ik jouw oplossing toch mooier dan de mijne. Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x47t6GvYt-DlJohzOs95B_NZsuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Y4oQTVRWzawdbH4LlwO1TZt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:27:
Bedankt voor de input zover!

Ik heb het plaatje aangepast.

Meterkast
In de meterkast de ALS die ik reeds had getekend laten staan en daaraan toegevoegd een 16a automaat tegen kortsluiting in de kabel onderweg naar de pv verdeler in de veranda. Waarom zo en gaan ALAMAT? Omdat ik die ALS en een B16 groep nog heb liggen, en de ruimte is ervoor in de meterkast. Dat is dan in orde zo toch?

Veranda; nieuw te maken PV verdeler
De rood omlijnde ALAMAT zou ik dus ook kunnen vervangen voor een gewone 16a groep? Dat scheelt ook weer in de kosten natuurlijk.

[Afbeelding]

Nog verdere opmerkingen/kritiek/domme dingen die ik over het hoofd zie?
Ik quote mezelf even omdat ik nog een extra vraag heb. Voor in de meterkast heb ik een eaton ALS en een eaton b16 groep. Die ga ik daar gewoon gebruiken. Nu heb ik ook nog een SEP 30ma 16a ALAMAT liggen. Dit is een 1 module brede alaam. Heeft iemand enig idee van de kwaliteit van deze dingen? Ik wil absoluut geen gepruts op elektra gebied dus als ik beter een eaton kan kopen doe ik dat gewoon. Maar als dat onnodig is is het ook weer zonde van het geld.

Wie kan mij daar wat over zeggen? En is er verder geen commentaar meer op de bedachte setup uitgetekend in het eerdere plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Nu heb ik ook nog een SEP 30ma 16a ALAMAT liggen. Dit is een 1 module brede alaam. Heeft iemand enig idee van de kwaliteit van deze dingen? Ik wil absoluut geen gepruts op elektra gebied dus als ik beter een eaton kan kopen doe ik dat gewoon.
Het is in ieder geval een spanningsafhankelijke aardlekautomaat, daarover is niet al te lang geleden al discussie geweest in dit topic. ;)

Ik zou het scharen onder "gepruts". Als je hem in de PV-verdeler hebt gepland mag je hem waarschijnlijk wel gebruiken, aangezien de foutbescherming ook bij problemen met de spanningsvoorziening zijn gewaarborgd (door de aardlekschakelaar in de hoofdverdeler). Maar ik zou mooi Eaton halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-04 13:57
Deze heeft een werkspanning van 40V nodig. Dat is dan weer voldoende als ik het goed begrijp, want de NEN1010 schrijft 50V voor als grens voor 'veilig'. Die EMAT dingen die eerder voorbij kwamen had een werkspanning van 70V nodig en dat is teveel. Althans, zo begrijp ik het.

Ik zou het wel aandurven om deze te gebruiken in de PV verdeler voor het beveiligen van de wandcontactdoos. Zeker omdat je in de hoofdgroepenkast ook nog een aardlekbeveiliging hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Mwoah, 1 iemand die roept dat het prutsspul is is voor mij genoeg. Ga ik niet gebruiken.. Ik heb alles nu van eaton.

Als een PV verdeler zou gaan opbouwen met een eaton kastje kom ik hier op uit:

- Eaton 12 modules kast
- Kapje boven en Kapje onder
- Eaton hoofdschakelaar
- B16 groep voor PV
- ALAMAT voor rest tuinhuis
- DINrail WCD voor de envoy

Best prijzig! Hoe verhoudt ABB zich tegenover Eaton? Dat is toch geen prutsspul? ABB verkoopt namelijk ook deze unit:

- ABB ZV16 in configuratie met 1xhoofd 1xB16, 1xALAMAT en 2xWCD voor 99 euro
Ik heb slechts 1wcd nodig dus er kan er eentje uit, en daar wil ik dan de YMVK op aansluiten die de rest van de veranda in gaat. ECHTER. Ik kan nergens een plaatje of spec vinden waarop staat of ik ook een extra kabel kan invoeren op deze unit. Ik ga ervan uit dat er een mogelijkheid is om een aanvoerende YMVK in te voeren, en een mogelijkheid om een 2e YMVK van de Solar in te voeren, maar ik wil er daarna ook weer UIT met een YMVK voor de rest van de reeds bestaande veranda. Ik wil daar geen stekker verbinding van maken maar gewoon een vaste aansluiting. Iemand die ervaring heeft met deze ZV16 en een foto van de boven of onderkant heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:45
Als je dan perse een één module breede alamat wil koop ze dan minstens van knap merk.
ABB, ISKRA en GE/AEG-merlin hebben ze ook.

Bijvoorbeeld deze van ISKRA
https://www.superflink.nl...6a-30ma-b-type-a-6ka.html

Bij die ZV16 kan je ook een kabelinvoer maken, gaatje boren wartel klemmen en klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 20-10-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

leonbong schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:38:
Als je dan perse een één module breede alamat wil koop ze dan minstens van knap merk.

Bijvoorbeeld deze van ISKRA
https://www.superflink.nl...6a-30ma-b-type-a-6ka.html

Bij die ZV16 kan je ook een kabelinvoer maken, gaatje boren wartel klemmen en klaar.
Dan haal ik mooi die ZV16. Scheelt weer wat gepruts en een paar euro :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:15:
Deze heeft een werkspanning van 40V nodig. Dat is dan weer voldoende als ik het goed begrijp, want de NEN1010 schrijft 50V voor als grens voor 'veilig'.
Echter met een onderbroken nul doet het nog steeds niets, ondanks dat de fasegeleider dan nog steeds een gevaarlijke spanning ten opzichte van aarde voert.

Een onderbroken nul lijkt mij een meer voorkomend scenario dan een spontaan lage netspanning < 90V.
Ik zou het wel aandurven om deze te gebruiken in de PV verdeler voor het beveiligen van de wandcontactdoos. Zeker omdat je in de hoofdgroepenkast ook nog een aardlekbeveiliging hebt.
Ja, ik dus ook vanwege dat laatste. :)
leonbong schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:38:
Of haal ze van het enige merk wat een normale elektromechanische aardlekautomaat in één module weet te proppen: Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik zit even met een discussie, oftewel afwijkende adviezen van installateurs vwb mijn groepenkast icm een Growatt MIN 3600 XE omvormer.
  • De omvormer heeft een ingebouwde aardlekbeveiliging en hangt in de schuur
  • Growatt beveelt in hun documentatie een 20A automaat aan naast de omvormer
  • Mijn aansluiting is 3x25A
De discussie gaat nu over:
  • Een 20A of 16A automaat in de meterkast voor de omvormer. 20A als je Growatt volgt, 16A als je het selectiviteitsbeginsel volgt (25/1,6 = 15.6A)
  • Daarbij plaatst de ene nog een aardlek in de groepenkast, maar de ander weer niet omdat deze al in de omvormer zit, waarbij dan ook nog onduidelijk is of het een A of B type moet/mag zijn
  • Eén van de twee heeft ook geen extra 25A automaat opgenomen om te voorkomen dat er 25A + 16A kan gaan lopen door de groepen behorende tot die fase
Welke van deze gecertificeerde specialisten snapt er nu wat van?

Daarnaast nog een hele andere discussie over het simpel uitbreiden van de groepenkast of het totaal vervangen ervan, waarbij ze niet van plan zijn om vanuit een voorgemonteerd geleverde kast te gaan werken. Tsja, dat gaat natuurlijk over de centjes :X
Een voorgemonteerde kast (110x220) voor één fase en de PV zit rond de €150 (ex aansluiten), terwijl hun oplossing eerder naar de €600 gaat (inclusief alles), waarbij ze alles kaal bestellen, en zelf alle aansluitingen gaan maken a €45 per uur 8)7 .

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-04 13:57
Mars Warrior schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:54:
Ik zit even met een discussie, oftewel afwijkende adviezen van installateurs vwb mijn groepenkast icm een Growatt MIN 3600 XE omvormer.
  • De omvormer heeft een ingebouwde aardlekbeveiliging en hangt in de schuur
  • Growatt beveelt in hun documentatie een 20A automaat aan naast de omvormer
  • Mijn aansluiting is 3x25A
De discussie gaat nu over:
  • Een 20A of 16A automaat in de meterkast voor de omvormer. 20A als je Growatt volgt, 16A als je het selectiviteitsbeginsel volgt (25/1,6 = 15.6A)
  • Daarbij plaatst de ene nog een aardlek in de groepenkast, maar de ander weer niet omdat deze al in de omvormer zit, waarbij dan ook nog onduidelijk is of het een A of B type moet/mag zijn
  • Eén van de twee heeft ook geen extra 25A automaat opgenomen om te voorkomen dat er 25A + 16A kan gaan lopen door de groepen behorende tot die fase
Welke van deze gecertificeerde specialisten snapt er nu wat van?

Daarnaast nog een hele andere discussie over het simpel uitbreiden van de groepenkast of het totaal vervangen ervan, waarbij ze niet van plan zijn om vanuit een voorgemonteerd geleverde kast te gaan werken. Tsja, dat gaat natuurlijk over de centjes :X
Een voorgemonteerde kast (110x220) voor één fase en de PV zit rond de €150 (ex aansluiten), terwijl hun oplossing eerder naar de €600 gaat (inclusief alles), waarbij ze alles kaal bestellen, en zelf alle aansluitingen gaan maken a €45 per uur 8)7 .
Zit er bij de omvormer een 6mA verklaring?

De aardlekschakelaar in de hoofdkast is niet om de omvormer te beschermen, maar om de bekabeling te beschermen. Het is niet helemaal duidelijk of die er wel of niet moet zitten, dat is maar net hoe je de regels interpreteert.

Een 3600 Watt omvormer kan gewoon achter een 16A installatieautomaat. 20A mag ook, mits je bekabeling 4 mm2 is. 20A over 2.5 mm2 mag volgens sommigen hier in het topic niet. (je mag wel een PV verdeler zo aansluiten en op 20A afzekeren, maar dan loopt er nog steeds nooit meer dan 16A stroom omdat je in de PV verdeler de stroom beperkt op 16A).

De PV omvormer moet altijd op een aansluiting rechtstreeks achter de hoofdschakelaar, dus niet gecombineerd op 1 aardlekschakelaar bijvoorbeeld.

De simpelste aansluiting is om in de huidige groepenkast een aardlekautomaat 16A, 300 mA te plaatsen en daarop de omvormer aan te sluiten (en verder dus ook echt helemaal niets). De bedrading naar die aardlekautomaat tak je achter de hoofdschakelaar af op een van de fasen.

Het klopt dat er in principe nu op 1 van de fasen 25A + 16A stroom kan lopen. Als je dus op diezelfde fasen nog eens drie of vier eindgroepen hebt van 16A achter een aardlekschakelaar kan daar 41A naartoe. Dat is op zich geen probleem, maar de aardlekschakelaar die daar nog tussen zit is waarschijnlijk geschikt voor 40A en 41>40. Dit vindt men in dit topic echter miereneuken :)

Je kunt eventueel die aardlek vervangen door een 63A exemplaar, maar gewoon laten zitten kan ook prima. Je zult dat theoretische maximum waarschijnlijk nooit gaan halen.

Hoe hangt die omvormer in de schuur? Is dat een rechtstreekse kabel naar de meterkast? In dat geval heb je dus niet meer nodig dan een 16A, 300 mA aardlekautomaat in die meterkast, eventueel in een los kastje.

Ga je bestaande bekabeling hergebruiken moet je in de meterkast een 20A 300 mA aardlekautomaat ophangen en in de schuur een PV-verdeler met daarin een hoofdschakelaar, een 16A installatieautomaat voor de omvormer en een 16A, 30mA aardlekautomaat voor de rest (dat mogen er geen twee zijn!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 22:11
Blihi schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
Ga je bestaande bekabeling hergebruiken moet je in de meterkast een 20A 300 mA aardlekautomaat ophangen en in de schuur een PV-verdeler met daarin een hoofdschakelaar, een 16A installatieautomaat voor de omvormer en een 16A, 30mA aardlekautomaat voor de rest (dat mogen er geen twee zijn!).
Ik heb mijn pv verdeler achter een 16A 300mA aardlekautomaat. Er mag sowieso nooit 20A lopen dus 16A is prima, 20A is in mijn ogen zelfs te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Vraag, bij deze ABB aardlekautomaat zitten 2 klemmen per pool (zit wel bij meer automaten). Mag ik daar allebei een draad in afklemmen? (1 naar dinrail-wcd en ander naar een ymvk) Of is de een voor draad en de ander voor bv een aansluitrail?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9N2GOk4ajTqq9HfApAntbr97lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAw2uJog0LqjpJUm8ve9xWxO.jpg?f=fotoalbum_large

En verder, maakt de aansluitrichting uit? Boven of onder in of uitvoeren? Deze vraag in het algemeen bij dit soort automaten? Het lijkt me van niet, maar wellicht zit ik compleet fout. En als je pv invoert, maakt de aansluitkant dan nog wat uit?

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 21-10-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teaubiasch
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04 21:32
Japie.G schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:57:
Vraag, bij deze ABB aardlekautomaat zitten 2 klemmen per pool (zit wel bij meer automaten). Mag ik daar allebei een draad in afklemmen? (1 naar dinrail-wcd en ander naar een ymvk) Of is de een voor draad en de ander voor bv een aansluitrail?

[Afbeelding]

En verder, maakt de aansluitrichting uit? Boven of onder in of uitvoeren? Deze vraag in het algemeen bij dit soort automaten? Het lijkt me van niet, maar wellicht zit ik compleet fout. En als je pv invoert, maakt de aansluitkant dan nog wat uit?
De onderste is voor een kamrail: (verkeerde plaatje, maar het idee is hetzelfde)
https://www.elektramat.nl...ju1_QgP-IBnBoCU10QAvD_BwE

En de bovenste is voor een draad.

Richting maakt niet uit nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Teaubiasch schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

De onderste is voor een kamrail: (verkeerde plaatje, maar het idee is hetzelfde)
https://www.elektramat.nl...ju1_QgP-IBnBoCU10QAvD_BwE

En de bovenste is voor een draad.

Richting maakt niet uit nee.
Okee, op de railplek mag geen draad worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Japie.G schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:57:
Vraag, bij deze ABB aardlekautomaat zitten 2 klemmen per pool (zit wel bij meer automaten). Mag ik daar allebei een draad in afklemmen?
Ja, daar mag draad in.
Bij deze automaat maakt dat niet uit.

Bij sommige automaten wel, bijvoorbeeld spanningsafhankelijke aardlekautomaten of type B aardlekschakelaars. Maar dan staat het doorgaans ook wel goed aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLTUs4kEck0b6SaAJEtQV1Whhrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUHLZ85s4ZISVTQ9ogEvKQ1G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLs7QVCgfp3hiUq87xxCDwLAyko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rkCKmKnVmvzJcMevlaheMeb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR73iMc5A4iiw7gANQcgILAIaZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXo2n1ZLPKLZp1Cuzhs0EdlC.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik wil graag de rechterkast ook gaan bedraden* voor in beginsel 3x aardlekautomaat (tuinverlichting, schuur, serverhok)

Kan ik om de rechterkast ook te bedraden, probleemloos in de middelste kast:
  • 3x L en 1x N vanaf hoofdschakelaar verplaatsen naar aansluitblokjes
  • 3x L en 1x N die nu van aardlekschakelaars naar de linkerkast lopen, verplaatsen naar aansluitblokjes
  • 3x L vanaf aansluitblokjes naar 3x ALS
  • 1x N van aansluitblokje naar ALS en doorlussen naar overige ALS met drievoudige kamrail
  • 3x L en 1x N van aansluitblokjes middelste kast naar aansluitblokjes rechterkast
  • Vanuit de aansluitblokjes aardlekautomaten bedraden in rechterkast?
Alles met 6mm2 LAPP H07V2-K draad, op moment aangedraaid en met geïsoleerde adereindhulzen. Vierkant geperst voor de de aardlekschakelaars en aardlekautomaten, zeskant voor de aansluitblokjes. Ik twijfel of ik in de aardlekschakelaars gelijktijdig een kamrail en adereindhuls mag gebruiken. EDIT: na het lezen van de twee vorige reacties twijfel ik over dat laatste punt in ieder geval niet meer

* Nadat ik gestofzuigd en de blootliggende aders ingekort heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 18:12
Jongens ik heb even jullie hulp nodig dit keer. Het crasht gewoon in mijn hoofd als ik er over blijf denken.

Ik heb een stelletje van deze zigbee dimmers Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V9oK9gj.png
En dat werkt prima op de slaapkamer icm deze pulsdrukker: https://www.elektramat.nl...-maakcontact-2020-us-500/ Ik heb overal blauwe neutraal in de wandcontactdozen ztten.

Maar de lamp op zolder, is een hotelschakeling met de overloop op de 1e verdieping. En nu crasht mijn hoofd hoe ik die dimmer moet aansluiten.

Achter welke wcd kan ik het beste de dimmer plaatsen, op zolder of de overloop? en welke pulsdrukkers moet ik hebben, de simpelste zoals die ik hier in dit bericht link? Want je hebt ook nog andere varianten zie ik: https://www.elektramat.nl...=BUSCH-JAEGER+PULSDRUKKER

Iets te weinig met HA van doen => Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:14

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wat ik heb gedaan bij hotelschakelingen is de dimmer gewoon boven de lamp in de centraaldoos gemonteerd, dan werkt het net als bij een normale schakelaar.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 13:13
Dacuuu schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:22:
Jongens ik heb even jullie hulp nodig dit keer. Het crasht gewoon in mijn hoofd als ik er over blijf denken.

Ik heb een stelletje van deze zigbee dimmers [Afbeelding]
En dat werkt prima op de slaapkamer icm deze pulsdrukker: https://www.elektramat.nl...-maakcontact-2020-us-500/ Ik heb overal blauwe neutraal in de wandcontactdozen ztten.

Maar de lamp op zolder, is een hotelschakeling met de overloop op de 1e verdieping. En nu crasht mijn hoofd hoe ik die dimmer moet aansluiten.

Achter welke wcd kan ik het beste de dimmer plaatsen, op zolder of de overloop? en welke pulsdrukkers moet ik hebben, de simpelste zoals die ik hier in dit bericht link? Want je hebt ook nog andere varianten zie ik: https://www.elektramat.nl...=BUSCH-JAEGER+PULSDRUKKER
1 van de 2 schakelaars heeft de draad die naar de lamp gaat, en de ander heeft de bruine lijn.
Je plaatst de dimmer bij de schakelaar met een lijn naar de lamp. Daar moet je dan ook je bruine draad hebben zodat je de dimmer kan voeden en de schakelaar een voeding heeft. Dan koppel je beide schakelaars aan de switch input.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 18:12
Kodess schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

1 van de 2 schakelaars heeft de draad die naar de lamp gaat, en de ander heeft de bruine lijn.
Je plaatst de dimmer bij de schakelaar met een lijn naar de lamp. Daar moet je dan ook je bruine draad hebben zodat je de dimmer kan voeden en de schakelaar een voeding heeft. Dan koppel je beide schakelaars aan de switch input.
Ok, dus de dimmer achter de wcd op zolder, daar zit de zwarte draad naar de lamp. En dan op zolder, en overloop 1e verdieping een normale pulsdrukker die je beide aansluit op 1 input van de dimmer.

Heeft dit voordeel tegenover de manier van @strandbal
strandbal schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:28:
Wat ik heb gedaan bij hotelschakelingen is de dimmer gewoon boven de lamp in de centraaldoos gemonteerd, dan werkt het net als bij een normale schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 13:13
Dacuuu schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Ok, dus de dimmer achter de wcd op zolder, daar zit de zwarte draad naar de lamp. En dan op zolder, en overloop 1e verdieping een normale pulsdrukker die je beide aansluit op 1 input van de dimmer.

Heeft dit voordeel tegenover de manier van @strandbal

[...]
Nee is eigenlijk hetzelfde. Bij mij is het alleen vaker dat ik meer ruimte heb bij de schakelaars omdat daar ook WCD's zitten. En in het plafond heb ik weinig speel ruimte.

Hierbij mijn snel in elkaar geflanste schema met voor en na. Het gaat om het idee. De gebruikte iconen etc zijn volgens mij niet juist :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIfygFTFyzk4jItS8Vp9PIjYfmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cU5syH8RYjUoW49zhe3KX3zw.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Kodess op 22-10-2021 09:43 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAXmtvuYOTeirAUcdJ0GMyfFpSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUROXf4laheImj2fcDxEZLKM.jpg?f=fotoalbum_large

Ben bezig de pv verdeler aan het bekabelen.. Doe ik dit nu goed zo? Ik zie even niet in hoe dit nu anders is dan gewoon een leiding met aftakkingen (wat dus op een pv leiding niet zou mogen..)

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 22-10-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
Ik weet niet wat die Enphase precies doet, maar op het oog mis ik een aardlekschakelaar. Rechts heb je wel een aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in één) voor de WCD zitten, maar voor de zonnepanelen zit alleen een installatieautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

dennistd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:00:
Ik weet niet wat die Enphase precies doet, maar op het oog mis ik een aardlekschakelaar. Rechts heb je wel een aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in één) voor de WCD zitten, maar voor de zonnepanelen zit alleen een installatieautomaat.
Klopt, er zit jn de mirco-omvormers straks al een aardfoutbescherming. Plus de kabel tussen deze pv verdeler en meterkast is in de meterkast ook voorzien van een 30ma aardlek+b16 groep. Er is mij verteld dat dan op de pvgroep geen alamet meer hoeft, slechts een reguliere 16a automaat.

Het enphase relais schakelt af als de gridspanning/hz niet aan vooraf gestelde eisen voldoet.

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 22-10-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41
Japie.G schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Klopt, er zit jn de mirco-omvormers straks al een aardfoutbescherming. Plus de kabel tussen deze pv verdeler en meterkast is in de meterkast ook voorzien van een 30ma aardlek+b16 groep. Er is mij verteld dat dan op de pvgroep geen alamet meer hoeft, slechts een reguliere 16a automaat.

Het enphase relais schakelt af als de gridspanning/hz niet aan vooraf gestelde eisen voldoet.
Je moet een onderverdeler toch in zijn geheel met 1 knop spanningsloos kunnen maken, dus ook je PV. Dat gaat nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 19:17

decramy

root@birdie:~#

dennistd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:00:
Ik weet niet wat die Enphase precies doet...
De microomvormers van enphase hebben geen mechanische afkoppeling bij fouten. Dat is verplicht in Nederland, maar in andere landen niet. Naar wat ik begrijp is het veelal genoeg het vermogen terug te brengen naar 0.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 19:17

decramy

root@birdie:~#

GeeMoney schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Je moet een onderverdeler toch in zijn geheel met 1 knop spanningsloos kunnen maken, dus ook je PV. Dat gaat nu niet?
Door de hoofdschakelaar uit te zetten? Het Qrelais detecteert het spanningsverlies en koppelt los.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb van de week onze meterkast door een elektricien laten ombouwen van 1 fase naar 3 fasen. We gaan over van 1x35A naar 3x25A. De netbeheerder komt later nog langs. Verder is er ter voorbereiding op zonnepanelen een pv-verdeler in onze garage geplaatst.

Het resultaat:
Meterkast overzicht:
[Afbeelding]

Meterkast rechterkant:
[Afbeelding]

Meterkast linkerkant:
[Afbeelding]

PV-verdeler garage:
[Afbeelding]

Op twee punten heb ik het idee dat het niet helemaal goed is gegaan:

Ik had in de offertefase voorgesteld om de kookgroep om te zetten naar een krachtgroep. Volgens de elektricien was dat onnodig duur. De huidige kookgroep kon gewoon blijven zitten. Ik ging hierin mee omdat ik dacht dat de kookgroep dan uit twee fasen zou worden gevoed. De elektricien gaf later aan dat dit in mijn situatie niet zou kunnen, omdat de twee fasen achter verschillende aardleks zaten. Ik heb dit nagechecked en dat klopt, dat kan inderdaad niet. Nu heeft hij de kookgroep op één fase gezet. Op mijn vraag of de zekering van de netbeheerder (straks 25A per fase) er dan niet in theorie uit kan klappen gaf hij aan dat dit niet zou kunnen. "Achter de hoofdschakelaar van de netbeheerder zou de load verdeeld worden over de fasen". Dat laatste lijkt mij totale onzin toch? Ik geloof best dat de kookplaat vrijwel nooit het volledige vermogen zal trekken, maar in theorie kan hij in zijn eentje de zekering laten knallen. Volgens mij heb ik twee opties: Een krachtgroep plaatsen en daar 2 fasen van gebruiken of voor de kookgroep 2 B16-alamats gebruiken zodat ik wel 2 fasen kan gebruiken zonder er een aparte aardlek voor te zetten. (nu ik dit zo nalees resulteert deze tweede optie ook in een invalide oplossing?)

2. In de meterkast hangt een 3-fase 40A alamat waarop de PV-verdeler in de garage is aangesloten. In de garage zit een 3-fase B16 automaat voor de omvormer van de zonnepanelen en nog 3 losse automaten. 2 voor twee frituurpannen en één voor de stroomaansluitingen in de garage en tuin. Ik had gevraagd om rekening te houden met de omvormer die een hogere lekstroom zou kunnen hebben. Nu is toch in de meterkast een 30mA alamat geplaatst, die er mogelijk uit gaat klappen als de omvormer teveel stroom lekt. Volgens mij is die ook niet zomaar te vervangen voor een 100mA of 300mA-exemplaar, omdat dan ook de drie andere groepen in de verdeler meer stroom mogen lekken, wat - naar ik gelezen heb - onwenselijk is. Hoe zou dit het beste verholpen kunnen worden? Het idee is om tussen de 7.000 en 10.000kWh per jaar op te gaan wekken. Waarschijnlijk met een stringomvormer, vermoedelijk een SMA-exemplaar.

Als er iemand suggesties heeft...graag!
Als dit het werk van een elektricien is, dan ben ik blij dat ik het zélf heb gedaan, wat een prutswerk...!

Die kamrails passen er niet recht onder, dan moet je ze óf niet gebruiken, of passende automaten plaatsen, dit is geen gezicht en nog gevaarlijk ook.

Die PVC pijpjes tussen de 2 kasten, what the.....? Die druk je zo naar binnen en dan kan je zo met je vinger bij het koper komen. Manmanman, als er een smaakpolitie was voor elektriciens, dan denk ik dat deze in de prijzen gaat vallen :D

Bruggen met installatiedraad is m.i. ook een no-go. Ik heb hier bewust kant en klare soepele dikke kabel met schoentjes eraan voor gebruikt, die ABB origineel ook gebruikt in de kasten. Een beetje elektricien heeft hier materialen voor om ze zelf te maken overigens, maar standaard installatiedraad zou ik zeker niet doen.

Als de netbeheerder nog langskomt gaat die hier ook vast nog wel wat van vinden. Sterker nog, als het niet deugt kan hij ook weigeren om het aan te sluiten. Toen ik mijn aansluiting heb laten omzetten naar 3 fasen (die groepenkast heb ik zelf aangelegd en gebrugd) heb ik uitgebreid met de installateur van de netbeheerder gesproken (was tijd voor, want er waren ook serieus graafwerkzaamheden) en hij vertelde mij dat als de groepenkast er ondeugdelijk uitziet dat hij zo zijn spulletje pakt en weer vertrekt zonder iets aan te raken. Be warned....

PS. Loopt de kabel naar de verdeler links nu via een aardlek ongezekerd naar de 2e kast? Da's een grote faal en mag niet, ook niet voor 10 centimeter.

Overigens zie ik nu later pas dat hier al uitgebreid op gereageerd is. Ik was even te enthousiast :9~

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 22-10-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:08
Japie.G schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Ik zou toch ook graag aardlekbeveiliging op de kabel naar de omvormers (en naar de pv-verdeler, for that matter) hebben. Hoe het regeltechnisch zit durf ik niet te zeggen.

Voor de rest doe je alles goed zo. Zowel de verbruikers als de terugleveraars zijn afgezekerd. Zo kan er nóóit meer dan de afgezekerde stroom gaan lopen. Zou je geen verdeler toepassen dan kan er in theorie een dubbele stroom lopen als de gebruikersgroep zowel vanuit het net als vanuit je PV-installatie gevoed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Fairy schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

PS. Loopt de kabel naar de verdeler links nu via een aardlek ongezekerd naar de 2e kast? Da's een grote faal en mag niet, ook niet voor 10 centimeter.
Vanuit de hoofdschakelaar gaan de drie fasen en de nul naar het distributieblok in de linkerkast. Vanaf daar gaat het naar de aardlek in de linkerkast en naar de aardleks in de rechterkast. Er zit dus zowel geen aardlek als geen automaat tussen.

Mag dat puur niet omdat de kasten niet tegen elkaar aan zitten en had het dus wel gemogen als de kasten wel tegen elkaar stonden?
Fairy schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

Als de netbeheerder nog langskomt gaat die hier ook vast nog wel wat van vinden. Sterker nog, als het niet deugt kan hij ook weigeren om het aan te sluiten. Toen ik mijn aansluiting heb laten omzetten naar 3 fasen (die groepenkast heb ik zelf aangelegd en gebrugd) heb ik uitgebreid met de installateur van de netbeheerder gesproken (was tijd voor, want er waren ook serieus graafwerkzaamheden) en hij vertelde mij dat als de groepenkast er ondeugdelijk uitziet dat hij zo zijn spulletje pakt en weer vertrekt zonder iets aan te raken. Be warned....
Als dat het gevolg gaat zijn dan mag de elektriciën de boel goed komen zetten en de eventuele extra kosten van de Liander vergoeden.

De schuine kammen wil ik zelf eigenlijk voor die tijd nog fixen. Wat je zelf al aangeeft, ik heb het idee dat ik het er netter in krijg dan dat ik hem er weer voor laat komen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Scooper schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

Vanuit de hoofdschakelaar gaan de drie fasen en de nul naar het distributieblok in de linkerkast. Vanaf daar gaat het naar de aardlek in de linkerkast en naar de aardleks in de rechterkast. Er zit dus zowel geen aardlek als geen automaat tussen.

Mag dat puur niet omdat de kasten niet tegen elkaar aan zitten en had het dus wel gemogen als de kasten wel tegen elkaar stonden?

[...]

Als dat het gevolg gaat zijn dan mag de elektricien de boel goed komen zetten en de eventuele extra kosten van de Liander vergoeden.

De schuine kammen wil ik zelf eigenlijk voor die tijd nog fixen. Wat je zelf al aangeeft, ik heb het idee dat ik het er netter in krijg dan dat ik hem er weer voor laat komen.
Op je vraag durf ik je geen 100% zeker antwoord te geven. Als ik logisch beredeneer zou ik zeggen het moet gezekerd zijn als het de kast uitkomt. Als je een geschakelde kast hebt zoals bijvoorbeeld ABB dan heb je onderin alles aangesloten op elkaar (1 grote open ruimte) en kan je het als 1 grote kast zien. In jouw geval zit je al met 2 verschillende merken kasten met daartussen PVC pijpjes die ook nog eens 2x niet afgezekerd zijn. Dit is sowieso fout, maar ik weet niet of je het als 1 kast mag zien als ze beiden tegen elkaar aan zouden liggen.

Als die elektricien voor een grotere firma werkt zou je die eens kunnen benaderen met foto's en de commentaren die er zijn gegeven door diverse mensen hier. Als het een zelfstandige is dan wordt het lastig en is het al gauw jouw woord als 'leek' tegen de vakman.

Netter zou zijn om een compatibele kast te nemen van hetzelfde soort als de hoofdkast en de inhoud op de DIN rails over te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 22-10-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Het gaat om een ZZP'er via Werkspot. Volgens hem is uiteraard alles in orde en volgens NEN1010.
Bedankt voor je headsup. Dan weet ik een beetje wat ik kan gaan verwachten als de netbeheerder langs gaat komen. De kammen en kookgroep probeer ik voor die tijd geregeld te hebben.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Scooper schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:03:
Het gaat om een ZZP'er via Werkspot. Volgens hem is uiteraard alles in orde en volgens NEN1010.
Bedankt voor je headsup. Dan weet ik een beetje wat ik kan gaan verwachten als de netbeheerder langs gaat komen. De kammen en kookgroep probeer ik voor die tijd geregeld te hebben.
Ik vraag me echt af of het een elektricien is of een hobbybob die het een keer gezien heeft en daarna denkt dat ie het zelf wel kan en zijn diensten daarna aanbied.
Pagina: 1 ... 193 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.