Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.314.802 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
beetje offtopic, maar NIET doen, ofwel cop 1 electrische radiatoren gebruiken of een warmtepomp waar het laatste de duidelijke voorkeur heeft en in 99% van de gevallen de betere keuze is. de electrische cv ketel heeft nagenoeg geen gerechtvaardige toepassing vanuit het oogpunt van de gebruiker.

Gebruik het volgende sommentje om te weten wat je straks gaat betalen voor verwarming ;)

gas verbruik * 8,5 * 0,24 = nieuwe kosten voor verwarmen.

voor meer info:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruphin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 11:22
De electrische CV klinkt inderdaad gek, maar het is voor een vloerverwarmingssysteem waarbij het water niet warmer wordt dan ~30 graden. De ketel heeft een vermogen van 4kW, en ik verwacht dat deze zelden op vol vermogen zal draaien. Het is een tijdelijke oplossing totdat ik voorzien wordt van stadswarmte, of ik een grondbron laat boren voor een warmtepomp met grondwater. :)

Over de systemen heb ik verder wel goed nagedacht, ik vraag me alleen af of ik met deze groepenkasten vooruit kan, of dat ik echt iets stoms over het hoofd zie.

Goed advies over de electricien, ik moet dus specifiek een electricien vinden die dit systeem wil plaatsen.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-05 10:19
Ruphin schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:38:
De electrische CV klinkt inderdaad gek, maar het is voor een vloerverwarmingssysteem waarbij het water niet warmer wordt dan ~30 graden. De ketel heeft een vermogen van 4kW, en ik verwacht dat deze zelden op vol vermogen zal draaien. Het is een tijdelijke oplossing totdat ik voorzien wordt van stadswarmte, of ik een grondbron laat boren voor een warmtepomp met grondwater. :)

Over de systemen heb ik verder wel goed nagedacht, ik vraag me alleen af of ik met deze groepenkasten vooruit kan, of dat ik echt iets stoms over het hoofd zie.

Goed advies over de electricien, ik moet dus specifiek een electricien vinden die dit systeem wil plaatsen.
Ik heb nagenoeg dezelfde opstelling, maar dan van ABB, 400 euro aan materiaal dacht ik. Ik zou trouwens gewoon 12 groepen nemen, heb je 1 over voor later.

Ik weet niet wat voor ventilatie je hebt, maar denk dan wellicht na over een ventilatiewarmtepomp met een element. Dan kan je in ieder geval een deel van je verwarming duurzaam doen. Kan ook samenwerken met toekomstige warmtepompen.

• Ruphin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 11:22
Ik al ben bezig met het aanleggen van een ventilatiesysteem met warmteterugwinning. :)

Het verduurzamen van de woning is een van de hoofdpunten van de verbouwing. Ik heb flink wat isolatie aangebracht, op de ventilatie komt warmteterugwinning, het oude centrale verwamingssysteem is vervangen door vloerverwarming, en ik heb het hele dak vol gelegd met zonnepanelen.

Ik begrijp dat mijn stroom kosten op korte termijn redelijk omhoog kunnen gaan, maar ik verwacht dat aan het einde van de verbouwing mijn kosten min of meer gelijk zullen zijn als de oude situatie, en dat ik op termijn als ik overga op een warmtepomp met grondwater mijn kosten flink zullen dalen. Kostenbesparing was overigens niet de hoofdreden van de verbouwing

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

habbekrats schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:51:
@Edgarz Als dit daadwerkelijk achter een 40A automaat zit zal de bedrading rond de 6 mm2 moeten zijn. Dat haal ik niet zo uit de foto, 4 en 6 zijn niet even makkelijk te schatten.

Draadkleuren 2 x bruin 1 x rood en 1 x blauw zijn ook wel apart.
Plaatselijke electriciën op bezoek gehad. De 2 bruine draden zitten samengevoegd op een 25amp automaat voor 2x 230v.

Het fornuis kan gewoon direct aangesloten worden (zonder perilex stekker) op de bestaande aansluiting (moet in NL via stekker maar mag in België direct op de doos) , in de automatenkast dient de 25amp vervangen te worden door een 32amp exemplaar. "Bel maar even als je gaat plaatsen, dan kom ik even langs". Dorpsgemeenschappen zijn toch fijn :P

Bedankt voor alle reacties!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

twain4me schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:38:
gas verbruik * 8,5 * 0,24 = nieuwe kosten voor verwarmen.
Lees jij het nieuws wel? :+

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:32
Hebt iemand ervaring / tip voor MID gecertificeerde kWh meter die tussen stopcontact en verbruiker kan plaatsen ?

Dus niet in de meterkast maar echt tussen product en bij voorkeur diverse stopcontacten maar 1 vast stopcontact zou ook kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb wat advies nodig.

We hebben onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen alleen zit de 4 aderige YVMK-as buitenkabel op een lichtgroep (groep 9) aangesloten waar vrijwel de helft van alle verlichting en WCDs op de beganegrond ook op aangesloten zit. Ik had gevraagd of ze dit op een aparte groep wilden doen maar dit zijn ze vergeten te doen.

Dit is de meterkast:

aardlek 1
1 lichtgroep 1
2 wasmachine
3 vaatwasser
4 quooker

aardlek 2
5 lichtgroep 5
6 wasdroger
7 -
8 -

aardlek 3
9 lichtgroep 9
10 oven
11 PV-installatie
12 PV-installatie

aardlek 4
13 kookplaat 400v krachtgroep

Nu vermoed ik dat het lastig wordt om die tuingroep nog op een aparte groep te zetten omdat er waarschijnlijk geen directe leiding ligt maar dus aangesloten zit op een centraaldoos.

Eerst dacht ik dat als hij op een aparte groep zit ik klaar zou zijn. Dat als er dan een probleem buiten is, dat het dan alleen die groep betreft. Maar ik heb dus geleerd dat het dan alle groepen op die aardlek treft.

Dus het idee dat de koelkast & vriezer (die ook op groep9 zitten) niet ontdooien met een aparte tuingroep gaat niet op. Tenzij de tuingroep op een aparte aardlek zit, maar dat heb ik niet besteld dus dat gaan ze niet doen.

Daarnaast krijg ik misschien problemen als ik een terrasverwarming zou willen installeren. Dit zou wel opgelost zijn met een aparte groep. Maar als ik de oven niet tegelijk aanzet, zal dat misschien nog wel meevallen?

En wat is het effect van die PV groep op diezelfde aardlek?

Wat is wijsheid? Enorm punt van maken? Of is het niet echt een ramp?

Maandag heb ik een afspraak met de uitvoerder en elektricien om te bekijken wat we kunnen doen. Dus mocht iemand tips hebben, graag. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3RbWiJuSYIqFBTScs9Irloa6mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vLED30eZQJ6Y8NthQPEGMCRO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 206% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 01-10-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 16:37
Ik zou ze het laten uitvoeren zoals afgesproken, dan ben je in elk geval beveiligd tegen kortsluiting buiten het huis door een aparte zekeringsautomaat, en blijven de andere groepen doordraaien; maar als je daar een aardlek probleem hebt, dan gaan die 3 andere groepen dus ook uit.

Het belangrijkst (werkt, kosten) is de bedrading naar de groepenkast; maar als die in orde is als afgesproken, dan kan je zelf/later de zekering automaat (laten) vervangen door een alamat en is je probleem opgelost.
Ruimte in de kast is er, want de alamat is maar 1 module breder dan de automaat, maar je hebt in groep 2 fysiek ruimte over.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Korte vraag: onze keuken is zojuist besteld en nu zie ik dat ze voor de kookplaat Bora PUXU een DPS PERISNOER2 hebben besteld van 5g1,5. De handleiding zegt dat het 2,5mm2 moet zijn. Is 1,5mm2 niet te dun of kan dat gewoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
koifim schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:30:
Korte vraag: onze keuken is zojuist besteld en nu zie ik dat ze voor de kookplaat Bora PUXU een DPS PERISNOER2 hebben besteld van 5g1,5. De handleiding zegt dat het 2,5mm2 moet zijn. Is 1,5mm2 niet te dun of kan dat gewoon?
Nieuwe keuken, 2.5 volgens handleiding, maar je gaat 1.5 gebruiken..
Hoe klinkt dit voor jouzelf?

Niet accepteren natuurlijk.
Zeker bij nieuw, gewoon lekker zoals voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
@koifim 1.5mm2 is voldoende voor 16A over korte afstanden. Voor langere afstanden gebruik je 2.5mm2 om spanningsverlies te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14
@Anoniem: 36835 Ik vraag me dan af waar ze die kas kabel dan ingevrot hebben. Ik mag toch aannemen dat deze naar de meterkast gaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
JohanSavelkoul schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Nieuwe keuken, 2.5 volgens handleiding, maar je gaat 1.5 gebruiken..
Hoe klinkt dit voor jouzelf?

Niet accepteren natuurlijk.
Zeker bij nieuw, gewoon lekker zoals voorgeschreven.
Automaat van 16A is volgens handleiding genoeg.
Dus dan is een draad van 1,5 perfect te gebruiken.

Heb er zelf een 4carre liggen trouwens. Maar overal zijn mijn draden al goed voorzien op de toekomst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ben een ABB 3-fase kast aan het samenstellen.
Hierin moeten 8 normale 16A groepen, één 1-fase alamat 16A (schuur/tuinverlichting) en een 3 fase groep voor een kookplaat komen.

De vraag zal hier ongewtijfeld eerder gesteld zijn, maar:

- Waarom heb ik bij kasten t/m 8 groepen twee 4 polige aardlekschakelaars?
2 waarschijnlijk omdat bij een aardfout niet het hele huis donker is, maar waarom niet drie 2 polige aardlekschakelaars?
Dat laatste neemt ook minder ruimte in, dit is wel standaard bij kasten van 9 groepen of meer.

- Kookplaat:
Ik kan een kast nemen met 11 groepen (8 + 3 t.b.v. kookplaat) en hier een krachtbrug op zetten om drie groepen te koppelen, maar ook een 3 fase alamat.
Is er nog een voorkeur voor een van beide? Ondanks de hogere prijs neig ik naar de alamat.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
Ieder aardlek mag maximaal 4 groepen beveiligen en je moet er tenminste 2 hebben. Bij 9 groepen zijn dus 3 aardleks nodig. Dat zijn dan 1-fase aardleks, met alle beveiligde groepen op 1 fase (en dus 3 aardleks, 1 per fase)

Die brede zijn 3-fase aardleks, waarbij de achterliggende groepen op 3 fasen zitten.

Ik zou altijd voor een alamat kiezen in plaats van een krachtbrug, maar dat laatste kan ook als de drie groepen maar over drie fasen verdeeld zijn (dus 11 groepen totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49
Blihi schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:50:
maar dat laatste kan ook als de drie groepen maar over drie fasen verdeeld zijn (dus 11 groepen totaal)
Maar dat gaat je niet lukken met 1-fase aardlekschakelaars.

@henkNL 1-fase automaten => 1-fase aardlekschakelaar, dit omdat lekstromen anders tegen elkaar kunnen wegvallen. Ook al mag het in de laatste norm wel weer om een 3-fase aardlekschakelaar in te zetten maar wordt het wel sterk afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Tnx voor de antwoorden alvast.

Dan gaat er gewoon een 3 fase alamat in :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Septillion schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Maar dat gaat je niet lukken met 1-fase aardlekschakelaars.
Nee, natuurlijk niet. Maar bij 11 automaten zal wel standaard 3x3-fase aardlek voorgesteld worden. Maar je hebt helemaal gelijk natuurlijk.
@henkNL 1-fase automaten => 1-fase aardlekschakelaar, dit omdat lekstromen anders tegen elkaar kunnen wegvallen. Ook al mag het in de laatste norm wel weer om een 3-fase aardlekschakelaar in te zetten maar wordt het wel sterk afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Blihi schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:55:
Maar bij 11 automaten zal wel standaard 3x3-fase aardlek voorgesteld worden.
Dat hoop ik niet. Dat is en duurder en wordt sterk afgeraden in de nen1010. Dat het überhaupt weer is toegestaan is al jammer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Septillion Eens, maar omdat uit het eerdere verhaal al blijkt dat bij 8 groepen voor 2x3-fase aardleks gekozen wordt ging ik daarvan uit.

Het 'probleem' is dat die ABB busboard kasten in 3-fase uitvoering al hun installatieautomaten om de beurt op een andere fase hebben zitten.

Ik zou het in ieder geval zo doen: De code HAD3434-22T+H44C invoeren in https://www.abbconnect.nl...d/Step1.aspx?hafogen=True

Daar moet dan alleen nog een aardlekautomaat bij voor de buitenboel.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 05-10-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Blihi Zeker met je eens! De standaard 3-fase kast met busboard is een onding. Maar je kan prima 1-fase busboard gebruiken in een 3-fase kast. Zou wel meer vrije ruimte houden voor eventuele uitbreiding zoals PV en EV.

Maar hij schreef juist dat hij zich afvroeg waarom er niet naar 3-fase aardleks gegrepen werd.

@henkNL Zelf zou ik denk ik ook voor een derde aardlek gaan, dan kan je alle 1-fase eindgebruikers ook mooi over de fases verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is inderdaad nog netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Ja dat is ook mijn gedachte, 3x een 1-fase aardlek, en dan de groepen hierover verdeeld.
In zo'n kast zal wel dit busboard zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nee, die is bedoeld voor 4 krachtgroepen. Deze wordt gebruikt in een kast met 4-polige aardlekschakelaars en individuele groepen: https://www.123groepenkas...oard-3-fase-2-x-6-modulen

( en dan mag je dus maar 4 groepen achter iedere aardlek doen, dus bijvoorbeeld 3 enkele groepen en 1 krachtgroep, of 4 enkele groepen. Daarmee verlies je dus ruimte, want de resterende plaatsen kun je niet gebruiken.)

[ Voor 35% gewijzigd door Blihi op 05-10-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Even een vraagje over selectiviteit en max amperage door een 2.5mm2-draad.

Ik heb een 3x25A aansluiting met een 3P 40A hoofdschakelaar. Zou ik een 3P C20 alamat in de meterkast mogen hangen naar een verdeler om vanuit daar met verschillende B16-automaten meerdere groepen te maken? Zo ja, wat voor hoofdschakelaar moet er dan in de verdelerer? 3P B20?

Of mag je sowieso geen 16A over 2.5mm2 doen? De bronnen zijn daar redelijk over verdeeld. De afstand (die ik soms als ja/nee-criterium zie) is ruim minder dan 25m.

[ Voor 19% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-10-2021 16:25 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:24
In NL is voor een woning 2,5mm² VD-draad standaard en dat wordt "standaard" afgezekerd met 16A B.

Dit is in NL al sinds jaar en dag de standaard voor VD-draad in buis.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 05-10-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:28

TGEN

Hmmmx_

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:24:

Ik heb een 3x25A aansluiting met een 3P 40A hoofdschakelaar. Zou ik een 3P C20 alamat in de meterkast mogen hangen naar een verdeler om vanuit daar met verschillende B16-automaten meerdere groepen te maken? Zo ja, wat voor hoofdschakelaar moet er dan in de verdelerer? 3P B20?

Of mag je sowieso geen 16A over 2.5mm2 doen? De bronnen zijn daar redelijk over verdeeld. De afstand (die ik soms als ja/nee-criterium zie) is ruim minder dan 25m.
"Mogen" mag het niet strikt genomen van de NEN1010, maar in jouw huisinstallatie ben jij verantwoordelijk en niet een elektricien (tenzij je het door zo'n elektricien uit wil laten voeren).

Ik zou zelf geen 3P B20 alamat als hoofdschakelaar inzetten in de onderverdeler, maar gewoon een 3P 40A hoofdschakelaar. Je richt het zo in dat of je B16 eindgroepen eerst afslaan, dan wel je 30mA 40A aardleks (aanname) die je daarvoor hebt bij een aardlek, en bij sluiting/lek in de kabel de C20 (300mA) in de meterkast. Voor 16A per fase over 2,5 mm² denk ik dat je een kabelberekening moet gaan doen, en in het ahcterhoofd houden dat je wel meer vermogen die kant op zou kunnen sturen in de toekomst vanaf zonnepanelen aangesloten in de hoofdmeterkast, en de nul kan ook zwaarder belast worden bij het aansluiten van zonnepanelen in de onderverdeler.

Kabels trekken is vervelend, dus dan zou ik zelf eerder een (in eerste instantie) overbemeten kabel trekken dan later als je plannen wijzigen je zuur voelen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
TGEN schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

"Mogen" mag het niet strikt genomen van de NEN1010, maar in jouw huisinstallatie ben jij verantwoordelijk en niet een elektricien (tenzij je het door zo'n elektricien uit wil laten voeren).

Ik zou zelf geen 3P B20 alamat als hoofdschakelaar inzetten in de onderverdeler, maar gewoon een 3P 40A hoofdschakelaar. Je richt het zo in dat of je B16 eindgroepen eerst afslaan, dan wel je 30mA 40A aardleks (aanname) die je daarvoor hebt bij een aardlek, en bij sluiting/lek in de kabel de C20 (300mA) in de meterkast. Voor 16A per fase over 2,5 mm² denk ik dat je een kabelberekening moet gaan doen, en in het ahcterhoofd houden dat je wel meer vermogen die kant op zou kunnen sturen in de toekomst vanaf zonnepanelen aangesloten in de hoofdmeterkast, en de nul kan ook zwaarder belast worden bij het aansluiten van zonnepanelen in de onderverdeler.

Kabels trekken is vervelend, dus dan zou ik zelf eerder een (in eerste instantie) overbemeten kabel trekken dan later als je plannen wijzigen je zuur voelen.
Ik ben een redelijke noob dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt. En wellicht was ik ook niet helemaal duidelijk.

Als ik je goed begrijp hoeft een hoofdschakelaar van een verdeler dus niet selectief te zijn tov de hoofdschakelaar of automaat van groep die de onderverdeler voedt?

Dus 40A hoofdschakelaar meterkast -> C20 alamat -> 40A hoofdschakelaar --> ALS --> B16-automaat mag gewoon? Een C16 alamat kan ook, maar ik dacht als er in principe toch 20A over 2.5mm2 mag, waarom ook niet?

Dikkere (dus 4mm2) kabels trekken had ik ook al over nagedacht, maar heeft dat wel zin ivm 25A->16A selectiviteit?

Ook snap ik niet goed waarom je een kabelberekening zou moeten doen om 3*16A die kant op te willen sturen? Ze hebben ieder hun eigen fasedraad, en de nuldraad kan gewoon gecombineerd worden voor de drie fasen, toch?

Meer dan 3*16 of 3*20A die kant op sturen kan kan met normale bedrading niet, maar dat hoeft ook niet. PV heb ik al. Mijn dak heeft plaats voor 12 panelen en die liggen er allemaal op, gekoppeld aan een enkelfasige wasmachinegroep.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
leonbong schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:32:
In NL is voor een woning 2,5mm² VD-draad standaard en dat wordt "standaard" afgezekerd met 16A B.

Dit is in NL al sinds jaar en dag de standaard voor VD-draad in buis.
Yup ik weet dat het standaard is, maar het zou voor mij echt ontzettend handig zijn als ik bepaalde groepen toch in 20A mag uitvoeren met m'n standaard VD-draad. Daardoor zou ik bijvoorbeeld ook officieel 2 apparaten afgezekerd op 10A (e.g. wasmachine+wpb) mogen aansluiten op wat nu nog een normale B16-groep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@HarmoniousVibe Een 40A hoofdschakelaar, is alleen een schakelaar waar max 40A door heen mag. Hij schakelt dus niet uit door overbelasting.
VD in buis gewoon op max 16A houden. Beetje moderne wasmachine en warmtepomp droger kunnen samen wel op 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:24:

Ja en nee.

Ja, dat mag als het om een PV verdeler. Je mag dus een 20A aardlekautomaat gebruiken om een PV-verdeler af te zekeren. Die PV verdeler mag niet meer dan 2 automaten hebben, eentje voor de PV panelen en eentje voor de wasmachine/droger. Dit is een uitzondering op de NEN1010 en vastgelegd in NPR5310 (pagina 368 Blad 65 bladzijde 10). De maximale stroom over de 2,5 mm2 bedrading blijft 16A. Dat kan 16A afname zijn (als wasmachine en droger samen zoveel stroom verbruiken) of 16A teruglevering (als de omvormer maximaal levert). Maar meer dan 16A stroom loopt er dus nooit.

Nee, je mag dus niet twee eindgroepen 16A voor afname maken, want dan kan er theoretische 20A stroom gaan lopen en dat schijnt niet te mogen, zoals hierboven ook al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zoals beloofd een update van mijn kant.

Ik had het probleem dat de bestaande kast eigenlijk te klein was voor wat ik wilde, namelijk een krachtstroom aansluiting realiseren voor een toekomstige warmtepomp alsmede een krachtstroom aansluiting voor een toekomstige laadpaal (waarvoor de bedrading er al wel ligt). Ook wilde ik voorbereid zijn op een vergroting van de aansluiting van 3x25A naar 3x40A, just in case.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de oplossing waarbij ik de buizen naar de wasmachine en droger een andere bestemming heb gegeven. De 16mm buis naar de wasmachine gaat nu naar een werkschakelaar en dan naar omvormer 1. De 16mm buis naar de droger gaat nu naar een PV verdeler. Op de PV verdeler zit omvormer 2 en twee stopcontacten voor wasmachine en droger.

De bekabeling rondom de omvormers is uitgevoerd met flexibele 3x2.5 mm2 kabel (Neopreen H07RNF).

De groepenkast beneden is vervangen door een Hager Vega kast met 54 modules. Deze kast paste precies in de aanwezige ruimte. Intern is de bekabeling van de hoofdschakelaar naar het verdeelblok 10 mm2, de rest is 6 mm2. Er zijn nergens aftakblokjes gebruikt, alleen drie lasklemmen onderin op de aardlekautomaat naar de tuin. Dat zijn Wago 221 lasblokken in een 221-500 houder. Dus dat schijnt zo te mogen.

De groepenkast beneden ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP3zpA4Xkr3X0znAXhOnpUsz08o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNBHg3uIxmoB6aNRj3LhzWhM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9grUnyY85oViQTB4KDO6O1kC_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OEU1RS6XkLRTzJDMXTNqHfn.jpg?f=fotoalbum_tile

Bovenin zitten in totaal 8 eindgroepen verdeeld over 3 fasen met eigen aardlekschakelaar plus de kookgroep.

Op de middelste rij zitten twee aardlekautomaten. Links een 16A 300mA versie waarop omvormer 1 zit aangesloten (via een werkschakelaar) en daarnaast een 20A 300mA versie waarop de PV verdeler boven zit. Daarnaast zit een 20A, 300 mA aardlekautomaat. Dat is momenteel niet in gebruik, maar daar zit de bedrading voor een toekomstige warmtepomp op. Waarschijnlijk moet die alamat er nog uit tegen de tijd dat er echt een WP komt, want daar zit 2.5 mm2 bedrading achter, dus moet eigenlijk max 16A zijn.

Onderin zit een aardlekautomaat (F13) voor de buiten- en tuinverlichting en een relais om de verlichting bij de voordeur (groep F1) te schakelen met de bewegingsmelder op groep F13.

De PV verdeler boven ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJtG2ZjCAh-Bag8Tm6ti7YgA1os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxRWZhMHnLutR6VLVbh3QlYm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sttpnfmytubdtwkPdXqvp36iRVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQFLCyphjQ2uKErem8iKu7KL.jpg?f=fotoalbum_tile

Van links naar rechts: Hoofdschakelaar, eindgroep 16A voor omvormer 2, aardlekschakelaar 30 mA, eindgroep 16A voor de twee wandcontactdozen rechts. Omvormer 2 heeft niet ook nog een werkschakelaar omdat deze PV verdeler er direct onder hangt. Afschakelen kan dus gewoon via de installatieautomaat en dan is een werkschakelaar niet meer nodig.

De eindgroep is hier van Eaton (had ik liggen), omdat de kabel naar de omvormer (linksboven) ook Neopreen is en die Hager automaat alleen steekfittingen heeft.

De werkschakelaar voor omvormer 1 en de verbinding op de oorspronkelijke wasmachine- en drogeraansluiting zijn zo gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skIgtiOzPJf3EZjOpLzn-L9Sals=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5xym7soRdXHQ4ayM7oZoikO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zprma5YAcZizigIwGmuy0KpK2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMbJsGE7D79FsXJIpDj1vvaC.jpg?f=fotoalbum_tile

De werkschakelaar is een 3-polige versie, maar ik gebruik slechts twee polen voor de nul en de fase. De randaarde is niet geschakeld.

Al met al is dit het schema zoals nu aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjpkz2SYDN9fRNU-DNUxZ4FM_7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XlrDops3KG2cTYgYlvDt51Q2.png?f=fotoalbum_large

De groepen zijn netjes verdeeld over de drie fasen en er is in de kast nog voldoende ruimte voor zowel de toekomstige laadpaal als de toekomstige warmtepomp, eventueel zelfs nog met kWh meter (schijnt nogal belangrijk te zijn voor monitoring volgens het WP topic).

Wat me niet bevalt is dat sommige randaardedraden vrij kort zijn. Dit was helaas al zo in de originele kast en die kon ik niet gemakkelijk verlengen (zonder heel veel nieuwe draden te trekken). Alles zit gelukkig netjes aangesloten, dus het paste wel allemaal.

Opmerkingen hoor ik graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
henkNL schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:39:
Ben een ABB 3-fase kast aan het samenstellen.
Hierin moeten 8 normale 16A groepen, één 1-fase alamat 16A (schuur/tuinverlichting) en een 3 fase groep voor een kookplaat komen.

De vraag zal hier ongewtijfeld eerder gesteld zijn, maar:

- Waarom heb ik bij kasten t/m 8 groepen twee 4 polige aardlekschakelaars?
2 waarschijnlijk omdat bij een aardfout niet het hele huis donker is, maar waarom niet drie 2 polige aardlekschakelaars?
Dat laatste neemt ook minder ruimte in, dit is wel standaard bij kasten van 9 groepen of meer.

- Kookplaat:
Ik kan een kast nemen met 11 groepen (8 + 3 t.b.v. kookplaat) en hier een krachtbrug op zetten om drie groepen te koppelen, maar ook een 3 fase alamat.
Is er nog een voorkeur voor een van beide? Ondanks de hogere prijs neig ik naar de alamat.
Persoonlijk zou ik dit ophangen:

Hoofdgroepenkast, 3fase 2 polig
https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html

Uitbreidingskast
https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html

Losse alamat voor buiten.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Kabelboom voor het verbinden van je 2 kasten.
https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html

Aansluitkam voor alamat
https://www.sandervunderi...erdeeld-over-3-fasen.html

Als je niet de breedte in, wel in de hoogte kan 9 groepen+3fase alamat om te koken. Hoef je alleen nog maar een 1 fase alamat.
https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x440mm.html

Je zou onder de 500 euro uit kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:38:
[...]

Ik ben een redelijke noob dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt. En wellicht was ik ook niet helemaal duidelijk.

Als ik je goed begrijp hoeft een hoofdschakelaar van een verdeler dus niet selectief te zijn tov de hoofdschakelaar of automaat van groep die de onderverdeler voedt?

Dus 40A hoofdschakelaar meterkast -> C20 alamat -> 40A hoofdschakelaar --> ALS --> B16-automaat mag gewoon? Een C16 alamat kan ook, maar ik dacht als er in principe toch 20A over 2.5mm2 mag, waarom ook niet?

Dikkere (dus 4mm2) kabels trekken had ik ook al over nagedacht, maar heeft dat wel zin ivm 25A->16A selectiviteit?

Ook snap ik niet goed waarom je een kabelberekening zou moeten doen om 3*16A die kant op te willen sturen? Ze hebben ieder hun eigen fasedraad, en de nuldraad kan gewoon gecombineerd worden voor de drie fasen, toch?

Meer dan 3*16 of 3*20A die kant op sturen kan kan met normale bedrading niet, maar dat hoeft ook niet. PV heb ik al. Mijn dak heeft plaats voor 12 panelen en die liggen er allemaal op, gekoppeld aan een enkelfasige wasmachinegroep.
toon volledige bericht
Zoals @habbekrats al aangeeft is een hoofdschakelaar niet 'selectief', want het is geen automaat (slechts een schakelaar ontworpen voor een bepaalde maximumstroom). De selectiviteit geldt voor zekeringen/automaten, en volgens de NEN1010-regels zou achter de hoofdzekering van 25A (immers, je hebt een 3x25A aansluiting) ten hoogste 16A-zekeringen/automaten geplaatst mogen worden*. Als je zelf gaat hobbyen kan je echter ook beredeneren dat je voor je onderverdeler C20 gebruikt en voor de automaten bij de eindgroepen B16; deel van de argumentatie is dat je hoofdzekering karakteristiek D is (kan ook C zijn, maar dat komt in Nederland volgens mij bijna niet meer voor), de alamat voor de kabel naar je onderverdeler in de hoofdkast karakteristiek C, en je installatieautomaten voor de eindgroepen in de onderverdeler karakteristiek B.

Een elektricien mag dit volgens de regels zo niet aansluiten v.z.i.w., maar als particulier kan dit wel.

De kabelberekening bedoelde ik meer omdat de afstand tussen hoofdkast en onderverdeler hier relevant is; 2,5 mm² mag je prima gebruiken voor 16A, maar niet tot oneindige lengte. Mocht je een lange afstand moeten overbruggen, dan is kabel met grotere diameter per draad benodigd. Als je zeker bent dat je nooit meer dan 16A per fase die kant op gaat sturen, je kabellengte naar de onderverdeler niet te lang is (wat is te lang? Daarvoor moet je een kabelberekening doen ;)), en je nooit terug gaat leveren vanaf de onderverdeler met gelijktijdig verbruik op de onderverdeler, dan kan je voldoen met 2.5 mm².

*: de regels zijn iets complexer, maar dat is waar het in de praktijk op neerkomt.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
TGEN schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:36:
deel van de argumentatie is dat je hoofdzekering karakteristiek D is (kan ook C zijn, maar dat komt in Nederland volgens mij bijna niet meer voor),
Dat klopt niet. Hier in het Liander-gebied zijn alle hoofdautomaten die de laatste ca 20 jaar in woonhuizen zijn geplaatst C25 (of C40).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
In onze nieuwbouw woning uit 2019 zitten ook C25 automaten als hoofdzekering (Stedin gebied).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
TGEN schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:36:
[...]
automaten bij de eindgroepen B16; deel van de argumentatie is dat je hoofdzekering karakteristiek D is (kan ook C zijn, maar dat komt in Nederland volgens mij bijna niet meer voor), de alamat voor de kabel naar je onderverdeler in de hoofdkast karakteristiek C, en je installatieautomaten voor de eindgroepen in de onderverdeler karakteristiek B.
Incorrect tegenwoordig wordt juist C toegepast en vroeger nog wel eens D als hoofdautomaten door de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Andrehj schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Dat klopt niet. Hier in het Liander-gebied zijn alle hoofdautomaten die de laatste ca 20 jaar in woonhuizen zijn geplaatst C25 (of C40).
Out.of.Control schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:02:
In onze nieuwbouw woning uit 2019 zitten ook C25 automaten als hoofdzekering (Stedin gebied).
leonbong schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Incorrect tegenwoordig wordt juist C toegepast en vroeger nog wel eens D als hoofdautomaten door de netbeheerder.
I stand corrected! Mijn oude aansluiting is nog met D uitgevoerd, vandaar...

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Murkmans schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:42:
[...]

Persoonlijk zou ik dit ophangen:

Hoofdgroepenkast, 3fase 2 polig
https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html

Uitbreidingskast
https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html

Losse alamat voor buiten.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Kabelboom voor het verbinden van je 2 kasten.
https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html

Aansluitkam voor alamat
https://www.sandervunderi...erdeeld-over-3-fasen.html

Als je niet de breedte in, wel in de hoogte kan 9 groepen+3fase alamat om te koken. Hoef je alleen nog maar een 1 fase alamat.
https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x440mm.html

Je zou onder de 500 euro uit kunnen komen.
toon volledige bericht
Bedankt voor het meedenken! :)
De kast waar dit in komt is vrij ruim, ik kan zowel de breedte als hoogte in.

Waarom zou je hiervoor gaan?
Ik kan zelf de volgende redenen bedenken:
- Geen busboard, dus flexibeler
- Meer ruimte voor toekomstige uitbreidingen

Ergens moeten er nog 3 groepen gekoppeld worden vanwege de kookplaat?

De betreffende aansluitkam begrijp ik nog niet helemaal waar die aan te sluiten.
Deze is als ik het goed zie L1+N L2+N L3+N L1+N .... enz... over een breedte van telkens 2 units.

Edit: in de hoofdkast onder de 3 aardleks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
@henkNL
Ja met oog op uitbreiding, gemak en niet duur.
Maar dan zou ik gelijk 12 groepen nemen op de hoofdkast, zoveel extra kost dat niet. Het wordt helemaal voorbedraad geleverd dus maak het jezelf makkelijk zou ik zeggen. Als je op elke fase een ongebruikte groep overhoudt, kan je bij uitbreiding makkelijker verdelen.

De uitbreidingskast met krachtgroep(en) kan je gebruiken voor de kookplaat.

De aansluitkam gebruik je om de 2polige aardlekken en de alamat aan te sluiten. Hoef je niet per se toe te passen hoor.
Alamat komt op fase 1
aardlek 1 komt op fase 2
aardlek 2 op fase 3
aardlek 3 op fase 1
Zo verdeel je je aardlekken en alamat over je 3 fases.

Mocht je kookplaat maar 2 fase gebruiken, zet dan bijvoorbeeld de oven op de andere fase, alsook de alamat voor buiten. Dan verdeel je het gelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
Is er een eis hoe hoog een lasdoos moet zitten in de meterkast vanaf de grond?
Wij hebben een meterkast zonder gas aansluiting en ik wil de grondkabels van buiten doorlassen naar de tuin groep, het liefste op 30 centimeter van de grond omdat daar veel ruimte is.

Ik heb een IP44 lasdoos met wartels.

Mag dit? Ik kan hier nergens echt voorschriften voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@rickbouman Dat mag je als eigenaar helemaal zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
rickbouman schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:47:
Is er een eis hoe hoog een lasdoos moet zitten in de meterkast vanaf de grond?
Wij hebben een meterkast zonder gas aansluiting en ik wil de grondkabels van buiten doorlassen naar de tuin groep, het liefste op 30 centimeter van de grond omdat daar veel ruimte is.

Ik heb een IP44 lasdoos met wartels.

Mag dit? Ik kan hier nergens echt voorschriften voor vinden.
Je moet wel boven de zones voor water en gas blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
Blihi schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Waar kan ik vinden wat die zones zijn?
Telt de gas zone ook als je geen gas hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Blihi schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Omdat dat in het bouwbesluit staat. Artikel 4.67 met verwijzing naar NEN2768.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Daar heeft een particulier toch helemaal niets mee te maken?
Ik heb tenminste nog nooit busjes van de NEN-politie door mijn wijk zien patrouilleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Grote onzin jij mag rustig een waterdichte doos op de achterwand monteren in je eigen meterkast, helemaal als de rest van de nuts er al in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ok. Dus blijkbaar is het wel heel belangrijk dat we ons netjes aan de NEN1010 en NPR 5310 houden (daar hebben we het in dit topic nog al eens over), maar het is verder prima om een doosje in de gas- of waterzone van de meterkast te knutselen.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het, als het zo uitkomt, wellicht ook doen, maar ik heb meterkasten gezien waarmee je echt in de problemen komt als het mis gaat.

Aansluitsets van het warmtenet waar XMvK kabels gewoon doorheen gevlochten zijn die zonder trekontlasting uitkomen in lasdozen die los rondzweven. Natuurlijk, dat gaat allemaal goed zolang het goed gaat. Maar als er brand uitbreekt zou het zomaar kunnen dat het niet vergoed wordt.
JackBol schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:54:
Daar heeft een particulier toch helemaal niets mee te maken?
Ik heb tenminste nog nooit busjes van de NEN-politie door mijn wijk zien patrouilleren.
Het bouwbesluit hoor je je ook als particulier aan te houden. Dat er geen toezicht op is, is wat anders.

Er is ook nooit toezicht geweest op gaszijdig aansluiten van toestellen. Iedere beun mocht een gasketel ophangen (en ik heb collega's gehad die met een aansteker gingen zoeken omdat ze een gaslucht roken).

Inmiddels is de wet daaromheen veranderd en mag je gaszijdig niets meer zelf veranderen, maar er is geen toezicht op.

Het zal een kwestie van tijd zijn voordat er wel toezicht komt (zoals in BE al wel het geval is met elektra bij aanleg, uitbreiding of verkoop woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42
Hi ik heb een vraagje, boven op het dak ligt een aardekabel van de zonnepaneel installatie. Nu wil ik op die bestaande (zachte ader) een aftakking maken. Zodat ik hiermee een antenne mastje kan aarden, zodat ESD hopelijk wegvloeit via aarde ipv de electronica.

Hebben jullie een tip voor een krimp/knijp stekker welke van een | kabel een T kabel maakt? Ik wil hem aftakken, kan het nog wel redelijk weersbestendig doen onder een stukje loodslab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Geen idee of je dat zou mogen doen, maar zo'n radiatorklem zou vast werken. Stukje mantel er af en dan die radiatorklem er op schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:21
stormfly schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:32:
Hebben jullie een tip voor een krimp/knijp stekker welke van een | kabel een T kabel maakt? Ik wil hem aftakken, kan het nog wel redelijk weersbestendig doen onder een stukje loodslab.
Ik zou daar zo'n zogenoemde "kabelverbinder T-stuk IP65" voor gebruiken:

https://www.google.com/se...ECAEQAw&biw=1874&bih=1161

Zoiets bijvoorbeeld: (random webshop-link)
https://www.webshop-steig...-kabelverbinder-ip67.html

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:29:
(en ik heb collega's gehad die met een aansteker gingen zoeken omdat ze een gaslucht roken).
Wel de snelste detectie methode :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BrainCrash schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Aardekabels voor zonnepanelen zijn over het algemeen 6mm². Die krijg je echt niet in die connector (die bedoeld is voor max 3x2.5 of max 3x1.5.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

...(en ik heb collega's gehad die met een aansteker gingen zoeken omdat ze een gaslucht roken).
Dit verzin je niet :o 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 11-10-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53

Ethirty

Who...me?

Ok. Dus blijkbaar is het wel heel belangrijk dat we ons netjes aan de NEN1010 en NPR 5310 houden (daar hebben we het in dit topic nog al eens over), maar het is verder prima om een doosje in de gas- of waterzone van de meterkast te knutselen.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het, als het zo uitkomt, wellicht ook doen, maar ik heb meterkasten gezien waarmee je echt in de problemen komt als het mis gaat.

Aansluitsets van het warmtenet waar XMvK kabels gewoon doorheen gevlochten zijn die zonder trekontlasting uitkomen in lasdozen die los rondzweven. Natuurlijk, dat gaat allemaal goed zolang het goed gaat. Maar als er brand uitbreekt zou het zomaar kunnen dat het niet vergoed wordt.
Aan de andere kant zien we ook genoeg voorbeelden van "vakmensen" die "volgens de norm" werken.
Als je huis daardoor affikt heb je geeneens de factuur meer om te bewijzen dat je dat iemand heb laten doen, dan heb je alsnog een probleem met je verzekering.

Sorry, maar dan doe ik het denk ik zonder kennis van die normen toch een stuk netter. :+

Als iemand geen gas heeft en op die plek een goede IP44 doos monteert met een goede vast gemonteerde buis of kabel, zou ik er weinig problemen mee zien. Het is niet alsof hij er een gewoon verlengsnoer met kroonsteentjes aan vast gaat maken (althans, dat lees ik in ieder geval niet).

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 23:21
Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

Aardekabels voor zonnepanelen zijn over het algemeen 6mm². Die krijg je echt niet in die connector (die bedoeld is voor max 3x2.5 of max 3x1.5.
Dan splits je de soepele aders toch op, en gebruik je twee (of alle drie) van de schroefbus-aansluitingen in zo'n connector? :*)
Er zitten toch drie aansluitingen in zo'n connector, en er is maar een enkeladerige aansluiting nodig in dit geval...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
—Weg—

[ Voor 150% gewijzigd door leonbong op 11-10-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:50
Voor het plaatsen van een laadpaal moet mijn aansluiting verzwaard worden van 1x35a naar 3x25a. Volgens de calculator van stedin zijn de kosten hiervoor circa 300euro. Meterwissel is 60 euro, zekeringwissel 190 euro en 50 euro voor de BTW.

Nu is wat ik heb begrepen de meterkast al reeds voorbereid voor 3 fasen. Zou dit betekenen dat ik dan kan volstaan met enkel een meterwissel?

Onderstaand enkele foto’s van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGThCrfpDX__HiaenwUsWvLr2G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N50EdXQ1PiCxa4GPpCxLidY9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JVbESS17Dvx-hkE7sagSBi2unw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t455dUyOqnjJH9HOVcrMIK1J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@1107972 Weet je heeeel zeker dat je naar 3x35A wilt en dus ruim €700,- per jaar extra wilt betalen aan vastrecht? Ik weet heel zeker dat er net 3x35A stond :+ Never mind.

Verder lijkt het inderdaad al geschikt voor 3 fase (helaas wel met 3-fase aardlekschakelaars). Maar bekabeling intern is doorslaggevend. En heb je een inductie plaat? Zo ja, moet daar wel wat wijzigen.

Maar nee, je moet hele pakket. Geen van de dingen betreft namelijk jouw kast, daar ben jij volledig los van de kosten aan de netbeheerder zelf voor verantwoordelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 11-10-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Die zekeringwissel is de hoofdzekering, niet de dingen op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Helaas. Hoopte wat te kunnen besparen. Heb eventueel wel foto’s van de interne bekabeling als jullie dat interessant vinden al vraag ik me af of je er veel mee kunt. Er is inderdaad wel een inductie kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ik wist niet dat je 3-fasen aardlekschakelaars op 1 fase kon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
Ethirty schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Aan de andere kant zien we ook genoeg voorbeelden van "vakmensen" die "volgens de norm" werken.
Als je huis daardoor affikt heb je geeneens de factuur meer om te bewijzen dat je dat iemand heb laten doen, dan heb je alsnog een probleem met je verzekering.

Sorry, maar dan doe ik het denk ik zonder kennis van die normen toch een stuk netter. :+

Als iemand geen gas heeft en op die plek een goede IP44 doos monteert met een goede vast gemonteerde buis of kabel, zou ik er weinig problemen mee zien. Het is niet alsof hij er een gewoon verlengsnoer met kroonsteentjes aan vast gaat maken (althans, dat lees ik in ieder geval niet).
Ik heb even nagevraagd en binnen de richtlijnen voor een meterkast zonder gasaansluiting loopt de elektra zone tot de vloer (tot maximaal 5 centimeter van de wand).

De IP67 kabeldozen zijn 4 diep dus dat kan makkelijk.
Het is YMVK-as en alles zit netjes in beugels (zelfs nog door een grijze 3/4 buis). Dus ik het het net boven de water zone (33cm) tegen de achterwand gemaakt omdat het niet dieper is dan 5cm.

Zie bijvoorbeeld ook deze afbeelding.

[ Voor 5% gewijzigd door rickbouman op 11-10-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:26:
Som door de schakelaar is nog steeds 0. En bij 1-fase aanlevering kan er in ieder geval geen sprake zijn van het tegen elkaar wegvallen van lekstromen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen zal bij deze aardlekschakelaars, als ze "normaal" zijn aangesloten, de testknop niet functioneren.

@1107972 Test die ongetwijfeld netjes ieder half jaar? :+

Als de testknoppen wel werken dan heb je al 3-fasen, of ze hebben met de interne bedrading lopen rommelen. Dat laatste zul je dan nu weer ongedaan moeten maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 11-10-2021 22:15 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Xander Als ik het goed zie op het schema erop zit die knop gewoon tussen 1 en 7 ofwel tussen L1 en N. Dan zou hij prima moeten werken.

Want ja, ik verwacht dat de 1-fase doorlus gewoon op de hoofdschakelaar zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 11-10-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:17:
@Xander Als ik het goed zie op het schema erop zit die knop gewoon tussen 1 en 7 ofwel tussen L1 en N. Dan zou hij prima moeten werken.
Beter kijken want hij staat bij alle schakelaars toch echt tussen 2 en 3 getekend. ;)

Tegenwoordig doet Hager dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Xander Kreeg hem net niet vergroot dus had ik het typenummer opgezocht 8)7 Altijd fijn als een fabrikant zonder wijziging van typenummer wel aanpassingen doet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:22:
@Xander Kreeg hem net niet vergroot dus had ik het typenummer opgezocht 8)7 Altijd fijn als een fabrikant zonder wijziging van typenummer wel aanpassingen doet...
Tja. 8)7

De schakelaar van @1107972:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPk-VPYrT6fw04fyrxOQxJT9Xgw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xe81KaEUEdQIK5OizULnojT1.jpg?f=user_large

vs hetzelfde component nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhaXMIl5JaZCBRA6ARzhUr2NO-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ioFGv9KteqYxf5JlTEHjvMKe.jpg?f=user_large

Je krijgt er ook nog gratis Quickbusbar contacten bij.

ABB is ook feest het laatste jaar, als ik nu een HAD kast bestel is het nog steeds een verrassing welke variant deksel ik krijg (met of zonder de rode streep). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:42
BrainCrash schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Allen tnx voor de tips, ik ga mij er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Xander schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:14:
@1107972 Test die ongetwijfeld netjes ieder half jaar? :+
Ik test die natuurlijk heel netjes ieder half jaar 8)7

Aangezien het de gemoederen bezig houd hierbij nog een tweetal foto’s van de bedrading.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiPmevTFUp4GfS99Nm1dE9yWlYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCHSCBT0MEIRwI7afTQttJjZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yePL63zUUblWbGNaqg3xfj92h5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTMQw6IiuYOUBd2htu8eXkUF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1107972 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Ff zonder gekheid: Als het goed is doen die knoppen bij jou dus helemaal niets.

Maar de kast is verder wel klaar voor 3 fasen, je kunt dus zo de netbeheerder laten langskomen zonder eerst een installateur langs te laten komen.

Maar dat kost je dus inderdaad nog steeds die €300. Als je kast niet geschikt was had je nog kosten bovenop die €300 gekregen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Xander schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:06:
[...]

Ff zonder gekheid: Als het goed is doen die knoppen bij jou dus helemaal niets.

Maar de kast is verder wel klaar voor 3 fasen, je kunt dus zo de netbeheerder laten langskomen zonder eerst een installateur langs te laten komen.

Maar dat kost je dus inderdaad nog steeds die €300. Als je kast niet geschikt was had je nog kosten bovenop die €300 gekregen. ;)
Ik zal binnenkort eens test of er niks gebeurt of dat toch de schakeling uit gaat. Wonen hier pas sinds 1,5 jaar en wist eigenlijk niet dat het getest moet worden.

Wat betreft die 300 euro die er bovenop zouden komen. Die had ik dan weer niet hoeven te betalen omdat het een laadpaal via het werk betreft en de werkgever die kosten draagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@1107972 Als de werkgever de installatie van een laadpaal betaalt, lijkt het me niet meer dan logisch dat deze alle kosten betaalt, dus ook de factuur van de netbeheerder.

Maar dat is wellicht een discussie voor een ander topic. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
[...]

Aangezien het de gemoederen bezig houd hierbij nog een tweetal foto’s van de bedrading.

[Afbeelding][Afbeelding]
Inderdaad 1-fase, doorgelust onder de hoofdschakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 12-10-2021 08:15 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:26:
Kan ik me dat uit gesprekken met familie en kennissen over technische zaken van een niet ingewijd iemand wel een beetje voorstellen. Ik verbaasde me vroeger wel eens over de voorstelling van zaken van sommigen. Ik heb geleerd om dat niet meer te doen. Niet iets om je voor te schamen dus.

Het is echter niet zo moeilijk uit te leggen, denk even na wat een aardlekschakelaar in feite moet doen. Het doel is alleen maar het bewaken van de som van de stromen die in gezond bedrijf nul blijft, dat is alles, meer komt daar niet bij te kijken. Zodra dat niet meer het geval is, lekt er stroom naar de aarde. En daar beantwoord je natuurlijk ook aan als je maar één fase aansluit. En dat heb toch ook als je weliswaar drie fasen hebt en alle groepen uitschakelt op één na. In feite heb je dan ook maar één fase overgehouden. Maar nog steeds met hetzelfde doel, de som door de fasedraad dient gelijk te zijn aan die door de nuldraad. Zelfde verhaal, is dat niet meer het geval dan .............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:35
Mijn huidige groepenkast is 1 fase en moet vervangen worden voor een 3 fase groepenkast. Nu wil ik graag in verband met de beperkte ruimte in de meterkast de afmetingen gelijk houden. Vanwege de ruimte is het handig om te werken met aardlekautomaten. Dit scheelt 3 á 4 aardlekschakelaars. (9 groepen = 3, + kookgroep en 3 fase laadpaal).

Op internet lees is dat het voordeel van deze aardlekautomaten de ruimte besparing is. Een nadeel is dat het in sommige gevallen iets duurder is. Een ander nadeel is als de automaat uitschakeld je niet weet of dit komt door kortsluiting of overbelasting.

Zijn er verder nog nadelen aan deze aardlekautomaten om toch voor losse installatieautomaten en aardlekschakelaars te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

@Opperhoof hangt van de config af. Als je voor de 1-fase automaten 1 DIN alamats wil plaatsen, bespraart dat ruimte. Maar zoek eens op spanningsafhankelijk.
Voor de kookgroep en laadpaal, kun je een Alamat plaatsen. Heeft je laadpaal DC-lekstroomdetectie?

Plaats 8 1-f automaten op de bovenste rij met 2-DIN ALS
Op de onderste rij plaats je 3x 4 modules (HS, alamat kookgroep, alamat EVSE). Kan er dan nog ergens een los kastje bij een een (fatsoenlijke) alamat? Heb je bijvoorbeeld een PV-installatie, kun je die mooi op de losse alamat doen.
Netjes verdelen over de fases is een ander verhaal, maar voor het salderen maakt dat niet uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Opperhoof schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:33:
...

Op internet lees is dat het voordeel van deze aardlekautomaten de ruimte besparing is. Een nadeel is dat het in sommige gevallen iets duurder is. Een ander nadeel is als de automaat uitschakeld je niet weet of dit komt door kortsluiting of overbelasting.
...
Sommige hebben wel een indicatie om welke reden ze uitgeschakeld zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7UguJ6j4Z-L2HWs1ba5FkJx3Gw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lWWM2dbAq8M0hawNjOzFXMrj.png?f=user_large
https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Opperhoof schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:33:
Mijn huidige groepenkast is 1 fase en moet vervangen worden voor een 3 fase groepenkast. Nu wil ik graag in verband met de beperkte ruimte in de meterkast de afmetingen gelijk houden. Vanwege de ruimte is het handig om te werken met aardlekautomaten. Dit scheelt 3 á 4 aardlekschakelaars. (9 groepen = 3, + kookgroep en 3 fase laadpaal).

Zijn er verder nog nadelen aan deze aardlekautomaten om toch voor losse installatieautomaten en aardlekschakelaars te kiezen?
Dat idee had ik dus ook en werd enigszins afgefakkeld :)

Die kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast. Dan ben je met gewone automaten dus:
3*2 = 6 din kwijt voor de aardlekschakelaars
9*1 = 9 din voor de automaten
4 din voor de nieuwe krachtautomaat voor de kookgroep
4 din voor de 3-fase laadpaal (of is dat 8 din met een B-type aardlek?)
4 din voor de hoofdschakelaar

Minimaal 27 tot 31 din dus. Dat past prima in een kast van 3x12.

Met aardlekautomaten die 2 din breed zijn krijg je:
9*2 = 18 din voor de automaten

Dus minimaal 30 tot 34 din. Past in dezelfde kast.

Met van die 1-din aardlekautomaten (die zijn spanningsafhankelijk en mogen dus officieel niet) is dat:

Dus minimaal 21 tot 25 din. In dat laatste geval past het al niet in een 24 din kast, dus moet je toch naar een 36 din kast. Mocht je geen B-type aardlek nodig hebben voor de laadpaal is een 24 din kast wel genoeg.

Ik zou het gewoon niet doen. Kies voor een standaardkast met drie aardlekschakelaars (1 per fase), een krachtgroep voor koken en een kracht aardlekautomaat (of aardlek met krachtgroep) voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:35
Blihi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:24:
[...]

Dat idee had ik dus ook en werd enigszins afgefakkeld :)

Die kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast. Dan ben je met gewone automaten dus:
3*2 = 6 din kwijt voor de aardlekschakelaars

Minimaal 27 tot 31 din dus. Dat past prima in een kast van 3x12.

Met aardlekautomaten die 2 din breed zijn krijg je:
9*2 = 18 din voor de automaten

Dus minimaal 30 tot 34 din. Past in dezelfde kast.

Met van die 1-din aardlekautomaten (die zijn spanningsafhankelijk en mogen dus officieel niet) is dat:

Dus minimaal 21 tot 25 din. In dat laatste geval past het al niet in een 24 din kast, dus moet je toch naar een 36 din kast. Mocht je geen B-type aardlek nodig hebben voor de laadpaal is een 24 din kast wel genoeg.

Ik zou het gewoon niet doen. Kies voor een standaardkast met drie aardlekschakelaars (1 per fase), een krachtgroep voor koken en een kracht aardlekautomaat (of aardlek met krachtgroep) voor de auto.
toon volledige bericht
Mijn groepenkast is nu 220x330mm. Ik heb onderstaande geconfigureerd. Hier is nog ruimte voor een eventuele toekomstige 4 din kookgroep en 1 - 3 extra groepen als ik de beltrafo eruit haal tzt.

https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzAOdjURgc5fpnNR6oICbHBHHEo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cogg2Vlra0A1xPXtaavM1NDu.png?f=user_large

Alternatief is onderstaand met 2x aardlekschakelaar en 7 groepen. 2 alamats voor 2 omvormers van zonnepanelen. Nadeel is dat hier dus geen 3 fase kookgroep meer bij kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWLH0Octtw5mUMo-P4LlDZjz9WU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PibI0oo8cmmsapkhikl0uO2S.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Opperhoof schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

Mijn groepenkast is nu 220x330mm. Ik heb onderstaande geconfigureerd. Hier is nog ruimte voor een eventuele toekomstige 4 din kookgroep en 1 - 3 extra groepen als ik de beltrafo eruit haal tzt.

[Afbeelding]

Alternatief is onderstaand met 2x aardlekschakelaar en 7 groepen. 2 alamats voor 2 omvormers van zonnepanelen. Nadeel is dat hier dus geen 3 fase kookgroep meer bij kan.

[Afbeelding]
Ik weet dat ruimte zeer kritisch en lastig is af en toe maar ga aub niet over op zulke goedkope B-merken (of zelfs C-merken).
Hartstikke leuk dat ze "ruimtebesparend" zijn maar ze fikken ook des-te-sneller uit (eigen ervaring o.a.).

Pak ajb een gewone Eaton/Hager/ABB kast en automaten en geen Emat/Chint oid.

Kwam laatst wel een creatieve oplossing tegen bij iemand die wel breedte had maar geen hoogte, die had het opgelost met een vergelijkbaar iets als dit:
Eigen hoofdschakelaar in behuizing: https://www.sandervunderi...in-kast-hssde404-s24.html
3x dergelijke kast naast elkaar: https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x22cm.html

*hoofdschakelaar zat er al, rest was vernieuwd

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Opperhoof schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zeg ik, die aardlekautomaten mogen dus niet omdat ze spanningsafhankelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Heeft groep "11" nu een bruine draad in de N zitten bovenop? Is het een rare kookgroep oid?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:01
Rimco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 00:12:
[...]

Heeft groep "11" nu een bruine draad in de N zitten bovenop? Is het een rare kookgroep oid?
Geheel voorbereid op 3 fasen. :(
@1107972 Hou er rekening dat je kookplaat heel erg heet gaat worden als je overgaat naar 3 fasen !
Zonder gekheid. De kookgroep moet vervangen worden door een 3 faseautomaat met nul. Ook de interne bedrading in de groepenkast en de aansluiting van de kookplaat moet worden aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Rimco schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 00:12:
[...]

Nee, dat lijkt een 3-fase bedrade buis die op twee automaten zit. Die automaten lijken niet eens aan elkaar gekoppeld, dus dit mag sowieso al niet. op een kookgroep zit.

Zoals ik het zie loopt er 3xbruin en 1xblauw naar de kookplaat en is voor de gelegenheid een van de bruine draden in gebruik als tweede nul.
devriesjande schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 00:33:
[...]

Geheel voorbereid op 3 fasen. :(
@1107972 Hou er rekening dat je kookplaat heel erg heet gaat worden als je overgaat naar 3 fasen !
Zonder gekheid. De kookgroep moet vervangen worden door een 3 faseautomaat met nul. Ook de interne bedrading in de groepenkast en de aansluiting van de kookplaat moet worden aangepast
Dat dus. En dan moet je de bedrading heel goed nakijken, want nu is er dus een bruine draad in gebruik als nulleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:44:
[...]

Nee, dat lijkt een 3-fase bedrade buis die op twee automaten zit. Die automaten lijken niet eens aan elkaar gekoppeld, dus dit mag sowieso al niet.
Niet gekoppeld? Het is gewoon een kookgroep automaat. Oftewel 1 componenten met 4 polen en 1 hendel. Daar valt weinig aan te koppelen.
Zoals ik het zie loopt er 3xbruin en 1xblauw naar de kookplaat en is voor de gelegenheid een van de bruine draden in gebruik als tweede nul.
Dat hoort inderdaad niet natuurlijk, onafhankelijk van of het een 1- of 3-fasen installatie is.

Het lijkt er op dat de kookgroep over 2 fasen is verdeeld achter de 4-polige aardlekschakelaar, daar is op zich niets mis mee. Vervangen door een krachtgroep is netter maar niet per se nodig. Al kun je dan wel meteen het incorrecte kleurgebruik oplossen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 13-10-2021 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Xander schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Niet gekoppeld? Het is gewoon een kookgroep automaat. Oftewel 1 componenten met 4 polen en 1 hendel. Daar valt weinig aan te koppelen.
Goedemorgen. Ik had nog koffie in de ogen geloof ik. Inderdaad, het is 1 automaat.
[...]

Dat hoort inderdaad niet natuurlijk, onafhankelijk van of het een 1- of 3-fasen installatie is.

Het lijkt er op dat de kookgroep over 2 fasen is verdeeld achter de 4-polige aardlekschakelaar, daar is op zich niets mis mee. Vervangen door een krachtgroep is netter maar niet per se nodig. Al kun je dan wel meteen het incorrecte kleurgebruik oplossen. :)
Maar als het verdeeld is over twee fasen hoeft de derde fase helemaal niet aangesloten te zijn. Dan heb je in de Perilex doos gewoon 1 nul. Nu lijkt het een combinatie van 2 en 3 fase te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:15

Japie.G

Colour Classic

Hallo!

Ik wil binnenkort een enphase zonnepanelen set (dus elk paneel een micro-inverter) gaan plaatsen op mijn verandadak. Ik zit even met een best-practice aansluitvraag.

Situatie zoals enphase/leverancier die voorschrijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2tFbxjodMLxv-cVIlqL3TEaRIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qEg5WyCiLSCp4CbzXyQ09aw.png?f=fotoalbum_large

De veranda kan vanuit de meterkast bereikt worden met een kabellengte van ongeveer 20/25 meter. Hiervoor wil ik YMVK kabel gebruiken in een buitenmantel. Daar ligt ook al een YMVK kabel in om de veranda van stroom te voorzien. Ik ben dus voornemens daar een YMVK bij te leggen, dus binnen dezelfde mantelbuis.
- 2x YMVK mag naast elkaar in een mantelbuis liggen toch? (in tegenstelling tot XMVK als ik het goed heb)

Dan was ik vervolgens van plan een aardlekautomaat in de meterkast te installeren (en niet een losse aardlek+automaat zoals op de tekening), en van daaruit met de YMVK naar de veranda te gaan, en dan binnen de veranda een dinrail groepenkastje op te hangen waarin ik de Q-relais en EnvoyS ophang.
- Is dit okee gedacht? Of toch beter ook dat q-relais in de meterkast plaatsen (kost veel modulebreedtes)

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Dank

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 13-10-2021 08:27 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@devriesjande en @Blihi
Het het gelijk doorgegeven bij de partij die de laadpaal gaat aansluiten. Wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik straks niet meer kan koken of nog erger de kookplaat kapot gaat. Daarnaast lijkt het mij ook niet meer verstandig om de aansluiting te laten aanpassen voordat hun langs geweest zijn om de laadpaal te plaatsen en eventueel de meterkast aan te passen.

Thanks ieder geval voor de oplettendheid .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Japie.G De grote nono op de tekening is natuurlijk de fornuisgroep. Dat moet gewoon een krachtgroep zijn ;)

En komt de Envoy-S gewoon op een bestaand stopcontact? (Of in ieder geval op een stopcontact op de bestaande installatie.) Anders zou er bij de veranda een volledige PV-verdeler moeten komen. (2x alamat + hoofdschakelaar.)

Andere kant, als de huidige kabel naar de veranda al dik genoeg is en deze al op een losse groep zou kunnen zou je die kabel kunnen gebruiken voor zowel PV als gebruikers door überhaupt daar te gaan voor een PV-verdeler. Dat zou een kabel schelen.

Andere kant, als je de ruimte in de meterkast hebt, ook al is het een extra kast, zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Septillion schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:34:
@Japie.G De grote nono op de tekening is natuurlijk de fornuisgroep. Dat moet gewoon een krachtgroep zijn ;)

En komt de Envoy-S gewoon op een bestaand stopcontact? (Of in ieder geval op een stopcontact op de bestaande installatie.) Anders zou er bij de veranda een volledige PV-verdeler moeten komen. (2x alamat + hoofdschakelaar.)

Andere kant, als de huidige kabel naar de veranda al dik genoeg is en deze al op een losse groep zou kunnen zou je die kabel kunnen gebruiken voor zowel PV als gebruikers door überhaupt daar te gaan voor een PV-verdeler. Dat zou een kabel schelen.

Andere kant, als je de ruimte in de meterkast hebt, ook al is het een extra kast, zou ik daar voor gaan.
Haha ja die kookgroep das ook wat, is me door anderen in een andere context ook al eens gezegd, want ik heb dat ook zo in mijn meterkast (had m op dit plaatje nog niet eens gezien haha), terwijl ik wel echt een 3x 25a aansluiting heb. De kookgroep zit er toch echt in, op 1 fase. Is zoiets om te bouwen? Ik ga binnenkort mijn groepenkast herindelen (met een elektricien erbij hoor, wees gerust). Kan ik mijn kookplaat dan naar een krachtgroep zetten? Ondanks dat het niet een 3 fasen kookplaat is?

Een PV verdeler, ja das natuurlijk ook een optie en zou inderdaad een kabel schelen. Het is voor mij niet een grote moeite om een extra kabel te trekken, maar die optie ga ik ook nog even onderzoeken. De YMVK die nu naar de veranda loopt zit op een eigen 16a groep, maar wel op een aardlek die meerdere groepen voorziet. De aardlek in zo'n PV verdeler knalt er eerder uit dan de hoofdaardlek dan? of hoe zit dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 13-10-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Japie.G Die is waarschijnlijk wel om te zetten ja. Kookplaten die niet op meer-fase kunnen zijn namelijk erg schaars in Nederland. Als je het typenummer hebt is het wel op te zoeken waarschijnlijk.

Verder was mijn punt vooral dat er 0 gebruikers op de kabel van PV mogen als er geen PV verdeler is. Zelfs niet de Envoy-S.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 13-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Septillion schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:54:
@Japie.G
Verder was mijn punt vooral dat er 0 gebruikers op de kabel van PV mogen als er geen PV verdeler is. Zelfs niet de Envoy-S.
Ah goeie ja. Die envoy zou dan toch op de andere kabel moeten zitten die naar de veranda loopt. Goed punt ja. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

HammieDuDe schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:12:
[...]

Achterhoek hier, aanvraag tot realisatie Liander ( firma A. Hak is uitvoerder ) 3/4 maanden ( nieuwbouw voor zowel bouwput als ombouw naar definitief ) en als je niet 20/30x met ze aan de telefoon hangt, kan het nog langer duren…
Noord-Holland maandje terug aanvraag gedaan, vandaag mail gekregen dat men pas in week 3 begint met voorbereidingen (vergunningen, bodemonderzoek etc). Dit is dus 4 maanden tot men begint en dan zal de daadwerkelijke uitvoer nog wel weken zoniet maanden langer duren....

Dramatisch dit en je kan niets, je zit er aan vast...

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:57
@Japie.G Waarom geen pv verdeler bij de veranda. Dan hoef je geen kabel te trekken en kun je dat g relais er ook direct in kwijt.

Ik heb ook een pv verdeler maar dan op zolder. Deze in de meterkast op een 300mA alamat gezet. En de zoldergroep zit in de pv verdeler weer op een 30mA alamat en de pv installatie op een 16A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

jongetje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:41:
@Japie.G Waarom geen pv verdeler bij de veranda. Dan hoef je geen kabel te trekken en kun je dat g relais er ook direct in kwijt.

Ik heb ook een pv verdeler maar dan op zolder. Deze in de meterkast op een 300mA alamat gezet. En de zoldergroep zit in de pv verdeler weer op een 30mA alamat en de pv installatie op een 16A automaat.
Ja ik denk inderdaad dat dat een mooie nette oplossing is. Dus als ik het goed begrijp:

Meterkast
- Aardlek
- 4 16a automaten waarvan er 1 op de YMVK naar veranda zit

Veranda
- PV verdeler waar de pv op eigen systeempje komt en ook de envoy
- De al bestaande bekabeling voor licht/wcd's etc in de veranda sluit ik ook daar op aan waardoor slechts de bestaande YMVK tussen meterkast en veranda in gebruik blijft.

En dan hebben we het over iets zoals dit:
https://www.sandervunderink.nl/abb-pv-verdeler-zv16.html

Welk type kan ik dan het beste nemen?

Pagina: 1 ... 192 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.