Zoals beloofd een update van mijn kant.
Ik had het probleem dat de bestaande kast eigenlijk te klein was voor wat ik wilde, namelijk een krachtstroom aansluiting realiseren voor een toekomstige warmtepomp alsmede een krachtstroom aansluiting voor een toekomstige laadpaal (waarvoor de bedrading er al wel ligt). Ook wilde ik voorbereid zijn op een vergroting van de aansluiting van 3x25A naar 3x40A, just in case.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de oplossing waarbij ik de buizen naar de wasmachine en droger een andere bestemming heb gegeven. De 16mm buis naar de wasmachine gaat nu naar een werkschakelaar en dan naar omvormer 1. De 16mm buis naar de droger gaat nu naar een PV verdeler. Op de PV verdeler zit omvormer 2 en twee stopcontacten voor wasmachine en droger.
De bekabeling rondom de omvormers is uitgevoerd met flexibele 3x2.5 mm2 kabel (Neopreen H07RNF).
De groepenkast beneden is vervangen door een Hager Vega kast met 54 modules. Deze kast paste precies in de aanwezige ruimte. Intern is de bekabeling van de hoofdschakelaar naar het verdeelblok 10 mm2, de rest is 6 mm2. Er zijn nergens aftakblokjes gebruikt, alleen drie lasklemmen onderin op de aardlekautomaat naar de tuin. Dat zijn Wago 221 lasblokken in een 221-500 houder. Dus dat schijnt zo te mogen.
De groepenkast beneden ziet er nu zo uit:
Bovenin zitten in totaal 8 eindgroepen verdeeld over 3 fasen met eigen aardlekschakelaar plus de kookgroep.
Op de middelste rij zitten twee aardlekautomaten. Links een 16A 300mA versie waarop omvormer 1 zit aangesloten (via een werkschakelaar) en daarnaast een 20A 300mA versie waarop de PV verdeler boven zit. Daarnaast zit een 20A, 300 mA aardlekautomaat. Dat is momenteel niet in gebruik, maar daar zit de bedrading voor een toekomstige warmtepomp op. Waarschijnlijk moet die alamat er nog uit tegen de tijd dat er echt een WP komt, want daar zit 2.5 mm2 bedrading achter, dus moet eigenlijk max 16A zijn.
Onderin zit een aardlekautomaat (F13) voor de buiten- en tuinverlichting en een relais om de verlichting bij de voordeur (groep F1) te schakelen met de bewegingsmelder op groep F13.
De PV verdeler boven ziet er zo uit:
Van links naar rechts: Hoofdschakelaar, eindgroep 16A voor omvormer 2, aardlekschakelaar 30 mA, eindgroep 16A voor de twee wandcontactdozen rechts. Omvormer 2 heeft niet ook nog een werkschakelaar omdat deze PV verdeler er direct onder hangt. Afschakelen kan dus gewoon via de installatieautomaat en dan is een werkschakelaar niet meer nodig.
De eindgroep is hier van Eaton (had ik liggen), omdat de kabel naar de omvormer (linksboven) ook Neopreen is en die Hager automaat alleen steekfittingen heeft.
De werkschakelaar voor omvormer 1 en de verbinding op de oorspronkelijke wasmachine- en drogeraansluiting zijn zo gemaakt:
De werkschakelaar is een 3-polige versie, maar ik gebruik slechts twee polen voor de nul en de fase. De randaarde is niet geschakeld.
Al met al is dit het schema zoals nu aangelegd:
De groepen zijn netjes verdeeld over de drie fasen en er is in de kast nog voldoende ruimte voor zowel de toekomstige laadpaal als de toekomstige warmtepomp, eventueel zelfs nog met kWh meter (schijnt nogal belangrijk te zijn voor monitoring volgens het WP topic).
Wat me niet bevalt is dat sommige randaardedraden vrij kort zijn. Dit was helaas al zo in de originele kast en die kon ik niet gemakkelijk verlengen (zonder heel veel nieuwe draden te trekken). Alles zit gelukkig netjes aangesloten, dus het paste wel allemaal.
Opmerkingen hoor ik graag!