Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 191 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.709 views

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
Techneut schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:51:
Klopt, maar dat geldt alleen bij kabelaanleg en daar zijn in de NEN1010 andere tabellen voor maximale stroom en beveiliging. In dit topic gaat het echter (voor zover ik begrijp) om een gewone installatie met draden in een buis.
Wat hieronder wordt genoemd in geval van een PV groep was me niet bekend, maar dat valt natuurlijk niet onder de gewone huisinstallaties.
Ts wilde met kabel naar de onderverdeler.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blihi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:47:
[...]

Klopt, daar ben ik het mee eens.

[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Ik neem aan dat een normale krachtaardlek drie-polig beveiligd is en een meeschakelende nul heeft, en dat je hier ook de stroom door de nul meet. Welk component doet dat dan?

[...]

Eens, maar er loopt een 16mm buis. Dan mag 5x2.5 mm2 niet en is 4x2.5 mm2 een mooie oplossing.

[...]

De twee omvormers produceren vrijwel gelijktijdig hetzelfde. De ene is een 1-MPPT versie met 10 panelen ZZW, de andere een 2-MMPT versie met 7 OZO + 5 WNW panelen (10 panelen zaten bij het huis, die andere 12 heb ik er zelf bij gelegd).

Ik zou ook de randaarde kunnen betrekken van die 6 mm2 kabel en dan twee 2.5 mm2 nulleiders (of een 4mm2), maar dat voelt ook een beetje als een beunoplossing.

[...]

Aarding van de rail moet 6 mm2 zijn en mag niet op de 2.5 mm2 van de omvormer. Die kabel ligt er ook al, vanuit de meterkast naar de techniekruimte en dan door naar het dak.

[...]

Blijft dus een twijfelgeval en in geval van twijfel is het beter voor het zekere te kiezen, dus gewone spanningsonafhankelijke alamats. Dat stuk van Hager had ik inderdaad gelezen.

[...]

;)

[...]

Flexbuis genoeg. 8-voudige zadels waren op, want die zitten er bij de buren wel, maar bij mij niet.... Tie-wraps had de beste man wel genoeg, evenals van die gespijkerde buisklemmen. Het is een grote chaos in die meterkast.

[...]

Dat dus. Twee wandcontactdozen, twee lasdoosjes zitten links van de kast er strak tegenaan. Rechts is 19 cm vrij en dan zit er een buis van 16mm voor de aardkabel. Oh, en er zit nog een lasdoos vol thermostaat-kabels die wel eenvoudig op te schuiven is.

Een nieuwe kast van 40 breed past er zonder moeite in, maar 44cm is veel meer werk.
Heb je al een beslissing genomen?

Heb een vergelijkbare uitdaging, voor een 8kw wamtepomp. 5x2,5 past makkelijk in een 16mm buis. Deze is volledig ingegoten, dus m.i. ook qua warmte dissipatie niet heel problematisch.

Maar ben toch wel beperkt door de enkele buis. En 5x2,5 XMKV ga ik er volgens mij nooit doorheen krijgen. Dunste die ik kan vinden is 11mm. Ga het denk ik wel proberen overigens.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
Techneut schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:20:
Wat die laatste vraag betreft, op losse bedrading van 4mm² mag maar een beveiliging van maximaal 20A zitten. Met kabel wordt het een ander verhaal, afhankelijk van welk type kabel.

Over het eerste onderwerp, waar je de leiding naar de PV aftakt van de bestaande wasmachinegroep en die groep vervolgens afzekert op 20A heb ik mijn bedenkingen, want de 2,5mm² draden in buis naar wasmachine zijn dan ook beveiligd met 20A en dat is niet toegestaan. In de tweede plaats, mag je een PV-groep wel aansluiten op een van de bestaande groepen, moet je daarvoor niet altijd voor een aparte groep zorgen?
Die PV verdeler moet een eigen groep hebben, voor de aardlek, dus met een 20A automaat direct achter de hoofdzekering. Sommigen vinden dat je ook de bedrading moet beveiligen met een aardlek, dus vandaar het advies een 20A 300 mA alamat te plaatsen.

Bij een normale PV verdeler is 1 eindgroep voor teruglevering en 1 eindgroep voor afname opgenomen, dus de stroom is nog altijd beperkt tot 16A (maximaal terugleveren, geen afname of maximaal afname, geen teruglevering).

Bij twee 16A eindgroepen achter een 20A alamat is inderdaad de maximale stroom 20A. Dat mag volgens jou dus niet als er gebruik gemaakt wordt van 3x2,5mm2 installatiekabel in buis, maar wel als er gebruik gemaakt wordt van 3x2,5mm2 YMvK kabel in diezelfde buis.

PS. Een 20A aardlekautomaat kan wel degelijk selectief zijn ten opzichte van een 25A hoofdautomaat. Daarvoor moet je de grafieken op elkaar leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 22-09-2021 15:30 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
MikeyMan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:50:
[...]

Heb je al een beslissing genomen?

Heb een vergelijkbare uitdaging, voor een 8kw wamtepomp. 5x2,5 past makkelijk in een 16mm buis. Deze is volledig ingegoten, dus m.i. ook qua warmte dissipatie niet heel problematisch.

Maar ben toch wel beperkt door de enkele buis. En 5x2,5 XMKV ga ik er volgens mij nooit doorheen krijgen. Dunste die ik kan vinden is 11mm. Ga het denk ik wel proberen overigens.
Ja, maar ik heb het gemakkelijker. Er ligt al een 19mm buis met 5x2.5 mm2. Die ga ik gebruiken voor de krachtgroep en niet langer voor de PV installatie.

De huidige buizen voor de wasmachine en droger (beide 16mm met 3x2.5 mm2) ga ik anders inzetten. Op de ene wordt via een werkschakelaar een PV omvormer aangesloten en op de andere een PV verdeler.

Op die PV verdeler zit de tweede omvormer achter een 16A automaat, alsmede een 16A automaat achter een 30mA aardlekschakelaar voor twee stopcontacten voor wasmachine en droger. Deze zitten dus niet meer apart op een groep, maar dat hoeft ook niet meer (daarbij zijn ze beide minder dan 2000 Watt).

De PV verdeler wordt in de groepenkast afgezekerd met een 20A, 300mA Alamat, de omvormer met eigen buis met een 16A, 300 mA Alamat (en die 300 mA is alleen om de leiding te beveiligen, want de omvormers zelf hebben geen aardlek nodig omdat ze een 6mA verklaring hebben).

Op die manier voldoe ik aan alle regels/normen.

Ik stuur wel foto's van voor en na als het klaar is. De PV verdeler wordt opgebouwd met Hager componenten en de groepenkast beneden ook, met uitzondering van de twee 300 mA alamats, die zijn van Eaton.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Blihi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:32:
Ook gewone 2.5 mm2 draad in buis mag je op 20A zekeren, zolang er maar geen rechtstreekse verbruikers op zitten. Dit is het hele principe van een PV verdeler. Je gebruikt bestaande aansluiting van de wasmachine, zekert deze op 20A af in de hoofdgroepenkast en in de PV verdeler maak je daar 2x16A van.
Huh? Waarom zou je die 16A automaat in de meterkast willen vervangen door een 20A automaat? Dat heeft toch helemaal geen zin en kost alleen maar geld? In het zeer zeldzame geval (1x per 100 jaar?) dat je wasmachine kortsluiting maakt, is het toch helemaal niet erg als zowel de automaat in de meterkast beneden als die in de PV-verdeler eruit ligt?
Ik zou die 16A automaat in de meterkast lekker laten zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
MikeyMan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:50:
[...]

Waarom zo moeilijk doen met XMVK? Waarom trek je niet gewoon soepele draad naar je WP? Aanrader is de Lapp Olflex Classic 100 5x2.5. Die is maar 11.8mm diameter en heeft een gladde mantel. Die trek je zonder problemen in een 16mm buisje, mits er niet te veel bochten in zitten uiteraard.
Aan beide zijden netjes afmonteren met adereindhulsjes en klaar ben je.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:32:
[...]

Waarom zo moeilijk doen met XMVK? Waarom trek je niet gewoon soepele draad naar je WP? Aanrader is de Lapp Olflex Classic 100 5x2.5. Die is maar 11.8mm diameter en heeft een gladde mantel. Die trek je zonder problemen in een 16mm buisje, mits er niet te veel bochten in zitten uiteraard.
Aan beide zijden netjes afmonteren met adereindhulsjes en klaar ben je.
Omdat volgens mij er geen 5x2,5 aan losse aders door een 16mm buis mag. En wel met XMKV, ivm warmte ontwikkeling. Of ben ik abuis?

Edit: wacht even; soepele draad? Vanaf de meterkast? Mag dat?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 22-09-2021 15:41 ]

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

heb wat advies nodig, vanwege een verbouwing aan het huis heb ik de mogelijkheid om een kabel naar de schuur te leggen zonder veel inspanning. Het is de bedoeling dat hierop een solar omvormer komt tzt. Doordat we al een 3fase omvormer hebben ben ik gezien de pieklast ook gebonden aan een 3 fasen omvormer in de schuur.

Nu dacht ik een 5x6mm vanaf de kamrail naar een kleine groepen kast in de schuur te leggen. De groepen kast in de schuur krijgt dan een hoofdschakelaar. De hoofd aansluiting is een 3*25a

Nu de vragen:
- kan en mag dit een normale 5*6mm2 in een buis zijn, of moet dit een grond kabel zijn
- kan het eventueel ook af met een 5x4mm2 welke weer een stuk goedkoper is.
- buis moet dat een slagvast zijn of kan het ook met een tuin/ribbuis.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
MikeyMan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:38:
[...]
Edit: wacht even; soepele draad? Vanaf de meterkast? Mag dat?
Ik zou niet weten waarom niet. Zolang de kabel / draden maar de juiste diameter hebben en de isolatie tegen 230 (fase naar ground/nul) / 400V (fasen onderling) kan is er niets mis mee.
In de meterkast wordt immers ook gewoon litzedraad gebruikt.
Hier loopt ook gewoon soepele draad vanaf de meterkast naar de WP, en daarna vanaf de buitenunit naar de binnenunit.
Ook in de PV-installatie en de airco zijn de stukjes vanaf werkschakelaar naar de unit gewoon soepel.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ranzige pad schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:47:
heb wat advies nodig, vanwege een verbouwing aan het huis heb ik de mogelijkheid om een kabel naar de schuur te leggen zonder veel inspanning. Het is de bedoeling dat hierop een solar omvormer komt tzt. Doordat we al een 3fase omvormer hebben ben ik gezien de pieklast ook gebonden aan een 3 fasen omvormer in de schuur.

Nu dacht ik een 5x6mm vanaf de kamrail naar een kleine groepen kast in de schuur te leggen. De groepen kast in de schuur krijgt dan een hoofdschakelaar. De hoofd aansluiting is een 3*25a

Nu de vragen:
1- kan en mag dit een normale 5*6mm2 in een buis zijn, of moet dit een grond kabel zijn
2- kan het eventueel ook af met een 5x4mm2 welke weer een stuk goedkoper is.
3- buis moet dat een slagvast zijn of kan het ook met een tuin/ribbuis.
1. Als die kabel door de grond moet, waarom denk je dan aan een niet -grondkabel door een buis, en niet meteen aan een grondkabel? Alleen om die paar dubbeltjes goedkoper? Zou ik nooit doen! Maar waarom 6mm²?

2. Hangt helemaal van het vermogen af wat je nodig denkt te hebben, maar dat vermeld je niet. Er staat nergens in een voorschrift dat het perse 6mm² moet zijn. Daar kies je zo te zien zelf voor, wellicht juist i.v.m. het vermogen. Maar mocht het maar een gering vermogen zijn wat je nodig hebt en als het maar om een korte afstand gaat zou zelfs 2,5mm² kunnen volstaan.

3. Zie punt 1. Maar als je om welke reden dan ook perse gewone kabel door een buis wilt, bedenk dan dat je nooit per ongeluk met een schep de kabel kan beschadigen. Het mag duidelijk zijn dat het hier niet losse draden door een buis mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:44:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet.
omdat het niet mag…
de olflex classic is een stuurstroomleiding die een dunnere isolatie en mantel en gemaakt is voor een lagere spanning en niet de moeilijk brandbaarheid heeft die voor gebruik in gebouwen in de europese unie vereist wordt.
een xmvk, ymvk, of vd draad in buis is dat wel.

de kabel mag wel gebruikt worden op machines.

volgens mij mag hij ook niet gebruikt worden om een machine aan het net aan te sluiten dus tussen werkschakelaar en machine en zou daar een geharmoniseerd snoer moeten komen.

das ook verder de reden dat hij dunner is, is gemaakt volgens lichtere specificatie. mag ook minder stroom door dan de standaard ymvk 2,5mm2 kabel.

neem dan een ho7rnf of ho7bqf kabel oid als het soepel moet zijn.
als je het in de grond legt of meer dan 60cm diep, of ymvkas grondkabel, of een gewone kabel in een stootbestendige buis. maar voor die duppies het makkelijkst gewoon ymvkas bestellen.

diameter aders: is functie van afstand en hoeveel vermogen er doorheen moet. als je dat weet kun met de online calculatietools op bijvoorbeeld www.tkf.nl of www.draka.nl berekenen wat de diameter aders moet zijn.

als het toch naar je schuur gaat, leg er meteen 2 en een schutbuis en een cat 6 in een buis. 2 x 2,5 ymvkas voor 1-fase licht en stopcontacten, 4 x 2,5 voor driefase of tweefase solar omvormer, schutbuis om later kabel doorheen te trekken en datakabel om de spotify over de sonos in je kluskeet af te spelen en wifi dekking achter in de tuin te hebben.
het gat graven is duurder en meer werk dan de kabel erin leggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Lochnes op 22-09-2021 18:31 ]

• habbekrats
@Lochnes Dus ÖLFLEX® CLASSIC 110 5x35mm2 is voor de stuurstroom ? Hier worden alle motoren gewoon met flex 110 aangesloten zou ik niet weten waarom dat niet zou mogen. Ik huisinstallaties is deze kabel niet makkelijk te leggen, moet door buis of in een goot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Lochnes schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:20:
[...]

omdat het niet mag…
de olflex classic is een stuurstroomleiding die een dunnere isolatie en mantel en gemaakt is voor een lagere spanning en niet de moeilijk brandbaarheid heeft die voor gebruik in gebouwen in de europese unie vereist wordt.
Ik weet heel veel van brandnormen maar Olfex classic is een zelfdovende kabel. Dat is YMVK niet eens.
XMVK is Eca als brandklasse dat is de allerlaagste klasse en dat mag je in een woning toepassen.
YMVK is Dca-S3-D2-A3 dat is op één laagste klasse.
Olfex classic is volgens de norm voor zelfdovende kabels gemeten, wat YMVK en XMVK niet eens zijn.

Olflex classic 110 wordt control cable genoemd omdat de aders genummerd zijn.
Olfex classic 100 wordt control of power cable genoemd omdat de aders gekleurd zoals een YMVK.
Voor de rest zijn deze kabels technisch identiek.

Daarnaast Draka noemt al zijn stuurstroomkabels geschikt voor gebouwinstallaties en industriële installaties.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 22-09-2021 21:01 ]

• Lochnes
  • Nu online
habbekrats schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:59:
@Lochnes Dus ÖLFLEX® CLASSIC 110 5x35mm2 is voor de stuurstroom ? Hier worden alle motoren gewoon met flex 110 aangesloten zou ik niet weten waarom dat niet zou mogen. Ik huisinstallaties is deze kabel niet makkelijk te leggen, moet door buis of in een goot.
de kabel heeft een voltage rating van 300/500 volt,dus dat is stuurstroom ja. dunne pvc isolatie. als een draad in die kabel tegen een metalen deel aan zou liggen en dat metalen deel zou een andere fase spanning opzetten (of knullig gestript en blank koper ligt tegen isolatie andere fase)staat er meer dan 300 volt op de enkele isolatie en kan hij zelfs doorslaan.
vd draad (ook pvc) heeft een voltage 450/750 volt net zoals xmvk, ymvk is een zware installatiekabel die ook zonder verdere bescherming gebruikt makg worden en is 600/1000 volt. Daarom is de olflex ook dunner en flexibeler. Deze mag in europa niet in vaste installaties in gebouwen voor stroomvoering toegepast worden waar het gemiddeld zo is dat als jij je aan de voorschriften gehouden hebt het veilig is, maar mag je wel op een machine installeren waar de machinebouwer verantwoordelijk is voor alle risico en dus een juiste kabel uitgekozen dient te hebben. Je hebt de olflex ook wel in 0,6/1kv en hele mooie emc varianten. Maar te licht voor een gebouwinstallatie volgens de eisen van oa de nederlandse wet. Voldoet ook niet aan de huidige brandeisen

draaistroommotoren op krachtstroom zou ik persoonlijk een iets zwaardere olflex kabel kiezen.

• Lochnes
  • Nu online
leonbong schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:49:
[...]
YMVK is Dca-S3-D2-A3 dat is op één laagste klasse.
dat is net Dca-S3-d2-a3 geworden.

het zijn verschillende brandeisen CPR en IEC.
de eerste letter van de CPR classificatie zegt wat over de brandvertragendheid.
A brand niet, nul, nada. Kennen we niet voor kabel
B zeer sterk brandvertragend
C ook zoeits
D brandvertragend
E licht brandvertragend/zelfdovend
F niet getest

De olflex voldoet aan de simpelste iec eis namelijk zelfdovend, als je 1 kabel heb en die zet je rechtop moet hij uitgaan binnen een minuut ofzo als je de vlambron weghaalt.
Dat is vrijwel dezelfde eis en test als de Eca uit de CPR. Bij de zwaardere D klasse gaat het niet om 1 kabel maar een hele bundel en zijn er nog aanvullende eisen.

dus een xmvk en een olflex lijken wel
wat op elkaar qua brandklasse, maar de xmvk mag meer spanning hebben, en de olflex kan weer goed tegen olie en is soepeler.
De xmvk mag vanwege de lage brandklasse ook maar zeer beperkt toegepast worden in een bouwwerk.

draka heeft stuurstroomkabels die je mag toepassen in gebouwinstallaties omdat ze ook cpr hebben. Je mag dan de stuurstroom nog niet voor een gebouwgebonden stroomtoevoer gebruiken daarom heet het ook stuurstroom en geen voedingskabel.

ze hebben ook (net zoals lapp) soepele voedingskabels voor het aansluiten van zware motoren of machines.

• Andrehj
Maar we mogen wel onze spotjes (boven plafonds met houten schrootjes) aansluiten met 2x0.75mm² van de rol van de Gamma? Daar hoor je niemand over...
Bovendien was de vraag van @MikeyMan of je soepele draad mocht gebruiken tussen meterkast en warmtepomp. Daarop was mijn antwoord "ik zou niet weten waarom niet". En volgens mij is dat nog steeds zo. Ik heb in de hele discussie hierboven nergens gelezen (of beargumenteerd gezien) dat je geen litze draad mag gebruiken.
een xmvk, ymvk, of vd draad in buis is dat wel.
Volgens mij hebben we hier huizen met 230/400V. Dan zou een kabel die geschikt is voor nominaal 300/500V en getest is met 4000V niet voldoen? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Welke norm wordt dan voorgeschreven? En door wie? En voldoen de snoertjes die je bij de bouwmarkt kunt halen daar aan?
Overigens is de Olflex classic 100 er ook in een 450/750V variant. Dat is ook degene van 11.8mm waar ik in eerste instantie naar verwees. En die wordt door Lapp nota bene aangeprezen als power cable. Is dus net zo vlamdovend als VD-draad (zie post hierboven) en heeft hetzelfde nominale voltage. Kan dus prima.
Volgens de datasheet die bij Reichelt aan deze kabel hangt is de Olflex 100 vanaf 2.5 mm² zelfs altijd 450/750V.
das ook verder de reden dat hij dunner is, is gemaakt volgens lichtere specificatie. mag ook minder stroom door dan de standaard ymvk 2,5mm2 kabel.
Maak het nou eens concreet. Waar staat dat, en hoeveel stroom mag er dan door?
Let wel, het ging hier om een 8 kW warmtepompje. Als dat een Mitsubishi Electric 3-fasen WP is, dan trekt die max 4.5 kW. Dat is slechts 1.5 kW per fase, of net 6 ampère. Met een afzekering op 16A is dat een zeer lage belasting voor een 5G2.5 kabel. 6A durf ik nog wel door 0.5 mm² te sturen...
neem dan een ho7rnf of ho7bqf kabel oid als het soepel moet zijn.
Wel eens geprobeerd die rubber kabel door een buis te trekken? Ikke wel, en dat is me slecht bevallen. Gaat alleen als je de kabel helemaal inpoedert met talkpoeder. Olflex trekt veel makkelijker (maar die kende ik toen nog niet).

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 22-09-2021 22:35 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kijk, goede discussie hier :D

@Lochnes volgens mij heb ik vier opties:
- 5 losse vd draden van 1,5mm2
- 5 losse vd draden van 2,5mm2 (mag niet)
- 11mm dikke xmvk 5x2,5mm2, zal lastig door de buis gaan
- de olflex kabel.

Denk dat het allemaal niet helemaal conform de NEN is.

@Andrehj wordt naar alle waarschijnlijkheid IDD een Mitsubishi YAA.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 22-09-2021 22:57 ]

• Lochnes
  • Nu online
Maar we mogen wel onze spotjes (boven plafonds met houten schrootjes) aansluiten met 2x0.75mm² van de rol van de Gamma? Daar hoor je niemand over...

- Ja, dat mogen we van de nen1010 met inderdaad een vmvl 300/500 volt waar expliciet bij staat gewchikt voor lichte huishoudelijl apparaten en verlichtingsarmaturen, en waarvan je er ook niet teveel lampjes achter mag plakken.
(even mijn mening over de gemiddelde uitvoering van snoeren en spotjes in plafond daargelaten. En die heeft dan wel weer cpr, en heeft inderdaad te weinig isolatie voor een 2 fase fout maar zit alleen in een 1 fase toepassing

Bovendien was de vraag van @MikeyMan of je soepele draad mag gebruiken
- inderdaad, dat was de vraag. Was wat onduidelijk of er draad of kabel
bedoeld werd,maar zolang het een eu toegelaten product bestemd voor gebouwen is mag dat. Dus wel VDS montagesnoer in een buis, of een ho7xx soepele kabel maar geen lapp stuurstroomkabel.

Volgens mij hebben we hier huizen met 230/400V. Dan zou een kabel die geschikt is voor nominaal 300/500V en getest is met 4000V niet voldoen? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Welke norm wordt dan voorgeschreven? En door wie? En voldoen de snoertjes die je bij de bouwmarkt kunt halen daar aan?
ja en nee. 1 fase voldoet, als
er ergens tussen een aarde en een isolatie een 2 fasen contact is niet. teken maar eens uit.
bouwmarkt snoertjes voldoen dus voor 1fase en hebben dezelfde dikte isolatie als de standaard olflex. Daarom ook onhandig, hoe mooi en soepel
die kabel ook is om voor 3 fase sterkstroom te gebruiken.

Overigens is de Olflex classic 100 er ook in een 450/750V variant.

- ja dat klopt, die is er ook, olflex komt in veel soorten.

Dat is ook degene van 11.8mm waar ik in eerste instantie naar verwees. En die wordt door Lapp nota bene aangeprezen als power cable. Is dus net zo vlamdovend als VD-draad (zie post hierboven) en heeft hetzelfde nominale voltage. Kan dus prima.

- ja, als je de juiste spanningsklasse kiest is hij op dat gebied technisch ok. Maar hij heeft dus geen toelating voor gebruik in vaste installaties in gebouwen.
Kijk, we zijn tweakers, dus als het met ductape aan elkaar hangt en het werkt is het job wel done. Maar als een installateur dat op een klus zou flikken kan de gemeente de bouw stopzetten, de brandweer geen vergunning verlenen, en in geval van brand de verzekering niet uitkeren en alle schade verhalen op de installateur want het is niet aangelegd volgens de wet.

de vraag was mag het; ja je mag flexibele producten gebruiken mits ze zijn toegelaten en getest voor gebruik in vaste installaties in gebouwen.

Volgens de datasheet die bij Reichelt aan deze kabel hangt is de Olflex 100 vanaf 2.5 mm² zelfs altijd 450/750V.

-
er zijn heel veel soorten olflex. als
je een 450/750 variant voedingskabel kiest kom je aardig in de buurt.

Maak het nou eens concreet. Waar staat dat, en hoeveel stroom mag er dan door?

- Gaat niet om de stroom, die bepaalt de ader diameter, gaat om de spanning, die bepaald de isolatoedikte. Let verder goed op, de olflex classic met pvc isolatie (lekker soepel) mag bij dezelfde aderdiameter en installatiemethode minder stroom hebben dan een ymvk omdat de isolatie dat niet hebben kan en de ader een hogere weerstand heeft en dus sneller warm wordt.

Let wel, het ging hier om een 8 kW warmtepompje. Als dat een Mitsubishi Electric 3-fasen WP is, dan trekt die max 4.5 kW. Dat is slechts 1.5 kW per fase, of net 6 ampère. Met een afzekering op 16A is dat een zeer lage belasting voor een 5G2.5 kabel. 6A durf ik nog wel door 0.5 mm² te sturen...
- mits juist geinstalleerd zou dat moeten kunnen maar het mag niet
niet onder het plafond langs boven de vloerverwarming leggen dan smelt hij wel.

[...]

Wel eens geprobeerd die rubber kabel door een buis te trekken?
-yep, vorige week nog, leek zo”n goed idee.
Gaat alleen als je de kabel helemaal inpoedert met talkpoeder.
- thnx voor de tip.

Olflex trekt veel makkelijker
- ja, pvc heeft een veel lagere wrijvingscoefficient dan rubber. daarom trekt vd draad (pvc) ook lekkerder door een buis dan halogeenvrije draad.

olflex is mooi, maar het mag dus niet.
Er is vast een olflex variant die voldoet aan de juiste norm en met cpr. die mag dan weer wel.
Maar die is duurder en ingewikkelder te vinden dan een ymvk of een ho7

• Lochnes
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:56:
Kijk, goede discussie hier :D

@Lochnes volgens mij heb ik vier opties:
- 5 losse vd draden van 1,5mm2
- 5 losse vd draden van 2,5mm2 (mag niet)
- 11mm dikke xmvk 5x2,5mm2, zal lastig door de buis gaan
- de olflex kabel.

Denk dat het allemaal niet helemaal conform de NEN is.

@Andrehj wordt naar alle waarschijnlijkheid IDD een Mitsubishi YAA.
- zou denk ik heel
misschien mogen mits je kunt aantonen (hard) dat het geen verslechterin van je veiligheidniveau geeft bijvoorbeel door af te zekeren op een zo lage zekering dat er geen kritische stroom kan lopen….je hebt 1 aparaat hard aan een groep zitten, dat is net iets anders dan dat je x stopcontacten hebt die allemaal stroom kunnen trekken..
makkelijker om even te proberen die xmvk door een buis te drukken/trekken (met z”n tween gaat beter) die heeft xlpe isolatie, mag weer meer stroom hebben dan vd draad dus is ook echt beter. Heb gehoord dat talkpoeder kan helpen :-)
trekzeep werkt ook goed

[ Voor 7% gewijzigd door Lochnes op 22-09-2021 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Lochnes Allemaal leuk en aardig maar voor woonfunctie is VD draad toch toegestaan. VD draad is Eca dus ik zou niet weten waarom je dan geen ollfex 110 mag toepassen. Voor VD draad is wel een Cca beschikbaar de HVD . Alleen is dit draad niet fatsoenlijk te trekken in buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Als je kabels door een buis gaat trekken: Geen talkpoeder, maar kabelglijmiddel gebruiken. Ooit een fles van een liter gekocht, doe ik (en iedereen die ik ken) al jaren mee.

• Blihi
Hier is gisteren de nieuwe Vega kast met de post gekomen en alle benodigdheden. Wat een genot zo'n grote kast. Gewoon de ruimte om in te werken (de kast is veel dieper dan de meeste standaard groepenkasten).

Ik heb nu alle intere bedrading voorbereid. Dit weekend ga ik de bestaande groepenkast er uit halen en de componenten over zetten.

Heb ik direct een vraagje over het invoeren van de aarde-draad. Dat is een blanke 6 mm2 draad. Bij de huidige Hager Vision heeft het aansluitblok voor de randaarde een opening aan de buitenkant, maar die is er in de Vega niet. Betekent dit dat ik die draad gewoon via een buisje aan de bovenkant kan invoeren, of moet ik een gaatje maken in de zijkant waar precies die draad doorheen kan (of is er een andere manier?)

• Lochnes
  • Nu online
habbekrats schreef op donderdag 23 september 2021 @ 06:34:
@Lochnes Allemaal leuk en aardig maar voor woonfunctie is VD draad toch toegestaan. VD draad is Eca dus ik zou niet weten waarom je dan geen ollfex 110 mag toepassen. Voor VD draad is wel een Cca beschikbaar de HVD . Alleen is dit draad niet fatsoenlijk te trekken in buis.
VD is eca maar moet je ook in een buis stoppen en mag niet blootstaan aan de binnenlucht ivm brandgevaar. Als de olflex eca zou zijn dan zou dat op dezelfde manier ook mogen dus als je hem helemaal in een buis stopt en verder in de constructie zit achter de plafonds en in de muren.
Als je de kabel over de binnen/buitenmuren zou laten lopen moet het voor een woonfunctie tenminste dca zijn.

• habbekrats
Lochnes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:33:
[...]

VD is eca maar moet je ook in een buis stoppen en mag niet blootstaan aan de binnenlucht ivm brandgevaar. Als de olflex eca zou zijn dan zou dat op dezelfde manier ook mogen dus als je hem helemaal in een buis stopt en verder in de constructie zit achter de plafonds en in de muren.
Als je de kabel over de binnen/buitenmuren zou laten lopen moet het voor een woonfunctie tenminste dca zijn.
Sorry hoor maar buis is ook Eca , binnelucht ? Moet ik de boel onder vacuum houden ofzo.
Ollflex kan gewoon in buis of goot blijft gewoon Eca.

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

Techneut schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:38:
[...]

1. Als die kabel door de grond moet, waarom denk je dan aan een niet -grondkabel door een buis, en niet meteen aan een grondkabel? Alleen om die paar dubbeltjes goedkoper? Zou ik nooit doen! Maar waarom 6mm²?

2. Hangt helemaal van het vermogen af wat je nodig denkt te hebben, maar dat vermeld je niet. Er staat nergens in een voorschrift dat het perse 6mm² moet zijn. Daar kies je zo te zien zelf voor, wellicht juist i.v.m. het vermogen. Maar mocht het maar een gering vermogen zijn wat je nodig hebt en als het maar om een korte afstand gaat zou zelfs 2,5mm² kunnen volstaan.

3. Zie punt 1. Maar als je om welke reden dan ook perse gewone kabel door een buis wilt, bedenk dan dat je nooit per ongeluk met een schep de kabel kan beschadigen. Het mag duidelijk zijn dat het hier niet losse draden door een buis mogen zijn.
1. Heb je gelijk in. grondkabel werk alleen minder prettig vanwege de mantel.Nog een reden, het laaste stuk 10meter wel ik volgend jaar in de lente/zomer inspitten, vandaar de beschermende buis.
2.Het vermogen zal zijn 14 zonnepanelen (oost/west) op een 6kw omvormer. De lengte van de kabel is ongeveel 40meter.
3. Van zelfsprekend geen losse draden.

HT & NAS & Inventaris

• leonbong
Lochnes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:33:
[...]

Incorrect XMVK mag gewoon over de muur lopen en heeft afhankelijk van de fabrikant geen Dca maar meestal Eca.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Hoe het best een aardlitze, afkomstig van een grondkabel, te verbinden met normale aderdaad via een wago lasklem? Moet ik daarvoor een adereindhuls gebruiken (zoja welke) of kan dit zo in een Wago 221?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@rockerpoet Wago 221 kan gewoon soepel in in, eventueel de voorganger van de 221 de 222 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

habbekrats schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:19:
@rockerpoet Wago 221 kan gewoon soepel in in, eventueel de voorganger van de 221 de 222 serie.
ik steek meestal de aardlitze in een kroonsteen met daarop een stuk vd draad. Daardoor is de blote aardlitze korter. Maar zie ook mijn eerdere vraag, het blijft altijd aankloten met die stugge mantel

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
rockerpoet schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:07:
Hoe het best een aardlitze, afkomstig van een grondkabel, te verbinden met normale aderdaad via een wago lasklem? Moet ik daarvoor een adereindhuls gebruiken (zoja welke) of kan dit zo in een Wago 221?
Ik heb bij mijn grondkabels idd Wago 221 gebruikt om van de aardlitze naar een stukje VD-draad te gaan voor de insteekklemmen van de WCD. In Wago 221 mogen volgens mij geen adereindhulzen, de draad kan er gewoon zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokers
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06-2024
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht waarin de bouwer een 3x 40A hoofdaansluiting heeft laten plaatsen i.c.m. een op 25A afgezekerde warmtepomp. Hulp met meedenken over hoe hier mee om te gaan is zeer welkom. Zie onderstaand topic.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2091352

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

dreamscape schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:49:
[...]

Ik vermoed dat die C40 links de groep van je fornuis is. Zoals we in Nederland de kookgroep kennen van 2x 16A op één fase. Ik ken de Belgische huisaansluitingen niet, maar het zou me niets verbazen als je daar een wat zwaardere éénfase-aansluiting kunt krijgen.

En dan met zwaardere bekabeling vanaf die C40 naar het fornuis.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het zo werkt...
Ik heb de vraag uitgezet naar de lokale electriciën. Als ik naar de bedrading kijk op de afbeelding dan lijkt mij dit 'zwaardere' bekabeling. Maar ik kan mij makkelijk vergissen. Ik zal de ideeën van jullie ook meenemen, dank hiervoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGlko41_jYCGlsCPg7SGk-55mGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJuaHCBvpf26ng1KYDa4jMm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Edgarz Als dit daadwerkelijk achter een 40A automaat zit zal de bedrading rond de 6 mm2 moeten zijn. Dat haal ik niet zo uit de foto, 4 en 6 zijn niet even makkelijk te schatten.

Draadkleuren 2 x bruin 1 x rood en 1 x blauw zijn ook wel apart.

[ Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 24-09-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

habbekrats schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:51:
@Edgarz Als dit daadwerkelijk achter een 40A automaat zit zal de bedrading rond de 6 mm2 moeten zijn. Dat haal ik niet zo uit de foto, 4 en 6 zijn niet even makkelijk te schatten.

Draadkleuren 2 x bruin 1 x rood en 1 x blauw zijn ook wel apart.
Aanleg is rond 1993 geweest, ik geloof dat dit nog oude kleurcombinaties zijn... Dit is wel in België, dus of dat ook daar zo geldt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Waren die voorgeschreven nieuwe draadkleuren destijds niet in Europees verband vastgelegd? In Nederland herinner ik me was dat in de tweede helft van de jaren '60. Fase, nul en aarde, vroeger groen, rood en grijs werden bruin, blauw en groen-geel. Het zou me buitengewoon verbazen, ofwel ik lijkt me onwaarschijnlijk dat het in België pas in de jaren '90 werd doorgevoerd. Ik zie hier dan ook duidelijk die nieuwe draadkleuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 24-09-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Goedendag,

Ik heb een schakelaar met controlelampje aangesloten met fase/bruin op "L", nul/blauw op "N" en schakel/zwart op "pijltje". Nu brandt het controlelampje als de schakelaar uit staat. Is het ook mogelijk om het lampje te laten branden als de schakelaar aan i.p.v. uit staat? Het betreft deze schakelaar: https://www.busch-jaeger....6f962f8e48df167ff5e95e51f

Eigenlijk dus de controle verlichting hoe die in deze FAQ staat beschreven, alleen staat daar alleen dat je een blauwe draad nodig hebt: https://faq-busch-jaeger....erlichting-in-schakelaars

Alvast bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door witterholt op 24-09-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:06
@witterholt Heeft het controlelampje losse draadjes die in de klemmen van de schakelaar zitten?
Zoja dan deze draadjes aansluiten op blauw en zwart.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
ron321 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:25:
@witterholt Heeft het controlelampje losse draadjes die in de klemmen van de schakelaar zitten?
Zoja dan deze draadjes aansluiten op blauw en zwart.
Nee, het is aan de achterkant afgesloten met een lichtgrijs plaatje en staat ook niet beschreven in de handleiding op de website waar ik naar refereerde.

[ Voor 11% gewijzigd door witterholt op 24-09-2021 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Ik neem aan dat het een wisselschakelaar is, dan de zwarte draad op het andere contact aansluiten.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
ron321 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:29:
Ik neem aan dat het een wisselschakelaar is, dan de zwarte draad op het andere contact aansluiten.
Je bedoelt het andere "zwarte pijltje"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Ja inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
Ik heb op alle vier de "zwarte pijltjes" geprobeerd om de schakeldraad op aan te sluiten. Het maakt helaas geen verschil.
Excuus; het werkt toch wel. Ik moet natuurlijk de schakelaar nu omdraaien haha. 8)7
Bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door witterholt op 24-09-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:33

decramy

root@birdie:~#

Weekje geleden werd hetzelfde gevraagd, daar was de suggestie om de bruine en zwarte draad om te draaien. Dan heb je het lampje aannde andere kant van de schakelaar zitten.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voor mensen met heel weinig technische ervaring, in feite is dit allemaal veel eenvoudiger dan dat het misschien lijkt. Wil je de keuze hebben tussen die twee opties, moet je hoe dan ook een nuldraad tot je beschikking hebben en dat is lang niet altijd het geval. Heb je die niet, als de schakelaar niet is gecombineerd met een stopcontact, dan heb je hoe je het ook wendt of keert alleen de "omgekeerde" optie. Overigens kan dat natuurlijk ook juist gewenst zijn. Het controlelampje moet dan tussen de fase- en de lampendraad zitten, m.a.w. parallel aan het schakelcontact. En via de schakeldraad krijgt het controlelampje in de uitstand in serie met de verlichting z'n benodigde nul. Het lampje heeft een dusdanige hoge weerstand, dat de verlichting niets van die kleine stroom merkt.
Het andere pijltje (verbinding met het nulcontact, m.a.w. controlelampje parallel aan de verlichting ) zal dan niets doen, Wil je toch perse de andere optie, dan mag duidelijk zijn wat je dan te doen staat. Die keuze van die twee pijltjes betekent dan simpel de keuze van aansluiten van het controlelampje tussen:
1. Lampendraad en nul.
2. Lampendraad en fase.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 25-09-2021 12:38 ]

• witterholt
@Techneut apart dat dan in de FAQ van BJ waar ik naar verwees, staat dat je perse een nuldraad nodig hebt voor dit type schakelaar.
Als ik je goed begrijp is dat alleen nodig voor de oriëntatie functie.

[ Voor 33% gewijzigd door witterholt op 25-09-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
witterholt schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:51:
@Techneut apart dat dan in de FAQ van BJ waar ik naar verwees, staat dat je perse een nuldraad nodig hebt voor dit type schakelaar.
Inderdaad merkwaardig, want die twee mogelijkheden zijn met die twee pijltjes wel terdege bewust aanwezig. Maar ik vermoed dat daar een heel eenvoudige verklaring voor is. Namelijk dat de samensteller van die gebruiksaanwijzing niet genoeg heeft nagedacht en alleen aan die ene functie, in zijn/haar ogen de hoofdfunctie, heeft zitten denken en niet aan dat die andere ook wel eens niet alleen maar bij toeval nuttig maar bewust gewenst kan zijn. Namelijk het moeiteloos in het pikkedonker de schakelaar kunnen vinden. En dan is die nul niet nodig.

Edit:
Dus voor de oriëntatiefunctie juist niet, voor tegelijk branden met de verlichting wel.
Mocht dat hiermee nog niet helemaal duidelijk zijn, sowieso heb je met een controlelampje twee mogelijkheden, ook als je het apart naast de schakelaar zou plaatsen. De ene is parallel aan de lamp waarvan duidelijk moet zijn dat daar een nuldraad nodig is.
Is die nul niet aanwezig, dan kun je het ook parallel aan het schakelcontact zetten. Het lampje staat dan net als het contact in serie met de verlichting waarbij het in de uitstand brandt en daarmee ook als oriëntering in het donker kan dienen,

[ Voor 27% gewijzigd door Techneut op 26-09-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:16
Op dit moment heb ik een 1 fase aansluiting van Liander. Ik wil een 3 fase aansluiting gaan aanvragen. Bij Liander kunnen ze niet aangeven of er bij mij al een 3 fase grondkabel binnen komt. Nu heb ik zelf gekeken en ik gok dat dit wel het geval is. Weet iemand of dat klopt?

Op de kabel staat: Kerpenwerk 1984 VG-VMvKhas /750 ALk 4x16 rm +4 x 1,5 + a 10 PGEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
4x16mm soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sorry ik begrijp best wat je bedoelt, maar ik kan het even niet laten. Die 16 mm die je zegt zijn wel enorm dikke draden van maar liefst ruim 200 mm², en dat voor een gewone huisaansluiting, geschikt voor een vermogen van ongeveer 2 MW. :) Een draad van 16 mm² heeft maar een dikte van ruim 4,5 mm.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 26-09-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:15
Xander schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:18:

Ik zou er niet vanuit gaan dat een lokale winkel dit heeft, het is geen gangbare maat (behalve dan voor zwarte schakeldraad).

YMVK-kabel met aders van 1,5mm² is wellicht gangbaarder, maar dan moet je een 4- of 5-aderige nemen om de juiste kleuren te hebben (bruin, zwart, blauw).
De lokale winkel had inderdaad geen 1.5 mm2.
YMVK-kabel 5 aderig is dan een mooie oplossing :)
Ik heb geen ervaring met deze specifieke ventilator maar hou er even rekening mee dat je misschien geen ruimte hebt voor lasklemmen. De meeste ventilatoren die ik in mijn handen heb gehad moet je de draad zo ongeveer gladstrijken voordat het deksel past...
De ventilator heb ik net in huis.
Er is inderdaad weinig ruimte voor lasklemmen bij het aansluitblokje van de ventilator. Dat wordt me net wat teveel gepriegel.
2.5 mm2 vd draad gaat moeizaam in het aansluitblokje van de ventilator.
Ik hou het wel op 1.5 mm2 voor fase en nul in de loze leiding :)

Nog een andere vraag.
De handleiding van de ventilator geeft aan om de 3 losse vd draden in de ventilator te voorzien van een mantel.
Is krimpkous hiervoor geschikt? En welke diameter is nodig om 3 vd draden van 1.5mm2 in de 'verpakken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:57

tomtommie

Alaaf!

Even een vraagje hier, ik heb in mijn nieuwe garage inbouw stopcontacten gepland, moet ik hier ook spatwaterdicht inbouw schakelmateriaal in voorzien of voldoet normaal materiaal? Ik was wel van plan wcd's met klepje te pakken, maar misschien is de meerprijs van spatwaterdicht materiaal niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

tomtommie schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:50:
Even een vraagje hier, ik heb in mijn nieuwe garage inbouw stopcontacten gepland, moet ik hier ook spatwaterdicht inbouw schakelmateriaal in voorzien of voldoet normaal materiaal? Ik was wel van plan wcd's met klepje te pakken, maar misschien is de meerprijs van spatwaterdicht materiaal niet nodig?
Ga je in de garage met je tuinslang rondspuiten?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Haha nee zeker niet, maar thanks, dat beantwoord de vraag wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
tomtommie schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:50:
JackBol schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:52:
[...]
Ga je in de garage met je tuinslang rondspuiten?
tomtommie schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:56:
Haha nee zeker niet, maar thanks, dat beantwoord de vraag wel ;)
Toch was het vroeger in vrijstaande bijgebouwen zoals werkplaatsen en garages gebruikelijk om de aanleg met kabels in plaats van draden in buizen uit te voeren en met spatwaterdichte armaturen. Is dat in de loop van de jaren veranderd? Let wel spatwaterdicht, waterdicht is een hoofstuk met andere voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Beste mede Tweakers.

De toekomst staat voor de deur, warmtepomp lucht/water en een warmtepomp boiler ja idd een losse.
Nu is de meterkast een bende van ellende 10 groepen 2 aardlekschakelaars , en 1 fase inkomende 25A.(durf geen foto te plaatsen)

Nu is de gedachte heel de boel te vernieuwen en direct over te gaan naar 3 fase, warmtepomp en lader electrische auto.
Ook hebben we zonnepanelen, 3000 watt max invoedend.

Nu heb ik 3 offertes voor 12 groepen meterkast 3 fase, uiteenlopende van 850€ tot 1198€ inclusief plaatsen en BTW.
Abb attema e-norm aangezien ik een dummy ben wat goed is of niet, of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Zijn de prijzen een beetje oké aangezien niemand is wezen kijken voordat ze een offerte uitbrachten, ook die hier om de hoek niet.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:27:
[...]

[...]

[...]

Toch was het vroeger in vrijstaande bijgebouwen zoals werkplaatsen en garages gebruikelijk om de aanleg met kabels in plaats van draden in buizen uit te voeren en met spatwaterdichte armaturen. Is dat in de loop van de jaren veranderd? Let wel spatwaterdicht, waterdicht is een hoofstuk met andere voorschriften.
Ik heb het ook in de schuur, met klepjes (is ook vaak wat steviger materiaal dan het gewone binnenspul) en slagvaste buizen.

Mijn schuur is niet vocht/damp dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 26-09-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Navi schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:47:
[...]

Ik heb het ook in de schuur, met klepjes (is ook vaak wat steviger materiaal dan het gewone binnenspul) en slagvaste buizen.

Mijn schuur is niet vocht/damp dicht.
Van dat IP44 spul is dat dan? In principe zou de garage wel echt dicht moeten zijn... muren en dak zijn geïsoleerd en er komt een radiator te hangen om het niet te koud te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Techneut schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:27:
[...]

[...]

[...]

Ik heb momenteel geen garage dus ik zou het niet weten. Mijn mening is gebaseerd op het huis van mijn vader (1990) die in de garage het zelfde schakelmateriaal heeft als in zijn huis, aangelegd met draad in buis.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Even een vrijwel retorische vraag. We hebben hier een terrein met meerdere gebouwen, nu komt er een hoofdaansluiting in 1 van de gebouwen, dit gaat met degelijke grondkabel naar de rest.
Nu denken we dat een 3x50A aansluiting mooi zou passen, wellicht kunnen we later een stapje naar beneden doen, mocht het overkill blijken (gaan we monitoren)

Echter het probleem is dat je bij je hoofdaansluiting netjes met selectiviteit moet werken. Dus dan stelt de elektricien voor om na de 3x50 de eerstvolgende toegestane subautomaat er onder te hangen van 3x32A waar de grondkabel aan kan.
Dat klopt dan technisch gezien wel, maar dan houden we voor alle gebouwtjes nog maar weinig over van de relatief dure 3x50A.

Het gebouw waar de hoofdaansluiting komt neemt zelf ook wel wat, maar dat is zeer weinig. De reden om voor een dikkere aansluiting te gaan is juist voor alle gebouwtjes die op de grondkabel zitten.

Maar je mag de grondkabel niet rechtstreeks op de rode hoofdschakelaar aftakken toch? Tenminste niet volgens de elektricien en dat begrijp ik ook wel.
Maar zijn er niet andere creatieve manieren? Dat je wellicht zoiets mag als je de hoofdaansluiting gewoon in een buitenkast zit en direct op de grondkabel gaat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@!null In principe beveilig je de kabel naar de onderverdeler. Dit is niet altijd slectief to de hoofdaansluiting anders hou je zoals jezelf al uitgevonden hebt weinig over. Tocg denk ik dat als de bekabeling het toe laat je met 32A-c automaten een heel eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@habbekrats
Ja de onderverdeler als in de groepenkastjes in de gebouwtjes? Want de grondkabel wordt steeds afgetakt met degelijke waterdichtedoosjes.
Grondkabel is ook 6mm2 dus er kan genoeg overheen.
32a op C automaat is wel handig idee ja. Maar ik weet niet of we het daarmee gaan redden. Ik ben vooral bang voor hogere baseload door elektrische verwarming. Dus dan gaat de extra tijd niet genoeg helpen.
3x50 is wellicht weer een beetje veel maar zit wel veilig.

Elektricien vroeg zich ook nog af of Liander 3x63A kan leveren C automaat zodat wellicht 3x50 automaat eronder mocht maar dat moest hij nog wel even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09
@!null Waarom niet per bijgebouw een grondkabel? Ondergronds lassen heeft sowieso nooit de voorkeur, en dan kun je per bijgebouw gewoon keurig selectief afzekeren. Bijkomend voordeel is dat niet het hele perceel donker staat bij een beschadigde grondkabel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
@!null Is het niet mogelijk om twee keer een 3x25A te krijgen? Scheelt aardig in het vastrecht. 3x63A betaal je waarschijnlijk helemaal scheel aan vastrecht.

Verder kom je denk ik al aardig eind met 32A C-kar. Misschien 2 losse 32A kabels? Maar goed, zelf zou ik ook niet wakker liggen van de selectiviteit. Als de kabel maar veilig is afgezekerd. Baseload zou je nog wel moeten kunnen bepalen als je kijkt wat de standaard duty cycle is van de kachels. Maar puur elektrisch verwarmen is in Nederland wel gekkenwerk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
hesselbeertje schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:30:
@!null Waarom niet per bijgebouw een grondkabel? Ondergronds lassen heeft sowieso nooit de voorkeur, en dan kun je per bijgebouw gewoon keurig selectief afzekeren. Bijkomend voordeel is dat niet het hele perceel donker staat bij een beschadigde grondkabel.
Per bijgebouw een grondkabel zou erg duur worden gezien ze ook enigzins achter elkaar liggen, weliswaar niet allemaal.
Maar we hebben expres niks ondergronds gelast. Er zitten lasdozen (met geschroefde connecties) allemaal bovengronds, zo kunnen we bij ieder gebouw een gedeelte afkoppelen of iets op een andere fase zetten. Het is heel onderhoudsvriendelijk.
Het is wellicht wel een idee om niet een 3x32 (of wat dan ook) automaat te plaatsen maar 3 losse, zodat niet alle fases meteen plat gaan. De aardlekautomaat moet uiteraard wel alles eruit gooien als mantel geraakt wordt.
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:34:
@!null Is het niet mogelijk om twee keer een 3x25A te krijgen? Scheelt aardig in het vastrecht. 3x63A betaal je waarschijnlijk helemaal scheel aan vastrecht.
Hmm, daar had ik nog niet over nagedacht. Maar dat lost niet persee de originele vraag op. Want je krijgt dan 3x32A binnen die je direct op de grondkabel zou moeten doen? mag dat wel is eigenlijk de vraag.
Daarnaast willen we nog steeds eigenlijk 3x50A naar de grondkabel doen, en dan monitoren, na de winter wellicht een stap terug als dat mogelijk blijkt.
Verder kom je denk ik al aardig eind met 32A C-kar. Misschien 2 losse 32A kabels? Maar goed, zelf zou ik ook niet wakker liggen van de selectiviteit. Als de kabel maar veilig is afgezekerd. Baseload zou je nog wel moeten kunnen bepalen als je kijkt wat de standaard duty cycle is van de kachels. Maar puur elektrisch verwarmen is in Nederland wel gekkenwerk :X
Het zijn kleine goed geïsoleerde gebouwtjes, het is steeds de afweging van aanschaf versus gebruikskosten. Wat je nog wel eens achteraf kan bijten met hoe de stroomprijzen nu omhoog gaan.
Met 20ct per kWh en je stookt bijvoorbeeld 1000kWh of minder elektrisch weg (per gebouw) dan is het de vraag of het uitkan om overal airco's neer te zetten. Op lange termijn wel, is ook mijn mening, maar vereist even een veelvoud van de investering aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

In principe blijf je binnen de kasten en zijn de kasten in de andere gebouwen uitbreidingen? Kun je dan niet dus 'gewoon' aftakken vanuit de hoofdaansluiting? Misschien dat je voor de veiligheid de kabels naar de andere gebouwen in de hoofdkast toch nog wilt afzekeren, misschien met een C25 automaat? Dan ben je flexibel in de hoofdaansluiting en heeft elk gebouwtje een 3x25 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@!null Met de meerprijs van het vastrecht boven de 3x25A kan dat volgens mij zelfs zonder dat de stroomprijzen omhoog gaan al vrij snel uit. Zelfde als een tweede kabel trekken...

En zo ver ik weet mag je in je eigen installatie nog steeds de selectiviteit laten varen met als risico dat de hoofdzekering eerder aanspreekt dan je eigen afzekering. In dit geval is het extra risico dus alleen voor sluiting op de grondkabel zelf. Voor overbelasting heb je dat risico eigenlijk altijd al omdat het normaal is dat de som van je groepen groter is dan je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@tomtommie De kabels naar de andere gebouwen is slechts 1 kabel waar alles op zit. Deze kabel is 6mm2 en moet dit kunnen hebben.
In de gebouwtjes zitten B25 automaten zodat je selectiviteit hebt maar wat B16 groepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:05:
@!null Met de meerprijs van het vastrecht boven de 3x25A kan dat volgens mij zelfs zonder dat de stroomprijzen omhoog gaan al vrij snel uit. Zelfde als een tweede kabel trekken...
Ja maar ik ben niet in mijn eentje :+
Dat wil zeggen dat ik het met je eens ben, maar andere mensen hier niet. Plus dat het ook een kostending is om die investering in het begin te maken.
En zo ver ik weet mag je in je eigen installatie nog steeds de selectiviteit laten varen met als risico dat de hoofdzekering eerder aanspreekt dan je eigen afzekering. In dit geval is het extra risico dus alleen voor sluiting op de grondkabel zelf. Voor overbelasting heb je dat risico eigenlijk altijd al omdat het normaal is dat de som van je groepen groter is dan je aansluiting.
Ja dit is eigenlijk wat ik wil. Uiteraard grondkabel wel beveiligd met aardlek.
Waarbij we denken aan 300mA aardlek en 30mA in de gebouwtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@!null Misschien toch een kosten baten berekening maken? Met 800 euro per jaar aan meer vast recht gaat het namelijk wel hard. Iets dat veel mensen in nieuwbouw waar voor "het gemak" 3x35A is geplaatst ook wel bijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:15:
@!null Misschien toch een kosten baten berekening maken? Met 800 euro per jaar aan meer vast recht gaat het namelijk wel hard. Iets dat veel mensen in nieuwbouw waar voor "het gemak" 3x35A is geplaatst ook wel bijt.
Ik heb al gewaarschuwd voor dure lasten. Dat gezegd hebbende is de stap naar 3x35A het duurst en hadden we die toch ook wel nodig gehad. De stap naar 3x50 is dan relatief goedkoop, daarvoor hoef je geen 10 of meer airco's te gaan installeren. Voor het gehele plaatje waarschijnlijk wel, maar er is ook wat onzekerheid. Als het allemaal permanent was, was het anders. En zoals gezegd budget kwesties aan het begin versus gebruikskosten/TCO. Het is geen bedrijf.

Hoe dan ook, we gaan nu voor deze opzet, en we kunnen het verbruik altijd nog naar beneden brengen.
En dit gaat ook we goed werken als we de 3x50 door kunnen zetten jaar grondkabel. Is dat 3x32 wordt het wat krapjes. Maar kunnen we naar toe terug als blijkt dat we er nooit bij in de buurt komen. Slimme meter gaat gemonitoord worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@!null De stap naar 3x35A is inderdaad idioot. Vandaar dat ik ook 2x 3x25A als optie opperde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Getriggerd door de huidige discussie even toch hier mijn eigen vraag. Ik ben dus bezig met de elektra in de nieuwe garage, hier komt een kast te hangen voor domotica relais, autolader en zonnepanelen installatie.
Nu twijfel ik echter tussen twee situaties voor het aansluiten van deze kast:
  1. 5x6mm2 kabel naar de garage brengen vanuit de hoofdkast en dus een onderverdeler in de garage realiseren. Ik zou de garage dan willen afzekeren in de hoofdkast met een C25 automaat… hetzelfde als de hoofdaansluiting van 3x25 en niet selectief, maar in ieder geval een beveiliging op de kabel. In de onderverdeler kan ik dan dus met B16 groepen werken en heb ik alle vrijheid om alle aansluitingen te realiseren die ik maar wil.
  2. Als alternatief ga ik aparte kabels trekken en zeker ik alles af in de hoofdkast. Nu zouden er dus 4 kabels moeten voor de zonnepanelen, autolader, tuingroep en garage groep. Ik twijfel hierover aangezien er dan mogelijk ook weer verliezen optreden doordat bijvoorbeeld opgewekte stroom eerst naar de hoofdkast gaat, alvorens weer terug naar de garage voor een autolader of warmtepomp.
Afhankelijk van de keuze zijn er nog meer vragen, maar eerst maar eens horen wat jullie meningen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou gaan voor 1. Is waarschijnlijk ook een stuk goedkoper, afhankelijk van de afstand naar de garage.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@tomtommie Enige waar je rekening mee moet houden met een 3-fase onderverdeler en PV invoer is dat je N dan wel de dubbele stroom kan zien. Dus de kabel moet dit wel aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:30:
@tomtommie Enige waar je rekening mee moet houden met een 3-fase onderverdeler en PV invoer is dat je N dan wel de dubbele stroom kan zien. Dus de kabel moet dit wel aan kunnen.
Ja daarom een 5x6mm2 dat is hetzelfde als de hoofdaansluiting dus dat moet goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

tomtommie schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:25:
Getriggerd door de huidige discussie even toch hier mijn eigen vraag. Ik ben dus bezig met de elektra in de nieuwe garage, hier komt een kast te hangen voor domotica relais, autolader en zonnepanelen installatie.
Nu twijfel ik echter tussen twee situaties voor het aansluiten van deze kast:
  1. 5x6mm2 kabel naar de garage brengen vanuit de hoofdkast en dus een onderverdeler in de garage realiseren. Ik zou de garage dan willen afzekeren in de hoofdkast met een C25 automaat… hetzelfde als de hoofdaansluiting van 3x25 en niet selectief, maar in ieder geval een beveiliging op de kabel. In de onderverdeler kan ik dan dus met B16 groepen werken en heb ik alle vrijheid om alle aansluitingen te realiseren die ik maar wil.
  2. Als alternatief ga ik aparte kabels trekken en zeker ik alles af in de hoofdkast. Nu zouden er dus 4 kabels moeten voor de zonnepanelen, autolader, tuingroep en garage groep. Ik twijfel hierover aangezien er dan mogelijk ook weer verliezen optreden doordat bijvoorbeeld opgewekte stroom eerst naar de hoofdkast gaat, alvorens weer terug naar de garage voor een autolader of warmtepomp.
Afhankelijk van de keuze zijn er nog meer vragen, maar eerst maar eens horen wat jullie meningen zijn ;)
Ik zou ook voor optie 1 gaan (disclaimer: ik heb recent dezelfde keuze gemaakt, ook met 5x6mm²).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Zat te zoeken naar grondkabel met as (XMVK-as). Omdat ik best wel wat nodig heb, kost een rol al snel richting de € 100,-. Nu was ik benieuwd wat de prijzen in Duitsland zijn. Maar Duitse sites geven bij 'Erdkabel' kabels aan zonder aardlitze. B.v. deze site. Specifiek met een aardlitze krijg ik in Duitsland niet zo snel gevonden. Het zal er vast wel ergens zijn, maar het lijkt erop dat het niet standaard is om in de grond kabel met mantel te stoppen.

Iemand met kennis van zaken hoe het in Duitsland gaat of dit inderdaad klopt?

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:44
Je wil deze kabel in NL leggen neem ik aan?
Dan heb je dus niets aan die Duitse kabel, immers is deze ook alleen bedoeld voor wanneer mechanische schade niet te verwachten is. Dus niet geschikt voor de tuin/straat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Eusebius schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:40:
Zat te zoeken naar grondkabel met as (XMVK-as). Omdat ik best wel wat nodig heb, kost een rol al snel richting de € 100,-. Nu was ik benieuwd wat de prijzen in Duitsland zijn. Maar Duitse sites geven bij 'Erdkabel' kabels aan zonder aardlitze. B.v. deze site. Specifiek met een aardlitze krijg ik in Duitsland niet zo snel gevonden. Het zal er vast wel ergens zijn, maar het lijkt erop dat het niet standaard is om in de grond kabel met mantel te stoppen.

Iemand met kennis van zaken hoe het in Duitsland gaat of dit inderdaad klopt?
Je bedoelt zoiets
https://shop.jaeger-direk...rSbCEG0NRks4aAviAEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
!null schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:43:
Even een vrijwel retorische vraag. We hebben hier een terrein met meerdere gebouwen, nu komt er een hoofdaansluiting in 1 van de gebouwen, dit gaat met degelijke grondkabel naar de rest.
Nu denken we dat een 3x50A aansluiting mooi zou passen, wellicht kunnen we later een stapje naar beneden doen, mocht het overkill blijken (gaan we monitoren)

Echter het probleem is dat je bij je hoofdaansluiting netjes met selectiviteit moet werken. Dus dan stelt de elektricien voor om na de 3x50 de eerstvolgende toegestane subautomaat er onder te hangen van 3x32A waar de grondkabel aan kan.
Dat klopt dan technisch gezien wel, maar dan houden we voor alle gebouwtjes nog maar weinig over van de relatief dure 3x50A.

Het gebouw waar de hoofdaansluiting komt neemt zelf ook wel wat, maar dat is zeer weinig. De reden om voor een dikkere aansluiting te gaan is juist voor alle gebouwtjes die op de grondkabel zitten.

Maar je mag de grondkabel niet rechtstreeks op de rode hoofdschakelaar aftakken toch? Tenminste niet volgens de elektricien en dat begrijp ik ook wel.
Maar zijn er niet andere creatieve manieren? Dat je wellicht zoiets mag als je de hoofdaansluiting gewoon in een buitenkast zit en direct op de grondkabel gaat.
Ik weet niet zeker of dit is toegestaan, maar als je om het verlies van A's heen wilt vanwege de selectiviteit, kun je dan niet gewoon alles zekeren in het hoofdgebouw en in de bijgebouwen geen zekeringen plaatsen?

Nadeel is dan wel dan als er 1 uitklapt (van de zware krachtstroom verbruikers) je naar het hoofdgebouw moet, maar het voordeel is dat je de maximale capaciteit hebt.

Voor je reguliere 16A stopcontacten in het bijgebouw plaats je uiteraard wel zekeringen.

Per bijgebouw plaats je nog een 'hoofdschakelaar' zodat je het bijgebouw gemakkelijk spanningsvrij kunt maken.

Dan is alles toch gezekerd en heb je maximale capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

!null schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:43:

De voedingskabel bij mij van de straat tot aan de meterkast wordt ook pas beveiligd aan de afgaande zijde, in mijn meterkast. Het lijkt me daarom geen probleem om de afgaande grondkabel alleen te beveiligen met de hoofdzekering. Maar ik ken de regelgeving niet. Welk artikel uit de NEN1010 had de elektricien het over?

Als je selectief wil zijn kan je overigens beter meerdere kabels trekken en dan apart afzekeren met 3×10A ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Peakshaving een optie? Die vaatwasser, wasmachine, boiler enzovoort kunnen wel even wachten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 28-09-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Navi @Dre Ik kende regelgeving niet.
Achteraf was het wellicht beter geweest om naar ieder gebouw een aparte kabel te leggen, maar dat zou met 5x6mm2 en de afstanden aardig in de papieren lopen en had je er ook flink wat werk aan gehad.

Al in al gaat er gewoon weinig stroom lopen, maar is het de piekstroom waar het om gaat. Het werkt nu al een tijdje met 3x25A bouwstroom die er al even is, echter staat en functioneert er nu meer.
Boilers gaan inderdaad in tijdschakeling en wil ik nog slimmer laten afschakelen.

Of we nou 3x50 of 3x63 nemen, ik ben er van overtuigd dat we grote delen van de tijd ruim niet in de buurt komen. Dit gaan we ook monitoren en dan kunnen we na de winter eventueel de aansluiting naar beneden bijstellen. Echter een hoge basis load in de winter is wat het risico brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:42:
Je wil deze kabel in NL leggen neem ik aan?
Dan heb je dus niets aan die Duitse kabel, immers is deze ook alleen bedoeld voor wanneer mechanische schade niet te verwachten is. Dus niet geschikt voor de tuin/straat.
Niet helemaal .. Duitse webshops hebben geen grondkabels mét aardlitze & mantel. Waarbij ik me dus afvroeg, waarom de Duitsers dat niet (standaard) aanbieden (met de kanttekening dat het heus wel te koop zal zijn).
Een winkel als Hornbach.de zegt letterlijk bij een Erdkabel
NYY-J Starkstrom- Erdkabel. Nennspannung 600/1000 Volt, nach VDE 0276-603. Zur festen Verlegung in Innenräumen, im Freien, in Beton, Erde und im Wasser, jedoch nicht dort, wo die Gefahr der Einwirkung von Lösungsmitteln und Treibstoffen besteht.
Dit is dus zonder mantel. Mét mantel is het niet te vinden bij Hornbach. In Nederland wel. En daarom mijn vraag: wie weet waarom de Duitsers dit niet standaard aanbieden? Qua veiligheid en procedures zijn onze oosterburen namelijk nogal precies.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Eusebius Ik denk dat je met de taal fout zit met erd kabel = met aarde draad.
Wat jullie zoeken en ik heden morgen al schreef is

NYCWY kabel

NYCY Eca kabel

[ Voor 52% gewijzigd door habbekrats op 28-09-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
habbekrats schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:35:
@Eusebius Ik denk dat je met de taal fout zit met erd kabel = met aarde draad.
Wat jullie zoeken en ik heden morgen al schreef is

NYCWY kabel

NYCY Eca kabel
Ehm .. een Erdkabel is "ein im Erdboden verlegtes elektrisch genutztes Kabel mit einer besonders robusten Isolierung nach außen, dem Kabelmantel, der eine Zerstörung derselben durch chemische Einflüsse im Erdreich bzw. im Boden lebender Kleintiere (Nagetiere) verhindert." En die wordt standaard (bij de bouwmarkt) aangeboden om je tuinlampjes aan te sluiten.

Maar goed, liever mét een mantel en dan is NYCWY of NYCY een goed alternatief. Dank daarvoor, want die had ik nog niet gevonden.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erdkabel is hier grondkabel, niet aardedraad.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Wiki's zijn niet altijd te vertrouwen,
Als ik voor mijn werk in Duitsland erdkabel nodig heb moet je altijd aangeven wat je wilt
NYY of NYCY
Geef je alleen erdkabel dan krijg je NYY.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Weet iemand of het toegestaan is om een XMVK(-as)-kabel door een voormalige gasleiding te trekken?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• leonbong
Waarom niet de kabel is dubbelgeisoleerd.
Als je (koperen) gasleiding aard kan er weinig mis gaan in mijn optiek.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
volgens mij mag je elektra niet door metalen leidingen leggen. Neem ff aan dat het idd een koperen of stalen leiding betreft.

• HarmoniousVibe
mcDavid schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:46:
volgens mij mag je elektra niet door metalen leidingen leggen. Neem ff aan dat het idd een koperen of stalen leiding betreft.
Ja inderdaad, vandaar ook mijn vraag. Om gasloos te gaan zou het voor mij echt énorm handig zijn als ik die buizen zou kunnen gebruiken. Ik heb namelijk geen kruipruimte.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• habbekrats
Kabel kan gerust door stalen buis, als deze aanraakbaar is deze beter ook vereffenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HarmoniousVibe Ja dat mag.

Maar als er ergens een knie of andere kopelling ofzo in de buis zit kun je het wel vergeten, dan krijg je het er waarschijnlijk niet doorheen.

Of gaat het om een rechte buis zonder bochten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• HarmoniousVibe
Xander schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:59:
@HarmoniousVibe Ja dat mag.

Maar als er ergens een knie of andere kopelling ofzo in de buis zit kun je het wel vergeten, dan krijg je het er waarschijnlijk niet doorheen.

Of gaat het om een rechte buis zonder bochten?
Ja er zitten volgens mij 2 bochten in, maar het is wel een redelijk forse buis met een diameter van dik 2,5cm. Echter is dat (uiteraard) wel aan de buitenkant gemeten bedenk ik me nu, dus de binnendiameter zal wel wat kleiner zijn. Ik had gehoopt dat het met een trekveer wel zou lukken :P, maar als dat niet zo is dan ga ik wel iets anders bedenken. Bedankt voor het antwoord iig!

• habbekrats
@HarmoniousVibe Als je bij de bochten kunt, deze gewoon er tussen weg afzagen.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Even een snelle vraag:

Vandaag kwam mijn electricien mijn groepenkast aanpassen. Nu heb ik iets vreemds. Hij heeft o.a. een Eastron SDM630 kwh-meter geplaatst die ik nog had liggen waar ik mijn warmtepomp apart mee ga meten. Vanwege een voorraadprobleempje zit er momenteel nog geen groepen op aangesloten, hij krijgt dus alleen 3 fasen + nul als invoer, maar verder niets.
Vreemd genoeg beweert de meter dat er rond de 100 Watt teruggeleverd wordt op fase 3. Andere 2 fasen staan gewoon op 0. Power Factor van fasen 1 en 2 zijn 1, maar van fase 3 -0,013. Stroom die er door fase 3 loopt is volgens de meter 33A. I%THD geeft ca 14 aan, en kVA ca 7,5.

De spanning die de meter meet komt per fase keurig overeen met de SDM630 die ik achter de hoofdschakelaar heb zitten. Ook de spanning tussen de fasen schommelt netjes ronde de 400 met dezelfde variatie als mijn andere SDM630.
De SDM630 achter de hoofdschakelaar (die dus het hele huis meet inclusief de nieuwe SDM630) meet overigens geen teruglevering op L3 (dat zou ook raar zijn, want ik heb alleen omvormers op L1 en L2).

Ik heb de nieuwe meter een paar weken geleden voordat hij geplaatst werd al wel even met een kabel op een stopcontact aangesloten om hem vooraf goed in te stellen, maar toen heb ik dit niet gezien (en dat zou me zeker opgevallen zijn...), maar alle draadjes zitten goed, dus we krijgen niet bedacht of er nog een andere verklaring zou kunnen zijn.

Heb ik nu gewoon pech dat de kwh-meter defect is, of zou er nog een andere verklaring kunnen zijn voor dit gedrag?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Ruphin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 11:51
Simpele vraag voor mensen die iets weten van groepenkasten. Ik ben bezig met verbouwen (ik ga van het gas af) en ik ga vanwege forse uitbreiding mijn groepenkast volledig vervangen. Ik heb een aansluiting van 3x25A in mijn woning, en ik heb de volgende aansluitingen nodig:

2x 3-fase aansluiting (inductiekookplaat en electrische CV)
11x 1-fase aansluiting (voor gewone lichtgroepen, zware apparaten zoals oven, boiler, wasmachine, en een voor zonnepanelen)

Nou denk ik dat ik hier aan kan voldoen met de volgende groepenkasten:

Een groepenkast met hoofdschakelaar en 12 groepen (een reserve)
https://hager.com/nl/cata...-groepenverd-hs3-x-alst3f

En een uitbreidingskast met 2 3-fase groepen:
https://hager.com/nl/cata...itbrverd-als-haco-dirkk3f

Als ik alles goed heb begrepen voldoet deze setup aan alle standaard eisen (aardlek per 4 groepen, etc), klopt dat? Kan ik deze kasten bestellen en een electricien de kasten laten plaatsen zonder dat er nog andere dingen nodig zijn?

mvg,
- Ruphin

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:44
@Ruphin Electrische CV? Wat is dat voor type/wat verbruikt dat ding?

[ Voor 5% gewijzigd door Xiphalon op 30-09-2021 16:57 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
@Ruphin Ook even opletten dat de meeste electriciëns alleen met eigen spul werken. Ten eerste omdat ze dan zeker weten dat het goed is, maar ook omdat ze daar een marge op hebben. En als ze die marge niet hebben komen ze gewoon niet omdat het niet rendabel is, of alleen voor een heel hoge prijs.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Ruphin schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:53:
Simpele vraag voor mensen die iets weten van groepenkasten. Ik ben bezig met verbouwen (ik ga van het gas af) en ik ga vanwege forse uitbreiding mijn groepenkast volledig vervangen. Ik heb een aansluiting van 3x25A in mijn woning, en ik heb de volgende aansluitingen nodig:

2x 3-fase aansluiting (inductiekookplaat en electrische CV)
GROTE waarschuwing is hier wel op zijn plek. Die dingen gebruiken onwijs veel stroom en zorgen ervoor dat je energierekening hoger wordt in plaats van lager. Bovendien wordt veel stroom opgewekt met gas (of zelfs met kolen), dus voor het milieu hoef je het ook niet te doen. Daarvoor is het veel efficiënter om dat gas rechtstreeks in je cv-ketel te verbranden, dan heb je er veel minder van nodig.
Dé oplossing als je van het gas af wilt is een warmtepomp. Voor meer info zijn daarover hier diverse WP-topics te vinden.

Pagina: 1 ... 191 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.