Bouwer heeft 3x 40A geplaatst, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spokers
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06-2024
Wij zitten momenteel een beetje in dubio en kunnen wel wat hulp gebruiken. We hebben een projectbouwwoning gekocht en deze is qua bouw in de afrondende fase. Wij zijn er bij navraag richting de bouwer achtergekomen dat zij een 3x 40A geplaatst hebben, Het is zelfs zo dat alle woningen voorzien zijn van 3x 40A incl. de rijtjeswoningen binnen het project |:( .

In eerste instantie vonden wij dit natuurlijk heel krom, maar we hebben uiteindelijk gedacht dit zelf terug te laten zetten naar 3x 25A. Nu is het zo dat wij pas na het zien van de meterkast erachter kwamen dat de buitenunit van de warmtepomp met 1x 25A afgezekerd is. Wat ik hier zo van terug vind is dat de verlaging dan niet mag i.v.m. selectieviteit. Verder zie ik in de handleiding staan dat de warmtepomp max 17A vraagt. Onze wartmtepomp van het type: Remeha Eria Tower 8 MR-2

Nu willen wij natuurlijk in eerste instantie dat de bouwer dit probleem oplost. Echter, verschuilt de bouwer zich continue achter het argument dat de aansluiting volgens de regelgeving/richtlijnen is aangelegd. De bouwer lost het voor ons dus niet op.

Er aantal punten waarom wij denken dat de bouwer hier toch mee aan de slag moet:
  • 3x 25A was door ons gekozen als meerwerk en goedkeurd door de bouwer. Tijdens de bouw heeft de bouwer dit meerwerk naderhand laten vervallen met de reden dat volgens de installateur alle woningen een 3-fase aansluiting nodig hebben.
  • De gelijktijdigheidsberekening is uitgevoerd o.b.v. aannames. Er is nooit nagevraagd wat wij nodig hebben qua aansluiting.
  • Er zit zelfs een fout in de berekening waardoor zij een te hoog vermogen hebben meegenomen voor de warmtepomp binnenunit. Deze mag lichter afgezekerd worden volgens de handleiding dan het meegenomen vermogen door de installateur.
  • Daarnaast ziet de berekening er wat gek uit daar ze stellen dat ze met een andere gelijktijdigheid rekenen voor 3 fase en 1 fase, maar in de berekening wordt het onderscheidt gemaakt tussen warmtepomp en overig.
Nu mijn vragen:
  • Klopt mijn aanname dat de aansluiting niet zo maar naar 3x 25A kan vanwege de warmtepomp?
  • Kan de bouwer zomaar bepalen wat voor aansluiting er in komt zonder afstemming op wat er werkelijk nodig is?
  • Klopt de berekening volgens NEN1010?
  • Hebben jullie nog andere suggesties om hiermee om te gaan?
  • En als het allemaal niet lukt met de bouwer. Wat zou technisch de beste oplossing zijn om de aansluiting te verlagen naar 3x 25A?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DOgPkIJd4BMWUU5iGix2Dqc0u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9APUHx2TWiLkiB6Z877LlgnU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:35

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Vraag het installatiebedrijf of zij de komende 30 jaar het verschil in capaciteitstarief willen bijleggen. Dat, of de installatie geschikt maken voor 3x25A, mag ie zelf kiezen.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:54
als je warmtepomp max 17A vergt, vraag ik me af hoe vaak/wanneer dat voorkomt.

anders zou je het met 16A kunnen afzekeren.
Een 16A automaat kan best wel een lange tijd met 17A belast worden.
je voldoet dan met een 3x25A aansluiting aan de selectiviteitseis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

peter-rm schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:52:

Op een 25A groep kan je wel met 20A afzekeren en dat is er gewoon:
https://www.groepenkastco...eautomaat-hager-20a-traag

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Die warmtepomp is er alleen in enkelfase. Pas vanaf de MR-8 heb je een 3-fase versie.
Die zekering van de buitenunit op C25A is correct volgens de fabrikant.
Je mag volgens de NEN1010 geen 25A groep op een 25A hoofdzekering plaatsen. De bouwen moet dus minimaal een 3x35A hoofdzekering gebruiken.

Scheelt je €800 per jaar....

Ik kan 2 oplossingen bedenken
1) Bouwer plaatst een ander merk warmtepomp die wel 3 fase is.
2) Bouwer plaatst hetzelfde merk warmtepomp, maar dan de 11TR versie. Die mag op 3x16A. Meerprijs €1200. En de buitenunit is 2x zo groot.
3) In plaats van de 25A groep, een 2x16A kookgroep.
peter-rm schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:52:

Dat is ook een optie.
Een 16A automaat klapt er pas uit bij minimaal 113% belasting. Als die 17A klopt zit je goed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Nomad schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:07:
[...]

Op een 25A groep kan je wel met 20A afzekeren en dat is er gewoon:
https://www.groepenkastco...eautomaat-hager-20a-traag
Voor selectiviteit moet er een stapje worden overgeslagen. Bij een 25A hoofdzekering mag je geen groepen van meer dan 16A plaatsen.

TheS4ndm4n#1919

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RocketKoen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:08:
[...]

Voor selectiviteit moet er een stapje worden overgeslagen. Bij een 25A hoofdzekering mag je geen groepen van meer dan 16A plaatsen.
was ook al aan het zoeken ja, toch heb ik het wel eens gezien in een woning...dus het kan, maar het is niet de bedoeling begrijp ik.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat je kan doen en misschien niet door iedereen geaccepteerd. Kleine "maar".. heb je 3 automaten als hoofdzekering zou ik adviseren om een een 20A zekering te plaatsen. ( Dit gaat dus niet op als je smeltzekeringen hebt)

Tenzij je de installateur zover krijgt om de boel aan te passen

[ Voor 26% gewijzigd door Aapie op 23-09-2021 23:19 ]

• spokers
Stap 1 voor ons zal inderdaad zijn kijken of de bouwer met een oplossing komt na inhouding van 5%.

Als dit niet lukt lijkt mij de 16A zekering mij wel een goede oplossing om te proberen. Kan dit verder nog wat kwaad behalve het risico dat de warmtepomp afgschakeld? Het alternatief wordt dan mogelijk toch de 20A.

2x 16A kookgroep mag dit zomaar aangesloten worden op 1 vrager? Bij een inductieplaat zijn de aansluitingen op het apparaat toch gescheiden gescheiden van elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
Gewoon laten aanpassen naar 3x25. Een 16 ampère automaat is ook niet selectief op een 25 ampère hoofdautomaat. Enige moment dat je er laat van kan hebben is een sluiting in de kabel naar de warmtepomp, die kans is zo klein en dan zet je zelf je hoofdautomaat gewoon weer aan...

Ik geloof ook niet dat de netbeheerder gaat kijken wat voor automaten er achter zitten als je m laat aanpassen naar 3x25.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok eigenlijk gewoon dat bouwer een hele goede inkoopdeal heeft gehad op een batch 1 fase warmtepompen. Dat dat jou nu 800 euro per jaar meer kost, vindt hij waarschijnlijk niet spannend.

Volgens mij is er 1 ding wat je vooral niet wil in een 3-fase installatie: een enorme 1 fase verbruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
heb je 3 fase verbruikers? anders overwegen om te laten aanpassen naar 1 x 35 of 40 A. is hetzelfde maandbedrag als 3 x 25A, alleen aanleg kosten. niet ideaal, maar bij weing verbruikers .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leuk dat theoretisch verhaal, praktijk wijst echter uit dat her geen probleem is.
En dan nog, de juiste manier is om het bij de bron aan te pakken: dus andere WP of softwarematig het e-element uitschakelen, of een kleiner e-element.

Zou ze vast melden dat naast de 5% de maandelijkse meerkosten en de meerwerkoptie die betaald zijn daarop ingehouden gaan worden.

Maar vooral even ook al je buren achter hetzelfde karretje spannen en samen naar de bouwer.

En lees idd ook het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 23:06

Eraser127

Nijkerk

Hier ook mijn topic van een tijdje geleden:Capaciteit huisaansluiting verlagen

Vanuit de aannemer en installateur dus ook gewoon positief antwoord op de verlaging.

My Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
PetervdM schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:10:
heb je 3 fase verbruikers? anders overwegen om te laten aanpassen naar 1 x 35 of 40 A. is hetzelfde maandbedrag als 3 x 25A, alleen aanleg kosten. niet ideaal, maar bij weing verbruikers .....
Dat moet je in een all-electric huis nou net nooit doen, want dan is je totaal vermogen enorm begrensd, (wat je bij all-electric nooit wilt) en kun je ook geen grote 3-fasen PV-arrays meer aansluiten.

@spokers Jouw situatie laat precies het probleem zien van een grote 1-fase WP op 3x25A aansluiting. Dit moet je zo niet willen.
Want even naar de toekomst toe kijkend: Ook een 11 kW lader voor een e-auto wordt dan een stuk lastiger, omdat je verdeling over de fasen zo onevenwichtig is.

Grote verbruikers (WP, autolader, kookplaat) en grote opwekkers (PV) horen gewoon via 3-fasen aangesloten te worden.

Voor andere lezers (jij hebt hier nu helaas niet veel meer aan): Mitsubishi Electric levert uitstekende 3-fasen warmtepompen rond 8 kW.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:26
Het lastige is dat de bouwer er niet van uit mag gaan dat je het met 16A kan redden. Wat als daarna de zekering er een paar keer uitvliegt? Dan gaat TS weer klagen bij de bouwer.

Vanuit de bouwer zou ik zeggen, hij heeft een aansluitwaarde van 17A, dus moet ik hier rekening mee houden. Interessante kan wel zijn, welke dikte draden heeft hij dan gebruikt?

Ik denk dat de bouwer niet heel veel meer kan doen, aangezien alles juist en correct is aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:42:
Het lastige is dat de bouwer er niet van uit mag gaan dat je het met 16A kan redden. Wat als daarna de zekering er een paar keer uitvliegt? Dan gaat TS weer klagen bij de bouwer.

Vanuit de bouwer zou ik zeggen, hij heeft een aansluitwaarde van 17A, dus moet ik hier rekening mee houden. Interessante kan wel zijn, welke dikte draden heeft hij dan gebruikt?

Ik denk dat de bouwer niet heel veel meer kan doen, aangezien alles juist en correct is aangesloten.
Onzin, bouwer levert een 1-fase warmtepomp in een 3-fase installatie.
oplossing ligt bij de bouwer, of een andere warmtepomp of compenseren voor de kosten van het aansluittarief.

sowieso zou ik niet akkoord gaan met zo'n grote 1-fase verbruiker in een 3-fase installatie.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
De warmtepomp zelf heeft een maximaal elektrisch opgenomen vermogen van plm 2kW, is het niet mogelijk de eventuele elektrische backup elementen op een andere fase te zetten?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _JGC_
Rolfie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:42:

Installatiehandleiding zegt 19A en 4mm2 draad. Gebruikershandleiding zegt max 17A.

Dat maximale vermogen ga je overigens alleen trekken als de warmtepomp voluit staat te werken en daarbij het warmte element ook in werking is.

Maargoed, dit project bewijst wel weer dat bouwend Nederland geen zak geeft om de energierekening van de eindgebruiker. TS weet ervan, de rest van de wijk vraagt zich af waarom de energierekening van een warmtepomp zo godsgruwelijk veel duurder moet zijn dan een gasketel en daar gaan de verhaaltjes alweer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
_JGC_ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:24:
[...]

Installatiehandleiding zegt 19A en 4mm2 draad. Gebruikershandleiding zegt max 17A.
Ik vraag me echter wel af of de bouwer in dat geval hier wel 'fout' zit en er juridisch mogelijk wat te halen is zoals TS lijkt te denken.

Als ik bouwer zou zijn, dan zou ik ook alle installatie handleidingen e.d. volgen en alle adviezen van fabrikanten opvolgen en zorgen dat alles volledig volgens norm is (ook al is dat in de praktijk mogelijk overkill) zodat er achteraf daarover geen gedoe kan zijn, wanneer de bewoner dan toch een kleinere aansluiting wil kan deze die makkelijk zelf realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Dennism schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:43:
[...]

Ik vraag me echter wel af of de bouwer in dat geval hier wel 'fout' zit en er juridisch mogelijk wat te halen is zoals TS lijkt te denken.

Als ik bouwer zou zijn, dan zou ik ook alle installatie handleidingen e.d. volgen en alle adviezen van fabrikanten opvolgen en zorgen dat alles volledig volgens norm is (ook al is dat in de praktijk mogelijk overkill) zodat er achteraf daarover geen gedoe kan zijn, wanneer de bewoner dan toch een kleinere aansluiting wil kan deze die makkelijk zelf realiseren.
Voor deze warmtepomp is het correct aangesloten. Bouwer had voor een andere warmtepomp moeten kiezen. Door voor een 1fase WP te kiezen die 19A uit 1 aansluiting trekt moet ie een heleboel huizen opzadelen met 800 euro per jaar extra netbeheerders kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:43:
[...]

Waarom vraag je je dat af dan?

De bouwer kiest voor een 1-fase warmtepomp in een 3-fase aansluiting. en zadelt de koper op deze manier op met een flinke kostenpost.

In mijn optiek mag je er vanuit gaan dat de bouwer kundig is en weet waar deze mee bezig is. Jij als consument bent dat niet. Uit de gemaakte keuze kan ik veel afleiden over de bouwer en kundig kan ik het niet noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
pyrofielo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:54:
[...]

Waarom vraag je je dat af dan?

De bouwer kiest voor een 1-fase warmtepomp in een 3-fase aansluiting. en zadelt de koper op deze manier op met een flinke kostenpost.

In mijn optiek mag je er vanuit gaan dat de bouwer kundig is en weet waar deze mee bezig is. Jij als consument bent dat niet. Uit de gemaakte keuze kan ik veel afleiden over de bouwer en kundig kan ik het niet noemen...
Ik vraag me niet af het de correcte keuze in deze is geweest (daar kan je inderdaad over discussiëren), ik vraag me alleen of TS juridisch gezien een 'spreekwoordelijke poot heeft om op te staan'.

Als de bouwer alles volgens het boekje / opdracht heeft gedaan vraag ik me namelijk af of de bouwer wat dat betreft iets te verwijten valt, behalve dat er andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
pyrofielo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:47:
Onzin, bouwer levert een 1-fase warmtepomp in een 3-fase installatie.
oplossing ligt bij de bouwer, of een andere warmtepomp of compenseren voor de kosten van het aansluittarief.
Dus? Als dit in de specificaties stond vermeld? Of als dit juist niet gespecificeerd is/was?
Als er een 3 fase WP aangeboden was, had je gelijk. Maar de kans is heel groot dat dit niet specifiek afgesproken is/was.
Ik zie nog niet direct een bewijs dat de bouwer verantwoordelijk is/was.
Sterker nog, blijkbaar was de oorspronkelijke aansluiting al 3*40A, maar was er een meer prijs optie voor 3*25.
Daar zou er misschien een discussie punt kunnen zijn, echter de bouwer moet altijd ook alles goed aansluiten volgens de wettelijke en leveranciers geadviseerde aansluitingen. Er zal vast wel een opmerking ergens in het contract hierover staan, voor mogelijke afwijkingen.
sowieso zou ik niet akkoord gaan met zo'n grote 1-fase verbruiker in een 3-fase installatie.
De vraag is, of dit een optie is/was. Vaak heb je niet de keuze hierin.
Maar sowieso kan je inderdaad altijd kiezen om niet te tekenen voor het huis O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:01:
[...]

Dus? Als dit in de specificaties stond vermeld? Of als dit juist niet gespecificeerd is/was?
Als er een 3 fase WP aangeboden was, had je gelijk. Maar de kans is heel groot dat dit niet specifiek afgesproken is/was.
Ik zie nog niet direct een bewijs dat de bouwer verantwoordelijk is/was.
Sterker nog, blijkbaar was de oorspronkelijke aansluiting al 3*40A, maar was er een meer prijs optie voor 3*25.
Daar zou er misschien een discussie punt kunnen zijn, echter de bouwer moet altijd ook alles goed aansluiten volgens de wettelijke en leveranciers geadviseerde aansluitingen. Er zal vast wel een opmerking ergens in het contract hierover staan, voor mogelijke afwijkingen.

[...]

De vraag is, of dit een optie is/was. Vaak heb je niet de keuze hierin.
Maar sowieso kan je inderdaad altijd kiezen om niet te tekenen voor het huis O-) .
Dus de bouwer maakt een keuze waarover hij niet informeert en hoeft daar vervolgens geen verantwoording voor af te leggen?
Als consument moet je ineens ook maar overal verstand van gaan hebben. Nee ik ben van mening dat de bouwer hier wel degelijk weet wat hij doet ( en hoort te weten ) en willens en wetens de koper een oor aannaait.

Zoals hierboven gezegd kon die apenkop waarschijnlijk goedkoop 1-fase warmtepompen scoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
[...]

De zekeringen zijn dus correct. Ik ga er even vanuit dat er dan ook 4mm2 getrokken is.
Dat maximale vermogen ga je overigens alleen trekken als de warmtepomp voluit staat te werken en daarbij het warmte element ook in werking is.
Iets waar de bouwer rekening mee moet houden bij zijn ontwerp en plaatsing.
Maargoed, dit project bewijst wel weer dat bouwend Nederland geen zak geeft om de energierekening van de eindgebruiker. TS weet ervan, de rest van de wijk vraagt zich af waarom de energierekening van een warmtepomp zo godsgruwelijk veel duurder moet zijn dan een gasketel en daar gaan de verhaaltjes alweer...
Hangt er vanaf hoe je er naar kijkt.

Als men een 3 fase WP had genomen icm 3 * 25A. En de zekering vliegt er continue uit, omdat er overbelasting is op 1 fase als de Wasmachine of oven of elektrisch koken of de vaatwasser aanstaat. En krijgt de bouwer ook klachten dat hij de aansluiting te licht geeft gekozen.

En je huis is ook met 3*25A met een WP en een elektrische auto ook niet op de toekomst voorbereid.

Met 3*25A zullen de meeste het zonder problemen redden, echter de meeste is niet echt een goed uitgangspunt als je meerdere woningen bouwt.

Het lastige is eigenlijk dat 3*25A vs 3*40A een groot prijsverschil geeft, maar 3*40A vaak een stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd wat er inderdaad gespecificeerd is m.b.t. de warmtepomp. Bouwer is in eerste instantie akkoord gegaan met een 3x 25A aansluiting.

Van een bouwer mag je verwachten dat deze kundig is en de juiste keuzes maakt. Deze bouwer is gewoon voor de centen gegaan en heeft de kopers opgezadeld met een probleem voor de komende jaren. 1 van je fases is nu al dermate zwaar belast, dat je in de toekomst echt wel in de problemen gaat komen als je een EV gaat laden op 3 fasen en een mooi 3 fasen inductiefornuis aanschaft met bijv. 3 ovens. Dan mag je gewoon naar een zakelijke 3x 80A als je pech hebt. Terwijl je "normaal" gesproken met 3x 40A voldoende had gehad.

Deze warmtepomp is in een 3 fase installatie gewoon "koekoek". Dat is geen verstandige keuze. (Daarom was hij voor de bouwer waarschijnlijk ook gewoon heel aantrekkelijk qua prijs: ze moeten van deze dingen af, omdat geen weldenkend mens zoiets in zijn huis met 3 fasen aansluiting zou laten zetten. Maar zo'n bouwer doet dat best, als hem dat een voordeeltje oplevert.)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
pyrofielo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:07:
Dus de bouwer maakt een keuze waarover hij niet informeert en hoeft daar vervolgens geen verantwoording voor af te leggen?
Als consument moet je ineens ook maar overal verstand van gaan hebben. Nee ik ben van mening dat de bouwer hier wel degelijk weet wat hij doet ( en hoort te weten ) en willens en wetens de koper een oor aannaait.

Zoals hierboven gezegd kon die apenkop waarschijnlijk goedkoop 1-fase warmtepompen scoren...
Dat mag zijn, maar als hij gewoon levert wat afgesproken is...... Hij moet ook keuzes maken om iets neer te zetten.
En 3*25A aansluiting icm een WP kan ook heel krap zijn, als je daarbij ook iets van Elektrisch kookt, Wasmachine, Oven, Afwasmachine en een water koker gebruikt.
Als daarna de 3*25A zekering er uit klapt, heeft de bouwer ook zijn werk niet goed gedaan, en dat de consument hier verstand van moeten hebben?

Dat het beter kan... Mooi.... Maar als het huis daarom ook direct duurder is/wordt..... Zeuren we ook allemaal.

Ik had in mijn nieuwbouw huis ook liever een paar dingen heel anders gewild, maar was niet mogelijk. Wat nu allemaal nog lastig is/was.

Dat de bouwer andere keuzes had kunnen maken, zeker. Maar of dat nu alle problemen opgelost had, is ook de vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 13:34
Rolfie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:08:
[...]
Hangt er vanaf hoe je er naar kijkt.

Als men een 3 fase WP had genomen icm 3 * 25A. En de zekering vliegt er continue uit, omdat er overbelasting is op 1 fase als de Wasmachine of oven of elektrisch koken of de vaatwasser aanstaat. En krijgt de bouwer ook klachten dat hij de aansluiting te licht geeft gekozen.

En je huis is ook met 3*25A met een WP en een elektrische auto ook niet op de toekomst voorbereid.

Met 3*25A zullen de meeste het zonder problemen redden, echter de meeste is niet echt een goed uitgangspunt als je meerdere woningen bouwt.

Het lastige is eigenlijk dat 3*25A vs 3*40A een groot prijsverschil geeft, maar 3*40A vaak een stuk beter is.
Hoezo ?
als je 19A verdeeld over 3 fase is 6.33A per fase
Hou je 18.66A over per fase hou je dus 4290 watt per fase over. Daar kan je prima je rest van je huis over verdelen en alles aan hebben wat noodzakelijk

Een electrische auto gebruikt in een goede lader een load balancer , dus ook geen issue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
[...]

Mwah, waar heb je al dat vermogen voor nodig? Ons huis is volledig electrisch (nieuwbouw 2020), onze warmtepomp heeft een electrisch vermogen van ongeveer 1kW (compressor), en daarnaast nog een 2kW element, wat eigenlijk nooit nodig is. En dat is ook nog es op 3f aangesloten. Bij de warmtepomp is, volgens mij, voornamelijk de opstartstroom van de compressor een probleem. Verder zal het opgenomen vermogen enorm meevallen (zeker als de WP ook nog terug kan moduleren).

Oftewel, zelfs als er volle bak gestookt wordt, de auto opgeladen wordt met 11kW (is trouwens load balanced), is er nog 5kW over (+ het vermogen van de PV installatie). In de worst case situatie waar je ook aan het koken bent en de wasmachine draait, zal de auto tijdelijk iets trager laden. Ik zie echt geen reden om alles te gaan verzwaren voor die paar keren die je maximaal verbruikt, de zon niet schijnt, alleen om even iets sneller te laden?

[ Voor 9% gewijzigd door borft op 24-09-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51

Hier een huis met:
-Inductie kookplaat
-2 combi magnetron/ovens
-Vaatwasser
-Warmtepomp
-Elektrische auto (incl thuisladen)
-Infrarood sauna
-Wasmachine
-Droger
-Behoorlijke server
-Grondpomp (1300W)

En bij mij is nog 0 keer de automaat omgeklapt vanwege het verbruik op 3x25A. Het voordeel is namelijk dat nooit alle apparaten tegelijkertijd aan staan, de laadpaal van de auto heeft een loadbalancer erin zitten maar zelfs die laad vaak nog op met 20A (max van de automaat, al lees ik hier in dit topic dat het eigenlijk niet mag en max 16A moet zijn).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
3x40A is op landelijk niveau helemaal niet beter, want daarvoor moet het net veel te veel verzwaard worden, iets wat we met z'n allen moeten betalen.
3x40A zou wat mij betreft nog veel duurder moeten worden.
Het is helemaal niet erg als consumenten flink worden gestimuleerd om die verbruikspieken op het net te verminderen.
Zo is het helemaal niet erg om, als je een grootverbruiker bent, je WP even (automatisch) uit te zetten rond de tijd dat de kookplaat aan gaat, of om de elektrische auto uitsluitend 's nachts na 11 uur te laden, of een legionellacyclus te plannen midden overdag, als je PV maximaal produceert.

Dergelijke simpele optimalisaties besparen ons op net-niveau enorm veel geld. Als je daar niet aan mee wilt doen is het dus prima dat daar een flinke prijs (veel hoger capaciteitstarief) tegenover staat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:15:
[...]

Dat de bouwer andere keuzes had kunnen maken, zeker. Maar of dat nu alle problemen opgelost had, is ook de vraag.
Dat is nou net mijn punt, dat had die knooierd zeker moeten doen!
daarbij hoort hij de koper goed te informeren!
Ik vind dat je als koper niet zo belazerd hoort te worden.

Als consument hoef jij niet de kennis te hebben over warmtepompen aansluitingen en vastrecht. Dat hoort de bouwer voor jou te hebben.
En in dat licht vind ik de keuzes die hier gemaakt zijn uiterst dubieus en nadelig voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokers
Ik zie wat reacties terugkomen m.b.t. de beweegredenen van de bouwer omtrent de capaciteit van de aansluiting en de gekozen warmtepomp. Ik kreeg juist het idee dat de bouwer in eerste instantie niet doorhad wat er nodig is.

In geen van de stukken van de bouwer staat iets beschreven over de capaciteit van de aansluiting die wij oorspronkelijk zouden krijgen en ook niet of er een 1-fase of 3-fase warmtepomp geplaatst zou worden. Op de meerwerklijst stond dus wel de 3x25A genoemd. Op het begin was er nog geen electricien aangehaakt bij het project. Pas enige tijd na het indienen van de meerwerklijst werd er bekendgemaakt dat zij een electricien gevonden hadden. Wij hebben dus ook nooit samen met de elektricien om tafel gezeten om onze wensen door te spreken.

Later in het proces heeft de bouwer richting iedereen aangegeven dat de 3x25A komt te vervallen. De rede: de 3-fase aansluiting is sowieso benodigd op advies van dezelfde elektricien (capaciteit werd niet genoemd). In eerste instantie leek het er dus op dat de bouwer van een 1-fase aansluiting uitging.

Verder heeft de bouwer al meerdere keren richting ons aangegeven dat wij vrij zijn om de aansluiting bij de netbeheerder te verlagen naar 3x25A. Ik vraag mij dus sterk af of zij uberhaupt doorhebben dat dit niet zomaar gaat i.v.m. de gekozen warmtepomp. Met dank aan jullie input ga ik dit weer terugleggen bij de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:26
Weet je heeeeeeeeel zeker dat in je technische omschrijving de aansluiting niet vermeld staat? Zodra het daar in staat lekker volledig hun probleem van maken, dan zetten ze er maar een andere WP in als dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
[...]

Leuk en wel, maar de veelal buitenlandse fabrikanten hebben natuurlijk geen benul van ons capaciteitstarief. Dat systeem is er nu een jaar of 20 en gaat nog uit van gas + elektra, dus max 3x25A voor huishoudens. Met de hele energietransitie is nul aandacht ervoor dat huisaansluitingen vrij makkelijk over de maximale waarden gaan en dus in het veel hogere tarief vallen.

@spokers
Wasmachine van 3.000? Een moderne heeft vaak een aansluitwaarde van 10A (2.300 W). Een Warmtepompdroger in de regel 1.000 W. Ook wordt je hele berekening scheefgetrokken door het elektrisch element van de WP die 6 kW wil hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De controle of het een echte knoeier is of niet : check of ze de WP van de verschillende huizen netjes verdeeld hebben over de fases (of overal de zelfde voor bedrade kast in gezet hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:50:
[...]

Leuk en wel, maar de veelal buitenlandse fabrikanten hebben natuurlijk geen benul van ons capaciteitstarief. Dat systeem is er nu een jaar of 20 en gaat nog uit van gas + elektra, dus max 3x25A voor huishoudens. Met de hele energietransitie is nul aandacht ervoor dat huisaansluitingen vrij makkelijk over de maximale waarden gaan en dus in het veel hogere tarief vallen.

@spokers
Wasmachine van 3.000? Een moderne heeft vaak een aansluitwaarde van 10A (2.300 W). Een Warmtepompdroger in de regel 1.000 W. Ook wordt je hele berekening scheefgetrokken door het elektrisch element van de WP die 6 kW wil hebben.
Dit is een WP van Remeha, een Nederlands bedrijf met verstand van de Nederlandse markt. Remeha levert deze warmtepomp in verschillende uitvoeringen met 1 of 3 fasen. Dat de projectbouwer kiest voor een 1-fase pomp is niet de schuld van Remeha.

@spokers Hoe is je kooktoestel aangesloten overigens, is dat met zo'n idiote dubbele kookgroep, of netjes een 3-fase krachtgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:07
zulke bouwers mag echt hun licentie afgepakt worden en tetug naar de kleuterschool..... wat een gepruts zeg.

het klopt volgens de voorschriften van de gekozen warmtepomp, maar die keuze is dus volledig fout van de installateur/bouwer/whatever.

en dus is er weer een heel nieuwbouwblok van energiezuinige huizen die hoge energielasten krijgen puur op vastrecht elektra:-/ :-(((

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:15:
en dus is er weer een heel nieuwbouwblok van energiezuinige huizen die hoge energielasten krijgen puur op vastrecht elektra:-/ :-(((
Hoezo zijn ze energiezuinig gezien de aansluitwaarde is het verwachte elektriciteitsverbruik vrij hoog, 6kW elektrische bijstook?
Ik verstook voor 800 euro gas per jaar ca 1000 m3 voor verwarming, heet water en wat koken. Met een HR CV ketel van nog geen 900 euro die zeker 15 jaar mee gaat.
Van het gas af is helemaal niet voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:07
bouwfraude schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:10:
[...]

Hoezo zijn ze energiezuinig gezien de aansluitwaarde is het verwachte elektriciteitsverbruik vrij hoog, 6kW elektrische bijstook?
Ik verstook voor 800 euro gas per jaar ca 1000 m3 voor verwarming, heet water en wat koken. Met een HR CV ketel van nog geen 900 euro die zeker 15 jaar mee gaat.
omdat nieuwbouw echt mega geisoleerd is tov de meeste bestaande boue natuurlijk.

ja ja van het gas af gaan kost geld maar dat mag niet meer voor nieuwboue, dat weet je best.

en die elektrische bijstook zal zeer waarschijnlijk bijna niet ingezet worden, dus dat hoge e-verbruik is ook larie (al ben je daar wel weer afhankelijk van de installateur, en die staat wel 3 nul achter in dit project).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bouwfraude schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:10:
[...]

En jou ketel staat ook 24/7 36kW te verstoken? Zal je gasmeter lekker warm van worden....

Dat element is alleen voor noodgevallen, legionella en defrosts, die draait nog geen 1% van de tijd.
Sterker nog, het element van mijn Pana is nog nooit ingekomen.

De zet je gewoon op een aparte fase, klaar. De rest van de tijd trekt 'ie een paar honderd watt.

In verbruik is het zeker voordeliger, de aanschaf kan lastiger zijn als je afgiftesysteem nog niet voorbereid is of je een loei van een WP nodig hebt (door slechte iso of gewoon grote kiet).

Wat @Fr33z zegt dus. Met als kanttekening dat bij grote en slecht geisoleerde huizen het zelf nog eerder uitkan, juist doordat je zoveel bespaart op stookkosten, dat is goed voor de TvT. Of het de juiste volgorde is, dat is een ander verhaal.

@The_Vice nieuwbouw he, gewoon automaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 23:42
Ultimo, ampères tellen, een besluit maken en accepteren als het een keer misgaan en de netbeheerder de zekering moet vervangen.

Hier ge-switched naar 1×10 A voor VVE portiek verlichting, met groepenkast op 6 A. Nu allemaal LED. Een aantal jaar geleden is het vastrecht enorm omhoog gegaan. Voorheen maakte het niet uit.

Ook voor gas zijn er terzijde aansluitwaardes. Als je in in oud huis woont,maar nu dubbel glas hebt,of de ketel is niet meer kolen, dan loont het om naar het type aansluiting te kijken.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
DutchKel schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:22:
[...]

Hier een huis met:
-Inductie kookplaat
-2 combi magnetron/ovens
-Vaatwasser
-Warmtepomp
-Elektrische auto (incl thuisladen)
-Infrarood sauna
-Wasmachine
-Droger
-Behoorlijke server
-Grondpomp (1300W)

En bij mij is nog 0 keer de automaat omgeklapt vanwege het verbruik op 3x25A. Het voordeel is namelijk dat nooit alle apparaten tegelijkertijd aan staan, de laadpaal van de auto heeft een loadbalancer erin zitten maar zelfs die laad vaak nog op met 20A (max van de automaat, al lees ik hier in dit topic dat het eigenlijk niet mag en max 16A moet zijn).
Hier een aansluiting voor twee huishoudens en een grote schuur.

2x inductie kookplaat plus 3 ovens. Warmtepomp pv installatie 2 drogers. Twee wasmachines. Serverkastje. Hefbrug etc. In verleden klapte spul eruit toen wij tegelijkertijd uitgebreid kookten en de hefbrug gebruikt werd. Lees 2x per jaar. De groepen toen beter over de fases verdeeld en geen last meer.

Laadpalen heb je ook met load balancing. 3x25 is zat voor een huishouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Andere zijsprong.
Als je nog zonnepanelen krijgt. Is daar de kast op uitgelegd?
Meeste standaard aardlekschakelaar zijn maar 40A als daar dan nog eens het vermogen van een set panelen bij komt kom je over het maximum wat je componenten aan kunnen. 40A van de huis aansluiting plus pv.

Of zit ik nu compleet abuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:12
Nederland is 3x25 A normaal, buitenland is 1x65A veel gebruikelijker. En dat zie je ook in het aanbod warmtepompen, de genoemde Remeha heeft volgen mij een Fujitsu buiten unit. Remeha en bijvoorbeeld ook een nefit kopen de buitenunits in maar ontwikkelen deze niet, eigenlijk is gewoon een OEM product met eigen binnen unit.

Maar hierdoor zijn units met 20A afzekeringen redelijk normaal met een vermogen van 7 / 8 kW. Hierboven ga je naar de 3 fase units welk veel duurder zijn zeker ten opzichte van de enkelfase units met het zelfde vermogen. Het heeft echt te maken dat enkel fase warmtepomp een massa product is.

Een warmtepomp met een te groot vermogen is ook niet wenselijk, dan moet je een buffervat plaatsen omdat de wp anders gaat pendelen.

[ Voor 9% gewijzigd door BadConnection op 25-09-2021 08:01 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Een C-automaat 1×25A als eindgroep moet je minimaal naar 3×150A (C-karakteristiek) om selectief te raken. Of 3×75A als je D-karakteristiek kan krijgen. De vraag is hoe belangrijk je het vind om selectief te zijn.

Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Vanwege de kosten zou ik ervoor kiezen om niet selectief te zijn en een 3×25A aansluiting te nemen. Je voldoet dan niet aan de netcode. De NEN1010 stelt trouwens geen eisen aan selectiviteit.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 25-09-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
The Fatal schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:37:
Andere zijsprong.
Als je nog zonnepanelen krijgt. Is daar de kast op uitgelegd?
Meeste standaard aardlekschakelaar zijn maar 40A als daar dan nog eens het vermogen van een set panelen bij komt kom je over het maximum wat je componenten aan kunnen. 40A van de huis aansluiting plus pv.
Of zit ik nu compleet abuis?
Nee. In zo'n geval (hoofdaansluiting 3x40A) moet je je PV alamat direct na de hoofdschakelaar aansluiten en het deel daarboven extra beveiligen met (een) 40A automaat(en). Dat wordt alleen veel te vaak vergeten.
Nog een voordeel van een 3x25A aansluiting, dan heb je dat probleem niet.
BadConnection schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:59:
Maar hierdoor zijn units met 20A afzekeringen redelijk normaal met een vermogen van 7 / 8 kW. Hierboven ga je naar de 3 fase units welk veel duurder zijn zeker ten opzichte van de enkelfase units met het zelfde vermogen. Het heeft echt te maken dat enkel fase warmtepomp een massa product is.
Behalve bij Mitsubishi Electric. Daar kun je prima 8 kW 3-fasen warmtepompen kopen. (Die overigens ongeveer hetzelfde vermogen hebben als de 3-fasen 9 kW varianten van Panasonic).
Een warmtepomp met een te groot vermogen is ook niet wenselijk, dan moet je een buffervat plaatsen omdat de wp anders gaat pendelen.
Dat is een sprookje. Als je een buffervat wilt gebruiken om pendelen tegen te gaan, moet je een vat met enorme inhoud (> 1000 l) plaatsen. Dat gebeurt in de praktijk niet. Buffervaten worden hoofdzakelijk gebruikt als hydraulische scheiding.
Bij vloerverwarming is pendelen geen probleem, omdat in de vloeren voldoende thermische buffer zit. Ik heb genoeg dagen dat de WP maar een uurtje draait. Dan is het huis 0.2 °C opgewarmd en gaat ie op thermostaat uit, en vaak pas de volgende dag weer aan.
Alleen als je gebruik maakt van radiatoren en nauwelijks thermische buffer hebt kan je last krijgen van pendelen (en is dat ook moeilijk op te lossen). (Mede) daarom combineren warmtepompen ook zo goed met vloerverwarming.
Maar deze discussie hoort eigenlijk thuis in het L/W wp topic.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 25-09-2021 10:20 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat is eigenlijk de reden dat deze warmtepomp op een C-karakteristiek is. De aanloopstroom is 5A volgens de installatiehandleiding.
Wat is eigenlijk de reden dat deze warmtepomp op een 25A thermisch aangesloten zit. De maximale stroom is 17A. (hoe kan dat met een 6 kW element???). Of zit er maar 3 in.

Ik vraag me af of een B16 automaat niet een betere keuze was geweest. Onbewust onbekwame installateur?

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 25-09-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34

Adze

CCNP !

Zoals eerder in dit draadje vermeld, ik denk dat ze de "verkeerde" WP hier hebben gebruikt. Volgens de website van Remeha komt deze WP in zowel 1 als 3 fase variant.

Naar mijn bescheiden mening, had men de 3-fase variant moeten kiezen.

https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03602800

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:12
Andrehj schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:14:
[...

Behalve bij Mitsubishi Electric. Daar kun je prima 8 kW 3-fasen warmtepompen kopen. (Die overigens ongeveer hetzelfde vermogen hebben als de 3-fasen 9 kW varianten van Panasonic).
De Eco inverteren is 20A bij de 8kW en de Power Inverter is idd 3 fase. Hele mooie unit maar tussen die twee zit een aanzienlijk prijsverschil. De power is gevuld met R410 en is officieel verplicht op jaarlijkse inspectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een "long shot", maar leg je problemen eens voor aan Remeha. Gewoon aangeven dat je er met de installateur niet uitkomt, dat hij je een Remeha WP heeft verkocht en dat je nu in de problemen komt met je huisinstallatie qua aansluitwaarde. Ik zou niet vragen aan Remeha om met het vingertje te gaan wijzen, maar laat ze maar adviseren welke model je beter zou kunnen nemen. Desnoods hang je een verhaaltje op over het verkopen van de huidige warmtepomp, omdat je niet tevreden bent met de huidige. Hun antwoord gaat gegarandeerd zijn, dat in jouw situatie de 3 fase variant een veel beter keuze was geweest en dat ze je aanraden om de huidige weg te doen en er een 3 fase variant voor in de plaatst te zetten. Dan heb je een sterker verhaal richting je bouwer, want daar hoef je duidelijk niet heel veel "goed advies" van te verwachten. Of dat nou onwil of onkunde is, laten we maar even buiten beschouwing.

Dit 1 fase model is vooral geschikt voor het buitenland. Zou me dan ook niets verbazen als hij daar ook op gericht is. In het buitenland gebruiken ze - vooral in regio's waar geen gasnet ligt zoals hier in Nederland - al veel langer warmtepompen. Remeha bedient die markt natuurlijk ook gewoon al jaren. Zoals iemand hierboven al terecht opmerkt: in het buitenland zijn véél zwaardere 1 fase aansluitingen helemaal niet ongebruikelijk. Hier in Nederland wijken we af, niet andersom.

• spokers
Dre schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:21:
Wat is eigenlijk de reden dat deze warmtepomp op een C-karakteristiek is. De aanloopstroom is 5A volgens de installatiehandleiding.
Wat is eigenlijk de reden dat deze warmtepomp op een 25A thermisch aangesloten zit. De maximale stroom is 17A. (hoe kan dat met een 6 kW element???). Of zit er maar 3 in.

Ik vraag me af of een B16 automaat niet een betere keuze was geweest. Onbewust onbekwame installateur?
In de binnenunit zit een 6 kW element, deze is wel aangesloten op 3-fase. Ik kan niet terug vinden of er in de buitenunit ook een element zit, ik vind het ook apart waar die 17A (en eerder aangehaalde 19A) vandaan komt.

@Verwijderd Goed idee, ik ga dat eens proberen. Kijken met welke oplossing zij komen.

@_JGC_ WIj hebben wel de drie fase kookgroep maar ook alleen omdat wij dit door de keukenleverancier in de stukken hebben laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@spokers Je buitenunit heeft 1 aansluiting die afgezekerd moet worden, daarmee wordt compressor, ventilator en de warmtespiraal aangestuurd. Die warmtespiraal moet je verdamper buiten van ijs ontdoen bij lage temperaturen en kan bij extreme kou continu ingeschakeld zijn.
Warmtrspiraal in de binnenunit is om de boiler op te stoken naar 60+ graden bij anti-legionella runs elke week.

Ik overweeg zelf om mijn CV ketel tzt te vervangen door een 5KW Panasonic monoblock, die heeft de warmtespiraal los afgezekerd.

• spokers
Dank, duidelijke verklaring.

@The Fatal Dit is natuurlijk weer wat anders dan de warmtepmomp. Maar of het goed gaat in de huidige meterkast met de combinatie van invoeding van de panelen en de 3x 40A hoofdzekering twijfel ik.

Ze hebben ervoor gekozen om alle 1-fase zekeringen achter 3-fase aardleks (40A) te plaatsen. Een oplossing die ik andere topics nog niet voorbij zag komen. Uitgaande dat zij maximaal 2 zekering achter een fase van een aardlek hebben hangen komt dit uit op 32A en kan dit nu geen kwaat. Of mis ik hier iets?

Uiteindlijk laten wij de meterkast nog aardig uitbreiden met panelen dus maakt dat voor ons niet zo veel uit. Met de uitbreiding pakken wij het meteen goed aan met een extra zekering na de panelen en hoofdzekering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7LM_dby6d1thBlcVDrL0t-tF1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GN6Fmyn8brG3hJRc12TwwjNM.jpg?f=user_large

[ Voor 94% gewijzigd door spokers op 25-09-2021 14:37 ]

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:56
Fr33z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:53:
[...]

omdat nieuwbouw echt mega geisoleerd is tov de meeste bestaande boue natuurlijk.

ja ja van het gas af gaan kost geld maar dat mag niet meer voor nieuwboue, dat weet je best.
Nou op papier, deze bouwer geeft niet veel vertrouwen in de kwaliteit van zijn werk.Dus Blower Door laten komen en kijken of hij wel aan de Pv10 eisen voldoet die opgegeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
Wat mij heel erg verbaasd is dat een Nederlands bedrijf als Remeha aan komt zetten met een specificatie van 17 Ampère. Zij hebben neem ik aan toch mensen in dienst die weten dat in Nederland 16 Ampère de norm is? Waarom hebben ze dan niet een warmtepomp ontwikkeld die met 16 Ampère kan worden afgekeerd? Echt, wat is dit voor een onzin!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FrankHe schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:19:
Wat mij heel erg verbaasd is dat een Nederlands bedrijf als Remeha aan komt zetten met een specificatie van 17 Ampère. Zij hebben neem ik aan toch mensen in dienst die weten dat in Nederland 16 Ampère de norm is? Waarom hebben ze dan niet een warmtepomp ontwikkeld die met 16 Ampère kan worden afgekeerd? Echt, wat is dit voor een onzin!?
Ze hebben die wp niet ontwikkeld, maar kopen die in.

• FrankHe
Andrehj schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:31:
[...]

Ze hebben die wp niet ontwikkeld, maar kopen die in.
Dan nog zou ik de moeite nemen om een variant te ontwikkelen die 16 A in plaats van 17 A vraagt. Dit apparaat is met 17 A dus volledig onverkoopbaar in Nederland.

• FrankHe
spokers schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:07:
Dank, duidelijke verklaring.

@The Fatal Dit is natuurlijk weer wat anders dan de warmtepmomp. Maar of het goed gaat in de huidige meterkast met de combinatie van invoeding van de panelen en de 3x 40A hoofdzekering twijfel ik.

Ze hebben ervoor gekozen om alle 1-fase zekeringen achter 3-fase aardleks (40A) te plaatsen. Een oplossing die ik andere topics nog niet voorbij zag komen. Uitgaande dat zij maximaal 2 zekering achter een fase van een aardlek hebben hangen komt dit uit op 32A en kan dit nu geen kwaat. Of mis ik hier iets?

Uiteindlijk laten wij de meterkast nog aardig uitbreiden met panelen dus maakt dat voor ons niet zo veel uit. Met de uitbreiding pakken wij het meteen goed aan met een extra zekering na de panelen en hoofdzekering.

[Afbeelding]
Ik zou de eenfase eindgroepen achter driefase aardlekschakelaars niet accepteren. Zet er gewoon twee of drie eenfase aardlekschakelaars in en zet daar de eindroepen achter. Handel conform de adviezen van de NEN 1010 indeze.

• _JGC_
FrankHe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:32:
[...]

Dan nog zou ik de moeite nemen om een variant te ontwikkelen die 16 A in plaats van 17 A vraagt. Dit apparaat is met 17 A dus volledig onverkoopbaar in Nederland.
Hangt van de toepassing af, genoeg gebouwen met dikkere aansluiting of zelfs 1-fase. Ik heb hier 1x35A, daar zou ie met een 20A of 25A eindgroep op aangesloten kunnen worden.

Verwijderd

FrankHe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:32:
[...]

Daarom is hij waarschijnlijk nu ook zeer aantrekkelijk in te kopen voor een bouwer die niet gaat opdraaien voor de gevolgen. Een particulier die zélf een warmtepomp gaat laten plaatsen, zal niet snel voor dit model kiezen namelijk.

Je moet het dus omdraaien: Nederland is geen geschikt afzetland voor dit apparaat. In België ligt dat bijvoorbeeld alweer anders. Deze beperking is redelijk typisch Nederlands.
Pagina: 1