Wij zitten momenteel een beetje in dubio en kunnen wel wat hulp gebruiken. We hebben een projectbouwwoning gekocht en deze is qua bouw in de afrondende fase. Wij zijn er bij navraag richting de bouwer achtergekomen dat zij een 3x 40A geplaatst hebben, Het is zelfs zo dat alle woningen voorzien zijn van 3x 40A incl. de rijtjeswoningen binnen het project
.
In eerste instantie vonden wij dit natuurlijk heel krom, maar we hebben uiteindelijk gedacht dit zelf terug te laten zetten naar 3x 25A. Nu is het zo dat wij pas na het zien van de meterkast erachter kwamen dat de buitenunit van de warmtepomp met 1x 25A afgezekerd is. Wat ik hier zo van terug vind is dat de verlaging dan niet mag i.v.m. selectieviteit. Verder zie ik in de handleiding staan dat de warmtepomp max 17A vraagt. Onze wartmtepomp van het type: Remeha Eria Tower 8 MR-2
Nu willen wij natuurlijk in eerste instantie dat de bouwer dit probleem oplost. Echter, verschuilt de bouwer zich continue achter het argument dat de aansluiting volgens de regelgeving/richtlijnen is aangelegd. De bouwer lost het voor ons dus niet op.
Er aantal punten waarom wij denken dat de bouwer hier toch mee aan de slag moet:

In eerste instantie vonden wij dit natuurlijk heel krom, maar we hebben uiteindelijk gedacht dit zelf terug te laten zetten naar 3x 25A. Nu is het zo dat wij pas na het zien van de meterkast erachter kwamen dat de buitenunit van de warmtepomp met 1x 25A afgezekerd is. Wat ik hier zo van terug vind is dat de verlaging dan niet mag i.v.m. selectieviteit. Verder zie ik in de handleiding staan dat de warmtepomp max 17A vraagt. Onze wartmtepomp van het type: Remeha Eria Tower 8 MR-2
Nu willen wij natuurlijk in eerste instantie dat de bouwer dit probleem oplost. Echter, verschuilt de bouwer zich continue achter het argument dat de aansluiting volgens de regelgeving/richtlijnen is aangelegd. De bouwer lost het voor ons dus niet op.
Er aantal punten waarom wij denken dat de bouwer hier toch mee aan de slag moet:
- 3x 25A was door ons gekozen als meerwerk en goedkeurd door de bouwer. Tijdens de bouw heeft de bouwer dit meerwerk naderhand laten vervallen met de reden dat volgens de installateur alle woningen een 3-fase aansluiting nodig hebben.
- De gelijktijdigheidsberekening is uitgevoerd o.b.v. aannames. Er is nooit nagevraagd wat wij nodig hebben qua aansluiting.
- Er zit zelfs een fout in de berekening waardoor zij een te hoog vermogen hebben meegenomen voor de warmtepomp binnenunit. Deze mag lichter afgezekerd worden volgens de handleiding dan het meegenomen vermogen door de installateur.
- Daarnaast ziet de berekening er wat gek uit daar ze stellen dat ze met een andere gelijktijdigheid rekenen voor 3 fase en 1 fase, maar in de berekening wordt het onderscheidt gemaakt tussen warmtepomp en overig.
- Klopt mijn aanname dat de aansluiting niet zo maar naar 3x 25A kan vanwege de warmtepomp?
- Kan de bouwer zomaar bepalen wat voor aansluiting er in komt zonder afstemming op wat er werkelijk nodig is?
- Klopt de berekening volgens NEN1010?
- Hebben jullie nog andere suggesties om hiermee om te gaan?
- En als het allemaal niet lukt met de bouwer. Wat zou technisch de beste oplossing zijn om de aansluiting te verlagen naar 3x 25A?
:strip_exif()/f/image/9APUHx2TWiLkiB6Z877LlgnU.jpg?f=fotoalbum_large)