Aansluitcapaciteit elektriciteit: 3x25A of 3x40A?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-04 20:22
Mijn vraag:
Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd. Het huis zal volledig elektrisch worden aangezien wij geen gasaansluiting meer krijgen. De aannemer is van mening dat er 3x40A aansluitcapaciteit nodig is voor de apparaten etc. die wij gaan gebruiken (zie overzicht hieronder). Aangezien dit c. €700 per jaar meer kost dan een aansluitcapaciteit van 3x25A en ik tegenstrijdige berichten lees/hoor, dacht ik na jaren lurken maar eens een account aanmaken om Tweakers om hulp te vragen:
"Is 3x25A voldoende? Of moet ik toch echt 3x40A hebben?"

Op basis van wat ik op internet lees (o.a. site van netbeheerder Enexis) kom ik niet verder. Enexis komt ook niet met meer dan wat globale indicaties (wat ik overigens snap want elke situatie is anders): https://www.enexis.nl/aan...-aansluiting-heb-ik-nodig

Apparatuur
- Laadpaal voor elektrische auto van 11Kw (Tesla Model 3). De laadpaal wordt uitgerust met Dynamic Home Load Balancing
- Warmtepomp met backupvermogen van 9Kw. Zie plaatje voor meer informatie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLdTnk4Q1zVqww__iyeWJBvtsVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sP3ezDO5esSKhG9bcV3qXE8.png?f=fotoalbum_large
- Bora. Volgens mij is piekvermogen 7Kw?
- Quooker Pro 3
- Vaatwasser, koelkast, vriezer
- Wasmachine, droger
- De "gebruikelijke" apparatuur zoals TV, router, access points, lampen, etc.
- Wij hebben ook nog zonnepanelen op het zuiden met 5005 Wattpiek.

[ Voor 4% gewijzigd door Calypsooo op 20-06-2021 11:49 ]

Beste antwoord (via Calypsooo op 06-07-2021 10:05)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29

Theo

moederbord

3x40A is best wel overdreven; ik heb een soortgelijke woning, alleen zonder EV, maar ook met l/w warmtepomp, twee L/L warmtepompen, elektrisch koken en twee ovens, en dat zit allemaal achter een 1x35 enkelfase aansluiting. Als je kijkt hoeveel een smeltpatroon kan en mag hebben dan komt het wel goed met je 3x25A; zo'n zekering tript niet als je eventjes over 25A heen gaat.

Een 25 of 35A smeltpatroon zal pas smelten bij één van de volgende stromen:
- 3 uren 140% belasting
- 1 uur 155% belasting
- 15 minuten 170% belasting
- 1.5 minuut 200% belasting.

Een kookplaat trekt maar eventjes veel vermogen; of heb jij alle vier de pitten op standje turbo staan tijdens het koken voor een half uur? :P Een oven trekt ook maar even 2.5 kW, en daarna zo goed als niks omdat het warmte element aan en uitgeschakeld wordt. Je backupverwarming zal ook maar kortstondig aangaan tijdens een defrost. Hierdoor heb je dus wel allemaal zware verbruikers, echter staan deze maar eventjes aan. Met een 3x25A aansluiting kun je dus gerust een kwartier 27kW verbruiken!

Hieronder de smeltkarakterstiek van een 25A zekering; de rode lijn is relevant, de rest kun je voor nu negeren
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/uploads/2013/09/Selectiviteit-3fase-25-a-zonnepanelen.jpg

Hieronder de smeltkarakterstiek van een patroon zoals door Haeger zelf gespecificeerd. Een 25A zekering kan veel meer hebben dan 'eventjes 25A'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj_1To3MVUPqcRJhZT1tPpsfHmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V05C7aNOvevRoMBNeX6FTezo.png?f=fotoalbum_large

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Meestal niet nodig, zeker met slim verdelen van de gebruikers over de fasen en load balancing van je laadpaal. Nieuwbouw heeft meestal automaten als hoofdzekering dus als hij er onverhoopt een keer uitklapt bij t kerstdiner mer de kookplaat vol aan, de auto van de visite die laad en je frituurpan in de schuur zet je hem zo weer aan.

Moet je dat te vaak doen kun je altijd nog verzwaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik heb een “nog grotere” installatie op 3x25A op zowel het gebied van verbruikers als zonnepanelen.
Absoluut eisen voor 3x25 ivm je vastrecht wat torenhoog is met 3x40 en je dat dus helemaal niet nodig hebt, zeker met load balancing van je paal niet.

De crux zit hem in gelijktijdigheid en piek vermogens. Een beetje droger is tegenwoordig 600watt bij piek en kabbelt daarna rond de 300watt.
Zelfde voor je kookplaat, die 7kW trekt hij alleen als alle zones op boost staan en je ventilatie op stand straaljager.
Oven hetzelfde, de start van het opwarmen doet hij vaak 1800watt om vervolgens behoorlijk weer af te zakken.
Je warmtepomp levert 9kW aan warmte, dat is niet wat hij verbruikt uit het net. Dat zal eerder op strenge vorstdagen rond de 4-5kW uitkomen.

Je auto hoef je eigenlijk niet mee te rekenen omdat je daar loadbalancing op toepast en hij dus automatisch zal verlagen als verbruik elders toeneemt.
Ik heb overigens geen loadbalancing voor mijn auto (E-tron 55).

Je kan kortstondig best hoge piekvermogens trekken op je 3x25 waardoor het opwarmen van een oven en je wasmachine aan met je kookplaat op standje 7 gewoon prima kan. Hier is er hier (express) 1x uitgeklapt.
Toen draaide de droger en wasmachine, beide ovens, kookplaat stond aan, warmtepomp was aan het verwarmen en na een minuut of wat mijn auto aan de lader te zetten klapte er een fase uit.
Dat is dus een extreme zeldzaamheid en ik wilde dus even kijken hoeveel er nu aan kon staan voordat er iets zou klappen.

[ Voor 79% gewijzigd door GeeMoney op 01-07-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:40
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:47:
Mijn vraag:
Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd. Het huis zal volledig elektrisch worden aangezien wij geen gasaansluiting meer krijgen. De aannemer is van mening dat er 3x40A aansluitcapaciteit nodig is voor de apparaten etc. die wij gaan gebruiken (zie overzicht hieronder). Aangezien dit c. €700 per jaar meer kost dan een aansluitcapaciteit van 3x25A en ik tegenstrijdige berichten lees/hoor, dacht ik na jaren lurken maar eens een account aanmaken om Tweakers om hulp te vragen:
"Is 3x25A voldoende? Of moet ik toch echt 3x40A hebben?"

Op basis van wat ik op internet lees (o.a. site van netbeheerder Enexis) kom ik niet verder. Enexis komt ook niet met meer dan wat globale indicaties (wat ik overigens snap want elke situatie is anders): https://www.enexis.nl/aan...-aansluiting-heb-ik-nodig

Apparatuur
- Laadpaal voor elektrische auto van 11Kw (Tesla Model 3). De laadpaal wordt uitgerust met Dynamic Home Load Balancing
- Warmtepomp met backupvermogen van 9Kw. Zie plaatje voor meer informatie [Afbeelding]
- Bora. Volgens mij is piekvermogen 7Kw?
- Quooker Pro 3
- Vaatwasser, koelkast, vriezer
- Wasmachine, droger
- De "gebruikelijke" apparatuur zoals TV, router, access points, lampen, etc.
- Wij hebben ook nog zonnepanelen op het zuiden met 5005 Wattpiek.
Onze aannemer was ook van mening dat het 3x35A nodig was met de berekening die wordt uitgevoerd. Maar in de prijktijk heb je nooit alles tergelijk aan. Ik heb aangedrongen op 3x25A. Kan altijd nog naar 3x35A uitbreiden als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als de aannemer niet wil meewerken verlaag je het gewoon achteraf naar 3x25A.
Kost bij Liander € 324,97 (zie https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2021/ )

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deWit schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:03:
Meestal niet nodig, zeker met slim verdelen van de gebruikers over de fasen en load balancing van je laadpaal. Nieuwbouw heeft meestal automaten als hoofdzekering dus als hij er onverhoopt een keer uitklapt bij t kerstdiner mer de kookplaat vol aan, de auto van de visite die laad en je frituurpan in de schuur zet je hem zo weer aan.
Dus het is zaak om eerst maar eens te informeren of je inderdaad automaten als hoofdzekering krijgt.

Verder zal de aannemer de 3x40A willen omdat hij dan rekening heeft gehouden met de selectiviteit en achteraf geen gezeur kan krijgen dat de installatie te krap bemeten is. Wellicht helpt het als TS aanbiedt om schriftelijk te verklaren op de hoogte te zijn van de mogelijke gebreken die kunnen optreden nav een lichtere afzekering en hier alle verantwoordelijkheid voor neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Mag ik mij afvragen wat je met 9kW backup verwarming (COP=1) moet? Is het huidige bouwbesluit zo slecht qua isolatienormen dat je het met 6kW output zonder de backup niet red bij -10?

Als je er van uit gaat dat dat niet nodig is, en wat mij betreft zou een nieuwbouwwoning het gewoon niet nodig moeten hebben, dan kom je exclusief auto gewoon niet eens in de buurt van 17kW (3x25A). De Daikin zou niet meer dan 1700W moeten opnemen zonder de backup, dus de ergste gebruiker is met afstand de kookplaat.

Ik zou de aannemer eens heel uitgebreid laten uitleggen wat er mis gaat dat er 27kW aan stroom die woning in moet kunnen.

Hoe gaan ze die zonnepanelen aansluiten? Komt er een meterkast ontworpen voor 63A in te hangen, of willen ze die 5kW bovenop de 40A invoeding van het net op 40A bedrading zetten?
Ik vermoed van niet... want ach... overbelasting boeit niet toch? Tot het toch affikt.

@GeeMoney Veel dus, en als je hoofdaansluiting automaten zijn kun je nog kortstondig best ver over de 25A heen.
40A is per definitie automaat; smeltzekering 35A. 25A zijn automaten of smeltzekeringen voor.

@Wolly Ik wil hem graag omdraaien: Aannemer mag verantwoorden waarom 40A in piepsnaam nodig is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:03:

@Wolly Ik wil hem graag omdraaien: Aannemer mag verantwoorden waarom 40A in piepsnaam nodig is.
Afzekering wp is aanbevolen op 25A. Ivm selectiviteit zal je dus hoger moeten qua hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wolly schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Afzekering wp is aanbevolen op 25A. Ivm selectiviteit zal je dus hoger moeten qua hoofdzekering.
Ja dat is hooguit nodig vanwege de idiote backup verwarmer... waar ik dus meer dan een paar vraagtekens bij heb.

=> Aannemer mag uitleggen waarom dat dus nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 20-06-2021 13:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Ja dat is hooguit nodig vanwege de idiote backup verwarmer... waar ik dus meer dan een paar vraagtekens bij heb.
Ik zie die installatie als een gegeven, de woning wordt binnenkort opgeleverd dus ik neem aan dat de installatie er al staat danwel is besteld. Ben wel met je eens dat het in de praktijk natuurlijk ubersafe is bemeten.

Voor de aannemer is 3x40A gewoon een 'geen gezeur garantie'. Het is aan TS om mee te bewegen om de zorg voor toekomstig gezeur weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ook dat snap ik, maar dat betekend niet dat het juist is!

Ik zie 700 redenen per jaar dat de TS vooral wel moet zeuren. Dus laat de TS de aannemer maar 'belonen' met de 'luie' oplossing van 'garantie' door middel van een backup heater die niet nodig zou moeten zijn, laat staan 9kW. De Daikin kan zo te zien ook met 3kW en 6kW backup, en dan hoef je hem vast niet op 25A af te zekeren... En kom je gelijk in de buurt van het is daadwerkelijk backup in plaats van 'het lijkt ontworpen om gebruikt te worden, dus is geen backup'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Het is ook niet zo dat als je even meer dan 25A verbruikt, pak m beet 26a de fase er dan gelijk uit knalt. 30a overleeft ie ook wel even. Dat kan minuten tot uren zijn, afhankelijk van het type hoofdschakelaar en verbruik. Hoe meer verbruik des te eerder hij er uit knalt. De ene schakelaar is er wat gevoeliger voor dan de andere.
Een smeltdraad zou ideaal zijn, maar ik verwacht dat ze bij nieuwbouw woningen enkel nog automaat schakelaars doen. Zijn helaas ook wat gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57
HS schakelt alleen, die beveiligt niet. Zekeringen beveiligen (net als een automaat). Een piekje van 30A op een zekering van 25A is echt geen probleem, zelfs met automaten is dat prima (B of C kar).

3x25A voor opstelling van TS is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

700 euro per jaar extra. En die woning staat er nog circa 100 jaar?

Vraag dan aan de aannemer 700 × 100 = € 70.000 terug omdat ze een ontwerpfout gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Thanks voor de reacties iedereen, erg handig! Om misverstanden te voorkomen; het verzwaren van de meterkast van 3x25A naar 3x40A is een advies van de aannemer en kan ik nog terugdraaien. Dus ik heb geen dispuut of iets dergelijks met de aannemer, meer een kwestie van diligence van mijn zijde omdat ik 700 euro per jaar een flink bedrag vind. Dus enerzijds of het kan (ik lees namelijk wat over afzekeren?) en of het nodig is.
Mag ik mij afvragen wat je met 9kW backup verwarming (COP=1) moet? Is het huidige bouwbesluit zo slecht qua isolatienormen dat je het met 6kW output zonder de backup niet red bij -10?

Als je er van uit gaat dat dat niet nodig is, en wat mij betreft zou een nieuwbouwwoning het gewoon niet nodig moeten hebben, dan kom je exclusief auto gewoon niet eens in de buurt van 17kW (3x25A). De Daikin zou niet meer dan 1700W moeten opnemen zonder de backup, dus de ergste gebruiker is met afstand de kookplaat.

Ik zou de aannemer eens heel uitgebreid laten uitleggen wat er mis gaat dat er 27kW aan stroom die woning in moet kunnen.

Hoe gaan ze die zonnepanelen aansluiten? Komt er een meterkast ontworpen voor 63A in te hangen, of willen ze die 5kW bovenop de 40A invoeding van het net op 40A bedrading zetten?
Ik vermoed van niet... want ach... overbelasting boeit niet toch? Tot het toch affikt.

@GeeMoney Veel dus, en als je hoofdaansluiting automaten zijn kun je nog kortstondig best ver over de 25A heen.
40A is per definitie automaat; smeltzekering 35A. 25A zijn automaten of smeltzekeringen voor.

Qua isolatienormen staat in het besluit:
- Begane grondvloer van de woning,
geïsoleerde betonvloer Rc= 3,5 m2 K/W
- Buitenspouwmuren, minerale wol Rc= 4,5 m2
k/W
- Dakvlakken Rc= 6,0 m2 K/W
- Beglazing in de woning HR++ beglazing

Ik ben geen warmtepomp expert, maar zover ik begrijp is die 9Kw backup alleen nodig als het heeeeeel koud is en dan voor even. Maar goed, ik ben geen expert dus. Geen idee waarom voor de 9Kw backup is gekozen ipv 3Kw of 6Kw. De aannemer wordt ook geadviseerd door een installatiebedrijf. Terwijl ik normaal gesproken toch wel wat onderzoek doe, heb ik hier eerlijk gezegd niet naar gekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Calypsooo op 20-06-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:46
Ik ben leek. Maar de kabel die ze trekken kan die 40A aan, ook al neem je 25A af?

Met de huidige hoofdzekeringen kan je de boel zelf weer aanzetten. Dus ik zou 25A nemen. Na een halfjaar heb je al bespaart wat het kost om alsnog te upgraden.

Is het nodig doe je de upgrade, is het niet nodig houd je het geld in je zak.

Ik snap heel goed dat de aannemer dit adviseert. Als om de haverklap de zekeringen springen is “hij een lul”, en die upgrade kosten wie gaat die betalen etc.

Dit is een prima te nemen risico, maar wel een risico dat jij moet nemen, niet de aannemer.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
mhr-zip schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:29:
Ik ben leek. Maar de kabel die ze trekken kan die 40A aan, ook al neem je 25A af?

Met de huidige hoofdzekeringen kan je de boel zelf weer aanzetten. Dus ik zou 25A nemen. Na een halfjaar heb je al bespaart wat het kost om alsnog te upgraden.

Is het nodig doe je de upgrade, is het niet nodig houd je het geld in je zak.

Ik snap heel goed dat de aannemer dit adviseert. Als om de haverklap de zekeringen springen is “hij een lul”, en die upgrade kosten wie gaat die betalen etc.

Dit is een prima te nemen risico, maar wel een risico dat jij moet nemen, niet de aannemer.
Eens wat het risico nemen betreft. En qua geldstromen maakt het ook niet uit. Want of ik het nu laat verzwaren of later, ik betaal het altijd zelf; of als meerwerk via aannemer aan Enexis, of rechtstreeks aan Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Uh dit is Chinees voor mij. Moet ik ergens rekening mee houden dat ik niet levend verbrand in mijn slaap? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:46
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Eens wat het risico nemen betreft. En qua geldstromen maakt het ook niet uit. Want of ik het nu laat verzwaren of later, ik betaal het altijd zelf; of als meerwerk via aannemer aan Enexis, of rechtstreeks aan Enexis.
En je weet het zeker dat je moet upgraden, je weet nooit zeker of je kan downgraden (met risico toch weer te moeten upgraden).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:40
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:25:
Thanks voor de reacties iedereen, erg handig! Om misverstanden te voorkomen; het verzwaren van de meterkast van 3x25A naar 3x40A is een advies van de aannemer en kan ik nog terugdraaien. Dus ik heb geen dispuut of iets dergelijks met de aannemer, meer een kwestie van diligence van mijn zijde omdat ik 700 euro per jaar een flink bedrag vind. Dus enerzijds of het kan (ik lees namelijk wat over afzekeren?) en of het nodig is.

[...]

Qua isolatienormen staat in het besluit:
- Begane grondvloer van de woning,
geïsoleerde betonvloer Rc= 3,5 m2 K/W
- Buitenspouwmuren, minerale wol Rc= 4,5 m2
k/W
- Dakvlakken Rc= 6,0 m2 K/W
- Beglazing in de woning HR++ beglazing

Ik ben geen warmtepomp expert, maar zover ik begrijp is die 9Kw backup alleen nodig als het heeeeeel koud is en dan voor even. Maar goed, ik ben geen expert dus. Geen idee waarom voor de 9Kw backup is gekozen ipv 3Kw of 6Kw. De aannemer wordt ook geadviseerd door een installatiebedrijf. Terwijl ik normaal gesproken toch wel wat onderzoek doe, heb ik hier eerlijk gezegd niet naar gekeken.
Nogmaals, hij trekt helemaal geen 9kW. Hij levert 9kW aan warmte.
Hij kan afgezekerd worden op een 25A en heeft een COP van 4.47 . Die zal zeker onder de 6kW blijven zelfs onder strenge vorst omstandigheden.

Niet lang over nadenken, terugschroeven die handel naar 3x25A.

Mijn lijst staat ook wel ergens maar komt neer op:
Dubbele ovens
2x11kW paal (of/of geschakeld, geen load-balancing)
7,4kW inductie
9kg wasmachine
9kg droger
warmtepomp welke ik nog niet boven de 4kW uit het net heb zien halen zelfs niet met afgelopen winter.
Home automation + NAS 24x7
5650watt aan zonnepanelen
4 krachtgroepen en 22 reguliere eindgroepen.

Allemaal op 3x25A.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 20-06-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Calypsooo je zou geen expert moeten hoeven zijn... Helaas heb ik afgelopen zomer iets teveel isolatie experts langs gehad die iets anders adviseerden dan de bouwkundigen... Die laatsten hebben er wel voor geleerd zeg maar.

Mgoe, de isolatiewaardes is stap 1. Geen vloerverwarming? Staat me bij dat dan Rc5 geadviseerd wordt voor de vloer. Warmteverlies berekening is waar het om draait, en dat is wat specialistsich werk - zou de aannemer gedaan moeten hebben om verwarmingssysteem dat bij de woning past te ontwerpen.
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:33:
[...]

Uh dit is Chinees voor mij. Moet ik ergens rekening mee houden dat ik niet levend verbrand in mijn slaap? :p
Een gebruikelijke groepenkast heeft bedrading ontworpen tot 40A. Daarom zie je hoofd en - aardlekschakelaars van 40A (en bedrading die voor deze waardes geschikt zijn.)

Als Enexis je enige stroombron is - afgezekerd op 25A of 40A dan kan er dus nooit teveel stroom door je kast.
Je zonnepanelen zijn een 2e stroombron.

Nu mijn poging dit in Jip en Janneke duidelijk te maken.
2 rivieren: De Enexis rivier en de Zonnepaneel rivier.
Deze stromen samen: je hebt nu gezamelijk meer water en dat mag maar zoveel zijn voor het over de (40 Ampere) dijk komt. Water m³/s, Stroom Ampere (vergelijkbaar eigenlijk)

Bij Enexis kun je kiezen: de rivier krijgt maximaal 25A, of maximaal 40A.
De zonnepanelen zijn max 5kW (en ik hoop op 3 fase omvormer, dus max net geen 8A.. anders... )

Deze 2 rivieren komen samen in je meterkast. Dus kan er misschien wel 48A door dat rivierbed (bedrading).

Enexis op 25A: geen probleem, je hoeft niets te doen. Enexis op 40A: Rekening mee houden in de meterkast.

De aannemer zou mensen in dienst moeten hebben die dit document snappen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Als de aannemer zegt dat je geen rekening moet houden met de zonnepanelen bij een 40A aansluiting... dan zou ik even een onafhankelijke elektricien raadplegen die het ABB document snapt.

(Bij Vehicle to Grid kan er nog een 3e stroombron (rivier) bij, al is die doorgaans slim met load balancing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GeeMoney schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:43:
[...]

Nogmaals, hij trekt helemaal geen 9kW. Hij levert 9kW aan warmte.
Hij kan afgezekerd worden op een 25A en heeft een COP van 4.47 . Die zal zeker onder de 6kW blijven zelfs onder strenge vorst omstandigheden.
Het ding wordt uitgerust met een 9kW COP=1 spiraal.
Het primair vermogen via de pomp is 6kW warmte met max input 1.7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:41

EiT

Ons vorig huis was ook met 3x40A opgeleverd. Dit is absoluut overkill. Ik heb het idee dat ze kijken naar de capaciteit van de WP en niet naar het stroom verbruik. Beide is in kW's uitgedrukt, dus ik verwacht dat het daar vaak de mist in gaat.

Ik zou wel goed nakijken of die bijverwarming een handmatige actie vereist of dat dit automatisch gebeurd als de warmtevraag hoger is dan je kan leveren vanuit de bron. Als het automatisch gebeurd dan zou ik het proberen uit te schakelen.

Anders kan je nog voor leuke verrassingen komen te staan als bijvoorbeeld je bron druk te laag is en hij gaat automatisch op 1:1 bijverwarmen met 9kW.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Ronald schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:49:
@Calypsooo je zou geen expert moeten hoeven zijn... Helaas heb ik afgelopen zomer iets teveel isolatie experts langs gehad die iets anders adviseerden dan de bouwkundigen... Die laatsten hebben er wel voor geleerd zeg maar.

Mgoe, de isolatiewaardes is stap 1. Geen vloerverwarming? Staat me bij dat dan Rc5 geadviseerd wordt voor de vloer. Warmteverlies berekening is waar het om draait, en dat is wat specialistsich werk - zou de aannemer gedaan moeten hebben om verwarmingssysteem dat bij de woning past te ontwerpen.

[...]

Een gebruikelijke groepenkast heeft bedrading ontworpen tot 40A. Daarom zie je hoofd en - aardlekschakelaars van 40A (en bedrading die voor deze waardes geschikt zijn.)

Als Enexis je enige stroombron is - afgezekerd op 25A of 40A dan kan er dus nooit teveel stroom door je kast.
Je zonnepanelen zijn een 2e stroombron.

Nu mijn poging dit in Jip en Janneke duidelijk te maken.
2 rivieren: De Enexis rivier en de Zonnepaneel rivier.
Deze stromen samen: je hebt nu gezamelijk meer water en dat mag maar zoveel zijn voor het over de (40 Ampere) dijk komt. Water m³/s, Stroom Ampere (vergelijkbaar eigenlijk)

Bij Enexis kun je kiezen: de rivier krijgt maximaal 25A, of maximaal 40A.
De zonnepanelen zijn max 5kW (en ik hoop op 3 fase omvormer, dus max net geen 8A.. anders... )

Deze 2 rivieren komen samen in je meterkast. Dus kan er misschien wel 48A door dat rivierbed (bedrading).

Enexis op 25A: geen probleem, je hoeft niets te doen. Enexis op 40A: Rekening mee houden in de meterkast.

De aannemer zou mensen in dienst moeten hebben die dit document snappen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Als de aannemer zegt dat je geen rekening moet houden met de zonnepanelen bij een 40A aansluiting... dan zou ik even een onafhankelijke elektricien raadplegen die het ABB document snapt.

(Bij Vehicle to Grid kan er nog een 3e stroombron (rivier) bij, al is die doorgaans slim met load balancing)
Haha helder, thanks!

Wij krijgen vloerverwarming op begane grond, verdieping 1 en zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
EiT schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:17:
Ons vorig huis was ook met 3x40A opgeleverd. Dit is absoluut overkill. Ik heb het idee dat ze kijken naar de capaciteit van de WP en niet naar het stroom verbruik. Beide is in kW's uitgedrukt, dus ik verwacht dat het daar vaak de mist in gaat.

Ik zou wel goed nakijken of die bijverwarming een handmatige actie vereist of dat dit automatisch gebeurd als de warmtevraag hoger is dan je kan leveren vanuit de bron. Als het automatisch gebeurd dan zou ik het proberen uit te schakelen.

Anders kan je nog voor leuke verrassingen komen te staan als bijvoorbeeld je bron druk te laag is en hij gaat automatisch op 1:1 bijverwarmen met 9kW.
Vanmorgen de aannemer gebeld en gevraagd om uitleg waarom er voor 3x40A is gekozen. Hij kon het zelf niet uitleggen, maar was geadviseerd door derden. Ik heb gevraagd of diegene mij wil bellen of mailen voor zijn berekening.

Dit kreeg ik via de mail:
Beste Koen,

Wij dienen een bedrijfszekere installatie op te leveren.

Dat betekent dat de warmtepomp in vol vermogen moet kunnen draaien en daarnaast ook overige apparatuur zoals bv. kooktoestel/vaatwasmachine/wasdroger/wasmachine etc. moeten kunnen worden gebruikt.

Aangezien de warmtepomp alleen al is afgezekerd met een 400V/C20 eindgroep plus een 230V/C16 eindgroep houd je ons inziens te weinig over om de rest van de installatie bedrijfszeker op te kunnen laten draaien.

Om die reden is er gekozen voor een 3x40A aansluiting ipv een 3x25A aansluiting.

PS: Buiten mijn advies om het niet te doen, sta je uiteraard vrij om na oplevering een aanvraag te doen bij Enexis om de aansluiting te laten verlagen naar 3x25A.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd"

Klopt dat? En kom ik inderdaad in de problemen door die flinke back-upverwarming, mocht ie ooit nodig zijn in de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ten eerste: Ik blijf mij verbazen over de noodzaak van die 9kW (COP=1 = duur in gebruik) backup. Ik snap echt niet dat er zo veel nodig zou zijn in

De backup wordt vermoedelijk op de 400V/C20 (3 fase) krachtgroep aangesloten, en de warmtepomp zelf op een (1 fase) 230V/C16 groep.

Technisch gezien klopt het wat de mail beschrijft... Als je de backup in zou zetten op vol vermogen dan zou je samen met andere verbruikers een of meerdere fasen over de 25A kunnen jagen.

Zonder de backup verwarmer in bedrijf zou het best heel lastig moeten zijn.

Mijn primaire vraag blijft dus: Waarom is er (zoveel) backup verwarming nodig. Om hierover te kunnen oordelen is inzicht nodig in de warmteverliesberekening. Je hebt nu denk ik de juiste ingang, dus stel die vragen :)
Met dat kun je doorvragen hoeveel de backup ingezet had moeten worden in een week als in februari j.l.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Calypsooo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:21:
[...]Dit kreeg ik via de mail:
[i]Beste Koen,

Wij dienen een bedrijfszekere installatie op te leveren.

Dat betekent dat de warmtepomp in vol vermogen moet kunnen draaien en daarnaast ook overige apparatuur zoals bv. kooktoestel/vaatwasmachine/wasdroger/wasmachine etc. moeten kunnen worden gebruikt.
....
Zijn "adviseur" is wellicht de gelijktijdigheidsfactor "vergeten" in te rekenen (standaard ga je er van uit dat je maar een percentage van de toestellen gelijktijdig gebruikt, denk bijvoorbeeld aan de kookplaat die nooit zijn maximale vermogen trekt want je gaat nooit 4 potten water op de booststand opwarmen), uiteraard is het voor hun geen probleem dat jij jaarlijks grote extra kosten hebt.
Ik zou er hard op aandringen dat ze leveren op 3x25A, aangeven dat je je bewust bent van het risico dat de hoofdzekering een enkele keer zou trippen.
En met de anderen, die backupheater zou ik ook niet gelukkig van worden. Check eens de handleiding of je die kan instellen/uitschakelen/beperken.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 23-06-2021 12:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
naftebakje schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:13:
[...]
Zijn "adviseur" is wellicht de gelijktijdigheidsfactor "vergeten" in te rekenen (standaard ga je er van uit dat je maar een percentage van de toestellen gelijktijdig gebruikt, denk bijvoorbeeld aan de kookplaat die nooit zijn maximale vermogen trekt want je gaat nooit 4 potten water op de booststand opwarmen), uiteraard is het voor hun geen probleem dat jij jaarlijks grote extra kosten hebt.
Ik zou er hard op aandringen dat ze leveren op 3x25A, aangeven dat je je bewust bent van het risico dat de hoofdzekering een enkele keer zou trippen.
En met de anderen, die backupheater zou ik ook niet gelukkig van worden. Check eens de handleiding of je die kan instellen/uitschakelen/beperken.
Thanks voor het meedenken. Ik heb de aannemer teruggemaild met de vraag waarom er voor de 9Kw back-up is gekozen en of er een warmteverliesberekening beschikbaar is.

Tevens heb ik Daikin (merk warmtepomp) gemaild of 9Kw niet overkill is en of ik die inderdaad kan beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon doorgeven dat je er een opleverpunt van maakt als het geen 3x25A is.

Is in BENG (en ook EPC) het gebruik van COP1 (back-up)verwarming niet “strafbaar”?

Dat de installateur niet verder kan kijken dat de eerste de beste voorbeeldinstallatie in de handleiding van de WP hoeft niet jouw probleem te zijn.

Een C20, wat hebben ze daarachter zitten: een 12kW 3-fase element? Weet je aannemer wel dat de installatie alleen voor jouw huis is en niet het hele rijtje??

Het gaat nog een lange rit worden voordat aannemers/installateurs écht snappen waar ze mee bezig zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:38
Ik heb hier ook 3x25A met een 15kw inductiefornuis. Voldoende capaciteit over voor zonnepanelen en evt laadpaal, weet ik van buren. Wel tip: zorg dat kamers/apparaten goed verdeeld worden over de verschillende fasen. Hier omgezet van 1x35 naar 3x25, en dat klapte er twee keer uit doordat apparaten die eerst prima samen op 35 konden, niet samen op 25 konden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

3x40A is best wel overdreven; ik heb een soortgelijke woning, alleen zonder EV, maar ook met l/w warmtepomp, twee L/L warmtepompen, elektrisch koken en twee ovens, en dat zit allemaal achter een 1x35 enkelfase aansluiting. Als je kijkt hoeveel een smeltpatroon kan en mag hebben dan komt het wel goed met je 3x25A; zo'n zekering tript niet als je eventjes over 25A heen gaat.

Een 25 of 35A smeltpatroon zal pas smelten bij één van de volgende stromen:
- 3 uren 140% belasting
- 1 uur 155% belasting
- 15 minuten 170% belasting
- 1.5 minuut 200% belasting.

Een kookplaat trekt maar eventjes veel vermogen; of heb jij alle vier de pitten op standje turbo staan tijdens het koken voor een half uur? :P Een oven trekt ook maar even 2.5 kW, en daarna zo goed als niks omdat het warmte element aan en uitgeschakeld wordt. Je backupverwarming zal ook maar kortstondig aangaan tijdens een defrost. Hierdoor heb je dus wel allemaal zware verbruikers, echter staan deze maar eventjes aan. Met een 3x25A aansluiting kun je dus gerust een kwartier 27kW verbruiken!

Hieronder de smeltkarakterstiek van een 25A zekering; de rode lijn is relevant, de rest kun je voor nu negeren
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/uploads/2013/09/Selectiviteit-3fase-25-a-zonnepanelen.jpg

Hieronder de smeltkarakterstiek van een patroon zoals door Haeger zelf gespecificeerd. Een 25A zekering kan veel meer hebben dan 'eventjes 25A'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj_1To3MVUPqcRJhZT1tPpsfHmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V05C7aNOvevRoMBNeX6FTezo.png?f=fotoalbum_large

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02

Wuursj

want worst is al bezet

Dimensioneren op backup element van de WP is een beetje onzin.

Mijn WP heeft een 6KW backup element. Als ik hem met 3 fase aansluit 3x2kw. Maar die kan je ook anders aansluiten met 1 fase waardoor er 2, 4 of eveneens 6kw te kiezen is. Kan dat bij jouw WP niet? ALS die backup er toch een keertje inkomt, is je piek veel lager. Ik heb hem nu dus met maar slechts 2kw aangesloten.

Buiten dat komt die backup er waarschijnlijk zelden in. Zelfs bij mijn WP in een huis dat nog niet af is (isolatie is nog niet bepaald op orde) en dus flink heeft moeten werken afgelopen winter, is de backup nog niet nodig geweest. Ook niet in de ijsweek in februari. En als het toch een keer nodig is, is dat waarschijnlijk eerder 's ochtends vroeg dan rond etenstijd, de andere piek.
Veel gebruikers sluiten de back-up niet eens aan. Ik moest wel vanwege een foutmelding maar gebruiken doe ik liever niet.

Ik zou het gewoon proberen met 3x25A. Worst-case: zelf verlichten en later toch weer weer verzwaren naar 3x35A kost hier (liander) 2x325 euro. Dat is wat je normaal al extra kwijt bent in een jaar aan vast recht dus wel een gokje waard.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 24-06-2021 09:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
naftebakje schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:13:
[...]
Ik heb het eerder dat die gelijktijdigheidsfactor een beetje de mist in gaat met de toename van grote gebruikers tegenwoordig. Waren het vroeger de wasmachine en de oven, inmiddels staan vaatwasser, quooker, laadpaal, zonnepanelen, kookplaat en WP erbij. Het verschil tussen aansluitwaarde en nominaal gebruik wisselt ook nog eens sterk, zoals eerder genoemd de kookplaat. De naverwarmer van 9 kW zal ook niet gelijk op 9.000 W gaan gloeien. Wellicht is die nog te cappen op bv 6 kW?
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:13:
Gewoon doorgeven dat je er een opleverpunt van maakt als het geen 3x25A is.

Is in BENG (en ook EPC) het gebruik van COP1 (back-up)verwarming niet “strafbaar”?

Dat de installateur niet verder kan kijken dat de eerste de beste voorbeeldinstallatie in de handleiding van de WP hoeft niet jouw probleem te zijn.

Een C20, wat hebben ze daarachter zitten: een 12kW 3-fase element? Weet je aannemer wel dat de installatie alleen voor jouw huis is en niet het hele rijtje??

Het gaat nog een lange rit worden voordat aannemers/installateurs écht snappen waar ze mee bezig zijn...
BENG schrijft stom genoeg niks voor bij dit soort backupvoorzieningen, enkel de hoofdinstallatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Wuursj schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:21:
Dimensioneren op backup element van de WP is een beetje onzin.

Mijn WP heeft een 6KW backup element. Als ik hem met 3 fase aansluit 3x2kw. Maar die kan je ook anders aansluiten met 1 fase waardoor er 2, 4 of eveneens 6kw te kiezen is. Kan dat bij jouw WP niet? ALS die backup er toch een keertje inkomt, is je piek veel lager. Ik heb hem nu dus met maar slechts 2kw aangesloten.

Buiten dat komt die backup er waarschijnlijk zelden in. Zelfs bij mijn WP in een huis dat nog niet af is (isolatie is nog niet bepaald op orde) en dus flink heeft moeten werken afgelopen winter, is de backup nog niet nodig geweest. Ook niet in de ijsweek in februari. En als het toch een keer nodig is, is dat waarschijnlijk eerder 's ochtends vroeg dan rond etenstijd, de andere piek.
Veel gebruikers sluiten de back-up niet eens aan. Ik moest wel vanwege een foutmelding maar gebruiken doe ik liever niet.

Ik zou het gewoon proberen met 3x25A. Worst-case: zelf verlichten en later toch weer weer verzwaren naar 3x35A kost hier (liander) 2x325 euro. Dat is wat je normaal al extra kwijt bent in een jaar aan vast recht dus wel een gokje waard.
De backup heater wordt ook vaak gebruikt tijdens de defrost voor een paar minuten. En dat gebeurt in de winter zeker meerdere malen per dag.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02

Wuursj

want worst is al bezet

Theo schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:50:
[...]

De backup heater wordt ook vaak gebruikt tijdens de defrost voor een paar minuten. En dat gebeurt in de winter zeker meerdere malen per dag.
Ja afhankelijk van type. Maar ook dan kan je wel met minder dan 9kw af lijkt mij.

De mijne start niet op zonder aanwezig element als het binnen te koud is 8)7 maar dat element gebruikt ie vervolgens nauwelijks.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Ik heb even een handleiding van internet geplukt en het lijkt erop dat de back-upverwarming wel soort van te begrenzen is?

Als dat zo is heb ik alsnog een overkill back-upverwarming, maar hoef ik in ieder geval niet mijn meterkast te verzwaren omdat ik die back-upverwarming lager hebt gezet en niet bang hoef te zijn voor een piek (en die piek is sowieso verwaarloosbaar i.c.m. met gelijktijdigheid en @Theo zijn info over dat zo'n zekering wel wat aankan voor een korte tijd). Is dat een juiste conclusie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HOKnz6uQMSKOd7WQ1aqOBlPi3Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tSlayDu9aY98PLPlgJXuzxHH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:08
Gezien ik een WP aan ga schaffen mij daar eens in verdiept. Je hebt WP met een flink vermogen (3 x 3 KW) aan backupheater en WP waar slechts één element in zit (meestal 3 KW). Gaat met name om de zeer koude winters door te komen of dat je woning zodanig gesitueerd is dat het kouder wordt dan normaal. Binnen een stedelijke omgeving heb je die 9 KW gewoonweg niet snel nodig, maar als je in buitengebied woont kan de noodzaak weldegelijk hoger liggen omdat het daar nou eenmaal kouder wordt en de wind vrij spel heeft. Reden voor mij om bv. toch de H-serie van panasonic te nemen i.p.v. de J-serie. Het is maar waar je je comfortabel bij voelt.

Die 3-fase WP met backupheater hebben vaak 3 elementen. Die zullen dus niet alle 3 elementen in 1 keer aan gaan zetten maar per element. Dat scheelt ook nog een jas.

Ik sluit mijn (12 KW) WP met 9 KW backupheater aan op 3 x 25A. Dat moet i.c.m. andere apparaten prima gaan. Je kunt een 25A zekering best even overbelasten voordat die eruit springt. De vraag is dan alsnog hoeveel Ampere je continue trekt (meten = weten). Upgraden kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Laatste mail van de aannemer. Wordt nog een gezellige discussie...

Beste Koen,

In een warmtepomp met een 230liter boiler wordt door Daikin standaard een 9kW backup verwarming geplaatst. Dit wordt mede gedaan dat de boiler sneller weer op temperatuur is bij leegtappen en dat hij zijn desinfectie-temperatuur behaald.

Een 9kW back-up verwarmer ‘’ombouwen’’ naar een 3kW is technisch mogelijk. Het duurt dan wel langer dat de boiler weer op temperatuur is en zijn desinfectie-temperatuur behaald.

Of je dan de huisaansluiting kunt verlagen naar een 3x25Amp is afhankelijk van het opgetelde opgenomen vermogen van de overige installatiedelen.

Zowel installateur als Daikin staan hier niet achter. Na oplevering mag je natuurlijk aan de installatie aanpassen wat je zelf wil. Wel wil ik je er op wijzen dat indien je aanpassingen aan de installaties laat uitvoeren de door ons afgegeven garantie komt te vervallen.

Is de conclusie in mijn vorige post juist en werkbaar?
Calypsooo schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:07:
Ik heb even een handleiding van internet geplukt en het lijkt erop dat de back-upverwarming wel soort van te begrenzen is?

Als dat zo is heb ik alsnog een overkill back-upverwarming, maar hoef ik in ieder geval niet mijn meterkast te verzwaren omdat ik die back-upverwarming lager hebt gezet en niet bang hoef te zijn voor een piek (en die piek is sowieso verwaarloosbaar i.c.m. met gelijktijdigheid en @Theo zijn info over dat zo'n zekering wel wat aankan voor een korte tijd). Is dat een juiste conclusie?

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-04 20:22
Ik heb hier ook een Daikin warmtepomp staan met 9 kW aan backup-verwarming, maar de installateur heeft hier ook maar 3 kW aan backup-verwarming aangesloten. In de instellingen staat deze nu overigens geblokkeerd om gebruikt te worden als bijverwarming en wordt alleen bij de sanitair-run ingeschakeld.

Dus ik zou zeggen, ja dat klopt.

Ik zie net dat bij deze binnenunit de backup-verwarming altijd op 3-fases wordt aangesloten maar via de configuratie bepaald wordt hoeveel relais er ingeschakeld moeten worden. Dat is qua fase verdeling nog mooier omdat er nu bij de minimale instelling van 3kW 4A per fase wordt gevraagd ipv zoals in mijn geval 12A op 1 fase.

Overigens vind ik dit een vreemde opmerking:
Zowel installateur als Daikin staan hier niet achter. Na oplevering mag je natuurlijk aan de installatie aanpassen wat je zelf wil. Wel wil ik je er op wijzen dat indien je aanpassingen aan de installaties laat uitvoeren de door ons afgegeven garantie komt te vervallen.
In de handleiding van Daikin wordt alleen beschreven hoe dit configureerbaar is, waarbij geen voorkeur wordt uitgesproken voor de een of de ander, dus waarom Daikin hier niet achter zou staan is mij een raadsel.

[ Voor 56% gewijzigd door Markman85 op 25-06-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
Ik zou aangeven dat 9kW backup vermogen onzinnig is en dat je dit indien nodig zal begrenzen via het menu in de warmtepomp. Daarom eisen dat je 3x25A krijgt.

Overigens wel opvallend dat de warmtepomp zelf hier geen slimme oplossing voor heeft. Meen me te herinneren een keer een Nibe te hebben gezien die automatisch terug regelde als het verbruik per fase over de 25A ging, net als load balancing voor een EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien moeten ze even in het woordenboek opzoeken wat “back-up” betekend. SWW cyclus moet de WP gewoon zelf kunnen, enige waar de spiraal bij kan helpen is tapcomfort, maar dan hebben ze je eigenljjk gewoon een te kleine boiler verkocht als je dat op (zeer) regelmatige basis nodig hebt.

De spiraal is eigenlijk alleen om de extreem hoge legionellatemperatuur te halen, dat kan de WP vaak niet zelf op compressor, en als de hel is overgevroren en hij echt zwaar vermogen tekort komt en watertemperaturen gevaarlijk laag worden.

[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-06-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Markman85 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:56:
Ik heb hier ook een Daikin warmtepomp staan met 9 kW aan backup-verwarming, maar de installateur heeft hier ook maar 3 kW aan backup-verwarming aangesloten. In de instellingen staat deze nu overigens geblokkeerd om gebruikt te worden als bijverwarming en wordt alleen bij de sanitair-run ingeschakeld.

Dus ik zou zeggen, ja dat klopt.

Ik zie net dat bij deze binnenunit de backup-verwarming altijd op 3-fases wordt aangesloten maar via de configuratie bepaald wordt hoeveel relais er ingeschakeld moeten worden. Dat is qua fase verdeling nog mooier omdat er nu bij de minimale instelling van 3kW 4A per fase wordt gevraagd ipv zoals in mijn geval 12A op 1 fase.

Overigens vind ik dit een vreemde opmerking:

[...]

In de handleiding van Daikin wordt alleen beschreven hoe dit configureerbaar is, waarbij geen voorkeur wordt uitgesproken voor de een of de ander, dus waarom Daikin hier niet achter zou staan is mij een raadsel.
Thanks voor je moeite! Jouw antwoord komt overeen met wat ik gezien heb in de handleiding :)

En wat betreft dat vreemde antwoord van dat Daikin erachter staat.. Tja, denk dat dat vooral grootspraak is en dat ik dan maar stop met 'zeuren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Een update!

Nou had ik dus 1) de reden opgevraagd waarom ik 9Kw back-upverwarming nodig heb (warmteverliesrekening is er schijnbaar niet), 2) of ik die softwarematig kan verlagen en 3) de totale vermogensberekening waarop die 3x40A is gebaseerd. Ik vermoed dat ze een aantal dingen door elkaar halen en fout doen, maar goed ik ben niet heel technisch.

Zie hieronder de mail van de aannemer en de vermogensberekening:
Koen,

Ik kom nog even terug op de warmtepomp/huisaansluiting.

Ik heb e.e.a. nogmaals nagevraagd bij W- en E-installateur.

De 9kW is enkel i.v.m. een groter thermisch element in de boiler en heeft niets met de vloerverwarming te maken. Dit is enkel dat de boiler sneller weer op temperatuur is bij leegtappen en dat hij zijn desinfectie-temperatuur sneller behaald.

De keuze hiervoor is door de installateur bepaald op basis van ervaring en het feit dat een grote boiler met een kleiner thermische element vaak klachten geeft in het gebruik.

Met zulke klachten kan dan niets worden gedaan omdat je dan en een zwaarder thermische element moet hebben, een 400v/20A aansluiting en een 3x40A huisaansluiting.

Een 9kW back-up verwarming moet 20Amp. afgezekerd worden, hierdoor heb je automatisch al een 3x40Amp aansluiting nodig.

Daarnaast heeft de E-installateur nog een vermogensberekening gemaakt die uitkomt boven de 3x25Amp zonder jouw kookplaat, vaatwasser, ovens en andere keukenapparatuur.

Zoals ik in mijn vorige e-mail al aangaf ben je vrij om na oplevering de installatie aan te laten passen. Het is mogelijk om softwarematig de 9kW te verlagen. (let op dit is daarna zoals mij wordt aangegeven daarna niet meer aan te passen / terug te draaien)

Dan zou de aansluiting geen 400V/20A meer hoeven te zijn en zou je dus ook de huisaansluiting kunnen laten verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPYLo33vvA3FffazfRBw7zsZvyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEqgMjlCj2CDuoiRPDhdqJ4T.png?f=fotoalbum_large

Nou heb ik een aantal vragen aan jullie (excuus voor de vele vragen en lap tekst, maar €700 euro per jaar is serieus geld om in ieder geval even te checken).
  1. Klopt het dat het 9Kw back-up element afgezekerd moet worden op 20A? (zie plaatje hieronder uit installatiegids, daar staat 13A. Maar er staat ook: Aanbevolen zekering voor modellen 9W:
    4‑polig; 20 A; curve 400 V; inschakelklasse C.
  2. Als het inderdaad 20A is, heb ik dan automatisch 3x40A nodig ipv 3x25A?
  3. Als ik de back-up capaciteit software matig verlaag, zou ik denken dat ik hem daarna weer kan verhogen mocht dat nodig zijn? (aannemer zegt van niet in bovenstaande mail)
  4. Wat vinden jullie van de vermogensberekening? Volgens mij gaat het sowieso al fout met die warmtepomp waarvoor die 9000w meeneemt tegen gelijktijdigheid 1?
Bedankt alvast en laat mij weten als je meer info nodig hebt! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UEYl5qNrbrFIzcKobginWXy5Hc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lCaNjJQ72pYLxOXm8dMe5cNc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je desinfecteert zo’n boiler 1x per week, waarbij je hem van een graad of 50 naar 62 oud brengt. Het stukje tussen waar de wp het niet trekt tot de 62 is je element voor verantwoordelijk.

Dus zeg tussen 55 en 62. Daarmee kan je dus precies uitrekenen hoelang je element zal draaien, je weet immers temp verschil, vermogen element en aantal liters.

Ik vind het vreemd dat de factor daarvoor op 1 staat, maar wellicht is dat volgens de norm. Vaak draait de legionella run in de nacht, normaliter heb je dan weinig ander significant verbruik.

Ga je een laadpaal installeren voor je auto dan moet je wel iets van loadbalancing nemen maar daar is nu toch geen sprake van?

Ik zie nu dat het om een boiler van 230 liter gaat?? Hilarisch, die heb je waarschijnlijk in een kwartiertje (gok ik) met die delta T van 7 graden warmer bij 9 kW.

Zie bijv. https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 30-06-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Ik denk dat je in een eindeloze discussie aan het belanden bent; waar je met argumenten niet uit raakt. Ik zou de bouwer laten weten dat je je bewust bent van het risico dat de zekering uitvalt, en dat je dat op jou neemt, dus dat ze toch aansluiten met 3x25A op jou verantwoordelijkheid.
(Disclaimer: ik ken de details van Nederlandse electrische installaties niet, dus check wel even of die 20A icm 25A hoofdautomaat een in steen gebeitelde wet is dan wel een richtlijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
@Calypsooo De helft van die gelijktijdigheid wordt door die 9kW gehaald! Die heeft ie als 1,0 mee laten draaien in de berekening en zo kom je op 26A uit. Zonder element zou je op 3x13A zitten. Op deze manier van rekenen heeft dat element al de helft van je totale aansluitwaarde. Dat kan niet kloppen.

Een WP wasdroger heeft een aansluitwaarde van 1 kW, geen 2,5 en een wasmachine zit rond de 1,8 kW tegenwoordig. Tot slot heeft hij het kooktoestel wel meegenomen in tegenstelling tot zijn mail.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-04 20:22
Calypsooo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:56:

Nou heb ik een aantal vragen aan jullie (excuus voor de vele vragen en lap tekst, maar €700 euro per jaar is serieus geld om in ieder geval even te checken).
  1. Klopt het dat het 9Kw back-up element afgezekerd moet worden op 20A? (zie plaatje hieronder uit installatiegids, daar staat 13A. Maar er staat ook: Aanbevolen zekering voor modellen 9W:
    4‑polig; 20 A; curve 400 V; inschakelklasse C.
  2. Als het inderdaad 20A is, heb ik dan automatisch 3x40A nodig ipv 3x25A?
  3. Als ik de back-up capaciteit software matig verlaag, zou ik denken dat ik hem daarna weer kan verhogen mocht dat nodig zijn? (aannemer zegt van niet in bovenstaande mail)
  4. Wat vinden jullie van de vermogensberekening? Volgens mij gaat het sowieso al fout met die warmtepomp waarvoor die 9000w meeneemt tegen gelijktijdigheid 1?
  1. Ja volgens mij klopt dit. Daikin heeft installatie richtlijnen waarbij ook voor mijn warmtepomp een C20 automaat vereist is. Wat ik van mijn installateur begreep hebben ze zich te houden aan die installatie richtlijnen om überhaupt garantie en/of support bij Daikin te kunnen claimen, dus deze eis vind ik niet vreemd.
  2. De een zal op basis van selectiviteit in de meterkast zeggen van wel. De ander zegt van niet, ik behoor tot de 2e categorie. Vaak wordt als regel aangehouden dat je met stappen van 1.6 moet werken, dus achter een 3x25A aansluiting mogen alleen 16A groepen aangelegd worden, zodat bij een overschrijding van de 16A niet ook de hoofdzekering eruit vliegt. Zie deze link voor wat achtergrond info. Bij het vervangen van onze groepenkasten in huis heb ik hier ook genoeg discussie over gehad met een installateur, die wilde perse dat ik een netverzwaring aanvroeg naar 3x35A/3x40A omdat e.e.a. anders volgens hem niet aangesloten kon worden, rekening houdende met de selectiviteit. Uiteindelijk een andere installateur benaderd die het zonder probleem wilde aanleggen zoals ik gevraagd had, waaronder dus een C20 3-fase automaat voor de warmtepomp achter een 3x25A aansluiting, met als kanttekening dat als bleek dat de hoofdzekering eruit zou vliegen, dat hij daar niet voor in kon staan. Maar daar ben ik me uiteraard van bewust en mocht het nodig zijn kan ik die altijd nog laten verzwaren.
    Daarbij is het goed om te weten dat ik een 14kW warmtepomp heb staan van Daikin met 9kW electrisch element. De warmtepomp zelf zit aangesloten op de 3-fase C20 automaat en zal bij maximale vraag 8A per fase trekken. Het electrisch element is op een 1-fase B16 aangesloten (en is in mijn geval dus fysiek beperkt tot 3kW). Dit is dus iets anders dan in jou situatie.
    Hier overigens ook een 11kW laadpaal met load-balancing
  3. De instelling is inderdaad software-matig en kan dus ook weer omhoog geschakeld worden. De instelling zit echter in het installateurs menu, waar wij met gebruikerstoegang niet rechtstreeks bijkomen. Uiteraard kan de installateur het wel voor je aanpassen en met de juiste code (5678, dacht ik) kunnen we zelf ook in het installateurs menu komen om deze instellingen aan te passen. Maar goed, dit zit niet voor niets iets verder weggestopt, dus voorzichtigheid geboden, maar onmogelijk is het niet.
  4. Ja gelijktijdigheid 1 is zoals hierboven al beschreven niet juist. In mijn geval wordt het electrisch element eenmaal per week ingeschakeld om de boiler naar 60 graden te verwarmen.
    Enige reden waarom ze met gelijktijdigheid 1 rekenen die ik kan bedenken is als ze het electrisch element mee laten helpen op hele koude dagen als bijverwarming, dan zou hij wel voor langere tijd ingeschakeld kunnen zijn als de warmtepomp het niet kan bol werken. Ook dit is weer een instelling en staat bij mij uit. En dan is het nog steeds de keuze om het element wel bij te laten verwarmen, maar dan op 3kW of 6kW ipv 9, dus gelijktijdigheid 1 lijkt me zeer overdreven.
Bij wie kun je straks terecht met vragen omtrent je warmtepomp? Is dat dezelfde partij of kun je dan wel rechtstreeks schakelen met de installateur? Als je daar nu rechtstreeks mee kunt overleggen en kan aangeven dat je hem niet op 9kW ingesteld wilt hebben verandert de vermogensberekening en kan de aannemer ook overtuigd worden van een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:13
Markman85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:50:

Het electrisch element is op een 1-fase B16 aangesloten (en is in mijn geval dus fysiek beperkt tot 3kW). Dit is dus iets anders dan in jou situatie.
Is dit niet juist hetzelfde? Per fase wordt er max. 3 kW getrokken.

Buiten dat, de binnenunit heeft alleen die 9kW verwarming, voor de rest geen extra electrisch verbruik. Dan zou 3P/C16 ruim voldoende moeten zijn. Hypothetisch zou je zelfs een 3P/C12 kunnen plaatsen.

Ik weet niet of de C20 aanbeveling bedoeld is voor als het hulpelement gecombineerd in de buitenunit zit.

(Leuke andere vraag, wordt de kookplaat op een kookgroep aangesloten of ook op 3 fasen)

N=1 waarneming, ik heb een oversized koffiezetapparaat met een element van 3.6kW, daar kan ik in 20 min 10 liter koud water tot 120°C brengen, zonder dat de B16 zekering eruit knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
il-Principe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:40:
[...]

Is dit niet juist hetzelfde? Per fase wordt er max. 3 kW getrokken.

Buiten dat, de binnenunit heeft alleen die 9kW verwarming, voor de rest geen extra electrisch verbruik. Dan zou 3P/C16 ruim voldoende moeten zijn. Hypothetisch zou je zelfs een 3P/C12 kunnen plaatsen.

Ik weet niet of de C20 aanbeveling bedoeld is voor als het hulpelement gecombineerd in de buitenunit zit.

(Leuke andere vraag, wordt de kookplaat op een kookgroep aangesloten of ook op 3 fasen)

N=1 waarneming, ik heb een oversized koffiezetapparaat met een element van 3.6kW, daar kan ik in 20 min 10 liter koud water tot 120°C brengen, zonder dat de B16 zekering eruit knalt.
Wij hebben een Bora en die wordt aangesloten met een perilex aansluiting. Moet ik iets checken? En waarom? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Markman85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:50:
[...]
  1. Ja volgens mij klopt dit. Daikin heeft installatie richtlijnen waarbij ook voor mijn warmtepomp een C20 automaat vereist is. Wat ik van mijn installateur begreep hebben ze zich te houden aan die installatie richtlijnen om überhaupt garantie en/of support bij Daikin te kunnen claimen, dus deze eis vind ik niet vreemd.
  2. De een zal op basis van selectiviteit in de meterkast zeggen van wel. De ander zegt van niet, ik behoor tot de 2e categorie. Vaak wordt als regel aangehouden dat je met stappen van 1.6 moet werken, dus achter een 3x25A aansluiting mogen alleen 16A groepen aangelegd worden, zodat bij een overschrijding van de 16A niet ook de hoofdzekering eruit vliegt. Zie deze link voor wat achtergrond info. Bij het vervangen van onze groepenkasten in huis heb ik hier ook genoeg discussie over gehad met een installateur, die wilde perse dat ik een netverzwaring aanvroeg naar 3x35A/3x40A omdat e.e.a. anders volgens hem niet aangesloten kon worden, rekening houdende met de selectiviteit. Uiteindelijk een andere installateur benaderd die het zonder probleem wilde aanleggen zoals ik gevraagd had, waaronder dus een C20 3-fase automaat voor de warmtepomp achter een 3x25A aansluiting, met als kanttekening dat als bleek dat de hoofdzekering eruit zou vliegen, dat hij daar niet voor in kon staan. Maar daar ben ik me uiteraard van bewust en mocht het nodig zijn kan ik die altijd nog laten verzwaren.
    Daarbij is het goed om te weten dat ik een 14kW warmtepomp heb staan van Daikin met 9kW electrisch element. De warmtepomp zelf zit aangesloten op de 3-fase C20 automaat en zal bij maximale vraag 8A per fase trekken. Het electrisch element is op een 1-fase B16 aangesloten (en is in mijn geval dus fysiek beperkt tot 3kW). Dit is dus iets anders dan in jou situatie.
    Hier overigens ook een 11kW laadpaal met load-balancing
  3. De instelling is inderdaad software-matig en kan dus ook weer omhoog geschakeld worden. De instelling zit echter in het installateurs menu, waar wij met gebruikerstoegang niet rechtstreeks bijkomen. Uiteraard kan de installateur het wel voor je aanpassen en met de juiste code (5678, dacht ik) kunnen we zelf ook in het installateurs menu komen om deze instellingen aan te passen. Maar goed, dit zit niet voor niets iets verder weggestopt, dus voorzichtigheid geboden, maar onmogelijk is het niet.
  4. Ja gelijktijdigheid 1 is zoals hierboven al beschreven niet juist. In mijn geval wordt het electrisch element eenmaal per week ingeschakeld om de boiler naar 60 graden te verwarmen.
    Enige reden waarom ze met gelijktijdigheid 1 rekenen die ik kan bedenken is als ze het electrisch element mee laten helpen op hele koude dagen als bijverwarming, dan zou hij wel voor langere tijd ingeschakeld kunnen zijn als de warmtepomp het niet kan bol werken. Ook dit is weer een instelling en staat bij mij uit. En dan is het nog steeds de keuze om het element wel bij te laten verwarmen, maar dan op 3kW of 6kW ipv 9, dus gelijktijdigheid 1 lijkt me zeer overdreven.
Bij wie kun je straks terecht met vragen omtrent je warmtepomp? Is dat dezelfde partij of kun je dan wel rechtstreeks schakelen met de installateur? Als je daar nu rechtstreeks mee kunt overleggen en kan aangeven dat je hem niet op 9kW ingesteld wilt hebben verandert de vermogensberekening en kan de aannemer ook overtuigd worden van een 3x25A aansluiting.
Thanks voor je uitgebreide antwoord en de achtergrond informatie! Heel handig!

Ik heb inderdaad gevraagd of ik rechtstreeks met de installateur mag/kan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:13
Calypsooo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Wij hebben een Bora en die wordt aangesloten met een perilex aansluiting. Moet ik iets checken? En waarom? :)
De Bora is ontworpen om op een 3-fase aansluiting aangesloten te worden (staat in de handleiding). Gewoon fase 1-2-3, Nul en randaarde aansluiten (geen bruggetjes e.d.), en alles dan relatief mooi verdeeld, 2 pitten op ieder een fase en de ventilator op de laatste. In jouw geval dus een mooie verspreiding van het vermogen.

Maar Perilex is een ongedefinieerde standaard, waarbij aansluitschema's door elkaar lopen. Het kan bijvoorbeeld een 3 fase zijn, maar het kan ook een dubbele fase dubbele nul zijn (op 1 fase aangesloten). En in Nederland wordt door de meeste standaard/klassieke installateurs blindelings een kookgroep erin geramt onafhankelijk van hoeveel fases er zijn ("want zo doen we altijd en het maakt niet uit"). Hoe het nu gaat met de aannemer doet me vermoeden dat er "gewoon" een kookgroep op 1 fase wordt ingezet.

Om de Bora aan te sluiten op een kookgroep zal er een hoop geklooi kunst- en vliegwerk moeten plaatsvinden om dat voor elkaar te krijgen (b.v. de dubbele nul onder 1 schroefje frotten). En dan meteen het risico loopt dat 1 fase overbelast raakt (zelfs bij 35/40A zekeringen) doordat daar ook 1/3 van de 9kW van de warmtepomp nog op staat. En als deze op 2 aparte fases en 2 nul gezet wordt, dan kan net zo makkelijk/beter 3 fases aanleggen.

Maar goed, in kort, vraag even aan de aannemer hoe hij de kookplaat/perilex aan laat sluiten.
Pagina: 1