WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik wil naar mijn schuur 3 groepen elektra leggen. Kabel moet door de grond komen en wordt een meter of 25.
Welke kabel kan ik hiervoor gebruiken?
Ik kom nu uit op: YMVK-AS kabel 5x2,5 per meter
Y vanwege grondkabel
AS vanwege aarde scherm
2.5 vanwege de 25 meter.
En de 5 vanwege 3 groepen + 2x nul
Of is dat laatste een denkfout en moet ik 6 aders hebben?
De schuur krijgt een eigen meterkast met automaten.
Waarom 3 groepen?
1x terrasverwarmer
1x afkortzaag + stofzuiger
1x rest
Wat is nu wijsheid hierin? In het EL-kroeg topic werd ik weggepest en vond men dat ik het niet snapte
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik dacht dat het ook niet toegestaan is om een kabel zonder buis door de muur de voeren. Voor het gat zit een Mennekes Type 2 socket en achter het gat een doos.Blihi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:53:
[...]
Pvc buis er uit en dan die kabel door de muur? Dan past het wel. Of het gat met een rasp groter maken en 19mm buis doorheen doen.
Voor en achter het gat wel de kabel in een buis leggen natuurlijk.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Oplossing 1
3x kabel YmVk-as 2x 2,5 mm2
Oplossing 2
Onderverdeler in de schuur
1x kabel YmVk-as 4x4 2 voor beveiligen met 20A
Maar heb je echt 3 nodig? Staat alles tegelijk en continu aan?
2 groepen lijkt mij ook voldoende.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als het drie afzonderlijke groepen zijn, dus in de meterkast echt drie aparte installatieautomaten, dan moeten er drie kabels gelegd worden, een voor elke groep. Je mag geen groepen combineren in een kabel.Atlas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:28:
Even een domme vraag tussendoor
Ik wil naar mijn schuur 3 groepen elektra leggen. Kabel moet door de grond komen en wordt een meter of 25.
Y vanwege grondkabel
AS vanwege aarde scherm
2.5 vanwege de 25 meter.
Waarom 3 groepen?
1x terrasverwarmer
1x rest
Wat is nu wijsheid hierin? In het EL-kroeg topic werd ik weggepest en vond men dat ik het niet snapte
Of, je moet in de meterkast een drie-fase aardlekautomaat toepassen (C20, 300mA) en dan een 5x4mm2 kabel naar de schuur trekken (YMvK-as met 4 aders van 4 mm2, aardlitze van 4mm2 en een aardscherm) en die dan in de schuur onderverdelen met een verdeler met daarin een hoofdschakelaar, en de drie eindgroepen achter een aardlekbeveiliging.
Heb je wel een 3-fase meterkast? Zo niet, dan moeten het sowieso drie aparte kabels worden. Dan is YMvK-as met 2x2.5 mm2 + 2.5mm2 aardlitze voldoende.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Volgens mij is het niet toegestaan onafhankelijk groepen over de verschillende aders in de kabel te laten lopen. Een krachtgroep zou mogen, maar bij losse groepen ook losse kabels.Atlas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:28:
Even een domme vraag tussendoor
Y vanwege grondkabel
AS vanwege aarde scherm
2.5 vanwege de 25 meter.
Waarom 3 groepen?
1x terrasverwarmer
1x rest
Hier veel info:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/grondkabel-aansluiten/
https://www.elektramat.nl...buiten-elektra-aanleggen/
[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 16-09-2021 10:56 ]
Voor zover ik weet mag dat met een YMvK kabel wel. Er is immers geen kans op mechanische beschadiging en die kabel is dubbel geïsoleerd.cville schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:39:
[...]
Ik dacht dat het ook niet toegestaan is om een kabel zonder buis door de muur de voeren. Voor het gat zit een Mennekes Type 2 socket en achter het gat een doos.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dank je. Ik heb inmiddels een tweede gat geboord omdat er ook nog een 6 aderige signaalkabel door moet en dat lukt met geen mogelijkheid door een gat van 16mm. Ik ga het nu zo doen:Blihi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:53:
[...]
Voor zover ik weet mag dat met een YMvK kabel wel. Er is immers geen kans op mechanische beschadiging en die kabel is dubbel geïsoleerd.
gat 1: dubbel geïsoleerde signaal kabel + nul en aarde
gat 2: 3 fase draden
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
De handleiding schrijft daarover:Blihi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:59:
Weet je zeker dat die thermostaat 230v schakelt? Meestal zijn thermostaten voorzien van een potentiaalvrij contact. Ze schakelen dus alleen aan of uit, maar zetten zelf geen spanning op de draad.
Hoofdstuk 12.1.4.5 Connecting RequirementRoom thermostat cable must be (4 or 3 x min 0.5 mm2), of type designation 60245 IEC 57 or heavier cord, or similarly double insulation sheathed cable.
Hoofdstuk 12.3.1.1 Connection of the main PCBOptional Thermostat L N =AC230V, Heat, Cool=Thermostat heat, Cool terminal
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf
Potentiaal vrij zie ik niet genoemd worden.
Volgens mij moet we hier het onderscheid maken tussen de elektrische PE en gebouwaarding.Xander schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:14:
[...]
En de commissie die NPR5310 heeft geschreven was daar niet van op de hoogte?
[Afbeelding]
Want een metalen frame op dak moet in heel veel gevallen in worden geaard dat is dan vaak 6mm2.
Soms mag dat dan ook niet dezelfde aardrail zijn als die van de elektrische installatie.
Ik ga het nu als volgt doen, met maximaal hergebruik van componenten.
/f/image/E06WVbCnX8asSGWFnbqZO5YB.png?f=fotoalbum_large)
De wasmachine- en drogeraansluitingen in de technische ruimte krijgen een andere bestemming. De ene wordt een rechtstreekse aansluiting voor de PV panelen op fase 1 en de andere wordt een 1-fase PV-verdeler op fase 3.
Omvormer 1 komt in de groepenkast beneden op een B16, 300 mA aardlekautomaat (spanningsonafhankelijk) en er wordt een werkschakelaar toegepast onder de omvormer.
De tweede omvormer zit op de PV-verdeler die wordt voorbeveiligd met een B20, 300 mA aardlekautomaat (spanningsonafhankelijk, eventueel C20, 300mA).
De groepenkast wordt vervangen door een Hager Vega met 54 modulen. Die is iets lager dan de bestaande kast en 18 cm breder. Dat past precies. Vrijwel alle andere opties vallen duurder uit en zijn meer werk.
Van de bestaande groepenkast gebruik ik het middenstuk van 110x220 om de PV verdeler in op te bouwen. Voor zo'n kastje zijn mooie buisinvoeren verkrijgbaar, dus alles volgens de norm.
De PV verdeler zelf krijgt twee B16 eindgroepen achter de 40A 30mA ALS die ik over houdt als ik de groepenkast beneden voorzien van een 63A exemplaar op fase 3.
Om te zorgen dat ik niet per ongeluk alsnog de 40A ALS op fase 1 ga uitbreiden doe ik daar netjes een nieuwe kam in die geen vrije plaatsen meer heeft. Op fase 2 is geen teruglevering, dus daar kan de bestaande 40A ALS gehandhaafd worden.
De 3-fase aardlekautomaat voor de toekomstige warmtepomp laat ik gewoon even zitten als B20 300mA versie. Wellicht dat die nog veranderd moet worden als de warmtepomp daadwerkelijk geplaatst wordt, maar dat is een zorg voor 2023 (dan loopt mijn gascontract af en stopt de salderingsregeling).
De laadpaal is voor de toekomst, die componenten komen er nu nog niet in, maar het past wel en de kabel ligt er ook al.
De interne bedrading wil ik uitvoeren met behulp van een aansluitblok, zodat ik geen twin-kabeltjes etc. meer hoef te gebruiken, maar gewoon vanuit dat blok naar ieder component kan gaan. Daar waar de stroom boven de 40A uit kan komt worden 10mm2 kabels gebruikt, anders 6mm2.
Opmerkingen zijn natuurlijk meer dan welkom!
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 16-09-2021 14:25 ]
Ah, ik had je verkeerd begrepen. Een duidelijk plaatje staat op pagina 133. Die Siemen REV200 die als voorbeeld genomen wordt is een thermostaat op batterijen voorzien van potentiaalvrije contacten. Als je wilt verwarmen wordt L met H verbonden, wil je koelen, wordt L met C verbonden. Is er geen vraag, dan zijn L, C en H niet verbonden. De N gebruik je sowieso niet.CurlyMo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:57:
[...]
De handleiding schrijft daarover:
[...]
Hoofdstuk 12.1.4.5 Connecting Requirement
[...]
Hoofdstuk 12.3.1.1 Connection of the main PCB
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf
Potentiaal vrij zie ik niet genoemd worden.
Ze schrijven zelf dat je een 0.5 mm2 kabel kunt gebruiken, maar ik weet niet of die gewone kabel voor CV thermostaten geschikt is voor 230V. Het lijkt mij niet.
Dus er gaat zeker een hoge spanning doorheen?Blihi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:45:
[...]
Ah, ik had je verkeerd begrepen. Een duidelijk plaatje staat op pagina 133. Die Siemen REV200 die als voorbeeld genomen wordt is een thermostaat op batterijen voorzien van potentiaalvrije contacten. Als je wilt verwarmen wordt L met H verbonden, wil je koelen, wordt L met C verbonden. Is er geen vraag, dan zijn L, C en H niet verbonden. De N gebruik je sowieso niet.
Ik zal even een foto maken van de specificaties.habbekrats schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:23:
@CurlyMo Als de kabel isolatie daar geschikt voor is. Dit is meestal wel op de buitenmantel te vinden.
Bijna goed. De hoofdschakelaar moet natuurlijk naar 63A. Eigenlijk moet dat nu ook al, want met 16A teruglevering en 25A zekering kun je een stroom door de nul krijgen van 41A en dat is precies waarom deze hele discussie begon, maar bij 40A hoofdzekering is een 40A hoofdschakelaar sowieso niet genoeg.Blihi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:32:
Nou, met alle adviezen en inzichten ben ik weer een stap verder. Vooral het inzicht dat terugleveren op twee fasen en gebruiken op de derde tot overbelasting van de 0 kan leiden was erg inzichtelijk. Dank daarvoor @Xander. Bij maximale teruglevering op 2 fasen en maximale afname op de derde fase loopt er zomaar 32A door de nulleiding en bij teruglevering op 1 fase en afname op een andere nog steeds 28A. Een PV verdeler op 3-fase is dus duidelijk geen goed idee, tenzij je een 3-fase omvormer gebruikt.
Ik ga het nu als volgt doen, met maximaal hergebruik van componenten.
[...]
Opmerkingen zijn natuurlijk meer dan welkom!
De aders van de hoofdschakelaar naar het aansluitblok moeten dan 10 mm2 zijn, de rest van de kast kan in 6 mm2, want daar loopt maximaal een stroom van 40A door.
Mijn nieuwe huis heeft een aanwezige voorziening voor electrisch koken. Ik kook echter op gas, maar heb voor mijn gasformuis wel een "400V (2x230V)" perilex aansluiting nodig.
Nu is mijn vraag: is de aanwezige aansluiting wellicht al voldoende hiervoor?
Dit is hoe de aansluiting er uitziet (oude kleurcodes nog geloof ik/bouw in 1993):
:strip_exif()/f/image/WJuaHCBvpf26ng1KYDa4jMm7.jpg?f=fotoalbum_large)
Is deze geschikt om als perilex aansluiting te dienen of is hier meer voor nodig (en dus een electricien)?
Dat zijn twee verschillende dingen. Je kan een Perilex zowel voor 230V/400V (krachtstroom) bedraden als voor 2x 230V. Hoe het zit in de meterkast maakt dan het verschil.Edgarz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:17:
"400V (2x230V)" perilex aansluiting nodig.
Maar goed, een gas plaat lijkt me Perilex zwaar overdreven (welke uitvoering ook). Of zit er een oven in? Anders gebruikt hij het alleen voor de ontsteking. Dus heb je typenummer en/of handleiding?
Het is idd voor de 2 ovens.Septillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:22:
[...]
Dat zijn twee verschillende dingen. Je kan een Perilex zowel voor 230V/400V (krachtstroom) bedraden als voor 2x 230V. Hoe het zit in de meterkast maakt dan het verschil.
Maar goed, een gas plaat lijkt me Perilex zwaar overdreven (welke uitvoering ook). Of zit er een oven in? Anders gebruikt hij het alleen voor de ontsteking. Dus heb je typenummer en/of handleiding?
Gastro
Fornuis 6+1 Pits - 100x60cm - Beige - G-Line
Oven 400V (2x230V) - 5450W / Pitten Gas 14,6kW
https://www.horecaworld.b...-100-x-60-cm-beige-gastro
Aangegeven is dat er aan het gasfornuis een perilex stekker moet worden aangebracht.
[ Voor 11% gewijzigd door Edgarz op 17-09-2021 10:48 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 17-09-2021 11:20 ]
Ehm, nee. Die hoofdschakelaar kan prima 40A blijven in beide gevallen. De stroom door de hoofdschakelaar wordt begrensd door de hoofdzekeringen, daar loopt niet meer dan 25/40A doorheen (ongeacht de richting).Blihi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:56:
[...]
Bijna goed. De hoofdschakelaar moet natuurlijk naar 63A. Eigenlijk moet dat nu ook al, want met 16A teruglevering en 25A zekering kun je een stroom door de nul krijgen van 41A en dat is precies waarom deze hele discussie begon, maar bij 40A hoofdzekering is een 40A hoofdschakelaar sowieso niet genoeg.
Andersom. De bedrading van de hoofdschakelaar naar het eerste aansluitblok kan prima 6mm² zijn, want deze bedrading wordt ook beveiligd door de hoofdzekeringen. Vanaf het blok naar de andere componenten moet wellicht juist 10mm² gebruikt worden, want daardoor kan meer stroom gaan lopen, namelijk 40A door eerder genoemde hoofdschakelaar en bedrading en daar boveop nog 16A van de PV.De aders van de hoofdschakelaar naar het aansluitblok moeten dan 10 mm2 zijn, de rest van de kast kan in 6 mm2, want daar loopt maximaal een stroom van 40A door.
Juist de bedrading van het aansluitblok naar de 63A aardlekschakelaar wil je dus met 10mm² uitvoeren, want daar kan dus meer dan 40A lopen (anders was die 63A schakelaar ook niet nodig hè
Volgens mij moet je weer even een stapje terug zetten.
(In dit verhaal mist dan wel een eventueel hogere nulstroom door teruglevering / afname op verschillende fasen.) Edit: Wacht, of is dat nou net waar jij op doelde?
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 17-09-2021 11:27 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik zal de krat openbreken en de handleiding opsnorren. Ik zal ook checken wat er in het huis aanwezig is. Ik denk 3-fase...Septillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:17:
@Edgarz En wat voor aansluiting heb je in je huis? 1-fase of 3-fase? Verder heb je gewoon de handleiding nodig, de website geeft gewoon geen (sluitende) informatie over wat dat ding wil hebben. Zoals ik al aan gaf zegt Perilex alleen dus niets.
Elektra is niet mijn ding 😉
:strip_exif()/f/image/wAnywO15ZqmeWzJX7IyPIrKa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie nu alleen 2-polige automaten, een 2-polige aardlekschakelaar en mogelijk de helft van een 4-polige automaat (?). Kun je nog niets zinnigs over zeggen zo...
Een close-up van de groep voor de fornuisaansluiting zou ook leuk zijn.
Als je nou dat mapje met papierwerk even weghaalt en een nieuwe foto maakt, dan is nog net wat beter te zien wat er zoal in die groepenkast zit.Edgarz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:26:
[...]
Ik zal de krat openbreken en de handleiding opsnorren. Ik zal ook checken wat er in het huis aanwezig is. Ik denk 3-fase...
Elektra is niet mijn ding 😉
[Afbeelding]
(wat @Xander hierboven dus ook al zegt
[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 17-09-2021 11:31 ]
Punctuality is the politeness of kings
Foto van de kast met deur open en boekje er niet voor zou ook al helpen. En even aangeven wat voor de huidige aansluiting is.
Even een vervolg vraag, als ik hier een kWh meter tussen zet maar de din rail lijkt vol, is er dan een alternatief ?groep 8 is leeg / reservewd200 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:31:
Wellicht voor de experts hier een simpele vraag, of ik niets vergeet.
Ik heb een lege groep in de meterkast met aardlekschakelaar. Als ik hier 1 stopcontact op wil aansluiten, kan ik dat zelf door gewoon 3 draden aan te sluiten ?
(direct VD draad via lozeleiding van wdc naar meterkast)
3x2,5mm is dan voldoende toch ?
:strip_exif()/f/image/cgcnOjzuEiVaC2sZk1aO1Y1x.jpg?f=fotoalbum_large)
België heeft dan ook maar een verplichting van tenminste één aardlekschakelaar van max. 300 mA... Maar natte zones moeten wel met max. 30 mA afgeschermd worden. Dus een kast met 1 differentieel met 30 mA kan voldoende zijnSeptillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:31:
Ah, België, kent soms weer net andere regels dan in Nederland. Dus het is even puzzelen. Voor een Nederlandse kast zie ik namelijk vooral te weinig aarlekschakelaarsMaar goed, exacte aansluitmogelijkheden en huidige installatie zijn belangrijk om te bepalen hoe het zit / moet.
Foto van de kast met deur open en boekje er niet voor zou ook al helpen. En even aangeven wat voor de huidige aansluiting is.
Maar inderdaad, foto met kast open zodat alles zichtbaar is zou het beter maken, maar op het eerste gezicht ziet er dit een enkelfasige installatie (1x230V) uit.
Edit: Iedereen die zich wilt inlezen in de Belgische regels kan hier de relevante regels (Boek 1 tegenwoordig) downloaden: https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de
[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 17-09-2021 12:26 ]
Je hebt naast de fornuisgroep toch nog 1 positie ruimte? Volgens mij zijn er wel (enkelfase) kWh meters die daar passen.wd200 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:14:
[...]
Even een vervolg vraag, als ik hier een kWh meter tussen zet maar de din rail lijkt vol, is er dan een alternatief ?groep 8 is leeg / reserve
[Afbeelding]
Anders gewoon je kast uitbreiden. In de toekomst wil je toch wellicht PV, een warmtepomp of een elektrische auto oid. Dan is meer ruimte sowieso nodig.
P.S. Wat doet die fornuisgroep in een 3-fasen kast? Dat kan qua aansluitwaardes helemaal niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2021 12:22 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@dreamscape @XanderSeptillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:31:
Ah, België, kent soms weer net andere regels dan in Nederland. Dus het is even puzzelen. Voor een Nederlandse kast zie ik namelijk vooral te weinig aarlekschakelaarsMaar goed, exacte aansluitmogelijkheden en huidige installatie zijn belangrijk om te bepalen hoe het zit / moet.
Ga ik vanmiddag regelen, woon er nl nog niet.
Dank!
Update: Heb via mijn klussers ter plekke deze beelden gekregen.
Ik had nagevraagd bij de vorige eigenaar of er 400V aanwezig was. Hij gaf aan van niet. Maar mijn indruk van de aansluiting was dat het 2x230v is voor de kookgroep.
:strip_exif()/f/image/fJnXPFCbaLhl58bIiVIema76.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/auf0WU489yxrYM5jKVZ9MEYN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CE2uakxla0kGpyY2nYuVxzfA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LO9IAoY3qAF9OHmyaQpXKUn4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DDW3RznfW3lEHZKlenSFmkV3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door Edgarz op 17-09-2021 13:28 ]
Door de fasedraden wel, maar de nul kan tot 56A belast gaan worden en die loopt ook door de hoofdschakelaar en daar zit verder geen zekering op, toch? Bij 40A levering op een fase en 16A teruglevering op een andere fase kom je daar aan.Xander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:24:
[...]
Ehm, nee. Die hoofdschakelaar kan prima 40A blijven in beide gevallen. De stroom door de hoofdschakelaar wordt begrensd door de hoofdzekeringen, daar loopt niet meer dan 25/40A doorheen (ongeacht de richting).
Ja, klopt, naar die 63A aardlek moet uiteraard wel 10mm².[...]
Andersom. De bedrading van de hoofdschakelaar naar het eerste aansluitblok kan prima 6mm² zijn, want deze bedrading wordt ook beveiligd door de hoofdzekeringen. Vanaf het blok naar de andere componenten moet wellicht juist 10mm² gebruikt worden, want daardoor kan meer stroom gaan lopen, namelijk 40A door eerder genoemde hoofdschakelaar en bedrading en daar bovenop nog 16A van de PV.
Juist de bedrading van het aansluitblok naar de 63A aardlekschakelaar wil je dus met 10mm² uitvoeren, want daar kan dus meer dan 40A lopen (anders was die 63A schakelaar ook niet nodig hè).
In de overige gevallen wordt de maximale stroom begrensd door de hoofdzekering of de afgaande zekeringen (20A naar de PV verdeler, 32A naar de ALS op de grijze draad en 40A naar de ALS op de zwarte draad aangezien daar geen PV panelen op zitten).
Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat die linker ALS op de grijze draad niet uitgebreid wordt met extra groepen, maar dat is eenvoudig te doen door te zorgen dat er geen vrije plaatsen op de kamrail zitten (die zijn korter te krijgen).
Liever nu dan straks als het er hangtVolgens mij moet je weer even een stapje terug zetten.
Ja, daar doelde ik op, dus vandaar ook de 63A hoofdschakelaar.(In dit verhaal mist dan wel een eventueel hogere nulstroom door teruglevering / afname op verschillende fasen.) Edit: Wacht, of is dat nou net waar jij op doelde?
Die fases zijn ge-off-set en cancelen elkaar voor een deel uit. 40A + 16A is dus geen 56A.Blihi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:34:
[...]
Door de fasedraden wel, maar de nul kan tot 56A belast gaan worden en die loopt ook door de hoofdschakelaar en daar zit verder geen zekering op, toch? Bij 40A levering op een fase en 16A teruglevering op een andere fase kom je daar aan.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Maar ik zie geen gekoppelde groepen en kan me bijna niet voorstellen dat het voor een 2x230V Perilex ook niet verplicht is in België. Dus zit de huidige aansluiting wel aangesloten?
Blijft over, aansluitmogelijkheden van je fornuis bekijken.
Ik vermoed dat die C40 links de groep van je fornuis is. Zoals we in Nederland de kookgroep kennen van 2x 16A op één fase. Ik ken de Belgische huisaansluitingen niet, maar het zou me niets verbazen als je daar een wat zwaardere éénfase-aansluiting kunt krijgen.Septillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:45:
@Edgarz Ik zie allemaal enkele (P+N) automaten, lijkt me dus ook 1-fase installatie. @azerty Dan gebruikelijk dat het allemaal achter een enkele C40 hangt? Is dat daar ook een gangbare aansluiting?
Maar ik zie geen gekoppelde groepen en kan me bijna niet voorstellen dat het voor een 2x230V Perilex ook niet verplicht is in België. Dus zit de huidige aansluiting wel aangesloten?
Blijft over, aansluitmogelijkheden van je fornuis bekijken.
En dan met zwaardere bekabeling vanaf die C40 naar het fornuis.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het zo werkt...
Punctuality is the politeness of kings
Right, ik had even niet door dat je specifiek op dit scenario ivm teruglevering doelde. Je gaat hier volgens mij nu wel verder dan de doorsnee installateur... En het is maar de vraag of de nulgeleider van de netbeheerder überhaupt op dit scenario is berekend.Blihi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:34:
[...]
Door de fasedraden wel, maar de nul kan tot 56A belast gaan worden en die loopt ook door de hoofdschakelaar en daar zit verder geen zekering op, toch? Bij 40A levering op een fase en 16A teruglevering op een andere fase kom je daar aan.
Ik weet dat ik je zelf op dit spoor zette, maar dit probleem zal in een hoofdverdeler minder snel problematisch zijn dan in het scenario met de PV-verdeler wat ik aankaarte. Procentueel zijn de effecten kleiner, 56A vs 40A is slechts 40% erover tegen 75% bij 28A vs 16A. En ik neem aan dat bij de hoofdverdeler de afname doorgaans wat beter in balans is dan bij een PV-verdeler met enkel specifieke zware verbruikers aangesloten.
Die faseverschuiving is juist het probleem hier.JackBol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:42:
[...]
Die fases zijn ge-off-set en cancelen elkaar voor een deel uit. 40A + 16A is dus geen 56A.
De 40A is afname, de 16A teruglevering. Zonder faseverschuiving zou het 40A-16A=24A zijn. Met faseverschuiving is het ineens 40A-16A=50A. Of dus 56A als je de derde fase ook met 40A belast.
Maar ik geloof niet dat deze issue nou echt leeft in de vakwereld. @Blihi ontwerpt alvast volgens NEN1010:2042.
@Blihi Tegen die tijd zijn de AFDD's ongetwijfeld ook verplicht. Is dat niets voor je?
Dit zou ook mijn gok zijn. En dan 2x2,5mm² parallel aangesloten. Welkom in #België. (Ja ik heb ze zo al vaker gezien)dreamscape schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:49:
[...]
Ik vermoed dat die C40 links de groep van je fornuis is. Zoals we in Nederland de kookgroep kennen van 2x 16A op één fase. Ik ken de Belgische huisaansluitingen niet, maar het zou me niets verbazen als je daar een wat zwaardere éénfase-aansluiting kunt krijgen.
Ben ook wel eens een 5x6mm² op een C40 3P+N automaat tegengekomen voor een kookplaat. Hardstikke mooi maar wie zou er een kookplaat of fornuis van 28kW aan willen sluiten?

Nee, dat geldt alleen als ze in dezelfde richting gaan. Bij 40A afname op 1 fase en 25A op de andere fase en 0A op de derde, loopt er 35A over de nuldraad.JackBol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:42:
[...]
Die fases zijn ge-off-set en cancelen elkaar voor een deel uit. 40A + 16A is dus geen 56A.
Bij 40A afname op 1 fase en 16A teruglevering op beide andere fasen, loopt er 56A over de nuldraad. Juist omdat ze geoffset zijn krijg je dit effect, anders zou je 40-2*16 = 8A over de nuldraad verwachten.
Hier een simulatie van een 3-fase systeem, waar per fase de mogelijkheid is een 16A teruglevering in te schakelen en per fase de afname van 16,25,32,40,41, of 56A te simuleren.
Ik geef toe dat ik hier wellicht een beetje doorslaXander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:59:
[...]
Right, ik had even niet door dat je specifiek op dit scenario ivm teruglevering doelde. Je gaat hier volgens mij nu wel verder dan de doorsnee installateur... En het is maar de vraag of de nulgeleider van de netbeheerder überhaupt op dit scenario is berekend.
Vooral dit inzicht is nuttig. Dat had ik me helemaal niet gerealiseerd en is inderdaad wel een dingetje om rekening mee te houden bij 3-fase PV verdelers waar slechts op 1-fase teruggeleverd wordt.Ik weet dat ik je zelf op dit spoor zette, maar dit probleem zal in een hoofdverdeler minder snel problematisch zijn dan in het scenario met de PV-verdeler wat ik aankaarte. Procentueel zijn de effecten kleiner, 56A vs 40A is slechts 40% erover tegen 75% bij 28A vs 16A. En ik neem aan dat bij de hoofdverdeler de afname doorgaans wat beter in balans is dan bij een PV-verdeler met enkel specifieke zware verbruikers aangesloten.
[...]
Die faseverschuiving is juist het probleem hier.
De 40A is afname, de 16A teruglevering. Zonder faseverschuiving zou het 40A-16A=24A zijn. Met faseverschuiving is het ineens 40A-16A=50A. Of dus 56A als je de derde fase ook met 40A belast.
Grappig dat je dat zegt. Daar heb ik vanmorgen nog naar zitten kijken. EDIT: dat waren overspanningsbeveilgingen, niet vlamboogdetectie....
Ik lees alleen dat de meesten slechts toegepast mogen worden op een grotere afstand van de hoofdschakelaar omdat ze uitblaasopeningen hebben en dat ze daarnaast vaak korter inschakelen dan nodig is om de C-karakteristiek hoofdzekeringen te laten trippen.
Als ik het goed begrijp zijn de units van Schneider en Hager wel toegestaan direct naast de hoofdschakelaar, waarbij die van Schneider ook een schakelaar heeft en niet zoals de meeste vervangen moet worden als ze getript zijn.
Dit is op het eerste gezicht een geldige installatie in België, ja, want in BE is er (itt tot de regelgeving in NL), geen sprake van selectiviteit.Septillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:45:
@Edgarz Ik zie allemaal enkele (P+N) automaten, lijkt me dus ook 1-fase installatie. @azerty Dan gebruikelijk dat het allemaal achter een enkele C40 hangt? Is dat daar ook een gangbare aansluiting?
Ik zie een 300 mA (40A) linksonder, en dan zit er nog een 30 mA die de natte ruimtes zal beveiligen. Wel is de C40 volgens mij in gebruik voor de perilex, en niet als "hoofdschakelaar". De 10A is meestal voor verlichting, de 16A zijn WCD's en dan zijn er nog een 20A voor CV/badkamer en een 25A die onbekend is. Die laatste kan eventueel ook nog voor de perilex zijn, maar dat zou het schema moeten uitwijzen.
Sowieso denk ik dat als je de kast zou openmaken je dus 2 draden op de P & N gaat zien...
[ Voor 24% gewijzigd door azerty op 17-09-2021 14:43 ]
Afhankelijk van de afstand tussen meterkast en fornuis kan een zwaardere sectie nodig zijn... Ik heb in het appartement van mijn zus ook een 32A (3P+N) zekering gestoken en kabel gelegd in 5G6 omdat de afstand langer was... Of dat je nu die 28kW gaat gebruiken of niet, die kabel kost de wereld niet en je bent zeker dat je ze niet gaat overbelastenXander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:01:
[...]
Dit zou ook mijn gok zijn. En dan 2x2,5mm² parallel aangesloten. Welkom in #België. (Ja ik heb ze zo al vaker gezien)
Ben ook wel eens een 5x6mm² op een C40 3P+N automaat tegengekomen voor een kookplaat. Hardstikke mooi maar wie zou er een kookplaat of fornuis van 28kW aan willen sluiten?
Edit:
de AREI specifieert in 4.4.1.5 trouwens de maximale zekering die je voor een sectie mag gebruiken, en als je naar 25A of hoger gaat is 2.5mm² niet voldoende
1.5mm² is max 16A, 2.5mm² is max 20A, 4mm² is max 25A, 6mm² is max 40A, ...
[ Voor 14% gewijzigd door azerty op 17-09-2021 14:52 ]
Uiteraard, maar dan hoef je nog geen zwaardere automaat te plaatsen. Sterker nog, bij een grote afstand voldoet die 5x6mm² misschien ook niet voor een C32 automaat.azerty schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:45:
[...]
Afhankelijk van de afstand tussen meterkast en fornuis kan een zwaardere sectie nodig zijn...
Mogelijk specificeert de handleiding van de kookplaat ook een maximale voorbeveiliging en ga je daar nu overheen. Jouw kabel is ongetwijfeld geschikt voor die 32A, maar is het toestel en de interne bedrading daar in dat ook? Bij kortsluiting in het toestel zelf kan dit wel eens voor onnodig veel meer schade zorgen dan wanneer je een beveiliging plaatst die op het vermogen van de kookplaat is afgestemd.Ik heb in het appartement van mijn zus ook een 32A (3P+N) zekering gestoken en kabel gelegd in 5G6 omdat de afstand langer was... Of dat je nu die 28kW gaat gebruiken of niet, die kabel kost de wereld niet en je bent zeker dat je ze niet gaat overbelasten
In elk geval wel voor een technische keuringXander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:18:
[...]
Uiteraard, maar dan hoef je nog geen zwaardere automaat te plaatsen. Sterker nog, bij een grote afstand voldoet die 5x6mm² misschien ook niet voor een C32 automaat.
Dan zou ik eens moeten kijken wat de handleiding van de kookplaat zegt, de installateurs van de kookplaat hebben er in elk geval niets van gezegd dat hij te zwaar wasXander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:18:
[...]
Mogelijk specificeert de handleiding van de kookplaat ook een maximale voorbeveiliging en ga je daar nu overheen. Jouw kabel is ongetwijfeld geschikt voor die 32A, maar is het toestel en de interne bedrading daar in dat ook? Bij kortsluiting in het toestel zelf kan dit wel eens voor onnodig veel meer schade zorgen dan wanneer je een beveiliging plaatst die op het vermogen van de kookplaat is afgestemd.
[...]
Die fases zijn ge-off-set en cancelen elkaar voor een deel uit. 40A + 16A is dus geen 56A.[quote]
[
@Blihi, je uitleg is niet helemaal correct. De stromen in de drie fasen heffen elkaar gedeeltelijk op, maar niet op die manier zoals jij hier uitlegt. Daarvoor heb je voor een goed begrip het vector diagram nodig. Drie fasen die 120° t.o.v. elkaar verschillen, bij twee fasen 16A door de nul resulteert dat in ook 16A, precies in tegenovergestelde richting als de derde fase, waardoor er niet 40 + 16 = 56A door de nul gaat, maar 40 - 16 = 24 A. Dit alles als er geen arbeidsfactor in het spel is. Die verandert de verhoudingen enigszins. Voor de doorhaling zie onder editBlihi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:03:
[...]
Nee, dat geldt alleen als ze in dezelfde richting gaan. Bij 40A afname op 1 fase en 25A op de andere fase en 0A op de derde, loopt er 35A over de nuldraad.
Bij 40A afname op 1 fase en 16A teruglevering op beide andere fasen, loopt er 56A over de nuldraad. Juist omdat ze geoffset zijn krijg je dit effect, anders zou je 40-2*16 = 8A over de nuldraad verwachten.
Het mag duidelijk zijn dat bij drie gelijk belaste fasen de drie nul-stromen elkaar zelfs volledig opheffen. Vandaar dat bij in ster geschakelde driefasenmotoren het sterpunt nooit wordt aangesloten
JackBol heeft in principe gelijk, alleen is ge-off-set niet een duidelijk passend woordgebruik. Te wijzen op het onderlinge faseverschil van 120° zou beter zijn geweest.
Edit:
Dit alles natuurlijk behoudens er geen sprake is van terug levering, zie commentaar van Xander hier onder. Het ontging me dat dit hier speelde.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 17-09-2021 17:53 . Reden: Het over het hoofd zien van de teruglevering. ]
Dit alles als de stroomrichting bij alle fasen hetzelfde is en er geen teruglevering in het spel is. Dat verandert de verhoudingen namelijk ook "enigszins".Techneut schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:28:
@Blihi, je uitleg is niet helemaal correct. De stromen in de drie fasen heffen elkaar gedeeltelijk op, maar niet op die manier zoals jij hier uitlegt. Daarvoor heb je voor een goed begrip het vector diagram nodig. Drie fasen die 120° t.o.v. elkaar verschillen, bij twee fasen 16A door de nul resulteert dat in ook 16A, precies in tegenovergestelde richting als de derde fase, waardoor er niet 40 + 16 = 56A door de nul gaat, maar 40 - 16 = 24 A. Dit alles als er geen arbeidsfactor in het spel is. Die verandert de verhoudingen enigszins.
Zie bijvoorbeeld hier met mooi vectordiagram: https://www.circuitsonline.net/forum/view/129426
[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 17-09-2021 16:15 ]
Dit is waar ik op doelde. 40A + 16A onder een fase verschuiving van -60 graden (120 - 180) is 8A.Xander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:09:
[...]
Dit alles als de stroomrichting bij alle fasen hetzelfde is en er geen teruglevering in het spel is. Dat verandert de verhoudingen namelijk ook "enigszins".
Zie bijvoorbeeld hier met mooi vectordiagram: https://www.circuitsonline.net/forum/view/129426
Totaal loopt er dus 48A door de 0.
Maar hij heeft teruglevering op 2 fasen.JackBol schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:00:
[...]
Dit is waar ik op doelde. 40A + 16A onder een fase verschuiving van -60 graden (120 - 180) is 8A.
Totaal loopt er dus 48A door de 0.
Dus 40A afname op L1, 16A terugleveren op L2, 16A terugleveren op L3. Dan kom je wel aan 56A door de nul.
Zie idd dat het stukje wat jij quotte qua som niet klopt:
Blihi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:34:
Je hebt helemaal gelijk, ik zag, wat ik in een edit van mijn bijdrage al had aangegeven, over het hoofd dat er energie terug geleverd werd (stom van me), Waarbij de stroom vanzelf sprekend van richting omkeert en de optelling van die stromen in plaats van aftrekken van elkaar volkomen logisch is te verklaren, Althans overduidelijk voor ingewijden, want Ik heb die link naar dat toch echt wel duidelijke vectordiagram gelezen en ik verbaasde me te vernemen hoe moeilijk het bleek om sommigen van die omkering van de stroomrichting te overtuigen.Xander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:09:
[...]
Dit alles als de stroomrichting bij alle fasen hetzelfde is en er geen teruglevering in het spel is. Dat verandert de verhoudingen namelijk ook "enigszins".
In mijn berekening ging ik inderdaad uit van 1 fase terug leveren en 1 onbelaste fase.Xander schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:49:
[...]
Maar hij heeft teruglevering op 2 fasen.
Dus 40A afname op L1, 16A terugleveren op L2, 16A terugleveren op L3. Dan kom je wel aan 56A door de nul.
Zie idd dat het stukje wat jij quotte qua som niet klopt:
[...]
Overigens is dit allemaal mega hypothetisch.
Als je op 1 fase 40A trekt en op de andere 2 16A teruglevert, moet je echt eens naar het ontwerp van je kast kijken.
Ah ik zie het nu. @Blihi heeft het eerst over terug levering op 1 fase en daarna op 2 fases. Vandaar de verwarring.
[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 17-09-2021 20:53 ]
Kan in een kWh meter op die plek dan combineren met groep 8 ? Dat hoeft niet strak naast elkaar ?Andrehj schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:20:
[...]
Je hebt naast de fornuisgroep toch nog 1 positie ruimte? Volgens mij zijn er wel (enkelfase) kWh meters die daar passen.
Anders gewoon je kast uitbreiden. In de toekomst wil je toch wellicht PV, een warmtepomp of een elektrische auto oid. Dan is meer ruimte sowieso nodig.
P.S. Wat doet die fornuisgroep in een 3-fasen kast? Dat kan qua aansluitwaardes helemaal niet.
Betreft een nieuwbouwwoning dan zal het toch wel goed geregeld zijn ?
Zoals jullie terecht aangeven is het ontwerp wel heel fout als het inderdaad zou gebeuren dat in de hoofdverdeler 2x16A teruggeleverd wordt en 1x40A afgenomen.
Oorspronkelijk wilde ik echter een 3-fase PV-verdeler maken, met teruglevering op 2 fasen en een 3-fase warmtepomp. Aangezien het niet duidelijk is welke verbruik er dan zou zijn op die derde fase moet je van het ergste uit gaan, dus 2x16 teruglevering en 1x16 afname. En dat zou een belasting over de nul geven van maximaal 32A, wat een beetje veel is voor een 2.5 mm2 nuldraad in een buis.
De eerste vraag van @Xander was ook of die toekomstige warmtepomp een 3-fase compressor zou hebben, of dat deze bijvoorbeeld drie onafhankelijke verwarmingselementen verdeeld over die drie fasen zou hebben. Dat maakt voor het plaatje nogal uit en dat had hij wel gaten, maar ik toen nog niet...
In de hoofdverdeler zijn de eindgroepen netjes verdeeld over de drie fases, zodat inderdaad geen enorme stroom over de nul gaat lopen. En met een 1-fase PV verdeler krijg je ook geen overbelasting van de nul meer.
Dat plaatje waar jullie naar linken is verhelderend. Ik heb het zelf met een eenvoudige simulatie inzichtelijk gekregen.
Nee, dat hoeft niet naast elkaar.wd200 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:27:
[...]
Kan in een kWh meter op die plek dan combineren met groep 8 ? Dat hoeft niet strak naast elkaar ?
Betreft een nieuwbouwwoning dan zal het toch wel goed geregeld zijn ?

Nee. Strak naast elkaar is wel netter, maar zo'n afstandje kun je met een draadje prima overbruggen.wd200 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:27:
[...]
Kan in een kWh meter op die plek dan combineren met groep 8 ? Dat hoeft niet strak naast elkaar ?
Blijkbaar niet dus. Even ervan uitgaande dat je een 3x25A aansluiting hebt: Je kookplaat trekt als ie vol aan is 2x16 A. En die haalt ie nu uit dezelfde fase, waardoor die overbelast wordt (2x16 is meer dan 25).Betreft een nieuwbouwwoning dan zal het toch wel goed geregeld zijn ?
In een 3-fasen situatie hoor je voor het koken gewoon een krachtgroep te gebruiken.
Maar ja, die paste niet meer in de huidige kast, dus dat zal wel een paar tientjes duurder zijn geweest.
Achteraf wijzigen en rechtbreien is alleen veel meer werk en veel duurder.
Grote voordeel is dan wel dat je een kast kunt plaatsen die op de toekomst is voorbereid, dus waar ook nog vrije ruimte is voor zonnepanelen, warmtepomp, elektrische auto etc.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik denk dat je de kasten van 2 medeposters door elkaar haaltBlihi schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 07:54:
[...]
Daar zou ik niet zomaar van uit gaan, genoeg voorbeelden van gepruts door de bouwer in het nieuwbouwtopic.... Daarbij neem ik aan dat deze nieuwbouw er al een tijdje staat, of worden die kasten in BE zo vies opgeleverd?
De kast van @Edgarz is in BE, die van @wd200 is in NL (tenzij ik die laatste verkeerd heb natuurlijk).
Voor zo ver ik kan achterhalen is dit ooit bij de bouw ergens in de jaren '90 zo aangelegd.
Is dit nou toegestaan? zo ja, is het verstandig? Mijn eerste reactie was "niet doen", maar toen bedacht ik me dat je ook dit soort aansluitingen hebt, wat volgens mij op hetzelfde neerkomt:

Zou je volgens het zelfde principe ook een 2e en 3e stopcontact mogen maken op de twee andere fasen?
[ Voor 5% gewijzigd door jurri@n op 18-09-2021 14:00 . Reden: Extra vraag toegevoegd ]
Technisch is het niet onveilig.
De kookplaat gebruikt 2 fases begrijp ik? En de derde fase naar de oven?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Nee, de kookplaat gebruikt alle 3 de fases.Jim423 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:35:
Als de vijf aderige kabel naar een lasdoos gaat en vanaf die lasdoos naar perilex/wcd1/2/3 en dat is binnen een halve meter naast elkaar dan kan het best overzichtelijk zijn.Jim423 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:35:
Het is niet overzichtelijk: ik verwacht niet dat een krachtgroep zonder onderverdeler WCD's bediend.
Technisch is het niet onveilig.
Ze gaan wellicht wel alledrie naar de plaat, maar worden ze ook alledrie gebruikt? Sommige platen hebben een loos contact waar de derde fase op kan.jurri@n schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:36:
[...]
Nee, de kookplaat gebruikt alle 3 de fases.
Op je slimme meter kun je wellicht zien of je alle 3 de fases ook daadwerkelijk gebruikt: alle platen apart aanzetten en kijken wat je verbruik per fase doet.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Nen1010 schrijft voor dat apparaten > 2kW niet op een gedeelde groep mogen. Gezien zowel de oven als de kookplaat >2kW zijn moeten ze dus sowieso allebei op een eigen groep.
Dat is er alweer uit...mcDavid schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:47:
T gaat er hier niet zozeer om of je wel of niet zo'n stopcontact mag maken, maar om het beoogde gebruik.
Nen1010 schrijft voor dat apparaten > 2kW niet op een gedeelde groep mogen. Gezien zowel de oven als de kookplaat >2kW zijn moeten ze dus sowieso allebei op een eigen groep.
Oh, sorry...azerty schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:04:
[...]
Ik denk dat je de kasten van 2 medeposters door elkaar haalt
De kast van @Edgarz is in BE, die van @wd200 is in NL (tenzij ik die laatste verkeerd heb natuurlijk).
@jurri@n volgens mij mag je geen vaste installatie maken waar je 1 fase afsplitst naar een wandcontactdoos.
Die foto die je postte omzeilt dat, omdat die niet bedoeld is als onderdeel van de vaste installatie, maar als onderdeel van een verdeelkast met een stekker er aan. Dan mag het wel.
Oplossing voor de keuken is dus zo'n verdeeldoos met een perilex stekker er aan.
Moet je wel ruimte onder je aanrechtkastje hebben voor je combi-contactdoos....
Aanvulling: Elektramat noemt dit gewoon een wandcontactdoos,
KOPP CEE-COMBI-WANDDOOS IP 44, 5-POLIG, 400V, 6H, 16A (100400005)
niet specifiek voor in een verdeelkast
[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 18-09-2021 21:43 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit mag toch helemaal niet conform de NEN standaard?
Elke kabel moet toch in een PVC buis liggen? Of wordt er voor spotjes met een dimmer een uitzondering gemaakt?
Hoe zouden jullie spotjes met een losse dimmer per spotje aansluiten onder een verlaagd plafond?
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Draad moet in buis, een kabel is al beschermd en hoeft dus niet in een buis. Met spotjes is buis sowieso niet handig omdat je de buis (i.v.m. de warmte) niet helemaal kan door laten lopen tot het spotje.Atlas schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:07:
https://www.ledinbouwspot...r-ik-mijn-led-inbouwspots
Elke kabel moet toch in een PVC buis liggen? Of wordt er voor spotjes met een dimmer een uitzondering gemaakt?
Hoe zouden jullie spotjes met een losse dimmer per spotje aansluiten onder een verlaagd plafond?
Ik heb zelf vanaf de schakelaar naar het eerste spotje draden in buis en vanaf daar met kabel naar het volgende spotje.
[ Voor 8% gewijzigd door amauer op 19-09-2021 18:05 ]
Die lasdoppen mogen in ieder geval niet zo los hangen.Atlas schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:07:
Dus dit soort kleine lasdoosjes gebruiken, die passen door de het gat voor het spotje:
https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html
Vanaf buis naar de eerste doos, en vanaf daar verder met snoer. Elk snoer binnen de wartel van een tywrap voorzien als trekontlasting.
Elke lamp een doosje om door te lussen / af te takken.
[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 19-09-2021 19:02 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Met kroonsteentjes. Dit is nu juist een toepassing waarvoor die dingen wel geschikt zijn....Atlas schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:07:
In mijn koof boven de keuken zitten 5 spots (230V versies). Ik heb de kabels daarvoor dicht bij het plafond door buisjes geleid (dus vijf losse stukken, vier tussen de spots en de vijfde naar het lichtpunt).
De draden komen samen in een doosje dat gemonteerd zit aan het armatuur. Daar zit een kroonsteentje in, maar daarin dus een of twee voedingskabels (de laatste is niet doorgelust, dus daar maar 1), de andere 2.
Ik heb gewoon gebruik gemaakt van 2x2,5mm2 snoer, maar wel met adereindhulsjes gewerkt.
de gestripte kabel en lasklemmen horen in een doosje de kabels zelf mogen zo liggenAtlas schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:07:
dit doosje bv
https://www.elektroschake...801-lasdoos-mini-25-91063
Edit: ohw ik ben spuit elf @Illusion
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 19-09-2021 20:37 ]
Met name benieuwd of de ruimte er is en wat te doen met de aardmantel.
De spotjes hebben elk een transformator/ LED driver waar ook andere lampen mee doorgelust kunnen worden, dus dan lijkt me dat doosje niet nodigIllusion schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:01:
[...]
Die lasdoppen mogen in ieder geval niet zo los hangen.
Dus dit soort kleine lasdoosjes gebruiken, die passen door de het gat voor het spotje:
https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html
Vanaf buis naar de eerste doos, en vanaf daar verder met snoer. Elk snoer binnen de wartel van een tywrap voorzien als trekontlasting.
Elke lamp een doosje om door te lussen / af te takken.
Maar goed te weten dat de kabels los mogen liggen. Ik zal ivm warmte ontwikkeling nog wel alles met silicone kabel doen.
Halogeenspotjes werden natuurlijk mega heet, maar voor moderne LED-spotjes zou ik dat niet meer verwachten eigenlijk. Alle warmteproductie is energieverlies, dus dat zou een beetje ingaan tegen het idee van energiezuinige verlichting, toch? Dus ik zou verwachten dat je je al te druk hoeft te maken over warmtebestendige kabel e.d.Atlas schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:21:
[...]
De spotjes hebben elk een transformator/ LED driver waar ook andere lampen mee doorgelust kunnen worden, dus dan lijkt me dat doosje niet nodig![]()
Maar goed te weten dat de kabels los mogen liggen. Ik zal ivm warmte ontwikkeling nog wel alles met silicone kabel doen.
Zo scherp als een voetbal!
Ja, maar voor alle zekerheid, mede in verband met je vorige bericht waaruit ik vaag de indruk kreeg dat je niet helemaal weet dat kabel beslist niet per definitie een ander woord voor draad. Dit omdat je zei dat kabel door een buis moet.Atlas schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:21:
[...]
Maar goed te weten dat de kabels los mogen liggen. .....
Komt meer voor, zoals laatst iemand die een betoog hield dat overduidelijk gaat over afzonderlijke draden, maar die in het hele verhaal consequent kabels worden genoemd. B.v. bruine kabel op klem A en blauwe kabel op klem B etc. Doorgaans begrijpt echter een goede verstaander wat er wat er wordt bedoeld, maar dit is helaas niet altijd het geval. Dus voor alle duidelijkheid, onder kabel wordt hier verstaan een bundel draden, bij kabel heten ze aders, in een gezamenlijke omhulling waardoor een anders inderdaad verplichte buis achterwege kan blijven.
Ik ken dat specifieke merk niet maar ga er in beginsel van uit dat er intern wel genoeg ruimte is. De invoer van een dikke YMvK-as kan echter wel een probleem zijn.rockerpoet schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:08:
Weet iemand of een 4 aderige ymvk-as kabel doorgevoerd kan worden in een Niko Hydro dubbelvoudig wandcontactdoos om vervolgens beide stopcontacten los te schakelen?
Onder de stalen mantel zit een koperen aardlitze, die gebruik je voor de randaarde van de wandcontactdoos. Uitgaande van schroefaansluitingen kun je een adereindhuls gebruiken om deze aan te sluiten.
Smokkelen door de M20 wat uitboren en de mantel wat dunner te maken kan.
Een verloop M20>M25 kan ook, in die M25 gaat hij in 1 een keer ein en heb je ook wat meer speelruimte.
Alternatief is eerst een kabeldoos en dan naar de WCD's
Nu denk ik dat het totaal niet uit maakt, of zou het iets zijn waar Liander om zou kunnen zeuren? In de meterkast richtlijnen staat dit niet als keiharde eis dat het 1 plaat moet zijn.
Ik vraag het omdat ik anders underlayment moet weggooien en nieuw underlayment moet kopen
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Net even in mijn MK geweest, bestaat ook uit 2 stukken. Ik denk dat als de platen goed aansluitend aangebracht zijn dat daar niemand wakker van licht of problemen mee heeft.!null schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:49:
Even een stomme vraag over meterkast afwerking. Ik heb nog wat grote reststukken underlayment die mooi zijn voor de meterkast. Het is voldoende, het wordt echter geen hele plaat voor de achterwand, maar zal uit 2 of 3 stukken bestaan.
Nu denk ik dat het totaal niet uit maakt, of zou het iets zijn waar Liander om zou kunnen zeuren? In de meterkast richtlijnen staat dit niet als keiharde eis dat het 1 plaat moet zijn.
Ik vraag het omdat ik anders underlayment moet weggooien en nieuw underlayment moet kopen
Dat past niet. Kabels met aardmantel zijn te dik voor de M20 wartelsrockerpoet schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:08:
Weet iemand of een 4 aderige ymvk-as kabel doorgevoerd kan worden in een Niko Hydro dubbelvoudig wandcontactdoos om vervolgens beide stopcontacten los te schakelen?
Ik gebruik nu buitenstopcontacten (IP55) van Berker (W1) waarbij je deze kabel wel kunt invoeren via de doorsteekopeningen.
Vraag:
Ik zou graag het stroomverbruik van een inductie kookplaat en centraal afzuigsysteem individueel willen uitlezen echter het probleem(of helemaal niet) is echter beide hebben een perilex stekker.
Voor standaard stekkers heb ik dit wel voor elkaar, maar kan niet zo snel een oplossing vinden met de perilex.
Alvast dank voor tips en (on)mogelijkheden
Wil je dit permanent doen of alleen tijdelijk?Richard007 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:07:
Beste Tweakers,,
Vraag:
Ik zou graag het stroomverbruik van een inductie kookplaat en centraal afzuigsysteem individueel willen uitlezen echter het probleem(of helemaal niet) is echter beide hebben een perilex stekker.
Voor standaard stekkers heb ik dit wel voor elkaar, maar kan niet zo snel een oplossing vinden met de perilex.
Alvast dank voor tips en (on)mogelijkheden
Eerste vraag is of het aangesloten is als kookgroep (2x 1 fase) of als krachtgroep (3 fase).
Ik ken geen meters die je als tussenmeter bij je perilex stekker kunt doen, maar je zou een meter in je meterkast kunnen plaatsen.
Dat is gelijk wel een vaste oplossing en mogelijk wat te veel werk als je dit alleen maar tijdelijk wilt bijhouden.
Hoi pickboy,pickboy schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:15:
[...]
Wil je dit permanent doen of alleen tijdelijk?
Eerste vraag is of het aangesloten is als kookgroep (2x 1 fase) of als krachtgroep (3 fase).
Ik ken geen meters die je als tussenmeter bij je perilex stekker kunt doen, maar je zou een meter in je meterkast kunnen plaatsen.
Dat is gelijk wel een vaste oplossing en mogelijk wat te veel werk als je dit alleen maar tijdelijk wilt bijhouden.
dank voor je reactie,
Inderdaad wel van belang om te situatie te schetsen.
Beide zijn via "2x 1 Fase" aangesloten en ik zou ze permanent willen meten.
Waarschijnlijk heb je 1 van de onderstaande

Maar het verbruik van zo'n ding is wel redelijk constant op uren basis zou ook wel kunnen denk ik.
Dan zou ik denken dat je met 2 stuks enkelfasige meters , die dus maar 1 module breed zijn, uitkomt, te plaatsen in de leiding naar de plaat en afzuig systeem, vooropgesteld dat die elk een eigen voeding uit de meterkast hebben.Richard007 schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:19:
[...]
Hoi pickboy,
dank voor je reactie,
Inderdaad wel van belang om te situatie te schetsen.
Beide zijn via "2x 1 Fase" aangesloten en ik zou ze permanent willen meten.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Mijn situatie nu is als volgt:
3 x 25A aansluiting in net vernieuwde 3fase meterkast met 12 groepen en 2 x 3-fase aardlek + 1x 1-fase aardlek. De wat grotere verbruikers/vermogens die ik heb:
- een PV omvormer van 3000 Wp op zijn eigen alamat
- 3 fase kookplaat achter 3 fase automaat
- warmtepomp van 9 kW thermisch met 2 groepen (16A per stuk) voor de compressor en de heater)
- quooker
- vaatwasser
- wasmachine
- paar groepen per verdieping
Nu wil ik uitbreiden met o.a. nog een omvormer (~4000 Wp waarschijnlijk) en 1 of 2 extra groepen voor een tweede keukentje op zolder.
Het is lastig om die kabels naar de zolder te krijgen (want betonnen huis enzo) dus ik overweeg om een tweede groepenkast op te hangen als onderverdeelkast. Ik heb namelijk 1 leidingtrace waar nu de wasmachine-groep loopt (gewoon standaard xmvk-kabel door een gele buis). Als ik deze vervang door bijv. een 4 mm2 5 aderige kabel, kan ik dan op zolder een onderverdeelkast maken met een aantal groepen?
wat ik boven aan wil sluiten is:
- pv omvormer
- wasmachine
- 16A kookplaat (beperkt dingetje, tis maar klein keukentje)
- nog 1 keukengroep
dus eigenlijk 3 x 16A + een omvormer. Hoe kan je dit nu handig/mooi doen?
meest basic optie die ik zelf kan bedenken:
1 x 3-fase aardlek toevoegen in meterkast beneden ---> 5 x 4 mm2 xmvk-kabel door de gele buis trekken --> aansluiten op onderverdeelkast en daar hoofdschakelaar en dan gewoon per fase 1 16A groep aansluiten. De PV omvormer aansluiten op de fase waar de meeste afname op te verwachten valt.
raar idee / betere suggesties?
[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 21-09-2021 20:56 ]
Ondervereler kan, maar dan wel aparte groepen boven voor de PV.
Ik zou dan de kabel beveiligen met 20 of 25A 3f 300mA alamat.
Je mag 2.5 mm2 tot 20A belasten, dus als je in de meterkast beneden afzekert met een Alamat 20A, 300mA kun je je PV-verdeler verder aansluiten op die drie fasen. De omvormer levert dan op alle fasen terug en je keuken-groepen kunnen ieder 16A zijn (maar totaal dus nooit meer trekken dan 20A + wat de omvormer levert.)
Als je een 1-fase omvormer gaat gebruiken moet je ook een 1-fase PV verdeler maken, anders krijg je hetzelfde probleem als ik, dat je dus over de nul een veel grotere stroom kunt krijgen als je op de ene fase gaat leveren en op de andere gaat afnemen. Dan kun je eventueel 3x4mm2 trekken (dat is nog gemakkelijker dan 5x4mm2) en in de hoofdmeterkast op 25A,300 mA afzekeren.
De hele elektra wordt sowieso verzwaard en dient volledig vervangen te worden, dus dit lijkt me een goed moment. Ook zit deze op een onhandige plek en de aansluitingen (gas, elektra en kabel) komen op onlogische punten het huis binnen. Deze zullen dan dus ook direct verlegd moeten worden. *Water zit in de kelder en mag daar blijven.
Mijn vraag betreft vooral de nieuwe locatie, dit zal in een dicht-te-maken deuropening gaan komen. Deze opening is nu zo'n 25 cm diep. Volgend de richtlijnen moet dit 35 cm zijn. Volgens mijn elektricien was dit meer dan voldoende ruimte (huidige kast is overigens 22cm diep). Voor het verleggen van de aansluiting komt mijn netbeheerder (Enexis) eerst schouwen. Heeft iemand enig idee hoe streng ze daar naar gaan kijken? Anders moet ik een ander plan gaan bedenken, of de hele omliggende muur gaat uitbouwen..
ik heb de omvormer nog niet, maar ga liever voor een 1-fase als dat kan want scheelt veel geld. Op basis van jullie feedback denk ik dat de volgende constructie het meest simpel/do-able is qua aanleg:
- in de meterkast 1x 300 mA 25A alamat
- 20m 3x4 mm2 kabel naar de zolder
- op zolder tweede groepenkast hangen met de volgende inrichting:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Hoofschakelaar | | ---> 30 mA aardlek voor de gebruiksgroepen boven (wasmachine + klein keukentje) | --> 16A automaat voor wasmachine --> 16A automaat voor kookplaat --> 16A automaat voor overig in keukentje | ---> 16A automaat voor PV-omvormer --> werkschakelaar buiten de kast --> omvormer |
klint dit een beetje logisch of vergeet ik dan nog belangrijke zaken?
Verder lijkt me dat prima. De maximale stroom naar boven is dan dus 25A + wat de omvormer levert.
Top, heel erg bedankt voor de snelle reactie zeg. Ik laat die werkschakelaar wel achterwege dan. Die max. stroom zou in theorie toch 48A kunnen zijn als ik 3 gebruikersgroepen achter 3x16A neerzet? Er zou dan 25A vanuit de meterkast kunnen lopen door die 3x4mm2 kabel + 13A uit de omvormer? (ik snap dat dit nooit helemaal mooi verdeeld gaat zijn, dit is meer theoretisch)Blihi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:55:
Als die groepenkast vrijwel naast die omvormer hangt is de werkschakelaar niet eens nodig. Je moet hem uit kunnen zetten in de directe omgeving van de omvormer, en dat kan dan met de installatieautomaat.
Verder lijkt me dat prima. De maximale stroom naar boven is dan dus 25A + wat de omvormer levert.
Omdat het over 1 fase gaat is het een eenvoudig rekensommetje.
Dat je maximaal met 20A mag belasten klopt helemaal. Maar beveiligen mag maar tot max. 16A. En die houdt het weliswaar volgens de karakteristiek van een smeltpatroon of installatieautomaat met een stroom van 20A een heel lange tijd vol, maar waarschijnlijk niet continu, zit op het randje volgens mij. Ik heb daar zelf echter geen ervaring mee, maar als het mogelijk is zou ik persoonlijk een andere mogelijkheid proberen te vinden. Niettemin, het is gewoon toegestaan en het is bovendien ook maar net hoe vaak en hoe lang je ruim boven die 16A zit.Blihi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:18:
Ik ga er even vanuit dat het om een 3-fase omvormer gaat?
Je mag 2.5 mm2 tot 20A belasten, dus als je in de meterkast beneden afzekert met een Alamat 20A, 300mA ......
Overigens, een gewone 16A beveiliging is selectief ten opzichte een 25A hoofdzekering. Die 20A die je noemt zou dat niet zijn, wat betekent dat dit een zwaardere hoofdzekering vereist.
[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 22-09-2021 12:11 ]
Wat hieronder wordt genoemd in geval van een PV groep was me niet bekend, maar dat valt natuurlijk niet onder de gewone huisinstallaties.
[ Voor 27% gewijzigd door Techneut op 22-09-2021 13:46 ]
Of 3x4mm2 achter 25A mag, dat durf ik niet te zeggen.U kunt deze uitzondering terugvinden in de NPR5310 pagina 277 Blad 55
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 22-09-2021 13:33 ]
Over het eerste onderwerp, waar je de leiding naar de PV aftakt van de bestaande wasmachinegroep en die groep vervolgens afzekert op 20A heb ik mijn bedenkingen, want de 2,5mm² draden in buis naar wasmachine zijn dan ook beveiligd met 20A en dat is niet toegestaan. In de tweede plaats, mag je een PV-groep wel aansluiten op een van de bestaande groepen, moet je daarvoor niet altijd voor een aparte groep zorgen?
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.