• beschuitfluiter
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 13:41

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

psy schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:58:
Stel dat de bouwer echt niet anders wil dan 3 x 35A, dan is het eerste wat jij doet na sleuteloverdracht de netbeheerder bellen dat jij gewoon direct naar 3 x 25A wil. Probleem opgelost.
Kost 250 euro ofzo; das onnodig geld dus, maar zal weinig anders opzitten. Ze zijn nogal koppig in deze :(

¯\_(ツ)_/¯

• Cr3ator
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-09 15:17

Cr3ator

1 bar is geen bar

Laat de installateur dat ding maar terug zetten op die 5.9kW, dat moet echt meer dan zat zijn. Misschien even een punt van maken met een aantal buren samen. Kort voorrekenen wat eea aan extra kosten met zich mee brengt kan snel een hoop medestanders opleveren en een betere onderhandelingspositie bij de aannemer/bouwer. Eigenlijk is het schandalig dat ze dit uberhaupt zo willen opleveren.

2240Wp Yingli / Solaredge SE2200 @ 50º WZW Live + 1520Wp Jinko / Growatt | Panasonic WH-MDC05J3E5

• beschuitfluiter
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 13:41

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Ja heb het in de buurt app voorgesteld; ik was de enige die het in de gaten had, zijn er meer "not amused" zullen we maar zeggen.

To be continued

¯\_(ツ)_/¯

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

defusion schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:58:
Je kunt altijd upgraden of downgraden als je er eenmaal woont.
Ik zou aandringen op 3x25 en upgraden als blijkt dat je hoofdschakelaar er regelmatig uit knalt.
Andersom zul je nooit weten of je het niet had gered met minder.
Meten is weten. DSMR5 meters geven actueel stroomverbruik per fase.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Frenkie567917
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:23
@WVL_KsZeN en
@Xander

Oke, thanks, dan neig ik naar 1.5mm2 vd draad in de loze leiding te trekken, als de lokale elektra winkel dit verkoopt. En anders 2.5mm2 en dan verlengen naar 1.5mm2 in de ventilator (met wago klemmen).

Is 1.5mm2 vd draad voor mijn toepassing trouwens 'toegestaan' (bijv. qua veiligheid) in een loze leiding?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:58
Frenkie567917 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:08:
@WVL_KsZeN en
@Xander

Oke, thanks, dan neig ik naar 1.5mm2 vd draad in de loze leiding te trekken, als de lokale elektra winkel dit verkoopt. En anders 2.5mm2 en dan verlengen naar 1.5mm2 in de ventilator (met wago klemmen).

Is 1.5mm2 vd draad voor mijn toepassing trouwens 'toegestaan' (bijv. qua veiligheid) in een loze leiding?
Kan morgen wel een foto maken hoe het er bij mij uitziet. Probleem was echt het klemmenblok en niet de ruimte. Misschien is het bij jou anders?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Xander
  • Laatst online: 18:14
Frenkie567917 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:08:
@WVL_KsZeN en
@Xander

Oke, thanks, dan neig ik naar 1.5mm2 vd draad in de loze leiding te trekken, als de lokale elektra winkel dit verkoopt.
Ik zou er niet vanuit gaan dat een lokale winkel dit heeft, het is geen gangbare maat (behalve dan voor zwarte schakeldraad).

YMVK-kabel met aders van 1,5mm² is wellicht gangbaarder, maar dan moet je een 4- of 5-aderige nemen om de juiste kleuren te hebben (bruin, zwart, blauw).

Of in België gaan shoppen daar doen ze volgens mij meer met deze maat. :+
En anders 2.5mm2 en dan verlengen naar 1.5mm2 in de ventilator (met wago klemmen).
Ik heb geen ervaring met deze specifieke ventilator maar hou er even rekening mee dat je misschien geen ruimte hebt voor lasklemmen. De meeste ventilatoren die ik in mijn handen heb gehad moet je de draad zo ongeveer gladstrijken voordat het deksel past...

Ook heb je dan voor het laatste stukje nog steeds VD in 1,5mm² nodig. Alles met zwarte draad uitvoeren is natuurlijk eigenlijk niet hoe het hoort, al is het natuurlijk wel direct duidelijk hoe het zit als het maar om enkele centimeters gaat en de verbinding ook in het zicht is.
Ja, zolang je daar geen contactdoos voor algemeen gebruik op aansluit zie ik geen bezwaren.

Maar @leonbong schijnbaar wel. ;)

[Voor 4% gewijzigd door Xander op 08-09-2021 22:22]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mgimli
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 17-09 15:06
Dag,

hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen:)
ik mag sinds kort in een electrische auto rondrollen van mijn werkgever en heb de bijbehorende laadpaal nu in mijn meterkast zien aansluiten op 1 fase. binnenkort [half december] komt stedin langs om mijn huis van 1*35 A naar 3*25 om te bouwen..

mijn laadstation is nu op 1*16A gezekerd en dat werkt natuurlijk prima, maar: ik kan met een P1 kabeltje mijn hele verbruik meten: inclusief die laadpaal, maar ik kan nu niet zien hoeveel mijn laadpaal zelf verbruikt en waar/wanneer dat plaatsvind. dat kan ik wel zien als ik op de webpagina van mijn laadpaal-leverancier inlog maar dat is niet samen te voegen met mijn eigen metingen.

zijn er 3-fase stroommeters die ik met een slimme manier kan uitlezen die ik naast/bij/inplaats van een 3 fase groepenschakelaar kan installeren in mijn meterkast?
dan kan ik mijn electricien bij het ombouwen van mijn laadgroep van 1 naar 3 fases die laten installeren en heb ik mijn verbruik beter in beeld.

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16:34

Jeoh

blaat

mgimli schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:42:
Dag,

hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen:)
ik mag sinds kort in een electrische auto rondrollen van mijn werkgever en heb de bijbehorende laadpaal nu in mijn meterkast zien aansluiten op 1 fase. binnenkort [half december] komt stedin langs om mijn huis van 1*35 A naar 3*25 om te bouwen..

mijn laadstation is nu op 1*16A gezekerd en dat werkt natuurlijk prima, maar: ik kan met een P1 kabeltje mijn hele verbruik meten: inclusief die laadpaal, maar ik kan nu niet zien hoeveel mijn laadpaal zelf verbruikt en waar/wanneer dat plaatsvind. dat kan ik wel zien als ik op de webpagina van mijn laadpaal-leverancier inlog maar dat is niet samen te voegen met mijn eigen metingen.

zijn er 3-fase stroommeters die ik met een slimme manier kan uitlezen die ik naast/bij/inplaats van een 3 fase groepenschakelaar kan installeren in mijn meterkast?
dan kan ik mijn electricien bij het ombouwen van mijn laadgroep van 1 naar 3 fases die laten installeren en heb ik mijn verbruik beter in beeld.
Tuurlijk zijn die er: https://www.homewizard.nl...3-fase-din-rail-kwh-meter bijvoorbeeld

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:35
Uiteraard zijn die er. Hou wel rekening met de benodigde inbouwbreedte. Volgens mij zijn ze allemaal 4 modules (ca 74mm) breed, behalve die van Youless, die om onbegrijpelijke redenen ca 4.5 modules breed is. :?
Bedenk wel even van te voren hoe je die meters uit wilt lezen. De betere types lees je uit via Modbus, en dan heb je gelijk alle mogelijke data (vermogen, voltage en stroom per fase, totaal verbruik etc). Maar er zijn er ook die je kunt uitlezen via Zigbee, Wifi, z-wave, etc. Het simpelst zijn de meters met alleen een puls-uitgang, maar dan heb je extern zelf weer iets nodig wat die pulsen optelt.

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18:41
De meeste meters hebben ook een LCD schermpje dat de kWh's laat zien. Dus als je alleen behoefte hebt om eens per maand de stand af te lezen, dan kun je het modbus en puls verhaal vergeten.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:10
@mauricej Daar heb je niets aan als je het verbruik van alleen de laadpaal wil inzien.

• Xander
jongetje schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:17:
@mauricej Daar heb je niets aan als je het verbruik van alleen de laadpaal wil inzien.
Wel als je alleen de laadpaal achter die meter aansluit? :?

• jongetje
Xander schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:20:
[...]

Wel als je alleen de laadpaal achter die meter aansluit? :?
Het hele huis zit toch op de meter.

• Xander
jongetje schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:22:
[...]

Het hele huis zit toch op de meter.
Nee, want het ging hier om een extra in te bouwen tussenmeter:
Dat kan een meter zijn met pulsuitgang of modbus, maar @mauricej geeft aan dat je ook voor een meter welke je handmatig afleest zou kunnen kiezen.

Waarom jij dan meteen denkt aan de slimme meter van de netbeheerder...? :P

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18:41
@Xander Dat was inderdaad precies wat ik bedoelde.

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:57
https://www.kwhmeter.nl/W...ie-meter-45A-LCD-MID.html

heeft deze nou minimaal 5 a als minimum of bedoelen ze hier iets anders mee
Specificaties

Aantal Fase 1-fase
Nominale Spanning 230V
Nominale stroom (In) 5A
Maximale stroom (Imax) continu 45A
Frequentie 50Hz
Aantal posities totaal (telwerk) LCD 5+1
Meet eenheden V, A, W, F, PF, kWh, kVA
Aantal Pulsen 1000-Imp/kWh
Impulstype S0
Nauwkeurigheidsklasse B
Breedte in module-eenheden 1
MID keur (geijkt) MID B+D Gekeurd
Montagewijze DIN-rail
Beschermingsgraad (IP) IP51

• Xander
vonkkie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:12:

Het is de nominale stroom, niet de minimale stroom.

Bij 5A zal de meter het nauwkeurigste zijn.

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:57
Ah bedoelen ze dat daar mee

• mgimli
dank, ik heb een slimme meter en die lees ik ondertussen uit met dsmmrreader, maar wil eigenlijk mijn autoverbruik weer uit mijn totalen halen, dan kan ik goed zien hoe mijn huisverbruik is. dus wil ik die extra 3 fasengroep hier apart uitlezen:)

ga eens bedenken hoe dat kan.. ben bang dat mijn meterkast te klein is nu:(

• AllesKan
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19-09 12:19
mgimli schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:05:
dank, ik heb een slimme meter en die lees ik ondertussen uit met dsmmrreader, maar wil eigenlijk mijn autoverbruik weer uit mijn totalen halen, dan kan ik goed zien hoe mijn huisverbruik is. dus wil ik die extra 3 fasengroep hier apart uitlezen:)

ga eens bedenken hoe dat kan.. ben bang dat mijn meterkast te klein is nu:(
Lijkt mij dat je niet ontkomt aan een 'fysieke' vorm van 'tussenmeter'. (Tenzij je 'laadpaal' zelf al een en ander aan 'monitoring' verstrekt.)

[Voor 6% gewijzigd door AllesKan op 10-09-2021 21:10]

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-09 23:19
vonkkie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:12:

Specificaties

Aantal Fase 1-fase
Nominale Spanning 230V
Nominale stroom (In) 5A
Maximale stroom (Imax) continu 45A
Frequentie 50Hz
Aantal posities totaal (telwerk) LCD 5+1
Meet eenheden V, A, W, F, PF, kWh, kVA
Aantal Pulsen 1000-Imp/kWh
Impulstype S0
Nauwkeurigheidsklasse B
Breedte in module-eenheden 1
MID keur (geijkt) MID B+D Gekeurd
Montagewijze DIN-rail
Beschermingsgraad (IP) IP51
De Nominale stroom (In) 5A is volgens mij de stroom waarop de meter geijkt is en dus het meest nauwkeurig het verbruik meet, maar ik kan het mis hebben.

• mgimli
AllesKan schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:09:
[...]

Lijkt mij dat je niet ontkomt aan een 'fysieke' vorm van 'tussenmeter'. (Tenzij je 'laadpaal' zelf al een en ander aan 'monitoring' verstrekt.)
denk dat ik ga kijken of ik een plek kan vinden om de tussenmeter te plaatsen in mijn meterkast :)

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 15:30
Even een vraagje van mijn kant.

Ik heb in de meterkast van het huis 3-fase 3x25A. Vanuit die meterkast loopt 3x2.5mm2 door de muur naar de technische ruimte boven en er loopt een 5x4mm2 YMVK kabel naar de schuur.

Ik wil in de schuur een onderverdeler plaatsen met daarin een krachtgroep 16A, en twee enkel-fase eindgroepen.

Vanuit de meterkast loopt een 5x4mm2 YMVK kabel (door een mantelbuis) onder het huis door naar de schuur die tegen het huis aan gebouwd is. Er is dus geen YMVK-as kabel gebruikt, maar gewoon 5x4mm2, want er is geen enkel risico op graafschade.

Is het nu voldoende om die kabel in de meterkast aan te sluiten achter een 300mA selectieve aardlekschakelaar en dan in de schuur een groepenkast met hoofdschakelaar en de eindgroepen? Of is het nodig om ook in de meterkast een overspanningsbeveiliging toe te passen, dus bijvoorbeeld een C20-300mA Alamat? Ik ging zelf van een aardlekschakelaar uit omdat de hoofdzekering 3x25A is en de bekabeling 5x4mm2 voldoende dik voor 25A.

EDIT: JA, er moet een overspanningsbeveiliging op, omdat de totale maximale stroom bestaat uit invoeding vanuit het net (25A) en vanuit de panelen (max 14.5 A, gezekerd op 16A)....

In de technische ruimte heb ik op die drie-fase aansluiting twee PV omvormers zitten. Daar zit ook een verdeelkastje met twee 16A installatieautomaten. In de meterkast zitten die achter een 3-fase 20A, 300mA aardlekautomaat, omdat die bedrading 3x2.5mm2 is en dat is anders niet voldoende voor de 25A hoofdzekering, maar aangezien er naar de schuur 4mm2 loopt, dacht ik dat een 300mA selectieve aardlekschakelaar voldoende is (dat is ook aanzienlijk goedkoper dan een aardlekautomaat).

Plaatje ter verduidelijking:

[Voor 4% gewijzigd door Blihi op 12-09-2021 09:46]

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:34
@Blihi ik heb naar mijn schuur ook 4x4 mm2+as liggen beveiligd met een 25A/300mA. Is niet selectief maar is naar een onderverdeler niet interessant in kleine huisinstallaties. Ik heb overigens een gewone 300mA aardlek er in en geen selectieve. Die ik heb was voor een paar euro beschikbaar. Ik heb in de HD reiniger 3f16A eens een aardlek gehad en de 300mA ging er niet uit, wel de B16/ 30mA van de wcd voor de 3f apparatuur.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Blihi
Wat is er over lees is tegenstrijdig. De ene site geeft aan dat een 300mA selectieve aardlek nodig is als kabelbeveiliging, de andere geeft aan dat er helemaal geen beveiliging nodig is omdat YMvK al dubbel geïsoleerd is en er dus geen risico is op kabelbeschadiging. Dan zou er helemaal geen aardlek nodig zijn in de hoofdkast (bespaart ruimte).

Voor de PV omvormers zit die 300mA alamat ook alleen om de kabels te beschermen. Mijn omvormers hoeven geen aardlek (zijn vast aangesloten met 6mA verklaring)

• habbekrats
@Blihi Dubbel geisers wil niet zeggen dat je altijd veilig bent, een onbenul kan er altijd doorheen boren. Daarnaast is het wel makkelijk dat je de verdeler in de schuur in de HVD kunt afschakelen.

• Blihi
Door een kabel heen boren die op de muur gemonteerd is, is wel heel dom en bij boren door de vloer kom je eerst vloerverwarming tegen, dan een fundering en de mantelbuis die daar nog onder ligt, maar ik begrijp je punt.

Maar dan is de vraag wat nodig is, alleen een selectieve aardlek, of een (niet selectieve) alamat?

• Blihi
Ik kom er langzaamaan achter dat de installateur (installatie is in 2020 opgeleverd bij nieuwbouw) een echte, echte prutser was. Niet alleen klopte in huis de bedrading op enkele plaatsen niet (twee groepen in een wanddoos bijvoorbeeld), maar er is in de groepenkast ook geen rekening gehouden met de invoeding van de PV panelen.

Ik heb een 3x25A hoofdzekering en een PV verdeler met een 16A zekering. Samen 41A, terwijl alle aardlekschakelaars gewoon 40A zijn (met 3 of 4 16A eindgroepen er achter). Nu levert de PV verdeler maximaal 3300 Watt, dus nog net geen 15A, dus de stroom over een aardlekschakelaar blijft onder de 40A, maar alleen omdat die omvormer dus geen 16A is. Strikt genomen is het gewoon niet goed wat er is aangelegd.

Het vervangen van alle aardlekschakelaars is een prijzig grapje (3x140 euro) en alle groepen vervangen door aardlekautomaten ook (10*27 euro). Toch jammer dat zo'n installateur daar zo'n puinhoop van kan maken.

• habbekrats
@Blihi Dubbel geïsoleerd betekend niet dat er geen beveiliging nodig is. Ik zou echter gewoon een 25A aardlekautomaat nemen, aangezien je PV hebt kan de stroom door je 5x4 veel groter zijn dan de 25A netbeheerder+PV opwek.

Day ik geen 25A/300mA selectief heb gebruikt komt omdat deze apparaten stervens duur zijn > €400,-

[Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 12-09-2021 09:34]

• Blihi
habbekrats schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:31:
@Blihi Dubbel geïsoleerd betekend niet dat er geen beveiliging nodig is. Ik zou echter gewoon een 25A aardlekautomaat nemen, aangezien je PV hebt kan de stroom door je 5x4 veel groter zijn dan de 25A netbeheerder+PV opwek.

Day ik geen 25A/300mA selectief heb gebruikt komt omdat deze apparaten stervens duur zijn > €400,-
Kak. Typ ik net dat hele verhaal over de invoeding van de PV, wijs jij me er fijntjes even op dat dat dus ook geldt voor die kabel naar de schuur |:( Dat had ik dus zelf moeten zien....

• habbekrats
@Blihi ik heb deze er inzitten, beetje shoppen dan is die voor 150 euro wel te vinden.
https://hager.com/nl/cata...-25a-c-kar-300-ma-kla-6ka

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21-09 22:26
Mijn aardlekschakelaar is eruit geknald zo net toen mijn vrouw de stofzuiger in het stopcontact prikte. Ik dacht dat het iets te maken had met de verlichting die ik gisteren had opgehangen (voor de rest is er al een tijdje niks gewijzigd in het elektrische netwerk in huis).

In ieder geval heb ik alle groepen achter deze aardlekschakelaar UITgezet en daarna de aardlekschakelaar weer aan. De aardlekschakelaar springt direct weer uit ! Ik heb daarna ALLES uitgezet (alle groepen / andere aardlekschakelaars / hoofdschakelaar) maar deze ene aardlekschakelaar blijft uit springen.

Is de aardlekschakelaar dan kapot ? Dat zou ik wel heel vreemd vinden omdat het een nieuw huis is (paar maanden oude nieuwbouw).

[Voor 6% gewijzigd door vortexnl1982 op 12-09-2021 10:46]

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Nieuwe dingen gaan ook kapot. Heb je niet stiekem te testknop vast zitten?

• Blihi
Aardlekschakelaar die er uit springt als alles verder uit staat zal inderdaad waarschijnlijk stuk zijn.

Of er zit sluiting in de groepenkast zelf, maar meestal gebruikt men kammetjes, dus dan gebeurt dat niet snel.

[Voor 35% gewijzigd door Blihi op 12-09-2021 10:55]

• vortexnl1982
jadjong schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:52:
Nieuwe dingen gaan zeker kapot maar ik geloof nooit zo in toeval. Vind wel erg opvallend allemaal :)
De testknop beweegt zonder weerstand / zit vrij. Ik denk niet dat dat het is.
Blihi schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:53:
Aardlekschakelaar die er uit springt als alles verder uit staat zal inderdaad waarschijnlijk stuk zijn.

Of er zit sluiting in de groepenkast zelf, maar meestal gebruikt men kammetjes, dus dan gebeurt dat niet snel.
Heb de meterkast plaat eraf gehaald en zie daar niks vreemds. Alles zit inderdaad met kammetjes stevig vast...

• Xander
vortexnl1982 schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:45:
Ik heb daarna ALLES uitgezet (alle groepen / andere aardlekschakelaars / hoofdschakelaar) maar deze ene aardlekschakelaar blijft uit springen.
Als hij zelfs blijft springen wanneer het ding spanningsloos is (want hoofdschakelaar uit) dan is er nog maar 1 verklaring: het ding is mechanisch defect.
jadjong schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:52:
Blihi schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:53:
Zelfs dat zou niets meer doen met de hoofdschakelaar uitgeschakeld. :)

[Voor 14% gewijzigd door Xander op 12-09-2021 11:07]

• vortexnl1982
Xander schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:06:
[...]

Als hij zelfs blijft springen wanneer het ding spanningsloos is (want hoofdschakelaar uit) dan is er nog maar 1 verklaring: het ding is mechanisch defect.

[...]

Zelfs dat zou niets meer doen met de hoofdschakelaar uitgeschakeld. :)
Ja, ik heb alle schakelaars omlaag (groepen / aardlekschakelaars / hoofdschakelaar) en dan nog springt hij omlaag. Wel vreemd fenomeen dat zo'n aardlekschakelaar kapot gaat als je de stofzuiger in het stopcontact doet.. Maar goed, ik bestel alvast een nieuwe en sluit het wel kort met de aannemer :D

• Blihi
Bij het inschakelen van de stofzuiger heb je een inschakelstroom (want elektromotor). Dan kan het gebeuren dat de aardlek tript. Waarschijnlijk is ie al niet helemaal sjofel geweest, want blijkbaar is de aardlek kapot gegaan bij het trippen. Nu is ie inderdaad mechanisch defect als hij afschakelt terwijl de hoofdschakelaar uit staat.

Waarschijnlijk dus een maandagochtend exemplaar geweest.

• vortexnl1982
Blihi schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:10:
Bij het inschakelen van de stofzuiger heb je een inschakelstroom (want elektromotor). Dan kan het gebeuren dat de aardlek tript. Waarschijnlijk is ie al niet helemaal sjofel geweest, want blijkbaar is de aardlek kapot gegaan bij het trippen. Nu is ie inderdaad mechanisch defect als hij afschakelt terwijl de hoofdschakelaar uit staat.

Waarschijnlijk dus een maandagochtend exemplaar geweest.
Ok dank voor de uitleg / tips allen ! Ik bestel een nieuwe !

• jongetje
vortexnl1982 schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:16:
[...]

Ok dank voor de uitleg / tips allen ! Ik bestel een nieuwe !
Je hebt 5 of 7 jaar garantie op je installatie. Gewoon de installateur bellen en laten oplossen.

• vortexnl1982
jongetje schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:21:
[...]

Je hebt 5 of 7 jaar garantie op je installatie. Gewoon de installateur bellen en laten oplossen.
Dat is ook zo. Vraag is alleen wanneer ze dan een keertje langs komen. Er liggen nu 4 groepen uit door die aardlekschakelaar...

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:33
habbekrats schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:54:
@Blihi ik heb deze er inzitten, beetje shoppen dan is die voor 150 euro wel te vinden.
https://hager.com/nl/cata...-25a-c-kar-300-ma-kla-6ka
Ander merk, zelfde specs, 85 euro:

https://www.elektramat.nl...25a-c-kar-300ma-r9d65725/

Alhoewel deze wel 4 polen heeft maar op 3 beveiligd is, nul schakelt wel mee.

[Voor 8% gewijzigd door Navi op 12-09-2021 14:25]

• habbekrats
@Navi Onhandig ding 5 modules breed en er mag max 10 mm2 in , dus een twinhuls 2x6 gaat niet passen. Wil je goedkoop dan neem je een Iskra of Emat of ander B merk

• Adriaan71
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 18:12
vortexnl1982 schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:13:
[...]

Dat is ook zo. Vraag is alleen wanneer ze dan een keertje langs komen. Er liggen nu 4 groepen uit door die aardlekschakelaar...
Gevalletje spoedklus lijkt me. Dus maandag in de loop van de dag.

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:50

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Aanstaande vrijdag komt de firma die zonnepanelen gaat leggen kijken naar de extra wensen die ik heb t.a.v. 3-fase en herverdelen meterkast. De reden waarom ik hun dit laat doen is, 1. zij bieden dit aan als dienst, 2. de kosten hiervan kunnen opgenomen worden bij de stimuleringslening van de provincie voor de aanschaf van zonnepanelen. 3. Zo ben ik voorbereid op snel laden met een elektrische auto en heb ik de mogelijkheid om 3 fasen aan te leggen in mijn klusschuur. Dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik het werk nu al laat meenemen.

Nu ziet het er op dit moment zo uit:

De groepenverklaring

Wat ik wil: is tenminste 1 groep nog voor buiten, 1 groep indien mogelijk nog naar zolder gebracht t.b.v. wasmachine en wasdroger en de mogelijkheid om 3-fase 400v apparaten aan te sluiten in mijn nog te bouwen klusschuur. Daarnaast wil ik ook hier in de schuur de mogelijkheid hebben voor nog eens 3 aparte groepen (dit lijk me dezelfde groepen als die je voor 3 fase gebruikt). Hiervoor heb ik op aanraden al een 5x4mm2 kabel gelegd bij de graaf en funderingswerkzaamheden van het bijgebouw.

De hoofd meterkast zal groep inhoudelijk verdeeld moeten worden. De afsplitsing naar de klusschuur zal in de meterkast netjes gemaakt moeten worden en in de klusschuur wil ik gewoon alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen kunnen treffen. Dus het uitschakelen van de 3 fase en groepen.

Hoe kan ik mijn wensen nu het beste verwoorden.

[Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 13-09-2021 15:25]

discogs

• Blihi
Je hebt nu een 1-fase kast, dus ook een 1-fase hoofdaansluiting. Als je naar 3 fase wilt moet je de hoofdaansluiting laten aanpassen.

Mocht je kiezen voor 3x25A, houd er dan rekening mee dat je per fase dus 25A + de invoeding van de PV panelen gaat krijgen. Afhankelijk van je panelen, kan het dan nodig zijn om een extra 40A krachtgroep te plaatsen om je aardlekschakelaars te beveiligen, want die zijn momenteel maar 40A. (Bijvoorbeeld, 16A PV groep mag eigenlijk al niet want 16+25 = 41).

Je moet dus sowieso een andere hoofdschakelaar.

Als je nu twee groepen bij wilt, krijg je er 13. Dat moet over 4 aardlekschakelaars, dus je moet ook tenminste 1 extra aardlekschakelaar. En de PV panelen moeten ook een eigen groep. Dan nog de krachtgroep, en onderverdeling naar de schuur.... Dat wordt een hele klus.

Jouw kookgroep is nu 2x16A (tenminste, dat denk ik dat dat ding onderin is). Dat moet vervangen worden door een krachtgroep (want 2x16A op 1 fase van 25A is niet volgoende).

Wellicht kun je dan beter kiezen voor aardlekautomaten, want de ruimte in de kast is ook nog eens beperkt (je hebt nu 36 eenheden ruimte, maar niet zoveel uitbreidingsmogelijkheden als ik het goed zie.

Uiteindelijk krijg je dus:
- hoofdschakelaar 4-polig 40A
- 13 reguliere eindgroepen over 4 aardlekschakelaars (of 13 aardlekautomaten),
- 1 beltrafo
- 3x16A, 30mA aardlekautomaat voor kookgroep 3-fase,
- 3x20A 300 mA aardlekautomaat aangesloten op 5x4 mm2 kabel naar de schuur,
- 3x16A krachtgroep + type-B 4-polige 30 mA aardlek voor laadpaal (kan 3x25A zijn met dynamic load balancing)
- Invoedingsgroep voor de PV panelen (waarschijnlijk 1x16A aardlekautomaat 100 mA)

Dat moet allemaal in een kast met 36 units, of je moet ruimte hebben voor meer. Dan zit je al snel gebonden aan een merk met smalle units en dan past het precies.
Het stopcontact zul je buiten de kast moeten maken, daar is geen plek meer voor.

Zoiets bijvoorbeeld. Ben je bijna 900 euro verder, maar dan zit alles er in wat je genoemd hebt.

In de klusschuur komt dan een extra kast met:
- hoofdschakelaar 4-polig 40A
- Krachtaardlekautomaat 3x16A 30mA
- 2 Aardlekautomaten 16A 20mA (1 voor verlichting, 1 voor voeding stopcontacten)

Zoiets dus:

Kost je nog eens ruim 200 euro.

In totaal ben je dus zo'n 1100 euro aan materiaal kwijt, plus de kosten die de netbeheerder rekent om van 1x40A naar 3x25A te gaan.

• Blihi
PS. Heb je wel ruimte voor een grotere kast, dan kun je je bestaande aardlekschakelaars en automaten hergebruiken. Dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel. Dan ben je voor de hoofdkast nog steeds een euro of 550 kwijt.

Dan krijg je zoiets (waarbij je je eigen componenten er even in moet denken):

[Voor 9% gewijzigd door Blihi op 13-09-2021 16:52]

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:33
25A net + alleen volgens de PV automaat 16A is redelijk nutteloos om te beveiligen met een ruimtevretende 40A krachtautomaat; die gaat dagenlang 41A doorlaten... of eigenlijk... decennia...

Het inruilen van Eaton voor Emat is ook weer zoiets....

Misschien beter om de hoofdschakelaar te vervangen, Aardlekautomaten te verdelen over de fasen, stopcontact extern brengen en van daar verder?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Blihi
Ja, als je met 1 extra groep tevreden bent, kun je met de bestaande aardlekschakelaars af (maar officieel moeten ze op 40 afgezekerd worden bij 16A invoeding van de panelen).

Kookgroep moet sowieso vervangen worden (moet naar 3-fase, laat je niets ander wijs maken).

• Blihi
Ronald schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:24:
25A net + alleen volgens de PV automaat 16A is redelijk nutteloos om te beveiligen met een ruimtevretende 40A krachtautomaat; die gaat dagenlang 41A doorlaten... of eigenlijk... decennia...
Maar het hoort wel (Lees bijvoorbeeld dit document van ABB).
Het inruilen van Eaton voor Emat is ook weer zoiets....
Dat vraag ik me af. Ik geloof niet zo in de merk-gebondenheid van installateurs. Volgens mij is het vooral een kwestie van 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet'. Die Emat dingen zijn aanzienlijk goedkoper, zelfs als ze minder lang mee gaan (en dat vraag ik me af)
Misschien beter om de hoofdschakelaar te vervangen, Aardlekautomaten te verdelen over de fasen, stopcontact extern brengen en van daar verder?
Vergeet de kookgroep niet....

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:33
@Blihi Ik ken het document, Ik begrijp hem en het is helemaal juist... Maar in dit geval nutteloos om ook te doen... Technisch hoort het ja, in de praktijk heeft het geen effect op de veiligheid van de installatie... domweg omdat die 40A automaat door de 5-10% marge (bij 30 graden omgeving) niet gaat trippen.

Ik heb zelf voor de keuze gestaan: Ombouwen (met behoud van AEG componenten) of voor bedraad Emat voor ongeveer hetzelfde. Toch dat eerste gedaan ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• decramy
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

decramy

root@birdie:~#

Het document schrijft ook over de kabeldikte. Houdt daar ook rekening met 40A ipv 25

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• Blihi
decramy schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:05:
Het document schrijft ook over de kabeldikte. Houdt daar ook rekening met 40A ipv 25
Kabeldikte 6mm2 is tot 63A voldoende. Pas bij 63A moet je naar 10 mm2 als ik me niet vergis. Dus bij 25A hoodzekering en 16A invoeding is 6mm2 genoeg. Maar inderdaad, wel iets om rekening mee te houden.
Ronald schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:57:
@Blihi Ik ken het document, Ik begrijp hem en het is helemaal juist... Maar in dit geval nutteloos om ook te doen... Technisch hoort het ja, in de praktijk heeft het geen effect op de veiligheid van de installatie... domweg omdat die 40A automaat door de 5-10% marge (bij 30 graden omgeving) niet gaat trippen.
Ben ik deels met je eens. Probleem is dat die 40A die op de aardlekschakelaar staat geen beveiliging is, maar een maximale stroom waarbij deze nog toegepast mag worden en waarop deze dus afgezekerd hoort te zijn. Je mag hem lager afzekeren (25A hoofdzekering), maar hoger mag eigenlijk niet. Mocht er brand ontstaan dan kan dat zomaar gezeur opleveren bij de verzekering.

Dit lijkt me vooral bij oplevering in nieuwbouw van belang, want de kast waar 25A hoofdzekering en 16A invoeding op een 40A ALS uitkomt voldoet gewoon niet. Ik meet nooit meer dan 14.5A invoeding per omvormer (heb er twee), maar dat telt niet. De afgezekerde waarde telt.

Dit is een beetje het zelfde argument als een 2x16A kookgroep achter een 25A hoofdzekering. In de praktijk werkt het omdat die 25A hoofdzekering de belasting van 32A nog een behoorlijke tijd volhoudt en je zelden ook echt de volle 32A trekt, maar het hoort niet.
Ik heb zelf voor de keuze gestaan: Ombouwen (met behoud van AEG componenten) of voor bedraad Emat voor ongeveer hetzelfde. Toch dat eerste gedaan ;-)
Mijn installatie is aangelegd (nieuwbouw) door een eersteklas prutser. Al meerdere kavels hebben het geheel laten aanpassen door een derde partij omdat ze er geen vertrouwen in hadden en daarbij kwamen behoorlijke problemen naar boven.

Ik heb zelf ook het een en ander aangepast (bijvoorbeeld twee groepen die in een wanddoos samen kwamen gescheiden, overlengtes kabelspaghetti uit de kast gehaald en een alamat voor de tuinverlichting toegevoegd), maar omdat ik nu de aansluiting voor krachtstroom wilde gaan maken en daarnaast dit probleem tegenkwam ga ik alle aardlekschakelaars en eindgroepen er uit halen en vervangen door EMAT aardlekautomaten.

Bijkomend voordeel is dat ik genoeg ruimte in de kast vrij maak om de krachtautomaat waar ik het eerder over had niet in een aparte verdeler in de schuur te hoeven plaatsen, maar gewoon in de meterkast. Daar hangt een 36 unit kast en ik heb geen ruimte voor een grotere. Zo ben ik uiteindelijk nog goedkoper uit ook.

Dit wordt hem, waarbij de grijze componenten nu nog niet geplaatst worden, maar pas als het nodig is.

PS. Mocht er iemand nog interesse hebben om drie Hager ALS met tien B16 eindgroepen en kamrails over te nemen hoor ik het wel via PB :)

• Xander
@Blihi Wel een beetje jammer dat je bewezen techniek (elektromechanische spanningsonafhankelijke aardlekschakelaars) inruilt voor spanningsafhankelijke aardlekautomaten.

Je bent bekend met de nadelen daarvan en weet dat ze volgens NEN1010 alleen in bepaalde situaties toegepast mogen worden?

Ik hoef ze niet in mijn woning. En dat is niet omdat er EMAT op staat, ook van ABB of GE hoef ik ze niet. :+

Dan heb ik liever 25A+16A parallelle voedingsbronnen op een component geschikt voor 40A. :Y

• Blihi
@Xander Tja, nu dus wel :(

Toch maar weer terug naar de tekentafel dus.

Feit blijft dat het mij niet zint dat die prutser die het heeft aangelegd er zo'n zooi van heeft gemaakt.

Nu zit ik er mee om het goed te krijgen, liefst binnen de normen. Dat zou het toepassen van 63 ALS-en betekenen (tenminste op 2 van de 3 fasen waarop teruggeleverd wordt).

En omdat de kast nagenoeg vol is betekent dat ook uitbreiden daarvan. Dat kan niet gemakkelijk omdat er geen 220mm vrij is (215 wel), dus dan moet de hele boel gaan opschuiven en dan hangt het weer niet mooi boven het meterbord.... 7(8)7

• Xander
@Blihi Want je hebt nu 25+16A ? Ik zou me daar werkelijk niet druk over kunnen maken.

Het is van oudsher ook gebruikelijk om een 32A contactdoos met 35A smeltpatronen te beveiligen (want 32A bestond niet).

Genoeg verdeelkasten in grote utiliteitspanden waar 4x 16A eindgroepen achter een 63A aardlekschakelaar zitten (met een voeding ruim >63A). Daar kun je in theorie ook 4x16=64A nominaal doorheen halen.

Dit soort dingen valt voor mij wel onder "gerommel in de marge".

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je PV toevoegt aan een 1x35A/1x40A installatie.

• Blihi
Het "probleem" is dat de huidige groepenkast vol zit. Van de 36 modulen zijn er 35 gebruikt.

Ik wil een krachtautomaat voor een laadpaal bij kunnen plaatsen en dat vereist 8 modulen (type B aardlek plus krachtgroep. Voor zover ik kon zien heb je die niet in 1 alamat, of dat wordt stervensduur, maar 4-din heb ik ook niet vrij).

Ik moet dus ofwel ruimte maken, ofwel de kast uitbreiden.

Ruimte maken kan door alle eindgroepen te vervangen door 1-DIN alamats, maar zoals je terecht opmerkt mag dat niet (behalve als je die heel dure spanningsonafhankelijke Siemens dingen gebruikt). Deze optie valt dus eigenlijk af...

De kast vergroten kan door er een kast naast te plaatsen, maar ik heb geen 220 mm ruimte (wel 215 mm). Dan moet ik de bestaande kast dus wat opschuiven en er een tweede hager-vision naast plaatsen. Dat komt dan niet mooi boven het meterbord uit. De vraag is of dat erg is? Ik kan niet de hoogte in.

Wellicht kan ik het tussenstuk van 1x12 vervangen door een tussenstuk van 2x12. Dat is 110 mm hoger en dan moet ik even kijken of dat gaat passen. Wellicht wel met een wat minder hoog buisinvoerstuk.

Alternatief is om er een nieuwe kast met 4 rijen in te hangen (Hager Vega)

Tot slot wil ik voorbereid zijn op verzwaring naar 3x35A. Als over een paar jaar de gasketel er uit gaat is dat niet onrealistisch en dan zijn 40A aardleks niet meer goed (35 + 16 = 51, dat is geen marge meer).

[Voor 10% gewijzigd door Blihi op 14-09-2021 09:14]

• decramy
  • Nu online

decramy

Blihi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:04:

Ik wil een krachtautomaat voor een laadpaal bij kunnen plaatsen en dat vereist 8 modulen (type B aardlek plus krachtgroep. Voor zover ik kon zien heb je die niet in 1 alamat, of dat wordt stervensduur, maar 4-din heb ik ook niet vrij).
https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-2015b16/
Dit kun je toch gewoon gebruiken?
Ik moet dus ofwel ruimte maken, ofwel de kast uitbreiden.

Ruimte maken kan door alle eindgroepen te vervangen door 1-DIN alamats, maar zoals je terecht opmerkt mag dat niet (behalve als je die heel dure spanningsonafhankelijke Siemens dingen gebruikt).

De kast vergroten kan door er een kast naast te plaatsen, maar ik heb geen 220 mm ruimte (wel 215 mm). Dan moet ik de bestaande kast dus wat opschuiven en er een tweede hager-vision naast plaatsen. Dat komt dan niet mooi boven het meterbord uit. De vraag is of dat erg is? Ik kan niet de hoogte in.
Ik heb zelf 2 kasten naast elkaar hangen, gecentreerd boven het meterbord. Staat niet eens zo heel lelijk
Alternatief is om er een nieuwe kast met 4 rijen in te hangen (Hager Vega) De vraag is: Mag dat?
waarom niet?
Tot slot wil ik voorbereid zijn op verzwaring naar 3x35A. Als over een paar jaar de gasketel er uit gaat is dat niet onrealistisch en dan zijn 40A aardleks niet meer goed (35 + 16 = 51, dat is geen marge meer).
Ga pas verzwaren als je hoofdzekering meermaals is geklapt. Anders is het overbodig.

• Xander
Blihi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:04:
De kast vergroten kan door er een kast naast te plaatsen, maar ik heb geen 220 mm ruimte (wel 215 mm). Dan moet ik de bestaande kast dus wat opschuiven en er een tweede hager-vision naast plaatsen. Dat komt dan niet mooi boven het meterbord uit. De vraag is of dat erg is?
Minder fraai wellicht maar nee, "erg" is het niet. Als je de behuizing dermate veel verplaatst dat de invoeropening in de bodem niet meer door het meterbord wordt afgedekt dan moet je dat natuurlijk wel dichtmaken met een inzetplaatje.
Ik kan niet de hoogte in.

Alternatief is om er een nieuwe kast met 4 rijen in te hangen (Hager Vega) De vraag is: Mag dat?
Jot, maar je had toch geen ruimte in de hoogte? :?
Nee inderdaad, dat moet je niet willen. Het is nieuwbouw toch, dus hoofdautomaten? Dan zal het zelfs 3x40A worden.

Je kent de alternatieven zoals een 40A voorbeveiliging of de aardlekschakelaars vervangen door C40 aardlekautomaten ook al toch?

• Xander

• jongetje
decramy schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:16:
Ga pas verzwaren als je hoofdzekering meermaals is geklapt. Anders is het overbodig.
Dat is natuurlijk makkelijk praten met automaten als hoofdzekering. Als ze er hier uitklappen moet ik een zegel verbreken om de hoofdstop te vervangen. Als je dat meerdere keren moet laten gebeuren wordt dat best een duur grapje.

• Blihi
Xander schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:16:
[...]

Minder fraai wellicht maar nee, "erg" is het niet. Als je de behuizing dermate veel verplaatst dat de invoeropening in de bodem niet meer door het meterbord wordt afgedekt dan moet je dat natuurlijk wel dichtmaken met een inzetplaatje.
Thanks!
[...]

Jot, maar je had toch geen ruimte in de hoogte? :?
Klopt, maar die kast is lager omdat er geen 15cm buisinvoer op zit. Die Vision kast met 36 units is bizar hoog (695 mm).
[...]

Nee inderdaad, dat moet je niet willen. Het is nieuwbouw toch, dus hoofdautomaten? Dan zal het zelfs 3x40A worden.

Je kent de alternatieven zoals een 40A voorbeveiliging of de aardlekschakelaars vervangen door C40 aardlekautomaten ook al toch?
Dat is inderdaad ook een idee om in plaats van ALS-en aardlekautomaten C40 (of zelfs C63, want dat maakt dan ook niet meer uit) toe te passen.

• Blihi
jongetje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:19:
[...]

Dat is natuurlijk makkelijk praten met automaten als hoofdzekering. Als ze er hier uitklappen moet ik een zegel verbreken om de hoofdstop te vervangen. Als je dat meerdere keren moet laten gebeuren wordt dat best een duur grapje.
Ja, ik heb automaten (nieuwbouw). In mijn eerste huis heb ik dat inderdaad gehad. Die elektra hing met kroonsteentjes aan elkaar, dus heb ik alles er uit getrokken. Uiteindelijk de laatste buis wilde ik de kabels afknippen en daar bleek nog spanning op te staan (in de groepenkast ging dat langs de stoppen af). Boem....

Kostte me een nieuwe kniptang en 65 euro voor het vervangen van de smeltzekering. De monteur vertelde me dat het hem een keer overkomen was dat hij 12 keer op een dag bij hetzelfde huis langs moest. Is toch 780 euro 8)7

• Blihi
Nee, is type A en er hoort een type B toegepast te worden.
Ik heb zelf 2 kasten naast elkaar hangen, gecentreerd boven het meterbord. Staat niet eens zo heel lelijk
[Afbeelding]
Grappig. Dat is dus precies de layout waarvan nu een paar keer gezegd is dat het niet mag in een woning. Dat zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten... (of zijn ze voorbeveiligd meteen grote aardlek?)

[Voor 4% gewijzigd door Blihi op 14-09-2021 09:45]

• Blihi
Na wat hertekenen kom ik dan op het volgende plaatje. Voor de zekerheid heb ik er ook al de situatie met 3x40A hoofdzekering in getekend. Dat is nu nog niet aan de orde, maar ik wil daar wel op voorbereid zijn.

Dat betekent dat ik in de groepenkast beneden 41 din ruimte nodig heb. Dat kan bijvoorbeeld met een Hager Vega kast (VB318P) van 54 modulen (en die heeft een mooie maat van 3x18 modules), maar ik kan ook een Hager Vision bijplaatsen (bijvoorbeeld naar 4x12 gaan met een andere buisinvoer. De totale hoogt neemt dan met maar 10 cm toe).

Qua componenten komen er 63A aardlekschakelaars op de twee fases met teruglevering, de derde fase blijft 40A. De interne bekabeling moet in 10mm2 uitgevoerd worden vanwege de 63A.

Er komt een enkele B-type aardlek met daarachter de kookgroep en eventueel de laadpaal-groep zodra dat relevant wordt.

Qua uitbreidbaarheid kan ik nu nog achter de twee enkel-fase aardleks een groep bijplaatsen mocht dat ooit nodig zijn en er is nog ruimte voor twee krachtgroepen mocht dat ooit nodig zijn.

In de verdeler boven komt een krachtgroep voor de warmtepomp en twee automaten voor de PV panelen. Die hoofdschakelaar is nodig om te voldoen aan de uitschakelbaarheid, toch?

Zie ik nu nog iets over het hoofd?

[Voor 5% gewijzigd door Blihi op 14-09-2021 14:05]

• Xander
Blihi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:29:

Dat betekent dat ik in de groepenkast beneden 41 din ruimte nodig heb. Dat kan bijvoorbeeld met een Hager Vega kast (VB318P) van 54 modulen (en die heeft een mooie maat van 3x18 modules), maar ik kan ook een Hager Vision bijplaatsen (bijvoorbeeld naar 4x12 gaan met een andere buisinvoer. De totale hoogt neemt dan met maar 10 cm toe).
Ik zou toch mooi een kast ernaast hangen, die 5mm opschuiven is veel minder werk dan het buisinvoerstuk vervangen (dan moet alle bedrading los, moet je de buizen inkorten, etc).
[Afbeelding]

Er komt een enkele B-type aardlek met daarachter de kookgroep en eventueel de laadpaal-groep zodra dat relevant wordt.
Een laadpaal moet achter een eigen aardlekschakelaar worden aangesloten volgens NEN1010, dus zoals je het eerst had getekend met een aardlekautomaat voor de kookplaat klopt beter.

Als de laadpaal nog niet relevant is zou ik nu zeker geen type B aardlekschakelaar kopen. Wellicht heeft je toekomstige laadpal wel DC lekstroomdetectie ingebouwd? Dan hoeft type B al niet meer. Misschien zijn tegen die tijd type B aardlekautomaten wel goed verkrijgbaar? Dat scheelt je weer een component.
In de verdeler boven komt een krachtgroep voor de warmtepomp en twee automaten voor de PV panelen. Die hoofdschakelaar is nodig om te voldoen aan de uitschakelbaarheid, toch?

Zie ik nu nog iets over het hoofd?
Wat doet die warmtepomp precies qua fasebelasting? Is dat daadwerkelijk een 3-fasen compressor? Of is de compressor 1 fase en worden de andere fasen gebruikt voor elektrische bijverwarming ofzo?

Wanneer je op 2 fasen teruglevering zou hebben en (alleen) op de 3e fase afname doet dat hele lelijke dingen voor stroom door de nulgeleider.

Ik ben dan ook geen fan van 3-fasen PV verdelers. Je krijgt zeker geen extra kabel die kant op? ;)

• Blihi
Xander schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:19:
[...]

Ik zou toch mooi een kast ernaast hangen, die 5mm opschuiven is veel minder werk dan het buisinvoerstuk vervangen (dan moet alle bedrading los, moet je de buizen inkorten, etc).
Thanks. Dat ga ik dan toch maar eens bekijken als optie. Kan wellicht ook een 6-din kastje zijn omdat dat ook genoeg ruimte geeft (36+6)
Een laadpaal moet achter een eigen aardlekschakelaar worden aangesloten volgens NEN1010, dus zoals je het eerst had getekend met een aardlekautomaat voor de kookplaat klopt beter.
Ok, helder. Dat had ik ook niet scherp...
Als de laadpaal nog niet relevant is zou ik nu zeker geen type B aardlekschakelaar kopen. Wellicht heeft je toekomstige laadpal wel DC lekstroomdetectie ingebouwd? Dan hoeft type B al niet meer. Misschien zijn tegen die tijd type B aardlekautomaten wel goed verkrijgbaar? Dat scheelt je weer een component.

[...]

Wat doet die warmtepomp precies qua fasebelasting? Is dat daadwerkelijk een 3-fasen compressor? Of is de compressor 1 fase en worden de andere fasen gebruikt voor elektrische bijverwarming ofzo?
De warmtepomp hangt er ook nog niet. Maar gezien het vermogen dat ik nodig heb zal het zeker een 3-fase versie worden. Hoe die fases belast worden zal ik dan moeten bekijken.
Wanneer je op 2 fasen teruglevering zou hebben en (alleen) op de 3e fase afname doet dat hele lelijke dingen voor stroom door de nulgeleider.

Ik ben dan ook geen fan van 3-fasen PV verdelers. Je krijgt zeker geen extra kabel die kant op? ;)
Pfff. Daar vraag je me wat. Er lopen buizen genoeg naar de technische ruimte, maar geen loze buizen meer.

Ik zou de buis van de airco kunnen gebruiken. Daar moet dan 5x2.5 doorheen (en dat is een 19mm buis), maar dan moet ik weer bedenken hoe ik die airco op zijn eigen groep krijg....

Die lelijke dingen op de nulgeleider gebeuren uiteindelijk toch wel, maar dan pas in de groepenkast, waar dat ding dus veel dikker is begrijp ik.

• Thijskoman
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 17:49
Ik heb een lekenvraag waar ik via Google niet direct uitkom: kan ik een dimbare armatuur gebruiken zonder de dimfunctie te gebruiken? Lijkt mij wel toch?

Ik heb een mooie dimbare lamp (armatuur) op het oog, terwijl ik geen dimbaar schakelmateriaal heb (is ook niet nodig).

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:35

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Thijskoman Ja :) Tenzij het niet normaal (dus fase aan/afsnijding) dimt.

[Voor 59% gewijzigd door septillion op 14-09-2021 20:07]

• Thijskoman
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 17:49
@septillion Dankjewel! In de handleiding staat het onderstaande en in de centraaldoos zitten een nuldraad en een schakeldraad, dan moet het goedkomen.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:35

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Thijskoman Als dat de enige aansluitingen zijn dan verwacht het gewoon een normale schakelaar of dimmer. Dus dat is prima.

Wel toont het ook een PE aansluiting (aardedraad) dus het armatuur zal van metaal zijn. Je zou er dan erg verstandig aan doen dit dan ook aan te sluiten.

• Blihi
@Xander en anderen natuurlijk.

Ik zou natuurlijk de huidige buizen voor wasmachine en droger kunnen gebruiken. Dan kan daar een PV verdeler achter (twee fasen, dus de derde wordt gewoon niet gebruikt en 4x2.5mm2 mag door 16mm buis. De andere 16mm buis kan dan de 6mm2 aardedraad door). Ik houd dan de bestaande 5x2.5 bedrading vrij om straks de warmtepomp op aan te sluiten door midden van een werkschakelaar en de bestaande 6mm2 aardedraad kan vervangen worden door een UTP kabel voor netwerk in de techniekruimte, want die mis ik nog).

Als ik het goed begrijp mag ik in die PV verdeler wel gebruik maken van spanningsafhankelijke aardlekautomaten voor de bescherming van de wandcontactdozen omdat de B20A 300mA alamat in de groepenkast al beschermd tegen wegvallen van de nulspanning, toch?

Bijkomend voordeel is dat ik dan twee eindgroepen minder krijg in de groepenkast, waardoor een van de ALS-en 40A kan blijven omdat er nog maar twee eindgroepen achter zitten.

De gele componenten heb ik nog niet in huis. De andere wel. Ik zou waarschijnlijk toch kiezen voor een nieuwe kast, simpelweg omdat verplaatsen ook een hoop werk is (dan moet er van alles van de muur om ruimte te maken om de boel op te schuiven.)

Ik hoor graag jullie meningen.

[Voor 7% gewijzigd door Blihi op 15-09-2021 07:59]

• loewie1984

loewie1984

Blihi schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:36:
Kookgroep moet sowieso vervangen worden (moet naar 3-fase, laat je niets ander wijs maken).
Dank voor je uitvoerige uitleg.
Kun je me uitleggen waarom?

[Voor 25% gewijzigd door loewie1984 op 15-09-2021 13:02]

discogs

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:58

Ethirty

Who...me?

loewie1984 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:02:
[...]

Omdat 2x 16A (=32A) op 1 fase teveel is voor een 3x 25A aansluiting.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:34
Ethirty schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:14:
[...]

Omdat 2x 16A (=32A) op 1 fase teveel is voor een 3x 25A aansluiting.
Die 2 groepen kunnen toch gewoon vanuit 2 verschillende fasen worden gevoed dan?

12 × LG 330Wp | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• Blihi
HarmoniousVibe schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:59:
[...]

Die 2 groepen kunnen toch gewoon vanuit 2 verschillende fasen worden gevoed dan?
Ja, als je er een 4-polige aardlekschakelaar onder zet wel, maar dan wordt het een beetje een rommeltje.

• decramy
  • Nu online

decramy

HarmoniousVibe schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:59:
[...]

Ja en die moeten dan met 1 automaat beveiligd worden, omdat het 1 apparaat is.

Een kookgroep is een 'hack' om 2 groepen samen te laten werken; 2 automaten met een pinnetje erdoor, 2 draden om de kabeldikte te krijgen en zo kun je redelijk veilig toch 32A uit 1 fase halen.
De kookgroep heeft echter geen aardlekbeveiliging. Op een 1-fase setup zet je er gewoon een aardlekschakelaar voor, maar er bestaan geen aardlekschakelaars die samenwerken zoals een kookgroep dat doet.

Daarom gewoon naar 3 fase gaan; aardlekautomaat erbij en gaan :-) Veel duidelijker dat er 2 van de 3 gebruikt worden dan al die andere constructies.

• Blihi
loewie1984 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:02:
[...]

Kookgroepen zijn sowieso ondingen, maar precies wat er al gezegd is. 2x16A > 25A. Je kookplaat is waarschijnlijk 7.4 kW en jouw hoofdzekering kan straks maar 5.6 kW leveren (per fase)

Je mag zo'n kookgroep wel laten zitten achter een 3-fase aardlek, maar dan is een 3-fase aardlekautomaat netter en goedkoper. Laat wel de bedrading bij de kookplaat zelf goed nakijken, want een 3-fase Perilex stekker moet anders bedraad worden dan een 2-fase kookgroep Perilex stekker. De kookplaat kan altijd op 3-fase als deze op 2-fase werkt.

• loewie1984

loewie1984

Blihi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:35:
[...]

Kookgroepen zijn sowieso ondingen, maar precies wat er al gezegd is. 2x16A > 25A. Je kookplaat is waarschijnlijk 7.4 kW en jouw hoofdzekering kan straks maar 5.6 kW leveren (per fase)

Je mag zo'n kookgroep wel laten zitten achter een 3-fase aardlek, maar dan is een 3-fase aardlekautomaat netter en goedkoper. Laat wel de bedrading bij de kookplaat zelf goed nakijken, want een 3-fase Perilex stekker moet anders bedraad worden dan een 2-fase kookgroep Perilex stekker. De kookplaat kan altijd op 3-fase als deze op 2-fase werkt.
Ik mag hopen dat er dan een 5 aderige draad ligt ipv 4...

discogs

• habbekrats
loewie1984 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:22:
[...]

Een kookgroep word ook met 5 aders aangesloten, volgende Nen 1010 met 2xBr 2xBl en 1xGl/Gr.
Een 3fase doen we dan (vroeger en nu ook nog 3xBr 1xBl en 1xGl/Gr)
Netjes is 1xBr 1xZw 1xGr 1xBl 1xGl/Gr

Laatste gebeurt vaak niet aangezien grijs en zwart vd draad niet veel gebruikt worden.

• Blihi
loewie1984 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:22:
[...]

Zeker, maar als er twee keer blauw ligt moet dat aangepast worden. En als er YMvK gebruikt is krijgt grijs een andere functie (was nul, wordt fase). Daar moet je je stekkers pp aanpassen.

• Blihi
habbekrats schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:30:
[...]

Een kookgroep word ook met 5 aders aangesloten, volgende Nen 1010 met 2xBr 2xBl en 1xGl/Gr.
Een 3fase doen we dan (vroeger en nu ook nog 3xBr 1xBl en 1xGl/Gr)
Netjes is 1xBr 1xZw 1xGr 1xBl 1xGl/Gr

Laatste gebeurt vaak niet aangezien grijs en zwart vd draad niet veel gebruikt worden.
Hier is YMvK in een buis gelegd. Dan heb je inderdaad de 5 kleuren.

• Xander
Blihi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:54:
[...]

Thanks. Dat ga ik dan toch maar eens bekijken als optie. Kan wellicht ook een 6-din kastje zijn omdat dat ook genoeg ruimte geeft (36+6)
Ik zou voor een volwaardige kast gaan (tenminste 24 modules). Die kast een beetje opschuiven is echt het werk niet, het ziet er netter uit dan met zo'n klein prulkastje en je hebt meteen lekker de ruimte voor de toekomst.

Die mini verdelers van Hager komen ook niet met buisinvoer, ik vind het ondingen.
Die lelijke dingen op de nulgeleider gebeuren uiteindelijk toch wel, maar dan pas in de groepenkast, waar dat ding dus veel dikker is begrijp ik.
Ja uiteindelijk kan die 6mm² of 10mm² van de netbeheerder natuurlijk méér hebben dan jouw stukje 2,5mm². ;)

Je zou ook 4-polig kunnen beveiligen, dan voorkom je overbelasting van de nulgeleider ook.
Blihi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:55:
@Xander en anderen natuurlijk.

Ik zou natuurlijk de huidige buizen voor wasmachine en droger kunnen gebruiken. Dan kan daar een PV verdeler achter (twee fasen, dus de derde wordt gewoon niet gebruikt en 4x2.5mm2 mag door 16mm buis. De andere 16mm buis kan dan de 6mm2 aardedraad door). Ik houd dan de bestaande 5x2.5 bedrading vrij om straks de warmtepomp op aan te sluiten door midden van een werkschakelaar en de bestaande 6mm2 aardedraad kan vervangen worden door een UTP kabel voor netwerk in de techniekruimte, want die mis ik nog).
Het voelt een beetje wappie-wappie om maar 2 fasen te gaan bedraden naar een onderverdeler maar technisch gezien is er natuurlijk niets mis mee. :+

Overigens krijg je nog steeds bijna 28A door de nulgeleider als één van je PV-sets 16A op zou wekken en je op de andere fase 16A zou afnemen. Ik weet natuurlijk niet wat voor PV sets je hebt liggen en of het aannemelijk is dat de ene teruglevert en de andere niet, wanneer de panelen op dezelfde oriëntatie liggen is dat natuurlijk nogal zeldzaam.

Vanwaar de 6mm² direct naar de hoofdaardrail? Ik ben niet zo'n PV-kenner maar bij mijn weten mag het frame van de PV vereffend worden via de voedingsleiding van de omvormer?
Als ik het goed begrijp mag ik in die PV verdeler wel gebruik maken van spanningsafhankelijke aardlekautomaten voor de bescherming van de wandcontactdozen omdat de B20A 300mA alamat in de groepenkast al beschermd tegen wegvallen van de nulspanning, toch?
Als ik de NEN goed snap dan mag dat inderdaad. Ze mogen worden toegepast in installaties welke door leken gebruikt worden, mits de foutbescherming maar gewaarborgd blijft bij wegval van de spanning. De foutbescherming is natuurlijk prima in orde met die 300mA aardlekschakelaar, je mist dan hooguit de aanvullende bescherming als het ding niet zou functioneren.

Maar ik ben wel raardere uitleg van deze bepaling in de NEN1010 tegengekomen (heb je die PDF van Hager gevonden toevallig?) die weer anders beweert...
Bijkomend voordeel is dat ik dan twee eindgroepen minder krijg in de groepenkast, waardoor een van de ALS-en 40A kan blijven omdat er nog maar twee eindgroepen achter zitten.
Wel goed opletten bij toekomstige uitbreidingen dan hè! ;)
De gele componenten heb ik nog niet in huis. De andere wel. Ik zou waarschijnlijk toch kiezen voor een nieuwe kast, simpelweg omdat verplaatsen ook een hoop werk is (dan moet er van alles van de muur om ruimte te maken om de boel op te schuiven.)
Voor die 5mm ja? Dat klinkt in de gemiddelde woning als een klusje van 10 minuten. Zeker als het bovenste stukje van de leiding naar het plafond met flexbuis is gemaakt (dat is vaak) en er mooie 8-voudige zadels zijn gebruikt is het toch een kwestie van wat schroeven losdraaien, de boel omschuiven en de schroeven weer vastdraaien?

Tenzij er van alles strak tegen de verdeelkast is gemonteerd wat in de weg zit maar dat zit dan voor de grotere kast toch ook in de weg?

• Blihi
Xander schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:17:
[...]

Ik zou voor een volwaardige kast gaan (tenminste 24 modules). Die kast een beetje opschuiven is echt het werk niet, het ziet er netter uit dan met zo'n klein prulkastje en je hebt meteen lekker de ruimte voor de toekomst.

Die mini verdelers van Hager komen ook niet met buisinvoer, ik vind het ondingen.
Klopt, daar ben ik het mee eens.
Ja uiteindelijk kan die 6mm² of 10mm² van de netbeheerder natuurlijk méér hebben dan jouw stukje 2,5mm². ;)

Je zou ook 4-polig kunnen beveiligen, dan voorkom je overbelasting van de nulgeleider ook.
Wat bedoel je hier precies mee? Ik neem aan dat een normale krachtaardlek drie-polig beveiligd is en een meeschakelende nul heeft, en dat je hier ook de stroom door de nul meet. Welk component doet dat dan?
Het voelt een beetje wappie-wappie om maar 2 fasen te gaan bedraden naar een onderverdeler maar technisch gezien is er natuurlijk niets mis mee. :+
Eens, maar er loopt een 16mm buis. Dan mag 5x2.5 mm2 niet en is 4x2.5 mm2 een mooie oplossing.
Overigens krijg je nog steeds bijna 28A door de nulgeleider als één van je PV-sets 16A op zou wekken en je op de andere fase 16A zou afnemen. Ik weet natuurlijk niet wat voor PV sets je hebt liggen en of het aannemelijk is dat de ene teruglevert en de andere niet, wanneer de panelen op dezelfde oriëntatie liggen is dat natuurlijk nogal zeldzaam.
De twee omvormers produceren vrijwel gelijktijdig hetzelfde. De ene is een 1-MPPT versie met 10 panelen ZZW, de andere een 2-MMPT versie met 7 OZO + 5 WNW panelen (10 panelen zaten bij het huis, die andere 12 heb ik er zelf bij gelegd).

Ik zou ook de randaarde kunnen betrekken van die 6 mm2 kabel en dan twee 2.5 mm2 nulleiders (of een 4mm2), maar dat voelt ook een beetje als een beunoplossing.
Vanwaar de 6mm² direct naar de hoofdaardrail? Ik ben niet zo'n PV-kenner maar bij mijn weten mag het frame van de PV vereffend worden via de voedingsleiding van de omvormer?
Aarding van de rail moet 6 mm2 zijn en mag niet op de 2.5 mm2 van de omvormer. Die kabel ligt er ook al, vanuit de meterkast naar de techniekruimte en dan door naar het dak.
Als ik de NEN goed snap dan mag dat inderdaad. Ze mogen worden toegepast in installaties welke door leken gebruikt worden, mits de foutbescherming maar gewaarborgd blijft bij wegval van de spanning. De foutbescherming is natuurlijk prima in orde met die 300mA aardlekschakelaar, je mist dan hooguit de aanvullende bescherming als het ding niet zou functioneren.

Maar ik ben wel raardere uitleg van deze bepaling in de NEN1010 tegengekomen (heb je die PDF van Hager gevonden toevallig?) die weer anders beweert...
Blijft dus een twijfelgeval en in geval van twijfel is het beter voor het zekere te kiezen, dus gewone spanningsonafhankelijke alamats. Dat stuk van Hager had ik inderdaad gelezen.
Wel goed opletten bij toekomstige uitbreidingen dan hè! ;)
;)
Voor die 5mm ja? Dat klinkt in de gemiddelde woning als een klusje van 10 minuten. Zeker als het bovenste stukje van de leiding naar het plafond met flexbuis is gemaakt (dat is vaak) en er mooie 8-voudige zadels zijn gebruikt is het toch een kwestie van wat schroeven losdraaien, de boel omschuiven en de schroeven weer vastdraaien?
Flexbuis genoeg. 8-voudige zadels waren op, want die zitten er bij de buren wel, maar bij mij niet.... Tie-wraps had de beste man wel genoeg, evenals van die gespijkerde buisklemmen. Het is een grote chaos in die meterkast.
Tenzij er van alles strak tegen de verdeelkast is gemonteerd wat in de weg zit maar dat zit dan voor de grotere kast toch ook in de weg?
Dat dus. Twee wandcontactdozen, twee lasdoosjes zitten links van de kast er strak tegenaan. Rechts is 19 cm vrij en dan zit er een buis van 16mm voor de aardkabel. Oh, en er zit nog een lasdoos vol thermostaat-kabels die wel eenvoudig op te schuiven is.

Een nieuwe kast van 40 breed past er zonder moeite in, maar 44cm is veel meer werk.

• Xander
Blihi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:47:
Aarding van de rail moet 6 mm2 zijn en mag niet op de 2.5 mm2 van de omvormer.
En de commissie die NPR5310 heeft geschreven was daar niet van op de hoogte?

[Voor 6% gewijzigd door Xander op 15-09-2021 22:15]

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13:52
Ik heb voor een doorvoer door de spouwmuur een gat geboord waar een 16mm PVC buis in zit; totale lengte 38cm. Mijn 5x4mm2 YMVK kabel gaat daar net niet door (diameter 14mm). Als ik de kabel strip en de losse aders door het pijpje laat lopen, past het wel.

Ik weet dat volgens NEN-1010 je geen 5x4mm2 hierdoor mag laten lopen. Wat vinden jullie van deze oplossing over een korte afstand? Ik stel de vraag in de context van veiligheid, niet t.a.v. voldoen aan de regels.

Ik heb geen grotere boor maar kan als het echt moet eventueel een extra gat boren.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Freee!!
  • Laatst online: 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

cville schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:14:
Ik heb voor een doorvoer door de spouwmuur een gat geboord waar een 16mm PVC buis in zit; totale lengte 38cm. Mijn 5x4mm2 YMVK kabel gaat daar net niet door (diameter 14mm). Als ik de kabel strip en de losse aders door het pijpje laat lopen, past het wel.

Ik weet dat volgens NEN-1010 je geen 5x4mm2 hierdoor mag laten lopen. Wat vinden jullie van deze oplossing over een korte afstand? Ik stel de vraag in de context van veiligheid, niet t.a.v. voldoen aan de regels.

Ik heb geen grotere boor maar kan als het echt moet eventueel een extra gat boren.
Ik zou een grotere boor proberen te regelen en er een 19mm PVC buis in doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Blihi
Xander schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:14:
[...]

En de commissie die NPR5310 heeft geschreven was daar niet van op de hoogte?

[Afbeelding]
Tja. De elektricien was daar heel stellig over en ik lees dat ook op allerlei plaatsen (https://www.conduct.nl/info-aarding-pv-installaties/).

Zoals ik het lees heeft de NPR5310 het over het frame van het paneel, maar is die 6 mm2 nodig voor de stalen draagconstructie op het dak. Ik zie in dat schema ook niets over diktes van de aders, maar dat kan zijn omdat ik die schema-taal niet in detail beheers...

Er blijkt zelfs een heel topic over te zijn: PV systeem en aarding volgens NEN, hoe zit het? Blijkbaar zitten er verschillen tussen de NEN1010 en de NPR5310 en zijn zelfs experts het er niet over eens wat nu wel of niet mag. Dan is 6mm2 altijd veilig...

[Voor 21% gewijzigd door Blihi op 16-09-2021 08:11]

• Blihi
cville schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:14:

Pvc buis er uit en dan die kabel door de muur? Dan past het wel. Of het gat met een rasp groter maken en 19mm buis doorheen doen.

Voor en achter het gat wel de kabel in een buis leggen natuurlijk.

• Blihi
Om het probleem van een te grote stroom over de nulleider te vermijden, zou ik eigenlijk twee gescheiden 1-fase PV verdelers moeten/kunnen toepassen. Mag dat in een behuizing op de volgende manier:

Donkerblauw is natuurlijk gewoon een nul-ader, maar alleen voor de duidelijkheid donkerblauw gemaakt.

Edit: Nee, dit is natuurlijk onzin, want over de nulleiding door de 20A automaat loopt dan nog steeds meer dan 20A....

[Voor 23% gewijzigd door Blihi op 16-09-2021 10:14]

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even een domme vraag tussendoor :+
Ik wil naar mijn schuur 3 groepen elektra leggen. Kabel moet door de grond komen en wordt een meter of 25.
Welke kabel kan ik hiervoor gebruiken?

Ik kom nu uit op: YMVK-AS kabel 5x2,5 per meter

Y vanwege grondkabel
AS vanwege aarde scherm
2.5 vanwege de 25 meter.
En de 5 vanwege 3 groepen + 2x nul

Of is dat laatste een denkfout en moet ik 6 aders hebben? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• decramy
  • Nu online

decramy

Nee, dat mag niet. Zorgt ook alleen maar voor verwarring.
De hoeveelheid stroom wordt door de faseverschillen gelijk getrokken op je nul, dus alleen je nul verdikken heeft onvoldoende zin. Dan moet ook je fase verstevigd worden.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:00
@Atlas daarvoor hebben we het topic Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Maar om vast wat te beantwoorden: Voor 3 groepen heb je 3 aparte kabels in 3 aparte buizen nodig. Je mag niet 3 verschillende groepen door dezelfde buis (laat staan dezelfde kabel) leiden.

Of je moet één (zwaardere) groep naar je schuur leggen en die daar onderverdelen in 3 groepen.

• habbekrats
Blihi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:21:
Om het probleem van een te grote stroom over de nulleider te vermijden, zou ik eigenlijk twee gescheiden 1-fase PV verdelers moeten/kunnen toepassen. Mag dat in een behuizing op de volgende manier:

[Afbeelding]

Donkerblauw is natuurlijk gewoon een nul-ader, maar alleen voor de duidelijkheid donkerblauw gemaakt.
Maak de voeding voorlopig 1 fase. Beetje moderne wasmachine en droger komen niet aan de 20A samen.

• Blihi
decramy schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:48:
Nee, dat mag niet. Zorgt ook alleen maar voor verwarring.
Helder. Ik vond het ook al verwarrend :)
De hoeveelheid stroom wordt door de faseverschillen gelijk getrokken op je nul, dus alleen je nul verdikken heeft onvoldoende zin. Dan moet ook je fase verstevigd worden.
Dit begrijp ik niet. De stroom over de fasen is maximaal 16 ampere. Ofwel er wordt 16A geleverd, ofwel er wordt 16A afgenomen. Over de nul staat maximaal 28A, als er 16A afgenomen wordt op de ene fase en 16A teruggeleverd op de andere fase. Door het faseverschil van 120 graden is de totale stroom over de nulleider dan 28A, maar over beide fasen nog steeds maximaal 16A.
habbekrats schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:03:
[...]

Maak de voeding voorlopig 1 fase. Beetje moderne wasmachine en droger komen niet aan de 20A samen.
Nee, maar de twee omvormers samen wel. Die leveren maximaal 2 x 16A (volgens specificatie), of 2 x 14.5A (gemeten op de zonnigste dag van het jaar), dus 20A gaat hem niet worden.

• habbekrats
@Blihi o, ik zag maar 1 pv omvormer in je schema.

Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat de onderverdeler op deze manier met aarde verbonden word. Ik weet het niet zo uit het hoofd maar volgens mij moet de kabel/buis naar de onderverdeler alle noodzakelijke geleiders bevatten. Een los gelegde aarde kan bij een volgende bewoner het idee geven dat een optionele vereffening is.

[Voor 76% gewijzigd door habbekrats op 16-09-2021 09:35]

• Blihi
Nee, hangen er twee. Daar zijn die twee installatieautomaten voor...

Als het er maar 1 was, was het een stuk eenvoudiger inderdaad. Het probleem wat @Xander terecht aanhaalde is dat als 1 omvormer op de ene fase vol aan het leveren is en op de andere fase de omvormer uitschakelt en er 16A stroom getrokken wordt (niet dat de wasmachine dat doet, maar in theorie), dan krijg je over de nul een stroom van 16 * wortel(3) = 28 A

Mocht je bekend zijn met Falstad: Hier de link om dit circuit te simuleren

[Voor 65% gewijzigd door Blihi op 16-09-2021 09:50]

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:03

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Atlas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:39:
Even een domme vraag tussendoor :+
Ik wil naar mijn schuur 3 groepen elektra leggen. Kabel moet door de grond komen en wordt een meter of 25.
Welke kabel kan ik hiervoor gebruiken?

Ik kom nu uit op: YMVK-AS kabel 5x2,5 per meter

Y vanwege grondkabel
AS vanwege aarde scherm
2.5 vanwege de 25 meter.
En de 5 vanwege 3 groepen + 2x nul

Of is dat laatste een denkfout en moet ik 6 aders hebben? :)
Je kan ook één kabel leggen met 3 draden en dan een eigen mini groepenkast in de schuur. :)

Appeltaart is lekker!

• habbekrats
Volgens mij mag 4x2,5 mm2 in buis max 16A beveiligd worden. Wat wel uitmaakt in je voordeel is dat 1 ader niet belast word.
YmVk met xple aderisolatie mag hoger belast worden dan VD draad.

Pagina: 1 ... 189 190 191 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee