• roelboel
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10:54
Ik wil niet besparen, ik vind het leuk om weer wat te leren, ervaring op te doen en het geeft me voldoening als ik het netjes gedaan heb. Die paar tientjes zit het niet op vast.

@dennistd @Rofdof @defusion Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vrees dat ik maar de elektricien om de hoek ga bellen.

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:54
jadjong schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:25:
Ik heb het idee dat #1 moderner te werk gaat dan #2. Puur gebaseerd op hoe zij datapunten plaatsen en verkopen aan de klant.
Verder zit er een groot verschil in offertes, zowel prijs als opties. De eerste is twee keer zo duur en levert een soort van domotica systeem op basis van Niko. De ander presenteert enkel een KNX gestuurd lichtplan wat je op termijn weer zelf aan een domotica systeem naar keuze kan koppelen.
Dat kan best: #1 is inderdaad een wat jonger bedrijf, terwijl #2 al wat langer meedraait.
De inrichting van het kantoor (#1) of winkel (#2) tonen dit verschil ook wel wat aan :)
#1 levert inderdaad een systeem met Niko Home Control. In eerste instantie zal er niet veel met domotica gebeuren denk ik (lichten, screens, eventueel alarm, eventueel verwarming (al weet ik niet of dat echt nuttig is))
#2 levert, in optie, een systeem met KNX. Waar ik wellicht dezelfde zaken aanhang als bij NHC.

Het blijft toch een wat moeilijke keuze :)
Iemand anders nog feedback (ook naar gebruikte aantallen toe e.d.)?

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:50

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Korte vraag, t.b.v. voorbereiding installatie airco units.
Ik wil 2 airco's voeden via 1 kabel (ymvk of xmvk buiten) maar wel beide op een aparte groep. Nu weet ik dat een automaat zowel fase als nul schakelt.

Leg ik nu een 4 aderige kabel aan, waarbij elke airco vanuit een eigen automaat wordt gevoed en de nul terugkomt op 1 automaat, of leg ik een 5 aderige kabel, zodat ik 2 keer een eigen fase heb en 2 keer een eigen nul en eenmaal randaarde?

We krijgen straks ook nog 3 fase aangelegd in huis maar dat is voor latere zorg, het gaat me nu puur om de uitsplitsing van de airco unit op een aparte groep.

discogs

• Lieuwe15
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
Aparte groep is aparte kabel!
Je kan niet 2 groepen over 1 kabel doen.

• loewie1984

loewie1984

Lieuwe15 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:40:
Hoezo kan dat met een 3fase kabel wel dan, dat zijn toch ook 3 aparte groepen?
Waar het me om gaat is dat ik niet 2 x 25 meter buitenkabel met 3 aders hoef aan te leggen, maar 1 kabel met 4 of 5 aders.

probeer niet eigenwijs te doen, maar het te begrijpen.

[Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 31-08-2021 11:42]

discogs

• Lieuwe15
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
3 fasen kabel zit op een krachtgroep, deze schakelt alle fasen in 1x uit. In tegenstelling tot 2 losse automaten op 1 kabel.
Als je 25m buitenkabel aan moet leggen kun je ook nog een onderverdeler plaatsen, maar ongetwijfeld is 25m kabek goedkoper.
Gebruik voor kabel onder de grond een met een aardscherm.

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:09

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:38:
[...]

[...]

Sinds een aantal dagen hebben we eindelijk de sleutel.
In eerste instantie heb ik mijn oom laten langskomen ( gepensioneerd electricien) om eea zoveel mogelijk zelf te doen onder begeleiding; Helaas betekent gepensioneerd ook dat hij de leukste goodies niet meer heeft en hij adviseerde me toch een actieve electricien in te schakelen, oa om de defecte kabel te controleren en aardpen te meten.

[Afbeelding]

Gelukkig wist iemand me de naam van een goede electricien te geven en die is vandaag al langs geweest voor een inspectie en inventarisatie van onze wensen en om de 'defecte' kabel door te meten evenals de aardpen.
In omgekeerde volgorde:
1. onze (verbinding met) aarde is nog prima :9 (moet kleiner dan 70 zijn, ligt rond de 31)
2. de 'defecte' kabel: zoals gemeld was er door de vorige bewoners aangegeven dat er iets was met de vaatwasseraansluiting, waarvoor ze een electricien hebben moeten laten komen, die 1 groep heeft uitgeschakeld en op een andere manier stroom naar de vw heeft aangelegd.
Het blijkt dat deze aansluiting een kabel is ipv 3x VD draad (rechtsonder, de rechtse buis zie je em eruit komen). Hopelijk ligt die kabel wel van voor tot achter in een buis en niet ergens 'kaal' in de cement ...(maar waarom zou je anders kabel gebruiken ipv vd draad?)
De oplossing van de electricien destijds was, om de (inmiddels ongebruikte) krachtaansluiting voor een electrische kookplaat uit te splitsen naar 3x 1 fase 230V door een extra groepenkastje in de keuken te plaatsen.
Mijn oom had al geconstateerd dat de kabel wel stroom doorlaat en dat er geen sluiting is tussen de 3 draden, de electricien vond met de 'megger' ook geen fout. Wat dan de reden is om em af te sluiten? Mijn gok is dat de vaatwasser en boiler voor heet water samen teveel waren voor 1 enkelfase groep. Beide zitten nu op een aparte nieuwe groep. Lijkt erop dat ik deze kabel gewoon kan blijven gebruiken.
3. we zijn niet het hele huis rond geweest, maar behalve dat er vrijwel nergens aarde is behalve badkamer, keuken en garage geen bijzonderheden
4. Wat gaan we dan doen:
- de aardleks (0,5A, mag niet meer :X ) verdwijnen, in de linkerkast komt een hoofdschakelaar zodat we geen nieuwe draden vanaf de meter hoeven trekken. de kleine rechterkast vervalt
- nieuwe dubbele kast van waarschijnlijk Eaton daarboven met 12 groepen en 3 aardleks, 1 krachtgroep 25A naar keuken, beltrafo en ruimte voor zonnepalen en eventueel een laadpaal later.
Verder minstens 2 geaarde stopcontacten, waarvan er 1 gebruikt zal gaan worden voor internet en netwerk gedoe
In de keuken komt dan een tweede groepenkastje van waaruit dan 1x kracht naar de kookplaat zal gaan en 3x 1 fase voor resp quooker, vaatwasser en magnetron. De vermaledijde kabel kan dan gebruikt worden voor de oven.
4. Tenslotte gaan we naar alle centrale dozen aarde trekken, zodat ik zelf aarde naar alle stroompunten kan brengen.

Nu maar hopen dat de spullen een beetje snel geleverd worden en mijn electricien snel tijd heeft...
Voorlopige tussenstand:

In alle centraaldozen zit nu aarde, op de eerste verdieping zijn alle stopcontacten nu ook voorzien van randaarde.
De meterkast ziet er nu zo uit:

To do:
Netwerk geneuzel rechts in beeld netjes maken (oa keystones op de 2 kabels naar de zolder zetten en netjes in netwerkaansluiting stoppen), nieuw plafond meterkast maken.
Keuken komt pas in novemeber, dus dan kunnen we dat deel pas afmaken.

MX-5 10th anniversary, Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
@loewie1984 wat je wil kan technisch wel door afzonderlijke aderparen te gebruiken per groep.
Maar waarschijnlijk mag het niet en lijkt het mij ook anderszins zeer sterk af te raden.
Gewoon 2 3-aderige kabels leggen.
Of gewoon die 2 airco's op 1 groep aansluiten. Je moet best flinke units hebben wil je over het maximale vermogen gaan.

[Voor 21% gewijzigd door defusion op 31-08-2021 12:01]

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Lieuwe15 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:40:
En als je het achter een kook groep plaatst? Die schakelt ook beide groepen tegelijk uit.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:25
Lieuwe15 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:43:
3 fasen kabel zit op een krachtgroep, deze schakelt alle fasen in 1x uit. In tegenstelling tot 2 losse automaten op 1 kabel.
Als je 25m buitenkabel aan moet leggen kun je ook nog een onderverdeler plaatsen, maar ongetwijfeld is 25m kabek goedkoper.
Gebruik voor kabel onder de grond een met een aardscherm.
En het gebruik van kookgroepen dan, en het feit dat deze nog continu worden gebruikt / toegelaten?

@loewie1984
Best een met 5 aders.

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:33
bottom line schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

En het gebruik van kookgroepen dan, en het feit dat deze nog continu worden gebruikt / toegelaten?
Dat staat verder los van of er 2 verschillende groepen door 1 kabel lopen. Een kookgroep zal over het algemeen 2 eigen draden naar de keuken hebben.

Het gaat er hier om dat er in 1 kabel met 5 aders, verschillende, onafhankelijke, groepen over de aders lopen, en dat mag niet.

Los daarvan, een kookgroep zou mogelijk wel een oplossing kunnen zijn, omdat de groepen dan niet meer onafhankelijk zijn.

[Voor 10% gewijzigd door Navi op 31-08-2021 12:53]

• loewie1984

loewie1984

Navi schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Dat staat verder los van of er 2 verschillende groepen door 1 kabel lopen. Een kookgroep zal over het algemeen 2 eigen draden naar de keuken hebben.

Het gaat er hier om dat er in 1 kabel met 5 aders, verschillende, onafhankelijke, groepen over de aders lopen, en dat mag niet.

Los daarvan, een kookgroep zou mogelijk wel een oplossing kunnen zijn, omdat de groepen dan niet meer onafhankelijk zijn.
Ik heb even het wattage opgezocht van de units, het zou makkelijk op 1 groep moeten kunnen dus dan wordt het toch een 3 aderige kabel met mantel. Komt goed, bedankt voor de tekst en uitleg iig.

discogs

• decramy
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:08

decramy

root@birdie:~#

loewie1984 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Ik heb even het wattage opgezocht van de units, het zou makkelijk op 1 groep moeten kunnen dus dan wordt het toch een 3 aderige kabel met mantel. Komt goed, bedankt voor de tekst en uitleg iig.
Of je legt er 5-aderig. Dan kun je in de toekomst alsnog een onderverdeler plaatsen en ooit nog wat met zonnepanelen op je tuinhuisje doen.

Als laatste optie heb je om een dikke buis neer te leggen waar je later alsnog meer kabels naar toe kunt trekken (UTP?).

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

• rockerpoet
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:51
Hoe voer ik een xmvk kabel in een (hollewand) inbouwdoos? Betreft een kamer met nog op te zetten gipswanden die ik wil wil voorzien van een aantal wcd's met xmvk aan elkaar doorgelust.

• decramy

decramy

rockerpoet schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:09:
Hoe voer ik een xmvk kabel in een (hollewand) inbouwdoos? Betreft een kamer met nog op te zetten gipswanden die ik wil wil voorzien van een aantal wcd's met xmvk aan elkaar doorgelust.
Ik snap je vraag niet. Je kunt die kabel toch gewoon vastmaken aan het frame waar je je gipswanden ook aan vastzet? Vergeet de holle wand niet te isoleren, voor zone-verwarming :-)

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:59
rockerpoet schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:09:
Waarom niet gewoon buis?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• rockerpoet
decramy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Ik snap je vraag niet. Je kunt die kabel toch gewoon vastmaken aan het frame waar je je gipswanden ook aan vastzet? Vergeet de holle wand niet te isoleren, voor zone-verwarming :-)
Ben met name benieuwd of er trekontlasting o.i.d. nodig is.

Isolatie wordt geplaatst (y)

• rockerpoet
Zie inderdaad dat buizen veel worden toegepast. Lijkt mij echter flink wat meerwerk ipv een xmvk kabeltje los achter de wand leggen.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:35
rockerpoet schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:17:
[...]
Zie inderdaad dat buizen veel worden toegepast. Lijkt mij echter flink wat meerwerk ipv een xmvk kabeltje los achter de wand leggen.
Maar dat "kabeltje" moet je toch ook vastzetten.

• decramy

decramy

rockerpoet schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Best of both worlds
https://www.elektramat.nl...mantelbuis-met-trekdraad/

Je moet gewoon zorgen dat het vast zit. Dan heb je trekontlasting beide kanten op.

[Voor 11% gewijzigd door decramy op 31-08-2021 17:39]

• rockerpoet
Andrehj schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:31:
[...]

Maar dat "kabeltje" moet je toch ook vastzetten.
xmvk (of andere installatiekabel) mag voor zover ik weet los liggen.

• _Ernst_
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:54

_Ernst_

Mark It Zero!

rockerpoet schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Ben met name benieuwd of er trekontlasting o.i.d. nodig is.

Isolatie wordt geplaatst (y)
Hollewanddoos voor kabelinvoer gebruiken:
https://www.attema.com/nl...abelinbouwdoos-oe-8-14-mm

Last.fm

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een vraagje.

We zijn een schuur aan het bouwen en hierin moet een groepenkast komen, omdat ik in/aan de schuur apparatuur, heaters (2x 2000w), licht, stopcontacten e.d. wil aansluiten. Daarnaast wil ik dit schakelbaar maken, zodat ik de heaters en bijvoorbeeld gevaarlijke apparatuur kan afschakelen als ze niet in gebruik zijn.

Ik heb hiervoor een kastje uitgezocht wat ik denk dat het gaat worden:

Dit is inclusief aardlekschakelaars. Veel meer posities dan ik nodig heb, maar liever wat vrije groepen dan achteraf bijplaatsen.

Nu zit ik alleen even met het volgende. Mijn groepenkast in de woning heeft 3 aardlekschakelaars, die verbonden is aan 18 posities (van de 24) (ABB busbar). Ik heb 2x 12 posities kasten gekoppeld naast elkaar hangen.
6 posities hiervan (rechts) zijn aangesloten maar hebben geen aardleksschakelaar, die is vóór de aardlekschakelaar aangesloten en hierop zit nu alleen een beltrafo (Dit is origineel zo geleverd vanuit ABB).

Nu kan ik 2 dingen doen. De 3 fasen aansluiten op dit blok waar geen aardlek op zit. Ik ben er echter 100% zeker van dat dit niet mag, ook al zitten er in de schuur straks 3 aardlekschakelaars. Het tussenliggende traject is dan niet beschermd. Hoe dan ook een onwenselijke situatie (voorals als je er per abuis de schop in steekt).

Een andere mogelijkheid is om deze busbar ná de aardlekschakelaar aan te sluiten. Qua belasting verwacht ik hier geen problemen want de aardlek is 3x40A (hoofdaansluiting is 3x25A), maar ik zou graag weten of dit toegestaan is. Ik denk overigens zelf van wel, omdat er dan per fase maar 4 groepen zijn, terwijl de limiet bij enkelfase 6 is.

Een extra 4e aardlekschakelaar is niet zomaar een optie, omdat ik er 2x 3 fase Eastron SDM630 meetmodules in heb, dus qua vrije plaatsen kom ik niet uit zonder ingrijpende maatregelen.

Er is vast wel iemand die dit weet :) Dank alvast!

[Voor 7% gewijzigd door Fairy op 01-09-2021 09:38]

• Navi
Je mag maximaal 4 groepen per aardlek hebben en let bij een subkast op de selectiviteit als dat van belang is, maar ik zou even een foto posten van je huidige kast, dat is veel makkelijker dan een lang verhaal :)

[Voor 18% gewijzigd door Navi op 01-09-2021 09:53]

• Boinkie
  • Laatst online: 17:03
Hi!

Ik heb een deurbel die ik wil installeren met een beltrafo. Echter is de meterkast niet in de buurt en vroeg ik me af of ik die beltrafo gewoon aan een netsnoer mag bevestigen zodat ik de bel aan de achterkant van het huis kan monteren? In principe lijkt mij er niets mis mee maar wellicht dat jullie er anders over denken.

[Voor 15% gewijzigd door Boinkie op 01-09-2021 09:57]

• habbekrats
Boinkie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:57:
Hi!

Ik heb een deurbel die ik wil installeren met een beltrafo. Echter is de meterkast niet in de buurt en vroeg ik me af of ik die beltrafo gewoon aan een netsnoer mag bevestigen zodat ik de bel aan de achterkant van het huis kan monteren? In principe lijkt mij er niets mis mee maar wellicht dat jullie er anders over denken.
Als je veilig een kabel er op aan kunt sluiten wel, een dinrail trafo is niet geschikt om zo op de muur te schroeven in een enkel groepenkastje kan wel natuurlijk.

• Centauriprime
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Hi!

Ja hoor in zo'n klein installatiekastje

Of een AC-AC trafo met stekker

15x330 SW38

• Navi
Hi!

Zolang het gewoon een 230v beltrafo is, waarom niet?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Navi schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:53:
Je mag maximaal 4 groepen per aardlek hebben en let bij een subkast op de selectiviteit als dat van belang is, maar ik zou even een foto posten van je huidige kast, dat is veel makkelijker dan een lang verhaal :)
Foto kan ik op dit moment even niet maken.

Als je per aardlek maar 4 groepen mag hebben, waarom hebben die busboards dan 6 aansluitingen....?
1 busboard heeft bij mij 2 krachtgroepen, 1 voor PV en 1 voor het kookstel, mag dat dan wél? Als dat ook niet mag, dan wordt het serieus lastig, zelfs met 2 kasten naast elkaar om uit te komen met de groepen namelijk, dan zou ik met 24 posities namelijk nog maar 16 (en nu zelfs 12) overhouden.

Let wel, dit zijn 3 fase aardleks. Als 4 de max zou zijn, dan zou elke aardlek maar 2 groepen op 1 fase aankunnen en maar 1 op de andere 2 fasen. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, en het is nog oneven ook... Ik zeg niet dat het niet waar is, maar ik vind het wel heel vreemd.

PS. Ik lees dat het bij een 3 fasen aardlek inderdaad ook max 4 groepen is. Vraag me alleen wel af, is 2 krachtgroepen dan 2, of 6? Wat ik zo snel lees is een krachtgroep gewoon 1 groep. Een fornuisgroep 2P zou ook als 1 groep tellen namelijk.

[Voor 25% gewijzigd door Fairy op 01-09-2021 11:03]

• habbekrats
@Fairy Krachtgroep is 1 groep dus ook max 4.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

habbekrats schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:04:
@Fairy Krachtgroep is 1 groep dus ook max 4.
Dat is alweer een hele geruststelling :)

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-09 23:19
loewie1984 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:37:
Korte vraag, t.b.v. voorbereiding installatie airco units.
Ik wil 2 airco's voeden via 1 kabel (ymvk of xmvk buiten) maar wel beide op een aparte groep. Nu weet ik dat een automaat zowel fase als nul schakelt.

Leg ik nu een 4 aderige kabel aan, waarbij elke airco vanuit een eigen automaat wordt gevoed en de nul terugkomt op 1 automaat, of leg ik een 5 aderige kabel, zodat ik 2 keer een eigen fase heb en 2 keer een eigen nul en eenmaal randaarde?

We krijgen straks ook nog 3 fase aangelegd in huis maar dat is voor latere zorg, het gaat me nu puur om de uitsplitsing van de airco unit op een aparte groep.
Het schakelen van fase en nul is dacht ik een voorschrift in Nederland. Liever geen XMvK kabel. Gebruik bij voorkeur YMvK-mb of helemaal geweldig zou zijn YMvK-as-mb maar nodig is het niet. Iedere groep krijgt een eigen kabel met fase, nul en aarde. Als de airconditioning units gezamenlijk minder dan 3 kW gebruiken dan kun je ze in beginsel ook prima samen op een groep zetten.

• FrankHe
JackBol schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:28:
[...]

En als je het achter een kook groep plaatst? Die schakelt ook beide groepen tegelijk uit.
Kookgroepen moeten dood! Zet er dan gewoon een fatsoenlijke 3P+N automaat in, er even van uitgaande dat de aansluiting driefase is.

• FrankHe
decramy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Een XMvK kabel moet altijd door een buis en mag je niet met zadeltjes vastzetten! YMvK (YMvK-mb, YMvK-as-mb) mag je wel met zadels vastzetten en hoeft niet door een buis.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:48
FrankHe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:56:
[...]

Een XMvK kabel moet altijd door een buis en mag je niet met zadeltjes vastzetten! YMvK (YMvK-mb, YMvK-as-mb) mag je wel met zadels vastzetten en hoeft niet door een buis.
Hoezo dàt?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• FrankHe
XMvK heeft een dunnere mantel dan YMvK. Daarom mag YMvK wel onbeschermd worden gemonteerd en XMvK niet.

Daarbij mag je XMvK kabel niet bundelen en YMvK wel bundelen.

[Voor 11% gewijzigd door FrankHe op 02-09-2021 13:04. Reden: bundelen]

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:17
Xmvk mag ook met zadels.

• FrankHe
Ok, maar dan in een constructie neem ik aan? Zodra de kabel bereikbaar is dan lijkt mij een slagvaste buis wel prettig.

• leonbong
Slagvast hoeft echt niet voor XMVK.

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
Ik zocht online naar wandcontactdozen met een opening voor een electrabuis. Zowel de buis als de wcd zijn dan opbouw. Maar ik zie eigenlijk alleen nog maar wandcontactdozen voor kabelgoten of plinten te koop. Is er een zoekterm die ik mis?

Een alternatief is om een opbouw lasdoos aan de muur te schroeven, en om daar bovenop weer een inbouw wcd te plaatsen, maar dat ziet er zo vreemd uit dat ik me niet kan voorstellen dat er geen goed alternatief is.

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-09 23:38
michie1 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:06:
Ik zocht online naar wandcontactdozen met een opening voor een electrabuis. Zowel de buis als de wcd zijn dan opbouw. Maar ik zie eigenlijk alleen nog maar wandcontactdozen voor kabelgoten of plinten te koop. Is er een zoekterm die ik mis?

Een alternatief is om een opbouw lasdoos aan de muur te schroeven, en om daar bovenop weer een inbouw wcd te plaatsen, maar dat ziet er zo vreemd uit dat ik me niet kan voorstellen dat er geen goed alternatief is.
Wat bedoel je, zoiets?
https://www.elektroschake...al/peha-opbouw/opbouw-wcd

Je kan dan een stukje eruit breken zodat er een pvcpijp in kan.
Lijkt hier op: https://i0.wp.com/www.ele...pg?resize=300%2C300&ssl=1

[Voor 7% gewijzigd door fmb op 02-09-2021 22:22]

Warmtepomp: Remeha Elga Ace 6kW. Zonnepanelen: 14 x 310 wp Suntech + micro omvormers IQ7 Enphase

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
fmb schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:19:
Je kan dan een stukje eruit breken zodat er een pvcpijp in kan.
Lijkt hier op: https://i0.wp.com/www.ele...pg?resize=300%2C300&ssl=1
Aha. Speciale uitbreekstukjes, of gewoon met een kniptangetje?

• HammieDuDe
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:16
michie1 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:07:
[...]

Aha. Speciale uitbreekstukjes, of gewoon met een kniptangetje?
Is verzwakt, breek je er zo uit inderdaad

Nieuwbouw Achterhoek | Loxone | PHUZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV

• FrankHe
leonbong schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:54:
Slagvast hoeft echt niet voor XMVK.
Hangt af van de toepassing. Meestal worden ze langs de muur of plafond gelegd en dan is een slagvaste buis wel fijn. Wanneer ze in een buis liggen dan kun je ze ook niet (per ongeluk) bundelen.

• assassin85
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21-09 22:17
Weet iemand of ik een jung serie tastdimmer zonder nuldraad werkend kan krijgen?

Het gaat om deze
https://www.elektramat.nl...7nuH_V6WtMwhoC8_AQAvD_BwE

• Naalroc
assassin85 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:59:
Weet iemand of ik een jung serie tastdimmer zonder nuldraad werkend kan krijgen?

Het gaat om deze
https://www.elektramat.nl...7nuH_V6WtMwhoC8_AQAvD_BwE
In de "product eigenschappen" staat deze regel:
Apparaat kan eventueel zonder N-leider worden gebruikt

• dreku88000
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:48
JackBol schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:00:
...
Mijn verwachting is dat salderen er in de komende 30 jaar wel vanaf gaat, en wil dan een thuisbatterij installeren om mijn eigen overproductie op te vangen.
Mijn verwachting is dat die saldering er vanaf 2023 al afgebouwd gaat worden. In 2031 zou die volgens mij helemaal vervallen moeten zijn. Dat is in elk geval waar in mijn berekeningen rekening mee hou.
Heb ik niet goed gezocht en zijn er thuis batterijen die zelf een omvormer hebben en op de AC in de meterkast aangesloten kunnen worden? Of moet ik DC kabels leggen tussen de zolder en garage?

Als dat zo is, wil ik dat nu nog doen omdat het dan in de bouw meegenomen kan worden weggewerkt zal zijn.
Als je het niet zeker weet, kun je toch ook een loze leiding leggen? Heb je die later niet nodig, laat je hem lekker zitten, niks aan de hand. Of je kun je er altijd nog iets anders doorheen leiden. Als je hem later mist, heb je er spijt van.

Lenovo Thinkpad Yoga X380

• Stumpertjeh
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort zonnepanelen op mn dak leggen met een 3 fasen converter (SMA STP 5.0). Daarnaast ga ik een 3 fasen laadpaal laten installeren (weet nog niet precies welke, ik denk een zappi v2). Soms ben ik een beetje het kip-ei verhaal kwijt.

Momenteel heb ik een 1 x 35A aansluiting, met 7 groepen en een beltrafo. Deze de aansluitng laten omzetten naar 3x25 maar nu heb ik een aantal vragen:

- Ik begrijp, dat ik voordat liander langskomt, mijn hoofdschakelaar moet aanpassen naar een 3 fasen schakelaar. Ik kom tot zover alleen maar 3 x 40 schakelaars tegen. Gaat dat wel goed qua selectiviteit?

- Ik heb een vrij kleine meterkast. Ik begrijp dat ik een krachtgroep moet aanmaken voor de laadpaal. Moet ik ook een krachtgroep aanmaken voor de panelen?

- Voor de laadpaal (uitgaande van de zappi) krijg je er 6 CT klemmen bij. Volgens mij gaat dat nooit passen in mijn meterkast.

Enig advies ik ik dit zou moeten aanpakken? Ik neig gewoon een nieuwe, grotere prefab kast aan te schaffen, maar dan moet ik eerst wat ruimte maken gezien er allerlei buizen omheen lopen.\

Alvast merci!

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21-09 21:50
Stumpertjeh schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:13:
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort zonnepanelen op mn dak leggen met een 3 fasen converter (SMA STP 5.0). Daarnaast ga ik een 3 fasen laadpaal laten installeren (weet nog niet precies welke, ik denk een zappi v2). Soms ben ik een beetje het kip-ei verhaal kwijt.

Momenteel heb ik een 1 x 35A aansluiting, met 7 groepen en een beltrafo. Deze de aansluitng laten omzetten naar 3x25 maar nu heb ik een aantal vragen:

- Ik begrijp, dat ik voordat liander langskomt, mijn hoofdschakelaar moet aanpassen naar een 3 fasen schakelaar. Ik kom tot zover alleen maar 3 x 40 schakelaars tegen. Gaat dat wel goed qua selectiviteit?

- Ik heb een vrij kleine meterkast. Ik begrijp dat ik een krachtgroep moet aanmaken voor de laadpaal. Moet ik ook een krachtgroep aanmaken voor de panelen?

- Voor de laadpaal (uitgaande van de zappi) krijg je er 6 CT klemmen bij. Volgens mij gaat dat nooit passen in mijn meterkast.

[Afbeelding]

Enig advies ik ik dit zou moeten aanpakken? Ik neig gewoon een nieuwe, grotere prefab kast aan te schaffen, maar dan moet ik eerst wat ruimte maken gezien er allerlei buizen omheen lopen.\

Alvast merci!
Het vermogen van de hoofdschakelaar heeft niets met selectiviteit te maken, de hoofdschakelaar moet in staat zijn om de maximale stroom van de hoofdaansluiting te kunnen schakelen en scheiden.
Een 4 polige schakelaar van 40A is dan ook voldoende.
Voor de PV, alsook de laadpaal dien je een krachtgroep te plaatsen, in jouw geval zou ik kiezen voor aardlekautomaten om ruimte te besparen. Controleer ook van te voren of die laadpaal een klasse B aardlekschakelaar nodig heeft!

Ik ga er vanuit dat die CT's dienen voor dynamische vermogensregeling?
Is het geen mogelijk om dat te regelen middels de p1 poort van de slimme meter?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Stumpertjeh schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:13:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]

Alvast merci!
Heb je ruimte onder je kast? Daar een hoofdschakelaar in losse behuizing nemen, dan kan je daar ook 3 ct klemmen kwijt.
Hoofdschakelaar moet je toch nog kopen, 2x een 3 fase aardlek automaat en de beltrafo naar beneden verhuizen, dan past het net (1 boven 1 onder) en heb je 1p over boven voor 1 extra groep op de 2e aardlek.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:36
Heb weer een vraagje voor de ervaringsdeskundigen ;)
Ben een simpel tussenwandje aan het maken (hout met gipsplaat) waar hollewanddozen in komen.
Monteren jullie dan vaste pijp met op het laatste stukje flexpijp? Bij klusvideo's van praxis/gamma pakken ze vaak volledig flexpijp, maar dat lijkt me niet aan te raden.

Op zich zit bij mij het meeste elektra aan 1 kant van de wand. Dus ik zou ook alles aan 1 kant kunnen voorzien van vaste pijp, en het elektrapuntje aan de 'sluitkant' voorzien van een stukje flexpijp.

Als ik op google afbeeldingen zoek krijg je meestal enorme bende te zien _O-

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:55
Kees_B schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:03:
Ben een simpel tussenwandje aan het maken (hout met gipsplaat) waar hollewanddozen in komen.
Monteren jullie dan vaste pijp met op het laatste stukje flexpijp? Bij klusvideo's van praxis/gamma pakken ze vaak volledig flexpijp, maar dat lijkt me niet aan te raden.

Op zich zit bij mij het meeste elektra aan 1 kant van de wand. Dus ik zou ook alles aan 1 kant kunnen voorzien van vaste pijp, en het elektrapuntje aan de 'sluitkant' voorzien van een stukje flexpijp.

Ik stond laatst voor dezelfde uitdaging met holle wand dozen en al getrokken vaste pijp maar dat gaat onmogelijk lekker. Ik heb dus een extra sok met een stukje flex overal aangezet wat ik eigenlijk ook waardeloos vond maar kreeg het niet anders.

• benji_87
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-09 19:33
Ik zit met een lastig dilemma, die me uiteindelijk hier heeft gebracht. Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Wat is de casus:
Vier jaar geleden is een aannemer geweest die mijn jaren 60 woning volledig heeft verbouwd. Daarbij is een nieuwe groepenkast aangebracht en zijn mijn wandcontactdozen verlaagd.

Nu kwam er een nieuwe aannemer (voor een uitbouw) en die gaf aan dat de elektriciteit niet deugde voor het gedeelte waar hij heeft gewerkt.
- De aarde is afgeknipt
- Kabel zijn zonder mantels in de muur gestuuct
- Geen gebruik gemaakt van lasdozen.

Na een controle door het hele huis te hebben gedaan blijkt dat geen enkel stopcontact geaard is (Incl de natte ruimten).

Uiteraard schrok ik hiervan omdat ik er altijd vanuit was gegaan dat dit klopte (Wandcontactdozen zijn immers voorzien van aarde). Nu wil ik alsnog mijn aannemer de installatie geaard laten maken.

Echter, is het heel lastig (Voor mij als leek met twee linker handen) en eenduidig antwoord te vinden op deze omstandigheden.

Ik lees in de topic inleiding dat de gehele woning voorzien had geweest van aarde volgens bouwbesluit 2012. Maar als ik naar bouwbesluit 2012 kijk zie ik dat het "Rechtens verkregen niveau"van toepassing zou zijn, namelijk 1962. Ik leest namelijk dat de groepenkast is verniewd, maar betekend dat dan ook dat de "Gehele installatie" is verniewd? (Hoort daar ook niet nieuwe kabels en buizen bij?

Daarnaast lees ik veel over dat het een ingrijpende verbouwing moet zijn geweest, ook dit is natuurlijk moeitelijk te kwantificeren of iets ingrijpend is geweest.

Hoor graag jullie gedachte hierbij en als er iemand kan helpen dan graag!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

benji_87 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:14:
Ik zit met een lastig dilemma, die me uiteindelijk hier heeft gebracht. Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Wat is de casus:
Vier jaar geleden is een aannemer geweest die mijn jaren 60 woning volledig heeft verbouwd. Daarbij is een nieuwe groepenkast aangebracht en zijn mijn wandcontactdozen verlaagd.

Nu kwam er een nieuwe aannemer (voor een uitbouw) en die gaf aan dat de elektriciteit niet deugde voor het gedeelte waar hij heeft gewerkt.
- De aarde is afgeknipt

Na een controle door het hele huis te hebben gedaan blijkt dat geen enkel stopcontact geaard is (Incl de natte ruimten).

Uiteraard schrok ik hiervan omdat ik er altijd vanuit was gegaan dat dit klopte (Wandcontactdozen zijn immers voorzien van aarde). Nu wil ik alsnog mijn aannemer de installatie geaard laten maken.

Echter, is het heel lastig (Voor mij als leek met twee linker handen) en eenduidig antwoord te vinden op deze omstandigheden.

Ik lees in de topic inleiding dat de gehele woning voorzien had geweest van aarde volgens bouwbesluit 2012. Maar als ik naar bouwbesluit 2012 kijk zie ik dat het "Rechtens verkregen niveau"van toepassing zou zijn, namelijk 1962. Ik leest namelijk dat de groepenkast is verniewd, maar betekend dat dan ook dat de "Gehele installatie" is verniewd? (Hoort daar ook niet nieuwe kabels en buizen bij?

Daarnaast lees ik veel over dat het een ingrijpende verbouwing moet zijn geweest, ook dit is natuurlijk moeitelijk te kwantificeren of iets ingrijpend is geweest.

Is je vraag wat wettelijk verplicht is, of wat je wilt?

Want als je nu aan de Electra begint, zou ik het gewoon volgens de huidige norm doen.

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Wellicht voor de experts hier een simpele vraag, of ik niets vergeet.

Ik heb een lege groep in de meterkast met aardlekschakelaar. Als ik hier 1 stopcontact op wil aansluiten, kan ik dat zelf door gewoon 3 draden aan te sluiten ?
(direct VD draad via lozeleiding van wdc naar meterkast)

3x2,5mm is dan voldoende toch ?

[Voor 14% gewijzigd door wd200 op 06-09-2021 11:32]

• benji_87
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-09 19:33
JackBol schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:29:
[...]

Is je vraag wat wettelijk verplicht is, of wat je wilt?

Want als je nu aan de Electra begint, zou ik het gewoon volgens de huidige norm doen.
Wat wettelijk verplicht is, ik het idee dat de vorige aanemer geen deugdelijk werk heeft geleverd.
Ideale situatie zou zijn dat ik het kan laten reparen (Naar wetttelijke standaard brengen) en de kosten verhalen.

• Eupeodes
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:01

de lange stukken doe ik inderdaad met vaste pijp, en dan vanaf de laatste bocht met flex. Al heb ik ook vaste pijp in dozen kunnen zetten bij dozen die erin zaten voor de tweede plaat op de muur kwam. Wel heb ik bij alle buizen de eerste meter vanaf de centraaldoos met flex gedaan omdat die eerste meter eigenlijk alleen maar bochten is (van doos via nok de metalstud in). Dus kort gezegd, eerste en laatste meter flex, bij buizen langer dan 2 meter het tussenliggende met vast pijp. En voor UTP zelfs zo mogelijk enkel vast (alleen een buisje van 60 cm wel met flex gedaan).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

benji_87 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:34:
[...]

Wat wettelijk verplicht is, ik het idee dat de vorige aanemer geen deugdelijk werk heeft geleverd.
Ideale situatie zou zijn dat ik het kan laten reparen (Naar wetttelijke standaard brengen) en de kosten verhalen.
Na 4 jaar? Ik weet niet hoeveel het destijds gekost heeft… maar succes.

• habbekrats
JackBol schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:43:
[...]

Na 4 jaar? Ik weet niet hoeveel het destijds gekost heeft… maar succes.
Ik zou het dan op constructie fouten houden, deze aansprakelijkheid is niet aan de verjaringstermijn van 2 jaar gebonden.
Constructiefouten kan als het voor een koper/leek een niet zichtbare fout betreft welke wel levens bedreigende situaties kan veroorzaken. Wel moet je hier waarschijnlijk een goede rechtsbijstandverzekering voor hebben en een goede advocaat met lange adem.

• Eupeodes
  • Laatst online: 17:01

Wat is de casus:

- De aarde is afgeknipt

Bouwbesluit is in deze niet zo belangrijk, veel belangrijker is de NEN 1010. Voorbeeld 3 in de TS lijkt me aardig van toepassing op je situatie. Geheel vernieuwd betekent zeker niet dat ook alle buizen vernieuwd worden. Gezien de leeftijd van je woning is het wel zeer denkbaar dat nog de oude kleuren draad gebruikt zijn bij de bouw, dat zou dan wel vervangen moeten worden tot de nieuwe kleuren.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

benji_87 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:34:
[...]

Ik zou beginnen met een jurist te raadplegen. Afhankelijk van of de kosten verhaalbaar zijn daar je plan op maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Monteren jullie dan vaste pijp met op het laatste stukje flexpijp?
Ja, ik maak het laatste stukje dan altijd met flex. Het liefst 3/4" buis toepassen en dan het laatste stukje met 5/8" flex, deze kun je zo in de vaste buis schuiven. Dan zit je ook niet te klooien met de lengte want overlengte kun je gewoon terugschuiven. :)
Wanneer je die mogelijkheid hebt zou ik dat inderdaad zeker doen. d:)b

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Xander
  • Nu online

Ik denk niet dat je een discussie over de gehanteerde versie van de norm gaat winnen. Heck, je kunt al uren discussiëren of de NEN1010 überhaupt toegepast had moeten worden.

Voor een volgende keer: Het is natuurlijk niet onverstandig om als opdrachtgever dit soort zaken gewoon vast te leggen. Laat in de offerte opnemen dat alles aan de jongste NEN1010 moet voldoen en je kunt er nooit meer een discussie over hebben.

Maar de gehanteerde norm is helemaal niet zo interessant, er is hoe dan ook prutswerk geleverd.
- Contactdozen met aardcontact mogen niet zonder aarde zijn aangesloten. Ook niet volgens NEN1010:1962!
- Wat moet ik me voorstellen bij "geen lasdozen gebruikt"? Zijn de leidingen van de contactdozen opgelengd los in het stucwerk ofzo? Dat mag natuurlijk niet, ook niet volgens NEN1010:1962.
- Kabels rechtstreeks in de muur smeren mag ook niet volgens NEN1010:1962. :+ Maar dat mag dan weer wel volgens hedendaagse normen... Als je aan het "rechtens verkregen niveau" wilt vasthouden moet je het natuurlijk ook wel consequent doen. :+
Eupeodes schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:55:
[...]

Bouwbesluit is in deze niet zo belangrijk, veel belangrijker is de NEN 1010. Voorbeeld 3 in de TS lijkt me aardig van toepassing op je situatie. Geheel vernieuwd betekent zeker niet dat ook alle buizen vernieuwd worden. Gezien de leeftijd van je woning is het wel zeer denkbaar dat nog de oude kleuren draad gebruikt zijn bij de bouw, dat zou dan wel vervangen moeten worden tot de nieuwe kleuren.
Waarom zou het bouwbesluit niet zo belangrijk zijn? Zonder het bouwbesluit is er geen enkele reden om NEN1010 uberhaupt toe te passen.

Ik vraag me af hoe die voorbeelden uit de TS te onderbouwen zijn met NEN1010. NPR5310 zegt er wel het een en ander over, maar dat is maar een praktijkrichtlijn die wat leuks roept over goed vakmanschap enzo. Dat maakt het niet verplicht.

[Voor 21% gewijzigd door Xander op 06-09-2021 14:39]

• Xander
  • Nu online
wd200 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:31:
Wellicht voor de experts hier een simpele vraag, of ik niets vergeet.

Ik heb een lege groep in de meterkast met aardlekschakelaar. Als ik hier 1 stopcontact op wil aansluiten, kan ik dat zelf door gewoon 3 draden aan te sluiten ?
(direct VD draad via lozeleiding van wdc naar meterkast)

3x2,5mm is dan voldoende toch ?
Neem aan gewoon een B16 automaat achter een 30mA aardlekschakelaar?

Ja, dan kun je gewoon 3x2,5mm² (bruin, blauw, groen/geel) trekken en aansluiten. Als de loze leiding niet verder komt dan het plafond van de meterkast moet je hem natuurlijk nog wel verlengen naar de groepenkast.

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:15

Voor een tussenwandje kun je er aan 2 kanten bij :) Ik heb om-en-om (qua kamer) de wandplaten gemonteerd. Dan kun je er bij de ene dus achter bij, en de vaste pijpen + doos goed op de plaats duwen. Dan dichtmaken, en bij de volgende plaat (of waar nodig) andersom.

Enige is dan wel dat je de kamers qua aansluitingen niet symmetrisch krijgt.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:15
beschuitfluiter schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:31:
Ik ben voor mijn nieuwbouwhuis aan het shoppen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Is gewoon klein rijtjeshuis (95m2) met 12x350W zonnepanelen er op met 3600W omvormer.

Gasloos verder

Maar de woningen worden standaard met 3x35A opgeleverd ivm de warmtepomp

Dat wordt volgens mij nergens mee genomen in de prijsvergelijkingen

Heeft iemand hier een tip/advies/ervaring met een bedrijf wat dit het netst doet?
Ik mag inderdaad toch hopen dat je geen 3x35A hebt, want in NL kost dit al snel 700 tot 800 euro per jaar extra, terwijl dat echt niet nodig is met een WP. (Hier 7000WP op het dak, en een 11,2KW WP, full electric woning zonder gas)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Andrehj
beschuitfluiter schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:31:
Ik ben voor mijn nieuwbouwhuis aan het shoppen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Is gewoon klein rijtjeshuis (95m2) met 12x350W zonnepanelen er op met 3600W omvormer.
Maar de woningen worden standaard met 3x35A opgeleverd ivm de warmtepomp
Even een antwoord (voor je eigen bestwil) in dit topic waar deze discussie meer op zijn plaats is: Die 3x35A (eigenlijk 3x40A) slaat over het algemeen nergens op, en is vooral makkelijk voor de installateur, dan hoeft ie over de faseverdeling niet zo goed na te denken. Hij hoeft echter de jaarlijkse meerkosten van € 773 niet te betalen... Over een termijn van 15 jaar kost je dat maar liefst €11.595,- extra. Daar kun je ook heel wat leuks voor doen.
Hier (en vooral in het topic van de L/W warmtepompen) draaien mensen echter zonder problemen een grote woning incl alle luxe stroomverbruikers op een standaard 3x25A aansluiting.
Zelf verwarm ik ca 1200 m3 met een warmtepomp, er liggen 44 panelen op het dak, en verder alle standaard elektrische verbruikers (inductiekookplaat, quooker, wasmachine, vaatwasser, wtw, droger, airco etc). Geen enkel probleem.
En mocht er ooit een probleem optreden, dan reset ik zelf wel even die hoofdzekering. Bij een nieuwbouwwoning zijn dat immers automaten, die kun je makkelijk zelf weer inschakelen.
Kortom: Regel met je aannemer dat je gewoon een 3x25A aansluiting krijgt, die is bij aanleg trouwens ook al 270 euro goedkoper. (En lees dit topic even terug, de discussie is hier al vaak gevoerd.)

[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2021 19:20]

• tcpie
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 08-09 08:02
In ons nieuwe appartement de twee antieke "groepen" (zwarte schakelaars met elk een smelt stop) laten vervangen door een daadwerkelijke groepenkast. Naïef gedacht dat met zo'n nieuwe groepenkast ook meteen het appartement magisch voorzien is van 7 groepen... Maar zo werkt het natuurlijk niet 8)7 , moeten eerst een hoop extra kabels getrokken worden. Nu eerst maar het andere kluswerk doen (extra groepen vooral handig voor eventuele inductieplaat later), en nadenken over hoe we dat gaan aanpakken.

Ik ga dit topic maar eens goed in de gaten houden :).

• Niltag
  • Laatst online: 20-09 22:37
Tijdens de verbouwing van de mijn huis een nieuwe hager meterkast laten installeren. 12 groepen waarvan 2 reserve, 4 per fase en een 3 fase groep voor eventuele uitbreiding later (kook nog op gas).

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en is de 3 fase groep inmiddels aangesloten op een 3 fase omvormer van de zonnepanelen. Nu is er echter een elektrische auto onderweg en moet er toch nog een 3 fase groep bij voor de lader. Helaas past dit nu al niet meer in de huidige kast en is er ook geen ruimte om er een 2e kast naast of onder te laatsen.

Ik heb daarom een hager miniverdeler aangeschaft met 3 fase aardlekautomaat. Nu is mijn vraag met welk type verbinding ik deze kan aansluiten. De verdeler komt op een paar cm van 1 van de zij-uitgangen van de bestaande kast. Ik moet dus de 3 fase draden en de nuldraad naar de miniverdeler overbrengen maar iets zegt me dat ik deze 4 draden niet gewoon in het zicht mag laten. Wat is de 'normale' manier om deze draden naar de miniverdeler te brengen?

Alvast bedankt.

• habbekrats
@Niltag
Klein stukje buis 3/4 of 1" ertussen. En vergeet de aarde draad niet. Bij voorkeur met 6mm2 verbinden.

• Naalroc
Of een stukje 5 aderige kabel?
Heb nog wel wat van 6 mm^2 als je dat uit de brand helpt?

• Andrehj
habbekrats schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:47:
@Niltag
Klein stukje buis 3/4 of 1" ertussen. En vergeet de aarde draad niet. Bij voorkeur met 6mm2 verbinden.
Inderdaad. Qua verkrijgbaarheid kun je ook nog voor 32mm PVC gaan, dat heeft elke bouwmarkt.
Overigens vind ik het anno 2021 niet slim om bij een nieuwe meterkast niet rekening te houden met minimaal 4 (maar liefst 5) krachtgroepen:
- Zonnepanelen
- Koken
- Elektrische auto
- Warmtepomp
- Verwarmingselement SWW-vat
(Daar heeft @niltag nu natuurlijk niets meer aan, maar meer als hint voor andere lezers)

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2021 22:26]

• Niltag
  • Laatst online: 20-09 22:37
habbekrats schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:47:
@Niltag
Naalroc schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:13:
Of een stukje 5 aderige kabel?
Heb nog wel wat van 6 mm^2 als je dat uit de brand helpt?
Andrehj schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:14:
[...]

Inderdaad. Qua verkrijgbaarheid kun je ook nog voor 32mm PVC gaan, dat heeft elke bouwmarkt.
Overigens vind ik het anno 2021 niet slim om bij een nieuwe meterkast niet rekening te houden met minimaal 4 (maar liefst 5) krachtgroepen:
- Zonnepanelen
- Koken
- Elektrische auto
- Warmtepomp
- Verwarmingselement SWW-vat
(Daar heeft @niltag nu natuurlijk niets meer aan, maar meer als hint voor andere lezers)
Thanks voor de snelle reacties. Stukje buis wordt het dan gewoon. Heb 6mm2 aansluitdraad liggen dus dat moet goed komen. Aarde idd doorlussen naar de aardrail in de hoofdkast vanaf de 5 aderige kabel naar de laadpaal.

Voor wat betreft het goed nadenken over de grootte van de kast kan ik je niets anders dan gelijk geven. Ik had eigenlijk een dubbele kast besteld. Dit had net aan gepast als ik wat dingen had verplaatst. Bij aankomst met de nieuwe kast gaf de electricien aan: "Ik heb toch alles in 1 kast weten te krijgen". Ik had er toen eigenlijk op moeten staan om alsnog de grote kast te installeren maar op dat moment dacht ik nog dat ik wel even vooruit zou kunnen. Inderdaad altijd voor zo groot mogelijk gaan!

• beschuitfluiter
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 13:41

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Grolsch schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:44:
[...]

Ik mag inderdaad toch hopen dat je geen 3x35A hebt, want in NL kost dit al snel 700 tot 800 euro per jaar extra, terwijl dat echt niet nodig is met een WP. (Hier 7000WP op het dak, en een 11,2KW WP, full electric woning zonder gas)
Ja toch wel; electricien kwamen voor bedrijfszekere berekening op 28A en dan is 25 dus te weinig. Warmtepomp doet ruim 11KW in de winter schijnbaar :(

¯\_(ツ)_/¯

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:10
@beschuitfluiter 3 x 25A is 75A. Als je het netjes verdeelt dan kun je toch prima die 28A eruithalen?

Wat is de aansluitwaarde van de warmtepomp?

[Voor 18% gewijzigd door jongetje op 07-09-2021 11:38]

• its_me_
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 18:02
beschuitfluiter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:27:
[...]

Ja toch wel; electricien kwamen voor bedrijfszekere berekening op 28A en dan is 25 dus te weinig. Warmtepomp doet ruim 11KW in de winter schijnbaar :(
Als je warmtepomp daadwerkelijk 11 kWe afneemt dan woon je in een enorm grote villa of in een heel slecht geïsoleerde woning. Kan me daarom niet voorstellen dat deze gegevens correct zijn.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Ik ga wel even contact opnemen met de aannemer/electricien; lijkt me idd dat ze voor de makkelijke weg gekozen hebben. Bedankt

/edit

dit is de opgave

[Voor 24% gewijzigd door beschuitfluiter op 07-09-2021 11:47]

¯\_(ツ)_/¯

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

jongetje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:36:
@beschuitfluiter 3 x 25A is 75A. Als je het netjes verdeelt dan kun je toch prima die 28A eruithalen?

Wat is de aansluitwaarde van de warmtepomp?
8800W binnenunit
2200W buitenunit
200W bediening

¯\_(ツ)_/¯

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:10
@beschuitfluiter Dat is wel heerlijk ruim gerekend.

Ik bedoelde de echte aansluitwaarde van de warmtepomp. Kan me namelijk niet voorstellen dat een binnenunit 4 maal zoveel energie vraagt dan de buitenunit. Dat is meestal andersom. Zoek eens de technische specificaties op wat dat ding in het echt maximaal gebruikt. Ze schatten je lichtpunten ook in op 90Watt, maar dan heb je echt een enorme berg ledlampen nodig om op dat vermogen te komen.

Daarnaast tellen ze het gelijktijdige vermogen bij het totale vermogen. Dat kan natuurlijk niet, je kunt niet meer gebruiken dan het totale vermogen.

[Voor 15% gewijzigd door jongetje op 07-09-2021 11:55]

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

jongetje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:52:
@beschuitfluiter Dat is wel heerlijk ruim gerekend.

Ik bedoelde de echte aansluitwaarde van de warmtepomp. Kan me namelijk niet voorstellen dat een binnenunit 4 maal zoveel energie vraagt dan de buitenunit. Dat is meestal andersom. Zoek eens de technische specificaties op wat dat ding in het echt maximaal gebruikt. Ze schatten je lichtpunten ook in op 90Watt, maar dan heb je echt een enorme berg ledlampen nodig om op dat vermogen te komen.

Daarnaast tellen ze het gelijktijdige vermogen bij het totale vermogen. Dat kan natuurlijk niet, je kunt niet meer gebruiken dan het totale vermogen.
Nee, ze doen totaal vermogen per onderdeel en dan een factor daarvan, vaak *0,3. Dat zie je in de tabel. Dan krijg je dat gelijktijdige vermogen.

Voor de rest eens; ik ga het even navragen.

¯\_(ツ)_/¯

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:15
beschuitfluiter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:43:
Ik ga wel even contact opnemen met de aannemer/electricien; lijkt me idd dat ze voor de makkelijke weg gekozen hebben. Bedankt

/edit

dit is de opgave
[Afbeelding]
Dikke onzin, en dit geintje gaat je veel geld kosten.

Je hebt "slechts" een 95m2 rijtjeshuis.

Ter vergelijking, ik woon in een vrijstaande woning, 900m3, 280m2 vloeroppervlakte, geen WTW, 11,2KW WP, ruim 10KW kookplaat, Quooker, vaatwasser, droger, oven, magnetron, wasmachine, zonnebank, en wat ik allemaal nog meer vergeten ben, en heb nog NOOIT een piekvermogen boven de 13KW kunnen waarnemen. Ik meet m'n actuele stroomverbruik iedere 10 seconden, en log al ruim 4 jaar.

Wat voor een WP krijg je eigenlijk :? Ik krijg het vermoeden dat je electriciën rekent met "Thermische vermogens" i.p.v. "elektrische vermogens".

Ik mag toch hopen dat je met een 95m2 rijtjeswoning geen WP gaat krijgen die 8800 Watt uit het net trekt, want dat heb ik mijn 11,2KW nog nooit zien doen, ook niet bij -10 en een SWW run.

[Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 07-09-2021 12:34]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Andrehj
beschuitfluiter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:44:
[...]

8800W binnenunit
2200W buitenunit
200W bediening
8.8 kW opgenomen vermogen van je binnenunit??? Voor een tussenwoning van 95 m2? Zijn ze wel helemaal lekker? :? 8)7 |:( 8)7
Pak voor de gein je EPC/BENG berekening er eens bij, ik wed dat je niet meer dan 4 kW thermisch nodig heb om die woning te verwarmen. Dat betekent elektrisch hooguit 2 kW, en dat is dan het opgenomen vermogen van de buitenunit. De binnenunit zou hooguit wat nodig hebben voor een waterpompje, en daarnaast nog een 2 kW elektrisch element voor de legionellacyclus.
8.8 kW slaat echt nergens op. Dan heeft iemand een compleet verkeerde warmtepomp geselecteerd.

Edit:
2.5 kW voor een wasdroger is ook een waarde van de vorige eeuw. Tegenwoordig heb je warmtepompdrogers die nog maar ca 500 W opnemen. Scheelt je ook weer 2 kW.

[Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 07-09-2021 14:10]

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Andrehj schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:06:
[...]

8.8 kW opgenomen vermogen van je binnenunit??? Voor een tussenwoning van 95 m2? Zijn ze wel helemaal lekker? :? 8)7 |:( 8)7
Pak voor de gein je EPC/BENG berekening er eens bij, ik wed dat je niet meer dan 4 kW thermisch nodig heb om die woning te verwarmen. Dat betekent elektrisch hooguit 2 kW, en dat is dan het opgenomen vermogen van de buitenunit. De binnenunit zou hooguit wat nodig hebben voor een waterpompje, en daarnaast nog een 2 kW elektrisch element voor de legionellacyclus.
8.8 kW slaat echt nergens op. Dan heeft iemand een compleet verkeerde warmtepomp geselecteerd.

Edit:
2.5 kW voor een wasdroger is ook een waarde van de vorige eeuw. Tegenwoordig heb je warmtepompdrogers die nog maar ca 500 W opnemen. Scheelt je ook weer 2 kW.
Stiebel eltron WPL07AC is de warmtepomp heb ik inmiddels begrepen.
En de HSBC 200 boiler komt er bij

product sheet geeft idd aan dat ie bij nood/ extra verwarming 8800W verbruikt.

¯\_(ツ)_/¯

• microcuts
  • Laatst online: 19:03
beschuitfluiter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:44:
[...]

Dat is het afgegeven thermisch vermogen, niet het opgenomen elektrisch vermogen.

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:33
beschuitfluiter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:44:
[...]

Die discussie is eerder ergens gevoerd... Ze zetten de COP1 spiraal voor de volle mep op de 'begroting' terwijl je in zou verwachten dat een nieuwbouwwoning zoals @Andrehj al aangeeft een poep en een scheet nodig zou moeten hebben.

Ik vond bij die discussie toen, en nu nog steeds: Er gaat iets grondig mis als die noodverwarming ontwerptechnisch nodig is, laat staan aan de volle 9kW.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

microcuts schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:10:
[...]

Dat is het afgegeven thermisch vermogen, niet het opgenomen elektrisch vermogen.
Staat echt verbruik bij:
https://www.stiebel-eltro...sche-gegevens.product.pdf

¯\_(ツ)_/¯

• habbekrats
@beschuitfluiter Ik zou die hele wp installatie nog eens door (laten) rekenen. en verkeerde installatie komt regelmatig voor. Een weekje terug van een woningbouw de huren met 40% verlaagd aangezien de bewoners met torenhoge rekeningen opgescheept werden. https://www.woonbond.nl/n...ging-verkeerde-warmtepomp

• microcuts
  • Laatst online: 19:03
Ah, de boiler dus, niet de warmtepomp. Het lijkt mij niet dat er met een gelijktijdigheidsfactor van 0,8 gerekend moet worden als het gaat om een noodvoorziening die waarschijnlijk bijna nooit aangesproken gaat worden.

• Frenkie567917
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:23
Ik wil een badkamer ventilator plaatsen, de Vent-Axia Svensa, deze zal worden aangesloten op fase, nul en schakeldraad (voor de timer functie).

Er zit al een loze leiding van de centraaldoos naar de plaats waar de ventilator komt.

Voor het trekken van de vd draad twijfel ik tussen 2,5mm2 en 1,5mm2 voor de fase en nul.
Wat raden jullie aan?
De handleiding van de ventilator raadt overigens 3x1,5mm2 aan.

• leonbong
habbekrats schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:24:
@beschuitfluiter Ik zou die hele wp installatie nog eens door (laten) rekenen. en verkeerde installatie komt regelmatig voor. Een weekje terug van een woningbouw de huren met 40% verlaagd aangezien de bewoners met torenhoge rekeningen opgescheept werden. https://www.woonbond.nl/n...ging-verkeerde-warmtepomp
Dat is een heel specifek geval, wat Radar destijds heeft gehaald. Daar is warmtepompboiler ingezet als verwarming voor de vloerverwarming.
Bij dat project is heel duidelijk dat het echt verkeerd ontwerp is.

• leonbong
Frenkie567917 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:05:
Ik wil een badkamer ventilator plaatsen, de Vent-Axia Svensa, deze zal worden aangesloten op fase, nul en schakeldraad (voor de timer functie).

Er zit al een loze leiding van de centraaldoos naar de plaats waar de ventilator komt.

Voor het trekken van de vd draad twijfel ik tussen 2,5mm2 en 1,5mm2 voor de fase en nul.
Wat raden jullie aan?
Als je er geen 2-polig schakelaar tussen zet ontkom je niet aan 2,5mm².

• Xander
  • Nu online
Je hebt in dergelijke ventilator vaak weinig ruimte om het een en ander aan te sluiten, met 3x2,5mm² wordt het "proppen". Het fabrikantvoorschrift zal niet voor niets 1,5mm² zijn.

Maar alleen zwarte VD is in 1,5mm² goed verkrijgbaar, voor bruin, blauw en eventueel groen/geel zul je goed moeten zoeken. Denk dat daarom het gros toch met 2,5mm² aangesloten zal zitten. Je maakt het jezelf daarmee lastig maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet lukt. ;)
leonbong schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:07:
[...]

Als je er geen 2-polig schakelaar tussen zet ontkom je niet aan 2,5mm².
:?

• Andrehj
Er zit dus in die gecombineerde buffer/boiler een extra verwarmingselement van 8.8 kW. Dat is gewoon idioot hoog. Ik zou even (laten) uitzoeken of je dat vermogen niet kan verkleinen naar bijvoorbeeld 2 of 3 kW. Dan is je hele probleem opgelost.
Wat dat betreft weer pluspunten voor Alklima (zie de discussie in het L/W topic), zij vertikken het gewoon om de binnenunits (van Mitsubishi) met de 6 of 9 kW verwarmingselementen in NL te leveren, en leveren alleen de uitvoering met een 2 kW verwarmingselement.
Het wordt tijd dat op dit gebied de netbeheerders in actie gaan komen, want dergelijke idiote COP=1 elementen van 8.8 kW gaan er op termijn voor zorgen dat ons elektriciteitsnet onderuit gaat.

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:42

Wat raden jullie aan?
Ik liep tegen hetzelfde aan bij een ventilator bij mij in het toilet. Daar loopt een fase, nul en schakeldraad naar toe. De 2.5mm2 fase en nul passen niet in het aansluitblok.

Opgelost door de fase en nul (in de behuizing van de ventilator) een paar cm te verlengen met 1.5mm2 zwart aangesloten met een wago lasklem.

Dus : bruin en blauw behuizing ventilator in. Wago erop (2 polig) per draad en een paar cm zwarte 1.5mm om aan te sluiten.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

[...]

Ik ben het eens met @Grolsch je hebt het niet nodig.
Ik heb zelfs een 16 kW warmtepomp en draai met gemak met 3 x 25A.

Hou die extra netbeheerskosten in je zak, het is echt ontzettend veel geld (en ik werk voor een netbeheerder ;) )

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Ha ik lees nu over die 8,8 kW.

Maar dat is de noodverwarming. Die heb ik trouwens ook, om precies te zijn 3 heaters van 3 kW.
Slechts één daarvan wordt regelmatig gebruikt (legionella programma van 55 naar 60 graden), de andere twee zijn alleen voor als de warmtepomp het niet meer aan zou kunnen of defect zou raken. Dan kunnen die heaters op COP-1 verwarmen. Maar zelfs dat zou geen probleem moeten zijn.

In de 4 jaar die ik hier woon heb ik de heaters nooit voor ruimteverwarming in werking gezien trouwens (het is tot -14 geweest).

[Voor 4% gewijzigd door psy op 07-09-2021 23:46]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Ik heb de zelfde discussie gehad.
11kW warmtepomp, airco, laadpaal, 3 fase kookplaat, 2 ovens. Die bouwer wilde zelfs 3x50A omdat de ‘berekening’ op 38A Ib uit kwam.

Ik heb de groepen kast wel laten voorbereiden met 63A aardlekschakelaars, maar de netaansluiting op 3x25A gelaten. Die kan ik nog wel upgraden mocht het echt nodig zijn.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

psy schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:40:
[...]

Ik ben het eens met @Grolsch je hebt het niet nodig.
Ik heb zelfs een 16 kW warmtepomp en draai met gemak met 3 x 25A.

Hou die extra netbeheerskosten in je zak, het is echt ontzettend veel geld (en ik werk voor een netbeheerder ;) )
Zijn inmiddels weer wat wijzer; even contact opgenomen met fabrikant; schijnt dat je dmv soort jumpers in kunt stellen wat de boiler max mag verbruiken bij noodverwarmen dan wel bijverwarmen.

2,9KW
5,9KW
8,8KW

Ze hebben vanuit de aannemer / installateur / electricien dus allemaal die max waarde aangehouden.

Ik vraag me dus af of ik met een 2,Kw warmtepomp in een strenge winter voldoende heb aan 5,9Kw of 2,9KW want dan kom ik sowieso onder de 25A, zelfs met de ruim bemeten berekening van de electricien.

Als via bouwbesluit bepaalde minimale waarden verplicht zijn, dan zij het zo, maar als het dus op die lichtere stand ook kan en mag, dan yes please. Iemand die daar iets over kan zeggen?

[Voor 9% gewijzigd door beschuitfluiter op 08-09-2021 13:12]

¯\_(ツ)_/¯

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Stel dat de bouwer echt niet anders wil dan 3 x 35A, dan is het eerste wat jij doet na sleuteloverdracht de netbeheerder bellen dat jij gewoon direct naar 3 x 25A wil. Probleem opgelost.

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Je kunt altijd upgraden of downgraden als je er eenmaal woont.
Ik zou aandringen op 3x25 en upgraden als blijkt dat je hoofdschakelaar er regelmatig uit knalt.
Andersom zul je nooit weten of je het niet had gered met minder.
Pagina: 1 ... 188 ... 191 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee