Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.327.040 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Faece schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Hetgeen ik wil plaatsen is voor traditionele bekabeling, niet voor busbekabeling. Dus in principe zou het moeten lukken...
Traditionele bekabeling verwacht die nieuwe module dus 230V AC... En geen 12/24V DC (er even vanuit gaande dat dit gebruikt word om die relais aan te sturen)...

Een foto van je meterkast waar de relais hangen zou ook wat verduidelijking kunnen scheppen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 04:46
Ik lees in diverse topics met foto's van meterkasten dat er gewezen wordt op het ontbreken van adereindhulzen. Nu kom ik uit de automotive branche en daar is het gebruik van adereindhulzen wel aan te raden ivm de litze draden, maar het nut van adereindhulzen bij VD draad (met massieve kern) zie ik niet helemaal.

Is dit een nieuwe richtlijn, of?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:24
maarten_NL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:57:
Ik lees in diverse topics met foto's van meterkasten dat er gewezen wordt op het ontbreken van adereindhulzen. Nu kom ik uit de automotive branche en daar is het gebruik van adereindhulzen wel aan te raden ivm de litze draden, maar het nut van adereindhulzen bij VD draad (met massieve kern) zie ik niet helemaal.

In mijn meterkast hebben ze flexibel draad gebruikt(met aderhulsen). Wellicht wordt dat vaker gedaan dan massieve kern omdat het makkelijker te maneuverer is?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

In mijn meterkast hebben ze flexibel draad gebruikt(met aderhulsen). Wellicht wordt dat vaker gedaan dan massieve kern omdat het makkelijker te maneuverer is?
Aha, litze draad in de meterkast. Nieuwe informatie :)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faece schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Hetgeen ik wil plaatsen is voor traditionele bekabeling, niet voor busbekabeling. Dus in principe zou het moeten lukken...
Je hebt alleen geen traditionele schakelingen, maar maakt gebruik van relais. Eigenlijk heb je al "domotica", zij het dan met domme relais...

Als je dit slim wilt maken zul je het in de groepenkast moeten zoeken. Relais eruit, domotica actoren en ingangsmodules erin. Daar is het destijds dus voor voorbereid lijkt het.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maarten_NL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:57:
maar het nut van adereindhulzen bij VD draad (met massieve kern) zie ik niet helemaal.

Op massieve of samengeslagen kernen horen en mogen ze ook helemaal niet. ;)

Maar de interne bedrading is tegenwoordig veelal soepele draad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:05
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

In de 2015 versie van de installatienorm voor gebouwinstallaties NEN1010 is de eis voor de bedrading intern in de meterkast (dus van hoofdschakelaar tot de aardleks) flexibel ipv massieve kern geworden en dan horen er adereindhulsjes bij (tenzij je speciale automaten hebt met klemmen waar het zo in mag maar die ben ik nog niet in nederland tegengekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Lochnes schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:15:
[...]

In de 2015 versie van de installatienorm voor gebouwinstallaties NEN1010 is de eis voor de bedrading intern in de meterkast (dus van hoofdschakelaar tot de aardleks) flexibel ipv massieve kern geworden en dan horen er adereindhulsjes bij (tenzij je speciale automaten hebt met klemmen waar het zo in mag maar die ben ik nog niet in nederland tegengekomen)
Aha, wat zou ik dan moeten doen als ik mijn bestande meterkast inhoud over ga zetten naar een grotere kast + ombouw naar 3 fase? Voor het officiële werk schakel ik een electricien in, maar als ik al wat voorwerk kan doen wil ik het wel gelijk goed doen.

Zo ver ik weet zitten is de huidige kast met VD draad bedraad. Mag ik die nog hergebruiken of is het nu een krimptang en een paar rollen bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
Volgens de nederlandse wet moet jouw huis en de installatie voldoen aan de veiligheidseisen van de afgegeven bouwvergunning - dus als jij alleen een kleine verbouw hebt hoef je niks te veranderen. Tis geen software waar je elke keer de laatste versie van moet hebben…
wat de installateur zal doen is alleen het stukje wat hij erbij zet VD soepel inzetten want dat heeft hij nu in de bus liggen. Als hij er VD massief in zou doen is dat ook nog steeds ok want voldoet nog steeds aan de oorspronkelijke eisen. Wat je zelf doet mag je dus ook zelf weten, VD is makkelijker want dan heb je geen adereindhulsjes nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Lochnes schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:15:
[...]

Ik ga zo eens de kappen er weer afhalen. Ik kreeg het idee dat de automaten geen aderhuls hadden(ik zag ze zo snel alleen bij de aardlek zitten). Is materiaal van EATON.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:30
LED-Maniak schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Ik ga zo eens de kappen er weer afhalen. Ik kreeg het idee dat de automaten geen aderhuls hadden(ik zag ze zo snel alleen bij de aardlek zitten). Is materiaal van EATON.
Je hebt ook adereindhulzen zonder gekleurd kapje, deze werden door Eaton automatisch aangezet. Nieuwste methode is dat de adereindhulzen zijn vervangen door het uiteinde kort te verhitten en in model te stanzen.
Foto 1 machinaal ader afwerking
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/16421/adwords/holec-draad-300mm-6mm2-zwart-eindhuls-per-stuk-1639392-1317857_0.png
foto 2 smelt en pers techniek
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/5/250UV3-BL-1024x768bw0c0q70.JPG

Vooral nr2 is niet goed te zien als deze aangesloten in de automaat zit

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
…dat heb ik zelf ook net gebruikt, dacht ik doe het toch netjes volgens de norm, en drie stukjes voorgekrompen/gestanst op maat is goedkoper dan ringetje 6mm2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
habbekrats schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Vooral nr2 is niet goed te zien als deze aangesloten in de automaat zit
Wat niet erg is omdat moderne automaten eigenlijk allemaal geschikt zijn om soepel (fijnaderig) zonder huls in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Sorry had in het verkeerde topic gepost. Deze post kan weg.

[ Voor 94% gewijzigd door Kleuvert op 22-08-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb een raadsel...

Ben van alle leidingen in de groepenkast aan het kijken waar ze heen gaan.

Nu heb ik een aardedraad in de grond zitten die aan de groepenkast gaan.

Echter heb ik daarnaast nóg een aardedraad in de grond met flexibel kunststof leiding er omheen. Deze gaan om de groepenkast heen door een pvc buis tot helemaal achter in het huis in het washok waar ook de wasmachine staat.

Echter, de wasmachine heeft een eigen pvc buis lopen met ook een aardedraad die wel weer terug gaat naar de groepenkast.

Wat is dan het nut van deze tweede aardedraad? Hij is behoorlijk dik met groene mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Laatst online: 04-07 17:10
LED-Maniak schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:46:
Ik heb een raadsel...

Ben van alle leidingen in de groepenkast aan het kijken waar ze heen gaan.

Nu heb ik een aardedraad in de grond zitten die aan de groepenkast gaan.

Echter heb ik daarnaast nóg een aardedraad in de grond met flexibel kunststof leiding er omheen. Deze gaan om de groepenkast heen door een pvc buis tot helemaal achter in het huis in het washok waar ook de wasmachine staat.

Echter, de wasmachine heeft een eigen pvc buis lopen met ook een aardedraad die wel weer terug gaat naar de groepenkast.

Wat is dan het nut van deze tweede aardedraad? Hij is behoorlijk dik met groene mantel.
Wat is de definitie van "washok", eventueel bedoeld voor later/vroeger gebruik als badkamer? Oftewel, dan zou het de aarding kunnen zijn voor je kranen/leidingen etc.? En hoe bedoel je een eigen pvc buis, als in, samen met de voeding voor de wasmachine?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
HammieDuDe schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Wat is de definitie van "washok", eventueel bedoeld voor later/vroeger gebruik als badkamer? Oftewel, dan zou het de aarding kunnen zijn voor je kranen/leidingen etc.? En hoe bedoel je een eigen pvc buis, als in, samen met de voeding voor de wasmachine?
Washok als in hok waar de wasmachine en droger staan. Bij sommige huizen is dit inderdaad een badkamer.

Er lopen twee pvc buizen naar achteren. Een gaat naar de wasmachine(met 3 draden). De andere zit alleen de aardedraad in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Laatst online: 04-07 17:10
LED-Maniak schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Washok als in hok waar de wasmachine en droger staan. Bij sommige huizen is dit inderdaad een badkamer.

Er lopen twee pvc buizen naar achteren. Een gaat naar de wasmachine(met 3 draden). De andere zit alleen de aardedraad in.
Dan zal het waarschijnlijk inderdaad voor de aarding zijn van je kranen/leidingen in het washok.

Volgens mij is de regelgeving m.b.t. aarding in de badkamer aangepast, maar ik heb het nu "dubbel" aangelegd in mijn nieuwe huis. Alle kranen/drains/vvwnet voorzien van aarding, die via een aardeklem rechtstreeks met vertind koper naar de MK gaat, maar ook nog een aansluiting vanaf de aardeklem naar een wcd dichtbij en ook daar nog op de aarde aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door HammieDuDe op 24-08-2021 14:57 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-07 15:33
Dik en een groene mantel? Is dat niet een (oudel) CAI kabel ? Die komen wel vaker aan de achterkant van het huis binnen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
6 kwadraads dik zeg maar :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-07 18:02
Dus die draad zit in het washok nergens op aangesloten?
Zal inderdaad een vereffening zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LED-Maniak Oudere woning?

Is het mogelijk dat de water- of gasmeter in het verleden in het washok zat? Deze leidingen horen ook vereffenend te worden daar waar ze de woning binnen komen dus misschien is dat een verklaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik wil de Raspberry die al een tijd met een breadboard op een plankje in de meterkast ligt ook in een DIN behuizing gaan hangen. Samen met de EVSE heb 2 behuizingen mee besteld.

Een DIN rail behuizing voor de rpi4 en voeding had ik al gevonden. Een punt wat ik ook nog wou verbeteren is het vervangen van de AliExpress optocoupled relais die de deurbel + een 300w IR verwarming bediend, door DIN rail relais.

Ik heb inmiddels al wel DIN rails relais gevonden met een 5v control voltage, maar de rpi gpio's zijn natuurlijk 3.3v. Weet iemand of er 3.3v DIN rail relais bestaan, of welke 5v varianten, ook al blij zijn met 3.3v?

Of zal ik er nog 3.3v control voltage relais tussen moeten zetten die 5v naar de DIN relais schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-07 08:49

thof

FP ProMod
maarten_NL schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:41:
Ik wil de Raspberry die al een tijd met een breadboard op een plankje in de meterkast ligt ook in een DIN behuizing gaan hangen. Samen met de EVSE heb 2 behuizingen mee besteld.

Een DIN rail behuizing voor de rpi4 en voeding had ik al gevonden. Een punt wat ik ook nog wou verbeteren is het vervangen van de AliExpress optocoupled relais die de deurbel + een 300w IR verwarming bediend, door DIN rail relais.

Ik heb inmiddels al wel DIN rails relais gevonden met een 5v control voltage, maar de rpi gpio's zijn natuurlijk 3.3v. Weet iemand of er 3.3v DIN rail relais bestaan, of welke 5v varianten, ook al blij zijn met 3.3v?

Of zal ik er nog 3.3v control voltage relais tussen moeten zetten die 5v naar de DIN relais schakelen?
Volgens mij kun je voor het 3.3v signaal naar de relay (die 5v wil) een simpele Logic Level Converter gebruiken. Er loopt geen echt vermogen over heen, dat deel bevind zich achter de relay.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-07 17:41

decramy

root@birdie:~#

Je GPIO levert onvoldoende stroom om een relais van die omvang te sturen. Er is een shield om (stappen-)motoren mee aan te sturen, daarmee kun je dan een relais (ipv een motor) sturen. Vervolgens heb ik dit relais gebruikt om mijn lampen mee te schakelen.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kom er even niet uit.

Ik heb hier bij de Praxis een Baseline 2-polige schakelaar spatwaterdicht grijs gekocht om een buitenstopcontact te kunnen schakelen tussen wel/geen spanning. Nu zit er op de schakelaar een controlelampje die ik uiteraard aan wil hebben wanneer de schakelaar op AAN (I) staat en uit moet zijn wanneer de schakelaar op UIT (0) staat. Het schema op de achterkant geeft het volgende aan (zie onderstaande foto).

Als ik dit schema volg, dus de aanvoer van L linksboven, aanvoer van N rechtsboven en de zwarte draad die naar de WCD loopt linksonder en de blauwe draad naar de WCD rechtsonder dan blijft het controlelampje continue branden ook al schakel ik van AAN naar UIT. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit op kan lossen? Ik wil alleen dat het controlelampje gaat branden wanneer de schakelaar op AAN staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KV6IJ9qNPYngZupXDKgH7d1imw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyPYsDF1Du9FWXd0o2mcYm37.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
Enforcer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:00:
Ik kom er even niet uit.

Ik heb hier bij de Praxis een Baseline 2-polige schakelaar spatwaterdicht grijs gekocht om een buitenstopcontact te kunnen schakelen tussen wel/geen spanning. Nu zit er op de schakelaar een controlelampje die ik uiteraard aan wil hebben wanneer de schakelaar op AAN (I) staat en uit moet zijn wanneer de schakelaar op UIT (0) staat. Het schema op de achterkant geeft het volgende aan (zie onderstaande foto).

Als ik dit schema volg, dus de aanvoer van L linksboven, aanvoer van N rechtsboven en de zwarte draad die naar de WCD loopt linksonder en de blauwe draad naar de WCD rechtsonder dan blijft het controlelampje continue branden ook al schakel ik van AAN naar UIT. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit op kan lossen? Ik wil alleen dat het controlelampje gaat branden wanneer de schakelaar op AAN staat.

[Afbeelding]
Andersom aansluiten Dus L en N naar je lamp en de 2 pijlen aan de voeding. Die lampjes zijn overigens bedoeld om de schakelaar in het donker te vinden. Maar op jou manier misbruiken kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:08:
Andersom aansluiten Dus L en N naar je lamp en de 2 pijlen aan de voeding. Die lampjes zijn overigens bedoeld om de schakelaar in het donker te vinden. Maar op jou manier misbruiken kan ook.
Wauw, dat werkt inderdaad, hartelijk dank, zo simpel kan het soms zijn!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Weet niet of het hier helemaal thuis hoort, zo niet hoor ik het graag. Betreft nieuwbouw, oktober waarschijnlijk de oplevering.

Vandaag kijkmiddag gehad en zo tref ik de bedrading van de zonnepanelen aan (zie foto). Ben niet helemaal happy dat de draden zo kaal door het dak gevoerd zijn en daarbij ook nog eens plus en min niet gescheiden. Dit i.v.m kans op vlamboog. Ik geef aan dat het op deze manier niet zo netjes is gedaan en ik het graag anders zie. De uitvoerder geeft aan “dit doen wij altijd op deze manier”. Punt.

Is er ergens vast gelegd waaruit blijkt dat deze bedrading niet correct is aangelegd? Het enige wat ik er over kan vinden zijn met name posts en artikelen die zeggen dat iets beter is, maar geen harde feiten waarmee ik kan schermen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@koifim
https://www.ew-installati...-systemen-en-nen-10102015
Leidingen en verbindingen
Leidingen moeten zo worden aangelegd dat de kans op aardsluiting en kortsluiting en overspanningen door inductie zo klein mogelijk is. Naast het type leiding is het belangrijk dat de leidingen deugdelijke worden bevestigd. Materialen daarvoor moeten bestand zijn tegen uitwendige invloeden, zoals zonnestraling (UV-licht), wind, water en sneeuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:02
https://installo.nl/pv-zo...onteren-normen-en-regels/
Er zal wellicht iets over in de npr3510 of nen1010 staan. De npr heb ik niet.

712.521.12 Leidingen aan de DC-zijde moeten zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat het risico van
aardfouten en kortsluiting zo gering mogelijk is. Dit moet worden bereikt door gebruik te maken van:
— eenaderige kabels met een niet-metalen mantel of
geïsoleerde (eenaderige) geleiders aangebracht in afzonderlijk geïsoleerde kokers of goten.
De kabels moeten worden gekozen in overeenstemming met NEN-EN 50618.
712.521.13 Om geïnduceerde spanningen ten gevolge van bliksemontladingen te minimaliseren, behoort
het oppervlak van alle lussen zo klein mogelijk te worden gehouden; dit geldt in het bijzonder voor de
kabelaanleg van de PV-strengen. De DC-kabels en de vereffeningsgeleider behoren naast elkaar te liggen.

[ Voor 70% gewijzigd door Lieuwe15 op 26-08-2021 20:45 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik ben aan het kijken naar een aardlekautomaat van 100 ma B16A.

Nu kwam ik naast EATON ook ISKRA tegen. Met toch wel een redelijk prijsverschil.
EATON is dacht ik een A-merk.
ISKRA komt dacht ik uit de EU. Aparte is wel dat het (vrijwel) maar op 1 plek wordt verkocht in NL.

Nu vraag ik me af hoe dat zit met ISKRA qua kwaliteit en zich dat verhoudt tot EATON ?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:35
jobr schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:49:
Ik ben aan het kijken naar een aardlekautomaat van 100 ma B16A.

Nu kwam ik naast EATON ook ISKRA tegen. Met toch wel een redelijk prijsverschil.
EATON is dacht ik een A-merk.
ISKRA komt dacht ik uit de EU. Aparte is wel dat het (vrijwel) maar op 1 plek wordt verkocht in NL.

Nu vraag ik me af hoe dat zit met ISKRA qua kwaliteit en zich dat verhoudt tot EATON ?
Niks mis mee 😉 https://i.imgur.com/I3tXue2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 26-08-2021 21:03 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lieuwe15 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:34:
712.521.12 Leidingen aan de DC-zijde moeten zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat het risico van
aardfouten en kortsluiting zo gering mogelijk is. Dit moet worden bereikt door gebruik te maken van:
eenaderige kabels met een niet-metalen mantel of
— geïsoleerde (eenaderige) geleiders aangebracht in afzonderlijk geïsoleerde kokers of goten.
Je hebt het verkeerde punt dik gedrukt. Wat er bij @koifim is gebruikt is denk ik gewoon eenaderige kabel zoals de meeste solar kabels.
jobr schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:49:
Gevoelsmatig schaar ik het onder de B-merken. Die aardlekautomaten van @wizzopa zien er trouwens uit als rebranded EMAT (of zou het andersom zijn?).

Maar ISKRA wordt ook veel gebruikt door netbeheerders, ze maken namelijk ook slimme meters. Dus rotzooi zal het niet zijn. ;)

• wizzopa
@Xander de smalle versie zijn beide een rebrand, de brede versie is van Ikra.

• jobr
Xander schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:43:

Gevoelsmatig schaar ik het onder de B-merken. Die aardlekautomaten van @wizzopa zien er trouwens uit als rebranded EMAT (of zou het andersom zijn?).

Maar ISKRA wordt ook veel gebruikt door netbeheerders, ze maken namelijk ook slimme meters. Dus rotzooi zal het niet zijn. ;)
Dat idee had ik ook al een beetje.

prijsverschil met een 300ma eaton is al weer een stuk kleiner.

Zou 300ma of 100ma nog veel uitmaken voor een alamat voor een omvormer?

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-07 12:01
Kan er mij een tweaker op weg helpen hoe ik de buitensensor op mijn gevel kan verplaatsen? De sensor zou 15cm hogerop moeten maar de bekabeling laat dit niet toe. Van binnenuit is de kabel niet meer bereikbaar.

Kan ik de 2 draden verlengen met een waterdichte kabelverbinder en zo een nieuw stuk kabel in een voeg hogerop laten lopen? Voor een kabeldoos zal er te weinig kabel zijn. Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t3Bil-AFb2YHcnSBw9A7_Nflcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COltvEs1gnNwjDWUmZEMtnqV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
Lieuwe15 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:34:
— eenaderige kabels met een niet-metalen mantel of
— geïsoleerde (eenaderige) geleiders aangebracht in afzonderlijk geïsoleerde kokers of goten.
Als je Solar kabel koopt, dan is die kabel altijd dubbel geïsoleerd. Tenminste, de kabel die ik had wel. Dan voldoe je toch al aan het eerste criterium? De eerste isolatie is dan de eenaderige kabel, en de tweede de niet-metalen mantel? Of zie ik dat verkeerd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-07 11:03

ranzige pad

kwaaak kwaak

koifim schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:58:
Weet niet of het hier helemaal thuis hoort, zo niet hoor ik het graag. Betreft nieuwbouw, oktober waarschijnlijk de oplevering.

Vandaag kijkmiddag gehad en zo tref ik de bedrading van de zonnepanelen aan (zie foto). Ben niet helemaal happy dat de draden zo kaal door het dak gevoerd zijn en daarbij ook nog eens plus en min niet gescheiden. Dit i.v.m kans op vlamboog. Ik geef aan dat het op deze manier niet zo netjes is gedaan en ik het graag anders zie. De uitvoerder geeft aan “dit doen wij altijd op deze manier”. Punt.

Is er ergens vast gelegd waaruit blijkt dat deze bedrading niet correct is aangelegd? Het enige wat ik er over kan vinden zijn met name posts en artikelen die zeggen dat iets beter is, maar geen harde feiten waarmee ik kan schermen.

***members only***
Niet accepteren, net als het gat bij de ventilatie buis.
Laten ze er maar een stuk buis om heen zetten. Ze kunnen het nu doen of na de oplevering (10% regeling)

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 16:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr7-viGx1WgIsvYYIaRezoLpvFM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/D5BDwPIT7rsgnZ9urhju2mEl.gif?f=fotoalbum_large
Ik heb een korte vraag die een eigen topic volgens mij niet waard is. Ik woon sinds kort in een oud huis, met een groepenkast die een combinatie van oud en nieuw is. Ik wil zonnepanelen installeren. De vorige bewoner/installateur is al zo sympathiek geweest een loze automaat te installeren (de rechter), handig!

Nu mijn vraag: er is geen plaats meer op de kast voor een extra pvc pijp, hoe leid ik op correcte wijze een extra aderpaar van buiten de kast naar de loze automaat? Ik ga liever niet door het stuk afgebroken kast rechtsboven :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjano
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 13:43
roelboel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:42:
[Afbeelding]
Ik heb een korte vraag die een eigen topic volgens mij niet waard is. Ik woon sinds kort in een oud huis, met een groepenkast die een combinatie van oud en nieuw is. Ik wil zonnepanelen installeren. De vorige bewoner/installateur is al zo sympathiek geweest een loze automaat te installeren (de rechter), handig!

Nu mijn vraag: er is geen plaats meer op de kast voor een extra pvc pijp, hoe leid ik op correcte wijze een extra aderpaar van buiten de kast naar de loze automaat? Ik ga liever niet door het stuk afgebroken kast rechtsboven :P
Gezien de staat van de behuizing (gat), smeltzekeringen en de oude aardlekschakelaar, is het advies om de hele zaak te (laten) vervangen.

Wil je dit niet doen? je hebt nu 9 inkomende buizen en maar 8 groepen in gebruik. Boven de kast een lasdoos plaatsen, buizen samenvoegen en je hebt er weer een buisopening vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
wizzopa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:52:
@Xander de smalle versie zijn beide een rebrand, de brede versie is van Ikra.
Hoe weet jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Gevraagd bij SuperFlink hoe of dat zal met de look a likes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelboel
Arjano schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:17:
Gezien de staat van de behuizing (gat), smeltzekeringen en de oude aardlekschakelaar, is het advies om de hele zaak te (laten) vervangen.

Wil je dit niet doen? je hebt nu 9 inkomende buizen en maar 8 groepen in gebruik. Boven de kast een lasdoos plaatsen, buizen samenvoegen en je hebt er weer een buisopening vrij.
Duidelijk, dank je wel. Dat was precies wat ik nodig had om de boel te gaan vervangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 10:26
roelboel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:42:
[Afbeelding]

Ik zou deze compleet vervangen door een nieuwe kast!
(Spuit 11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Over een nieuwe groepenkast dan een volgende vraag. Het advies dat ik hier gelezen heb (volgens mij in de startpost) is: doe het als amateur niet zelf. Is dit een algemene disclaimer of kan ik hier beter naar luisteren? Ik zie dat je voorbedrade groepenkasten kunt kopen, kan er dan echt iets mis gaan als je ervan uitgaat dat je een beetje gezond verstand hebt en ongeveer weet hoe elektriciteit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
Een van de grootste problemen waar je tegenaan loopt is dat je de boel meestal niet spanningsloos kunt maken: daarvoor moeten de hoofdzekeringen (onder je meter) uit en vaak zijn dit nog smeltzekeringen die achter een verzegeld deksel zitten. Dan heb je dus al iemand met zegelrecht nodig om de boel weer te verzegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:41

Freakie1NL

Grote Baas

ranzige pad schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:11:
[...]

Niet accepteren, net als het gat bij de ventilatie buis.
Laten ze er maar een stuk buis om heen zetten. Ze kunnen het nu doen of na de oplevering (10% regeling)
Eens wat betreft stuk buis. Echter is @koifim ook ongerust over een eventuele vlamboog. Dat word niet voorkomen als ze samen in 1 leiding zitten. Overigens is het zeer gebruikelijk dat zowel de nul als de plus in samen in 1 leiding zitten. Volgens mij ook niets mis mee.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
roelboel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:27:
Over een nieuwe groepenkast dan een volgende vraag. Het advies dat ik hier gelezen heb (volgens mij in de startpost) is: doe het als amateur niet zelf. Is dit een algemene disclaimer of kan ik hier beter naar luisteren? Ik zie dat je voorbedrade groepenkasten kunt kopen, kan er dan echt iets mis gaan als je ervan uitgaat dat je een beetje gezond verstand hebt en ongeveer weet hoe elektriciteit werkt?
Wat wil je besparen?
Mijn broertje vervangt zo’n simpele meterkast onder twee uurtjes.

Dan ben je inclusief rijden en materiaal zeg 4 uur kwijt a 42,50 ex.

Dat kunnen de meeste installateurs wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@roelboel hier recent ook meterkast vervangen (sterk verouderd, en upgrade naar 3-fase).
Ik kan dat op zich prima zelf, maar probleem met zelf doen was zoals @dennistd aangeeft dat ik de installatie niet spanningsloos kon maken of dan in elk geval niet (zelf) opnieuw kon verzegelen.

Broertje is elektricien maar heeft geen zegelrecht, die heeft wel eens (toen netbeheerder toch nog moest komen voor de upgrade naar 3-fase) met de netbeheerder gebeld om aan te geven dat hij de zegels wilde verbreken om de meterkast te vervangen. Die werden vervolgens later op de dag door de netbeheerder vervangen tijdens hun werkzaamheden, en werd er geen probleem van gemaakt. Maar goed, moeten ze dus wel aan meewerken. En er is denk ik een verschil als een electricien (maar toevallig zonder zegelrecht) belt, of de eigenaar die wilt gaan hobbyen. En dat het op dezelfde dag was dat ze toch moesten komen.

Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat ik nog een vriend heb met zegelrecht (die voorheen ook nog eens als storingsmonteur bij mijn netbeheerder heeft gewerkt).
Daar heb ik samen mee de meterkast vervangen in inderdaad <2 uur.
Had de netbeheerder moeilijk gedaan over de eerste optie, en had ik niet toevallig een vriend met zegelrecht, had er denk ik weinig anders op gezeten dan netjes betalen bij bedrijf met zegelrecht, of een boete riskeren wegens verbreken zegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Vervangen meterkast plus verzwaren stellen netbeheerders volgensmij nu wel eisen aan.

Mijn broertje had een klant die zijn aansluiting liet verzwaren en dus meterkast moest worden aangepast. Daar werd wel geeist dat er een installateur de meterkast ging doen en direct erna aanwezig was nadat de enexis man klaar was.

Dat was in verleden niet zo’n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
Zolang je maar een hoofdschakelaar hebt die past bij je aansluiting (dus geen tweepolige 40A als je 3x50A hebt) lijkt me het geen enkel probleem. Je moet dus wel eerst de groepenkast hebben gedaan (in elk geval de kast+hoofdschakelaar) voordat de netbeheerder zijn ding kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Klopt, hier werd alleen gezegd dat de groepenkast vervangen moest zijn (door iemand met zegelrecht) voordat ze langs kwamen voor aanpassing naar 3-fase (1x25 naar 3x25).
Hier toevallig ook Enexis, dus vermoed dat bij de situatie van @Rofdof meer speelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
defusion schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:56:
Klopt, hier werd alleen gezegd dat de groepenkast vervangen moest zijn (door iemand met zegelrecht) voordat ze langs kwamen voor aanpassing naar 3-fase (1x25 naar 3x25).
Hier toevallig ook Enexis, dus vermoed dat bij de situatie van @Rofdof meer speelde.
Mijn broertje heeft vanuit zijn bedrijfje geen zegelrecht. Ging erom dat een erkende installateur de rest netjes oppakte. Daarvoor heeft hij alle diploma’s / certificaten en een beetje meer.
Hij werkt 4 dagen voor een landelijk grote partij en 2 daagjes voor zichzelf.
Hij koopt ook voor zijn interesse en de fun een metrel installatietester. De meeste zzpers en installatiebedrijven hier in de buurt hebben dat niet.

Wel mooi spul, wel duur en je moet dat jaarlijks laten keuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
defusion schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:56:
Ik heb het van de week laten doen door enexis.

De nieuwe 3-fase groepenkast had ik klaarliggen(demonstratief er naast gelegd :P ).

De man van enexis kwam langs, heeft een 3-fase aansluiting geplaatst en direct even de nieuwe groepenkast opgehangen. Probleem opgelost. Scheelt weer een extra mannetje laten langskomen. Kostte hem nauwelijks werk(4 schroeven.. 3 draadjes..).

Aansluiten van de groepen deed hij niet. Alleen van nieuwe 3-fase meter naar de hoofdschakelaar.

En anders laat je automaten plaatsen door enexis, dan hoeft er ook geen groepenkast achter te hangen en kan je het zelf spanningsloos maken.
roelboel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:27:
Groepenkast kan je gewoon voorbedraad bestellen bij elektramat en anderen. Precies zoals jij het wil.

Enige wat je hoeft te doen is je eigen groepen aansluiten, de ingaande draden aansluiten en schakelaar om. Stel niet veel voor, mits je zelf spanningsvrij kan maken.

[ Voor 46% gewijzigd door LED-Maniak op 27-08-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 17:15
Korte vraag voor ik iets verkeerd doe hier :)
Mag ik hier 2 offertes posten voor een elektrische installatie in een nieuwbouwwoning om feedback te verzamelen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
roelboel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Duidelijk, dank je wel. Dat was precies wat ik nodig had om de boel te gaan vervangen!
Alles vervangen punt uit.

Advies: in de nieuwe kast gebruik maken van uitsluitend "aardlek-automaten" '(allemat')
Dan heeft iedere groep zijn eigen ingebouwde aardlek schakelaar; als de aardlek-schakelaar de groep uitschakelt (het is tenslotte een oud huis, met dito installatie) heeft alleen die groep geen spanning meer en niet gelijk 4 groepen bij een normale aardlekschakelaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Kwakkel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:44:
Korte vraag voor ik iets verkeerd doe hier :)
Mag ik hier 2 offertes posten voor een elektrische installatie in een nieuwbouwwoning om feedback te verzamelen?

Alvast bedankt!
natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-07 12:01
Stijnley schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:25:
Kan er mij een tweaker op weg helpen hoe ik de buitensensor op mijn gevel kan verplaatsen? De sensor zou 15cm hogerop moeten maar de bekabeling laat dit niet toe. Van binnenuit is de kabel niet meer bereikbaar.

Kan ik de 2 draden verlengen met een waterdichte kabelverbinder en zo een nieuw stuk kabel in een voeg hogerop laten lopen? Voor een kabeldoos zal er te weinig kabel zijn. Dank!

[Afbeelding]
Iemand advies hoe dit moet? Of stel ik de vraag niet in het juiste topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

@Stijnley Die buitenvoeler is een NTC weerstand. Je kunt de draden zonder problemen verlengen. Als je het netjes waterdicht doet dan is er geen probleem.

Op de foto zie je blauw/bruin aansluitsnoer alsof het 230 V betreft, maar het is een laagspanningssensor.

EDIT let vooral op de waterdichtheid en gebruik een druppellus: zie bijvoorbeeld deze handleiding blz 8: https://www.vaillant.nl/p...matic-450-inst-144331.pdf (of zoek de installatie handleiding van je eigen apparatuur via Google)

[ Voor 31% gewijzigd door vliegnerd op 28-08-2021 09:13 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
frisianstar schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:50:
[...]

Advies: in de nieuwe kast gebruik maken van uitsluitend "aardlek-automaten" '(allemat')
Dan heeft iedere groep zijn eigen ingebouwde aardlek schakelaar; als de aardlek-schakelaar de groep uitschakelt (het is tenslotte een oud huis, met dito installatie) heeft alleen die groep geen spanning meer en niet gelijk 4 groepen bij een normale aardlekschakelaar.
Dit loopt wel aardig in de papieren als je een fatsoenlijk merk schakelmateriaal kost. Inderdaad een goede tip, maar met verstandig je lichtgroepen verdelen kom je ook een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Stijnley schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Iemand advies hoe dit moet? Of stel ik de vraag niet in het juiste topic?
Is het een analoge 2 draads sensor? dus een temperatuur of licht gevoelige weerstand? dan gewoon een gesoldeerde verbinding maken en met krimpkous isoleren; zo worden die sensoren (en ook deur-contacten) op mijn werk verlengd als nieuwe kabel trekken niet kan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LED-Maniak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Dit loopt wel aardig in de papieren als je een fatsoenlijk merk schakelmateriaal kost. Inderdaad een goede tip, maar met verstandig je lichtgroepen verdelen kom je ook een heel eind.
Zo duur zijn aardlekautomaten niet meer. Zat laatst toevallig deze 2 te vergelijken:

ABB 1-fase groepenkast met 3 aardlekschakelaars en 9 groepen: €345.
ABB 1-fase groepenkast met 9 aardlekautomaten: €328,91

Moet wel zeggen dat ik ze van andere A-merken nog niet voor die prijs vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:49

Ethirty

Who...me?

[...]

Je bedoelt neem ik aan alamat? ;)

Zit er zelf af en toe ook naar te kijken, bijv Siemens heeft ze als 1 unit breed. Maar de meeste a-merken zijn nog wat aan de prijs.

Dat ABB het ondertussen goedkoper kan is hopelijk een goed signaal naar de nabije toekomst.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Xander schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Zo duur zijn aardlekautomaten niet meer. Zat laatst toevallig deze 2 te vergelijken:

Dat wel, maar dan zit je dus met die brede units. Die ruimte heb ik niet.
Bij het selecteren van een eaton groepenkast was het significant duurder. Dat waren alamat die 1 unit breed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LED-Maniak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Dat wel, maar dan zit je dus met die brede units. Die ruimte heb ik niet.
Tja. Er is helaas maar één fabrikant die fatsoenlijke aardlekautomaten van 1 module breed maakt en dat is Siemens. De rest maakt allemaal van die spanningsafhankelijke meuk die in veel gevallen niet eens toegepast mag worden.
Bij het selecteren van een eaton groepenkast was het significant duurder. Dat waren alamat die 1 unit breed zijn.
? Eaton heeft bij mijn weten geen aardlekautomaat van 1 module breed. Dan was het een Eaton kast met een ander fabrikaat componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Xander schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:48:
[...]

? Eaton heeft bij mijn weten geen aardlekautomaat van 1 module breed. Dan was het een Eaton kast met een ander fabrikaat componenten?
Oeps sorry, dat waren EMAT automaten.

Maar die durfde ik niet te installeren na wat googlen. :P

Wilde ik EATON dan kwam ik met de volgende prijzen uit:
9 stuks alamat kwam op 678.80 euro
9 stuks met losse aardlek op 350,63 euro

Groot verschil.

Uiteindlijk 610 euro betaald voor EATON kast+inhoud:
8x installatieautomaat
3x aardlekschakelaar
1x hoofdschakelaar
1x beltrafo
1x 3-fase krachtgroep
1x overspanningsbeveiliging.

Die ABB kast in je voorbeeld is wel stuk goedkoper inderdaad. B)

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 28-08-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Vind ik zwaar overdreven in 12 jaar tijd is in mijn huidige woning is een keer de aardlek eruit gegaan op inderdaad een tuingroep. Dus misschien alleen voor de tuin een alamat toepassen en dan is het voldoende.

Bij mijn moeder oud huis is ook al jaren geen aardlek eruit gekalpt. Dat huis heeft één aardlek (A) voor 8 groepen.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 28-08-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:54
Xander schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Je vergelijking klopt niet helemaal, die kast met aardlekschakelaars is een duurdere bussboard kast. De kamrail versie is €226, toch echt nog een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
microcuts schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Je vergelijking klopt niet helemaal, die kast met aardlekschakelaars is een duurdere bussboard kast. De kamrail versie is €226, toch echt nog een stuk goedkoper.
Ik vergeleek gewoon de "standaard" kast die half Nederland (waaronder ik) heeft hangen met een alternatief met aardlekautomaten. Dat die standaard kast goedkoper kan dat klopt. :)
leonbong schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:41:
Dus misschien alleen voor de tuin een alamat toepassen en dan is het voldoende.
Ik heb hier de tuinverlichting niet op een aardlekautomaat, maar wel even nagedacht op welke aardlekschakelaar het zit.

Heb ik nu een storing in de buitenverlichting dan valt ook de oven uit. Tja, kan ik niet van wakker liggen. ;) Als ik niet thuis ben dan zal ik er weinig van merken en als ik wel thuis ben en het merk dan heb ik zo de automaat van de tuinverlichting uit en de aardlekschakelaar weer aan.

Vervelender wordt het als je het combineert met een vriezer of met verlichting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Oeps sorry, dat waren EMAT automaten.

Maar die durfde ik niet te installeren na wat googlen. :P

Wilde ik EATON dan kwam ik met de volgende prijzen uit:
9 stuks alamat kwam op 678.80 euro
9 stuks met losse aardlek op 350,63 euro

Groot verschil.

Uiteindlijk 610 euro betaald voor EATON kast+inhoud:
8x installatieautomaat
3x aardlekschakelaar
1x hoofdschakelaar
1x beltrafo
1x 3-fase krachtgroep
1x overspanningsbeveiliging.

Die ABB kast in je voorbeeld is wel stuk goedkoper inderdaad. B)
Dat EMAT verhaal blijft ook vaak terugkomen, omdat het goedkoop is twijfelen mensen vaak en er is eea over te vinden in google, dus ik post mijn ervaring maar eens:

Heb nu een jaar of 11 een meterkast vol met 12 emat automaten, aardlekken, kookgroep en krachtgroep, nooit een enkel probleem mee gehad. En bij kortsluiting of overbelasting schakelden ze netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Navi schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Dat EMAT verhaal blijft ook vaak terugkomen, omdat het goedkoop is twijfelen mensen vaak en er is eea over te vinden in google, dus ik post mijn ervaring maar eens:

Heb nu een jaar of 11 een meterkast vol met 12 emat automaten, aardlekken, kookgroep en krachtgroep, nooit een enkel probleem mee gehad. En bij kortsluiting of overbelasting schakelden ze netjes uit.
En ze zijn goedgekeurd voor toepassing in elektrische installaties: Kema Keur plus 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Navi schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Sja, je wilt het goed doen natuurlijk. Ik las spookverhalen over in de fik vliegende installaties en dat was het. Bij gebrek aan betere verhalen, dan maar een ander merk. Elektramat zei ook al dat emat zeer populair was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
LED-Maniak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Sja, je wilt het goed doen natuurlijk. Ik las spookverhalen over in de fik vliegende installaties en dat was het. Bij gebrek aan betere verhalen, dan maar een ander merk. Elektramat zei ook al dat emat zeer populair was.
Ja, logisch. Elektramat is de importeur. Beide gevestigd op hetzelfde adres in Enschede.

[ Voor 5% gewijzigd door WVL_KsZeN op 28-08-2021 20:30 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ahhhh, boefjes :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
Ik zeg niet dat het slecht is hoor! Maar als importeur is het makkelijk zeggen dat je er veel van verkoopt.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:22:
[...]

Ik zeg niet dat het slecht is hoor! Maar als importeur is het makkelijk zeggen dat je er veel van verkoopt.
Ze komen uit China daar zetten ze er een stempeltje op en je hebt een Emat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
wizzopa schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Ze komen uit China daar zetten ze er een stempeltje op en je hebt een Emat.
Dat doet Apple ook met een iphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is geen goede vergelijking. Iets met ontwikkeling en productie in eigen hand hebben :O
Ik zou het eerder vergelijken met een grote keten die hetzelfde doet met blauwe letters :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 10:41
Als je een beetje zoekt heb je spul van ABB (en Made in Europe) of een ander respectabel merk voor nauwelijks meer dan wat EMAT of andere Chinezium zut kost.

Die KEMA keur is gebaseerd op die een keer dat de KEMA zo'n ding heeft bekeken, misschien wel 10 jaar geleden. Je weet niet wat er in de tussentijd aan 'kostenbesparing' is gedaan en hoe goed dat is getest.

Hier de ultieme automaat (vanuit kostenoogpunt). Kijk en huiver:
YouTube: Inside a fake un-trippable circuit breaker.

Ik wilde ooit eens een overspanninsgebeveiling van EMAT kopen. Bleek dat dezeflde op AliBaba stond en door 'Zhe Jiang Geya Electrical' werd gemaakt.
Dus vervolgens maar een paar Euro meer uitgegeven en een van Obo gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:41

Freakie1NL

Grote Baas

Laten we een hele discussie over EMAT vermijden. Wel wat algemene opmerkingen die ook EMAT aangaan.

-) KEMA Keur zonder het bijbehorend rapport zegt helemaal niets. Je kan ook de specificaties laten keuren, dan is hij ook gekeurd er heeft echter niemand naar de werking gekeken. Toch kan hij dan KEMA gekeurd zijn. Zonder rapport zegt dit dus weinig.

-) Uitzondering daargelaten zijn 1 DIN brede ALAMATS spanningsafhankelijke schakelaars.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-07 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

Freakie1NL schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:36:
...

-) Uitzondering daargelaten zijn 1 DIN brede ALAMATS spanningsafhankelijke schakelaars.
Wat betekent dat? Er zijn nog meer ( B- ) merken die 1 DIN ALAMATs hebben (of 2 DIN "kook-ALAMATs").

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ach hager verkoopt in de UK bergen 1 module brede alamats voor die markt.

Is hager dat dan ook een b-merk?
GE/Aeg verkoopt ook 1 module alamats.
Abb verkoopt ook 1 module alamats.

Je moet ook op de kortsluitvastheid letten.
In Nederlands verkoopt hager/abb eigenlijk alleen 2 module alamats maar die zijn vaak 10kA kortsluitvastheid.
1 module alamats zijn vaak 6kA kortsluitvastheid.

Iskra verkoopt 10kA alamats 2modules maar ook 6kA en die zijn 1 module breedz

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 29-08-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat zou er mis zijn dan met een 1 unit brede alamat van bv abb?

In een gewone huisinstallatie is extra compact toch alleen maar handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Navi schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:13:

Op zich niet, maar dan moet je wel goed kijken naar de belasting van deze groepen indien naast elkaar geplaatst en flink belast zijn, PV,wasmachine,oven.
De meeste merken vermelden de vul factor netjes in de documentatie. Een 1 unit breed word bij volle belasting waarschijnlijk warmer dan een 2 unit brede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Freakie1NL schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:36:
Laten we een hele discussie over EMAT vermijden. Wel wat algemene opmerkingen die ook EMAT aangaan.
Dit lijkt mij juist uitstekend voor een topic.

Door de summiere info heb ik besloten er niet voor te gaan. Dus wellicht kan het anderen wel over de streep trekken(en geld besparen) als de conclusie is dat het toch prima spul is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Navi schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:13:

De 1 module brede aardlekautomaat van ABB is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat (het is een rebranded GE automaat btw). NEN1010 vindt daar iets over.
531.2.2.2 Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien:
— foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd of
— de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)
Jouw installatie thuis wordt niet bediend, beproefd en geïnspecteerd door een VOP of VP, dus mogen deze componenten alleen worden toegepast als de foutbescherming gewaarborgd blijft. Bij een lage aardcircuitweerstand is de foutbescherming gewaarborgd omdat de automaat ook tijdig zal uitschakelen bij sluiting naar aarde, maar bij een hoge aardcircuitweerstand zoals in veel TT-stelsels mag je deze aardlekautomaten dus niet toepassen.

Een klassieke spanningsonafhankelijke aardlekautomaat werkt puur elektromechanisch, deze heeft geen spanning nodig om te functioneren. Een spanningsafhankelijke aardlekautomaat heeft netspanning nodig om te functioneren, veelal >90V.

Problemen daarmee zijn:
- Die dingen zijn gevoeliger voor defecten.
- Wanneer door een storing de netspanning zou dalen tot <90V werkt de aardlekbeveiliging niet meer. Een spanning >50V is echter wel gevaarlijk.
- Wanneer de nulgeleider onder de aardlekautomaat onderbroken zou raken functioneert het ding geheel niet meer, maar de fasegeleider met daar op een gevaarlijke spanning loopt nog wel de installatie in.

De warmteontwikkeling is inderdaad ook iets om rekening mee te houden, door de actieve componenten wordt zo'n automaat warmer dan de spanningsonafhankelijke varianten.

En wat is het voordeel? Alleen de maat? In de gemiddelde woonhuisinstallatie met <12 groepen kun je vast wel bredere componenten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 17:15
Thanks! Bij deze :)

Hierbij 2 offertes, opgemaakt door 2 elektriciens op basis van het plan van de woning en na een persoonlijk gesprek.
Offertes zijn geanonimiseerd. Beide offertes kwamen in PDF - heb een copy/paste naar Word gedaan en vervolgens weer opgeslagen als PDF. De layout is dus niet helemaal geweldig. Sorry :)

Graag jullie mening over beide offertes, voor zover mogelijk op basis van de gegeven info.
En als er iets niet duidelijk is, mag je dat ook steeds opwerpen. Dan kan ik dat gelijk op mijn vragenlijstje schrijven :D

Alvast bedankt aan iedereen voor het geven van jullie mening/visie hierop :)

https://www.dropbox.com/s.../Elek1%20-%20ano.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Elek2%20-%20ano.pdf?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:40
Ik heb het idee dat #1 moderner te werk gaat dan #2. Puur gebaseerd op hoe zij datapunten plaatsen en verkopen aan de klant.
Verder zit er een groot verschil in offertes, zowel prijs als opties. De eerste is twee keer zo duur en levert een soort van domotica systeem op basis van Niko. De ander presenteert enkel een KNX gestuurd lichtplan wat je op termijn weer zelf aan een domotica systeem naar keuze kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 13:38
Mag ik een extra kWh meter (een Eastron SDM630) plaatsen tussen mijn hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars richting mijn afgaande groepen?
Doel is mijn actuele verbruik te kunnen inzien en totale verbruik te kunnen meten.

Ik heb reeds een SDM630 in mijn groepenkast hangen om de opwek van mijn zonnepanelen te kunnen meten, maar die is beveiligd door hem als volgt aan te sluiten: Hoofdschakelaar --> Aardlek --> B16 automaat --> SDM630 --> omvormer. Dit blijft behouden om mijn opwek bij te kunnen houden.

Nu wil ik eigenlijk daarnaast: Hoofdschakelaar --> SDM630 --> 4x aardlek --> 16x B16 automaat, maar mag dat op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:21
@awenger heb je nog geen slimme meter? Dat is een stuk makkelijker en dan zit je ook niet met deze vraag :).
En die slimme meter tegenhouden is een kwestie van tijd :p.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 29-08-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
GeeMoney schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:55:
@awenger heb je nog geen slimme meter? Dat is een stuk makkelijker en dan zit je ook niet met deze vraag :).
En die slimme meter tegenhouden is een kwestie van tijd :p.
Ik heb wel degelijk een slimme meter, maar daar zie ik mijn afname of teruglevering op van/naar het net. Maar niet mijn actuele verbruik, want de invoer van de PV wordt daar ook meegerekend.
Uiteraard is het te berekenen (PV invoer + afname - teruglevering). Maar mijn P1 berichten komen slechts iedere 10 seconden binnen. Daarom zie ik op wisselvallige dagen mijn actuele verbruik flink schommelen. Daarom zit er aan te denken om een aparte kWh meter te plaatsen voor alleen mijn afgaande groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Zolang de meter een hogere toelaatbaar werkbereik heeft dan de hoofdzekering lijkt me dat geen probleem.
Dus waarschijnlijk iets als 10(40)A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
Jim423 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:23:
Zolang de meter een hogere toelaatbaar werkbereik heeft dan de hoofdzekering lijkt me dat geen probleem.
Dus waarschijnlijk iets als 10(40)A.
De SDM630 kan tot 100A continu aan en er zit idd ook nog een hoofdzekering natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@awenger,
Daar heb je uiteraard hoe dan ook een extra kWh-meter voor nodig, omdat de gewone kWh-meter van het netwerkbedrijf beide kanten uit alleen maar saldeert. Menige zelfopwekkende gebruiker heeft dan ook voor dat doel een extra meter geïnstalleerd. Ik zou dit ook doen als ik zonnepanelen op het dak zou hebben. Ik kan niet bedenken waarom dit niet zou zijn toegestaan als je verder aan alle daarvoor geldende installatievoorschriften zoals m.b.t. bedrading voldoet, almede aan dat wat Jim423 hierboven noemde.

Als je rekenlui bent (bestaat dat woord trouwens?) dan zou je in de leiding naar je zonnepanelen ook eentje kunnen hangen. En dat is eveneens gewoon toegestaan. Oh sorry, die zit al in de PV-installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 29-08-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
decramy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:16:
Je GPIO levert onvoldoende stroom om een relais van die omvang te sturen. Er is een shield om (stappen-)motoren mee aan te sturen, daarmee kun je dan een relais (ipv een motor) sturen. Vervolgens heb ik dit relais gebruikt om mijn lampen mee te schakelen.
Ik had blijkbaar nog iets wat werkt. Een solide state relay board. Her bord werkt op 5v, maar het control voltage is 3-5v, dus dat werkt perfect op de Raspberry gpio. Een DIN rail behuizing bij distrelec besteld en vd week alles inbouwen.

https://www.kiwi-electron...3ok7AVwSaqcBoCKrMQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
awenger schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

De SDM630 kan tot 100A continu aan en er zit idd ook nog een hoofdzekering natuurlijk
Je zou nog een B40A installatieautomaat voor de SDM630 kunnen plaatsen om niet afhankelijk daarvan te zijn. Daarnaast bescherm je dan de installatie die vaak maar op 40A is berekend waar je mogelijk overheen gaat met PV invoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Je zou nog een B40A installatieautomaat voor de SDM630 kunnen plaatsen om niet afhankelijk daarvan te zijn. Daarnaast bescherm je dan de installatie die vaak maar op 40A is berekend waar je mogelijk overheen gaat met PV invoeding.
Zoiets https://i.imgur.com/q2SlcOF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
Jim423 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Dat is idd een goed idee, hoewel de kans op stromen groter dan 40A niet aanwezig is. Ik heb een 3 fase omvormer die maximaal 11,5 A per fase invoedt. Op een 3x25A aansluiting blijf ik daarmee onder de 40A

Volgens mij zou ik zelfs een B25A kunnen plaatsen. Mijn verbruikers zijn netjes verdeeld over de fasen en zo heb ik zelfs nog enige kans dat ik die beveiliging eerder aanspreek dan mijn hoofdzekering (C25A)

[ Voor 15% gewijzigd door awenger op 30-08-2021 05:53 ]

Pagina: 1 ... 187 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.