Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 186 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.552 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
ArcherNine schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:34:
[...]

Ja dat zou een oplossing zijn als we geen oven in de nieuwe keuken hadden ;)
Ik had waarschijnlijk eerder moeten aangeven dat de combimagnetron vervangen gaat worden door een aparte magnetron en oven. Maar ik denk dat ik nu een aantal redelijke opties weet, naast het overtuigen van de vrouw en daarna de aannemer. Maar als de aannemer het er niet mee eens is, is dat zijn verlies. Ik ben op het punt dat ik mezelf liever leer hoe ik al deze klusjes moet doen.

Bedankt voor al jullie reacties
Maar dat kan toch evengoed, want je hebt dan 2 fasen nodig voor je inductieplaat, en kan de 3e fase gebruiken voor je nieuwe oven; de magnetron komt dus 'gewoon' weer zoals ik eerder voorstelde.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Gewoon een automaat met een b karakteristiek houden en effe 2x achter elkaar in schakelen als.het eens voor komt dat de spanning er af moet..

Voor een c karakteristiek moet je de circuit impedantie meten. Deze moet laag genoeg zijn zodat je kortsluitstroom nog hoog genoeg is bij een fout. Anders kan het zijn dat de c kar er niet (snel genoeg) uit springt bij een sluiting of overbelasting.
Dank allen voor de reacties. Ik heb een B16 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zit even na te denken hoe de stroomvoorziening van twee tuinhuizen vorm te geven.

Zal in principe voor een paar lampjes en misschien een compressor zijn. Maar; wellicht in de toekomst nog eens een paar zonnepanelen op het dak. Heb 1 buis beschikbaar; dus ik dacht eraan om daar 5x2,5 doorheen te leggen. Mag ik nu zodra de zonnepanelen er tzt bij komen gewoon aftakken voor een paar lampen?

Of altijd een PV verdeler monteren? Dan zit ik volgens mij alsnog aan max 2,25A per fase. Ofwel een max van 1552Wp. Of mis ik hier iets? Kan overigens zo snel geen 3 fase verdelers vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17
@MikeyMan Nee, dat mag niet. Je mag de groep alleen voor PV of alleen voor gebruikers gebruiken. (Muv als je echt heel weinig PV hebt, meen <200W). Je zult dan dus een PV verdeler moeten ophangen. Maar je hebt dan verder geen bijzondere limitatie, je kan dan gewoon 3x16A invoeren.

Er mag alleen niets anders op de groep naar de PV verdeler zitten. Je kan dus niet dezelfde buis gebruiken om naar de twee tuinhuizen te gaan en dan in één (of beide) een PV verdeler te plaatsen. Dan zou je tuinhuis twee weer uit de PV verdeler van tuinhuis 1 moeten voeden.

PV verdeler is overigens een benaming voor een iets wat specifieke onderverdeler. Term wordt dus vooral gebruikt om een simpele bestaande groep (wasmachine vooral) te gebruiken voor PV. Maar je kan de constructie prima als 3-fase (of gemengd 3-fase PV en 1-fase gebruiker) uitrusten om hier uit de voeten te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:04:
@MikeyMan Nee, dat mag niet. Je mag de groep alleen voor PV of alleen voor gebruikers gebruiken. (Muv als je echt heel weinig PV hebt, meen <200W). Je zult dan dus een PV verdeler moeten ophangen. Maar je hebt dan verder geen bijzondere limitatie, je kan dan gewoon 3x16A invoeren.

Er mag alleen niets anders op de groep naar de PV verdeler zitten. Je kan dus niet dezelfde buis gebruiken om naar de twee tuinhuizen te gaan en dan in één (of beide) een PV verdeler te plaatsen. Dan zou je tuinhuis twee weer uit de PV verdeler van tuinhuis 1 moeten voeden.

PV verdeler is overigens een benaming voor een iets wat specifieke onderverdeler. Term wordt dus vooral gebruikt om een simpele bestaande groep (wasmachine vooral) te gebruiken voor PV. Maar je kan de constructie prima als 3-fase (of gemengd 3-fase PV en 1-fase gebruiker) uitrusten om hier uit de voeten te kunnen.
Ah top!

PV verdeler in tuinhuis 1 ophangen kan zeker. Maar dan wel twee kabels op en neer denk ik...?

Zie zo snel alleen maar 1 fase verdelers. Nog even verder zoeken of ik ook 3 fase kan vinden. Of anders zelf opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
MikeyMan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:11:
PV verdeler in tuinhuis 1 ophangen kan zeker. Maar dan wel twee kabels op en neer denk ik...?
Dat hangt dus even af van hoe de boel werkelijk loopt en wat je met op en neer bedoelt.

In de basis mag een achter een automaat OF gebruikers OF PV zitten. Door een PV verdeler te plaatsen heb je simpelweg nieuwe automaten dus kan je mixen. Maar die PV verdeler is dan het enige wat op die groep in de meterkast mag zitten.

Duis als het een enkele buis is vanaf de meterkast naar tuinhuis 1 en dan door naar tuinhuis 2. Dan zou je op tuinhuis 1 PV kunnen leggen met een PV verdeler daar. Tuinhuis 2 sluit je dan aan achter de PV verdeler.

In het andersom (PV op tuinhuis 2) of wil je PV op beide dan zullen beide tuinhuisjes van een onderverdeler voorzien moeten worden.
Zie zo snel alleen maar 1 fase verdelers. Nog even verder zoeken of ik ook 3 fase kan vinden. Of anders zelf opbouwen.
Wat dat betreft is het niets anders dan een kast met een 4p hoofdschakelaar, 3-f automaat en een 1-f alamat voor de gebruikers. + eventueel wat je nodig hebt om door te gaan naar volgende tuinhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@MikeyMan Ideetje?
Fase L1 1×16A: Verbruikers
Fase L2 1×16A: Verbruikers
Fase L3 1×16A: Zonnepanelen

Dit gaat natuurlijk niet als je 3-fase apparatuur hebt in het tuinhuis. Dan moet je verbruiker een extra overstroombeveiliging hebben, de PV-verdeler.

[Edit]
Dit was een slecht advies. De nulgeleider kan overbelast raken als de 3 fasen op 16A belast worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 10-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:23:
@MikeyMan Ideetje?

Dit gaat natuurlijk niet als je 3-fase apparatuur hebt in het tuinhuis. Dan moet je verbruiker een extra overstroombeveiliging hebben, de PV-verdeler.
Dat zou kunnen, maar ik heb al 6700wp in 3 fasen op het huis liggen. En met het oog op eigen verbruik lijkt 3 fasen voor de extra panelen me wenselijk.

@Septillion panelen komen inderdaad op tuinhuis 2 :)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 09-08-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

MikeyMan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik heb al 6700wp in 3 fasen op het huis liggen. En met het oog op eigen verbruik lijkt 3 fasen voor de extra panelen me wenselijk.

@Septillion panelen komen inderdaad op tuinhuis 2 :)
Dan kan je meer panelen kwijt op het tuinhuis dan ik voor ogen had :). Een PV-verdeler is dan handig ja. Of 2 kabels naar de meterkast in huis, een kabel voor PV en een kabel voor tuinhuis-verbruikers. Afhankelijk van lengte en wat je handig vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 09-08-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Dan kan je meer panelen kwijt op het tuinhuis dan ik voor ogen had :). Een PV-verdeler is dan handig ja. Of 2 kabels naar de meterkast in huis, een kabel voor PV en een kabel voor tuinhuis-verbruikers. Afhankelijk van lengte en wat je handig vind.
Dak is 4x6. Dus daar zouden ongeveer 10 panelen op moeten passen. Zou op zich met één fase ook nog wel lukken, maar als het salderen stopt kan dat ongunstig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

MikeyMan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Dak is 4x6. Dus daar zouden ongeveer 10 panelen op moeten passen. Zou op zich met één fase ook nog wel lukken, maar als het salderen stopt kan dat ongunstig zijn.
Dat is een veel gehoord misverstand. De energiemeter kijkt niet per fase, maar totaal. Al een paar keer voorbij gekomen in het DED forum. Daarbij heb ik zelf in huis geen 3-fase verbruikers. Koelkast, oven is allemaal 1-fase bij mij.

10×315 Wp zou ik niet op 3-fase doen. Tenzij je last hebt van extreem hoge netimpedantie en netspanning. Voor 6700 Wp lijkt me 3-fase de logische keus.

Alles op zuid of is het een oost/west dak?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 09-08-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Dat is een veel gehoord misverstand. De energiemeter kijkt niet per fase, maar totaal. Al een paar keer voorbij gekomen in het DED forum. Daarbij heb ik zelf in huis geen 3-fase verbruikers. Koelkast, oven is allemaal 1-fase bij mij.

10×315 Wp zou ik niet op 3-fase doen. Tenzij je last hebt van extreem hoge netimpedantie en netspanning. Voor 6700 Wp lijkt me 3-fase de logische keus.

Alles op zuid of is het een oost/west dak?
Oh, dan heb ik die verkeerde aanname inderdaad ook gemaakt. Ga me daar nog eens in verdiepen.

Das nog wel een overweging dan. Gelijk het issue opgelost ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nog een overweging:
1×16A naar je tuinhuis met PV-verdeler
of
2×16A naar tuinhuis (2 aparte kabels)
of
3×16A naar tuinhuis en 1×16A voor PV (2 aparte kabels)

De keuze is reuze :)

Geen idee wat je verbruikers zijn in je tuinhuis, maar een elektrische grasmaaier en een enkel lampje doen het ook prima op 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@MikeyMan Ah, tuinhuis twee is inderdaad de vervelendste wat dat betreft. PV invoeren op andere fase dan dat je opneemt kan het wat gemakkelijker maken maar dan is een eigen 1-fase aardlek voor de gebruikers nog steeds wel een must.

Eigen kabels zou nog steeds het makkelijkste zijn qua installatie maar natuurlijk lastig als er nu maar één kabel ligt.

1-fase invoeren is inderdaad niet ongunsting qua sladering ook al is het onder aan de streep technisch natuurlijk minder voordelig.

Maar hoe je ook gaat invoeren, niet vergeten dat dit ook wel wat doet voor de vermogens in je meterkast, zeker als je 1-fase zou gaan invoeren. Wat is het vermogen van je huidige omvormer en hoe is deze afgezekerd in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:30:
@MikeyMan Ah, tuinhuis twee is inderdaad de vervelendste wat dat betreft. PV invoeren op andere fase dan dat je opneemt kan het wat gemakkelijker maken maar dan is een eigen 1-fase aardlek voor de gebruikers nog steeds wel een must.

Eigen kabels zou nog steeds het makkelijkste zijn qua installatie maar natuurlijk lastig als er nu maar één kabel ligt.

1-fase invoeren is inderdaad niet ongunsting qua sladering ook al is het onder aan de streep technisch natuurlijk minder voordelig.

Maar hoe je ook gaat invoeren, niet vergeten dat dit ook wel wat doet voor de vermogens in je meterkast, zeker als je 1-fase zou gaan invoeren. Wat is het vermogen van je huidige omvormer en hoe is deze afgezekerd in de meterkast?
Daar zat ik ook al aan te denken.

Heb een solaredge SE5K. Nu op 3x16A.
Hoofdaansluiting is 3x25A.

Zou inderdaad wel gunstiger zijn om het over drie groepen te verdelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Beste mede-tweakers.
Deze vraag gaat over selectiviteit en over of ik een verdeler kan plaatsen op de plek aangegeven op de (amateur) single-line hieronder:
  1. Kan ik een 1P+N 16A kar B groep achter de 3P+N 20A kar B aardlekautomaat plaatsen (bijv. op L1) en daarop de kookplaat plaatsen of is dat niet voldoende selectief (berekening?)?
  2. Kan ik dan nog een paar 1P+N automaten (16A of 10A) plaatsen voor de zonnepanelen en de schuur?
  3. Of zijn er betere ideeën om dit op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltXWNJtVqCbhaSO2IBH7svRAOxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFQ2Wiv7XHpmtPYiLgED6Djm.png?f=fotoalbum_large
_/-\o_
Achtergrond info
Ik ga van de garage een gastenverblijf maken en daar moet een inductie kookplaatje komen (ca. 3000W) en die heeft dus zijn eigen groep nodig volgens de huidige normen.

Als er toch een aanpassing nodig is aan de groepenkast:
Er is nog genoeg plek in de groepenkast.
De garage grenst aan het huis. Een extra kabel door het huis trekken is niet mogelijk door de kruipruimte omdat er schuimbeton ligt, dus dat zal een grondkabel buitenom moet als het echt nodig is. Geen ramp, maar wel flink wat extra graafwerk (ca 10m graven). De tuin moet toch nog op de schop, dus daarvoor is het niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
Ik zie overal dat aderhulzen gebruikt moeten worden bij flexibele kabel in de groepenkast. Nu is bij elektramat, kabel met geperste uiteindes verkrijgbaar. Mag dit ook gebruikt worden?
B.v.: https://www.elektramat.nl...rn-en-geperste-uiteinden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 14:00
BlueFlame schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 01:50:
Ik zie overal dat aderhulzen gebruikt moeten worden bij flexibele kabel in de groepenkast. Nu is bij elektramat, kabel met geperste uiteindes verkrijgbaar. Mag dit ook gebruikt worden?
B.v.: https://www.elektramat.nl...rn-en-geperste-uiteinden/
Daar zijn ze juist voor ;-)
Ik heb ze echter allemaal weer teruggestuurd, lengte stond me niet aan en heb eigen gemaakt op lengte

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:55
@MWDKing Als je de netbeheerder automaten zelf kan schakelen, zou ik ook een 25A automaat naar de onderverdeler in de schuur/gasten verblijf zetten. In de onderverdeler zet je dan een hoofdschakelaar en een automaat voor je afgaande groepen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

MWDKing schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:27:
Beste mede-tweakers.
Deze vraag gaat over selectiviteit en over of ik een verdeler kan plaatsen op de plek aangegeven op de (amateur) single-line hieronder:
  1. Kan ik een 1P+N 16A kar B groep achter de 3P+N 20A kar B aardlekautomaat plaatsen (bijv. op L1) en daarop de kookplaat plaatsen of is dat niet voldoende selectief (berekening?)?
  2. Kan ik dan nog een paar 1P+N automaten (16A of 10A) plaatsen voor de zonnepanelen en de schuur?
  3. Of zijn er betere ideeën om dit op te lossen?
[Afbeelding]
_/-\o_
Achtergrond info
Ik ga van de garage een gastenverblijf maken en daar moet een inductie kookplaatje komen (ca. 3000W) en die heeft dus zijn eigen groep nodig volgens de huidige normen.

Als er toch een aanpassing nodig is aan de groepenkast:
Er is nog genoeg plek in de groepenkast.
De garage grenst aan het huis. Een extra kabel door het huis trekken is niet mogelijk door de kruipruimte omdat er schuimbeton ligt, dus dat zal een grondkabel buitenom moet als het echt nodig is. Geen ramp, maar wel flink wat extra graafwerk (ca 10m graven). De tuin moet toch nog op de schop, dus daarvoor is het niet zo erg.
Selectiviteit ga je niet halen. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6O1kPhJnicjWeE1p9jd0zZrIQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2Noj3lb6B2MbDwiDXfwHh2T.png?f=fotoalbum_large

Je kan ervoor kiezen om niet te voldoen aan de netcode qua selectiviteit. Net als 99% van de andere huisinstallaties met automaten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 05:35
Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:40:
[...]10×315 Wp zou ik niet op 3-fase doen.
Ook met het gegeven dat Solar Edge sinds deze zomer 3-fase omvormers op de markt heeft gebracht voor korte strings ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:23:
@MikeyMan Ideetje?

Met deze moet je wel opletten dat met 16A verbruik op 2 fases en teruglevering op de 3e fase de stroom door de nul op kan lopen tot 32A. In dit geval wil je dus eigenlijk 2x dezelfde fase in de kabel hebben om dat tegen te gaan, dus:

Fase L1 of L2 1×16A: Zonnepanelen

Maar die laatste dan wel op een eigen geleider vanuit de meterkast.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Rimco Daar heb ik ook aan zitten denken maar kon het in gedachten even niet zeker krijgen.

Maar naast eigen geleider moet het ook eigen afzekering krijgen, ofwel, echt andere pool van de automaat. Alleen eigen geleider is niet voldoende.

Al met al vind ik het dan niet zo'n nette oplossing meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Septillion Correct dat je dan inderdaad ook een andere pool van de automaat moet gebruiken, dat had ik niet expliciet vermeld. Dit vormt dan in zekere zin een PV verdeler, maar dan in de meterkast. Niet heel erg gebruikelijk, maar technisch wel correct. Om helemaal zeker te zitten kan je dan ook beter een 4P automaat gebruiken voor het geval dat er iemand de omvormer door een verbruiker vervangt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Rimco Dat is wel een goeie ja. Helaas zijn 4P automaten niet zo gangbaar als 3P+N. Want dat zou in 90% van de gevallen ook toegepast moeten worden bij fornuisgroepen (maar niet gedaan wordt :/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
Fabian schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:03:
[...]

Ook met het gegeven dat Solar Edge sinds deze zomer 3-fase omvormers op de markt heeft gebracht voor korte strings ?
Prijzen van die dingen gezien? (Ja ik heb er een, nee niet voor betaald, leveringsfout)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:19:
@Rimco Dat is wel een goeie ja. Helaas zijn 4P automaten niet zo gangbaar als 3P+N. Want dat zou in 90% van de gevallen ook toegepast moeten worden bij fornuisgroepen (maar niet gedaan wordt :/).
Dat snap ik niet. Waarom zou je een 4P automaat moeten gebruiken voor een kookplaat?

Edit: laat maar. Je bedoelt waarschijnlijk bij een kookplaat in een 1-fase omgeving, zodat ook de beide nullen zijn beveiligd, en overbelasting daarvan wordt voorkomen als één van de twee los hangt en de installateur is vergeten om een brug tussen de twee nullen te verwijderen (of die vast ingebouwd zit).

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 10-08-2021 11:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 15:16
Ik heb het topic doorzocht op iets soortgelijks, maar niet gevonden:

Ik heb op zolder een wasmachine verdeler hangen, die ik wil verplaatsen. Er komt een wasmachine/droger kast, waarbij de verdeler achter de wasmachine zou verdwijnen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   meterkast
        |
       ALS
        |
 B20A automaat  
        |
        |
      mini verdeler
        |
Hoofdschakelaar 40A
   |                    |
ALAMAT B16A    ALAMAT B16A

Ik wil de mini verdeler vervangen door eenzelfde leeg kastje met alleen aftakblokken om de draden te verlengen naar de mini verdeler, die ik ongeveer een meter verder ophang. Zo blijft deze bereikbaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
   meterkast
        |
       ALS
        |
 B20A automaat  
        |
        |
      mini verdeler (alleen doorverbinden)
        |
        |
      mini verdeler
        |
Hoofdschakelaar 40A
   |                     |
ALAMAT B16A    ALAMAT B16A

Mag dat op deze wijze, of moeten er nieuwe VD-draden vanuit de meterkast getrokken worden zodat het doorverbinden niet nodig is? De bedrading vanaf de meterkast is voorbedrade flexbuis, waarvan ik niet zeker weet of ik er nieuwe draden doorheen ga krijgen.

Voor het doorverbinden had ik deze blokken in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-04 03:24
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over de eisen van een installatie.

1. Wat zijn de regels precies voor 2 meterkasten in huis (beter gezegd, 1 meterkast en 1 verdeelkast). Ik wil tussen de meterkast en de verdeelkast meerdere groepen laten gaan, dit om in de verdeelkasten te kunnen schakelen binnen verschillende groepen. De verdeelkasten zijn ruim en hebben meerdere plastic compartimenten. Mag ik op 1 din rail met klemmen bijvoorbeeld meerdere groepen binnen laten komen (zoals ze er ook uit gaan in de meterkast). (Uiteraard gaan ze door aparte buizen). En hoe dan verder, ieder groep een compartiment?

2. Moet je installatiedraad (litze) ook verplicht voorzien van adereindhulzen bij klemmen (ik las schroeven en daar is het logisch) maar ik heb bijvoorbeeld hager zekeringen met klem waar er niet zoveel plaats is, zelfde vraag voor Phoenix klemmen op een din rail bijvoorbeeld.

3. wat zijn de eisen voor 230 en slev te combineren in een kast? Als ik op een din rail een trafo zet hoe mag dat dan bij elkaar in de buurt zijn? Voorbeeld hier is dat ik een verdeelkast heb met aan de bovenkant slev rail en onderin 230v rail. Daartussen zitten een 3tal din rails. Moet ik dan compartimenten maken of is afstand alleen al genoeg?

4. Ik heb 2 kleine zonnepaneel installaties. Beiden met eigen schakelaar om het circuit spanningsvrij te maken. Mogen die samen op 1 groep?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rimco schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Met deze moet je wel opletten dat met 16A verbruik op 2 fases en teruglevering op de 3e fase de stroom door de nul op kan lopen tot 32A. In dit geval wil je dus eigenlijk 2x dezelfde fase in de kabel hebben om dat tegen te gaan, dus:

Fase L1 of L2 1×16A: Zonnepanelen

Maar die laatste dan wel op een eigen geleider vanuit de meterkast.
Je hebt helemaal gelijk, hier heb ik niet bij stilgestaan. Deze oplossing is niet aan te raden. Met 3×16A op de 3 fasen zal de nul te zwaar belast worden 8)7 (of de nul beveiligen, maarja zou dan eerder gewoon voor 2 kabels gaan of een PV-verdeler)
Fabian schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:03:
[...]

Naar mijn eigen ervaring kunnen heel veel installaties tot 5 kW makkelijk op 1-fase aangesloten worden. Ik weet niet wat andere Tweakers voor netimpedanties en netspanningen meten, maar waar ik kom is de aansluiting vaak geschikt voor 1-fase PV-systemen.

Overigens heb ik ook wel de ervaring (N=1) met zwakke netten en hoge netspanningen, maar dat komt in mijn omgeving weinig voor. En in dit ene geval gaat een relatief lichte 3-fase omvormer zelfs uit door 253V :X. De netbeheerder gaat nu een nieuwe kabel leggen. Het gros zeg >95% kan 5 kW op 1-fase terugleveren zonder problemen. Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.

Qua prijs is SE 3-fase wel een stukje duurder een 1-fase stringomvormer. En ik zie dus geen meerwaarde bij >95% van de installaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 10-08-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:09
@Dre Ik heb hier een installatie van 8530 Wp op een 1 fase aansluiting van 25 amp.

De installatie 2x SE3000 Oost en West en 1x een Goodwe 1000XS Zuid netspanning heb ik nog niet boven de 240 volt gezien.

Misschien niet zo gek als je 60 meter vanaf de wijk trafo woon.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn transformator staat op circa 500 meter. Netimpedantie is 0,11 Ohm in de meterkast. Netspanning is hier ook niet hoger dan 240 Volt. Teruglevering van 118 Ampère is dan mogelijk op 1-fase bij een omvormer in de meterkast, voordat ik boven de 253 Volt kom.
253V × 118A = 30 kW op 1 fase. Vaak ben je te bang :9 haha

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 10-08-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dre Ik denk dat het makkelijkst is om één fase in het eerste tuinhuis te gebruiken en twee in het tweede. Verbruikers heb ik amper. Zeker niet gelijktijdig met de zon. Maar dan is het nog steeds niet makkelijk vorm te geven met 10 panelen... Vrees dat het dan toch een hoop hak, graaf en breekwerk wordt. :X

Wordt alleen ook qua zekeringkast een probleem. Heb nu al dubbele breedte. Kan er niet nog eentje kwijt.

Tik hier overigens zo te zien sporadisch de 243volt aan.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 10-08-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dre schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:03:
Mijn transformator staat op circa 500 meter. Netimpedantie is 0,11 Ohm in de meterkast. Netspanning is hier ook niet hoger dan 240 Volt. Teruglevering van 118 Ampère is dan mogelijk op 1-fase bij een omvormer in de meterkast, voordat ik boven de 253 Volt kom.
253V × 118A = 30 kW op 1 fase. Vaak ben je te bang :9 haha
Ja, behalve als je buren van een paar huizen verderop (op dezelfde fase) ook allemaal PV op het dak gaan leggen. Dan kan het toch nog erg krap worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 05:35
Ronald schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:38:
[...]
Prijzen van die dingen gezien? (Ja ik heb er een, nee niet voor betaald, leveringsfout)
Nee, wel als totaalpakket incl panelen aangeboden gekregen. Een mooie verdeling over de drie fases vond ik opwegen tegen het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
@Fabian Tuurlijk mag je je persoonlijke voorkeur hebben.

SE5K korte string is bij Winkelman €213 euro meer dan de SE5K normaal. SE3K normaal is amper meer dan €100 minder zijn en zal dus op €1200 uitkomen. SE3000H is €700. Hoop geld voor wat zo goed als 0 voordeel heeft financieel gezien op een toch al duur systeem... Nog sterker: De korte string versie is minder efficiënt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 10-08-2021 17:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

SolarEdge SE5k korte string = 1302 euro
10× P404 = 480 euro
1782 euro totaal

Of
Goodwe GW2500-XS = € 404,-
404 euro totaal

Ik vind die 1378 euro wel een hoop geld extra voor iets wat (voor mij persoonlijk) geen toegevoegde waarde heeft. Ten behoeve van een 3250 Wp installatie op een tuinhuisje.

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 10-08-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Andrehj schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Ja, behalve als je buren van een paar huizen verderop (op dezelfde fase) ook allemaal PV op het dak gaan leggen. Dan kan het toch nog erg krap worden.
Werkt ook niet zo. Een wijktrafo gaat ter plekke ook stijgen als er amper afname op zit net zoals dat hij daalt op de taps als het verbruik stijgt. Het 10kV net heeft geen impedantie van 0 ohm immers. Je moet dus maar hopen dat de 118A door andere verbruikers op de trafo wordt afgenomen en zo niet ga je die teruglevering ook niet halen. In de praktijk komt het erop neer dat al het teruggeleverde vermogen ook aan de laagspanningskant verbruikt moet worden en daar wringt vaak de schoen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:08:
[...]

Werkt ook niet zo. Een wijktrafo gaat ter plekke ook stijgen als er amper afname op zit net zoals dat hij daalt op de taps als het verbruik stijgt. Het 10kV net heeft geen impedantie van 0 ohm immers. Je moet dus maar hopen dat de 118A door andere verbruikers op de trafo wordt afgenomen en zo niet ga je die teruglevering ook niet halen. In de praktijk komt het erop neer dat al het teruggeleverde vermogen ook aan de laagspanningskant verbruikt moet worden en daar wringt vaak de schoen.
Ik begrijp je uitleg niet. Op het moment dat mijn netimpedantie 0,11 Ohm is, en ik 1A extra ga opwekken, dan stijgt mijn spanning toch met 0,11 * 1 = 0,11 Volt. Conform de wet van Ohm.

Wat wel kan is dat bij een hogere spanning er minder stroom teruggeleverd wordt, en dus de spanningsval over impedanties lager zijn. Kabelverliezen zijn immers lager bij hogere spanning. Of denk ik nu verkeerd of teveel in details :? Lineaire belastingen zijn makkelijker met rekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:24
Je beredenering gaat op zolang jij de enige bent met PV zoals Andrehj al aangeeft. De andere verbruikers op de fase zorgen voor afname en je zou in theorie 118A kunnen terugleveren.
Echter wanneer het afgenomen vermogen dus kleiner wordt dan het geïnjecteerde vermogen zal de spanning op de trafo gaan stijgen: de rustspanning is vaak zo'n 238-240V. Om terug te leveren aan het middenspanningsnet zal je over deze spanning heen moeten gaan (immers is teruglevering anders niet mogelijk) in jouw berekening ga je ervanuit dat deze tapspanning vast blijft staan op 240V als jij 118A gaat terugleveren. Dat is alleen mogelijk met een regelbare transformator welke 99,9% van de wijktransformatoren niet zijn. Een netimpedantie van 0,11 is wel laag overigens ik vraag me af of dat wel klopt. Je woont bijna in het huisje :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 11-08-2021 08:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Jim423 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:02:
Echter wanneer het afgenomen vermogen dus kleiner wordt dan het geïnjecteerde vermogen zal de spanning op de trafo gaan stijgen: de rustspanning is vaak zo'n 238-240V. Om terug te leveren aan het middenspanningsnet zal je over deze spanning heen moeten gaan (immers is teruglevering anders niet mogelijk)
Is er dan een ander mechanisme dan ohmse verliezen door de netimpedantie dat de spanning doet stijgen? Welke dan, en hoe werkt dat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Volgens mij kunnen jullie beter naar het PV topic verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Qua prijs is SE 3-fase wel een stukje duurder een 1-fase stringomvormer. En ik zie dus geen meerwaarde bij >95% van de installaties.
De meerwaarde hiervan ligt waarschijnlijk in de toekomst mocht het salderen eraf gaan. Nu maakt het nog niks uit. Je levert terug op één fase en je gebruikt van drie fases. De diverse meters van nu lossen dat wel op, maar je wilt natuurlijk direct je stroom kunnen gebruiken die je opwekt. Zie ook YouTube: Zonnepanelen? Maak niet deze fout! – Besparingen en Duurzaamheid (14...
Vanaf 3:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Ik zou die man niet té serieus nemen, ik heb hem te vaak onwaarheden horen vertellen dat ik ben afgehaakt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Desmoerick schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

De meerwaarde hiervan ligt waarschijnlijk in de toekomst mocht het salderen eraf gaan. Nu maakt het nog niks uit. Je levert terug op één fase en je gebruikt van drie fases. De diverse meters van nu lossen dat wel op, maar je wilt natuurlijk direct je stroom kunnen gebruiken die je opwekt. Zie ook YouTube: Zonnepanelen? Maak niet deze fout! – Besparingen en Duurzaamheid (14...
Vanaf 3:30.
3-fasemeters hebben toch maar één telwerk voor de 3 fases (eentje voor vebruik en eentje voor terugleveren)? Als je 3 kW op fase 1 teruglevert en 3 kW op fase 2 afneemt zal de meter niet oplopen of teruglopen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Desmoerick Dat gaat niet snel veranderen. Er staat namelijk vastgeld dat 3-fase meters altijd al de netto waarde over de 3 fases pakken voor de berekening van gebruik. Dit staat volledig los van salderen of PV, dit is hoe vastgelegd is hoe meters in Nederland dienen te werken.

Wel zou het voor het net goed zijn als er meer op 3-fase zou worden terug geleverd. Ik zou het dan ook niet gek vinden om meer dan 3,6kW op 1-fase te verbieden.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 11-08-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Deels klopt het wel mannen wat jullie zeggen over die meter, maar technisch gezien is het gewoon beter om op drie fases terug te leveren. Daarvoor hoef je geen elektrotechnisch ingenieur te zijn. Toekomstgewijs met onze betrouwbare overheid en wat er nog gaat komen denk ik dat het altijd beter is om je stroom direct te gebruiken waar mogelijk. Dus direct van de PV je apparaat in. Dat is technisch niet mogelijk als je maar op 1 fase terug levert. Los van wat de meters allemaal regelen, is dat gewoon beter naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:44:

Wel zou het voor het net goed zijn als er meer op 3-fase zou worden terug geleverd. Ik zou het dan ook niet gek vinden om meer dan 3,6kW op 1-fase te verbieden.
Gemiddeld zou het niet uit moeten maken. Statistisch gezien zit 1/3e van Nederland op fase 1, 1/3e op fase 2 en 1/3e op fase 3. Dan maakt het niet uit of mijn 2 buren en ik ieder 3 kW op een verschillende fase terugleveren of dat we alledrie 1 kW op elke fase terugleveren.

Wat niet wegneemt dat ik het met je eens ben dat als je echt meer dan 16A wil terugleveren je dat op 3 fases moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Desmoerick schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:53:
Dat is technisch niet mogelijk als je maar op 1 fase terug levert.
Tuurlijk wel, als daar juist je grootste load aan hangt is dat juist mogelijk om dat te gebruiken. Als je 2kW terug levert op 3-fase en je zet je wasmachine aan heb je gewoon het omgekeerde probleem. Je omvormer zal niet opeens zijn 2kW op de fase van de wasmachine leveren.

@Maasluip Gemiddeld over Nederland wel, maar dat kan per wijk nog wel eens aardig verschillen nu meer mensen naar 3-fase gaan. Ook de verdeling van de panelen over de fases kan lokaal enorm verschillen omdat niet iedereen PV heeft. Dus dit is aardig zwaar voor het net lokaal. Naast dat 3-fase terugleveren natuurlijk ook weer wat effectiever is. Dus de 16A grens lijkt me een mooie compromis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Tuurlijk wel, als daar juist je grootste load aan hangt is dat juist mogelijk om dat te gebruiken
ja dat snap ik natuurlijk wel, als je mijn verhaal goed had gelezen had je dat er wel uitgehaald.
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:03:
[...] Als je 2kW terug levert op 3-fase en je zet je wasmachine aan heb je gewoon het omgekeerde probleem. Je omvormer zal niet opeens zijn 2kW op de fase van de wasmachine leveren.
Hier volg ik je even niet meer, zou je dat nogmaals willen uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je 3x 0,67kW per fase (2kW) teruglevert en je wasmachine heeft 2kW nodig, dan trek je nog steeds energie uit het net.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
Ethirty schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:15:
Als je 3x 0,67kW per fase (2kW) teruglevert en je wasmachine heeft 2kW nodig, dan trek je nog steeds energie uit het net.
Wellicht om het verhaal af te maken; dan ga je er dus vanuit dat de wasmachine op 1 fase zit.

offtopic:
Dat zal bij 99.999% van de consumenten het geval zijn, maar anders klopt het sommetje niet per se

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Uh ja, uiteraard maar dat leek me nógal logisch.

Wellicht dat ze bestaan maar dat zal dan wel een industriële machine zijn :D

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Ethirty schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:15:
Ja stom 🙈 dat is ook weer waar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
Dus de één fasen omvormer maar aansluiten op de meest zwaarbelaste fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zie een gat in de markt voor sommige Tweakers. Apparatuur zoals de wasmachine en telefoonopladers op 3-fase :) De laptop adapter zal wel groter worden dan de laptop zelf ;)
Geef mij maar 1-fase zolang ik geen EV voor de deur kan laden :)

[ Voor 37% gewijzigd door Dre op 11-08-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Jim423
Een visualisatie met een weerstanden vervangingsschema zou het mij duidelijker maken wat je bedoelt. Ik begrijp het nog niet.
Zoals Proton_ aangeeft meet mijn gekalibreerde installatietester alle impedanties. Dus:
  • Kabel naar straat
  • straat naar transformator
  • Transformator 400/10 kV
P.S.
In een andere woning meet ik 0,0094 Ohm. Kortsluitstroom 2450A. Bij de PV-omvormer is daar nog maar 0,335 Ohm en 687A van over. Deze lage netimpedantie haal ik dus alleen op de hoofdschakelaar.
Beide zijn rijtjeswoningen in een andere wijk in een grote stad.

Zelf meten kan ook:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Hoe lager de netimpedantie hoe groter de fout kan zijn, zeker met een waterkoker test. Spanningsverschillen zijn klein. Hetzelfde voor mijn installatietester, die kan ook onnauwkeurig zijn in dit bereik. Maar een kortsluitstroom van 2 kA lijkt me wel kloppen. Die automaten van 4,5 kA en 6 kA kunnen meer aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 11-08-2021 12:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dre schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:46:
Ik zie een gat in de markt voor sommige Tweakers. Apparatuur zoals de wasmachine en telefoonopladers op 3-fase :) De laptop adapter zal wel groter worden dan de laptop zelf ;)
5-polige CEE stopcontacten door het hele huis. :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Maasluip schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

En dan wel de 63A variant. We moeten niet teveel overgangsweerstand hebben ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:38
De spanningen hier zijn eerder aan de lage dan aan de hoge kant: hoewel ik nu 6000W teruglever (over 3 fasen, dat wel) zijn de spanningen bij de meter slechts 228, 227 en 228 volt. En op de omvormer zelfs nog één volt minder op alle fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Maasluip schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Past niet echt lekker in mijn design interieur, mag ik dan wel perilex als vervanging inzetten?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:09
Ethirty schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Past niet echt lekker in mijn design interieur, mag ik dan wel perilex als vervanging inzetten?
Ook zwart https://www.elektroshop.n...-63a-zwart-ip67-400v.html ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
dennistd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:24:
En op de omvormer zelfs nog één volt minder op alle fasen.
Wauw, negatieve weerstand! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:38
Blijkbaar kan het 8)7

Het is de waarde uit de digitale meter (ZIV ESMR5) en de waarde uit de omvormer (SMA Sunny Tripower 6.0). Er tussenin zitten een hoofdschakelaar, aardlekautomaat (3P+N B16 300mA), 10 meter YMVK 5x4mm², een ABB-werkschakelaar en nog 1 meter YVMK 5x4mm².

Ik denk dat de Enexis-meter en de omvormer net iets anders meten dan of zo? Er zit echt consequent een volt verschil tussen de beide apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@dennistd Je mag het anders meter noemen, maar ik denk dat de SMA gewoon wat onnauwkeurig meet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Is er volgens 'de regels' (NEN?) een maximum aan het aantal kabeldozen dat je achter elkaar kunt aansluiten?

Naar mijn garage loopt vanuit de meterkast een kabel. Deze komt de garage in een kabeldoos binnen. Vanuit deze kabeldoos gaan er 2 kabels richting twee lampen en één verder de garage in.

Deze kabel gaat 5 meter verderop weer een kabeldoos binnen en ook hier gaat er uit deze kabeldoos twee kabels naar lampen en een schakelaar/wcd en één weer verder de garage in.

Deze kabel gaat 2 meter verderop weer een kabeldoos in waaruit twee kabels komen naar wcd/schakelaar.

Er zijn dus 3 kabeldozen gebruikt om de installatie te vertakken (door de vorige bewoners gedaan of laten doen, dat weet ik niet, het ziet er wel 'mooi' uit met kwaliteitsmaterialen uitgevoerd).

Wat ik nu wil is aan de overkant van de garage een wcd maken. Hiervoor zou ik dus nog een kabeldoos moeten gebruiken die de boel weer vertakt. Nu vroeg ik mij dus af of er een maximum is aan het aantal kabeldozen die gebruikt mogen worden op één groep?
(ik zou natuurlijk ook vanuit een bestaande kabeldoos een kabel naar de overkant van de garage kunnen trekken om de wcd te installeren, alleen ziet dit er niet zo mooi uit).

Overigens wordt deze groep nauwelijks belast en zal zeker niet 16 A trekken.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
dennistd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:24:
De spanningen hier zijn eerder aan de lage dan aan de hoge kant: hoewel ik nu 6000W teruglever (over 3 fasen, dat wel) zijn de spanningen bij de meter slechts 228, 227 en 228 volt. En op de omvormer zelfs nog één volt minder op alle fasen.
Dat laatste kan niet.

Als de spanning op de omvormer lager is dan de netspanning, kan er niet teruggeleverd worden. Hier moet sprake zijn van onnauwkeurigheid in één van de (of beide) meters.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Galois Een maximum is er niet echt voor kabeldozen, wel dat een leken installatie doelmatig en overzichtelijk is aangelegd. In eerste aanleg is er voor gecomineerde licht wcd groep een maximum dat bij uitbreiding nog verhoogd kan worden. Voor een groep met alleen wcd's is er geen maximum alleen weer doelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Een bestaande kabeldoos in onze garage heeft 7 'in/uitgangen', waarvan er nu 4 gebruikt worden. Eén wordt gebruikt zonder wartel (dus de kabel komt gewoon het gat uit). Dit is door de vorige bewoners aangelegd.

Ik wil dus een wartel kopen. Als ik het gat met een schuifmaat opmeet, dan is deze 21 mm. Als ik een bestaande wartel die in één van de andere gaten zit opmeet, dan is deze 22 mm.

Welke wartel moet ik dan hebben? M20? Deze bijvoorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxw9aq6x2w62iZY21h05Di1JEoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wcce21yYZsnM5Jz4RAhMDt93.png?f=user_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Galois schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:55:
Een bestaande kabeldoos in onze garage heeft 7 'in/uitgangen', waarvan er nu 4 gebruikt worden. Eén wordt gebruikt zonder wartel (dus de kabel komt gewoon het gat uit). Dit is door de vorige bewoners aangelegd.

Ik wil dus een wartel kopen. Als ik het gat met een schuifmaat opmeet, dan is deze 21 mm. Als ik een bestaande wartel die in één van de andere gaten zit opmeet, dan is deze 22 mm.

Welke wartel moet ik dan hebben? M20? Deze bijvoorbeeld?

[Afbeelding]
Afgebeelde doos is M20 idd. Staat waarschijnlijk ook op de ongebruikte doorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Beekforel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Afgebeelde doos is M20 idd. Staat waarschijnlijk ook op de ongebruikte doorvoeren.
De afgebeelde doos is een voorbeeld. Is niet de doos die in mijn garage hangt. Deze heb ik van internet geplukt om aan te geven waar ik gemeten heb.

Overigens zojuist een M20 wartel gehaald die ik nu weer ga ruilen... :)
Moet (denk ik) M25 zijn dan... Snap dus niet goed hoe het gemeten wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Galois Denk eerder dat je dan naar een PG16 wartel op zoek bent.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Galois schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

De afgebeelde doos is een voorbeeld. Is niet de doos die in mijn garage hangt. Deze heb ik van internet geplukt om aan te geven waar ik gemeten heb.

Overigens zojuist een M20 wartel gehaald die ik nu weer ga ruilen... :)
Moet (denk ik) M25 zijn dan... Snap dus niet goed hoe het gemeten wordt...
Oude doos kan ook PG16 zijn, maten kun opzoeken maar schroefdraad zijde is ca 22,5mm

Mocht er geen schroefdraad in de doos zitten heb je ook een pg16 moer nodig. En dan een met dunne wang.

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 16-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 09-09 14:33
Galois schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:55:

Welke wartel moet ik dan hebben? M20?
Als je nu eens goed kijkt wat er op de wartel staat die je er uit hebt gedraaid, dan zie je mogelijk de maat er van op gebossed
En dat is dan een Mxx of een PGxx draad

Edit: 2 stuks opgemeten, en die PG16 zijn uitwendig dus 22,2 tot 22,3 mm

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 16-08-2021 22:33 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
Ik heb een gewone schakelaar die ik wil gaan vervangen door een geconnecteerde. Nu heb ik geen ervaring met electriciteit en weet ik dus niet goed hoe ik dit doe.... Zie foto's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTy7BZUwVZ_UNs36rgXtmAwKcL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPZ2MbajLCZVQIeDQq6dnSZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4d5876UuI4C3owrcqs546dWlh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eajhXqAU7Rml0LGWMV9bP8Si.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Aan de garage hebben we een LED-straler (met bewegingssensor) hangen. Deze LED-straler is rechtstreeks aangesloten op een kabeldoos.

Nu wil ik deze straler uit kunnen schakelen met een (IP44)schakelaar (het is nl erg irritant als we in de tuin zitten en de straler steeds aan en uit gaat).

Als ik de fasedraad van het snoer van de straler doorknip en het ene uiteinde op de L van de schakelaar aansluit en het andere uiteinde op de 1 van de schakelaar aansluit, dan zal het werken.

Maar is dit ook conform 'de regels'? Officieel moet dan van de 1 van de schakelaar naar de lamp een 'zwarte draad' lopen. Maar aangezien dit een snoer is, is dat niet mogelijk (of handig).

EDIT: en als je een IP44-schakelaar liggend installeert, is deze dan nog wel IP44? Moet een schakelaar horizontaal gemonteerd worden (dus met de bevestiging tegen een muur aan) of kan deze ook bevestigd worden op een horizontale balk (dus met de bevestiging horizontaal op de balk en het wippertje naar boven wijzen).

[ Voor 19% gewijzigd door Galois op 17-08-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Galois IP44 is spatwaterdicht, het is aan de fabrikant dan om aan te geven of dit bij elke montage methode ook het geval is. Draadkleuren na een schakelaar zou ik mij niet veel zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou iets wat spatwaterdicht is niet met "het wippertje naar boven" monteren, volgens mij heb je dan het meeste risico dat er water in de randen blijft staan en evt naar binnen sijpelt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
habbekrats schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:41:
@Galois IP44 is spatwaterdicht, het is aan de fabrikant dan om aan te geven of dit bij elke montage methode ook het geval is. Draadkleuren na een schakelaar zou ik mij niet veel zorgen over maken.
@Galois Bij een bruine draad moet je net zo goed opletten als bij een zwarte draad.
Meestal mag je schakelaars niet liggend (dus met de wipper naar boven) monteren (ook stopcontacten niet), maar lees de montagehandleiding voor deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

CappieL schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

@Galois Bij een bruine draad moet je net zo goed opletten als bij een zwarte draad.
Meestal mag je schakelaars niet liggend (dus met de wipper naar boven) monteren (ook stopcontacten niet), maar lees de montagehandleiding voor deze informatie.
Dank. Lijkt mij ook namelijk. In de montagehandleiding staat er niets over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:12
Ik heb onderstaande ABB beltrafo, die nu is ingesteld voor 12V op een eerste generatie standaard Ring deurbel. Deze bel wil ik opwaarderen naar een Ring Pro 2, die 24V nodig heeft. Hoe pas ik de bedrading van de trafo aan? Wat betekenen de getallen bovenin en onderin deze trafo?
Als ik het goed zie, komt de 230V boven erin, en gaat de lage spanning er onder uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRUceq7FmTPZQEDMsfyq50IUK0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwTW5tzJ4G4qbpuiAJXVWqBm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:59
@Amersfoort De getallen horen bij de schroefaansluitingen en komen overeen met die in de ronde bolletjes op het schema. Voor 24V sluit je de onderste kabel dus aan op 10 en 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:12
vinniefireman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:12:
@Amersfoort De getallen horen bij de schroefaansluitingen en komen overeen met die in de ronde bolletjes op het schema. Voor 24V sluit je de onderste kabel dus aan op 10 en 14.
Bedankt voor je reactie. Wat betekenen de waarden 1,3, 5 en 7 bovenin dan, waar de 230V denk ik naar binnen komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
Amersfoort schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wat betekenen de waarden 1,3, 5 en 7 bovenin dan, waar de 230V denk ik naar binnen komt?
Tussen 3 en 7 moet je 230V zetten volgens je tekening. Misschien staat er in de volledige datasheet meer informatie dan op de foto.

Mijn veronderstelling: misschien gebruiken ze dezelfde behuizing voor modellen waar je ook 110 of 400V op kan zetten, en worden daarbij andere klemmen gebruikt. Voor massaproductie wil je zo min mogelijk verschillende modellen maken dus 1 behuizing voor alle oplossingen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Faece schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:12:
Ik heb een gewone schakelaar die ik wil gaan vervangen door een geconnecteerde. Nu heb ik geen ervaring met electriciteit en weet ik dus niet goed hoe ik dit doe.... Zie foto's.[Afbeelding]

[Afbeelding]
2 dingen:
1) Wat is je vraag?
2) Wtf is die brei aan kleuren en de rest dat op die kabels zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Faece schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:12:
Ik heb een gewone schakelaar die ik wil gaan vervangen door een geconnecteerde.
Volgens mij heb je al een "geconnecteerde" schakelaar. Op de foto zie ik alleen maar data kabeltjes, geen stroom voerende draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 13-09 20:30
mark-k schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

2 dingen:
1) Wat is je vraag?
Het zou mij niet verbazen moest dat al geen (directe) schakeldraad meer zijn, maar een laagspanningscircuit in combinatie met relais... maar daar zal de vraagsteller verduidelijking op moeten geven. Die draden zien er mij te dun uit (en ook de kleuren doen vermoeden dat het geen klassieke opstelling is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
mark-k schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

2 dingen:
1) Wat is je vraag?
1. Ik wil de schakelaar van deze foto vervangen door een wifi-schakelaar van de andere foto
2. Dat is ook mijn vraag. Dit is een dubbele schakelaar , waarvan 1 naar een licht gaat dat ook te bedienen valt vanuit een andere schakelaar. Meer weet ik niet, daarom stel ik ook de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Faece schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:05:
[...]

1. Ik wil de schakelaar van deze foto vervangen door een wifi-schakelaar van de andere foto
2. Dat is ook mijn vraag. Dit is een dubbele schakelaar , waarvan 1 naar een licht gaat dat ook te bedienen valt vanuit een andere schakelaar. Meer weet ik niet, daarom stel ik ook de vraag
Als jij al niet weet welke ader voor wat is dan gaan ze/we het hier ook niet weten gok ik. Sowieso zijn die kleuren niet echt gangbaar, en het is vrij apart dat je een hoop andere aders hebt die ergens anders naartoe gaan. Sowieso ga je issues krijgen als die andere schakelaar in de loop blijft als je via wifi wilt gaan schakelen want dan moet de 'draadloze' schakelaar altijd power houden en die wordt dan door een wisselschakeling met die andere onderbroken (gok ik, geen idee hoe het in elkaar zit want die info heb ik niet).

Je kan proberen de symbooltjes (L1, N , etc) te matchen op je oude schakelaar, maar als je er niet direct uitkomt zou ik er niet aan gaan klooien voor je zelf aan de stroom blijft hangen of je huis afbrandt en een elektricien laten kijken. Sowieso verstandig om uit te vinden waarom er kabels met 8 (?) aders gebruikt zijn en waar de rest naartoe gaat, van puur deze ene foto zou ik de installatie nu al niet vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Faece Ik mag toch hopen dat niet 230V is, ziet er eerder uit als telefoondraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtsx
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:13
Faece schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:05:
[...]

Dit lijkt meer op een domotica systeem, iets in de trend van knx ofzo. Lijkt op de foto ook een serie puls schakelaar van niko, zou mij niet verbazen als @Faece uit België komt. Daar worden dit soort systemen vaker gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
@Faece Heb je een foto van de meterkast voor ons? Kan misschien wat duidelijkheid scheppen (als er relais hangen of een domoticasysteem)

Edit: De kabel kan eventueel wel 7G1.5 zijn (XVB). Geen idee wat de kleurcombinatie daarin is... Anders is SVV kabel ook een mogelijkheid...

Vraagsteller zou best een foto van meterkast en meer info over die kabel verschaffen willen we hem verder kunnen helpen

[ Voor 60% gewijzigd door azerty op 17-08-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Het lijkt mij domotica systeem van Niko. Ik zou de schakelaar zelf laten zoals die nu is. Eerder kijken of je niet via wifi in contact kan komen met de centrale regel unit (In de meterkast?) Dan kan je nog veel meer van je huis draadloos bedienen (gok ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00
Home Assistant heeft er een integration voor: https://www.home-assistan...ations/niko_home_control/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Die nieuwe schakelaar is er eentje van dat type (plaatje met de nieuwe komt uit de handleiding van https://www.niko.eu/en/pr...df-3d3d867bec1b/551-72102) , de oude lijkt mij een ander model te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
xtsx schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:49:
[...]

Dit lijkt meer op een domotica systeem, iets in de trend van knx ofzo. Lijkt op de foto ook een serie puls schakelaar van niko, zou mij niet verbazen als @Faece uit België komt. Daar worden dit soort systemen vaker gebruikt.
Ja. Ik kom uit België, en dit is inderdaad een puls schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
azerty schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:49:
@Faece Heb je een foto van de meterkast voor ons? Kan misschien wat duidelijkheid scheppen (als er relais hangen of een domoticasysteem)

Edit: De kabel kan eventueel wel 7G1.5 zijn (XVB). Geen idee wat de kleurcombinatie daarin is... Anders is SVV kabel ook een mogelijkheid...

Vraagsteller zou best een foto van meterkast en meer info over die kabel verschaffen willen we hem verder kunnen helpen
Het is geen domotica systeem, maar via een hub (op wifi) van Niko en daaraan gekoppelde stopcontacten en schakelaars wil ik een beetje die weg op gaan. Dus het is met relais...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
azerty schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:58:
Die nieuwe schakelaar is er eentje van dat type (plaatje met de nieuwe komt uit de handleiding van https://www.niko.eu/en/pr...df-3d3d867bec1b/551-72102) , de oude lijkt mij een ander model te zijn....
Inderdaad. De oude is een gewoon model dat hier in België eigenlijk standaard wordt gebruikt. Omdat ik enkele jaren terug geen geld had voor domotica en nu toch wat wil automatiseren , leek me dit wel een goeie tussenoplossing. En ik dacht dit gewoon 1 op 1 te kunnen vervangen maar dit blijkt niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Faece schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 06:41:
[...]

Inderdaad. De oude is een gewoon model dat hier in België eigenlijk standaard wordt gebruikt. Omdat ik enkele jaren terug geen geld had voor domotica en nu toch wat wil automatiseren , leek me dit wel een goeie tussenoplossing. En ik dacht dit gewoon 1 op 1 te kunnen vervangen maar dit blijkt niet zo te zijn.
Dus als ik het goed begrijp, heb je indertijd relais in je kast laten hangen, en bedien je die met de de klassieke schakelaars?

In dat geval zal het er van af hangen of die module die je wilt plaatsen met de gelijkstroom overweg kan die op die draden zit... Als die module enkel AC op de inputs verwacht en dit nodig heeft om de electronica te laten werken geraak je niet echt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
azerty schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:22:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, heb je indertijd relais in je kast laten hangen, en bedien je die met de de klassieke schakelaars?

In dat geval zal het er van af hangen of die module die je wilt plaatsen met de gelijkstroom overweg kan die op die draden zit... Als die module enkel AC op de inputs verwacht en dit nodig heeft om de electronica te laten werken geraak je niet echt verder.
Hetgeen ik wil plaatsen is voor traditionele bekabeling, niet voor busbekabeling. Dus in principe zou het moeten lukken...
Pagina: 1 ... 186 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.