Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.970 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:46
@flippy
Dit topic gaat over huisinstallaties.
Een op de juiste manier aangesloten Perilex is net zo betrouwbaar als een CEE aansluiting.
Je wilt niet weten hoe vaak ik een uitgefikte CEE steker ben tegengekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

devriesjande schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:49:
Dat willen we wel, vertel ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
devriesjande schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:49:
@flippy
Dit topic gaat over huisinstallaties.
Een op de juiste manier aangesloten Perilex is net zo betrouwbaar als een CEE aansluiting.
Ik zit niet in het installatiewerk, maar ik ken die dingen heel goed. En ik ben er nog nooit een tegengekomen. Jij dus wel, en zo uit je commentaar te vernemen vrij veel. Ik vraag me serieus af hoe zorgvuldig die gemonteerd waren en of dit bij toepassing van een alternatief zoals een Perilex dit niet ook was gebeurd. Je zegt zelf: "Een op de juiste manier aangesloten Perilex is net zo betrouwbaar als een CEE aansluiting". Voor zover ik die dingen ken, kun je dat volgens mij ook gerust omkeren.

PS:Om discussies voor te zijn, het verschil is uiteraard wel dat de Perilex-fornuisstekker officieel, m.a.w. volgens de aanduidingen bij de klemmen, is uitgevoerd voor twee fase- en twee nuldraden teneinde ook te voorzien in een kookgroep bestaande uit twee groepen op één fase (*) en de CEE bestemd is voor drie fasen en één nul.
(*)De terechte kritiek op die toepassing buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 05-11-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:33:
[...]

klopt die zijn ook erg handig als er geen ruimte is.

[...]

het is een DIN stekker dus het kan gebruikt worden. echter is het in de industrie simpelweg verboden, horeca verzekeraars weigeren nieuwe panden fatsoenlijk te verzekeren (sommige missen het het tijdens afsluiten, maar het is een issue bij alle nederlandse en vooral duitse verzekeraars) als je perilex gebruikt en het is gewoon een onbetrouwbaar ding wat je niet in je huis moet hebben. en dna hebben we het nog niet over de uiterst creatieve methodes voor het aansluiten die worden gevonden. leuk als je een nieuwe kookplaat erin zet en direct opblaast...
We hebben het hier niet over de industrie, huis installaties is het topic. In de NEN1010 staat bij mijn weten nog steeds de perilex vermeld. Er zijn miljoenen perilex aansluitingen in Nederland ik lees nergens dat die dingen massaal brand of ander onheil veroorzaken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
@flippy ik ben benieuwd hoe je een 2x16A kookgroep wilt gaan aansluiten op een CEE stekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mcDavid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:10:
@flippy ik ben benieuwd hoe je een 2x16A kookgroep wilt gaan aansluiten op een CEE stekker?
niet.

gezien het hier gaat om 2~3 fase kookplaat is dat niet aan de orde. kookgroepen is ook iets wat je niet moet willen. het is een overblijfsel uit de vroeger-tijden toen kookplaten allemaal 1 fase waren en installateurs van die generatie blijven hangen in het verleden en geen zin hebben nieuwe draden te trekken.

hoewel platen op 1 fase kunnen werken is het vandaag de dag gewoon ouderwets en onnodig.

voor de uitzonderlijke woningen met een 1 fase aansluiting kan je beter -net als de rest van europa- een simpele 32A groep aanleggen met geschikte 6mm2 installatiedraden. dan zit je ook niet te klooien met kookgroepen en dubbele draden en creatieve aansluitingen op een perilex. dit is ook de standaard in heel europa (behalve nederland) met 1 fase woningen voor kookplaten en boilers. dan ben je met een 1 fase (de blauwe) CEE stekker van 32A klaar. of natuurlijk de wago-doos die op de vorige pagina werd gelinkt als je gewoon 3 fasen neemt. de wago's gaan niet verder dan 4mm2. ;)
habbekrats schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:00:
[...]

We hebben het hier niet over de industrie, huis installaties is het topic. In de NEN1010 staat bij mijn weten nog steeds de perilex vermeld. Er zijn miljoenen perilex aansluitingen in Nederland ik lees nergens dat die dingen massaal brand of ander onheil veroorzaken.
de het deel van de NPR5310 waar het perilex verhaal in stond (blad 41 ;) ) is 6 jaar geleden vervallen. ;) O-)

en de reden dat de meeste geen problemen veroorzaken is dat de meeste niet aangesloten zijn. ;)

goede lees voor wat context: weekipedia

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 05-11-2021 15:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flippy schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:32:
[...]

gezien het hier gaat om 2~3 fase kookplaat is dat niet aan de orde. kookgroepen is ook iets wat je niet moet willen. het is een overblijfsel uit de vroeger-tijden toen kookplaten allemaal 1 fase waren en installateurs van die generatie blijven hangen in het verleden en geen zin hebben nieuwe draden te trekken.
En uiteraard omdat huizen standaard een 1-fase aansluiting kregen. Het zal pas iets van de laatste 10 jaar zijn dat er standaard 3-fase aanwezig is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maasluip schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:58:
[...]

En uiteraard omdat huizen standaard een 1-fase aansluiting kregen. Het zal pas iets van de laatste 10 jaar zijn dat er standaard 3-fase aanwezig is.
huizen hebben al sinds de jaren 70 standaard 3 fase (op veel locaties zelfs eerder) maar 1 fase is gezekerd en doorgevoerd. via mijnaansluiting.nl of zoiets kan je dat voor 200 euro laten aanpassen. krijg je 3 fase, nieuwe "slimme" meter en nieuwe gasmeter voor.

er zijn maar weinig woningen (oude sociale flats hoofdzakelijk) die echt maar 1 fase binnenkrijgen. en voor die is een normale 32A groep gewoon de norm voor een 7.2kW verbruiker.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flippy schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:01:
[...]

maar 1 fase is gezekerd en doorgevoerd.
Is wat ik zeg. En daarom heeft iedereen die kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maasluip schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:05:
[...]

Is wat ik zeg. En daarom heeft iedereen die kookgroep.
ik doel op wat de netebeheerder in de meterkast opvoert. niet wat de consumentzijde heeft. uiteindelijk is de netzijde de beperking, niet de meterkast.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-11-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik maak me potentieel belachelijk met deze vraag, maar ik stel 'm toch. Kan het online namelijk niet vinden :P

Zo'n stekkerdoos met overspanningsbeveiliging is ontwikkeld om aangesloten apparatuur te beschermen voor piekspanning. Maar werkt het ook andersom? Dus: wordt kortsluiting veroorzaakt door aangesloten apparatuur ook opgevangen door die overspanningsbeveiligde stekkerdoos? Of doet dat helemaal niets en vangt de groepenkast de klap op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

sOid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:04:
Ik maak me potentieel belachelijk met deze vraag, maar ik stel 'm toch. Kan het online namelijk niet vinden :P

Zo'n stekkerdoos met overspanningsbeveiliging is ontwikkeld om aangesloten apparatuur te beschermen voor piekspanning. Maar werkt het ook andersom? Dus: wordt kortsluiting veroorzaakt door aangesloten apparatuur ook opgevangen door die overspanningsbeveiligde stekkerdoos? Of doet dat helemaal niets en vangt de groepenkast de klap op?
Die overspanningsbeveiliging leidt de overspanning weg via de aarde. Per definitie zal je aardlekschakelaar er dus uitklappen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:21:
[...]

Die overspanningsbeveiliging leidt de overspanning weg via de aarde. Per definitie zal je aardlekschakelaar er dus uitklappen.
Ah op die manier. Dus blikseminslag > stekkerdoos ziet piekspanning > leidt weg naar aarde. Zonder dat het door de apparatuur gaat. Heb ik dat juist?

Dus andersom doet het helemaal niets, lijkt me dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

sOid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:23:
[...]

Ah op die manier. Dus blikseminslag > stekkerdoos ziet piekspanning > leidt weg naar aarde. Zonder dat het door de apparatuur gaat. Heb ik dat juist?

Dus andersom doet het helemaal niets, lijkt me dan.
Niet tegen kortsluiting. Kortsluiting is namelijk geen overspanning.

Bij kortsluiting sluit je het circuit zonder load (weerstand).

U = I * R.
Als R 0 is moet I dus oneindig zijn.

Dat is een probleem, gelukkig vangt de installatie automaat dat op.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:28:
[...]

Niet tegen kortsluiting. Kortsluiting is namelijk geen overspanning.

Bij kortsluiting sluit je het circuit zonder load (weerstand).

U = I * R.
Als R 0 is moet I dus oneindig zijn.

Dat is een probleem, gelukkig vangt de installatie automaat dat op.
Ik heb ze weer op een rijtje. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22-10 21:56
habbekrats schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:00:
[...]

Mijn keramisch fornuis doet 31,9A met de oven aan dus veel heftiger wordt het niet denk ik.
En mijn perilex is al 10 jaar in orde. Dus er is niet echt iets inherent fout denk ik :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:30

Impry

Rallymedia.nl

brambo123 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:04:
[...]

Draden lijken inderdaad wel goed te zitten.
Paar opties om te checken of vloerverwarming defect is of de thermostaat:
- Met multimeter de weerstand van vloerverwarming meten.
- Met multimeter meten of er wel spanning op de uitgang komt.
- Thermostaat er even tussenuit halen en rechtstreeks 230v op vloerverwarming zetten, dan kijken of die warm wordt.
De laatste optie heb ik geprobeerd. In bijna 2,5 uur steeg de temperatuur van de vloer van 18,4 naar 22,4 graden. Dus hij geeft warmte!
Daarna weer met de thermostaat er tussen geprobeerd en die blijkt dus ook te werken, alleen het gaat veel trager (en minder voelbaar) dan ik had gedacht. Meten is weten zien we wel weer.

Op zich erg fijn dat de vloer dus wel warm wordt, ik ben nu vooral benieuwd hoeveel stroom zoiets verbruikt. Ik heb geen idee van het type verwarming/vermogen wat er onder ligt.
Als ik ga zoeken op stroommeters dan kom ik vooral van die stopcontact-dingen tegen, maar die kan ik niet tussen mijn draden en thermostaat doen.
Zijn daar bekende manieren voor?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 13:47

decramy

root@birdie:~#

Bijvoorbeeld de Shelly 1PM, waar PM voor power monitor staat

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
JackBol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:21:
[...]
Een aardlek schakelaar meet niets op je aarddraad. Sterker nog die zit er helemaal niet op aangesloten. Een aardlek meet de stroom over de fase en de nul en als dat afwijkt klapt ie eruit. Als dat theoretisch gelijk is en er loopt ook nog een stroom over de aarde gebeurd er niets met je aardlek.

Bij gewone stekkerdoos (Of wandcontactdoos) waarop een apparaat lekt naar de aarde (Of ergens anders heen) zal ook de aardlek eruit gaan als het verschil groter dan 30mA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
Impry schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:20:
[...]
........
Als ik ga zoeken op stroommeters dan kom ik vooral van die stopcontact-dingen tegen, maar die kan ik niet tussen mijn draden en thermostaat doen.
Kan jouw digitale meter wel wisselstroom meten, zeg: 10 A max (of meer) op de in te stellen schaal?
Dan die meten en de gevonden waarde vermenigvuldigen met 240, dan heb je het vermogen in Watt.

Edit: mogelijk een betere/veiliger methode voor een minder "ge-electrificeerd "persoon: gebruik je slimme meter, en lees die uit, na de tellerstanden krijg je het actuele opgenomen vermogen. Lees dat uit zonder de vloer verwarming, en dan nogmaals als de vloerverwarming is ingeschakeld; het verschil van deze 2 waarden is het opgenomen vermogen van de vloer.
Let op dat er inmiddels niets anders bij of afgeschakeld wordt; denk aan de koelkast en de vriezer bv..

[ Voor 31% gewijzigd door Naalroc op 05-11-2021 23:05 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Laatst online: 21-10 21:34
Impry schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:20:
[...]

De laatste optie heb ik geprobeerd. In bijna 2,5 uur steeg de temperatuur van de vloer van 18,4 naar 22,4 graden. Dus hij geeft warmte!
Daarna weer met de thermostaat er tussen geprobeerd en die blijkt dus ook te werken, alleen het gaat veel trager (en minder voelbaar) dan ik had gedacht. Meten is weten zien we wel weer.

Op zich erg fijn dat de vloer dus wel warm wordt, ik ben nu vooral benieuwd hoeveel stroom zoiets verbruikt. Ik heb geen idee van het type verwarming/vermogen wat er onder ligt.
Dat het met thermostaat het langer duurt heeft waarschijnlijk te maken met de maximale temperatuur die ingesteld staat.
Daardoor gaat die steeds uit als vloer wat warm wordt.
Die instelling mag best richting 30 graden staan.

Om verbruik te meten is het misschien het makkelijkst om even naar je energiemeter te kijken.
Op slimme meter kan je actuele wattage bekijken.
Volgens mij hadden veel domme digitale meters het ook al.
Reken op 150 of 200W per m²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jongetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:09:
[...]

Een aardlek schakelaar meet niets op je aarddraad. Sterker nog die zit er helemaal niet op aangesloten. Een aardlek meet de stroom over de fase en de nul en als dat afwijkt klapt ie eruit. Als dat theoretisch gelijk is en er loopt ook nog een stroom over de aarde gebeurd er niets met je aardlek.

Bij gewone stekkerdoos (Of wandcontactdoos) waarop een apparaat lekt naar de aarde (Of ergens anders heen) zal ook de aardlek eruit gaan als het verschil groter dan 30mA is.
Dat is toch precies het principe? Als de overspanning via de aarde (groengeel) eruit gaat moet de aardlek klappen omdat deze in onbalans raakt. Daarom zit ie ook niet op de aarddraad zoals je terecht schrijft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:11
Ik wil graag even met jullie checken of mijn aannames kloppen ivm uitbreiding van de zonnepaneel capaciteit:

Op het moment heb ik een 3x25 aansluiting, die is aangesloten op een 3x40 hoofdschakelaar. Elke fase is aangesloten op een aardlekschakelaar 40A, en heeft dan 4 groepen van 16A.

Nu zit er op fase 1 groep 3 mijn omvormer van 2500W. Deze gaat geupgrade worden naar een 1 fase 5000W (is in mijn situatie het makkelijkst en goedkoopst).

Nu is 5000W op een 16A groep aansluiten teveel lijkt mij (al wordt dit blijkbaar wel gedaan in het PV forum?), dus ik wil graag een 20A groep/alamat aansluiten, dan neem ik volgende route:
van de 3x40A neem ik mijn L-N naar de 20A groep/alamat, en deze gaat naar mijn omvormer.

Vragen:
- Klopt mijn aanname van de 20A groep direct vanuit de 3x40A hoofdschakelaar
- Ik lees dat een aardlekschakelaar bij een omvormer niet hoeft in de topicstart, is dat zo? is dit aan te raden wel te doen?
- Is het aan te raden om de 3x2.5mm2 naar de omvormer te vervangen voor 3x4? (of mag 2x4 en 1x2.5mm2 voor de aarde?)
- Moet er in de meterkast 6mm2 gebruikt worden?

Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhpa27-D3v1uaAjrdqawajsIgBo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9chYaKgvhyG8u9gBVLuAMfc.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
@djoenez

Neem een 20 A 'aardlek-automaat' (alamat) die sluit je direkt aan waar ook de gewone aardlekschakelaars op aan zijn gesloten (mogelijk op verdeelblokjes onder in de groepenkast) zou met 6 mm moeten maar het is een aparte groep dan kan het ook met 2.5 mm -dat stukje draad brandt echt niet door-
Hoe lang is de afstand naar de omvormer? bij meer dan 5 meter nemen wij (een installatie bedrijf) een aparte 3x4 mm kabel

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:25
Ik kwam in het huurappartement van mijn moeder iets tegen met een stekker... Waarvan ik me afvraag of er wel een stekker aan hoort of zelfs mag zitten.

De thermische klep (NC) op het ventiel van de stadsverwarming (die water richting radiatoren aan een uit schakelt)... Aangesloten met een stekker. Installatie draad (fase, nul, schakel) naar een punt op de muur voor een sterkstroom thermostaat.

Als je de stekker dus om draait staat er vrolijk fase op de blauwe nul bij de thermostaat... Persoonlijk wordt ik daar niet blij van... Vandaar de vraag: hoe hoort dit, mag het überhaupt zo? (Bouw 2001, dus niet allerlaatste NEN)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Ronald Dan zou je je radio ook niet andersom in het stopcontact kunnen steken. Met wisselstroom wisselt de stroom op de fase van 230 volt positief naar 230volt negatief (en dat 50 keer per seconde). Als de fase negatief is loopt de stroom dus de andere kant op over de nul. Daarom maakt het met wisselstroom (in principe) niet uit hoe om de stekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat het werkt wordt ook niet betwist, vooral het feit dat er een blauwe draad uit de muur komt die niet nul is, is hier het probleem.

Zit die installatiedraad ook direct in de stekker? En zit er dan nog iets van bescherming omheen?

In mijn geval gaat er een huishoudsnoer door een buis richting de thermostaat (Evohome), kan dus ook de blauwe niet nul zijn, maar dat valt iets meer op omdat het een huishoudsnoer is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Aiolos exact, het werkt, maar creëerd inderdaad een (voor mij) onverwachte situatie.

Stekker zit aan een snoer die een opbouw doosje ingaat. Daarin zit via kroonsteentje de koppeling naar NC klep en bedrading naar schakel punt in de muur van woonkamer. Met name daar zie dus de situatie waar de blauwe nul draad de fase kan dragen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
djoenez schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:22:
Ik wil graag even met jullie checken of mijn aannames kloppen ivm uitbreiding van de zonnepaneel capaciteit:

Op het moment heb ik een 3x25 aansluiting, die is aangesloten op een 3x40 hoofdschakelaar. Elke fase is aangesloten op een aardlekschakelaar 40A, en heeft dan 4 groepen van 16A.

Nu zit er op fase 1 groep 3 mijn omvormer van 2500W. Deze gaat geupgrade worden naar een 1 fase 5000W (is in mijn situatie het makkelijkst en goedkoopst).

Nu is 5000W op een 16A groep aansluiten teveel lijkt mij (al wordt dit blijkbaar wel gedaan in het PV forum?), dus ik wil graag een 20A groep/alamat aansluiten, dan neem ik volgende route:
van de 3x40A neem ik mijn L-N naar de 20A groep/alamat, en deze gaat naar mijn omvormer.

Vragen:
- Klopt mijn aanname van de 20A groep direct vanuit de 3x40A hoofdschakelaar
- Ik lees dat een aardlekschakelaar bij een omvormer niet hoeft in de topicstart, is dat zo? is dit aan te raden wel te doen?
- Is het aan te raden om de 3x2.5mm2 naar de omvormer te vervangen voor 3x4? (of mag 2x4 en 1x2.5mm2 voor de aarde?)
- Moet er in de meterkast 6mm2 gebruikt worden?

Bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
Geen idee hoeveel kennis je hebt van de elektriciteit, maar realiseer je even het volgende. Die 5000W betekent bij optimale opbrengst minimaal een stroom van 5000/230 = 21,7A, die volledig naar het net gaat als je zelf niets gebruikt op die groep. Dat is 135% van de nominale waarde van de beveiliging van 16A. Zodat die onherroepelijk na een poosje uitklapt. Je gedachte van een beetje krap is dan ook helemaal juist. Vervanging door eentje van 20A betekent max. 4600W (bij een arbeidsfactor van 1). Die 5000W is dan krap 9% overbelasting en dat lijkt mij voor de relatief korte tijd dat het speelt wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:55

martijn v o

Certified by Enphase.

En ook: Als je 20 A gaat leveren via de panelen en je trekt ook nog 25A van die fase uit het net dan gaat er 45 A stroom lopen door je kast.
Dus dan dient de hoofdschakelaar, de aardlek en de bedrading te worden uitgelegd op meer dan 40 dus 63A.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
martijn v o schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:48:
En ook: Als je 20 A gaat leveren via de panelen en je trekt ook nog 25A van die fase uit het net dan gaat er 45 A stroom lopen door je kast.
Dus dan dient de hoofdschakelaar, de aardlek en de bedrading te worden uitgelegd op meer dan 40 dus 63A.
Nou, die hoofdschakelaar dus net niet he, die krijgt nooit meer dan de hoofdzekering voor z'n kiezen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
martijn v o schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:48:
Hoe zie je dat voor je als ik mag vragen? :) 20A leveren en 25A trekken uit het net, let wel op dezelfde fase. En die tel je bij elkaar op in plaats van dat ze tegengesteld lopen?
@Annuk Aiolos, die hoofdschakelaar en hoofdzekering zijn daar helemaal niet relevant. Die hebben overigens ook helemaal geen invloed op het gedrag van welke stromen dan ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 06-11-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:29:
[...]
Hoe zie je dat voor je als ik mag vragen? :) 20A leveren en 25A trekken uit het net, let wel op dezelfde fase. En die tel je bij elkaar op in plaats van dat ze tegengesteld lopen?
Stroom zoekt de weg van de minste weerstand he.. Het is net water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]
@Annuk Aiolos, die hoofdschakelaar en hoofdzekering zijn daar helemaal niet relevant. Die hebben overigens ook helemaal geen invloed op het gedrag van welke stromen dan ook.
Nee ik bedoel je trekt 25 A uit het net en de zonnepanelen leveren 20A en dat kan als je op dat moment in huis 45 A verbruikt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
[...]
Aiolos, die hoofdschakelaar en hoofdzekering zijn daar helemaal niet relevant. Die hebben overigens ook helemaal geen invloed op het gedrag van welke stromen dan ook.
Dat zeg ik toch ook, er werd gesteld dat (ook) de hoofdschakelaar 20+25A moest kunnen hebben, maar da's niet waar.
Voor de overige componenten is het waar ja, daar kan theoretisch 20+25A (of 20+35A, maar net wat de hoofdzekering is) lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
martijn v o schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:26:
[...]

Nee ik bedoel je trekt 25 A uit het net en de zonnepanelen leveren 20A en dat kan als je op dat moment in huis 45 A verbruikt.
Oké, van die kant bekeken heb je theoretisch helemaal gelijk.
Ik ging uit van de huidige situatie van vraagsteller djoenes met groepen van 16A, waarbij ik het onwaarschijnlijk achtte dat die groep 45A zou trekken, ook met de nieuwe beveiliging van 20A.
Bovendien is de groep oorspronkelijk zelfs beveiligd met 16A en dus hoogstwaarschijnlijk nog niet bedraad voor een stroom van 45A. Vandaar mijn voorstelling van zaken.

En niet te vergeten, op die manier heeft natuurlijk ook Aiolos gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:00:
[...]
Oké, van die kant bekeken heb je theoretisch helemaal gelijk.
Ik ging uit van de huidige situatie van vraagsteller djoenes met groepen van 16A, waarbij ik het onwaarschijnlijk achtte dat die groep 45A zou trekken, ook met de nieuwe beveiliging van 20A.
Dat kan natuurlijk niet op één groep. Maar je kunt wel componenten in de groepenkast overbelasten door 45A te trekken met meerdere eindgroepen op dezelfde fase.

@Techneut Dit is wel een mooi document om eens te lezen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 06-11-2021 21:21 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:30

Impry

Rallymedia.nl

Naalroc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:53:
[...]
Gebruik je slimme meter, en lees die uit, na de tellerstanden krijg je het actuele opgenomen vermogen. Lees dat uit zonder de vloer verwarming, en dan nogmaals als de vloerverwarming is ingeschakeld; het verschil van deze 2 waarden is het opgenomen vermogen van de vloer.
brambo123 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:10:
[...]
Om verbruik te meten is het misschien het makkelijkst om even naar je energiemeter te kijken.
Op slimme meter kan je actuele wattage bekijken.
Volgens mij hadden veel domme digitale meters het ook al.
Reken op 150 of 200W per m²
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qLFftVcAsvrnFeMZTSJXfamCJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aA3jpxbgcpYuEYZSXid8ldIS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJhlxQo86PiXt_5yxw3o085K7sA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtn0PR6VAiACT04eetjbmlRH.jpg?f=fotoalbum_tile

Vloerverwarming uit = 0.525 kWh, vloerverwarming aan = 1.452. (gemiddelde waardes, schommelt een paar watt heen en weer. Dat betekent 0,927 kWh als hij aan staat.
Dat komt mooi overeen met jouw inschatting @brambo123! De badkamer is ruim 7m² en daar gaat dan nog een hoekbad, douche en toilet vanaf qua oppervlakte.

Omdat het zo'n 'trage' verwarming is kan ik niet zeggen: ik zet hem een half uurtje van te voren aan en na het douchen kan hij weer uit. 1kWh verder = € 0,25.
Dus ik zal er toch achter moeten komen hoeveel hij verbruikt als ik hem zo 'inregel' dat we op de juiste momenten een warme vloer hebben, want de thermostaat zal zorgen dat hij moduleert om hem op de juiste temperatuur te houden. Toch?
Dan kan ik met die Shelly 1PM de thermostaat slim maken, dus tijden inplannen en volgen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3DyvdGiepjD3-AxP1RAP7BcNVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu6xntsTdEQrI5efK1VgDmtR.jpg?f=fotoalbum_large

Even een vraagje.
Wij gaan rond de 9200wp aan zonnepanelen laten plaatsen. Tegelijkertijd worden er ook vloerverwarming en een Lucht/water warmtepomp van 8kw geplaatst. En gaan naar inductie voor koken.
We hebben nu 1-fase stroom en dat moet dan naar 3-fase toe.
Nu is de vraag, kan de huidige kast aangepast worden naar 3-fase of moet de gehele kast worden vervangen?

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Xander schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:11:
[...]

Dat kan natuurlijk niet op één groep. Maar je kunt wel componenten in de groepenkast overbelasten door 45A te trekken met meerdere eindgroepen op dezelfde fase.

@Techneut Dit is wel een mooi document om eens te lezen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Maar met een 16A PV groep kun je dan alsnog tot 41A komen toch? Is dat dan helemaal geen probleem en 45A wel?
In praktijk lijkt het me sowieso niet heel waarschijnlijk dat het gebeurt, maar vind het verschil tussen de 16A en 20A situatie niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Impry schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:21:
[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Vloerverwarming uit = 0.525 kWh, vloerverwarming aan = 1.452. (gemiddelde waardes, schommelt een paar watt heen en weer. Dat betekent 0,927 kWh als hij aan staat.
Dat komt mooi overeen met jouw inschatting @brambo123! De badkamer is ruim 7m² en daar gaat dan nog een hoekbad, douche en toilet vanaf qua oppervlakte.

Omdat het zo'n 'trage' verwarming is kan ik niet zeggen: ik zet hem een half uurtje van te voren aan en na het douchen kan hij weer uit. 1kWh verder = € 0,25.
Dus ik zal er toch achter moeten komen hoeveel hij verbruikt als ik hem zo 'inregel' dat we op de juiste momenten een warme vloer hebben, want de thermostaat zal zorgen dat hij moduleert om hem op de juiste temperatuur te houden. Toch?
Dan kan ik met die Shelly 1PM de thermostaat slim maken, dus tijden inplannen en volgen.
Het moduleren van de thermostaat is behoorlijk dom.
Als vloer te warm wordt gaat die uit, als beetje is afgekoeld gaat die weer aan :9
En dat allemaal op een vast punt, niet rekening houdend met hoe warm je het wil hebben.
Die instelling is eigenlijk alleen om te voorkomen dat vloer oververhit raakt.

Shelly is wel leuk om te monitoren, maar misschien is het ook een optie om simpelweg een wat luxere thermostaat op te hangen.
Er zijn online genoeg thermostaten te vinden waar je klokprogramma in kan stellen en ook met wifi.
Zou me niet verbazen als er ook wel thermostaten te vinden zijn die logboek hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Peter spijker schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:28:
[Afbeelding]

Even een vraagje.
Wij gaan rond de 9200wp aan zonnepanelen laten plaatsen. Tegelijkertijd worden er ook vloerverwarming en een Lucht/water warmtepomp van 8kw geplaatst. En gaan naar inductie voor koken.
Nu is de vraag, kan de huidige kast aangepast worden naar 3-fase of moet de gehele kast worden vervangen?
De kast kan sowieso wel omgebouwd worden naar 3 fase.
Maar met 3 extra krachtstroom groepen gaan niet meer in die ene kast passen, en dan er moet ook nog hoofdschakelaar bij.
Eventueel ook nog eens een aardlekschakelaar voor de krachtgroepen als je geen aardlekautomaten kiest.
Al die onderdelen zijn 4 eenheden breed, dus maximaal 3 onderdelen op een standaard rij van 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-08 00:52
Ik wil af van mijn gasaansluiting en een elektrische kookplaat aansluiten. Hierdoor moet ik mijn meterkast ook laten vervangen en lopen de kosten aardig op, rond de 1200 euro. Ik woon in een eigen appartement.

Is het verstandig om nu de meterkast te laten vervangen en de kosten te nemen? Of kan ik beter wachten tot dat de overheid met subsidies e.d. komt? Ik weet dat er een nieuwe energiewet aankomt, maar ik weet niet welke verandering het met zich mee zal nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Dat kan natuurlijk niet op één groep.

Precies Xander, vandaar mijn eerdere reacties die gewoon helemaal niet uitgingen 45A op één groep.
Bedankt voor dat document, ik zal rustig de tijd nemen om het door te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Peter spijker schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:28:
[Afbeelding]

Even een vraagje.
Nieuwe (dubbele) kast neerleggen.

Er moet sowieso een vierpolige hoofdschakelaar komen (4 breed) plus twee aardlekschakelaars (4 breed), je groepen die je nu hebt (8 breed) plus 3 aardlekautomaten voor je uitbreidingen. Mocht je nog een laadpaal erbij nemen, extra oven, quooker, whatever, heb je de ruimte om dat probleemloos te doen.

Als je toch bezig bent, bereid je voor op de toekomst :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
@herofruit en @brambo123
Helder! We gaan dan beter voor een nieuwe kast met meer ruimte.
Bedankt!

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Peter spijker schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:48:
@herofruit en @brambo123
Helder! We gaan dan beter voor een nieuwe kast met meer ruimte.
Bedankt!
👍

Eerst een 1/3 fase kast (laten) installeren met een vierpolige hoofdschakelaar erin. Dan kan je netbeheerder (Liander?) eenvoudig van 1 naar 3 fase omschakelen :)

Bespreek wel met je elektricien hoe je de zaken wilt verdelen over de fases zodat ze enigszins gelijkmatig worden belast.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Diedo70 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:29:
[...]

Maar met een 16A PV groep kun je dan alsnog tot 41A komen toch? Is dat dan helemaal geen probleem en 45A wel?
In praktijk lijkt het me sowieso niet heel waarschijnlijk dat het gebeurt, maar vind het verschil tussen de 16A en 20A situatie niet heel groot.
Tja, maar waar leg je de grens?

41A (25A+16A) kan ik zelf ook niet wakker van liggen. Maar 51A (35A+16A) of 56A (40A+16A) vind ik een ander verhaal.

Heel zwart/wit gezien is de grens natuurlijk gewoon 40A.

Vandaag toevallig bij mijn ouders de groepenkast vervangen. Dit hing er, de basis bijna 30 jaar oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HltsFbS7-nOUqsY3NpilxjrcCWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yydW1oT7EfUyChzk7nTkKQgO.jpg?f=user_large

De meterkast kon sowieso wel wat liefde gebruiken. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQDuyuqIckRcshWUk6YXA_aAzG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DnkgH3R23WhUdeyXBJ44lUlt.jpg?f=user_large

Ook hier is destijds (bijna 10 jaar geleden) door de installateur van de zonnepanelen geen aandacht gegeven aan mogelijke overbelasting van de verdeelinrichting. Dus theoretisch 35A+16A mogelijk.

Ik heb me nooit echt bemoeid met deze kast, alleen een keer een defecte aardlekschakelaar vervangen en wat labels geplakt nadat ik ontdekte dat de verdeling van de groepen over de aardlekschakelaars niet de meest logische was. 8)7

Er komt een inductiekookplaat en Quooker bij, dus tijd voor een nieuwe kast. Vandaag dit opgehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTpnnEzhSmLk3IIkdvGOb8-IW8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BsHxRqyXLRIc8cqQLceqgLd2.jpg?f=user_large

En even opgeruimd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrDL_pxKn_grTZjEc5_FgH_TX4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HXucriSY2nFEEHODwQRUnmU9.jpg?f=user_large

Is er weer voldoende plek voor de kruimeldief. :+

De installatie gaat naar 3x25A en ik heb verder geen aandacht besteed aan mogelijke overbelasting door PV, want met 25A+16A=41A theoretisch vind ik dat eerlijk gezegd een beetje onzinnig. Maarja.

Beetje jammer dat de hoofdzekeringkast en meterbord scheef hangen. :( Had geen zin om de hele kast scheef te hangen dus nu zit er een kiertje... Denk dat ik nog een bodemplaatje in de kast schuif en er wat compriband ofzo tussen steek, dan is het in ieder geval dicht. :)

Heb voor het eerst een kast besteld met ABB SN201 automaten, dat scheelde ruim €100 vergeleken met een standaard kast met busboard automaten. Had nu een kast met ABB componenten voor de prijs van EMAT zo ongeveer. Moet zeggen dat het spul met schakelen enzo nog beter aanvoelt dan de flexomaten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
KrsOne schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:23:
Ik wil af van mijn gasaansluiting en een elektrische kookplaat aansluiten. Hierdoor moet ik mijn meterkast ook laten vervangen en lopen de kosten aardig op, rond de 1200 euro. Ik woon in een eigen appartement.

Is het verstandig om nu de meterkast te laten vervangen en de kosten te nemen? Of kan ik beter wachten tot dat de overheid met subsidies e.d. komt? Ik weet dat er een nieuwe energiewet aankomt, maar ik weet niet welke verandering het met zich mee zal nemen
Ik ga er vanuit dat er sowieso geen subsidie komt op vervangen van groepenkast :9
Maar ik mag hopen dat 1200 euro niet alleen vervangen van groepenkast is?
Er zit echt mega marge op een groepenkast, dus misschien moet je dan even verder kijken.
Om je een idee te geven, een standaard Eaton 3 fase groepenkast met 8 uitgaande groepen:
Adviesprijs €1323,11 incl. btw, via een willekeurige webshop te krijgen voor €319,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brambo123 schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:31:
[...]

Er zit echt mega marge op een groepenkast, dus misschien moet je dan even verder kijken.
Om je een idee te geven, een standaard Eaton 3 fase groepenkast met 8 uitgaande groepen:
Adviesprijs €1323,11 incl. btw, via een willekeurige webshop te krijgen voor €319,00.
Voor dat geld hangt het natuurlijk nog niet en ik denk ook niet dat je een installateur vindt die hem voor webshopprijzen levert. Goede installateurs kunnen tegenwoordig vragen wat ze willen en ze komen nog steeds om in de hoeveelheid werk.

De kast hierboven begon als kast met 12 groepen voor €314. Vond ik best scherp voor een A-merk. Maar toen kwam er nog een lege behuizing bij (want wil uitbreidingsruimte voor de toekomst en had leidingen rechts die ik niet zomaar links had kunnen aansluiten i.v.m. de lengte), 3-fasen aardlekautomaat voor de kookplaat, een extra buisinvoerstuk, wat draad, kamrails en ander klein grut, buis en buiszadels, een paar lasdozen en 2 contactdozen...

Uiteindelijk ook bijna €600 aan materiaal kwijt en dan heb ik de aardlekautomaat voor de PV en de beltrafo nog hergebruikt. En geen arbeidskosten dus...

Ik schrik op zich niet van €1200 voor een 3-fasen groepenkast incl. montage. Ligt er wel een beetje aan welke kast je dan krijgt natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-10 17:21
Xander schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:04:
[...]

Voor dat geld hangt het natuurlijk nog niet en ik denk ook niet dat je een installateur vindt die hem voor webshopprijzen levert. Goede installateurs kunnen tegenwoordig vragen wat ze willen en ze komen nog steeds om in de hoeveelheid werk.
De 2 elektriciens waar ik in 2019 en 2021 mee gewerkt heb, hadden allebei geen probleem met het door mij zelf aanschaffen van de hardware. De eerste is van een bedrijf met meerdere medewerkers en de tweede is een ZZPer. Deze laatste bood aan om de benodigde hardware voor webshop prijzen te leveren wat ik ook gedaan heb.

Het was wel erg lastig om een elektricien te vinden die relatief kleine klusjes wil doen maar degenen die het wilden doen waren wel erg flexibel.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:12

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Xander schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:04:
[...]
Achter een webshop zit vaak een groothandel waar de installateur de kast ook besteld. Wat ik tot nu toe heb binnengekregen betekent simpelweg dat ze op een kast van €250 zo'n €250 - €500 verdienen door zogenaamd groothandel korting te geven op de adviesprijs |:(

Even je uurloon (bij 1 dag montage werk) verdubbelen 8)
Ik schrik op zich niet van €1200 voor een 3-fasen groepenkast incl. montage. Ligt er wel een beetje aan welke kast je dan krijgt natuurlijk...
Ik heb referenties gezien variërend van €700 - €1.100 afhankelijk van het materiaal vanzelfsprekend. Daar was goed uit te halen hoeveel op kast en materiaal verdiend wordt. Losse onderdelen zaten regelmatig tegen de adviesprijs aan. En dan nog €50 transportkosten rekenen ook...

Gezien de gekte van de dag (hoge prijzen en lang wachten) ga ik voorlopig een omweg realiseren door naast de bestaande 3 fasen aardlek maar een alamat voor de omvormer te plaatsen en daarna nog wat kabels erbij om de juiste verbindingen te maken. 4 kabels aansluiten met een oude elektrotechniek achtergrond moet niet al te moeilijk zijn :D

Als de prijzen omgeving Eindhoven weer normaal zijn dan ga ik wel overwegen om de oude stoppenkast te laten vervangen. Er moet toch weer een tijd komen dat er concurrerende prijzen worden gevraagd met bijv. 10% handling kosten voor het materiaal, toch?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-10 12:38

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Met het risico een hoop onheil op me af te roepen... Toch nog een keer de kookgroep. :X

Momenteel ben ik bezig met de elektra aanleg in een verbouwde woning.
Deze is all-electric, daarom niet heel veel ruimte meer in de Eaton groepenkast met bovenin 12 posities.
(3 fasen toevoer, 1x 3 fasen aardlek en 2x 1 fase aardlek)

Deze is momenteel als volgt ingedeeld (op de meest flexibele manier, maar mét kookgroep)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pos 1-2 Inductieplaat 2 fasen
pos 3   Oven
pos 4   Keuken/woonkamer
pos 5   Vaatwasser
pos 6   Keukengroep 2
pos 7   Wasmachine
pos 8   Woonkamer/slaapkamer 
pos 9   Woonkamer/badkamer
pos 10  Buiten
pos 11  Warmtepomp
pos 12  Warmtepomp backupheater 3KW

Tussen de kookgroep en perilex voor de inductieplaat ligt 5x2,5mm². Ik wil daar één van de 3 fases 'afdoppen' en de overige twee fases op de kookgroep en in de perilex aansluiten.

Optie twee zal de meesten beter bevallen, maar vreet twee posities op: Geen kookgroep, maar een normale 3-fasengroep op positie 1-4. Door de buitengroep te laten vervallen én de vier 'non-dedicated' groepen te combineren naar drie zou dat kunnen... :|

Derde optie is buitengroep laten vervallen en de oven op de derde fase van de 3-fasengroep te knopen. Maar is dat toegestaan/wenselijk en zo ja: hoe monteert men zoiets dan netjes af?

Belangrijkste vraag voor mij is of de huidige indeling acceptabel is of kan ik het toch echt beter omgooien?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
En gewoon een extra kast er naast of boven hangen is geen optie? Desnoods een klein kastje waar alleen die 3-fase alamat voor de kookplaat in komt?

Edit: Oja, en zet de "buiten" groep op een Alamat, gaat niet het hele huis uit als er een aardlek buiten ontstaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Aiolos op 07-11-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Maestro Geen ruimte voor PV groep zo? Dus grotere/2e kast lijkt me nuttig om nu meteen te doen... Heb je gelijk ruimte voor de nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Maestro schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:27:

Tussen de kookgroep en perilex voor de inductieplaat ligt 5x2,5mm². Ik wil daar één van de 3 fases 'afdoppen' en de overige twee fases op de kookgroep en in de perilex aansluiten.
Dat er 5*2,5mm2 ligt wil nog niet zeggen dat het 3 fase is, zeker omdat je nu een kookgroep hebt.
Ik denk dus dat er twee maal (dezelfde) fase ligt twee maal nul en eenmaal aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Nóg een kast erbij zou de vierde worden :) Daarom een kleine toelichting:
Het betreft een pand die is gesplitst in twee appartementen.
Er is een hoofdkast (de VVE kast :)) met daarop reeds PV, ventilatie, verlichting gezamenlijke ruimte en aftakkingen naar een kast per appartement.
Het gaat om de kast van één van die appartementen die nog min of meer vrij ingedeeld kan worden (alleen de WP is momenteel al aangesloten)
De kabel tussen kast en perilex is nog 'vers' en kan nog naar behoeven ingezet en aangesloten worden. Ook de genoemde kookgroep heeft nog nooit iets gedaan, een evt. vervangende 3F groep ligt ook klaar.

Een foto zegt misschien meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csUNxI1ojFRqMsYGjdDFPWh1kB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lq2nYJz5gcafLLM3fWhC0f78.jpg?f=user_large

Ik ben dus nog vrij, maar zoek de beste (flexibele/praktische) oplossing binnen de beschikbare ruimte.
Of als ik heel eerlijk ben is misschien de vraag wel: Moet ik nou echt twee posities opofferen voor een derde aangesloten fase die never-nooit gebruikt gaat worden met deze kookplaat. Bij wisselen naar 3-fasenplaat in de toekomst is de bekabeling voorbereid en kan ik/men dan zien wat er in de meterkast moet gebeuren

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:13:
[...]

Het was wel erg lastig om een elektricien te vinden die relatief kleine klusjes wil doen
Ja dat is het euvel denk ik. Waarom klein prulwerk met relatief meer faalkosten en gedoe als je ook een klus van maanden aan kunt nemen?

Een hoog bedrag offreren kan natuurlijk ook een manier zijn om te zeggen "we hebben hier geen zin in, zoek maar een ander". Die enkele die toch akkoord gaat hebben ze dan een mooie meevaller aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te zien is de kookgroep verdeeld over 2 fasen, klopt dat? Op zich is daar niets mis mee, als de kookplaat de derde fase toch niet gebruikt. Ik zou het dan wel gewoon aansluiten zoals een kookgroep, dus met 2 fasedraden en 2 nuldraden. Niet een draad afdoppen.

Zijn die Eaton kasten bedraad door een dronkenman? Ik volg de verdeling van de groepen over de aardlekschakelaars niet echt.

Even nieuwsgierig: Wat voor een hoofdaansluiting zit daar en hoe zijn de 2 woningen beveiligd? Daar zit een aardlekautomaat voor zo te zien, maar deze beveiliging is niet selectief? (Dacht dat Hager geen selectieve aardlekautomaten maakt)

Is deze oplossing makkelijker dan een kadastrale splitsing en op beide huisnummers een aansluiting aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 19:24
Xander schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:17:
[...]

Zijn die Eaton kasten bedraad door een dronkenman? Ik volg de verdeling van de groepen over de aardlekschakelaars niet echt.
Ik heb vooral mijn twijfels over de doorverbindkam onder de aardlekschakelaars. Ik ken zo snel geen doorverbindkammen waarmee een koppeling gemaakt kan worden tussen een 4 polige aardlek en 2 2 polige aardleks. Als ik kijk naar devdraadkleuren, dan lijkt het erop dat de linker 2 polige aardlek 2 fasen schakelt (L1 en L2) en de rechter L3 en N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

De kookgroep zit inderdaad op L1 en L2, achter de 3F aardlek.
De vrije ader als 2e nuldraad aansluiten is een beter idee inderdaad. Dank je!

Voor zover ik weet was ik nuchter tijdens het bedraden van de kasten, maar daar is gelijk het probleem: Gebrek aan ervaring/best practice. De 3F aardlekschakelaar wordt gebruikt als aardlek voor alle L2 groepen en tevens L1 voor de kookplaat. De 1fase aardleks doen de groepen op L1, respectievelijk L3.
Bovenin afgaand is de fasevolgorde dus: 1-2-3-1-2-3-1-2-3-1-2-3

De hoofdaansluiting is 3x25A en daarmee dus niet heel ruim voor 2 all-electric appartementen.
Het pand is kadastraal reeds gesplitst en elk appartement heeft een eigen huisnummer.
Deze oplossing komt voort uit de zonnepanelen die 'in de VVE zitten' en de bijbehorende saldering.
Dat deel meesplitsen zou extra kosten met zich meebrengen en technisch minder zijn (2x 1fase omvormer i.p.v. 1x 3fase bijv.)

De Eaton kasten zitten direct achter de hoofdschakelaar van de Hager kast (met alleen de tussenmeters er tussen)

@Voederbietel Twijfels zijn niet goed, ik zal zo even een foto schieten van die kam.

/edit:
De kamrail wordt alleen gebruikt om de fases van de 3F aardlek naar de enkelfase te zetten.
Dat is dus niet de bedoeling zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAafX_7h8E63ckvPUkZhmQULUbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vn2r28XD4rNNttqBRO8yxf6K.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Maestro op 07-11-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voederbietel schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:39:
[...]

Ik heb vooral mijn twijfels over de doorverbindkam onder de aardlekschakelaars. Ik ken zo snel geen doorverbindkammen waarmee een koppeling gemaakt kan worden tussen een 4 polige aardlek en 2 2 polige aardleks.
Dergelijke rails bestaan wel, bijvoorbeeld van Hager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSR29aQG5oHbd_7xbbtYb0pKQws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ubq2VSKV5iCoVF8sogwc16KN.jpg?f=user_large

Ben niet zo bekend met het assortiment van Eaton, maar de kam hoeft natuurlijk ook niet van Eaton te zijn.
Als ik kijk naar devdraadkleuren, dan lijkt het erop dat de linker 2 polige aardlek 2 fasen schakelt (L1 en L2) en de rechter L3 en N.
Ik kan het me slecht voorstellen, dat zou betekenen dat er 400V op de achterliggende eindgroepen staat of dat de boel domweg niet werkt (omdat de nul niet uit dezelfde aardlekschakelaar komt en de aardlekschakelaar dus uitschakelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maestro schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:48:
De kookgroep zit inderdaad op L1 en L2, achter de 3F aardlek.
De vrije ader als 2e nuldraad aansluiten is een beter idee inderdaad. Dank je!
Het is niet de meest nette oplossing maar ik zie geen bezwaar. Het vermogen van de kookplaat wordt netjes over 2 fasen verdeeld, een 3e kan deze toch niets mee.
Voor zover ik weet was ik nuchter tijdens het bedraden van de kasten, maar daar is gelijk het probleem: Gebrek aan ervaring/best practice. De 3F aardlekschakelaar wordt gebruikt als aardlek voor alle L2 groepen en tevens L1 voor de kookplaat. De 1fase aardleks doen de groepen op L1, respectievelijk L3.
Bovenin afgaand is de fasevolgorde dus: 1-2-3-1-2-3-1-2-3-1-2-3
Wat was er mis geweest met 2 - 1 - 1 - 1 - 2 - 2 - 2 - 2 - 3 - 3 - 3 - 3 ofzo? Waarbij je 4 automaten naast elkaar uit dezelfde aardlekschakelaar voedt. Dat scheelt een hoop gedoe met bedraden (je kunt kamrails gebruiken) en met stickeren van de kast. :+

Je hebt nu wel voldoende ervaring kunnen opdoen met het gebruiken van adereindhulzen. ;)
De hoofdaansluiting is 3x25A en daarmee dus niet heel ruim voor 2 all-electric appartementen.
Het pand is kadastraal reeds gesplitst en elk appartement heeft een eigen huisnummer.
Deze oplossing komt voort uit de zonnepanelen die 'in de VVE zitten' en de bijbehorende saldering.
Dat deel meesplitsen zou extra kosten met zich meebrengen en technisch minder zijn (2x 1fase omvormer i.p.v. 1x 3fase bijv.)
Ik hoop dat 3x25A voor allebei genoeg blijft, want 3x35A of 3x40A is met vastrecht een stuk duurder dan 2 aansluitingen van 3x25A. Vergeet in dat laatste geval de 2x teruggave energiebelasting niet.
De Eaton kasten zitten direct achter de hoofdschakelaar van de Hager kast (met alleen de tussenmeters er tussen)
Aha, dacht dat die aardlekautomaten voor de Eaton kasten waren.

Heb je nagedacht bij de faseverdeling van beide woningen samen? In beide woningen de warmtepomp op dezelfde fase zetten ofzo is geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
[...]

Interessante link met duidelijke uitleg om er voor te zorgen dat de PV groep niet kan bijdragen aan het overschrijden van de 40A binnen de kast.

Wij gaan waarschijnlijk ook onze PV setup upgraden van 3kWp naar ca 5-6kWp en daarmee naar een 5kW inverter. Dus vergelijkbare situatie aan de vraag van @djoenez .

Ik zou dan denk ik de huidige 16A alamat van de PV groep vervangen voor een 20A variant.
En om het helemaal netjes te maken dan dus de 3 aardlekschakelaars vervangen voor 40A alamats.
(terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat het evt ook alleen een 40A alamat kan zijn op de fase waarop de PV levert; scheelt toch weer in de kosten.)
Inverter zou evt ook nog op 4.6kW begrensd kunnen worden om echt helemaal binnen de specs te blijven. Dat kost je maar heel weinig van de opbrengst (<0.5% per jaar)

Enige afwijkende zou dan dus zijn dat je een 20A alamat op de PV groep hebt en daarmee niet helemaal aan de factor 1.6 voldoet ten opzichte van de 25A hoofdzekering;
Ik begrijp dat veel mensen dat wel op deze manier toepassen en dat dat prima moet werken.

Enige vraag die me dan nog te binnenschiet;
Zou dit in het geval van brand/kortsluiting/etc schade wel als deugdelijke installatie worden beschouwd ivm opstalverzekering?

(als ik de fotos van sommige groepenkasten die hier gepost worden in gedachten heb dan denk ik dat het een hele nette oplossing is, maar goed om even te dubbelchecken hier)

[ Voor 4% gewijzigd door Diedo70 op 07-11-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 19:24
Maestro schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:48:

@Voederbietel Twijfels zijn niet goed, ik zal zo even een foto schieten van die kam.

/edit:
De kamrail wordt alleen gebruikt om de fases van de 3F aardlek naar de enkelfase te zetten.
Dat is dus niet de bedoeling zo?
Deze foto maakt veel duidelijk, de kamrail is niet standaard, maar aangepast.
Op zich prima zo, alleen met de afscherming erop lijkt het gewoon een 3F/N kamrail, daardoor was ik ff op het verkeerde been gezet.

Als je de foto van de meterkast uitvergroot is het ook net of er 2x zwart op de middelste aardlek zitten, maar dat zal waarschijnlijk gezichtsbedrog zijn. (Schaduwwerking)

[ Voor 13% gewijzigd door Voederbietel op 07-11-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Mars Warrior schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:53:
[...]

Achter een webshop zit vaak een groothandel waar de installateur de kast ook besteld. Wat ik tot nu toe heb binnengekregen betekent simpelweg dat ze op een kast van €250 zo'n €250 - €500 verdienen door zogenaamd groothandel korting te geven op de adviesprijs |:(

Even je uurloon (bij 1 dag montage werk) verdubbelen 8)

[...]

Ik heb referenties gezien variërend van €700 - €1.100 afhankelijk van het materiaal vanzelfsprekend. Daar was goed uit te halen hoeveel op kast en materiaal verdiend wordt. Losse onderdelen zaten regelmatig tegen de adviesprijs aan. En dan nog €50 transportkosten rekenen ook...

Gezien de gekte van de dag (hoge prijzen en lang wachten) ga ik voorlopig een omweg realiseren door naast de bestaande 3 fasen aardlek maar een alamat voor de omvormer te plaatsen en daarna nog wat kabels erbij om de juiste verbindingen te maken. 4 kabels aansluiten met een oude elektrotechniek achtergrond moet niet al te moeilijk zijn :D

Als de prijzen omgeving Eindhoven weer normaal zijn dan ga ik wel overwegen om de oude stoppenkast te laten vervangen. Er moet toch weer een tijd komen dat er concurrerende prijzen worden gevraagd met bijv. 10% handling kosten voor het materiaal, toch?
Gezien dat er zoveel mensen in de bouw met hun handen willen werken en alles uit sterft betwijfel ik het .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Xander schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:01:
Het is niet de meest nette oplossing maar ik zie geen bezwaar. Het vermogen van de kookplaat wordt netjes over 2 fasen verdeeld, een 3e kan deze toch niets mee.
Dank, dan houd ik het zo. De beide nul-aders zet ik aan de perilex kant dan onder dezelfde klem neem ik aan?
Wat was er mis geweest met 2 - 1 - 1 - 1 - 2 - 2 - 2 - 2 - 3 - 3 - 3 - 3 ofzo? Waarbij je 4 automaten naast elkaar uit dezelfde aardlekschakelaar voedt. Dat scheelt een hoop gedoe met bedraden (je kunt kamrails gebruiken) en met stickeren van de kast. :+

Je hebt nu wel voldoende ervaring kunnen opdoen met het gebruiken van adereindhulzen. ;)
Het leek me indertijd wel een goed idee, had zelfs een goede motivatie. Inmiddels herinner ik me het niet meer. Wel dat er ergens een moment was van 'oh, dat had niet zo moeilijk gehoeven' :+

Ik besef me ineens ook hoe grappig het moet zijn om al die kabeldrukte tussen aardleks en automaten te zien, om vervolgens onderin toch nog één misbruikte kamrail aan te treffen.
Nou ja, zo lang niemand echt zenuwachtig wordt, kan ik er mee leven ;)
Ik hoop dat 3x25A voor allebei genoeg blijft, want 3x35A of 3x40A is met vastrecht een stuk duurder dan 2 aansluitingen van 3x25A. Vergeet in dat laatste geval de 2x teruggave energiebelasting niet.

[...]

Aha, dacht dat die aardlekautomaten voor de Eaton kasten waren.

Heb je nagedacht bij de faseverdeling van beide woningen samen? In beide woningen de warmtepomp op dezelfde fase zetten ofzo is geen goed plan.
De ene 3F alamat is voor de PV, de andere voor de 'centrale' 3F warmtepomp die er nooit is gekomen. Waardoor er 2 extra groepen in de appartementskasten 'verloren gingen'. Altijd leuk, wijzigende plannen :D

We gaan het eerst proberen met de huidige 3x25A. De belasting wordt al een tijd gemonitord en de ruimte voor het 2e appartement moet er zijn. De warmtepompen zijn niet eens zo'n groot probleem, met 5A piek voor de ene, 8A piek voor de andere. Vervelend ding is bijvoorbeeld dat de kookgroep van het andere appartement een 'echte' is. Dus 2x16A op één fase. En er is best ruimte bij de buurman** om op een zondagmiddag even de stroom af te schakelen om een foto van een gemodificeerde kamrail te maken, de hele keuken openbreken om iets te veranderen wat altijd perfect heeft gewerkt: Nee, dat gaat niet gewaardeerd worden. En eerlijk gezegd: Afgelopen jaar heb ik de inductieplaat niet boven de 14A gezien.
Er is ook nog wel wat 'demand response management' mogelijk, dus we gaan het zien.

Mocht het toch te krap blijken, dan zal er een tweede 3x25A aansluiting voor het nieuwe appartement worden aangevraagd. Da's redelijk goed aan te passen vanuit de huidige situatie met als praktisch punt eerlijke verdeling van de PV.

**: Die buurman en ik hebben dit pand uit ~1880 (boven woning, beneden voormalig bedrijfspand) samen gekocht en direct daarna laten splitsen in twee appartementen. Hij woonde daar reeds als huurder in bestaand appartement en kan dus niet zo grootschalig worden aangepakt als het nieuwe appartement beneden

[ Voor 4% gewijzigd door Maestro op 07-11-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Adriaan71 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:32:
[...]
Gezien dat er zoveel mensen in de bouw met hun handen willen werken en alles uit sterft betwijfel ik het .
Zou zo maar kunnen dat het nog erger wordt ja.
Zie dat je via centraalbeheer ook een electrien kunt inhuren om de groepenkast te plaatsen voor het luttele bedrag van “vanaf €77,50 per uur” 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Mars Warrior schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:50:
[...]

Zie dat je via centraalbeheer ook een electrien kunt inhuren om de groepenkast te plaatsen voor het luttele bedrag van “vanaf €77,50 per uur” 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7
€77,5 is tegenwoordig een normaal bedrag, vraag maar eens wat een garage tegenwoordig per uur vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

habbekrats schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:53:
[...]
€77,5 is tegenwoordig een normaal bedrag, vraag maar eens wat een garage tegenwoordig per uur vraagt.
Geen idee, daar kom ik eigenlijk nooit met mijn EV 8)

Maar de loodgieter vroeg inderdaad ook al €65. Ze zijn duurder dan de IT-ers bijna :'(

De elektricien die ik bijna had vroeg netjes €45 per uur, maar pakte nog wel ff €300 op de groepenkast, dus dan zit je met een dag werk ook al ruim op €75 per uur.

Zou bijna van werk veranderen. Certificaat halen en hoppa als zzp-er ff anderhalve ton per jaar incasseren :Y

Maar goed. Dwaal af. Een wijziging in je woning wordt zo wel heel erg duur en op een gegeven moment onbetaalbaar, waardoor mensen werk gaan uitstellen of zwart gaan laten doen, of nog erger: door een beunhaas met alle mogelijke gevaren van dien.

Gelukkig kan ik het nodige zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maestro schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:35:
[...]

Dank, dan houd ik het zo. De beide nul-aders zet ik aan de perilex kant dan onder dezelfde klem neem ik aan?
Als de kookplaat een schema heeft voor aansluiten op een kookgroep (dus met 2 nulklemmen), gewoon dat schema volgen.
Mars Warrior schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:15:
Maar goed. Dwaal af. Een wijziging in je woning wordt zo wel heel erg duur en op een gegeven moment onbetaalbaar
Ach, huizen worden ook erg duur en onbetaalbaar, dan staat het wel in verhouding toch. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Mars Warrior schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:50:
[...]

Heb zo ook collega's gezien voor de financiële crisis die ook de hoofdprijs vroeger. En toen alles instorten stonden ze een jaar later te janken dat er niemand meer belde.

Gewoon normaal doen met je prijzen en je hebt altijd werk in voor en tegenspoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:11
Diedo70 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:18:
[...]

Interessante link met duidelijke uitleg om er voor te zorgen dat de PV groep niet kan bijdragen aan het overschrijden van de 40A binnen de kast.

Wij gaan waarschijnlijk ook onze PV setup upgraden van 3kWp naar ca 5-6kWp en daarmee naar een 5kW inverter. Dus vergelijkbare situatie aan de vraag van @djoenez .

Ik zou dan denk ik de huidige 16A alamat van de PV groep vervangen voor een 20A variant.
En om het helemaal netjes te maken dan dus de 3 aardlekschakelaars vervangen voor 40A alamats.
(terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat het evt ook alleen een 40A alamat kan zijn op de fase waarop de PV levert; scheelt toch weer in de kosten.)
Inverter zou evt ook nog op 4.6kW begrensd kunnen worden om echt helemaal binnen de specs te blijven. Dat kost je maar heel weinig van de opbrengst (<0.5% per jaar)

Enige afwijkende zou dan dus zijn dat je een 20A alamat op de PV groep hebt en daarmee niet helemaal aan de factor 1.6 voldoet ten opzichte van de 25A hoofdzekering;
Ik begrijp dat veel mensen dat wel op deze manier toepassen en dat dat prima moet werken.

Enige vraag die me dan nog te binnenschiet;
Zou dit in het geval van brand/kortsluiting/etc schade wel als deugdelijke installatie worden beschouwd ivm opstalverzekering?

(als ik de fotos van sommige groepenkasten die hier gepost worden in gedachten heb dan denk ik dat het een hele nette oplossing is, maar goed om even te dubbelchecken hier)
Bedankt allen voor de reacties. Ik ga het goed aanpakken met een 20A groep waar nu een 16A groep zit. Bedankt!

vraag van hierboven, de 1.6 geld toch alleen met smeltpatronen? Niet meer met automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xander schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:47:
[...]

Er komt een inductiekookplaat en Quooker bij, dus tijd voor een nieuwe kast. Vandaag dit opgehangen:

[Afbeelding]
Hoe lopen de draden van de buizen die naar beneden gaan? Heb je een foto van het binnenste misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:10:
[...]

Hoe lopen de draden van de buizen die naar beneden gaan? Heb je een foto van het binnenste misschien?
Omhoog. :+ Hoezo?

Niet de meest duidelijke foto, maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YniaT4DKSKnTgUMVxEoIMh3yQfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl3IySwVlF96FDTuIt6HWTdh.jpg?f=fotoalbum_large

Hier missen nog 2 buizen maar die zijn ook nog leeg, dat worden de kookplaat en quooker. Klusje voor een andere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:00
@Xander Hoe heb je dat buisinvoerstuk aan de onderzijde passend gekregen? Ik dacht dat deze alleen aan de bovenzijde past en niet aan de onderzijde.
Ik heb vrijwel dezelfde opstelling met twee kasten naast elkaar en heb nu een invoerstuk 175-01 aan de onderzijde zitten, maar dat is ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xander schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:54:
[...]

Omhoog. :+ Hoezo?

Niet de meest duidelijke foto, maar:
[Afbeelding]
Een beetje verrast dat dat gewoon kan/mag op die manier, die draden over zo'n afstand los in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:39
Maasluip schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:43:
[...]

Een beetje verrast dat dat gewoon kan/mag op die manier, die draden over zo'n afstand los in de kast.
Waarom zou dat niet mogen?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:25
Out.of.Control schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:35:
@Xander Hoe heb je dat buisinvoerstuk aan de onderzijde passend gekregen? Ik dacht dat deze alleen aan de bovenzijde past en niet aan de onderzijde.
Ik heb vrijwel dezelfde opstelling met twee kasten naast elkaar en heb nu een invoerstuk 175-01 aan de onderzijde zitten, maar dat is ook niet ideaal.
Dat past gewoon met invoerstuk 175-04R.
Ik heb dat zelf ook, is ook bedoeld om zo te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CblcHkPcdrbAjpK1azPL-Yhpz2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiVGchqbFgBzT43gCVNVPzXw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 08-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Out.of.Control schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:35:
Met een hamer zaag past alles. O-)

Dit is invoerstuk 175-04R en die past officieel inderdaad alleen aan de bovenkant. Maar om het onder te laten passen hoef je alleen maar een klein randje van ~3mm kunststof van het invoerstuk af te zagen.
Maasluip schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:43:
[...]

Waarom niet?

Als je van boven invoert en dan op een automaat op de onderste rij aansluit dan moet je ook een afstand door de kast he. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Weet iemand of het is toegestaan om een groepenkast naast de meter te plaatsen?

Ivm de inrichting van m'n meterkast is dit eigenlijk de beste optie. Het meterbord zit ook erg hoog. Liander komt nog voor het verzwaren van de aansluiting.

In het ergste geval plaats ik een los bakje met een hoofdschakelaar boven de meter, maar als dit ook mag scheelt dat weer.

Op internet kan ik er weinig over vinden, en liander bellen heeft ook niet het gewenste resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WElNDVzS9I6o21Fsl04JatFWQXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCBDlZT2yExhowi09kafrtNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:44:
[...]

Dat past gewoon met invoerstuk 175-04R.
Ik heb dat zelf ook, is ook bedoeld om zo te passen.

[Afbeelding]
Nou, het is niet zo bedoeld... Verschillende leveranciers geven ook duidelijk aan:
Dit invoerstuk is niet geschikt voor de onderzijde van de HLD22 en HLD33 groepenkasten.
En ik heb het dus ook daadwerkelijk moeten modificeren om het te laten passen. Als het bij jou "gewoon" paste is er sindsdien wellicht iets veranderd aan de maatvoering?
Koekstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:30:
Weet iemand of het is toegestaan om een groepenkast naast de meter te plaatsen?
Ja. Maar inderdaad wel een klein kastje met de hoofdschakelaar boven het meterbord plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:25
Ik heb hem destijds 2019 bij Sandervunderink gekocht en toen werd deze nog specifiek aangeprezen dat hij bij HLD33 aan de onderkant past.
Want zo zit het ook.

Oude foto net na plaatsing van de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNNQb6gAse5Db5dfA8aKpq00DGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uCRNypHWlOB1MI72GDcCWDN9.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 08-11-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
Xander schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:42:
En ik heb het dus ook daadwerkelijk moeten modificeren om het te laten passen. Als het bij jou "gewoon" paste is er sindsdien wellicht iets veranderd aan de maatvoering?
Ik heb ook een dun reepje moeten wegvijlen om het passend te maken (van het invoerstuk, niet van de kast).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Vraagje, wat is wijsheid.
Ik heb kennissen niet al te veel budget en hebben heel hard gespaard voor een keuken en een subsidie voor de aardbevingen.

Gegevens
Aansluiting Enexis, aansluiting 1 fase 25A
Huidige groepenkast 3 x 16A, PV cowboy kastje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTYXaCLSKLCJZAFgumzcQHfrf58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95Yz5KQnIYB50xo7Xp8g4Qcj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit alles gaat er uit uiteraard, maar het volgende
Huidig
Wasmachine - droger via wisselschakelaar ( 2,2kW / 3,0 kW)
Vaatwasser 2,3kW
Oven 3,4 kW
PV 3 kW
========nieuw=====
Wasmachine - droger via wisselschakelaar ( 2,2kW / 3,0 kW)
Vaatwasser Siemens 2,2kW
Oven 3,6 kW
Kookplaat 7,4 kW
Dekker cooker 2,2 kW

en uiteraard de rest aan kleinere verbruikers koelkasten ed

Nu denk ik aan een 3 fase omzetting om meer gelijktijdig vermogen te hebben.
Een 1 fase 35A aansluiting is ook mogelijk na vervanging groepenkast
25A 7,7 kW
35A 8,0 kW Enige vraag bij Enexis mevrouw dat ze dit niet meer doen
3x25A 17 kW

Nu kost omzetten bij Enexis standaard 261 euro, ik denk dat daar niet veel bij komt aangezien de huis aansluitkast waarschijnlijk wel 3 fase binnen krijgt, de buren hebben het ook
Alleen het is wel weer 261 euro , 35A 1 fase hebben ze waarschijnlijk geen zin in.
Alleen lijkt mij de 7,7 kW max wat krap bij alle nieuwe apparaten erbij met de gelijktijdigheid van 0,6 Zit ik al hoger. De 0,6 lijkt mij voor dit soort situaties aan de hoge kant.

Ik heb ze enigszins voorbereid om in ieder geval een nieuwe verdeler te kopen grotendeels uitgevoerd als 3fase kast.
Voor de siemens kookplaat in de offerte maakt het niet uit, kan op kookgroep of 2f+n
Siemens IQ300 EH677FFC5E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYYuo3-N4x8yCKJ92g33T_gHzCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmacNRCwGB8KhjsCN31R3iMl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door habbekrats op 08-11-2021 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@habbekrats Upgraden van 1x25A naar 1x35A was altijd gratis. Geen idee of ze daar nog "zin in hebben". Anders wachten tot de zekering het een keer opgeeft door overbelasting en de Enexis storingsdienst bellen, waarschijnlijk krijg je dan toch 35A. :P

1x35A moet met dergelijke verbruikers genoeg zijn. De verdeler vast voorbereiden op 3 fasen is natuurlijk nooit gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
@habbekrats
Klantenservice kan wel van alles roepen, maar in hun eigen prijslijst staat nog steeds dat upgrade naar 1x35A (of 1x40A bij automaat) gratis is.
Gewoon aanvragen via mijnaansluiting.nl, dan zouden ze gewoon moeten komen.

En nog klein puntje:
Vaatwasser en cooker zou je ook op 1 groep kunnen doen met zo'n speciale stekkerdoos die zelf omschakelt.
Gaat als vaatwasser aan staat de cooker even uit, en dat maakt meestal niets van.
Bespaart wel mooi 2,2 kW op totale max vermogen.

[ Voor 35% gewijzigd door brambo123 op 08-11-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Ik ga het morgen bespreken, ik ben inmiddels thuis en kan via de website gewoon 35A aanvragen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:26
Vraagje over uitbreiden van de groepenkast:

Situatie is een nog op te leveren nieuwbouw woning.
In onze huidige woning heb ik de 4 groepen 1 fase omgebouwd naar 10+2 groepen op 3 fase zonder problemen. Voor de nieuwe woning loop ik toch tegen wat dingetjes aan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als bovenstaande mogelijk is, hang ik liever een extra kast op, dan 3 loze leidingen door de fundering boren via de kruipruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Source90 schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:18:
Klopt het dat ik met 40A hoofdschakelaar -> 25A Alamat -> ??? -> 16A automaten kan gebruiken en goed zit wat betreft selectiviteit?
Nee, want voor die 40A hoofdschakelaar zitten nog beveiligingen van de netbeheerder, waarschijnlijk 3x25A.

Op een dergelijke aansluiting krijg je een onderverdeler met selectieve eindgroepen gewoon simpelweg niet voor elkaar.
is het dan verstandig om de hoofdschakelaar te verzwaren naar 63A, of zal de huidige 40A voldoende zijn?
De hoofdschakelaar bepaalt de capaciteit niet, dat wordt bepaald door de hoofdzekeringen van de netbeheerder.

3x40A kost je jaarlijks zo'n €700 extra aan capaciteitstarief.

3x63A kost je jaarljjks zo'n €1500 extra aan capaciteitstarief.

Ik neem aan dat je die kosten liever niet maakt, dus doe je er verstandig aan om de belasting lager te houden. Bijvoorbeeld door een laadpaal met loadbalancing te nemen.
EV oplaadpunt (3,8kW aansluitwaarde?)
Reken maar op 11kW.
Als bovenstaande mogelijk is, hang ik liever een extra kast op, dan 3 loze leidingen door de fundering boren via de kruipruimte.
Als je een kruipruimte hebt en de tuin toch nog moet aanleggen zou ik persoonlijk een flinke mantelbuis leggen en wat extra kabels vanuit de woning.

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 08-11-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:26
Xander schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:26:
[...]

Nee, want voor die 40A hoofdschakelaar zitten nog beveiligingen van de netbeheerder, waarschijnlijk 3x25A.

Op een dergelijke aansluiting krijg je een onderverdeler met selectieve eindgroepen gewoon simpelweg niet voor elkaar.

[...]

De hoofdschakelaar bepaalt de capaciteit niet, dat wordt bepaald door de hoofdzekeringen van de netbeheerder.

3x40A kost je jaarlijks zo'n €700 extra aan capaciteitstarief.

3x63A kost je jaarljjks zo'n €1500 extra aan capaciteitstarief.

Ik neem aan dat je die kosten liever niet maakt, dus doe je er verstandig aan om de belasting lager te houden. Bijvoorbeeld door een laadpaal met loadbalancing te nemen.

[...]

Reken maar op 11kW.

[...]

Als je een kruipruimte hebt en de tuin toch nog moet aanleggen zou ik persoonlijk een flinke mantelbuis leggen en wat extra kabels vanuit de woning.
Bedankt voor het antwoord!
Dan ontkom ik er niet aan denk ik.
Ligt al een onderheid terras, ik weet niet of ik hier überhaupt een buis onderdoor krijg.
Sterke voorkeur heeft het om daar niet in te gaan boren.

Tot zover mijn kennis rijkte, dacht ik goed te gaan met 40A -> 25A -> 4x 16A (sauna is ook 1 fase/16A) :+
De auto laad volgens mij niet op met meer dan 3,8kW (e-Up). Komt binnenkort een grotere tweede bij, dan zal het wel richting de 11-22kW gaan.

Is er nog een andere optie om dit zonder 3 extra leidingen af te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De andere optie is een onderverdeler, die had je zelf al bedacht.

Maar dan moet je dus niet de illusie hebben een en ander selectief te kunnen beveiligingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Mars Warrior schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:15:
[...]
Zou bijna van werk veranderen. Certificaat halen en hoppa als zzp-er ff anderhalve ton per jaar incasseren :Y
als zzpér: helaas werkt het niet zo. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vraagje over de duspol. Is dit ook een beetje bruikbaar op losse draden, zoals je bv. hebt bij een lamp punt? Zit er wel eens mee dat ik niet weet of zo'n punt aanstaat of niet. Schakel wel de stop om, maar wil het wel graag controleren (de schakelschema's zijn niet altijd het toppunt van helderheid), en de spanningszoeker is naar mijn idee niet altijd even betrouwbaar, en zeker niet altijd goed zichtbaar. Heb ook nog een kabel in het tuinhuisje die ik nog wil controleren of de kabel in orde is (nu is de stop uitgeschakeld daarvoor, tot ik de boel heb aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 21:52
Een duspol is prima om mee te meten of er spanning op de draden staat. Bij een lamp heb je altijd een blauw en zwart waar tussen je 230v meet afhankelijk van de stand van de schakelaar. Er zijn zelfs modellen die zonder nul aan kunnen geven of er spanning op staat. In geval van het tuinhuis kun je meten of je spanning hebt maar tevens ook meten of er aarde aanwezig is en zelfs een simpele aardlekschakelaar test uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Murkmans schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:57:
Wij hebben een nieuw huis gekocht en hier moet aardig wat aan verbouwd worden.
We gaan er pas in mei in, dus we hebben nog ruim de tijd. Het liefst gaan we direct gasloos, dus hiervoor zijn wat elektrische aanpassingen nodig.

Er zijn nu 7 groepen + fornuisgroep aanwezig in de meterkast op 1 fase.
Wij willen dit vernieuwen naar

1x hoofdschakelaar
12x 16a groepen (waarvan 9 in gebruik 3 reserve) verdeeld over 3 aardlekschakelaars
1x kracht/kookgroep, 1x krachtgroep voor in de schuur, op 1x 3-fase aardlekschakelaar
2x ALAMAT voor de 1-fase warmtepomp + 1-fase elektrisch element (panasonic monoblock)
1x ALAMAT voor tuinverlichting en stopcontacten.
Voor zover kom ik er wel uit qua groepenkast.

Daarnaast willen we op 2 daken zonnepanelen.
10 panelen 450watt op een 3.6Kw omvormer op het garagedak richting Zuid.
10 panelen 415watt op een 3.0Kw omvormer op het schuine dak van de woning West.

dus eigenlijk 2x een 1-fase omvormer aansluiten in de meterkast. Ik neem aan dat dit sowieso op 2 aparte fases moet via bijvoorbeeld 2 ALAMATS, maar ik vraag me af of ik dan niet in de knel kom qua Ampere door de groepenkast (25A uit het net +16A van omvormer is >40A door de groepenkast).

Moet ik dan de normale aardlekschakelaars voorzien van 63A in plaats van de gebruikelijke 40A, of is er ook een andere oplossing? Ik kwam er niet helemaal uit als ik dit document las van ABB. Het liefst kies ik de standaard 40A aardlekschakelaars gezien deze goedkoop en goed verkrijgbaar zijn in de standaardkasten.
https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Wat levert die 3.6 kW omvormer echt? Die 3 kW omvormer is al geen probleem, want 25 + 13 < 40A. Die 3.6 kW omvormer levert wellicht niet echt 16A, maar ook minder, bijvoorbeeld 15A.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
J-Rey schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:58:
Een duspol is prima om mee te meten of er spanning op de draden staat. Bij een lamp heb je altijd een blauw en zwart waar tussen je 230v meet afhankelijk van de stand van de schakelaar. Er zijn zelfs modellen die zonder nul aan kunnen geven of er spanning op staat. In geval van het tuinhuis kun je meten of je spanning hebt maar tevens ook meten of er aarde aanwezig is en zelfs een simpele aardlekschakelaar test uitvoeren.
Hoe doe je dat dan met die losse draden? Proberen de connectoren tegen beide draden tegelijk aan te houden lukt mij nooit zo goed. Of ze in een lasklem steken (als het installatiedraad is, tenminste) en dan de duspol erbij insteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:25
Blihi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:02:
[...]

Wat levert die 3.6 kW omvormer echt? Die 3 kW omvormer is al geen probleem, want 25 + 13 < 40A. Die 3.6 kW omvormer levert wellicht niet echt 16A, maar ook minder, bijvoorbeeld 15A.
Max. Uitgangsstroom AC 16A

Uiteindelijk op advies installateur, leggen we 12 panelen op Zuid, wel klein beetje meer schaduw dus SMA omvormer.
We kiezen dan wel voor 3-fase 5kw omvormer, om uitbreiding op het west dak mogelijk te maken. Er zal een wachtbuis/loze leiding gelegd worden naar de zolder van het oost dak, waar de bekabeling van deze zonnepanelen doorheen kan.

In de bijkeuken achter het huis komt de omvormer te hangen (in soort technische hoek bij de warmtepomp/boiler etc).. Naar de schuur is het daarvandaan ongeveer 19meter. Naar het dak van het huis 12meter.

Edit:
Nog wel een vraag die misschien iemand hier kan beantwoorden. Kan je een 3fase omvormer tijdelijk nog 1fase aansluiten totdat Liander de aansluiting gewijzigd heeft? In dit geval een SMA 5kw tripower.

[ Voor 10% gewijzigd door Murkmans op 09-11-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-10 21:52
henkie196 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:43:
[...]

Hoe doe je dat dan met die losse draden? Proberen de connectoren tegen beide draden tegelijk aan te houden lukt mij nooit zo goed. Of ze in een lasklem steken (als het installatiedraad is, tenminste) en dan de duspol erbij insteken?
Je kunt inderdaad gewoon 1 meetpen tegen de nul aan houden en de andere meetpen tegen de fase of schakeldraad. Hierbij maakt het niet veel uit of het losse draden, draden in lasdoppen of draden in een kroonsteen zijn. Lasdoppen hebben tegenwoordig vaak een meetpunt en een kroonsteen kun je meten op de schroeven aan de bovenkant. Let wel op dat je draden niet met je blote vingers tegen de meetpunten aan houdt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:00
Murkmans schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:17:
Nog wel een vraag die misschien iemand hier kan beantwoorden. Kan je een 3fase omvormer tijdelijk nog 1fase aansluiten totdat Liander de aansluiting gewijzigd heeft? In dit geval een SMA 5kw tripower.
Helaas, een 3 fase omvormer werkt alleen met 3 fase.
Pagina: 1 ... 197 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.