Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.345.029 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
Xander schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:52:
[...]

Dergelijke rails bestaan wel, bijvoorbeeld van Hager:
[Afbeelding]
Bestaan deze ook voor ABB? Dus L1 L2 L2 N L1 N L2 N L3 N L1 N?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Ethirty

Who...me?

Gekke vraag misschien, maar als je naast een solar omvormer een AC én een DC lastscheider/zekering wil, mag je die dan in een klein kastje combineren?

Mijn gevoel zegt van niet, maar wellicht zijn er kleine kastjes met een schot van binnen waardoor het wel is toegestaan?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-08 00:52
brambo123 schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:31:
[...]

Ik ga er vanuit dat er sowieso geen subsidie komt op vervangen van groepenkast :9
Maar ik mag hopen dat 1200 euro niet alleen vervangen van groepenkast is?
Er zit echt mega marge op een groepenkast, dus misschien moet je dan even verder kijken.
Om je een idee te geven, een standaard Eaton 3 fase groepenkast met 8 uitgaande groepen:
Adviesprijs €1323,11 incl. btw, via een willekeurige webshop te krijgen voor €319,00.
Iemand ervaring met het zelf aanschaffen van de groepenkast en vervolgens laten installeren door elektriciens? Doen zij hierover moeilijk? Ik morgen ook denk ik rondbellen bij verschillende elektriciens, maar was ook benieuwd of iemand al hier ervaring mee had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-10 20:32
KrsOne schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:06:
[...]

Iemand ervaring met het zelf aanschaffen van de groepenkast en vervolgens laten installeren door elektriciens? Doen zij hierover moeilijk? Ik morgen ook denk ik rondbellen bij verschillende elektriciens, maar was ook benieuwd of iemand al hier ervaring mee had
Dat gaat nooit van harte, immers pakken ze met materiaal ook marges

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:02
Dat_Doc schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:08:
[...]

Dat gaat nooit van harte, immers pakken ze met materiaal ook marges
En een installateur heeft meestal de eigen merken op voorraad, vooral de kleinere hulpstukjes. Beetje lullig als de boel erin moet en je komt wat tekort. Daarnaast heeft bijna iedereen zijn voorkeur en ervaring met een bepaald merk. Uiteraard verwacht je ook nog garantie.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:59
[...]

Klinkt als een werkspot klus en dan kan de kwaliteit mee of tegen vallen. Al een prijs bij een (kleine) lokale electicien opgevraagd (inclusief leveren) ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Dat lukt mij tot nu toe niet. Ze willen allemaal zelf leveren. Geblaat over garantie en kwaliteit, maar de echte reden is marge: ze vragen €250-€500 meer voor een ABB kast van €250 :X

Ze geven x procent korting op de adviesprijs, maar betalen zelf natuurlijk ook gewooon webshop / groothandel prijzen. Er wordt dus grof verdiend…

En daar men vol in het werk zit, zitten ze echt niet te wachten op een sukkel die daar op let 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:03
Maar dat is toch niet zo raar.
De (merk)autodealer monteert toch ook geen onderdelen die hij niet zelf levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

habbekrats schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:27:
[...]
En een installateur heeft meestal de eigen merken op voorraad, vooral de kleinere hulpstukjes. Beetje lullig als de boel erin moet en je komt wat tekort. Daarnaast heeft bijna iedereen zijn voorkeur en ervaring met een bepaald merk. Uiteraard verwacht je ook nog garantie.
Bij een reparatie of wijziging van een bestaande groepenkast hoor ik ze daar nooit over als in “Ik doe geen ABB of Eaton”, nee dan doen ze gewoon hun werk.

Dat ze klein materiaal in rekening brengen is geen probleem lijkt me. Draad hebben ze altijd wel bij zich 8)

En qua voorkeur: sommigen krijgen extra korting / bonus bij bepaalde omzet, dus dan wil je zelfs Eaton spul in een ABB kast duwen. Het werkt natuurlijk, maar in andere gevallen als het de consument uitkomt dan “mag” dat plotseling niet vanwege garantie.

Op deze manier moet ik het haast wel zelf doen, net als Pippi Langkous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Mars Warrior schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
[...]

Bij een reparatie of wijziging van een bestaande groepenkast hoor ik ze daar nooit over als in “Ik doe geen ABB of Eaton”, nee dan doen ze gewoon hun werk.

Dat ze klein materiaal in rekening brengen is geen probleem lijkt me. Draad hebben ze altijd wel bij zich 8)

En qua voorkeur: sommigen krijgen extra korting / bonus bij bepaalde omzet, dus dan wil je zelfs Eaton spul in een ABB kast duwen. Het werkt natuurlijk, maar in andere gevallen als het de consument uitkomt dan “mag” dat plotseling niet vanwege garantie.

Op deze manier moet ik het haast wel zelf doen, net als Pippi Langkous.
Maar ja, als ze de keuze hebben tussen een klus mét een paar honderd euro marge, en dezelfde klus zonder, dan nemen ze die eerste niet aan natuurlijk. Ik deel overigens je sentiment. Alle elektriciens die ik over de vloer heb gehad beginnen standaard eerst met het klagen over het werk van hun voorgangers (wie dit zó heeft opgeleverd is een prutser..). Kennelijk zijn ze het er dus zelf over eens dat zo ongeveer de hele branche bestaat uit prutsers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

leonbong schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:13:
Maar dat is toch niet zo raar.
De (merk)autodealer monteert toch ook geen onderdelen die hij niet zelf levert.
Met je eigen biefstuk van de Jumbo naar een restaurant gaan >:)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Iemand ervaring met het zelf aanschaffen van de groepenkast en vervolgens laten installeren door elektriciens?
Is (grotendeels) zelf installeren echt geen optie? Als je een voorbedrade groepenkast hebt besteld valt het installeren wel mee. Als je het netjes doet laat je eerst een mannetje/vrouwtje komen om 's ochtends de installatie spanningsloos te maken en 's middags als je klaar bent met aansluiten weer onder spanning te zetten. Wat je zelf doet is de kast ophangen met een paar schroeven in de muur en je groepen in de automaten steken / aan de aarderail verbinden en goed vastschroeven. Niet echt raketwetenschap.

Zo'n 'mannetje' voor het spanningsloos maken kostte mij een jaar geleden €100 of zo via werkspot.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Gizz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:52:
[...]

Is (grotendeels) zelf installeren echt geen optie? Als je een voorbedrade groepenkast hebt besteld valt het installeren wel mee. Als je het netjes doet laat je eerst een mannetje/vrouwtje komen om 's ochtends de installatie spanningsloos te maken en 's middags als je klaar bent met aansluiten weer onder spanning te zetten. Wat je zelf doet is de kast ophangen met een paar schroeven in de muur en je groepen in de automaten steken / aan de aarderail verbinden en goed vastschroeven. Niet echt raketwetenschap.

Zo'n 'mannetje' voor het spanningsloos maken kostte mij een jaar geleden €100 of zo via werkspot.
Maar zijn je nieuwe aardleks ook even getest met een meting?, je aarde even gemeten ? aardverspreidingsweerstand van afgaande groepen gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@habbekrats 1 en 2 heeft het mannetje gedaan. De aardverspreidingsweerstand weet ik niet zeker, hij is in ieder geval best een tijd bezig geweest. Hij heeft ook gecontroleerd of alle schroefjes goed aangedraaid waren (dat was zo). Was begin vorig jaar en de details rondom de metingen ben ik kwijt :)

Het was iemand die dit soort werk normaal in loondienst doet bij de huizen van de woningbouwstichtingen hier in de buurt, maar hij kluste er een beetje bij door af en toe ook bij een particulier langs te gaan :z

[ Voor 58% gewijzigd door Gizz op 10-11-2021 11:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

habbekrats schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:41:
[...]
Maar zijn je nieuwe aardleks ook even getest met een meting?, je aarde even gemeten ?
Dat is gelukkig zelf goed te doen met relatief goedkope testapparatuur van €30. Dan zie je niet de reactietijd, maar je weet wel dat ze er bij 10mA niet uitgaan, en bij 30mA wel 8)
aardverspreidingsweerstand van afgaande groepen gecontroleerd?
Je bedoelt hiermee de weerstand tussen de aarddraad die je meterkast binnenkomt en de aarde van een stopcontact? Dat is bij mij eerder met wat lange meetkabels wel gemeten weet ik nog.

Er is toen per kamer een steekproef genomen met de opmerking dat het niet veel zegt over het geheel: plaats een rotte verlengdoos ertussen en daar gaat je weerstand :X

In een aantal lasdozen zijn de tig jaar oude lasdopppen wel vervangen door WAGO lasklemmen en toen was alles in orde. Dus dat heeft toen wel nut gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-10 09:17
Septillion schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:34:
@SRB12 Op zich, ja. Maar die split maar 2 fase van de 3 af en heeft de stopcontacten dan alleen op dat ding. Ook gaat het er vanuit dat de aardlekbeveiliging ergens anders zit.

Dus zou eerder zelf een (meter)kastje samenstellen en de stopcontacten plaatsen waar je wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qQiVIHUm5BRaNzitpQ2WFxcHfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bk42axeClNyk2CuwgfqzzCjm.png?f=user_large

Als ik iets samenstel bij Elektramat kom ik op dit uit.
De losse groep die de garage binnenkomt laat ik voor wat het is en verdeel ik verderop. Maar de krachtgroep splits ik met deze kast naar 3 gewone groepen én dan hou ik de krachtgroep beschikbaar. Volgens mij voldoet dit dan aan de norm.

De kabel komt aan de onderkant binnen; ik zie als optie dan nog verschillende invoerstukken. "advanced", "advanced met kabelinvoer", "buisinvoer". Is dat nodig? Dit zegt met niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13
@SRB12 Dat ziet er prima uit ja :) Enige nadeel is dat je enkelfase groepen op dezelfde fase komen. Dit hoeft geen probleem te zijn, dit licht aan je gebruik.

Ik ben alleen weer even kwijt, ligt de kabel er al? Nu in de meterkast achter een 3x16A? En was alleen voor gebruikers toch? Daar het verhaal met PV weer wat anders wordt.

Voor de invoer/uitvoer zijn er hier wel andere met meer ervaring O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Hoe bedoel je op dezelfde fase? Wordt op deze manier niet gebruik gemaakt van de 3 verschillende fasedraden? Want dat heb ik in mijn hoofd.

Ik kan nu het huis even niet in; de kabel ligt er wel, maar volgens mij is de meterkast nog niet aangesloten in huis. De hoofdaansluiting is een 3x25A. Dus ik vermoed dat het dan een 3x16 groep wordt (als ik het zo goed verwoord).

Dit is in prinicipe alleen bedoeld voor gebruikers ja. Wordt het anders als ik mocht besluiten om er zonnepanelen op te leggen? Ik ben dat nu niet van plan, maar wie weet denk ik daar anders over als ik er woon.
Want er komen 26 op het huis; dat zou op zich voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

SRB12 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:21:
Hoe bedoel je op dezelfde fase? Wordt op deze manier niet gebruik gemaakt van de 3 verschillende fasedraden? Want dat heb ik in mijn hoofd.

Ik kan nu het huis even niet in; de kabel ligt er wel, maar volgens mij is de meterkast nog niet aangesloten in huis. De hoofdaansluiting is een 3x25A. Dus ik vermoed dat het dan een 3x16 groep wordt (als ik het zo goed verwoord).

Dit is in prinicipe alleen bedoeld voor gebruikers ja. Wordt het anders als ik mocht besluiten om er zonnepanelen op te leggen? Ik ben dat nu niet van plan, maar wie weet denk ik daar anders over als ik er woon.
Want er komen 26 op het huis; dat zou op zich voldoende moeten zijn.
Dan moet je ook 3 aardleks plaatsen (1 per fase).
Als je de 3 groepen verdeeld wil hebben over de fases en je gaat verder niet meer uitbreiden kun je wellicht beter kijken naar 3x een 1-fase alamat.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Ik wil wel de mogelijkheid houden om kracht te gebruiken, dus dan heb ik wel een 3-fase nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOA8kemCZ5WGqPjv-p2L-CRCHFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/brMR5HFV9nIhLFobMEDKhZt8.png?f=user_large
En op deze manier worden dus wel de 3 fasedraden gebruikt voor afzonderlijke groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SRB12 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:54:
Ik wil wel de mogelijkheid houden om kracht te gebruiken, dus dan heb ik wel een 3-fase nodig.
[Afbeelding]
En op deze manier worden dus wel de 3 fasedraden gebruikt voor afzonderlijke groepen?
Dit zou technisch werken, maar je kan ook voor 3x alamat kiezen (een aardlek en automaat ineen).
Is goedkoper en scheelt je 3 eenheden ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHUJucT4cvcbpQzJc4nhr8-SJo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GnyHPSlAq96Qa0yjFDEyRh27.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Nu ben ik al geen enorme fan van Emat maar van Chint al helemaal niet.

En weer iets met klok en klepel waarom die Emat aardlekautomaten een probleem zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Super, dat is handig. Weer wat geleerd, ik wist niet dat er verschil in zat.
Kan ik ook nog een kleinere kast nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Septillion schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:16:

En weer iets met klok en klepel waarom die Emat aardlekautomaten een probleem zijn :X
Hier zit al bijna 10 jaar een alamat van Emat in de kast, nog geen klachten (afkloppen)
Heb er ondertussen nog 2 bij geplaatst waar nu op elk een omvormer zit van 2 of 2,5 kW.
En 10 jaar garantie op die dingen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Septillion schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:16:

Voor 2 tientjes meer zit er Schneider in. Wel ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
Xander schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:42:
De andere optie is een onderverdeler, die had je zelf

Maar dan moet je dus niet de illusie hebben een en ander selectief te kunnen beveiligingen. ;)
Als ik voor die optie ga, wat zijn de nadelen van niet selectief? Is het überhaupt verantwoord?
En your mijn vorige verhaal: wat heb ik dan nodig in de groepenkast en in de extra kast? 2x alamat 3 fase of echt een hoofdgroep?

Ik kan ook nog kijken of ik aan de zijkant onder de fundering door kan. Wel een heel stuk langer en weet niet of ik onder het overheid terras (ook op palen) door kan graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
colvano schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Even een update van mijn eerdere post, de nieuwe groepenkast hangt! Een mooie eerste stap in de verbouwing.

[Afbeelding]
  • HAGER Groepenkast 440x475 (BxH) 3 Fase
  • Installatieautomaat 1P+N: 12 x 16A 1P+N B-kar
  • Aardlekschakelaar 2P: 3 x 40A 30mA 2P
  • Hoofdschakelaar 4P: 1 - 40A 4P
  • Aardlekautomaat 1P+N: 2 x 16A 30mA 1P+N B-kar
  • Aardlekautomaat 3P+N: 16A 30mA 3P+N B-kar 400V
  • Dinrail WCD: 1 met aarde
Wederom een update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esB1uVQnW9MAp29k4btmGeKbf-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AJgiMgnPxWqhAcN7KNVh6dWP.png?f=user_large

Gasmeter verplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl4B2xXK_KeBIzxpvjLizL-aGUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P453dUo1ZJKVP7jw87rdxUEj.jpg?f=fotoalbum_large

3 fase aangelegd en alle elektra aan de zijde van de netbeheerder vernieuwd. Ik heb direct even een nieuwe plaat erachter gemaakt.
Blihi schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Waarom hangt dat ding naast de gasmeter? Dat hoort niet.
:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
SRB12 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Als ik iets samenstel bij Elektramat kom ik op dit uit.
De losse groep die de garage binnenkomt laat ik voor wat het is en verdeel ik verderop. Maar de krachtgroep splits ik met deze kast naar 3 gewone groepen én dan hou ik de krachtgroep beschikbaar. Volgens mij voldoet dit dan aan de norm.

De kabel komt aan de onderkant binnen; ik zie als optie dan nog verschillende invoerstukken. "advanced", "advanced met kabelinvoer", "buisinvoer". Is dat nodig? Dit zegt met niet zoveel.
Doe jezelf een plezier en neem een eaton kast. Drama die Schneider kasten..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:12:
[...]

Bestaan deze ook voor ABB? Dus L1 L2 L2 N L1 N L2 N L3 N L1 N?
Ik zou het niet weten... Ben niet zo bekend met dergelijke componenten van ABB en bij veel van hun kamrails heb ik na het lezen van de beschrijving geen idee wat het nou precies is. 8)7
Source90 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:19:
[...]

Als ik voor die optie ga, wat zijn de nadelen van niet selectief? Is het überhaupt verantwoord?
Wanneer de voorbeveiliging van de onderverdeelkast niet selectief is ten opzichte van de eindgroepen, moet je er rekening mee houden dat de gehele onderverdeler uitschakelt bij een enkele fout.

Wanneer de hoofdzekeringen van de netbeheerder niet selectief zijn ten opzichte van de voorbeveiliging van de onderverdeelkast, moet je er rekening mee houden dat bij problemen met de voedingskabel de hele woning in het donker zit.

Dat is het wel zo'n beetje...

De waarschijnlijk van die scenaria en de consequenties ervan zijn natuurlijk afhankelijk van wat je er precies mee doet. Als je sauna en tuinverlichting een keer ongewenst uitschakelen dan is dat natuurlijk minder vervelend dan dat de vriezer ontdooit of dat je 's nachts wakker wordt in een donker huis waar niets meer werkt.
En your mijn vorige verhaal: wat heb ik dan nodig in de groepenkast en in de extra kast? 2x alamat 3 fase of echt een hoofdgroep?
In de hoofdverdeler plaats je een automaat, eventueel aangevuld met een selectieve aardlekschakelaar als die nodig is om de grondkabel te beschermen (dit hangt af van de weerstand van de aarding, of dat nodig is).

In de onderverdeler begin je met een hoofdschakelaar, daar achter aardlekbeveiligingen en eindgroepen (dus aardlekschakelaars + installatieautomaten of aardlekautomaten).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
Onlangs hier een nieuwe meterkast laten plaatsen door de elektricien. Vanwege een verbouwing binnen zouden twee extra groepen bij de oude stoppenkast moeten komen, ook zouden we een PV installatie krijgen. Daarom gekozen voor een nieuwe groepenkast, want die kon dan ook mooi voor ex BTW.
Goed meterkast geplaatst door elektricien, nu baalde ik dat er maar 4 dim modules ruimte over was en daardoor het PV systeem in een kastje los erbij zou moeten, niet mooi allemaal bij elkaar.

Ik ben er van uit gegaan dat dit niet anders kon, maar nu zie ik dat volgens NEN1010 1 fase eindgroepen op een 1 fase aardlekschakelaar zouden moeten (verplichting/advies?), weten jullie waarom de elektricien hier 3F aardlekschakelaars(toch?) voor heeft gebruikt?
Daarnaast heb ik nu een 3F aardlekschakelaar en 3F krachtgroep voor de inductiekookplaat van samen 8 modules, dit zou ook 1 3F aardlekautomaat kunnen zijn om ruimte te creëren, niet?

Zou ook graag in dezelfde kast nog een extra 3F aardlekautomaat willen plaatsen met 3F mid meter voor een laadpaal …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFxb3E0yQ1gufWKyT87nEeO77IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snVvy5ZJ23znPvX9cPhGJIfC.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het uitzoeken van welke installatieautomaat wat is, kwam ik er ook achter dat zowel oven als combi oven achter dezelfde zitten en de inductiekookplaat behoeft toch geen C karakteristiek, maar kan gewoon B?

Ik zit niet dagelijks in deze installaties daarom graag bevestigen of het een en ander wat ik gevonden heb klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dat_Doc op 10-11-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Dat_Doc Met 3 x 2poiige ALS had inderdaad ook gekund. Vanuit de NEN is het niet meer verbodem om een 3f ALS te gebruiken maar een advies. Ik zie wel vaker installaties waarin dit toegepast is. Misscien prijstechnisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Dat_Doc Voor kookplaat is B wel voldoende ja. Dit zou prima een aardlekautomaat kunnen zijn ja.

Overigens zou dat voor de PV ook nog steeds een optie zijn. Dan past zelfs een 3-fase PV groep er nog net bij.

Ik vind het ook nog steeds raar dat 1-fase eindgroepen achter een 3-fase aardlek weer is toegestaan. Alleen als je 1-fase en 3-fase groepen deelt of als je maar 2 aardlekschakelaars hebt met 3-fase aanvoer (dan kan je wel alle fase gebruiken) zie ik er ook alleen maar nadelen voor. In dit geval ook, neemt meer ruimte in, is duurder en lekstromen strepen weg... Voor minder geld had je hier 3x een 1-fae aardlekschakelaar gehad.

Voor oven en combioven op dezelfde groep, daar was je natuurlijk zelf bij toen je deze liet plaatsen. Of heb je nu nog groepen vrij waar je dit op verwacht had?

En ik vind de keuze van aardlekschakelaars op rij 1 en de bijbehorende eindgroepen op rij 3 ook niet echt logisch...

• Dat_Doc
Bedankt beiden voor de bevestiging van mijn vermoedens!

Er is een 1 fase Enphase systeem geplaatst, wat in totaal 5 modules breed is …
Ik zie inderdaad ook dat 1 fase ALS echt goedkoper is, kan je van 'tweede hands' 3 fase ALS / krachtgroep nog makkelijk afkomen? De laadpaal staat voor het komende half jaar nog niet op de planning, wellicht dat ik het t.z.t. zelf aanpas, heb de ruimte nu nog niet nodig in de groepenkast.

@Septillion Zoals je op de foto wellicht hebt gezien staan groep 3 & 4 uit, kon niet vinden waar die voor waren en mis niets in huis. misschien dat daar het probleem zit. Anders zit de koelkast (naast de oven en combi) alleen op een aparte groep, stekker wisselen zou dan een makkelijke oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:58
Makrolon schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:38:
[...]

Doe jezelf een plezier en neem een eaton kast. Drama die Schneider kasten..
Dat lees ik vaker, maar waarom eigenlijk? Nou heb ik zelf alleen maar met Eaton of ABB kasten gewerkt, dus mijn referentiekader is niet zo groot wat dat betreft.
jordje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:54:
[...]

Dat lees ik vaker, maar waarom eigenlijk? Nou heb ik zelf alleen maar met Eaton of ABB kasten gewerkt, dus mijn referentiekader is niet zo groot wat dat betreft.
De kastsluitingen van deze Schneider Advanced kasten kunnen irritant zijn, net zoals bij de Attema Clickmate XL kasten (dat is dezelfde behuizing met een ander logo). Het is wel al een hele vooruitgang vergeleken met de oudere Merlin Gerin kasten / Attema Clickmate kasten, dat was pas echt rotzooi.

Ieder merk heeft wel wat. Ik heb niet zo'n problemen met die Schneider kasten. Die vind ik fijner dan bijvoorbeeld Eaton Medusa kasten. Nog liever heb ik ABB, Hager of Eaton System55.

Persoonlijke voorkeuren spelen mee, net als de omstandigheden. De ene vind Hager Vision kasten maar niets, want het buisinvoerstuk is zo lomp groot! De ander zweert er bij want je hebt zo lekker veel ruimte om leidingen in te voeren en de aardrail aan te sluiten. Tja. ;)

• Jim423
  • Laatst online: 21:05
Hangt ook een beetje af of je een meterkast hebt in Amsterdam of een nieuwbouwvilla.
Scheelt nogal qua formaat ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
jordje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:54:
[...]

Ik vind het ellende dat de zijkanten van de kast aan de deksel vast zitten. Je moet daar dus uitsparingen in maken als er een kast naast komt bv. En als ze wat voller komen te zitten is het irritant om die deksel er op te krijgen..

Bij eaton is t weer irritant dat de din rails makkelijk los schieten als er veel draden achter de rail langs zitten.. maar verder vind ik die kasten top.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Roeloffzen
  • Laatst online: 21-10 22:28
@Dat_Doc Ik heb dezelfde meterkast. Deze bevalt goed, omdat ie 3 lagen van 12 slots heeft. Helaas ook al vol.
De drie fases zijn verdeeld over drie aardlekschakelaars, ieder vier automaten.

Eén onderdeel had beter gekund...........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDshI0kdHpMtP1pW97HLGQWGlvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppKtFrN7nEA9gIunSqymGtGF.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:55

TGEN

Hmmmx_

Roeloffzen schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:49:
@Dat_Doc Ik heb dezelfde meterkast. Deze bevalt goed, omdat ie 3 lagen van 12 slots heeft. Helaas ook al vol.

[Afbeelding]
Ook dezelfde kast hier, echter met 12x Eaton installatieautomaten, 3x 1f aardlekschakelaars, 3f hoofdschakelaar, 2x 3f 16A b alamat, 1x 3f 20A c alamat, en dan heb ik nog vier posities vrij (alamats zijn pv, fornuis en onderverdeler respectievelijk). Het enige waar ik qua kast over kan klagen is dat het met boveninvoer voor alles wel proppen wordt als je 6mm² naar de alamats wil leggen ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dat_Doc
Roeloffzen schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:49:

[Afbeelding]
Loopt de PV 3 fase kWh meter niet snel genoeg op?

• Roeloffzen
@Dat_Doc Ha, die had ik nog niet gezien. De foto is gemaakt toen het al bijna donker was.

Nee, ik zit te twijfelen over de kwaliteit van de SEP alamat. Gelukkig is die voor de PV waar weinig mis kan gaan. Voor de Zappi heb ik wel een Eaton alamat geïnstalleerd. Nu nog een EV…..

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
ik loop een beetje tegen een kennis probleem aan :
ik wil de meterkast laten moderniseren , Aardlekautomaten voor elke groep ,
alleen loop ik tegen het volgende aan : kan die ook voor de kookgroep , 2 * 16 A geschakeld aan elkaar ,
en het lijkt me ook veiliger om voor groot witgoed samen met een Aardlekautomaat een AFDD de combineren ,
is deze denkwijze ok of niet ?.
dus niet overal de AFDD erbij maar alleen voor de wasmachine / vaatwasser en droogtrommel , en bovendien welke apparaten storen de functie van de AFDD / daardoor wordt ie te snel aangesproken ,
iemand ervaring hiermee ?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
Misterpc schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:46:
ik loop een beetje tegen een kennis probleem aan :
ik wil de meterkast laten moderniseren , Aardlekautomaten voor elke groep ,
alleen loop ik tegen het volgende aan : kan die ook voor de kookgroep , 2 * 16 A geschakeld aan elkaar ,
en het lijkt me ook veiliger om voor groot witgoed samen met een Aardlekautomaat een AFDD de combineren ,
is deze denkwijze ok of niet ?.
dus niet overal de AFDD erbij maar alleen voor de wasmachine / vaatwasser en droogtrommel , en bovendien welke apparaten storen de functie van de AFDD / daardoor wordt ie te snel aangesproken ,
iemand ervaring hiermee ?
Wat is een AFDD? :? Ik loop toch al een tijdje mee, maar die afko heb ik nog nooit gezien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
Andrehj schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:28:
[...]

Wat is een AFDD? :? Ik loop toch al een tijdje mee, maar die afko heb ik nog nooit gezien.
Vlamboog detectie
http://lv.support.abb.nl/...en-deze-toegepast-worden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:28:
[...]

Arc Fault Detection Device (vlamboogdetectie).

@Misterpc Ik heb daar weinig ervaring mee, maar gevoelsmatig zou ik ze liever voor de groepen met algemene contactdozen / lichtpunten plaatsen dan voor specifieke toestellen. Ik heb liever de stekkerdoos onder het bed beveiligd met een AFDD dan de vaatwasser denk ik.

Maar het spul wordt in Nederland nog amper toegepast dus geen idee wat de best practices zijn.
Misterpc schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:46:
Aardlekautomaten voor elke groep ,
alleen loop ik tegen het volgende aan : kan die ook voor de kookgroep , 2 * 16 A geschakeld aan elkaar
De A-merken maken dat niet.

Heb je geen 3-fasen aansluiting? Plaats dan gewoon een krachtgroep, die heb je wel als aardlekautomaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 11-11-2021 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-10 14:45
@Roeloffzen @TGEN
Als je een kast met veel modules wil kun je ook de minder conventionele Hager Vega VB418P pakken. 4 rijen van 18 modules breed. https://hager.com/nl/cata...vega-ip404x18-m-dr-transp
Daar zou je met een modernisering anno nu wel even mee vooruit moeten kunnen. Voldoende ruimte voor 4 x 3 = 12 standaard groepen en nog een zwik aan specials (fornuisgroep, autolaadpaal, PV installatie), en dan hou je nog ruimte over voor beperkte smart home automatisering.

[ Voor 9% gewijzigd door rbaidjoe op 11-11-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:11
rbaidjoe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:04:
@Roeloffzen @TGEN
Als je een kast met veel modules wil kun je ook de minder conventionele Hager Vega VB418P pakken. 4 rijen van 18 modules breed. https://hager.com/nl/cata...vega-ip404x18-m-dr-transp
Daar zou je met een modernisering anno nu wel even mee vooruit moeten kunnen. Voldoende ruimte voor 4 x 3 = 12 standaard groepen en nog een zwik aan specials (fornuisgroep, autolaadpaal, PV installatie), en dan hou je nog ruimte over voor beperkte smart home automatisering.
Kijk dat is toevallig net de kast waar ik de afgelopen dagen naar heb zitten kijken. Momenteel 1 fase en heb 2 x een Hager vision (2x12 modules) hangen. Maar met de komst van een laadpaal zit ik al aan de max met de beschikbare 48 modules.

Met een aantal maanden zal ik de stap naar 3 fase maken mede ivm een extra set zonnepanelen. Lijkt me een mooie kast en een van de weinige die zo toekomst bestendig is.

Ik vroeg me wel af of een dergelijke kast niet specifiek voor grotere gebouwen bedoeld is. Kun je deze toepassen in een woning en moet je nog ergens rekening mee houden voor de netbeheerder als deze 3 fase aan komt sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
rbaidjoe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:04:
@Roeloffzen @TGEN
Ik heb zo'n Hager Vega opgehangen met 3x18 DIN. Wat een fijne kast. Veel dieper dan de meeste kasten, dus er is ruimte om de kabels achterlangs te laten lopen. Bij mij was vooral de breedte doorslaggevend. Ik had maar 41 cm tot mijn beschikking en dan past een 42 cm brede Vision kast niet ;) Ik had graag de 4x18 opgehangen, maar dat paste in de hoogte weer niet. Gelukkig was 54 modules voor mij ook ruim voldoende.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Frozenberg schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:33:
[...]

Kijk dat is toevallig net de kast waar ik de afgelopen dagen naar heb zitten kijken. Momenteel 1 fase en heb 2 x een Hager vision (2x12 modules) hangen. Maar met de komst van een laadpaal zit ik al aan de max met de beschikbare 48 modules.

Met een aantal maanden zal ik de stap naar 3 fase maken mede ivm een extra set zonnepanelen. Lijkt me een mooie kast en een van de weinige die zo toekomst bestendig is.

Ik vroeg me wel af of een dergelijke kast niet specifiek voor grotere gebouwen bedoeld is. Kun je deze toepassen in een woning en moet je nog ergens rekening mee houden voor de netbeheerder als deze 3 fase aan komt sluiten?
Deze past prima in de woning. En aansluiten is echt geen enkel probleem.

Hier hangt ie. De bedrading van de randaarde had netter gekund, maar ik zat met de lengtes die ik niet kon (of liever wilde) veranderen, want dan moest ik wel heel veel draden gaan trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9grUnyY85oViQTB4KDO6O1kC_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OEU1RS6XkLRTzJDMXTNqHfn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP3zpA4Xkr3X0znAXhOnpUsz08o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNBHg3uIxmoB6aNRj3LhzWhM.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat gele blok in het midden is een aansluitblok. Dat is ook niet strikt noodzakelijk, maar vond ik zelf prettiger dan werken met aftakblokjes.

Rechts zit een 5x4mm2 YMVK kabel die naar de schuur loopt voor latere uitbreiding (laadpaal) en in het midden een niet aangesloten krachtaardlekautomaat voor een eventuele warmtepomp (fasedraden zijn afgedopt in de technische ruimte). Dat automaat had ik nog liggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Blihi op 12-11-2021 08:07 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Frozenberg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OE6Jdi2btSgrW3fqBWPA83CH7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oeUsEfoP7gwO61rCPs3P7xKp.jpg?f=user_large

Ik heb ook zoiets hangen, inmiddels alweer meer groepen, wcd is eruit en de deur dicht. Ik heb deze voor 1 euro kunnen kopen van mijn ex bedrijf wat gesloten werd. De kast was toen nog geen 2 jaar oud en is geheel 63A uitgevoerd.

[ Voor 33% gewijzigd door habbekrats op 12-11-2021 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeloffzen
@rbaidjoe Bedankt voor de suggestie. Ik heb 18 jaar geleden bewust voordeze kast gekozen voor de derde rij en dus extra moduleruimte. Bovendien is de meterkastruimte redelijk klein en passen er geen twee kasten naast elkaar.

Deze kast werd geleverd met een doorgebrugde drie fase hoofdschakelaar, drie eenfase aardlekschakelaars en 9 automaten.

De hoofdschakelaar heb ik moeten vervangen op advies van de Enexis installateur (tijdens overgang naar 3 fase), omdat de nulpin in de schakelaar los zat.

De kWh meter en SEP alamat zijn voor de zonnepanelen en de Eaton alamat zijn voor de elektrische auto. Hoewel de Zappi ook 32 Ampere kan heb ik bewust voor 16A gekozen i.v.m. een normaal stopcontact dat ik wil aftakken. De grondkabel naar de Zappi kan in ieder geval wel tot 32A.

@Frozenberg Deze kast bestaat ook in dubbele breedte. Dan zit je in de toekomst zeker goed.
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/0Z67SLQV8Y/

Hier nog een foto van de Zappi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOLJLoOvAxKlgvjkwRC131baR98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TkNyoG5UNJGiXtEeeOx7xVW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Roeloffzen op 12-11-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Ga binnenkort een huis (laten) bouwen, bouwaanvraag etc is gedaan, kavel gekocht, architect en aannemer druk bezig. Ik zoek nu eigenlijk even een tekenpakket oid waarmee ik op een plattegrond van de woning aan kan geven waar ik wcd's, centraaldozen, lichtpunten, schakelaars en loze leidingen etc wil hebben. Is er een gratis of trial pakket waarmee ik eea kan tekenen?

Ben zelf wel redelijk wijs met sketchup, maar dat is natuurlijk 3D. Ook een library met symbolen ofzo voor bijv. Visio of DrawIO zou handig zijn.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@jowi Je kunt https://qelectrotech.org/download.html eens proberen, i geheel open source en gratis te gebruiken.
Staat niet echt een huis voorbeeld op https://qelectrotech.org/gallery/ maar je kunt er prima 2d mee tekenen en je eigen symbolen voor bv centraaldozen mee maken (mochten die er niet zijn)

[ Voor 44% gewijzigd door habbekrats op 12-11-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jowi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:49:
Ga binnenkort een huis (laten) bouwen, bouwaanvraag etc is gedaan, kavel gekocht, architect en aannemer druk bezig. Ik zoek nu eigenlijk even een tekenpakket oid waarmee ik op een plattegrond van de woning aan kan geven waar ik wcd's, centraaldozen, lichtpunten, schakelaars en loze leidingen etc wil hebben. Is er een gratis of trial pakket waarmee ik eea kan tekenen?

Ben zelf wel redelijk wijs met sketchup, maar dat is natuurlijk 3D. Ook een library met symbolen ofzo voor bijv. Visio of DrawIO zou handig zijn.

Iemand een idee?
powerpoint of paint is goed genoeg want je bouwer gaat het toch over tekenen in hun CAD tekeningen en aan je voorleggen voor akkoord.

Ik heb van mijn bouwer de DWGs gekregen en gebruik QCAD Pro op de mac. Is niet gratis overigens maar werkt super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
Vanwege inductiekookplaat en extra oven wordt binnenkort mijn 1 fase groepenkast vervangen door een 3 fasen groepenkast. Stedin kan de verzwaring naar 3x25a echter pas eind december uitvoeren.

Is het mogelijk om een 3 fasen groepenkast te gebruiken met een 1 fase netwerkaansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
BerdtH schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:39:
Vanwege inductiekookplaat en extra oven wordt binnenkort mijn 1 fase groepenkast vervangen door een 3 fasen groepenkast. Stedin kan de verzwaring naar 3x25a echter pas eind december uitvoeren.

Is het mogelijk om een 3 fasen groepenkast te gebruiken met een 1 fase netwerkaansluiting?
Ja, dan moet je zolang even een kammetje op de hoofdschakelaar zetten die de drie polen met elkaar doorverbind. Uiteraard je krachtgroepen nog niet gebruiken daarmee.

[ Voor 5% gewijzigd door jordje op 12-11-2021 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
@BerdtH En dan wel de inductieplaat op krachtgroep, niet kookgroepgedrocht van 2x16A op 25A hoofdzekering...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
Ronald schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:47:
@BerdtH En dan wel de inductieplaat op krachtgroep, niet kookgroepgedrocht van 2x16A op 25A hoofdzekering...
Inderdaad op een krachtgroep, kan ik dan, tot de verzwaring, wel bv 1 pit vd de kookplaat gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BerdtH schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:22:
[...]

Inderdaad op een krachtgroep, kan ik dan, tot de verzwaring, wel bv 1 pit vd de kookplaat gebruiken?
Ja, en 2 ook wel. En nog meer ook wel, zeker als ze op de lagere standen staan. Je moet vooral niet lang alle pitten op max vermogen gaan gebruiken.

Na mijn ombouw is de kookplaat ook op een krachtgroep gezet met beide nuldraden in de nul van de krachtgroep. Niet ideaal, maar in mijn geval voor 2 weken prima, daarna had ik 3 fasen. Die 2 nuldraden zitten er overigens nog steeds, die zitten niet in de weg (en in de abb-automaat mag dat ook).

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Ik vermoed dat dat ook het punt is, zonder faseverschuiving kan die nul zwaarder belast worden, dus klinkt als een correcte overbrugging @Aiolos.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
Top, bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:47:
Ik vermoed dat dat ook het punt is, zonder faseverschuiving kan die nul zwaarder belast worden, dus klinkt als een correcte overbrugging @Aiolos.
Met dat woord "vermoeden" vermoed ik dat je benieuwd bent naar een reactie.
Wel, het is correct wat je veronderstelt wat betreft het zwaarder belast kunnen worden van de nul. Als alles op één fase zit, dan mag duidelijk zijn dat de stroom door de gemeenschappelijke fasedraad gelijk is aan de stroom door de eveneens gemeenschappelijke nuldraad. Bij een oven komt daar nog bij dat die som van de stromen de eenvoudige rekenkundige stroom is, m.a.w. dat er geen rekening hoeft te worden gehouden met een eventuele faseverschuiving door een verschil in de cosphi. Behoudens een verhoudingsgewijs geringe stroom van de besturingsprint en een eventueel motortje.
Maar bedenk dat je die beide nulklemmen in dat geval in de oven niet met die overbrugging met elkaar doorverbindt, die dien je dan ook beslist te verwijderen! Doe je dat niet, dan heb je kans dat er door een niet correcte optelling van de stromen ten gevolge van een subtiel weerstandsverschil plaats vindt, waardoor toch een van beide draden overbelast raakt. Dat bruggetje dient alleen bij een driefasen- of tweefasen aansluiting waar je in principe met één nuldraad kan volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Aiolos Je kunt je 3f+n automaat ook tijdelijk misbruiken als kookgroep Fase L2 maak je dan tijdelijk ook een nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:47:
Dat was inderdaad de hele gedachte. Wat alleen een punt zou kunnen zijn is dat er dan theoretisch wel 32A door de nul van die automaat gaat en da's niet helemaal de bedoeling bij een 16A 3f+n automaat lijkt me.
habbekrats schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:20:
@Aiolos Je kunt je 3f+n automaat ook tijdelijk misbruiken als kookgroep Fase L2 maak je dan tijdelijk ook een nul.
Is ook overwogen, maar dan kon de kamrail naar de andere krachtgroep natuurlijk niet meer, of moest er sowieso een aanpassing in de kast gebeuren na ombouw naar 3-fasen. Dus vanuit overzichtelijkheid en veiligheid was dat een minder goed idee.

Ik weet ook niet eens of er bij mijn kookplaat een bruggetje zit bij de nul (bij de kookgroep is dat niet de bedoeling natuurlijk) en heb de hele aansluiting bij de kookplaat niet meer bekeken, had dus net zo goed een 400V kortsluiting kunnen krijgen bij de 3-fase ombouw :+

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Kortsluiting door aansluitfouten koste bij mijn vorige werkgever een rondje gebak. Nadenken, doen, meten, inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Laatst online: 21-10 21:52
@Aiolos bij een 3f+0 gaat er door de fase draaiing nooit meer dan 16A door heen. Je netleverancier heeft toch ook maar 4 aders L1-L2-L3-N en door de fase draaiing van de fasen gaat dat gewoon goed. Daarom heb je bij 3 fasen dan altijd een 3f+n gebruiken en een kookplaat altijd hierop aansluiten. Een Bora kun je op alle 3 de fasen zetten, namelijk L1 voor linker twee kookvelden, L2 voor rechter kookvelden en L3 voor de afzuiging. Kookplaten zonder afzuiging dan alleen L1 en L2 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat zegt @Aiolos ook, maar hij heeft nog geen 3 fase. Voorlopig nog een 1 fase hoofdaansluiting met een kast die voorbereid is op 3 fase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
sunnybird schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:36:
@Aiolos bij een 3f+0 gaat er door de fase draaiing nooit meer dan 16A door heen. Je netleverancier heeft toch ook maar 4 aders L1-L2-L3-N en door de fase draaiing van de fasen gaat dat gewoon goed. Daarom heb je bij 3 fasen dan altijd een 3f+n gebruiken en een kookplaat altijd hierop aansluiten. Een Bora kun je op alle 3 de fasen zetten, namelijk L1 voor linker twee kookvelden, L2 voor rechter kookvelden en L3 voor de afzuiging. Kookplaten zonder afzuiging dan alleen L1 en L2 gebruiken.
Blihi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:43:
Dat zegt @Aiolos ook, maar hij heeft nog geen 3 fase. Voorlopig nog een 1 fase hoofdaansluiting met een kast die voorbereid is op 3 fase...
Mijn ombouw is allang gedaan, anderhalf jaar geleden. Het ging om @BerdtH die zich afvroeg hoe hij in de tussentijd met de kookplaat om moest gaan. Ik gaf alleen het voorbeeld hoe het bij mij is gegaan en wat de risico's en afwegingen waren van een krachtgroep tot de ombouw is gedaan.

Hoe 3-fase werkt is mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:09:
@Frozenberg [Afbeelding]

Ik heb ook zoiets hangen, inmiddels alweer meer groepen, wcd is eruit en de deur dicht. Ik heb deze voor 1 euro kunnen kopen van mijn ex bedrijf wat gesloten werd. De kast was toen nog geen 2 jaar oud en is geheel 63A uitgevoerd.
Wat zijn die onderste 2 groepen met die gele schakelaar?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ethirty schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:33:
[...]

Wat zijn die onderste 2 groepen met die gele schakelaar?
Aardlek_automaat combi Hager MB616E + BD425N
https://hager.com/nl/cata...nt-4p-25-a-30-ma-klasse-a

Die koop je uiteraard niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tegenwoordig zou je een alamat nemen, maar ik zie nog genoeg van dat soort elementen met gele schakelaar in de catalogus. Kennelijk worden ze in andere landen nog wel gebruikt

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
Voor de 3 fasen groepenkast had ik de keuze uit ABB, Hager of Schneider. Gekozen voor ABB, dit was qua meerprijs (€200) t.o.v. Gacia de twee na duurste optie. Hager was €300 extra. Is dit een goede keuze?

ps met aardlekautomaten ipv installatieautomaten.

[ Voor 11% gewijzigd door BerdtH op 13-11-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me helpen met het aansluiten van een 4 aderige grondkabel?

Bij onze nieuwbouwwoning hebben we een 4 aderige YMVK-As kabel gekregen, maar deze is niet aangesloten. Deze heb ik daarna uitgebreid door te zeggen dat hij op een aparte groep moet.

Dus vanuit de meterkast heb ik 4 aders + aardlitze en naar de grondkabel in de tuin heb ik 4 aders + aardlitze. Bruin, blauw, zwart, grijs. De aardlitze is al wel verbonden met een lasklem.

Wat ik straks in de tuin wil is alle verlichting schakelbaar met de schakelaar die op de doos komt waar deze kabels samenkomen, en alle wcd's die buiten komen in een overkapping moeten altijd aan staan. Deze kan ik dan eventueel wel uitzetten in de meterkast met de groepswitch.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwMLZMovfysoxLq-wVg94Ssc818=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2guj7r4LnC79zPJH6hACDHN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaVcqPLwS-MCItFq131qIDssXa4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jH7s6dMCCr2c7yxbRGosTP46.jpg?f=fotoalbum_tile

Die in mijn hand komen uit de meterkast en die 4 losse zijn van de grondkabel. En die schakelaar heb ik er bij gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Verwijderd Je zou de bruine en blauwe met las klem aan elkaar kunnen zetten.
Met een bruine draad van de bruine las naar de schakelaar L aansluitingen.
Op K aansluiting zet je dan zwart en grijs heb je in de tuin 2 groepen om te schakelen en vaste spanning op de bruin. Die draden uit de doos zijn wel heel erg kort afgeknipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:03
BerdtH schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:55:
Voor de 3 fasen groepenkast had ik de keuze uit ABB, Hager of Schneider. Is dit een goede keuze?
Alle drie A merk, Allemaal goed.

Meestal is hager het duurst maar dat zegt niks bij deze drie merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

habbekrats schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:26:
Met een bruine draad van de bruine las naar de schakelaar L aansluitingen.
Op K aansluiting zet je dan zwart en grijs heb je in de tuin 2 groepen om te schakelen en vaste spanning op de bruin. Die draden uit de doos zijn wel heel erg kort afgeknipt.
Die schakelaar is een enkele schakelaar. Alleen met een dubbele zou ik dan grijs en zwart als 2 groepen schakelbaar kunnen maken toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
habbekrats schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:26:
Ik las jouw reactie eerder dan het oorspronkelijke bericht. Nu voel ik de behoefte om iets te verduidelijken (wellicht ten overvloede maar toch):

De bruine aan elkaar met een lasklem, de blauwe aan elkaar met een lasklem. Maar niet de bruine aan de blauwe. :+
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:44:
[...]

Die schakelaar is een enkele schakelaar. Alleen met een dubbele zou ik dan grijs en zwart als 2 groepen schakelbaar kunnen maken toch?
Klopt, als je 2 aparte schakelingen wilt realiseren heb je een dubbele schakelaar (serieschakelaar) nodig.

Als je daar (nog) geen behoefte aan hebt kun je natuurlijk ook gewoon alleen zwart schakelen en grijs (nog) niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 16:40
BerdtH schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:39:

Wellicht heb je geluk, voor bij mij (ook stedin) kon ik pas kiezen half januari als voorkeursdatum.

Tot ik 2 wk geleden gebeld wordt dat ze vorige week al konden komen. Had wel de aanvraag gedaan met nieuwe meterkast, dus ze konden zien dat 't gereed was.
Kon zelfs de afspraak last-minute afzeggen, en voor aankomende week een nieuwe afspraak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:32:
[...]

Ik las jouw reactie eerder dan het oorspronkelijke bericht. Nu voel ik de behoefte om iets te verduidelijken (wellicht ten overvloede maar toch):

De bruine aan elkaar met een lasklem, de blauwe aan elkaar met een lasklem. Maar niet de bruine aan de blauwe. :+

[...]

Klopt, als je 2 aparte schakelingen wilt realiseren heb je een dubbele schakelaar (serieschakelaar) nodig.

Als je daar (nog) geen behoefte aan hebt kun je natuurlijk ook gewoon alleen zwart schakelen en grijs (nog) niet gebruiken.
En die zwart & grijs uit de meterkast gewoon los laten hangen toch? Die doen niks (als het goed is, moet de groep nog even checken waar die op aangesloten zitten maar ik vermoed nergens op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
habbekrats schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:28:
[...]

Aardlek_automaat combi Hager MB616E + BD425N
https://hager.com/nl/cata...nt-4p-25-a-30-ma-klasse-a

Die koop je uiteraard niet meer.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Ethirty schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:00:
Tegenwoordig zou je een alamat nemen, maar ik zie nog genoeg van dat soort elementen met gele schakelaar in de catalogus. Kennelijk worden ze in andere landen nog wel gebruikt
Wat is het verschil tussen een aardlekautomaat en een alamat? Ik dacht dat dat laatste gewoon een afkorting was van de eerste.

Ik ben wel benieuwd wat er mis is met de aardlekautomaten van de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:52:
[...]

En die zwart & grijs uit de meterkast gewoon los laten hangen toch? Die doen niks (als het goed is, moet de groep nog even checken waar die op aangesloten zitten maar ik vermoed nergens op)
Ik zou ze wel afdoppen met een lasklem. Maar die draden hoef je inderdaad niet aan te sluiten.
rbaidjoe schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:56:
[...]
Er is niets mis mee, maar je kunt dezelfde functionaliteit krijgen in 4 modulebreedtes i.p.v. 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@Xander blafferdeblaf, dat ik daar overheen keek zeg. Mogge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

rbaidjoe schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:56:
[...]

Wat is het verschil tussen een aardlekautomaat en een alamat? Ik dacht dat dat laatste gewoon een afkorting was van de eerste.

Is allebei hetzelfde (y)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik wil een stuk of 12 loze leidingen laten aanleggen in mijn nieuwbouw, vooral voor AV (speakers, HDMI etc) maar ook UTP, CAI etc. Die zullen allemaal vanuit de technische ruimte (dus niet vanuit de meterkast) naar de diverse plekken lopen (er komen ook 1 of 2 leidingen van de meterkast naar de technische ruimte).

Ik stel me voor dat ik dan in de ruimte, op 30cm van de vloer, 6 tot 8 inbouwdozen naast elkaar heb, van waaruit elk 2 leidingen vertrekken. Niet elke leiding hoeft een aparte doos te worden. Nu zou ik (een aantal) leidingen het liefst 19mm hebben, echter zie ik geen dozen waar bijv. 2x 19mm op zit aan dezelfde kant? Bestaat dat eigenlijk wel?

Ik kreeg hier op het forum ook de tip om frictieloze leidingen te gebruiken. De aannemer gaat eea prefab bouwen, zij gebruiken ongetwijfeld flexibele leidingen. Zijn de frictie-arme leidingen ook flexibel, of gaat de aannemer daar niet blij van worden? En zijn 19mm leidingen ook frictieloos te krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door jowi op 14-11-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@jowi
Attema heeft dit wel in het programma.
https://www.attema.com/nl...nbouwdoos-oe-19-mm?c=1726

https://www.attema.com/nl...weevoudig-oe-19-mm?c=1726 Afbeeldingslocatie: https://www.techniekwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/500x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/n/tn-4068_.gif

Ik heb zelf deze dozen ~ 15 cm van de vloer zitten. Nadeel is wel dat als de vrouw de kamer wil veranderen het hele plan niet meer past. Ik heb dus in een deel van de kamer verhoogde plinten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
jowi schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:21:
Ik stel me voor dat ik dan in de ruimte, op 30cm van de vloer, 6 tot 8 inbouwdozen naast elkaar heb, van waaruit elk 2 leidingen vertrekken. Niet elke leiding hoeft een aparte doos te worden. Nu zou ik (een aantal) leidingen het liefst 19mm hebben, echter zie ik geen dozen waar bijv. 2x 19mm op zit aan dezelfde kant? Bestaat dat eigenlijk wel?
Jazeker, dat kan als je de bijgeleverde tuiten vervangt door zoiets: https://www.elektramat.nl...19mm-per-10-stuks-at4068/

Gaat dat trouwens niet een hele volle boel worden op die manier? Er gaat namelijk al best veel door één 19mm buis, dus om de inhoud van twee buizen in één doosje te proppen en af te monteren is misschien wat enthousiast.
Ik kreeg hier op het forum ook de tip om frictieloze leidingen te gebruiken. De aannemer gaat eea prefab bouwen, zij gebruiken ongetwijfeld flexibele leidingen. Zijn de frictie-arme leidingen ook flexibel, of gaat de aannemer daar niet blij van worden? En zijn 19mm leidingen ook frictieloos te krijgen?
Ook dat bestaat gewoon: https://www.elektramat.nl...-creme-per-rol-100-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Als er maar 1x19mm op een doos zit, heb ik het dubbel aantal dozen nodig, dus dan is zo'n verloopje denk ik beter. Ik wil liever geen 1,5m aan dozen naast elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
jordje schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:40:
[...]
Gaat dat trouwens niet een hele volle boel worden op die manier? Er gaat namelijk al best veel door één 19mm buis, dus om de inhoud van twee buizen in één doosje te proppen en af te monteren is misschien wat enthousiast.
Het is niet zo dat ik 19mm leidingen wil om ze vol te proppen, maar om wat meer gemak te hebben voor bepaalde dikkere kabels, zoals HDMI kabel, (dubbele) luidsprekerkabel etc. Niet alle leidingen hoeven 19mm te zijn, slechts een stuk of 4 denk ik. Maar dan wil je ze wel op dezelfde doos hebben, dus 2 dozen met elk 2x 19mm.

Je zet me wel aan het denken; ik wilde de dozen niet gebruiken om alles in af te monteren, maar puur als doorvoer. Maar alls ik bijv. de 'luidspreker' dozen wel netjes af wil werken dan zou ik deksels willen hebben met bijv. 2x of 4x banaanstekkers ofzo, dat wordt dan inderdaad onmogelijk om in die doos te prakken, zeker als het stugge, dikke kabels zijn... dan wil je denk ik geen 2x 19mm op 1 doos. Eens goed over denken!

Er bestaat wel iets voor: https://www.allekabels.be...dspreker-aansluiting.html
Misschien extra diepe dozen gebruiken?

[ Voor 30% gewijzigd door jowi op 14-11-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@rbaidjoe
Alamat is/was volgens mij merknaam van Holec/Hazemeyer nu Eaton
de eerste versie had ik in mijn eerste huis Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuMJ71DpSGDilMeOUkA1kqbCP0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qVD1ta2EWBArOTaMzQtHORWx.jpg?f=user_large

Die daarna via een terugroep actie geruild werden aangezien het smeermiddel uitharde en de zaak niet meer werkte.

Tegenwoordig is een kracht aardlek automaat veel gangbaarder dan 15 jaar geleden. De huidige oplossing in mijn kast is ook gelijk 6 eenheden breed zoals iemand al noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Beetje aan het googlen, ik zag dit voorbij komen:
https://www.sandervunderi...uwdozen-buis/inbouwdozen/

Dit zou voor mijn loze AV leidingen wel handig zijn; flink grotere doos, kunnen meerdere leidingen op, wat meer diepte, en ik kan de deksel dan bijv. zelf voorzien van banaan en of tulpstekkers etc. voor afkoppelbare luidsprekerkabels naar bijv. een AV rack.

Mogen dit soort dozen ook in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
Je kunt ook kijken naar dubbele dozen. Dan heb je in de dozen flink meer ruimte. https://www.elektramat.nl...0meW1-9LjT_AaAoggEALw_wcB

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Mmm... maar die zijn er dan weer niet met 2x 19mm.
Kan ik net zo goed 2 'normale' dozen nemen met elk 1x 19mm.

Vooral voor de luidsprekerkabels en HDMI enzo zou je flink wat meer ruimte willen in de doos, of... ik pak 'gewone' enkele dozen, en plaats bijv, een (custom) opbouwkast over 3 of 4 dozen tegelijk. Ik hoef natuurlijk niet perse alles binnen de dozen te doen, het is geen 240V spul... genoeg om over na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00

Illusion

(the art of)

Ik wil een stuk of 12 loze leidingen laten aanleggen in mijn nieuwbouw, vooral voor AV (speakers, HDMI etc) maar ook UTP, CAI etc. Die zullen allemaal vanuit de technische ruimte (dus niet vanuit de meterkast) naar de diverse plekken lopen (er komen ook 1 of 2 leidingen van de meterkast naar de technische ruimte).

Als het echt een technische ruimte is, dan zou ik de buizen niet ín de muur laten uitkomen met inbouwdozen, maar gewoon vóór de muur uit de grond laten komen en als kale opbouwbuis laten eindigen. Dat scheelt je een krappe bocht tijdens invoeren, en je zet er dan toch een kabelgoot/kast/rack voor waarin je alles af kan werken.

Die dubbele buiktuit van attema werkt wel, maar is best krap.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Hoe ga je direct HDMI doen? Kijk eens naar HDMI over fiber of HDBST converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
jadjong schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:36:
[...]

Hoe ga je direct HDMI doen? Kijk eens naar HDMI over fiber of HDBST converters.
Ik gebruik nu ook al een optische HDMi kabel met afkoppelbare stekkers, dan blijft er mini HDMI over, die kan makkelijk door een 16mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Illusion schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:43:
[...]

Als het echt een technische ruimte is, dan zou ik de buizen niet ín de muur laten uitkomen met inbouwdozen, maar gewoon vóór de muur uit de grond laten komen en als kale opbouwbuis laten eindigen. Dat scheelt je een krappe bocht tijdens invoeren, en je zet er dan toch een kabelgoot/kast/rack voor waarin je alles af kan werken.
Er komt inderdaad een rack voor, echter wil ik niet alles in het rack zelf hoeven afkoppelen, maar aan de muur. Zo hoef ik voor bijv. luidsprekerkabeld niet moeilijk diep in het rack achter de versterker pluggen los te halen, maar kan ik simpelweg de banaanstekkers uit de muur trekken.

Ff snel creatief met vingerverf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oJKoRqFUkojraH25i0fN2UGJ6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Eth210xPZgvkz2u9PtEWdzf.jpg?f=user_large

Direct op of in de doos zelf gaat voor hdmi en speakerkabels te krap worden denk ik :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZMd9VtI7ZLMF1Cd5PHxo2iA7Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuQqntEGGIb5co51LkzcxMwO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door jowi op 14-11-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
jowi schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:13:
[...]

Er komt inderdaad een rack voor, echter wil ik niet alles in het rack zelf hoeven afkoppelen, maar aan de muur. Zo hoef ik voor bijv. luidsprekerkabeld niet moeilijk diep in het rack achter de versterker pluggen los te halen, maar kan ik simpelweg de banaanstekkers uit de muur trekken.

Ff snel creatief met vingerverf:

[Afbeelding]

Direct op of in de doos zelf gaat voor hdmi en speakerkabels te krap worden denk ik :

[Afbeelding]
Ik zou in dat geval in de technische ruimte zoals @Illusion schreef de buizen tegen de muur uit laten komen en opbouw plaatsen. Eventueel vanaf dat punt modulair gaan werken met een K25/P25 of zelfs K40 systeem zoals je in kantoren vaak ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@jowi Dan zou ik als nog de buizen in de technische ruimte voor de muur doen en gewoon in die opbouwdoos uit laten komen. Dat hele stukje dan de muur in lijkt me dan alleen maar vervelend.

En voor speakers, Speakon?

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 14-11-2021 14:49 ]

Pagina: 1 ... 198 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.