Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 199 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.345.037 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Speakon/Neutrik is meer voor gebalanceerde verbinding tussen (eind)versterker en speaker. Mijn receiver is niet balanced, dus geen Neutrik, dus gewoon banaan of spades dat soort dingen. Weet niet of speakon/neutrik handig is om speakerkabels te verlengen vanaf de muur.dozen naar het rack, dat is misschien wel mooi.

Ik zal de aannemer ook eens vragen hoe hij eea ziet, of het voor de bouw/kosten iets uitmaakt hoe en wat. Misschien heeft ie ook nog wel ideeen.

[ Voor 18% gewijzigd door jowi op 14-11-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:02
jowi schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:08:
Speakon/Neutrik is meer voor gebalanceerde verbinding tussen (eind)versterker en speaker. Mijn receiver is niet balanced, dus geen Neutrik, dus gewoon banaan of spades dat soort dingen. Weet niet of speakon/neutrik handig is om speakerkabels te verlengen vanaf de muur.dozen naar het rack, dat is misschien wel mooi.

Ik zal de aannemer ook eens vragen hoe hij eea ziet, of het voor de bouw/kosten iets uitmaakt hoe en wat. Misschien heeft ie ook nog wel ideeen.
Speakon is niet balanced, XLR kan dit wel.
Wikipedia: Speakon

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00

Illusion

(the art of)

@jowi
Desnoods zoiets plaatsen boven op je opbouw buizen: https://www.attema.com/en...-specs-white-white?c=1945
Kan je in al die modules een verbinding zetten zoals je wilt. Maar eerlijk gezegd, zeker in de audio: hoe minder verbindingen hoe beter. Je kan beter 2m kabel extra nemen, zodat je het rek naar voren kan halen, dan extra stekkers proberen te plaatsen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Ja idd, waarom in de technische ruimte niet gewoon pijpjes uit de vloer/ muur. Zo gaat dat in je meterkast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Het geeft wel meer flexibiliteit met afwerken ja. IN de muur heb je sowieso de doos, of je die nu gebruikt of niet. Met opbouw zou ik alles zelfs in een soort zekeringkast kunnen laten uitkomen (zonder binnenwerk), en daar al mijn koppelingen kunnen maken. Interesting!

[ Voor 40% gewijzigd door jowi op 14-11-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Illusion schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:39:
Maar eerlijk gezegd, zeker in de audio: hoe minder verbindingen hoe beter. Je kan beter 2m kabel extra nemen, zodat je het rek naar voren kan halen, dan extra stekkers proberen te plaatsen.
Dat is absoluut waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:05:
[...]

Speakon is niet balanced, XLR kan dit wel.
Wikipedia: Speakon
Het is een 2/4/8 polige stekker, heeft verder weinig met wel/niet gebalanceerd te maken. Daarnaast zijn signalen van versterker naar speaker sowieso niet gebalanceerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
jadjong schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:27:
[...]

Het is een 2/4/8 polige stekker, heeft verder weinig met wel/niet gebalanceerd te maken. Daarnaast zijn signalen van versterker naar speaker sowieso niet gebalanceerd. :+
wiki was niet duidelijk genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:14:
[...]

wiki was niet duidelijk genoeg ?
Als je creatief bent kan je twee (of drie met een gedeelde ground) gebalanceerde signalen over een 8 polige speakon kabel maken. Maar dat is het punt niet want uitgangen van een eindversterker zijn sowieso niet gebalanceerd. Wat XLR er dan mee te maken heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
jadjong schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:08:
[...]

Als je creatief bent kan je twee (of drie met een gedeelde ground) gebalanceerde signalen over een 8 polige speakon kabel maken. Maar dat is het punt niet want uitgangen van een eindversterker zijn sowieso niet gebalanceerd. Wat XLR er dan mee te maken heeft....
Als je gebalonceerde signalen hebt neem je beter XLR, alleen de meeste consumenten av apparatuur bezit deze aansluiting niet. Speakon is meer voor hogestromen van je kwatt speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik denk dat we elkaar nooit gaan begrijpen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
XLR zie je in de betere consumentenapparatuur natuurlijk wel vaak tussen voor- en eindversterker.
Speakon werdt hier voorgesteld puur als connector om speakerkabels los te kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:13
Speakon bedoelde ik hier inderdaad voor naar de vaste installatie. Tuurlijk kan je alles over die connector sturen wat je wilt (en in spec is) maar de industrie standaard en het doel van Neutrik is gewoon versterkte (dus ongebalanceerde) audio. Vandaar mijn suggestie voor deze situatie.

Maar laten we hierbij laten. Voor eventuele verdere Speakon discussie verwijs ik graag naar De EL-kroeg - Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-10 15:10
jowi schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:21:
Zijn de frictie-arme leidingen ook flexibel, of gaat de aannemer daar niet blij van worden? En zijn 19mm leidingen ook frictieloos te krijgen?
Zoals eerder gemeld zijn die 19 mm flex buizen ook "frictieloos" te krijgen, maar haalt het natuurlijk bij lange na niet bij harde buizen. Bij 19 mm is de binnendiameter kleiner, en als je pech hebt maken ze ook te scherpe bochten. In flex mag je ook 1 VD-draad minder kwijt. Qua netwerkkabels is het ook al snel krap.

Als ze per se flex willen dan heb je natuurlijk niet veel keus, maar bedenk bovenstaande restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 21:46
Vraag : de omvormer van mijn zonnepanelen hangt naast mijn groepenkast en is nu aangesloten met een kabel 3*4mm2. Ik zou deze echter willen gaan aansluiten met soepel draad zoals je gebruikt in de groepenkast zelf.

Mag dat als die draad compleet door een buis loopt of is massieve VD draad/kabel verplicht?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:06:
Vraag : de omvormer van mijn zonnepanelen hangt naast mijn groepenkast en is nu aangesloten met een kabel 3*4mm2. Ik zou deze echter willen gaan aansluiten met soepel draad zoals je gebruikt in de groepenkast zelf.

Mag dat als die draad compleet door een buis loopt of is massieve VD draad/kabel verplicht?
In huis installaties word het niet veel gebruikt, maar verboden is het niet. Alleen de juiste adereindhulzen toepassen met de juiste tang is vooral voor particulieren vaak een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Iemand ervaring met een Eato medusa kast?
Ik ben gevraag om bij iemand te kijken naar de bestaande groepenkast
Daar hangt nu een Hager 220x300 kastje ~ 15 jaar oud
1 fase, 2 3f+N aardleks 30mA en 7 eindgroepen B16 ( alles hager)

De bedoeling is om over te gaan naar 3 fase wegens nieuwe keuken
Koken Bora 3F
Oven
Stoomoven
Coocker
Vaatwasser
Later nog PV panelen

Er is geen echter meterkast, meer een smalle nis in de gang, een extra hagerkast 220 breed ernaast gaat niet lukken. Vandaar de keuze voor de medusa, deze past er prima ~550 mm hoog en op 1 na komen alle groepen vanaf boven erin en bedradings is dus lang genoeg

Nu staat op het plaatje
1 Hoofdschakelaar 40A
1 Krachtautomaat 3f+n
3 aardleks 40A/30mA
3 eindgroepen B16
de 7 eindgroepen van de bestaande Hager wil ik overzetten

Maar hoe ziet die medusa er aan de binnenzijde uit? Gaat dat passen bedrading doorlussen ?

Voor kast beneden zit ik op €415 euro, met 10 x B16 op €478,- ( Ik heb ze al gelukkig overtuigd geen Emat of ander B-C merk te nemen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIYT9hhtuAwZfc07nV60uJ7WpLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PN9RKDtDgQH9lUdb4BvBArMz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:03
Kijk anders ook eens naar Schneider pragma ofzo want daar kan je een deur voor krijgen en die zijn wit. Dat is misschien mooier zo in het zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:32
@habbekrats misschien een geheel nieuwe abb sn lijn? Ik ben zelf persoonlijk geen voorstander van combineren oude en nieuwe modules etc.
https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ABB Ziet er ook mooi uit, de pragma gaat het waarschijnlijk niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom vervang je de hager kast niet gewoon met een nieuwe grotere (lege) kast van hager zelf? alle prul erin zet je over en maakt een nieuwe indeling voor de 3 fase meteen. ziet er meest nette uit als je toch al hager hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 17-11-2021 02:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:57:
Ik ben gevraag om bij iemand te kijken naar de bestaande groepenkast
Daar hangt nu een Hager 220x300 kastje ~ 15 jaar oud
1 fase, 2 3f+N aardleks 30mA en 7 eindgroepen B16 ( alles hager)

De bedoeling is om over te gaan naar 3 fase wegens nieuwe keuken
Koken Bora 3F
Oven
Stoomoven
Coocker
Vaatwasser
Later nog PV panelen

Er is geen echter meterkast, meer een smalle nis in de gang, een extra hagerkast 220 breed ernaast gaat niet lukken. Vandaar de keuze voor de medusa, deze past er prima ~550 mm hoog en op 1 na komen alle groepen vanaf boven erin en bedradings is dus lang genoeg

Nu staat op het plaatje
1 Hoofdschakelaar 40A
1 Krachtautomaat 3f+n
3 aardleks 40A/30mA
3 eindgroepen B16
de 7 eindgroepen van de bestaande Hager wil ik overzetten

Maar hoe ziet die medusa er aan de binnenzijde uit? Gaat dat passen bedrading doorlussen ?

Voor kast beneden zit ik op €415 euro, met 10 x B16 op €478,- ( Ik heb ze al gelukkig overtuigd geen Emat of ander B-C merk te nemen)

[Afbeelding]
Als ik kijk voor een Eaton Medusa bij Sandervunderink.nl ben je voor een kast met 3F+N hoofdschakelaar, 3x 1F+N aardleks, 12x B16 1F en 1x kracht alamat B16 of C16 €479 kwijt en is die dus kant en klaar, en heb je zelfs nog 2 groepen reserve.

Dat zou persoonlijk eerder doen, nette uniforme kast en zelf geen werk meer mee behalve plaatsen.

@leonbong Die medusa kasten zit ook een deurtje voor, zie je alleen niet op deze foto's

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:47

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb meerdere dubbele (3x24) Medusa kasten geplaatst. Ze zijn vooral handig op plekken waar niet heel veel ruimte is en waar je veel groepen nodig hebt. In sommige gevallen heb ik de deurtjes er uit gehaald. De kasten zitten prima in elkaar voor een prima prijs.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-10 12:51
habbekrats schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:57:
Maar hoe ziet die medusa er aan de binnenzijde uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhyhMf3JVVGtMVJ0yZK64Q_Yy8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hoNAzyvSt5mU1XQBKHzuJO6S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOEGjIlzia-zjEyMOL-d90UflAs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0agn2Kc4eIxcx0ZRWQIjFbF0.png?f=fotoalbum_large

Ja, ik weet dat er Wago-klemmen bovenin liggen die daar niet horen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 17:55

TGEN

Hmmmx_

dennistd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, ik weet dat er Wago-klemmen bovenin liggen die daar niet horen
Hij hangt ook ondersteboven :D

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-10 12:51
TGEN schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:54:
[...]

Hij hangt ook ondersteboven :D
Nou ja, de kast hangt goed. Maar aangezien het mij niet lukte om de deur om te draaien (was bang dan wat af te breken) heb ik het deksel idd op de kop gehangen. Enige wat je er van ziet is dat het logo omgekeerd is. Maar wie kijkt daar nou naar? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 17-11-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@leonbong Schneider eens bekeken zijn iets hoger en breder dan medusa. Met de medusa kan ik de buizen links en rechts mooi laten zitten
@Murkmans Geen leuke prijs voor kunnen vinden voor ABB , mijn eerste insteek is alles vervangen oude op MP ofzo

@Annuk Ik kom inderdaad rond de €480 uit, dit is mijn eerste voostel
@timovd Sterkt mijn keuze.
@dennistd Top, dank voor de foto's lekker ruim tussen de rijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:05
dennistd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:22:
[...]Maar wie kijkt daar nou naar? O-)
Eeeh 90+% van GoT >:)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:15
[...]

Nou ja, de kast hangt goed. Maar aangezien het mij niet lukte om de deur om te draaien (was bang dan wat af te breken) heb ik het deksel idd op de kop gehangen. Enige wat je er van ziet is dat het logo omgekeerd is. Maar wie kijkt daar nou naar? O-)
Verstandig. Ik heb mijn deur omgedraaid en daarbij een plastic palletje afgebroken. Het zijn mooie dingen, die Medusa's, maar de bouwkwaliteit haalt het niet bij de normale System55 van Eaton...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 17:55

TGEN

Hmmmx_

[...]

Hier nog mijn Medusa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOQjdWnMBWcVXrKXWjaobyERn7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lygS5exS6Mz4pe4CkvQXtyDA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen geen 'bloot' shot, geen zin om de kap eraf te halen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik snap best dat er situaties zijn waarbij een deur voor de automaten handig is (bijvoorbeeld als je de groepenkast in de hal hebt hangen zonder iets er omheen), maar in een meterkast zit die deur toch alleen maar in de weg?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Aiolos schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:58:
Ik snap best dat er situaties zijn waarbij een deur voor de automaten handig is (bijvoorbeeld als je de groepenkast in de hal hebt hangen zonder iets er omheen), maar in een meterkast zit die deur toch alleen maar in de weg?
Hoe vaak moet je in de kast zijn dan, in mijn eigen kast een grote hager misschien 1x per jaar. Ik weet het aardlek testen. Die deur is ook handig als de vrouw weer eens zonodig iets moet doen en tegen een schakelaar aan tikt.

habbekrats schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:11:
@leonbong Schneider eens bekeken zijn iets hoger en breder dan medusa. Met de medusa kan ik de buizen links en rechts mooi laten zitten
@Murkmans Geen leuke prijs voor kunnen vinden voor ABB , mijn eerste insteek is alles vervangen oude op MP ofzo

@Annuk Ik kom inderdaad rond de €480 uit, dit is mijn eerste voorstel
@timovd Sterkt mijn keuze.
@dennistd Top, dank voor de foto's lekker ruim tussen de rijen.
Ik weet je doet het voor een bekende (iig zo vat ik het op). Maar reken ze ook even voor als je de basis zo je eerst zelf voorstelde te bestellen + alle losse materialen (passende kamrails, VDS-draad, adereindhulzen) + tijd x euro's die je ermee bezig bent en je komt vermoedelijk al duurder uit.

Oftewel ik zou ze eigenlijk niet echt een keuze geven, klinkt hard en lullig maar het scheelt jezelf ook flink wat martelen ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• leonbong
habbekrats schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:11:
Ze zijn er in 13 / 18 en 24 modules breed.

• Aiolos
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:26:
[...]

Hoe vaak moet je in de kast zijn dan, in mijn eigen kast een grote hager misschien 1x per jaar. Ik weet het aardlek testen. Die deur is ook handig als de vrouw weer eens zonodig iets moet doen en tegen een schakelaar aan tikt.
Ik best vaak :+
Maar als de vrouw 'iets moet doen' is er misschien iets anders aan de hand: De meterkast is geen opbergkast.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:26
thesaxofonist schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:56:
Voor mijn zonnepanelen heb ik op dit moment twee gelijke éénfase omvormers naast elkaar hangen. Ze zijn ieder via een eigen kabel (XMVK 3g2,5) op de meterkast aangesloten. Uiteraard ieder op een eigen (verschillende) fase.
Nu wil ik het systeem wijzigen en heb ik op het eindpunt een 3 fase krachtstroom aansluiting nodig. Ik kan dat via een nieuwe kabel (XMVK 5g2,5) doen. Maar is het ook toegestaan om nog een extra XMVK 3g2,5 te leggen om daarmee de derde fase aan te voeren? En die dan in een onderverdeelkast samen met de andere twee kabels weer samen te voegen tot krachtstroom?

De drie kabels liggen naast elkaar in hetzelfde tracé.

[ Voor 3% gewijzigd door thesaxofonist op 18-11-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
thesaxofonist schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:15:
[...]

Nu wil ik het systeem wijzigen en heb ik op het eindpunt een 3 fase krachtstroom aansluiting nodig. Ik kan dat via een nieuwe kabel (XMVK 5g2,5) doen. Maar is het ook toegestaan om nog een extra XMVK 3g2,5 te leggen om daarmee de derde fase aan te voeren? En die dan in een onderverdeelkast samen met de andere twee kabels weer samen te voegen tot krachtstroom?

Lijkt me niet dat dat mag (al kan ik het niet onderbouwen). Maar je moet toch een kabel trekken: doe lekker 5 aderig, dan kun je die 3 aderige nog voor iets anders gebruiken.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:26
Nee, logisch is het natuurlijk niet. En als ik het vooraf had geweten, dan had ik het anders gedaan. Nu kan ik alsnog een XMVK 5g2,5 trekken. Daarvan worden dan de drie fasen behoorlijk belast. Dus zal die kabel aardig warm worden. Als ik een extra XMVK 3g2,5 gebruik wordt de belasting over drie kabels verdeeld en zullen die dus minder warm worden.

Maar gangbaar is het uiteraard niet. En vandaar mijn vraag: mag zoiets überhaupt wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
thesaxofonist schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:30:
Nee, logisch is het natuurlijk niet. En als ik het vooraf had geweten, dan had ik het anders gedaan. Nu kan ik alsnog een XMVK 5g2,5 trekken. Daarvan worden dan de drie fasen behoorlijk belast. Dus zal die kabel aardig warm worden. Als ik een extra XMVK 3g2,5 gebruik wordt de belasting over drie kabels verdeeld en zullen die dus minder warm worden.
Gewoon de 5G kabel gebruiken voor je 3-fasen omvormer. 3 fasen is zodanig veel efficiënter (factor 6 minder verlies), dat je je over die opwarming echt niet druk hoeft te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Aiolos
  • Niet online
En als je bang bent voor verlies (en de ruimte hebt): leg 4mm2

• Andrehj
Aiolos schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:21:
En als je bang bent voor verlies (en de ruimte hebt): leg 4mm2
Dat is nou juist bij 3-fasen helemaal niet nodig: Bij hetzelfde vermogen is het verlies bij 3-fasen over 2.5mm² ongeveer gelijk aan het verlies bij een 1-fase omvormer over 16mm²!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Andrehj schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:35:
[...]

Dat is nou juist bij 3-fasen helemaal niet nodig: Bij hetzelfde vermogen is het verlies bij 3-fasen over 2.5mm² ongeveer gelijk aan het verlies bij een 1-fase omvormer over 16mm²!
Volgens mij geldt dit alleen als alle 3 de fases ongeveer gelijkmatig belast zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:38

Ethirty

Who...me?

JackBol schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:44:
[...]

Volgens mij geldt dit alleen als alle 3 de fases ongeveer gelijkmatig belast zijn.
Is dat niet wat de omvormer doet?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:14
[...]

ik zou het na moeten zoeken. Andersom mag niet, 2 groepen door 1 kabel omdat je dan zou kunnen denken dat met 1 automaat uitzetten de kabel veilig is en dat dus niet is.
Om die reden zou ik denken dat dit juist wel mag, in grote installaties leg je ook regelmatig 1 kabel per fase en dat is ook nen1010.
Wel ga je op deze manier wat kloten met waar je alle nullen gaat laten, een 3 fase automaat heeft aansluiting voor 3 fasen en 1 nul toch? dan moet je daar weer apart een klemmenstrook voor hebben om die nullen kwijt te raken. Misschien makkelijker om gewoon die extra kabel te trekken, en mooi een gescheiden groep voor de verlichting te houden?
Je was wel van plan toch het op een 3 fase automaat aan te sluiten en niet 3 losse 1 fase automaren te gebruiken?
Van dat laatste zou ik trouwens nu roepen dat het niet mag, maar vroeger toen je nog smeltzekeringen had ging dat gewoon 1 per fase voor de meeste installaties en af en toe kwam je maar wat zo”n bijzonder ding met meszekwringen tegen die dan als er 1 door ging ook de rest afschakelde.
Anyway, gewoon aan 3 fase alamat hangen.
en voor de mooi met 5 aderige kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 09:30
[...]

In België mag dat in ieder geval, zolang je maar geen geelgroene draad gebruikt voor iets anders dan de aarding.

Ik zou er aan de uiteinden in ieder geval wat isolatietape rond doen opdat je goed ziet waar iedere draad voor dient; anders zal het een beetje verwarrend worden met twee bruine en twee blauwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:27

_Ernst_

Mark It Zero!

thesaxofonist schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:30:

Maar gangbaar is het uiteraard niet. En vandaar mijn vraag: mag zoiets überhaupt wel?
Nee dit mag niet :) Toevallig een tijdje geleden een soortgelijke vraag hier gehad, toen het nen1010 artikel erover opgezocht:
nen1010 521.8.1:
"Geleiders van een stroomketen mogen niet worden verdeeld over verschillende meeraderige kabels, buisleidingen, kabelkokersystemen of kabelgootsystemen. Deze eis geldt niet wanneer een aantal meeraderige kabels die een stroomketen vormen parallel aan elkaar worden geïnstalleerd. Wanneer meeraderige kabels parallel aan elkaar worden geïnstalleerd moet elke kabel één geleider bevatten voor elke fase en indien aanwezig de nulleiding."

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 23-10 13:47

decramy

root@birdie:~#

Als de kabels naast elkaar lopen, zijn ze paralel en mag het juist weer wel? :?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Parallel, als in beide uiteinden aangesloten op dezelfde groep of verbruiker. Niet de fysieke richting van de kabel.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:21

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

En zelfs dan staat er nog dat elke kabel alle fases (en nul) moet bevatten...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Maar ik mag dus naar mijn garage ook 2x (5x2.5) trekken tussen de stoppenkast en onderverdeelkast?
Die kan ik gratis krijgen en 6x4 kost me geld :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Cyberpope schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:54:
Maar ik mag dus naar mijn garage ook 2x (5x2.5) trekken tussen de stoppenkast en onderverdeelkast?
Die kan ik gratis krijgen en 6x4 kost me geld :P
dat het mag maakt het nog geen goede praktijk. net als de creatief-met-kurk perikelen rondom perilex.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vorige week nog een foto van onze groepenkast in het Projectmatige Nieuwbouw topic geplaatst, met daarin een fornuisgroep (2 polig). Na een melding bij de bouwer dat ik hier "gewoon" een krachtgroep wil, sinds ik heb betaald voor 400V aansluiting voor de kookplaat, bovenstaande gekregen.

Ik ben zelf niet bekend met deze ALS, in onze huidige woning de 2polige ALS gebruikt.

Een "normale" krachtgroep is toch 3-fase plus een nul? In deze opstelling, waar komt de nul dan vandaan?
Dit zijn toch gewoon 3 groepen aan elkaar gezet met een brug, zij het op een 4polige ALS van 40A?
Dien ik hier akkoord mee te gaan? Ik ken enkel de 3-POLIG+NUL apparaten.

Als ik het goed zie:
  1. Kookplaat op groep 1/kracht
  2. Badkamer, hal, toilet (bidet-WC, AW 0,85kW) overloop, trap en zolder én WTW??? (AW 1,7kW) ** op groep 2
  3. Keuken (geen zware apparaten) en slaapkamer 1 + 2 en vloerverwarming verdeler (2x) op groep 3 aangesloten (van 16A?) :?
  4. Woonkamer én slaapkamer 3 en berging op groep 4 (van 16A?) aangesloten :?
  5. Wasmachine op groep 5
  6. Warmtepomp op groep 6
Vind het wel erg veel op één 16A groep. Maar als gezegd; ik ben 2 polige ALS gewend met 12 groepen op 3x ALS. Als dit mag, dan zal het wel. 8)7

**Voor die WTW zie ik ook Perilex 5-aderig. Volgens de opzichter die er rondliep, is dit de kast zoals die wordt. Zie ook de tweede foto hieronder. Echter mis ik volgens mij een 3fase aansluiting voor de WTW, of ben ik gek? Bij WTW staat "2". Maar dit kan toch niet met al die ruimtes op een 16A groep?
Members only:

Betreft foto 2 van deze reeks; is dit de totale AW die volgens hun over de groep gaat?
Wat een kolder is dat, als dat zo is. Stofzuiger met stoomstrijkijzer en PC aan, en je zit al over de 3,8kW :? (zou allemaal op dezelfde groep zitten als ik het aansluitschema begrijp)

---------------------------------

Ik heb een aantal loze leidingen die ik wil aansluiten:
- Stoomoven (keuken)
- Oven (keuken)
- Vaatwasser (keuken)
- Quooker (keuken)
- Wasdroger (zolder)
- Zonnepanelen (zolder) -> laat ik installateur aansluiten
- sauna (berging) -> via mantelbuis -> op aardlekautomaat
- garage -> via mantelbuis -> op aardlekautomaat

Overige loos in tekeningen gaan naar centraaldoos (zonneschermen) of zijn voor UTP

Kan ik bovenstaande loze leidingen in een extra kast op "normale" 2pin ALS aansluiten, of ga ik dan één fase te veel belasten? Ben ik door de 2x 4pin ALS verplicht om ook voor de volgende set groepen 4pin ALS te gebruiken?
Of kan ik beter alle 4pin ALS eruit slopen en nieuwe 2pin ALS plaatsen? Beetje zonde van het geld wel |:(
Indien ik beter voor 2pin ALS kan gaan; kan ik dan wel beide 4pin ALS hergebruiken voor de warmtepomp en één voor de kookplaat? Zodat ik hier geen alamats voor hoef aan te schaffen?

Eventueel zou ik ook de wasmachine wasmachine op een aardlekautomaat kunnen zetten, dan hoeft er nog maar 1 aardlekschakelaar bij (+ 2 op een aardlekautomaat ernaast).

Ik ga er een 220x610 kast naast plaatsen, ruimte zit ik niet verlegen om voor wat dat betreft.

Disclaimer: Ik heb de kast nog niet open kunnen maken bij bezichtiging, wellicht had dat enkele vragen beantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 02:35:

Een "normale" krachtgroep is toch 3-fase plus een nul? In deze opstelling, waar komt de nul dan vandaan?
Dit zijn toch gewoon 3 groepen aan elkaar gezet met een brug, zij het op een 4polige ALS van 40A?
Dit zij ABB Flexomaten. Dat zijn inderdaad 3 normale 1 fase automaten die met de 0 aan de bovenkant aan elkaar doorverbonden zijn. Om te voldoen aan de eis dat alle fases gezamenlijk afschakelen zijn de schakelaars met een brug verbonden.

Dit is een volwaardige 3 fase automaat. Zie ook: https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 20-11-2021 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

**Voor die WTW zie ik ook Perilex 5-aderig. Volgens de opzichter die er rondliep, is dit de kast zoals die wordt. Zie ook de tweede foto hieronder. Echter mis ik volgens mij een 3fase aansluiting voor de WTW, of ben ik gek? Bij WTW staat "2". Maar dit kan toch niet met al die ruimtes op een 16A groep?
Die WTW heeft geen 3 fase nodig. Dat zijn maar een paar ventilatoren. Zie je WP niet ook daar? Zie zal wel een 3 fase aansluiting nodig hebben om electrisch bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik ga er een 220x610 kast naast plaatsen, ruimte zit ik niet verlegen om voor wat dat betreft.
Als je er toch een kast naast gaat plaatsen zou ik gewoon alles eruit trekken en helemaal opnieuw beginnen.

Een van die 4P ALS is sowieso prima te hergebruiken. Daar kan je je kookplaat, WTW en sauna achter hangen. Voor al je 1 fase groepen zou ik naar 2P ALS kijken. Als er dan een uitklapt zitten niet meteen 12 groepen zonder stroom.

En als je liever 4P+N automaten hebt, kan je die flexomaten ook weer uit elkaar trekken en als losse 1P automaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
***members only***

Vorige week nog een foto van onze groepenkast in het Projectmatige Nieuwbouw topic geplaatst, met daarin een fornuisgroep (2 polig). Na een melding bij de bouwer dat ik hier "gewoon" een krachtgroep wil, sinds ik heb betaald voor 400V aansluiting voor de kookplaat, bovenstaande gekregen.

Ik ben zelf niet bekend met deze ALS, in onze huidige woning de 2polige ALS gebruikt.

Dit functioneert als krachtgroep niks mis mee. 3f+n is gewoon aanwezig.
Je warmtepomp zal die andere zijn die ook gebrugd is.
Als ik het goed zie:
  1. Kookplaat op groep 1/kracht
  2. Badkamer, hal, toilet (bidet-WC, AW 0,85kW) overloop, trap en zolder én WTW??? (AW 1,7kW) ** op groep 2
  3. Keuken (geen zware apparaten) en slaapkamer 1 + 2 Woonkamer én slaapkamer 3 en berging en vloerverwarming verdeler (2x) op groep 3 aangesloten (van 16A?) :?
  4. Woonkamer én slaapkamer 3 en berging op groep 4 (van 16A?) aangesloten :?
  5. Wasmachine op groep 5
  6. Warmtepomp op groep 6
Vind het wel erg veel op één 16A groep. Maar als gezegd; ik ben 2 polige ALS gewend met 12 groepen op 3x ALS. Als dit mag, dan zal het wel. 8)7

Periplex wordt ook gebruikt om schakeldraden vanuit een schakelaar naar ventilators te brengen. Maar de ventilator is gewoon een 1fase apparaat.
***members only***

Betreft foto 2 van deze reeks; is dit de totale AW die volgens hun over de groep gaat?
Wat een kolder is dat, als dat zo is. Stofzuiger met stoomstrijkijzer en PC aan, en je zit al over de 3,8kW :? (zou allemaal op dezelfde groep zitten als ik het aansluitschema begrijp)

---------------------------------

Ik heb een aantal loze leidingen die ik wil aansluiten:
- Stoomoven (keuken)
- Oven (keuken)
- Vaatwasser (keuken)
- Quooker (keuken)
- Wasdroger (zolder)
- Zonnepanelen (zolder) -> laat ik installateur aansluiten
- sauna (berging) -> via mantelbuis -> op aardlekautomaat
- garage -> via mantelbuis -> op aardlekautomaat

Overige loos in tekeningen gaan naar centraaldoos (zonneschermen) of zijn voor UTP

Kan ik bovenstaande loze leidingen in een extra kast op "normale" 2pin ALS aansluiten, of ga ik dan één fase te veel belasten? Ben ik door de 2x 4pin ALS verplicht om ook voor de volgende set groepen 4pin ALS te gebruiken?
Of kan ik beter alle 4pin ALS eruit slopen en nieuwe 2pin ALS plaatsen? Beetje zonde van het geld wel |:(
Indien ik beter voor 2pin ALS kan gaan; kan ik dan wel beide 4pin ALS hergebruiken voor de warmtepomp en één voor de kookplaat? Zodat ik hier geen alamats voor hoef aan te schaffen?

Eventueel zou ik ook de wasmachine wasmachine op een aardlekautomaat kunnen zetten, dan hoeft er nog maar 1 aardlekschakelaar bij (+ 2 op een aardlekautomaat ernaast).

Disclaimer: Ik heb de kast nog niet open kunnen maken bij bezichtiging, wellicht had dat enkele vragen beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
ik wil in mijn nieuwe woning een aantal lichtstrips plaatsen in zwart gespoten aluminium goten van ca. 30x30mm, en deze bijv. midden op het plafond monteren. (bijv: https://www.ledprofiel.nl...uw-led-profiel-1m-2m.html) Dat is op zich niet zo'n probleem. Het aansluiten is wel een uitdaging; lichtstrips zoals bijv. Philips Hue zijn verbonden met een controllerkastje, en die wordt gevoed met een 240V/5V adapter, die je dus in het stopcontact plaatst.

Uiteraard wil ik die controller en adapter niet in het zicht hebben. Meestal worden lichtstrips ergens achter of onder geplaatst, of in een koof, en dan kun je dat wel makkelijk verstoppen, maar in mijn geval wordt dat lastig. Tenzij ik bijv. een wcd IN/tussen het plafond kan plaatsen, dus achter het gips, tegen de balken aan? Toegankelijk via een klein gat in het plafond waar je net met je hand door kunt? Mag zoiets uberhaupt? Andere oplossingen?

Hoe gaat dat met normale inbouwspots in dit soort gevallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEIVd6v12I5SU6MoEF_4XitfjgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fD5epKArL4ij8G8EJ7QmcxoT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXuqX6ufG_toeBmBNihp7-a5vlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i07ArTCNxxzffJygLvbwuHO5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door jowi op 20-11-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
JackBol schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:09:
[...]

Als je er toch een kast naast gaat plaatsen zou ik gewoon alles eruit trekken en helemaal opnieuw beginnen.

Een van die 4P ALS is sowieso prima te hergebruiken. Daar kan je je kookplaat, WTW en sauna achter hangen. Voor al je 1 fase groepen zou ik naar 2P ALS kijken. Als er dan een uitklapt zitten niet meteen 12 groepen zonder stroom.

En als je liever 4P+N automaten hebt, kan je die flexomaten ook weer uit elkaar trekken en als losse 1P automaat gebruiken.
Als ik alles op 2p ALS ga plaatsen, zit er dan niet veel te veel op 1 groep van 16A op een 2p ALS? Zie de vraag hierboven.

Zie het niet zo zitten om alles in de centraaldozen ook om te gaan leggen mocht dat nodig zijn bij switch naar 2P ALS.

Eén 4PIN ALS zou ik dan Warmtepomp en WTW op kunnen doen
Één 4PIN ALS de kookplaat

Sauna is 1 fase / 3kW AW, wilde hem zelf achter een normale alamat plaatsen, die mag dus bij de kookplaat? Sowieso is de kookplaat maar 7,6kW en zal waarschijnlijk niet op hetzelfde moment aanstaan. Maakt het dan nog uit op welke 2 van de 3 er aangesloten wordt? Anders maar gewoon een 2P alamat, dat is bekend terrein :')

Rest is duidelijk, dank allen. Had al elders gelezen dat 4P niet heel gebruikelijk is (ik kan het niet eens configureren bij Elektramat bijvoorbeeld). Maakt het er niet duidelijker op.
Is dit nou puur gedaan omdat het goedkoper is? (4p ALS is goedkoper dan 2x 2P ALS plus 2x krachtstroom ALAMAT zag ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
jowi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:10:
ik wil in mijn nieuwe woning een aantal lichtstrips plaatsen in zwart gespoten aluminium goten van ca. 30x30mm, en deze bijv. midden op het plafond monteren. (bijv: https://www.ledprofiel.nl...uw-led-profiel-1m-2m.html) Dat is op zich niet zo'n probleem. Het aansluiten is wel een uitdaging; lichtstrips zoals bijv. Philips Hue zijn verbonden met een controllerkastje, en die wordt gevoed met een 240V/5V adapter, die je dus in het stopcontact plaatst.

Uiteraard wil ik die controller en adapter niet in het zicht hebben. Meestal worden lichtstrips ergens achter of onder geplaatst, of in een koof, en dan kun je dat wel makkelijk verstoppen, maar in mijn geval wordt dat lastig. Tenzij ik bijv. een wcd IN/tussen het plafond kan plaatsen, dus achter het gips, tegen de balken aan? Toegankelijk via een klein gat in het plafond waar je net met je hand door kunt? Mag zoiets uberhaupt? Andere oplossingen?

Hoe gaat dat met normale inbouwspots in dit soort gevallen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een stuk verder wel mogelijkheid hebt (of op de grond, enkel kabel naar beneden wegwerken) je ook naar een verlengstuk kijken. Zijn er tot 5 meter.
Dan moet je uiteraard nog steeds het controller blokje wegwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Badkamer, hal, toilet (bidet-WC, AW 0,85kW) overloop, trap en zolder én WTW??? (AW 1,7kW) ** op groep 2
Waar haal je die 1,7kW vandaan? Dat lijkt me rijkelijk veel voor een WTW. Ik zie alleen een montagehoogte van 1700mm voor de WCD op tekening.
Vind het wel erg veel op één 16A groep.
Ik vind het wel meevallen. Het enige waar ik mijn twijfels bij heb zijn de contactdozen boven het werkblad in de keuken, allemaal op groep 3. Als je daar een koffieautomaat, waterkoker, keukenmachine, frituurpan, broodrooster en tosti-ijzer neer gaat zetten wordt het wellicht wat te veel van het goede. :+

Vroeger was het vanuit NEN1010 dan ook een eis om deze contactdozen over 2 verschillende groepen te verdelen, maar die eis is al enige tijd vervallen. Een waterkoker komt er wellicht ook niet (want er komt een Quooker op een eigen groep)? Verder kun jij waarschijnlijk beter invullen hoe je dit gaat gebruiken dan ik.

Verder, wat gebruik je qua vermogen nou in een woonkamer, slaapkamer of badkamer? Da's toch allemaal 3x niets.

Het is wel een krappe kast met weinig groepen voor een hedendaagse nieuwbouwwoning, maar ja dat krijg je als je de droger groep en alle keuken groepen loos laat uitvoeren. :>
Maar als gezegd; ik ben 2 polige ALS gewend met 12 groepen op 3x ALS. Als dit mag, dan zal het wel. 8)7
Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:33:
Als ik alles op 2p ALS ga plaatsen, zit er dan niet veel te veel op 1 groep van 16A op een 2p ALS? Zie de vraag hierboven.

Zie het niet zo zitten om alles in de centraaldozen ook om te gaan leggen mocht dat nodig zijn bij switch naar 2P ALS.
Kun je je gedachtegang hier nader toelichten :? want ik volg hem niet.

Je eindgroepen (op de kookplaat en warmtepomp na) zijn sowieso niet 4P, deze zijn 1P+N. Je kunt daar 16A / 3680W op aansluiten. Het maakt daarbij niet uit of deze achter een 4P of 2P aardlekschakelaar zit aangesloten.

Het soort aardlekschakelaar maakt wel uit hoe je de groepen over de verschillende fasen / hoofdzekeringen kunt verdelen. Achter een 4P aardlekschakelaar heb je 3 fasen beschikbaar, achter een 2P aardlekschakelaar maar één. De 1P+N groepen zijn nu achter de 4P aardlekschakelaars aangesloten op respectievelijk fase 1, fase 2, fase 2 en fase 3. Zou je ze achter één 2P aardlekschakelaar aansluiten dan komt het allemaal op dezelfde fase terecht en dat is waarschijnlijk niet zo best voor de verdeling over de verschillende 25A hoofdzekeringen. Maar plaats je 3x 2P aardlekschakelaar, één op iedere fase, dan kun je de groepen op dezelfde fase aansluiten als nu (of een betere verdeling bedenken i.c.m. je nieuwe groepen).

Wat je hierbij in een centraaldoos te zoeken hebt gaat even volledig langs me heen? :?
Eén 4PIN ALS zou ik dan Warmtepomp en WTW op kunnen doen
WTW is geen 3-fasen dus die kan prima achter een 2P ALS.
Één 4PIN ALS de kookplaat

Sauna is 1 fase / 3kW AW, wilde hem zelf achter een normale alamat plaatsen, die mag dus bij de kookplaat? Sowieso is de kookplaat maar 7,6kW en zal waarschijnlijk niet op hetzelfde moment aanstaan. Maakt het dan nog uit op welke 2 van de 3 er aangesloten wordt? Anders maar gewoon een 2P alamat, dat is bekend terrein :')
Ik zou de sauna gewoon op een eigen groep aansluiten ja. Dat kan een aardlekautomaat zijn, maar mag natuurlijk ook een automaat achter een aardlekschakelaar zijn. Dat zou achter dezelfde 4P aardlekschakelaar kunnen als de kookplaat. Maar mocht je de kast ombouwen en 2P aardlekschakelaars voor de 1P+N eindgroepen gaan gebruiken dan zou ik consequent zijn en de sauna ook op een dergelijke manier aansluiten.
Rest is duidelijk, dank allen. Had al elders gelezen dat 4P niet heel gebruikelijk is (ik kan het niet eens configureren bij Elektramat bijvoorbeeld). Maakt het er niet duidelijker op.
Is dit nou puur gedaan omdat het goedkoper is? (4p ALS is goedkoper dan 2x 2P ALS plus 2x krachtstroom ALAMAT zag ik).
Het werd afgeraden in NEN1010, 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar, maar het mág dus wel. Het zal wel een kostendingetje zijn idd, dit is de goedkoopste manier om een kast met 2 krachtgroepen en 4 lichtgroepen te plaatsen die aan alle normen voldoet.

Als je al die loze groepen had laten bedraden was er vermoedelijk iets heel anders uitgekomen. Maar ja dat heb je nu je eigen probleem gemaakt. ;) Ook ik zou beginnen met alles leegtrekken en kijken wat er te hergebruiken is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackBol schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:09:
Voor al je 1 fase groepen zou ik naar 2P ALS kijken. Als er dan een uitklapt zitten niet meteen 12 groepen zonder stroom.
Huh? Ook achter een 4P ALS sluit je max 4 groepen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:06:
[...]

Waar haal je die 1,7kW vandaan? Dat lijkt me rijkelijk veel voor een WTW. Ik zie alleen een montagehoogte van 1700mm voor de WCD op tekening.
Kwam deze als enige tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf5BsnKxlHkovegngZFDU08Dp8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiXec10P0Cu2FWpUVwpFqQxF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit type leek op mijn WTW maar zie nu dat deze een vorst stand heeft, zal dat het zijn.
Het soort aardlekschakelaar maakt wel uit hoe je de groepen over de verschillende fasen / hoofdzekeringen kunt verdelen. Achter een 4P aardlekschakelaar heb je 3 fasen beschikbaar, achter een 2P aardlekschakelaar maar één. De 1P+N groepen zijn nu achter de 4P aardlekschakelaars aangesloten op respectievelijk fase 1, fase 2, fase 2 en fase 3. Zou je ze achter één 2P aardlekschakelaar aansluiten dan komt het allemaal op dezelfde fase terecht en dat is waarschijnlijk niet zo best voor de verdeling over de verschillende 25A hoofdzekeringen. Maar plaats je 3x 2P aardlekschakelaar, één op iedere fase, dan kun je de groepen op dezelfde fase aansluiten als nu (of een betere verdeling bedenken i.c.m. je nieuwe groepen).

Wat je hierbij in een centraaldoos te zoeken hebt gaat even volledig langs me heen? :?
Helder!
Bij een 2P ALS kast zou ik alle zware apparatuur verdelen over de aardlekschakelaars, en niet als alles op één ALS.
Als ik het goed begrijp zou ik bij een 4PIN juist alles op 1 ALS moeten zetten omdat het dan wel over alle fase verdeeld wordt?
As said, ik heb geen kaas gegeten van 4PIN ALS. Als ik de groepen zou moeten gaan opsplitsen, moest ik wel in de centraaldozen zijn. Maar niet nodig begrijp ik uit alle bovenstaande berichten.

[...]
WTW is geen 3-fasen dus die kan prima achter een 2P ALS.
Maar ook samen met de WP neem ik aan?
Als je al die loze groepen had laten bedraden was er vermoedelijk iets heel anders uitgekomen. Maar ja dat heb je nu je eigen probleem gemaakt. ;) Ook ik zou beginnen met alles leegtrekken en kijken wat er te hergebruiken is.
Met de prijs van een bedrade groep (210€) maal het aantal loze leidingen kan ik straks 3 complete groepenkasten kopen :+
Was alleen niet bekend dat het 4PIN zou worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Xander schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:06:
[...]
Waar haal je die 1,7kW vandaan? Dat lijkt me rijkelijk veel voor een WTW.
Is toch echt wel gebruikelijk hoor. Mijn Zehnder Comfo-air Q600 heeft zelfs een aansluitwaarde van 2.62 kW.
Dat komt door het verwarmingselement wat voor de inlaat zit, en wat ervoor zorgt dat de lucht die de unit ingaat boven het vriespunt blijft, om te voorkomen dat de (vochtige) uitlaatlucht in de warmtewisselaar kan bevriezen, waardoor de hele unit dicht zou vriezen.
Gelukkig wordt dit verwarmingselement netjes modulerend aangestuurd, zodat het stroomverbruik bij gematigde temperaturen en gematigd ventilatiedebiet wel meevalt.
Maar die 2.62 kW zal wel afgestemd zijn op -20°C en het volledige debiet van 600 m3/h.
Zo'n WTW hoort dus wat mij betreft ook een eigen groep te hebben. Geen idee overigens waarom die op een Perilex-aansluiting zit. Perilex werdt vroeger bij de simpele systeem-C ventilatieboxjes gebruikt voor de ventilatiestanden, maar tegenwoordig bij de moderne Comfo-air systemen toch niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:37:
[...]
Kwam deze als enige tegen:
[Afbeelding]

Dit type leek op mijn WTW maar zie nu dat deze een vorst stand heeft, zal dat het zijn.
Wellicht is de aansluitwaarde van zo'n ding toch hoger dan ik had verwacht. :)
Helder!
Bij een 2P ALS kast zou ik alle zware apparatuur verdelen over de aardlekschakelaars, en niet als alles op één ALS.
Als ik het goed begrijp zou ik bij een 4PIN juist alles op 1 ALS moeten zetten omdat het dan wel over alle fase verdeeld wordt?
Nee, ook bij een 4P ALS verdeel je de groepen over meerde aardlekschakelaars (want er mogen maar 4 groepen achter iedere aardlekschakelaar).

Stel je hebt 12 groepen verdeeld over 3x 2P aardlekschakelaars. Dan krijg je:
Aardlekschakelaar A:
Groep 1 - L1
Groep 2 - L1
Groep 3 - L1
Groep 4 - L1
Aardlekschakelaar B:
Groep 5 - L2
Groep 6 - L2
Groep 7 - L2
Groep 8 - L2
Aardlekschakelaar C:
Groep 9 - L3
Groep 10 - L3
Groep 11 - L3
Groep 12 - L3

Zou je diezelfde groepen aansluiten op 3x 4P aardlekschakelaar, dan krijg je bijvoorbeeld:
Aardlekschakelaar A:
Groep 1 - L1
Groep 2 - L2
Groep 3 - L3
Groep 4 - L1
Aardlekschakelaar B:
Groep 5 - L2
Groep 6 - L3
Groep 7 - L1
Groep 8 - L2
Aardlekschakelaar C:
Groep 9 - L3
Groep 10 - L1
Groep 11 - L2
Groep 12 - L3

Het netto resultaat blijft 12 groepen, verdeeld over 3 aardlekschakelaars (4 groepen ieder), verdeeld over 3 fasen (4 groepen ieder).

Het blijft natuurlijk in beide gevallen belangrijk om de verdeling van de groepen over de aardlekschakelaars en fasen in de gaten te houden, dus je moet de afgaande bedrading in het ene geval anders aansluiten op de automaten dan in het andere geval.

De enige verschillen om rekening mee te houden zijn eigenlijk:
- een 4P aardlekschakelaar is groter
- achter een 4P aardlekschakelaar kun je een 3-fasen groep aansluiten
[...]
Maar ook samen met de WP neem ik aan?
Nee natuurlijk niet, die warmtepomp is 3 fasen en kan dus niet achter een 2P aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:52:
[...]

Nee natuurlijk niet, die warmtepomp is 3 fasen en kan dus niet achter een 2P aardlekschakelaar.
Ik bedoel uiteraard de WTW bij de 3 fase van de WP..

[WTW is geen 3-fasen dus die kan prima achter een 2P ALS.] "Maar ook samen met de WP neem ik aan?" [Op de 3 fase groep van de WP]

Ipv WTW op een 1fase groep.

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:56:
[...]

Ik bedoel uiteraard de WTW bij de 3 fase van de WP..
Ah, je reageerde op "WTW kan prima achter een 2P ALS". Dat kan ook maar dus niet samen met de WP. :+

Maar je bedoelt de groep van de WTW en de WP achter dezelfde aardlekschakelaar? Ja, dat kan, er mogen zowel 3P+N als 1P+N eindgroepen achter een 4P aardlekschakelaar, zo zit het nu dus ook.

Maar het wordt dus wel afgeraden en als je de kast toch grondig gaat verbouwen, zou het niet mijn keuze zijn.
Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:56:
[Op de 3 fase groep van de WP]

Ipv WTW op een 1fase groep.
Nee, die WP lekker op zijn eigen groep laten zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 20-11-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:52:
[...]

Wellicht is de aansluitwaarde van zo'n ding toch hoger dan ik had verwacht. :)

[...]

Nee, ook bij een 4P ALS verdeel je de groepen over meerde aardlekschakelaars (want er mogen maar 4 groepen achter iedere aardlekschakelaar).
Dan bedoelen we het zelfde denk ik.
Ik heb het niet helemaal duidelijk geschreven, of jij hebt het iets te letterlijk gelezen.

Bedoelde dat je bij een 2PIN:
Oven 1 op ALS 1 doet
Oven 2 op ALS 2 doet
Bijvoorbeeld, ter verdeling van de last

En bij 4Pin
Oven 1 op ALS A met L1
Oven 1 op ALS A met L2
Ipv bij ALS B ook op L1.

Enfin, ik ga het omgooien naar 2P met verdelen van de gelijk gebruikers over de verschillende ALS, niet heel relevant meer. :)

Ik zal binnenkort nieuwe indeling maken, om het oordeel van hier te ontvangen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Om toch nog even terug te komen op "wat moet je in centraaldozen"

Klopt het nou dat de WTW met aansluitwaarde van 1,5 kW dus op...:

Badkamer, hal, toilet (bidet-WC, AW 0,85kW) overloop, trap en zolder

..Groep zit? Staat ook een 2 bij op de tekening.

Hier meermaals langs gekomen om WTW op aparte groep te doen.. Dan moet ik toch wel in de centraal doos de leidingen van de WTW eruit vissen?
En überhaupt geen loze leiding daar.. Dus niet 123 in de meterkast op een aparte groep?

Dan 4 opties volgens mij:
- op groep 2 laten achter een 2p ALS
- op groep 2 laten, achter de 4p ALS houden

- op perilex van WP aansluiten achter 4P Groep en 4P ALS

- kabelgoot naar wasdroger aansluiting en de WTW met wasdroger op eigen groep

Wasdroger en WTW zitten samen onder de 16A zo te zien.

[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:04:
[...]
Dan bedoelen we het zelfde denk ik.
Ik heb het niet helemaal duidelijk geschreven, of jij hebt het iets te letterlijk gelezen.

Bedoelde dat je bij een 2PIN:
Oven 1 op ALS 1 doet
Oven 2 op ALS 2 doet
Bijvoorbeeld, ter verdeling van de last

En bij 4Pin
Oven 1 op ALS 1 met L1
Oven 1 op ALS 1 met L2
Maar ook bij 4P kan dus in principe:
Oven 1 op ALS 1 met L1
Oven 2 op ALS 2 met L2

Want ook van 4P aardlekschakelaars heb je er gewoon meerdere nodig. :)
Ik zal binnenkort nieuwe indeling maken, om het oordeel van hier te ontvangen :+
Houd behalve de verdeling van de zware apparaten over de fasen, ook de verdeling van de lichtgroepen over de aardlekschakelaars in de gaten. Je wilt bij een enkele storing nog wat licht houden.

Zet in ieder geval groep 2 niet op dezelfde aardlekschakelaar als groep 3 en 4, dan houd je op 2 bouwlagen altijd nog ergens licht. Als het uitkomt zou je groep 2, 3 en 4 zelfs ieder achter een andere aardlekschakelaar kunnen aansluiten, dan moet het wel heel raar lopen wil je de begane grond helemaal in het donker krijgen.
Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:11:
Om toch nog even terug te komen op "wat moet je in centraaldozen"

Klopt het nou dat de WTW met aansluitwaarde van 1,5 kW dus op...:

Badkamer, hal, toilet (bidet-WC, AW 0,85kW) overloop, trap en zolder

..Groep zit? Staat ook een 2 bij op de tekening.
Ja dat klopt.

Is dat een probleem? Het gaat dus alleen om de WTW (1500W), dat toilet (850W) en enkele verkeersruimten (wat LED-lampen)? Stel dat zowel de WTW als het toilet toevallig precies tegelijkertijd het volledige aansluitvermogen opnemen houd je nog 3680-1500-850 = 1330W ruimte, ruim genoeg voor een stofzuiger ofzo (tegenwoordig <750W). De kans dat alles tegelijkertijd het piekvermogen pakt is natuurlijk ook niet zo groot. Verwacht je er in de praktijk problemen mee?

Alleen als je de zolder voor iets anders dan "opbergzolder" wilt gebruiken wordt het wellicht krap.
Hier meermaals langs gekomen om WTW op aparte groep te doen.
Dat zou mooier zijn, maar het is bij mijn weten geen eis.
Dan moet ik toch wel in de centraal doos de leidingen van de WTW eruit vissen?
En überhaupt geen loze leiding daar.. Dus niet 123 in de meterkast op een aparte groep?
Het is niet te zeggen hoe de leidingen lopen. Waarschijnlijk zitten er op zolder geen centraaldozen (ivm schuin dak). Leidingen van groep 2 op zolder komen dan waarschijnlijk uit de centraaldoos op de overloop 1e verdieping. Of je hebt mazzel en er loopt een leiding vwn de technische ruimte rechtstreeks naar de meterkast. 1 groep betekent niet per se 1 leiding, het kan ook in de meterkast al opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Source90 Ik spot net nog iets op groep 2 op jouw tekeningen: Een elektrische radiator op de badkamer.

Dan wordt het wellicht toch iets te veel van het goede. 8)7 Wat is de aansluitwaarde daarvan?

Wat doet de loze leiding voor de PV eigenlijk in een slaapkamer?

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 20-11-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:44:
@Source90 Ik spot net nog iets op groep 2 op jouw tekeningen: Een elektrische radiator op de badkamer.

Dan wordt het wellicht toch iets te veel van het goede. 8)7 Wat is de aansluitwaarde daarvan?

Wat doet de loze leiding voor de PV eigenlijk in een slaapkamer?
Die hing er helaas nog niet, durf ik niet te zeggen. Als ik op Sanitairwinkel e.d. kijk, kom ik ze tegen van 500-1000W. AW. Ik gok dat het echt de minimale hoeveelheid is, om aan de EPC norm te voldoen. Zeg 0.75kW AW.

Die ga ik waarschijnlijk toch niet ophangen, eerst zien of de vloerverwarming niet voldoende is. Wat er wel in de plaats komt is een IR paneel van 600Watt, voor directe/incidentele warmte.

---

Wat bedoel je met loze PV leiding? Die in slaapkamer 2?

De lijnen die je ziet zijn in het plafond, als ik het goed begrijp van de verdieping erboven. Zoals je zei, is de 2de verdieping een schuin dak. Die lijn gaat de meterkast naar de koof bij de trap.. Weer de gehele woning door en dan via het plafond van de 1ste naar het dak van de 2de verdieping.
Dit is de loze leiding die je bij de 2de linksboven in ziet als "loos 300+".

Enige loze leiding op de 1ste verdieping, is die in slaapkamer 3, naast de dubbele WCD. hier komt UTP doorheen. Verder geen loos op de 1ste. Alles wat ingetekend staat met lijnen, zit in het plafond voor de 2de.

Duidelijke tekening is anders..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:32:
Wat bedoel je met loze PV leiding? Die in slaapkamer 2?

De lijnen die je ziet zijn in het plafond, als ik het goed begrijp van de verdieping erboven.
Ah, right. Die tekst hoort bij die horizontaal streep die afwisselend als "loos", "loos-PV" en weer "loos" wordt beschreven. :+
Duidelijke tekening is anders..
Eigenlijk valt het niet tegen als je er even aandachtig naar kijkt.

Je kunt netjes herleiden dat er op 4 plaatsen een leiding van groep 2 naar boven komt op zolder. Één voor het wandlichtpunt, één voor de combinatieschakelaar bij de trap, één voor de combinatieschakelaar en wandlichtpunt in de technische ruimte en de rookmelder. 2 hiervan komen vanaf het lichtpunt in de hal op de 1e verdieping, de 3e vanaf de rookmelder 1e verdieping.

De leiding van de WTW komt vanaf de BG, vanaf de rookmelder tussen de woonkamer en de keuken. Helaas niet vanaf de meterkast. Als de tekening klopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Het duurde even voor ik de lijnen door had :)
Als redelijk leek was een legenda leuk geweest.

---
Huidig naar planning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmixriell-SJ-k7YgIna0TXT6Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZeESEL03m9k0Sc0F1SbAOUx.jpg?f=fotoalbum_large

>>>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-PdqGi6UCyehjdWOXSEyXiKq18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zV8gQfARd1zU66fLyZoxZkLb.png?f=fotoalbum_large

Ik kom nu op dit uit. Schiet maar raak!
Edit: de warmtepomp en kookgroep staan als 4pin, dit zijn dan nu 2x 3pin flexomaat. Hier is nog 2x plek.
Edit 2: Aangepast met paint :Y)

Volgens mij hoef ik enkel het volgende te kopen in bovenstaand geval:
ABB-HAF groepenkast 3 fase
220x610x88(BxHxD)

3x Aardlekschakelaar 2P
40A 30mA 2P

1x Aardlekautomaat 3P+N
16A 30mA 3P+N B-kar

5x Installatieautomaat 1P+N
16A 1P+N B-kar

2x Aardlekautomaat 1P+N
16A 30mA 1P+N B-kar

Suggesties of op/aanmerkingen?
Even los van de indeling; zo knalt Elektramat ze er in.

[ Voor 46% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou bij XYZ 3x 3f alamat's doen, dit lijkt me een beetje zonde van de ruimte (en kosten?)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Ethirty schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:17:
Ik zou bij XYZ 3x 3f alamat's doen, dit lijkt me een beetje zonde van de ruimte (en kosten?)
Dan zou ik 2x €135 meer moeten uitgeven voor Alamats, terwijl ik 2x 4pin ALS en 2x 3pin krachtgroep al heb..
Met 15 plekken zit ik ook niet echt verlegen om ruimte.

Zou ik naar een kleinere tweede kast kunnen, hiermee bespaar ik 80€ en heb ik nog 6 plekken vrij. Op deze manier heb ik dubbel aantal plekken nog vrij (voor wie weet wat) en ben ik 160€ goedkoper uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 20-11-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah, die had ik even gemist. Uiteraard niet doen als je al ruimte en spullen hebt.

Zie het als een advies voor de volgende. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Source90 Houd even rekening met de busboards in die ABB kasten.

Zoals je de automaat van de kookplaat nu tekent zitten L1 en L2 nog achter de linker aardlekschakelaar en alleen L3 achter de rechter aardlekschakelaar. Dat gaat natuurlijk niet werken.

De verdeling van de groepen links is ook niet alles, met 2x 4 groepen op de eerste 2 aardlekschakelaars en alleen groep 9 en de beltransformator op de 3e.

In je materialenlijst mis ik een busboard, een inzetplaatje om de linker kast aan de onderzijde dicht te maken en natuurlijk nog draad e.d. om de boel met elkaar te verbinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 21-11-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:09:
@Source90 Houd even rekening met de busboards in die ABB kasten.

Zoals je de automaat van de kookplaat nu tekent zitten L1 en L2 nog achter de linker aardlekschakelaar en alleen L3 achter de rechter aardlekschakelaar. Dat gaat natuurlijk niet werken.

De verdeling van de groepen links is ook niet alles, met 2x 4 groepen op de eerste 2 aardlekschakelaars en alleen groep 9 en de beltransformator op de 3e.

In je materialenlijst mis ik een busboard, een inzetplaatje om de linker kast aan de onderzijde dicht te maken en natuurlijk nog draad e.d. om de boel met elkaar te verbinden.
Denk toch een elektrisch monteur in te schakelen om het in de groepenkast te verbinden Die 3PIN-4PIN/ALS modules beginnen nu wel voor erg veel verwarring te zorgen. Loze leidingen doe ik zelf. Wat zou zoiets mogen kosten?

Wel nog wat dingen:
Aanvullende materialen zoals inzetplaatje had ik inderdaad al los, draad haal ik bij Sander als ik de andere 100de meters bestel :)

Van de groepen links snap ik de opmerking echter niet.. Zie mijn afbeelding aan de rechter kant in het wit.
3-3-3+1 is het idee. Bij de configurator kan ik de positie niet kiezen. Wellicht duidelijker als ik er 1 leeg vak per groep tussen had gelaten en de beltrafo naar onder?

As said and pleaded, heb geen verstand van 4pin ALS.. Waarom zou ik de warmtepomp 3PIN niet in zijn geheel op de 4pin ALS kunnen aansluiten? Zelfde voor de kookgroep; dit kan dus niet enkel en alleen solo op de 4pin ALS?

Beter als ik de zelf getekende lijntjes weg haal? Nu Beltrafo naar onder ge-paint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YhH-17bK6MHamYVAZFjKOvcu0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/em5sxyg43S1H0Iqyil1Iwa6I.png?f=fotoalbum_large

@Xander , zie edits.

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 21-11-2021 00:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Source90 schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:36:
[...]

Denk toch een elektrisch monteur in te schakelen om het in de groepenkast te verbinden. Loze leidingen doe ik zelf. Wat zou zoiets mogen kosten?

Wel nog wat dingen:
Aanvullende materialen zoals inzetplaatje had ik inderdaad al los, draad haal ik bij Sander als ik de andere 100de meters bestel :)

Van de groepen links snap ik de opmerking echter niet.. Zie mijn afbeelding aan de rechter kant in het wit.
3-3-3+1 is het idee. Bij de configurator kan ik de positie niet kiezen. Wellicht duidelijker als ik er 1 leeg vak per groep tussen had gelaten en de beltrafo naar onder?
Het zijn busboard automaten. Daar zit aan de onderkant geen draad aan he? Je steekt ze hier in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBkGwXMle58sCHzo8j4bbwuGfwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7XlaoBZue4WRd4CqXN92XMq.jpg?f=user_large

Dus de positie bepaalt waar ze op aangesloten zijn.

Als die beltransformator ook voor op busboard is dan zou ik hem niet naar beneden verplaatsen. Liever naar de rechter behuizing dan.
As said and pleaded, heb geen verstand van 4pin ALS.. Waarom zou ik de warmtepomp 3PIN niet in zijn geheel op de 4pin ALS kunnen aansluiten? Zelfde voor de kookgroep; dit kan dus niet enkel en alleen solo op de 4pin ALS?
Daar zit dit busboard achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1W5WwoRUnHBAyq7QX7Kh2gpaRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a1ZWvYM2cNYLPgyy08ip4F5O.webp?f=user_large

De linker zes modules zijn verbonden met de linker draden, de rechter zes modules met de rechter draden. Zo'n "krachtgroep" bestaande uit 3 losse automaten in het midden prikken gaat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie mijn bericht...

Krachtgroepen gaat zo nog steeds niet werken dus. Die beltrafo daar is ook niet handig, tenzij je van plan was op die rail ook een busboard te plaatsen speciaal voor die trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Dan is mijn Eaton toch een stuk makkelijk :')
Mmh, dit click/zonder draad zal wel makkelijk/sneller zijn als je het snapt :+

Ik dacht dat het gewoon draden was, sinds er volgens mij overal draden heen gingen.. Dit was dus naar het busboard?
Members only:

Zie mijn eerste zin van mijn vorige bericht. Als ik eenmaal een opstelling heb die moet werken op alle fase/groepen/conform de norm; dat is het voor een erkend elektricien niet heel lang om aan te sluiten gok ik?

Is er een optie om deze opstelling wel te laten werken met busboard?
Ben jij ook in te huren :Y)

[ Voor 79% gewijzigd door Source90 op 21-11-2021 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:51:
[...]

Zie mijn bericht...

Krachtgroepen gaat zo nog steeds niet werken dus. Die beltrafo daar is ook niet handig, tenzij je van plan was op die rail ook een busboard te plaatsen speciaal voor die trafo.
Komen we al meer in de buurt?
Is dit ook niet correct, of?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4_J7lzc3rDdczsuI4MiF9MKqM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgpQRU4ehsfdvM0CmquEDtkN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 21-11-2021 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:52:
Ik dacht dat het gewoon draden was, sinds er volgens mij overal draden heen gingen.. Dit was dus naar het busboard?
Yes. Valt het op dat er geen schroefklemmen onderop de automaten zitten? ;)
Zie mijn eerste zin van mijn vorige bericht. Als ik eenmaal een opstelling heb die moet werken op alle fase/groepen/conform de norm; dat is het voor een erkend elektricien niet heel lang om aan te sluiten gok ik?
Dat moet meevallen inderdaad, maar ik zou terughoudend zijn om zelf het materiaal uit te kiezen als je het werk uitbesteedt. Je verdwaalt uiteindelijk in de kleine onderdeeltjes en als je iets mist is het jouw schuld.

Om de aardrail door te verbinden wil je bijvoorbeeld deze strip en M5 schroeven hebben. Om de kast te bedraden zou ik in tenminste één van de behuizingen 2 van zulke blokjes met 2 van zulke kapjes en 2 van zulke blokjes met 2 van zulke kapjes plaatsen. Misschien is het niet onverstandig om dat in beide kasten te doen. Wil je misschien de behuizingen nog fysiek koppelen in plaats van alleen naast elkaar tegen de muur schroeven? Doe er dan nog maar 2 van zulke koppelstukken en 2 klemveren bij (denk dat ik dat zelf niet zou doen als de helft al hangt btw).

Maar mijn punt eigenlijk: Als je het uitbesteed, zou je de installateur dan niet liever al die kleine meuk laten regelen? Dan is het ook niet jouw probleem als je iets mist.
Is er een optie om deze opstelling wel te laten werken met busboard?
Ja, die heb je zelf al ontdekt lijkt het. ;)
Source90 schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:08:
[...]

Komen we al meer in de buurt?
Is dit ook niet correct, of?
[Afbeelding]
Ja, dat gaat werken. De beltrafo zit zo dus wel achter dezelfde aardlekschakelaar als de kookplaat, maar dat lijkt me geen probleem. ;)

De automaat van de laadpaal zou daar rechts op de bovenste rij nog wel tussen kunnen trouwens (die is geen busboard dus die kun je vrij plaatsen).
Ben jij ook in te huren :Y)
Meh, dat doet mijn werkgever al genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:20:
[...]

Yes. Valt het op dat er geen schroefklemmen onderop de automaten zitten? ;)

[...]

Dat moet meevallen inderdaad, maar ik zou terughoudend zijn om zelf het materiaal uit te kiezen als je het werk uitbesteedt. Je verdwaalt uiteindelijk in de kleine onderdeeltjes en als je iets mist is het jouw schuld.

Om de aardrail door te verbinden wil je bijvoorbeeld deze strip en M5 schroeven hebben. Om de kast te bedraden zou ik in tenminste één van de behuizingen 2 van zulke blokjes met 2 van zulke kapjes en 2 van zulke blokjes met 2 van zulke kapjes plaatsen. Misschien is het niet onverstandig om dat in beide kasten te doen. Wil je misschien de behuizingen nog fysiek koppelen in plaats van alleen naast elkaar tegen de muur schroeven? Doe er dan nog maar 2 van zulke koppelstukken en 2 klemveren bij (denk dat ik dat zelf niet zou doen als de helft al hangt btw).

Maar mijn punt eigenlijk: Als je het uitbesteed, zou je de installateur dan niet liever al die kleine meuk laten regelen? Dan is het ook niet jouw probleem als je iets mist.

[...]

Ja, die heb je zelf al ontdekt lijkt het. ;)

[...]

Ja, dat gaat werken. De beltrafo zit zo dus wel achter dezelfde aardlekschakelaar als de kookplaat, maar dat lijkt me geen probleem. ;)

De automaat van de laadpaal zou daar rechts op de bovenste rij nog wel tussen kunnen trouwens (die is geen busboard dus die kun je vrij plaatsen).

[...]

Meh, dat doet mijn werkgever al genoeg. :+
Als ik wist dat het 4Pins zou worden, had ik wel wat meer uitbesteedt bij de bouw :X

Bovenstaande is dus werkbaar? Dankje!

Had in de tussentijd ook nog onderstaande in elkaar geflatst, om op max 8 groepen te komen, wasmachine op alamat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eaw2qiocZTMSt7iZZ16-oOC9EJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5DGDVBHBESI2XjRnNAN1lHk.png?f=fotoalbum_large
Als ik het goed begrepen heb zou ik dus 1 "3pin krachtgroep" kunnen "ontbinden" door de brug weg te halen, en weer 3x 1fase groepen hebben? Ofwel; een krachtgroep kunnen recyclen?

En om mijn examen goed af te sluiten, klopt het dan dat er bij 8 groepen over 2 aardlekschakelaar (4p) dus:
Aardlekschakelaar A:
Groep 1 - L1
Groep 2 - L2
Groep 3 - L3
Groep 4 - L1

Aardlekschakelaar B:
Groep 5 - L2
Groep 6 - L3
Groep 7 - L1
Groep 8 - L2

..Meer belasting op de eerste 2 fases dan op de derde fase zit?

@Xander : Zie edit.
*** Ik begrijp nu dat de eerste 4 groepen rechts moeten en de andere 4 groepen links, met beltrafo in het midden zoals ze nu in de bouw ook hebben gedaan.. Elektramat configurator kan dat alleen niet.
Paint kan dat wel.

Wat is qua opstelling verstandiger?

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 21-11-2021 01:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:25:
Bovenstaande is dus werkbaar? Dankje!
Ja.
[Afbeelding]

Als ik het goed begrepen heb dan zitten er bij 8 groepen over 2 aardlekschakelaar (4p) dus:
Aardlekschakelaar A:
Groep 1 - L1
Groep 2 - L2
Groep 3 - L3
Groep 4 - L1

Aardlekschakelaar B:
Groep 5 - L2
Groep 6 - L3
Groep 7 - L1
Groep 8 - L2

Meer belasting op de eerste 2 fases dan op de derde fase?

Wat is qua opstelling verstandiger?
Zoals je het nu tekent is het:

Aardlekschakelaar A:
Groep 1 - L1
Groep 2 - L2
Groep 3 - L3
Groep 4 - L1
Groep 5 - L2
Groep 6 - L3

Aardlekschakelaar B:
Groep 7 - L1
Groep 8 - L2

6 groepen achter een aardlekschakelaar, dat mag niet. ;) Alles 2 posities naar rechts schuiven helpt. :P

edit:
Je bent te snel met je edits. ;)

Tja, 8 groepen krijg je natuurlijk nooit gelijkmatig over 3 fasen verdeeld. Of dat een probleem is weet je pas als je kijkt wat er op is aangesloten, misschien zijn die 2 groepen op L3 juist wel zwaarder belast en komt het toch goed uit. Of je sluit die aardlekautomaat voor de wasmachine ook nog op L3 aan. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Bedankt voor alle tips!

Ik houd het bij de grote kast uitbreiding denk ik. Ga het mijzelf niet moeilijker maken met nieuwe ideeën, als dit moet werken :)

Ik was inderdaad van plan al het kleine materiaal uit te besteden. Vraag eerst wel een offerte op. Als hij nagenoeg zelfde prijzen hanteert als Elektramat/SanderV, doe ik alles wel bij diegene incl. automaten.
Ben beetje huiverig vanuit de bouw, daar ging een kraantje of tegel ook viermaal over de kop (en een ALS was 280€)

Als ik toch zelf de apparaten/kast bestel, welke invoer heb ik dan nodig?
Inzetstuk 2x16/19 + 1x 19/25/32 of
inzetstuk pakkingbus M25 of
inzetstuk met pakkingbus M32

En, neem ik aan op zowel niveau 1 (Z4) als niveau 2 (Z1) van rechts?

Nog een laatste vraagje; is een overspanningsbeveiliging op 3fase nog interessant voor een woning, of totaal niet nodig? Sinds ik toch zoveel lege plekken heb, en als het nut heeft..? :D

[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 21-11-2021 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

Ik zie geen problemen met dit plan. :)

Neem voor je nieuwe aardlekautomaten ook een kamrail om de nul te verbinden.
Dank!! Het kost een middag (had me daar flink op verkeken!) maar dan zit het ook. De afgaande bedrading voor twee groepen moet nog getrokken worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo_nFKnwjHo1VrlFA9Mwul9VrOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKXpDrLjFuaJ7pMN5ofihlg1.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik in de Nederlandse regelgeving eigenlijk een DIN-rail AC/DC voeding (bijvoorbeeld deze Meanwell) in de groepenkast opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Recoil Mooie kast zo, wat is je aardverspreidings weerstand, of heb je een pen systeem ?

En heb je in je voeding automaten of zekeringen

[ Voor 21% gewijzigd door habbekrats op 21-11-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:42:
Ik was inderdaad van plan al het kleine materiaal uit te besteden. Vraag eerst wel een offerte op. Als hij nagenoeg zelfde prijzen hanteert als Elektramat/SanderV, doe ik alles wel bij diegene incl. automaten.
Ben beetje huiverig vanuit de bouw, daar ging een kraantje of tegel ook viermaal over de kop (en een ALS was 280€)
Nagegenoeg dezelfde prijzen... ik zou er niet te veel op rekenen eerlijk gezegd. Maar viermaal over de kop ook niet, prijzen van meerwerkopties in de nieuwbouw staan in geen verhouding tot normale prijzen.
Als ik toch zelf de apparaten/kast bestel, welke invoer heb ik dan nodig?
Inzetstuk 2x16/19 + 1x 19/25/32 of
inzetstuk pakkingbus M25 of
inzetstuk met pakkingbus M32

En, neem ik aan op zowel niveau 1 (Z4) als niveau 2 (Z1) van rechts?
Z1? Z4? Nu ben je me even kwijt...

In mijn beleving heb je alleen een 175-00/2 nodig voor de onderkant van die linker behuizing. Of wilde je daar ook langs onderen leidingen invoeren?
Nog een laatste vraagje; is een overspanningsbeveiliging op 3fase nog interessant voor een woning, of totaal niet nodig? Sinds ik toch zoveel lege plekken heb, en als het nut heeft..? :D
Dat heeft zeker een (beperkt) nut. Maar verwacht niet een volledige bescherming tegen kapotte apparatuur door overspanning / blikseminslag... Het beschermt je in een aantal scenario's. En het kan er in andere scenario's voor zorgen dat apparaten "gewoon kapot gaan" in plaats van in de fik vliegen, ook nuttig maar wellicht niet het doel wat je voor ogen had. Een goede verzekering is in mijn ogen belangrijker. ;)

Wil je totale bescherming dan kun je beginnen met een bliksemopvanginstallatie op de woning, moet je type 1 / type 2 overspanningsbeveiliging toepassen niet alleen op de voeding maar ook op andere leidingen die van buiten de woning komen, type 3 overspanningsbeveiliging kort bij de kwetsbare apparaten, rekening houden met de plek van leidingen in de (buiten)muur in relatie tot de leidingen van de bliksembeveiligingsinstallatie (dat mag niet te kort op elkaar zitten)... Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar volgens mij ben jij geen datacentrum. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Recoil schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:17:
[...]

Dank!! Het kost een middag (had me daar flink op verkeken!) maar dan zit het ook. De afgaande bedrading voor twee groepen moet nog getrokken worden.

[Afbeelding]
Netjes toch. d:)b

Kan @Source90 meteen even inspiratie opdoen hoe zo'n busboard kast eruit ziet. Met als verschil dat jij geen 3-fasen groepen of beltrafo voor op busboard hebt.
Mag ik in de Nederlandse regelgeving eigenlijk een DIN-rail AC/DC voeding (bijvoorbeeld deze Meanwell) in de groepenkast opnemen?
Ja hoor, dat is niet anders dan je beltrafo toch?

Houd er wel rekening mee dat niet alles wat op DIN-rail bevestigd kan worden automatisch in jouw kast past. De voeding van jouw link volgens mij wel maar bijvoorbeeld zoiets natuurlijk niet.
Recoil schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:40:
* Nadat ik gestofzuigd en de blootliggende aders ingekort heb :+
Je bent bovenstaande nog vergeten. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Xander schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:42:
Houd er wel rekening mee dat niet alles wat op DIN-rail bevestigd kan worden automatisch in jouw kast past. De voeding van jouw link volgens mij wel maar bijvoorbeeld zoiets natuurlijk niet.
Die gelinkte Meanwell past zeker (in ieder geval in mijn Hager kast, waar ook weer ABB componenten in zitten), de vorm van het uitstekende deel is precies die van een automaat.
Ik zou niet weten waarom je die niet in een meterkast mag bouwen. Als een beltrafo mag, dan mag dit ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Source90 Bij bouw gaan de meerwerk optie vaak voor de bruto prijs. De medusa kast waar ik mee bezig ben zit ik op ~500 euro netto bij elektramat, als ik deze zelfde kast samenstel bij Eaton zit ik op €1530,- bruto.

Bij meerwerk door de bouwer steekt de bouwer en elektra installateur dit inkoop voordeel mooi in de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:33:
@Recoil Mooie kast zo, wat is je aardverspreidings weerstand, of heb je een pen systeem ?

En heb je in je voeding automaten of zekeringen
Ik weet alleen dat het voor oplevering gekeurd is en binnen de normen zat. Heb er zelf geen meter voor. Er zitten in de aanvoer drie installatieautomaten

Bedankt @Xander en @Andrehj! De parallel naar de beltrafo had ik ook gemaakt, maar ik dacht misschien dat DC toch een ander verhaal is vanwege obscure regelgeving. En point taken voor wat betreft de blootliggende aders! Wordt zeker nog rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-09 16:54
Wij krijgen binnenkort onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik heb zelf een muurfrees gekocht om e.e.a. aan elektra om te leggen. Ik krijg echter deze situatie niet duidelijk:

We willen in de buurt van bestaande stopcontacten - bijvoorbeeld foto onder - een wandlamp ophangen. Een schakelaar naast de bestaande stopcontacten heeft dan de voorkeur. Kan/moet ik dan vanuit het bestaande stopcontact een tweede blauw/bruin/aarde/zwart naar de schakelaar ernaast brengen en vanuit daar door naar de plek waar de wandlamp moet komen?

Andere optie is zonder schakelaar, dan moet ik tweede blauw/bruin/aarde van het stopcontact direct naar de plek waar de wandlamp moet komen frezen en doortrekken?

Ik kan hier niets over vinden maar volgens mij is het niet lastig als dit duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylHMKfiK30Hq0cOwdm0mDhcb5fU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bpVVKw6qYLtoQcF7kcCbmb4l.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Resdogg schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:45:
Wij krijgen binnenkort onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik heb zelf een muurfrees gekocht om e.e.a. aan elektra om te leggen. Ik krijg echter deze situatie niet duidelijk:

We willen in de buurt van bestaande stopcontacten - bijvoorbeeld foto onder - een wandlamp ophangen. Een schakelaar naast de bestaande stopcontacten heeft dan de voorkeur. Kan/moet ik dan vanuit het bestaande stopcontact een tweede blauw/bruin/aarde/zwart naar de schakelaar ernaast brengen en vanuit daar door naar de plek waar de wandlamp moet komen?

Andere optie is zonder schakelaar, dan moet ik tweede blauw/bruin/aarde van het stopcontact direct naar de plek waar de wandlamp moet komen frezen en doortrekken?

Ik kan hier niets over vinden maar volgens mij is het niet lastig als dit duidelijk is.

[Afbeelding]
Doos boren naast bestaande en daar trek je bruin, blauw en geel groen naar toe. Van de nieuwen doos trek je blauw , geel groen en zwart naar je lichtpunt. En klaar ben je.

In nieuwe doos sluit je op je schakelaar bruin en zwart. En op je lamp zwart, blauw en eventueel geel groen aarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 21-11-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwbouwhuis en heb nagedacht over het meerwerk elektra wat ik wil meenemen.
Wat denken jullie hiervan?
Ik wil mogelijk in de toekomst airco, en wil daar graag nu ook de voorbereiding voor meenemen, maar ik weet niet wat ik daarvoor kan voorbereiden. Ik wil in huis geen kabelgootjes meer zien :)

Wat vinden jullie van het onderstaande, ondanks dat het niet eens zo heel veel meerwerk items zijn loopt de prijs wel snel op :/

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HdWQIlC.jpg
Floorplanner inrichting: https://i.imgur.com/IgFdhdU.jpg

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rPRu8gt.jpg
Floorplanner inrichting: https://i.imgur.com/tNSy8Ui.jpg

Tweede verdieping
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rVkhQlB.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Recoil De reden van mijn vraag is de overspannings beveiliging, als de aardverpreidings weerstand te hoog is werkt deze niet goed . Indien wel voldoende laag kan bij het aanspreken de beveiliging van de netbeheerder eruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Strider schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:46:
Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwbouwhuis en heb nagedacht over het meerwerk elektra wat ik wil meenemen.
Wat denken jullie hiervan?
Ik wil mogelijk in de toekomst airco, en wil daar graag nu ook de voorbereiding voor meenemen, maar ik weet niet wat ik daarvoor kan voorbereiden. Ik wil in huis geen kabelgootjes meer zien :)
Per airco unit moet je afvoer hebben voor het condenswater. Voor de buitenunit moet je stroom hebben. Verder moeten er koelleidingen tussen de binnenunits en de buitenunit. Als je die niet in het zicht wilt moet je die nu al laten leggen, want die kun je niet later trekken. Anders moet je nadenken over het traject. Per leidingpaar moet je gaten hebben met een diameter van 60mm door de muren/vloeren.

Vooral in de vloer is belangrijk waar je door de vloer heen wilt. Daar kun je een "zacht blok" in de vloer laten opnemen.

Je kunt ook aan de aannemer vragen om dit voor te bereiden of om airco aan te leggen.
Wat vinden jullie van het onderstaande, ondanks dat het niet eens zo heel veel meerwerk items zijn loopt de prijs wel snel op :/
Ja. Dat is prijzig. Ik was 5k kwijt aan meerwerk elektra...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Hoe warm mag een stekker worden? Heb een 2000W elektrisch kacheltje waarmee ik m'n PV overschot opfakkel. Staat soms 2-3u op een dag onafgebroken aan op de hoogste stand (thermostaat schakelt hem dan niet uit), maar de aangegoten stekker wordt dan behoorlijk warm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtNPbOiQgUsd5My3St8Qv3XSQ1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9lHYXP6M6xvYjvnl6MfZDSA8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDkrXWDdNiAFTsfZnSv3C4UtpI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5ymw6Y87RNzSOmvOwE7NaAnC.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24

Onbekend

...

Maar ligt het aan de aangegoten stekker, of heb je een contactprobleem tussen de stekker en het stopcontact?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 ... 199 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.