Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vorige week nog een foto van onze groepenkast in het Projectmatige Nieuwbouw topic geplaatst, met daarin een fornuisgroep (2 polig). Na een melding bij de bouwer dat ik hier "gewoon" een krachtgroep wil, sinds ik heb betaald voor 400V aansluiting voor de kookplaat, bovenstaande gekregen.
Ik ben zelf niet bekend met deze ALS, in onze huidige woning de 2polige ALS gebruikt.
Een "normale" krachtgroep is toch 3-fase plus een nul? In deze opstelling, waar komt de nul dan vandaan?
Dit zijn toch gewoon 3 groepen aan elkaar gezet met een brug, zij het op een 4polige ALS van 40A?
Dien ik hier akkoord mee te gaan? Ik ken enkel de 3-POLIG+NUL apparaten.
Als ik het goed zie:
- Kookplaat op groep 1/kracht
- Badkamer, hal, toilet (bidet-WC, AW 0,85kW) overloop, trap en zolder én WTW??? (AW 1,7kW) ** op groep 2
- Keuken (geen zware apparaten) en slaapkamer 1 + 2 en vloerverwarming verdeler (2x) op groep 3 aangesloten (van 16A?)

- Woonkamer én slaapkamer 3 en berging op groep 4 (van 16A?) aangesloten

- Wasmachine op groep 5
- Warmtepomp op groep 6
Vind het wel erg veel op één 16A groep. Maar als gezegd; ik ben 2 polige ALS gewend met 12 groepen op 3x ALS. Als dit mag, dan zal het wel.
**Voor die WTW zie ik ook Perilex 5-aderig. Volgens de opzichter die er rondliep, is dit de kast zoals die wordt. Zie ook de tweede foto hieronder. Echter mis ik volgens mij een 3fase aansluiting voor de WTW, of ben ik gek? Bij WTW staat "2". Maar dit kan toch niet met al die ruimtes op een 16A groep?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Betreft foto 2 van deze reeks; is dit de totale AW die volgens hun over de groep gaat?
Wat een kolder is dat, als dat zo is. Stofzuiger met stoomstrijkijzer en PC aan, en je zit al over de 3,8kW

(zou allemaal op dezelfde groep zitten als ik het aansluitschema begrijp)
---------------------------------
Ik heb een aantal loze leidingen die ik wil aansluiten:
- Stoomoven (keuken)
- Oven (keuken)
- Vaatwasser (keuken)
- Quooker (keuken)
- Wasdroger (zolder)
- Zonnepanelen (zolder) -> laat ik installateur aansluiten
- sauna (berging) -> via mantelbuis -> op aardlekautomaat
- garage -> via mantelbuis -> op aardlekautomaat
Overige loos in tekeningen gaan naar centraaldoos (zonneschermen) of zijn voor UTP
Kan ik bovenstaande loze leidingen in een extra kast op "normale" 2pin ALS aansluiten, of ga ik dan één fase te veel belasten? Ben ik door de 2x 4pin ALS verplicht om ook voor de volgende set groepen 4pin ALS te gebruiken?
Of kan ik beter alle 4pin ALS eruit slopen en nieuwe 2pin ALS plaatsen? Beetje zonde van het geld wel
Indien ik beter voor 2pin ALS kan gaan; kan ik dan wel beide 4pin ALS hergebruiken voor de warmtepomp en één voor de kookplaat? Zodat ik hier geen alamats voor hoef aan te schaffen?
Eventueel zou ik ook de wasmachine wasmachine op een aardlekautomaat kunnen zetten, dan hoeft er nog maar 1 aardlekschakelaar bij (+ 2 op een aardlekautomaat ernaast).
Ik ga er een 220x610 kast naast plaatsen, ruimte zit ik niet verlegen om voor wat dat betreft.
Disclaimer: Ik heb de kast nog niet open kunnen maken bij bezichtiging, wellicht had dat enkele vragen beantwoord.
[
Voor 4% gewijzigd door
Source90 op 20-11-2021 09:43
]