Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.328.452 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

Aiolos schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:53:
[...]

16mm in de 19 schuiven en dan kun je 16mm invoeren (zo'n klein (recht) stukje lukt het wel om 5x2,5mm2 in een 16mm te krijgen)
Daar dacht ik ook al aan, niet de mooiste oplossing maar het zal wel werken idd.

Maar eens even een kastje bestellen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 18:28
leonbong schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:56:
[...]

Creatieve label methode.
Leuk!
:9 Ik had al een plattegrond van het huis met dezelfde kleurtjes, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:08
Mythio schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:34:
Graag wat advies van de experts in dit topic. Moet thuis wat wijzigingen door gaan voeren en wil graag zeker weten dat ik niets vergeet.

Situatie:
Richting de garage moeten 3 nieuwe stroomgroepen worden aangelegd. Dit gaat om de wasmachine, droger en 1 voor verlichting/apparatuur (tafelzaag, afkortzaag, etc.).
Daarnaast komt aan de muur van de garage een laadpaal (11kW) te hangen.

Plan:
Ik zal 5 kabels trekken richting de garage. 3x 2.5mm kabel, 5x6mm kabel, 1xUTP. Daarnaast moet de aansluiting verzwaard worden naar 3x25A. Ook moet de meterkast geupgrade worden en moeten er extra groepen worden bijgeplaatst.

Uitdagingen:

1. Ik heb maar 1 pijpje (50mm PVC) van de meterkast naar buiten. Daar moeten alle kabels doorheen. Het is niet mogelijk om een extra opening naar buiten te maken vanwege de positie van de meterkast. Mijn plan is dan ook om 3-aderige YMVK kabel te gebruiken en niet 2 aderig met mantel (de buitendiameter is dan minder dik). Zelfde voor 5 aderige kabel. Buiten komt dit in een mantelbuis te liggen.

2. De meterkast lijkt geen ruimte te hebben voor 3 extra groepen + zwaardere aardlek, etc. Schat ik dat goed in? De bestaande groepen behoud ik liever voor als we de keuken/badkamer opnieuw gaan doen (dan krijgen die een eigen groep). Moet de hele meterkast dus vervangen of is daar iets slims mee te doen?

3. Voor de laadpaal is 5x4mm nodig, maar 5x6mm lijkt mij meer toekomst vast. Zie ik dat juist? Voor de laadpaal (11kW) is 5x4mm voldoende.

4. Ik weet dat er in de garage geen meterkast mag komen i.v.m. selectiviteit. Mag het wel om een schakelaar er tussen te hebben in de garage om de stopcontacten stroomloos te maken? Bij airco's zie je dit ook vaak.

Plaatjes van de meterkast:
[Afbeelding][Afbeelding]

Alle advies is fijn :) Ik probeer niks over het hoofd te zien wat straks een probleem gaat zijn.
1. Er mag maar 1 groep door een buis
2. Correct, je kan wellicht een kastje naast plaatsen of de verdeling aanpassen dat er plekken vrij komen
3. 5x4 is prima, 5x6 zou handig kunnen zijn als je op hogere vermogens gaat laden in de toekomst, maar wie weet wat de toekomst brengt?
4. je mag rustig in je garage of waar dan ook in huis een extra groepenkast plaatsen, als je maar afzekert volgens de regels.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

No Hands schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:26:
[...]

2. Correct, je kan wellicht een kastje naast plaatsen of de verdeling aanpassen dat er plekken vrij komen
3. 5x4 is prima, 5x6 zou handig kunnen zijn als je op hogere vermogens gaat laden in de toekomst, maar wie weet wat de toekomst brengt?
4. je mag rustig in je garage of waar dan ook in huis een extra groepenkast plaatsen, als je maar afzekert volgens de regels.
In hoeverre is dat een beperking voor een 2e groepenkast elders?
Ik loop namelijk tegen het probleem aan dat ik op zolder beperkt ben met 1 groep. Dit gaat altijd nog goed ivm gescheiden gebruik van wasdroger/ machine maar op termijn zal er meer energie op zolder gebruikt worden vanwege mijn dochter.

Aangezien dat ik tegen het probleem aanloop dat er geen loze leidingen meer naar boven gaat, liep ik met de gedachten om door de huidige buis een 6mm2 kabel naar boven te trekken en daar een nieuwe groepenkast te zetten.

Tevens wil ik mijn aansluiting verzwaren naar 3x25 en daar 1 fase naar boven joekelen. Mag dat dan wel of is dat ook verboden? (ook ivm verzkering etc).
In theorie zou ik beneden in de meterkast een aparte hoofdschakelaar + aardlekautomaat kunnen plaatsen..

Of ben ik te creatief :+

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Meneer aard schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Ik loop namelijk tegen het probleem aan dat ik op zolder beperkt ben met 1 groep. Dit gaat altijd nog goed ivm gescheiden gebruik van wasdroger/ machine maar op termijn zal er meer energie op zolder gebruikt worden vanwege mijn dochter.

Aangezien dat ik tegen het probleem aanloop dat er geen loze leidingen meer naar boven gaat, liep ik met de gedachten om door de huidige buis een 6mm2 kabel naar boven te trekken en daar een nieuwe groepenkast te zetten.

Tevens wil ik mijn aansluiting verzwaren naar 3x25 en daar 1 fase naar boven joekelen. Mag dat dan wel of is dat ook verboden? (ook ivm verzkering etc).
In theorie zou ik beneden in de meterkast een aparte hoofdschakelaar + aardlekautomaat kunnen plaatsen..

Kun je 'dat' definieeren, is dat punt 1, 2 3 of 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:31

Mystikal

It never hurts to help!

habbekrats schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:32:
@Mystikal punt 4, onderverdeler is onzin, mag gewoon en een onderverdeler aansluiting hoeft niet selectief te zijn. De eindgroepen in je onder verdeler wel.
@Mythio

Fixed :P

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 18:28
Dapdodo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:51:
[...]

Zou subverdeler zetten in garage. De kabel en interne verdeler selectief lijkt me niet nodig. Want hoe vaak gaat daar iets mee mis? Alleen de afgaande groepen tov huisaansluiting die wel.
Maar wat voor kabel moet er dan vanaf de meterkast naar de onderverdeler? Op de verdeler zouden dan 3 groepen komen die in de meterkast rechtstreeks op de hoofdzekering zitten?

Ik snap het aansluitschema niet helemaal voor deze opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
Mythio schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:46:
[...]

Maar wat voor kabel moet er dan vanaf de meterkast naar de onderverdeler? Op de verdeler zouden dan 3 groepen komen die in de meterkast rechtstreeks op de hoofdzekering zitten?

Ik snap het aansluitschema niet helemaal voor deze opzet.
3x25A in vanaf de straat via meter naar hoofdschakelaar
3P+N 20A als kabel beveiliging in de meterkast, tussen hoofdschakelaar en hier 6mm2
3P+N 20A of hoofdschakelaar in subverdeler met kabel 4x6mm2 as (5x6) in gebouw, of groter afhankelijk van de lengte.
6mm2 naar aardleks en automaten B16A afgaand.

Als de kabel kortsluit of in een van de meterkasten, weet je niet wat er uitgaat, maar er gaat iets uit.
Totaal niet selectief. Kabel kan uit zichzelf niet het systeem overbelasting het geeft iets door en belast niks.

B16A tov 3x25A is ook niet selectief bij volle sluiting. Maar wel bij overbelasting of aardlek, dan zie je dus welke er uit gaat.

Komen er zonnepanelen bij goed opletten dat de stroom van 2 kanten komt en dus over de 25A of 40A heen kan op de kruisingen. Dan dikker en hogere max Amp. apparatuur gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

No Hands schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:05:
[...]

Kun je 'dat' definieeren, is dat punt 1, 2 3 of 4?
Punt (groepenkast) n.2.

Situatie schets:

Meterkast BG binnenkomst Fase 1 t/m 3. Fase 1 t/m 2 gebruik overig. Fase 3 doorlussen dmv 6 mm2 naar boven toe via bestaande leiding.

Daar groepenkast no 2 hangen voor wasdroger/ wasmachine/ toekomst PV / slaapkamer.

Is dat überhaupt haalbaar binnen wet en regelgeving?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:22
Wat doen die wasdroger en wasmachine tezamen?
Het klinkt alsof dit ook wel op 1 groep kan. Of is het nog een non-WP wasdroger.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 20:05
Jim423 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:40:
Wat doen die wasdroger en wasmachine tezamen?
Het klinkt alsof dit ook wel op 1 groep kan. Of is het nog een non-WP wasdroger.
Daar over gesproken, deze apparatuur wordt toch alleen maar zuiniger toch? Ik heb een WM met aansluitwaarde 2300w en een wpdroger met aansluitwaarde van 700w, heb nu twee groepen gerekend ( zoals men standaard nog doet ) alleen is dit eigenlijk tegenwoordig dus niet meer nodig en zou ik mijn groep ook elders voor kunnen gebruiken,…

Of zoals ik bij nieuwbouw alsnog dubbel aansluiten, zo ja? Waarom? Load over fases kunnen verdelen? ( zie ik dan als enig voordeel )

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Meneer aard schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:32:
[...]

Punt (groepenkast) n.2.

Situatie schets:

Meterkast BG binnenkomst Fase 1 t/m 3. Fase 1 t/m 2 gebruik overig. Fase 3 doorlussen dmv 6 mm2 naar boven toe via bestaande leiding.

Daar groepenkast no 2 hangen voor wasdroger/ wasmachine/ toekomst PV / slaapkamer.

Is dat überhaupt haalbaar binnen wet en regelgeving?
Ik kan niet bedenken waarom dat niet zou kunnen. Het hoeft niet eens een hele fase te zijn, gewoon 2 groepen redt je dat al prima mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
HammieDuDe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:12:
[...]

Daar over gesproken, deze apparatuur wordt toch alleen maar zuiniger toch? Ik heb een WM met aansluitwaarde 2300w en een wpdroger met aansluitwaarde van 700w, heb nu twee groepen gerekend ( zoals men standaard nog doet ) alleen is dit eigenlijk tegenwoordig dus niet meer nodig en zou ik mijn groep ook elders voor kunnen gebruiken,…

Of zoals ik bij nieuwbouw alsnog dubbel aansluiten, zo ja? Waarom? Load over fases kunnen verdelen? ( zie ik dan als enig voordeel )
3000W is niet echt waard om over de fases te verdelen.
Ook een evt stofzuiger doet tegenwoordig maar 800W dus zou er ook nog (net) bij kunnen.
De groep die je over hebt zou ik voor PV gebruiken, deze moet het liefst wel achter een dedicated eigen groep.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Jim423 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:04:
[...]

3000W is niet echt waard om over de fases te verdelen.
Ook een evt stofzuiger doet tegenwoordig maar 800W dus zou er ook nog (net) bij kunnen.
De groep die je over hebt zou ik voor PV gebruiken, deze moet het liefst wel achter een dedicated eigen groep.
PV krijgt al een eigen driefase alamat, maar heb nog wel een andere toepassing voor de groep :)

De buis ligt er al wel maar ik ga ze dan beiden achter 1 dedicated groep zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:42

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

No Hands schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:26:
[...]
Was er niet een uitzondering als het afzonderlijke kabels zijn (itt vd draad)? Simpelweg meerdere yvmk in 1 mantelbuis dus?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22
Rimco schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:18:
[...]
Was er niet een uitzondering als het afzonderlijke kabels zijn (itt vd draad)? Simpelweg meerdere yvmk in 1 mantelbuis dus?
Klopt. Zo gebeurt het ook in grote kabelgoten bijvoorbeeld. Ik zie niet echt een verschil tussen een kabelgoot en een dikke mantelbuis, dus ik zou denken dat dat wel toegestaan is.

Maar dan wel YMVK. XMVK mag je niet bundelen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Misschien een hele stomme vraag:

Vanuit nieuwbouwproject vragen ze 230 euro voor het vervangen een normale wandcontactdoos naar een wandcontactdoos met USB-mogelijkheid. Snelle zoektocht online geeft me prijzen vanaf 37 euro voor een wandcontactdoos met usb-mogelijkheid. Er is verder geen apart binnenwerk nodig voor het hebben van een usb-aansluiting in je wcd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
Zolang je maar een fase-, nul- en aardedraad hebt is er niets bijzonder nodig. Nou ja, je moet geen hele ondiepe inbouwdoos hebben want hij is wel iets dieper dan een normale wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Blik1984 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:21:

Vanuit nieuwbouwproject vragen ze 230 euro voor het vervangen een normale wandcontactdoos naar een wandcontactdoos met USB-mogelijkheid. Snelle zoektocht online geeft me prijzen vanaf 37 euro voor een wandcontactdoos met usb-mogelijkheid. Er is verder geen apart binnenwerk nodig voor het hebben van een usb-aansluiting in je wcd?
Ze vragen ook 80 euro per wcd om bij te plaatsen of te verplaatsen als het afwijkt van de standaard.

Mijn advies, neem een normale wcd en vervang voor eentje met usb als je er in zit.

Binnenwerk van eentje met usb is anders dan een normale wcd, dus ja ze zijn wel een stuk prijziger maar die 230 euro is niet rechtvaardig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zorg inderdaad dat je diep genoege dozen hebt. Maar dat is een algemeen punt voor het hele huis. Dan kan je het zo omwisselen.

Dat ze bij een wijziging in een nieuwbouwproject meer dan alleen de materiaalkosten berekenen is vanzelfsprekend.

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 03-06-2021 14:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Blik1984 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:21:

Vanuit nieuwbouwproject vragen ze 230 euro voor het vervangen een normale wandcontactdoos naar een wandcontactdoos met USB-mogelijkheid.
Het is 30 euro meerprijs voor materiaal, 100 euro om de documentatie aan te passen en 100 euro om twee keer terug te komen omdat ze niet goed op de tekening gekeken hebben en het verkeerde stopcontact vervangen hebben. Grote kans dat de €230 niet eens kostendekkend is, trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-07 09:31
Proton_ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Het is 30 euro meerprijs voor materiaal, 100 euro om de documentatie aan te passen en 100 euro om twee keer terug te komen omdat ze niet goed op de tekening gekeken hebben en het verkeerde stopcontact vervangen hebben. Grote kans dat de €230 niet eens kostendekkend is, trouwens.
Er is altijd wel een partij erbij betrokken, voor wie het wel kostendekkend is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Duidelijk, ik had al zo'n vermoeden. Ze vragen ook 335 euro voor een eindversterker die in de winkel voor 70 euro te koop is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:24
Proton_ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Je vergeet nog te melden dat de elektricien het waarschijnlijk voor 60 euro excl. tekenwerk heeft geoffreerd aan de hoofdaannemer/projectontwikkelaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-07 19:32
Ik ben van plan om een nieuwe WCD buiten aan te leggen en wil hiervoor zelf een alamat gaan plaatsen. Ik ben even op zoek naar wat advies wat handig is.

De volledige groepenkast bestaat uit 2 kasten naast elkaar en ziet er als volgt uit. Dit is overigens zo geïnstalleerd door een erkend installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8sAL6p4MS1fXJaYfLicUS1CvhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qlqsx5d4jDSF5Coubw9IQv6m.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om in het rechterdeel een alamat te gaan plaatsen. Volgens mij is het aansluiten van de fase niet zo moeilijk, omdat ik daarvoor het draad gewoon in 1 van de aansluitblokjes onderin kan plaatsen. Alleen de N twijfel ik over, omdat die helaas nog niet in een aansluitblokje zit. Even nog een close-up hoe dit er onderin precies uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsYICvSQA3kdVwyKlmziBBTTv7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOt6f04yIp68RvBfIMCkkQe6.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee nu is om de bestaande N (richting de krachtgroep) er uit te halen, een nieuw aansluitblokje te plaatsen onderin en vervolgens met 2 nieuwe draden de krachtgroep en de alamat aan te sluiten. Is dit het meest handig? Zo ja, moet ik hiervoor dan het volgende hebben: https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-1742-023.html?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kings54 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:45:
Ik ben van plan om een nieuwe WCD buiten aan te leggen en wil hiervoor zelf een alamat gaan plaatsen. Ik ben even op zoek naar wat advies wat handig is.

De volledige groepenkast bestaat uit 2 kasten naast elkaar en ziet er als volgt uit. Dit is overigens zo geïnstalleerd door een erkend installateur.

[Afbeelding]

Mijn idee is om in het rechterdeel een alamat te gaan plaatsen. Volgens mij is het aansluiten van de fase niet zo moeilijk, omdat ik daarvoor het draad gewoon in 1 van de aansluitblokjes onderin kan plaatsen. Alleen de N twijfel ik over, omdat die helaas nog niet in een aansluitblokje zit. Even nog een close-up hoe dit er onderin precies uitziet:

[Afbeelding]

Mijn idee nu is om de bestaande N (richting de krachtgroep) er uit te halen, een nieuw aansluitblokje te plaatsen onderin en vervolgens met 2 nieuwe draden de krachtgroep en de alamat aan te sluiten. Is dit het meest handig? Zo ja, moet ik hiervoor dan het volgende hebben: https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-1742-023.html?
Ja. helemaal goed alleen waarschijnlijk moet je een 5 gatsblokje hebben ah ik zie dat ze de blokjes niet op de goede plek hebben gedaan. Dan is het idd 4 gaatjes

[ Voor 3% gewijzigd door Aapie op 03-06-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 13:23
Naast het nu gelinkte blokje ook dat witte kapje erom heen mee bestellen, die heeft Sander ook.

Verder lijken er adereindhulzen te missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
significant schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:52:
Naast het nu gelinkte blokje ook dat witte kapje erom heen mee bestellen, die heeft Sander ook.

Verder lijken er adereindhulzen te missen?
Ik denk dat dat vooral zo lijkt.. als je in zoomt op de blokjes zie je nog wel een deel van de hulsjes. Heel netjes overigens niet.. ik zie hier en daar wat gebroken draadjes

[ Voor 9% gewijzigd door Aapie op 03-06-2021 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 10:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als t goed is heeft de krachtgroep gewoon een dubbele invoer. Daar kunnen en mogen dus 2 draden in. Net als bij de aardlekschakelaars.

Maak eens een foto van onder van de krachtgroep?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
Makrolon schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:01:
[...]

Als t goed is heeft de krachtgroep gewoon een dubbele invoer. Daar kunnen en mogen dus 2 draden in. Net als bij de aardlekschakelaars.

Maak eens een foto van onder van de krachtgroep?
Bedankt allemaal voor de reacties.

Hierbij nog een foto van de onderkant van de krachtgroep. Voor zover ik kan zien geen dubbele invoer volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfcOSWtI0l_K-e-sJv4hF4yefVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BaeYiCV53MCCCpamZLneKAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
kings54 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Bedankt allemaal voor de reacties.

Hierbij nog een foto van de onderkant van de krachtgroep. Voor zover ik kan zien geen dubbele invoer volgens mij.

[Afbeelding]
Beetje lastig te zien, maar volgens mij wel hoor. Bovenin kan een draad en onderin ook.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:27
@kings54 Is inderdaad dubbele invoer.

Wat beveiligt die automaat trouwens? Waarom zit er geen aardlekbeveiliging voor of een alamat in plaats van?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
Ophidian schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:55:
@kings54 Is inderdaad dubbele invoer.

Wat beveiligt die automaat trouwens? Waarom zit er geen aardlekbeveiliging voor of een alamat in plaats van?
OK, dat is interessant. Nog maar eens wat beter kijken dan.

Dat is de krachtgroep voor de kookplaat. Waarom er geen aardlek voor zit of een alamat is weet ik niet. Zo aangelegd door de installateur dus dan zal het goed zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
kings54 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:00:
[...]

OK, dat is interessant. Nog maar eens wat beter kijken dan.

Dat is de krachtgroep voor de kookplaat. Waarom er geen aardlek voor zit of een alamat is weet ik niet. Zo aangelegd door de installateur dus dan zal het goed zijn :?
Ik zie wel 2 rare zaken inderdaad:
- Geen aardlek voor de kookgroep ( dit mag echt niet! )
- oneindig doorlussen van de nul, van HS naar aardlek naar aardlek naar aardlek en dan alsnog naar de kookgroep

Ik zou eerder dan nog een aansluitblokje maken en de nul van de HS naar dat blokje brengen en vanuit daar naar de 1F aardlekschakelaars brengen, vervolgens nog een aardlek plaatsen voor je kookgroep ( of alamat voor nemen ) en je alamat voor buiten er naast zetten.

Tevens een dubbele adereindhuls zetten op de fases die gesplitst worden onder in de aardlekschakelaars óf rechtstreeks van HS naar de aansluitblokken brengen en terug gaan net zoals bij de nul.

Oftewel na de HS verdelen en dan pas naar de groepen/aardlekken ( maar goed dit hoeft niet perse, is wel netter ;-) )

[ Voor 16% gewijzigd door HammieDuDe op 03-06-2021 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:27
HammieDuDe schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:08:
[...]

- oneindig doorlussen van de nul, van HS naar aardlek naar aardlek naar aardlek en dan alsnog naar de kookgroep

Ik zou eerder dan nog een aansluitblokje maken en de nul van de HS naar dat blokje brengen en vanuit daar naar de 1F aardlekschakelaars brengen, vervolgens nog een aardlek plaatsen voor je kookgroep ( of alamat voor nemen ) en je alamat voor buiten er naast zetten.

Tevens een dubbele adereindhuls zetten op de fases die gesplitst worden onder in de aardlekschakelaars óf rechtstreeks van HS naar de aansluitblokken brengen en terug gaan net zoals bij de nul.

Oftewel na de HS verdelen en dan pas naar de groepen/aardlekken ( maar goed dit hoeft niet perse, is wel netter ;-) )
En zou gewoon een kamrail bestellen voor de nul op de aardlekschakelaars. Ruimt meteen lekker op. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Makkelijkste weg zou zijn:
- extra aansluitblokje voor de nul in de zijkast.
- na je HS met dubbele adereindhuls weg gaan naar je zijkast naar de aansluitblokjes ( en de huidige aanvoer voor de blokjes weghalen onder de aardlekschakelaars
- aardlek plaatsen voor de kookgroep of schakelaar vervangen voor aardlekautomaat ( must! )
- en dan je uiteindelijke doel, je alamat ook plaatsen ;-)

Ik heb morgen ook mijn eigen spullen allemaal binnen, kan niet wachten om dit weekend mijn nieuwe kast te gaan prefabben. *O*

[ Voor 14% gewijzigd door HammieDuDe op 03-06-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
Tja, goed advies maar het wordt er niet echt makkelijker van :| Aangezien mijn ervaring met groepenkasten vrijwel nihil is ben ik niet echt geneigd om van alles te gaan ombouwen. Ik kan wel een installateur gaan bellen maar die heeft dit gemaakt :+

Wat is er eigenlijk mis met het doorlussen van de nul tussen de aardlekschakelaars? Is dat nog onveilig of slechts onoverzichtelijk en niet handig?

Enige reden die ik zelf kan bedenken dat de kookplaat niet achter een aardlek zit is dat het om een vast apparaat gaat en niet om een WCD. Maar geen idee of dit conform norm is?

Op dit moment voelt mijn originele plan (extra aansluitblokje rechts, bestaande nul rechts daarin zetten, 2 nieuwe nul draden) nog het meest haalbaar. Eventueel zou ik de krachtgroep nog kunnen vervangen door een alamat aangezien dat volgens mij slechts een kwestie is van draden er uit, automaat er uit, alamat er in en draden er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
kings54 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:53:
Tja, goed advies maar het wordt er niet echt makkelijker van :| Aangezien mijn ervaring met groepenkasten vrijwel nihil is ben ik niet echt geneigd om van alles te gaan ombouwen. Ik kan wel een installateur gaan bellen maar die heeft dit gemaakt :+

Wat is er eigenlijk mis met het doorlussen van de nul tussen de aardlekschakelaars? Is dat nog onveilig of slechts onoverzichtelijk en niet handig?

Enige reden die ik zelf kan bedenken dat de kookplaat niet achter een aardlek zit is dat het om een vast apparaat gaat en niet om een WCD. Maar geen idee of dit conform norm is?

Op dit moment voelt mijn originele plan (extra aansluitblokje rechts, bestaande nul rechts daarin zetten, 2 nieuwe nul draden) nog het meest haalbaar. Eventueel zou ik de krachtgroep nog kunnen vervangen door een alamat aangezien dat volgens mij slechts een kwestie is van draden er uit, automaat er uit, alamat er in en draden er in.
Ik zou dan wel een nieuwe nul direct vanaf de hoofdschakelaar pakken en de doorgeluste weg halen.

En idd automaat vervangen door alamat is zoals jij beschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:09
kings54 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:53:
Eventueel zou ik de krachtgroep nog kunnen vervangen door een alamat aangezien dat volgens mij slechts een kwestie is van draden er uit, automaat er uit, alamat er in en draden er in.
Je vergeet twee stappen:
- hoofdschakelaar uit (als eerste)
- hoofdschakelaar aan (als laatste)

Waarschijnlijk weet je het wel, maar voor de zekerheid noem ik het toch maar even :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Als je aardcircuit weerstand laag genoeg is mag een vast aangesloten apparaat (daar valt een kookplaat met perilex stekker gewoon onder) zonder aardlekschakelaar aangesloten worden.

Het probleem van t doorlussen van die nul zie ik ook niet zo, als het gewoon goede verbinden zijn (en dat zijn het) dan is dat helemaal geen probleem... Er gaat max 25 ampere doorheen en die draad is 4 of waarschijnlijk zelfs 6mm2...

Als je een nieuwe kast van abb koopt is ie ook op deze manier doorgelust.

En die aardlekschakelaars zijn allemaal voorzien van dubbele invoer. Dubbele adereindhuls is nergens voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 04-06-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
Out.of.Control schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Je vergeet twee stappen:
- hoofdschakelaar uit (als eerste)
- hoofdschakelaar aan (als laatste)

Waarschijnlijk weet je het wel, maar voor de zekerheid noem ik het toch maar even :)
:+ Nooit verkeerd om dit inderdaad voor de zekerheid te benoemen. Ben ook erg blij dat we nu uberhaupt een hoofdschakelaar hebben sinds de installateur deze heeft toegevoegd. Maakt het toch een stuk makkelijker om zelf wat aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
Makrolon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Als je aardcircuit weerstand laag genoeg is mag een vast aangesloten apparaat (daar valt een kookplaat met perilex stekker gewoon onder) zonder aardlekschakelaar aangesloten worden.

Het probleem van t doorlussen van die nul zie ik ook niet zo, als het gewoon goede verbinden zijn (en dat zijn het) dan is dat helemaal geen probleem... Er gaat max 25 ampere doorheen en die draad is 4 of waarschijnlijk zelfs 6mm2...

Als je een nieuwe kast van abb koopt is ie ook op deze manier doorgelust.

En die aardlekschakelaars zijn allemaal voorzien van dubbele invoer. Dubbele adereindhuls is nergens voor nodig.
Linkerkastje is inderdaad een nieuwe kast van ABB, dus goed mogelijk dat dit dan direct vanuit ABB komt. Rechterkastje is de oude groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
[...]

Dat kan je niet zo beweren. Er zijn behoorlijk wat situaties waarbij een aardlek niet vereist is voor vast opgestelde apparaten.
Bij voldoende lage aardweerstand hoeft het niet.

Dus mag echt niet Dat is gewoon niet waar.
Die linker kast wordt zo kant en klaar geleverd door ABB. Dat met die nul is niks mis mee.
Aansluitblokjes worden op kant en klare kasten niet gebruikt door ABB.

Wat ik apart vind is dat deze installateur nog blijkbaar een hele oude voorraad busboard automaten had liggen.
Want busboard automaten met schroefaansluitingen worden al minimaal vijf jaar niet meer gemaakt, die zijn er dus overduidelijk bijgeplaatst door de installateur op kast die voor de rest kant en klaar is gekocht.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 04-06-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die NUL op de hoofdschakelaar is veel te strak aangedraaid je ziet nu al vervorming op de schakelaar.

Te strak zal uiteindelijk te los zijn = Brandgevaar.

Bij aantal automaten in de linker kast zie je iets soortgelijks, waarschijnlijk veel te strak aangedraaid.
Dit is waarom ik van klemaansluitingen hou.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 04-06-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:01
Meneer aard schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Mensen met meer kennis mogen mij verbeteren. Maar punt 1, 1. Er mag maar 1 groep door een buis. Is niet volledig.

Verwoord dit vast niet helemaal goed; de koperen draden die je gebruikt om iets aan te sluiten moeten 2x geïsoleerd zijn. Dus voor een stopcontact heb je een koperen installatiedraad met een plastic omhulsel die in een buis in de muur lopen (samen dus 2x geïsoleerd).

Neem je een kabel (anders dan vd-draad), dan bestaat deze normaal uit een vd draad en daar omheen een omhulsel om er een kabel van te maken. Dus ook 2x geïsoleerd.

Leg je dus 2 kabels door een doorvoer van 50mm dan is daar niks mis mee en zolang ze niet onderbroken zijn kan dit ook op 2 groepen aangesloten zitten in je meterkast.

Let op! (deze fout heb ik laatst hersteld) een XMVK kabel is goedkoper dan een YMVK kabel, maar deze mag je niet bundelen. Wil je ze dus mooi weg werken, doe jezelf een plezier en koop een YMVK kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja twee kabels van verschillende groepen mag je inderdaad samen door een buis doen.
VD-draden van verschillende groepen mag je niet combineren in een buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:36

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een PV installatie hoeft niet per se op een Alamat toch? Zou namelijk nog wel een losse aardlek met een extra groep kunnen gebruiken. Of is het af te raden ivm lek stromen? Er komt een transformatorloze SolarEdge binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
mark-k schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Ik heb die al liggen dus dat is niet zo'n issue, wel hoe ik 19mm buizen in de 16mm ingangen ga krijgen.
Ik heb nog even gekeken 19mm buizen passen ook gewoon.
Zie foto van mijn kast in detail van de ABB 175-04R.

Nu denk ik wel dat alleen in de gaten het dichts bij de muur 19mm past.
Het meest rechter buisje is 16mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq0VhQFq80PLvQIIgzGQ8lnpk-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWUcvwGwRxRIKHtzIy9xYo71.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CblcHkPcdrbAjpK1azPL-Yhpz2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiVGchqbFgBzT43gCVNVPzXw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 05-06-2021 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

leonbong schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:49:
[...]

Ik heb nog even gekeken 19mm buizen passen ook gewoon.
Zie foto van mijn kast in detail van de ABB 175-04R.

Nu denk ik wel dat alleen in de gaten het dichts bij de muur 19mm past.
Het meest rechter buisje is 16mm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De achterste rij wel idd, de voorste passen alleen 16mm. Ik denk dat ik te veel buizen heb om alleen de onderste te gebruiken. Maar idd wel beter dan ik in gedachten had, daar hing nog dat ze allemaal niet werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Even een vraag over een PV-verdeler.

Er ligt een kabel voor een krachtgroep naar mijn afdak, achter in de tuin. Deze zit in de groepenkast op een 3P+N alamat. Ik wil op het afdak nog twee of drie zonnepanelen leggen met Enphase micro-omvormers, maar ik kan niet meer met een nieuwe kabel van groepenkast naar het afdak.

Ik zit nu te denken om op een PV-verdeler te gebruiken. Maar dan met een 1P+N automaat voor de PV en een 3P+N voor de krachtgroep (toekomstige laadpaal).

Ik ken die PV-verdelers vooral op plekken met een wasmachinegroep op zolder. Maar in mijn situatie, waar hij op 1 van de 3 fases van mijn krachtgroep zit, moet dat toch ook kunnen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 13:38

Ethirty

Who...me?

Ik worstel al een tijdje met onderstaande casus. Vergelijkbaar heb ik in het topic al eerder langs zien komen, maar nooit echt helder gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6qqImL2FxDLW14UXu3URaBs7L8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5M2XNiLR6PAujkZW3GdB8Ny7.png?f=fotoalbum_large

Kabels tussen de ruimtes van het juiste type en deugdelijk weggewerkt dat kans op beschadiging vrijwel nihil is.

Mag dit? Zo nee, wat moet je doen om het wel toelaatbaar te maken? Want als je dit allemaal in 1 meterkast stopt mag het wel.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:53
Ethirty schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:13:
Ik worstel al een tijdje met onderstaande casus. Vergelijkbaar heb ik in het topic al eerder langs zien komen, maar nooit echt helder gekregen.

[Afbeelding]

Kabels tussen de ruimtes van het juiste type en deugdelijk weggewerkt dat kans op beschadiging vrijwel nihil is.

Mag dit? Zo nee, wat moet je doen om het wel toelaatbaar te maken? Want als je dit allemaal in 1 meterkast stopt mag het wel.
Op deze wijze is je kabel niet beveiligd achter een automaat.
Je zou vanuit ruimte 1 de afgaande kabel moeten beveiligen naar de daarop volgende ruimte. Echter kun je dit vanwege de hoofdzekering dan alleen maar 16A doen. En dat betekent dat in ruimte 1 en 2 je eigenlijk geen 16A automaten weer kan gebruiken ivm de selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 23:47
dreamscape schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:50:
Even een vraag over een PV-verdeler.

Er ligt een kabel voor een krachtgroep naar mijn afdak, achter in de tuin. Deze zit in de groepenkast op een 3P+N alamat. Ik wil op het afdak nog twee of drie zonnepanelen leggen met Enphase micro-omvormers, maar ik kan niet meer met een nieuwe kabel van groepenkast naar het afdak.

Ik zit nu te denken om op een PV-verdeler te gebruiken. Maar dan met een 1P+N automaat voor de PV en een 3P+N voor de krachtgroep (toekomstige laadpaal).

Ik ken die PV-verdelers vooral op plekken met een wasmachinegroep op zolder. Maar in mijn situatie, waar hij op 1 van de 3 fases van mijn krachtgroep zit, moet dat toch ook kunnen...?
In principe moet dat zo kunnen ja.

Je gaat alleen wel hele lelijke dingen krijgen als je op één fase teruglevert en op een andere fase afneemt, dit kan zorgen voor een hele hoge nulstroom. Met enkel teruglevering of enkel afname mag je er op rekenen dat de stroom door de nulgeleider niet hoger is dan de stroom door de zwaarst belaste fase (hoge harmonischen buiten beschouwing gelaten). Maar met 16A afname op L1 en 16A teruglevering op L2 heb je ineens een nulstroom van 27A...

Wat voor een kabel ligt er en hoe is deze beveiligd? Als daar voldoende "reserve" in zit heb je natuurlijk niet zo snel problemen, zeker niet aangezien je relatief weinig PV aansluit. Anders kun je overwegen om de kabel 4-polig te beveiligen (dus geen 3P+N automaat).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Xander schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:38:
[...]

In principe moet dat zo kunnen ja.

Je gaat alleen wel hele lelijke dingen krijgen als je op één fase teruglevert en op een andere fase afneemt, dit kan zorgen voor een hele hoge nulstroom. Met enkel teruglevering of enkel afname mag je er op rekenen dat de stroom door de nulgeleider niet hoger is dan de stroom door de zwaarst belaste fase (hoge harmonischen buiten beschouwing gelaten). Maar met 16A afname op L1 en 16A teruglevering op L2 heb je ineens een nulstroom van 27A...

Wat voor een kabel ligt er en hoe is deze beveiligd? Als daar voldoende "reserve" in zit heb je natuurlijk niet zo snel problemen, zeker niet aangezien je relatief weinig PV aansluit. Anders kun je overwegen om de kabel 4-polig te beveiligen (dus geen 3P+N automaat).
Als de kabel wordt gebruikt voor een verbruiker, dan wordt het een laadpaal voor een auto en dan gaat die op drie fasen laden. Ik neem aan dat die redelijk gelijk belast worden. Mocht het een auto worden die maar op 1 fase kan laden, dan is het inderdaad slim om die op dezelfde fase te laten laden als waarop de PV terug levert. Ik zie mezelf daar geen andere apparaten op aansluiten die op individuele fasen heel veel gaan verbruiken.

Het afdak is niet zo heel groot en heeft last van schaduw van de buren. Ik verwacht dat er twee panelen van 380 WP op gaan. Wellicht een derde die een deel van de dag last heeft van schaduw. Met micro-omvormers die ook nog wat gaan aftoppen is de teruglevering niet zo enorm.

Er ligt nu een 5x4mm2 kabel naar achteren. Niet extreem veel 'reserve', dus.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 08-06-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
dreamscape schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:58:
[...]

Als de kabel wordt gebruikt voor een verbruiker, dan wordt het een laadpaal voor een auto en dan gaat die op drie fasen laden.
Totdat er bezoek langskomt met een elektrische auto die maar op 1 fase kan laden (dat kan die auto ook prima aan jouw 3-fasen laadpaal). :P
Er ligt nu een 5x4mm2 kabel naar achteren. Niet extreem veel 'reserve', dus.
Mwoah, als je dat met 16A afzekert toch wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
S-te-fan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Op deze wijze is je kabel niet beveiligd achter een automaat.
Je zou vanuit ruimte 1 de afgaande kabel moeten beveiligen naar de daarop volgende ruimte. Echter kun je dit vanwege de hoofdzekering dan alleen maar 16A doen. En dat betekent dat in ruimte 1 en 2 je eigenlijk geen 16A automaten weer kan gebruiken ivm de selectiviteit.
Je hebt ook nog 20A automaten toch?

[ Voor 0% gewijzigd door HammieDuDe op 08-06-2021 17:07 . Reden: om verwarring te voorkomen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
HammieDuDe schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Je hebt ook nog 20A automaten toch?
De stappen in selectiviteit zijn +/- factor 1,6. Dus van een 25A > 16A > 10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De vraag is dus waaróm zou dat in mijn casus moeten.
- Als het in een meterkast zit, zit er voor een paar cent plastic omheen en mag het wel.
- Maar als ik een YMVK kabel in een mantelbuis in beton stort, dan zou het niet mogen. :?

Ik zou graag iets meer argumentatie horen dan ja of nee, bij voorkeur onderbouwd door de NEN ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ethirty schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:06:
- Als het in een meterkast zit, zit er voor een paar cent plastic omheen en mag het wel.
- Maar als ik een YMVK kabel in een mantelbuis in beton stort, dan zou het niet mogen. :?

Ik zou graag iets meer argumentatie horen dan ja of nee, bij voorkeur onderbouwd door de NEN ;)
Omdat je met de kabel vertrekt uit dat stukje plastic. En dus moet je kabel beveiligd zijn.

Ik heb toegang tot de NEN1010, ik zal eens speuren of dat er op die wijze instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
S-te-fan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Omdat je met de kabel vertrekt uit dat stukje plastic. En dus moet je kabel beveiligd zijn.

Ik heb toegang tot de NEN1010, ik zal eens speuren of dat er op die wijze instaat.
Kijk even naar de regels omtrent HVK, OVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

Reptile209

- gers -

Twee vragen uit nieuwsgierigheid, die ik niet goed beantwoord krijg op Google:

selectiviteit (binnen je eigen installatie)
Met enige regelmaat komt er een vraag voorbij waar een extra groepenkast in bijvoorbeeld de schuur geplaatst wordt. Dan wordt al snel geroepen dat je in die tweede kast 10A moet zekeren, want 16A in de hoofdgroepenkast en 25A als hoofdzekering. Lekker selectief. Maar wat is nou het nadeel als je dat niet doet, dus 2x 16A achter elkaar? Alleen toch dat je niet met zekerheid kan zeggen welke zekering als eerste gaat bij kortsluiting? Dus alleen mogelijk ongemak voor jezelf met troubleshooten, geen risico richting het net of de veiligheid van de installatie. Toch?

Max 4 groepen achter een aardlek
Je prikt een 9e zekering in de kast en hebt opeens een extra aardlek nodig (of een alamat). Want max 4 eindgroepen op een aardlek. Maar waarom? Als je accepteert dat er meer groepen uitvallen bij het trippen van één aardlek, dan maakt het toch niet uit? De hoofdzekering borgt al dat de totale stroom door de aardlek nooit meer is dan z'n rating. Je kunt meer last hebben van minimale lekstroompjes, die samen optellen tot >30 mA. En het is wat lastiger om uit te vogelen wáár een aardfout is opgetreden. Maar de installatie wordt er toch niet minder veilig om, hooguit gevoeliger voor 'spurious trips'? Toch?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Ethirty schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:06:

In de NEN1010 kan ik het zo niet terugvinden, het is een document van pak en beet 735 pagina's met niet een hele handige zoekfunctie.

Het komt erop neer dat in deze situatie je kabel vanaf de kast (ruimte 1) niet beveiligd is. Zodra je om wat voor reden dan ook die kabel beschadigt tript je smeltzekering van de hoofdaansluiting. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de kabel naar ruimte 3.
Reptile209 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:46:
Twee vragen uit nieuwsgierigheid, die ik niet goed beantwoord krijg op Google:

selectiviteit (binnen je eigen installatie)
Met enige regelmaat komt er een vraag voorbij waar een extra groepenkast in bijvoorbeeld de schuur geplaatst wordt. Dan wordt al snel geroepen dat je in die tweede kast 10A moet zekeren, want 16A in de hoofdgroepenkast en 25A als hoofdzekering. Lekker selectief. Maar wat is nou het nadeel als je dat niet doet, dus 2x 16A achter elkaar? Alleen toch dat je niet met zekerheid kan zeggen welke zekering als eerste gaat bij kortsluiting? Dus alleen mogelijk ongemak voor jezelf met troubleshooten, geen risico richting het net of de veiligheid van de installatie. Toch?

Max 4 groepen achter een aardlek
Je prikt een 9e zekering in de kast en hebt opeens een extra aardlek nodig (of een alamat). Want max 4 eindgroepen op een aardlek. Maar waarom? Als je accepteert dat er meer groepen uitvallen bij het trippen van één aardlek, dan maakt het toch niet uit? De hoofdzekering borgt al dat de totale stroom door de aardlek nooit meer is dan z'n rating. Je kunt meer last hebben van minimale lekstroompjes, die samen optellen tot >30 mA. En het is wat lastiger om uit te vogelen wáár een aardfout is opgetreden. Maar de installatie wordt er toch niet minder veilig om, hooguit gevoeliger voor 'spurious trips'? Toch?
Klopt helemaal, bij geen selectiviteit bijvoorbeeld 16A naar een onderverdeelkast en vervolgens daar weer 16A automaten dan trippen ze allebei bij sluiting.

Mocht je de situatie hebben dat je 16A gebruikt, ertussenin 20A met als hoofdzekering 25A. Dan bestaat de kans dat zodra 16A tript de 20A ook tript. Idem dito voor de 20A naar de 25A hoofdzekering.

Mocht je het geen probleem vinden dat bij sluiting zowel de 16A in een onderverdeelkast eruit gaat alsook die in de hoofdverdeelkast dan kun je het zo toepassen vermoed ik.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij is dat ook de enige reden van selectiviteit en is het qua veiligheid geen probleem. Maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Ik pas altijd selectiviteit toe om deze reden.

Dat aantal van 4 automaten achter een aardlek heeft te maken met de lekstroom. Alle aansluitingen hebben een lekstroom (ik heb ergens gelezen +/- 3à4 mA. Een aardlekschakelaar mag afschakelen vanaf de 15mA. Met 4 automaten zit je daar dus ongeveer op/onder. Met de 5e kom je daarboven en heb je dus kans dat in een normale bedrijfssituatie je aardlek eruit gaat omdat de som van de lekstromen te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6O1kPhJnicjWeE1p9jd0zZrIQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2Noj3lb6B2MbDwiDXfwHh2T.png?f=fotoalbum_large

Een uitdaging als je selectief wilt zijn :)

En selectiviteit is voor de beschikbaarheid, niet voor de elektrische veiligheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 08-06-2021 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

S-te-fan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:41:
[...]

In de NEN1010 kan ik het zo niet terugvinden, het is een document van pak en beet 735 pagina's met niet een hele handige zoekfunctie.

Het komt erop neer dat in deze situatie je kabel vanaf de kast (ruimte 1) niet beveiligd is. Zodra je om wat voor reden dan ook die kabel beschadigt tript je smeltzekering van de hoofdaansluiting. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de kabel naar ruimte 3.
Ook in dit topic is het onderwerp vaak tegenstrijdig beantwoord. Selectiviteit is alleen verplicht tov de hoofdzekering, die tegenwoordig vaak ook als automaat wordt uitgevoerd.

Wettelijk is alleen bouwbesluit verplicht, de NEN wordt wel naar verwezen.

Gezien de kunstwerkjes die "gediplomeerde" installateurs volgens de ”norm" opleveren vertrouw ik nog meer op mijn eigen OCD :+

Tussen veilig, verplicht en wenselijk zitten kleine maar subtiele verschillen waar ik graag terecht op gewezen wordt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ethirty schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:53:
[...]

Ook in dit topic is het onderwerp vaak tegenstrijdig beantwoord. Selectiviteit is alleen verplicht tov de hoofdzekering, die tegenwoordig vaak ook als automaat wordt uitgevoerd.

Wettelijk is alleen bouwbesluit verplicht, de NEN wordt wel naar verwezen.

Gezien de kunstwerkjes die "gediplomeerde" installateurs volgens de ”norm" opleveren vertrouw ik nog meer op mijn eigen OCD :+

Tussen veilig, verplicht en wenselijk zitten kleine maar subtiele verschillen waar ik graag terecht op gewezen wordt.
Precies, selectiviteit is in jouw geval dan niet zo spannend.
Het niet afzekeren van je kabel dan weer wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

S-te-fan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:41:
[...]
Klopt helemaal, bij geen selectiviteit bijvoorbeeld 16A naar een onderverdeelkast en vervolgens daar weer 16A automaten dan trippen ze allebei bij sluiting.

Mocht je de situatie hebben dat je 16A gebruikt, ertussenin 20A met als hoofdzekering 25A. Dan bestaat de kans dat zodra 16A tript de 20A ook tript. Idem dito voor de 20A naar de 25A hoofdzekering.

Mocht je het geen probleem vinden dat bij sluiting zowel de 16A in een onderverdeelkast eruit gaat alsook die in de hoofdverdeelkast dan kun je het zo toepassen vermoed ik.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij is dat ook de enige reden van selectiviteit en is het qua veiligheid geen probleem. Maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Ik pas altijd selectiviteit toe om deze reden.

Dat aantal van 4 automaten achter een aardlek heeft te maken met de lekstroom. Alle aansluitingen hebben een lekstroom (ik heb ergens gelezen +/- 3à4 mA. Een aardlekschakelaar mag afschakelen vanaf de 15mA. Met 4 automaten zit je daar dus ongeveer op/onder. Met de 5e kom je daarboven en heb je dus kans dat in een normale bedrijfssituatie je aardlek eruit gaat omdat de som van de lekstromen te hoog is.
Helder verhaal! Het dogmatische geroep van "max 10A want anders niet selectief" en "moet een alamat of extra ALS zijn" is dus een beetje erg strikt en kan je - mits je de nadelen kent en accepteert - negeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dre schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:43:
[Afbeelding]

Een uitdaging als je selectief wilt zijn :)

En selectiviteit is voor de beschikbaarheid, niet voor de elektrische veiligheid.
Als ik die extrapoleer mogen we sowieso maar 10A zekeringen achter een 3x25 aansluiting kwijt. Eigenlijk nog minder dus als de factor echt 6 ipv 1,6 is. En dat is dan dezelfde NEN? Geen wonder dat niemand het echt goed kan uitleggen :P

Als ik de kabel afzeker met een 20A 3P+N en vervolgens in de garage enkele 16A automaten plaats ben ik selectief tov de hoofdaansluiting, moet ik misschien naar het huis lopen als de automaat tript. Soit.

En dan te bedenken dat alle landen om ons heen weer andere regels hanteren gebaseerd op dezelfde Europese normen 8)7

Misschien wil @Xander zich nog een keer uitlaten over deze situatie? Jij lijkt in het verleden hier al vaker over gepost te hebben, maar ik kon zo even geen bronvermelding daarbij vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 12:49
Ethirty schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:44:
[...]

Als ik die extrapoleer mogen we sowieso maar 10A zekeringen achter een 3x25 aansluiting kwijt. Eigenlijk nog minder dus als de factor echt 6 ipv 1,6 is. En dat is dan dezelfde NEN? Geen wonder dat niemand het echt goed kan uitleggen :P

Als ik de kabel afzeker met een 20A 3P+N en vervolgens in de garage enkele 16A automaten plaats ben ik selectief tov de hoofdaansluiting, moet ik misschien naar het huis lopen als de automaat tript. Soit.
Nog sterker, ik zou gewoon een 25A 3P+N automaat plaatsen (in de hoofdmeterkast) en dan met minimaal 6mm² naar de garage.
Als dan iemand ooit die grondkabel raakt, dan zullen idd ook de hoofdautomaten in de meterkast eruit vliegen, maar dat lijkt mij een te overzien risico voor iets met een hele kleine kans.
Dan kun je tenminste voldoende groepen in je garage plaatsen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De rest van het huis zal ook wel een paar ampere gebruiken minimaal. Dus die 25A heeft weinig nut tegenover een 20A. Ik zou overigens ook een (S) aardlekschakelaar plaatsen maar dat ben ik dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Misschien wil @Xander zich nog een keer uitlaten over deze situatie? Jij lijkt in het verleden hier al vaker over gepost te hebben, maar ik kon zo even geen bronvermelding daarbij vinden.
De enige bron die ik je kan geven is de netcode elektriciteit: https://wetten.overheid.n...z=2021-04-30&g=2021-04-30
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Dit gaat dus alleen over selectiviteit ten opzichte van de zekeringen van de netbeheerder, niet over selectiviteit tussen eigen beveiligingen. Volgens mij heb ik mij in dit topic ook nooit over het laatste uitgelaten behoudens wat situaties waar selectiviteit vanuit de gebruiker gewenst was.

NEN1010 heeft al een hele tijd het hoofdstuk over selectiviteit "in bewerking", ook in de huidige aangewezen editie NEN1010:2015+C2:2016. In NEN1010:2020 wordt er weer wel meer aandacht aan selectiviteit gegeven heb ik gezien, maar heb nog niet echt kans gezien om me daar in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 12:49
Xander schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:37:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Maar daar staat het woordje "of" in. Als je dus selectief bent tov het voedende net, is het prima. Dus als het doorsteken van een voedingskabel richting de onderverdeler in een garage ervoor zorgt dat je hoofdautomaten eruit klappen, is er niets aan de hand en voldoe je aan de norm.

Als je ook selectief tov je hoofdzekeringen had moeten zijn, had daar "en" moeten staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Andrehj schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:46:
[...]

Maar daar staat het woordje "of" in. Als je dus selectief bent tov het voedende net, is het prima. Dus als het doorsteken van een voedingskabel richting de onderverdeler in een garage ervoor zorgt dat je hoofdautomaten eruit klappen, is er niets aan de hand en voldoe je aan de norm.

Als je ook selectief tov je hoofdzekeringen had moeten zijn, had daar "en" moeten staan.
Dat is ook een manier om het te interpreteren...

Naar mijn idee staat er dat jouw beveiligingen selectief moeten zijn ten opzichte van beveiligingen van het netbedrijf. Deze beveiligingen kunnen bij de aansluiting van de installatie worden geplaatst (zoals bij jou of mij thuis) of in het voedende net (bijvoorbeeld bij zwaardere aansluitingen / eigen transformatoren).

Denken dat je selectief moet zijn ten opzichte van "een" beveiliging ergens is ook wel een bijzondere. Het is dus geen probleem als de hele straat donker wordt wanneer jij door je grondkabel steekt, want de beveiliging van het middenspanningsnet is in gebleven? :+

(Dat laatste gebeurt natuurlijk niet, want beveiligingen van de netbeheerder zijn gelukkig netjes selectief.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dank. De norm is ook gewoon super wazig, voor leek én pro. Dus maken we gewoon een nieuwe NEN4010 om alles simpeler te maken :')

Belangrijkere vraag gaat uiteindelijk ook zijn of ik het allemaal wel ga redden met 3x 25A :X
Als dat niet lukt wordt selectiviteit al een stuk makkelijker.

Zou graag bij de aanstaande verbouwing all-electric gaan en verwacht ook nog wel een elektrische auto de komende jaren. Intern wil ik alle bekabeling sowieso overbemeten, zodat uitbreiding in de toekomst simpel is.

Sowieso ga ik uit van een flinke solar array met mogelijk 2 losse 3F omvormers, 1 voor het huis en 1 voor de schuur.

Maar een (S) alamat is wel een interessante insteek om naar te kijken naar de schuur, zolang deze dus maar sneller afschakelt dan de hoofdzekering. Maar dan zou ik ook een 16A (S) kunnen pakken en dan normale 16A in de schuur. Kans dat een ingegraven grondkabel in mantel op eigen terrein kapot gaat is vrijwel nihil, maar een beetje extra zekerheid kan ook geen kwaad.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ik ben ondertussen ook mijn OCD aan het beproeven, heb mijn nieuwe mk bijna klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sacZ1jKTBziMveevDtas-Dz6e0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/453gclM9IzeuH6cOQIPZIFLc.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende zaken ga ik nog doen:
- kabels samenleggen/maken ( netter maken over t algeheel )
- PV komt rechtstreeks op de linker kWh teller ( ivm 4mm2 ) heb ik geen klemmen voor ( misschien nog bestellen )
- Scheidingsplaten tussen de klemmen om groepen te scheiden ( heb nog extra klemmen en bruggen als ik 2 invoeren voor idem groep heb )

Zien jullie nog rare dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:46
Ik wil in de overkapping een werkschakelaar plaatsen zodat ik de hele overkapping in 1x spanningsloos kan maken. Ik heb er nog 1 liggen, een Eaton / Klockner Moeller t0-1-102. Ik kan nergens vinden hoe ik dit exact aan moet sluiten. Het idee is als volgt:

Groep in meterkast - kabel naar overkapping - schakelaar - lasdoos - verder de overkapping in...

Aarde en Nul zijn duidelijk, deze moet ik op de klemmen aansluiten, maar vervolgens zitten er 4 aansluitingen met de nummer 1,2,3,4 op en op de bovenkant van de schakelaar zitten gaatjes met schroeven bij bepaalde nummers.

Iemand enig idee hoe ik dit aan moet sluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmxPnaHDCZ15yZJPfiPz4L4MR8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ycjTUhxAteGlhARN7rByItN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmzMA3dKPAyXSd7Imw85PxeMrOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i8dKF8nloaGr7D4Ys0H5NxSs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gddyBD5XkN3oUucQLIZXjmMwHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/avfCHsXXyET5kL4DUN5Lboty.png?f=fotoalbum_large

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Je hebt etageklemmen met PE contact, maar die DIN-rail is helemaal niet geaard? (Dat hoort ook niet in een dubbel geïsoleerde kast)

Misschien nog eindsteunen bestellen zodat die railklemmen netjes op hun plek blijven? Of klemmen deze al goed vast?
martgom schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:08:
Aarde en Nul zijn duidelijk, deze moet ik op de klemmen aansluiten, maar vervolgens zitten er 4 aansluitingen met de nummer 1,2,3,4 op en op de bovenkant van de schakelaar zitten gaatjes met schroeven bij bepaalde nummers.
De nul juist niet op zo'n vaste klem aansluiten (de aarde wel). Deze wil je het liefst ook schakelen. Wanneer het spul dubbelpolig is afgeschakeld weet je zeker dat het niets meer doet.

Fase en nul uit de voeding aansluiten op 1 en 3, afgaand aansluiten op 2 en 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ik wil in de overkapping een werkschakelaar plaatsen zodat ik de hele overkapping in 1x spanningsloos kan maken. Ik heb er nog 1 liggen, een Eaton / Klockner Moeller t0-1-102. Ik kan nergens vinden hoe ik dit exact aan moet sluiten. Het idee is als volgt:

Groep in meterkast - kabel naar overkapping - schakelaar - lasdoos - verder de overkapping in...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen multimetertje in huis om even te checken welke nummers contact met elkaar maken als de schakelaar op aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Xander schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:46:
[...]

Je hebt etageklemmen met PE contact, maar die DIN-rail is helemaal niet geaard? (Dat hoort ook niet in een dubbel geïsoleerde kast)

Misschien nog eindsteunen bestellen zodat die railklemmen netjes op hun plek blijven? Of klemmen deze al goed vast?

[...]
Klopt, heb met PE genomen maar die ga ik niet gebruiken in deze kast, wel straks in de andere domoticakast, had allemaal de zelfde besteld. Ga de aarde gewoon bovenin klemmen.

Railklemmen zitten inderdaad niet helemaal naar mijn wens vast, zal ook eens kijken wat er nog meer bij deze klemmen te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 09-07 16:04
Reptile209 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:54:
[...]

Geen multimetertje in huis om even te checken welke nummers contact met elkaar maken als de schakelaar op aan staat?
Batterijtje en een fietslampje gebruiken bij gebrek aan een metertje O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-07 16:44
Ethirty schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:13:

[Afbeelding]

Voor het beveiligen van de kabel tussen de onderverdelers kun je een 40 A 3P+N zekering gebruiken. Dat is natuurlijk niet selectief ten opzichte van de 25 A hoofdzekering maar het is wel een effectieve manier om er zeker van te zijn dat de kabel afdoende is beveiligd.

Zolang alle overige afgaande groepen 16 A zijn behoud je voldoende selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
Niet selectief, okay. Maar simpelweg hoger gaan dan je hoofdzekering lijkt me een rare keuze als je geen PV invoer hebt ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan

Het is een dubbelpolige schakelaar, dus je schakelt zowel de fase als de nul. Je sluit ze dan ook beide aan op de schakelaar.

https://efobasen.efo.no/a...-T0-1-102_EZ-20190625.pdf

Pagina 1: Contact sequence het staat er vrij onduidelijk.
De gelijke contacten zijn 1+2 en 3+4. En die worden geschakeld van elkaar.

Je hebt deze schakelaars in verschillende uitvoeringen, ook in 3/4 standen etc. Dus wellicht gebruiken ze dezelfde componenten en kan de fabrikant middels die schroeven/nummers op de achterzijde hetzelfde component in verschillende uitvoeringen gebruiken. Je hoeft hier in ieder geval niks mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb even mijn eigen schets bijgewerkt op basis van de diverse suggesties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxtxsAb6XQIq-yTdirJ2FhEBv1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InTxnNRQfSn0Ofme6pw5T8iC.png?f=fotoalbum_large
Extra zekering voor de kabel naar de garage, trage zekering voor de HVK ipv alleen een schakelaar.

Veilig genoeg zo? Of maak ik nog gekke gedachtekronkels?

Installatie zal ik uiteraard netjes laten doen door gecertificeerd personeel ook ivm aarding etc, maar ik heb graag wat munitie als ze roepen "mag niet". :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
@Ethirty in onderverdeler hoort ook een hoofdschakelaar. Na deze hoofdschakelaar zou ik de 25A afgaande parallel zetten en niet in serie.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is een beperking in mijn tekenskills :)

Er komt een 4P verdeelklem in de HVK waar alle interne groepen en de afgaande kabel op aangesloten worden (waarschijnlijk de KJ01B).

Ik had juist de hoofdschakelaar vervangen door een tragere zekering omdat ik begreep dat dat beter zou zijn, oorspronkelijk had ik daar een schakelaar.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:33
Ishet niet beter om die 'Zekering 3x 25A C-kar' in 'MK' te doen zodat de kabel beveiligd is (kwam volgens mij hierboven ook al eerder voorbij). Daarmee kun je dan Ruimte 2 en 3 spanningsloos maken zodat je misschien geen hoofdschakelaar in Ruimte 2 nodig hebt (maar wel is beter en voor de kosten hoef e het niet te laten).

Totale selectiviteit ga je in een huisinstallatie niet krijgen, zeker niet met automaten.
Deelselectiviteit (dus alleen op overbelasting) is wel goed mogelijk en zou je ook moeten doen tussen hoofdzekering en rest van de installatie (ook al verschillende meningen daarover omdat de straat niet op zwart gaat als jouw hoofdautomaat eruit begeeft; maar het is wettelijk zo vastgelegd dus wel zo netjes om dat te doen).

Wat je verder in je huisinstallatie voor wat betreft selectiviteit, is aan jou. Een C-karakteristiek automaat gaat je niet veel veel helpen omdat de overbelastingscurve vrijwel gelik met een B is. Alleen de (kortsluit) stroom waarbij een een automaat eruit gaat, ligt bij een C-karakteristiek hoer (5~10 nominale stroom tov 3~5 voor een B. Het zou kunnen helpen bij een 'milde' kortsluiting, al gaat het risico wel toenemen dat de hoofdzekering eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Factor 1,6 is voor gG smeltveiligheden de vuistregel. Huisinstallaties worden al jaren niet meer met gG smeltveiligheden uitgerust, maar met automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
Ik zit met een vergelijkbaar onderverdeel "probleem".

In de gang zit een kleine meterkast in de tussenmuur. Deze wilde ik gaan vergroten, maar blijkbaar ligt hij dusdanig diep in de muur dat ik dan waarschijnlijk bij de buren in de gang sta. Het bestaande gat is maximaal groot genoeg voor een 2x12 modules kast. En dat is niet voldoende.

Heb nog een korte uitstap gemaakt naar 1-module brede aardlekautomaten (waarmee het misschien net past), maar na wat onderzoek (Waarom gebruikt niemand die dingen) bleek dat ze eigenlijk niet toegestaan zijn voor huissituaties en de betrouwbaarheid in de praktijk nog wel eens te wensen over laat.

Dus dan maar verplaatsen naar de trapkast.

Ik kwam op deze opzet uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giIRAh-3TREt9z3WYn-ClSYf4JM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cQ1Ukiv91OWFCdeWgQErtz0s.png?f=fotoalbum_medium

Een paar gedachtegangen:
  • 3x25A C-kar voorbeveiliging in de gang naar de trapkast. puur als kabelbeveiliging. Is absoluut niet selectief, maar dat leek me op dit punt geen issue. Vanaf daar een 5x4-6mm2 door de kruipruimte naar de trapkast.
    - gewetensvraag 1: 3x25C automaat, of 3x25C 300mA aardlekautomaat?
  • 3x20A C-Kar naar de schuur. Eveneens niet bijzonder selectief, ook als kabelbeveiliging. In de schuur onderverdelen naar 16A. Hier wou ik wel een 300mA aardlek in doen ivm ingraven in de tuin.
    - reden voor aparte automaat voor de schuur in de gang ipv in de trapkast: Een iets te lompe inschakelpiek van een lasapparaat oid kan zomaar automaten in cascade uitschakelen. De (smelt) hoofdzekeringen zijn hier minder gevoelig voor. Gaat de aparte 3x20 uit en is het huis niet meteen op zwart. Idem met een aardlek in de grondkabel
    [/i]
  • Schuur krijgt pv, huis vooralsnog niet, maar misschien in de toekomst.
  • hoofdaansluiting is 3x25A
Wat denken jullie van dit plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ethirty schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:26:
Ik heb even mijn eigen schets bijgewerkt op basis van de diverse suggesties.[Afbeelding]
Extra zekering voor de kabel naar de garage, trage zekering voor de HVK ipv alleen een schakelaar.

Veilig genoeg zo? Of maak ik nog gekke gedachtekronkels?

Installatie zal ik uiteraard netjes laten doen door gecertificeerd personeel ook ivm aarding etc, maar ik heb graag wat munitie als ze roepen "mag niet". :)
Ik ben geen expert en wil aanraden om het vraagstuk aan een echte elektricien voor te leggen. Mijn persoonlijke, niet expert, opvatting is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf3OkRMccA1WTIFDcjZ9q372WgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JIIWrEDZBLYkTDzdpNTB62Zn.png?f=fotoalbum_large

Als je selectiviteit loslaat, laat hem dan ook echt los en verplaats de selectiviteit naar je eindgroepen. Maar voorzie de kabel wel van afdoende beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Ik zie zelf niets in die 40A automaat achter je 25A hoofd. De kans dat je die eruit krijgt is gewoon nihil.

Zelf zou ik er een 25A B plaatsen en in huis selectiviteit het raam uit doen. Maar aan de andere kant, die 10qmm zou wel ruim voldoende moeten zijn voor de 25A van de hoofdzekering. Zit je alleen nog met eventuele aardweerstand (en dus eventuele noodzaak voor een aardlek op die kabel). Maar of je de automaat mag laten als je toch door gaat met 10qmm weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
@FrankHe Houd er ook rekening mee dat 5x 10 mm2 niet makkelijk in een standaard huishoud verdeler past. Via een wartel zit je dan aan een M32 wartel. Ik zou het bij max 6 mm2 houden en bij korte afstanden is 4 mm2 ook genoeg.

In HVK 1 zou ik in de kabel naar de HVK 2 ook een automaat zetten, al was het alleen maar om HVK 2 af te zetten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
habbekrats schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:38:
@FrankHe Houd er ook rekening mee dat 5x 10 mm2 niet makkelijk in een standaard huishoud verdeler past. Via een wartel zit je dan aan een M32 wartel. Ik zou het bij max 6 mm2 houden en bij korte afstanden is 4 mm2 ook genoeg.

In HVK 1 zou ik in de kabel naar de HVK 2 ook een automaat zetten, al was het alleen maar om HVK 2 af te zetten.
Als de kunststof behuizing zich op een droge plaats bevindt waarbij beschermingsklasse IP 20 voldoende is dan kan de invoer ook prima zonder wartel. Mits de kabel netjes met zadels op de muur is vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:07:
Ik zie zelf niets in die 40A automaat achter je 25A hoofd. De kans dat je die eruit krijgt is gewoon nihil.

Zelf zou ik er een 25A B plaatsen en in huis selectiviteit het raam uit doen. Maar aan de andere kant, die 10qmm zou wel ruim voldoende moeten zijn voor de 25A van de hoofdzekering. Zit je alleen nog met eventuele aardweerstand (en dus eventuele noodzaak voor een aardlek op die kabel). Maar of je de automaat mag laten als je toch door gaat met 10qmm weet ik niet.
Het gaat erom dat je de kabel beveiligd en dat is exact wat die 40 A zekering doet. Selectiviteit zit hem in de 16 A B-karakteristiek eindgroepen ten opzichte van de 25 A trage hoofdzekering.

De kans dat een 25 A B-karakteristiek wordt aangesproken wanneer een 16 A B-karakteristiek eruit vliegt is best groot. Vandaar dat ik zelf voor 40 A zou kiezen, en die kan zelfs een C-karakteristiek hebben. Het gaat erom dat de kabel niet overbelast kan raken, dat is de enige taak van die zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
FrankHe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:02:
Het gaat erom dat de kabel niet overbelast kan raken, dat is de enige taak van die zekering.
Die dus nooit gaat uitvoeren want dat zal de 25A hoofd doen... :+ Door er een 40A van te maken is het eigenlijk alleen maar een schakelaar geworden.

Snap je punt over eruit klappen bij sluiting op een 16A groep van een 25A B, maar dan zou ik gewoon voor een 25A C gaan. Dan moet je een goeie sluiting hebben om die eruit te trekken maar je hoofd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Die dus nooit gaat uitvoeren want dat zal de 25A hoofd doen... :+ Door er een 40A van te maken is het eigenlijk alleen maar een schakelaar geworden.

Snap je punt over eruit klappen bij sluiting op een 16A groep van een 25A B, maar dan zou ik gewoon voor een 25A C gaan. Dan moet je een goeie sluiting hebben om die eruit te trekken maar je hoofd niet.
Vandaar de 40 A. Het is een extra beveiliging die in beginsel nooit wordt aangesproken maar indien die wordt aangesproken dan beveiligd deze de kabel. That's it. Beveiliging van de kabel, verder is deze zekering als het ware onzichtbaar voor de rest van de installatie.

Wat betreft de 25 A zekering met B- of C-curve, bij een normale overbelasting van een 16 A B-curve zal die er niet uitklappen maar bij een goede kortsluiting, gaat die doorgaans wel mee. De 25 A hoofdzekering is nog een factor trager en wordt doorgaans niet aangesproken. Een goede kortsluiting komt nog wel eens voor in apparaten met veiligheidsklasse-1. Geaarde apparaten zoals een broodrooster, wasmachine en waterkoker etc. Dat is dan voldoende om een B16 en een B25 of C25 eruit te doen klappen. Een C32 of C40 klapt er in zulke gevallen meestal niet uit.

Maar wat vinden de mensen ervan die toegang hebben tot de normbladen van de NEN-1010? Ik heb deze niet en kan hier dus niet uit putten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-07 11:03

ranzige pad

kwaaak kwaak

habbekrats schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:38:

Wat is kort en wat is lang. Zelf wil ik ook graag een 3 fasen kabel naar de schuur hebben voor een lading panelen. Dacht daarbij aan een aparte groepenkast in de schuur en een 35meter 4x5 of 4x4 grond kabel.

Toelichting: Moet wel op 3 fasen gezien de huidige omvormer ook 3 fasen is en een pieklast van 11,5A per fase heeft.

Met een groepen kast afgezekerd op een 3x16a automaat zou je dan toch ook uit de voeten moeten kunnen. 3x20A zou ook mogen toch. Het spannings verlies zal niet heel veel zijn lijkt mij.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 11:43
Ik wil niks vragen maar gewoon even iets grappigs melden.

Wij hebben maandag onze meter laten vervangen en zijn van 1 naar 3 fase gegaan ter voorbereiding van onze zonnepanelen die komende maand op het dak moeten komen.

De groepenkast zelf heb ik zelf omgebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taRUqiCYA_-9tt0Q-i9tXJr7Skw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59j5He2xG7s3JmVxGJopIqHN.jpg?f=fotoalbum_large

Nu keek ik net in de Oxxio app. En ik blijk al vanaf maandag stroom terug te leveren. :P

We hebben wel verbruik maar momenteel meer "opbrengst" als verbruik. Het lijkt dus dat 1 of 2 van de 3 fase verkeerd zitten lijkt me.

Ik zal toch Liander maar eens bellen. Het is nu in mijn voordeel maar als de zonnepanelen op het dak liggen straks dan gaat het me geld kosten in plaats van opleveren. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G49osP3v1aeV3ELR086Q8MzAIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5za23dbQwpItVPvZWS2DAzH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
1993jjohan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:15:
We hebben wel verbruik maar momenteel meer "opbrengst" als verbruik. Het lijkt dus dat 1 of 2 van de 3 fase verkeerd zitten lijkt me.

Ik zal toch Liander maar eens bellen. Het is nu in mijn voordeel maar als de zonnepanelen op het dak liggen straks dan gaat het me geld kosten in plaats van opleveren. :(
Maakt voor consumenten niks uit mbt terugleveren.

Op fase 1 gebruik je 3kW
Op fase 2 lever je terug 2kW
Op fase 3 gebruikt je 1kW

Voor energiemeter is dat 2kW netto gebruik.
Stel:
fase 1 gebruik 1kW
fase 2 teruglever 3kW
fase 3 gebruik 0kw

Netto teruglever is dan 2kW.

Dus als je nu een overschot op verkeerde fase hebt dat maakt niks uit voor de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik begrijp dat de zonnepanelen er nog niet zijn.
Interessant, ik vermoed dat fase-nul zijn omgedraaid onder de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ohja ik begrijp nu hoe hij het bedoelt.
Nouja hoef je geen panelen te kopen, elektrische verwarming is nog nooit zo goedkoop geweest.
Pagina: 1 ... 177 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.