Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.328.508 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 11:43
Jim423 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:40:
Ik begrijp dat de zonnepanelen er nog niet zijn.
Interessant, ik vermoed dat fase-nul zijn omgedraaid onder de meter.
Klopt die zijn er nog niet. Maar komen er wel en dan zou het wel eens in mijn nadeel kunnen werken. En ik ben ook eigenlijk te eerlijk om het zo te laten zitten. :)

Ik zal vanavond de meterkast eens induiken en kijken of ik duidelijk krijg wat er nu verwisseld zit. Zonder de zegels te verbreken natuurlijk. (En op welke fase ik nu mijn auto moet gaan opladen >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door 1993jjohan op 10-06-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:40:
Ik begrijp dat de zonnepanelen er nog niet zijn.
Interessant, ik vermoed dat fase-nul zijn omgedraaid onder de meter.
Nul verwisseld met een fase hoop ik niet, dan heb je nu 400V tussen 2 van de fases en de "nul". Dat had je al wel gemerkt. ;)

Waarschijnlijk "in" en "uit" verkeerd om aangesloten bij één of meerdere fases waardoor de stroomrichting door de meter verkeerd is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

De vraag is dan natuurlijk of je stofzuiger blaast, je waterkoker ijsblokjes maakt, je lampen verduisteren en je vaatwasser etensresten op je borden maakt }:O

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:57

Ethirty

Who...me?

Alles verkeerd om aansluiten en panelen annuleren. En dan lekker geld krijgen voor je verbruik >:)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Xander schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:58:
[...]

Nul verwisseld met een fase hoop ik niet, dan heb je nu 400V tussen 2 van de fases en de "nul". Dat had je al wel gemerkt. ;)

Waarschijnlijk "in" en "uit" verkeerd om aangesloten bij één of meerdere fases waardoor de stroomrichting door de meter verkeerd is.
Ik ben eens op onderzoek uitgegaan. Als ik de aardlekschakelaars per fase aanzet lijkt het dat fase 1 verkeerd zit en de rest goed. Laat dit net de fase zijn waar de onderandere de woonkamer en 2 airco's op aangesloten zijn.

De nul en de fase verkeerd hadden ze met het nameten al gezien moeten hebben. Zo niet dan merk je dat inderdaad wel en kan er een dikke schadeclaim richting Liander voor alle kapotte apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:36:
Alles verkeerd om aansluiten en panelen annuleren. En dan lekker geld krijgen voor je verbruik >:)
5 elektrische straalkachels zijn goedkoper als zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 17:55
Xander schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:58:
[...]

Omgedraaid bedoel ik: dus dan blijft het juiste draadje wel bij het juiste draadje alleen de richting klopt niet meer, dus niet onderop de meter een fase bij een nuldraad te zetten. (gaat ook lastig met 2 kleuren) Best knap om 1 draad van onderaf in het verkeerde gat te stoppen en ook nog eens geen nacontrole te doen op de werking :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 10-06-2021 19:44 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FrankHe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Vandaar de 40 A. Het is een extra beveiliging die in beginsel nooit wordt aangesproken maar indien die wordt aangesproken dan beveiligd deze de kabel. That's it. Beveiliging van de kabel, verder is deze zekering als het ware onzichtbaar voor de rest van de installatie.
Ik weet niet, maar klinkt alsof je dan bij een flinke kortsluiting eerder de hoofdaansluiting laat klappen dan de tussenliggende 40A?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:05
@1993jjohan Lol, dat is wel knap gedaan dan :+

Maaruhh, een kookgroep hoort natuurlijk niet thuis in een 3-fase kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Ik weet niet, maar klinkt alsof je dan bij een flinke kortsluiting eerder de hoofdaansluiting laat klappen dan de tussenliggende 40A?
Het is dus alleen als de hoofdzekeringen falen dat de 40A zal trippen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daarom, dan heb je toch ook niks aan die 40A ertussen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nouja die hoofdautomaten willen nog wel eens plakken.
Maar ik zou zelf gewoon 20A pakken en met een (S) aardlekschakelaar 300mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-07 16:44
Jim423 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:40:
Nouja die hoofdautomaten willen nog wel eens plakken.
Maar ik zou zelf gewoon 20A pakken en met een (S) aardlekschakelaar 300mA.
Dat inderdaad, je mag in beginsel niet uitgaan van de beveiliging van de netbeheerder. Je moet zelf je kabel beveiligen. Ik zou er zelf geen 20 A in zetten omdat dit niet selectief is en daarom geen enkele zin heeft. Wanneer er een flinke sluiting in je installatie hebt dan vliegt deze zekering eruit en zit je compleet in het donker. Een langdurige matige overbelasting rond de 25 A, die de hoofdzekering wel kan hebben, zal de 20 A tussenzekering activeren. Dat wil je in beginsel niet.

Een selectieve (trage) aardlekschakelaar van 300 mA is inderdaad wel iets om te overwegen.

Maar nogmaals ik ben geen expert. Ben wel benieuwd wat de echte experts er van vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door FrankHe op 10-06-2021 22:10 . Reden: alinea aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Dat klopt inderdaad helemaal. Die 40 A zekering moet er in beginsel 'nooit' uitklappen. Maar, je moet de inpandige kabel wel zelf beveiligen, je mag niet uitgaan dat de hoofdzekering van de netbeheerder dat voor je doet. Een 10 mm<sup>2</sup> beveilig je met een 40 A of 50 A zekering.

Ik ben benieuwd wat de NEN-1010 normbladen hierover zeggen? Ik heb ze niet maar misschien kan iemand anders daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
FrankHe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:05:
[...]

Dat inderdaad, je mag in beginsel niet uitgaan van de beveiliging van de netbeheerder. Je moet zelf je kabel beveiligen. Ik zou er zelf geen 20 A in zetten omdat dit niet selectief is en daarom geen enkele zin heeft. Wanneer er een flinke sluiting in je installatie hebt dan vliegt deze zekering eruit en zit je compleet in het donker. Een langdurige matige overbelasting rond de 25 A, die de hoofdzekering wel kan hebben, zal de 20 A tussenzekering activeren. Dat wil je in beginsel niet.
Hoezo wil je dit niet? Dit is exact wat ik wil.
C25-B20-B16 is het maximaal haalbare selectief zonder de hoofdautomaten te verzwaren of de eindgroepen te verlichten. Als je bang bent om in het donker te zitten (dit heb je in vrijwel elke schuur toch: de stopcontacten zitten op dezelfde groep als het licht) kun je een bakkie met accu ophangen of een krachtgroep plaatsen welke alleen de gestoorde fase uitschakelt. (Zoals een ABB kookgroep).

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 10-06-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Omdat de discussie ging over het niet selectief zijn van interne verdelers, alleen tov de hoofdzekering vd aansluiting en het veilig aansluiten van de onderverdelers via een kabel.

Echt selectief lukt toch niet in de geschetste situatie en er is ook geen wettelijke noodzaak voor.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:51
1993jjohan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:37:
Ik ben eens op onderzoek uitgegaan. Als ik de aardlekschakelaars per fase aanzet lijkt het dat fase 1 verkeerd zit en de rest goed. Laat dit net de fase zijn waar de onderandere de woonkamer en 2 airco's op aangesloten zijn.
Lekker met dit weer!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ik heb net Liander gebeld over mijn verkeerd aangesloten meter. Ze komen hem de 24ste fixen. Ze hadden er niet echt haast mee en ik gelukkig ook niet. :) De 24e is net op tijd voor de zonnepanelen. Tot die tijd duik ik even de meterkast in om de elektrische auto even naar fase 1 te verplaatsen. Dan levert het rijden me nog 2 weken geld op. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:40
Even een crosspost vanuit het nieuwbouw topic.

Momenteel zijn we bezig met de laatste puntjes op de i voor het meer/minderwerk aan onze woning. Waar ik een beetje tegenaan loop is de elektra/meterkast i.v.m. gebrek aan kennis. Hopelijk heeft iemand hier wat advies. Ik wil graag beslagen ten ijs het gesprek aan gaan. Tevens ben ik mezelf aan het inlezen met de informatie uit de startpost :).

De situatie is als volgt:
De woning wordt opgeleverd met een 3-fase ( 3 x 25 Ampère) meterkast bestaande uit:
Standaard 3 aardlekschakelaars in de meterkast.
  • 3 groepen t.b.v. lichtpunten en algemene wandcontactdozen;
  • 1 groep t.b.v. 2-Fase perilex-aansluiting t.b.v. kookaansluiting
  • 1 groep t.b.v. vaatwasser
  • 1 groep t.b.v. wasmachine
  • 1 groep t.b.v. PV-installatie
  • 1 krachtaansluiting t.b.v. 3-Fase warmtepompinstallatie
Dat zijn dus 8/12 van de beschikbare groepen.

Vanuit de meerwerk opties hebben we het volgende al afgenomen:
  • Een aansluiting voor de wasdroger op een eigen groep
  • Grondkabel op eigen groep
Vanuit de keukentekeningen adviseert de aannemer nu ook om de Quooker en 2 ovens elk op een aparte groep te zetten. Daarmee komen we op een totaal van 13 waardoor we dus ook een extra aardlekschakelaar zouden moeten nemen.

Mijn vragen zijn:
  • Is het werkelijk noodzakelijk om het deze manier in te richten? Ik lees regelmatig dat het voor bijv. een Quooker niet nodig is een aparte groep te nemen indien er een verdeler komt. Of geniet een eigen groep altijd de voorkeur? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik alles tegelijkertijd op vol vermogen laat draaien....
  • Betekent een extra aardlekschakelaar automatisch ook upgrade naar 3x35A of haal ik nu zaken door elkaar? Het klinkt namelijk als een uitbreiding van de kast.
  • Is er een meer efficiënte manier van indeling? Of ontkomen we simpelweg niet aan de uitbreiding van de meterkast doordat we een uitgebreide keuken nemen en verder all-elektrisch gaan?
  • Overigens willen we in de toekomst ook extra zonnepanelen laten plaatsen. Hiervoor hebben we al loze leidingen laten leggen. Zijn er nog andere zaken waar we alvast rekening mee moeten houden qua meterkast/elektra?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@massapeal De kans dat je de twee ovens tegelijk aan hebt is natuurlijk nog best groot. En tijdens koken ook nog even warm water pakken is natuurlijk ook makkelijk. Ik zou ze dus wel los doen.

En ja, ik tel 8 groepen nu maar de 3-fase zal al zijn eigen (3-fase) aardlek moeten krijgen. Daarnaast kan je nog een groep vrijspelen / vervangen, op 3-fase hoort een kookplaat niet op een kookgroep maar op een krachtgroep. De 2x16A van je plaat is gewoon > dan de 25A hoofd en de spreidingsfactor van een kookplaat is gewoon 1.

En zeker als je in de toekomst nog PV wilt, ga nu gewoon al voor een grotere kast. Scheelt je dan geld en gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00
massapeal schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:20:
Even een crosspost vanuit het nieuwbouw topic.

Momenteel zijn we bezig met de laatste puntjes op de i voor het meer/minderwerk aan onze woning. Waar ik een beetje tegenaan loop is de elektra/meterkast i.v.m. gebrek aan kennis. Hopelijk heeft iemand hier wat advies. Ik wil graag beslagen ten ijs het gesprek aan gaan. Tevens ben ik mezelf aan het inlezen met de informatie uit de startpost :).

De situatie is als volgt:
De woning wordt opgeleverd met een 3-fase ( 3 x 25 Ampère) meterkast bestaande uit:
Standaard 3 aardlekschakelaars in de meterkast.
  • 3 groepen t.b.v. lichtpunten en algemene wandcontactdozen;
  • 1 groep t.b.v. 2-Fase perilex-aansluiting t.b.v. kookaansluiting
  • 1 groep t.b.v. vaatwasser
  • 1 groep t.b.v. wasmachine
  • 1 groep t.b.v. PV-installatie
  • 1 krachtaansluiting t.b.v. 3-Fase warmtepompinstallatie
Dat zijn dus 8/12 van de beschikbare groepen.

Vanuit de keukentekeningen adviseert de aannemer nu ook om de Quooker en 2 ovens elk op een aparte groep te zetten. Daarmee komen we op een totaal van 13 waardoor we dus ook een extra aardlekschakelaar zouden moeten nemen.

Mijn vragen zijn:
  • Is het werkelijk noodzakelijk om het deze manier in te richten? Ik lees regelmatig dat het voor bijv. een Quooker niet nodig is een aparte groep te nemen indien er een verdeler komt. Of geniet een eigen groep altijd de voorkeur? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik alles tegelijkertijd op vol vermogen laat draaien....
  • Betekent een extra aardlekschakelaar automatisch ook upgrade naar 3x35A of haal ik nu zaken door elkaar? Het klinkt namelijk als een uitbreiding van de kast.
  • Is er een meer efficiënte manier van indeling? Of ontkomen we simpelweg niet aan de uitbreiding van de meterkast doordat we een uitgebreide keuken nemen en verder all-elektrisch gaan?
  • Overigens willen we in de toekomst ook extra zonnepanelen laten plaatsen. Hiervoor hebben we al loze leidingen laten leggen. Zijn er nog andere zaken waar we alvast rekening mee moeten houden qua meterkast/elektra?
Voor de kookplaat en de grondkabel een aardlekautomaat. Vooral de grondkabel op een aardlekautomaat, mocht je dan in de toekomst een probleem hebben met verlichting in de tuin die sluiting maakt. Knalt die groep niet de aardlek eruit met nog 3 andere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:11
Ethirty schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:32:
Omdat de discussie ging over het niet selectief zijn van interne verdelers, alleen tov de hoofdzekering vd aansluiting en het veilig aansluiten van de onderverdelers via een kabel.

Echt selectief lukt toch niet in de geschetste situatie en er is ook geen wettelijke noodzaak voor.
Mijn installatie ziet er ongeveer zo uit, let even niet op de symbooltjes voor de aardlek automaten, die had ik niet exact in Eplan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMZl8YyRbhcsUMddFux4dxa9w4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgsAaoxw2gqie2Gz4a9E1ZHP.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:40
Septillion schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:34:
@massapeal De kans dat je de twee ovens tegelijk aan hebt is natuurlijk nog best groot. En tijdens koken ook nog even warm water pakken is natuurlijk ook makkelijk. Ik zou ze dus wel los doen.

En ja, ik tel 8 groepen nu maar de 3-fase zal al zijn eigen (3-fase) aardlek moeten krijgen. Daarnaast kan je nog een groep vrijspelen / vervangen, op 3-fase hoort een kookplaat niet op een kookgroep maar op een krachtgroep. De 2x16A van je plaat is gewoon > dan de 25A hoofd en de spreidingsfactor van een kookplaat is gewoon 1.

En zeker als je in de toekomst nog PV wilt, ga nu gewoon al voor een grotere kast. Scheelt je dan geld en gedoe.
Kans dat 2 ovens tegelijkertijd aan staan is wel groot inderdaad. Dat is uiteindelijk ook de reden dat we 2 ovens hebben. Wat ik echter wel vaker heb gezien/gehoord is de Quooker combineren met de vaatwasser omdat de Quooker m.n. een piek kent in het opwarmen, maar niet zozeer voor het warm houden. Of dat echter verstandig is, is een ander verhaal waarschijnlijk.

Begrijp ik het dan goed dat het uitkomt op 2 krachtgroepen met elk een eigen 3-Fase aardlek: Warmtepomp en Kookplaat. De rest van de apparaten / WCDs worden verdeeld over de groepen en per 4 groepen een aardlekschakelaar?
Jfwiet schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Voor de kookplaat en de grondkabel een aardlekautomaat. Vooral de grondkabel op een aardlekautomaat, mocht je dan in de toekomst een probleem hebben met verlichting in de tuin die sluiting maakt. Knalt die groep niet de aardlek eruit met nog 3 andere groepen.
Goed punt, zal dit ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@massapeal Quooker bij de vaatwasser op zou ik zelf ook nog overwegen ja.

Verder dan inderdaad 2x 3-fase groepen. Je zou hier 3-fase alamats (automaat en aardlek in één) voor kunnen pakken. Dit is de meest compacte oplosing. Maar ze zouden ook samen een aardlek mogen delen. Mits jij het niet erg vind dat een aardfout in de kookplaat de WP uit zet (en andersom). Kans op aardfout bij die twee is niet groot dus zou ik prima vinden.

En kan het alleen maar eens zijn met @Jfwiet, een risico groep lekker op een eigen aardlek (of dus een alamat) zodat je dat hogere risico niet deelt met de rest van de groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

massapeal schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:10:
[...]Wat ik echter wel vaker heb gezien/gehoord is de Quooker combineren met de vaatwasser omdat de Quooker m.n. een piek kent in het opwarmen, maar niet zozeer voor het warm houden. Of dat echter verstandig is, is een ander verhaal waarschijnlijk.
Dat kan prima. Een vaatwasser is max. ongeveer 1400W maar dat is alleen nodig in de fase dat he water opgewarmd wordt. Voor het rondpompen is maar een paar 100 watt nodig.

Als die quooker vol en warm is, is het verbruik voor dit soort berekeningen verwaarloosbaar <20W of zo.
Dus alleen als je net een paar liter uit de quooker hebt gehaald en de VW begint aan het hoofdprogramma zitten beide apparaten op hun maximale vermogensvraag.

En zelfs dan is het 1400 + 2200 = 3600W dus nog binnen de norm.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
JackBol schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Dat kan prima. Een vaatwasser is max. ongeveer 1400W maar dat is alleen nodig in de fase dat he water opgewarmd wordt. Voor het rondpompen is maar een paar 100 watt nodig.

Als die quooker vol en warm is, is het verbruik voor dit soort berekeningen verwaarloosbaar <20W of zo.
Dus alleen als je net een paar liter uit de quooker hebt gehaald en de VW begint aan het hoofdprogramma zitten beide apparaten op hun maximale vermogensvraag.

En zelfs dan is het 1400 + 2200 = 3600W dus nog binnen de norm.
Het zou zelfs samen achter een 16 A groep kunnen maar dat zullen we maar niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

Tacoos

i am i

Naar aanleiding van dit probleem:
Wij krijgen per 1 juli de sleutel van ons nieuwe huis. Dat huis komt uit 1974. Als ik zoek op aardpen, lees ik dat veel huizen voor 1975 aarde via de waterleiding krijgen. En meten of de aarde nog goed is wordt ook eens per 10 jaar geadviseerd?

Moderniseren van de meterkast staat sowieso op de planning, maar ik mag dus rekening gaan houden met mogelijk slaan aardpen, in ieder geval controleren of aarde nog goed is?

Ik heb wel een foto van de meterkast, maar niet van het onderste deel helaas...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 18:18
massapeal schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:10:
[...]
Begrijp ik het dan goed dat het uitkomt op 2 krachtgroepen met elk een eigen 3-Fase aardlek: Warmtepomp en Kookplaat. De rest van de apparaten / WCDs worden verdeeld over de groepen en per 4 groepen een aardlekschakelaar?
Ik zou ook voor PV voor een 3-fasen groep gaan, tenzij je maar erg weinig panelen hebt/neemt. Maar tegenwoordig zit je bij 12 panelen al aan 4 kW, dus dat is bijna een no-brainer. Een 3-fasen systeem is zoveel beter (technisch) en heeft zoveel minder problemen, dat zou ik altijd weer doen.

En voor alle drie die 3-fasen groepen een alamat nemen. Dat scheelt ruimte en was (bij Hager althans) ook nog voordeliger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:32
Ik heb wel eens een 3-weg DC schakelaar gezien voor PV. Die kon dan van 1 setje +/- naar 3 sets +/- en deze onderbreken met grote fysieke schakelaar. Ik kan dat alleen niet meer vinden, voor zover ik wat vind zijn het 1 op 1 DC schakelaars/onderbrekers. Iemand een suggestie?

Dus onderbreker op PV DC vlak die tegelijkertijd ook een 1 op 3 verdeler is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 18:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

massapeal schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:20:
[...]
Die eigen groep voor de wasdroger zou ik nog eens heroverwegen, zoveel gebruiken wasdrogers niet meer, zeker de moderne warmtepompdrogers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Aansluitwaarde van mijn Bosch series 6 is 2300W voor de wasmachine, 700W voor de warmtepompdroger (volgens label, 1000W online). Beide halen de over het algemeen die waardes niet eens.. Moet dus op 1 groep kunnen toch?

Nogal een verschil... Oude condensdroger trok 3kW (Ook siemens-bosch; maar was iets sneller, maar niet eens echt veel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 11:32
Ik ken de context niet maar ik heb destijds een droger groep aan laten leggen zodat je daar meteen de PV omvormer op kan doen. Maar die zal er tegenwoordig al wel hangen bij nieuwbouw.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat kan wel maar ik zou wel iets ruimte houden. Zo'n WP droger heeft waarschijnlijk ook nog iets van een inschakelstroom als de compressor inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07
@massapeal, Quooker bied een energie verdeler aan voor als je hem samen met de vaatwasser op één groep wil. https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Deze schakelt het vermogen van de Quooker terug (dus niet uit), als de vaatwasser teveel vermogen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
Blonde vraag wellicht maar kun je 4x ABB SN201 kammen met een 4 polige kan van bv EATON:
https://www.elektroschake...18mm-4pins-per-stuk-83933

Vanuit aardlekschakelaar zitten de automaten nu met draad doorgelust maar dat geeft wat spanning. Liefst voed ik 1 automaat en vanuit hier verder met de kam.

Als het kan moet er dan een haakse en een rechte variant komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tacoos schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:34:
Wij krijgen per 1 juli de sleutel van ons nieuwe huis. Dat huis komt uit 1974. Als ik zoek op aardpen, lees ik dat veel huizen voor 1975 aarde via de waterleiding krijgen. En meten of de aarde nog goed is wordt ook eens per 10 jaar geadviseerd?

Moderniseren van de meterkast staat sowieso op de planning, maar ik mag dus rekening gaan houden met mogelijk slaan aardpen, in ieder geval controleren of aarde nog goed is?

Het hangt er van af of de aarding inderdaad nog via de waterleiding verloopt. Op veel plaatsen zijn metalen waterleidingen reeds gesaneerd en vervang door kunststof. De beste manier om te achterhalen wat er aan de hand is is door een elektricien een meting te laten doen. Als je de meterkast toch gaan moderniseren dan zou ik een nieuwe aardpen ook maar meteen meenemen. Dan neem je alvast een voorschot op een toekomstige sanering van de waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jim423 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:07:
Dat kan wel maar ik zou wel iets ruimte houden. Zo'n WP droger heeft waarschijnlijk ook nog iets van een inschakelstroom als de compressor inschakelt.
Die dingen hebben eigenlijk allemaal een compressor met draaistroommotor en inverter. Daarbij zijn inschakelpieken verledentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
significant schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:10:
Blonde vraag wellicht maar kun je 4x ABB SN201 kammen met een 4 polige kan van bv EATON:
https://www.elektroschake...18mm-4pins-per-stuk-83933

Vanuit aardlekschakelaar zitten de automaten nu met draad doorgelust maar dat geeft wat spanning. Liefst voed ik 1 automaat en vanuit hier verder met de kam.

Als het kan moet er dan een haakse en een rechte variant komen?
Ik ben geen expert op dit gebied maar voor zover ik kan zien zou met moeten kunnen. Mocht je geen gezeur willen hebben dan zou ik een kamrail van ABB nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-07 16:04
Wij krijgen per 1 juli de sleutel van ons nieuwe huis. Dat huis komt uit 1974. Als ik zoek op aardpen, lees ik dat veel huizen voor 1975 aarde via de waterleiding krijgen. En meten of de aarde nog goed is wordt ook eens per
Ik zou sowieso een aardelektrode laten slaan. Kost een paar honderd euro, maar dan zit je zeker goed. Waterleidingnetwerk wordt rap gesaneerd naar tyleenslangen heb ik het idee. Dan is jouw stukje leiding in de watermeterput misschien nog koper, maar reikt niet ver/diep genoeg. Met doormeten ben je ook snel 50 euro kwijt aan een elektriciën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 22:37

Is het plan dat je de modernisering zelf doet of dat een elektricien dat doet, als je daarvoor een elektricien inschakelt en dan gelijk de vraag stelt dat je de pen gemeten wilt hebben dan lijkt me dat en klusje van een paar minuten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001

Tacoos

i am i

@FrankHe @Zwartoog @markje1
De groepenkast ga ik hier kant en klaar opgebouwd bestellen.
Installatie zal worden gedaan door een gepensioneerd electricien, waar ik 'oom' tegen zeg 😉
Ik zal het doormeten van de aarde maar op het to do lijstje zetten; kunnen we mooi doen als we gaan uitzoeken waar alle 12 groepen voor dienen (daar is geen overzicht van nu :X)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
FrankHe schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:09:
[...]

Ik ben geen expert op dit gebied maar voor zover ik kan zien zou met moeten kunnen. Mocht je geen gezeur willen hebben dan zou ik een kamrail van ABB nemen.
Ja dat heeft de voorkeur maar 4 vouidige abb kan heb ik nog niet gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 11:50
significant schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:58:
[...]

Ja dat heeft de voorkeur maar 4 vouidige abb kan heb ik nog niet gevonden...
Gewoon een universele nemen met de juiste tussenafstand. ABB heeft ze zelf niet. Althans zelf ook niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:32
habbekrats schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:24:
[...]

Mijn installatie ziet er ongeveer zo uit, let even niet op de symbooltjes voor de aardlek automaten, die had ik niet exact in Eplan.
Ik zou twee puntjes anders doen:
- Voeding Tuinhuis is met zijn B16 automaat niet selectief tov de automaten in het tuinhuis zelf (ook B16).
- Ik zou de WCD;s in de tuin ook beveiligen met een 30mA aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:41
Ik had een vraagje mbt aansluiten van een 2-polige schakelaar. Momenteel zijn twee buitenlampen aangesloten op een 1-polige lichtschakelaar. Deze wil ik vervangen door een 2-polige schakelaar om de veiligheid te vergroten.

Ik wilde even spiegelen met jullie of mijn aanname klopt. Dit is de manier om een 2-polige schakelaar aan te sluiten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od2VA0F84iiCt-GWKnG1FDFVc5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbNBnRwmOJ40QSNcWW1PO1pH.png?f=fotoalbum_large

Hieronder mijn situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l04ddanY-MxmVeitDqdZpuf6ws8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJmEb9MYgnhUb4aPDl8X3bwF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r5DW5Mx2Ae4yRrGisD2-F8Re90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJOJBXmUp3PLhQJhoxs0r2JB.jpg?f=fotoalbum_tile

Klopt het dat ik in dit geval alleen maar de blauwe draad hoef door te knippen. Qua aansluiting kan ik mijn voorbeeldschema hierboven aanhouden met als uitzondering de extra bruine draad.

[ Voor 34% gewijzigd door banaliteit op 12-06-2021 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:25
banaliteit schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:06:
Ik had een vraagje mbt aansluiten van een 2-polige schakelaar. Momenteel zijn twee buitenlampen aangesloten op een 1-polige lichtschakelaar. Deze wil ik vervangen door een 2-polige schakelaar om de veiligheid te vergroten.

Ik wilde even spiegelen met jullie of mijn aanname klopt. Dit is de manier om een 2-polige schakelaar aan te sluiten. [Afbeelding]

Hieronder mijn situatie.
[Afbeelding][Afbeelding]

Klopt het dat ik in dit geval alleen maar de blauwe draad hoef door te knippen. Qua aansluiting kan ik mijn voorbeeldschema hierboven aanhouden met als uitzondering de extra bruine draad.
Correct

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
aard01 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:57:
[...]

Ik zou twee puntjes anders doen:
- Voeding Tuinhuis is met zijn B16 automaat niet selectief tov de automaten in het tuinhuis zelf (ook B16).
- Ik zou de WCD;s in de tuin ook beveiligen met een 30mA aardlek.
alle groepen zijn met ALS beveiligd , de voeding B16 wordt nog eens vervangen door een B/C 20A /0,3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:33
Als je je meterkast wil splitsen. In mijn geval zou dat betekenen een tweede kastje in de schuur hangen. Klopt het dan dat ik daarvoor twee opties heb:
1. Een tweede kabel na de hoofdschakelaar en die op een aardlekschakelaar in de tweede kast en daar weer de verschillende groepen.
2. Een kabel trekken na de aardlekschakelaar en daar in een tweede meterkast alleen groepen op aansluiten. Zoals een PV groep.

In beide gevallen kan ik 2.5mm kabel gebruiken toch?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:40:
Als je je meterkast wil splitsen. In mijn geval zou dat betekenen een tweede kastje in de schuur hangen. Klopt het dan dat ik daarvoor twee opties heb:
1. Een tweede kabel na de hoofdschakelaar en die op een aardlekschakelaar in de tweede kast en daar weer de verschillende groepen.
2. Een kabel trekken na de aardlekschakelaar en daar in een tweede meterkast alleen groepen op aansluiten. Zoals een PV groep.

Een 2,5 mm2 kan niet altijd op 25A van je net beheerder.
In je hoofdkast zet je een groep voor de kabel beveiliging naar je onderverdeler. In de onderverdeler begin je weer gelijk aan je andere verdeler , dus hoofdschakelaar en afgaande groepen.

Zoiets als dit
habbekrats in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 12-06-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:40:

Afhankelijk van wat je verwacht te gebruiken zul je dikkere kabel nodig hebben.
Een kabel van de ene naar de andere groepenkast hoeft niet achter een aardlekschakelaar. Maar wel ALTIJD achter een zekering/automaat.

Bijvoorbeeld. Je hoofdzekering is 35a. Je plaatst in de meterkast op de hoofdschakelaar een zekering van 20 of 25a. Dan ga je met 2.5 of 4 mm2 afhankelijk van de zekering en de lengte van de kabel. (Daar zijn tabellen voor.) Naar de meterkast in de schuur. Vanaf daar eerst naar een hoofdschakelaar en dan naar een aardlek om vervolgens hier jou groepen op te doen.

Gebruik geen aardlek als hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
habbekrats schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Een 2,5 mm2 kan niet altijd op 25A van je net beheerder.
In je hoofdkast zet je een groep voor de kabel beveiliging naar je onderverdeler. In de onderverdeler begin je weer gelijk aan je andere verdeler , dus hoofdschakelaar en afgaande groepen.

Zoiets als dit
habbekrats in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
De klassieke PV verdeler. Als die op een groep zit, dan hoeft daar toch geen nieuwe aardlek voor?

Dit is overigens mijn meterkast. Volgens mij moet ik nog wel ruimte hebben voor die laatste groep, want nu heb ik 11 groepen op 3 aardlekschakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehrYesr2LXW3RvvZGuQgxEv85A0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fx3cTWVIjBMQyc2L6Ol1Sgpz.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
1993jjohan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Afhankelijk van wat je verwacht te gebruiken zul je dikkere kabel nodig hebben.
Een kabel van de ene naar de andere groepenkast hoeft niet achter een aardlekschakelaar. Maar wel ALTIJD achter een zekering/automaat.

Bijvoorbeeld. Je hoofdzekering is 35a. Je plaatst in de meterkast op de hoofdschakelaar een zekering van 20 of 25a. Dan ga je met 2.5 of 4 mm2 afhankelijk van de zekering en de lengte van de kabel. (Daar zijn tabellen voor.) Naar de meterkast in de schuur. Vanaf daar eerst naar een hoofdschakelaar en dan naar een aardlek om vervolgens hier jou groepen op te doen.

Gebruik geen aardlek als hoofdschakelaar.
Ik dacht dat wellicht de constructie vanaf de hoofdzekering makkelijker zou kunnen zijn, maar dat is dus naïviteit. Een PV verdeler is dan verreweg de makkelijker optie.

Als ik het goed begrijp, dan is het gewoon een extra groep in de meterkast te plaatsen zoals je normaliter doet. Dan daar een kabel vandaan naar de schuur en daar weer die ene groep verdelen in weer nieuwe groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:05:
[...]

Ik dacht dat wellicht de constructie vanaf de hoofdzekering makkelijker zou kunnen zijn, maar dat is dus naïviteit. Een PV verdeler is dan verreweg de makkelijker optie.

Als ik het goed begrijp, dan is het gewoon een extra groep in de meterkast te plaatsen zoals je normaliter doet. Dan daar een kabel vandaan naar de schuur en daar weer die ene groep verdelen in weer nieuwe groepen.
Je wilt eigenlijk wel selectief zijn. Dat betekent dat als je b16 automaten in de schuur doet je minimaal b20 in de meterkast zet. Als je dat niet doet en je hebt kortsluiting kan het maar zo zijn dat je groep niks doet maar dat er in de woning je automaat aangesproken wordt.

Daarnaast wil je ze liever niet achter een aardlekschakelaa in de woning. Want als je een probleem met een lek naar de aarde in de schuur hebt zit je halve huis zonder stroom. In plaats van de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:05:
[...]

Wat is je doel nou precies? Een PV-verdeler werkt natuurlijk alleen maar als je er 2 groepen in zet, maar op 1 groep energie afneemt en op de andere groep teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Xander schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Wat is je doel nou precies? Een PV-verdeler werkt natuurlijk alleen maar als je er 2 groepen in zet, maar op 1 groep energie afneemt en op de andere groep teruglevert.
Het doel is inderdaad zonnepanelen op de schuur, maar ik heb sowieso geen elektra in de schuur op dit moment. Ik probeer ook te begrijpen hoe het werkt. Dus als ik direct PV-verdeler als enige optie noem, dan beredeneren we alleen die kant op en snap ik nog niet hoe je een meterkast splitst :)
1993jjohan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:41:
[...]
Daarnaast wil je ze liever niet achter een aardlekschakelaar in de woning. Want als je een probleem met een lek naar de aarde in de schuur hebt zit je halve huis zonder stroom. In plaats van de schuur.
Wat doe je dan? Een automaat b20 in de meterkast in huis direct aan de hoofdschakelaar? En vandaar richting de schuur naar een aardlek en dan naar één of meer b16 automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:17:
[...]

Het doel is inderdaad zonnepanelen op de schuur, maar ik heb sowieso geen elektra in de schuur op dit moment. Ik probeer het ook te begrijpen hoe het werkt. Dus als ik direct PV-verdeler als enige optie noem, dan beredeneren we alleen die kant op en snap ik nog niet hoe je een meterkast splitst :)
Maar dat: zonnepanelen aansluiten en nog één 16A groep voor verbruikende toestellen, is zo'n beetje het enige wat je met een PV-verdeler kunt. In jouw geval is dat dus een optie.

Wil je echt een extra groepenkast met meerdere eindgroepen plaatsen, bijvoorbeeld omdat je dermate veel zware apparaten gebruikt in de schuur, dan heb je natuurlijk geen zak aan een verdeler aangesloten op één 16A eindgroep. Dit komt ook met veel meer haken en ogen zoals bijvoorbeeld selectiviteit tussen de verschillende beveiligingen.

Bij nieuwe aanleg (als je dus nog moet gaan graven) zou mijn keuze zijn om het gewoon bij één groepenkast in de woning te houden en een (paar) extra kabel(s) in de grond te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Xander schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:24:
[...]
Bij nieuwe aanleg (als je dus nog moet gaan graven) zou mijn keuze zijn om het gewoon bij één groepenkast in de woning te houden en een (paar) extra kabel(s) in de grond te leggen.
Maar ik wil zowel energie gaan gebruiken (al is het maar voor een lampje) en terugleveren middels PV.

Dat komt dus neer op een 16A groep in de meterkast zoals standaard het geval, die naar een PV verdeler in de schuur. Heb ik nog niemand gehoord of dat inderdaad zonder problemen in mijn meterkast gaat passen. Ik denk van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:10
Je legt 2 kabels naar de schuur. Die je alleen in de hoofdkast afzekerd, elk met 16A. Dat is de mooiste manier. Geen PV verdeler gepruts in je schuur.
Of je in de hoofdkast nog plaats hebt voor 2 automaten of 2x alamat (automaat met aardlek in een) kunen we je wel vertellen als je een foto van je kast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Maar ik wil zowel energie gaan gebruiken (al is het maar voor een lampje) en terugleveren middels PV.

Dat komt dus neer op een 16A groep in de meterkast zoals standaard het geval, die naar een PV verdeler in de schuur. Heb ik nog niemand gehoord of dat inderdaad zonder problemen in mijn meterkast gaat passen. Ik denk van wel.
Jazeker dat kan.

edit:
Maar koop dan géén busboard automaat. Zo te zien heb je een busboard voor 2x 6 modules dus als je zo'n automaat erbij prikt heb je 5 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Koop dan een automaat met schroefcontacten en sluit die met draad aan op de juiste aardlekschakelaar. Of koop een aardlekautomaat, dan heb je de installatie buiten meteen gescheiden van de aardlekschakelaars voor binnenshuis.

Maar je hebt dan geen volwaardige "gesplitste meterkast" in de schuur, je hebt immers maar één eindgroep. Prima voor jouw toepassing en meer dan genoeg voor "een lampje".

Toch zou ik voor 2 kabels kiezen. Dat is amper meer werk als je toch aan het graven bent, kabel is ook zo duur niet op het gemiddelde Nederlandse perceel, en je bent naar de toekomst toe flexibeler.

Denk ook aan UTP voor eventueel uitlezen van de omvormer.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 12-06-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MeTooPV schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:37:
Je legt 2 kabels naar de schuur. Die je alleen in de hoofdkast afzekerd, elk met 16A. Dat is de mooiste manier. Geen PV verdeler gepruts in je schuur.
Dat is de mooiste manier maar voor mijn situatie waarschijnlijk wel overkill. Nog los van dat ik blij ben te leren dat dit zo inderdaad zou kunnen.
Of je in de hoofdkast nog plaats hebt voor 2 automaten of 2x alamat (automaat met aardlek in een) kunen we je wel vertellen als je een foto van je kast hebt.
Heb ik echt niet al te lang geleden geplaatst:
CurlyMo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
O prima.
Wat ik verwacht:
groep 1 en 2 zitten op linker aardlek automaat
groep 3, 4, 5 en 6 op middelste aardlek automaat
groep 7, 8, 9 en kookgroep op rechter aardlek automaat
Op de linker aardlekautomaat zouden er dus nog 2 groepen bij mogen. Maar fysiek past dat niet lekker. Ik zou 2 x alamat op onderste rij rechts plaatsen.

Want, zoals Xander al zegt, leg gewoon 2 kabels (+ netwerk kabel) neer.

De PV onderverdeler is ook niet gratis: Voor dat geld koop je denk ik ook de kabel.

EDIT: Was inderdaad wel heel kort geleden :X

[ Voor 4% gewijzigd door MeTooPV op 12-06-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MeTooPV schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:51:
O prima.
Wat ik verwacht:
groep 1 en 2 zitten op linker aardlek automaat
Volgens mij zit groep 1 nog niet eens op een aardlek. Dat is mijn huidige PV. Volgens mij zit daar alleen groep 2 op. Groep 1 en 2 zijn geplaatst tijdens de installatie van de PV. Groep 2 op mijn verzoek. Die is vervolgens op een eigen aardlek gezet, omdat de andere twee vol zaten.
groep 3, 4, 5 en 6 op middelste aardlek automaat
groep 7, 8, 9 en kookgroep op rechter aardlek automaat
Dat zou ik eens moeten uitzoeken, maar volgens mij klopt dat wel.
Op de linker aardlekautomaat zouden er dus nog 2 groepen bij mogen. Maar fysiek past dat niet lekker. Ik zou 2 x alamat op onderste rij rechts plaatsen.
En wat doe ik dan in de schuur. Gewoon een werkschakelaar voor de PV en een "centraaldoos" voor de rest met een lamp en WCD eraan?

Overigens, een alamat neemt toch 2 slots in. Dan kom ik toch met 3 slots niet uit?

Xander schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:39:
[...]
edit:
Maar koop dan géén busboard automaat. Zo te zien heb je een busboard voor 2x 6 modules dus als je zo'n automaat erbij prikt heb je 5 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Koop dan een automaat met schroefcontacten en sluit die met draad aan op de juiste aardlekschakelaar. Of koop een aardlekautomaat, dan heb je de installatie buiten meteen gescheiden van de aardlekschakelaars voor binnenshuis.
Dus gewoon twee keer deze B16 en dan op de meest linker aardlek erbij: https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html

Zouden die ook op de onderste rails rechts mogen of is dat echt alleen bedoeld voor aardlekschakelaars?

Van daar dan twee kabels naar de schuur, of inderdaad i.p.v. twee automaten twee losstaande alamats (als dat past)

[ Voor 33% gewijzigd door CurlyMo op 12-06-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Je hebt ze ook 1 breed
( https://www.elektramat.nl...-polig-nul-6a-b-kar-30ma/ )
Maar met jouw automaten kan ook.
Er is geen regel waar wat moet, als het maar duidelijk is.

Je zou er dit van kunnen maken, dan komen de aardleks weer recht boven hun sticker. Moiet je allen de blauwe groep nog markeren. Je hebt daar ook stocker vellen voor
https://www.sandervunderink.nl/abb-hafonorm-stickervel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKbCdVABsfJ7l8J86kiQXQM-UjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fmbQ6kyyIhszzQN9yFnvS19p.png?f=user_large

(Die 2 afwijkende automaten kan je natuurlijk ook prima laten zitten :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor een buitenaansluiting WCD vlakbij het zwembad (weliswaar op een paar meter afstand, zo lang de kabel van de pomp het toelaat) wil ik een schakelkast plaatsen waar de 230 binnenkomt en er 3 WCD's inzitten (pomp, zoutwatersysteem en reserve).
Ik dacht aan zoiets - schakelkast voor buiten (IP66).
Deze - en anderen - hebben een montageplaat van metaal.

Hoe maak je op zo'n montageplaat je schakelmateriaal vast? Gewoon opbouw en dan met een parker vastzetten? Of moet er een rail in?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@CurlyMo
PV-verdeler in de schuur kan gewoon hoor. Hoeveel Wp ga je plaatsen? Je zou zelfs een B10 in de meterkast kunnen plaatsen en dan heb je misschien niet eens een PV-verdeler nodig.

Vroeger mocht je 2,25A op een bestaande 16A groep terugleveren. In mijn ogen zou het dan net zo veilig zijn om 8,25A terug te leveren op een B10 groep. Maarja, wie ben ik om daar wat van te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Dre schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:00:
@CurlyMo
PV-verdeler in de schuur kan gewoon hoor. Hoeveel Wp ga je plaatsen? Je zou zelfs een B10 in de meterkast kunnen plaatsen en dan heb je misschien niet eens een PV-verdeler nodig.

Vroeger mocht je 2,25A op een bestaande 16A groep terugleveren. In mijn ogen zou het dan net zo veilig zijn om 8,25A terug te leveren op een B10 groep. Maarja, wie ben ik om daar wat van te vinden :P
Waarom zou je dit soort vreemde oplossingen kiezen als je een geul open hebt liggen en je de kabels zo kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 20:37

xces

To got or not to got..

Hier ook een zwembad/groepenkast gerelateerde vraag; die ik wel Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic zou neer kunnen zetten, maar aangezien het echt om een nieuwe groepenkast gaat dacht ik hier sneller een reactie te kunnen krijgen.

Achtergrond:
Aangezien mijn zwembad nog niet staat en dat waarschijnlijk nog niet gaat lukken voor mijn vakantie neem ik de tijd om mijn (houten) tuinhuis maar eens goed op orde te brengen qua stroom. Bij de bouw van mijn huis is er een kabel getrokken vanuit mijn koffiezet apparaat, door de muur, grondkabel (3x XMVK 2.5) en dat is zodoende tot op heden altijd de stroomvoorziening van het tuinhuis geweest + tuinverlichting waar ik regelmatig met een afkortzaag (aansluitwaarde 1600w) en andere apparatuur zoals een bovenfrees (aansluitwaarde 1400w) en cirkelzaag (aansluitwaarde 1000w) werk. Er gaat ook af en toe ook een frietpan aan ;-)

Vraag/wens:
Buiten bovenstaande apparatuur komt er mijn zwembadpomp bij (maximaal vermogen 650w) en de beoogde warmtepomp (1600w) en dat past natuurlijk niet allemaal.

Daarom had ik het plan om 2 nieuwe groepen naar het tuinhuis te trekken, door de mantelbuis die is aangelegd ten tijde van het leggen van gras een paar maanden geleden. Deze loopt vanuit mijn tuinhuis rechtstreeks naar de meterkast. Ooit komen er op het tuinhuis zonnepanelen en de omvormer ligt ook in de buurt van de meterkast dus dan is alles al voorbereid voor de bekabeling richting de omvormer.

Ik heb bij het verbouwen van mijn huis een 3 fase aansluiting laten aanleggen en heb mijn groepen ook verdeeld over deze 3 fasen. Zo heeft de diepvries een aparte groep (aansluitwaarde 120w) en de koelkast ook (aansluitwaarde 90w) (vraag me niet waarom..). In dezelfde buurt zit mijn stoomoven (3300w) en magnetron (3650w) maar ook mijn koffiezet apparaat (1500w).

Ik had al langer op mijn lijstje staan dat ik mijn groepenkast wilde her-indelen (grootverbruikers over de verschillende fases verdelen) dus ik denk dat ik dan meteen de koelkast (heeft een aparte groep, 1 directe lijn richting de groepenkast en maar 1 stopcontact) en de diepvries (zelfde verhaal) samen te voegen met het koffiezet apparaat. Hierdoor heb ik direct al 2 groepen vrij die ik dan naar het tuinhuis kan leggen en dan dus de huidige stroomkabel vanuit het koffiezet apparaat loskoppelen.

Dan heb ik 2 nieuwe groepen, maar hoe sluit ik ze aan?
Ik heb elektramat gebeld en zij hebben me verteld dat ik een selectieve schakelaar zou kunnen aansluiten maar daar heb ik wat hulp bij nodig.

Immers moeten beide groepen wel ongeveer per stuk ~2250w aan kunnen (10 ampère = 2.300 watt) en dan heb ik nog geen rekening gehouden met een eventuele extra pomp of wat automation spul.
Misschien zou ik ook 3 groepen naar het tuinhuis kunnen leggen, maar dat weet ik niet zeker of dat gaat lukken (d.w.z. of ik er 3 vrij kan maken) maar ik gok dat jullie gaan aansturen op 3 groepen in het tuinhuis, om wat buffer te hebben :-)

Volgens mijn huidige kennis zou ik dan dit moeten aanschaffen/aansluiten:

Meterkast:
1x EMAT aardlekschakelaar 4P 40A 300mA SELECTIEF
(of)
1x Iskra Aardlekautomaat 1F+N 25A 100mA B Type A 10kA

Weet nml niet zo goed of ik 300ma of 100ma moet hebben voor de aardlek die naar het tuinhuis gaat.

Meterkast --> Tuinhuis (lengte 25 meter tot 30 meter)
XMVK 3x2.5mm2 (per groep 1 aparte kabel, is dat voldoende?)

Tuinhuis:
Mini groepenkast met ruimte voor 3x10A zekering

Zou dit voldoende zijn of mis ik nog andere componenten?

[ Voor 3% gewijzigd door xces op 13-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

MeTooPV schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Waarom zou je dit soort vreemde oplossingen kiezen als je een geul open hebt liggen en je de kabels zo kan plaatsen?
Zag nu pas dat hij twee posities in de meterkast heeft, dan is dat ook een goeie optie met twee kabels. Ik las eerst dat CurlyMo maar 1 groep/kabel had of wou ofzo.

In het kader van de veel besproken selectiviteit is B10 zo gek nog niet ;)

@CurlyMo
Ik zou dan wel de voorkeur hebben voor 2× aardlekautomaten. Dan zorgt een aardlekfout in PV of in de schuur niet voor uitval van de rest van de installatie. EMAT heeft smalle aardlekautomaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 13-06-2021 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:45
Iskra en AEG/GE hebben ook smalle alamats dat zou ik dan toch eerder kopen dan een Emat.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 13-06-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Eusebius schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:44:
Voor een buitenaansluiting WCD vlakbij het zwembad (weliswaar op een paar meter afstand, zo lang de kabel van de pomp het toelaat) wil ik een schakelkast plaatsen waar de 230 binnenkomt en er 3 WCD's inzitten (pomp, zoutwatersysteem en reserve).
Ik dacht aan zoiets - schakelkast voor buiten (IP66).
Deze - en anderen - hebben een montageplaat van metaal.

Hoe maak je op zo'n montageplaat je schakelmateriaal vast? Gewoon opbouw en dan met een parker vastzetten? Of moet er een rail in?
Plank hout er in, anders WCD's op DIN rail kopen. Die rail heb je toch al nodig voor de rest van de rommel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dre schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:25:
[...]
@CurlyMo
Ik zou dan wel de voorkeur hebben voor 2× aardlekautomaten. Dan zorgt een aardlekfout in PV of in de schuur niet voor uitval van de rest van de installatie. EMAT heeft smalle aardlekautomaten.
Deze?
https://www.elektramat.nl...polig-nul-16a-b-kar-30ma/

@MeTooPV had ze al gelinkt.

Alhoewel gewoon twee B16 automaten goedkoper is en gewoon zoals @MeTooPV voorstelt naast en aan de bestaande "blauwe" aardlek kan.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 13-06-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aan de zijkant van mijn ABB kast zitten van deze klepjes (links van de twee). Kan ik die gebruiken om kabels de kast in te brengen of zijn bedoeld om twee kasten aan elkaar te koppelen of nog iets anders?
Afbeeldingslocatie: https://abb-manuals.com/wp-content/uploads/2018/09/5-2-1.jpg

Ding heet blijkbaar een blink inzetstuk:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_blind_inzetstuk_65-00-1_1.jpg

Na een beetje verder zoeken vind ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/6/9/6931-130-jpg-600x600bw0c0q70.jpg
https://www.elektramat.nl...-4x16-2x16-19mm-6931-130/

Volgens mij moet ik die gebruiken om netjes mijn kabels vanaf de zijkant in te voeren.

[ Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 13-06-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Laatst online: 24-04-2022
xces schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:17:
Hier ook een zwembad/groepenkast gerelateerde vraag; die ik wel Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic zou neer kunnen zetten, maar aangezien het echt om een nieuwe groepenkast gaat dacht ik hier sneller een reactie te kunnen krijgen.

Achtergrond:
Aangezien mijn zwembad nog niet staat en dat waarschijnlijk nog niet gaat lukken voor mijn vakantie neem ik de tijd om mijn (houten) tuinhuis maar eens goed op orde te brengen qua stroom. Bij de bouw van mijn huis is er een kabel getrokken vanuit mijn koffiezet apparaat, door de muur, grondkabel (3x XMVK 2.5) en dat is zodoende tot op heden altijd de stroomvoorziening van het tuinhuis geweest + tuinverlichting waar ik regelmatig met een afkortzaag (aansluitwaarde 1600w) en andere apparatuur zoals een bovenfrees (aansluitwaarde 1400w) en cirkelzaag (aansluitwaarde 1000w) werk. Er gaat ook af en toe ook een frietpan aan ;-)

Vraag/wens:
Buiten bovenstaande apparatuur komt er mijn zwembadpomp bij (maximaal vermogen 650w) en de beoogde warmtepomp (1600w) en dat past natuurlijk niet allemaal.

Daarom had ik het plan om 2 nieuwe groepen naar het tuinhuis te trekken, door de mantelbuis die is aangelegd ten tijde van het leggen van gras een paar maanden geleden. Deze loopt vanuit mijn tuinhuis rechtstreeks naar de meterkast. Ooit komen er op het tuinhuis zonnepanelen en de omvormer ligt ook in de buurt van de meterkast dus dan is alles al voorbereid voor de bekabeling richting de omvormer.

Ik heb bij het verbouwen van mijn huis een 3 fase aansluiting laten aanleggen en heb mijn groepen ook verdeeld over deze 3 fasen. Zo heeft de diepvries een aparte groep (aansluitwaarde 120w) en de koelkast ook (aansluitwaarde 90w) (vraag me niet waarom..). In dezelfde buurt zit mijn stoomoven (3300w) en magnetron (3650w) maar ook mijn koffiezet apparaat (1500w).

Ik had al langer op mijn lijstje staan dat ik mijn groepenkast wilde her-indelen (grootverbruikers over de verschillende fases verdelen) dus ik denk dat ik dan meteen de koelkast (heeft een aparte groep, 1 directe lijn richting de groepenkast en maar 1 stopcontact) en de diepvries (zelfde verhaal) samen te voegen met het koffiezet apparaat. Hierdoor heb ik direct al 2 groepen vrij die ik dan naar het tuinhuis kan leggen en dan dus de huidige stroomkabel vanuit het koffiezet apparaat loskoppelen.

Dan heb ik 2 nieuwe groepen, maar hoe sluit ik ze aan?
Ik heb elektramat gebeld en zij hebben me verteld dat ik een selectieve schakelaar zou kunnen aansluiten maar daar heb ik wat hulp bij nodig.

Immers moeten beide groepen wel ongeveer per stuk ~2250w aan kunnen (10 ampère = 2.300 watt) en dan heb ik nog geen rekening gehouden met een eventuele extra pomp of wat automation spul.
Misschien zou ik ook 3 groepen naar het tuinhuis kunnen leggen, maar dat weet ik niet zeker of dat gaat lukken (d.w.z. of ik er 3 vrij kan maken) maar ik gok dat jullie gaan aansturen op 3 groepen in het tuinhuis, om wat buffer te hebben :-)

Volgens mijn huidige kennis zou ik dan dit moeten aanschaffen/aansluiten:

Meterkast:
1x EMAT aardlekschakelaar 4P 40A 300mA SELECTIEF
(of)
1x Iskra Aardlekautomaat 1F+N 25A 100mA B Type A 10kA

Weet nml niet zo goed of ik 300ma of 100ma moet hebben voor de aardlek die naar het tuinhuis gaat.

Meterkast --> Tuinhuis (lengte 25 meter tot 30 meter)
XMVK 3x2.5mm2 (per groep 1 aparte kabel, is dat voldoende?)

Tuinhuis:
Mini groepenkast met ruimte voor 3x10A zekering

Zou dit voldoende zijn of mis ik nog andere componenten?
2 nieuwe groepen in de kast, gebruik dan 2 aardlekautomaten van 16A/ 30 ma, type b of c, dan heeft iedere groep zijn eigen aardlek en duur zijn ze niet meer: https://www.sandervunderi...at-1p-n.html?options=cart
Die Xmvk 3x2.5 is geen grondkabel, 2x2.5 +As moet je hebben

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:02
Ik stelde mijn vraag zojuist in het warmtepomp topic, maar werd naar dit topic verwezen. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Andere grote stroomvreters in huis:
- een Bora inductiekookplaat op 3 fasen
- een combi-oven
- een wasmachine
- een vaatwasmachine
- een Quooker
Al deze apparaten zitten op een eigen groep.

Verder uiteraard de standaardapparaten als lampen, een laptop met losse monitor en een televisie. Niets spannends dus. O ja, een een beveiligingscamera met NAS.

Nu is dus mijn vraag: krijgen we inderdaad problemen met piekbelastingen als we de meterkast laten aanpassen naar 3x25A, of kunnen we dit probleemloos laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:08
@Kiwi70
Ik ben een beetje verbaasd door de 3x40A aansluiting
Bij b.v. Enexis kan je kiezen uit 3x25A, 3x35A, 3x50A, 3x63 of 3x80A

Daarnaast is de warmtepomp ook een 3fase apparaat?
Kan hem zo snel niet vinden via google.
En is dat een 16kW warmtepomp?
Voorbeeld sommetje
Een 16kW warmtepomp met een COP van 2 (bij -10 graden) en 3 fase zou continu ca. 16kW/2=8kW stroom /3 fase = 2700 watt continu (op piekvermogen) = 12ampere.
Alleen inzet van een electrisch element kan dit flink verhogen.

Dus nog 13 ampere over voor de rest. Lijkt me prima kunnen op 3x25A. Want de andere apparaten zullen allemaal alleen kortdurend hoog vermogen vragen. b.v. koken: alleen korst staat een pit op maximaal en bijna nooit allemaal tegelijk.

Ik heb vergelijkbare apparaten, alleen maar 1fase hybride warmtepomp EN ik heb 1 fase leeggemaakt voor een laadpaal en ik heb alleen korte piekjes rond 6kW. De 3x25A aansluiting kan dat prima hebben.

Mocht je een laadpaal toevoegen, dan zou ik er een met loadbalancing nemen. Daarnaast zou ik de SWW run van de warmtepomp midden op de dag doen (B.v. voor 1600 uur, zodat tijdens koken/bakken de SWW run klaar is).

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 14-06-2021 20:11 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 19:28
Kiwi70 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:32:
Ik stelde mijn vraag zojuist in het warmtepomp topic, maar werd naar dit topic verwezen. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

***members only***

Andere grote stroomvreters in huis:
- een Bora inductiekookplaat op 3 fasen
- een combi-oven
- een wasmachine
- een vaatwasmachine
- een Quooker
Al deze apparaten zitten op een eigen groep.

Verder uiteraard de standaardapparaten als lampen, een laptop met losse monitor en een televisie. Niets spannends dus. O ja, een een beveiligingscamera met NAS.

Nu is dus mijn vraag: krijgen we inderdaad problemen met piekbelastingen als we de meterkast laten aanpassen naar 3x25A, of kunnen we dit probleemloos laten doen?
De bekende overdreven angst. In de praktijk kan dit makkelijk op 3x25, zeker als de apparatuur een beetje fatsoenlijk over de fasen verdeeld is. Bovendien, mocht ie er eens in de 3 jaar uit schieten, je drukt hem zo weer omhoog toch :)

Ik zou van het geschil niet al teveel werk maken, gewoon laten verlichten door de netbeheerder naar 3x25. Kost ong. 250 euro.
BarryH schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:08:
@Kiwi70
Ik ben een beetje verbaasd door de 3x40A aansluiting
Bij b.v. Enexis kan je kiezen uit 3x25A, 3x35A, 3x50A, 3x63 of 3x80A
...
3x35 wordt met automaten als 3x40 uitgevoerd. Vermoedelijk vanwege het niet bestaan van 35A automaten ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 14-06-2021 20:20 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 20:30
Afgelopen week is na de verbouwing de meterkast aangepast. Nu zit ik toch te twijfelen om een extra krachtgroep in de kast de gooien en het gasfornuis te vervangen voor een inductie plaat.

Wat is met de huidige opstelling de beste oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsme9F-7W44Wq_r8gLreqvw2Srs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsN4pgffg9GCpbYr4gKGuW9y.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik naast de distrubutiegroep een kracht groep plaatsen en daar het fornuis op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:03:
[...]

Plank hout er in, anders WCD's op DIN rail kopen. Die rail heb je toch al nodig voor de rest van de rommel...
Dit gaat over een buitenopstelling waar een XMVK-as binnenkomt en aangesloten op een DIN-rail met:
[werklast] [aardlek] [paar rijgklemmen] [wcd] [wcd] [timer] [wcd]

Die kan ik toch niet zo maar los in een schakelkast hangen, ook al is die kast IP66? Ook in een standaard groepenkast zitten de zekeringen achter een deurtje.

edit: ik denk dat ik dit moet hebben:
- Schakelkast IP66 zoals
- Daarin een klein installatiekastje IP55 zoals deze https://www.elektrobode.n...-kaedra-24-mod-ip65-13960
- de wcd niet op het rail maar eronder monteren op een plankie :) dan kan ik daar ook voor buiten-wcd's gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Eusebius op 15-06-2021 13:48 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Eventueel kan je toch zo iets kopen.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/E/W/EW000101-1024x768bw0c0q70.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:48:
Eventueel kan je toch zo iets kopen.

[Afbeelding]
Zie mijn edit.
Jouw plaatje heeft ingebouwde contactdozen .. die moet ik hebben denk ik. Welk type is dat cq hoe heet dat?
edit (nog een keer :P) gevonden, deze lijkt mij ideaal https://www.elektramat.nl...r-ip44-met-4x-schuko-16a/

[ Voor 15% gewijzigd door Eusebius op 15-06-2021 13:50 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb in Google buitenschakelkast ingetikt.

Maar o.a Vekto of eltramat verkopen deze goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Eusebius schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Zie mijn edit.
Jouw plaatje heeft ingebouwde contactdozen .. die moet ik hebben denk ik. Welk type is dat cq hoe heet dat?
edit (nog een keer :P) gevonden, deze lijkt mij ideaal https://www.elektramat.nl...r-ip44-met-4x-schuko-16a/
Die is IP44, dus die moet je in een schuurtje of onder een afdakje zetten. Die kan niet rechtstreeks in de regen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Die is IP44, dus die moet je in een schuurtje of onder een afdakje zetten. Die kan niet rechtstreeks in de regen!
Uiteraard, dank voor het opmerken!

Die zou dan in een IP66-kast komen. Dus IP44 in IP66. Er zitten verder geen voedingen in die warmte veroorzaken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:47
Stel ik wil 1 wcd en 2 dubbele serieschakelaars (4 schakelaars dus) in deze opbouwbak plaatsen. Wat voor kabel heb ik dan nodig als toevoer en past dat in de standaard bijgeleverde M20 wartel?

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/g/i/gira-spatwaterdicht-opbouw-onderbak-4149251.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rockerpoet schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:11:
Stel ik wil 1 wcd en 2 dubbele serieschakelaars (4 schakelaars dus) in deze opbouwbak plaatsen. Wat voor kabel heb ik dan nodig als toevoer en past dat in de standaard bijgeleverde M20 wartel?

[Afbeelding]
1x live, 1x neutraal, 4x schakeldraden + PE.
Als ik even snel google is een 7x1.5mm2 YMVK kabel (niet-AS) ongeveer 13 tot 14mm.
Dus dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet passen in die wartel. Misschien toch even naar een M25 wartel kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 15-06-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-07 08:35
Ik zit met wat vragen omtrent onze nieuwe woning, waarvan wij op 1 juli de sleutel krijgen :) Het is een oud huis, uit 1906 ongeveer. Meterkast is wel in 2012 vervangen.

DIt is de huidige meterkast, met de omschrijvingen zoals op het kaartje vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0NEujZJClrOM93qmxb-pGBbWGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uf7Tm4Q0OOPxSDSrxZxpI2n3.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
    Hal, Wasmachine
    WCD PC Boven
    WCD Boven gasmeter, overloop, wc, keuken
    Woonkamer
    Slaapkamer
    Badkamer, Zolder

Waarbij mij dan opvalt dat de kast en automaten van verschillende merken zijn, zal vast een reden voor zijn.
Nu spelen er een aantal zaken die het m.i. lastig maken, vandaar dat ik hier de 'hive-mind' wil inzetten:
  1. Er komt een volledig nieuwe keuken in, met inductie ipv gas.
  2. De vloer wordt vervangen door schuimbeton, dus als de leidingen eenmaal liggen zijn ze niet te verleggen.
  3. Ik heb nog geen toegang tot de woning, maar de leidingen moeten dus in de eerste week gelegd gaan worden.
Van de keukenleverancier heb ik een schema gekregen, waarbij ieder apparaat boven 2kW een eigen groep krijgt, en in de keuken zijn dat de vaatwasser, wasmachine (klein huis, kan nergens anders) en de oven. Daarnaast uiteraard fornuisgroep voor de inductieplaat.

Ik neig daarmee naar deze indeling in de kast, liefst zonder de 3e ALS in te moeten zetten.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqrUGmH032MFqoUS5ZpzTsV4Ym0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SUw1MCVcEpDyXh9bwg1ncW7.png?f=fotoalbum_large

Voordeel is dat ik dan 2 ALS en groepen op kamrails kan zetten, en omdat dan op de blauwe groepen alle vaste, grote apparaten van de keuken heb. Probleem is dat ik dan niet weet hoe ik de resterende groepen op de groene 4 krijg. Ik overweeg bv om de WCDs in de keuken te koppelen aan de apparaatgroepen die er onder staan, maar als je dan koffie wilt terwijl de vaatwasser loopt zou hij eruit kunnen klappen.
Aan de andere kant, ik vermoed dat Gr.1 (Hal) en Gr.2 niet zo heel veel te doen hebben. Dus wellicht zijn die inzetbaar voor andere doelen; ik weet niet wat de NEN zegt over combinaties van meerdere kamers/verdiepingen.

Iemand een suggestie voor een logische indeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

@Rmanen, check ook even wat voor hoofdzekering er in zit. Dat zou zomaar 1x 25 kunnen zijn.
Volgens mij heb ik meerdere keren gehoord/gelezen dat je die gratis kunt laten vervangen voor 1x35.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Eusebius schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:41:
Die kan ik toch niet zo maar los in een schakelkast hangen, ook al is die kast IP66? Ook in een standaard groepenkast zitten de zekeringen achter een deurtje.
Trek eens een random schakelkast op straat open, dan kijk je direct tegen de componenten aan. Misschien dat iets met een printplaatje nog een los doosje er omheen heeft maar de rest zit op rail direct binnen handbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
timovd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:38:
@Rmanen, check ook even wat voor hoofdzekering er in zit. Dat zou zomaar 1x 25 kunnen zijn.
Volgens mij heb ik meerdere keren gehoord/gelezen dat je die gratis kunt laten vervangen voor 1x35.
Thanks voor de tip! ik was er vanuit gegaan dat die al 35A zou zijn vanwege de 40A hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Rmanen schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Thanks voor de tip, ik ben er vanuit gegaan dat die al 35A zou zijn vanwege de 40A hoofdschakelaar.
Dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. 40A op de hoofdschakelaar betekent alleen dat 'ie zoveel kan hebben. Het is geen automaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
timovd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. 40A op de hoofdschakelaar betekent alleen dat 'ie zoveel kan hebben. Het is geen automaat.
Klopt, is ook zo. Gaf ook maar aan dat het een aanname was die ik zelf onbewust heb gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holterman
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06-2021
hoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Alleen hoi voegt niet veel toe. Heb je ook inhoudelijks iets te melden voor het topic?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben bezig met het verbouwen van de keuken en probeer het elektra uit te denken.

Ik zal een aantal groepen toevoegen voor de diverse apparaten. De meterkast wordt hiervoor uitgebreid. In de keuken zijn het gipswanden.

Bestaande materiaal waren inbouwdozen die aan een staander vastgezet waren (dus ook in geval van 2 of 3 dozen naast elkaar). Onhandig en wiebelig. Ik denk dat ik beter voor hollewanddozen ga. Ik begrijp dat het toegestaan is om ymvk los door de wand te voeren.
Meeste argumentatie tegen is vanwege het kunnen vervangen van draden. Maar ivm de af te leggen route is ymvk verreweg het makkelijkst, en kan ik dat nooit helemaal in buis voorzien.

Vinden jullie het bezwaarlijk om ymvk zonder buis door gipswanden te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Rmanen schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:30:
ieder apparaat boven 2kW een eigen groep krijgt, en in de keuken zijn da:
- de vaatwasser
- wasmachine
- oven.
- fornuisgroep voor de inductieplaat.
Je hebt nu 6 groepen op 2 aardleks Je kan de bestaande groep van de wasmachine bij een andere groep voegen en een nieuwe voor de wasmachine maken.
Maar dan gaat het nog niet lukken om alles achter de huidige aardleks te doen .
Je kan alamat toepassen voor de 1 a 2 groepen die er niet meer bij passen.
Dan past alles wel in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Laatst online: 17:52
Rmanen schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:30:
Ik neig daarmee naar deze indeling in de kast, liefst zonder de 3e ALS in te moeten zetten.:
[Afbeelding]

Voordeel is dat ik dan 2 ALS en groepen op kamrails kan zetten, en omdat dan op de blauwe groepen alle vaste, grote apparaten van de keuken heb. Probleem is dat ik dan niet weet hoe ik de resterende groepen op de groene 4 krijg. Ik overweeg bv om de WCDs in de keuken te koppelen aan de apparaatgroepen die er onder staan, maar als je dan koffie wilt terwijl de vaatwasser loopt zou hij eruit kunnen klappen.
Aan de andere kant, ik vermoed dat Gr.1 (Hal) en Gr.2 niet zo heel veel te doen hebben. Dus wellicht zijn die inzetbaar voor andere doelen; ik weet niet wat de NEN zegt over combinaties van meerdere kamers/verdiepingen.

Iemand een suggestie voor een logische indeling?
Hoewel ik ergens wel snap dat je alle grote verbruikers op 1 ALS wil zetten zou ik dat zelf niet doen. De belangrijkste reden wat mij betreft is voor als je ooit naar 3-fase zou willen opwaarderen, dan kom die grote verbruikers allemaal op 1 fase terecht (immers, 1 ALS kan nooit over meerdere fases). Een opwaardering naar 3-fase kost, mits je groepenkast geschikt is, een paar honderd euro bij Liander en er is best kans dat je het in de toekomst wil voor bijvoorbeeld een warmtepomp of laadpunt voor een auto, of als je veel zonnepanelen op je dak kwijt kan voor de teruglevering.

Toevallig heb ik begin dit jaar in ons huis (1986) de groepenkast laten vervangen. Ik heb gekozen voor alamats, simpelweg omdat dan elke groep een eigen aardlek heeft. Er zijn inmiddels diverse merken die alamats van 1 unit breed leveren, hierdoor kan ik in een kast van 24 units naast de hoofdschakelaar, beltrafo en krachtgroep (voor koken) nog 14 standaard groepen kwijt.

Meerdere ruimtes of verdiepingen combineren is voor zover mij bekend geen enkel probleem (was het iig midden jaren 80 niet getuige de maar liefst totaal 2 groepen die we hier voor 3 verdiepingen hadden). Het belangrijkste is dat je niet over de 3680W aansluitwaarde heen gaat. Daarom wordt inderdaad vaak gekozen in de keuken veel groepen te zetten terwijl je prima in de rest van het huis met maar een paar groepen toe kan. Zorg er wel voor dat je op elke verdieping meerdere groepen hebt, idealiter op verschillende aardlekschakelaars (of dus alamats). Dan kan je in ieder geval nog ergens stroom vandaan halen voor een lampje en zit je niet helemaal in het donker te werken om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Beekforel schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Vinden jullie het bezwaarlijk om ymvk zonder buis door gipswanden te voeren?
Ik zou het niet doen. Je zal maar bij het boren om een schilderijtje op te hangen per ongeluk door het koper gaan. Kan je de hele muur open breken om je draad te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Eupeodes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:00:
[...]

Ik zou het niet doen. Je zal maar bij het boren om een schilderijtje op te hangen per ongeluk door het koper gaan. Kan je de hele muur open breken om je draad te vervangen.
Daar gaat die buis amper iets tegen verhelpen.
Met een klopboor, zit je direct door alles nadat je het muurgedeelte hebt doorboord.

Risico is te laag. Zou het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
bottom line schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:05:
[...]

Daar gaat die buis amper iets tegen verhelpen.
Met een klopboor, zit je direct door alles nadat je het muurgedeelte hebt doorboord.

Risico is te laag. Zou het doen
Ik zeg ook niet dat buis helpt tegen doorboren. Voordeel van buis is dat je er, vaak met moeite, nieuwe draad in kan trekken. En verder moet je natuurlijk voor je boort gewoon even de leidingzoeker tegen de muur houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Eupeodes de kans dat men door de kabel boort is minimaal, het is achter een hoge kastenwand van de keuken.

Ik denk dat ik het gewoon ga doen zoals @bottom line ook zegt. Zal het wel netjes documenteren voor "later".
Pagina: 1 ... 178 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.