Hier ook een zwembad/groepenkast gerelateerde vraag; die ik wel
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic zou neer kunnen zetten, maar aangezien het echt om een nieuwe groepenkast gaat dacht ik hier sneller een reactie te kunnen krijgen.
Achtergrond:
Aangezien mijn zwembad nog niet staat en dat waarschijnlijk nog niet gaat lukken voor mijn vakantie neem ik de tijd om mijn (houten) tuinhuis maar eens goed op orde te brengen qua stroom. Bij de bouw van mijn huis is er een kabel getrokken vanuit mijn koffiezet apparaat, door de muur, grondkabel (3x XMVK 2.5) en dat is zodoende tot op heden altijd de stroomvoorziening van het tuinhuis geweest + tuinverlichting waar ik regelmatig met een afkortzaag (aansluitwaarde 1600w) en andere apparatuur zoals een bovenfrees (aansluitwaarde 1400w) en cirkelzaag (aansluitwaarde 1000w) werk. Er gaat ook af en toe ook een frietpan aan ;-)
Vraag/wens:
Buiten bovenstaande apparatuur komt er mijn zwembadpomp bij (maximaal vermogen 650w) en de beoogde warmtepomp (1600w) en dat past natuurlijk niet allemaal.
Daarom had ik het plan om 2 nieuwe groepen naar het tuinhuis te trekken, door de mantelbuis die is aangelegd ten tijde van het leggen van gras een paar maanden geleden. Deze loopt vanuit mijn tuinhuis rechtstreeks naar de meterkast. Ooit komen er op het tuinhuis zonnepanelen en de omvormer ligt ook in de buurt van de meterkast dus dan is alles al voorbereid voor de bekabeling richting de omvormer.
Ik heb bij het verbouwen van mijn huis een 3 fase aansluiting laten aanleggen en heb mijn groepen ook verdeeld over deze 3 fasen. Zo heeft de diepvries een aparte groep (aansluitwaarde 120w) en de koelkast ook (aansluitwaarde 90w) (vraag me niet waarom..). In dezelfde buurt zit mijn stoomoven (3300w) en magnetron (3650w) maar ook mijn koffiezet apparaat (1500w).
Ik had al langer op mijn lijstje staan dat ik mijn groepenkast wilde her-indelen (grootverbruikers over de verschillende fases verdelen) dus ik denk dat ik dan meteen de koelkast (heeft een aparte groep, 1 directe lijn richting de groepenkast en maar 1 stopcontact) en de diepvries (zelfde verhaal) samen te voegen met het koffiezet apparaat. Hierdoor heb ik direct al 2 groepen vrij die ik dan naar het tuinhuis kan leggen en dan dus de huidige stroomkabel vanuit het koffiezet apparaat loskoppelen.
Dan heb ik 2 nieuwe groepen, maar hoe sluit ik ze aan?
Ik heb elektramat gebeld en zij hebben me verteld dat ik een selectieve schakelaar zou kunnen aansluiten maar daar heb ik wat hulp bij nodig.
Immers moeten beide groepen wel ongeveer per stuk ~2250w aan kunnen (10 ampère = 2.300 watt) en dan heb ik nog geen rekening gehouden met een eventuele extra pomp of wat automation spul.
Misschien zou ik ook 3 groepen naar het tuinhuis kunnen leggen, maar dat weet ik niet zeker of dat gaat lukken (d.w.z. of ik er 3 vrij kan maken) maar ik gok dat jullie gaan aansturen op 3 groepen in het tuinhuis, om wat buffer te hebben :-)
Volgens mijn huidige kennis zou ik dan dit moeten aanschaffen/aansluiten:
Meterkast:
1x EMAT aardlekschakelaar 4P 40A 300mA SELECTIEF
(of)
1x Iskra Aardlekautomaat 1F+N 25A 100mA B Type A 10kA
Weet nml niet zo goed of ik 300ma of 100ma moet hebben voor de aardlek die naar het tuinhuis gaat.
Meterkast --> Tuinhuis (lengte 25 meter tot 30 meter)
XMVK 3x2.5mm2 (per groep 1 aparte kabel, is dat voldoende?)
Tuinhuis:
Mini groepenkast met ruimte voor 3x10A zekering
Zou dit voldoende zijn of mis ik nog andere componenten?
[
Voor 3% gewijzigd door
xces op 13-06-2021 15:42
]